4 listopada 2019

Czas na przygotowanie listu do parlamentarzystów i rządzących


           Niebawem ukonstytuuje się nowy rząd i parlament rozpocznie pracę. Czy znajdą czas na zajęcie się emerytalną ustawą „naprawczą” po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w prawie P 20/16?

            Obawiam się, że obecnie nie wystarczy już tylko ustawa „naprawcza”, będzie potrzebny większy jej zakres, jakaś „specustawa”.

           Sytuacja prawna zmieniła się dla większości emerytów. Trochę przypomina tę z 2013 r.  Co prawda, przedtem nie występowało „przedawnienie”, ale emerytki 53 pozostawały w różnej sytuacji prawnej. Podobnie jest teraz. I trzeba będzie w ustawie uwzględnić różne grupy emerytów.

        W polskim prawodawstwie parlamentarnym nie ma funkcji kontynuacji, więc proces legislacyjny ustawy musi zacząć się od nowa. I my musimy od początku w tym uczestniczyć, zanim parlamentarzyści odgórnie zdecydują o wyglądzie i  jakości ustawy.

           Drodzy Państwo, może pokusimy się o napisanie nowego wspólnego listu do różnych władz ustawodawczych i wykonawczych, zamieścimy na stronie https://www.petycjeonline.com/ i wszyscy emeryci będą mogli go podpisać.

Nowy list do polityków można oprzeć na liście do Pana Senatora Marka Borowskiego 


         Wiele osób wykazało na blogu duże umiejętności konstruowania świetnych pism sądowych, procesowych, do rządzących i polityków. Wiele Pań radzi sobie doskonale w tym temacie.
Bardzo proszę wszystkich z „lekkim piórem”, pomóżcie napisać naprawdę dobre pismo – list do wszelkich władz.
Na początek dobrze by było stworzyć plan pisma, ustalić punkty, które powinny być w nim zawarte.

Oczywiście, każdy emeryt i każda emerytka (według nowomody), jeśli zechce, może dopisać o swoich sprawach, ewentualnie napisać też własne pisma. Bardzo mocne oddziaływanie mają prawdziwe historie, przykłady, pokazujące, np. zróżnicowanie emerytur po wyroku TK. Wielkie znaczenie ma też ilość pism, listów, e-maili, wysłanych do wszystkich władz.

           Po kilku miesiącach od wyroku TK mamy większą wiedzę w sprawie wykonania jego zaleceń przez ZUS. Znamy decyzje ZUS, wiemy już, jakie zapadają wyroki w sądach okręgowych, widzimy różnice w sytuacji emerytalnej emerytów. Wiemy już, jakich oczekujemy zapisów w ustawie.

           Żle stanowione prawo powoduje setki spraw sądowych. Trudno się potem dziwić przewlekłości postępowań. Do tego dochodzą koszty sądowe (apelacje, porady profesjonalnych prawników) nie mówiąc o stresie, jaki towarzyszy rozprawom w sądzie.  Żeby temu zapobiec władza powinna dołożyć wszelkich starań do przygotowania takiej ustawy, która powinna być zgodna z Konstytucja, nie powinna budzić wątpliwości i powodować odwołań od decyzji ZUS, czy spraw sądowych.


           A w międzyczasie, zanim uchwalona zostanie nowa ustawa emerytalna, toczą się sprawy w ZUS, sprawy sądowe. Obowiązują nas terminy na wniesienie odwołań, zażaleń czy apelacji. Emeryci znajdują się na różnych poziomach spraw sądowych. Jedni mają zawieszone postępowania na czas określony, inni do czasu uchwalenia ustawy „naprawczej” (pamiętać należy o tylko sześciomiesięcznym okresie zawieszenia), jeszcze inni mają wyznaczone, lub nie, sprawy w sądach okręgowych, wiele osób wnosi apelacje. Trzeba naprawdę nieżle orientować się w gąszczu przepisów, aby osiągnąć pozytywne dla siebie rozwiązanie.

         Nawet, wydawałoby się, wygrane sprawy emerytów „przedawnionych”, są w rzeczywistości tylko połowicznie wygranymi. ZUS nie uchyla decyzji o emeryturze powszechnej (tak, jak „nieprzedawnionym”) z uwagi na przekroczenie terminu 5 lat od daty jej przyznania. A powinien zastosować wszelkie możliwe sposoby na unieważnienie bądż uchylenie decyzji.
Sądy oddalają odwołania w tej sprawie. Trzeba dużych umiejętności i, być może, profesjonalnego doradztwa, aby wnieść prawidłową apelację.

            Dla emerytów, którym ZUS odmówił przeliczenia emerytury z uwagi na „przedawnienie” (art. 145 i 146 kpa) i wydał decyzję stwierdzającą jej wydanie z naruszeniem prawa, otwiera się droga do żądania zadośćuczynienia, czyli wyrównania strat związanych z tą przedawniona decyzją, w sądach cywilnych.

Również emerytom „nieprzedawnionym”, dla których emerytura powszechna bez odliczeń wcześniej pobranych świadczeń wyszła wyższa od emerytury wcześniejszej (ZUS przelicza emeryturę za 3 lata wstecz od złożonej skargi o wznowienie postępowania) mają możliwość dochodzenia odszkodowania za wcześniejsze lata, kiedy wypłacana była niższa emerytura (np. od 2013  do 2016 r.) na drodze postępowania cywilnego w sądach cywilnych.
Wysokość odszkodowania będzie stanowiła różnicę pomiędzy emeryturą, jaką uprawniony emeryt powinien otrzymać bez odliczeń pobranych świadczeń, a emeryturą w rzeczywistości otrzymaną. Krzywdę trzeba najpierw wycenić.

           Niektóre sądy traktują nas bez wyrozumiałości, wymagają zrozumienia najróżniejszych terminów prawniczych, a nawet nie wysłuchują naszych uwag.

Z drugiej strony mamy cały aparat prawniczy ZUS, posługujący się biegle paragrafami, „sypiący” na rozprawach artykułami ustaw, pewny swoich racji. ZUS występuje przeciwko emerytom, zamiast ich bronić.

Większość spraw powinna być załatwiona na poziomie ZUS. To tam powinniśmy dostać wszelkie porady, jakie złożyć dokumenty, jakie wnioski. ZUS ma duże uprawnienia do załatwienia spraw z urzędu, a często i taki obowiązek.

            Wielkie nadzieje pokładamy w zapowiadanej ustawie „naprawczej”. Jak będzie, zobaczymy. Kształt ustawy, taką mam nadzieję, będzie zależał także od nas. Ale proces legislacyjny czasami długo trwa a czas biegnie nieubłaganie,  emeryci nie mają go zbyt wiele.

             Przypominam, wniosek (również skargę o wznowienie postępowania, to też jest rodzaj wniosku), złożony do ZUS, można wycofać na każdym etapie postępowania, również w czasie toczącej się sprawy, dopóki się nie uprawomocni.

          Jeżeli ktoś, po zastanowieniu, uzna, że lepsza będzie dla niego sytuacja „czysta” w ZUS, może wycofać swój wniosek. Wtedy będzie tak, jakby nie składał skargi o wznowienie postępowania. Wniosek, decyzja, wyrok, wszystko zostanie umorzone. Oczywiście, jeśli decyzja czy wyrok sądowy nie uprawomocniły się.


         Emerytów, wobec których zastosowano niekonstytucyjny przepis art. 25 ust. 1 b ustawy emerytalnej (a są wśród nich również mężczyźni), w zależności od sytuacji, w jakiej obecnie się znajdują, można podzielić na następujące grupy:

1.       Osoby, które z różnych powodów nie złożyły skargi o wznowienie postępowania po wyroku TK, lub ją wycofały.

2.      Osoby, które po raz pierwszy, po wyroku TK, złożyły wnioski o emeryturę powszechną i które otrzymały świadczenia w znacznej wysokości ( w zdecydowanie większej liczbie, choć oczywiście nie wszystkie) – waloryzowany kapitał początkowy i składki do czasu złożenia wniosku o emeryturę.

3.      Osoby, które posiadają, lub w niedługim czasie otrzymają prawomocne wyroki sądowe:

-  Osoby „nieprzedawnione”, którym ZUS uchylił decyzję o emeryturze powszechnej i przeliczył świadczenie według wskaźników na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną. Podwyżki wysokości emerytur są tu bardzo różne, od kilku złotych do kilkuset. Jest to uzależnione od wielu czynników (kapitału początkowego, składek), ale duże znaczenie ma data złożenia wniosku o emeryturę powszechną (różne lata „dożycia”). W grupie tej jest dużo osób, dla których emerytura wcześniejsza jest nadal wyższa od emerytury powszechnej i wcześniejsza jest wypłacana.

W grupie tej są osoby, które nie odwołały się do sądu okręgowego, mają więc już decyzje prawomocne,

W grupie tej są też osoby, które odwołały się do sądu. Część z nich przegrała już sprawy i nie wnosi apelacji. I te osoby mają już prawomocne (lub będą miały) wyroki. Inne decydują się wnieść apelację od wyroku sądu okręgowego. Po rozprawie apelacyjnej wyroki sądowe stają się prawomocne w chwili ich ogłoszenia.

Osoby „nieprzedawnione”, jeśli nie mają jeszcze prawomocnych decyzji lub wyroków, mogą złożyć do ZUS wniosek o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną.

-  Osoby „przedawnione”, które posiadają prawomocne decyzje o wznowieniu postępowania i odmowie uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej z uwagi na przedawnienie (art. 145 i 146 kpa), chociaż ZUS przyznaje o wydaniu decyzji z naruszeniem prawa. Równocześnie ZUS odmawia przeliczenia emerytury według art. 114 ustawy emerytalnej, lub w ogóle nie ustosunkowuje się do prośby o przeliczenia emerytury według tego artykułu. Osoby te nie odwołały się do sądu.

-  Osoby „przedawnione”, które częściowo wygrały w sądach okręgowych, uzyskały wyrok nakazujący przeliczenie świadczenia według art. 114 lub art. 133 ustawy emerytalnej. Sądy oddaliły odwołanie w kwestii uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej. Od wyroku składa apelację ZUS (z informacji, jakie mamy do tej pory).

-  Osoby „przedawnione”, które przegrały w sądach okręgowych, sądy oddaliły odwołanie w całości. Osoby te nie odwołały się do sądów apelacyjnych,
 mają więc prawomocne decyzje odmowne.

-  Osoby „przedawnione”, które przegrały w sądach okręgowych, sądy oddaliły odwołanie w całości. Osoby te odwołały się do sądów apelacyjnych (brak informacji o biegu sądowym).

4.      Osoby z roczników wcześniejszych, niż 1953, które nie złożyły wniosków o emeryturę powszechną przed 1 stycznia 2013 r.

5.      Osoby z roczników póżniejszych niż 1953, posiadające, lub nie, decyzje o emeryturze powszechnej.

6.      Osoby, które otrzymały emerytury wcześniejsze według innych przepisów, niż wymienione w wyroku TK

Generalnie mamy 4 grupy emerytów, wobec których, przy ustaleniu emerytury powszechnej, zastosowano niekonstytucyjny przepis ustawy emerytalnej: pierwszaki, nieprzedawnione, przedawnione, pominięte.



Drodzy Państwo, przeczytajcie opinie Biura Analiz Sejmowych z dnia 09.10.2019 r. (z najnowszych informacji od naszej blogowiczki)


Opinie Biura Analiz Sejmowych
Druk nr 3720

Lista opinii Biura Analiz Sejmowych
Data
Plik
Tytuł
2019-10-09
Ocena merytoryczna i prawna senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 3720)
2019-10-09
Ocena merytoryczna i prawna senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 3720)

183 komentarze:

  1. BAS wylicza wysoko koszty ustawy w takim kształcie, jak oczekujemy.
    Czy ktoś pokusił się o policzenie kosztów ZUS (także czasu, papieru, itp), oraz kosztów sądowych spraw już odbytych, a także spraw, jakie nada się toczą i będą się toczyły w sprawach zaskarżeń po wyroku TK?
    Nie dołączamy tu naszych kosztów, czasu i stresu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są wyliczenia ZUS wykorzystane przez BAS. Ekspertka BAS podaje, że oparto się na "Piśmie Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gertrudy Uścińskiej do senatora Stanisława Gogacza z 9 lipca 2019 r." Tego pisma nie opublikowano na stronie senackiej. ZUS w swoich wyliczeniach uwzględnia, że grupa emerytów się zmniejsza.

      Usuń
    2. Do Jolka K z 11:01
      Te analizy są na stronie sejmu przy druku 3720 już prawie 3 tygodnie, ale tak naprawdę nic nie wnoszą do bieżących spraw, a co najwyżej odwracają uwagę od ważniejszych spraw. Poświęciłam trochę czasu na prześledzenie działalności na tym i na innych blogach kibica, który najczęściej pisze jako anonimowy wywołując zamęt i dezorientację, a tym samym manipuluje opinią piszących tu kobiet zmieniając ich sposób myślenia i odbierania faktów. Domniemam ,ze jest dobrze maskującym się płatnym trollem, ex nauczycielem. Jego zadaniem jest zniechęcanie do podejmowania działań i tzw "pranie mózgów". Wszystkie zdobyte informacje wykorzystuje niestety przeciwko nam, choć z pozoru niby "pomaga" szczególnie podrzucając odpowiednie linki. Ufajcie więc swojej intuicji i przekonaniom i nie dajcie się manipulować, bo nigdy nie wiecie kto siedzi po drugiej stronie.

      Usuń
  2. Czy ktoś otrzymalwyrok sądu okręgowego w brzmieniu sąd zmienia zaskarżona decyzję w. Ten sposób za uchyla dećyzje z2013 w zakresie wysokości emerytury ustalając jej wysokość bez odliczenia kwot pobranych emerytur i przyznaje ubezpieczonej prawo do wypłaty podwyższonej emerytury od 2013 panie dostają przeważnie przeliczenie 3 lata wstecz czekam na uzasadnienie wyroku bo nie wiem dlaczego od 2013

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysokość nowo obliczonej emerytury, jeżeli okaże się wyższa od wcześniejszej, może byc wyplacona maksymalnie za 3 lata wstecz a to wynika z art. 133 ustawy.

      Usuń
    2. Wysokość emerytury nowo obliczonej jest wyższa od wczesniejszej

      Usuń
  3. Za trzy pozostałe można wnieść o odszkodowanie w postępowaniu cywilnym.

    OdpowiedzUsuń
  4. Panie "nieprzedawnione"!
    Przeczytajcie jeszcze raz poprzedni post. Poprawiłam i dorzuciłam tekst Mecenasa Giedrojcia, który przypomniała jedna z Pań w komentarzach pod poprzednim postem.
    Konkluzja jest taka:
    na podstawie starego wniosku wydana powinna być nowa decyzja, od której można wycofać wniosek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba przy tym uważać, aby sąd nie połączył dwóch spraw, tj. wycofania wniosku i przeliczenia na korzystniejszych warunkach, w jedną, a nie daj Bóg jeszcze domagania się wyrównania za poprzednie lata, ponieważ żądania się wzajemnie wykluczają i sąd może się trochę zdenerwować i zadać pytanie o co właściwie nam chodzi.

      Usuń
    2. I właśnie tak się stało w przypadku mojej mamy, na wniosek ZUS sąd połączył obie sprawy bez pytania nas o zdanie. Przed połączeniem spraw wystapilysmy o zawieszenie sprawy w sprawie niekorzystnego przeliczenia oraz braku wyrównania. Sprawy dot wniosku nie chcialysmy zawieszac. Nie wiem jak to potraktuje sąd czy obie sprawy są zawieszone w przypadku ich połączenia czy może nie wyrazi zgody na zawieszenie i przeprowadzi rozprawę dla obu odwołań. Kasia

      Usuń
    3. Jolka K z 17:50;
      Jolu w konkluzji swojego komentarza napisałaś "na podstawie starego wniosku powinna być wydana nowa decyzja of której można wycofać wniosek".
      Po przecztaniu wyjaśnienia mecenasa Giedrojcia zrozumialam to trochę inaczej.
      Wedlug mnie po wznowieniu postępowania ZUS wydaje nową decyzję do starego wniosku. Czyli jest wniosek (z przeszłości) i nowa decyzji, która uprawomocni się po 30 dniach. Do dnia uprawomocnienia sie tej decyzji mamy prawo wniosek wycofać into wynika z art. 116 ust. 2 ustawy.
      Ale musimy pamiętać, że jeżeli decyzje, po wznowieniu postepowania, zostaly wydane co najmniej 30 dni temu to ta decyzja się już uprawomocnila i wniosek nie mógłby być juz wycofany.

      Usuń
    4. Jeśli zostało złożone odwołanie od tej nowej decyzji to się nie uprawomocniła mimo, że minęło 30 dni

      Usuń
    5. Tak, to prawda, że złożone odwolanie wyłącza uprawomocnienie się tej decyzji. Przy swoich rozważaniach nie ujęłam tej czynności.

      Usuń
    6. Wycofanie wniosku o emeryturę może mieć miejsce przed uprawomocnieniem się decyzji w postępowaniu zwykłym, natomiast obecnie sprawy toczą się w trybie wznowienia postępowania, a to czyni zasadniczą różnicę. Wznowienie postępowania nie jest trybem zwykłym tylko trybem nadzwyczajnym.
      W trybie nadzwyczajnym można co najwyżej wycofać skargę o wznowienie postępowania, albo w przypadku stwierdzenia nieważności wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji.

      Usuń
    7. Do 20.45
      Trzeba odróżnić wniosek o ustanowienie emerytury powszechnej od wniosku o wznowienie postępowania. Nieprzedawnione powinny wystąpić o wycofanie tego pierwszego wniosku przed uprawomocnienia się nowej decyzji, ponieważ stara decyzja zostaje uchylona.

      Usuń
    8. Pan Mecenas Giedrojć napisał na fb:

      "Można zatem, po wznowieniu postępowania przez ZUS, cofnąć "stary" wniosek (z 2014, czy 2015 r.; cofnięcie na podstawie art. 116 ut. 2 ustawy o em. i rentach z FUS), a potem złożyć nowy. Powinno to znacznie zwiększyć podwyżkę emerytury.

      Z takimi sytuacjami spotkałem się w praktyce zawodowej."

      Bardzo by pomogło podanie sygnatur takich spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych, z którymi Pan Mecenas się spotkał w praktyce zawodowej.

      Usuń
    9. Do 21.24
      A z jakich przepisów to wynika?

      Usuń
    10. 21:34;
      Mecenas Giedrojc wcale nie musiał spraw prowadzić. Mógł tylko doradzać w sprawach. Ale sygnatury spraw wcale nie są konieczne. To wszystko wynika z ustawy.
      To jest tak samo jsk w przypadku gdy nie doreczono nam wydanej decyzji. Po jej doreczeniu mamy prawo do wycofania wniosku w ciagu miesiaca od jej doreczenia i wowczas postepowanie zostaje umorzone.
      Potwierdza to ZUS - owski formularz EWS.

      Usuń
    11. 21:39

      Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. 2018, poz. 1270 ze zm.) i ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2018, poz. 2096 ze zm.)

      Usuń
    12. Rzecz cała jest w tym, że paniom "nieprzedawnionym" uchylono decyzje o ep. Nie ma już tych decyzji. Pozostał tylko wniosek o ep.
      To znaczy, wg ZUS, nie ma przyznania decyzji o ep, to co ZUS chce przeliczać?

      Usuń
    13. Poza tym, każdy wniosek można wycofać na każdym etapie. Można też wycofać wniosek (ten najnowszy) o wycofanie wniosku

      Usuń
    14. Wygląda na to, że nowa decyzja o przeliczeniu emerytury (po uchyleniu decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej) jest bezpodstawna. Nie można przeliczyć czegoś, czego nie ma.

      Usuń
    15. Jola ma absolutną rację. Nie można przeliczać czegoś, czego nie ma. Po wyroku TK mam decyzję o ustaleniu wysokości emerytury, a nie o przeliczeniu. Decyzję o przeliczeniu można wydać wtedy, gdy decyzja została uchylona w części.

      Usuń
    16. No właśnie. Uchylono Ci decyzję o przyznaniu ep. W zamian masz decyzję o ustaleniu wysokości emerytury.
      Można by zapytać, dlaczego teraz ZUS nie przyznał na nowo decyzji o przyznaniu ep? I tutaj wchodzimy na inny grunt.
      Według mnie, ZUS chce teraz prostować bezprawnie wydaną decyzję o przyznaniu ep.
      Dochodzę do wniosku, że nawet gdyby nie było wyroku TK, to można by było zaskarżyć decyzję o ep. Tylko kto z emerytów miał taką wiedzę i który sąd by nas wysłuchał?

      Usuń
    17. Cd. Ustawa mówi o ustaleniu emerytury, a nie o przyznaniu emerytury.

      Usuń
    18. Ustawa tak mówi, a jak mamy napisane w decyzji z lat 2013, 2014, 2015, 2016, 2017?

      Usuń
    19. Liczy się ustawa, a co wyprawia ZUS będzie oceniał sąd. Może być też tak, że ZUS przemyślał sprawę i zaczął stosować się do ustawy.

      Usuń
    20. Emeryturę przyznaje się jeden raz. Po zsistnieniu pewnych okoliczności tę juz przyznaną emeryturę można przeliczyć, lub inaczej, ustalić na nowo.
      Nie "przyznaje się" emerutury po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, bo emerytura jako swiadczenie została już przyznana. Stalo sie to wówczas gdy spelnialismy warunki o ktorych mowa w art. 100 ustawy, po zlozeniu wniosku o ktorym mowa w art. 116.
      Po wznowieniu postepowania ZUS uchylił decyzję o ustaleniu emerytury powszechnej i wydał nową decyzję ustalająca ep. Jest to decyzja wydana do wniosku tego który został zlozony po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Przed upływem miesiąca od jej wydania ten wniosek mógł zostać wycofany i wtedy cale postepowanie byloby uznane jako bezprzedmiotowe.
      Wówczas panie "nieprzedawnione" miałaby prawo do złożenia wniosku jako pierwszaki.

      Usuń
    21. Sprawdziłam jeszcze raz ustawę i faktycznie ZUS stosuje nazewnictwo "przyznania emerytury".Ale czy to ma znaczenie jaką nazwę zastosuje, czy jest to ustalenie czy przyznanie emerytury?

      Usuń
    22. Niestety stosowanie nazewnictwa nie ma znaczenia.

      Usuń
    23. Oj, chyba jednak nazewnictwo ma duże znaczenie. Czym innym jest przyznanie emerytury a czym innym przeliczenie emerytury

      Usuń
    24. W ustawie nazewnictwo ma znaczenie zasadnicze to jest ustawa!!

      Usuń
    25. Między "przyznaniem" a "przeliczeniem" emerytury jest oczywista różnica ponieważ raz przyznaną emeryture można przeliczac wielokrotnie jezeli tylko zaistnieja takie okolicznosci.
      Jeżeli jednak mieliśmy przyznaną emeryturę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego to po jego osiagnieciu ZUS "przelicza" emeryturę na podstawie zupełnie innych przepisow. Zgodnie z art. 95 ust 1 ustawy wyplaca nam tę ktora ma wyższą wartosc. Nie istnieje wowczas prawo, które umozliwialoby zawieszenie tej nizszej.
      Czasami ZUS a nawet i sady używaja w tym wypadku wymiennie słów "ustalenie" i "przeliczenie".
      Niestety uzycie okreslenia "przyznanie" emerytury z tytulu osiagniecia powszechnego wieku emerytalnego po wczesniejszym przyznaniu emerytury jest wadliwe.
      EMERYTURE PRZYZNAJE SIE TYLKO RAZ.

      Usuń
    26. Ale czym się różni przyznanie emerytury od ustalenia emerytury?

      Usuń
    27. Po przyznaniu emerytury ustala się jej wysokosc.
      Po wznowieniu postępowania ZUS rowniez emeryture (czyt. swiadczenie) przeliczyl bez zastosowania art. 25 ust 1b i ns nowo ustalil jej wysokosc.
      Przyznanie emerytury czyli potwierdzenie istnienia prawa do tego świadczenia.
      Ustalenie emerytury - ustslenie wydokosci swiadczenia.

      Usuń
    28. Ustalenie prawa do emerytury, to zbadanie i zdecydowanie, czy emerytura (po spełnieniu warunków) się należy, po czym następuje decyzja o przyznaniu emerytury (jeśli się należy)

      Usuń
    29. Jolu ale ustalenie prawa do emerytury nie jest ani przyznaniem emerytury ani ustaleniem jej wysokosci.
      Jeżeli sa spelnione przeslanki wynikajace z art 100 ustawy to ZUS tylko sprawdza czy rzeczywiscie sa spelnione.

      Usuń
    30. Do Jolki z 5.11.2019 godz.7:52
      Nie tylko z tych lat,bo w decyzji z kwietnia b.r.w części I decyzji,jaką otrzymałam jest zdanie "ZUS na złożony wniosek przyznaje emeryturę".

      Usuń
    31. Ale nawet z takim zapisem decyzja nie jest wadliwa.
      Tak samo jak podawanie, jako podstawy prawnej, calej ustawy.
      Nie ma się co tym epatowac. Nie jest to podstswa do zaskarżenia takiej decyzji.

      Usuń
    32. Do 10:37
      Przyznanie prawa do emerytury to jest ustalenie prawa do jej pobierania. Po wyroku TK nie odwołujecie się od decyzji przyznającej prawo do świadczeń, tylko od obliczenia wysokości emerytury z naruszeniem prawa materialnego i tylko w tym zakresie decyzja jest zmieniana. Jak złożyłaś wniosek, to ZUS ci przyznał prawo do tej emerytury, nawet jeżeli nie jest ona wypłacana, ze względu na wypłatę korzystniejszej wcześniejszej. Nie ma więc żadnych podstaw do wycofania tego wniosku. Gdyby emerytura Wam nie przysługiwała, to byłby powód do wycofania zarówno decyzji jak i wniosku, który byłby bezprzedmiotowy. A w tym przypadku chodzi tylko o ponowne przeliczenie bez Art.25 ust.1b, który TK uznał za niekonstytucyjny. Prawo do świadczeń z Art.24.1. nabyłyście z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego i ZUS wam przyznał prawo do pobierania tej emerytury. Na jakiej więc podstawie wniosek o przyznanie emerytury w wieku powszechnym ma być wycofany? Wyrok TK nie stwierdził, że przyznano wam prawo do emerytury niezgodnie z Konstytucją, tylko, że niezgodnie z Konstytucja zastosowano Art.25 ust.1b naruszając prawo materialne. W całym k.p.a. nie ma nic na temat wycofywania wniosków tylko o uchylaniu i zmianie decyzji. Jedyny przepis to art.116.2, który wyraźnie mówi,że wycofać wniosek można tylko do dnia uprawomocnienia się decyzji. Uchylać i zmieniać można więc tylko decyzje, a nie wnioski. Decyzje są uchylane nie tylko na podstawie wyroku TK, mogą być nawet uchylane przy przeliczeniu k.p. i innych różnych okoliczności, ale nigdy nie stanowi to powodu do wycofania wniosku, tylko zmiany decyzji. Uchybienie terminu wycofania wniosku nawet o jeden dzień
      rozpatruje sąd i z reguły oddala te wnioski. Nie wiem, skąd ten pomysł z wycofywaniem wniosku...

      Usuń
    33. Do 5 listopada 2019 12:55
      Jak ktoś "potrafi w "przepisy"( i w "internety"), to da radę zaskarżyć.

      Do 5 listopada 2019 11:07
      O tym samym mówimy. Jeśli ktoś spełni warunki, ustala mu się prawo do emerytury. I się przyznaje.
      Oczywiście na wniosek

      Usuń
    34. 5 listopada 2019 13:14
      Nie zgadzam się z Twoim zdaniem. Nie rozpatrujemy prawidłowych decyzji, tylko faktyczne.
      ZUS decyzją przyznaje emeryturę w 2013 r.
      W 2019 r. uchyla tę decyzję. Więc jej nie ma już. Zostaje tylko wniosek.
      Na ten wniosek ZUS wydaje nową decyzję (nie może wydać decyzji o przeliczenie emerytury, bo jej już nie ma).
      Więc sytuacja jest najzwyklejsza, jest nowa decyzja, jest możliwość wycofania wniosku o tę decyzję, jak w innych zwykłych przypadkach

      Usuń
    35. Do Jolka K z 13:14
      Dlaczego więc nie złożysz tego wniosku o wycofanie wniosku o przyznanie emerytury? Gdybym ja była taka pewna swojej racji , jak Ty i inne panie w tej samej sytuacji to po prostu złożyłabym wniosek o wycofanie tego wniosku sprzed lat i zobaczyła, co z tego wyniknie. Nic więcej ta dyskusja nie wniesie, bo brak jest na to przepisów, a jedyny to Art.116.2. który znacie. Składajcie więc te wnioski o wycofanie i będziemy śledzić reakcję organów rentowych i sądów na te wnioski.

      Usuń
    36. Do 14:01
      Takie wnioski są złożone, w połowie listopada wiem, że jest sprawą o wycofanie wniosku z 2014r i o przeliczenie emerytury na jednym posiedzeniu ja mam identyczną sprawę 11.12.2019r.nie liczę na wygraną, ale będziemy się odwoływać, prawnicy nam niewiele dadzą ale zobaczymy jak w różnych Sądach będą orzekać, myślę że będą Panie pisać.

      Usuń
    37. 13:14;
      Nie zgadzam się z Twoją oceną i proponuję wyjasnienia mecenasa Giedrojcia zamieszczone w poprzednim poście.
      Wspaniale logiczne myślenie.
      Musidz pamiętać, ze jezeli wycofasz wniosek w ciągu miesiąca od doreczenia decyzji to postepowanie bedzie uznane za bezprzedmiotowe.
      Taką decyzją bedzie ta wydana po wznowieniu postepowania.
      Chyba sama sobie komplikujesz rozważania nad sytuacją.
      Jako lekturę polecam rowniez formularz EWS na stronach ZUS.
      Dotyczy on wycofania wniosku.

      Usuń
    38. Niestety Sąd nie chciał rozmawiać na rozprawie o wycofaniu wniosku o ENP z 2014 r. Twierdzi że wycofać trzeba było w 2014 a nie teraz. Nie podał, żadnego przepisu dla takiego stanowiska, nawet nie chciał słuchać argumentów że ZUS dwiema decyzjami wydanymi w tym roku uchylił decyzję z 2014 r. więc została ona wycofana z obiegu prawnego. Myślę, że potrzebujemy potwierdzenia od prawnika-praktyka czy istnieje prawna możliwość wycofania pierwotnego wniosku po wznowieniu postępowania czy też jest to tryb nadzwyczajny o prawdziwie nie ma takiej możliwości...

      Usuń
    39. Sąd nic nie ma do sprawy wycofania wniosków. Dopiero, gdy złożysz do sądu odwołanie od decyzji ZUS, to wtedy sąd będzie się wypowiadał na ich temat.
      Można złożyć wniosek o wycofanie wniosku o ep (jeśli decyzja o ep została uchylona). Potem można iść do sądu, jeśli ZUS odmówi.

      Tylko o jednym trzeba pamiętać: zawsze ten nowy wniosek można wycofać na każdym etapie całego postępowania procesowego, dopóki się nie uprawomocni. Po wycofaniu, jeśli ktoś tak zdecyduje, będzie tak, jakby tego wniosku nie było. ZUS umorzy postępowanie w sprawie tego wniosku

      Usuń
    40. Właśnie odwołanie od odmowy wycofania wniosku było m.in. przedmiotem tej rozprawy...

      Usuń
    41. Złóż wniosek (znowu wniosek!), jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś o dostarczenie wyroku wraz z uzasadnieniem. Masz na to 7 dni od ogłoszenia wyroku.
      Po otrzymaniu tego wyroku masz 14 dni na zastanowienie się, co dalej zrobić.
      Jeśli zdecydujesz się przerwać sprawę wycofania wniosku, to w ZUS złożysz wniosek o wycofanie wniosku o wycofanie wniosku (to nie błąd).
      Jestem ciekawa, co sąd napisze w uzasadnieniu. Bo co słowo pisane, to nie to samo, co powiedziane

      Usuń
    42. Do Anonimowy5 listopada 2019 14:01
      Ja bym bez wahania złożyła wniosek o wycofanie wniosku, gdybym miała uchyloną decyzję z 2014, 15... roku i wydaną nową.
      I bym czekała, co ZUS i sąd powiedzą (na piśmie). Wtedy bym się zastanowiła, co zrobić dalej.
      Ja, zapewne, dalej bym się sądziła.
      Ale innym zalecam ostrożność.

      Usuń
    43. Pani Jolu sprawa została odroczona więc wyroku na razie nie ma. Sąd postanowił dopytac ZUS w innej kwestii.

      Usuń
    44. No i OK. Im dłużej sprawa trwa, tym chyba lepiej. Co rusz, to jakieś nowe sprawy wyskakują. Ile jeszcze nie wiemy. Może w międzyczasie znajdą się nowe argumenty w sprawie

      Usuń
    45. Właśnie dzisiaj złożyłam wniosek o wycofanie wniosku o przyznanie emerytury powszechnej z 2013 r. argumentując, że do dnia dzisiejszego ZUS nie wydał decyzji o przyznaniu emerytury w powszechnym wieku emerytalnym.
      Po przeczytaniu postów powyżej nie wiem czy dobrze zrobiłam.
      W 2013 r. nadal pracowałam i na mój wniosek ZUS wydał trzy decyzje:
      1. decyzja o przyznaniu emerytury w kwocie zaliczkowej z XI 2013 r.
      2. decyzja o przeliczeniu emerytury w kwocie zaliczkowej z IV 2014 r.
      3. decyzja o przeliczeniu emerytury z II 2015 r.

      Tej ostatniej decyzji ZUS mi nigdy nie doręczył, a traktuje ją jako ostateczną decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej. Wg ZUS wynika to z zapisu, że niniejszą decyzją rozliczono zaliczki. Uważam, że z tytułu i treści decyzji powinno jednoznacznie wynikać czego dana decyzja dotyczy.
      W jaki sposób odróżnić decyzję o przeliczeniu emerytury od decyzji "o przyznaniu emerytury powszechnej"skoro nie wynika to jednoznacznie z jej treści?

      Usuń
    46. Czy na pewno przeczytałaś główny post i komentarze?Niepotrzebnie złożyłaś wniosek o wycofanie wniosku. Nie ma podstaw do tego.
      Wniosek wycofuje się w terminie 30 dni od otrzymanej decyzji z ZUS Dotyczący tej właśnie decyzji).
      Ty nie otrzymałaś żadnej decyzji nowej, a nawet tej z 2015 r.
      A wniosek chcesz wycofać od decyzji zaliczkowej z 2013 r.
      Wycofaj wniosek o wycofaniu wniosku i przyznaniu ep, jeśli zrobiłaś to w jednym piśmie.
      Po umorzeniu przez ZUS sprawy wycofania wniosku, złóż wniosek o ep.
      Najpierw musisz wyjaśnić tę sprawę.
      A potem, po otrzymaniu odpowiedzi ZUS, zdecydujesz, co dalej robić.
      Nie łączymy w jednym piśmie jakiejś sprawy wnioskiem o wycofanie wniosku.

      Usuń
    47. Jola, czytam wszystko na bieżąco!
      Po skardze o wznowienie postępowania dot. decyzji zaliczkowej (tylko taką mam) ZUS uchylił decyzję z lutego 2015 r.(z urzędu, ponieważ nie wiedziałam o jej istnieniu) i wydał decyzję z maja 2019 r. o ustaleniu wysokości emerytury (kapitał i wszystkie wskaźniki przyjęto z decyzji z listopada 2013 r). Emerytura niższa o 700 zł od wcześniejszej. Od tej decyzji się odwołałam i sprawa czeka w Sądzie.

      Po zapoznaniu się z aktami sprawy w Sądzie stwierdziłam że do dnia dzisiejszego ZUS nie wydał decyzji ostatecznej w sprawie z wniosku z 2013 r. i dlatego złożyłam wniosek na podst. art.116 ust.2 ustawy o rentach. Wg mnie decyzja o przyznaniu emerytury w kwocie zaliczkowej, oraz decyzja o przeliczeniu tej emerytury nie jest decyzją ostateczną " o przyznaniu emerytury powszechnej", ponieważ nie wynika to jednoznacznie z treści decyzji z lutego 2015 r., z którą zapoznałam się w Sądzie, ponieważ ZUS mi jej nie doręczył. Jak ją przeczytałam, to stwierdziłam, że ZUS bezpodstawnie uznał ją za decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej.

      Usuń
    48. Kochana, trzeba było od razu tak napisać.
      Jeśli nie podajesz od razu więcej faktów, możesz otrzymać odpowiedż w żaden sposób nie pasującą do Twojej sytuacji.
      Nie jestem pewna,jak i Ty, czy mogłaś złożyć wniosek o wycofanie wniosku od decyzji z 2013 r.
      Mam nadzieje, że tutaj uzyskasz dobrą radę od mądrzejszych ode mnie.

      Usuń
    49. Właśnie po wczorajszej dyskusji na temat, że emeryturę przyznaje się tylko raz mam problem jak powinna wyglądać decyzja"o przyznaniu emerytury powszechnej". Jeśli nie powinna być tak zatytułowana, a np. decyzja o przeliczeniu emerytury czy decyzja o ustaleniu wysokości emerytury to z czego wynika, że to jest właśnie ta decyzja, która bez odwołania staje się ostateczna.

      Usuń
  5. Czy panieprzedawnione mogą po pozytywnym wyrroku sądu wycofaćwniosek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie "przedawnione" z reguły nie mają uchylonej decyzji z roku 2013 czy 2014. Dopóki ta decyzja jest prawomocna i obowiązująca, nie można wycofać wniosku, złożonego o tę decyzję.
      Być może (prawdopodobne, choć chyba zmieniają się wytyczne co do tego)ZUS wniesie apelację od części korzystnej dla Ciebie, a niekorzystnej dla ZUS.

      Możesz wnieść apelację od części wyroku sądu okręgowego, dotyczącego nieuchylenia decyzji o ep z roku 2013 czy 2014. Nie jest to łatwe. Trzeba uzasadnić to zaskarżenie bezprawnością wydania decyzji o ep, kiedy już wcześniej (w dacie przyznania emerytury wcześniejszej) nabyłaś prawo do ep. Decyzja z roku 2013 o przyznaniu ep, wydana przez ZUS, jest jedynie potwierdzeniem prawa do ep. Dotyczy przyznania prawa do wypłaty świadczenia.

      Na wniesienie apelacji masz tylko 2 tygodnie od dnia otrzymania uzasadnienia z sądu okręgowego (jeśli złożyłaś wniosek o takie uzasadnienie).

      A tak, a propos, może pokusimy się o napisanie apelacji od wyroku sądu w sprawie odmowy uchylenia decyzji o przyznanie ep dla pań przedawnionych.
      Dziewczyny, mocniejsze w prawie, pomożecie?

      Usuń
    2. 10:29
      Nic to nie da, decyzji nic nie wzruszy, można tylko dochodzić odszkodowania. Dopóki obowiązuje art. 146 kpa tak będzie. A nie słychać, aby miał być uchylony albo zmieniony przez np. wydłużenie liczby lat. Raczej jest tendencja do skracania terminów, np. nawet przy stwierdzaniu nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa (art. 156 ust. 1 pkt 2 kpa), gdzie nie obowiązują żadne terminy, są głosy, aby wyznaczyć ramy czasowe, np. do 10 lat od daty wydania decyzji.
      Uprzedzając pytanie odpowiadam, że po wyroku TK w grę wchodzi tylko wznowienie postępowania art. 145a kpa, stwierdzenie nieważności - nie.
      Ewentualna spec ustawa, która miałaby priorytet przed wszelkimi innymi przepisami mogłaby to zmienić.
      Reasumując energię należy kierować na działania mające na celu uchwalenie spec ustawy naprawczej.

      Usuń
    3. Jak potwierdzają wyroki w sprawach pań "przedawnionych", po wyroku TK w grę wchodzi również wznowienie postępowania z art. 114 ustawy emerytalnej.
      Proszę nie pisać nieprawdy.

      Usuń
    4. 05:47
      Art. 114 ustawy emerytalnej to inna bajka.
      On dotyczy przeliczenia emerytury a nie wznowienia postępowania.

      Emerytura może zostać przeliczona na podstawie art. 114 ustawy emerytalnej (tak samo jak np. co kwartał przeliczane są emerytury wcześniejsze, jeśli ktoś pracuje i dostarcza zaświadczenia z zakładu pracy), ale decyzja, ta pierwsza, istnieje nadal. I to jest ta różnica.

      Poza tym z wypowiedzi na blogu wynika, że przeliczenie na podstawie art. 114 ustawy to tylko taki erzac, namiastka, przeliczenie 3 lata wstecz. A przecież decyzje były wydane wcześniej, niż 3 lata temu.

      Usuń
    5. Oczywiście lepiej mieć przeliczenie według art. 114 niż nie mieć nic, ale nie można w takim przypadku żądać wskaźników na rok 2019. Zostają takie, jakie były w latach ubiegłych. Po uchyleniu pierwszej decyzji jest większa szansa na dochodzenie aktualnych wskaźników, bo tamtej decyzji już nie ma, to także czyni różnicę.

      Dla emeryta to najważniejsze uzyskać dobrą emeryturę i nie mają znaczenia nazwy, czy tak, czy tak, ważne aby kasa się zgadzała, ale zanim ta kasa się zgodzi to niestety, trzeba analizować sprawę ze szczegółami pod kątem prawnym. Wszystkie te subtelności prawne mają zasadnicze znaczenie.

      Usuń
  6. Man sprawę w SO 14 listopada po moim wniosku o przeliczenie emerytury po wyroku TK. W piśmie ZUS błędnie uznał, że przeszłam na emeryturę wcześniejszą na podstawie art 47 i wyrok TK mnie nie dotyczy. Odwołałam się od tej decyzji uzasadniając, że moja ew jest na podstawie art 46 i wnoszę o przeliczenie na podstawie wyroku TK. ZUS uzasadnił odpowiedź na odwołanie w ten sposób " ubezpieczona w odwołaniu podnosi, że decyzja z 11.12.2014 dotyczy uprawnień do we inna niż nauczycielska ( przeszłam na emeryturę z dn 1.01 2009 i kontynuowałam zatrudnienie do 31.08.2012r) .Przyjmując, że decyzja ta rzeczywiście dotyczy prawa do emerytury na podstawie art 29 ust 1 pkt 1 w zw z art 46 ustawy 1 należy stwierdzić, że odliczenie wysokości emerytury ...." jest mniej korzystne niż ew.ZUS wnosi o oddalenie odwołania. Obecność stron nieobowiązkowa. Jak mam rozumieć ten zawiły zapis. Może ktoś da mi podpowiedź co w tej sytuacji zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezbyt jasno pani pisze o sobie,czy jest pani nauczycielem?art 47 ustawy emerytalnej sam w sobie o niczym nie stanowi on jedynie odsyła do karty nauczyciela w przypadku odejścia na e.w. bez względu na wiek.Niezaleznie od tego proszę pójść na rozprawę obowiązkowo i przygotować się do niej merytorycznie,pozdrawiam.Grazyna

      Usuń
    2. P Grazynko kiedy ma Pani sprawę w SO Katowice?

      Usuń
    3. 14 listopada,po rozprawie napiszę tu na blogu ,jestem nieprzedawniona z KN,pozdrawiam Grażyna

      Usuń
    4. Bardzo proszę o wiadomość po sprawie gdyż tez jestem nauczycielem tylko nie z KN a z art 46 w związku z art 32 powodzenia i pozdrawiam Wera

      Usuń
    5. Pani Wero,art.88 KN ma swoje źródło w art 46 w związku z art32 ,ustęp 5 tegoż art.brzmi,,odrębne przepisy określają zasady przejścia na emeryturę bez względu na wiek nauczycieli i w tym ustępie ustawodawca odsyła do art 88 KN.

      Usuń
    6. To prawda tez to przeczytałam, tylko ze ja nie rozwiązałem stosunku pracy i nadal pracowałam na em wczes do 2018r, wiec nie jestem z KN Wera

      Usuń
  7. Czy ZUS wypłacił komuś pieniądze po wyrokach sadowych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tak nadal będzie nam szło, jak do tej pory, to wyjdzie na to, że "walczymy o pietruszkę".
      Oj, coś żarty mnie się dzisiaj trzymają. To chyba przez pewien dowcipny komentarz.

      Usuń
  8. Pani Jolu K. Zgodnie z obietnicą przesłałam Pani na e-maila mój wyrok SO z uzasadnieniem i nową Decyzję ZUS o przyznaniu emerytury z dnia 30.10.2019r. jako wykonanie wyroku sądu. Ta Decyzja jest „kopią” Decyzji z 2013 roku i uwzględnia jedynie brak pomniejszeń o kwotę wcześniej pobranych emerytur. Nawet kapitał początkowy nie został na nowo przeliczony po zmianach z 2015r. (urlop wychowawczy), choć słyszałam opinie, że przy obliczaniu na nowo EP ZUS robi to z automatu. Widać więc, że na wszystko trzeba składać wniosek. Złożyłam do ZUS pismo o ponowne ustalenie wysokości emerytury, bez pomniejszeń i doliczenie zewidencjonowanych do chwili obecnej składek na ubezpieczenie społeczne (nadal pracuję) oraz o ponowne ustalenie kapitału początkowego zgodnie z ustawą z 2015r. i obliczenie po 1,3% podstawy wymiaru za każdy rok okresu przebywania na urlopie wychowawczym. Ciekawa jestem, czy po tym przeliczeniu EP będzie w końcu wyższa od wcześniejszej.
    Na uwagę zasługuje moim zdaniem sprytna interpretacja przez ZUS uzasadnienia wyroku (cyt.) „Wnioskodawczyni nie była zainteresowana ustaleniem wysokości emerytury na datę wydania decyzji z 05 marca 2014r., ani na datę nabycia uprawnień do emerytury tj. grudzień 2013r. i wnosiła o jej ustalenie na dzień dzisiejszy. Z tej przyczyny Sąd nie wskazał na jaką datę jest ustalenie …. wnioskodawczyni od marca 2014r. zwiększył się staż ubezpieczeniowy oraz miały miejsce waloryzacje, co powinno być przez ZUS uwzględnione w decyzji o wyliczeniu jej emerytury przysługującej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.” To ustalenie na dzień dzisiejszy polegało na przeliczeniu o roczne wskaźniki marcowej waloryzacji emerytury ustalonej na grudzień 2013 roku do marca 2019r.
    Mam pytanie do Pani Joli K. - czy w moim przypadku też mogę próbować wycofać wniosek z 2013 roku? Jeśli tak, to kiedy to zrobić, jak uzasadnić i czy mogą być jakieś niekorzystne konsekwencje takiego działania. ZUS wydał mi Decyzję o przyznaniu emerytury z dnia 30.10.2019 a nie o przeliczeniu. Czy to też ma jakieś znaczenie? G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. G., miałam zamiar zamieścić Twój wyrok na blogu, bo ciekawie brzmi i może jakaś inna pani skorzystałaby z niego. I może ktoś inny jeszcze by coś doradził. Nie udało mi się tekstu ze zdjęć znajdujących się w wordzie skonwertować na tekst. Z samych zdjęć da radę. No i jeszcze nie przepisałam tego tekstu, choć relatywnie, nie jest długi.
      Masz nie wykonany wyrok sądowy w tych sprawach, o których piszesz powyżej. Decyzja nowa jest po prostu niestaranna.
      Nie masz wyszczególnionej też waloryzacji za rok 2016, ale to drobiazg.
      Czy od tej decyzji składać odwołanie? Chyba nie, bo już o sprawy brakujące w otrzymanej decyzji złożyłaś wniosek.
      Sąd zaliczył Cię do „nieprzedawnionych” (po Twoim odwołaniu) i, jak napisał, mógł tylko zmienić decyzję o ep tak, żeby nie odliczać pobranych świadczeń.
      Czy Twoja stara decyzja jest uchylona? Chyba nie. Więc nie możesz złożyć wniosku o wycofanie wniosku o ep.
      Tytuł decyzji masz : Decyzja o przyznaniu emerytury z dnia 30.10.2019 r. E…..,
      natomiast w treści: ZUS wykonując prawomocny wyrok Sądu Okręgowego z dnia 13.09.2019 r. ustala wysokość emerytury od 24.12.213 tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury.
      Może inni widzą Twoją sprawę inaczej. Poprosimy o opinię.


      Usuń
    2. Jolka K. dzięki za szczegółową odpowiedź. Ja też już nie mam ochoty na dalszą walkę z ZUS-em. Mam satysfakcję z wygranej w SO a ZUS wykonując wyrok po raz kolejny pokazał swoja arogancję. Tobie Jola i innym Paniom dziękuję za dobre rady, z których skutecznie skorzystałam. Jaka wyjdzie moja EP po doliczeniu składek, napiszę na blogu. Jeszcze raz dziękuję i życzę powodzenia pozostałym Paniom, które jeszcze walczą. G.

      Usuń
  9. Andrusiewicz rzecznik ZUS już wypowiadał się na temat wycofania wniosków że ZUS tego nie będzie robił ,nie mogę tego artykułu odszukac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod tym wpisem mecenasa Giedrojcia z 12 czerwca na facebooku panie piszą, że ZUS odmawia zgody na wycofanie wniosków z lat 2013, 2014 itd.

      https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc/posts/848055475560704?__tn__=-R

      Usuń
  10. Rzecznik Andrusiewicz nie stanowi prawa.
    Wycofujac wniosek przy użyciu formularza EWS organ poucza, że w sprawie polskiego świadczenia wniosek można wycofac:
    a) przy braku decyzji;
    b) w ciagu miesiąca od dnia otrzymania decyzji.
    Wycofanie wniosku skutkuje uznaniem postepowania za bezprzedmiotowe.
    Pouczenie to na pewno oparte jest na przepisach ustawy i może to być tylko art. 116.2.
    Cóż więc moze Pan Andrusiewicz?Czyżby chcial zaprzeczyc zapisom?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 16:23 przepisem jest art.116.2. Mozna wycofac wniosek do uprawomocnienia sie decyzji. A ty podaj ten, ktory pozwala wyvofac wniosek sprzed kilku lat. To co tu piszecie nie ma zadnych podstaw prawnych.

      Usuń
    2. Ależ o tym nie ma, bo po co miałoby cokolwiek być.
      Decyzja została wydana na podstawie wznowienia postępowania. Od wydania decyzji (jej otrzymania) jest miesiąc na wycofanie wniosku.
      Nie ustala się daty tamtego wniosku.
      A jeśli złożymy wniosek, a ZUS (ot, zabałaganił się gdzieś ten wniosek na jakiś czas)wyda nam decyzję za parę miesięcy, a my nie dopominamy się o decyzję, to co, nie będziemy mogli wycofać wniosku, bo minęło kilka miesięcy?
      Jakaś Pani opisywała na blogu sprawę kilkumiesięczną z decyzją o ep.

      Usuń
    3. 18:17
      ZUS niczego nie zabałagania - wężykiem to proszę sobie podkreślić, wężykiem
      Nawet jeśli wyda decyzję za parę miesięcy to będzie decyzja pierwszorazowa, wypłata emerytury i tak będzie od daty złożenia wniosku, będzie stosowne wyrównanie, a nawet odsetki z tytułu nieterminowego wydania tej decyzji.
      Nie tak dawno na blogu była euforia związana z super korzystnym przeliczaniem, teraz panie uchwaliły super korzystne wycofanie wniosku! Talenty prawnicze marnują się po prostu. Powodzenia życzę.

      Usuń
    4. Och, nie zarzucam bałaganiarstwa w ZUS. W np. moim ZUS jest porządek i miłe panie.
      To był tylko taki przykład, bo nie wymyśliłam lepszego.

      Trzeba przyznać, że panie emerytki są coraz bardziej kreatywne. To może prowadzić tylko do lepszego.
      Próbujmy działać, może coś uzyskamy.
      Jak ktoś napisał na blogu:
      Kto walczy, może przegrać. Kto nie walczy, już przegrał.

      Usuń
    5. 18:01;
      Kobieto, proszę włącz myślenie. Mowa o wycofaniu tylko po to by ZUS uznał postepowanie za bezprzedmiotowe a osoba mogla zlozyc wniosek jako "pierwszorazowa".

      Usuń
    6. 22:11;
      Zamiast drwic spróbuj pomagać. Pomoc innym jest piękna cechą. A jak bedziesz mial/a troche chęci to przeczytaj sobie interpretację problemu, który daje Ci powód do...???, przez mecenasa Giedrojcia.
      Administratorka bloga zamiescila ja w poprzednim poście.

      Usuń
    7. Anonim z 22:03;
      Proszę podpowiedz jak mozna byloby postąpić gdyby po wznowieniu postępowania ZUS uchylił tę prawomocna decyzję i wydal nową, do starego wniosku, która bylaby nieprawomocna.
      Jak myślisz ��‍��czy z tym wnioskiem cos jeszcze dałoby się zrobić? ��

      Usuń
    8. 23:16;
      Przywolany art. 116.2 wyraźnie określa gorna granicę czasową. Skoro jest granica gorna to istnieje rowniez granica dolna zawierająca sie w tym przepisie.
      Po wznowieniu postępowania decyzja z zastosowanym art 25 ust 1b ustawy zostaje uchylona. W jej miejsce zostaje wydana nowa. W ciagu miesiąca od dnia jej otrzymania możemy wycofać wniosek do którego została wydana i wowczas postępowanie uznaje się za bezprzedmiotowe.
      Nie ma tutaj żadnego "naginania" przepisow. O możliwości skorzystania z tego prawa informuje ZUS w pouczeniu do wniosku o wycofaniu wniosku składanym na formularzu EWS.

      Usuń
    9. 23:40
      art. 105 kpa
      Art. 105. § 1. Gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.
      § 2. Organ administracji publicznej może umorzyć postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym.

      Przez te "jakiekolwiek inne przyczyny" należy rozumieć m.in. wycofanie wniosku.
      Można także wycofać odwołanie.

      Art. 137. Strona może cofnąć odwołanie przed wydaniem decyzji przez organ odwoławczy. Organ odwoławczy nie uwzględni jednak cofnięcia odwołania, jeżeli prowadziłoby to do utrzymania w mocy decyzji naruszającej prawo lub interes społeczny.

      Usuń
    10. 5:20;
      Wycofanie wniosku nie wymaga zastosowania przepisow kpa poniewaz kwestię tę regulują przepisy ustawy.
      Należy złożyć w ZUS "WNIOSEK EWS" jeżeli po wznowieniu postępowania decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej została uchylona i zostala wydsna nowa bez pomniejszania pobranych emerytur. Istotne jest by od dnia jej doręczenia nie uplynelo jeszcze 30 dni.
      ZUS w tej sytuacji powinien postepowanie umorzyc a my nabywamy prawo do zlozenia kolejnego wniosku o ustalenie ep juz jako "pierwszak".

      Usuń
    11. do 10:31

      Mój komentarz z godz. 05:20 – przytaczający art. 105 i 137 jest skierowany do
      Anonimowego z 23:40, który napisał: „ Nie znalazłam żadnego oparcia dla tej teorii. W k.p.a. jest dość sporo na temat uchylania decyzji, wznawiania postępowania, wzruszania decyzji ostatecznych i nic na temat wycofywania wniosków.”

      Skoro nie znalazł w kpa nic na temat wycofywania wniosków, to mu podałam gdzie o tym jest.

      Usuń
  11. Po długich szperania w swoich dokumentach odnalazłam zaświadczenie o świadectwach rekompensacyjnych za rok 1991 i i 93 zaświadczenie bylo wyuzdane w 2003r i nie jest ujęte w RP 7 czy mogę przedstawić w ZUS do przeliczenia kapitału początkowego czy to zaświadczenie jest już nieaktualne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 18:21
      Zaświadczenie aktualne, nie wiem tylko czy wyuzdanie też ....

      Usuń
  12. Witam! Ja juz nic nie rozumie z tym wycofaniem wniosku.Jestem nieprzedawniona sprawa w Sadzie w grudniu.Z tego co mi Pani Jola doradzila to mam wycofac wniosek zaraz po sprawie.A tu czytam o wycofaniu tego drugiego juz sama nie wiem o co chodzi? Pozdrawiam Mery

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 22:45
      Ja Ci radze najpierw zapytać w ZUS, potem jeszcze zadzwonić na informację ZUS i dopiero zadecydować. Jeżeli nie ma z tego tytułu żadnych innych konsekwencji, tylko odmowa, to ja bym złożyła, tak, jak radzi P. Jola.

      Usuń
    2. 22:45
      Cały czas jest mowa o wycofywaniu pierwszego wniosku o emeryturę, złożonego w latach ubiegłych, po którym została wydana decyzja o emeryturze powszechnej (ENP).
      Bo tylko wycofanie tego pierwszego wniosku dałoby możliwość zresetowania całego dotychczasowego postępowania w sprawie emerytury powszechnej i ponownego wystąpienia z wnioskiem jak pierwszak.

      Drugi wniosek (właściwie to on się nazywa skarga o wznowienie) dotyczy wznowienia postępowania.
      Tego wniosku nie należy wycofywać, bo wtedy nie będzie wznowienia postępowania, będzie taki stan, jaki był przed wyrokiem TK.
      Wniosek o wznowienie (skarga o wznowienie) uruchamia całą procedurę w sprawie odkręcenia sprawy, tzn. wykasowania niekorzystnej decyzji z odliczeniami pobranych emerytur wcześniejszych.
      Musisz pozbierać myśli i poukładać sobie co kiedy i w jakim celu się robi.

      Nie wiem co pani Jola miała na myśli, trzeba bardzo ostrożnie i dokładnie precyzować swoje żądania, aby nie zrobić czegoś niepotrzebnego, np. aby nie wycofać wniosku o wznowienie albo odwołania.
      Wniosek o wznowienie i odwołanie mają na celu uchylenie czyli zlikwidowanie wszystkich wydanych do tej pory decyzji, tak aby na placu boju został tylko pierwotny wniosek, od którego zaczęło się przyznawanie emerytury w roku 2013 albo późniejszych latach.
      Jak już do tego dojdzie to wtedy trzeba wycofać ten pierwszy wniosek, czy się to zakończy sukcesem - trudno powiedzieć, zdania są podzielone. Nie wiem, czy ktoś już dostał odpowiedź i jaką, czy komu udała się ta sztuka, ale o to tutaj chodzi. Trzeba świadomie podejmować poszczególne działania i wiedzieć, co się chce przez to osiągnąć. Powodzenia.

      Usuń
    3. ciąg dalszy

      Może być tak, że w jednej decyzji zostanie uchylona stara decyzja (ta, która odliczyła pobrane emerytury) i jednocześnie zostanie ustalona emerytura powszechna bez pomniejszania o pobrane emerytury wcześniejsze.
      Jeżeli to obliczenie nie będzie takie jak oczekiwane, czyli takie jak dla pierwszaka) wtedy trzeba przed upływem 30 dni od daty doręczenia tej decyzji wycofać wniosek (ten pierwszy, bo innego już wtedy nie będzie).
      W skrócie o to chodzi.

      Usuń
    4. Mery, spokojnie czekaj do grudnia i czytaj, czytaj różne wpisy.
      Na razie dyskutujemy o sprawie wycofania wniosku. Zaraz będą decyzje ZUS i sądowe w tej sprawie. Co rusz, to dochodzą nowe informacje.
      Ty nic teraz nie musisz robić. Czekaj na rozprawę. W sądzie trzymaj się tylko sprawy odwołania. Nie ma potrzeby poruszania sprawy wycofania wniosku. I tyle.
      O dalszym Twoim działaniu zadecydujesz po rozprawie i otrzymaniu pisemnego uzasadnienia.
      Wcześniej otrzymałaś wyczerpujące porady, więc spokojnie teraz czekaj na rozprawę.

      Usuń
    5. Do 5:55
      A co się stanie z tym drugim wnioskiem o wznowienie? Wyparuje z akt? Nie zapominaj, że przed uprawomocnieniem się tej drugiej decyzji jest też drugi wniosek o wznowienie i prawomocna pierwsza decyzja, którą zmieni dopiero po uprawomocnieniu się ta druga decyzja.

      Usuń
    6. 17:22
      Jako autor komentarza z 05:43 wyjaśniam, że nie cytowałam żadnych Pani słów, wspomniałam tylko
      "Nie wiem co pani Jola miała na myśli", i tyle było na Pani temat.

      Że trzeba bardzo ostrożnie i dokładnie precyzować swoje żądania, aby nie zrobić czegoś niepotrzebnego, np. aby nie wycofać wniosku o wznowienie albo odwołania - to pochodzi ode mnie.
      Nie mam tyle czasu, aby dokłądnie czytać wszystkie komentarze, nawet nie wiedziałam, że coś Pani mówiła o ostrożności. Ale skoro niezależnie od siebie, i Pani, i ja, mówimy o tym samym, to znaczy, że coś w tym jest. Ostrożności nigdy nie za wiele.

      Usuń
    7. do 17:57
      Rozłożyłam sprawę na czynniki pierwsze:
      1. wniosek o emeryturę (odpowiednik obecnego EMP),
      2. decyzja o przyznaniu emerytury z odliczeniami pobranych emerytur wcześniejszych,
      3. po wyroku TK skarga o wznowienie postępowania zakończonego ostateczna decyzją o przyznaniu emerytury – innymi słowy ten drugi wniosek,
      4. postanowienie o wszczęciu postępowania wznowieniowego,
      5. decyzja o uchyleniu ostatecznej decyzji o przyznaniu emerytury i przyznaniu emerytury według wyroku TK.

      Sprawa byłaby prosta, gdyby w wyniku wznowienia były wydawane dwie decyzje: jedna ze skargi o wznowienie - o uchyleniu pierwszej decyzji o przyznaniu emerytury, a druga o przyznaniu emerytury po nowemu (na stary wniosek).

      Drugi wniosek uruchamia procedurę wznowienia. Jeśli zostałby wycofany - nie ma żadnego wznowienia.
      W wyniku wznowienia jest wydawana tylko jedna decyzja, w pkt 1. uchyla ostateczną decyzję (na skargę o wznowienie), w pkt. 2 przyznaje emeryturę po nowemu (na stary wniosek).
      Zgadzam się, jest problem. to swego rodzaju 2 w 1, dwa wnioski (dokładnie jeden wniosek i jedna skarga o wznowienie) są potrzebne, aby wydać jedną decyzję w wyniku wznowienia.

      Usuń
    8. Prawda jest taka,że ze ślepym o kolorach nie powinno się rozmawiać...

      Usuń
  13. UWAGA! UWAGA!

    Dziewczyny, jeśli zdecydujecie się na złożenie do ZUS wniosku o wycofanie wniosku z roku 2014, 2015... (jeśli są do tego podstawy, czyli macie uchyloną decyzję z roku 2014, 2015...i wydaną nową), to nie łączcie tego wniosku z inną swoją sprawą w jednym piśmie.
    Gdy nie będzie Wam coś "pasowało" w odpowiedzi ZUS na ten nowy wniosek, to zawsze możecie ten nowy wniosek wycofać w ciągu miesiąca od otrzymania odpowiedzi z ZUS. I będzie "po sprawie", ZUS umorzy postępowanie w tej sprawie.

    OdpowiedzUsuń
  14. A czy nie lepiej zapytać w ZUS jak potraktuje wycofanie wniosku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze należy zwracać się do ZUS różnymi sprawami, pytać zawsze warto.
      Wpisy i porady w sieci, na blogach, dotyczą raczej spraw ogólnych, chociaż często też i jednostkowych.
      W tych pojedynczych sprawach porady opierają się na fragmentarycznych (siłą rzeczy) dokumentach, ujawnionych przez pytających.
      Nawet najlepsi doradcy, a tacy udzielają porad na naszym blogu, nie znają z reguły wszystkich faktów dotyczących emerytury pytających. Często muszą się dopytywać, a czasem i domyślać, o chodzi pytającym.
      Wszelkie zapisy, porady trzeba konfrontować ze swoimi sprawami, czy pasują do . A przede wszystkim, wyciągać wnioski z porad czy wpisów. I czytać, czytać, czytać...

      Do wpisów różnych osób, zwłaszcza na blogach anonimowych, trzeba też zachować pewien dystans.
      Zdarzają się komentarze celowo wprowadzające w błąd, robiące zamieszanie.
      Z różnych powodów ludzie piszą bzdury. Jednych bawi niepokój innych i czasem panika, zwłaszcza emerytów, inni piszą z nudów, nie mogą się wyżyć na innych forach (niech wyżywają się na forach politycznych,tam się dopiero "dzieje", ale tam ginie się wśród tłumu), inni taki mają cel, dezinformację.
      A więc, więcej rezerwy, drodzy Państwo.

      Usuń
  15. Doradcy ZUS są tylko z nazwy. Panie są miłe ale nie ma co liczyć na doradztwo, wiem to z własnego doświadczenia. Może prędzej infolinia ZUS. G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. anonimowy 6 listopada 2019 godz.09:13 ...masz rację w kieleckim ZUS na moje pytania usłyszałam odpowieź " nie wiem " a doradzca mi odpowiedział, że zawsze mogę zwrócić sie z zapytaniem na piśmie pozdrawiam przedawniona ewa53

      Usuń
  16. Masz Anonimowy rację z 09:13 ZUS nie doradza a dezinformuje, ja również to wiem z własnego doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Po wczorajszej dyskusji na temat, że emeryturę przyznaje się tylko proszę o odpowiedź jak powinna wyglądać decyzja"o przyznaniu emerytury powszechnej po emeryturze wcześniejszej". Jeśli nie powinna być tak zatytułowana, a np. jest to decyzja o przeliczeniu emerytury czy decyzja o ustaleniu wysokości emerytury to z czego wynika, że jest to właśnie ta decyzja, która bez odwołania staje się ostateczną decyzją o przyznaniu em. powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tytule może być: Decyzja o ustaleniu wysokości emerytury, a w treści: ZUS ustala wysokość emerytury od dnia ... tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury. I co ważne na pierwszej Decyzji stronie jest duża czerwona pieczęć: DECYZJA PIERWSZORAZOWA. G.

      Usuń
    2. Dziękuję, mój komentarz się przesunął jako Anonimowy 14:59

      Usuń
    3. 14:23;
      W sytuacji gdy masz juz przyznaną emeryturę (wcześniejszą) i osiągasz powszechny wiek emerytalny dochodzi do zbiegu prawa do dwóch świadczeń. Po zlozeniu wniosku w formie pisemnej lub ustnie do protokolu ZUS wydaje decyzję o przeliczeniu swiadczenia. W wydanej decyzji powinne byc zawarte obliczenia emerytury wczesniejszej i emerytury z tytulu osiągnięcia wieku emerytalnego i uwzgledniajac art. 95 ust. 1 ustawy wskazuje ktore świadczenie będzie wypłacane .
      Po lewej strony u góry znajduje się pieczęć organu który decyzję wydaje i nowy symbol emerytury(literowy i cyfrowy).
      Organ zobowiązany jest również podać podstawę prawną decyzji. Powinne być podane konkretne przepisy zastosowanej ustawy (w praktyce ZUS tego nie przestrzega).

      Usuń
    4. Dzisiaj jako Anonimowy 14:59 opisałam moją sytuację.

      To wszystko jest dla mnie jasne, natomiast nie wiem na jakiej podstawie ZUS twierdzi, że decyzja o przeliczeniu emerytury jest "decyzją o przyznaniu emerytury powszechnej", jeśli w decyzji brak podstawy prawnej i nie wynika to z jej treści.

      Usuń
    5. c.d.
      Emerytura zaliczkowa wynikała z nieprawidłowości na koncie.

      Usuń
    6. Proszę o wyjaśnienie o co chodzi z tymi nieprawidłowościami na koncie, skąd one się biorą?

      Usuń
    7. U mnie jest- Decyzja o przyznaniu emerytury z dnia....2015r. i dalej,że ZUS po rozpatrzeniu wniosku przyznaje emeryturę od ....2015r.
      Po obliczeniu wysokości emerytury, oczywiście razem z pomniejszeniem, zdanie kończące- Emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Uważam, że decyzję o emeryturze otrzymałam w roku 2008, a nowego wniosku o emeryturę nie składałam, bo miałam ja przyznaną.

      Usuń
    8. Cytuję z decyzji:

      ZUS w decyzji o przyznaniu emerytury w kwocie zaliczkowej z XI 2013 napisał, że przyznaje mi zaliczkę na poczet przysługującej emerytury. "Wysokość emerytury może ulec zmianie po otrzymaniu z Wydział ubezpieczeń i Składek wyjaśnienia nieprawidłowości w rozliczeniach i okresach podlegania ubezpieczeniu na koncie ubezpieczonego."

      W decyzji o przeliczeniu emerytury w kwocie zaliczkowej z IV 2014 r." ZUS z urzędu przelicza zaliczkę na poczet przysługującej emerytury."
      "Emerytura ustalona niniejszą decyzją nadal ma charakter zaliczkowy.Wysokość emerytury może ulec zmianie po otrzymaniu z Wydział ubezpieczeń i Składek wyjaśnienia nieprawidłowości w rozliczeniach i okresach podlegania ubezpieczeniu na koncie ubezpieczonego."

      W decyzji o przeliczeniu emerytury z II 2015, którą ZUS traktuje jako ostateczną" ZUS z urzędu przelicza emeryturę."
      "Niniejszą decyzją rozliczono zaliczkę na poczet przysługującej emerytury. Wysokość świadczenia nie ulega zmianie."

      Usuń
    9. Powyżej jest moja odpowiedź dla Anonimowy 19:31

      Usuń
    10. !9:00;
      Dla Ciebie nie jest istotne co twierdzi ZUS ale co jest zapisane w decyzji
      art. 107 par.1 k.p.a. określa jakie elementy powinna zawierać decyzja.
      Z tego co napisałaś wynika, że wydana Ci decyzja nie spełnia wymogów decyzji administracyjnej. Każda decyzja powinna zawierać takie elementy jak :
      1.oznaczenie organu, który ją wydał;
      2. datę jej wydania;
      3. oznaczenie stron;
      4.powołanie podstawy prawnej;
      5.podpis osoby upoważnionej do jej wydania z podaniem nazwiska i imienia.
      Podstawa prawna to element obowiązkowy w decyzji i powinien być podany w sposób jak najbardziej szczegółowy.

      Usuń
    11. Też jestem zdania, że decyzja nie spełnia wymogów kpa.
      Wg mnie z tej decyzji absolutnie nie wynika, że jest to decyzja o przeliczeniu emerytury równocześnie ustalająca wysokość emerytury powszechnej.
      Wg mnie powinno to jednoznacznie wynikać z uzasadnienia formalnego i prawnego decyzji.

      Usuń
    12. 19:36;
      Piszesz,że w decyzji masz zapisane "po rozpatrzeniu wniosku ZUS przyznaje emeryturę" a następnie "emerytura ustalona niniejszą decyzją".
      To czego właściwie ZUS dokonał? "przyznawał emeryturę" czy "ustalał emeryturę".
      Przyznać można emeryturę jeżeli jeszcze nie została przyznana czyli nie mieliśmy jeszcze do niej prawa. Natomiast "ustalić emeryturę" to jest ustalić jej wysokość w sytuacji gdy mamy ją już przyznaną ale spełniliśmy jakieś warunki pozwalające na jej zmianę.

      Usuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i cóż nowego wynika z gazety prawnej? Nic. Sam fakt wklejenia oczywistej prawdy świadczy albo o braku zrozumienia problemu albo o zniechecaniu do dzialania. Nikt na tym blogu nie pisał o wycofywaniu wniosku na podstawie którego została wydana decyzja, która się uprawomocnila.
      Jednak niektorzy mają problem ze zrozumieniem tekstu czytanego.
      Może lepiej gdyby w przypadku braku zrozumienia dopytali niż zajmowali się wklejaniem czegoś czemu nikt nie zaprzeczyl.

      Usuń
    2. Anonimowy z 16:15. To nasza sprawa jaki wniosek chcemy wycofać i to my będziemy udowadniać w Sądzie, na ten temat masz dyskusje powyżej.

      Usuń
    3. A jeżeli rozwódce zostałoby unieważnione małżeństwo,bo mąż okazałby się np. bigamistą, to byłaby wciąż rozwódką?

      Usuń
    4. 16:15
      My wiemy jaki wniosek chcemy wycofać a "wy" dlaczego tacy niezorientowani jesteście?

      Usuń
    5. Rzecznik ZUS powiedział jak jest, zawsze znajdzie się ktoś, kto chce wykorzystać sytuację. Kancelarie nie działają charytatywnie.

      Usuń
    6. Do 19:35
      Rzecznik ZUS podobnie działa,tak samo jak i pełnomocnicy tego organu wnoszący apelację i kasację.

      Usuń
  19. W 2013 r. nadal pracowałam i na mój wniosek o wydanie decyzji o em.powszechnej ZUS wydał trzy decyzje:
    1. decyzja o przyznaniu emerytury w kwocie zaliczkowej z XI 2013 r.
    2. decyzja o przeliczeniu emerytury w kwocie zaliczkowej z IV 2014 r.
    3. decyzja o przeliczeniu emerytury z II 2015 r.

    Tej ostatniej decyzji ZUS mi nigdy nie doręczył, a traktuje ją jako ostateczną decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej. Wg ZUS wynika to z zapisu, że niniejszą decyzją rozliczono zaliczki.
    Uważam, że z tytułu i treści decyzji powinno jednoznacznie wynikać czego dana decyzja dotyczy. Na pierwszej stronie tej decyzji nie ma żadnej pieczątki. Wobec powyższego uważam, że ZUS do dnia dzisiejszego nie wydał mi decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
  20. W lipcu złożyłam wniosek o emeryturę powszechną jako tzw. "pierwszak". W decyzji, którą otrzymałam jest napis DECYZJA O PRZYZNANIU EMERYTURY. Natomiast w treści : ZUS przyznaje emeryturę od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek. Nie ma żadnej czerwonej pieczęci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tą pieczęcią, w dodatku o takiej treści, to ktoś sobie zażartował.

      Usuń
  21. U Ciebie sprawa jest prosta, gdyż z nagłówka jednoznacznie wynika czego decyzja dotyczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mam taki kwiatek (u naszej koleżanki G.):
      Tytuł decyzji masz : Decyzja o przyznaniu emerytury z dnia 30.10.2019 r. E…..,
      natomiast w treści: ZUS wykonując prawomocny wyrok Sądu Okręgowego z dnia 13.09.2019 r. ustala wysokość emerytury od 24.12.213 tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury.

      Usuń
    2. To prawdziwy kwiat, nie kwiatek.

      Usuń
    3. Gratulacje dla Pani G.! Skoro taki był wyrok, to ZUS był zobowiązany go wykonać i jak widać wykonał. A z jakimi wskaźnikami?

      Usuń
    4. Czy ten wyrok SO Pani G. udostępniła już na blogu? Jeśli tak, to gdzie szukać? Czy uzasadnienie też?

      Usuń
    5. Nie. Prawie cały jest na blogu (gdzieś w połowie strony), 5 listopada godz, 13:30 (chyba)

      Usuń
    6. 19:41
      skoro wyrok SO jest prawomocny i ZUS go wykonuje, o czym napisano w komentarzu z 19:07, to znaczy, że apelacji nie było.

      Usuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. G. złożyła skargę o wznowienie postępowania i uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury i jej obliczeniu z uwzględnieniem art. 25 ust 1b/ Wniosła o wydanie nowej decyzji bez odliczeń.
      ZUS odmówił uchylenia decyzji i stwierdził wydanie decyzji z naruszeniem prawa.
      Sąd uznał G. za „nieprzedawnioną”. Nie mogąc uchylić decyzji ZUS, zmienił ją.
      „Wnioskodawczyni nie była zainteresowana ustaleniem wysokości emerytury na datę wydania decyzji z dnia 5.03.2014 r. ani też na datę nabycia uprawnień do emerytury, to jest 24.12.2013 r. Wnosiła o ustalenie jej wysokości na dzień dzisiejszy.
      Z tej przyczyny Sąd w wydanym wyroku nie wskazał na jaką datę jest ustalenie, że podstawa emerytury wnioskodawczyni wyliczonej jej w decyzji z 5.03.2014 r. nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia 1.03.2009 r. Wnioskodawczyni od 3.03.2014 r. zwiększył się staż ubezpieczeniowy oraz miały miejsce waloryzacje, co powinno być przez ZUS uwzględnione w decyzji jej emerytury przysługującej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.”
      anonimowy5 listopada 2019 13:10
      „ Otrzymałam Decyzję ZUS o przyznaniu emerytury z dnia 30.10.2019r. jako wykonanie wyroku sądu. Ta Decyzja jest „kopią” Decyzji z 2013 roku i uwzględnia jedynie brak pomniejszeń o kwotę wcześniej pobranych emerytur. Nawet kapitał początkowy nie został na nowo przeliczony po zmianach z 2015r. (urlop wychowawczy), choć słyszałam opinie, że przy obliczaniu na nowo EP ZUS robi to z automatu. Widać więc, że na wszystko trzeba składać wniosek. Złożyłam do ZUS pismo o ponowne ustalenie wysokości emerytury, bez pomniejszeń i doliczenie zewidencjonowanych do chwili obecnej składek na ubezpieczenie społeczne (nadal pracuję) oraz o ponowne ustalenie kapitału początkowego zgodnie z ustawą z 2015r. i obliczenie po 1,3% podstawy wymiaru za każdy rok okresu przebywania na urlopie wychowawczym. Ciekawa jestem, czy po tym przeliczeniu EP będzie w końcu wyższa od wcześniejszej.”

      Usuń
    2. Wcześniejsza od marca 2009, ep od grudnia 2013

      Usuń
    3. Od jutra sąd 1-szej instancji będzie mógł już uchylać decyzje ZUS.

      Usuń
    4. Ep na podstawie art. 26 z zastosowaniem art. 25 ust. 1b.
      Pracowała na wcześniejszej

      Usuń
    5. G. sytuacja schematyczna, jak większość 53. Emerytura wcześniejsza, w 2013 przyznana i zawieszona, bo z odliczeniami niższa. Z wyroku wynika, że po przyznaniu ep, pracowała i nadal pracuje.
      Po wyroku ZUS decyzja, wszystko takie, jak w 2013, tylko bez odliczeń, plus waloryzacja emerytury.
      ZUS nie przeliczył ani opiekuńczego, ani dodatkowych składek z dalszej pracy.

      Usuń
    6. Do Jolka K 7:33
      Jola, ona musi złożyć w ZUS wniosek z art.108 ust.1-5 o doliczenie składek zewidencjonowanych na koncie po dniu przyznania emerytury w 2013 r. co jej znacznie zwiększy emeryturę, po drugie niech sprawdzi jak ma rozliczone okresy opieki nad dziecćmi, na każde dziecko do 4 lat przysługuje opieka, jak więcej dzieci to do 6 lat łacznie opieki razy 1.3%. Niech sprawdzi , czy ma te wszystkie lata rozliczone, może nie mieć, jeżeli wtedy nie pozostawała w zatrudnieniu. Wtedy musi wystąpić z wnioskiem o doliczenie tych okresów i napisać oświadczenie, ze w tych okresach osobiście sprawowała opiekę nad dziećmi. Musi tez złożyć druk o ponowne ustalenie wysokości świadczenia po tych wszystkich zmianach. To wszystkie sprawy wyjaśni w ZUS, bo to nie są sprawy sądowe, tylko normalne sprawy ZUS. Nie zaszkodzi, jak napisze tez o przeliczenie opieki nad dziećmi x 1.3%, chociaż to robią z urzędu przy ustalaniu e.p.

      Usuń
    7. Jola K. dziękuję za odświeżenie mojej sprawy. Anonimowy 9:18 - złożyłam już wniosek o doliczenie składek i przeliczenie opieki nad dziećmi x 1,3%. Ja też liczyłam, że zrobią to z urzędu ale tak się nie stało. Składek też ZUS mi nie doliczył chociaż było o tym w uzasadnieniu wyroku. Dziękuję za poradę. G.

      Usuń
    8. 07:33
      WAŻNE

      To wszystko będzie poprzeliczane jak zakończy pracę i przedłoży świadectwo pracy, będzie mieć emeryturę policzoną jak pierwszak. Dopóki pracuje niech się nie wyrywa z żadnymi przeliczeniami emerytury, tylko samego kapitału początkowego.
      Dopóki nie da świadectwa pracy to ma szansę być pierwszakiem.

      Usuń
    9. Do 11:07
      ZUS nie dolicza z urzędu składek po przyznaniu e.p. i nie przelicza od nowa świadczenia, tylko musisz sama złożyć taki wniosek. Ponadto nie wiesz, czy Ci dla porównania nie przeliczyli tych wychowawczych wskaźnikiem x 1.3%. Jak masz decyzję o przyznaniu e.p. to powinnaś też mieć decyzję o ustaleniu k.p., więc sprawdź na tej decyzji. Jak już poskładałaś wszystkie wnioski łącznie z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia, to spokojnie czekaj. Możesz też zarejestrować się, o ile nie posiadasz takiego konta na PUE ZUS, to będziesz mogła na bieżąco śledzić, co tam zmieniają w zakładce ubezpieczony, stan konta i k.p. i w zakładce świadczeniobiorca, emerytury i renty. Będziesz to widziała dużo wcześniej od decyzji, jaką dostaniesz.

      Usuń
    10. Do 11:06
      Nie mąć kobiecie w głowie z tym "pierwszakiem". Skoro nie wycofała wniosku z 2013 r i ma przyznana e.p. to nie jest żadnym pierwszakiem tylko pracującym emerytem. Składki może rozliczyć zarówno teraz jak i po skończonej pracy, ale po co ma czekać, skoro może już dostać wyższą emeryturę. Po zakończeniu pracy jeszcze raz złoży wniosek o doliczenie tych składek i ponowne przeliczenie świadczenia. Dzisiaj się żyje i trzeba z tego korzystać, a jutro nie wiadomo co będzie. Kto ci to powiedział,że będzie mieć policzona jak pierwszak? To jakaś niedorzeczność. Można przeliczać świadczenia, ale już jako emeryt po przyznaniu e.p., chociaż jej nie pobiera.

      Usuń
    11. 11:41
      "Składki może rozliczyć zarówno teraz jak i po skończonej pracy, ale po co ma czekać, skoro może już dostać wyższą emeryturę".

      Warunkiem pobierania emerytury powszechnej jest rozwiązanie stosunku pracy, Jeśli chciałaby już dostać emeryturę, to musiałaby zakończyć pracę i dać do ZUS świadectwo pracy.
      Polecam komentarze pana Andrzeja Gołego, były pracownik ZUS - obecnie doradcy emerytalny, na Jotowni, wypowiadał się na podobny temat.

      Usuń
    12. Do 18:03
      Nie znam dokładnie pani G. ani pani Inki sprawy, ale skoro oani G. ma przyznaną już emeryturę powszechną i nadal pracuje, to musiała się zwolnić z pracy i zatrudnić ponownie jako emerytka. E.p. ma przyznaną, ale zawieszoną jako mniej korzystną i dlatego pobiera wcześniejszą. Jako emeryt pracujący może przeliczyć świadczenie i doliczyć składki. A Pana Andrzeja Gołego faktycznie można śmiało wszystkim polecić, rozmawiałam z nim kilka razy, bardzo kompetentny i miły. Też myślałam polecić paniom jego usługi, ale tutaj nigdy nie wiadomo, czy panie tego nie odbiorą negatywnie, bo nieraz obrywa się za nic. Chce się dobrze i napiszę się obiektywną prawdę, a panie odbierają to jako afront, bo nie to akurat chciałyby usłyszeć. On jest z Bielska Białej i nie ma podanego nr tel. przy jego firmie, ale ja mam gdzieś w papierach zapisany. Myślę,że lepiej jest zorientowany w sprawach i procedurach ZUS , niż prawnicy. Mi to nie przyszło do głowy, że Panie mogą tego nie wiedzieć,że musza się zwolnić i zatrudnić ponownie już jako emeryt. A tak a'propos tego zwalniania się z pracy, to w moim przekonaniu powinno to dotyczyć także e. wcześniejszych, a jednak przeforsowali ustawę znoszącą nakaz rozwiązania stosunku pracy. Jakby nie było e.wcześniejsza to jest normalna emerytura tylko przyznana w wcześniejszym wieku.

      Usuń
  23. Kasiu, odezwij się!
    Przepraszam, ale dopiero przeczytałam Twoją wiadomość. Schowała mi się wśród innych.
    Przepraszam za brak odpowiedzi.
    Napisz koniecznie, co ze sprawą

    OdpowiedzUsuń
  24. Otrzymałam dziś odpis wyroku Sądu Okręgowego
    w skrócie tak to wygląda w moim przypadku:

    1/ 21.08.2008 ZUS po rozpatrzenie wniosku z dn... przyznaje od 21-08-2008r.tj.od osiągnięcia wieku emerytalnego
    przyznaje emeryturę / to emerytura wcześniejsza
    E 4038.....
    2/ 19.11.2013r. ZUS po rozpatrzeniu mojego wniosku
    przyznaje emeryturę od osiągnięcia wieku emerytalnego
    tj. od 21.11-2013 i nadaje nowy nr.emerytury E/6/0450.....
    Ponownie oblicza emeryturę i ustala że e.powszechna jest niższa od wcześniejszej więc dalej będzie wypłacana
    wcześniejsza/ jest pouczenie że mogę się odwołać
    jeżeli nie zgadzam się z decyzją ZUS/ ani słowa o wycofanie wniosku/ na 3 str. maleńkim drukiem jest też
    informacja o pomniejszeniu następnych wypłat o dotychczas pobranie świadczenia.
    Powołując się na Ustawę z dn. 28-07-2011 o zmianie ustawy...ponownie przelicza Kapitał Początkowy na dzień.1.01.1999r.
    3. 3-06-2015 ZUS po rozpatrzeniu mojego wniosku z
    o ponowne przeliczenie ze względu na korzystny przelicznik / 2 dzieci
    przelicza kapitał /zgodnie z art.26/ i stwierdza że po przeliczenie E.P.jest niższa więc pozostaje przy wcześniejszej. Koleżanki po przeliczeniu na 2 dzieci uzyskują po ok. 2 x 40zł / ja nic
    4. 31.03.2019r. Po korzystnym wyroku T.K.z dn.6.03.2019 dot.kobiet z rocznika 53 wnoszę do ZUS skargę o wznowienie postępowania, ponowne przeliczenie em. bez zastosowania art. 25.ust.1/
    5/ 15.04.2019 ZUS odmawia uchylenia decyzji, stwierdza jej wydanie z naruszeniem prawa, ale ponieważ minęło
    5 lat.........
    7/ 8.05.2019 składam odwołanie do Sądu Okręgowego
    8/ 28.05.2019 ZUS przesyła moje dokumenty do sądu
    9/ 6.11.2019 pismo z Sądu Okręgowego
    wyrok: na posiedzeniu niejawnym/ przewodniczący ....
    jednoosobowo " oddala odwołanie" /aż tyle
    druga kartka /doręczenie odpisu wyroku/2 linijki
    marika2/W-wa Praga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 20:20;
      Z informacji wynika,ze jesteś z rocznika 1948 r. Czy to pomyłka?

      Usuń
    2. W pkt 1 zapisane, że przyznano emeryturę od 21.08.2008 r. tj. od osiągnięcia wieku emerytalnego.
      W punkcie 1 i 2 zapisane,że wiek emerytalny został osiągnięty dwa razy i dwa razy zostaje przyznana emerytura wcześniejsza (symbol E).
      W punkcie 2 zawarta jest informacja, że 19.11.2013 r. ZUS przyznał emeryturę po ponownym osiągnięciu wieku emerytalnego bez wskazania do jakiego wniosku ją przyznawał.
      Czyli zostały wydane dwie decyzje z tytułu osiągnięcia wieku emerytalnego i obie z symbolem nadawanym przy przyznawaniu emeryturom wcześniejszym.
      Ten Sąd się jednak bardzo!!! napracował. A dlaczego nie było posiedzenia jawnego?
      Szkoda, że zainteresowana umieściła swoje dopiski do wydanego wyroku.

      Usuń
    3. Dokładnie tak mam, mam 2 decyzje przyznania emerytury /dokładnie spisałam to co jest w dokumentach

      1/ wcześniejsza z 2008 r./ wtedy osiągnęłam wiek
      emerytalny wystarczający do przyznania e.wcześn.
      2/ powszechna/ decyzja z listopada 2013r.
      wtedy miałam wymagane 60 lat i 3m-ce
      /choć nadal była
      wypłacana wcześniejsza jako bardziej korzystna.
      Od maja 2019 czekałam na wezwanie do sądu,
      ale sąd zaskoczył mnie wyrokiem:
      Sąd Okręgowy Warszawa -Praga VII Wydział Pracy
      w składzie: Przewodniczący SSO D.M.
      po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnych
      w dn.17.10.2019 sprawny..M P....przeciwko ZUS
      o przeliczenie emerytury na skutek odwołania
      M.P. od decyzji ZUS z dn.15.04.2019r
      znak. E/6/0450......
      oddala odwołanie
      tak wygląda cała treść wyroku
      jestem przedawniona, rocznik 53, nie pracowałam
      od 2008r./ marika2

      Usuń
    4. Dziękują za odpowiedź. Dziś wysłałam pismo do Sądu
      z prośbą o sporządzenie pisemnego uzasadnienia
      wyroku. Nie napisałam o doręczeniu na mój adres,
      pewnie będę musiała sama odebrać jak nie wyślą.
      Od kilku lat czytam bloga, wysyłałam pisma w/g wskazówek i bardzo liczyłam że coś się w końcu ruszy po wyroku T.K choć jak sama przeliczałam
      w/g waszych wskazówek to bez odliczania pobranych, wychodziło mi mniej niż teraz.
      poczekam na uzasadnienie i napiszę/marika2

      Usuń
    5. Nic nie szkodzi, że nie napisałaś. Przyślą list na adres domowy, jaki podałaś w piśmie.
      Musiałam usunąć powyższe moje komentarze, bo już jet ich za dużo, przekraczają liczbę 200

      Usuń
    6. Dziękują za odpowiedź. Dziś wysłałam pismo
      do Sądu z prośbą o sporządzenie pisemnego
      uzasadnienia wyroku. Nie napisałam o wysłaniu
      na mój adres, będę musiała sama odebrać.
      Od kilku lat czytam bloga, wysyłałam pisma
      w/g wskazówek i bardzo liczyłam że coś się
      w końcu ruszy po wyroku T.K choć jak sama
      przeliczałam w/g waszych wskazówek to bez
      odliczania pobranych emerytur, wychodziło
      mi mniej niż mam teraz.
      poczekam na uzasadnienie i napiszę/marika2

      8 listopada 2019 20:29

      Usuń
  25. do Jolka 19:07
    Teraz dopiero przeczytałam, co ona pisze. Opiekę nad dziećmi przeliczają z urzędu jak przyznają e p z nowego systemu. Ja się tylko zastanawiam, czy ona ma przyznaną do wypłaty e.p. czy może nadal korzystniejsza jest wcześniejsza. A jednak wróciłam jeszcze raz do jej postu, ona nadal ma wcześniejszą jako korzystniejszą. Może tak być, jeśli kiedyś miała w wybranym okresie niezłe zarobki, a potem nie zarabiała zbyt wiele. Ciekawe, od kiedy jest na wcześniejszej. Im później tym wyższa kwota bazowa, a mniej odliczeń i może tak być.

    OdpowiedzUsuń
  26. Gdzieś już czytałam o tej sprawie G. właśnie ze względu na żądanie obliczenia e.p. z obecną datą, a nie datą pierwszego wniosku. Jakie żądanie, taka odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sąd zadał mi pytanie: Na jaką datę chce mieć pani ustaloną wysokość emerytury, czy na datę wydania decyzji z 05 marca 2014r., czy na datę nabycia uprawnień do emerytury tj. 24 grudnia 2013r., czy też na dzień dzisiejszy? Odpowiedziałam więc, że na dzień dzisiejszy, ze wskaźnikiem dożycia dla wieku 66 lat, z doliczeniem zgromadzonych składek za okres pracy na emeryturze, czyli do chwili obecnej bo wciąż pracuję oraz że nie będę miała żadnych roszczeń wobec ZUS za lata ubiegłe. Ale jak widać ZUS i tak zrobił po swojemu. G.

      Usuń
    2. ZUS przeliczył prawidłowo, wydał decyzję na październik 2019 r. i obliczył emeryturę z pominięciem art.25 ust.1b w dniu przyznania emerytury. Jeżeli nawet bez odliczeń wychodzi e.p. niższa, to znaczy ,że z art.25 ust.1b, czy też bez niego wcześniejsza i tak jest nadal wyższa. ZUS do każdej sprawy dołączyć powinien na żadnie sądu symulację e.p. bez odliczeń i pewnie dlatego napisali ci w uzasadnieniu o doliczeniu składek za pracę po przyznaniu e.p.. Ale ZUS tego nie dolicza z urzędu, tylko Ty musisz wystąpić z wnioskiem. Te składki powinny być zwaloryzowane do września 2019 r. i może to przeważyć na korzyść e.p. W starym systemie ( E. wcześniejsza) nie przeliczają opieki nad dziećmi wskaźnikiem X 1.3%, tylko 0.7%, dlatego nie ustalili ci ponownie kapitału początkowego z podwyższonym wskaźnikiem, a myślę, że symulację robili z podwyższonym.Dlatego uważam, że pomimo uprzedzeń trzeba korzystać z usług doradców emerytalnych zamiast polegać tylko na internetowych poradach blogowiczów.

      Usuń
    3. Składki nie będą zwaloryzowane do września 2019r. Przy doliczaniu składek do ustalonej już emerytury nie stosuje się wariantowania tablic ani kwartalnej kapitalizacji składek. Składki podlegają rocznej waloryzacji, czyli w VI 2019r saldo składek na 31,12,2017r waloryzowane jest wskaźnikiem za 2018r. i na dzień dzisiejszy jeśli będzie złożony wniosek o doliczenie ich do emerytury to składki za 2018r i 2019r nie będą zwaloryzowane. Po ustaleniu wysokości emerytury z tytułu doliczenia składek, składki te nie będą już waloryzowane tylko emerytura. Może w tej sprawie też trzeba rozważnie postępować zwłaszcza jeśli doliczenie składek nie spowoduje, że ep bedzie wyższa od ew i w dalszym ciągu odprowadzane są składki.
      Ze str ZUS:https://www.zus.pl/documents/10182/167561/Nowa_emerytura_z_FUS.pdf/229117a4-2323-4aa2-8a7c-3b8963752ae2
      Na czym polega ponowne ustalenie wysokości emerytury

      Bierzemy pod uwagę składki zapisane na Twoim koncie w ZUS od miesiąca, w którym po raz pierwszy dostałeś emeryturę, do ostatniego miesiąca przed tym, w którym zgłosiłeś wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury. Zasadę tę stosujemy też do kolejnych wniosków.
      Aby obliczyć emeryturę na nowo, stosujemy wzór: NE = DE +SKP/SDTZ
      gdzie:NE – nowa wysokość emerytury
      DE – wysokość emerytury, którą otrzymywałeś, zanim zgłosiłeś wniosek o ponowne ustalenie emerytury
      SKP – składki zapisane na Twoim koncie w ZUS od miesiąca, w którym po raz pierwszy dostałeś emeryturę, do ostatniego miesiąca przed tym, w którym zgłosiłeś wniosek o ponowne ustalenie emerytury
      SDTZ – średnie dalsze trwanie życia z tablicy, która obowiązywała w dniu, w którym zgłosiłeś wniosek o ponowne ustalenie emerytury, ustalone dla wieku, w którym wnioskujesz o przeliczenie świadczenia.

      Usuń
    4. Dokładnie nie wiem, czy waloryzują kwartalnie, czy raz na rok. Ważne że musza być zwaloryzowane ostatnia waloryzacją przed złożeniem wniosku. Nie wiem, co chcesz, przez to powiedzieć.

      Usuń
  27. Wcześniejszej emerytury też nie mogę przeliczyć z nową kwotą bazową, gdyż wskaźnik podstawy wymiaru w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia mi nie wzrasta (pensja dla emerytki stoi w miejscu, a przeciętne wynagrodzenie każdego roku znacznie się podwyższa). Zobaczymy jak wyjdzie EP po doliczeniu składek i przeliczeniu kapitału na opiekę nad dziećmi. Może coś drgnie. A jak nie no to trudno. Ważne, że na razie mam zdrowie i jeszcze pracę, to jakoś to będzie. Napiszę na blogu jak dostanę nowa decyzję. G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do 12:07
      "Pensja dla emerytki nie wzrasta" - a powinna, bo jesteś normalnym pracownikiem na etacie, gdybyś była emerytką, to nie szłabyś po pensję do zakładu pracy, tylko siedziałabyś w domu i wyglądała listonosza. Najwyższy czas zmienić myślenie o pracujacych osobach z uprawnieniami do emerytury. Wiele młodych osób ma dwie prace i jakieś fuchy na boku, kilka źródeł dochodu i nikogo to nie bulwersuje, widzą tylko emerytkę. Powinnaś być z poborami traktowana na równi z innymi.
      Pracownik taki ma coś, czego za żadne pieniądze młodsi nie kupią, ma doświadczenie życiowe i wiedzę, jest dyspozycyjny, i za to ma za darmo pracować? Musisz upomnieć się o traktowanie na równi z innymi, bo inaczej to jest dyskryminacja ze względu na wiek, a to już poważny zarzut dla pracodawcy.

      Usuń
  28. Tak nieraz jest. Poczekaj , co będzie po doliczeniu tych składek, sprawdź też tą opiekę, czy masz wszystko doliczone i wszystkie okresy. Daj znać, jak coś będziesz wiedziała. Doradzają ci czekać, że będziesz ponoć "pierwszakiem", pierwszy raz o tym słyszę i to jakaś niedorzeczność, ale na wszelki wypadek dowiedz się w ZUS. Z tymi "pierwszakami" to jakaś obsesja, jak widzę. Jak tylko wyjdzie Ci wyższa to oczywiście bierz, zawsze możesz później coś doliczyć, czy przeliczyć, a nigdy nie wiesz, jak przepisy później się zmienią. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak oczywiście zrobię. Choć powiem szczerze, mnie też zaświtało w głowie o "pierwszakach" kiedy Sąd tak mnie wypytywał o datę obliczenia emerytury. Ale teraz rozumiem, że te pytania były zbyteczne, bo ZUS kieruje się przepisami. Powinni mnie pouczyć (była w Sądzie przedstawicielka ZUS) jakim kluczem będzie przeliczona emerytura i że sama muszę wystąpić o doliczenie składek i przeliczenie kapitału początkowego. A jeśli chodzi o doradców ZUS, to szkoda gadać. Pani doradca patrząc na nową decyzję w komputerze wmawiała mi, że kapitał początkowy musiał być przeliczony, dopiero gdy pokazałam jej decyzję z 2013r. i kwoty były identyczne powiedziała: wydrukuję pani tę decyzję zanim dojdzie pocztą i sobie pani sama w domu wszystko przeanalizuje. I nie było pouczenia, że proszę złożyć wniosek o doliczenie składek. Pozdrawiam G.

      Usuń
    2. Bo nie zapytałaś. Trzeba spisać sobie wszystkie pytania i dopiero pójść pytać.

      Usuń
  29. Witajcie. Sąd zobowiązał ZUS do hipotetycznego wyliczenia emerytury z pominięciem art. 25 od grudnia 2013r. i podanie czy emerytura byłaby wyższa od obecnie pobieranej.Nie rozumiem dlaczego hipotetycznie a nie konkretnie. Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emerytura wcześniejsza w 2008 r,była wyliczona na podstawie art.53,czyli korzystniejszym sposobie.Po upływie 5 lat z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego,emerytura powszechna wyliczana jest na podstawie innych przepisów czyli art. 24,25,26.Podstawą tego naliczenia jest zrewaloryzowany kapitał i zwaloryzowane zgromadzone na koncie składki,(obecnie bez potrąceń,zgodnie z wyrokiem TK P20/16).Jeśli po wyliczeniu em.pow.na podstawie zwaloryzowanego kapitału i składek bez potrącania wcześniej pobranych świadczeń jest niższa o wcześniejszej emerytury pobieranej w 2013r. to nic tego faktu nie zmieni w tym także sądy.Jeżeli jednak,ktoś miał w 2013r. wysoki kapitał początkowy oraz wysoką sumę składek czyli w okresie wyliczenia emerytury powszechnej to wyliczenie em.powsz. bez potrąceń,może być wyższe od em.wcześ.Wyliczona wysokość emerytury powszechnej może być porównywana z wcześniejszą emeryturą tylko z tego samego okresu czasu.Jeśli ma być porównana z em.wcz.z 2019r,to wyliczona powszechna w 2013 roku musi być zwaloryzowana do 2019 r.włącznie,wtedy dopiero można stwierdzić,która jest korzystniejsza.

      Usuń
  30. Właśnie o tym pisałam przy sprawie G. Jeżeli bez odliczeń e.p. w dniu składania wniosku byłaby i tak niższa niż wcześniejsza, to znaczy, ze nie zostało naruszone prawo materialne. Jak nie doliczasz już żadnych składek, tak jak G. to ZUS nic nie musi Ci przeliczać, bo już nigdy ta powszechna nie będzie wyższa od wcześniejszej, bo waloryzacja zarówno e.p. jak i e.w. jest taka sama. Można sprawdzić tylko, czy symulację robili z podwyższonym wskaźnikiem za okresy opieki nad dziećmi, jak nie, to złóż o przeliczenie k.p. może Ci to podwyższy świadczenie e.p.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram 13:21,bardzo dobra rada, bo u mnie kapitału też nie ruszyli, trzeba wystąpić do ZUS. Ja myślę, że może nie czekając na symulację ZUS w Sądzie, Ina powinna teraz równolegle wystąpić do ZUS o przeliczenie kapitału początkowego ze względu na opiekę nad dziećmi, to ZUS przyjmie to do symulacji, a tak znów może się okazać jak u mnie, że Emerytura wcześniejsza nadal wyższa od powszechnej. G.

      Usuń
    2. Jak po przeliczeniu k.p. okaże się, że powszechna jest wyższa, to sami zmienią na powszechną.

      Usuń
    3. Wniosek o zaliczenie urlopu wychowawczego składałam w 2015r. Otrzymałam decyzję o przeliczeniu emerytury ale została zawieszona z uwagi na mniej korzystną. W 2018r. ponownie złożyłam wniosek ale ZUS odpowiedział, że w 2015r. już przeliczył. Na rozprawie powiedziałam, że złożyłam ww. wniosek ale decyzja została zawieszona. Sędzia powiedział mi, że to nie ma żadnego znaczenia. Mnie zastanowiło dlaczego sędzia chce przeliczenia hipotetycznego a nie konkretnego. Ina

      Usuń
    4. Do 18:45 Ina
      Konkretnie to będziesz miała w decyzji ZUS. Sąd nie ustala emerytury, tylko ZUS. Przede wszystkim musi wiedzieć, czy zostało naruszone prawo materialne, jeśli e.p.bez odliczeń będzie wyższa, to każe prawdopodobnie uznać to jako błąd organu rentowego i wyrównać 3 lata wstecz. Jak e.p. nadal będzie niższa a nie masz nic do doliczenia w k.p. ani składek, to nic Ci ZUS nie musi przeliczać. Na ogół sądy żądają od ZUS wyliczenia hipotetycznego zgodnie ze stanem faktycznym w dniu złożenia wniosku o e.p. i w zależności od tego orzekają. Koniecznie wnioskuj o uzasadnienie niezależnie od wyniku.Od dzisiaj sąd może nakazać ZUS-owi przeliczyć świadczenie i wyrównać 3 lata wstecz, dlatego dopilnuj, żeby naruszenie prawa materialnego było spowodowane błędem organu rentowego. Inaczej nie dostaniesz wyrównania. A o tym sąd będzie orzekać.

      Usuń
    5. Bardzo dziękuję. Oczywiście złożę o uzasadnienie wyroku i będę pilnować aby naruszenie prawa materialnego było spowodowane błędem ZUS-u.Pozdrawiam. Ina

      Usuń
  31. Do 13:07 Ina
    Napisałam w komentarzu do G. 12:41
    Sprawdź jej komentarze i odpowiedzi, też te za pośrednictwem Joli K, bo to wszystko te same sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ustawodawca został wyręczony. https://gospodarka.dziennik.pl/emerytury-i-ofe/artykuly/612262,emerytury-zus-przedawnienie-sad-wyrok.html?fbclid=IwAR1rQPPakO7Pw4Dpmd0ud5BsINCzax5Bmcnx_pevOgllPZpurnPM24kYSdE

    OdpowiedzUsuń
  33. Drogie Panie! rzadko można dodać komentarz jako "Anonimowy" a ja mogę tylko tak. Byłam traktowana jako przedawniona ale wygrałam w sądzie, udawadniając , że nie otrzymałam decyzji przed 21.03.2019 (tj. przed uprawomocnieniem się wyroku TK). Sąd nakazał przeliczenie emerytury zgodnie z wyrokiem TK. W sądzie byłam z pełnomocnikiem. ZUS się oczywiście odwoła, bo pełnomocnik miał już takie same sprawy. Ale o co chodzi, Sądy nie powołują się na paragrafy, ponieważ nie wiadomo jaka będzie zmiana do ustawy, ktoś może mieć nakazane przez sąd przeliczenie a nawet wyrównanie za 3 lata, ale to może nie być wcale korzystne , jeśli będzie przyjęty kapitał i składki oraz wiek dożycia wg. "starej" decyzji. I jeśli by się tak stało a ustawa wprowadzi naliczenie wszystkim jak "pierwszakom" to nie wiadomo czy to co już naliczy ZUS będzie do odkręcenia, bo znowu się decyzja uprawomocni (30 dni), więc na wszelki wypadek od każdej nowej decyzji należy się odwołać ,tak na wszelki wypadek , żeby nie zamykać sobie drogi do korzystnych przeliczeń . Hela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hela gratulacje! Ja też wygrałam o przedawnienie, gdyż udowodniłam w sądzie, że nie otrzymałam decyzji w terminie szacowanym przez ZUS. Nie było apelacji, więc prawdopodobnie u ciebie też nie będzie. Jeśli chodzi o przeliczenie, to pewnie będzie takie jak u mnie: na 2013 rok ze wskaźnikiem 253,00 i coroczna waloryzacja tego wyliczenia do marca 2019. Poczytaj wcześniejsze posty moje, Jolki K. i innych koleżanek w tej sprawie. Pozdrawiam G.

      Usuń
  34. Do 19:11
    Ale Ci się marzy. Pierwszakiem to byłaś, jak pierwszy raz składałaś wniosek o emeryturę powszechną. A Ty myślisz, że ustawa nie wyszła dlatego, że chcą jeszcze dożywotnie comiesięczne bonusy rozdawać dla rocznika 53? Pełnomocnik więcej zarobi, może więc składać odwołania o wszystko.

    OdpowiedzUsuń
  35. Pani Jolu, dziękuję za wyczerpujące, moim zdaniem, bardzo dobre podsumowanie tematu art. 25 ust. 1 b. Zwłaszcza dziękuję za punkt poświęcony rocznikom późniejszym, do których należę. Jestem 1956, emerytura z art. 88 Karty Nauczyciela. Moja historia i zastosowanie art 25 ust. 1b identyczne, jak kobiet z rocznika 1953.

    OdpowiedzUsuń