6 marca 2019

WYGRANA KOBIET 53 W TK

Huraaaaaaaaaaaaa!

Wygrałyśmy i wygraliśmy w Trybunale Konstytucyjnym sprawę kobiet 53!
Wielkie podziękowania dla Pani Sędzi ze Szczecina!

Nabycie prawa do tzw. emerytury wcześniejszej przed 1 stycznia 2013 r. a nabycie prawa do emerytury 20/16

Sygn. akt P 20/16
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 6 marca 2019 r.
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz – przewodniczący
Grzegorz Jędrejek
Leon Kieres – sprawozdawca
Małgorzata Pyziak-Szafnicka
Andrzej Zielonacki,
protokolant: Krzysztof Zalecki,
po rozpoznaniu, z udziałem Sejmu, Prokuratora Generalnego i Rzecznika Praw Obywatelskich, na rozprawie w dniu 6 marca 2019 r., pytania prawnego Sądu Okręgowego w Szczecinie:
czy art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 887, ze zm.) w zakresie, w jakim ma zastosowanie do urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do tzw. wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 i art. 50 tej ustawy, jest zgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji,
o r z e k a:
Art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto p o s t a n a w i a:
na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 2072 oraz z 2019 r. poz. 125) umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie.
Orzeczenie zapadło jednogłośnie.

Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz
Grzegorz Jędrejek
Leon Kieres
Małgorzata Pyziak-Szafnicka          
Andrzej Zielonacki

37 komentarzy:

  1. co teraz mamy robić, wysyłać pisma do zus o ponowne przeliczenie emerytury

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne dzięki walczącym paniom 53 ta emerytura poprostu nam się NALEŻY!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś nie słyszę wiwatów.

    OdpowiedzUsuń
  6. super. proszę mi wytłumaczyć, czy obejmuje to wszystkie kobiety rocznik 53, czy tylko te osoby, które odwoływały się od decyzji. dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  7. doryndak@op.pl7 marca 2019 14:17

    Co powinnam uczynić? Pobieram wcześniejszą i pracuję, urodziłam sie w 1953 r

    OdpowiedzUsuń
  8. Gratulacje, moja mama została oszukana przez tą ustawę. Mam nadzieję że to zakończy ta sprawę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy każda kobieta rocznik 53, która w 2008 r. przeszła na wcześniejszą emeryturę na tym zyska?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że każda kobieta będzie miała wyższą emeryturę.

      Usuń
  10. Wczoraj przyjaciele poinformowali mnie o wyroku TK. Jeszcze szukam uzasadnienia wyroku. Radosna to dla nas 1953 r. wiadomość.Dziękujemy

    OdpowiedzUsuń
  11. Hurra! Brawo! Bardzo się cieszę. Tylko co teraz. Co dalej?Czy ZUS zrobi to z automatu czy trzeba specjalnie w tej sprawie wystąpić? Jeśli będzie pani coś szybciej wiedziała proszę o informację. Pozdrawiam serdecznie i gratuluję wytrwałości w dochodzeniu nieprawidłowości ze strony ZUS. bjn

    OdpowiedzUsuń
  12. a co rocznikiem 1949-1952,jestem rozczarowana wyrokiem TK z 6.-3.2019r.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile wiem, kobiety rocznik 1949-1952 mogły bez problemu przejść ze wcześniejszej emerytury na emeryturę powszechną, przecież ich obowiązywały tylko tzw. stare przepisy emerytalne, mało tego - mogły bez problemu wystąpić o przeliczenie emerytur oraz przeliczenia ze względu na zmianę przepisów co do współczynnika za urlop wychowawczy i studia - my, rocznik 1953, pomimo nabycia praw ze względu na wiek do tzw. powszechnej emerytury, najczęściej pozostałyśmy przy emeryturze wcześniejszej, a co za tym idzie nie mogłyśmy przeliczyć nawet kapitału początkowego z uwzględnieniem tych lat na urlopie wychowawczym i za studia. Myślę, że teraz po wyroku TK, gdy będziemy mogły przejść na e. powszechną, przeliczymy i te dwa składniki.

      Usuń
    2. Nie wszystkim kobietom przeliczono współczynnik za urlop wychowawczy.Jestem rocznik 1951 i nie można mi było przeliczyć. Mój rocznik został skrzywdzony, gdyż kazano nam się zwolnić choćby na 1 dzień, aby móc pracować i pobierać emeryturę. Osobom, które się nie zwolniły, najpierw zawieszono emeryturę, a później wypłacono.Osoby, które wybrały emeryturę, gdyby wiedziały jaki będzie rezultat tej decyzji, też pozostałyby w miejscu pracy. Szanujący się dyrektor nie zwalnia kogoś dziś, aby go jutro przyjąć. Gratuluję rocznikowi 1953, ale warto by tworzący prawo przyjrzeli się, czy nie powinni zrekompensować czegoś innym emerytom. Walczyła o to w Sejmie Pani Henryka.

      Usuń
    3. Nie widziałam osoby lepiej przygotowanej do wystąpienia w komisji sejmowej niż Pani Henia. Podziwiam Ją bardzo.

      Usuń
  13. czy to dotyczy równiez kobiet rocznik 1953 ,które pobieraly zmniejszoną emeryturę i nadal pracowały na tym samym stanowisku?

    OdpowiedzUsuń
  14. Nareszcie! Tyle lat czekania na taki efekt! Podziękowania dla wszystkich, którzy przyczynili się do tego finalnego "cudu" tej sprawy emerytek 53.
    Grażyna z Gdanska

    OdpowiedzUsuń
  15. Teraz kolej na pozostałych wcześniejszych emerytów - POSŁOWIE ZA NASZE PODATKI I 30000 ZŁ KWOTY WOLNEJ OD PODATKU - DO ROBOTY !!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w sprawę rocznika 53

    OdpowiedzUsuń
  17. Na razie jest wyrok TK MPPS czeka na uzasadnienie wyroku. Kiedy to nastąpi nie wiadomo a znamy takie przypadki że pomimo wyroku TK korzystnego czekają już po cztery lata i nic, a chodzi tu o niepełnosprawnych.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo, bardzo się cieszę, że wreszcie sprawa naszego rocznik 53 została tak zakończona. Tylko... a no właśnie, jest "tylko" - bo to, że cały rocznik 1953 ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości emerytury w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego to chyba rozumie się samo przez się, tylko ciekawa jestem jak ZUS zacznie kombinować przy tych przeliczeniach. I szkoda, że wyraźnie nie zostało napisane, że np. od momentu ukończenia przez nas 60 roku życia (bo wtedy chyba większość wystąpiła z takim wnioskiem?)albo, że od np. 7 marca br, [gdyby od momentu ukończenia 60 r.ż. - musieliby naliczać za te kilka minionych lat - chyba nierealne]. Czekamy na ustalenia i cieszymy się że bez względu na okoliczności wreszcie zapadł wyrok taki, o który spora grupa z nas walczyła, wiele z nas wspierało, i dzięki tym stronom wiele z nas wiedziało co i jak zrobić i czekamy na dalsze wskazówki i podpowiedzi -DZIĘKUJEMY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ha, sama sobie odpowiem - w ciągu dwóch tygodni wyrok powinien być opublikowany w Dzienniku Ustaw i od tego momentu mamy przez miesiąc czas na składanie wniosków, aha - i wyroki TK nie działają wstecz tzn, że naliczą nam powszechne emerytury od marca 2019? jeśli nie mam racji, to proszę Administratorkę o poprawienie, pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Gdyby ZUS ustalił, że wypłaca emeryturę powszechną (kapitałową) bez potrąceń od osiągnięcia 60 roku życia przez emerytki rocznik 1953, to otrzymałoby ją niewiele osób, ponieważ w roku 2013 i 2014 taka emerytura była niższa od dotychczas pobieranej NAWET BEZ POTRĄCEŃ.

      Usuń
    3. No właśnie. Moja mama w 2013 roku dostała decyzję że pozostaje przy kwocie wcześniejszej emerytury bo jest korzystniejsza. Jak liczę powszechną bez potrąceń to wychodzi tylko 30 zł więcej niż emerytura wcześniejsza.

      Usuń
  19. Jestem emerytką od 2009r.pracowalam do 2018r. W tym okresie do 2017r mogłam przeliczyć emeryturę ze względu na wyzszy wskaźnik i nowa kwotę bazową. Czy w obecnej sytuacji mogę dokonać na nowo przeliczenia. Pozdrawiam wcześniejsza emerytka 1953r

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór.
      Ja również jestem wcześniejszą emerytką. Urodzona 1953 na emeryturę przeszłam w 2008 r.Jak skończyłam 60 lat, złożyłam wniosek o przeliczenie emerytury.Zostałam poinformowana pismem z Zusu że emerytura moja po nowemu byłaby o wiele mniejsza niż ta wcześniejsza.Od 2014 r poszłam do pracy na umowę zlecenie i firma odprowadza za mnie do Zusu składkę emerytalno-rentową.Czy w takie sytuacji mam szanse na złożenie wniosku o przeliczenie emerytury powszechnej i w jakiej formie powinnam złożycz pismo do Zusu.Pani Jolu bardzo dziękuję za pomoc i poświęcony czas w sprawach emerytek z rocznika 1953.
      Pozdrawiam

      Usuń
  20. Teraz chyba kolejny krok powinien należeć do ustawodawcy i zapis feralnej dla rocznika 1953 ustawy powinien zostać zmieniony zgodnie z orzeczniem TK,

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja jestem rocznik 1950i o emeryturę powszechna wystąpiłam po 1.01.2013r i też zostały mi odjete od kapitału wcześniejsze emerytury tj od 2009r odwołałam się do sądu w szczecinie i sprawę przegrałam mimo że powołałam się na wyrok pozytywny wydany przez sąd Szczeciński przez Panią śledzie Miller-Młyńska czy w świetle wyroku trybunału konstytucyjnego z 6.03.2019r mam szansę na wznowienie postępowania w sądzie szczecińskim i mogę złożyć pismo w zusie będę wdzięczna za podpowiedzi w mojej sprawie. Będę wdzięczna za każdą radę i dpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie masz szans obecnie na wygraną sprawę. Spróbujemy powalczyć o roczniki wcześniejsze od 53.

      Usuń
  22. Rzecznik Praw Obywatelskich na spotkaniu 13 marca we Wrześni powiedział: W normalnym świecie ZUS sam by już przeliczał emeryturę. Proszę składać wnioski, czas się liczy od dnia opublikowania wyroku w Dzienniku Ustaw. My będziemy się temu procesowi przyglądać.
    Cała relacja ze spotkania tutaj:
    https://www.rpo.gov.pl/pl/content/spotkanie-regionalne-rpo-we-wrzesni



    OdpowiedzUsuń
  23. Zwróciłam sie z zapytaniem do ZUS Warszawa i to mi odpowiedziano w dniu dzisiejszym (15 marzec)
    Dzień dobry,

    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019r., w którym Trybunał orzekł, że art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie został jeszcze ogłoszony w Dzienniku Ustaw. Brak jest również uzasadnienia wyroku, w związku z czym w chwili obecnej nie jesteśmy w stanie udzielić w sprawie informacji.


    Dziękuję za kontakt z nami,
    w razie pytań zapraszam ponownie

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo się cieszę i dziękuję wszystkim którzy się przyczynili do wygrania tej ciągnącej się od lat sprawy. Jestem rocznik 1953 i też zostałam oszukana jak inni. Jest mi przykro,ponieważ zostałam sama i jestem chora na leczenie wydaje dużo pieniędzy i niewiele mi zostaje na jedzenie i opłaty a przepracowałam uczciwie 35 lat. Tylko czy teraz na pewno otrzymamy te pieniądze? czy to nie są płonne nadzieje? Bardzo się martwię.

    OdpowiedzUsuń
  25. Mam nadzieję, że wszystkie otrzymamy podwyżki i pieniądze. Mam też nadzieję, że odbędzie się to niedługo. Dość się już naczekałyśmy. Życzę Ci poprawy zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  26. Tak naprawdę nie wiemy jak przeliczą na tą "nową" emeryturę, czy wg nowych zasad emer. kapitałowej czy może wg starych zasad tak jak rocznika 1952 i wcześniejszych. Trzeba poczekać na publikację wyroku TK, uzasadnienia i wytycznych dla ZUS.

    OdpowiedzUsuń