7 grudnia 2019

Nasze pismo - uwagi do senackiego projektu ustawy naprawczej


                 
Drodzy Państwo 

                Przedstawiam roboczą, wstępną wersję naszego wspólnego (tych, którzy chcą, by w ich imieniu wysłać pismo, czyli części blogowiczów) pisma – uwag, skierowanych do Senatorów, w ramach konsultacji społecznych.
Proszę proponować zmiany, udoskonalenia, czy inne zapisy



                   Niniejszym przedstawiam (w imieniu wielu emerytów, skupionych wokół bloga „Emeryt to brzmi dumnie” …?) uwagi, które warto byłoby uwzględnić przy tworzeniu nowej emerytalnej ustawy „naprawczej”.

            Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16, wielu emerytów złożyło do ZUS skargi o wznowienie postępowania.
Skutkiem tego emeryci znależli się w bardzo różnych sytuacjach prawnych. Można ich podzielić na kilka grup:

1. Emeryci, którzy pozostali przy decyzjach otrzymanych z ZUS, czasem podwyższających świadczenie (od kilku złotych do kilkuset), czasem nie. Nie odwoływali się do sądów.

2. Emeryci odwołujący się do Okręgowych Sądów Pracy.

            W tej grupie znajdują się emeryci „nieprzedawnieni” (podlegali pod art. 145 Kpa), którzy nie otrzymali podwyższenia emerytury oraz ci, dla których przeliczenie świadczenia nie było satysfakcjonujące.

           Są tu także emeryci „przedawnieni” (podlegający pod art. 146 Kpa), którym ZUS wznawia postępowanie, ale odmawia przeliczenia emerytury z uwagi na 5 –cioletni upływ czasu od otrzymania decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej. Emerytom tym organ rentowy odmawia uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej pisząc o wydaniu tej decyzji z naruszeniem prawa.

         Wśród tej grupy emerytów są osoby, którym sądy oddalają odwołanie, lub nakazują ZUS przeliczenie emerytury zgodnie z art. 114 ustawy emerytalnej. Z reguły organ rentowy odmawia przeliczenia świadczenia, nie przyznając się do błędu obiektywnego wprowadzenia niekonstytucyjnego przepisu art. 25 ust. 1b.

             Czasami ZUS przelicza świadczenie, ale albo jest to niewielka kwota podwyżki, albo nie ma jej wcale. I ponownie emeryci odwołują się do sądów od takich niekorzystnych decyzji.
Od niekorzystnych wyroków Okręgowych Sądów Pracy część emerytów wnosi apelacje. Inni pozostają przy wyrokach sądów.
Z kolei, w wielu sprawach, od korzystnych dla emerytów wyroków sądów I instancji, apelację składa organ rentowy.
Część postępowań sądowych została zawieszona.

3. Emeryci, którzy nie składali po wyroku TK skarg o wznowienie postępowania, bądż to z powodu niewiedzy o takiej możliwości, bądż nieporadności, czy też z powodu niedotrzymania miesięcznego terminu, wynikającego najczęściej z otrzymania spóźnionych informacji.

4. Emeryci nieuwzględnieni w wyroku TK, urodzeni w latach 1949 – 1952, urodzeni w latach późniejszych, niż 1953 r., górnicy oraz mężczyźni, przebywający na wcześniejszych emeryturach, wobec których zastosowano niekonstytucyjny przepis.

          Podsumowując, sytuacja prawna emerytów po ponad 8 miesiącach od ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw jest bardzo różnorodna i zagmatwana.
Bardzo wielu emerytów ma lub miało sprawy w sądach. Wyroki, wydawane przez te sądy, są bardzo różne. Często są one niezrozumiałe dla emerytów i to zarówno z powodu prawniczego języka jak i sposobu rozwiązania spraw. Rozbieżność orzecznictwa w sprawach podobnych jest bardzo duża.

                Na pewno spraw sądowych byłoby mniej, gdyby organ rentowy, po wyroku TK, z urzędu uchylił lub zmienił decyzje i ponownie ustalił prawo do świadczeń lub ich wysokość, a miał takie prawo z mocy art. 114 ustawy emerytalnej.

              Nie dość, że organ rentowy nie wznawia postępowania z urzędu, to często nie wykonuje sądowego nakazu przeliczenia emerytury, a jeszcze częściej zaskarża taki wyrok do sądu odwoławczego. Takie postępowanie ZUS determinuje ilość spraw sądowych, tak że końca spraw sądowych nie widać.
Kres tym zmaganiom w sądach może jedynie położyć nowa emerytalna ustawa naprawcza.

              W zdecydowanej większości uregulowana została sprawa emerytek „pierwszorazowych”, które dopiero po wyroku TK złożyły wnioski o emeryturę powszechną. Większość otrzymała dosyć wysokie podwyżki, chociaż oczywiście są i takie po kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych. W grupie tej zdarzają się przypadki braku podwyższenia świadczenia.

             Pozostali emeryci, w zdecydowanej większości, chociaż często pozostające w bardzo podobnej sytuacji faktycznej, jak „pierwszaki”, mają diametralnie różną sytuację prawną.
Organ rentowy przelicza (jeśli zdarza się, że to czyni) świadczenia według wskaźników obowiązujących w dacie złożonego wniosku o emeryturę powszechną, czyli stosując wskaźnik z tablic średniego dalszego trwania życia na wiek 60 lat. Przy obliczaniu świadczeń kobiety powinny być traktowane odpowiednio do wieku, w którym składają wnioski o wznowienie postępowania, czyli jako osoby 66-cioletnie, a nie 60-ciolatki.

Przy przeliczeniu świadczeń organ rentowy pomija waloryzacje kapitału początkowego oraz składek, zgromadzonych wcześniej na koncie ubezpieczonych. Środki te są waloryzowane tylko do daty złożenia wniosku o przyznanie emerytury powszechnej. Jednakże z konta emerytury powszechnej nie pobrana została żadna wypłata, zatem zgromadzone środki powinny być waloryzowane do dnia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.

             Zdecydowanie należy uregulować sytuację emerytów „przedawnionych”, którym organ rentowy odmawia uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej, chociaż w sposób „swoisty” przyznaje się do błędu, przyznając wydanie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej z naruszeniem prawa.

              Grupie emerytek, którym wznowiono postępowanie zgodnie z art. 145 Kodeksu postępowania administracyjnego „nieprzedawnionym” ZUS uchyla decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej i na podstawie „starych” wniosków wydaje nowe decyzje o emeryturze powszechnej. Skoro decyzje o przyznaniu emerytury z lat 2014 – 2018 tracą dla tych emerytur ważność z mocy prawa, przestają istnieć, to emerytki powinny mieć prawo do wycofania tych wniosków, na podstawie których wydano nieobowiązujące już decyzje. I o możliwości wycofania wniosków powinny być informowane w pismach dotyczących przyznania im „nowych” decyzji.

              Możliwość wycofania „starych” wniosków o przyznanie emerytury powszechnej powinni mieć wszyscy „wcześniejsi” emeryci. Ci „przedawnieni”, po uchwaleniu ustawy „naprawczej”, w której znajdzie się przepis o niestosowaniu wobec tej grupy emerytow art. 146 paragraf 1.

Mając na względzie powyższe sprawy, emeryci postanowili zaproponować własny projekt ustawy „naprawczej”.
 Nie mamy ambicji zastępować ani Biura Legislacyjnego, ani innych ośrodków ustawo-twórczych.
        Naszym celem jest przedstawienie naszych oczekiwań w zakresie stanowionego prawa dla emerytów, a także pokazanie, że jesteśmy kreatywni, inteligentni, chętni do współpracy.

Mamy nadzieję, że zarówno parlamentarzyści, jak i władze wykonawcze zapoznają się z opracowanym przez nas projektem ustawy i z uwagą przyjrzą się proponowanym zmianom w ustawie
.

          Uważamy, że nowa ustawa naprawcza powinna objąć swym zasięgiem wszystkich pokrzywdzonych wcześniejszych emerytów, którzy przed 1 stycznia 2013 r. nabyli uprawnienia do emerytury wcześniejszej.


           Nasz obywatelski – blogowy projekt ustawy naprawczej odnosi się do ustawy o emeryturach i rentach FUS z dnia 11 maja 2012 r., gdyż wtedy, przy okazji wprowadzenia wyższego wieku emerytalnego, wprowadzono art. 25 ust. 1b, 1c uznany przez TK w dniu 6 marca 2019 r. sygn. P 20/16 za niekonstytucyjny.
Od tego dnia wprowadzono wiele zmian w emerytalnej ustawie, ale art. 25 ust. 1b i 1c nie podlegał zmianom, artykuł ten, w treści pierwotnej, nadal znajduje się w najnowszej wersji ustawy z dnia 14 czerwca 2018 r.

           W ustawie z 2012 r. dodany do art.25 ust.1b i 1c wymienia konkretnie artykuły wcześniejszych emerytur, których dotyczy. Każdy wyszczególniony artykuł mówi, jakie trzeba było spełnić wymagania, aby otrzymać emeryturę wcześniejszą z tego artykułu.
W projekcie naprawczym ustawy znajdują się wyłącznie odniesienia do tych artykułów i w takim brzmieniu, jak w ustawie z 2012 r. Oczywiście, dotyczy to emerytur pobranych na  wnioski złożone do końca 2012 r. Niektóre z tych artykułów zostały uchylone, ale są osoby, które na podstawie tych artykułów przeszły na emeryturę wcześniejszą i którym odliczono pobrane wcześniej świadczenia.

153 komentarze:

  1. Jeżeli wymienia się wyrok TK P20/16 to również należy wymienić postanowienie TK P11/14 z dnia 3 listopada 2015 r..
    Wyrok wówczas nie został wydany tylko dlatego, że nie istniala możliwość określenia konstytucjonalnosci, lub brak, przepisu,
    ze względu na nieistnienie prawa do jego zastosowania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie można wiec napisać, że osoby z roczników 1949-1952 nie zostały ujęte w wyroku TK P20/16 bo nigdy nie mogły być ujęte.
    Powtarzanie półprawdy może być potraktowane jako prawda. Proszę to naprawić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zostały ujęte w wyroku TK, bo TK stosowanie art.25ust.1b uzależniał od daty nabycia ex lege (z mocy ustawy) prawa do świadczeń w wieku powszechnym i według TK tylko kobiet z rocz.53 objął przepis Art.25 ust.1b, bo nie spełniły warunku nabycia prawa do emerytury, o której mowa w art.24.1. bo nie osiągnęły wieku emerytalnego. natomiast art.25 ust.1b nie obejmował kobiet urodzonych do końca 1952 roku.
      W przeciwieństwie do TK ZUS w celu obejścia ustawy i stosowania przepisu art.25 ust.1b u osób, których przepis nie obejmuje ( rocz.49-53) stosuje błędną wykładnię prawa i ustala powstanie prawa do świadczeń w wieku powszechnym od m-ca daty złożenia wniosku z art.129.1. o wypłatę świadczenia i potwierdzenie decyzją nabycie do nich prawa. Tym sposobem tworzy fikcję, że przepis ten obowiązywał już w dniu powstania prawa do świadczeń, co jest oszustwem. Przepis ten umieszczony jest w rozdziale "ogólne zasady wypłaty świadczeń", natomiast art.100.1. umieszczony jest w rozdziale "Postanie i ustanie prawa do świadczeń". Oszustwo widać gołym okiem. ZUS w przeciwieństwie do orzecznictwa TK objął stosowaniem Art.25 ust.1b wszystkich kobiety roczników 49-53 niezależnie od daty nabycia uprawnień, ustalając prawo do świadczeń z datą złożenia wniosku o potwierdzenie prawa do e.p. i jej wypłatę. Ponieważ stosowanie błędnej wykładni prawa przyjęło już charakter utrwalony, czego dowodem jest już druga uchwała SN, to Art.25 ust.1b w stosunku do kobiet urodzonych przed 1953 r. jest również niezgodny z Konstytucją, z tym, że niezgodność z Konstytucją w przypadku rocz. wcześniejszych powoduje stosowanie błędnej wykładni prawa, a u rocz.53 sama norma prawna. Dokładnie opisałam sytuację kobiet z rocz. wcześniejszych oszukiwanych błędna wykładnią prawa zarówno przez ZUS jak i judykaturę, z SN na czele, w uwadze 57.

      Usuń
    2. Grażyna T do 13:35 i wszystkich
      Ta osoba ma rację. Dlatego w naszym projekcie nie będzie już mowy o różnym traktowaniu wcześniejszych emerytów i możliwości dowolnej interpretacji najpierw przez ZUS a następnie przez spolegliwych sędziów nie chcących się narażać władzy. O sprawiedliwości ładnie jest mówić, ale zastosować? O : co to to nie. Grażyna T

      Usuń
  3. Wyrok TK wyraźnie wskazuje, że przepis dotyczy wyłącznie osób, które w 2008 przeszły na wcześniejszą emeryturę, w w roku 2013 powinny przejść na emeryturę powszechną. Kobiety nie mając wiedzy o zmianie przepisów emerytalnych, które zaczęły obowiązywać właśnie od 2013 roku zamiast otrzymać wyższą emeryturę powszechną, po zastosowaniu przez ZUS nowych przepisów i przeliczeniu, okazało się, że pozostały dalej na emeryturach wcześniejszych, gdyż POWSZECHNA OKAZAŁA SIĘ BYĆ NIŻSZA!!! Instytucja emerytalna - ZUS - przyznaje się do błędu, lecz nie stosuje się do wyroku TK, dlatego kobiety rocznik 1953 walczą o sprawiedliwość w sądach i oczekują na Ustawę, która wyraźnie zobowiąże do ponownego, sprawiedliwego przeliczenia zaniżonych emerytur... Pozdrawiam wszystkie emerytki. K.T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo jak do kobiet z rocznika 1953 art. 25 ust 1b ustawy zastosowano do kobiet z wcześniejszych roczników. Też walcza z ZUS i w sądach. I co dla jednych tylko ustawa naprawcza?

      Usuń
    2. Ostatnie wyroki Sądu Najwyższego, a szczególnie III UZP 5/19 oraz argumentacja TK w sprawie P 20/16 przesądzają, że ustawa naprawcza nie obejmie emerytek z roczników 1949-52.

      Usuń
    3. do 18:44
      Ty przesądzasz...uchwała SN właśnie potwierdziła, że stosowanie art.25 ust.1b w stosunku do kobiet ur. do końca 1952 r. oparte jest wyłącznie na sfałszowanej wykładni prawa, jest niezgodne zarówno z Konstytucją jak i ustawą emerytalną oraz pozostaje w całkowitej sprzeczności z orzecznictwem TK.

      Usuń
  4. Do 13:14
    Nie zmieniaj faktów. Wyrok dotyczy kobiet z rocz. 53, które warunki uprawnieniajace do nabycia emertury wcześniejszej z art.46 spełniły do końca 2008 r., a przechodziły w różnym czasie.Nie jest tez powiedziane,że e.p. ma być wyższa, bardzo często jest niższa nawet bez odliczeń.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do 10:54
    W uzasadnieniu należy się odnieść do dwóch orzeczeń TK, to jest postanowienia P 11/14 i Wyroku P 20/16. Ponieważ nawet po wydaniu Postanowienia P 11/14 zakończonego umorzeniem, ze względu na to, że przepis Art.25 ust.1b nie obejmuje urodzonych przed 1953 kobiet, a problemem niezgodności tego przepisu z Konstytucją jest umyślne stosowanie błędnej, niezgodnej z Konstytucją i ustawą emerytalną wykładni prawa. Umożliwia ona obejście ustawy i tworzenie fikcji, że przepis art.25 ust.1b nie działa wstecz w stosunku do urodzonych przed 1953 r., a tym samym nie zostały naruszone konstytucyjne prawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli uważasz, że art. 25 st. 1b nie powinien objąć roczników wcześniejszych niż 53, to może trzeba szukać innej drogi, aby walczyć o ich prawa.
      Być może z powodu błędnej interpretacji (celowej?) przepisu wszyscy bronią się przed umieszczeniem wcześniejszych roczników w ustawie.
      Skoro niekonstytucyjny przepis nie powinien dotyczyć roczników 1949 - 52, to nie dotyczy ich także wyrok TK i ustawa.

      Usuń
    2. A dlaczego ustawa ich ma nie dotyczyć? Zastosowano wobec nich art. 25 ust 1b ustawy czy nie? Czy wiedziały o tym, że ustawodawca zastosuje wobec nich ten przepis jak przechodziły na wcześniejszą emeryturę, nie.

      Usuń
    3. Pani anonimowa o inicjałach U. B. wystarczająco obszernie wyłożyła i uzasadniła swoje stanowisko w "uwadze nr 57", wysyłając ją w ramach konsultacji społecznych także "w imieniu kobiet z roczników 1949-52". Rozumiem, że czuje się do tego upoważniona przez tę grupę. Myślę, że jej uwagi nie pozostaną niezauważone, więc można je pominąć w projekcie ustawy naprawczej.

      https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/konsultacje/2019/konsultacje_uchwaly/012/057.pdf

      Usuń
    4. do Jolka K
      Nie powinien, ale objął tak samo jak panie z rocz.53. Okres vacatio legis nie ma żadnego znaczenia, bo emerytury wcześniejsze pobrane zostały na mocy ustawy obowiązującej do 31 grudnia 2012 r. ,czyli bez odliczeń i wyzbycie się prawa do e.w. było już nierealne, a data złożenia wniosku o ustalenie prawa i wypłatę e.p. jest zgodnie z art.129.1 dowolna. Dlatego właśnie projekt ustawy powinien objąć wszystkie wcześniejsze emerytki z rocz. 49 -53, a nie wybiórczo pań z rocz.53. Ustawa , do której zostanie wprowadzona zmiana ustawy o FUS dotyczy wszystkich emerytów, a nie tylko pań z rocz 53, dlatego wprowadzone zmiany muszą być zgodne z Konstytucją. Wedlug mnie przepis art.25 ust. 1 b powinien być uchylony w stosunku do osób, które pobrały emerytury wcześniejsze na podstawie art.46 .

      Usuń
    5. do anonimowy z 15:13
      Na 57 uwag co najmniej 50 dotyczy wyłącznie pań z rocznika 53, więc uważam że wszystkie uwagi pań z rocznika 53 zostały już wystarczająco szczegółowo przekazane do senatu i można je w zupełności pominąć w projekcie ustawy, a naświetlić sprawę objęcia ustawą pań z rocz. wcześniejszych, które są najbardziej oszukane zarówno przez władzę jak i judykaturę.

      Usuń
    6. Grażyna T.do 16:07.
      dlatego właśnie opracowaliśmy nasz "Emerycki Projekt " ,który obejmuje wszystkich pokrzywdzonych emerytów bez podziałów na płeć, zawód itd. Nie może ten art. zostać uchylony ,ponieważ ustawodawca miał prawo go wprowadzić ale stosować dopiero do przyszłych emerytów. Przepis ten istnieje. My w Emeryckim Projekcie chcemy wprowadzić ust.1ba,który powinien być dodany w tamtej zmianie ustawy gdzie wprowadzono podwyższony wiek -Dz.U. z 2012r zaraz po haniebnym (dla nas oczywiście - pobierających już wcześniejsze). Wiek emerytalny jak wiemy został już przywrócony do 60, 65. a haniebny art.25 ust.1b nie doczekał jeszcze się dodania art. 1ba. Pozdrawiam.Grażyna T

      Usuń
    7. Była świetna okazja na zmianę art. 25 ust. 1b w prezydenckim projekcie przywrócenia niższego wieku emerytalnego. Pomimo wielu apeli do prezydenta - nie okazał on wtedy zrozumienia i woli uwzględnienia argumentów emerytek. Ich pisma przesyłał do Ministerstwa Rodzina, Pracy i Polityki Społecznej - wiadomo z jakim skutkiem :(

      Usuń
    8. do Grażyna T 16:07
      Zapomniałam, że panie z rocz. 53 mogły przechodzić jeszcze po 2012 r. na emeryturę wcześniejszą na podstawie art.46.

      Usuń
    9. Grażyna T. do 17:38
      Po pierwsze -Komentarz z 16:07 nie był moim komentarzem
      Po drugie - Panie rocz.53 i wszyscy inni mogli i składali wnioski o emeryturę wcześniejszą od 01.01.2013r i takim osobom jeżeli zastosowano art.25.ust.1b przy przejściu na em.powszechną- zrobiono to zgodnie z prawem Nasz projekt ich nie obejmuje, ponieważ weszła już w życie Ustawa z 2012 r ogłoszona w Dz.U 2012r, poz.637 Grażyna T.

      Usuń
  6. Ale "uprzywilejowane" i tak tego pojąć nie mogą. Im się należy i juz.Tak wam się należy sprawiedliwe potraktowanie wszystkich obywateli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daruj sobie wreszcie ataki na kobiety 53. Naprawdę, jak długo jeszcze można atakować Bogu ducha winne panie z tego rocznika?
      One swoje przeszły, teraz znowu "ciąganie się" po sądach.
      Swoje ataki skieruj na osoby, czy instytucje, które powodują Twoje problemy. Nie wyżywaj się anonimowo na blogu.

      Usuń
  7. Droga Niepojętna-jak pojmujesz przywileje górników,rolników,wojskowych,policjantów,kleru itd?
    Tam wydaje się miliardy ,a ty bezproduktywnie trwonisz czas na tak mało istotnym blogu.Co proponujesz? Do dzieła!!
    Pozdrawiam
    Jolanta

    OdpowiedzUsuń
  8. Do 14:51
    Nie wiem do kogo to piszesz i po co, ale i tak nie rozumiem, o co ci chodzi.Pani Jolka.K odebrała komentarz pani z 13;59 jako atak na panie z rocz. 53 i tak to wygląda. Niemniej nie bierze się to znikąd. Przez całe lata panie z rocz, wcześniejszych miały przeciwko sobie nie tylko ZUS i sądy ale też panie z rocznika 53, które czuły się najbardziej pokrzywdzone, bo objął je art.25 ust,1b zanim osiągnęły wiek emerytalny i nie mogły złozyc wniosków przed 1 stycznia 2013 r. Ciekawe tylko ile pań z rocz.53 wiedziało przed wejściem tego przepisu w życie o jego istnieniu? Domniemam,że ze względu na wprowadzenie równocześnie szeroko komentowanej publicznie ustawy podwyższającej wiek emerytalny, który objął panie z rocz.53 były one i tak bardziej zorientowane w zmienianych ustawą z 11 maja 2012 r. przepisach niż panie z roczników wcześniejszych, które nowelizacja nie obejmowała. Nieźle nasi decydenci to wymyślili, sprytnie podzielili grupę pokrzywdzonych osłabiając siły, a same emerytki nie zwróciły nawet uwagi, że niezależnie od przyczyny, skutek wprowadzenia art.25 ust.1b był i tak dla wszystkich roczników taki sam. Obecnie świadomość emerytek odnośnie stosowania przepisu art.25 ust.1b jak i niesprawiedliwości w dochodzeniu swoich praw znacznie wzrosła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po postanowieniu TK w sprawie P 11/14 o umorzeniu postępowania, niektóre sądy zaczęły wydawać wyroki korzystne dla emerytek z roczników 1949-52, wzbudzając w tej grupie nadzieję. Wtedy emerytki z rocznika 1953 wydawały się bez szans, ale nie zazdrościły.
      Dopiero kolejne niekorzystne wyroki Sądu Najwyższego spowodowały zmianę orzecznictwa sądów powszechnych w sprawie pań ze starszych roczników.
      Niestety, emerycka fortuna kołem się toczy i ważne, żeby w takiej sytuacji zachować się przyzwoicie.

      Usuń
    2. Mam nadzieję, że ta przyzwoitość dotyczy wszystkich bez względu na rok urodzenia, bo jak zauważyłaś fortuna kołem się toczy...

      Usuń
    3. Od jakiegoś czasu na blogu ktoś nieustannie lansuje pogląd o rywalizacji różnych roczników kobiet. Wcześniej nikt nie mówił, aby panie z roczników wcześniejszych musiały walczyć nie tylko z instytucjami wszelkiego rodzaju, ale i z kobietami 53.
      Po prostu żadnej walki nie było i nie ma. Wciskanie wielokrotnie wpisów o jakiejś nierealnej walce jest metodą znaną, w końcu może coś się przyklei z takiej propagandy.
      Dopiero agresywne wpisy dotyczące kobiet 53 determinują agresywne odpowiedzi. I chyba o to chodzi autorowi/autorom tych wpisów. Wtedy dopiero mogą dać ujście swoim frustracjom i atakować upatrzonego wroga.
      Naprawdę, proszę swoje ataki skierować przeciwko instytucjom, a nie przeciwko innym równie pokrzywdzonym, jak ta heroicznie broniona przez Panią/Pana grupa kobiet. Jest naprawdę wiele różnych możliwości występowania w obronie wybranej grupy osób, niekoniecznie przez atakowanie innych i niekoniecznie na tym blogu.

      Emerytury tych grup osób są niezależne od siebie, jak również sprawa wyrównania krzywd. Na pewno łączy je to, że wszystkie zostały pokrzywdzone i wobec wszystkich powinno być naprawione prawo

      Usuń
    4. Pani Jolu
      Proszę nie przejmować się różnymi uszczypliwościami ze strony osób kierujących się niskimi pobudkami.
      Jeśli jutro nie zaczniemy wysyłać projektu ustawy, parlamentarzyści nie zdążą go przeczytać. Co chwilę ktoś ujmuje się za kolejnymi poszkodowanymi grupami. I dobrze gdyby własnie składali swoje projekty- byłaby to ogromna rzesza pokrzywdzonych i głos byłby bardziej słyszalny. Proszę mi wierzyć, naprawdę można żyć, mimo iż ktoś uzna nas za egoistkę nie chcącą walczyć o innych.
      Proszę zastanowić się czy propozycja projektu ustawy z 7 lipca, którą wysyłaliśmy do senatorów, naprawdę nie może być wykorzystana /ew. z małymi poprawkami/.
      Dziękuję za ogrom pracy wkładanej we wspólną sprawę.

      Usuń
    5. Wygląda na to, ze mam bardzo grubą skórę. Nigdy się nie obrażam i nie przejmuję zbytnio uszczypliwymi cy innymi, w podobnym typie , wpisami.
      Kochana, tego listu ponownie, w tej samej treści, nie możemy wysłać. Możemy, oczywiście, o nim przypomnieć. Tym bardziej, że ciągle pojawiają się nowe podpisy.
      Trzeba takie pismo troszkę zmodyfikować i wtedy wysłać w uwagach. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie wysyłać inne pisma.
      Czasu jest bardzo mało.
      Może któraś z naszych świetnych "redaktorek" podejmie się tego zadania, w trybie pilnym. Kasiu, renpo, Malutka i inne Panie (czasem już pamięć zawodzi, tyle jest mądrze piszących Pań, że imiona umykają), spróbujcie zmodyfikować to pismo, żeby objęło wszystkich pokrzywdzonych. Proszę!

      Usuń
    6. 21:28
      A nie można było wysłać parę dni temu, albo wczoraj?

      Usuń
    7. Można było. Szkoda, ze nie przygotowałaś tego pisma "po nowemu", nie poprawiłaś i nie przedstawiłaś na blogu. Wiele osób może by skorzystało i wysłało takie pismo

      Usuń
    8. 23:50
      Może i ja bym skorzystała, gdyby te osoby nie były nastawione tylko na korzystanie i przedstawiły takie pismo. Potrzeba matką wynalazków, skoro projekt ustawy dały radę napisać to pismo przy tym to mały pikuś, też by dały radę, ale lepiej czekać na gotowe... Na blogu to jak w życiu, niektórzy są po prostu bardzo wygodni i roszczeniowi, im się należy, a robotę niech odwali kto inny :)

      Usuń
  9. Grażyna T do 15:33
    Właśnie tak nas podzielono. Celowo. Wiadomo ,że tylko w jedności siła. O nieinformowaniu emerytów już pisałam, wklejałam nawet linki . ZUS na swojej stronie poinformował 012.01.2013r - dlaczego nie zrobił tego wcześniej. Obecnie mówi się,że wcześniejsze roczniki objął 6-miesięczny okres vacatio legis. Hańba. Nie dajmy się podzielić : walczmy o wszystkich . Jeżeli górników dotyczył ten przepis to dlaczego nie mogą być ujęci w naszym projekcie.Im też należy się sprawiedliwość. Teraz jak piszesz świadomość pokrzywdzonych emerytów wzrosła .Oby osiągnęła szczyt i wyeliminowała zazdrość.
    komentarz 13:35 jeszcze bardziej niektórym przybliży problem.Pozdrawiam Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Grażyno-"Nazywam się Milijon – bo za miliony kocham i cierpię katusze"tam był Konrad tu jest blog i realny świat.Jest jeszcze wiele grup zawodowych i osób pokrzywdzonych-im tez należy się sprawiedliwość.Wg mnie walka o wszystko to brak realizmu i jakże tu potrzebnej ,,mądrości życiowej,,.Nie chcę tego nazwać krecią robotą-może to tylko naiwność?
      Proszę wybaczyć mi te słowa.
      Realistka i homo sapiens-pozdrawiam

      Usuń
    2. Do 17:04
      Podzielam tą opinię i od początku zwracam uwagę na brak realnego obiektywizmu. Ten projekt nie ma szans być zrealizowany. W uwagach do senatu chyba tylko jeden pan napisał, nie wiem wiec dlaczego pani Grażyna od początku tworzenia tego projektu szczególny nacisk kładzie na górników. A dlaczego związki zawodowe górników i brać górnicza nie postuluje? Z całym szacunkiem dla Pani Grażyny, ale skutek tego projektu najprawdopodobniej będzie zupełnie odwrotny od zamierzenia.

      Usuń
    3. Grażyna T. do 17:04, 17:25 i do wszystkich
      Czy kiedykolwiek pisałam, ze Nasz projekt zostanie w takiej wersji zostanie Uchwalony. Żyję w realnym świecie, chociaż chyba za długo marzyłam o sprawiedliwości,której po prostu schodząc z tego świata się nie doczekam. Ile mogę jeszcze pisać, że o górnikach jest mowa w naszym projekcie tylko i wyłącznie dlatego,że art.25 ust.1b był do nich stosowany i to wyłącznie do tych ,którzy spełnili wymagania do 2006r,.Naprawdę nie mam już sił. Wysyłając Nasz Projekt zwrócimy uwagę ustawodawcom,że pokrzywdzeni emeryci tego świadomość i każdy kolejny rok bez uporządkowania kwestii ust.1b w art.25 ustawy naraża Rząd na coraz większe koszty.Pozdrawiam.
      Grażyna T.

      Usuń
    4. Emerytom nie wolno marzyć muszą dobrze główkować jak wyżyć za swoją emeryture .Pani Grażynko życzę dużo zdrowia bo na sprawiedliwość jeszcze długo poczekamy

      Usuń
    5. Pani Grażyno, jesteśmy już u celu, ma Pani nasze poparcie. Proszę juz nic więcej nie robić, tylko WYSŁAĆ i podpisać "w imieniu licznych emerytów z obu blogów".

      Usuń
    6. Grażyna T do 18:47
      Dziękuję za poparcie ale nie ode mnie to zależy tylko od naszej Pracowitej,Oddanej, Pełnej Empatii administratorki bloga Joli K.
      Jolu czytasz pewnie uważnie wszystkie komentarze . Odezwij się. Na jakim etapie jesteśmy. Co dalej i gdzie. Pozdrawiam.Grażyna T.

      Usuń
    7. 18:47
      Określenie "licznych" jest dużym nadużyciem. Na tym drugim blogu dyskutowały osoby, które można policzyć na palcach jednej reki. Najlepszą metodą będzie wysłanie pisma w imieniu osób podpisanych pod nim. Tak było w przypadku petycji do senatorów pilotowanej przez Jolkę K.

      Usuń
    8. 18:47
      Z tego drugiego blogu większość przeniosła się tutaj, nawet sama autorka ustawy

      Usuń
  10. do Grażyna T
    Ty uparłaś się na emerytury górnicze w projekcie i nie ma to znaczenia, bo nasi decydenci i tak zrobią co zechcą, a nasze uwagi mają w poważaniu... niemniej, należy zwrócić uwagę w uzasadnieniu o dwóch orzeczeniach Tk w stosunku do grupy kobiet 49-53 , tj postanowienie P 11/14 i wyrok P 20/16. Ponieważ władza stosowała przepis do wszystkich kobiet 49-53, stanowiących grupę podmiotów podobnych, to i ustawa musi objąć też wszystkie roczniki, bo niezgodność z konstytucją art.25 us.1b w stosunku do kobiet ur. w latach 49 -52 spowodowało stosowanie utrwalonej, błędnej wykładni prawa. Umyślne stosowanie błędnej wykładni prawa stanowi rażące naruszenie art.2 konstytucji lojalności władzy w stosunku do obywateli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy projekt obywatelski wyglądałby inaczej, gdyby pisała go i pilotowała emerytka '53?

      Usuń
    2. Nie jest to żaden projekt obywatelski. Jest to projekt jednej osoby, która próbuje przeforsować korzystne dla niej zapisy.

      Usuń
    3. Nie chodzi tylko o górnicze, ale i o nauczycielskie mężczyzn, którzy odchodzili na nie po 30 latach UBEZPIECZENIOWYCH (składkowych plus nieskładkowych za studia) do końca 2012r. Skoro kończyli studia (czteroletnie) w wieku 22-23 lata, to po 28 latach składkowych mogli odejśc w wieku 50-51 lat. Teraz nawet nie mają jeszcze 60 lat, więc do 65 lat daleko. Podobnie z osobami pracujacymi w warunkach szkodliwych. Zatem nie tylko górnikami możesz sobie gębę wycierać, tylko pamietaj, że i tobą ktoś sobie moze wytrzeć.

      Usuń


    4. do Anonimowy 18:35
      Bardzo sensowny komentarz.

      Usuń
    5. Anonimowy 18:44
      Ale prostactwo.

      Usuń
    6. do 18:44
      Proszę nie zachowywać się wulgarnie, nikt nikim "gęby sobie nie wyciera", tylko ty sam. Porządki zacznij robić od siebie ...

      Usuń
    7. Grażyna T do 18:44
      Skąd w Tobie tyle ........ . Po to są wymienione artykuły z jakich emeryci odchodzili na emeryturę wcześniejszą .Dotyczą one : nauczycieli kolejarzy warunków szkodliwych, itd. Jeżeli z tych art. przeszli
      a potem im zastosowano to dla nas nieważnym powinno być czy miał dany człowiek jakieś profity czy bonusy w pracy. Pozdrawiam.Grażyna T

      Usuń
    8. Anonimowy7 grudnia 2019 19:39 Grażyna T
      Jestem pełna uznania dla Pani spokoju, dobrej woli i kultury. chcę poinformować dyskutantów, że, w przypadku emerytury z art.88 Karty Nauczyciela emerytura obliczana była w identyczny sposób, jak emerytura wcześniejsza z art. 46. Nie było żadnych dopłat, czy bonusów. Co prawda, nauczyciel mógł odejść na emeryturę w niższym wieku, ale wtedy, ze względu na krótszy staż i marne zarobki nauczycieli w latach 80- i 90- tych, a także później- te emerytury były niskie.Tak, że w sensie finansowym emerytura z Karty Nauczyciela nie daje żadnych przywilejów.
      Poza tym, chcę apelować, żeby dyskutujące Panie nie dały się podpuszczać, bo dość wyraźnie widać, że wypowiada się tu anonimowo osoba, bądź osoby, które celowo chcą skłócić emerytów.Uleganie takiemu "podpuszczaniu" jest niemądre. W jedności siła. Pozdrawiam wszystkich pokrzywdzonych przez art.25 ust.1b emerytów.

      Usuń
  11. A czy nikomu nie przyszło do głowy że w sejmie ktoś może się znów zastanowić

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy emerytki muszą mieć internet i kupować codziennie prasę ? Nie -bo to kosztuje.Dlatego mój główny zarzut do ZUS, to nie powiadomienia w formie korespondencji o tak niekorzystnych zmianach dla emerytów 1949-1953.Po raz pierwszy w ustawie emerytalnej wchodzi przepis o odjęciu pobranych wcześniejszych emerytur.Tego nigdy nie było.Pamiętam jak starsze koleżanki występując o przeliczenie emerytury po 30 miesiącach pracy robiły ,to z opóźnieniem czekając do nowej kwoty bazowej.W obecnym czasie wiele emerytek też zostalo pozbawionych korzystnych przeliczeń z nową kwotą bazową, ponieważ wskaźnik mamy niższy o co nie trudno, bo każdy chce na emerycie zaoszczędzić, a nie wszyscy zostają w firmie z której uzyskali emeryturę wcześniejszą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS nie informował tylko dlatego, że po pierwsze zastawił pułapkę na emerytki, po drugie w świetle prawa przepis ten nie obejmował pań z rocz. 49-52, a paniom z rocz. 53 i tak ta wiedza nic nie dawała, bo ustawodawca podwyższył im umyślnie wiek emerytalny, żeby przez przypadek panie urodzone w styczniu 53 nie złożyły wniosków o e.p. , bo znowu byłby podział jak w rocz. wcześniejszych na te, co załapały się na e.p. na starych zasadach i na te, które przepis objął.O czym więc mieli informować? Że wprowadzają do ustawy przepis działający z mocą wsteczną wbrew konstytucyjnemu zakazowi, że będą od 1 stycznia 2013 łamać konstytucyjne zakazy, odbierać prawa nabyte i zmieniać wstecz przy pomocy sfałszowanej wykładni prawa warunki nabywania uprawnień do e.p. z art.24.1. i zmieniać niekorzystnie zasady obliczanie e.p. podlegające konstytucyjnej ochronie przez wprowadzenie z mocą wsteczną nakazu zwrotu wszystkich pobranych w wcześniejszym wieku emerytur wcześniejszych? Czy ktoś słyszał, żeby oszust informował swoją ofiarę o zamiarze popełnienia na niej przestępstwa oszustwa? Macie odpowiedź dlaczego obowiązywała przez cały okres vacatio legis zmowa milczenia...Nikt też nie zastanowił się po co tak naprawdę została na pięć lat wprowadzona ustawa podwyższająca wiek powszechny i jaki był cel wprowadzenia emerytur częściowych? Te pięć lat drogie panie potrzebne było do przedawnienia roszczeń większości z was i dlatego też tyle lat trwało rozpatrzenie waszej sprawy. A dlaczego władza i media milczą jak zaklęci na temat oszukania art.25 ust.1b roczników wcześniejszych. Nawet w TK pani prokurator E. Żochowska mówiła szyfrem na panie z rocz wcześniejszych, używając słów "określony krąg pozostałych osób", które również zostały oszukane i mogą dochodzić swoich praw.

      Usuń
    2. 18: 46
      Stawiasz tyle śmiałą co niedorzeczną tezę: na podstawie ustawy z 11 maja 2012 roku wiek emerytalny był sukcesywnie podnoszony (według innej reguły dla mężczyzn i dla kobiet), aż do zamierzonego wieku 67 lat równego dla obu płci, tylko po to, żeby "oszukać" emerytki z rocznika 1953. Powiem nawet mocniej: według ciebie podwyższenie wieku emerytalnego miało służyć wyłącznie ukryciu wprowadzenia art. 25 ust. 1b ;)))

      Usuń
    3. Projekt powinien dotyczyć wylacznie kobiet z rocznika 49-53,rząd całego świata nie uzdrowi.

      Usuń
    4. Jak czytam to wszystko to myślę że to jest przeciąganie liny swoje uwagi można pisać w ramach konsultacji społecznych może ktoś przeczyta to po co jeszcze petycje które wszystkich nie zadowolą a i projektu ustawy nie zmienia

      Usuń
    5. Zgadzam się z komentarzem projekt powinien dotyczyć kobiet wg wyroku TK i nic poza tym,bo wychodzi masło maślane i nikt tego nie będzie czytał.

      Usuń
    6. Do Anonimowy 19:27
      Masz rację, popieram.

      Usuń
    7. Do 18:46
      Nie takie "niedorzeczności" się wymyśla na najwyższych szeblach władzy. Cel uświęca środki. Gdyby to podwyższenie i zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn miało znaczenie pierwszoplanowe, to nie byloby za parę lat powrotu do stanu sprzed nowelizacji ustawy z 11 maja 2012 r. Odwracanie uwagi od przemycanego do ustawy niezgodnego z konstytucją przepisu pod osłoną innego głośno komentowanego przepisu nie jest żadnym ewenementem polityki władzy i jest stosowane nagminnie, szczególnie, że media są podporządkowane władzy. Zwracam też uwagę, że pomysł wprowadzenia emerytur wcześniejszych maskujący prawdziwy cel art.25 ust.1 b, też powstał później, niż sam art.25 ust.1b,w pierwotnej wersji nie było emerytur częściowych. Że były to tylko przepisy maskujące zasadzkę zastawioną na emerytów świadczy fakt, że od 1 października 2017 r. zarówno wiek emerytalny powrócił do stanu sprzed wejścia w życie ustawy nowelizującej z 11 maja 2012 r. jak i zostały zniesione emerytury częściowe. Z ustawy z 11 maja 2012 r. pozostał w mocy tylko główny bohater tej ustawy art.25 ust.1b, dla realizacji którego rząd Tuska musiał na pięć lat wprowadzić zmiany w ustawie emerytalnej maskujące przemycany do ustawy przepis art.25 ust.1b, a okres vacatio legis przemyconego przepisu wykorzystał jako okres legalizacji bezprawia.

      Usuń
    8. Grażyna T do 20:00
      Potwierdzam . Twoje przemyślenia i wnioski dotarły do wszystkich pokrzywdzonych. Grażyna T

      Usuń
    9. Biez wodki nie razbieriosz! Podziwiam za te wszystkie analizy!

      Usuń
    10. Racja. I kto by kiedyś pomyślał, że emeryci dojdą do takiego etapu.

      Usuń
    11. Do Grażyna T
      Niestety, ale każdy, kto ma poglądy odmienne od tych zakorzenionych w świadomości ogółu jest zawsze traktowany jak burzyciel utartego porządku i potępiany, co często mi się na tym blogu też przydarzało, więc spięcia z paniami z rocz. 53 były nieuniknione. Może choć trochę udało mi się ten konflikt interesów załagodzić i panie z rocz. 53 spojrzą na swoje starsze koleżanki jako współtowarzyszki oszustwa władzy, a nie jako na cwaniaczki, które umyślnie nie składały wniosków, choć zostały o tym poinformowane przez ZUS i media zaraz po 1 stycznia 2013 r. już po wejściu pułapki art.25 ust.1b w życie, że właśnie spóźniły się z wnioskami do dowolnej daty złożenia wniosku. Według ZUS dowolna data złożenia wniosku oznaczała ponoć w tamtym czasie 31 grudnia 2012 r., w związku z czym nabyte prawo do świadczeń w wieku powszechnym z art.24.1., które przysługuje zgodnie z Art.101.2. do śmierci osoby uprawnionej zostało pogrzebane również z dniem 31 grudnia 2013 r. Za to wszystkie panie z rocz. 49-53, które pobrały wcześniejsze emerytury dostały od władzy prezent noworoczny w postaci Art.25 ust.1b, w nagrodę za pełne zaufanie, jakim darzą swoich decydentów i prawodawców.

      Usuń
    12. do Jolka K z 21:10
      Pisałam to samo, a nawet dużo więcej i na tym blogu, i na Jotowni, pisałam też o tym w swoich poprzednich uwagach i poprzednich petycjach, ale nikt z blogowiczów tego wszystkiego nie zauważał, twierdząc, że wypisuję same bzdury. A władza nawet tego czytać nie musi, bo i tak dokładnie wie, dużo lepiej od nas, jak się oszukuje. Z tym to oni akurat żadnego problemu nie mają.Z tych tych naszych uwag czasem też korzystają, uszczelniając egzekwowanie bezprawia. Wystarczy tylko sprawdzić jak się w ostatnich latach rozbudowują niektóre artykuły ustawy, np art/114 i do jakiej rangi urosła "data złożenia wniosku".Jak będziesz wysyłać to pismo przez formularz senatu w załączniku to nie zapomnij, jak ci pisałam wcześniej poprosić o maila zwrotnego potwierdzającego, że twoje załączniki pobrali. Gdyby odpisali,że nie dostali załącznika, to musisz go przesłać ponownie w mailu zwrotnym do tej osoby, która ci maila przyśle. Gdybyś nie widziała odpowiedzi, to koniecznie sprawdź Spam.

      Usuń
  13. Jako autorka pierwszego komentarza tego postu w dalszym ciągu uważam, że należałoby przywołać oba orzeczenia TK w sprawie stosowania art. 25 ust.1b ustawy.
    W ten sposób uniknie się odsyłania kobiet z roczników wcześniejszych do sądu i ewentualnego wystąpienia z pytaniem prawnym do TK.
    Zauważyć należy, że TK w uzasadnieniu do wydanego postanowienia P11/14 powołał się na orzecznictwo SN - wyrok z 4 listopada 2014 r. - I UK 100//14 oraz z dnia 14 września 2014 r. - I UK 19/14 co zostało potwierdzone w przywołanym wczoraj, przez @Kibica, (na zaprzyjaźnionym blogu) wyroku SO w Łodzi z 5 listopada 2019 r - sygn. VIII U 1317/19.
    W moim odczuciu należałoby wskazywać wszystko co potwierdzałoby wadliwą interpretację prawa stosowanego przy ustalaniu emerytury dla ubezpieczonych o których mowa w projekcie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Grażyna T do Joli
    Kochana Jolu Jolu - Osoba z godz.19:23 ma rację.
    Koniecznie w komentarzu : należy napisać o 2 orzeczeniach TK i całe orzecznictwo podane w tym poście, ponieważ wszystko to potwierdza wadliwą interpretację prawa stosowanego przy ustalaniu emerytury dla ubezpieczonych o których mowa w naszym projekcie. Pozdrawiam. Jola odezwij się. Grażyna T

    OdpowiedzUsuń
  15. do 19:23
    Ja w swojej uwadze 57 dość szczegółowo opisałam, na czym oszustwo polega, ale wystarczy powołać się że postanowienie P 11/14 w którym TK potwierdził, że przepis art.25 ust.1b nie obejmuje osób ur. przed 1953 r. a niezgodność z konstytucją powoduje stosowanie błędnej wykładni prawa.

    OdpowiedzUsuń
  16. Do Jolka K i Grażyna T
    Najdalej w poniedziałek rano, a najlepiej nawet jutro musicie ten projekt przesłać. Jeżeli projekt ten będzie przesyłany w załączniku formularza konsultacyjnego, to w treści koniecznie napiszcie, że prosicie o email zwrotny, czy wasz projekt z uwagami zapisany w załączniku został dostarczony i czy jest umieszczony w uwagach, bo często załączniki nie otwierają się poprawnie. Z doświadczenia wiem, że większość z nich nie otwiera się poprawnie, pomimo,że przesyłam w dwóch formatach PDF i Word, szczególnie, jak jest skrzynka i serwer przeciążony, co może mieć miejsce w poniedziałek. Proponuję wysłać najdalej jutro z tą adnotacją, bo może potem po prostu być za późno, tam też pracują nie dłużej niż do 3-ej PM. Na dzienniku podawczym sejmu i senatu powiedziano mi, że tylko korespondencja złożona do godz. 12-tej, czy 13-tej jest przekazywana do kancelarii w tym samym dniu, a po tej godzinie dopiero w dniu następnym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kiedy i jak zostaną zebrane podpisy osób, w których imieniu projekt zostanie przesłany? Nie można przecież wysłać projektu sugerując, że robi się to w czyimś imieniu, bez takiego upoważnienia.

      Usuń
    2. Niestety, już nie ma czasu na zebranie podpisów, ale można podpisać swoim nazwiskiem i napisać, że wiele osób popiera pismo, ale nie ma możliwości tego podpisać. I tu podeprzeć się pismem-listem do senatorów poprzedniej kadencji.

      Usuń
    3. Problem chyba w tym, że obecny projekt nie zawiera tych postulatów z listu do senatorów, na których tak zależało paniom z rocznika 1953 - dotyczących sposobu ustalania wysokości emerytury powszechnej.

      Usuń
    4. Panie przedawnione z wygranymi sprawami sądowymi r 53 nadal muszą się sądzić bo ZUS zakłada apelacje albo przegrywają już w sądach okręgowych i to powinno być tematem petycji bo ta wyższa emerytura nam się nalezy

      Usuń
    5. Po przeliczeniu emerytura nie zawsze będzie wyższa,bo użyty jest wskaźnik dożycia 253 z 2013 r,który zaniża em.

      Usuń
    6. W tym rzecz że emerytura w2013 była wyższa i zustez składa apelację paniom przedanionym bo nie uchyla przedawnienia walka z wiatrakami

      Usuń
    7. Do 21:54
      Chyba nie czytasz uwag zgłaszanych do senatu, z których na 57 co najmniej 50 to powtarzające się uwagi pan z rocz. 53 na temat ich roszczeń. Wyrok TK dotyczy wyłącznie stosowania Art.25 ust.1b. Świadczenie powinno być więc ponownie przeliczone z pominięciem pobranych przed osiągnięciem wieku powszechnego emerytur zgodnie z datą złożenia wniosku o e.p. Jeżeli e.p w dacie złożenia wniosku była wyższa, to przysługuje wyrównanie różnicy w świadczeniach od daty złożenia tamtego wniosku, z tym że ZUS wypłacić może tylko trzy lata wstecz. Resztę można dochodzić z powództwa cywilnego i jest to następna sprawa sądowa.

      Usuń
    8. Nie idżmy tym torem.
      Wyrok TK dotyczy tylko kobiet 53.
      A my chcemy naprawy prawa dla wszystkich pokrzywdzonych niekonstytucyjnym przepisem.
      Jak wielokrotnie tu pisano, podmioty podobne powinny być jednakowo traktowane.
      Czym różnią się dwie panie, będące niemal w identycznej sytuacji faktycznej, a różniące się złożonym lub nie wnioskiem o ep?

      Usuń
    9. Jestem z rocznika t 53 przedawniona wygrałam sprawę w sądzie.sd uchylił decyzję z 2013 w zakresie emerytury iustalil jej wysokość bez odliczenia kwot przyznał prawo do podwyższonej emerytury od 1 4 2013 do wypłaty a i tak ZUS złożył apelacje

      Usuń
    10. 23:14
      Nie doszukuj się drugiego dna, miał takie prawo i z niego skorzystał.

      Usuń
  17. Nie wiem czy ,to jest niedopatrzenie ZUS czy działanie celowe,ale dla rocznika 1953 /pierwszaki/ nie ma vacatio legis,natomiast dla wcześniejszych roczników jest półroczne.Jest tutaj niekonsekwencja,a przecież ZUS tak martwi się kosztami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projekt ustawy naprawczej w najmniejszym stopniu nie dotyczy "pierwszaków" z rocznika 1953, których sytuacja jest określona bezpośrednio wyrokiem TK.

      Usuń
    2. Jak należy to rozumieć jestem nauczycielem pierwszakiem 53r i ustawa jeśli wejdzie to mnie nie dotyczy

      Usuń
    3. Do 22;10 Ja ,tylko podkreślam,że rocznik np.1952 miał vacatio legis pół roku i po tym trminie od 01.01.2013r miał zastosowanie art.25 ust.1b ,natomiast rocznik 1953 nie ma żadnego vacatio legis. Sprawy sądowe ,to oddzielna sprawa.

      Usuń
    4. Do 22:01
      To nie chodzi o żadne vacatio legis i jest to zasłona dymna władz w celu uprawomocnienia stosowania przez nią bezprawia. Skoro przepis zgodnie z zasadami poprawnej legislacji ma działać w przód, a nie w tył, czyli jedynie w stosunku do osób składających wnioski o emeryturę wcześniejszą po wejściu w życie nowelizacji Art.25 ust.1b, to i okres vacatio legis przepisu działa w przód, a nie w tył. Dotyczy więc tylko emerytek składających wnioski o emeryturę wcześniejszą po 6 czerwca 2012 r., które jeszcze w okresie vacatio legis przepisu art.25 ust.1b mogły zapoznać się z nowymi przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2013 r.i w świetle tych nowych przepisów podjąć świadoma decyzję o przejściu na emeryturę lub nie. Nie dotyczy natomiast emerytek, które już nabyły prawo do emerytury wcześniejszej w świetle obowiązujących wówczas przepisów i prawo to zrealizowały, bo wyzbycie się zrealizowanego już prawa do emerytury wcześniejszej jest nierealne. Władza robi emerytkom prawdziwe pranie mózgów, fałszując interpretację prawa, w tym znaczenia okresu vacatio legis.

      Usuń
  18. Grażyna T do Joli
    Jolu podpisz wszystko swoim nazwiskiem z adnotacją,że w imieniu emerytów skupionych wokół bloga......Twoje nazwisko i blog są znane od wielu lat. Nie raz pełniłaś rolę naszego pośrednika z władzami, dziennikarzami itd.
    Polegam na Tobie. Najważniejsze, żeby nie sprawić zawodu emerytom zaangażowanym na blogu - współtwórcom pisma i projekt i tych co nas wspierają wierząc,że ich nie zawiedziemy, chociaż czynnie nie pracowali. Masz przyzwolenie wszystkich pokrzywdzonych. Ufamy Tobie i za wszystko dziękujemy.Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kto uprawnił Cię do do stwierdzenia, że "masz przyzwolenie wszystkich pokrzywdzonych"?

      Usuń
    2. Jole uprawniaja do wszystkiego co stwierdzi za słuszne pokrzywdzone emerytki 53. Jej zawdzięczamy najwięcej. Gdyby nie ona..... I wiem że ona to przyzwolenie ma od nas wszystkich. Basia.

      Usuń
    3. Pani Jola K. cały czas jest z nami rocznik 1953. Ja jak najbardziej proszę, aby i w moim imieniu podpisała. Pozdrawiam serdecznie Halina

      Usuń
  19. Do 22:24
    A ja myślę, że pani Jola musi podpisać swoim nazwiskiem, ale może śmiało napisać, w "imieniu pokrzywdzonych emerytów z rocz. 49-53 i wcale nie musi napisać "wszystkich". Projekt od dłuższego czasu jest konsultowany na blogu przez emerytki i zaaprobowany. Każdy może też sam napisać swoje własne uwagi,Ty też. Napisz sama do senatu swoje uwagi, czy prześlij swój własny projekt, jeżeli taki masz, a pani Jola może napisać w imieniu pokrzywdzonych emerytów, bez dodawania słowa "wszystkich" i będzie to jak najbardziej w porządku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może bez tych przymiotników, tylko "Projekt opracowany na blogu "Emeryt to brzmi dumnie" :)
      Że przez pokrzywdzonych, to wiadomo, bo zadowoleni emeryci nie zaprzątaliby sobie głowy jakimiś projektami ustaw

      Usuń
  20. Dziękuję za poświęcony czas w napisaniu przez panie projektu, który ujmuje pokrzywdzone roczniki 1949-1953.Nie wiadomo, jak senat podejdzie do naszego projektu ,ale ważne ,że działamy i wykazujeny się aktywnością w obronie naszych praw.Oby wszyscy posłowie w komisjach z takim poświęceniem działali jak panie na blogu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo bardzo dziękuję tym paniom za trud i poświęcony czas nad projektem .

      Usuń
    2. Ja również bardzo dziękuję Kraków.

      Usuń
  21. Pani Jolu;
    Proszę się nie przejmować komentarzami wskazujacymi na niezadowolenie.
    Powinna Pani przesłać nasz projekt jako dzieło emerytów skupionych wokół bloga. Nie musi byc wcale ujęte, że to jest dzieło wszystkich bo pewnie nie jest. Jest to jednak na pewno dzielo emerytów.
    Jeżeli komisje wezmą projekt pod uwagę bedzie bardzo dobrze ale zdecydowanie go nie przeczytają jeżeli nie zostanie im przesłany.

    OdpowiedzUsuń
  22. Poszło!
    Pismo przewodnie wraz z projektem ustawy zostało wysłane.

    Dziewczyny, "super redaktorki", poprawcie, zmodyfikujcie, nasz list - pismo do senatorów, zamieszczone na stronie
    https://www.petycjeonline.com/list_do_senatorow_w_sprawie_projektu_ustawy_emerytalnej_dotyczcego_kobiet_rocznik_53

    Trzeba to pismo, po poprawkach, koniecznie wysłać w ramach konsultacji społecznych. jeszcze jest czas.

    Grażynko, do Ciebie też mam prośbę. Może Ty, może ktoś inny, powinien wysłać też uwagę, w której zawrze zastrzeżenie, które zauważył Pan Andrzej Goły. Trzeba napisać, że korzystając z opinii radcy prawnego, wnosisz wagi do senackiego projektu ustawy naprawczej.

    OdpowiedzUsuń
  23. Grażyna T do Joli
    Jolu - ten link,który podałaś to jest pismo z datą z 07.07.2019.
    Mam prośbę zamieść na blogu pismo przewodnie wraz z projektem ustawy, który wysłałaś teraz. Dla jasności napisz też gdzie wysłałaś? . Pozdrawiam Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pismo zamieściłam na stronie Senatu

      https://www.senat.gov.pl/prace/senat/proces-legislacyjny-w-senacie/inicjatywy-ustawodawcze/inicjatywa,96.html

      https://www.senat.gov.pl/formularz-konsultacyjny/

      To jest wstęp. Dalej, jak w poście na górze, dodany w projekcie ustawy dopisek o ustawie z 2012 r.

      Szanowni Państwo Senatorowie
      Emerytalny projekt ustawy „naprawczej”, zaproponowany z inicjatywy Senatorów, nie spełnia oczekiwań emerytów, pokrzywdzonych stosowaniem do obliczenia emerytury niekonstytucyjnego przepisu.

      Emeryci, skupieni wokół bloga dla emerytów „Emeryt to brzmi dumnie”, postanowili zaproponować własny projekt ustawy „naprawczej”.

      Nie mamy ambicji zastępować ani Biura Legislacyjnego, ani innych ośrodków ustawo-twórczych.

      Naszym celem jest przedstawienie naszych oczekiwań w zakresie stanowionego prawa dla emerytów, a także pokazanie, że jesteśmy kreatywni, inteligentni, chętni do współpracy.

      Mamy nadzieję, że zarówno Parlamentarzyści, jak i władze wykonawcze zapoznają się z opracowanym przez nas projektem ustawy i z uwagą przyjrzą się proponowanym zmianom w ustawie.

      Na wstępie chcę przedstawić sytuację prawną, w jakiej znaleźli się emeryci po ponad 8-miesięcznym okresie, jaki minął od ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P 20/16.
      Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16, wielu emerytów złożyło do ZUS skargi o wznowienie postępowania.
      Skutkiem tego emeryci znależli się w bardzo różnych sytuacjach prawnych. Można ich podzielić na kilka grup:

      Usuń
    2. Grażynko, nie pisałam już o postanowieniu TK P 11/14, bo wymagałoby to rozbudowania i to znacznie pisma. I tak pismo jest długie, 5 stron.

      A link dotyczy pisma do senatorów z lipca 2019 r., przed ostatnią debata nad projektem ustawy w Senacie.
      Dobrze by było, żeby ktoś poprawione i przerobione to pismo wysłał w ramach uwag do konsultacji społecznych.

      W tym piśmie zebrane są, w większości, nasze obecne postulaty. Trzeba tylko trochę dopisać.
      Czasem pismo lepiej się czyta niż projekt ustawy.
      Ja już drugiego pisma nie wyślę, nie wypada.
      A na blogu mamy świetnie piszące dziewczyny.

      Usuń
    3. Pani Jolu;
      Już gorzej to nie mogła na Pani potraktować osó ze starszych roczników. Jest to pani blog ale tak "olać" te panie świadczy o jednym. W dodatku wykorzystała Pani panią Grażynę.
      Kilkuzdaniowa wzmianka o postanowieniu TK P11/14 aż tyle miejsca zajęłaby.
      Pokazała Pani jak Pani traktuje innych poza pań z Pani rocznika.

      Usuń
    4. Sformułowanie na samym początku pisma: "Emerytalny projekt ustawy „naprawczej”, zaproponowany z ..." wprowadza w błąd, sugeruje, że chodzi o projekt opracowany przez emerytów, tymczasem z dalszej treści wynika, że chodzi o projekt dotyczący emerytów (to nie to samo co emerytalny), ale senacki.

      Usuń
    5. Pod którym numerem jest to pismo? Pod tym adresem otwiera się formularz do konsultacji albo już wniesione ponumerowane (ale nie po kolei) uwagi.

      Usuń
    6. Do 18:45
      Czy coś stało na przeszkodzie, aby sformułować punkty do zamieszczenia w piśmie przewodnim? Tekst pisma zamieściłam powyżej.

      Usuń
  24. Grażyna T do Joli.
    Jolu - Jak rozumiem - nasze pismo wraz z projektem jest kolejną "uwagą obywatelską". Czekam kiedy się pojawi.
    Wiem, że przebudowanie tego pisma to kolejna praca na którą nie było już naprawdę czasu. Pokładam nadzieję, że znajdą się Panie ( 49-52), które złożą w tej kwestii uwagi do projektu senackiego.
    Jeszcze raz dziękuję Ci, że poparłaś moją propozycję "próby opracowania naszego projektu ",która dzięki wspólnej pracy pokrzywdzonych na blogu emerytów okazała się nie tylko próbą, ale znalazła swój finał - Nasz Projekt Powstał i Został Przekazany do Senatu.
    Jestem niezmiernie ciekawa na pewno pozostali emeryci też, czy Senatorowie wspomną chociaż,że taki projekt został przez emerytów przygotowany.
    Pamiętajmy: w następnej kolejności jest Sejm czyli posłowie. Postaramy się aby każdy poseł dostał do ręki Nasz Projekt.To tylko niecałe 400 sztuk kartek. Wydrukujemy i dostarczymy wszystkim.
    Pozdrawiam. Grażyna T

    OdpowiedzUsuń
  25. wielkie dzieki, za tak mozolną prace. Ludzie nie potrafia byc wdzieczni. A gdzie znalezc ta uwage 57?? ala

    OdpowiedzUsuń
  26. Juz znalazłam,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwaga nr 57 jest bardzo dobrze napisana, przede wszystkim na temat, ze znajomością rzeczy, bardzo profesjonalnie. Na pewno nie przejdzie niezauważona.Wyczerpuje temat wcześniejszych roczników w 100%. Moje uznanie, chociaż anonimowe to jednak uznanie!

      Usuń
  27. pani Jolu ZUS złożył apelację od wygranego wyroku i co dalej mamrobic EW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz poczekać na pismo z tekstem apelacji. Warto napisać odpwiedż na to pismo ZUS. Obecność na rozprawie zapewne będzie nieobowiązkowa.
      Już teraz możesz pomyśleć, jak napisać swoją replikę.
      Zajrzyj do postu i komentarzy "Sprawa naszej koleżanki".
      Tam Panie wspólnie napisały taka replikę dla Natalii.

      Usuń
    2. Panie napisały? A to ciekawe, napisała jedna Pani, a ta panią jestem ja.

      Usuń
  28. Serdeczne podziękowania dla Pani Joli i Pań tworzących nasz projekt, jestem pełna uznania,że uwzględnia on wszystkie roczniki, oby posłowie wzięli pod uwagę naszą propozycję.Nowa ustawa zakończyłaby naszą kilkuletnią walkę o coś co nam się należy czyli sprawiedliwe emerytury.Pozdrawiam wszystkie blogowiczki.

    OdpowiedzUsuń
  29. Grażyna T. do Joli i do wszystkich.
    Przed godziną 24:00 wysłałam swoją uwagę do projektu senackiego:
    Nie wiem jaki będzie miała numer. Jeszcze się nie ukazała.Oto jej treść:

    Szanowni Senatorowie Panie i Panowie
    Państwa Projekt Ustawy z druku 12 nie odzwierciedla tego czego społeczeństwo oczekuje od władzy ustawodawczej.
    Fakt, że projekt dotyczy tylko części obywateli pokrzywdzonych – tj. wcześniejszych emerytów urodzonych w latach 1949- 1953 nie może być dla Senatorów RP usprawiedliwieniem że „cel uświęca środki”.
    Mając na uwadze, że jesteście Państwo, tymi o których mówi się: :Izba zadumy, Izba refleksji” – proszę pochylcie się nad swoim projektem druk.12 i zastanówcie się :
    1. Czy „ celem „ – jest niezachwianie budżetu państwa czy Konstytucja RP?.
    2. Czy „środek”- , który należy poświęcić ”-to wcześniejszy emeryt z rocznika 49-53 czy władza?
    3. Czy można winić „środek”, który po podjęciu życiowych decyzji o przejściu na emeryturę wcześniejszą, który po fakcie ,dowiedział się ,że jeżeli „pobierał wcześniejszą emeryturę , to przy przechodzeniu na emeryturę powszechną odliczą mu emerytury wcześniej pobrane. czy władzę ,która tak z nim postąpiła?.
    W imię jakich wartości Senatorowie Uchwalą projekt w tej wersji ?
    Czy Senatorowie poświęcą wcześniejszych emerytów 49-53 , starych, schorowanych już ludzi.?

    Pokrzywdzeni emeryci na blogu Jolanty Kajzer: „Emeryt to brzmi dumnie” opracowali Projekt Ustawy Naprawczej. Jako pomysłodawczyni i jedna z architetek projektu pozwalam sobie na jego przedstawienie.
    Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U z 2012 r. poz.637)

    wprowadza się zmianę w art. 25:

    po ust.1b dodaje się ust.1ba w brzmieniu:

    1ba) Przepisu ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), emerytury górniczej określonej w art. 34 lub w art. 48 i 49 w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. na podstawie wniosku złożonego przed 01.01.2013r .

    Art. .2 . 1. Jeżeli ubezpieczony na wniosek złożony przed 01.01.2013r pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) ,emeryturę górniczą, określoną w art. 34 lub w art. 48 i 49, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. a następnie wystąpił z wnioskiem o emeryturę z art.24 , przy ustalaniu której zastosowano art.25 ust.1b może wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia z zastosowaniem ust.1ba w terminie 6 - miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów niniejszej ustawy.

    2. Ubezpieczony , o którym mowa w ust.1 zostanie poinformowany przez ZUS o możliwości wystąpienia z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia w ciągu miesiąca od dnia wejścia ustawy w życie .

    Art.3. Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia złożenia wniosku o wypłatę emerytury o której mowa w art.24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

    Art.4. Ubezpieczonym o których mowa w art.2.1 wypłaca się wyrównanie wynikające z różnicy pomiędzy należnym a otrzymanym świadczeniem łącznie z ustawowymi odsetkami .
    Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


    Nie będę wyjaśniała różnic pomiędzy dwoma projektami – Senackim i Emerytów. Ufam, że nie muszę. Dla laika jest to widoczne tym bardziej dla Senatorów.

    Z poważaniem . Grażyna T.






    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej części "projektu" jest niegramatyczne sformułowanie.

      Jest:

      1ba) [...] emerytury górniczej określonej w art. 34 lub w art. 48 i 49 w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. na podstawie wniosku złożonego przed 01.01.2013 r.

      Powinno być:

      [...] emeryturę górniczą określoną [...]

      Usuń
    2. Nie wszystkie uwagi są publikowane. Mojej nie ma od tygodnia

      Usuń
    3. Wyślij swoją uwagę jeszcze raz.
      Po wysłaniu, na stronie Senatu ukazuje się malutkie okienko z informacja o wysłaniu pisma. Trzeba kliknąć tam OK.

      Usuń
    4. Pani Jolu, ukazało się pani pismo z emeryckim projektem ustawy. Jest to uwaga nr 60.

      https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/konsultacje/2019/konsultacje_uchwaly/012/060.pdf

      Usuń
    5. Gdyby pani Jola wysłała to pismo dzisiaj, a nie jeszcze wczoraj, na co dwukrotnie zwracałam jej uwagę, to prawdopodobnie w ogóle by się nie ukazało, bo dzisiejsze uwagi już lądują w koszu i nikt ich nawet nie będzie czytał, chociaż może niektóre z nich dorzucą do uwag już po fakcie. Pomimo, że wasza pani Jola jak zwykle wywaliła tylko pismo tylko z roszczeniami własnymi i innych pań z rocznika 53, dodając w ramach przyzwoitości jedno zdanie na temat roczników innych niż 53, to mój egoizm nie sięga tak daleko, żebym żałowała, że niepotrzebnie się wysilałam i ją ponagliłam.Na szczęście jest kilka uwag pań z roczników wcześniejszych 49-52 oprócz mojej uwagi # 57, które nauczone przykrym doświadczeniem, nie zaufały w dobre intencje pani Jolki K, co do treści wystosowanych przez nią postulatów. Jak widać intuicja ich nie zawiodła. Oceniając realnie sytuację, ani ilość ani treść tych naszych uwag do projektu # 12 nie będzie miała większego wpływu na wynik tej sprawy, niemniej pisać każdy może...

      Usuń
  30. Grażyna T
    Jolu- cieszę się,że nasza uwaga pismo z projektem jest i ma nr 60. Na nr mojej uwagi nadal czekam.Chyba dotarłyśmy + w samą porę bo dzisiaj pierwsze czytanie :

    WTOREK, 10 GRUDNIA 2019 R.
    Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej
    godz. 14.00, sala 217

    Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki nr 12).

    Pozdrawiam.Grażyna T

    OdpowiedzUsuń
  31. wkrótce będzie ustawa, a emerytki nadal stresują się przed sądami. Jestem z Gdanska. dzisiaj odebrałam polecony, w którym sąd informuje mnie o terminie rozprawy 30 grudnia br. Lepszego terminu nie mogli wybrać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to otrzepac piórka wynotowac ważne kwestie i do odważnych świat należy. To Ciebie oszukali.Ja muszę czekać do marca 2020.

      Usuń
  32. A może własnie będzie to twój szczęśliwy dzień, a ustawa nie wiadomo czy wkrótce i czy w ogóle będzie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Stasia 53 zapytam,czy ktoś miał taką sytuację,że wysyłając odwołanie od decyzji ZUS 27 maja nie ma jeszcze zadnej wiadomości z sądu?Jestem nieprzedawniona2014r 60 lat 4 m-c- zwracam się do ZUS o ep, ale przysługuje mi jedno świadczenie w pełnej wysokości, to znaczy że jestem cały czas na e wcześniejszej kwiecień 2016 po odliczeniu pobranych emerytur jest wyższa, ale gdyby nie odliczono pobranych emerytór byłoby więcej, ZUS inf, że emerytura dotychczas wypłacana jest wyższa od ustalonej ENP,,,,, i będzie wypłacana na dotychczasowych zasadach pod zmienionym numerem E/....to znaczy że jestem pierwszakiem? Po wyroku TK zyskałam 200 zł, dlaczego nie jestem na emeryturze powszechnej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jesteś pierwszakiem bo w 2014r wystąpiłas o em powszechna a skoro była niższa to wypłacano em wcześniejszą .Sprawdź symbol emerytury wypłacanej .

      Usuń
    2. Najprościej będzie wyjaśnić w ZUS Twoją sytuację.
      Jeśli masz kopię swojego odwołania, weż ją i pozostałe papiery i udaj się do ZUS.
      Odezwij się potem, jak wygląda Twoja emerytura

      Usuń
  34. Jeżeli po wyroku TK złożyłaś do ZUS skargę o przeliczenie świadczenia z pominięciem art.25 ust.1b i masz ja przeliczoną, wyższą o 200 zł od poprzedniej, to znaczy, że pobierasz już wyższą emeryturę powszechną. Sprawdź, jaki masz nowy numer emerytury, jeżeli jest zaczyna się od znaku ENP ...to jest to powszechna. Przekazane przez ciebie dane na temat tej emerytury są niepełne, bo nic nie piszesz, czy dostałaś nowa decyzję z ZUS i co w niej masz napisane. Jak dostałaś decyzję, która według ciebie nie jest zgodna z twoimi oczekiwaniami, to powinnaś się od niej w ciągu 30 dni odwołać się i wtedy dopiero sprawa mogłaby być skierowana na drogę sądową. Nie rozumiem dokładnie twojego pytania. Sprawdź przede wszystkim ostatnia decyzję z ZUS, co w niej masz napisane i numer emerytury, która aktualnie pobierasz, bo to wstępnie ustali twoją sytuację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 2019r mam znak ENP/15/047130177 nowa decyzja w związku ze skargą uchyla decyzję z dnia 13.04.2016 w części dotyczącej obliczenia wysokości emerytury z zastosowaniem art.25.ust.1b ustawy emerytalnej .

      Usuń
  35. D Stasia
    Jest tak jak myślałam i napisałam Ci o 15:36, czyli,że ZUS przyznał Ci emeryturę powszechną, która pobierasz od pierwszego dnia miesiąca prawdopodobnie kwietnia 2019.r, jeżeli skargę, w związku z wyrokiem złożyłaś w kwietniu 2019 r. Nie wiem więc, czego dotyczyło twoje odwołanie od tej decyzji ZUS, bo na pewno nie przeliczenia emerytury powszechnej bez stosowania art.25 ust.1b, bo w tym zakresie twoje roszczenie zostało zaspokojone. Mogło dotyczyć więc jedynie wypłaty przez ZUS wyrównania za trzy lata wstecz różnicy w wysokości przysługującej ci w wyższej wysokości e.p., a wypłacaną emeryturę wcześniejszą. Jeżeli ZUS ci nie wyrównał tej różnicy, to powinnaś się od tej decyzji odwołać, powołując się na art.114.1. ustawy o FUS, czyli na błąd organu rentowego przy obliczaniu twojego świadczenia w wieku powszechnym, w związku z czym należy ci się zgodnie z ustawą emerytalną wyrównanie do trzech lat wstecz.

    OdpowiedzUsuń
  36. ZUS nie wyrównał za 3 lata wstecz, bardzo dziękuję za odpowiedz, pracuję nadal i odprowadzam składki, które sa doliczane, Bardzo daiękuję.

    OdpowiedzUsuń
  37. Jeszcze do Stasia
    Jeżeli odwołanie od decyzji ZUS z kwietnia 2013 r. złozyłaś w termonie do 30 dni od daty otrzymania tej decyzji, w maju 2019 r.to najdalej do końca lipca 2019 powinnaś dostać jakąś odpowiedź z ZUS, chociażby pismo informujące. Dziwię się więc, że nie zasięgnęłaś żadnej informacji w swojej sprawie wcześniej, bo po dwóch miesiącach braku odpowiedzi przez ZUS mogłaś sama zwrócić się do sądu w swojej sprawie. Jeżeli nie otrzymałaś żadnego pisma z ZUS przez ponad pół roku, to juz go nie otrzymasz i żadnej sprawy sądowej na twoje odwołanie od decyzji z kwietnia 2019 r., na którą oczekujesz, nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Czy ustawa jeśli wejdzie w życie, będzie mnie dotyczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, bo twoje roszczenie zostało już zaspokojone. Możesz złożyć do ZUS wniosek w trybie art.114. 1 o wyrównanie świadczenia, jako że zastosowanie przepisu art.25 ust.1b nastąpiło na skutek błędu organu rentowego. A tak dla pewności, to zapytam, czy składając wniosek o emeryturę powszechną bodajże w roku 2016, rozwiązałaś stosunek pracy i zatrudniłaś się ponownie?

      Usuń
    2. W 2014 rozwiązałam w pazdzierniku, a przyjęłam sie na umowę zlecenie w połowie stycznia 2015r

      Usuń
    3. A kiedy składałaś wniosek o emeryturę powszechną?

      Usuń
    4. 1 IV2016 wtedy też odliczył pobrane emerytury i podzielił przez dalsze trwanie życia,jakby nie odliczył to różnica byłaby 579zł.

      Usuń
  39. do Stasia
    W mojej odp. do do ciebie z 17:48 w pierwszej linijce zrobiłam błąd w dacie, powinno być "z kwietnia 2019 r."

    OdpowiedzUsuń
  40. To jeśli z sądu nic nie dostanę to moje akta powinny być w ZUS-ie

    OdpowiedzUsuń
  41. No i jakie wrażenia po obradach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślisz o jutrzejszych obradach połączonych komisji senackich? ;)

      Usuń
    2. A dzisiaj nie było o 14.00?

      Usuń
    3. Do 18:42
      Po jakich obradach? Przecież będą dopiero jutro. Myślę, że scenariusz będzie taki sam, jak poprzednio i znowu Min Zielecki napisze ten projekt zgodnie z wolą władzy, a komisja ustawodawcza nic nie będzie miała do powiedzenia.

      Usuń
    4. Pomyliłam daty i wyskoczyłam z pytaniem jak filip z konopi!

      Usuń
    5. Nie szkodzi, jutro się uaktualni

      Usuń
  42. Jak nie masz z ZUS żadnej odpowiedzi przez ponad pól roku na temat przekazania twojej sprawy do SN, to oczywiście, że są w ZUS i żadnej sprawy sadowej nie będzie, a poza tym ZUS przekazuje kopie dokumentów, więc i tak akta są w ZUS. Musisz się tam pofatygować i dokładnie dowiedzieć, jak wygląda twoja sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  43. Byłam dwa razy pytałam co się dzieje z moim pismem mówiły że akta są w sądzie,kłamały, znalazłam dodatkowe dokumenty do przeliczenia, dostałam odp; że przeliczenie kapitału ulega przesunięciu ze względu wypożyczenia akt z sądu i co teraz muszę wystąpić z wnioskiem o wyrównanie trzech lat jak to ma wyglądać.

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja tak naprawdę nie rozumiem, od czego ty się odwołałaś. Jak ZUS twierdzi,że twoje akta są w sądzie, czyli że przekazał twoja sprawę do sadu, to o tym fakcie musiałby cię poinformować. A od czego się odwołałaś? Nie odpisałaś też, czy rozwiązałaś stosunek pracy, jak składałaś wniosek o e.p., a potem zatrudniłaś sie ponownie? Możesz złożyć w ZUS te wnioski o przeliczenie k.p. ze względu na nieuwzględnione okresy zatrudnienia. To zawsze możesz zrobić i zobaczysz, co z tego wyniknie.

    OdpowiedzUsuń
  45. Chodziło mi o dalsze trwanie dożycia bo ZUS nie wybral dla mnie korzystnego wariantu z tablicy średniego dalszego trwania zycia, nie wszystkie inspektoraty ZUS liczą jednakowo, nie jestem na tyle kumata zresztą widać i nie pamiętam prosiłam ZUS o przeliczenie ale nadal pracowała i nie rozwiązałam umowy o pracę bo nadal pracowałam, a poprosiłam o przeliczenie ,doliczając okresy opieki nad dziećmi. czekam na odp.z zus do 12.xII 30 dni

    OdpowiedzUsuń
  46. Stasiu,ja Ci zadaję konkretne pytania, na które nie opowiadasz, więc nie będę "gdybała", bo to nie ma żadnego sensu. Ogólnie rzecz biorąc, nie wiem nadal, jaka jest twoja sytuacja, ani nawet od czego odwołałaś się. Skąd więc mogę wiedzieć, czy Ty aby nie pracowałaś, jak składałaś wniosek o emeryturę powszechną, i chociaż ci ZUS ją przyznał, to musiał zawiesić. Na same znaki zapytania nie ma odpowiedzi. Powinnaś napisać chronologicznie, co i kiedy miało miejsce, inaczej nikt tak naprawdę nie będzie nawet wiedział na czym stoisz, tym bardziej, że ty sama dokładnie nie wiesz.

    OdpowiedzUsuń
  47. Możesz doliczyć okres opieki nad dziećmi i przeliczyć go X 1.3 tylko w przypadku, jak pobierasz emeryturę powszechną. Nie możesz tego zrobić, jak pobierasz wcześniejszą. Ponadto do wniosku o doliczenie tych okresów, które musisz wyszczególnić musisz też dołączyć akty urodzenia dzieci, jeżeli nie ma ich w ZUS oraz oświadczenie, że w wymienionych przez ciebie okresach sprawowałaś osobistą opiekę nad dziećmi i oświadczenie to podpisać własnoręcznym podpisem. Dotyczy to sprawowania opieki nad dziećmi w okresie, w którym nie byłaś zatrudniona i nie prowadziłaś działalności zarobkowej. Doliczyć można okresy sprawowania na każde dziecko do 4 roku życia, a łączny okres sprawowania opieki nad więcej, niż jednym dzieckiem wynosi 6 lat.

    OdpowiedzUsuń
  48. Otrzymałam odpis wyroku S.O. z uzasadnieniem, będę wnosiła apelację i bardzo proszę o pomoc
    1.w apelacji mam wskazać wartość przedmiotu zaskarżenia
    - czy ja sama mam to wyliczyć? za diabła nie wiem jak
    2.apelacja ma być złożona z odpowiednią ilością odpisów
    - nie wiem o jakich odpisach mowa, przecież S.O. prześle
    dokumenty do S.A.
    3.w uzasadnieniu na 7,5 stronach jest błąd. Sędzia dowodzi że na dzień 5 kwietnia 2013r.wysokość wcześniejszej emerytury wynosiła 1516,11zł.????/nie występowałam wtedy o przeliczenie,wystąpiłam 13.11.2013 mając obowiązujące 60lat i 3 m-ce, dalej jestem na wcześniejszej, a obecnie moja wcześniejsza po marcowej waloryzacji wynosi 1443,15 brutto/
    -czy ja mam to sprostować, jeżeli tak to do kogo pisać?
    dokumenty z apelacją trafią do S.A. może na kilka miesięcy, a może w 2008r. ZUS się pomylił i zaniżył emeryturę /pomóżcie kobiety/M przedawniona r.53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po kolei:
      1. może ktoś ci pomóc wyliczyć, ale Ty masz podać tę wartość w piśmie, to nie jest apteka, możesz podać rząd wielkości, w przybliżeniu

      2. SO dokumenty prześle, ale tu jest mowa o odpisach apelacji (tego pisma, czyli apelacji, którą złożysz, ma być odpowiednia ilość egzemplarzy, każdy egz. to inaczej odpis, ma być dla każdej strony: jedno adresujesz do Sądu Apelacyjnego i w nim na samym końcu trzeba napisać zał.: 2 odpisy,
      czyli po jednym egz. dla SO i zus.
      Jeżeli będziesz składać i inne załączniki to też trzeba je tam wymienić
      Dla siebie też musisz mieć odpis, ale tego nie składasz do sądu.

      3. O tym błędzie napisz w treści apelacji, jak napisano, a jak powinno być.

      Usuń
    2. Pani Stasiu czy ZUS wystąpił z apelacja po wyroku czy to pani chce wystapic

      Usuń
  49. Wartość przedmiotu zaskarżenia tojest suma pobranych kwot jeśli się mylę to proszę mnie poprawic

    OdpowiedzUsuń
  50. Proszę mi jeszcze podpowiedzieć czy Zus posiada ten druk . gdzie z art, 114.1 o wyrównanie świadczenia za trzy lata wstecz z przepisu art. 25 ust.1b

    OdpowiedzUsuń
  51. Jestem nieprzedawniona zlozylam odwolanie od decyzji ZUS do SO dotyczylo blednie zastosowanego wskaznika dozycia i wyrownania wyrok; sad oddala odwolanie,musze pisac do sadu apelacyjnego moze ma ktos wzor

    OdpowiedzUsuń