13 lutego 2013

Apelacje

Drodzy Państwo!
Bardzo proszę aby Ci z Państwa, którzy są po sprawach w sądach okręgowych i mają już wyrok i uzasadnienie i chcą się odwoływać do sądu apelacyjnego zgłosili się do Pana Krzysztofa 
( krisdar@wp.pl ).
W wiadomości do Pana Krzysztofa  proszę załączyć wyrok wraz z uzasadnieniem oraz krótki opis swojej sytuacji.
Pan Krzysztof postara się pomóc napisać apelację
Niestety nie można napisać tu wzoru apelacji
Każdy wyrok jest inny i każde uzasadnienie jest inne.

123 komentarze:

  1. Wyjaśniam
    Pojawiły się maile do Adminki i do mnie z prośbą o pomoc w napisaniu apelacji po oddaleniu wniosków o wznowienie przez Sądy Okręgowe.
    Na ile będę mógł pomogę, ale nie da się napisać wzoru jak w przypadku skargi o wznowienie. Apelacja musi odnosić się do konkretnego uzasadnienia Sądu Okręgowego, a to jest inne dla każdej sprawy.
    Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzisiaj ,w zakładce Emerytura po 1 X 2011 pojawił się wpis Pani E z Olsztyna, Która miała wczoraj sprawę w S O, . Sąd zasądził wypłatę zaległych za 7 miesięcy/do czasu przejścia na emeryturę/ Sędzia argumentował: cyt ...Gdyby intencją T.K było,że jego wyrok nie działa wstecz,to powinien wyrażnie o tym w wyroku opisać. A jak nie opisał to obowiązuje zasada,którą niejednokrotnie STOSOWAŁ SĄD NAJWYŻSZY,że UZNANY ZA NIEKONSTYTUCYJNY PRZEPIS USUWA SIĘ WSTECZ Z PORZĄDKU PRAWNEGO . Bez podpisu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sędzia,w tym duchu, tak mówił w uzasadnieniu swojego, korzystnego dla mnie wyroku.Nie wymieniał na rozprawie tych orzeczeń Sądu Najwyższego w których SN tą zasadę działania wstecz wyroku TK stosował.Powiedział,że będą wymienione w pisemnym uzasadnieniu.Mówił,że jeżeli TK wyraźnie nie wyłączył zasady działania wyroku wstecz,a w naszym wypadku tak jest,to tak nie może być, żeby przepis stał się niekonstytucyjny w dniu 22.11.2012, a od dnia jego ustanowienia do dnia 22.11.2012 to był konstytucyjny.Zaniepokoił mnie tylko stwierdzeniem,że sędziowie mają na ten temat(zrozumiałam,że nasz temat)różne stanowiska i różnie się to może jeszcze zakończyć.Ale póki co, wzrosła nadzieja na ostatecznie pozytywne zakończenie sprawy,może ZUS już nie będzie składał apelacji.
      Elżbieta

      Usuń
    2. Pani Elu jak będzie Pani miała to uzasadnienie na piśmie proszę o skan i przesłanie do mnie
      Krzysztof

      Usuń
    3. Panie Krzysztofie,poprosiłam sędziego o wyrok i uzasadnienie na piśmie.Sędzia zapytał:a po co to pani.Odpowiedziałam,że tak na wypadek gdyby ZUS składał apelację.Wtedy Sędzia powiedział mi,żebym za trzy tygodnie dowiedziała się w sądzie, czy ZUS wystąpił o uzasadnienie,bo to by świadczyło o tym,że zamierza składać apelację i wtedy wystąpić o uzasadnienie.W przeciwnym razie, to po co mi ono.Zażartował,że,chyba nie zamierzam składać apelacji, bo o uzasadnienie występuje się wtedy,kiedy zamierza się składać apelację.
      Na razie,tak jak powiedział Sędzia,wstrzymam się z wnioskiem o uzasadnienie.Wystarczy mi ustne.
      Elżbieta

      Usuń
    4. No to miła wiadomość ! Czekam na termin rozprawy w SO w Olsztynie , może trafi mi się ten fajny sędzia ...
      ER

      Usuń
    5. "Sędzia powiedział mi,żebym za trzy tygodnie dowiedziała się w sądzie, czy ZUS wystąpił o uzasadnienie,bo to by świadczyło o tym,że zamierza składać apelację i wtedy wystąpić o uzasadnienie."

      co o tym Państwo myślicie?
      Z.K.

      Usuń
  3. trzeba nacisnąć;subskrybuj posty /w dole po lewej/.

    OdpowiedzUsuń
  4. NIE DZIAŁA BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego ktoś stwierdził, że blog nie działa?
      Może tylko się zawiesza?
      Powyższe wpisy dotyczące uzasadnienia wyroku przez Sąd Apelacyjny w Lublinie są porażające.
      Ot, i wszystko ,nawet nie chce mi się komentować, współczuję...
      Pozdrawiam. Elka z P.

      Usuń

    2. art. 103 ust. 2a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych do 2009 zmieniał się dwukrotnie raz było, że aby pobierać emeryturę trzeba było się zwolnić na jeden dzień, potem go zastąpiono, że na 1 miesiąc.

      Usuń
    3. do Elki z Poznania.
      Poszukaj sobie na portalu orzeczeń sądów powszechnych w sadach apelacyjnych innych orzeczeń związanych z naszymi sprawami. Jak nie znasz sygnatury jest ramka na "szukane słowo" wystarczy tam wpisać słowo "emerytura" albo np "uchylenie decyzji o zawieszeniu emerytury" i pojawią się sygnatury wyroków. oczywiście najłatwiej jest jak znamy sygnaturę i siedzibę sądu
      Krzysztof

      Usuń
    4. Do anonima z 19.45.Elka z P. Co i gdzie cie porazilo w wyrokach SA w Lublinie?!Gdzie mozna znalezc te wy roki i uzasadnienia?. C.

      Usuń
    5. Poniżej Zyzka wyjaśnia, że ze względu na zawieszenie się strony usunęła długie uzasadnienie wyroku niekorzystnego dla emerytki.
      Apelacja o wznowienie wypłaty świadczenia i zwrot zaległych została oddalona.
      Dlaczego?
      Główna myśl uzasadnienia: Nie rozwiązała umowy o pracę.
      Pozdrawiam. Elka z P.

      Usuń
    6. Tzn. wszystko jasne, jezeli nie kwalifikowala sie do wznowienia biezacej, tym bardziej do zaleglych. Bez komentarza. C.

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. I co teraz z tym zrobić ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Pani Adminko dzieki za informacje ! czekam na termin w SO, jak tylko będe miała werdykt sadu napiszę do p. Krzysztofa
    Serdecznie pozdrawiam
    Barbara z Krakowa

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój komentarz dotyczył tych usuniętych. Pozdrawiam. Elka z P.

    OdpowiedzUsuń
  9. Szanowni blogowicze!!!
    Nie można w komentarzach umieszczać czegoś takiego jak cały wyrok sądu z uzasadnieniem bo to zawiesi blog i nikt nie będzie miał dostępu do bloga . Wystarczy podać sygnaturę wyroku i siedzibę sądu. Wszystko samemu można znaleźć w sieci, a robimy to tak :
    w Google wpisujemy : portal orzeczeń sądów powszechnych klikamy,
    otwiera się strona wyszukanych adresów na górze jest napisane "Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych" i jest adres:
    orzeczenia.ms.gov.pl/
    klikamy
    otwiera się strona główna portalu i na środku mamy sądy
    wybieramy ten o jaki nam chodzi np, SA w Lublinie i klikamy
    otwiera się strona lubelskiego SA , na górze jest ramka do wpisania sygnatury wpisujemy np III AUa 1080/12 i naciskamy "szukaj" pokazuje się metryczka wyroku naciskamy:
    "czytaj więcej" otwiera się kolejna strona naciskamy "treść" i już możemy czytać wyrok z uzasadnieniem .
    W podobny sposób mając sygnaturę i siedzibę sądu znajdziemy wyroki również sądów okręgowych. Ale na blog treści wyroków proszę nie wrzucać bo się zatka.
    Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam pytanie nie związane z apelacją ale nie wiem gdzie zamieścić mój wpis więc pozwalam sobie tutaj zadać pytanie może nawet p. Krzysztofowi:
    Tak jak wszyscy "odwieszeni " dostałam "załacznik" do decyzji i dopiero dzisiaj dokładnie go przeczytałam i zastanawia mnie takie sformuowanie w nim zapisane pod tekstem którzy cytowane było już tu nieraz cytuję:
    " ...Jednocześnie Zakład uprzejmie informuje, że decyzja w sprawie wyrównania emerytury zostanie wydana w terminie późniejszym.
    Zakład uchyla decyzję z dnia 11.10.2011 r."
    - pieczątka, podpis.
    Koniec pisma.

    No i właśnie zastanawia mnie to sformuowanie "uchyla " - skoro została "uchylona" decyzja z dnia 11.10.2011 r. to przecież powinnam mieć wyrównanie od momentu uchylenia ???
    Czy wszyscy "odwieszeni"na swoich pismach z ZUS mają taką samą "formułkę"??
    Nie jestem prawnikiem, nie znam języka prawniczego i dlatego zaczęłam zachodzić w głowę ...
    Emilka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie zrobili błąd literowy zamiast 31 10 2011 napisali 11 10 2011/ale musi to Pani wyjaśnić/

      Usuń
    2. Tak Emilko, będzie kasa od października 2011r.
      Gratuluję!!!

      Usuń
    3. A po słowach: "Zakład uchyla decyzję z dnia 11.10.2011 r." nie jest dopisane " w części......."?
      Krzysztof

      Usuń
    4. Panie Krzysztofie - dalej nic nie jest napisane. Kropka i pod spodem pieczątka z podpisem.
      No i jak to interpretować ??????
      Może pomyłka, może niedopisanie tekstu ale...druk jest orginalny a tylko sama data czyli 11.10.2011 jest wpisana długopisem!!!
      Emilka.

      Usuń
    5. Ja mam napisane "Zakład uchyla decyzję z dnia 01. 12. 2011 r. - w części , w jakiej dotyczy zawieszenia wypłaty emerytury od dnia 22. 11. 2012 r.
      Tak szczerze to tego właśnie nie rozumiem
      Krystyna

      Usuń
    6. Pani Emilio,
      Ta decyzja nie ma żadnej mocy prawnej. Nie można sobie w dokumentach dokonywać wpisów długopisem. Można to zrozumieć, że datę wpisała Pani sobie sama. Proszę pójść do ZUS-u i poprosić o kopię tej decyzji i uwierzytelnienie jej. Nikt Pani nie będzie mógl zrobić wówczas żadnego zarzutu.

      Usuń
  11. Do P Emilki
    Ja mam napisane-Zakład uchyla decyzję z dnia 31 10 2011 w części, w jakiej dotyczy zawieszenia wypłaty emerytury od dnia 22 11.2012r
    W

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...a ja natomiast mam napisane - postanawia się wznowić postępowanie w w sprawie wstrzymania wypłaty emerytury ustalonej decyzja prawomocna ZUS w ... z dnia 26.09.2011 r. znak...
      KRYS

      Usuń
  12. Pani Emilko
    ZUS uchylił swoją decyzję z dnia 11 10.2011r./dot. jak wnioskuję zawieszenia emerytury. Decyzję w sprawie wyrównania emerytury / zaległych/wyda później .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Emilko z jaką datą ma Pani decyzję o wzowieniu emerytury z jednoczesną informacją o uchyleniu decyzji z dnia 11.10.2011 r.

      Usuń
    2. Cytuję : "Załącznik do decyzji z dnia 04.01.2013 r" - data wpisana długopisem.
      Emilka

      Usuń
  13. U mnie jest napisane,że ZUS wznawia emeryturę od dnia 22.11.2012r,decyzja w sprawie wyrównania zostanie wydana w terminie póżniejszym.Zakład uchyla decyzję z dnia 27.09.2011r. Hanna 1

    OdpowiedzUsuń
  14. Panie Krzysztofie. Mam tylko napisane zakład uchyla decyzję.Pozdrawiam Hanna 1

    OdpowiedzUsuń
  15. ZUS po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.11.2012 r. wznawia wyplatę emerytury od dnia 22.11. 21012 tj. od dnia, w którym opublikowano wyrok TK z dia 13.11.2012r.
    Taki mam wpis
    Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Ewo! W jakim miescie ZUS wydaje takie decyzje?

      Usuń
  16. Jednym słowem : każdy ma inaczej "zakończony" ten sławetny "Załącznik" ....
    ..Bądź tu mądry i pisz wiersze...eh...
    Emilka

    OdpowiedzUsuń
  17. Współposzkodowani
    Czy któryś z Was odwoływał się do sądu w Poznaniu, jeżeli tak to z jakim efektem?
    Emeryturę mam odwieszoną po wyroku TK a teraz czekam co dalej, zgodnie z radą P. Krzysztofa.
    Dziękuję z założenie i prowadzenie tego blogu.
    Pozdrawiam wszystkich współposzkodowanych
    Poznanianka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koleżanka miała sprawę skarga w SO Poznań 12.02.2013 wynik pozytywny bez odsetek nadal pracuje emerytura naliczona marzec 2009

      Usuń
    2. Też czekam na wyznaczenie terminu w SO w poznaniu.
      Pozdrawiam Gnieźnianka

      Usuń
  18. Wznowiono mi emeryturę 18.01.2013r. i wypłacono ale bez odsetek. Wniosek do ZUS składałam 27.11.2012r. Czy ktoś wie , czy należą się odsetki za ten okres i czy ktoś miał wypłacone odsetki przy emeryturze wznowionej. Termin wypłaty emerytury mam kazdego 15 dnia miesiaca.Proszę zorientowanych o podpowiedż.
    Teresa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co słyszę różne są decyzje co do odsetek, niekiedy w przelanej kwocie są odsetki, a niekiedy nie ma. Chyba "jak czapka stoi", a to jest moim zdaniem - niedopuszczalne.
      Jedyne uzasadnienie "milczenia o odsetkach" może wynikać z faktu, że wznowienie nastąpiło przed upływem dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku, a więc ZUS nie był "w zwłoce", a odsetki są przecież za zwłokę.
      Może się na ten temat wypowie ktoś z "byłych zawieszonych", będący jednocześnie pracownikiem ZUS.
      M

      Usuń
  19. Już nie przesadzajcie z tymi odsetkami od 22 listopada. Parę groszy,wstyd...
    k

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla kogo grosze, dla tego grosze. W moim przypadku odsetki za jeden miesiąc wyniosły 70,- zł.
      M

      Usuń
    2. K jak Ci wstyd , to po co na ten blog wchodzisz i po co upominasz się o emeryturę . Myślę, że Ciebie ten temat wogóle nie dotyczy, wchodzisz na blog i tylko mącisz.

      Usuń
    3. Nawiedzona Tereso - Ty wiesz najlepiej kogo dotyczy a kogo nie. Nie mów za mnie a myślenie masz skrzywione.
      Odsetek nie otrzymałam i o nie,nie wystąpię.Cieszę się natomiast , ze mam emeryturę.Nie porównuj emerytury do odsetek. Nie "żydzę".
      Mogłaś nic nie mieć.
      k

      Usuń
    4. Do M = emeryturę chyba masz największą w ZUS-sie , że za jeden m-c dostałaś 70 zł.
      k

      Usuń
    5. Podliczmy bliźniego M:
      odsetki za 1 miesiąc to 1,08% przy 13% w skali roku
      Wysokość emerytury wychodzi ca 6500, ale super emerytura:):):)

      Usuń
    6. Jak już mi kochani "zaglądacie do kieszeni", to zacytuję z decyzji z dnia 23.01.2013 r. o wznowieniu wypłaty: "Należność za okres od 22.11.2012 r. do 31.01.2013 r. - xxxxxxx zł wraz z odsetkami za okres od 08.01.2013 r. do 29.01.2013 r. w kwocie3 70,71 zł."
      Emerytura nie jest taka jak wylicza przedmówca, ale - jak myślicie - dlaczego pracuję, bo tak to kocham ?? Otóż - spłacam kredyt zaciągnięty dla syna na jego mieszkanie (kawalerkę).
      M

      Usuń
    7. Ta trójka przed kwotą 70,71 - to "byk".
      M

      Usuń
    8. Spoko M, nie będę już zaglądać do cudzych kieszeni :)
      A.

      Usuń
  20. A dlaczego wstyd,jak my jestesmy coś winni to państwo wszystko ściągnie, za parę groszy będą cię ścigać!
    Mila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mila, tez jestem tego zdania.Nie chcę nie swoich pieniędzy.Natomiast te,które mi się należą nie popuszczę czy się to komuś podoba czy nie.
      Porządek musi być wszędzie.
      B.R.

      Usuń
    2. Podzielam zdanie pani Mili i pani(a) B.R.Kwotę odsetek można przeznaczyć na cele charytatywne , albo na pomoc komuś z rodziny , komu się źle wiedzie , albo po prostu dla siebie .Ale najbardziej istotne jest to , że jeżeli my , emeryci , płacimy przez wiele lat uczciwie składki i podatki , a instytucje państwowe (typu ZUS czy urząd skarbowy itp ) egzekwują od nas należności co do grosza , to same równiez mają obowiązek rozliczyc sie z nami co do grosza ,a my mamy prawo tego wymagać. Zaznaczam , że piszę ogólnie , bo nie znam konkretnych przepisów o odsetkach . Byłabym wdzięczna , gdyby ktoś , kto odsetki od ZUS dostał , lub sie na tym , choćby z racji zawodu zna , naświetlił problem.

      Usuń
    3. Też mam naliczone odsetki od dziwnej daty (wniosek składałam w listopadzie 2012 r.) czyli 16.01.13 r. do 4.02.13 r. (do daty wypłaty emerytury). Dzwoniłam w tej sprawie do ZUS-u ale odpowiedź była tak mętna, że zadzwoniłam do COT, dlaczego odsetki nie są wypłacane od listopada 2012 r. czyli momentu odwieszenia emerytury i czy są w tej sprawie jakieś przepisy. Dostałam informację, że nie ma żadnych uregulowań i odsetki powinny być naliczone od momentu wznowienia wypłaty świadczenia.

      Usuń
  21. Ta osoba K co mówi, że wstyd i nazywa innych , ze są nwiedzeni i mają skrzywione myślenie to jest niepoważna i nie godna dyskusji,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. B - Zanim skomentujesz mój to proszę czytać ze zrozumieniem - nie napisałam o wszystkich, że są nawiedzeni i maja skrzywione myślenie .
      Moja wypowiedź dotyczy Teresy, której nie podoba się,że chodzę na blog, uważa, że modzę i na dodatek jest przekonana, że temat mnie nie dotyczy.Teresa jest nawiedzona - wie lepiej kim ja jestem.
      k

      Usuń
    2. Muszę się wtrącić, ale myślę, że emerytom nie wypada prowadzić takiej dyskusji na tym blogu, aż przykro to czytać, iż ludzie w tym wieku mogą tak ze sobą rozmawiać.

      Usuń
    3. Proszę osobę B//powyżej/ żeby zmieniła podpis na B1 lub inaczej , Nie mam nic wspólnego z wpisami tej Pani/Pana.B

      Usuń
  22. Dziś SO w Katowicach oddalił mój pozew Pierwsza decyzja z 2007 rocznik 1949 ZUS wznowił wypłatę od 22.11.2012 ograniczyła mój wniosek tylko do zaległych świadczeń. Sędzia powoływała się na uzasadnienie wyroku TK Stwierdziła źe wyrok dotyczy tylko osób które nabyły prawo do emerytury od 2009

    OdpowiedzUsuń
  23. Zapmniałam o podpisie Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czarna rozpacz.Nie wiem czy nie wycofać wniosku z SO.Mam naliczoną emeryturę 2008 r.Można teraz stracić i bieżącą.Maria

      Usuń
    2. Przepraszam Mario, ale chyba "bredzisz" w popłochu.
      Wiem, że w naszym państwie nic nie może być normalne, ale tak horendalna fiksacja z wstrzymaniem wypłat, czy odbieraniem wznowionych i już wypłaconych - nie jest możliwa.
      M

      Usuń
    3. Do Marii 19:37
      Ja mam naliczona w 2008 roku i bez problemu ZUS mi wypłacił na złożony wniosek ( bez Sadu) i jeszcze przysłał pismo o należnych odsetkach od wznowienia i wypłacił.
      Dlaczego Pani tak myśli przecież wznowienie się należy zgodnie z wyrokiem TK
      RF

      Usuń
  24. Zapmniałam napisać źe ZUS w piśmie do sądu nie wnioskował o oddalenie, napisał źe decyzję pozostawia sądowi.Na rozprawie nie było przedstawiciela ZUS.Oczywiście złoźę apelację, ale martwię się co w tej sytuacji z wypłatami aktualnymi,czy będę musiała je zwrócić. Gdy o to zapytałam sędzia wyruszyła ramionami i stwierdziła źe to jest problem. Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na układy nie ma rady. ZUS pozostawiając decyzję sądowi dobrze wiedział, że niczym nie ryzykuje, a wygrana ma pewną w 200%
      k

      Usuń
    2. Pani Alicjo! Jestem duchem z Panią , przykro mi z powodu tego wyroku. Rozumiem , że , jeżeli to był sąd okręgowy , to chodziło o skargę o wznowienie postępowania i zmianę prawomocnego wyroku? Dla Pani jest teraz najważniejsze wystąpienie do sądu okręgowego o odpis wyroku z uzasadnieniem. Niech Pani to zrobi jak najszybciej , bo nieprzekraczalny termin na złożenia takiego wniosku to 7 dni. To , co sędzia powiedziała , jest nieważne. Ważne jest to , co napisze w w uzasadnieniu. Muszę dodać , że nie jestem pewna do końca ,czy , jeżeli sąd nie uwzględni skargi o wznowienie , tez wydaje wyrok , czy tez postanowienie , i czy od tego sie mozna odwołać , tak , jak w przypadku "normalnej" sprawy w so . Może ktoś z blogowiczów wie - może by się wypowiedział. Też na Pani przykładzie widac , że ograniczenie roszczenia do zaległych w przypadku skargi o wznowienie w sądzie okręgowym nie gwarantuje dobrego rezultatu. Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Po prostu skandal jak wiele innych. Zgodnie z art. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS emerytura jest świadczeniem i prawo do tego świadczenia nabyła Pani na podstawie przepisów obowiązujących od stycznia 2009r. - czyżby sędzia nie znał tych przepisów. Wyrok Tk Pani dotyczy i proszę nie bać się "Państwa w togach"

      Usuń
    4. Pani Alicjo proszę się niczego nie bać.
      Nie będzie Pani niczego zwracała a sędzia, jak Pani pisze, powiedziała że wyrok TK dotyczy osób które prawo do emerytury (świadczenia - w myśl obowiązujacej ustawy) nabyły od 2009r. Pani też prawo do tych świadczeń nabyła w 2009r. bo wcześniej nie było to możliwe.
      Czy pani sędzia wiedziała co mówi? Dobrze będzie jeżeli to samo napisze w uzasadnieniu. Ale mamy w tych sadach nieudaczników

      Usuń
  25. Ale P Alicja ma już wznowione wypłaty bieżące , chodzi o zaległeCzy dobrze rozumiem?
    Mila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Alicja ma wznowione bieżące , ale po nieuwzględnieniu skargi o wznowienie postępowania w sądzie okregowym została z prawomocnym wyrokiem tegoż sądu wydanym przed ogłoszeniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego (to moje domysły , bo pani Alicja tego wyraźnie nie napisała ) , w którym sąd odmawia jej wznowienia jakiejkolwiek zawieszonej emerytury. I co teraz - ktoś wie?

      Usuń
    2. Wydaje mi się , że jeżeli chodzi o bieżące wypłaty , to ZUS na razie nie ma żadnych podstaw , żeby nie wypłacać.

      Usuń
    3. Jeżeli Sąd Okręgowy oddala wniosek o wznowienie postępowania - wydaje wyrok, od którego można wnieść apelację.
      A tak w nawiasie, sytuacja prawna sprawy Pani Alicji jest bardzo ciekawa.
      Skoro zapadł wyrok o odmowie wznowienia postępowania, to w obiegu prawnym pozostał pierwszy wyrok tego sądu, tj. oddalający odwołanie od decyzji ZUS z 2011 r. o zawieszeniu wypłaty emerytury, a ZUS przecież "odwiesił" i wypłaca bieżące.
      Ot ciekawostka, co potrafią narobić nasze niedouczone sędziny !
      M

      Usuń
    4. No to , jeżeli sąd wyda wyro k , to tylko się odwoływać . Ale robić to umiejetnie , bo sprawa jest poważna - wyrok sądu apelacyjnego jest prawomocny. Apelacja powinna być napisana fachowo.

      Usuń
    5. No , a co by było , gdyby ;
      Na skargi o wznowienie postępowania jest jeszcze 8 dni. Gdyby pani Alicja złożyła w SO fachowo napisana i dobrze uzasadnioną skargę (o treści innej , niż poprzednia) jeszcze raz? Czy tak można ? Ktos wie?

      Usuń
    6. Tu wchodziłaby chyba w grę "powaga rzeczy osądzonej".
      M

      Usuń
  26. ZUS do sądu przesyła decyzje o wznowieniu wypłaty i należy złożyć wwniosek o zawężenie roszczeń , bo nie można zataić tego, że emerytura jest wznowiona, bo do sądu już wpłyneło powiadomienie z ZUS. Tak było w moim przypadku. Decyzja o wznowieniu była już wpięta do moich akt, ja jej tam nie wysyłałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu nie chodzi o to , żeby zataić to , że emerytura jest wznowiona. Chodzi o to , że jak widać na przykładzie powyzej , samo wznowienie wypłaty emerytury przez ZUS i złożenie wniosku o zawężenie roszczeń n i e g w a r a n t u j e dobrego rezultatu , jeżeli chodzi o skargi o wznowienie postępowania w so. A czy pani H. miała sprawę w so , czy w sadzie apelacyjnym - bo to róznica.

      Usuń
  27. Jest wpis z 17;34 i 19;17 Pani Alicja miała sprawę o zaległe a sędzina uznała,że wyrok TK ją nie obejmuje dlatego martwi się o bieżące.Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według moich domysłów - bo pani Alicja tego nie napisała - to nie była żadna sprawa , o żadne zaległe , bo sprawy nie było. Pani Alicja miała (tak sie domyślam ) , sprawę w sądzie okregowym przed ogłoszeniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Sprawa ta musiała sie zakończyć przegraną pani Alicji. Pani Alicja od tego wyroku sie nie odwołała , i wyrok stał się prawomocny , a sprawa została zakończona. Teraz , po wyroku TK , pani Alicja zwróciła sie do sądu , żeby to postępowanie , które juz zakończył , wznowił na nowo , żeby się w czasie tego postępowania zastanowić , czy wydany wcześniej wyrok nalezy zmienić. Sąd nie uznał jednak skargi pani Alicji i w ogóle nie wznowił postępowania . Pisałam już wcześniej , że to co sędzia powiedziała , niekoniecznie musi mieć znaczenie. Ważne jest to , co sąd napisze.

      Usuń
  28. Może mec.Giedrojć poradziłby co dalej robić.Sądy orzekają jak chcą.Co miasto to inny wyrok.Przecież to wyrok najwyższy od którego nie ma odwołania Jest art 190 Konstytucji RP.W uzasadnieniu na str 16 TK rozważa jak dostaliśmy wniosek od ZUS o warunkach pobierania Swiadczen.,dlatego jest wyrok dla osób ,które nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia.2011r.ZUS u P. Alicji pozostawił jej sprawę sądowi i co dalej zrobi ZUS?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. P.Alicjo proszę się odezwać i dokładnie opisać swoją sprawęPozdrawiam Maria

      Usuń
    2. Dzięki za zainteresowanie i wsparcie.Lepiej się poczułam.Nie bardzo wiem jakie informacje mam podać Alicja

      Usuń
  29. P.Alicjo Radzę skontaktować się z P.Krzysztofem mail na górze posta
    Ja miałam sprawę w SO Katowice też zaległe z pozytywnym wyrokiem,tylko że emerytura od 04.2009,
    Mila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę zaczekać na uzasadnienie Sędzia poruszyła mnie o trybie odwołania do SA. Alicja

      Usuń
    2. I proszę to koniecznie zrobić.
      Wskazany byłby kontakt mejlowy z Panem Krzysztofem, w związku z Jego deklaracją pomocy w napisaniu apelacji.
      M

      Usuń
  30. H. ja miałam sprawę w sądzie S.A.

    OdpowiedzUsuń
  31. P.H proszę napisać coś więcej o sprawie
    Mila


    OdpowiedzUsuń
  32. A czy Pani sprawa była z odwołania po wyroku so , czy to była skarga po wyroku sa? Bo jeżeli to pierwsze , to sprawa Pani i pani Alicji to 2 zupełnie różne sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  33. Koronnym argumentem sędzi było stwierdzenie,źe gdy przyznano mi prawo do emerytury w 2007 to dowiedziałam się źe mogę ją pobierać po rozwiązaniu stosunku pracy więc po zmianie przepisów i zawieszeniu nie miałam prawa być zaskoczona tak jak osoby z emeryturą z 2009.Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to nie miała pani prawa być zaskoczona? Tak samo była pani zaskoczona jak osoba z 2009 r. A to że planowała pani sobie życie w oparciu o zupełnie inne dochody,które zostały pani odebrane. Mogła pani przecież mieć kredyt, mogła pani zrezygnować z dodatkowej pracy żeby pobierać emeryturę. Czy to nie mogło panią zaskoczyć? Moim zdaniem w tej naszej sprawie sędziowie są nieprzygotowani do jej oceny. Nie rozumieją do końca wyroku TK.
      Pozdrawiam serdecznie i proszę nie odpuszczać sprawy

      Usuń
    2. Racja, ja na swojej rozprawie miałam wrażenie, że sędzia jakby nie wiedział o co w tym wszystkim chodzi.

      Usuń
    3. Każdy z nas został zaskoczony i oszukany przez Państwo .Ja miałam naliczoną emeryturę w 2008r i zawieszona.Długo się zastanawiałam w 2009r. odnośnie złożenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości i wypłatę , a to dlatego, że cały czas myślałam czy dobrze zrobię, ponieważ gdy już zacznę pobierać świadczenie emerytalne to zamknę sobie drogę / po zakończeniu pracy zawodowej/ do korzystniejszego przeliczenia emerytury z nową kwotą bazową obow. w dniu złożenia wniosku. Przeszłam w 2012 i emeryturę miałam przeliczoną na zasadach ogólnych.A co za tym idzie pobieram niższą emeryturę. gdybym tego nie zrobiła wysokość mojej emerytury byłaby ponownie ustalona z kwotą bazową z 2012r a nie z 2009r.Dlatego też walczę o zaległe jako rekompensatę za niższą emeryturę.

      Usuń
    4. Do Pani z wpisu powyżej..

      Przepraszam, że może zbyt ostro napiszę, ale co ma piernik do wiatraka z tym przeliczeniem? - bo nie rozumiem zupełnie żalu i niezgodności z Konstytucją tej Pani sytuacji? ...

      Przecież odchodząc na emeryturę w 2009 r. nikt Pani nie zmuszał do przeliczania jej z nowym Rp-7. Można było - przepisy o przeliczeniach były znane bo Pani sama się nad nimi zastanawiała - przewidzieć, czy w 2009 r. (przy wniosku o podjęcie wypłaty przyznanej w 2008 r. emerytury) spieszyć się z nowymi zarobkami, czy też można było zacząć pobierać emeryturę w wysokości naliczonej w 2008 r. a z przeliczeniem według Rp-7 poczekać sobie na zakończenie pracy)

      Podobny błąd robicie Państwo (niektórzy) w tym roku, przy odwieszaniu emerytur według wyroku TK. No bo jak na tym blogu prawie wszyscy poskładali albo poskladają w tym roku Rp-7, to ja to mam być gorszy? Nieważne, czy mi się to składanie Rp-7 bardziej opłacało w XI.2012 czy w roku bieżącym a może w ogóle w zupełnie innym roku (np. w zależności od moich tendencji zarobkowych i przewidywanego ostatecznego odejścia z pracy itd. Dla niektórych to nie jest jednak ważne. Jak inni składają to i ja. Zawsze potem można za swoje nieprzemyślane decyzje zrzucić winę na Państwo - że oszukało. Ale to nie jest tak.

      Zachęcam do większego zainteresowania się swoimi sprawami.

      Pozdrawiam
      Z.K.

      Usuń
    5. ZK. Pozdrawiam i dzięki za mądre rady.

      Usuń
    6. to prosze o rade p.Z.K.
      po odwieszeszeniu mam wznowioną em. Wniosek i pierwsza naliczona -wrzesień 2009. Do tej pory przepracowałam 42 m-ce- bez przeliczania. W kwietniu kończę 60 i chcę pracowac dalej.Czy skladać wniosek o przeliczenie w kwietniu - czy czekać z nim do zakończenia pracy. Co jest dla mnie korzystniejsze?
      A

      Usuń
    7. Dac do przeliczenia w marcu z zaświadczeniem ,z zakładu pracy , że pjest praca od..do nadal Rp-7 za wszystkie lata , a w kwietniu napisać wniosek o emeryturę (jeżeli Pan/Pani doliczyła wydłużenie)i pobierać 100% emerytury

      Usuń
    8. Jezeli będzie przeliczenie po "staremu" to w kwietniu poprosić o emeryturę kapiatłową. I sprawdzic która będzie lepsza.

      Usuń
    9. dla rocznika 1953 już tylko po NOWEMU!
      W czerwcu(60 lat+2 miesiące)ZUS może na wniosek obliczyc emeryturę wg. zreformowanych zasad.Odliczy jednak z zebranego kapitału i składek wybrane pieniądze jako emerytura wcześniejsza, a resztę podzieli.


      Usuń
    10. Do P. A.
      wkrótce udzielę odpowiedzi - Z.K. (brak czasu)

      Usuń
    11. Do P. A

      Jeśli mogę mieć prośbę, to bardzo proszę o przeczytanie moich kolejnych wpisów na nowszych tematach, z których niektóre zdania mogą mieć u Pani zastosowanie.

      Nie tak łatwo odpowiedzieć, co jest korzystniejsze, jeśli się nie zna ani kwot wskaźnikow, ani wysokości świadczenia ani tendencji zarobkowych na Pani świadczeniu i w życiu.

      Jedno, co można napisać to to, iż może Pani zarowno przeliczyć swoją dotychczasową wcześniejszą emeryturę, która nie dość, że może być przeliczona (ta wcześniejsza)to jeszcze nie będzie już od wieku 60+2m-ce pomniejszana. Ale to ta wcześniejsza.

      Można też zwrócić się w czerwcu albo jeszcze lepiej po czerwcu (wówczas będzie jeszcze inna waloryzacja kapitału początkowego do naliczenia emerytury)i po przeczytaniu decyzji wycofać ją albo nie (dokładnie dopytać o swój przypadek w ZUSie), ale i tak nie będzie ta nowa płacona, bo nie ma rozwiązania stosunku pracy.

      KORZYŚCI naliczania tej nowej już w lipcu a nie z końcem pracy?
      - dodatkowa waloryzacja kapitału i składek
      - mniejsza kwota do odejmowania od kapitału w związku z pobranymi wcześniejszymi (i czasami nawet w 2013 r. po tym odjęciu) nowa emerytura może być wyższa od tej wcześniejszej.

      Na NIEKORZYŚĆ zadziała jednak to, iż nie dość, że (nawet jeśli ta nowa wyszłaby wyższa)i tak nie będzie pobierana to jeszcze kapitał i skladki podzielone zostaną często przez większą liczbę m-cy życia niż byłoby przy ostatecznym zakończeniu pracy ale za to wtedy większa kwota pobranych emerytur wcześniejszych będzie odjęta. I tak żle i tak niedobrze ;)

      To jest tylko ogólny zarys wyjaśnień na zadane przez Panią pytania. Po więcej szczegółów i wyjaśnień proszę się zwrócić do swojego ZUS.

      W temacie przeliczeń wcześniejszych (i w ogóle) emerytur na starych zasadach w roku bieżącym jest kilka moich porad w wątku, ktoremu Pani Adminka nadala tytuł "Przypominam".

      Pozdrawiam
      Z.K.

      Usuń
    12. Jeszcze dopisek do powyższego"
      "- dodatkowa waloryzacja kapitału i składek" .. to KORZYŚĆ ale między wybieraniem na składanie wniosku o nową emeryturę miesiąca w roku bieżącym, bo o to Pani pytała tj. między czerwcem a np. lipcem b.r.) a nie między lipcem a całkowitym zakończeniem pracy, bo wtedy na sam koniec kwota po waloryzacji byłaby wyższa nawet niż w lipcu b.r. czy w jakimkolwiek miesiącu tego roku - jeżeli Pani zamierza jeszcze pracować i w przyszlym.

      Z.K.

      Usuń
    13. ale potem - odwlekając ze składaniem na nową - więcej sie odejmie tych pobranych wcześniejszych i tak w kółko :(

      Tu trzeba liczyć z długopisem w ręku. Nie ma wyjścia. Składając wniosek i wycofując po przeczytaniu kwoty ma ten plus, że mamy jakąś bazę wyjściową do dalszych przemyśleń i decyzji.

      Pozdrawiam i życzę jak najwyższych kwot.
      Z.K.

      Usuń
    14. A czy jest możliwość zawieszenia "nowej emerytury" do czasu rozwiązania stosunku pracy,a w "międzyczasie" pobieranie wcześniejszej, liczonej według starych zasad? Z czego wynika (podstawa prawna) konieczność wycofania decyzji o jej przyznaniu? Wrocławianka

      Usuń
    15. Naliczona mam kapitałową w 2012 r..Otrzymuję wcześniejszą . Nie odbiorą mi tego co do tej pory wypłacili . Natomiast to co teraz dostaję nie będzie teoretycznie odjęte od kapitału ale przepadnie cześć kapitału przeznaczony na emeryturę, którą otrzymywałbym do chwili rozwiązania stosunku pracy.
      Podjęcie decyzji przejścia obecnie na wcześniejszą wymaga dużego zastanowienia.Czasami lepiej zaczekać do zakończenia pracy.
      Moje emerytury "idą łeb w łeb" i tez się zastanawiam coby było gdyby...
      KRYS

      Usuń
    16. przepraszam ,miało być kapitałową
      KRYS

      Usuń
    17. Nowa emerytura, przyznana pod rządami przepisów o konieczności rozwiązania stosunku pracy, będzie do czasu zwolnienia się z pracy zawieszona, ale w tym czasie spokojnie można pobierać wcześniejszą nawet mniejszą, o czym świadczy wpis P. KRYS.

      Nie ma konieczności wycofywania wniosku ale chodzi o to, by wycofując i składając go np. poźniej, zyskać coś w konsekwencji na jej wysokości, bo przy zmianie parametrów jej obliczania NA DATĘ nowego WNIOSKU - co wynika z przepisów ustawy o tym, co na obliczenie wpływa - zmieni się jej wysokość. A o ile się zmieni, to już każdy musi na swoim własnym świadczeniu sprawdzić, składając wniosek albo tylko przeliczając sobie "na sucho".

      Mam nadzieję, że tego, co teraz piszemy nie biorą do siebie osoby ur. przed 1.01.49, bo to ich nie dotyczy.

      Z. K.

      Usuń
    18. P. KRYS

      Nie pobiera P. kapitałowej. Mimo, że do obliczenia P. emerytury uwzględniono zgromadzony kapitał, to nie jest ona jednak kapitałową z ustawy o emeryturach kapitałowych. Nazywajmy świadczenia poprawnie. Nazywając emeryturę z ustawy o emeryturach z FUS "kapitałową" możemy wprowadzić w błąd czytelników, którzy znają przepisy o tych "prawdziwych" emeryturach kapitałowych z tamtej ustawy. Tamtą o faktycznej nazwie kapitałowa też płaci ZUS, ale akurat nie tym, co mają przyznane wcześniejsze.

      Z. K.

      Usuń
    19. Dzięki za odpowiedź. Ale mam kolejne wątpliwości.
      1. Zakładając, że zawieszam emeryturę powszechną liczoną na podstawie kapitału to chyba w przypadku jej "odwieszenia" będzie możliwość dopisania kolejnych składek. A ponieważ o jej naliczenie zgłosiłam wniosek w grudniu 2012 roku, więc nie powinny być odliczone kwoty pobieranej wcześniejszej emerytury ( Na razie nie dostałam decyzji ZUS o jej naliczeniu. Trochę się niepokoję, że to tak długo trwa, a jednocześnie nie jestem jeszcze zmuszona do podejmowania decyzji o wyborze , być może na zasadzie ... osiołkowi w żłoby danio....) .
      2. W przypadku wycofania decyzji następne naliczenie emerytury powszechnej będzie już skutkowało odliczeniem od podstawy pobranych emerytur. Z drugiej strony mianownik we wzorze na obliczenie teoretycznie powinien się zmniejszyć, ale obserwując dane GUS-u dotyczące średniego przewidywanego okresu życia , to ten mianownik wcale się nie zmniejsza, mimo że lat nam przybywa. Wrocławianka

      Usuń
    20. P. Wroclawianko

      Rozumowanie b. słuszne. Składając wniosek w 2012 to był to duży plus. Jeżeli wyjdzie mniejsza to trzeba sprawdzić o ile mniejsza i jeszcze czasem i tego można potem w przyszłości coś "zrobić". Trzeba pomyśleć dopiero wtedy, jak będzie dokładna kwota, bo w tym przypadku wycofanie jeszcze pogorszy.

      Z.K.

      Usuń
  34. Pani Alicjo,proszę się nie poddawać.Ma Pani szansę w SA.Ja miałam 1 naliczenie w 2008 i wygrałam.Oprócz mnie 6.02 wygrały 4 panie(2007).12lutego w SO wygrały 2 moje koleżanki z pracy(1 naliczenie w 2007)Prawdopodobnie ZUS się odwoła.Przerażające jest to,że sądy orzekają w podobnych sprawach różnie.Nasuwa się smutna refleksja:jaki rząd,taki sąd. Pozdrawiam.Bożena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Pani Bożeny. Proszę napisać jakie to jest miasto.
      Dziękuje i pozdrawiam. Krystyna

      Usuń
    2. Tacy uczciwi i nam przychylni sędziowie są w Białymstoku.6.02 w SO, oprócz mnie, pozytywny wyrok uzyskały 4 osoby.12.02.wygrały 2 moje koleżanki z pracy.Tych wyroków jestem pewna.Uważam,że w wielu miastach są podobne orzeczenia,tylko wygrani nie są już zainteresowani tym,by informować.A przecież nie wiadomo,czy sprawa zakończy się na SO.Poza tym zwykła przyzwoitość nakazuje,by napisać,chociażby dlatego,aby dodać otuchy tym ,którzy jeszcze walczą o swoje prawa.Pozdrawiam.Bożena.

      Usuń
  35. Dziękuję Pani Boźeno.Podniosła mnie Pani na duchu Nie rozumiem tylko dlaczego ZUS miałby się odwoływać. Alicja

    OdpowiedzUsuń
  36. Przepraszam,miałam na myśli tych wszystkich,którzy wygrali w SO.Bożena

    OdpowiedzUsuń
  37. Po takich wyrokach najgorze jest uczucie (nie złości czy
    żalu - bo one też występują) ale bezsilności.
    Te uczucia są mi znane, ale trwają krótko. "Prostuje mnie " działanie, np. pisanie wniosku o uzasadnienie, pisanie apelacji czy przygotowywanie (kopiowanie) dokumentów dla adwokata koniecznych do sporządzenia kasacji.
    Ja w zasadzie nigdy, z żadnej sprawie nie poddaję się, "odpuszczam" dopiero wtedy, gdy nie mam już na sprawę wpływu, np. po wyroku ETPCz. A że to wszystko trwa, no cóż -na "trwanie" nie mam wpływu, ale cierpliwość mam opanowaną do perfekcji i nie irytuje się tym na co nie mam wpływu.
    Wybaczcie, to są przemyślenia i doświadczenia "terapeuty - amatora".
    M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do M z 09.21
      czy to znaczy że Pan/Pani ma wyrok z ETPCz w Strasburgu? Proszę coś więcej napisać. Dziękuję i pozdrawiam.Krystyna

      Usuń
    2. Tak, ale w zupełnie innej sprawie.
      M

      Usuń
    3. Też tak myślę, może na to wszystko trzeba spojrzeć z innej strony, może to właśnie po prostu łut szczęścia, że nasze państwo zafundowało nam najlepiej oprocentowaną lokatę na rynku, czy warto się więc śpieszyć i ponaglać wszystkich wokół, żeby ją szybko mieć na swoim miernie oprocentowanym koncie? Pomyślałam, że warto spokojnie czekać, niech gotówka sobie rośnie.

      Usuń
    4. Zgadzam sie z przedmówcą.
      Niestety nie przyspieszymy biegu spraw, ani "napastując" ministerstwo ani ZUS czy sąd. Możemy - jak sądzę - przewidzieć jedynie swoje postępowanie.
      Jeżeli SA oddali moją apelację, złożę skargę do SN. Jeżeli ZUS wyda decyzję o odmowie wypłaty zaległego świadczenia, złożę odwołanie do SO...itd.
      M

      Usuń
  38. Do Pani Mili
    ja miałam sprawę w Sądzie Apelacyjnym

    OdpowiedzUsuń
  39. Panie Krzysztofie co z Panem? Bardzo Pana brakuje.
    Z wyrazami szacunku.

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam w nowym tygodniu i ciekawe co nowego przyniesie w naszych emeryturach.Pan Krzysztof pewnie pomaga pisać apelacje.
    Pozdrawiam Irena z Lubuskiego

    OdpowiedzUsuń