15 marca 2019

Ważne dla kobiet 53 z prawomocną decyzją o emeryturze powszechnej


  Bardzo dziękuję aktywnym blogowiczom, którzy mają wielką wiedzę w zakresie emerytalnych przepisów prawnych i udzielają nam wielu cennych porad. Bez Was jesteśmy jak dzieci we mgle. Proszę przyjąć ogromne wyrazy wdzięczności i podziękowania.

        Wygląda na to, że po wyroku TK w sprawie P20/16 zaistniała sytuacja bardzo podobna do tej z roku 2012, gdy walczyliśmy o zwrot zaległych emerytur. Wówczas jednak wszystkie sprawy toczyły się na bieżąco, nie minął okres 5 lat od wydania decyzji o emeryturach powszechnych.

         Z dzisiejszych wpisów w komentarzach mamy bardzo ważną informację dla kobiet ur. w 1953 roku, które mają prawomocna decyzję o emeryturze powszechnej.

„ Skargę o wznowienie postępowania w terminie 30 dni powinna złożyć też kobieta, która ma prawomocną decyzję o emeryturze powszechnej doręczoną ponad 5 lat temu. To koniecznie, by ZUS w postępowaniu uznał, że ta stara decyzja została wydana z naruszeniem prawa. Tylko mając takie postanowienie ZUS można będzie złożyć roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez decyzję wydaną z naruszeniem prawa.



„ZUS wznowi postępowanie, ale - zamiast uchylić decyzję starszą niż 5 lat - wyda decyzję, że poprzednia decyzja została wydana z naruszeniem prawa. Dlatego do treści skargi o wznowienie postępowania dobrze dodać od razu wniosek o naprawienie szkody wyrządzonej przez wydanie decyzji z naruszeniem prawa. Jeśli ZUS wyda decyzję, w której nie naprawi szkody - wówczas odwołanie do Sądu.” 


16.03.2019 r.
I kolejna informacja z komentarzy dla wielu pytających pań o wypłatę wyrównania emerytury

„ZUS wznowi postępowanie, ale - zamiast uchylić decyzję starszą niż 5 lat - wyda decyzję, że poprzednia decyzja została wydana z naruszeniem prawa. Dlatego do treści skargi o wznowienie postępowania dobrze dodać od razu wniosek o naprawienie szkody wyrządzonej przez wydanie decyzji z naruszeniem prawa. Jeśli ZUS wyda decyzję, w której nie naprawi szkody - wówczas odwołanie do Sądu.

132 komentarze:

  1. Witam, w wniosku do ZUS o przeliczenie mojej emerytury podajemy datę uzyskania prawa do emerytury powszechnej, to znaczy dzień w którym ukończyłam 60 lat, czy dobrze to rozumiem?
    Proszę o odpowiedź, bo już sama nie wiem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Prawo do emerytury powszechnej uzyskałyśmy po ukończeniu 60 lat plus kilka miesięcy, np. ur. w lutym wiek emerytalny osiągnęły w marcu.

      Usuń
    2. Pani Jolu, czyli jeśli 60 lat ukończyłam 07.06.1953 r., to prawo do emerytury powszechnej uzyskałam od 1 lipca 2013 r.? jaką datę powinnam wpisać :(
      Nie rozumiem o co chodzi z "60 lat plus kilka miesięcy"?

      Usuń
    3. W świetle panującego prawa w latach 2013 i 2014 (do 30 września 2017) wiek emerytalny uzyskiwało się póżniej niż 60 lat. Chodziło o wydłużenie pracy do 67 roku życia. Dla Ciebie jest to dodatek 3 miesięcy, czyli wiek emerytalny osiągnęłaś 7 pażdziernika 2013.
      https://www.gofin.pl/skladki-zasilki-emerytury/17,8,303,226,data-przejscia-na-emeryture-dla-kobiet.html
      Jeśli rząd cofnął wiek emerytalny, to czy cofnął też te tablice?

      Usuń
    4. Nie bardzo rozumiem: w piśmie do ZUS w związku z wyrokiem TK chyba nie podajemy daty otrzymania prawa do emerytury, tylko datę przyznania emerytury na wniosek. Poprawcie mnie, jeśli się mylę?

      Usuń
    5. Dr Агбазара-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.

      Usuń
  2. Witam Panią
    Dziękujemy bardzo ja i moja koleżanka za wszystkie informacje dla rocznika Emerytki 53 za poświęcony czas i tyle dobrych wiadomości.Prosimy o więcej.Pozdrawiamy wszystkie Panie z rocznika 53 i mamy nadzieję że ZUS obdaży nas chojnie.Czekamy na Ustawę i jeśli można prośić o wzór pisma do Zusu,w naszym przypadku po ukończeniu 60 roku życia miałyśmy przeliczoną emeryturę ale warunki pozostały emerytury wcześniejszej.Byłyśmy nie świadome że możemy wówczas sprawę skierować do sądu.Teraz przez przypadek dowiedziałyśmy się o sprawie i zaczełyśmy drążyć temat.Pozdrawiamy i czekamy na wiadomości.👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Pani Jolu
      Gdybyb Pani była tak uprzejma i zechciała podpowiedzieć nam kiedy osiągnełyśmy wiek emerytury powszechnej,Maria urodzona styczeń 1953,a ja Pani imienniczka pażdziernik 1953.Dziękujemy P.Jolu za tyle dobrych informacji i aktywności na blogu za poświęcony czas dla innych kobiet i za całą pracę jaką Pani robi dla nas.Serdeczne dzięki.

      Usuń
    2. Proszę dokładnie przeczytać poprzedni i ten najnowszy post. Nie napisałaś, czy wniosek o emeryturę powszechną wycofałyście, czy też nie. Od tego zależy, do której grupy kobiet się zaliczacie i jakie pisma trzeba złożyć do ZUS.
      W 2013 r. wiek emerytalny liczyliśmy wg tabeli. Maria, urodzona w styczniu 53 dodaje 1 miesiąc. Ty, Jolu, urodzona w pażdzierniku, dodajesz 4 miesiące, czyli wiek emerytalny osiągnęłaś w lutym 2014 r.
      https://www.gofin.pl/skladki-zasilki-emerytury/17,8,303,226,data-przejscia-na-emeryture-dla-kobiet.html

      Usuń
    3. Dobry wieczór Pani Jolu
      Wnioski złożyłyśmy do Zusu o przeliczenie emerytury w styczniu w 2014 a w lutym otrzymałyśmy pisma z Zusu że emerytura nasza zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym.
      Dziękujemy Pani bardzo za poświęcany nam czas i wiedzę.Bez Jolu pani informacji byśmy sobie nie dały rady.Pozdrawiam��

      Usuń
  3. Czekajmy na opublikowanie wyroku TK w Dzienniku Ustaw. Od tej daty mamy 30 dni na pisma do ZUS. Jakie będzie to pismo, to zależy kiedy składałyście wnioski o emerytury powszechne.
    Pozdrawiam również

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skąd ta informacja o 30-dniowym terminie składania wniosków do ZUS? Dlaczego miałoby to dotyczyć także tych wcześniejszych emerytek rocznik 1953, które albo dotychczas nie składały jeszcze wniosku o emeryturę powszechną, albo wniosek złożyły, ale go następnie wycofały?

      Usuń
    2. Przeczytaj dokładnie poprzedni post. Podział kobiet na grupy, w zależności od ich sytuacji emerytalnej.
      W sytuacji, gdy nie złożony był wniosek, lub wycofany, możesz składać wniosek o emeryturę powszechną w dowolnym terminie. Warto jednak złożyć go w marcu lub kwietniu. Jest to najkorzystniejsze.

      Usuń
    3. 30 dni na złożenie wniosku do ZUS po wyroku TK to termin ustawowy, tzw. zawity. Nie można go przekroczyć. Tylko w bardzo dobrze uzasadnionej sytuacji można pisać o przywrócenie terminu i to w ciągu 7 dni od czasu zakończenia terminu zawitego.

      Usuń
    4. Witamy Pani Jolu
      Wnioski na przeliczenie emerytury składałyśmy w styczniu 2014r.Odpowiedż z Zusu była że przeliczenie jest dla nas mniej korzystne i zostajemy na starych zasadach.
      Pani Jolu proszę o podpowiedż czy jeśli urodziłam się 15 pażdziernika 1953 to wiek emerytury powszechnej powinnam mieć 15 lutego 2014 r,czy taką datę będę musiała wpisać do wniosku o ponowne przeliczenie emerytury.Czekamy i liczymy na Pani pomoc i treść wniosków do Zusu.
      Pozdrawiamy i życzymy dużo zdrowia i dalszej aktywności na blogu👍

      Usuń
    5. Według obowiązującego wówczas prawa wiek emerytalny osiągnęłaś właśnie 15 lutego 2014. Wygląda na to, że mimo obniżenia wieku emerytalnego do 60 i 65 roku życia, nasz wiek emerytalny liczy się wg wtedy panującego prawa (do 30 września 2017)

      Usuń
  4. Co to znaczy ze trzeba wzowic postepowanie.? Tzn wniosek? o ponowne ustalenie emerytury. Urodzilam sie w pazdzierniku 53 r i nigdzie nic do zusu niewysylalam. Tylko w styczniu tego roku zlozylam wniosek o ponowne przeliczenie i odpisali ze zawieszona..

    OdpowiedzUsuń
  5. Juz nic z tego niewiem, kobiety ktore niebyly nigdzie w sadzie,nieodwolywaly sie od decyzji zus.. Jaki majom wnosek napisac? Skarge o wyrownanie tez pomocy Pomocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie. Za kilka dni opublikowany będzie wyrok TK i od tego czasu będzie liczył się termin 30 dni. Poprawnie napisane wnioski zamieszczę na blogu.
      Przeczytaj dokładnie poprzedni post. Sprawdż, do której grupy kobiet się zaliczasz i jaki wniosek musisz złożyć do ZUS.

      Usuń
  6. Co znaczy skarge o wzowienie postepowania? Jakiego postepowania.. Jak zaczac pisac taki wniosek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli składałaś do ZUS wniosek o emeryturę powszechną i go nie wycofałaś, to teraz trzeba będzie złożyć wniosek o wznowienie postępowania. Treść wniosku zależy od tego, kiedy złożyłaś wniosek o emeryturę powszechną

      Usuń
  7. Pani Jolu! Czy ta korzystna ustawa dla moich koleżanek daje jakieś szanse urodzonym w np,listopadzie 1952 roku i ze względu na błędna informacje ZUS wniosek o przeliczenie dałam z opóźnieniem 6 miesięcznym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, ale wyrok dotyczy wyłącznie kobiet urodzonych w 1953r. Jak już poukładają się sprawy pań 53 z ZUS-em, wtedy trzeba będzie poszukać podstaw do ruszenia sprawy "spóżnionych" emerytów ( może dyskryminacja?)

      Usuń
  8. Przecież na emeryturę przechodziło się o trzy miesiące później np. urodziłam się w lipcu a wniosek mogłam zlozyc po trzech miesiącach od tej daty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie prawo wówczas obowiązywało, w celu wydłużania wieku emerytalnego.

      Usuń
  9. Pani Joju wielki szacunek dla Pani!!!
    Dziękuję za życzliwość i wszelką pomoc. Serdecznie pozdrawiam i życzę dużo zdrowia . Danuta

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani Jolu, jakoś tak nie ufam decydentom mam może naiwne pytanie. Czy może być tak że złoże wniosek o przeliczenie emerytury na powszechną i naliczą mi mniej???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjątkowo tak się może zdarzyć. Ale to w niczym nie zmienia sprawy złożenia wniosku. Zawsze warto to zrobić. Gdyby odpowiedż z ZUS Ciebie nie satysfakcjonowała, wówczas możesz w ciągu 30 dni wycofać wniosek z ZUS. Będzie tak, jak byś w ogóle nie składała wniosku

      Usuń
  11. Jestem rocznik 1953, pobieram wczesniejsza emeryturę bez zwalniania się z pracy, nadal pracuję i czy mogę teraz wystapic z wnioskiem o emeryturę powszechną (mimo ze jeszcze nie zrezygnowałam z pracy)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdej chwili możesz złożyć wniosek o emeryturę powszechną. Po uzyskaniu odpowiedzi z ZUS możesz wniosek wycofać. Będzie tak, jak byś nie składała wniosku. I znowu, kiedy zechcesz, będziesz mogła ponownie złożyć wniosek. Warto sprawdzić, jak Ci naliczą emeryturę po wyroku TK. Marzec i kwiecień są najlepszymi miesiącami na złożenie wniosku.
      Nie można składać wniosków w czerwcu, bo wtedy emerytury są bardzo zaniżone.

      Usuń
    2. Pani Jolu niektórzy piszą, że w/w sytuacji wniosek najlepiej złożyć w lipcu, jak jest naprawdę?Pozdrawiam i dziękuję za cenne informacje.

      Usuń
    3. Według mnie najlepszymi miesiącami są:marzec, kwiecień i lipiec. W kwietniu i lipcu są podwyżki kwartalne emerytur. A jeśli złożysz wniosek w marcu, to zwiększona emerytura liczyć się będzie już od marca

      Usuń
  12. Jestem rocznik 1953, pobieram wczesniejsza emeryturę bez zwalniania się z pracy, nadal pracuję i czy mogę teraz wystapic z wnioskiem o emeryturę powszechną (mimo ze jeszcze nie zrezygnowałam z pracy)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz złożyć wniosek, choćby po to, żeby widzieć, jaką wysokość emerytury Ci wyliczą. A w ciągu 30 dni można wniosek wycofać i ponownie złożyć, jak zakończysz pracę ((byle nie w czerwcu).

      Usuń
  13. Oszukana pechowa 1953r kwiecień Jestem na emeryturze powszechnej od CZERWCA 2013r po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego czy mam szanse na ponowne przeliczenie Wyrok TK Bardzo bardzo dziękuję za informację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej. Zawsze warto sprawdzić, czy otrzymasz większą emeryturę. Gdyby odpowiedż z ZUS była dla Ciebie niekorzystna, wtedy możesz wniosek swój wycofać w ciągu 30 dni.
      Sądzę, że zdecydowana większość pań 53 będzie miała emeryturę

      Usuń
  14. Pani Jolu, liczę na radę. Też jestem wcześniejszą emerytką rocznik 1953 i też ucieszyłam się bardzo z wyro ku TK. Cieszyłam się do wczoraj, do momentu gdy wzięłam do ręki decyzję ZUS z 2013 r. dotyczącą emerytury powszechnej i zaczęłam ją analizować:
    1. ZUS zawiesił mi wypłatę emerytury kapitałowej, gdyż była ona mniejsza o 500 zł brutto od emerytury wcześniejszej,
    2. wyliczyłam, że bez odjęcia kwot pobranej emerytury wcześniejszej moja emerytura kapitałowa na dzień składania wniosku w 2013 r. i tak jest mniejsza o 200 zł brutto od emerytury wcześniejszej.
    Co mam robić w takim przypadku? Obawiam się, że w sytuacji takiej jak moja może być więcej kobiet.

    Dla mnie być może korzystne okazałoby się przeliczenie emerytury na kapitałową na dzień dzisiejszy, gdyż do końca 2016 r. pracowałam na pełny etat, a w 2017 i 2018 r. pracowałam po 8 miesięcy na umowę-zlecenie, od której były odprowadzane składki ZUS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 2013 r. prawie wszystkie miałyśmy niższą kapitałową emeryturę od powszechnej.
      Wygląda na to, że nie wycofałaś wniosku o emeryturę powszechną.
      W Twoim przypadku złożyć chyba najlepiej 2 wnioski. Jeden o przeliczenie emerytury na kapitałową w związku z dalszą pracą (nie napisałaś, czy nadal pracujesz, czy już jesteś na zasłużonym odpoczynku).
      Drugi wniosek będzie pismem o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK.
      Może ktoś lepiej orientujący się w przepisach emerytalnych podpowie, czy rzeczywiście potrzebne są 2 wnioski, cy wystarczy jeden.
      Pamiętaj, zawsze możesz wycofać swój wniosek (po uzyskaniu odpowiedzi z ZUS)

      Usuń
    2. Do końca 2016 r. pobierałam wcześniejszą emeryturę i pracowałam na pełny etat. Od 2017 r. jestem na emeryturze i pracuję po kilka miesięcy w roku na umowę-zlecenie. Dochód z umowy-zlecenia w 2017 i 2018 r. nie ma wpływu na wysokość mojej emerytury, gdyż nie zwracałam się do ZUS ani o przeliczenie emerytury, ani o doliczenie miesięcy stażu pracy.

      Usuń
  15. Chciałbym tylko zwrócić uprzejmie uwagę, że termin na złożenie wniosku o wznowienie postępowania nie wynosi 30 dni od daty publikacji wyroku TK, lecz miesiąc. Ma to znaczenie, ponieważ termin ten jest w istocie dłuższy i odpowiada temu samemu dniowi (co dzień publikacji wyroku) w kolejnym miesiącu. Gdy dzień ten przypadnie w sobotę, w niedzielę lub inny dzień wolny od pracy np. poniedziałek wielkanocny, wówczas termin na złożenie wniosku ulegnie przedłużeniu do kolejnego dnia pracującego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Termin zawity na złożenie wniosku o wznowienie postępowania wynosi 1 miesiąc. Ale i dziennikarze, i różni doradcy w internecie piszą o 30 dniach.

      Usuń
  16. Dzień dobry,a jak to będzie w moim przypadku: jestem rocznik 53 dotąd byłam na wczesnej emeryturze.Gdy ukończyłam 60 lat zgłosiłam się do zus gdyż chciałam być już na "normalnej" emeryturze.Nie złożyłam dokumentów o przeliczenie ponieważ pani w okienku w zusie poinformowała mnie o tym niekorzystnym dla nas przepisie.I wobec tego nic nie złożyłam i do dziś jestem na tej "wczesnej"emeryturze pomimo że ukończyłam już 65.Jak to jest w moim przypadku?Czy mam się zgłosić do zus o przeliczenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Ty złożysz wniosek o emeryturę powszechną. ZUS powinien uwzględnić w sposobie obliczania emerytury wyrok TK.

      Usuń
  17. Jestem w identycznej sytuacji i zamierzam złożyć wniosek o przeliczenie w oparciu o wyrok tk. Prawdopodobnie dostaniemy więcej. Sam fakt, że nie będą odejmować tych potrąceń MUSI dać jakiś zysk. Poza tym jest jeszcze kwestia tzw lat "zerowych", które po przeliczeniu podwyższą kapitał początkowy

    OdpowiedzUsuń
  18. Na jaki art.i ustawę powołać się składając wniosek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy powołać się na wyrok TK. Treść wniosku zależy od Twojej osobistej sytuacji emerytalnej.
      Niektóre panie otrzymały z ZUS odmowę. A to ze względu na przedwcześnie złożony wniosek (nie był jeszcze do dzisiaj opublikowany w DU), a to z uwagi na przekroczenie okresu 5 lat obowiązujacego na wznowienie postępowania.
      Poczekajmy jeszcze chwilę. Na pewno ukażą się w prasie wypowiedzi prawników i innych osób biegłych w sprawach emerytalnych.

      Usuń
  19. Pani Jolu, jestem kwietniowa - oczywiście rocznik 1953, oczywiście na wcześniejszej będąc, pracowałam do 15 czerwca 2014 wtedy to rozwiązałam umowę o pracę z powodu przejścia na emeryturę, z wiadomego względu ZUS tylko mi przeliczył emeryturę (w związku ze zmianą stażu pracy) i takie mam ostatnie pt "Decyzja o przeliczeniu emerytury" (nie licząc tych następnych o waloryzacji. Oczywiście za studia i wychowawczy mam nie przeliczoną (no bo jest pani na wcześniejszej)w związku z tym proszę o odpowiedź na pytanie - co w takim przypadku robić? Wystąpić o powszechną na druku ZUSu czy pisać swoje pismo o powszechną z powołaniem się na wyrok TK?
    Dziękuję za informację Ewa D-Ch.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że wystarczy wniosek o emeryturę powszechną na druku ZUS. W obliczeniu wysokości emerytury ZUS powinien uwzględnić wyrok TK.
      Dodatkowo możesz wspomnieć o wyroku TK.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź Ewa D-Ch.

      Usuń
  20. Witam Wyrok właśnie opublikowano w,dzienniku ustaw;jakąś porada co ma zrobić emerytka rocznik 53. sierpniowa, która pogodzila się z,decyzją zus czyt(nie,odwoływała,się do sądu)5 lat od,wydania,decyzji minęło?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczekajmy kilka dni na wypowiedzi i komentarze prawników. w prasie.

      Usuń
    2. Właśnie wróciłam z ZUS, który dzisiaj dostał wytyczne odnośnie rocznika 53. Panie z ZUS mają już wzory skarg. Przejdź do swojego ZUS i zapytaj.

      Usuń
  21. Wyrok TK został dzisiaj ogłoszony więc czas działać

    OdpowiedzUsuń
  22. mamy to:
    Warszawa, dnia 21 marca 2019 r.
    Poz. 539
    WYROK
    TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
    z dnia 6 marca 2019 r.
    sygn. akt P 20/16

    OdpowiedzUsuń
  23. Pani Jolu i co dalej , wyrok jest opublikowany w dzienniku ustaw i co teraz ,jestem na emeryturze wcześniejszej od 2008 nie pracowałam ,jaki wniosek mam składać do zus czy o emeryturę powszechną EMP czy o przeliczenie ERPO.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie składałaś wniosku o emeryturę powszechną, to teraz taki wniosek będziesz mogła złożyć.

      Usuń
    2. Zdecydowanie EMP , jestem w takiej samej sytuacji i dzisiaj właśnie złożyłam ten wniosek wraz z wnioskiem ręcznie pisanym , i tu skorzystałam z wzoru udostępnionego przez Panią Jolę , o przeliczenie mi lat nieskładkowych na składkowe ,ponieważ 2 lata i 8 mcy przebywałam na urlopie wychowawczym . Dokumenty zostały bez problemu przyjete.

      Usuń
  24. Wyrok został dzisiaj 21.03.2019 opublikowany w Dzienniku Ustaw

    http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2019/539/1

    OdpowiedzUsuń
  25. Gazeta Wyborcza podaje, że ZUS nic będzie wypłacał więcej, m.in z powodu upłynięcia 5 lat. Czyli tyle w temacie, państwo teoretyczne i z dykty w pełnej krasie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Państwo miało wypłacić 4 mld zł na emerytury kobiet. Ale ZUS właśnie wstrzymał wypłatę - to pisze GW, czy ktoś ma dostęp do artykułu w sieci? o co chodzi? znowu nas .... !!!! jakie pięć lat? a jak ktoś pracował do 2014 i był na wcześniejszej oraz jest nadal na takowej, to co - teraz nie może wystąpić o przeliczenie np z datą 24 marca 2019? Ja nie chcę wstecz, ja chcę teraz i do przodu - czy to nadal państwo bezprawia i pełne gęby frazesów? E. D-Ch.

    OdpowiedzUsuń
  27. Niestety rzeczpospolita też to podaje :(

    https://www.rp.pl/Praca-emerytury-renty/303219912-Czy-kobiety-53-moga-juz-skladac-do-ZUS-wnioski-o-podwyzke-emerytury.html

    Wyrok TK zapadł zbyt późno - nastąpiło przedawnienie.

    OdpowiedzUsuń
  28. http://wyborcza.pl/7,155287,24571057,panstwo-mialo-wyplacic-4-mld-zl-na-emerytury-kobiet-zus-wlasnie.html#S.srodkowaNajwieksza-K.C-P.-B.5-L.1.duzy

    OdpowiedzUsuń
  29. Sprawa do TK wpłynęła przed upływem 5 lat i wg mnie to jest ważne. Poczekajmy, sa mądre głowy i może się uda.

    OdpowiedzUsuń
  30. Znowu chcą nas podzielić, tym razem w obrębie jednego rocznika czyli 1953, na lepsze i gorsze emerytki/ na stronie rzeczpospolitej można przeczytać to:

    Przez opieszałość Trybunału Konstytucyjnego nawet kilkadziesiąt tysięcy emerytek nie ma już prawa do dużej podwyżki świadczenia.

    W czwartek w Dzienniku Ustaw (poz. 593) został opublikowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r. (sygn. P 20/16), w którym sędziowie uznali, że prawie 140 tys. kobiet z rocznika 1953, które przeszły w 2008 r. na wcześniejszą emeryturę, zachowały prawo do bardzo korzystnego przeliczenia ich świadczenia. TK stwierdził, że przy obliczeniu dożywotniej emerytury nie mają do nich zastosowania obowiązujące od 1 stycznia 2013 r. przepisy nakazujące ZUS potrącenie z ich konta emerytalnego wypłaconych wcześniej świadczeń. Dzięki wyrokowi mogą one zyskać nawet kilkaset złotych podwyżki emerytury miesięcznie.

    Z wyjaśnień, jakie uzyskaliśmy w ZUS, wynika, że kobiety, których dotyczył wyrok TK, mają teraz czas do 23 kwietnia na złożenie wniosku o wznowienie postępowania w tej sprawie. Problem polega jednak na tym, że do ich rozpatrzenia będzie miał zastosowanie art. 146 kodeksu postępowania administracyjnego. Mówi on, że jeśli od wydania decyzji minęło pięć lat, nie może być wszczęte postępowanie w sprawie jej wznowienia, a tylko tak można dostać podwyżkę. Wynika z tego, że nawet kilkadziesiąt tysięcy kobiet, które w 2013 r., po ukończeniu 60 lat, wystąpiły o przyznanie im dożywotniej emerytury, nie mają teraz prawa do korzystnego przeliczenia ich świadczenia.

    Trudno oprzeć się wrażeniu, że odpowiedzialność za ten stan ponosi Trybunał Konstytucyjny, do którego pytanie prawne Sądu Okręgowego w Szczecinie w tej sprawie wpłynęło jeszcze na początku października 2016 r. Gdyby wyrok zapadł jeszcze w 2017 r., wówczas wszystkie kobiety z rocznika 1953 mogłyby starać się o wznowienie postępowania. TK potrzebował jednak prawie dwóch i pół roku na jej rozpatrzenie.

    Na szczęście ten problem nie dotyczy wszystkich kobiet z rocznika 1953 r. ZUS szacuje, że prawo do przeliczenia ciągle ma kilkadziesiąt tysięcy emerytek.

    – Mamy dość liczną grupę osób, które nie złożyły jeszcze wniosku o przyznanie tzw. dożywotniej emerytury, będą więc miały teraz możliwość korzystniejszego wyliczenia świadczenia – mówi Wojciech Andrusiewicz z Centrali ZUS w Warszawie.

    W najlepszej sytuacji są osoby, które odwołały się od decyzji ZUS do sądu. Zgodnie z art. 401[1], 405 i 407 kodeksu postępowania cywilnego mają teraz trzy miesiące na wznowienie postępowania sądowego. W ich przypadku nie doszło do przedawnienia możliwości wzruszenia takiego postępowania po wyroku TK.

    na szczęście mamy czas do 23 kwietnia i myślę, że sprawa się wkrótce wyjaśni - mam nadzieję, że dla wszystkich emerytek z naszego 53 rocznika. Ja cały czas jestem na wcześniejszej, i z tego co powyżej mogę wystąpić o powszechną, ale to nie jest żadna satysfakcja, bo tu chodzi o TE SAME ZASADY DLA CAŁEGO ROCZNIKA 1953, A NIE jak napisałam powyżej, dzielenie nas NA LEPSZE I GORSZE wg zusowskiego prawa.
    Ewa D-Ch.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do: Anonimowy21 marca 2019 21:47 Ewa D-Ch.
      "...W najlepszej sytuacji są osoby, które odwołały się od decyzji ZUS do sądu. Zgodnie z art. 401[1], 405 i 407 kodeksu postępowania cywilnego mają teraz trzy miesiące na wznowienie postępowania sądowego. W ich przypadku nie doszło do przedawnienia możliwości wzruszenia takiego postępowania po wyroku TK...."
      Czy ma Pani na myśli odwołanie do Sądu w związku z tym "słynnym" zawieszeniem emerytur? Może Pani wie, co oznacza symbol emerytury E?
      Pozdrawiam Anna

      Usuń
    2. do Ana z 24 marca 20:16
      Symbol E to emerytura wcześniejsza, co do fragmentu zacytowanego artykułu, to myślę, że chodzi tu o te z nas, które po otrzymaniu decyzji o niższej emeryturze powszechnej odwoływały się do sądu, nie o zawieszeniu emerytur, bo te nam odwiesili i zaległe wypłacili. Ewa D-Ch

      Usuń
  31. Czyli jak mam prwomocna decyzje ponad 5 lat nie mam szans na podwyzszenie emerytury ?

    OdpowiedzUsuń
  32. Obawiam się, że prawo, to prawo, choć niesprawiedliwe - obym się myliła.Cały czas manipulują przy naszych emeryturach, natworzyli różnych przeliczników, wskażników i jeżeli jakaś grupa jest nieustępliwa, to coś uszczknie.Sześć lat walki, upokorzeń i co ? prawo, terminy i część osób przegrana ? Ja też mogłam znaleźć się w tej grupie, ale w porę wycofałam wniosek i jestem 65 latka wciąż na wcześniejszej emeryturze.

    OdpowiedzUsuń
  33. CO w obecnej sytuacji mają zrobić kobiety, które mają decyzję wydaną ponad 5 lat temu?
    Czy ktoś składał skargę zgodnie z wcześniejszymi poradami?
    Maria.K

    OdpowiedzUsuń
  34. Dzień dobry,

    co z kobietami, które były na wcześniejszej emeryturze, pracowały, składały wniosek po przekroczeniu 60 roku życia o emeryturę powszechną, ale ze względu na to, że wychodziła niższa niż wcześniejsza pozostały przy emeryturze wcześniejszej. Co one powinny złożyć?

    OdpowiedzUsuń
  35. czy przeciętna niewyedukowana nieposiadająca dostępu do internetu , prawnika emerytka w 2003 roku miała jakiś wybór? wiedziała , że TK wyda taki nie inny wyrok 16 lat później?miała siedzieć na wcześniejszej cale życie i brać te 200-300 zł mniej ? 5 lat minęło i teraz ZUS ma nas za przeproszeniem w du#@$#@ kto zawinił partia PO i Trybunał ,może to specjalnie było zrobione w 2019 a nie w 2017 czy 2018 by uniknąć płacenia wielkich rekompensat(sprytnie wykombinowane) ,co człowiekowi po sprawiedliwości być może(oby nie ) po fakcie ???co teraz trybunał orzeknie że wasza wina nieznajomość prawa szkodzi ?

    OdpowiedzUsuń
  36. Czyli właściwie te kobiety, które były na wcześniejszej emeryturze od 2008r i walczyły od 2013r zostały z pustymi rękoma??? Sprawę przedłużali politycy z sejmu, senatu jak również TK. To w Polsce już najwyższa instytucja prawna czyli TK NIE DZIAŁA??? Jej wyroki nie dotyczą państwa w państwie czyli zus???

    OdpowiedzUsuń
  37. https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1404446,zus-nie-wyplaci-pieniedzy-po-wyroku-tk-dla-kobiet-z-1953.html oto kolejny

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo proszę o odpowiedź!Decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej mam z dnia 3.03.2014r.,czy to znaczy ,że minęło już 5 lat i nie będę mogła wznowić postępowania,a może liczy się w tym wypadku m i e s i ą c (marzec) przyznania emerytury.Jeżeli przez 3 dni stracę szansę na sprawiedliwość to...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczy się data DORĘCZENIA decyzji.

      Usuń
    2. Termin liczy się od dnia otrzymania decyzji, a nie daty wydania decyzji. Jeśli decyzja nie była wysłana listem poleconym, można w skardze o wznowienie stwierdzić, że otrzymało się ją np. 24 marca...

      Usuń
    3. ZUS z reguły wysyła listy zwykłe. Data otrzymania decyzji jest, w gruncie rzeczy, umowna.

      Usuń
  39. Był wcześniej taki komentarz: „ Skargę o wznowienie postępowania w terminie 30 dni powinna złożyć też kobieta, która ma prawomocną decyzję o emeryturze powszechnej doręczoną ponad 5 lat temu. To koniecznie, by ZUS w postępowaniu uznał, że ta stara decyzja została wydana z naruszeniem prawa. Tylko mając takie postanowienie ZUS można będzie złożyć roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez decyzję wydaną z naruszeniem prawa.”
    Czy to nadal aktualne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak napisał ktoś w komentarzu. Czy informacja aktualna? Oby. Poczekajmy na wypowiedzi prawników.

      Usuń
  40. Witam serdecznie.
    Przed chwilą dzwoniłam do rzecznika prasowego TK z pytaniem, kiedy TK opublikuje uzasadnienie wyroku w naszej sprawie. Otrzymałam odpowiedź, że TK ma ustawowy termin 30 dni, ale może być dłuższy. Na moje wzburzenie / czas przedawnienia /Pani odpowiedziała, że ważny jest wyrok i jego opublikowanie w Dz.U. Można więc ruszać do ZUS.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. Witam, wszystkich i jesteśmy kolejny raz oszukane. Brak słów.Pani Jolu i co mamy zrobić. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Modlić się, i jeszcze raz modlić się żaliwie!
      Może "mądre" głowy COŚ wymyślą, ale na to bym za bardzo nie liczył.
      Tak jak stwierdził b. prezes ZUS p. Wojewódka należy zwrócić się do ZUS-u o stwierdzenie, że sprawa się przedawniła (dla pań z prawomocną decyzją o zawieszeniu emerytury powszechnej) i iść do sądu. 😥

      Usuń
  42. A ja złożyłąm już wniosek o emeryturę powszechną i naliczenie mi lat nieskładkowych, nie pracowałam, i nie składałam wcześniej wniosku o powszechną emeryturę.Wniosek został przyjęty mimo ,że państwo w zus nie bardzo mogli zinterpretować wytyczne otrzymane z centrali ,natomiast na pytanie, czy mogę już składać wniosek i jaki, wysłane do Wwy otrzymałam taką
    odpowiedz
    Dzień dobry,
    w sprawie wyroku TK z dnia 6.03.2019r. dotyczącego urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do tzw. wcześniejszej emerytury nie mamy jeszcze wytycznych.
    W związku z tym nie udzielamy informacji w tej sprawie .
    Proszę kontaktować się z nami co jakiś czas – będziemy Panią informowali, czy i kiedy można składać wnioski ( jakie wnioski ).

    Dziękuję za kontakt z nami,
    w razie pytań zapraszam ponownie

    OdpowiedzUsuń
  43. Pani Jolu!Proszę,szukajmy "mądrych głów",prawników itp. ażeby nam pomogli,nie możemy być znowu oszukane!!!Co robić,przecież musi być jakiś ratunek dla tych,którym minęło 5 lat.Moim zdaniem, to TK w swoim uzasadnieniu powinien stwierdzić,że chodzi absolutnie o wszystkie kobiety z rocznika 1953, ażeby ZUS nie znalazł już żadnych kruczków prawnych.Pozdrawiam B.

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja mam pytanie z innej beczki.

    Mama '53 przeszła w sierpniu 2013 na emeryturę powszechną, ale wg starych zasad (dzisiaj sprawdziła w ZUS).
    Czy wyrok TK dotyczy emerytur wg nowych zasad, czy starych? Czy można obecnie zmienić decyzję o przejściu na emeryturę wg nowych zasad, jeżeli ta byłaby bardziej korzystna?

    Może ktoś się orientuje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli prawnicy uznają, że paniom z prawomocnymi decyzjami emerytur powszechnych z roku 2013 i początku 2014 należy się uwzględnienie wyroku TK przy ponownym obliczeniu emerytury, to Pani mama będzie mogła złożyć wniosek. Wypłacana zawsze jest wyższa emerytura.

      Usuń
  45. Witam. W/g prawa obowiązującego do 30 września 2017 - w celu wydłużania wieku emerytalnego była i jednak chyba jest zasada doliczen miesięcy co kwartal. Tj. panie urodzone W I kwartale 1953 r. do 60 lat doliczone mają 1 m-c, w II kw. 2 m-ce, w III kw. 3 , m-ce, a w IV kw.4 m-ce. Pozdrawiam i życzę nam wszystkim powodzenia. Wiesława Boczar 53

    OdpowiedzUsuń
  46. https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/emerytury-dla-kobiet-urodzonych-w-1953-roku-stanowisko-zus,920740.html

    OdpowiedzUsuń
  47. Mam wątpliwości, do której grupy kobiet 53 się zaliczyć? Jeżeli emerytura powszechna jest niższa od emerytury wcześniejszej . I zostaje dalej wypłacana w takiej samej kwocie po rozpatrzeniu wniosku o zmianę . To mam pytanie : czy to jest emerytura wcześniejsza czy powszechna? Zmienił się jedynie symbol na "E".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze wypłacana jest emerytura wyższa, czyli w Twoim przypadku wcześniejsza.
      To, do której grupy kobiet możesz się zaliczyć, zależy kiedy otrzymałaś decyzje o emeryturze powszechnej.

      Usuń
    2. Decyzję o emeryturze powszechnej otrzymałam 27.11.2013 r. Emerytura powszechna została zawieszona bo była niższa od wcześniejszej.Zostałam poinformowana w ZUS-ie, że dalej pobieram emeryturę wcześniejszą E. W takim wypadku rozumiem , ze mogę składać wniosek o ponowne przeliczenie zgodnie z wyrokiem TK. W ZUS-ie w Szczecinie nie mają żadnych wytycznych i kazali czekać. Oby nie 30 dni!. Panie składają Skargę w biurze podawczym, w okienku nie przyjmują.

      Usuń
    3. Pani Elu ZuS-y już mają wzory pism prawdopodobnie jednakowe w całym kraju:
      Imię i nazwisko Miejscowość, data
      Adres
      PESEL
      ZUS
      w ..............
      Na podstawie art.145A, ustawy z dnia 14.06.1960r.,Kodeks Postępowania Administracyjnego, wnoszę skargę o wznowienie postępowania i uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury i jej obliczeniu wg art.25, ust.1B, ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
      Wnoszę o wydanie nowej decyzji, w której emerytura będzie obliczona bez zastosowania ww.przepisu.
      Podpis
      Może ZUS w Pani mieście już je ma. Termin składania do 21.04.2019r

      Usuń
  48. Witam P.Jolu
    Jak nam Pani radzi czy składać wnioski o przeliczenie emerytury powszechnej która została w 2013 zawieszona bo była nie korzystna kwota mniejsza niż emerytura wcześniejsza i już okres 5 lat minął w styczniu tego roku.Jeżeli pismo do Zusu to kiedy zanieść na koniec marca czy w kwietniu?
    Prośimy o pomoc i bardzo dziękujemy za wszystkie informacje .😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę poczekać na opinie prawników. Może znajdą dla nas dobre wiadomości.

      Usuń
  49. Czy któraś z pań już złożyła taką skargę?Jak na to reaguje ZUS?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli minęło 5 lat od doręczenia decyzji ZUS oczywiście uchyla decyzję. Wtedy można odwoływać się jeszcze do Sądu.

      Usuń
  50. Witam.Data ur.1lipic 1953 emerytura wcześniejsza od 1marzec2009r.2,5 roku nadal praca emerytura częściowo zawieszona-potem odwieszona.Złożyłam wniosek o emeryturę powszechną 14 kwietnia 2014r.przyznano emeryturę od 01kwietnia 2014r.wysokość emerytury wcześniejszej,gdyż po nowemu byłoby mniej.Proszę o odpowiedź jaki wniosek mam składać?

    OdpowiedzUsuń
  51. Szybko składaj wniosek o wznowienie postępowania w zawiązku z wyrokiem TK. Niebawem minie 5 lat od otrzymania decyzji (ta data się liczy).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczy się też data 23 kwietnia 2019 roku - ostatni termin składania wniosków o wznowienie postępowania.
      "Rzeczpospolita" pisze:
      "Z wyjaśnień, jakie uzyskaliśmy w ZUS, wynika, że kobiety, których dotyczył wyrok TK, mają teraz czas do 23 kwietnia na złożenie wniosku o wznowienie postępowania w tej sprawie."

      Usuń
    2. Witam po długiej przerwie. Pani Jolu jestem prawie dokładnie w sytuacji Anonima 23 marca 2019 11:48, (ur.lipiec 1953), ale na emeryturę przeszłam w oku 2016 (symbol emerytury E - nie wiem co ten symbol oznacza) Czy ja również mogę składać do ZUS wniosek? Jaki?
      Dzięki za odpowiedź.

      Usuń
    3. E to emerytura wcześniejsza. Jeżeli wniosek o emeryturę powszechną składałaś w 2016 r., to spokojnie złóż wniosek o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK. Taki wniosek do ZUS trzeba złożyć do 23 kwietnia 2019.

      Usuń
    4. Dzisiaj rozmawiałam z panią z ZUS, która stwierdziła, że jestem na emer.powszechnej. Sytucja jest taka:
      Emerytura wcześniejsza - symbol E z 03.2009 (decyzja pierwsza), zawieszona - odwieszona przez wyrok TK, ja pracuję dalej. w 03.2016 składam wniosek i dostaję decyzję pierwszą z symbolem ENP (przyznanie emerytury w kwocie zaliczkowej co to znaczy?) Od tej decyzji ZUS z 25 kwietnia 2016 r. nie wniosłam odwołania do Sądu,w tym samym dniu Decyzja zamienna znowu symbol E - odmowa przyznania emerytury ze względu na niekorzystny składnik - symbol E. I znowu w tym samym miesiącu (28.04.2016) dostaję decyzję pierwszą o ustaleniu wysokości emerytury symbol ENP, która zostaje zawieszona,ponieważ jest mniej korzystna kwotowo i zostaję ze świadczeniem o symbolu E.
      Ja już jestem całkiem ogłupiona. Wniosek do ZUS w mojej sytuacji, to który punkt? Proszę mi pomóc w zrozumieniu na jakiej emeryturze jestem.

      Usuń
    5. Czyli na Pani przyznane obie emerytury. ZUS wypłaca wcześniejszą, zawiesił niższą kapitałową. Na podstawie art. 114 ust. 1 p. 1 Ustawy emerytalnej trzeba złożyć wniosek o zmianę decyzji z 28.04.2016 w części dotyczącej wysokości emerytury nr ENP... w związku z ujawnieniem nowej okoliczności – niezgodności z Konstytucją normy prawnej zastosowanej do wyliczenia wysokości emerytury.

      Usuń
  52. Wydaje się, że najpierw warto podjąć próbę wykorzystania art. 114 ust. 1 p. 1 w związku z ust. 1f p. 1 Ustawy emerytalnej (a jeśli ktoś ma wyrok sądu, to art. 114 ust. 2 p. 1) i złożyć do ZUS wniosek o zmianę decyzji w części dotyczącej wysokości emerytury kapitałowej w związku z ujawnieniem nowej okoliczności – niezgodności z Konstytucją normy prawnej zastosowanej do wyliczenia wysokości emerytury.
    Por.: R. Babińska, Wzruszalność prawomocnych decyzji rentowych, Kraków 2007, s. 109: "Okolicznością istniejącą przed wydaniem decyzji rentowych jest także niezgodność z konstytucją normy prawnej będącej podstawą wydania prawomocnych decyzji rentowych. Oparcie decyzji rentowych na normie prawnej, którą później Trybunał Konstytucyjny uchylił z powodu jej niekonstytucyjności, stanowić powinno, zgodnie z przepisem art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, okoliczność uzasadniającą ich uchylenie lub zmianę".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, może da się wykorzystąć te paragrafy. W kpa ciekawie brzmią jeszcze paragrafy 154.
      Mam nadzieję,że prawnicy wypowiedzą się na ich temat. Czy można je zastosować w stosunku do decyzji emerytur przedawnionych.

      Usuń
  53. Pani Jolu,
    zamierzam złożyć do ZUS-u taki oto wniosek. Czy jest ok?

    Wniosek o przeliczenie emerytury
    W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. dotyczącym sprawy P 20/16 wnoszę o przeliczenie mojej emerytury oraz ustalenie wysokości emerytury powszechnej.
    Wnoszę również o wypłatę wyrównania mojej emerytury od dnia uzyskania do niej prawa. Prawo do emerytury powszechnej uzyskałam 01.08.2013 r. tj. w miesiącu w którym ukończyłam 60 lat i 2 miesiące.
    07.03. 2014 r. złożyłam do ZUS-u wniosek o emeryturę. W odpowiedzi dnia 17.04.2014 r. otrzymałam decyzję odmowną do przeliczenia podstawy wymiaru emerytury z uwagi na niekorzystny dla mnie wskaźnik.

    Irena

    OdpowiedzUsuń
  54. Jeżeli ktoś wystąpił z wnioskiem o ponowne przeliczenie emerytury w 2015r ze względu na urlop wychowawczy na dzieci ,to od jakiej daty będzie się liczyło czy od zlozenia wniosku w2013r czy od ponownego przeliczenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było przeliczenie emerytury czy ustalenie kapitału poczatkopocz

      Usuń
    2. To było przeliczenie emerytury,ponieważ dalej wychodziła mniejsza to zostałam na wcześniejszej.

      Usuń
    3. Mam podobną sytuacje.
      W lutymy 2014 przeliczenie emerytury ze względu na wiek,a w czerwcu 2015 przeliczenie kapitału początkowego.Nie wiem jakie pismo złożyć do Zus-u ,proszę o pomoc.

      Usuń
  55. Mam mętlik w głowie nic z tego nie rozumiem. Nie pamiętam żebym składała wniosek o emeryturę powszechną bo wiedziałam od znajomych, ze wychodzi o wiele niższa i z tego powodu nie składałam.( na wszelki wypadek sprawdziłam dokumentację i nie mam dokumentu, że przyznano mi emeryturę powszechną) Natomiast składałam wniosek jak weszła ustawa o zaliczeniu urlopu wychowawczego do emerytury i wtedy otrzymałam wyliczenie obu emerytur i odpowiedź " Emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym . Nadal będzie wypłacana emerytura obliczona w myśl dotychczasowych zasad jako świadczenie korzystniejsze o nowym numerze E/........" i tutaj numery zostały zmienione. Znak E pozostał.Natomiast znak Decyzji o przyznaniu emerytury ENP/... i nowy numer. Pismo jest z dnia 02.09.2015 rok.Nie wiem co o tym myśleć czy jestem w dobrej sytuacji czy w beznadziejnej. Mariamat

    OdpowiedzUsuń
  56. Pani Jolu,
    wczoraj umieściłam swój wniosek, który zamierzam złożyć w ZUS.
    Dziś go trochę zmodyfikowałam.
    Moje pytanie, czy tak może być?
    Wdzięczna będę za odpowiedź.
    Pozdrawiam serdecznie Panią i wszystkie inne Panie z naszego bloga :)
    Irena
    Irena

    OdpowiedzUsuń
  57. Dodatkowe artykuły prasowe i publikacja TVN
    pod linkami jak niżej:


    https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1404446,zus-nie-wyplaci-pieniedzy-po-wyroku-tk-dla-kobiet-z-1953.html


    https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/emerytury-dla-kobiet-urodzonych-w-1953-roku-stanowisko-zus,920740.html


    https://bezprawnik.pl/zus-trybunal-konstytucyjny/


    https://pomorska.pl/te-kobiety-dostaja-nizsza-emeryture-po-wyroku-tk-moga-skladac-wnioski-do-zus-24032019/ar/13989713

    Paulina

    OdpowiedzUsuń
  58. Cz też mam złożyć wniosek o unieważnienie dec.z dnia 1kwietnia 2014r gdyż została wydana z naruszeniem prawa.Dzięki za odpowiedź,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej. Złóż wniosek o wznowienie postępowania w nadchodzącym tygodniu, przed 1 kwietnia.

      Usuń
  59. Pani Jolu proszę opublikować link, w którym jest dużo ważnych informacji od Lesława Nawackiego, dyrektora Zespołu Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego w biurze RPO.Wypowiedź ta może uspokoić nasze emerytki

    https://pomorska.pl/te-kobiety-dostaja-nizsza-emeryture-po-wyroku-tk-moga-skladac-wnioski-do-zus-24032019/ar/13989713

    OdpowiedzUsuń
  60. https://pomorska.pl/te-kobiety-dostaja-nizsza-emeryture-po-wyroku-tk-moga-skladac-wnioski-do-zus-24032019/ar/13989713

    OdpowiedzUsuń
  61. Właśnie przeczytałem ze ZUS nie będzie brał pod uwagę skarg bo upłynęło 5 lat moja mama tez jest w rostetce co robić chyba iść do sądu ale zobaczymy może ktoś ma jakieś lepsze info z jakiego artykułu skorzystać

    OdpowiedzUsuń
  62. Pani Jolu,
    kiedy mozemy liczyc na informajce jakie dokumenty składamy do zusu ? Czy mamy 30 dni od publikacji wyroku w dzienniku ustaw czy od uzasadnienia?

    OdpowiedzUsuń
  63. Moja mama przeszła na wcześniejszą emeryturę w czerwcu 2008 roku. Następnie w czerwcu 2013 roku uzyskala prawo do powszechnej. Niestety nie składała żadnych odwołań od decyzji ZUs.Czy wyrok TK będzie miał jakies zastsowanie do mojej mamy? Co zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  64. Po przeczytaniu wszystkich komentarzy mam mętlik w głowie ,ale proszę mi powiedzieć czy mam szansę i czy warto składać wniosek o przeliczenie emerytury.Bo nic na mój temat nie ma.Ja poszłam na pomostówkę mając 50 lat i 30 lat pracy,była taka możliwość w 2003 roku.Jestem rocznik 1953

    OdpowiedzUsuń
  65. Szanowne Panie, przed pisaniem proszę przeczytać na blogu artykuły, następnie komentarze emerytek a później dopiero zadawać pytania. Przez Waszą opieszałość blog zawalony jest tymi samymi pytaniami. Koleżanki ręce opadają, trochę trzeba pomyśleć, a nie pisać aby pisać.....

    OdpowiedzUsuń
  66. Pani Jolu. Jestem emerytką wczesniejsza rok 1953.,nie składałam wniosku o przeliczenie ,doliczalam tylko stażowe że względu na to , że pracowalam do 2018r. Składałam wniosek po zakonczonym roku jak miałam wyższy wskaźnik i była podana nową kwota bazowa o przeliczenie.bylam na rocznym urlopie na wychowanie dziecka w 1979r,okres ten liczony mam 0,7 ,czy mogę wnioskować o 1,3. Moja emerytura jest z symbolem emerytury wcześniejszej, czy mogę ubiegać się o powszechna

    OdpowiedzUsuń
  67. Ja w dalszym ciągu nie wiem o co tu chodzi.Jestem ur.53 roku w 2010 przeszłam na wcześniejszą emeryturę nie przerywając pracy zawodowej.Do pełnego osiągnięcia wieku emerytalnego 60,2 m-cy otrzymywałam emeryturę pomniejszoną o kwotę ok.540 zł W międzyczasie była ona na rok zawieszona ,potem zwrócona z odsetkami.Po osiągnięciu wieku emerytalnego otrzymałam pismo z ZUS o zaprzestaniu potrąceń ok.540 i od tej pory wystepuję do ZUS o doliczenie stażu pracy gdyż pracuję nieprzerwanie do chwili obecnej.W przyszłym roku w pierwszym kw.mam zamiar zakończyć pracę zawodową.Czy oznacza to ,że ZUS zmniejszy mi emeryturę?Zaznaczam wcześniejsza emerytura była wyliczona wg, starych zasad, a nie z kapitału.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma Pani przyznaną tylko emeryturę wcześniejszą. Może Pani wystąpić o przyznanie emerytury kapitałowej. Wniosek o emeryturę - najkorzystniej złożyć go w lipcu, po dniu lipca odpowiadającym dniowi urodzin.

      Usuń
  68. A co z urlopami na wychowanie dzieci, mamy 0,7 a nie 1,3

    OdpowiedzUsuń
  69. Dzisiaj dwoiłam do ZUS i

    imię nazwisko Barlinek , dnia ............
    adres

    pesel..............

    nr decyzji przyznającej emeryturę



    Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Szczecinie
    Ispektorat w Myśliborzu


    adres

    Dotyczy: wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r.P 20/16


    Skarga o wznowienie postępowania

    Na podstwie art. 145 a ustawy z dni 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego
    wnoszę skargę o wznowienie postępowania i uchulenie decyzji o przyznaniu emerytury
    i jej obliczeniu z uwzględnieniem art. 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach FUSR.
    Decyzja nr.............. z dnia ......
    w związku z powyższym wnoszę o wydanie nowej decyzji,w której emerytura zostanie obliczona bez zastosowania ww przepisu .
    Wnoszę również o wypłatę wyrównania mojej emerytury od dnia 13 września 2013 r.tj. od daty uzyskania prawa do emerytury powszechnej).








    Pani w ZUS dzisiaj mi powiedziała ,że te osoby które nie składały wniosków o emeryturę powszechną obecnie składają na druku EMP.Ta grupa (zaznaczam na chwilę obecną )nie może liczyć na wyrównanie wstecz bo nie występowała z wnioskiem .
    Panie które występowały i mają decyzje od wydania , których nie minęło 5 lat mogą wystąpić ze skargą o wznowienie postępowania .Ta grupa może wnioskować o wyrównanie emerytury .

    OdpowiedzUsuń
  70. Witam a ja dostałam decyzję pozytywną podwyższająca a emeryturę o 190zl brutto, przy następnym przelewie z ZUS emerytura będzie podwyższona o różnice nowej i starej decyzji ale tylko z 2 miesięcy po wyroku TK a co z tymi pięcioma latami gdzie ZUS wypłacal za mała emeryturę czy można coś z tym zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w takiej samej sytuacji jak poprzedniczka czy mogę odwołać się do sądu i zadać wyrównania albo naliczania emerytury z zastosowaniem aktualnych danych czyli zrealizowanego kapitału oraz aktualnego wskaźnika trwania życia i

      Usuń
  71. dziękuję za ciekawy oraz obszerny wpis
    gdyby jednak ktoś z Was potrzebował porady,sugestii -pomocą służą radcy prawni Opole
    Profesjonalny oraz rzetelny zespół to podstawa w tym zawodzie.

    OdpowiedzUsuń