26 marca 2019

Zamieszanie w sprawach pań 53 po wyroku TK


             W związku z wyrokiem TK dotyczącym kobiet uczonych w 1953 roku zrobiło się straszne zamieszanie dotyczące pań, które mają prawomocne decyzje o emeryturze powszechnej sprzed ponad 5 lat.

         Informatorzy ZUS radzą wszystkim składać skargę na wznowienie postępowania, w oddziałach ZUS jedni polecają wypełnić gotowe druki, inni radzą napisanie wniosków własnymi słowami.
Rzecznik ZUS w wywiadzie informuje, że wyrok TK nie dotyczy kobiet z ponad 5-letnią decyzją o emeryturze powszechnej .

Na stronie internetowej ZUS nie ma dotąd żadnych informacji dla kobiet 53. Ponoć ZUS czeka na uzasadnienie wyroku TK. Może ono ukazać się w ciągu miesiąca, ale też niekoniecznie. Nikt nie zagwarantuje, że informacje w ZUS pojawią  się przed upływem 30 dni od publikacji wyroku TK.

               Warto zastanowić się nad złożeniem wniosku do ZUS o unieważnienie decyzji o  emeryturze powszechnej na podstawie  art. 151 par. 2 Kpa, jak doradza dyrektor Lesław Nowacki, lub wniosku o zmianę decyzji wykorzystując  art. 114 ust. 1 p. 1 w związku z ust. 1f p. 1 Ustawy emerytalnej, jak radzi ktoś z naszych blogowiczów (patrz poprzedni post).



             Proponuję paniom, które mają decyzje o emeryturze powszechnej z roku 2013 lub początku 2014 o cierpliwość. Wstrzymajcie się jeszcze troszkę czasu, może pojawią się konkretniejsze, pewniejsze rady, jak mamy dalej postępować.

           Bardzo, bardzo serdecznie dziękuję Paniom i Panom odpowiadającym na pytania zadawane na blogu przez nasze emerytki. Jesteście dla nas wielką nadzieją, ogromnym ratunkiem. Pytań jest bardzo dużo, kobiety mają różne sytuacje emerytalne.
I tu prośba do pytających pań, czytajcie posty, komentarze. Znajdziecie tam wiele odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Drogie „mądre głowy”, proszę, pomagajcie nam nadal. Jesteście nam bardzo, bardzo  potrzebni.

            Mam pytanie do wszystkich dobrze orientujących się w przepisach emerytalnych. Pytanie to często przewija się wśród naszych emerytek. Dotyczy daty decyzji o emeryturze powszechnej. Czy, jeżeli ktoś otrzymał taką decyzję w 2013 r., a w 2015 r. składał wniosek o jej przeliczenie w związku ze zwiększonymi stawkami za okresy nieskładkowe (urlopy wychowawcze), to datą naszej decyzji będzie rok 2015? Oczywiście , chodzi mi tutaj o sprawę związaną z wyrokiem TK. Taką odpowiedz uzyskałam dzisiaj w ZUS, ale czy rzeczywiście tak jest.
Jeżeli panie nie wycofały takiego wniosku z 2015 r., to wtedy bez problemu podlegałyby wymogom stosowania wyroku TK.



42 komentarze:

  1. Dziwi mnie,że w TV nic nie mówią. Może gdyby była większa presja na rządzących, to sprawa nabrałaby rozpędu. Według mnie, to jest sprawa idealna do programu "Państwo w Państwie"

    Dana53

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnia decyzja jest ważna!
    Jak wnioskuję, to przeliczenie w 2015 r. w związku z ponownym ustaleniem KP (urlopy wychowawcze)było kolejną próbą przejścia na emeryturę powszechną (kapitałową).

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również powołam się na datę z 2015 r gdzie miałam ponownie przeliczony kapitał początkowy i emeryturę która została zawieszona tak jak w lutym 2014.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również mam ponownie przeliczoną emeryturę powszechną w 2015r. Mam pytanie co w takim przypadku składać w ZUS - czy skargę, czy druk ERPO, a może jedno i drugie?

    OdpowiedzUsuń
  5. Na infolinii powiedziano mi, że liczy się wniosek o emeryturę z 2013 roku 2015 to jest inna sprawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta cała infolinia oni pojęcia nie mają o naszych sprawach niech dadzą na pismie że się nie luczl

      Usuń
  6. Zajmuję się sprawami emwrytalnymi od lat. W razie problemów z ZUS (decyzje odmowne itp.) mogę pomóc. Tel. 602213671.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie może Pan skomentować nam na blogu wniesienia do ZUS-u wniosku z art. 114 ust. 1 p. 1 w związku z ust. 1f p. 1 Ustawy emerytalnej? Będzie to zbawienne dla osób, którym minęło 5 lat aby nie wnosić o wznowienie postępowania z art. 145a kpa? Wszystkie będziemy wdzięczne. Co do późniejszych spraw indywidualnych - chętnie skorzystamy z Pana pomocy. Pozdrawiam

      Usuń
  7. Jedni pisza,że liczy się decyzja z ponownego przeliczenia czyli np.2015r a inni informują,że 2013 to komu wierzyć i jaki wniosek składać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem rocznik 53 na wcześniejszej emeryturze,dzisiaj byłam w ZUSie w Szczecinie i usłyszałam,że emerytek z wcześniejszą emeryturą wyrok TK nie dotyczy i żadne roszczenia się nie należą!!!Czy ktoś może wyjaśnić o
    co tu chodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moją skargę w ZUS-i przyjęli. Powołałam się na art. 145a. Ale nie jestem pewna czy to wystarczy.Nie chciałabym być znowu oszukana.

      Usuń
    2. Witam, też jestem na wcześniejszej emeryturze i dziś składam wniosek o emeryturę na druku EMP i zał. ERP-6 o okresach składkowych i nieskładkowych z zaznaczeniem że wszystkie informacje są przy spr. E....nr decyzji, tak mi powiedzieli w ZUS B-stok. To, że roszczenia nam się nie należą dotyczy pewnie kwoty wstecz dlatego, że się wcześniej nie ubiegałyśmy o em.powszechną, taka jest interpretacja rzeczników i fachowców z ZUS-u

      Usuń
    3. też tak zrobiłam jak Ty, osobiście nie chcę żadnych wyrównań tylko ustalenia nowej emerytury liczonej z waloryzowanego kapitału początkowego i składki i obecnego wieku dożycia.Przeliczyłam sobie /dane w internecie i swój kapitał początkowy/ wychodzi całkiem ładna kwota bo wartość kapitału bardzo wzrosła . Nowy wymiar emerytury zrekompensował by naszą stratę w krótkim czasie, ale czy tak korzystnie przeliczą ? Może coś więcej w tym temacie wiecie?

      Usuń
  9. Oszukana Ja chciałam złożyć wniosek 6 kwietnia po dniu urodzin ale to jest sobota i teraz nie wiem???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złóż wniosek w poniedziałek. Wolne dni jakby przedłużają termin.

      Usuń
  10. Tym, którzy powołują się na Kodeks Postępowania Administracyjnego, cytuję przepis Ustawy emerytalnej:
    "Art. 124. W postępowaniu w sprawach o świadczenia określone w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej".
    Ustawa emerytalna ma pierwszeństwo przed Kodeksem. A zatem należy wnosić o zmianę decyzji ZUS (nawet, jeśli została potwierdzona postanowieniem Sądu) w części dotyczącej wysokości emerytury z racji ujawnienia nowych okoliczności - wyroku TK z 6 III 2019 (na podstawie art. 114 Ustawy emerytalnej).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie pismo( na podst. . art. 114) też miałam przygotowane, ale pani stwierdziła, że to jedno wystarczy.Więc chyba była w błędzie. Czy w związku z tym mogę złożyć jeszcze drugie drugi wniosek jako uzupełnienie?

      Usuń
    2. Prawdopodobnie panie z "przedawnioną" prawomocną decyzją o emeryturze powszechnej powinny złożyć jednak wniosek na podstawie art. 114.
      Czy jest sensowne złożenie dwóch wniosków, drugi o wznowienie postępowania?

      Usuń
    3. Bardzo dziekuję Anonimie z godz.19.32. Tym wpisem przekonana jestem aby złożyć jednak wniosek z art. 114 ustawy emerytalnej. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    4. Wycofać pierwszy (ten "niewłaściwy" - niechciany) i złożyć nowy wniosek na podstawie art.114 u.e.r.

      Usuń
    5. Dziękuje. Tak zrobię.

      Usuń
    6. Wstrzymaj się jeszcze troszkę z wycofaniem wniosku. Może dzisiejszy dzień przyniesie jakieś nowe informacje.

      Usuń
  11. Też jestem na wcześniejszej emeryturze rocznik 53, u mnie w ZUS dzisiaj Pani też miała wątpliwości, czy wyrok TK będzie dotyczył tych ,którzy nie wystąpili o emeryturę powszechną lub wycofali wniosek .Widocznie aktualnie w ZUS próbują tak interpretować -jestem z centralnej Polski. Nie wiem czy mamy szansę na przeliczenie emerytury zgodnie z wyrokiem TK ?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku jest akurat odwrotnie.Panie, ktore nie składały wniosku o emeryturę powszechną lub taki wniosek wycofały jak najbardziej podlegają pod wyrok TK.

      Usuń
    2. I ja byłam dzisiaj w ZUS-ie, jestem na wcześniejszej emeryturze od od 2008, ponieważ pracowałam to przeszłam przez zawieszenie - odwieszenie, po czym pracowałam nadal, by w 2014 rozwiązać umowę o pracę i przejść na emeryturę w wieku 61 lat i dwa miesiące. Oczywiście nadal tj do teraz emerytura wcześniejsza, bez występowania o powszechną, bo zdecydowanie mniejsza. Dzisiaj złożyłam druk EMP wraz z ERP-6 oraz pisemko, że te dwa w/w składam w związku z wyrokiem TK z 6 marca 2019, dotyczącym sprawy P20/16.
      Pierwsze podejście z numerkiem do okienka po druki, pani sprawdza czy rzeczywiście te o które proszę, są odpowiednie w moim przypadku, tłumaczy które pozycje w jednym i drugim wypełnić, przeczytała moje pismo, stwierdziła jest ok, proszę wypełnić. Wypełniam, idę drugi raz po numerek, trafiam do młodego pana, sprawdza drugi raz mój dowód, dane w komputerze, wypełnione druki, mój że tak powiem odręczny odstawia na bok, mówiąc - ten wyrok pani nie dotyczy, na moje dwa znaki zapytania w oczach i w głosie - a dlaczego??? Bo pani po raz pierwszy stara się o emeryturę powszechną. I zaczyna mi tłumaczyć coś całkiem innego, na co ja grzecznie do pana - niech pan mi tego nie tłumaczy, ja wyrok znam, proszę tylko przyjąć moje pismo jako dodatek do tych dwóch druków. Zbulwersowany przystawił datownik i łaskawie przyjął. Ten sam ZUS ta sama sprawa, dwóch pracowników w odstępie pół godziny mówi co innego. Dziękuję za uwagę - czekam na pisemną reakcję z urzędu.
      Ps. Sympatyczny inaczej pan zdążył mi jeszcze zakomunikować, że wcale nie wiadomo czy emerytura powszechna będzie większa !? na co odparłam - a to już nie pana problem, aczkolwiek teoretycznie powinna być większa, najwyżej dalej pozostanę przy obecnej. E.D-Ch.
      Emerytki 53 - powodzenia.

      Usuń
    3. A to wszystko opisałam ze szczegółami w nawiązaniu do oczywistej oczywistości oraz tego co pisze Pani Jola : "Panie, ktore nie składały wniosku o emeryturę powszechną lub taki wniosek wycofały jak najbardziej podlegają pod wyrok TK."
      Jeszcze raz powodzenia - Ewa D-Ch.

      Usuń
    4. Taką samą sytuację miałam u siebie dwóch przeciwników i dwie interpretacje

      Usuń
    5. Miało być pracowników

      Usuń
  12. Szanowna Pani Jolu pisze w imieniu mamy,która była na wczesniejszej emeryturze-w 2013 decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej ,i jednoczesnie zawieszona ze wzgledu na niekorzystna wysokosc.W 2015 ,,decyzja o ponownym przeliczeniu emerytury,, /wychowaczy/ i znowu zawieszona . Czy mama moze złozyc skarge na decyzje o przeliczeniu emerytury z 2015 r i ponowne przeliczenie w zwiazku z wyrokiem TK ?

    OdpowiedzUsuń
  13. Wróciłam z Zusu III Oddz w Warszawie gdzie złożyłam druk ERPO z dopiskiem o wyroku T K.
    Udzielono mi wyjaśnienia, że to w zupełności wystarczy.Panie jeszcze nie wiedzą jak dalej sprawa się potoczy , czekają na wytyczne.Nie powoływać się na żadne ustawy i paragrafy.Powodzenia emerytka 1953.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę o odpowiedz jaki konkretnie druk /ERPO czy EMP/.NA emeryturę przeszłam 2008 i nic nigdy nie składałam

      Usuń
  14. niech jakiś wzięty prawnik napisze co maja zrobić emerytki 53, którym już minęło 5 lat od daty decyzji (nie odwoływały się) możliwości prawne , czas w tym przypadku niezmiennie jest ważny bo wiadomo do 23 kwietnia pismo musi się znaleźć na biurku zus - wszak nie sztuką jest złożyć setkę wniosków sztuką jest by jakiś wniosek po prostu zadziałał .....

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda na to, że zostaje kolejny raz droga sądowa i do tego trzeba nieźle zapłacić za prawnika i koszty sądowe.

    Niestety, ja jako "beneficjentka" programu 5 lat+, straciłam zupełnie nadzieję w tej sprawie.

    https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/emerytury-dla-kobiet-urodzonych-w-1953-roku/50vk3hx

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam w ZUS Suwałki złożyłam ERPO z dopiskiem wyroku TK.
    Pani powiedziała że to na razie wystarczy. Ja nie przeliczałam Wcześniejszej emerytury. Emerytka 1953

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba jednak nie wystarczy. ERPO to przeliczenie emerytury.
      Konieczna jest skarga o wznowienie postępowania. To daje szansę na wypłacenie wyrównania świadczenia za okres od uzyskania prawa do emerytury powszechnej.

      Usuń
  17. Komunikat ZUS-u na stronie:

    https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/komunikat-w-sprawie-wyroku-trybunalu-konstytucyjnego-z-dnia-6-marca-2019-r_/2511341

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nic nie ma o przedawnieniu 5 lat ?

      Usuń
    2. Art. 145a, na podstawie którego wnosi się skargę jest powiązany z art. 146, a en już mówi o przedawnieniu

      Usuń
  18. W art. 114 ustawy emerytalnej

    "1. W sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, uchyla lub zmienia decyzję i ponownie ustala prawo do świadczeń lub ich wysokość, jeżeli:
    1) po uprawomocnieniu się decyzji zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono nowe okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość;"

    z kolei

    "1e. Uchylenie lub zmiana decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może nastąpić, jeżeli od dnia jej wydania upłynął okres:
    1) 10 lat – w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2–4;
    2) 5 lat – w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 5;
    3) 3 lat – w przypadku określonym w ust. 1 pkt 6."

    W mojej ocenie tutaj też nastąpiło przedawnienie po upływie okresu 5 lat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to mamy problem.
      Zostaje art. 151, jak radzi dyrektor Lesław Nowacki. I dochodzenie swoich praw o odszkodowanie przed sądem.
      I tu trzeba znać wysokość szkody, czyli wystąpić do ZUS, żeby obliczył, ile każdej z nas należy się za te 6 lat.

      Usuń
    2. odpowiadam sama sobie, po doczytaniu kolejnego ustępu z art.114

      z kolei w 1f jest mowa o sytuacjach, kiedy 1e nie ma zastosowania - czyli powołanie się na ten artykuł może mieć sens!

      "1f. Przepisu ust. 1e nie stosuje się, jeżeli:
      1) w wyniku uchylenia lub zmiany decyzji z przyczyn określonych w ust. 1 osoba zainteresowana nabędzie prawo do świadczenia lub świadczenie w wyższej wysokości;
      2) uchyleniu lub zmianie podlega decyzja o ustaleniu kapitału początkowego, który nie został uwzględniony do obliczania wysokości emerytury ustalonej prawomocną decyzją."

      Usuń