29 marca 2019

Panie 53 składamy wnioski do ZUS


Drogie Panie, urodzone w 1953 roku, jutro szturmujemy oddziały ZUS.

Podsumowując:

1.      Panie, które nie składały dotychczas wniosków o emeryturę powszechną, lub takie wnioski wycofały z uwagi na niższą emeryturę kapitałową od wcześniejszej, składają wnioski EMP łącznie z drukiem ERP-6. Świadczenia będą miały naliczone „”po nowemu”, z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
      Jeśli ktoś miałby problemy z wypełnieniem odpowiednich rubryk, na pewno doradcy   emerytalni w ZUS-ie pomogą je wypisać.

           Chociaż termin tej grupy kobiet nie obowiązuje, to jednak nie warto czekać. Najlepiej złożyć wniosek jeszcze w marcu, lub kwietniu.


2.      Panie, które mają prawomocne decyzje o emeryturze powszechnej sprzed pięciu lat lub póżniejsze (od kwietnia 2014 r.) składają skargę o wznowienie postępowania, uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury i jej obliczeniu wg art. 25 u 1b. ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Wnoszą o wydanie nowej decyzji, w której emerytura będzie obliczona bez zastosowania w/w przepisu i będzie zgodna z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.

Czas na złożenie skargi jest ograniczony, do 23 kwietnia 2019 r.
Najlepiej w piątek, 29 marca 2019 r. złożyć skargę, bo liczy się tu miesiąc złożenia wniosku. Albo już w kwietniu.


3.      Panie, które złożyły wniosek, otrzymały decyzję ZUS, odwołały się do sądu i mają prawomocny wyrok - składają bezpośrednio do sądu skargę o wznowienie postępowania i uchylenie wyroku (skargę trzeba złożyć najpóźniej 3 miesiące od publikacji wyroku TK w Dz.U.)


4.      Panie, które mają prawomocne decyzje o powszechnej emeryturze sprzed ponad 5 lat (złożyły wniosek o emeryturę i go nie wycofały) powinny złożyć skargę taką, jak panie, wymienione w punkcie 2.

        We wstępie pisma nie trzeba przywoływać żadnych paragrafów, wystarczy napisać, że w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P20/16 składam skargę o wznowienie postępowania, uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury i jej obliczeniu wg art. 25 u 1b. ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Wnoszą o wydanie nowej decyzji, w której emerytura będzie obliczona bez zastosowania w/w przepisu i będzie zgodna z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.
Termin na złożenie skargi - do 23 kwietnia 2019 r. Najkorzystniej złożyć wniosek w marcu, czyli dzisiaj, 29.03.2019 r.



          Być może w niedługim czasie ukażą się jakieś wytyczne, które nie będą dyskryminowały tej grupy kobiet. A termin jednego miesiąca na złożenie skargi jest nieprzekraczalny.
ZUS będzie musiał wskazać, że wydanie decyzji o emeryturze nastąpiło z naruszeniem prawa, co otwiera drogę do żądania odszkodowania.


        Ta grupa pań zapewne będzie musiała złożyć na podstawie art. 114 ust. 1 p. 1w związku z ust. 1f p.1 ustawy z dnia 1 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS wniosek o zmianę decyzji w części dotyczącej wysokości emerytury kapitałowej w związku z ujawnieniem nowej okoliczności, niezgodności z Konstytucją normy prawnej zastosowanej do wyliczenia wysokości emerytury.

 Okoliczność ta istniała przed wydaniem decyzji o emeryturze. Niezgodność z Konstytucją  normy prawnej była podstawą wydania prawomocnej decyzji emerytalnej.
Oparcie decyzji emerytalnej na normie prawnej, którą póżniej uchylił Trybunał Konstytucyjny z powodu jej niekonstytucyjności, stanowić powinno, zgodnie z art. 190 ust.4 Konstytucji RP, okoliczność uzasadniającą ich uchylenie lub zmianę.

Ze złożeniem takiego wniosku warto poczekać do dnia 6 kwietnia 2019 r. (chociaż nie ma określonego terminu na jego złożenie), lub póżniej, do czasu ukazania się uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Uwaga do wszystkich pań, pamiętajcie, wniosek z ZUS można wycofać w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji z ZUS.

98 komentarzy:

  1. Dziękuję serdecznie za wszystkie informacje pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję serdecznie za szczegółową interpretację i sposób postępowania w ZUS-ie, Pani Jolu - jak to mawiają młodzi - wielki szacun!
    Ewa D-Ch.
    Ps. Rozwiała Pani wszelkie wątpliwości, a już szczególnie w p.1 (tak różnie interpretowanym przez różnych pracowników, nawet w tym samym oddziale - chyba tylko na podstawie tego co na swojej stronie internetowej zamieścił ZUS, nie wspominając w ogóle o naszej grupie tj wczesnych emerytek ciągle wczesnych - że tak się wyrażę "bezproblemowych" dla zus, bo nie muszą rozpatrywać naszych skarg itp tylko przyznać powszechną).
    Jeszcze raz DZIĘKUJĘ - DZIĘKUJEMY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mogę pomóc w zrozumieniu niektórych spraw emerytalnych.
      Wielkie podziękowania kierujmy do osób, często anonimowych, które bezinteresownie pomagają zagubionym emerytom poruszać się w gąszczu przepisów. Jesteśmy im naprawdę wdzięczni.

      Usuń
    2. Witam . A czy wniesienie sprawy do sądu nie przerywa biegu terminu przedawnienia? Kodeks Cywilny art 123 par1 pktv1 oraz art 128 par 1 pkt 1.

      Usuń
    3. Przerywa, dlatego osoby które procesowały sie przed sądem mają otwartą śćiężkę do wznowienia postępowania w trybie kpa.

      Usuń
    4. Proszę o usunięcie poporzedniego komentarza, chodziło mi o wznowienie postępowania sądowego oczywiście, a nie tryb administracyjny.

      Usuń
    5. Jak najbardziej przerywa bieg terminu przedawnienia. Ale, jeśli ktoś wniósł sprawę do sądu, tam musi się zgłosić. Takie są przepisy. Od sądu, który wydał prawomocny wyrok, mogą zażądać wznowienie postępowania, na podstawie art. 401 (1), 405 i 407.

      Usuń
    6. Nie trzeba usuwać komentarza, rozumiemy, co miałaś na myśli.
      Pozdrawiam

      Usuń
    7. Witam właśnie dzisiaj na stronie ZUS jest informacja kto i jak ma składać petycje odwoławcze dotyczące wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Rozumiem ,że to są już realne wytyczne dla wszystkich z 1953 rocznika. Ciekawi mnie tylko czy jak uda się już zmienić decyzję ZUS na korzystniejszą czy dostaniemy wyrównanie wraz z odsetkami.

      Usuń
    8. Anonimowy z 22:20 z 1 kwietnia. Rozumiem, że ta informacja o instrukcjach ZUS to PRIMA APRILIS? ;)

      Usuń
    9. Tak, to wygląda na prima aprilisową wiadomość. Ktoś ma poczucie humoru.

      Usuń
  3. Mam pytanie bo jednej rzeczy nie rozumiem. Zus nie ma jednolitej interpretacji przepisów? Kazdy oddział interpretuje dany przepis po swojemu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnie to bywa. Chodzi głównie o to, że nie mamy jednakowych informacji. Inaczej informują w różnych oddziałach, inaczej na infolinii

      Usuń
  4. Pani Jolu,
    serdecznie dziękuję za te syntetyczne, podsumowujące porady; są dla nas niezmiernie cenne, mamy zachowany porządek w naszych sprawach, cenne źródło informacji w jednym miejscu. Gdyby było można, to swój wniosek złożyłabym w lipcu, ale może to być niemożliwe, dlatego nadal bardzo uważnie będę śledziła dalszy rozwój sprawy. Pozdrawiam serdecznie Panią i wszystkie waleczne kobiety 53 oraz wszystkich czytających tego bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złożenie pierwszego wniosku o emeryturę powszechną może być korzystniejsze w lipcu, ale może nie warto czekać tak długo i ryzykować, że w międzyczasie mogą się zmienić jakieś przepisy."Lepszy wróbel w garści..."

      Usuń
    2. W moim oddziale ZUS otrzymałam informację,że na złożenie pierwszego wniosku o emeryturę powszechną w związku z wyrokiem TK (rocznik 53) mam czas do 23 kwietnia i ani dnia dłużej.

      Usuń
    3. Dopiero w lipcu?
      Jaka wielka strata - cztery miesiące niższej emerytury!!!
      Jakie nieracjonalne działanie.

      Usuń
  5. jestem rocznik 53.na wczesniejszą emeryture odeszłam we wrzesniu 2008 r.Pracowałam jeszcze do pazdziernika 2012 jednoczesnie pobierając częsciowo emeryture.nigdy nie pisałam o przyznanie emerytury powszechnej,Rozumiem ze teraz musze w ZUS złozyc druk EMP , ale dlaczego jeszcze druk ERP-6 ,skoro cała dokumantacja osobowa i finansowa znajduje sie a ZUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak piszą panie, które były już w ZUS-ie.
      Proszę osoby orientujące się lepiej w przepisach emerytalnych o odpowiedż.

      Usuń
    2. Składasz wniosek EMP i ERP-6 na którym nanosisz informację że cała dokumentacja dotycząca wyliczenia twojej emerytury powszechnej znajduje się w posiadaniu ZUS.

      Usuń
    3. Na druku ERP-6 napisać, że dokumentacja jest w dyspozycji ZUS.

      Usuń
    4. Nie żądają druku ERP-6 (okresy składkowe i nieskładkowe) - emerytura kapitałowa nie wymaga takich danych.

      Usuń
    5. Emerytura kapitałowa nie wymaga ERP-6 ale ...my jesteśmy ostatnim rocznikiem, który miał szanse przejść na emeryturę powszechną (uk.60 lat) z zastosowaniem starych zasad, pomimo, że też mamy możliwość naliczenia emerytury kapitałowej.Ciekawe czy ten fakt będzie brany pod uwagę, jeżeli TK stwierdził, że art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej nie ma do nas zastosowania. Co Wy na to? Może moje rozumowanie jest nieprawidłowe....?

      Usuń
  6. Pani Jolu, proszę w imieniu koleżanek 53 na emeryturze EN - czy ich ten wyrok marcowy też dotyczy?
    Dziękuję Ewa D-Ch.
    (ja już jestem po wizycie w zus, ale one nie wiedzą co robić mają?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że wyrok TK dotyczy wszystkich kobiet 53. Tak mi się wydaje. Widziałam już wcześniej Twój wpis, miałam nadzieję, że odpowie ktoś bardziej kompetentny.
      Na wszelki wypadek panie z emeryturą EN powinny złożyć skargę o wznowienie w ZUS.
      Gdyby się okazało, tu rządzą inne przepisy, to wniosek mozna wycofać z ZUS w ciągu 30 dni d otrzymania odpowiedzi z ZUS.

      Usuń
    2. Pani Ewo, ja też jestem na EN, ale pobieram E, bo jest bardziej korzystna. Musi Pani, Pani Ewo zobaczyć decyzje (są pierwsze i zamienne). Ja mam decyzję ENP zawieszoną i zostaję przy E. Napisałam takie pismo:
      W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca w sprawie P 20/16 (Dz. U. z 2019 roku poz. 539) wnoszę o wznowienie postępowania zakończonego wydaniem decyzji z dnia 25.04.2016 r, uchylenie pkt. II. OBLICZENIE WYSOKOŚCI EMERYTURY tej decyzji, właściwe ustalenie podstawy przeliczenia emerytury z uwzględnieniem przeliczonego kapitału początkowego, jej przeliczenie oraz ponowne ustalenie wysokości emerytury.
      I tyle. Nie wiem czy to jest Pani sytuacja-musi Pani to sprawdzić.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Do Ana
      Dziękuję za dodatkowe info, zaraz skopiuję i wyślę do koleżanek nauczycielek, też im tak poradziłam, aby przejrzały dokładnie dokumenty,wczytały się w nie i do ZUS-u poszły przygotowane. Myślę, że wzór tego pisma przyda się niektórym z nich. Dziękuję.
      Mnie osobiście ta sprawa nie dotyczy, ponieważ ja jestem, że tak powiem, zwykła emerytka wcześniejsza (poza zawodem nauczycielskim),i w czwartek złożyłam dokumenty EMP i ERP-6, nie czekałam do lipca, jak sugerują niektórzy, bo... ale tę sprawę każdy musi rozważyć sam.
      Ewa D-Ch.

      Usuń
  7. Czy do skargi należy dołączyć wniosek ERPO o ponowne przeliczenie emerytury w związku z wyrokiem TK, czy może związku z art. 114 ust. 1.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można dołączyć druk ERPO, ale nie jest to konieczne. Już w skardze jest napisane o obliczeniu emerytury "po nowemu".
      Niektóre panie złożyły same druki ERPO wpisując w uwagach, że jest to skarga na wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK.
      Pismo z art. 114 proszę odłożyć na pózniej, do czasu ukazania się uzasadnienia wyroku TK.

      Usuń
  8. Czyli emerytki "przedawnione" składają 2 pisma? Jedno z wyrokiem TK a drugie z art. 114, czy można na jednym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Radziłabym złożyć dwa pisma, ale w różnych terminach. Teraz skargę o wznowienie postępowania. Wniosek oparty na art. 114 radziłabym złożyć dopiero po ukazaniu się uzasadnienia wyroku TK. Uzyskamy zapewne nowe informacje.Nie ma się co spieszyć z nim.

      Usuń
    2. OK. Bardzo dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
    3. Chciałabym również dodać, że prawnicy analizują możliwość zastosowania skargi nadzwyczajnej.

      Usuń
  9. Witam,
    Prawo do emerytury powszechnej nabyłam w sierpniu 2013 r. Zaś wniosek o emeryturę powszechną złożyłam dopiero w marcu 2014 r. W kwietniu 2014 otrzymałam z ZUS-u "Decyzję odmowną do przeliczenia podstawy wymiaru mojej emerytury z uwagi na niekorzystny wskaźnik. Od tamtego czasu nic nie robiłam tj. nie wycofałam swojego wniosku o emeryturę z marca, nie składałam też żadnych innych wniosków. Który punkt mnie dotyczy?

    Irena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że jesteś jeszcze (ostatnie dni) w grupie drugiej.Ale to na tę chwilę nie ma specjalnego znaczenia. Złóż skargę o wznowienie postępowania (jak w p. 2, czy 4), bez powoływania się na paragrafy. Złóż szybko ten wniosek, najlepiej dzisiaj.

      Usuń
    2. Pani Jolu,
      Bardzo dziękuję za odpowiedź, jeszcze dziś złożę Skargę...
      Dziękuję za naszego bloga, za wszystkie wpisy, rady, wyczerpujące wyjaśnienia.
      Pozdrawiam serdecznie wszystkich bez wyjątku, to wspaniałe że nie jesteśmy same ze swoimi wątpliwościami.

      Irena

      Usuń
    3. Ja dziękuję Wam wszystkim, że jesteśmy tu razem. I jeszcze raz dziękuję osobom, które udzielają fachowych porad.
      Ja też za chwilę lecę do ZUS ze swoim wnioskiem (poprzedni wycofałam).
      Pozdrawiam wszystkich.

      Usuń
    4. Czy druk można wycofać przez stronę zus-pue czy trzeba osobiście? Czy wycofać ten w którym zaznaczyłam art,145a ustawy i złożyć nowy, bez zaznaczania art.ustawy.

      Usuń
    5. Chyba trzeba wycofać osobiście.
      Nie wycofuj tego wniosku. Prawda jest taka, ze nawet jak się nie wpisało art. 145 w złożeniu skargi, to ZUS i tak potraktuje złożenie skargi na podstawie tego artykułu.

      Usuń
    6. W takim razie nie muszę składać drugiego. Dziękuje.

      Usuń
  10. Pani Jolu,

    moja mama rocznik 53 cały czas na emeryturze wcześniejszej E. W 2016 złożyła wniosek o przeliczenie emerytury i z ZUS otrzymała pismo ze "emerytura ustalona niniejsza decyzja jest świadczeniem mniej korzystnym i nadal będzie wypłacana emerytura ustalona wg art 56 ustawy emerytalnej jako świadczenie korzystniejsze"
    Czy w takim przypadku mama powinna złożyć skargę na decyzje ZUS czy wystąpić o ponowne przeliczenie emerytury czy może wniosek o przyznanie emerytury powszechnej z uwzględnieniem wyroku TK ?

    dziękuję serdecznie za pomoc,

    pozdrawiam,
    Pawel

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeżeli było to tylko przeliczenie emerytury, to dla Mamy będzie to pierwsza emerytura, czyli druk ZUS-owski EMP.
    Skoro jednak ZUS policzył nową emeryturę kapitałową i ją zawiesił, a wypłacał wyższe świadczenie z wcześniejszej emerytury, to jednak Mama powinna złożyć skargę o wznowienie postępowania.Mamy decyzja emerytalna mieści się w okresie 5 lat przed wyrokiem TK.
    Proszę dokładnie sprawdzić w ZUS-ie, kiedy wydana została decyzja o emeryturze powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem emerytką 53 na wcześniejszej emeryturze, pracuję nadal i nie składałam jeszcze wniosku o powszechną emeryturę. Chciałabym przejść na emeryturę powszechną po zakończeniu pracy /za dwa lata/. Czy będę mogła wtedy złożyć wniosek o powszechną emeryturę i będą nadal obowiązywały też te przepisy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod warunkiem, że ustawodawca nie ograniczy terminu składania wniosków przez takie osoby jak pani, a to wydaje się prawdopodobne. Na razie ograniczenia nie ma.

      Usuń
    2. Naturalnie, wniosek o emeryturę powszechną możesz złożyć w dowolnym czasie, po zakończeniu pracy.
      Jednak namawiałabym Cię na złożenie wniosku w kwietniu, przed świętami.
      Warto poczekać jeszcze troszkę, do czasu ukazania się uzasadnienia wyroku TK (jeśli ukaże się przed świętami).
      Zabezpieczysz się przed możliwościami zmiany przepisów.
      Jeżeli będzie wiadomo, że przepisy dzisiaj panujące nie zmienią się w najbliższych latach, to możesz swój wniosek wycofać w ciągu 30 dni od otrzymania odpowiedzi na swój wniosek. Wtedy sytuacja będzie tak wyglądała, jak byś nie składała wniosku.
      Obserwuj sytuację, czytaj prasę, blog.

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Wielkie dzięki za pomoc i chyba tak zrobię jak radzisz.
      Pozdrawiam
      Barbara

      Usuń
  13. Własnie po wizycie w ZUS, mama złozyła skarge na dokumencie zusowskim mają taki przygotowany.Na moje pytanie o art 146 przedawnienie Pani odpowiedziała ze nie ma przedawnienia,mimo ze minęło ponad 5 lat. Powiedziała ze jezeli TK wydał taki wyrok to wszystko musi być przeliczone , mówiła też o ustnym uzasadnieniu wyroku.Czyżby ZUS miał jednak jakies konkretne wytyczne ? Powiedziała też że najlepiej złozyc jeszcze w marcu .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wywiad z rzecznikiem ZUSu, gdzie jasno stwierdził, że będzie stosowany art 146. I komu tu wierzyć....

      Usuń
    2. Prawo jest prawem. Tego nie zmienimy. Ale poczekajmy na inne informacje, wytyczne, uzasadnienie wyroku.
      Jeszcze mamy art. 114.
      A ZUS powinien i tak przeliczyć nam "na nowo" emerytury.

      Usuń
    3. Zostało opublikowane uzasadnienie wyroku TK z 6 marca 2019 roku, P 20/16:

      https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Sprawa?sprawa=18172&dokument=17799&cid=1#uzasadnienia_czesc_17799_III

      Usuń
  14. Kto się orientuje jak będą naliczane emerytury? Czy tak jak do końca 2012 ( stare zasady) czy tez będzie to emerytura z zebranego kapitału bez potrącenia pobranej już wcześniej emerytury

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie wiemy. Też się nad tym zastanawiałam, ale tu pozostaje nam tylko poczekać na decyzje ZUS? Ministerstwa?Uzasadnienie wyroku TK?

      Usuń
  15. W jakim zusie to było czy można wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  16. Pani Jolu. Od 1997 do 2015 byłam na emeryturze wcześniejszej EWK.Od 2015jestem na emeryturze powszechnej ENP.Czy ja mogę wystapic do ZUS o uwzględnienie wyroku TK będąc wcześniej na emeryturze EWK

    OdpowiedzUsuń
  17. Przekażmy to pytanie bardziej kompetentnym osobom.
    Twoja obecna "normalna" emerytura ENP to emerytura ustalona według zasad zreformowanych, a więc obliczona z uwzględnieniem kapitału początkowego i składek na koncie emerytalnym.

    OdpowiedzUsuń
  18. Proszę o pomoc jestem rocznik 1953 z marca .W wieku 55 lat przeszłam na wcześniejszą emeryturę ,po ukończeniu 60 lat złożyłam o przeliczenie w ZUS ale otrzymałam żę e emerytura będzie niższa i nie odwoływałam się ale nie mam już tego pisma z ZUS ,zgubiłam czy ZUS mi to uzna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdopodobnie otrzymała Pani decyzję o ile złożyła wniosek do ZUS o przeliczenie emerytury. Nie wycofując wniosku decyzja się uprawomocniła i jest Pani w grupie Pań , którym minęło 5 lat od wydania decyzji.W ZUS posiada Pani dokumenty.

      Usuń
  19. Jestem na emeryturze wcześniejszej od 2009r, składałam o przeliczenie kapitału początkowego i emerytury w myśl ustawy z marca 2015r. Otrzymałam decyzję odmowną z uzasadnieniem, że pow. ustawa nie ma zastosowania do emerytury z art. 53. O em. powszechną nie występowałam. Czy wystarczy druk EMP ,cz muszę pisać skargę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek na formularzu EMP.
      To przeliczenie KP na podstawie ustawy z 2015 r. (urlopy wychowawcze, wyższe studia) będzie teraz uwzględnione przy ustalaniu emerytury powszechnej - kapitałowej.

      Usuń
  20. Pani Jolu,
    ja już nic nie wiem!!!
    Czy mogłabym prosić o pomoc☺
    Byłam na wcześniejszej, od 60r. jestem na powszechnej. W ZUSie byłam 25 marca. Powiedziałam, że jestem rocznik 1953 na co Pani o nic nie pytając wyciągnęła druk (niedużych rozmiarów) i zaczęła wypełniać. Zapytałam przed podpisaniem czy mogę wiedzieć jaką treść naniosła na tym druku. Przeczytałam,że emerytura zostanie przeliczona zuwzgl.postanowień TK gdy zostaną podane wytyczne! Teraz nie wiem czy wystarczy to co jest na tym druku, czy to traktować jako skargę! Czy jeszcze coś trzeba robić!
    Bardzo proszę o odpowiedź.
    Z góry serdeczne dzięki
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko w porządku. Był to druk ERPO zapewne, o przeliczeniu emerytury z uwzględnieniem wyroku TK. Takie druki ERPO lub druki skargi o wznowienie postępowania polecają pracownicy ZUS. Sądzę, że oba wnioski będą traktowane jednakowo w naszej sprawie. Mamy jeszcze 3 tygodnie na zmianę wniosku lub wycofanie i złożenie nowego. Poczekajmy na dalsze wytyczne dla ZUS i uzasadnienie wyroku TK.
      W myśl wypowiedzi rzecznika ZUS i prawników, w świetle obowiązujących przepisów (art. 145 i 146 kpa) wnioski pań, które mają prawomocne decyzje o emeryturze powszechnej z 2013 i początku 2014 r. wnioski zostaną załatwione odmownie.
      Czekamy na dobre rozwiązania właśnie dla tych kobiet.
      Zaglądaj na bloga, być może będziemy wycofywać te złożone wnioski składać inne, o zmianę decyzji o emeryturze powszechnej na podstawie art. 114 ustawy FUS
      Tak, że spokojnie, czekamy.

      Usuń
    2. PANI JOLU, WIELKIE DZIĘKI ☺
      Oczywiście będę zaglądała na bloga! Jeszcze raz serdecznie dziękuję ☺ DZIĘKUJEMY za pomoc!!! za przekazywaną nam wiedzę!!!

      Usuń
  21. Czy nam kobietom z 53r. obliczą 30 miesięcy przepracowane na emeryturze z nową kwota bazową i urlopy wychowawcze po 1,3% - mm na myśli jak już przeliczą nam tą nowa emeryturę kapitałowa. Bardzo proszę o odpowiedź.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak nam będą liczyć emerytury po wyroku TK, jeszcze nie wiadomo. W zdecydowanej większości będą to wyższe świadczenia.
      Przeliczenie po 30 miesiącach wymaga prawdopodobnie oddzielnego wniosku. Różnie takie wnioski były traktowane w różnych oddziałach ZUS, często kończyły się sprawami sądowymi, wygranymi i przegranymi.

      Usuń
    2. Przy przejściu na na powszechną-kapitałową nie ma mowy o żadnej nowej kwocie bazowej. Wyliczenie następuje ze zwaloryzowanego KP z uwzględnieniem nowelizacji u.e.r. i zgromadzonych zwaloryzowanych składek (+ też tych dodatkowych z 30 miesięcy) i oczywiście bez potrącenia z kapitału dotychczas pobranych emerytur brutto.

      Usuń
  22. P.Jolu
    dziękuję za wszystkie informacje.
    Proszę być z nami - emerytkami do końca i służyć nam pomocą i wiedzą.Serdeczne podziękowania.👍

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam Pani Jolu.

    Śledzę większość wpisów na blogu i przyznam że ciężko mi się odnaleźć w tych przepisach. Moja mama rocznik 53 przeszła na wcześniejszą emeryturę w wieku 55 lat czyli we wrześniu 2008 roku. Z tego co wiem to był jedyny wniosek jaki złożyła do ZUS poza wnioskami o ponowne przeliczenie emerytury. We wpisach często pojawia się informacja i wniosku o emeryturę powszechną. Proszę o pomoc w zrozumieniu czy wniosek złożony przez mamę do ZUS o przejście na wcześniejsza emeryturę jest własnie wnioskiem o emeryturę powszechną? Do jakiej grupy kobiet mama obecnie się zalicza? Czy wystarczy że złoży skargę zgodnie z opisem grupy pań w pkt 4? Będę wdzięczna za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedż uciekła mi na dół.
      Dodam tylko, że wniosek o emeryturę wcześniejszą nie jest wnioskiem o powszechną.

      Usuń
  24. Pobieram emeryturę od 2009r, ale pracowałam do listopada 2010, ponieważ zachorowałam i musiałam przebywać na leczeniu w szpitalu do maja 2011.Po operacji,chemii, radioterapii nie byłam w stanie dalej pracować i zostałam zmuszona tą sytuacją do zrezygnowania z pracy.Serdecznie proszę o podpowiedź w mojej sprawie. Co mam dalej,aby otrzymać wyższe świadczenie jako kobieta z rocznika 1953?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troszkę mało danych podajesz. Prawdopodobnie masz decyzję o emeryturze powszechnej. Sprawdż dokładnie swoje dokumenty. W razie wątpliwości udaj się do oddziału ZUS.
      Dalej postępuj tak, jak napisałam niżej, w odpowiedzi dla Koniczynki.
      Życzę Ci dużo zdrowia. Jak się teraz czujesz? Czy te wszystkie zabiegi przyniosły dobry skutek? Ta nowoczesna chemia daje rewelacyjne rezultaty. Trzymaj się!

      Usuń
  25. Jeśli dobrze zrozumiałam, Twoja Mama nie pracowała od czasu przejścia na emeryturę. Złożenie wniosku o przeliczenie emerytury, np. w związku z wyższymi stawkami za okresy urlopów wychowawczych, spowodowało zapewne obliczenie emerytury kapitałowej (wg nowych przepisów).
    Najlepiej byłoby sprawdzić Mamy dokumenty z ZUS, albo po prostu udać się do oddziału ZUS po informacje.
    Jeśli byłaby to pierwsza emerytura powszechna, to wtedy trzeba wypełnić zusowski druk EMP. Na pewno doradca emerytalny w ZUS pomoże wypełnić. Dokumenty odnośnie pracy już są w ZUS, były zebrane przy emeryturze wcześniejszej.
    Trzeba też na wniosku dopisać uwagę o wyroku TK.
    Gdyby się okazało, że decyzja o emeryturze powszechnej została wydana, trzeba złożyć skargę o wznowienie postępowania (tak, jak w punkcie 2 lub 4, bez różnicy). Najlepiej napisać, w domu, może być odręcznie. I najlepiej dwa egzemplarze, na drugim poświadczenie - pieczątka z ZUS.
    Być może zaproponują złożenie skargi na druku ERPO (o przeliczenie emerytury). Też może być ten druk. Trzeba tylko dopisać na nim "skarga o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK w sprawie P20/16 z dnia 6.03.2019r.)".
    Mam nadzieję, że troszkę pomogłam w tym przebijaniu się przez gąszcz przepisów.
    Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, pisz.
    Zawsze ktoś kompetentny pomoże. Mam też nadzieję, że poprawi mnie, jeśli się gdzieś pomylę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu bardzo dziękuję za informację. Mama od przejścia na emeryturę pracowała jeszcze dodatkowo przez 8 lat, więc pomimo świadczenia emerytalnego otrzymywała dodatkowe świadczenia z tytułu wynagrodzenia. Stąd kolejne wnioski o przeliczenie emerytury. Pytanie czy praca w trakcie emerytury również ma wpływ na rodzaj dokumentu do uzupełnienia. Czy orientujesz się może czy telefonicznie ZUS może udzielić takiej informacji że wniosek o emeryturę powszechną nie został złożony? Niestety mam obecnie jest po operacji i obawiam się że zanim będzie mogła sama udać się do ZUS, to minie czas na złożenie odpowiednich dokumentów. Staram się raczej jej pomóc ogarnąć tak dokumenty aby można je było wysłać pocztą.

      Usuń
    2. Telefonicznie to w czasach RODO nikt nie chce udzielać żadnych informacji.
      Koniczynko, napisz odręcznie upoważnienie od Mamy do reprezentowania Jej, weż Mamy dowód. Mam nadzieję, że jakaś życzliwa dusza poinformuje Cię, jaki rodzaj emerytury ma Mama.
      Przy okazji przygotuj skargę wznowienie postępowania, podpisaną przez Mamę.
      Podejrzewam, że Mama ma jednak decyzję o emeryturze powszechnej. Ale jednak to trzeba sprawdzić.
      W sprawie dokumentów o pracy na emeryturze, to one są potrzebne do przeliczenia emerytury i jej powiększenia.

      Usuń
    3. No tak, RODO robi swoje. Jutro lecę ogarniać upoważnienie w ZUS do mamy emerytury i postaram się zdobyć wszystkie potrzebne informacje. Chciałam tylko jeszcze zapytać czy w obecnej sytuacji składać dalej skargę o wznowienie postępowania/ewentualny wniosek o emeryturę powszechną, czy czekać na opinie prawników po opublikowaniu uzasadnienia TK. Czy będzie jeszcze czas na złożenie dokumentów?

      Usuń
    4. Wszystko zależy od tego czy i od kiedy Mama ma decyzję o emeryturze powszechnej.
      Jeśli od 2015 r. (wniosek o przeliczenie z doliczeniem okresów urlopów wychowawczych po wyższych stawkach), to mieści się w grupie do pięciu lat przed wyrokiem TK.
      Wtedy skarga o wznowienie postępowania.
      Jeśli wniosek o pierwszą emeryturę EMP, to musisz wziąć go do domu, wypełnić, Mama podpisze i do ZUS (osobiscie lub pocztą).
      Jeśli decyzja o emeryturze powszechnej "przedawniona", sprzed ponad 5 lat, wtedy warto poczekać i przed świętami złożyć odpowiedni wniosek. Na razie nie wiadomo, jaki.
      Przekaż, Koniczynko, Mamie życzenia powrotu do zdrowia.
      Pozdrowienia dla Ciebie

      Usuń
    5. Dziękujemy bardzo :) Dziś byłam w ZUS i pełnomocnictwo wystarczyło. Okazało się że jednak mama składała wniosek o emeryturę powszechną w 2013 roku tak więc czekamy teraz na dalsze decyzje i będziemy działać. Mama pozdrawia ciepło i obie trzymamy mocno kciuki za wszystkie Panie z rocznika 53.

      Usuń
  26. Teresa 31.03.2019 r.
    Pani Jolu!
    Jestem rocznik 1953 na emeryturze wcześniejszej od 2009.r. Pobierając świadczenie pracowałam bez przerwy do 31.12.2016 r.
    Nigdy nie wystąpiłam do ZUS o naliczenie emerytury powszechnej. Czy mogę złożyć wniosek o przyznanie emerytury powszechnej dopiero w lipcu. W poście ANONIMOWY z godz.22.09 jest mowa w przypadku podstawy o 30 miesiącach nie wiem o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
  27. Wniosek o emeryturę powszechną możesz złożyć kiedy zechcesz. Lipic to jeden z najlepszych miesięcy do uzyskania wyższej emerytury.
    Ale, czy warto ryzykować możliwość zmiany przepisów? Czy nie będzie jakichś ograniczeń czasowych, narzuconych przez ustawodawcę?
    Może lepiej złożyć wniosek w kwietniu, przed świętami. Być może będzie opublikowane uzasadnienie wyroku TK, jakieś wytyczne dla ZUS.
    Będziesz wiedziała, jaka będzie ta nowa emerytura.
    Wniosek o emeryturę możesz wycofać w ciągu 30 dni od otrzymania odpowiedzi z ZUS. I ponownie złożyć, kiedy zechcesz.
    Sprawa 30 miesięcy była sporym problemem. Chodzi o to, że urodzeni przed 1949 r., przebywający na emeryturze wcześniejszej, mogli korzystnie przeliczyć emeryturę po przepracowaniu 30 miesięcy. Wielu "wcześniejszych" emerytów, urodzonych póżniej walczyło w sądach o ten przywilej. Z różnym skutkiem.

    OdpowiedzUsuń
  28. UWAGA!

    Zostało opublikowane uzasadnienie wyroku TK z 6 marca 2019 roku, P 20/16:

    https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Sprawa?cid=1&dokument=17799&sprawa=18172

    Przytaczam fragment uzasadnienia, na który wszyscy szczególnie oczekiwali:

    „5. Skutki wyroku.

    Trybunał stwierdzając niekonstytucyjność zaskarżonego przepisu w zakresie, w jakim dotyczy kobiet urodzonych w 1953 r., które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS, nie zakwestionował możliwości stosowania określonego w nim mechanizmu potrącania w stosunku do pozostałych osób.

    Skutkiem niniejszego wyroku jest prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji dla wszystkich kobiet objętych zakresem orzeczenia Trybunału. Przepis ten otwiera drogę do sanacji konstytucyjności sytuacji prawnych, w których zastosowanie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS wywołało konsekwencje zakwestionowane przez Trybunał. Z powszechnego charakteru wyroków TK, o którym mowa w art. 190 ust. 1 Konstytucji i utraty mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu (art. 190 ust. 3 Konstytucji), wynika, że możliwość rozstrzygnięcia sprawy z pominięciem derogowanego przepisu odnosi się zasadniczo do wszystkich spraw, w których niekonstytucyjny przepis był podstawą orzeczenia o prawach osób uprawnionych, bez względu na to, kto i w jakim trybie zwrócił się do Trybunału z odpowiednim żądaniem.

    Jak wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie TK, pojęcie „wznowienia postępowania”, o którym mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji ma szersze znaczenie niż pojęcie „wznowienia” w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich procedurach regulowanych w ustawach i obejmuje wszelkie instrumenty proceduralne stojące do dyspozycji stron, organów i sądów, wykorzystanie których umożliwia przywrócenie stanu konstytucyjności orzeczeń” (zob. np. postanowienie z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35).

    W niniejszej sprawie prawo sanacji konstytucyjności może być zrealizowane w dwojakim trybie. Postępowania zakończone wydaniem wyroku przez sądy pracy i ubezpieczeń społecznych mogą być wznowione na podstawie art. 401 /1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1360, ze zm.). Natomiast osobom, które nie odwołały się od decyzji wydanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przysługuje wznowienie postępowania na podstawie art. 145a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, ze zm.) w związku z art. 124 ustawy o FUS. Wznowienie w tym kontekście oznacza prawo do skorzystania ze środków proceduralnych zmierzających do wydania w zakończonej sprawie nowego rozstrzygnięcia, opartego na stanie prawnym ukształtowanym po wejściu w życie orzeczenia Trybunału (por. wyrok TK z 7 września 2006 r., sygn. SK 60/05, OTK ZU nr 8/A/2006, poz. 101).

    Wskazane wyżej przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie uwzględniają jednak specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem sanacji konstytucyjności w sprawach dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym samym znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach.

    W celu zagwarantowania jednolitych zasad zawrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie. Trybunał pragnie jednocześnie podkreślić, że niewydanie takiej regulacji przez ustawodawcę nie zamyka drogi do wznowienia postępowania. Oznacza to również, że do czasu wydania takiej regulacji osoby uprawnione mogą występować z wnioskami o wznowienie postępowania.”

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli, dopóki PiS nie zmieni ustawy, kobiety z decyzją wydaną ponad 5 lat temu, znów zostają na lodzie...

      Usuń
    2. tez jestem zainteresowana bo minęło mi 5 lat a nie odwolywalam sie może cos sie zmieni .proszę piszcie jakby cos sie zmienilo ja tez będę sledzić

      Usuń
    3. Spokojnie czekaj.
      Wszyscy teraz czekamy na opinie prawników po opublikowaniu uzasadnienia wyroku TK.

      Usuń
    4. dziękuje Jolka

      Usuń
  29. Wlasnie wrocilam z ZUS pani sprawdzila w komputerze czy tez mialam potracone skladki daladruczek do wypelnienia a tez 2013 roku mialam skladany wniosek o przeliczenie ale ze byl niekorzystny to zostalam na wczesniejszej

    OdpowiedzUsuń
  30. Złożyłam wniosek w ZUS 26 marca br. Jestem na wcześniejszej emeryturze urodzona 27.12.1953
    składałam wniosek o Emeryturę Powszechną 4 czerwca 2014 , oczywiście jak wszyscy dostałam odpowiedź , że nowe przeliczenie niekorzystne , pozostaję na ustalonym
    wcześniej .
    Czy mogę rozumieć , że jestem w grupie nieprzedawnionej ?

    OdpowiedzUsuń
  31. Tak właśnie jest. Ten Twój wniosek złożony do ZUS, to skarga o wznowienie postępowania czy druk ERPO ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do wypełnienia dostałam druk ERPO więc taki wypełniłam ,zaznaczając powód : decyzja TK
      czy powinnam coś innego złożyć ?
      Dziękuję pięknie !!!!

      Usuń
    2. W porządku. Takie druki do wypełnienia polecały niektóre ZUS-y.

      Usuń
  32. Jestem bardzo ciekawa czy jak już pozytywnie zostaną przeliczone nasze emerytury zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnegoi będą korzystniejsze od dotychczasowych to czy ZUS wyplaci nam wyrównanie wraz z odsetkami od daty wydania decyzji niekorzystnej decyzji o emeryturze powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic samo z siebie nie będzie się działo!
      Tylko na wniosek - skargę. 😐

      Usuń
  33. Jestem na wczesniejszej emeryturze od wrzesnia 1953r,nie skladalam o przeliczenie na emeryture powszechna .Czy skladam wniosek EMP lacznie z drukiem ERP-6 I CZY TERMIN mialbym do 21 kwietnia
    Dziekuje
    Z gory

    OdpowiedzUsuń
  34. Moja mama dostala decyzje o odmowie wznowienia postepowania z uwagi na uplyw 5 lat ale organ jednoczesnie stwierdzil wydanie jej z naruszeniem prawa co teraz ???

    OdpowiedzUsuń
  35. Można od decyzji odmownej wznowienia postępowania odwołać się do sądu pracy zarzucając ZUS nie zastoswanie art. 114 u.e.r. (vide porada Mecenasa) lub na podstawie stwierdzenia wydania decyzji o emeryturze z naruszeniem prawa starać się o odszkodowanie od Skarbu Państwa w sądzie cywilnym.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo proszę o informację, jak napisać odwołanie do sądu, jeśli nie zdążyłam złożyć wniosku do 23 kwietnia tylko w październiku złożyłam wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi o wznowienie postępowania, dostałam odmowę i nie wiem jak teraz napisać odwołanie. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daleko od ostatnich wpisów zadajesz pytanie. Ale odpowiem. Po pierwsze, czy wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu złożyłaś skargę o wznowienie postępowania?
      Czy masz mocne argumenty, żeby sąd przywrócił Ci termin do złożenia skargi?
      Po Twojej odpowiedzi, pomyslimy co dalej

      Usuń
  37. Czy panie mogą mi wskazać którego dnia na stronie ZUS ukazał sie komunikat po wyroku TK z 06.03.2019r.Nie moge go obecnie odszukać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/komunikat-w-sprawie-wyroku-trybunalu-konstytucyjnego-z-dnia-6-marca-2019-r_/2511341

      Również na blogu zamieszczony jest ten komunikat

      28 marca 2019
      Komunikat ZUS w sprawie wyroku TK

      http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/03/komunikat-zus-w-sprawie-wyroku-tk.html

      Usuń