9 grudnia 2019

Kapitał początkowy - czego jeszcze nie wiemy


                 Ciągle jeszcze nie wszyscy, który urodzili się po 1948 roku, a byli ubezpieczeni przed 1999, mają wyliczony kapitał początkowy. Im jesteśmy starsi, tym większy wpływ na wysokość emerytury ma ta kwota.
Jest to w pewnym sensie wyliczenie ubezpieczonym tego, co powinni otrzymać ze składek, które opłacał za nas płatnik lub samodzielnie odprowadzaliśmy do ZUS. Przed 1999 rokiem nie było indywidualnych kont ubezpieczenia społecznego i pracodawca płacił określony procent od funduszu płac.
Obliczony kapitał jest co roku waloryzowany, stanowi część przyszłej emerytury. ZUS bez naszego udziału nie wyliczy kapitału - zainteresowany musi złożyć wniosek i dostarczyć potrzebne dokumenty: świadectwa pracy potwierdzające zatrudnienia oraz druki Rp-7 z zarobkami uzyskiwanymi w poszczególnych latach.

Kalendarium zmian w przepisach

            W kolejnych latach stosowania przepisów ujawniały się niedoskonałości przyjętych rozwiązań. Dlatego regulacje dotyczące wyliczania kapitału początkowego zmieniane były wiele razy. Wprowadzane rozwiązania zawsze podwyższały kapitał, a tym samym emeryturę obliczaną z jego uwzględnieniem.
Przeliczenie kapitału osób, które już są na emeryturze - zawsze odbywa się na ich wniosek. Wielu świadczeniobiorców wnioski składało, ale nie wszyscy.
Przypomnijmy, jakie kolejno były wprowadzane zmiany w wyliczaniu kapitału początkowego. Jeśli któraś nas dotyczy, przeszliśmy na emeryturę wcześniej, nim zaczęła obowiązywać i nie składaliśmy do ZUS wniosku o przeliczenie kapitału z tego powodu - możemy to zrobić w dowolnym momencie.
Jeśli przeszliśmy na emeryturę po wejściu w życie zmian - niektóre ZUS uwzględnił wyliczając emeryturę.
Kto jeszcze nie jest na emeryturze nie musi nic robić. ZUS ponownie sprawdzi i przeliczy kapitał, gdy złożymy wniosek o emeryturę.
Oto zmiany, które były wprowadzane:


·         01 styczeń 2009 roku

likwidacja lat zerowych. Dotyczy to wyłącznie lat do końca 1998 roku, które uwzględnia się do obliczenia podstawy wymiaru kapitału początkowego, a nie wszystkich, z całego okresu zatrudnienia.
Jeśli w tym okresie znalazł się rok, dwa, czy więcej, na które nie mamy zaświadczenia o zarobkach, do końca 2008 r . ZUS przyjmował, że zarobki wynosiły zero złotych. Od początku 2009 r. przyjmuje się nie zero, ale obowiązujące wówczas minimalne wynagrodzenie za zatrudnienie na podstawie umowy o pracę proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.


·         23 września 2011 roku

do podstawy wymiaru kapitału można wskazać zarobki z kolejnych 10 lat przypadających także przed 1980 rokiem, a więc mogą to być np. lata 70. Ta zmiana jest ważna dla osób, które dobrze zarabiały w latach 70., ale jednocześnie mogą te zarobki udokumentować. Z tym właśnie jest największy problem. Jeśli chcemy przeliczyć kapitał na tej podstawie - musimy złożyć do ZUS wniosek i dostarczyć dokumenty (druk RP-7)potwierdzające zarobki z tego okresu. Do tej zmiany obowiązywało ograniczenie: 10 kolejnych lat musiało mieścić się w przedziale 1980-1998.

wprowadzono zasadę, że kapitał wyliczany jest także wtedy, gdy do końca 1998 r. ktoś pracował krócej niż 6 miesięcy i 1 dzień. Wcześniej takim osobom ZUS odmawiał wyliczenia kapitału. Od tej zmiany do ustalenia kapitału brane są pod uwagę nie tylko pełne lata, ale także poszczególne dni pracy

za pierwszy, niepełny rok pracy (po ukończeniu nauki pracę zwykle zaczyna się w ciągu roku, a nie od stycznia) zarobki będą porównywane do przeciętnej z tych miesięcy, w których dana osoba pracowała, a nie do przeciętnego wynagrodzenia z całego roku. Dzięki tej zmianie wskaźnik wymiaru będzie wyższy, wcześniej był zaniżony


·         01 październik 2013 roku

niepełny rok w kapitale początkowym - zarobki z niepełnego roku podlegania ubezpieczeniom społecznym porównywane będą z przeciętnymi zarobkami z tych samych miesięcy, a nie z przeciętnym wynagrodzeniem z całego roku. Jest to rozwiązanie korzystne np. dla kobiet, które w trakcie roku odchodziły na urlop wychowawczy czy bezpłatny lub z niego wracały, mają więc przepracowany niepełny rok. Przed wprowadzeniem tej zasady zarobki z niepełnego roku uwzględnionego do wyliczenia kapitału, porównywane były z przeciętnymi zarobkami z całego roku, co obniżało wskaźnik wynagrodzenia, a tym samym negatywnie wpływało na wysokość kapitału


·         01 maj 2015 roku

urlopy wychowawcze - okres urlopów wychowawczych uwzględnionych do wyliczenia kapitału początkowego (czyli przypadających do końca 1998 r.) liczony takim samym wskaźnikiem, jak okresy składkowe, czyli 1,3 proc. zamiast dotychczasowych 0,7 proc.

studia odbyte do końca 1998 r. jeśli nie mogły być w całości zaliczone jako okres nieskładkowy (bo brakowało okresów składkowych; okresy nieskładkowe nie mogą przekraczać 1/3 okresów składkowych) teraz mogą zostać zaliczone w całości, bo pod uwagę brane są okresy składkowe z całego czasu zatrudnienia; trzeba jednak udowodnić w momencie przejścia na emeryturę okres składkowy wynoszący 2 razy tyle ile trwał programowy tok studiów.

Jak jeszcze można podwyższyć kapitał początkowy?

Jeśli odnajdziemy zaświadczenia mające wpływ na staż i zarobki, których do tej pory w ZUS nie przedstawiliśmy. Może to być np. dodatkowa praca, od której opłacane były składki ZUS. Każdy dodatkowy dokument może zmienić wartość naszego kapitału i zadecydować o realnej wysokości naszej emerytury. 

(Utworzono: poniedziałek, 17, wrzesień 2018)

http://www.hajnowka.pl/biznes/aktualnosci/11111-kapital-poczatkowy-czego-jeszcze-nie-wiemy.html


              Aby samemu policzyć różne wskaźniki, czy porównać zarobki z lat pracy z danymi średnimi, warto korzystać z najróżniejszych wykazów, jakie na swoich stronach zamieszcza ZUS.

Waloryzacja składki i kapitału początkowego
(16 marca 2016)

          Wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za kolejne lata/kwartały, zgodnie z art. 25 ust. 12 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ogłasza Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do 25. dnia miesiąca poprzedzającego termin waloryzacji składek za poprzedni rok i kwartał.
Powyższy zapis ustawy emerytalnej oznacza, że wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne powinny być ogłoszone:
·         wskaźniki roczne:
o    za rok 2010 - do 25 maja 2011 r.,
o    za rok 2011 - do 25 maja 2012 r., itd.,
·         wskaźniki kwartalne:
o    za I kwartał 2011 r. - do 25 czerwca 2011 r.,
o    za II kwartał 2011 r. - do 25 września 2011 r.,
o    za III kwartał 2011 r. - do 25 grudnia 2011 r.,
o    za IV kwartał 2011 r. - do 25 marca 2012 r., itd.
Zasady waloryzacji składek określa art. 25 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, natomiast zasady waloryzacji kapitału początkowego - art. 173 ustawy.
Waloryzacja składek polega na pomnożeniu zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składek na ubezpieczenie emerytalne przez wskaźnik waloryzacji. Waloryzacji podlega kwota składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego na dzień 31 stycznia roku, za który jest przeprowadzana, powiększona o kwoty z tytułu przeprowadzonych waloryzacji. Waloryzacja składek przeprowadzana jest corocznie, od dnia 1 czerwca każdego roku, poczynając od waloryzacji za rok 2000.
Waloryzacja kapitału początkowego (ustalonego decyzją ZUS na 1 stycznia 1999 r.) odbywa się według analogicznych zasad, z tym zastrzeżeniem, że pierwsza waloryzacja przeprowadzana jest od dnia 1 czerwca 2000 r. za rok 1999 - według odrębnego wskaźnika waloryzacji kapitału początkowego za rok 1999 wynoszącego 115,60% (wyliczonego zgodnie z zapisem art. 173 ust. 4 ustawy emerytalnej). Kolejne waloryzacje kapitału początkowego, tj. za rok 2000 i lata następne, przeprowadzane są według wskaźników waloryzacji ogłaszanych dla składek na ubezpieczenie.
Zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przy ustalaniu wysokości emerytury kwota składek na ubezpieczenie emerytalne zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu 31 stycznia roku, za który przeprowadzono ostatnią waloryzację roczną, jest waloryzowana kwartalnie. W przypadku ustalania wysokości emerytury:
·         w pierwszym kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za trzeci kwartał poprzedniego roku;
·         w drugim kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za czwarty kwartał poprzedniego roku;
·         w trzecim kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za pierwszy kwartał danego roku;
·         w czwartym kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za drugi kwartał danego roku.
Jeśli ustalanie emerytury następuje:
·         w I lub II kwartale (ale w okresie kwiecień - maj), np. 2014 r., wówczas kwota składek poddana ostatniej rocznej waloryzacji (tj. kwota składek na dzień 31 stycznia 2012 r. zwaloryzowana za 2012 r.) powinna być włączona w cykl waloryzacji kwartalnych poczynając od waloryzacji za I kwartał 2013 r.;
·         w II kwartale, ale w czerwcu, np. 2014 r., wówczas kwota składek poddana ostatniej rocznej waloryzacji (tj. kwota składek na dzień 31 stycznia 2013 r. zwaloryzowana za 2013 r.) nie podlega żadnej waloryzacji kwartalnej;
·         w III lub IV kwartale, np. 2014 r., wówczas kwota składek poddana ostatniej rocznej waloryzacji (tj. kwota składek na dzień 31 stycznia 2013 r. zwaloryzowana za 2013 r.) powinna być włączona w cykl waloryzacji kwartalnych poczynając od waloryzacji za I kwartał 2014 r.



Wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za poszczególne kwartały
(23 września 2019)



Wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za poszczególne lata
(30 maja 2019)



Przeciętne wynagrodzenie od 1950 r.
(14 marca 2018)

Przeciętne wynagrodzenie uwzględniane przy obliczaniu podstawy wymiaru świadczeń, to przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszane corocznie przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie do 7 roboczego dnia lutego każdego roku

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach



Na stronie Senatu zamieszczone zostały kolejne opinie instytucji i organizacji

INICJATYWY USTAWODAWCZE

Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych




Opinie instytucji i organizacji 








Wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (nr 3), Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (nr 3)

10.12.2019 r.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej
godz. 14.00, sala 217

Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki nr 12).


BIEŻĄCE TRANSMISJE SENACKIE



213 komentarzy:

  1. Super podsumowanie. Dodam jeszcze, że można przeliczyć ze wskażnika 0,7 na 1,3 okres opieki nad małoletnim, będąc osobą bezrobotną.

    Mam też pytanie, może ktoś wie jak udowodnić w KRUS oktes zatrudnienia w gospodarstwie rolnym rodziców, pomiędzy ukończeniem szkoły a przejęciem tego gospodarstwa po rodzicach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zeznaniami świadków np. w sądzie, ważne jest także gdzie wtedy faktycznie przebywałaś, gdzie mieszkałaś, jeśli nie w tym gospodarstwie to raczej trudno będzie udowodnić

      Usuń
    2. Osoba faktycznie pracowała w gospodarstwie rodziców, ale nie były odprowadzane za nią składki ; ponoć w tamtych latach nie było to wymagane.

      Usuń
    3. 21:41
      Trzeba sprawdzić jakie były zapisy w obowiązujących wówczas ustawach o ubezpieczeniu społecznym rolników i ich rodzin (ustawach dot. emerytur rolniczych)

      Usuń
    4. Których lat sprawa dotyczy?

      Usuń
    5. W tych latach obowiązywały:

      Ustawa z dnia 29 maja 1974 r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Państwa za rentę i spłaty pieniężne (Dz. U. 1974 nr 21, poz. 118) – od 1 sierpnia 1974 do 1 stycznia 1983

      http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740210118/O/D19740118.pdf

      Ustawa z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. 1977 nr 32, poz. 140)
      – od 1 stycznia 1978 do 1 stycznia 1983

      http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19770320140/O/D19770140.pdf

      Ustawa z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin (Dz. U. 1982 nr 40, poz. 268)
      - od 1 stycznia 1983 do 1 stycznia 1991

      http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820400268/O/D19820268.pdf


      Usuń
  2. Zus ogranicza liczbę uprawnionych,stoi na straży finansów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko Zus ,przeczytaicie na interii wypowiada się senator Kwiatkowski jakie to będą koszty.Ewa

      Usuń
    2. Będzie projekt rządowy, poinformował o tym w opiniach MF. Oczywiście NIEKONSTYTUCYJNY, wybiórczy, bo nie ma pieniędzy. Nie, że nie ma w ogóle, tylko nie ma dla pokrzywdzonych wcześniejszych emerytów (moja opinia). Skandal i hańba. Juz możemy przygotowywać pisma do Sejmu a głównie do Prezydenta RP, aby ewentualną ustawę podpisał (aby emerytki z 1953 nie pozbawić należnych przeliczeń) lecz zarazem skierował ustawę do TK. Radzę wziąć coś na nerwy przed 14.00.

      Usuń
  3. W FAKT pl piszą o Nas 70 tys kobiet, ale tylko z rocznika 1953 do wyrównania emerytury. Są dwie ustawy Senat i Rząd. Dziewczyny dobranooooooc. Pani Jolu kocham Panią.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czekam na rozprawę od czerwca. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie np. od lutego przyszłego roku, a mnie wyznaczą rozprawę po tym terminie, to według których przepisów będzie moja sprawa sądzona, czy tych przed zmianą ustawy, czy tych nowych? Jestem nieprzedawniona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według takich, jakie będą obowiązywały.

      Usuń
  5. Czy górnicy naprawdę podejmowali decyzję o przejściu na bardzo korzystnie wyliczaną emeryturę górniczą, gdyż nie mieli świadomości o czekających ich odliczeniach w wieku 65 lat?
    Naprawdę chcieli tyrać pod ziemią do 65 roku życia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dlaczego emerytki 55-letnie i młodsze, nawet 48-letnie po 30 latach pracy nie chciały dłuzej tyrać ?

      Usuń
    2. Ja tyralam do 60 lat emerytka 53

      Usuń
    3. Ja do 66 lat (przedawniona emerytka 53r)W tym roku emerytura, jeszcze mało? A efektów brak, wskaznik 125% przy emeryturze wcześniejszej. Teraz wciąż mniej powszechnej. Fajnie to Kamysz zrealizował pod dyktando Tuska...

      Usuń
    4. Ja do 60 lat nieprzedawniona i też na wcześniejszej

      Usuń
    5. Do Anonimowy 12:49
      Były takie czasy, że część tych wcześniejszych emerytek została zmuszona do wcześniejszej emerytury przez pracodawcę.

      Usuń
  6. A jeśli wejdzie ustawa w tym roku to muszę czekać na termin rozprawy np.w przyszłym roku, czy ja mam wycofać swoje odwołanie do SO.Nieprzedawniona.

    OdpowiedzUsuń
  7. W porozumieniu z ZUS będziesz musiała wycofać sprawę w Sądzie. Napewno będą o tym pisać lub mówić nie martw się na zapas

    OdpowiedzUsuń
  8. Mądre słowa powiedziała Pani Kochan -"Nie można nikomu terminami ograniczać prawa". Czyli jak to było ze składaniem wniosków o przeliczenie emerytury? Były ograniczenia ? No nie, nie ma takich ograniczeń w ustawie.

    OdpowiedzUsuń
  9. W sejmie będzie walka na noże w sprawie projektów senackim a rządowym a więc na razie nie ma co gdybac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy taki będzie finał ?
      Były senator Augustyn – ur. 19 sierpnia 1955r
      Prezes NIK Marian Banaś – ur. 13 sierpnia 1955r.
      Jeśli zakres działania ustawy będzie jednak 6 miesięcy, ale dla wszystkich roczników, to ww. osoby „załapią” się, jeśli ustawa wejdzie w życie od 1 lutego 2020r lub później.
      Czy dlatego nie mógł tej ustawy uchwalić poprzedni Sejm, bo musiałaby wejść w życie najpóźniej od grudnia 2019, zatem okres 6 miesięcy minąłby przed 1 lipca 2020r i ci panowie byliby wyautowani ?
      Czy ci panowie są juz na wcześniejszych emeryturach ? A może są inni ze świecznika, czyli np. spośród mężczyzn urodzonych od 1949r do ok. połowy 1955r ?
      Czy dlatego czekano od 2012r z takim projektem ustawy i decyzją TK, aby konkretne osoby skorzystały (i przy okazji trochę „tłumu”)?

      Usuń
    2. Będzie tak, że kobiety rocznik 1953 tyle lat walczą, a skorzystają inni. To się ma szczęście? Tutaj to nie o to chodzi.....

      Usuń
    3. Skorzystają górnicy ;)

      Usuń
  10. BRAWA DLA PANI SENATOR KOCHAN !!!! Nie ma żadnego terminu na składanie wniosków. Na razie wygrywamy bitwę !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moze pani i wygrywa,jest bardzo dużo kobiet dla których przeliczenie na dzien któryś tam z roku 2013 czy 2014 starymi wskaźnikami nic nie daje, te kobiety nie zyskują ani grosza.

      Usuń
    2. Jakie brawa...dlap. senator, sama nam zgotowała ten "bigos". Była posłanką PO w 2012 roku. Głosowała za, głosowała. Teraz jest ta dobra... dla kogo????

      Usuń
    3. Czyli górnicy górą?
      A kobiety z roczników 1949-52 nie zmieściły się w ustawie.

      Usuń
    4. Podano średni wzrost o 145 zł. Śmiechu warte.. dlaczego nie liczą tak jak tzw. "pierwszakom". Jaka jest między nami różnica, ci "dobrzy państwo senatorzy",...ha ha...tak nas robią znowu w konia.
      Ci z PO są jednak nie do podrobienia...

      Usuń
    5. Senator Borowski jest "wielkim łaskawcą". Tylko podziwiać, zna się na wszystkim, bez względu czym ma się zająć, podejmie się wszystkiego. Wysoka samoocena,człowiek każdego czasu i miejsca.

      Usuń
    6. Pan Borowski powinien już nie uczestniczyć przy zmianie tej ustawy. Miał możliwość i nic nie zrobił. Szybko podporządkowal się min. Zielenieckiemu i ZUS

      Usuń
  11. Czy można już zapoznać się z rządowym projektem.Szukalam na str.sejmu ale nie ma.Jesli ktoś wie gdzie znaleźć to proszę o informację

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma, bo jeszcze nie powstał.

      Opis planowanego projektu rządowego jest tutaj:

      https://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/prace-legislacyjne-rm-i/prace-legislacyjne-rady/wykaz-prac-legislacyjny/r5446600601317,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-emeryturach-i-rentach-z-Funduszu-Ubezpieczen-S.html

      Usuń
  12. Jakie brawa...dlap. senator, sama nam zgotowała ten "bigos". Była posłanką PO w 2012 roku. Głosowała za, głosowała. Teraz jest ta dobra... dla kogo????

    OdpowiedzUsuń
  13. zofia galewska10 grudnia 2019 16:52

    ktore kobiety znajdują sie w przyszlym projekcie,kto wie? Jest ich 44 100.Jakie mamy szanse my przedawnione kobiety?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skorzysta częsc kobiet te co miały wyższy kapitał.pocz. a te panie z niskim nic

      Usuń
    2. O tym, kto podpada pod ustawę można przeczytać w "Ocenie Skutków Regulacji", którą zamieszczono na stronie Senatu.

      https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/konsultacje/2019/opinie_inicjatyw_ust/012/osr_druk_12_na_i_czyt._10.xii.2019_r.uu.pdf

      Usuń
    3. Do 17L47
      Przecież to ściema

      Usuń
  14. 15:40. Sugerowanie, że pan np. M. Banaś może skorzystać z nowych zapisów jest nadużyciem. Praktycznie dla roczników mężczyzn powyżej 48 emerytury wcześniejsze nie istniały. Przywileje mieli głównie nauczyciele i górnicy i to bez względu na wiek. Moje NIE dla takich "poszkodowanych".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja jestem przekonana, ze projekt senacki na pewno nie będzie ustawą a to z tego względu, że nie uwzglegnia wszystkich poszkodowanych.

      Usuń
    2. A moje TAK, bo zawód nie może być wyznacznikiem prawa.

      Usuń
    3. 17:52
      W przypadku górników zawód jest jak najbardziej wyznacznikiem prawa - dostają wcześniejszą (i nie tyko) emeryturę na podstawie wyjątkowo korzystnych przepisów, o których inni mogą tylko pomarzyć!

      Usuń
    4. Do 18:49
      To nie górnicy są wyróznieni, tylko nieliczni dyskryminowani. A kto wyróżniony oprócz górników (jest lub był) ? Wszyscy mundurowi (z celnikami ostatnio), nauczyciele, sędziowie i prokuratorzy, kobiety w stosunku do mężczyzn (wcześniejszy wiek emerytalny i niższy staż ubezpieczeniowy), osoby na niskich emeryturach (wyższe waloryzacje, dodatki na opał, energię, itp.), matki 4 plus, KRUSOWCY, wymieniać dalej ?

      Usuń
    5. 20:17
      Nie musisz wymieniać wszystkich uprzywilejowanych w Polsce grup emerytów (w tym - osób w stanie spoczynku), bo i tak w kontekście senackiego projektu ustawy "naprawczej" nie zmienię zdania o nieuzasadnionym przywileju górników. Zresztą ta wersja się nie ostanie w sejmie i w projekcie rządowym.

      Usuń
    6. Do 20:17
      Ja wiem, najbardziej znienawidzeni górnicy i nauczyciele. Ale nie paniusie z biur, co zawsze miały czas i możliwości wyskoczyć na zakupy i do kolejki, szczególnie za komuny.

      Usuń
    7. 21:44
      Nauczyciele są ok :)

      Usuń
    8. 21:52
      Ale nie wszyscy, niestety. Samo to, ze się jest nauczycielem, to za mało, aby mieć autorytet, na autorytet trzeba sobie zasłużyć

      Usuń
  15. A miało byc 112 tys.to widocznie już wiecej jak połowa odpadła i ta część nic nie będzie miała z przeliczenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie odpadła tylko to są panie nieprzedawnione i tzw.pierwszaki,ktore zależnie od kapitału dostały po wyroku TK korzystnie lub nie decyzje z ZUS.

      Usuń
    2. 17.50 Czytaj ze zrozumieniem, proszę Cie.

      Usuń
  16. Skorzystają te panie które będą po ustawie emeryturę powszechna wyższa od wcześniejszej wypłacanej na dzień dzisiejszy ale nikt nie wziął pod uwagę że będzie w marcu rewaloryzacja i znów niektóre panie będą miały po rewaloryzacji wcześniejszą wyższa a ustaw chyba nie wejdzie do marca

    OdpowiedzUsuń
  17. Proszę jeszcze podpowiedzieć na jakim Druku ZUS zwrócić się o wyrównanie za trzy lata wstecz w trybie art,114.1 przepisu 25 ust,1b

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej na kartce wyrwanej z zeszytu, z roku 2013.
      Zus nie zna tego art., nie przygotował takiego druku.

      Usuń
    2. Stasiu, napisz zwyczajnie, że zwracasz się z w wnioskiem o przeliczenie emerytury na podstawie art. 114 ustawy emerytalnej.
      Przeczytaj, na samym dole, o tym w komentarzach pod postem "Nasz projekt ustawy emerytalnej"
      https://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/12/nasz-projekt-emerytalnej-ustawy.html
      a także w poście
      16 kwietnia 2019
      "Wzór wniosku do ZUS dla "przedawnionych" decyzji o EP"
      https://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/04/wzor-wniosku-do-zus-dla-przedawnionych.html

      Do tego dobrze by było, żebyś przeczytała jakiś wyrok z uzasadnieniem z Łomży. Linki są na blogu, chyba z listopada

      Usuń

    3. Tutaj masz linki do wyroków
      27 października 2019
      "Sprawy w sądach - dalsze postępowanie"
      https://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/10/sprawy-w-sadach-dalsze-postepowanie.html

      A tu masz adres do takiego przykładowego wyroku
      http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000203_2019_Uz_2019-06-28_002

      Usuń
  18. Zastanawia brak komentarzy AUTOREK OBYWATELSKIEGO PROJEKTU USTAWY po dzisiejszym posiedzeniu komisji senackich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już nie wierzę, że ustawa zostanie zmieniona. Jestem przedawniona i czekam na rozprawę. Zus podtrzymuję swoje stanowisko i idzie w zaparte. Z kim ja mam walczyć?

      Usuń
    2. Nikt nawet szanowny prowadzący obrady obu komisji nawet nie wspomniał o konsultacjach społecznych. Społeczeństwo istnieje tylko podczas wyborów na "wybrańców narodu"...
      Autorki piją szampana...

      Usuń
    3. W rządowym projekcie z 9 grudnia:Projektowane przepisy przewidują możliwość wystąpienia przez ubezpieczonych z rocznika 1953, pobierających przed dniem 1 stycznia 2013 r. emeryturę wcześniejszą na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e, art. 184 ustawy emerytalnej lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), o ustalenie prawa do emerytury powszechnej bez zastosowania niekonstytucyjnego mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych ujętego w art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. Z uprawnienia tego będą mogli skorzystać zarówno ubezpieczeni, którzy występowali o emeryturę powszechną przed wydaniem wspomnianego wyżej orzeczenia TK, jak i ci występujący o nią po raz pierwszy po wejściu proponowanego aktu prawnego w życie. Nadto, w przypadkach, gdy ponownie ustalona wysokość emerytury powszechnej będzie wyższa od tej wypłacanej dotychczas, przewidziana została wypłata stosownego wyrównania.
      Jest światełko. Ja mam sprawę 20 grudnia i nie wiem co zrobić. Też jestem przedawniona. Alicja

      Usuń
    4. Alu jest przecież możliwość zawieszenia postępowania w sądzie do czasu wejścia ustawy. Ja napewno bym z tego skorzystała. Czekam na wezwanie od 1 sierpnia. Basia

      Usuń
    5. Pani Alicja moja rada iść na rozprawę bo nie wiadomo co będzie z ustawami światełko to nie wszystko

      Usuń
    6. Nieprzedawnione to są kobiety którym nie minęło pięć lat od chwili wydania decyzji EP,do chwili ogłoszenia wyroku TK.

      Usuń
    7. Uchwalą to co było wcześniej , a konkretnie odblokują tylko przedawnienie, wyliczą emeryturę zgodnie z wyrokiem TK i to wszystko. Najważniejsze było okres zgłoszenie do ZUSu. A nam chodziło współcz. do życia, a tu cisza. Tego się można było spodziewać. Rząd też nic lepszego nie wymyśli.Ja chciałabym żeby uchwalili już tę ustawę i niech się wszystko zakończy, bo emeryci szybciej się wykończą.

      Usuń
    8. Zanim bedzie ustawa to z naszego rocznika moze doczekac polowa.Senat swoje Rzad swoje a ZUS ma swoje pulapki.Zostalo nam walczyc w Sadach
      Ja sie nie poddaje i ide do Sadu mam stawiennictwo nieobowiazkowe ale musze tam byc. Pozdrawim

      Usuń
    9. 17:55
      Projekt, owszem, został zamieszczony jako jedna z uwag, ale przeszedł niezauważony, to co komentować w takiej sytuacji. Tyle serca, pracy i wysiłku zostało włożone, więc są dwie możliwości: albo okazał się bardzo dobry i profesjonalistom nie uchodzi publicznie przyznać się do porażki, że oto emerytki napisały lepiej, albo wręcz przeciwnie....
      Jedno jest pewne, zdobytej wiedzy w trakcie pisania nikt im nie odbierze.

      Usuń
    10. Do Grażyna T i innych z rocz. 49-52
      A nie zauważyłaś,że problem oszustwa pań z roczników wcześniejszych bezprawnym ograniczeniem uprawnień do wniosków złożonych tylko do 31 grudnia 2012 r.jest tematem tabu i od kilku dobrych lat nikt publicznie na ten temat nie wypowiada się, udając,że taki problem nie istnieje? Teraz władza zamiata już tylko sprawę oszustwa rocz. 49-52 pod dywan. Dokładnie to było widać wczoraj na obradach, gdzie wszyscy po kolei podnosili tylko problem rocznika 53, w stosunku do których ustawodawca popełnił błąd legislacyjny. Ustawodawca w ten sposób umywa ręce, że przepis nas nie objął, co potwierdził TK zarówno w postanowieniu P 11/14 jak i w postępowaniu P 20/16. To miałoby sens i tłumaczyło, dlaczego udają,że przepis objął tylko rocz. 53 i młodsze. A nas po prostu oszukała władza i judykatura podporządkowana władzy z SN na czele sfałszowaną wykładnią wykładnią prawa. Wszystkie zarzuty łącznie z matactwami MIN. Zieleckiego zostały już podważone, więc kurczowo trzymają się ostatniej deski ratunku, okresu vacatio legis, który według władzy zalegalizował bezprawie. Nikt nie zwrócił natomiast uwagi na fakt, że skoro przepis art.25 ust 1b nie obejmuje kobiet ur. przed 1953 r. to i okres vacatio legis tego przepisu ich nie dotyczy. W okresie vacatio legis przepisu-pułapki art.25 ust.1b też obowiązywała zmowa milczenia. Jedyna droga to zaskarżyć MRPiPS oraz ZUS o nadużycie władzy i popełnienie przestępstwa oszustwa z art.231. KK najlepiej w pozwie zbiorowym. Tylko trzeba utworzyć grupę co najmniej kilkunastu osób, im więcej tym lepiej. Nie ma na co czekać, bo wyraźnie widać, że udają, iż problem oszustwa roczników wcześniejszych nie istnieje. Liczą ma to,że jeszcze trochę pobawią się z nami w ciuciubabkę i sprawa oszustwa umrze śmiercią naturalną. Koszty prawnika rozłożą się w grupie, a poza tym w grupie siła. Wyrok z takiego oskarżenia miałby skutek materialnoprawny, to znaczy stanowiłby podstawę roszczenia przeciwko ZUS o odszkodowanie ze skarbu państwa za wszystkie lata wstecz. Niech się wypowiedzą osoby zainteresowane z rocz. 49-52. Osobiście ta sprawa nie zmienia mojej sytuacji, ale nie mogę znieść tego oszustwa i zależy mi na dowiedzeniu bezprawia władzy dokonanego na nas.

      Usuń
    11. 21:37
      Pozew zbiorowy to procedura w postępowaniu cywilnym, a nie karnym, a ty piszesz:

      "Jedyna droga to zaskarżyć MRPiPS oraz ZUS o nadużycie władzy i popełnienie przestępstwa oszustwa z art.231. KK najlepiej w pozwie zbiorowym."

      Usuń
  19. Ustawe robia pod siebie.A ja ide na sprawe za kilka dni i zobacze jak sie zakonczy.Po sprawie napisze.Jestem nieprzedawniona.Pozdrawiam rocznik 1953

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę czekać na informacje od Ciebie.Tez jestem nieprzedawniona ale wciąż czekam na termin rozprawy.Nie wycofam swojego odwołania po wejściu ustawy.Zobacze co zrobi SO .

      Usuń
    2. Pod koniec tygodnia napisze ale w tej chwili jestem w stresie
      Jestem twarda ale nie wiem jak to przezyje. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Do 23:11
      Przeżyjesz, nie takie rzeczy się przeżywa. Nie wiem o co masz sprawę, jako nieprzedawniona, ale bądź dobrej myśli. Ja zawsze nastawiam się najgorszy scenariusz, przez co nie przeżywam ewentualnej porażki, tym bardziej, że często niewiele zależy ode mnie. Podejrzewam, że w twoim przypadku tez nie za wiele będzie zależeć od ciebie.Najważniejsze, żeby nie mieć nic sobie do zarzucenia, że czegoś nie zrobiłaś, a mogłaś. Nie stresuj się, sędzia też człowiek Powodzenia i napisz jak poszło.

      Usuń
    4. Dziekuje za dobre rady.Tez jestem tego zdania ze zawsze jestem przygotowana na najgorsze.Srawe mam o niekorzystne przeliczenie.Pozdrawiam

      Usuń
    5. Do 11:12
      No to tylko cud może tu pomóc. Ale przynajmniej nie będziesz miała sobie nic do zarzucenia. Jeszcze nie słyszałam o przypadku, żeby ktoś tą sprawę wygrał, ale zawsze możesz być ta pierwszą.Trzymaj się i nie stresuj. Pozdrawiam

      Usuń
  20. Brawo panie senatorze Borowski.Choć bardzo merytoryczne pismo zostalo na pana ręce wysłane przez panią reprezentująca roczniki 1949-1952,to nawet słówkiem nie wspomniał pan,że jest jszcze grupa pokrzywdzonych pań z tych roczników. Tak samo jak i niektóre oranizacje społeczne, które w swych uwagach nadmieniały o ujęcie w projekcie spóźnionych roczników 1949-1952 na komisji " straciły pamięć.Bardzo dziwna jest ta utrata pamięci przez osoby i organizacje do których zwracałyśmy się o pomoc już od 2016roku.Teraz nam pozostaną tylko sądy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Był też za terminem na złożenie wniosku....

      Usuń
    2. Senator Borowski otrzymuje ale... nie czyta. Czytanie nadwyreza wzrok.
      Wystarczy, że wyjąłem druk 1175. Czy to nie wystarczy? Naiwne. po co wy do mnie piszecie?

      Usuń
    3. Do anonimowej 21:$0
      Pokaż przepis, gdzie jest wymieniony ten termin składania wniosku. Chyba jesteś na tyle kumata, że wiesz, co to znaczy termin składania wniosków. zgodnie z art.129.1., którego pewnie na oczy nie widziałaś data złożenia wniosku jest dowolna, zależna od woli osoby uprawnionej i przepis ten od roku 1998 do dnia dzisiejszego się nie zmienił. Skoro nie ma żadnego terminu składania wniosków w ustawie, a zgodnie z art.101. 2. nabyte ex lege prawo do świadczeń w wieku powszechnym przysługuje do śmierci, to na jakiej podstawie zostały rocznikom wcześniejszym te prawa odebrane i stosuje się w stosunku do nich przepis art.25 ust.1b? A dlaczego niby panie z rocznika 53 nie maja żadnych ograniczeń co do daty składania wniosku? przecież cała grupa kobiet nabyła prawa emerytalne na mocy tej samej ustawy i na tych samych zasadach. Widzę, że nie znasz tez kompletnie konstytucji, więc przypomnę, że prawo do wolnej woli, czyli w tym przypadku dowolnej daty złożenia wniosku podlega konstytucyjnej ochronie i ograniczenie tego prawa może być zmienione tylko w wyjątkowych przypadkach i tylko w drodze ustawy. Gdyby ustawodawca wprowadzając art.25 ust.1b zamierzał stosować go wbrew konstytucyjnym zakazom i zasadom poprawnej legislacji w stosunku do kobiet urodzonych w latach 1949-1952, które nabyły już prawo do emerytury powszechnej przed 1 stycznia 2013 r. przysługujące im do śmierci, to musiałby przede wszystkim wprowadzić do ustawy najpierw przepis ograniczający te uprawnienia do określonej przez ustawodawcę daty i przepis ten musiałby być przegłosowany przez senat i sejm, co oczywiście nigdy by nie przeszło, ze względu na złamanie konstytucyjnych zakazów. Proszę posłuchać stenogramu, co na temat ograniczania uprawnień do jakiejś daty złożenia wniosku powiedziała senator Kochan. Nie będę przytaczać art. 31. Konstytucji, sama przeczytaj.

      Usuń
    4. 23:08
      Interesujące, jaka argumentacja znajdzie się w uzasadnieniu uchwały SN z 28 listopada 2019 r. - III UZP 5/19?

      Usuń
    5. Do 23:25
      Nie wiem, jakie będzie uzasadnienie, ale w komunikacie cała uchwała oparta jest tylko na usprawiedliwieniu stosowania art,25 ust.1b okresem vacatio legis. Ponieważ już wszystkie fałszerstwa zostały podważone, to w obronie stosowania bezprawia pozostał tylko okres vacatio legis przebywania przemyconego do ustawy przepisu art.25 ust.1b , w czasie którego obowiązywała zmowa milczenia. Niekonsekwencją w tym komunikacie jest stwierdzenie już w pierwszym zdaniu,że zasady ustalania wysokości emerytury, obowiązujące wszystkich ubezpiecz. wchodzą w zakres praw nabytych podlegających konstytucyjnej ochronie, a następnie,że uzasadnione jest stosowanie przepisu art.25 ust. 1b w stosunku do osób, które te prawa nabyły, bo mogły złożyć wnioski w okresie vacatio legis. Oznaczałoby to, że okres vacatio legis zastawionej na emerytki pułapki art.25 ust.1b legalizuje bezprawie, czyli złamanie konstytucyjnych zakazów, w tym nie działania prawa pogarszającego sytuacje prawną podmiotu wstecz, zakaz odbierania praw nabytych i zakaz zmiany warunków oraz zasad obliczania świadczeń, które podlegają konstytucyjnej ochronie już po nabyciu do nich prawa, oraz zakaz ograniczania prawa do wolnej woli, w tym przypadku daty złożenia wniosku, która jest zależna od woli osoby uprawnionej, a jej ograniczenie zgodnie z art.31 konstytucji może nastąpić tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko w drodze ustawy. Dlatego nie jest uprawnione twierdzenie, że data 1 styczeń 2013 r, wejścia w życie nowego przepisu, który nie obejmuje osób urodzonych przed 1953 r.stanowi termin składania wniosków o potwierdzenie nabytego prawa do świadczeń w wieku powszechnym i ich wypłatę, a tym samym ogranicza prawa nabyte tylko do tej daty, gdyż ustawodawca musiałby najpierw w drodze ustawy wprowadzić takie ograniczenie w art.129.1, czyli przeprowadzić nowelizację Art.129.1., który musiałaby być zatwierdzony najpierw przez senat, a potem przegłosowany przez sejm, co stanowi zapis art.31 Konstytucji RP. Nic takiego nie miało miejsca, więc skoro nas przepis art.25 ust. 1b nie dotyczy, to również nie dotyczy nas jego okres vacatio le=gis. Podłość i zakłamanie naszych decydentów sięga już poniżej dna. Jak im nie wstyd tak oszukiwać. Teraz ewidentnie zamiatają już sprawę emerytek z wcześniejszych roczników pod dywan, i jak widać znowu obowiązuje zmowa milczenia. Im bardziej ewidentne i podłe oszustwo, tym mocniej objęte jest cenzurą, nawet nikt o nas nie wspomina, bo nie wolno...

      Usuń
    6. O tym, że nie można ograniczać emerytom żadnymi terminami przyslugujacych im praw mówiła wczoraj senator Kochan.
      Taki zgłoszony przez nia wniosek zostal, przez senatorow, przyjęty.
      Nie ma zapisu w ustawie, że emeryt po nabyciu uprawnień, ma obowiazek zrealizować je w określonym terminie. Nawet nie ma przepisu w ustawie o jego powinnosci.
      Senatorowie potwierdzili tylko, że zarówno senator Borowski jak również RPO Pan Bednar potwierdzali swoje bezprawne działania ustalajac, że emerytki z rocznika 1952 mogły pobiec do ZUS i przed końcem 2012 r. złożyć swoje wnioski.
      Kto więc stosuje bezprawie:RPO czy senator Kochan?

      Usuń
    7. 23:08, 00:44, 08:46
      Nikt ci nie zabrania składania wniosku wtedy, kiedy chcesz. Jeśli wybierasz moment na jego złożenie, gdy obowiązuje niekorzystny dla ciebie stan prawny, to twoja wolna wola ;)
      Twoje komentarze długaśne niczego w tej kwestii nie zmienią.

      Usuń
    8. Chodzi o ograniczenie czasowe do którego ubezpieczony powinien się zgłosić do ZUS żeby mieć potwierdzone nabycie prawa do emerytury a nie do jej wypłaty.
      Jeżeli nabywa się prawo do emerytury pod rygorami pewnych przepisów ustawy to obojętne jest kiedy wniosek zostanie złożony. Nikt więc nie może twierdzić, że nabycie prawa z mocy ustawy powinno być realizowane w określonym przedziale czasowym by mogło być korzystne dla ubezpieczonego - wyroki SN przywolane w postanowieniu TK P11/14 z dnia 3 listopada 2015 r..

      Usuń
    9. Do 10:12
      Nie można dyskutować z kimś, kto kompletnie nie zna ani ustawy, ani nawet podstawowych konstytucyjnych praw, a jedyne co potrafi, to trollować na blogach, do czego nie jest akurat potrzebna żadna wiedza, a jedynie chęć upuszczenia jadu.

      Usuń
    10. Do 8:46
      Sen Kochan potwierdziła swoim krótkim wystąpieniem potwierdziła tylko,że nie można ograniczać nikomu uprawnień, które nabył na mocy prawa (ustawy). Tylko w wyjątkowych sytuacjach można te prawa ograniczyć, ale tylko w drodze ustawy.Znaczy to,że chcąc kobietom z roczników 40-52 ograniczyć prawa nabyte do dnia 31 grudnia 3012 r, to senat musiałby te ograniczenia zgodnie z art.31 Konstytucji najpierw przegłosować w senacie, a następnie musiałyby one nyć zatwierdzone przez sejm i wprowadzone do ustawy. Ustawa z 11 maja 2012 r. musiałyby znowelizować art. 24.1., art.100. 1., art.101. 2. i art.129.1. ustawy o FUS, żeby ograniczyć prawa nabyte kobiet z roczników 49-52, które uprawnienia do e. p. nabyły przed 1 stycznia 2013 r. Ponadto wprowadzone ograniczenia musiałyby dotyczyć również rocznika 53, bo nie można zmieniać ustawy tylko do wybranej grupy osób. Ponieważ nic takiego nie miało miejsca, a panie z rocz. 53 składają wnioski kiedy chcą bez żadnych konsekwencji prawnych, to znaczy tylko jedno, że panie z rocz. wcześniejszych zostały perfidnie oszukane.

      Usuń
    11. Do 8:46
      RPO Pan Bodnar jest pozerem i takim samym mataczy=em jak MRPiPS oraz panowie senatorowie z wczorajszych obrad z sen.zele Borowskim na czele. Tak jak obowiązywała zmowa milczenia podczas przebywania przepisu-pułapki art.25 ust.1b w ustawie, tak istnieje zmowa milczenia w stosunku do kobiet z rocz, wcześniejszych, w stosunku do których władza dopuściła się przestępstwa oszustwa, a teraz usiłuje zamieść to oszustwo pod dywan.

      Usuń
    12. 14:39
      Jeśli wyczerpałaś drogę sądową w Polsce, to kiedy planujesz złożyć skargę na Polskę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka?

      Usuń
    13. do 15:15
      Co ty za bzdety do mnie wypisujesz, chyba ci się adresaci pomylyli.

      Usuń
    14. 15:25
      Ciągle piszesz o spisku, o perfidnym oszustwie wobec urodzonych w latach 1949-52, to chyba pozostaje ci już tylko skarga do ETPCz na Polskę? Oczywiście jeśli wyczerpałaś dostępną drogę sądową w kraju. Chyba nie piszesz tylko w interesie innych, ale też w swoim?

      Usuń
  21. Wartość przedmiotu sporu co to jest jak wyliczyć w przypadku naszych emerytur może znajdzie się osoba która to,dobrze wytłumaczy żeby można zrozumiec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam możliwości wcześniej napisać.
      Przejrzyj komentarze z 2-3 ostatnich wątków. Tam znajdziesz wytłumaczenie, jak policzyć wartość przedmiotu zaskarżenia

      Usuń
    2. Pod moim komentarzem znajdziesz sposób obliczenia wps

      29 listopada 2019
      "Krótkie podsumowanie. Nasz projekt ustawy naprawczej - dyskusja"
      https://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/11/krotkie-podsumowanie-nasz-projekt.html

      Jolka K 30 listopada 2019 16:47

      Usuń
    3. Gdyby podać przykład chociaż na fikcyjnych liczbach

      Usuń
    4. Ja też nie widzę wyjaśnienia jak policzyć wartość przedmiotu zaskarżenia, proszę o wskazówkę
      gdzie tego szukać
      już kilka razy pojawiało się to pytanie i nigdzie nie widzę odpowiedzi

      Usuń
    5. Dziewczyny, wystarczyło przeczytać komentarze pod powyższym postem.
      Jolka K30 listopada 2019 16:47
      Grażynko pytająca o wartość przedmiotu sporu, odezwij się
      Grażyna Wstępnie obliczyłam aktualnymi wskaźnikami składek i kapitału początkowego.Mam nadzieję że to dobrze.

      Jolka K1 grudnia 2019 10:06
      Grażynko, poradzę Ci tak:
      wpz zapisz w trzech punktach:
      1. różnica między emeryturą powszechną a emeryturą wcześniejszą w roku 2013 (obie emerytury z tego samego roku) razy 12 (miesięcy) = .....

      2. Suma odliczonych świadczeń

      3. Twoje obliczenie hipotetycznej emerytury (pamiętaj o waloryzacji, podałam wcześniej w komentarzach).
      Tutaj dodałabym krótki komentarz, że jest to Twoje wyliczenie.
      Dodam, że ZUS zwykle nie chce podać tego wyliczenia.

      A może i czwarty punkt (nie jestem tego pewna, może inni się wypowiedzą): emerytura powszechna wyliczona na 2019 r. (po waloryzacji od 2013 r.) z tablicami dożycia na rok 2019
      Unknown1 grudnia 2019 12:11
      Grażyna.Ja wyliczyłam emeryturę od 2014r wskaźnikami waloryzacji składek i kapitału początkowego w/g tabeli podanych na stronie ZUS np. 2014 jest 102,06% publikacja w m.p. z 2015 poz.442 a wskaźniki przeliczenia emerytury w 2014 jest 101,6 %.

      Anonimowy1 grudnia 2019 12:16
      Grażyno, wskaźniki rocznej waloryzacji składek i kapitału początkowego są podane tutaj:

      https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/waloryzacja-skladki-i-kapitalu-poczatkowego/wskazniki-waloryzacji-rocznej
      Mam na myśli, że wskaźnik waloryzacji składek i kapitału początkowego za rok 2014 był wyjątkowo niski. W pozostałych latach od 2012 jest wyższy lub znacznie wyższy.

      Usuń
    6. Tu dorzucam dyskusję spod wcześniejszych postów.

      Moja różnica między emeryturą wcześniejszą z 2013 roku a tą powszechną bez potrącania składek z 2013 roku wynosi 129zł. Jaką wartość obliczyć do Sądu czy razy 12 miesięcy czy inaczej.
      wpz podaje się za rok. Można zapisać: 129 zł x 12 miesięcy =


      Jolka K18 listopada 2019 19:31
      Można podać wpz na dwa sposoby, albo roczna kwotę, albo kwotę za wszystkie lata. Ale w drugim przypadku trzeba policzyć i waloryzację. W odpowiedzi na żądanie sądu apelacyjnego możesz napisać, że jest to kwota wyliczona za rok 2013



      Art. 22. Wartość przedmiotu sporu w sprawach o świadczenia powtarzające się
      Dz.U.2019.0.1460 t.j. - Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego
      W sprawach o prawo do świadczeń powtarzających się wartość przedmiotu sporu stanowi suma świadczeń za jeden rok, a jeżeli świadczenia trwają krócej niż rok - za cały czas ich trwania.
      Wartość przedmiotu sporu to dochodzona przez nas kwota pieniędzy. Składa się na nią tylko należność główna, jakiej dochodzimy od pozwanego. Na wartość przedmiotu sporu nie składają się więc:
      • odsetki,
      • koszty procesu,
      • pożytki,
      • wszystkie inne elementy, których dochodzimy poza świadczeniem głównym.


      skoro sąd wezwał Cię do podania wpz, to musisz to zrobić.
      W odpowiedzi do sądu możesz opisać sposób obliczenia.
      Jeśli masz jakieś wątpliwości, możesz poprosić sąd, aby zobowiązał ZUS do przedstawienia obliczeń oraz symulacyjne wyliczenie wysokości emerytury. Ale i tak musisz podać swoje wyliczenia.

      Usuń
    7. Ja miałam rozprawę wczoraj w sądzie okregowym - przedstawiciel ZUS nie zgodził sie na zawieszenie postępowania- ale sędzina zobowiązała ZUS do przeliczenia wartości przedmiotu sporu. Teraz czekam na wyrok. Powiedziała też, że jeżeli ustawa wejdzie w życie to ZUS będzie i tak musiał ponownie przeliczyć mi emeryturę. I nie wiem czy w takiej sytuacji składać apelację.Przedawniona.

      Usuń
    8. Na stronie zus są kalkulatory emerytur, może one będą pomocne w wyliczeniu każdej z nich i porównaniu, wyliczeniu różnicy

      Usuń
  22. Do 21:40
    Senator Borowski mówi tylko to, co mu karzą, a zdanie zmienia w zależności, jak wiatr zawieje, dlatego przez tyle lat zajmuje ten stołek.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziewczyny pochwalilam sie ze mam sprawe za kilka dni tylka jedna zyczyla mi powodzenia.Dziekuje
    .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Unknown powodzenia to bym Ci zyczyla jak byś szła na zabawę dawniej mówili na muzykę ja Ci życzę wygranej w tym sądzie żeby było na Twoją korzyść a i ZUS żeby nie składał apelacji pozdrawiam Gienia

      Usuń
    2. Nie wiem, czy jesteś osobą wierzącą, może się nie obrazisz, dedykuję ci pieśń znana z pielgrzymek papieskich: Życzymy, życzymy, życzymy, życzymy i zdrowia, i szczęścia i błogosławieństwa przez ręce Maryi :)

      Usuń
    3. Życzę powodzenia i dobrego konceptu w kontaktach z Sądem. Trzymam kciuki

      Usuń
    4. Jestem wierzaca.Dziekuje bardzo wszystkim ktore mi zycza wygranej.Pozdrawim

      Usuń
    5. Też życzę wygrania. Trzymaj się mocno. I głowa do góry. Basia

      Usuń
  24. A czy jest w tej ustawie jak to ma być przeliczane tak jak pierwszaki i jakie tablice dożycia. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 8:32;
      Jeżeli myslisz to wiesz kiedy za
      złożyłas wniosek a kiedy ta osoba po wydaniu wyroku TK. Twoja prawomocna decyzja zostanie zmieniona na dzien zlozenia wniosku bez zastosowania art 25 ust 1b ustawy. Skąd ten pomysł traktowania jak pierwszaki?

      Usuń
    2. Do Anonimowy 14:21
      A jakie ma to znaczenie pierwszak czy nie pierwszak, to że ktoś nie złożył wniosku, to również nie zapracował na wzrost tego kapitału ani składek tak jak ta osoba, która złożyła wniosek.

      Usuń
    3. Do 15:09
      Mogłoby tak być, gdyby ustawodawca zamiast oszukiwać emerytki bezprawnym stosowaniem art.25 ust.1b, działającym wstecz i znoszącym prawa nabyte, oczywiście wszystko niezgodnie z prawem, wprowadził ustawą zmianę zasad waloryzacji kapitału i składek dla osób, które pobrały emerytury wcześniejsze, a z wnioskiem zgodnie z prawem mogły wystąpić kiedy zechcą i tylko to własnie mógł zrobić, co napisał TK w odpowiedzi na pismo sejmu o sztucznej kapitalizacji. jak wiadomo, ustawodawca tego nie zrobił, bo straciłby usprawiedliwienie dla bezprawnego stosowania art.25 ust.1b w stosunku do osób, których on nie obejmuje. A że wyroku TK dla pań z rocz.53 nie było, to sytuacja tak właśnie wygląda. Nie zazdrość pierwszakom, że akurat im się bardziej poszczęściło. Zamiast tego pomyśl, ile kobiet z rocz. wcześniejszych zostało oszukanych data złożenia wniosku, choć żadnego terminu daty złożenia wniosku nie ma i nigdy nie było, a nabyte prawo przysługuje do śmierci. to dopiero jest oszustwo.

      Usuń
    4. Do Anonimowy 15:40
      Takie samo oszustwo jak w stosunku do rocznika 53, ponieważ był to celowy zamiar uniemożliwienia skorzystania z możliwości waloryzacji. Niestety, oszukują wszystkich emerytów bez względu na rocznik, w każdy możliwy dla nich sposób.

      Usuń
    5. Do 16:57
      Nie do końca masz rację. Gdyby panie z rocz 53 zostały tak samo oszukane jak panie z rocz. wcześniejszych, to TK nie mógłby w stosunku do rocz, 53 wydać żadnego wyroku, bo zgodnie z kryteriami MRPiPS, które wydało przepisy wykonawcze w zw. stosowaniem art.25 ust.1b dla ZUS, prawo do emerytury z art.24 nabywa się dopiero od miesiąca daty złożenia wniosku o e.p. Na jakiej więc podstawie TK mógłby wydać wyrok powołując się na ochronę praw nabytych? To raz, a po drugie , to pomyśl, jaki jeszcze przepis oprócz art.24.1.powyższającego wiek emerytalny i art. 25 ust 1b został w stosunku do nas wprowadzony ustawą z 11 maja 2011 r. ? Żadaen. Dlaczego więc roczniki wcześniejsze miały ograniczone prawa nabyte do wniosków złożonych przed 1 stycznia 2013 r., a rocznik 53 nie ma żadnych ograniczeń? Jedno wielkie oszustwo.

      Usuń
  25. Dziewczyny, to wszystko to jest zawracanie ludziom głowy i budowanie kapitału politycznego. 9 miesięcy od TK Senat, Sejm, Sądy są bezradne w tak prostej sprawie. Zmuszają ludzi już 66 letnich do szukania sprawiedliwości w Sądach po czym nic z tego nie wynika. To jest poprostu skandal oszukać ludzi przez 6 lat ich grilowac i czekać jak się wykrusza. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. nieprzedawniona mam pytanie czy jest możliwość zwolnienia nas z opłat Sadowych? z kosztów zastępstwa procesowego?

    OdpowiedzUsuń
  27. Miałam rozprawę w sądzie okręgowym i nic nie placilam okazji koszty chodzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sad zasadza ode mnie na rzecz strony pozwanej czyli ZUSU kwote 180zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego

      Usuń
    2. pewnie ta kwota to nie wszystko mam tydzień na złożenie wniosku o sporządzenie na pismie i doręczenie mnie uzasadnienia wyroku w całości w goglach wyczytałam ze za takie uzasadnienia wyroku Sad pobiera aż całe 100zł, z trbami emerytów Sady i nasz przemiły dbający o nasze emerytury ZUS puszcza.

      Usuń
    3. 9:09;
      Z kosztów zastępstwa procesowego na pewno nie. Możesz złożyć wniosek o rozlozenie na raty.

      Usuń
    4. W otrzymanym wyroku Sąd podal kwotę 180zl i żadnego konta na które wpłacać

      Usuń
    5. No to zaczekaj do czasu aż ktos sie upomni. Tylko nie bądź nadgorliwa.
      Jezeli jest to dla ZUS to organ upomni się lub nie.

      Usuń
    6. 10:34
      Prawdopodobnie przyjdzie kolejne pismo i będą w nim wszystkie dane do zapłaty.

      Usuń
    7. Napisz niech sobie odbiorą z tych pieniędzy co nam ztkiabrali niech sobie odsetki oblicza i też wezmą pozdrawiam

      Usuń
    8. Do 10:34 i innych.
      Do treści wydanych wyroków w sprawie obciążenia kosztami
      zastępstwa procesowego należy podchodzić poważnie.ZUS mając wyrok prawdopodobnie dokona potrącenia z należnej emerytury.Jeśli tego nie dokona,to można się spodziewać egzekucji tych należności w inny sposób,a to zwiększa koszty.Rozważyć należy zasięgnięcia w tej sprawie informacji w sądzie lub w ZUS.Po otrzymaniu takiej informacji,można się ewentualnie zwrócić z prośbą o rozłożenie tych kosztów na raty.

      Usuń
    9. 21:07
      Aby coś komuś potrącić z emerytury to muszą być stosowne dokumenty, sam wyrok obciążenie kosztami sądowymi to nie jest podstawa do potrącania.

      Usuń
  28. Nieprzedawniona ,witam wszystkich wczoraj w końcu otrzymałam Wyrok z posiedzenia niejawnego z Sadu Jelenia Góra w sprawie wycofania wniosku o emeryture powszechna z 2014r, odwołanie oddalone i 180zl do zapłaty z tytułu zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. Sad nie raczył nawet mnie powiadomić o toczącej się sprawie, żal serce sciska ze tak traktuje się emerytów. Wniosek o wycofanie wniosku złożyłam w maju br

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu chcą nas zniechecic do takich działań. Starzy maja siedziec cicho a jak nie to 180 zl zapłacą a jak nie to komornik wchodzi na emeryturę i dodatkowo koszta komornicze.

      Usuń
    2. Emerytki będą finansowo wspomagać Sądy ZUS a w zamian dostaną Wyroki niejawne bo po co mają oglądać 70 łatki przecież to jest przykry widok za to ściąganie z naszych i tak niedużych emerytur pieniedzy przykre nie jest

      Usuń
    3. Aż się boję. Też mam sprawę w Jeleniej Górze.

      Usuń
    4. Do nieprzedawnionej 9.37 sprawdź sobie dokładnie decyzje kapitał i składki. Nie czytałam na tym blogu, żeby jakąś osoba nieprzedawniona dostała podwyżkę em i wyrównanie ani z Sądu ani z Zus. Oni robią Nas w Banbuko.Ja mam nie doliczone składki od 2013 r jestem nieprzedawniona i em pow mam niższa.

      Usuń
    5. Zapłata za zastępstwo procesowe jest wtedy gdy przegrywa się sprawę w sadzie

      Usuń
    6. Do 9:37
      A jakim prawem chcesz wycofać wniosek z 2014 r., skoro twoja decyzja uprawomocniła się już w 2014 r.? Twoje żądanie jest bezzasadne, stąd słusznie zapłaciłaś 180 zł. I tak dobrze,że tylko tyle. Ktoś wam bzdur naopowiadał, że można wycofywać wnioski, do których lata temu uprawomocniła się decyzja. Dorabiacie sobie na użytek własny głupawe, bzdurne teorie rozpowszechniane na tym blogu, że zmiana decyzji w zakresie stosowania art.25 ust.1b, polegająca na ponownym przeliczeniu świadczenia z pominięciem art. 25 ust.1b upoważnia was do wycofania wniosków o emeryturę powszechną, złożone lata temu. trzeba było te wnioski wycofać w ustawowym terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji, a nie po kilku latach. Nie możecie zrozumieć, że żądacie łamania dla was prawa, dlatego takie bzdurne żądania są oddalane na posiedzeniu niejawnym i wasz udział w tej sprawie jest zbędny. Akurat w tym przypadku sądy mają 100% racji. Uchyla się i zmienia decyzję, a nigdy wniosek.

      Usuń
    7. A licho z wnioskiem żeby tylko było jednakowe,na takich samych zasadach przeliczenie emerytur dla całego rocznika 1953 ale jak widać i słychać to tak nie bedzie

      Usuń
    8. Proszę uważnie przeczytać tekst pod podanym niżej linkiem.
      Pełnomocnicy ZUS posługują się gotowcami opracowanymi przez prawników ZUS - zmieniają się tylko nieliczne szczegóły okoliczności sprawy. Dlatego, w związku z nikłym nakładem pracy pełnomocnika ZUS sąd może zasądzić tylko część kosztów zastępstwa procesowego lub nie zasądzić kosztów wcale.

      Taka sytuacja była podnoszona podczas spraw sądowych emerytów, którzy występowali do sądów w proteście przeciwko kwotowej waloryzacji emerytur w roku 2012.

      Link do informacji:

      https://www.produkty.lex.pl/navigator/artykuly/3495-zwolnienie-z-obowiazku-zwrotu-kosztow-zastepstwa-procesowego-za-niski-naklad-pracy-pelnomocnika

      Usuń
    9. Do 14:12
      Przecież jest przeliczane na tych samych zasadach, czyli emerytura jest przeliczana z datą złożenia wniosku o e.p. z pominięciem art.25 ust.1b ustawy z FUS. A co niby odbywa się na różnych zasadach? Takie zasady maja swój zapis w ustawie.

      Usuń
    10. Do Anonimowy
      "Takie zasady maja swój zapis w ustawie", powinno to również dotyczyć, co do rzetelnej informacji emeryta.
      że nie wycofanie wniosku skutkuje zakończeniem waloryzacji kapitału i składek, i powinna zawierać ten zapis wydana decyzja.

      Usuń
    11. 14:12;
      A dlaczego caly rocznik ma miec policzone jednakowo? Prawo jest prawem i stanowi inaczej. Pierwszaki składały wnioski w 2019 r. a Ty w 2013 lub 2014.
      Wniosku nie wycofalas i dlatego masz inaczej.

      Usuń
    12. A czy tak trudno Pani zrozumieć, dlatego że, to ZUS w błąd wprowadził emerytki, a czy Pani wiedząc o tym, że przez nie wycofanie wniosku zaniży sobie emeryturę, to co by Pani zrobiła wycofała, czy nie wycofała? Proszę sobie odpowiedzieć.

      Usuń
    13. Ty co tak znasz wszystkie przepisy i taka jesteś tam mądra to Ty nie jesteś z ZUS a opłacają Cię z tych naszych zabranych pieniędzy

      Usuń
    14. do 16:33
      ZUS nie wprowadził was w błąd, nie przesadzaj. Wprowadziłby w błąd, gdyby powiedział odwrotnie, niż jest. ZUS po prostu tylko nie poinformował, bo nie zapytałyście. A niby kogo ZUS o czymkolwiek, co jest na niekorzyść osoby uprawnionej,informuje? Informuje tylko wtedy, jak ty mu jesteś coś winna.

      Usuń
    15. Tak, ZUS wprowadził w błąd, ja zgłosiłam się z otrzymaną decyzją do ZUS i nie otrzymałam informacji o wycofaniu wniosku jak i o zakończeniu waloryzacji.

      Usuń
    16. A po co zgłosilaś się do ZUS z ta decyzją? jak chciałaś wycofać, to przecież nikt Ci nie odradzał. jak nie zdałaś konkretnego pytania o waloryzację, to nie oczekuj, że ktoś ci będzie wszystkie wszystkie przepisy recytował. Gdybyś zapytała o waloryzację, to otrzymałabyś odpowiedź, a jak nie zapytałaś, to nie było odpowiedzi. Panie z ZUS nadgorliwością nie grzeszą, ale tez nie maja obowiązku obszernie każdemu tłumaczyć spraw, o które nie pyta. A ponadto i tak to co mówisz, czy myślisz o paniach z ZUS nie ma żadnego znaczenia, bo nie jesteś w stanie udowodnić, że to z uchybienia pani z ZUS jesteś poszkodowana. A tak na marginesie, to ty i tak nic byś na tym oskarżeniu nie zyskała, ale za to ta pani z ZUS mogłaby jeszcze dostać bonusa za dobra pracę i wybitne zasługi dla ZUS.

      Usuń
    17. Mam pytanie .Czy w zus są doradcy i gdie ich szukać?

      Usuń
    18. Moim zdaniem doradcy klienta są w punkcie Informacji - punkt obsługi klienta,bierzesz numerek (nie mylić z szybkim numerkiem), przychodzi twoja kolej to pytasz

      Usuń
    19. Gdyby doradcy ZUS, jak sama nazwa wskazuje byli naprawdę doradcami, to wiele emerytek 1953 i innych nie miało by dzisiaj wielu problemów.Z szybkim numerkiem,to razy miałam spięcie w ZUS, bo jak za dużo chciałam dopytać , to usłyszałam,aby pospieszyć się z pytaniami, bo kolejka czeka ,a były tylko 3 osoby, a okienek 4.Raz oparło się o kierownika,bo pani żle mnie poinformowała, a racja była po mojej stronie.

      Usuń
    20. Do Anonimowy 19:33
      Właśnie swoim komentarzem wydałaś negatywną opinię o pracy Pań w ZUS, więc po co zadajesz pytanie "A dlaczego cały rocznik ma mieć policzone jednakowo?"

      Usuń
  29. Czytam ustawę ZUS złożona do Senatu pkt. 3 kryteria ustalenia świadczenia.Czy tu nie przywołują daty ponownie złożonego wniosku. Możecie Panie na to spojrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  30. Proszę wejść od strony startowej naszego bloga. Później będą konsultacje społeczne i instytucje. To trzeba wejść w inst. Będzie sąd, rzecznik i dwa zusy. Na stronie startowej na czerwono jest link do Senatu. Dziękuję za zainteresowanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy chodzi o pismo Członka Zarzadu ZUS który już na wstępie powołuje się na pismo z dnia 20 grudnia 2019r ?

      Usuń
    2. Tak, i w dalszym ciągu jest ustawa ZUS proponowana.

      Usuń
  31. Dzisiejsza Gazeta Prawna. Artykuł Pauliny Szewiola." Emerytki 1953 zaopiekowane podwójnie. W teorii."

    OdpowiedzUsuń
  32. Nieprzedawniona, dziś odbyła się sprawa o przeliczenie emerytury i zwrot wniosku z 2014r.,połączona i jedna jedna sprawę, wszystko oddalone. Sąd Olsztyn.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz proszę, czy będziesz się odwoływać.

      Usuń
    2. do anonimowy z 12,44 czy Pani uczestniczyła w sprawie? i czy była możliwość wypowiedania się?

      Usuń
    3. Od razu zostawiłam wniosek o uzasadnienie wyroku w części zwrotu wniosku, gdyż przeliczenie jest zgodne z wyrokiem TK, uzasadnienie nie jest płatne. Sąd Apelacyjny to Białystok. Pewnie będzie wyrok identyczny. Droga nam się zamyka. Pozdrawiam

      Usuń
    4. Czy zadawali ci pytania oile tak to napisz o co pytali?Ja jestem przed sprawa.Pozdrawiam

      Usuń
    5. Odp.14.34 Sędzia pytała tylko czy podtrzymuje skargę, czy mam coś do powiedzenia, wzasadzie to powiedziałam to co odpisałam na odpowiedź ZUS, przedstawiciel tylko podtrzymał oddalenie, praktycznie Sędzia nawet o nic go nie pytała, wyglądało tak jakby z góry przygotowane, wyrok wyjaśniony bardzo dokładnie i zrozumiałe wyglądało to jakbym chciała coś wyłudzić. Tyle czekania choć wynik z góry zaplanowany.

      Usuń
    6. Czy po wznowieniu postępowania miałaś uchyloną decyzję w całości, czy w części?

      Usuń
    7. 15.31 Decyzja uchylona w całości i w następnej przyznano emeryturę od dnia wniosku z 2014r.tym też uzasadniłam, Sądzie wytłumaczyła, że to nie ma znaczenia, wyrok niezgodny jest z tyko odnośnie kwot pobranych i Sąd wie o co chodzi a zwrot w opału z 2014r. nie jest możliwy.

      Usuń
    8. Dzieki ze odnioslas sie do mojego pytania.Taki to nasz los na stare lata.Nie wiem jak ja to przezyje.Do anonimowy 15.14 Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
    9. Do 15:14
      Te wnioski o wycofanie starego wniosku składa się tylko po to,żeby móc zwaloryzować dodatkowo przez następne parę lat kapitał, czyli ich składanie wiąże się wyłącznie z z osiągnięciem dodatkowych, nienależnych korzyści. A niby z jakiej racji? Roszczenie o przeliczenie świadczenia bez art.25 ust. 1b czy też uchylenie decyzji przedawnionych jest w pełni uzasadnione, natomiast roszczenie dodatkowych korzyści w postaci dodatkowej waloryzacji jest roszczeniem bezzasadnym i niestety wygląda to właśnie na wyłudzenie. Trafnie to określiłaś, bo w tym przypadku wykorzystujecie wyrok TK z 2019 r., który dotyczy tylko stosowania przepisu art.25 ust.1b w celu wyłudzenia dodatkowych korzyści w postaci dodatkowej waloryzacji. Nie dziwię się wcale, że tak właśnie to wygląda ze strony osoby postronnej.

      Usuń
    10. 19:15
      Nikt niczego nie chce wyłudzać, nie przesadzaj, ludzie poczuli się nierówno potraktowani, znaleźli przyczynę tego stanu rzeczy.

      Usuń
    11. Do 19:41
      Myślę, że mówiąc o ludziach masz na myśli panie z rocz,53. Niemniej nie zapominaj, że wszystkie panie ur. w latach 1949-1953 nabyły prawa emerytalne na mocy tej samej ustawy i tych samych przepisów, a więc powinny mieć obliczane emeryturę na tych samach zasadach. A mają?

      Usuń
    12. No, myślę że panie z rocz. to też ludzie :) A muszą mieć?

      Usuń
    13. Nie chcę od nowa rozpoczynać dyskusji o wycofaniu wniosków z 2013 czy z 2014 r.
      Absolutnie nie zgadzam się z opinią o niemożliwości wycofania wniosków.
      Skoro decyzja o przyznaniu ep (tak własnie brzmi ta decyzja) jest uchylona, to wniosek o nią zostaje wzruszony, skoro na jego podstawie wydaje ZUS nową decyzję. A więc, na prost chłopski rozum, taki wniosek można wycofać, jak każdy inny, zgodnie z art. 116 ustawy emerytalnej.

      Usuń
    14. 21:13
      Wzruszenie dotyczy decyzji, nie wniosku, no i ewentualnie emerytka się wzruszy jak dostanie dobre przeliczenie, ale mówiąc poważnie po uchyleniu decyzji - decyzji nie ma, natomiast jest wniosek, który należy rozpoznać. Nie ma znaczenia jak się komu wydaje na zdrowy chłopski rozum, tylko jak stanowi przepis.

      Usuń
    15. Niwprzedawniona Pani Jolu w ja tak to rozuimiem wiec w maju złozylam wniosek o wycofanie wniosku z 2014 r. uzasadniając go w ten sam sposób. Skoro ZUS wzruszył stara decyzje uchylając ja wiec i wniosek powinien być wzruszony a ignorancje w stosunku do nas emerytów widać na każdym kroku nawet Sady maja nas gdzies wydając Wyroki na posiedzeniach niejawnych to czysta kpina że nie zapominają o nas jeżeli trzeba nas obciążać kosztami pozdrawiam

      Usuń
    16. do 21.43 skad w Pani tyle jadu jezeli nie chce Pani wspierać nas pokrzywdzonych emerytów to niech Pani da sobie spokój a tymi niemiłymi komentarzami bo przy[puszczam ze to niejedyny Pani nieprzychylny dla nas komentarz. Raz jeszcze napisze ,ze skoro stara decyzja zostaje nam uchylona wiec decyzji starej nie ma bo na stary wniosek zostaje nam wydana nowa decyzja skoro wydana nowa decyzja jest wydana na podstawie oczywiście naszego wniosku wiec jak najbardziej można wniosek wycofać do czasu uprawomocnienia się nowej decyzji chyba Pani dobrze sens wycofania wniosku wytłumaczyłam To nie z naszej winy powstało takie zamieszanie ZUS zawinił wiec niech ZUS w sposób sprawiedliwy to naprawi

      Usuń
    17. 21:56
      Mój komentarz dotyczy tylko zasady, samej procedury, natomiast nie zabierałam głosu, czy można wycofać, czy nie, napisałam, że to zależy od brzmienia przepisu. Nie analizowałam przepisów, co one mówią na ten temat. Wyjaśniłam, że po uchyleniu decyzji zostaje wniosek. I to jest według ciebie jad?
      To twój komentarz jest naszpikowany jadem pod moim adresem, polecam czytanie ze zrozumieniem. Nie muszę pisać komentarzy na tym blogu.

      Usuń
    18. 21:56
      Wyjaśniłam zasadę, procedurę, że wszystko zależy od brzmienia przepisu. Natomiast nie analizowałam samych przepisów, a ty to nazywasz jadem. To twój komentarz jest jadowity w stosunku do mnie, polecam czytanie ze zrozumieniem. Nie muszę pisać komentarzy na tym blogu.

      Usuń
    19. do 21:56
      Nie obraź się, ale to właśnie pani z 21:43,która nawet w najmniejszym stopniu nie odpisała złośliwie, tylko zgodnie z prawem, ma 100% racji.Racji bytu nie ma wasza blogowa interpretacja, ale pobiegajcie sobie po sądach, macie do tego prawo. Przepis art.116. 2. jest konkretny i przejrzysty, a to co wy usiłujecie przeforsować, nazywa się obejście ustawy w celu uzyskania korzyści materialnej. Każdy sędzia oddali taki wniosek na wstępie, jako roszczenie bezprawne, nawet bez waszego udziału. Przecież chyba nietrudno jest zrozumieć jedno zdanie odnośnie art.116.2. Jeżeli 30 dni od wydania decyzji minęło pięć lat temu, to na podstawie jakiego przepisu chcesz tamten wniosek wycofać? Gdyby można było wycofać wniosek w innych przypadkach, niż wymienionych w art.116.2 ustawy o FUS, to musiałby taki zapis być w ustawie. Przyjrzyj się, jak rozbudowany jest art.114.1. dotyczący uchylania i zmiany decyzji, a co jest napisane w art.116.2. Ustawa stanowi prawo, a wasze roszczenia nie są oparte na żadnym przepisie, tylko na wydumanych nadinterpretacjach w celu obejścia ustawy i bezprawnym uzyskaniu nienależnych korzyści. Przepraszam, że napisałam to tak dosadnie, ale niestety jest to prawda i anonimowa z 21:43 ma racje. Sprawdź sobie dokładnie zapis tego przepisu i porównaj ze swoją/ waszą interpretacją. w tym rzecz, że można kogoś wspierać, jak domaga się czegoś, co w świetle prawa mu się należy, ale nie można wspierać kogoś, kogo roszczenia są bezprawne. Pozdrawiam, i nie piszę tylko złośliwie ani też nie odradzam odwoływania się do sądu, ale realnych szans na pozytywny obrót sprawy trudno w tym przypadku oczekiwać.

      Usuń
    20. Do 21:56
      Ale tez nie z winy ZUS nie wycofałaś wniosku, który chcesz wycofać teraz. Z winy ZUS było zastosowanie art.5 ust.1b, dlatego tylko w tym zakresie ZUS zmienia i przelicza decyzje. Więcej win TK ZUS- owi nie przypisał, a już szczególnie nie tej, że nie wycofałaś wniosku i decyzja ci się uprawomocniła.

      Usuń
    21. To dlaczego mec. Giedrojć wprowadza w błąd emerytki w sprawie wycofania wniosku?

      Usuń
    22. Proszę dokładnie przeczytać art. 116.
      Nie tylko na zdrowy, chłopski rozum, ale i w ustawie zapisano, że wniosek można wycofać do czasu uprawomocnienia się decyzji. Starej decyzji nie ma, zostaje wydana nowa, więc...

      Art. 116. Wszczęcie postępowania

      2. Wniosek o emeryturę lub rentę może być wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji. W razie wycofania wniosku postępowanie w sprawie świadczeń podlega umorzeniu.

      Usuń
    23. do 23:00, do 23:10.
      Co jest w art. 116 ust. 1? Nie ma tam nic, co dotyczy wycofania wniosku.
      ZUS nie zmienia decyzji i nie przelicza emerytury. ZUS z mocy przepisów uchyla błędną decyzję. I tej decyzji nie można uznać za prawomocną, bo jej już nie ma.
      W ustawie nie napisano, czy wniosek ma być "stary", czy "nowy"

      Usuń
    24. Po co przywoływać art. 116 ust. 1, jak tam nic nie ma
      1. Postępowanie w sprawach świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku zainteresowanego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
      1a. Postępowanie o emeryturę wszczyna się z urzędu, jeżeli wiek emerytalny dla uprawnionych do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
      1b. Postępowanie w sprawie świadczenia podlega umorzeniu, jeżeli osoba ubiegająca się o świadczenie zmarła przed wydaniem decyzji w sprawie tego świadczenia.
      1c. Przepisu ust. 1b nie stosuje się w sprawach, o których mowa w art. 136 wypłacenie rodzinie świadczeń należnych zmarłemu.
      1d. Przepisu ust. 1b nie stosuje się, jeżeli członek otwartego funduszu emerytalnego zmarł przed wydaniem decyzji, o ile w dniu śmierci spełniał warunki do emerytury.

      Usuń
  33. zofia galewska11 grudnia 2019 14:15

    To jest masakra,ja tez mam do zaplacenia 180 zl za sprawe na ktora nawet nie dostalam zaproszenia,Najpierw sie chwalą w mediach nawoluja do zakladania spraw zgodnie z wyrokiem TK,a taraz poraz kolejny nas okradają z głodowych emerytur,Czuję się strasznie poniżona, oszukana i zmanipulowana przez Panstwo. Czy ktoś nam wreszcie pomoże?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamieszczam jeszcze raz:

      Anonimowy11 grudnia 2019 14:45

      Proszę uważnie przeczytać tekst pod podanym niżej linkiem.
      Pełnomocnicy ZUS posługują się gotowcami opracowanymi przez prawników ZUS - zmieniają się tylko nieliczne szczegóły okoliczności sprawy. Dlatego, w związku z nikłym nakładem pracy pełnomocnika ZUS sąd może zasądzić tylko część kosztów zastępstwa procesowego lub nie zasądzić kosztów wcale.

      Taka sytuacja była podnoszona podczas spraw sądowych emerytów, którzy występowali do sądów w proteście przeciwko kwotowej waloryzacji emerytur w roku 2012.

      Link do informacji:

      https://www.produkty.lex.pl/navigator/artykuly/3495-zwolnienie-z-obowiazku-zwrotu-kosztow-zastepstwa-procesowego-za-niski-naklad-pracy-pelnomocnika

      Usuń
  34. Czy są brane pod uwagę tą nowa ustawę tzw.pierwszaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszaki maja wysokie podwyzki i co jeszcze chcielibyscie miec.

      Usuń
    2. Chodzi chyba o NOWE PIERWSZAKI - nie te, których dotyczy wyrok TK, tylko na emeryturach przyznanych na podstawie pozostałych przepisów wymienionych w art. 25 ust. 1b.

      Usuń
    3. Do UNKNOWN 16;13 Ale Pani nie grzeczna .Złośc urodzie szkodzi.Ja tylko spytałam?

      Usuń
    4. Pszepraszam ale czlowiek jest taki zestresowany ze nie wie co pisze pozdrawiam

      Usuń
  35. Chyba się mylisz- tak

    OdpowiedzUsuń
  36. To nowa ustawa obejmie pierwszaków z innych art. niż 46 czy nie jak należy rozumieć.Wczoraj na pytanie senatora pan Borowski odpowiedział że nauczycieli ustawa będzie dotyczyc.

    OdpowiedzUsuń
  37. Wszystkichy których obejmuja artykuły w niej wymienione , między innymi nauczycieli z Karty Nauczyciela art 88.Przeczytaj sobie projekt Ustawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zlikwidować karte nauczyciela!

      Usuń
    2. Do 21.06
      A co Karta daje ? Wynagrodzenie niższe od minimalnego, narzucone sztywno urlopy i co jeszcze za kokosy ?

      Usuń
    3. 22:14
      A nauczyciele tak jej bronią

      Usuń
    4. Proszę mnie poprawić jeśli źle rozumuję.Wszystkie osoby przedawnione dostaną wyrównanie, natomiast jeśli ktoś będzie poraz pierwszy składał wniosek o emeryt.powszechna to będzie miał liczoną em.od daty złożenia wniosku.Czy tak?

      Usuń
    5. Nauczyciele mają kartę nauczyciela i tyle przywilejów i jeszcze pod ustawę ich podciagneli. Coś to nie tak. A Panie rocznik 1953 po sądach przegrywają, chociaż to ich dotyczy orzeczenie TK. To jakieś nieporozumienie. Prawo dla kogo?

      Usuń
    6. Do 1:50
      Moze zacznij wymieniać te przywileje a dla porównania nie zapomnij o tych w swoim zawodzie.
      Do 22:21
      Bronią KN, czy TV mówi, ze bronią ?

      Usuń
    7. Wszyscy dostaną wyrównanie jeśli emerytura powszechna na dzień dzisiejszy jest wyższa od pobieranej wczesniejszej

      Usuń
    8. Dementi...jeżeli emerytura powszechna wyliczona na dzień złożenia wniosku (2013,2014) była wyższa od pobieranej wcześniejszej w tym samym okresie. Jest to niestety ślepy los, ktory nie każdemu daje. Nikt nas nie zmuszał do przeliczania świadczenia. Jakiegoś wyboru dokonałyśmy i ponosimy tego konsekwencje. Niestety taka jest prawda i nie ma co zaklinać rzeczywistości.

      Usuń
    9. A czy ktoś zrezygnuje z wyższej wczesniejszej

      Usuń
    10. Jeżeli ktoś będzie pierwszakiem to chyba wyrównania nie dostanie, bo naliczą mu od zwaloryzowanego kapitału i składek.

      Usuń
    11. Projekt rządowy jest stworzony pod wybory prezydenckie.Już z samej treści przywołania w nim wyroku TK P 20/16 w sposób niezgodny z treścią ogłoszonego wyroku,określa cel tej ustawy.Podobne projekty ustaw były również wcześniej,które nie weszły w życie.

      Usuń
  38. Bareja zdobyłby ZŁOTE LWY za film "6 lat straconych"

    OdpowiedzUsuń
  39. Ale w 2015 roku były przeliczane urlopy wychowawcze to jak to potraktują, a w 2013r wyliczone emerytury z potraceniem art. 25ust1b,jak do tego podejdą może ktoś zna się niech napisze. Ewa

    OdpowiedzUsuń
  40. W sierpniu złożyłam w ZUS wniosek o przeliczenie urlopu wychowawczego. Policzono na rok 2013-kiedy była wyliczana emerytura powszechna, potrącono kwotę wypłaconych emerytur wcześniejszych więc nadal emerytura wcześniejsza wyższa jest od powszechnej i nic mi to nie dało. Wycofałam wniosek.

    OdpowiedzUsuń