5 grudnia 2019

Nasz projekt emerytalnej ustawy naprawczej

Drodzy Państwo


           Przedstawiam nasz projekt emerytalnej ustawy naprawczej, opracowany, po wielu konsultacjach i przy współpracy innych blogowiczów, przez naszą koleżankę, Grażynę.

             Nie mamy ambicji zastępować ani Biura Legislacyjnego, ani innych ośrodków ustawo-twórczych.

        Naszym celem jest przedstawienie naszych oczekiwań w zakresie stanowionego prawa dla emerytów, a także pokazanie, że jesteśmy kreatywni, inteligentni, chętni do współpracy.

Mamy nadzieję, że zarówno parlamentarzyści, jak i władze wykonawcze zapoznają się z opracowanym przez nas projektem ustawy i z uwagą przyjrzą się proponowanym zmianom w ustawie


                Droga Grażynko, wielkie, wielkie podziękowanie za przygotowanie projektu ustawy naprawczej. Bardzo dziękujemy za ogrom pracy, za czas poświęcony na analizowanie najróżniejszych wcześniejszych ustaw, studiowanie Dzienników Ustaw, wielokrotne poprawki projektu.
Dziękuję również wielu innym blogowiczom za czynny udział w napisaniu naszego projektu ustawy.

 

Informacja od autorki projektu ustawy

           Przedstawiam kolejną wersję projektu obywatelskiego, w którym uwzględniłam akty prawne w brzmieniu Ustawy z dnia (Dz.U.. z 2012 r. poz. 637).
 Tylko i wyłącznie w odniesieniu do wersji Ustawy od dnia 11 maja 2012 r. a nie kolejnych wersji zmian ustawy głównej sporządzanych na użytek ustawodawcy „ nasz obywatelski projekt ustawy” zapewni wszystkim poszkodowanym konstytucyjną sprawiedliwość.
Od 2013 r. było mnóstwo zmian ustawy emerytalnej i naprawdę można tylko się zapętlić w przepisach i narobić więcej szkód.
Uważam, że taka forma naszego z podanym w Art.1 Dz.U z 2012 r. z póżn.zm. jest poprawna, ponieważ sprawdziłam, że była już stosowana w ustawie zmieniającej wiek emerytalny.
           Zdaję sobie sprawę, że nie wszystkim pokrzywdzonym ten projekt będzie odpowiadał, dlatego poprawiajcie, dodawajcie, zmieniajcie itd. Lub twórzmy go od nowa. Może ktoś ma inny pomysł i lepsze obycie w przepisach. Twórzmy nasz projekt wspólnie.

Nasz projekt ustawy naprawczej

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.) 1/

wprowadza się zmianę w art. 25:

po ust.1b dodaje się ust.1ba w brzmieniu:

1ba) Przepisu ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), emerytury górniczej określonej w art. 34 lub w art. 48 i 49 w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. na podstawie wniosku złożonego przed 01.01.2013r.

Art. 2.1. Jeżeli ubezpieczony na wniosek złożony przed 01.01.2013 r. pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), emeryturę górniczą, określoną w art. 34 lub w art. 48 i 49, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r., a następnie wystąpił z wnioskiem o emeryturę z art.24, przy ustalaniu której zastosowano art.25 ust.1b, może wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia z zastosowaniem ust.1ba w terminie 6  miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów niniejszej ustawy.

Art. 2.2. Ubezpieczony, o którym mowa w ust.1, zostanie, w ciągu miesiąca od dnia wejścia ustawy w życie,  poinformowany przez ZUS o możliwości wystąpienia z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia.

Art. 3. Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia złożenia wniosku o wypłatę emerytury, o której mowa w art.24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Art. 4. Ubezpieczonym, o których mowa w art.2.1, wypłaca się wyrównanie wynikające z różnicy pomiędzy należnym a otrzymanym świadczeniem łącznie z ustawowymi odsetkami .

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


1/) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz. 903, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 149, poz. 887, Nr 168, poz. 1001, Nr 187, poz. 1112 i Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r. poz. 118 i poz. 251, Dz. U z 2012 r. poz.637



Tutaj, dla porównania zamieszczam senacki projekt ustawy naprawczej



projekt
U S TAWA
z dnia
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39, 539, 730 i 752) w art. 25 po ust. 1b dodaje się ust. 1ba w brzmieniu:

„1ba. Przepisu ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24, uzyskali po 2012 r.”.
Art. 2.
 1. Ubezpieczony, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e i art. 184 ustawy zmienianej w art. 1 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2203 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730), w oparciu o wniosek złożony przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy zmienianej w art. 1, uzyskał po 2012 r., może wystąpić o ponowne ustalenie wysokości emerytury, z uwzględnieniem art. 25 ust. 1ba ustawy zmienianej w art. 1, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje osobie, o której mowa w ust. 1, od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1.


Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Kochani
            Na stronie senackiego projektu ustawy naprawczej zamieszczone zostały opinie instytucji i organizacji, a także uwagi napisane przez emerytów.

Proszę, po zastanowieniu, pisać i zamieszczać swoje uwagi do tego projektu.
Drodzy Państwo, proszę pokazać, że jesteśmy, że jest nas dużo, że chcemy mieć wpływ na tworzone prawo.

Uwagi emerytów do senackiego projektu ustawy można znaleźć w dwóch miejscach, pod adresami:

https://www.senat.gov.pl/prace/senat/proces-legislacyjny-w-senacie/inicjatywy-ustawodawcze/inicjatywa,96.html



Konsultacje społeczne będą prowadzone do dnia 9 grudnia 2019 r.

FORMULARZ KONSULTACYJNY






134 komentarze:

  1. Po ilu dniach można dowiedzieć się czy ZUS złożył apelację od wyroku sądu okregowegoi gdzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawowo to 3 tygodnie od ogłoszenia wyroku, ale warto doliczyć jeszcze kilka dni, bo ZUS może przesłać apelację pocztą. G.

      Usuń
    2. Można się dowiedzieć w Sądzie Okręgowym telefonicznie podając sygnaturę akt sprawy lub w ZUS ale tam już tylko osobiście. G.

      Usuń
    3. Czy składałaś wniosek o uzasadnienie od korzystnego wyroku?
      Trzeba policzyć tak: tydzień po ogłoszeniu wyroku na złożenie wniosku o uzasadnienie wyroku, 2-3 tygodnie na otrzymanie tego uzasadnienia, 2 tygodnie na wniesienie apelacji.
      Czyli ok. jednego do dwóch miesięcy będzie wiadomo, czy ZUS wniósł apelację.
      O tym, czy złożona apelacja, można dowiedzieć się w sądzie okręgowym (najszybciej).
      Informację/zawiadomienie z sądu apelacyjnego możesz otrzymać dopiero po kilku miesiącach.

      Chyba zmieniły się ostatnio wytyczne, ZUS, być może, nie będzie składał apelacji

      Usuń
  2. Składałam wniosek o uzasadnienie otrzymałam 18 istopadaczy mogę już zadzwonić oo sadu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Jeśli apelacja została wniesiona, to już będzie wiadomo.

      Usuń
    2. Pani Jolu zadzwoniłam do sądu niestety mimo że wygrałam ZUS 2 listopada złożył apelacje

      Usuń
    3. Sprawa w sądzie apelacyjnym może być dopiero za kilka miesięcy, trudno powiedzieć czy to będą 2 miesiące czy 5.

      Nie pozostaje Ci nic innego, jak przygotowywać pismo-odpowiedz na apelację ZUS. Tekst tej apelacji otrzymasz zapewne dopiero z wezwaniem/zawiadomieniem na sprawę.

      Wróć zatem do tekstów bloga, w których była sprawa naszej koleżanki, Natalii. Pierwszy post w Jej sprawie, to "Sprawa naszej koleżanki". W następnych podany był tekst apelacji ZUS. W
      W komentarzach kilka Pań konstruowało pismo-odpowiedż na tę apelacje. Tak, że trochę czytania masz.
      Skopiuj sobie potrzebne fragmenty, i jak przyjdzie czas, napiszesz swoje pismo.

      A tak a propos sprawy Natalii. Natalio, czy otrzymałaś już wyrok z uzasadnieniem?

      Usuń
    4. Jeszcze jedno pytanie jeśli ZUS wnosi apelację od wyroku czy ja ponoszę jakieś koszty

      Usuń
    5. Do 14:55
      Jeśli przegrasz, to sąd może zasądzić od ciebie na rzecz ZUS zwrot kosztów zastępstwa procesowego nawet za dwie instancje. To jest możliwe tylko wtedy, gdy ZUS jest reprezentowany przez adwokata lub radcę prawnego. Sądy w tej sprawie decydują różnie.

      Usuń
  3. Bardzo dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  4. Na Jotowni jest informacja, że posiedzenie Komisji Ustawodawczej w sprawie projektu ustawy z druku nr 12 odbędzie się 10 grudnia o godz. 14.00. Zapowiedziano to na zakończenie posiedzenia tej Komisji w dniu 4 grudnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Informacja została tez dzisiaj podana w zapowiedziach:
      https://www.senat.gov.pl/wydarzenia/art,5743,new.html

      Usuń
    2. Czy na posiedzeniu będzie reprezentacja emerytek?

      Usuń
    3. Przede wszystkim, czy na wspólnym posiedzeniu komisji senackich w sprawie I czytania projektu ustawy naprawczej będą bronić swoich interesów emerytki z rocznika 1953?

      Usuń
    4. To nie są "interesy swoje". To jest to, co sie należy, tzw."micha zupy".

      Usuń
    5. 12:56
      No to pytanie, czy emerytki '53 wezmą udział w sprawie "michy zupy"?

      Usuń
    6. Nie bardzo rozumiem po co ta złośliwość? Nie bardzo wierzę, że ustawa zostanie zmieniona tak aby wreszcie korzystnie przeliczono emerytury. Odwieszam sprawę w sądzie i zobaczę co z tego wyniknie. Jestem przedawniona

      Usuń
    7. Po co te chwalby...Kogo to obchodzi co zrobisz. Najlepiej idż to powiedz Pani prezes ZUSu, może cie pocieszy.

      Usuń
    8. odp. do 13.24
      Nie ma m zamiaru, chcieli być senatorami, posłami, wiedzieli jak to zrobić, to do roboty niech się wezmą z "życiem". Za to są opłacani, czuli potrzebę pomagania pokrzywdzonym, do roboty...i tyle.

      Usuń
    9. 15:53
      Nieobecni nie mają racji...

      Nie idź - będziesz mogła później narzekać na senatorów ;)

      Usuń
    10. Do Anonimowy 16:10
      Proszę się zgłosić do uczestnictwa w posiedzeniu, wstęp wolny.

      Usuń
    11. Tu nie chodzi o to, żeby się przerzucać złośliwościami, tylko podjęcia decyzji, żeby pójść i merytorycznie reprezentować punkt widzenia zainteresowanych.

      Usuń
    12. Wiele osób jest bardzo odważnych i mających wiele do powiedzenia (wykrzykiwania, obrzucania innych) na blogu, anonimowo, po kątach, ale jak trzeba zabrać głos tam, gdzie on jest potrzebny, to nie widać nikogo

      Usuń
  5. Czy na posiedzeniu komisji senackich w sprawie I czytania projektu ustawy naprawczej będą bronić swoich interesów emerytki z rocznika 1949-52, górnicy i nauczyciele?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Nieobecni nie mają racji"

      Usuń
    2. JA już teraz na nich narzekam. Spytaj PANIE które brały udział w posiedzeniach w roku 2016 i roku 2019, jak się czują dzisiaj....

      Usuń
    3. 16:27
      Czy masz może pewne informacje jak te Panie się czują dzisiaj? Mnie się wydaje, że mogą mieć satysfakcję, że zrobiły wszystko co mogły.

      Usuń
    4. Satysfakcja=0,00zł. Nervosol za darmo dają w aptece.

      Usuń
    5. 17:04
      Nie wiem czy wiesz, ale tym komentarzem obrażasz te Panie. WSTYD.

      Usuń
    6. 13:48;
      A kobiety z roczników 1949 - 1952 to czego mają bronić? Mają im wykrzyczec, że TK orzekł, że stosowali wobec nich wadliwa wykladnie prawa? I w dodatku, że tak uznał Sejm i Prokurator Generalny.

      Usuń
    7. Panie z rocznika 1952 szczególnie urodzone w drugiej połowie roku powinny się bronić krótszym vacatio legis ,bo tylko 7-miesięcznym wobec pań z rocznika 1953, które na składanie wniosku mają czas nieograniczony,to już 9 miesiąc. Dlaczgo SN z 28,XI .2019r nie zauważył bezterminowego składania wniosków dla rocznik 1953,a podkreślił 6-miesięczny termin dla rocznika 1952.

      Usuń
    8. Do Anonimowy 20:18
      Tak, właśnie w Senacie wcześniejsze roczniki mogą wykrzyczeć te wszystkie swoje uwagi, a nie na tym blogu rościć pretensje do rocznika 53.

      Usuń
    9. Panie z roczników wcześniejszych, musicie pamiętać o jednym: jeżeli was przepis art.25 ust.1b nie obejmował, bo osiągnęłyście wiek emerytalny i nabyłyście prawo do e.p. to i okres vacatio legis was nie dotyczy. Okres vacatio legis nie legalizuje bezprawia władzy. To nie wy spóźniłyście się z wnioskami, bo termin składania wniosków jest dowolny, tylko władza naruszyła art.31 konstytucji, czyli prawa do wolnej woli. A art.ten mówi,że nie wolno nikogo zmuszać do czegoś, czego prawo mu nie nakazuje.A tym bardziej karać za coś, czego prawo mu nie nakazywało. To władza zastawiła pułapkę na emerytki, przemyciła niezauważony nawet przez procedujących ustawę z 11 maja 2012 r., a po 6 ciu miesiącach pobytu w DZ.U. w czasie którego obowiązywała zmowa milczenia, dokonała na emerytach samosądu, łamiąc konstytucyjne zakazy i rażąco naruszając prawo. Odstawiła niezłe show, i nadal odstawia. Kupa cwaniaków i oszustów w białych kołnierzykach. Tylko od czasu do czasu można dowiedzieć się o aferach wśród naszych wybrańców i jakie to nieskazitelne charakterki nami rządzą. Tam nie ma ani jednego "świętego", a jak już się taki uczciwy odmieniec trafi, to mu szybko samobójstwo urządzą. Ciekawe, gdzie się tego cwaniactwa i oszukiwania nauczyli? Jak mi się uda, to jeszcze dziś wyślę swoja uwagę, w której podważyłam obie uchwały SN, jako całkowicie niezgodne z prawem i oparte na błędnej, sfałszowanej wykładni prawa. Osobiście ta ustawa nie zmieni mojej sytuacji, ale tego oszustwa i robienia z starszych ludzi idiotów już nie mogę znieść. A rocznik 53 i tak miał dużo szczęścia, że już mają wyrok, bo w przyszłym roku już tak łatwo nie będzie...

      Usuń
    10. Do 00:12
      Już jest - uwaga nr 57. Bite 7 stron tłustym drukiem!

      https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/konsultacje/2019/konsultacje_uchwaly/012/057.pdf

      Usuń
  6. Czy ktoś miał sprawę w Katowicach i z jakim wyrokiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam zapytać czy ktoś mial wznowiona sprawe w gliwicach i czy zapadl wyrok ja mam na 18 grudnia po zawieszeniu przez sąd we wrzesniu

      Usuń
  7. Wyważony komentarz Anieli skopiowany z Jotowni:

    Aniela
    Czwartek, 5 grudnia 2019 o 14:25

    Masz rację Annka to nie są uwagi merytoryczne .Ja uważam, że ten projekt o ile nie zmieni się w trakcie procedowania nie jest taki zły. Pierwszaki, którym często wypomina się że” przez opieszałość dostają teraz nagrodę w postaci wyższej emerytury” (cytat z konsultacji) dostają naliczoną emeryturę od teraz (bez splaty), .Osoby ,które składały wnioski o ENP w latach 2013 ,2014….gdyby nie wprowadzono art 25 ust.1b pobierałyby em. wtedy naliczoną .Nie było by problemu.Ale zauważmy ,że każdy mógł składać wniosek kiedy chciał (w wieku np .70
    80,…. lat też.Ale zawsze jest ryzyko. Biorę więcej ale krócej. Jak długo na szczęście nikt z nas nie wie. Wprowadzono nieszczęsny art 25 ust.1b .Nikt nie wiedział wtedy czy będzie, a tym bardziej kiedy, zmiana przepisów czy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Mamy orzeczenie i problem ze sprawiedliwym rozwiązaniem. Projekt zakłada spłatę z waloryzacją naliczonych w 2013 czy w 2014 emerytur ENP .Kto miał duży kapitał to jego ENP była wyższą od wcześniejszej. Zdażalo się ,że ENP była nawet bez potrąceń niższą i Ci emeryci żadnej spłaty nie dostaną.Wysokość spłaty dla każdego będzie inna,ale dla tych co dostaną JEDNORAZOWA. .Można będzie ją wykorzystać tu i teraz póki jest zdrowie,a jak szwankuje,to je podreperować.Ci spłacani będą już mieli pieniądze w garści a pierwszaki dopiero co miesiąc otrzymają więcej .Fakt ,że pierwszaków kapitał się waloryzował i em mają większe.Życie płata jednak figle. Niech każdy sobie da odpowiedź co lepsze, bo nikt nie wie co nas czeka.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komentarz Anieli dotyczy projektu senackiego z druku nr 12 a nie projektu obywatelskiego.

      Usuń
    2. Do Anonimowy 14:25
      Te "pieniądze w garści" tracą na wartości, natomiast korzystniej jest mieć zagwarantowaną wyższą emeryturę, wówczas emeryt czuje się bezpieczniej.
      "Pierwszaków kapitał się waloryzował", również i nie pierwszaków kapitał mógł się waloryzować, jednakowa była sytuacja obu grup, dlaczego nie dano im prawa wyboru przez brak prawidłowej informacji.
      No właśnie, "nikt nie wie co nas czeka", być może te Panie z emeryturą 1450 zł, jeżeli dożyją np. do 85 roku życia, to ja Pani odpowiem, co ich czeka - czeka ich wegetacja, po prostu nędza.

      Usuń
    3. Brawo Anonimowa z 16.25, jesteś balsamem na me serce. Są osoby myślące, całe szczęście. Aniela, ma dziś gorszy dzień, zdarza się.

      Usuń
    4. Aniela ma dużo racji

      Usuń
    5. Jak to jest z tym kapitałem w ZUS.....
      Mam znajomego górnika, ma 62 lata. Jest na emeryturze od 50 r.ż. Jak mi powiedział, obecnie ma ok. 4400zł emerytury brutto, a jego kapitał to ok. 1 mln zł. Gdyby mu dziś przeliczyć, na ok. 270 m-cy (23 lata) nie wyjdzie mu nawet 4000zł brutto. Zatem bez przesady z tymi kilkoma tysiącami wiecej dla górników.... I nie wiem, czy dostanie za 3 lata wiecej, niż będzie miał wcześniejszej nawet przy wzroście kapitału po 9% rocznie a emerytury po 3% rocznie...

      Usuń
    6. 16:49
      według tablic z roku 2019 "wiek dożycia" dla osoby w wieku 62 lata wynosi od 234.8 do 242,8, w zależności od tego kiedy kończy te 62 lata. Jego emerytura powszechna, gdyby wyliczać dzisiaj (chociaż jeszcze nie ma 65 lat) dla dzisiejszego kapitału 1 mln zł, wyniosłaby od 4118 zł do 4259 zł. Za trzy lata może przewyższyć dotychczasową emeryturę górniczą, chociaż chyba o niezbyt niewiele.

      Usuń
    7. sorry - w ostatnim zdaniu ma być "chociaż chyba o niezbyt wiele"

      Usuń
    8. 16:49
      przy waloryzacji kapitału i składek rzędu 8% rocznie przez następne 3 lata, twój kolega będzie miał w wieku 65 emeryturę powszechną w wysokości około 5900 zł brutto.

      Usuń
    9. Nie ujmując prawa górnikom do podwyższonej emerytury, dlaczego nikt wcześniej nie wspominał o art. 1c?
      Przypuszczam, że górników, którzy są w takiej sytuacji, jak opisany powyżej, jest garstka.
      Nie ma chyba przeszkód, aby i ta garstka (zwłaszcza garstka) miała swoje miejsce w nowej ustawie.
      Tylko pytam, dlaczego do tej pory nie mówiło się o pokrzywdzonych górnikach?

      Usuń
    10. Pani Jolu, myślę, że do czasu wyroku TK z 6 marca 2019 r. górnicy nie czuli się pokrzywdzeni, być może nie wyobrażali sobie, że w dość odległej przyszłości, np. po ponad dwudziestu latach "hodowli kapitału" ich emerytura powszechna okaże się wyższa od "wcześniejszej". Dopiero bardzo korzystna sytuacja "pierwszaków" z rocznika 1953 po tym wyroku uświadomiła taka możliwość i zmieniła nastawienie.

      Usuń
    11. Do 18:38
      A dlaczego moze być wyższa ? Bo górników już okradziono 2 razy. Pierwszy raz, ograniczając podstawę emerytury do 250%, drugi raz wprowadzając waloryzację kwotową w 2012r. A zapis kapitału w ZUS jest wolny od tych dwóch czynników. Tym, co liczą górnikom pieniądze w portfelu wypada również policzyć straty w ciągu np. kilkunastu lat wskutek ww. dwóch czynników i to z uwzględnieniem waloryzacji straconych kwot....

      Usuń
    12. 19:18
      ograniczenie podstawy emerytury do 250% i szczególnie - waloryzacja kwotowa 2012, dotyczyły nie tylko górników.

      Usuń
    13. Rozumiem, że górnicy (ale tez inni) zostali pokrzywdzeni i ograniczeniem emerytury i waloryzacją kwotową (chociaż ta sprawa jest bardzo kontrowersyjna).
      Nie otrzymuję odpowiedzi na pytanie, dlaczego do tej pory nikt nie wspominał o ust. 1c? Gdzie były związki zawodowe górników, czy inne potężne organizacje górnicze?

      Usuń
    14. Oczywiście. Dlatego krzywdzonych od momentu wprowadzenia "gilotyny 250%, waloryzacji kwotowej, ustawy 2012 o emeryturach wcześniejszych, "ustawy Bańkowskiej o wybrańcach 250%" trwa nieustanne pasmo krzywd, dyskryminacji i poważnych naruszeń Konstytucji. I co na to kolejni RPO, premierzy, prezydenci, TK, SN, ministrowie, posłowie, senatorowie itd ? Do tej pory WIELKIE NIC. Ile pokrzywdzonych w tym czasie poumierało, ile rent rodzinnych jest zaniżonych ? A wszystko w imię interpretacji prawa, że owszem, emerytura się należy, ale jej wysokość to wystarcza,jeśli jest na przeżycie. A taką interpretację już dawno zarzucił TSUE wydając orzeczenie,że każdy ma dostać tyle, ile mu się należy, a nie tyle, ile uzna państwo. Dlatego dość tego wyzysku i okradania nas. Koniec z tym ! Jeśli rząd i PiS chce pożegnać się z władzą (kokosami wynikającymi z władzy), to na wiosnę załatwimy mu to w wyborach prezydenckich !

      Usuń
    15. Do 19,52:
      A gdzie byli inni ? Nauczyciele, pracujący w warunkach szkodliwych, mężczyźni z 1953, inne roczniki niż 1953 ? No i wiele kobiet z 1953 oprócz "aktywistek" ? Tylko górników nie było ? Gdzie były inne związki zawodowe, poza górniczymi ? TEŻ ICH NIE BYŁO. Ale to chyba nie znaczy, że mają się nie domagać "swojego". A że jest akurat okazja, to czy można temu się dziwić ?

      Usuń
    16. 19:54
      który to wyrok TSUE?

      Usuń
    17. Nadal nie rozumiesz, co piszę i o co pytam.
      Bardzo dobrze, że górnicy, jak również inne pokrzywdzone grupy, są ujęci w naszym projekcie.
      Ci wszyscy, których wymieniasz, bardzo aktywnie od kilku lat walczyli o usuniecie niekonstytucyjnego przepisu

      Usuń
    18. 20:17;
      Praca nauczyciela nigdy nie byla zakwalifikowana jako praca w warunkach szkodliwych. Nie bardzo rozumiem na czym miałaby polegać ta szkodliwość? Może wrzeszczace dzieci.
      Jest to grupa społeczna której praca zakwalifikowana jest jako praca w szczegolnym charakterze.

      Usuń
  8. Do Anonimowy 16:49
    A gdzie byli górnicy wcześniej, kiedy emerytki rozpoczynały dochodzenie swoich praw, przecież mogli dołączyć i powiększyć siły, mogli również uczestniczyć w posiedzeniach, to są emeryci z większą siłą przebicia. Panie podawały swoje telefony na blogu aby zebrać jak największą grupę emerytów, niestety nie było chętnych, a teraz nagle wszystkie grupy emerytów pokrzywdzonych tym nieszczęsnym artykułem obudziły się i mają pretensje i to pretensję do rocznika 1953.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź jest prosta. Dopiero teraz pojawiła się realna szansa na ustawę więc są chętni ;)

      Usuń
    2. Nie bądź taka egoistyczna, bo to niezdrowe

      Usuń
    3. Do Anonimowy 18:24
      To nie jest egoizm, a czekanie na gotowe profity, które inni załatwią.

      Usuń
  9. Drodzy Państwo, skoro nie ma więcej uwag do projektu ustawy naprawczej, to trzeba go wysłać do odpowiednich osób, odpowiedzialnych za tworzone dla nas, emerytów, prawo.
    W pierwszej kolejności trzeb będzie wysłać nasz projekt ustawy do senatorów, którzy już 10 grudnia będą obradowali nad swoim, senackim projektem ustawy.
    Czasu jest zatem bardzo mało. Czy mają Państwo jakieś sugestie, w jakiej formie wysłać tę naszą propozycję? Na zamieszczenie na stronie https://www.petycjeonline.com/ jest za póżno, a poza tym taka forma , jak projekt ustawy nie będzie dobrze czytelny.
    Drodzy Państwo, potrzebny jest nam wstęp, czy komentarz do tego naszego projektu ustawy. I tu mam prośbę, może ktoś podejmie się tego zadania i napisze odpowiednie pismo wstępne. Zapraszam do pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest istotna uwaga w komentarzu poniżej, z godz. 18:56.

      Usuń
  10. Do p. GRAŻYNY T. - autorki emeryckiego projektu ustawy naprawczej.

    Uwaga dotyczy WERSJI ustawy o emeryturach i rentach z FUS, którą się przywołuje w projekcie.

    Przywołana musi być najnowsza wersja ustawy, bo to ona będzie podlegała zmianom. Taka właśnie wersja jest wymieniona w senackim projekcie ustawy z druku nr 12:

    Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39, 539, 730 i 752

    Ponadto, należy zauważyć, że w wyroku TK z 6 marca 2019 r., P20/16 także została wymieniona nowa wersja ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), chociaż w pytaniu prawnym zadanym w roku 2016, z oczywistych względów, była wymieniona wersja wcześniejsza.

    Przywoływaniu wersji wcześniejszych nie jest uprawnione.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 18:56;
      Przyeolywanie przepisów aktualnych wyłącza emerytki z rocznika'53.Wszystkie emerytki z tego rocznika 1953 nabywaly prawo do emerytury powszechnej przy podwyzszonym wieku emerytalnym.
      Obecne przepisy dotyczą wieku emerytalnego równego 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn. Przepisy te weszły w życie z dniem 1 pazdziernika 2017 r..

      Usuń
    2. 19:35
      ale zmieniana będzie AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCA USTAWA.

      Usuń
    3. Może te informacje ująć w komentarzu do projektu.
      Grażynko, chyba Tobie, jako najlepiej obeznaną z niuansami prawnymi w ustawie, powierzę napisanie takiego "prawniczego" komentarza do naszego projektu, Lepiej tego nikt nie zrobi.
      Chodzi mi o komentarz dotyczący konkretnie takich ujęć w naszym projekcie.

      Usuń
    4. Grażyna T. do 18:56 i oczywiście do wszystkich
      Kilkakrotnie już na blogu tłumaczyłam dlaczego przywołujemy te wszystkie przepisy a senacki projekt na inne. Tyle było zmian w ustawie emerytalnej . Inaczej teraz brzmi treść ustaw emerytalnej. Niektóre artykuły już zostały usunięte, w Karcie Nauczyciela też nastąpiły zmiany. dlatego my powołujemy się na przepisy,które obowiązywały do czasu wydania ustawy z
      dodanym art. 25.ust 1b. aby nikogo nie skrzywdzić. Po za tym nie jesteśmy prawnikami. W komentarzu do projektu poprosimy P.Jolę aby uzasadniła dlaczego powołujemy się na te wymienione na dole przepisy. Nam przede wszystkim zależy takiej na wersji "naszego projektu" aby senatorowie zwrócili uwagę na przepisy jakie wówczas obowiązywały.
      Pozdrawiam .Grażyna T.

      Usuń
    5. Pani Grażyno, zrobi pani według swojego uznania.
      Pozwolę sobie tylko zwrócić uwagę na to, jak sobie z takim samym problemem poradzono w poprzednim projekcie senackim, który trafił do sejmu jako druk nr 3720.

      http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/FA40BEE8B24ABAFAC1258448003DF8A8/%24File/3720.pdf

      Proszę zobaczyć w jakich przepisach proponuje się zmiany.

      Usuń
    6. Grażynko, obowiązuje najnowsza wersja ustawy emerytalnej. Jeśli ktoś zacznie czytać nasz ustawę, to z miejsca określi ja jako już nieaktualną, skoro odnosi się do ustawy już nieobowiązującej.
      Te informacje, o których piszesz trzeba by zamieścić w uwagach/komentarzu do projektu

      Usuń
    7. Ale przeciez jak TK stwierdzal niekonstytucyjnosc art 25 ust 1b ustawy to również odnosił się do ustawy w "brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r."
      Jeżeli dokonuje sie zmian w obecnej ustawie,z zastosowaniem obecnego zapisu ustawy to pomija się wszystkie te panie które nabywaly prawo do ep przy podwyzszonym wieku emerytalnym.

      Usuń
  11. Nie mogę zrozumieć dlaczego zus odwołuje się do sądów apelacyjnych po pozytywnych wyrokach sadow okręgowych czy panie przedawnione są na straconej pozycji po takich apelacjach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS odwołuje się od negatywnych dla niego wyroków.
      Trudno zrozumieć tę walkę z emerytami. Miast im pomagać, wspierać, "zaprzęgają potężną machinę prawniczą" do walki z, tak naprawdę, bezbronnymi.
      Pokładajmy nadzieję w sądach apelacyjnych.

      Usuń
    2. A, może by tak zapytać, dlaczego ZUS wynajmuje dodatkowo radców prawnych czy adwokatów na rozprawę, skoro posiada "własną armię" prawników na etacie.
      Tylko kogo o to zapytać?

      Usuń
    3. Zwrot kosztów zastępstwa procesowego przysługuje także wtedy, gdy adwokat lub radca prawny jest zatrudniony w ZUS. I zwykle są to właśnie takie osoby, a nie wynajęci prawnicy "z zewnątrz" ZUS.

      Usuń
    4. Dzięki za odpowiedż.
      Ale, czy to nie jest dziwne, że ktoś pracujący na etacie, idąc do sądu w godzinach pracy, bierze dodatkowo za to pieniądze?
      Widać są przepisy pozwalające na to.

      Usuń
    5. Koszty zastępstwa procesowego są zasądzane na rzecz ZUS jako instytucji, a nie na rzecz pełnomocnika procesowego.

      Usuń
    6. 20:37;
      Być może czasami są to prawnicy ZUS ale wiem, że są to też osoby wynajmowane z zewnątrz.

      Usuń
  12. Grażyna T do Joli
    o 20:00 Odpowiedziałam , dlaczego takie a nie inne przepisy przywołujemy w naszym projekcie. Nie będę się powtarzać.Jolu przygotuj komentarz , wykorzystując część z moich wcześniejszych wpisów. Nie jestem prawniczką jak sadzisz. Przed emeryturą pracowałam w instytucji,w której czytanie i interpretowanie ustaw ,dat ich wydania ,artykułów odnośników było podstawą mojej pracy. Stąd może takie moje "skrzywienie zawodowe". Może dobre może złe.Nie mnie to oceniać. Wklej "komentarz " - ocenimy. poprawimy. Najważniejsze,że nasze artykuły są czytelne .Wiemy o co nam chodzi. Myślę, ze może odwrotnie ." Nasz komentarz " przed treścią projektu. Ma być krótkie uzasadnienie - dlaczego ten artykuł ma takie brzmienie.Zachęcimy senatorów do przeczytania dlaczego? - a potem dopiero treść Projektu. Co o tym myślisz? Pozdrawiam. Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  13. 20:32;
    ZUS wynajmuje prawnikow dlatego by móc obciążyć emeryta kosztami w razie wygranej. Gdyby był to prawnik ZUS to bylby traktowany jako przedstawiciel ZUS w sprawie. Za obecność przedstawiciela organu nie ponosi się żadnych kosztów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wynajęty prawnik traktowany jest jako pelnomocnik.

      Usuń
  14. Grażyna T do Joli
    Dziękuję za bardzo sympatyczny komentarz pod moim adresem na początku tego postu. Żałuję, że nie mogę zrobić w takiej samej formie - wklej w moim imieniu i wszystkich na blogu tekst podziękowań " JOLKA K. - JESTEŚ WIELKA. DZIĘKUJEMY".
    Pozdrawiam.Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
  15. To jest wersja bardzo robocza komentarza, jaki miałby być zamieszczony przed naszym projektem ustawy. Oprócz pisma przewodniego.
    Tylko, że… występuje tu pewna nieścisłość. W naszym projekcie w nagłówku piszemy o ustawie z roku 2009, a nie z roku 2012.

    Panie, i Panowie, poprawcie, jeśli występują tu nieścisłości. I uzupełniajcie.


    Uważamy, że nowa ustawa naprawcza powinna objąć swym zasięgiem wszystkich pokrzywdzonych wcześniejszych emerytów, którzy przed 1 stycznia 2013 r. nabyli uprawnienia do emerytury wcześniejszej (spełnili wymagane warunki do końca 2008 r.) na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej.
    Nasz obywatelski – blogowy projekt ustawy naprawczej odnosi się do ustawy o emeryturach i rentach FUS z dnia 11 maja 2012 r., gdyż wtedy, przy okazji wprowadzenia wyższego wieku emerytalnego, wprowadzono art. 25 ust. 1b, 1c uznany przez TK w dniu 6 marca 2019 r. sygn. P 20/16 za niekonstytucyjny.
    Od tego dnia wprowadzono wiele zmian w emerytalnej ustawie (dotyczących min. ….), ale art. 25 ust. 1b i 1c nie podlegał zmianom, artykuł ten nadal znajduje się w najnowszej wersji ustawy z dnia 14 czerwca 2018 r. w treści pierwotnej.
    W ustawie z 2012 r. dodany do art.25 ust.1b i 1c wymienia konkretnie artykuły wcześniejszych emerytur, których dotyczy. Każdy wyszczególniony artykuł mówi, jakie trzeba było spełnić wymagania, aby otrzymać emeryturę wcześniejszą z tego artykułu.

    W projekcie naprawczym ustawy znajdują się wyłącznie odniesienia do tych artykułów i w takim brzmieniu, jak w ustawie z 2012 r. Oczywiście, dotyczy to emerytur pobranych na wnioski złożone do końca 2012 r. Niektóre z tych artykułów zostały uchylone, ale są osoby, które na podstawie tych artykułów przeszły na emeryturę wcześniejszą i którym odliczono pobrane wcześniej świadczenia.

    W piśmie trzeba by ująć sytuację tych emerytów, którzy częściowo mają zaspokojenie roszeń po wygranych sprawach sądowych, tych emerytów, którzy mają aktualnie sprawy w sądach oraz tych emerytów, którzy mają sprawy przegrane i nie odwołują się dalej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można postulować zmian w ustawie z 2012 roku.

      Usuń
    2. Szczerze mówiąc, też tak mi się wydaje.
      Trzeba się odnieść do nowej ustawy.
      Pisząc o artykułach, z których ktoś odszedł na emeryturę, ale które już zostały uchylone, trzeba chyba tak to ująć.
      Np. „Jeżeli ubezpieczony na wniosek złożony przed 01.01.2013 r. pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46 (uchylony), 50 (uchylony), 50a (uchylony), 50e (uchylony), 184 (uchylony)…..”

      Grażynko, przemyśl tę sprawę.

      Usuń
    3. Do: 13:01
      Przecież projekt senacki też te artykuły przywołuje, na stronie gofin.pl jest tekst ustawy zaktualizowany i obowiazujący na dziś. Nie są tam uchylone artykuły, o których mowa. O co wiec chodzi ?

      Usuń
    4. Grażyna T. Jolu
      Zrobicie jak większość będzie chciała. Ja uważam, że dlatego,że niektóre artykuły . zostały usunięte lub nadano im inne brzmienie w zmianach do ustawy emerytalnej - nas dotyczą wyłącznie przepisy dotyczące roku przejścia na emeryturę wcześniejszą .Każdy ma decyzję o emeryturze,gdzie jest podany przepis np.jednolity tekst (D.U z 2009r Nr.153,poz.1227..To,że po drodze zmieniły się przepisy to nas już nie dotyczyły.
      Jolu tak jak już wcześniej pisałam, te na dole przepisy nie muszą być w naszym projekcie, my nie jesteśmy prawnikami - ale jeżeli napiszemy przepisy takie jak w projekcie senackim - to .... może jest to jakaś kolejna zastawiona na nas pułapka. Mamy przecież dowody,że na emerytów zastawia się pułapki - wprowadzono ustawę z art.25 ust.b nie informując emerytów. A teraz jest mowa o vacatio legi.
      PODKREŚLAJMY,ŻE NAS OBOWIĄZYWAŁY PRZEPISY WYŁĄCZNIE DO DATY PRZED WEJŚCIEM W ŻYCIE USTAWY, z WPROWADZONYM do do artykułu 25 ustępu 1b.
      Pozdrawiam.Grażyna T


      Usuń
    5. Grażyna T do Joli
      Z komentarza usunęłabym "spełnili wymagane warunki do końca 2008 r. na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej",ponieważ inaczej on brzmiał np. w 2009 r a inaczej w 2018.
      W kolejnym zdaniu piszesz przecież,że w dodanym ust.1b są wymienione artykuły do których się on odnosił. One właśnie mówią o konkretnych sytuacjach .Podkreślaj "w naszym projekcie naprawczym. "
      o godz.13:01 o tym właśnie piszesz.
      Pozdrawiam Grażyna T

      Usuń
    6. W poście głównym dodałam tekst senackiego projektu ustawy, dla porównania.
      Chyba się pogubiłam. Uznaję rację i Grażynki i drugiej strony.
      Może wypowiedzą się jeszcze inni, ci, którzy mają rozeznanie w tej materii

      Usuń
    7. Grażyna T do Joli
      Jolu - uważam,że nie potrzebnie zawracamy sobie głowę z tymi przepisami. Możemy napisać tylko :Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (bez podawania konkretnych dzienników ). Nam chodzi o dodanie w ustawie o emeryturach i rentach
      : w art.25 nowego ustępu 1ba.

      Kolejne art.2 3,4 naszego projektu mówią naprawieniu krzywd i postulują aby ZUS poinformował o tym pokrzywdzonych. Nie jesteśmy i nie mamy ambicji aby
      być traktowani jak prawnicy ,legislatorzy. itd.
      Pozdrawiam.Grażyna T

      Usuń
    8. Moim zdaniem projekt senacki odnosi się do zmian ustawy zapisanej w Dz. U z 2018 i 2019 r.. Tym samym dotyczy ustawy w ktorej w art. 24 wiek emerytalny okreslony jest jako 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn a co za tym idzie wyłącza kobiety które uprawnienia do ep nabywaly w podwyższonym wieku emerytalnym.

      W naszym projekcie należaloby, wedlug mnie:
      a} wpisać zapis w ustawie Dz. U. z 2012 r. ;
      b) odnośnik jest całkowicie zbędny;
      c)ust.1ca dopisać do 1ba

      Usuń
    9. Jeszcze raz - nie można nowelizować ustawy, która później była nowelizowana. Można nowelizować ustawę aktualnie obowiązującą.

      Usuń
    10. Uważam, że projekt senacki nie jest zły.
      Należałoby przywolac w punkcie 1 Dz. U z 2012 r..
      W punkcie 1ba zmienić od "na podstawie wniosku złożonego przed dniem 1 stycznia 2013 r. a wniosek o emeryturę, o ktorej mowa w art. 24,złożyli po 2012 r.".
      W art. 2 zmienic od "w oparciu o wniosek złożony przed dniem 1 stycznia 2013 r. a wniosek o emeryturę, o której mowa w art 24 ustawy zmienianej w art 1,uzyskal po 2012 r.".
      Zmienić również "w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy".
      Dodać nasz o obowiązku poinformowania ubezpieczonego, ktorego zmiany dotyczą.
      Zapis w ustawie powinien byc zwięzły i merytoryczny i obejmujacy wszystkich poszkodowanych.

      Usuń
    11. Grażyna T do Joli
      Jolu - uważam,że nie potrzebnie zawracamy sobie głowę z tymi przepisami. Możemy napisać tylko :Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (bez podawania konkretnych dzienników ). Nam chodzi o dodanie w ustawie o emeryturach i rentach
      : w art.25 nowego ustępu 1ba.

      Kolejne art.2 3,4 naszego projektu mówią naprawieniu krzywd i postulują aby ZUS poinformował o tym pokrzywdzonych. Nie jesteśmy i nie mamy ambicji aby
      być traktowani jak prawnicy ,legislatorzy. itd.
      Pozdrawiam.Grażyna T

      Usuń
    12. Grażyna T do 15:42
      To co proponujesz :" "w oparciu o wniosek złożony przed dniem 1 stycznia 2013 r. Wniosek o emeryturę, o której mowa w art 24 ustawy zmienianej w art 1,uzyskal po 2012" jest niezrozumiałe.Nasz projekt jest czytelny i wyraźnie mówi o co chodzi. Grażyna T

      Usuń
    13. Przeczytaj ze zrozumieniem. Dalej nie rozumiesz? Jezeli nie potrafisz to weź sobie tekst przed oczy.
      Niech Ci się nie wydaje, że inni to niczego nie potrafią.
      "Nasz" to znaczy czyj? Jeżeli jest Twój to popraw zapis bo jest zła interpunkcja.

      Usuń
    14. 16:03;
      No ktoś się pomylił i napisał "uzyskal" zamiast "złożył" czego można się domyślić czytając tekst.

      Usuń
    15. Szukam komentarza z 6.12.2019 godz. 1:00 anonimowy...bardzo proszę o pomoc, był to b. ciekawy komentarz,dziękuję.

      Usuń
    16. Żaden komentarz nie został usunięty. Proszę przeczytać wszystkie komentarze, to pewnie znajdzie się ten zagubiony

      Usuń
    17. do 9:37
      Czego dotyczył ten komentarz?

      Usuń
  16. Jeszcze raz - nie można nowelizować ustawy, która później była nowelizowana. Można nowelizować ustawę aktualnie obowiązującą.

    OdpowiedzUsuń
  17. To nie jest nowelizacja tylko dopisywanie zmian w znowelizowanym w przeszłości zapisie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A cóż to niby miałoby znaczyć?
      Nowelizacje nie działają wstecz.

      Usuń
    2. Grażyna T do Joli
      Myślę,że możemy zrobić taki zapis jak w wyroku TK ustawy obowiązującej do dnia...2017" a w naszym projekcie " ustawy emerytalnej obowiązującej do dnia ....
      Co Ty na to?
      Grażyna T

      Usuń
    3. Poprawne napisanie projektu nie jest łatwe.
      Czy nie lepiej podać w punktach jakie cele powinny być zrealizowane w takim projekcie i zapisy zostawić fachowcom?

      Tracicie tyle energii na rzeczy, na których się nie znacie, zamiast jasno wyrazić to o co wam chodzi.

      W Jotowni pojawił się kolejny wpis p. Andrzeja Gołego z uwagami na temat senackiego projektu ustawy. Pokazuje, jakie pułapki kryją się nawet w proponowanych sformułowaniach przygotowanych przez (chyba?) fachowców.

      Usuń
    4. Proszę jeszcze zaznaczyć że wszystkie sprawy w sądach okręgowych i apelacyjnych anulowac

      Usuń
    5. Masz rację Anonimowy 16:24 od projektów ustaw są specjaliści.

      Usuń
    6. Grażyna T do Joli o i szczególnie Do 16:24
      To o czym napisał Pan Andrzej Goły dotyczy projektu senackiego i świadczy o pułapce - czego my nie chcemy . Dlatego powstaje nasz projekt.
      cyt. Pana Andrzeja GołyUwaga „techniczna” do projektu ustawy naprawczej druk 12 z 13 listopada 2019 art. 2 ust. 2 “Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje osobie, o której mowa w ust. 1, od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1.
      Zapis ten koliduje z ogólną zasadą wypłaty świadczeń zawartą w art. 133 ustawy emerytalnej przytaczam – „art. 133 ust. 1 W razie ponownego ustalenia przez organ rentowy prawa do świadczeń lub ich wysokości, przyznane lub podwyższone świadczenia wypłaca się, poczynając od miesiąca, w którym powstało prawo do tych świadczeń lub do ich podwyższenia, jednak nie wcześniej niż:........ proszę wejść na blog jotowni.
      Pozdrawiam Grażyna T.

      Usuń
    7. Przepraszam za pytanie, ale właściwie w jakim celu został przygotowany ten blogowy projekt? Co dalej z nim będzie się działo? Posłowie mają go przeczytać na blogu? Zachłysną się, ach, jaki świetny i pójdzie pod obrady, a senacki ad kosz?

      Usuń
    8. Art.133 ust.1 jest w zasadzie powtórzeniem art.129.1. ustawy o FUS. Znaczy tylko tyle, że emerytura, o której mowa w art.24 .1.przysługuje osobie uprawnionej od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego, natomiast wypłata jej przysługuje od miesiąca daty, w której został złożony wniosek o ustalenie tego prawa przez ZUS i jej wypłatę. Datą powstania prawa do świadczeń (art.100. 1.) ustawy o FUS jest zgodnie z Art.24. 1. data osiągnięcia wieku emerytalnego, natomiast data powstania obowiązku wypłaty przez ZUS tej emerytury powstaje od pierwszego dnia miesiąca, w którym został złożony wniosek o potwierdzenie nabycia prawa do świadczeń w wieku powszechnym i ich wypłatę. Te dwie daty nie są tożsame i najczęściej nie pokrywają się, ponieważ data złożenia wniosku jest dowolna, a data powstania prawa do świadczeń powstaje z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego. Dlatego zapis w projekcie # 12 jest prawidłowy, niemniej dobrze byłoby zaznaczyć, że wypłata ponownie przeliczonego świadczenia z pominięciem art.25 ust.1b przysługuje od miesiąca daty złożenia wniosku o ustalenie tego prawa przez ZUS i jej wypłatę i że od tej daty przysługuje wypłata wyrównania za okres pobierania zaniżonej z powodu błędu organu rentowego emerytury. Należy pamiętać, że składany wniosek o emeryturę powszechną nie stanowi elementu nabycia prawa do emerytury, o której mowa w art.24 tylko element prawa do podjęcia jej wypłaty. Ponieważ emeryci wcześniejsi prawo do emerytury powszechnej z art.24.1. po osiągnięciu wieku emerytalnego nabyli już z dniem nabycia prawa do e.w. na wnioski złożone przed 1 stycznia 2013 r.i prawo to powstało ex lege z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego,to ZUS musi powstanie tego prawa potwierdzić decyzją.Dlatego nie jest uprawnione twierdzenie ZUS, że prawo do emerytury z Art.24. 1. powstaje z dniem złożenia wniosku o ustalenie tego prawa i jej wypłatę.

      Usuń
  18. 05.11.2019r emerytka z 1951r wygrała sprawę o emeryturę powszechną bez odliczeń.Wiadomość od Kibica z Jotownii !! Proszę przeczytać uzasadnienie wyroku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wygrałam i co z tego jak ZUS złożył apelację i co mi po takiej wygranej

      Usuń
    2. W którym roku ZUS złożył apelację od pani wygranej sprawy i z którego jest pani rocznika.

      Usuń
    3. Rocznik 53 złożył apelację niedawno

      Usuń
    4. Do 18:21;
      To nie powinno dziwić nikogo. Tak być powinno. Jak można było stosować prawo do sytuacji sprzed wejścia jego w życie.
      To ZUS stosował przepisy z mocą wsteczna. No ale cóż stawanie ponad prawem stało się "chlebem powszednim" dla tego organu. Nie dla wszystkich sądów bylo to bezprawnym postępowaniem.

      Usuń
  19. zofia galewska6 grudnia 2019 19:19

    Im dłużej w tym "siedzę"tym bardziej się gubię,mam juz co najmniej 5 odmownych decyzji z ZUSu, tyle tych paragrafów, przepisów,mam zasadnicze pytanie do wtajemniczonych,bo nie rozumiem dlaczego bardzo często nasza emerytura powszechna mimo dalszej pracy ,oplacanych skladek itp,jest nizsza od emerytury wcześniejszej nawet po dodaniu odliczonej emerytury wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 19:19
      Dlatego, że te dwie emerytury nie mają nic wspólnego ze sobą, nie mają wspólnego mianownika, każda jest liczona inaczej, nie ma żadnej zależności między nimi.

      Usuń
    2. 19:34;
      Jeżeli nie posiadasz wiedzy co to znaczy wspólny mianownik to proszę nie stosuj tego określeniaww sytuacji gdzie nie powinien być stosowany.

      Usuń
    3. 19:52
      No co ty nie powiesz! A o przenośni ty słyszałeś? Widać nie było mnie na lekcji o wspólnym mianowniku! Pomóż mi nadrobić zaległości!

      Usuń
    4. do 19:52
      Nauczycielka? No to może na jakieś korki na blogu?

      Usuń
    5. 20:11;
      Jeżeli nauczycielka to bardzo "cienka". Ani matematyka ani jezyk polski i to w dodatku chyba na poziomie szkoły podstawowej.

      Usuń
    6. Trzeba koniecznie sprawdzić poprawność obliczenia np składki ZUS jak również waloryzacja ta marcowa. Np ja czekam na wydruk składek bo mam nieprawidłowo policzone. Pozdrawiam

      Usuń
    7. W uproszczeniu: w emeryturze wcześniejszej mogło być np. 20 lat wynagrodzeń po 1000zł i 10 lat po 3000zł - emerytura obliczona z 3000zł. W emeryturze kapitałowej 40x1000zł (10 lat pracy na emeryturze) i 10 lat po 3000zł daje średnio 1400zł (40x1000 plus 10x3000 i wynik dzielony przez 50) i z 1400zł jest obliczona emerytura.

      Usuń
  20. Malutka
    Ja też uważam ,że tworzenie prawa pozostawmy osobom kompetentnym. W naszych uwagach do projektu ustawy i pismach do ustawodawców zawrzyjmy w punktach nasze oczekiwania w stosunku do ustawy naprawczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako uwagę należy wpisać ten projekt, przynajmniej ktoś się dowie, tyle pracy zostało w niego włożone

      Usuń
    2. Racja było do Malutkiej.

      Usuń
  21. No i co te osoby kompetentne stworzyły w 2012 roku.Sądy przyznają częto rację skarżacym, a ZUS te wyroki kwestionuje i wygrywa.Czy sądy działają pod naciskiem,że w apelacjach ZUS ich argumenty przegrywają,Czy, tylko interpretacja prawników ZUS jest własciwa,przecież wydając wyroki opierają się na tych samych ustawach.

    OdpowiedzUsuń
  22. Do Grażynki.
    Kochana, co mam zrobić z nazwą ustawy w nagłówku naszego projektu?
    Piszę w komentarzu do ustawy o powołaniu się na ustawę z 2012 r., wa w nagłówku jest wymieniona ustawa z 2009 r.?

    OdpowiedzUsuń
  23. Grazyna T do Joli dopiero wróciłam.odezwę sie za jakiś czas. Grażyna T

    OdpowiedzUsuń
  24. Grażyna T do Joli
    Kochana Jolu myślę, że nie nadużyjemy określenia jeśli nasz projekt nazwiemy „EMERYCKI „ (od słowa emeryt). Reprezentujemy interesy wszystkich pokrzywdzonych emerytów, których tylko znikoma część aktywnie udziela się na Twoim blogu , większość wyłącznie z obiektywnych powodów np. : brak komputera , brak nie tylko umiejętności obsługi komputera albo nawet chęci nauki jego obsługi ze względu na wiek ,chorobę , brak bliskich itd. nie ma wiedzy że taki blog administrowany przez Ciebie –Jolka K „zawieszeni emeryci”, który im pomaga w wielu zawiłościach życia związanego ze stosowaniem do nich praw ogłoszonych np. tylko w Dziennikach Ustaw - w ogóle istnieje.
    O projekcie Senatu przyjęło się mówić : Senacki Projekt Ustawy Naprawczej
    O naszym powstałym na blogu Jolki K „zawieszeni emeryci powinniśmy mówić i pisać „ Emerycki Projekt Ustawy Naprawczej”
    Takie jest moje zdanie.
    2. kwestia. - Już Ci pisałam ,może nie odczytałaś komentarza: w nagłówki jeżeli umieścimy Ustawę z 2009r z póżn.zm to należy wymienić na dole te przepisy ,które były tak wymienione przy wprowadzaniu w 2012 r art.25 ust.1b.
    Zwróć uwagę, że , że na końcu wymienionych przepisów j dodałam Dz.U z 2012r.,poz 637 o którym tyle piszemy . Pozdrawiam. Odezwij się . Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to czytałam, Grażynko.
      Ale, patrzę na projekt też oczami "obcego" czytającego (sprawdziłam to "organoleptycznie") nasze propozycje.
      Jeśli powołujemy się na ustawę z 2012 r., a nie ma jej wymienionej w punkcie pierwszym, tylko jest ustawa z 2009 r., to rodzi to dysonans.
      Od razu trzeba "lecieć" do przypisów.

      Usuń
    2. Grażyna T.
      Jolu- już o tym pisałam - takie były przepisy przy ustawie wprowadzającej art.25 ust.1b) , wszystkie poprzednie dzienniki tylko bez ustawy z 2012,poz.637.
      Jeżeli uważasz,że nie jest to czytelne to:
      Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
      Ubezpieczeń Społecznych z 2012 roku ,poz.637
      Pozdrawiam Grażyna T
      .

      Usuń
    3. Dzięki. O to mi chodziło, ale miałam odwagi sama tego zmienić.

      Usuń
  25. Dlaczego tak ważna jest możliwość przeliczenia emerytury wcześniejszej bez odliczeń i dla kogo jest wypełnieniem sprawiedliwości ?
    Weźmy dwa przykłady.
    1. Osoba na wcześniejszej emeryturze, która płaciła przez większość okresu zatrudnienia niskie składki emerytalne (zarabiała niewiele), ale jej emerytura wcześniejsza była stosunkowo wysoka, gdyż do wyliczeń wzięto ostatnie 10 lat, gdy płaciła dużo wyższe składki (zarabiała znacznie więcej). Jednak w sumie, kapitał emerytalny ma nawet obecnie nie za duży, więc przeliczenie niewiele jej da lub nie da nic.
    2. Osoba, która płaciła przez cały czas w miarę jednakowe
    składki (wartościowo) i jej emerytura wcześniejsza, właściwie niezależnie, z których lat obliczana - jest powiedzmy "średnia", ale niższa od osoby z przykładu 1. Tymczasem osoba ta może mieć znacznie wyższy kapitał zapisany w ZUS i jeśli jeszcze pracowała na emeryturze (odprowadzała składki), to tym bardziej jest duży. Tej osobie przeliczenie da zauważalną kwotę. Czy to jest sprawiedliwe ? Jak najbardziej. Jeśli ktoś więcej składki do systemu odprowadził, to SPRAWIEDLIWE jest, że otrzyma wyższą emeryturę. A co zrobiła ustawa z 2012r ? Powodując odliczenie pobranych emerytur wcześniejszych, nieraz spowodowała, że osoba nr 1 na emeryturze wcześniejszej ma ją wyższą niż osoba nr 2 zarówno na emeryturze wcześniejszej, jak i na teoretycznej emeryturze po przeliczeniu. Mam rację, czy nie ? Dlatego w myśl sprawiedliwości, żadne emerytury wcześniejsze nie mogą być odliczane przy przeliczaniu w powszechnym wieku emerytalnym, gdyż krzywdzą i wypaczają sprawiedliwość.

    OdpowiedzUsuń