27 października 2019

Sprawy w sądach - dalsze postępowanie


              Pracownik, przechodząc na emeryturę, ufa, że instytucja, której będzie podlegał, działa i będzie działała w jego interesie i na jego korzyść.
„Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który chce być instytucją zaufania publicznego, szanuje zasady etyczne, prawa człowieka, pracownika.

Dbamy również o to, aby prawo i nasza realizacja przepisów były zrozumiałe dla obywateli – naszych klientów. Społeczna odpowiedzialność ZUS polega właśnie na tym, że rzetelne stosowanie przepisów prawa idzie w parze z troską o klientów, których to prawo dotyczy. Bardzo ważna jest skuteczna komunikacja”.
             W ZUS pracuje bardzo wielu prawników, doradców emerytalnych i to oni powinni wskazywać nam odpowiednie przepisy prawne, na jakich zasadach powinniśmy mieć przeliczone emerytury, czy ponowne ustalenia wysokości emerytury.  A tymczasem to sami emeryci muszą szukać przepisów, zagłębiać się w zawiłości prawne. Bardzo dużo zawdzięczamy osobom obeznanym w przepisach prawnych i emerytalnych, które bezinteresownie udzielają nam naprawdę cennych porad. I za to należą się Im wielkie podziękowania.

                    Wszystkim emerytom „przedawnionym” zarówno organ rentowy jak i sądy odmawiają uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej, powołując się na  art. 146 § 1k.p.a. 
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/)

W pisemnym uzasadnieniu decyzji organ rentowy podaje, że od doręczenia decyzji upłynęło 5 lat i nie istnieje możliwość jej uchylenia. W związku z tym organ rentowy stwierdza jedynie wydanie decyzji z naruszeniem prawa.

              Jeśli decyzja została wydana z naruszeniem prawa, to powinna zostać wyeliminowana z obrotu prawnego wszelkimi możliwymi przepisami i to obligatoryjnie. Bo, cóż nam daje stwierdzenie o decyzji niezgodnej z prawem, skoro równocześnie odmawia się jej uchylenia. Nic.


             Można zapytać, dlaczego, w takim razie, ZUS nie wszczął odpowiedniego postępowania administracyjnego w celu stwierdzenia nieważności decyzji i wyeliminowania jej z obrotu prawnego według art. 156 § 1 k.p.a. i nie uchylił jej mimo stwierdzenia jej wadliwości?
(https://www.arslege.pl/przeslanki-stwierdzenia-niewaznosci-decyzji/k3/a791/)

          Być może miałby zastosowanie art. 155 k.p.a., w którym decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
(https://www.arslege.pl/uchylenie-lub-zmiana-decyzji-ostatecznej-na-mocy-ktorej-strona-nabyla-prawo/k3/a790/)

Zastosowanie powyższych przepisów wymaga dużej znajomości prawa. O możliwości cofnięcia decyzji administracyjnej, czy uznania jej za nieważną i trybie postępowania w tych sprawach powinni informować emerytów doradcy emerytalni w ZUS.

 Zdanie organu rentowego w sprawie odmowy uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej podzielają sądy pracy.

Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16 podał, iż:

Wskazane wyżej przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie uwzględniają jednak specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem sanacji (uzdrowienia – mój dopisek) konstytucyjności w sprawach dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym samym znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach”.


                   Ponadto ZUS uważa, że datą rozpoczęcia biegu terminu określonego w art. 146 § 1k.p.a.  jest skuteczne doręczenie decyzji.
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/


W przypadku wątpliwości, co do prawidłowości i chwili doręczenia decyzji stronie, ciężar dowodu spoczywa na ZUS. A zatem, w razie sporu, to organ musi udowodnić, kiedy, komu i czy w ogóle pismo zostało doręczone (art. 71 a ustawy FUS).
(https://www.arslege.pl/przesylanie-pism-przez-zaklad/k34/a8413/)

Doręczenie decyzji ZUS listem zwykłym nie może szkodzić stronie uniemożliwiając jej skuteczne zaskarżenie wydanej decyzji. Wszelkie zaś wątpliwości dotyczące daty doręczenia decyzji powinny być zawsze rozstrzygane na korzyść strony. ZUS wysyłając decyzję listem zwykłym, czyni to na własną odpowiedzialność z wszelkimi negatywnymi dla niego konsekwencjami.

            Odrębną sprawą jest odmowa organu rentowego przeliczenia emerytury z zastosowaniem art. 114 ustawy emerytalnej FUS
 (https://www.arslege.pl/nowe-dowody-majace-wplyw-na-prawo-do-swiadczen-lub-ich-wysokosc/k63/a22856/).
 Zaznaczyć tu muszę, że często ZUS nie ustosunkowuje się do sprawy przeliczenia emerytury po wyroku TK, zawartej we wniosku/skardze, ograniczając się do odmowy uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej. Tę sprawę trzeba podnieść w odwołaniu do sądu pracy.

W wielu sprawach również sądy pracy oddalają nasze odwołania od decyzji odmownych ZUS w kwestii przeliczenia świadczenia. Ale też wiele jest już wyroków sądowych nakazujących ponowne ustalenie wysokości emerytury.

Jak wynika z dotychczasowych informacji, od wszystkich przegranych spraw sądowych o przeliczenie emerytury, ZUS wnosi apelacje do sądu drugiej instancji. Ma do tego pełne prawo, jak każda ze stron, ale czy jest to działanie na korzyść  pokrzywdzonych emerytek?


                Inaczej wyglądają sprawy emerytów „nieprzedawnionych”, którzy mają prawomocne decyzje przyznające emerytury powszechne, wydane mniej niż 5 lat temu. Osobom tym uchyla się decyzje o emeryturze powszechnej i przelicza się emerytury według wskaźników na dzień złożenia wniosków o emeryturę powszechną, bez odliczania pobranych świadczeń.


        Panie „nieprzedawnione” wraz z uchyleniem decyzji o emeryturę powszechną powinny otrzymać nową decyzję przyznającą emeryturę powszechną, a nie decyzję o przeliczeniu emerytury bez odliczenia pobranych świadczeń.

          Na podstawie wniosku o emeryturę powszechną z 2015 r,. czy 2016, 2017, 2018 powinny otrzymać nową decyzję.
I tu powinny być pouczone o możliwości wycofania wniosku sprzed kilku lat o przyznanie emerytury powszechnej, a nie tyko o możliwości odwołania się do sądu.

            Kluczową jest tu sprawa pozostawania wniosków o emeryturze powszechnej w dokumentach emerytalnych. Uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej nie pociąga za sobą unieważnienia, wniosku złożonego o tę emeryturę.

Skoro decyzja zostaje wyeliminowana z obrotu prawnego, to wniosek o emeryturę powinien stać się bezprzedmiotowy. Ale tak nie jest, ZUS na podstawie tego wniosku wydaje nową decyzję obliczając świadczenie na dzień złożonego wniosku. I, według art. 116 ustawy emerytalnej, można wycofać wniosek, na podstawie którego została wydana nowa decyzja.

Konieczne zatem staje się wycofanie wniosku o przyznanie emerytury powszechnej Pozwalają na to przepisy ustawy emerytalnej, wiec można z nich korzystać.

           Po wycofaniu wniosku o emeryturę powszechną i umorzeniu przez ZUS postępowania, trzeba wystąpić o nową emeryturę w wieku powszechnym z nowymi wskaźnikami. 

Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a. Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa 1649/10
:istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego (czyli, jakby nadal był rozpatrywany wniosek z roku 2014, czy 2015 czy póżniejszego) ( z porad Mecenasa Konrada Giedrojcia).


Poniżej tekst Mecenasa Konrada Giedrojia z Facebooka:

"Wracając do sytuacji emerytek z rocznika '53,
w przypadku osób, które "załapały się" na wznowienie postępowania w trybie k.p.a. (bo decyzja o emeryturze była np. z 2014 r.) zwracam uwagę na to, że zwykle ZUS, wznawiając postępowanie i wydając nową decyzję (bo nie minęło 5 lat - "przedawnienie") stosuje stare wskaźniki, co sprawia, że podwyżka jest znikoma, albo wręcz obniża emeryturę.

Zalecam w takiej sytuacji, aby po uzyskaniu nowej decyzji ZUS (z 2019 r.) napisać pismo o cofnięciu wniosku o emeryturę powszechną, a następnie, po umorzeniu postępowania, aby wystąpić o nową emeryturę w wieku powszechnym z nowymi wskaźnikami (jak tzw. pierwszaki).
Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a.
Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa 1649/10: istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego (czyli jakby nadal był rozpatrywany wniosek z 2014, czy 2015 r.).

Można zatem, po wznowieniu postępowania przez ZUS, cofnąć "stary" wniosek (z 2014, czy 2015 r.; cofnięcie na podstawie art. 116 ut. 2 ustawy o em. i rentach z FUS), a potem złożyć nowy. Powinno to znacznie zwiększyć podwyżkę emerytury.
Z takimi sytuacjami spotkałem się w praktyce zawodowej.

Zalecam więc, mając do czynienia z taką sytuacją, zastanowić się nad cofnięciem tamtego, starego wniosku i nad złożeniem w lipcu nowego wniosku po tym jak ZUS umorzy postępowanie."


             Emeryci, którzy nie wycofali wniosku i nie odwołali się do sądu, muszą czekać na uchwalenie ustawy „naprawczej”.

             Emeryci, którzy odwołali się do sądu (lub jeszcze mogą to zrobić), powinni złożyć wniosek do ZUS o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną, zanim wyrok sądowy się uprawomocni.

Ci emeryci, którzy zakończą dochodzenie swoich praw na etapie sądu okręgowego, powinni złożyć wniosek do ZUS przed uprawomocnieniem się wyroku tego sądu.

Emeryci, którzy zdecydują się złożyć apelację od wyroku sądu okręgowego, wniosek o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną powinni złożyć przed wyznaczonym terminem rozprawy w sądzie apelacyjnym. Orzeczenie sądu apelacyjnego staje się prawomocne z chwilą jego ogłoszenia.

Podstawą do wycofania wniosku jest art. 116 ust. 2

Art. 116. Wszczęcie postępowania
Dz.U.2018.0.1270 t.j. - Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

2. Wniosek o emeryturę lub rentę może być wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji. W razie wycofania wniosku postępowanie w sprawie świadczeń podlega umorzeniu.

Pamiętajmy, każdy wniosek złożony do ZUS (także wniosek o wycofanie wniosku) można wycofać bez żadnych konsekwencji w ciągu miesiąca od dnia otrzymania decyzji z ZUS.

Jeśli ZUS odmówi wycofania wniosku o emeryturę powszechną, wówczas odwołanie od tej decyzji trzeba wnieść do sądu.

           W związku z niewycofaniem wniosku o emeryturę powszechną, emeryci „nieprzedawnieni” mają świadczenia obliczone na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną, bez odliczeń pobranych świadczeń. Wiele osób odwołało się od decyzji ZUS do sądu, zarzucając taki sposób przeliczenia emerytury. I przegrywają w sądach okręgowych, żądając obliczenia emerytury według najkorzystniejszych wskaźników, bez podania odpowiedniej argumentacji.

           Emeryci, którzy nie mieli jeszcze rozpraw w sądach okręgowych, a także ci, którzy wznowią postępowanie po jego odwieszeniu oraz ci, którzy zdecydują się wnieść apelację do sądu apelacyjnego, mogą żądać wyrównania świadczenia według art. 133 ustawy emerytalnej (jeśli nowa emerytura jest wyższa od emerytury wcześniejszej). Artykuł ten mówi o wyrównaniu za 3 lata wstecz.



           W przypadku, gdy emerytura powszechna, obliczona na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną, jest niższa od emerytury wcześniejszej, ZUS wydaje decyzję o zawieszeniu emerytury powszechnej i wypłacie emerytury wcześniejszej.

Od dnia złożenia wniosku o emeryturę powszechną, ZUS zaprzestaje waloryzacji kapitału początkowego i składek.  W przepisach emerytalnych pisze się o zaprzestaniu waloryzacji kapitału w przypadku wypłaty emerytury powszechnej, a my przecież nie pobraliśmy żadnej takiej wypłaty. Wypłacana jest nadal emerytura wcześniejsza. Na skutek złożonego wniosku otrzymaliśmy prawo do emerytury powszechnej, ale nie jest ona wypłacana.

           ZUS w decyzjach o przyznaniu emerytury powszechnej pisze o wypłacie emerytury wcześniejszej, gdyż jest ona wyższa od powszechnej, i jednocześnie zawiesza emeryturę powszechną. Taki zapis jest pozaprawny, ZUS nie może zawiesić emerytury powszechnej z uwagi na jej niższą wartość od emerytury wcześniejszej.

(http://orzeczenia.szczecin.sa.gov.pl/content/$N/155500000001521_III_AUa_000391_2018_Uz_2019-04-02_001
wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 02.04.2019r, sygn.akt III AUa 391/18)
Emeryturę powszechną można zawiesić tylko w określonych art. 104 ustawy emerytalnej przypadkach. I tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia prawa do emerytury.
Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne, to kapitał początkowy powinien nadal być waloryzowany.

(https://www.arslege.pl/osiaganie-przychodu-z-tytulu-dzialalnosci-podlegajacej-obowiazkowi-ubezpieczenia-spolecznego/k63/a22845/)


           Wygląda na to, że przed nami jeszcze wiele spraw sądowych, składania pism procesowych, biegania po sądach. Takie są skutki wprowadzania niekonstytucyjnych przepisów prawnych, częstych zmian i poprawek, lokowanych czasami podstępnie i ubocznie. System emerytalny jest nieczytelny dla większości zwykłych ludzi, uderza w najsłabsza grupę społeczeństwa, w emerytów.

           Emeryci powinni być informowani o ważnych zmianach przepisów emerytalnych, o możliwościach korzystniejszych przeliczeń świadczeń.

W Ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2004 r. Nr 39 poz. 353), na podstawie której przyznano nam świadczenia emerytalne, dokonano ok. 110 poprawek i zmian ciągu 20 lat.

           System emerytalny powinien być modyfikowany, ale nie dla krótkoterminowych, politycznych efektów, a w celu zapewnienia długotrwałego bezpieczeństwa.

            Emeryt, po wielu przepracowanych latach, powinien w spokoju odpoczywać, zadbać o zdrowie, cieszyć się życiem i rodziną, a nie śledzić Dzienniki Ustaw i zastanawiać się, czy w międzyczasie nie zmienią się przepisy emerytalne. 

Wszelką informację powinien zapewnić nam ZUS. Wystarczyłaby krótka informacja zapraszająca emeryta do siedziby ZUS, przekazana telefonicznie, na e-mail, czy w wiadomości na witrynie internetowej   https://www.zus.pl/pue


            Powyższy tekst każdy z zainteresowanych powinien odnieść do swojej sytuacji emerytalnej i zdecydować, czy pokazana ścieżka jest odpowiednia dla niego.

            Nie wszyscy zgodzą się z przedstawionymi możliwościami postępowania przed sądem czy w ZUS. Pozostaje wtedy oczekiwanie na uchwalenie ustawy „naprawczej”, choć najlepsza byłaby „specustawa”, która uregulowałaby sprawiedliwie sprawy wszystkich grup, wobec których zastosowano niekonstytucyjny przepis emerytalny. 

             Na ustawę, która powinna być uchwalona jako skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego, trzeba będzie jeszcze poczekać. A terminy sądowe biegną, dla większości emerytów skończy się okres zawieszenia postępowania i trzeba będzie wznowić sprawy. W przeciwnym razie postępowanie sądowe zostanie umorzone, a odmowna decyzja z ZUS stanie się prawomocna.

W celu zagwarantowania jednolitych zasad zawrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie

( z uzasadnienia wyroku TK z dnia 6 marca 2019 r.)





Wyroki sądowe
W sprawie „przedawnionych”
Sprawy wygrane

5.       wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z dnia 18 czerwca 2019 r.    sygn. IIIU 459/19

  6.      Wyrok Sądu z dnia 23 lipca 2019 r w Łomży : wniosek o przeliczenie emerytury na zasadzie art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS zawarty w odwołaniu przekazuje do rozpoznania ZUS w Białymstoku.ZUS 


      
       wyrok Sądu Okręgowego w Siedlcach z 10 września 2019 r., IV U 219/19, w sprawie wznowienia postępowania sądowego

    
     wyrok z uzasadnieniem SO w Siedlcach z 16 września 2019 r., IV U 307/19


9..   wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z dnia 28 pażdziernika 2019 r.


Sygn. akt IV U 474/19            Dnia 11 września 2019 r.

Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

III U 428/19 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Łomży z 2019-10-18

Powtórny nakaz przeliczenia emerytury „przedawnionej” wg art. 114 fus


Sprawy przegrane

1.       Sprawy w Okręgowym Sądzie Pracy w Suwałkach – 3 (znane mi)

2.     http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152525000003021_VI_U_000596_2019_Uz_2019-09-05_003
                  wyrok sądu w Płocku


          Sygn. akt IV U 696/19       Dnia 19 września 2019 r.
          Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych


       Sygn. akt IV U 948/19                 Dnia 16 października 2019 r.
       Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych


        Sygn. akt IV U 949/19         Dnia 16 października 2019 r.
       Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych


    
W sprawie „nieprzedawnionych”
Sprawy wygrane
1.        Wyrok Sądu w Świdnicy

         wyrok z uzasadnieniem SO w Łomży z 12 września 2019 roku, III U 321/19 w sprawie wypłaty wyrównania

Sprawy przegrane



196 komentarzy:

  1. Są jeszcze Panie pierwszorazowe ,którym Zus odmawia korzystnego przeliczenia em powszechnej -czyli podlegające pod inne art niż 46 w związku z art 29./np.nauczycielki,kolejarki,pracujące w zawodach artystycznych/Może P Jola dla nich zrobiłaby osobna zakładkę? WJ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że teraz Panie (i niektórzy Panowie) nic nie uzyskają w sądach. Musicie czekać na ustawę. W projekcie jesteście uwzględnione.
      W sprawie zakładki muszę zasięgnąć porady u córki.

      Usuń
    2. Sprawa z SO w Płocku VI 596/19 jest przegraną.Jednak z treści uzasadnienia wyroku jednoznacznie wynika,że wydanie przez ZUS decyzji stwierdzającej,że wydanie w 2013 roku decyzji nastąpiło z naruszeniem prawa otwiera drogę,do żądanie zadośćuczynienia,czyli wyrównania strat związanych z tą przedawniona decyzją.

      Usuń
  2. Pani Jolu K.jestem nieprzedawniona od czerwca czekam na termin sprawy i mam pytanie czy mogę jeszcze do Zusu złożyć wniosek o wycofanie wniosku z 2014 r i następny o wyrównanie za 3 lata.Tego nie ujelam w piśmie do sądu.I czy ZUS dołączy to do sprawy na którą czekam.Pozdrawiam K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im póżniej będziesz miała sprawę, tym lepiej. Masz czas na spokojne przygotowanie.Poza tym ciągle coś nowego wychodzi w naszych sprawach.
      Może sąd czeka na ustawę?
      Nie trzeba składać nowego wniosku o wyrównanie za 3 lata. To załatwisz na rozprawie.
      Twoja sprawa jest w toku, więc decyzja nie jest prawomocna. Możesz złożyć wniosek do ZUS o wycofanie wniosku. Musisz liczyć się z tym, że ZUS nie odpowie w terminie, ale też, że będzie decyzja odmowna i znów trzeba będzie iść do sądu.
      Czy dołączy decyzję na Twój wniosek do sprawy w sądzie? Nie wiem, to od ZUS zależy. Może nawet na rozprawie to zrobić.
      Czy będzie to korzystne połączenie?
      Kiedy najkorzystniej złożyć wniosek o wycofanie wniosku? Nie wiem, może inni coś tu doradzą.

      Usuń
    2. Pani Kasi (info pod poprzednim postem) połączono odwołanie do sądu i wniosek o wycofanie wniosku (sąd?) i obie sprawy zawieszono na posiedzeniu niejawnym. Kasia wolałaby oddzielić obie sprawy.

      Usuń
  3. Pani Jolu kochana ,a czy ma pani taką wiedzę czy któres z pań udało się wycofać wniosek czy to jest raczej niemożliwe.K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopisałam w poście głównym link do wyroku sądowego (od Mec. Giedrojcia), że jest możliwe to. Przeczytaj

      Usuń
    2. Wyrok sądowy z porad mec. K. Giedrojcia dotyczył pozwolenia na budowę i został wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

      W uzasadnieniu WSA wyjaśnia na czym polega wznowienie. W odniesieniu do spraw emerytur rocznika 1953 można to rozumieć w ten sposób, że postępowanie wznowieniowe jest postępowaniem skierowanym na badanie kwalifikowanych wad procesowych w świetle wyroku TK,a w razie stwierdzenia, że miały one miejsce - na ocenę, na ile wady te mogły wpłynąć na ostateczne rozstrzygnięcie zapadłe w postępowaniu zwykłym.

      Usuń
    3. cd. z uzasadnienia ww. wyroku WSA w Warszawie:

      Wystąpienie procesowej przesłanki uzasadniającej wznowienie postępowania prowadzi do uchylenia dotychczasowej decyzji jedynie wówczas, gdy organ stwierdzi, że zaistniała wadliwość proceduralna wpłynęła na merytoryczną treść decyzji, a zatem dopiero taka ocena stanowić może podstawę do uchylenia decyzji dotychczasowej.

      Istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego. Nową decyzję, rozstrzygającą zatem o istocie sprawy, wydaje się, jak gdyby sprawa nie była w danej instancji rozstrzygana. Por. wyrok NSA z dnia 28 czerwca 1984 r., sygn. akt I SA 86/84, ONSA 1984/1/5. Postępowanie wznowione prowadzi się tak, jakby pierwotna decyzja jeszcze nie została wydana, należy zatem, po pierwsze uwzględnić aktualny stan faktyczny sprawy, po drugie zaś obecny stan prawny.

      Usuń
  4. Jestem przedawniona .moja rozprawa o sądzie ciągnie się od 15 10 odroczona do 25 10 wyrok nie zapadł byłam na rozprawie i znów nie ma wyroku odroczona do 29 10 sędzia powiedziała że musi się zastanowić i że można już tylko zadzwonić i dowiedzieć się jaki wyrok nie wiem co o tym sądzić EW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie sądzić, zadzwonić w wyznaczonym terminie albo pójść na ogłoszenie wyroku.

      Usuń
    2. A z jakiego miasta jest Pani?,bo ja czekam na sprawę od maja.

      Usuń
    3. Jeżeli w sprawie odbyła się rozprawa i wyrok nie został wydany powinnaś być poinformowana o terminie jego wydania.
      Zgłaszasz się na jego wydanie przez odczytanie.
      Co to niby ma znaczyć, że masz prawo tylko zadzwonić?
      Ty masz prawo usłyszeć odczytanie wydanego wyroku i zadać pytanie Sądowi jeżeli czegoś nie rozumiesz.
      Tutaj nie ma "albo zadzwonić albo pójść".
      Tutaj jest skorzystać z przysługującego prawa czyli "usłyszeć".

      Usuń
    4. Mam nadzieję że ostateczne ogłoszenie wyroku będzie 29 10

      Usuń
    5. Odp dla Pani Zosi Galewskiej .Konin pozdrawia

      Usuń
    6. Malbork pozdrawia,czekamy na informacje.

      Usuń
    7. Ad 21:23 i innych.
      Zgodnie z prawem wydanie wyroku po zakończeniu rozpoznania postępowyania sądowego powinien być wydany wyrok.Prawo jednak dopuszcza odroczenie wyroku na okres dwóch tygodni,lecz tylko w sprawach zawiłych. Można to uczynić tylko raz.
      W opisanej sprawie zachodzi uzasadnione przypuszczenie,że sąd odroczył zakończenie rozpoznawanej sprawy,gdyż zachodzi konieczność zwrócenia się do ZUS,biegłego itp.Odraczając rozpoznanie sprawy na pierwszym posiedzeniu,sędzia informuje strony o powodach odroczenia oraz kiedy może nastąpić dalsze jej rozpoznanie.Tu nie ma terminów,gdyż zależne to jest od wykonania zleconych przez sąd czynności.Po otrzymaniu dokumentów z tych czynności sąd wyznacza termin następnej rozprawy o czym powiadamia pisemnie strony postępowania.Wraz z powiadomieniem przesyła uzyskane wyliczenia,odpowiedzi itp.

      Usuń
  5. Czy ktoś składał do ZUS-u wniosek o wyrównanie za 3lata, jeżeli tak to z jakim skutkiem?

    OdpowiedzUsuń
  6. Wierzę że wy mnie trochę oswiecicie czy mam szansę na wyższą emeryturę powszechną. Jestem od 1,stycznia 2006,na emeryturze z karty nauczyciela, musiałam rozwiązać stosunek pracy, potem jeszcze pracowałam na krótkich umowach 3lata W 2015,zlozylam wniosek o emeryture powszechna bez odliczeń wcześniej pobranych wyszła wyższa niż ta którą pobieralam, po odliczeniu z ar 25b wyszła niższa, wniosek wycofała w ciągu m_-ca jestem dalej na em. Z karty m-"LA. Czy mam szansę na powszechną bez odliczeń

    OdpowiedzUsuń
  7. Po wejściu w życie nowelizacji Ustawy tak , bo jest tam wymieniona Karta Nauczyciela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście jeżeli jesteś rocznik 1953

      Usuń
    2. Przede wszystkim nie ma żadnej pewności czy ustawa naprawcza wejdzie w życie a jeżeli tak to w jakiej formie.
      Myślę, że projekt ustawy zaproponowany przez prof. Zielenieckiego nie ma żadnych szans bytu.

      Usuń
    3. Czy ustawa naprawcza dotyczy tylko rocznika 53?

      Usuń
    4. A dlaczego miałaby dotyczyć tylko rocznika 1953 skoro art 25 ust 1b ustawy dotyczy szerszego grona skrzywdzonych obywateli.

      Usuń
  8. Czy za wniosek o wydanie wyroku z uzasadnieniem się płaci a jeżeli tak to ile

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam Pani Jolu.Kiedy sklada sie wniosek o wydanie wyroku z uzasadnieniem przed sprawa czy po sprawie? Pozdrawim Mery

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek o dostarczenie wyroku z uzasadnieniem składa się dopiero po rozprawie. W sądzie są gotowe druki. Wystarczy wypełnić i zostawić w biurze podawczym sądu.
      Termin do złożenia wniosku o wyrok z uzasadnieniem wynosi 7 dni od odczytania wyroku.

      Usuń
  10. W czerwcu2919 wnioslam do Sadu Okregowego w Opolu wniosek o wyrownanie mojej emerytury powszechnej od roku 2016 w zwiazku z tym ze jest ona wyzsza od wczesniej pobieranej. Do dzisiaj nic sie nie dzieje. Zero informacji o jakims terminie sprawy. Jestem nieprzedawniona i rocznik 53.Tez watpliwosc moja budzi fakt wykazania przez ZUS ze w roku 2016 wystapilam o emeryture powszechna. Posiadam wszystkie decyzje ZUS od roku 2008 i nie mam tej ktora rzekomo otrzymalam. Czy moge prosic o kopie tej decyzji w ZUS-ie. Jest tak wiele nie wyjasnionych spraw. Pracowalam do roku 2018 a wiec o 10 lat wiecej po przejsciu na emeryture wczesniejsza. Wystapilam do ZUS-u o uwzglednienie moich skladek emerytalnych za ten okres do ponownego przeliczenia emerytury a takze o korzystny przelicznik miesiecy na dozycie albowiem decyzja emerytury powszechnej wykazala ze zastosowano niekorzystny przelicznik. Otrzymalam odpowiedz odmowna. Rzeczywiscie walka o nasze prawa to walka z wiatrakami. Stracilam chec do walki. Mam ogromny zal do systemu panujacego w sferze emerytow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj przenoszę niżej wpisaną odpowiedż, aby wpisy w Twojej sprawie nie pomieszały się innymi.

      Anonimowy27 października 2019 23:13
      A dlaczego chcesz wystąpić o kopię? Ty masz prawo otrzymać oryginal decyzji, który uprawnia Cię do ewentualnego wycofania wniosku. Kopie to niech sobie zachowa ZUS w aktach.

      Usuń
    2. Na jakiej podstawie wystąpiłaś o wyrównanie emerytury od 2016 r., jeśli nie masz decyzji o emeryturze powszechnej z tego roku? I dlaczego do sądu i dopiero w czerwcu? Czy wcześniej zakończyłaś sprawę w sądzie?
      Uzupełnij swój wpis, podaj daty

      Usuń
    3. Też czekam na termin rozprawy w Sądzie Okręgowym w Opolu i nic się nie dzieje. Ja zadzwoniłam do Sądu, dowiedziałam się, że jest nadana sygnatura akt i umówiłam się w czytelni na przeglądanie akt. Może masz podobną sytuację jak moja - ZUS decyzję o przeliczeniu emerytury uznaje za decyzję o przyznaniu emerytury w wieku powszechnym. Zrobiłam zdjęcia tej decyzji i dzisiaj byłam u prawnika - trafiłam fatalnie, nie uzyskałam żadnej porady, ponieważ Pan zupełnie nie orientował się w temacie. Jutro jestem umówiona do innego prawnika w tej sprawie.

      Usuń
    4. Wczoraj byłam u Pani prawnik, która telefonicznie zapewniała mnie, że prawo ubezpieczeń społecznych to jej główna specjalność.Pani prawnik poświęciła mi 3 godziny swojego bardzo cennego! czasu, gdyż okazało się, że płaci się nie za poradę, a za poświęcony czas. Myślę, że Pani prawnik dużo ode mnie się dowiedziała, natomiast ja od niej nic na temat, współczuła mi jedynie, że mam niską emeryturę.
      Zazdroszczę wszystkim, którzy uzyskali fachową poradę. Ja już nigdzie nie pójdę - sama dla siebie będę prawnikiem.

      Usuń
    5. Ja nie miałam żadnego prawnika nie zawieszałąm rozprawy i wygrałam w sądzie okr szkoła kasy na doradcow

      Usuń
    6. Witam! To prosze napisac co Pani wygrala i o co walczyla? Czy Pani przedawniona czy nie i w jakim Sadzie? Pozdrawim

      Usuń
    7. Sąd uchylił decyzję z r2013 wzakresie emerytury bez odliczeń kwot pobranych iprzyznanaje prawo do wyższej emerytury od 2013 jestem przedawniona

      Usuń
    8. Drogie Panie, mamy na blogu najlepszych doradców na świecie. Odpowiadają na pytania, czasem wielokrotnie jednej osobie, doradzają bezinteresownie, anonimowo.
      Nikt tak nie zna naszych spraw, jak Oni.
      Czasem spotykają Ich obrażliwe słowa, a i tak nadal nam podpowiadają, co i jak mamy robić.
      Naprawdę, zawdzięczamy Im bardzo wiele

      Usuń
    9. Jolu zgadzam się z Tobą, ale często jest tak, że nikt nie odpowiada na zadane pytania, pojawiają się nowe posty i osoba pytająca nadal nie wie jak ma postąpić, a jej post znika w gąszczu innych.

      Usuń
    10. To prawda, blogspot nie jet doskonały. Mieszają się tu różne wpisy.
      Trzeba trochę dyscypliny i uwagi wpisujących, żeby odpowiadali pod pytającym wpisem.
      Często jest jednak tak, że inni "wcinają się" w dyskusję ze swoimi sprawami i pod głównym komentarzem toczą się 3 dyskusje.
      Bywa też tak, że my, obecni, nie umiemy odpowiedzieć na pytania, a wpis gdzieś umyka.
      Doradcy nie są cały dzień i czasem nie wychwycą pytań. Chyba trzeba przypominać wtedy o sobie.
      No i czytać, czytać wpisy innych, czasem tam znajdzie się odpowiedż na swoje pytania.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    11. Jeszcze do Pani z 27 października 2019 22:53.
      Zakwestionuj otrzymanie decyzji z 2016 r.
      Czy pamiętasz, czy w ogóle składałaś wniosek o emeryturę? Masz prawo przejrzeć swoją teczkę w ZUS. Sprawdż dokładnie, co się działo w 2016 r.

      Usuń
    12. Witam Pania. bylam wczoraj w ZUSie .Nie maja moich dokumentow bo sa w sadzie.Pokazano mi w komputerze wniosek wypelniony przeze mnie w roku 2016 w sprawie emerytury zreformowanej. Przy okazji ujrzalam decyzje ZUS w odpowiedzi na moj wniosek.Nie otrzymalam tego pisma ale niestety nie mam na to dowodu.Dalej bylam na em.wczesniejszej. Po wyroku Tk moj wniosek o em.p. uznano jako skarge na decyzje z roku 2016.pani w ZUSie powiedziala ze gdybym skladala wniosek o em.p. pierwszy raz bylaby ona znacznie wyzsza. Czytam uwaznie nasz blog jednak nie wszystko pojmuje. Czy teraz moge jeszcze wycofac wniosek z 2016 r.? Anna66

      Usuń
    13. Dziewczyny, jeśli szukacie porady, to musicie dokładniej opisywać swoją sytuację emerytalną. Dopisywanie po kawałku różnych rzeczy powoduje albo różne rady, albo ich brak.

      Nie wszystko mi się u Ciebie zgadza. Kiedy wystąpiłaś do ZUS o wyrównanie składek? Czy pisałaś, że to po wyroku TK?
      Dlaczego ZUS uznał Twój wniosek jako skargę o wznowienie?
      Musiał w odmowie na Twój wniosek napisać coś więcej.
      Do sądu wniosłaś wniosek o wyrównanie emerytury od 2016 r. Czy to jest odwołanie od odmownej decyzji ZUS o te składki?

      Jeśli nie masz żadnej informacji z sądu, to spokojnie czekaj. Im póżniej, tym lepiej.
      Musisz teraz poczekać na wezwanie z sądu. Razem z wezwaniem na rozprawę otrzymasz pismo, jakie ZUS wysłał do sądu razem z Twoim odwołaniem

      Usuń
  11. Drodzy Państwo, proszę o podawanie wyroków sądowych, sygnatur akt dotyczących spraw emerytów. Będę uzupełniać spis, zamieszczony wyżej.
    Mam nadzieję, że utworzymy większy zbiór

    OdpowiedzUsuń
  12. Pani Jolu, dziękuje za tyle mądrych uwag i podpowiedzi,dzisiaj "skleiłam" pismo do Sadu korzystając z fragmentu W przypadku, gdy emerytura powszechna, obliczona na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną, jest niższa od emerytury wcześniejszej, ZUS wydaje decyzję o zawieszeniu emerytury powszechnej i wypłacie emerytury wcześniejszej.

    Od dnia złożenia wniosku o emeryturę powszechną, ZUS zaprzestaje waloryzacji kapitału początkowego i składek. W przepisach emerytalnych pisze się o zaprzestaniu waloryzacji kapitału w przypadku wypłaty emerytury powszechnej, a my przecież nie pobraliśmy żadnej takiej wypłaty. Wypłacana jest nadal emerytura wcześniejsza. Na skutek złożonego wniosku otrzymaliśmy prawo do emerytury powszechnej, ale nie jest ona wypłacana.

    ZUS w decyzjach o przyznaniu emerytury powszechnej pisze o wypłacie emerytury wcześniejszej, gdyż jest ona wyższa od powszechnej, i jednocześnie zawiesza emeryturę powszechną. Taki zapis jest pozaprawny, ZUS nie może zawiesić emerytury powszechnej z uwagi na jej niższą wartość od emerytury wcześniejszej. odwiesilam sprawe,bo juz nie chce czekac na ustawę i wysłalam dzisiaj pisma do Sądu,nie wiem co z tego będzie,ale "nadzieja umiera ostatnia"Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zosiu, informuj nas, co się będzie działo. Razem damy radę, trzeba się wspierać i wspomagać. Trzymaj się!

      Usuń
    2. dziękuje,oczywiście,ze będę z Wami do końca,musimy się wspierać,bo w pojedynkę nie dałybyśmy rady.

      Usuń
  13. Pani Jonu, czy nie ma tu pomyłki? "Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne, to emerytura ta nadal powinna być waloryzowana." Moim zdaniem, powinno być: Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne, to kapitał nadal powinien być waloryzowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, masz rację. Przy pisaniu też pomyślałam o waloryzowaniu kapitału, ale pomyślałam, że waloryzacja emerytury musi pociągnąć za sobą waloryzację kapitału. A to chyba niekoniecznie.
      Poprawię

      Usuń
    2. Jolka bardzo dziękuję za zebranie wiedzy w całość. Może warto dopisać w treści o pozaprawnym zawieszeniem emerytury przepisy, które są potwierdzeniem tego, tj. Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyrok z dnia 02.04.2019r, sygn.akt III AUa 391/18. To na pewno ułatwi pisanie pisma do sądu. Pozdrawiam. Ina

      Usuń
  14. Pani Jolu. Jestem przedawniona.  Miałam sprawę we wrześniu, odroczona do lutego. W decyzji z 2013 r z nowym numerem ENP,  mam napisane –nadal płatne  pozostaje świadczenie o symbole E jako korzystniejsze .Następuje zmiana numeru świadczenia. Nic o zawieszeniu emerytury powszechnej. Nie za bardzo wiem jak to interpretować w kontekście wyroku że zawieszenie prawa do emerytury jest pozaprawne.

    Pozdr.Eliza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Decyzja, pkt. II “Emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Zakład nadal będzie wypłacał emeryturę o symbolu E/........... zgodnie z decyzją z dnia ..... r. o wznowieniu wypłaty.”

      Usuń
    2. Takiego zapisu nie mam.w pkt.I po rozpatrzeniu wniosku z luty.13 przyznaje emeryturę od 01.02.tj.od oD osiągnięcia wieku. Dopiero w decyzji z 2019 r mam napisane o zawieszeniu Ale wniosek wycofałam.oczywiscie pobrane emerytury miałam podjęte.dalej pracuję.pozdr.Eliza

      Usuń
    3. A u mnie pisze tak: Emerytura ustalona niniejszą decyzją z art. 26 w/w ustawy zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Zakład podejmuje wypłatę świadczenia w dotychczasowej wysokości jako świadczenia korzystniejszego. Natalia

      Usuń
    4. Myślałam ,że wkrótce dostanę wyrok, a tu nicie.Uzasadnienie nie napisane bo sędzia jest na zwolnieniu lekarskim od 20 października do 15 listopada br. Dzwoniłam do sekretariatu SA, na e maila nie wysyłają orzeczeń wyroków, a ja jak głupia gęś, wysłałam żeby przyszło na emaila i prosiłam żeby umieścić mój wyrok w Portalu Orzeczeń.Powiedziała pani ze nie praktykują na emaila. Nie wiadomo jak długo sędzia będzie chory i w ogóle kiedy będzie uzasadnienie, bo i ZUS wystąpił.Być może dostanę listownie wyrok z uzasadnieniem ,zadecyduje sędzia również o umieszczeniu w portalu orzeczeń. Pewnie będzie i wiosna. Pozdrawiam Natalia

      Usuń
    5. Emerytura według art. 26 fus, to emerytura powszechna, kapitałowa, liczona po nowemu według zasad zdefiniowanej składki.
      Natalio, spokojnie czekaj na uzasadnienie

      Usuń
    6. Natalio:
      Sędzia musiał zachorować ale bądź spokojna . Uzasadnienie być musi. A sędziemu życz szybkiego powrotu do zdrowia i pochylenia się nad Twoją sprawą. Będzie dobrze. Nie daj się.

      Usuń
  15. 7.03 Jestem przedawniona decyzja luty 2013.Mam takie samo sformułowanie w decyzji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie ma uwagi o zawieszeniu emerytury powszechnej, to nie można użyć argumentu o pozaprawnym zapisie

      Usuń
    2. Zastanawiam się czy to nie jest decyzja przyznająca ponownie emeryturę wcześniejszą Eliza

      Usuń
    3. Przepisy prawne nie przewidują zawieszenia emerytury której ustalona wysokość byłaby niższa.
      Należy wreszcie wskazać ZUS-owi te przepisy o zawieszaniu świadczeń i spytać dlaczego ich nie stosuje. Należy również spytać dlaczego nie waloryzuje składek i kapitału mimo, że przepisy prawne nie wskazują by organ nie był do tego zobowiązany.

      Usuń
  16. Szanowne Panie chciałam zapytać , czy która z Pań miała lub ma podobną sytuację.Nie pracuję już rok , pobierałam e.w. W lipcu złożyłam wniosek o powszechną i otrzymałam decyzję o emeryturze zaliczkowej gdyż mój rzekomo jeden z pracodawców złożył niepoprawnie jakieś dokumenty.Zastanawia mnie o co chodzi , przecież pobierałam e.w i dokumenty były dobre. Minęły 3 miesiące brak decyzji ostatecznej , sprawę wysłano do Warszawy. Może któraś z Pań miała podobną sytuację , jak długo czekała na finał , czy było wyrównanie. Ja czekam od lipca.
    Pozdrawiam Karolina.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem przedawniona dzisiaj otrzymałam wyrok sądu okręgowego o uchyleniu decyzji z 2013i przeliczeniu emerytury ostrego samego roku sprawa odbyła się w Koninie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napewno ZUS sie odwoła,to jeszcze potrwa,

      Usuń
    2. Sąd Okręgowy w Olsztynie tak wyrozumiały nie był i oddalił odwołanie mojej "przedawnionej" koleżanki.

      Usuń
    3. Do 17:02
      Czy jesteś pewna, że uchylono Ci decyzję z 2013 r.? Czy tylko ZUS ma przeliczyć emeryturę.

      Usuń
    4. Pani Jolu sąd uchyla decyzję z 7 mają 2013 w zakresie wysokości emerytury bez odliczenia kwot pobranych emerytur i przyznaje prawo do wypłaty podwyższonej emerytury od 1 04 2013r Ew

      Usuń
    5. Czyli zasadności wystawienia takiej decyzji nie uchyla. Nie pozwalają na to przepisy o przedawnieniu.
      Trzeba będzie o to uchylenie walczyć

      Usuń
    6. "Nieprzedawnionym" sąd po prostu uchyla decyzje, bez ograniczeń

      Usuń
    7. Złożyłam dzisiaj wniosek o uzasadnienie wyroku Ew

      Usuń
    8. Pani Jolu czy jesli sąd nie uchyla zasadności wystawienia takiej ecyzjito będę musiała walczyć w sądzie apelacyjnym

      Usuń
    9. Wyrok sądowy może oddalić odwołanie, lub zmieniać decyzję w części lub całości, ale nie stwierdzi jej nieważności lub jej nie może uchylić.
      Orzeka wówczas co do istoty sprawy przyznając dochodzone świadczenie.
      Czyli, masz zmienioną decyzję w części. Zatem sama decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej pozostaje w mocy.
      Nie musisz wnosić apelacji, gdyż masz (chyba tak mamy wszystkie) marne szanse na skuteczne zaskarżenie wyroku w tej części.
      We wcześniejszych wpisach pisałam skrótowo o uchyleniu decyzji.
      Od 7 listopada, kiedy wejdzie w życie nowelizacja przepisów o postępowaniu w sprawach z ubezpieczeń społecznych, ma to się zmienić.
      Wprowadzono możliwość uchylania decyzji organu rentowego przez sąd I instancji, w sytuacji gdy była ona wydana z rażącym naruszeniem procedury.

      Czy już wiesz, jak brzmi wyrok sądu w części pozostawania decyzji o ep w mocy? Czy czekasz na uzasadnienie? Tam powinno być szczegółowo napisane.

      Usuń
    10. Czekam na uzasadnienie Ew

      Usuń
  18. CD Pani Jolu to Pani życzyła mi wygranejidodała otuchy za co bardzo dziękuję Ew

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Czy któraś z pań z przedawnionych wygrała w sądzie w Katowicach. jeżeli tak to proszę napiszcie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czyli teraz np. w piśmie procesowym nie można prosić sądu o uchylenie decyzji ZUS?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, tylko nie wprost. Trzeba napisać, że się podtrzymuje swoje stanowisko, wyrażone w skardze o wznowienie postępowania, jak i w kwestii wnioskowania o uchylenie decyzji o ep.
      Od 7 listopada można będzie prosić sąd wprost o uchylenie decyzji o ep

      Usuń
    2. Ale, nawet jak napiszesz, że prosisz sąd o uchylenie decyzji, to sąd to zrozumie właściwie. Sąd wie, że nie jesteś prawnikiem i masz prawo się wyrażać nieprawniczo

      Usuń
  21. Czy jeśli ZUS złoży apelację to otrzymam z ZUS zawiadomienie czy już z sądu apelacyjnego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już z sądu apelacyjnego. Otrzymasz treść apelacji ZUS. Warto wtedy odnieść się do tego pisma z wielu względów. Na spokojnie i pomocą doradców można napisać dobrą odpowiedż na apelację i spokojnie na rozprawie podtrzymać swoje stanowisko

      Usuń
    2. Czy obecność wna rozprawie w sądzie apelacyjnym jest obowiązkowa .Pani Jolu pytam bo tego nie wiem

      Usuń
    3. Raczej nie. Wszystko zależy od sędziego sądu apelacyjnego. Jeżeli uzna za konieczność zadanie pytań którejś ze stron, to zaprasza obowiązkowo.
      Myślę, że zawsze warto być na rozprawie, chyba, że sąd jest bardzo oddalony od miejsca zamieszkania i dojazd jest uciążliwy i drogi.
      Zawsze warto wysłać odpowiedż na apelację ZUS

      Usuń
  22. Pani Jolu nie jestem chyba na bieżąco,a co się ukrywa pod datą 7 listopad?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam nieco wyżej.
      7 listopada wejdzie w życie nowelizacja przepisów o postępowaniu w sprawach z ubezpieczeń społecznych

      Usuń
  23. Dziś miałam bardzo krótką rozprawę w sądzie okręgowym w W-wie i szczerze mówiąc mam mętlik w głowie. W odczytanym wyroku sąd przyznał rację zus co do 5-cio letniego przedawnienia wyroku a jednocześnie skierował wniosek do zus aby ponownie przeliczył moją emeryturę (powołując się na art.114) i kazał czekać na odpowiedź z zus-u. Nie wiem czy się cieszyć czy nie i co to znaczy ponownie przeliczyć emeryturę skoro na potrzeby sądu zus wyliczył, że na dzień 01.04.2019 moja emerytura powinna być wyższa o 230 zł. Jutro złożę wniosek o pisemne uzasadnienie wyroku. Pozdrawiam. Jadzia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszyć się. Na tę chwilę niewiele można zrobić więcej. Zapewne nie jest to podwyżka, jaką byś miała, gdyby unieważniono decyzję z 2013 r.
      Możesz wnieść apelację o uchylenie lub unieważnienie decyzji o ep, wykorzystując argumenty podane przeze mnie w poście powyżej, ale nie jest to łatwe.
      Zapewne ZUS wniesie apelację, więc będzie łatwiej i będziesz miała okazję przedstawić swoje racje

      Usuń
    2. Przeczytaj też komentarze powyżej

      Usuń
    3. Sąd Okręgowy w Katowicach przychylił się so odwołania przedawnionej i nakazał obliczenie emerytury bez potrąceń oraz wypłacenia nowo wyliczonego świadczeia za trzy lata wstecz od dnia złożenia odwołania(kwiecień 2019r).
      W uzasadnieniu wyroku sąd stwierdził,że ZUS niesłusznie powołuje się na art.146kpa,gdyż w sprawach,w których ma zastosowanie ustawa emerytalna,przepisy w niej zawarte są prawem nadrzednym nad KPA.Takim przepisem jest art.114 tej ustawy.Po wyroku TK P20/16(nowa okoliczność} ZUS powinien dokonać ponownego wyliczenia emerytury na podstawie art.114.(Znaleziony w sieci wpis "Córka53" z snia 30.10.2019,gdzie podano numer 511 157 093,pod którym można uzyskać więcej inf).

      Usuń
  24. Moja mama przedawniona - Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej, rozprawa 29.10.2019 - wyrok uchylający decyzję ZUS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madziu, Ty również przeczytaj komentarze zamieszczone powyżej

      Usuń
  25. Dzisiaj w Sądzie Okręgowym w Łodzi odbyła się moja rozprawa jako emerytki przedawnionej. Nie było nikogo z ZUS. Podtrzymałam mój wniosek z art.114 i wnioskowałam o zawieszenie postępowanie w oczekiwaniu na ustawę "naprawczą", jako, że słyszałam, że wnioski w łodzi są rozstrzygane na korzyść ZUS. Sędzia odrzuciła mój wniosek o zawieszenie i stwierdziła, że nie widzi powodów do zawieszenia.Dalej potoczyło się już błyskawicznie niechętnie pozwoliła mi powiedzieć parę słów i na moje wątpiące słowa odpowiedziała " a skąd pani wie jaki będzie wyrok" i już byłam za drzwiami:)) Orzeczenie za dwie godziny. Okazuje się,ze sąd przychylił się do mojego wniosku i zalecił przeliczenie naliczonej emerytury za okres 3 lat wstecz.Dwie Panie, które miały rozprawy po mnie również wygrały. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy złożyłaś wniosek o uzasadnienie wyroku? Masz na to 7 dni od dnia ogłoszenia wyroku.
      I te przeczytaj komentarze powyżej

      Usuń
  26. Jak czytam wszystkie panie otrzymały wyroki o przeliczeniu emerytury trzy lata wstecz a ja od 2013 i nie wiem laczego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesz się, póki co. Na fajnego sędziego/sędzię trafiłaś.
      Podejrzewam, że ZUS nie odpuści

      Usuń
  27. Wygrałam sprawę o przedawnienie w SO w Radomiu. Sąd uznał, że moje odwołanie było uzasadnione i orzekł, że: "zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że ustala, iż podstawa emerytury nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia .... 2009 roku". W uzasadnieniu napisał m.in. że „…wnioskodawczyni nie była zainteresowana ustaleniem wysokości emerytury na datę wydania decyzji z dnia .... 2014 roku, ani też na datę nabycia uprawnień do emerytury, to jest ... 2013 roku. Wnosiła o ustalenie jej wysokości na dzień dzisiejszy. Z tej przyczyny Sąd w wydanym wyroku nie wskazał na jaką datę jest ustalenie, że podstawa emerytury wnioskodawczyni wyliczonej jej w decyzji z ... 2014 roku nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia ... 2009 roku. Wnioskodawczyni od ... 2014 roku zwiększył się staż ubezpieczeniowy oraz miały miejsce waloryzacje, co powinno być przez ZUS uwzględnione w decyzji o wyliczeniu jej emerytury przysługującej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.” Ciekawa jestem, jakie w tej sytuacji będzie wyliczenie przez ZUS mojej emerytury i jakimi wskaźnikami. Na pytanie Sądu, na jaką datę chciałabym mieć wyliczoną emeryturę odpowiedziałam, że na datę obecną, gdyż nadal pracuję i nie mam żadnych roszczeń wobec ZUS za lata ubiegłe. Mam pytanie, czy powinnam wystąpić do ZUS z jakimś wnioskiem, czy po prostu czekać aż ZUS sam wyda decyzję zgodnie z wyrokiem sądu. Z działu prawnego ZUS uzyskałam informację, że ZUS prześle mi decyzję w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się wyroku. G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest zbyt krótki fragment uzasadnienia wyroku, żeby można było się zorientować, co sąd właściwie orzekł.

      Usuń
    2. Według mnie Sąd wydał taki wyrok z tego powodu, że:
      ‑ ta pani nigdy tej emerytury powszechnej nie pobierała,
      ‑ nadal pracuje
      ‑ i nie przedłożyła swojego świadectwa pracy.

      W takim przypadku, nawet i bez wyroku sądowego, przysługuje ponowne przeliczenie świadczenia, waloryzacja całego kapitału i składek, bez pomniejszania o pobrane emerytury wcześniejsze, tak jak dla pierwszorazowych wniosków.

      Usuń
  28. Musi pani w ciągu 7 dni od wydania wyroku złożyć wniosek o uzasadnienie wyroku wygrana w sądzie nie oznacza że się wygrało bo ZUS może złożyć od wyroku apelacje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam ksero uzasadnienia, o które wystąpił ZUS. Cytowałam fragmenty uzasadnienia w swoim wpisie na blogu. ZUS apelacji raczej nie złożył, bo sprawdzałam w Sądzie. G.

      Usuń
    2. Masz bardzo ciekawe uzasadnienie. Jak to rozebrać? Trzeba przemyśleć.
      Ciekawe, jak ZUS przeliczy.

      Usuń
  29. Też jestem bardzo ciekawa. Z gry słów końcowej części uzasadnienia możnaby wnioskować, że jak "pierwszakom" ale to raczej nie możliwe, to byłby precedens. Przypuszczam, że ZUS wyliczy jak wszystkim nieprzedawnionym na dzień wydania skarżonej decyzji z 2014 roku i z tegoż roku wskaźnikami dożycia, po czym doliczy mi zgromadzone do chwili obecnej składki (bez przerwy kontynuuję zatrudnienie), które są każdego roku waloryzowane i tylko do kapitału składkowego użyje wskaźnika dożycia dla wieku 66 lat. Kapitał początkowy zostanie ponownie przeliczony, ze względu na 3 lata opieki nad dziećmi ze zmianą wskaźnika z 0,7 na 1,3 bez waloryzacji kapitału. Oby emerytura powszechna po przeliczeniu okazała się wyższa od wcześniejszej, bo tę wcześniejszą co 3 miesiące podwyższam o staż pracy. G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We wcześniejszym komentarzu napisała pani o przebiegu rozprawy, że:
      "Na pytanie Sądu, na jaką datę chciałabym mieć wyliczoną emeryturę odpowiedziałam, że na datę obecną, gdyż nadal pracuję i nie mam żadnych roszczeń wobec ZUS za lata ubiegłe."
      To by oznaczało, że chociaż nie wierzy pani, że zostanie "pierwszakiem", to nie chce pani od ZUS wyrównania za minione lata?

      Usuń
    2. Jeśli nie sprawi Ci to trudności, to wrzuć na e-mil skan lub zdjęcie wyroku i uzasadnienia.

      Usuń
    3. emerytura.zawieszenie@wp.pl

      Usuń
    4. OK. Ale byłam dzisiaj w ZUS i mam wydruk decyzji po wyroku.Też wyślę. Wygrałam w Sądzie lecz przegrałam w ZUSie!!!! Mam wydruk wczorajszej decyzji wykonującej wyrok SO. Wyliczenie dokładnie jak było na grudzień 2013 tyle że bez pomniejszeń.
      Nowa emerytura po waloryzacjach za lata 2015, 2017, 2018 i 2019 jest o 308,16 zł niższa niż obecna wcześniejsza i zostaje zawieszona. Ja nie rozumiem tego liczenia.Nie doliczone zgromadzone składki, nawet kapitał początkowy nie przeliczony po zmianach w 2015 roku. Może teraz powinnam złożyć wniosek o przeliczenie kapitału początkowego po zmianach i doliczenie zgromadzonych składek? Masakra! G.

      Usuń
    5. Rzeczywiście masakra, co ten ZUS wyprawia z nami emerytkami.zeby nawet nie przeliczyl Pani urlopu wychowawczego nie doliczył składek.Rece opadaja, w jakim my kraju zyjemy.Jaki mamy rzad ? Brak słów.

      Usuń
    6. Mam ten sam problem jest już nas dwie. Od 2008 pracuje nie mam wliczonych składek i wczesniejsza wyższa od ep. Czekam na rozprawę. Pozdrawiam

      Usuń
    7. Do 14.36 a gdzie waloryzacja za rok 2014 i 2016?

      Usuń
    8. 14:36
      "Z tej przyczyny Sąd w wydanym wyroku nie wskazał na jaką datę jest ustalenie, że podstawa emerytury wnioskodawczyni wyliczonej jej w decyzji z ... 2014 roku nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia ... 2009 roku."

      To zdanie jest bardzo dyplomatyczne.
      Skoro Sąd nie wskazał daty, to dlatego ZUS wydał taką decyzję.
      W przypadku nie zrozumienia treści decyzji strona ma prawo zwrócić się do ZUS o wyjaśnienie jej treści.
      Właściwie to ZUS dobrze wyliczył, zgodnie z wyrokiem: "zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że ustala, iż podstawa emerytury nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia .... 2009 roku".
      No i ZUS nie pomniejszył podstawy o pobrane emerytury.
      Zastanawia mnie tylko, skoro emerytura po wyroku wyliczona została na grudzień 2013 to z jakiego powodu są uwzględnione waloryzacje z lat późniejszych?
      Z tego wniosek, że trzeba pisać drugie odwołanie

      Usuń
    9. Sąd Okręgowy w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroków IV U 948/19,IV U 949,IV U 1214/19,przywołał między innymi postanowienie Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie AUz 56/13.
      " W stosunkach prawnych z zakresu ubezpieczeń zmiana okoliczności lub ujawnienie nowych dowodów zawsze otwiera drogę do ponownego merytorycznego rozpoznania sprawy.Dlatego mając na uwadze wydany przez TK wyrok P20/16,stwierdzić można,że zaistniała sytuacja (nowa okoliczność)uzasadniająca zwrócenie się do ZUS z wnioskiem o wyliczenie emerytury,nabytej w powszechnym wieku emeryt. z pominięciem dyspozycji art.25 ust.1b."Odnioszę wrażenie,że pomimo oddalenia przez sąd odwołania związanego z przedawnieniem,nic nie stoi na przeszkodzie aby złożyć wniosek o wyliczenie emerytury po wyroku TK.W związku z wnioskiem ZUS musi wydać decyzję,od której będzie się można odwołać do sądu.Odwołanie nie będzie już dotyczyć przedawnienionej decyzji,lecz nowo wydanej.

      Usuń
    10. Jeżeli sąd w Rzeszowie pisze, że zaistniała nowa okoliczność, to powinien wznowić postępowanie wg art. 114 ustawy emerytalnej i zalecić przeliczenie emerytury.
      Wyroki w sprawach z dnia 16.10. pewnie podlegają apelacji

      Usuń
    11. Może być też tak, że ZUS, w odpowiedzi na skargę o wznowienie postępowania, uchylenie decyzji o ep i przeliczenie emerytury, ustosunkował się tylko do sprawy uchylenia decyzji o ep. Więc sąd zajął stanowisko tylko w tej sprawie.

      Usuń
  30. Dzisiaj w SO w Poznaniu sąd taśmowo orzekał sprawy pań przedawnionych. Sprawy trwały dosłownie 10 min i po minucie były wzywane na odczytanie wyroku. Oczywiście oddalającego z uwagi na przedawnienie.Miejscowi prawnicy z Zus-u obowiązkowo stawili się. Panie były z Piły i innych okolicznych miast.W mojej sprawie sąd nakazał ZUS-owi przeliczyć emeryturę na dzień złożenia wniosku, tj. 2013r.Jeśli chodzi o znak ENP ( brak decyzji z takim znakiem) sędzia powiedział, że mam się nie czepiać bo to jest zwykły błąd ZUS-u i mam sobie to wyjaśnić w ZUS-ie. Paniom, które tam dzisiaj były powiedziałam o blogu naszej kochanej Jolki i konieczności jednoczenia się i wzajemnego wspierania. Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy Pani w 2013 miała bez potrąceń powszechna wyzsza od wczeniejszej

      Usuń
    2. Z potrąceniami powszechna niższa.Nie wiem czy bez potrąceń byłaby wyższa. Trzeba przeliczyć.

      Usuń
    3. W ciągu 7 dni po wyroku może pani w biurze podawczym sądu złożyć wniosek o uzasadnienie wyroku

      Usuń
    4. Skoro sąd nakazał przeliczenie Pani emerytury, to znaczy że nie podszedł do spraw taśmowo.

      Usuń
    5. Zastanawiam się dlaczego sąd oddalił sprawy wcześniej rozpatrywane, a w Pani przypadku kazał przeliczyć. Przecież to są takie same przypadki pań przedawnionych i sąd powinien traktować je jednakowo. Czy Pani zastanawiała się nad tym dlaczego sąd tak postąpił. Może to kwestia przyjętej przez Panią argumentacji?

      Usuń
    6. Do 8:50
      Jest to zależne od treści wniesionego odwołania.Jeśli odwołanie wniesiono od decyzji wydanej tylko w związku nie uchyleniem poprzednio wydanej decyzji z uwagi na przedawnienie,to sąd wydaje wyrok tylko w tej sprawie.Jeśli oprócz wniosku o uchylenie decyzji dodatkowo złożono wniosek o wyliczenie emerytury z uwzględnieniem wyroku TK P20/16,a ZUS nie rozpoznał tego wniosku,to sąd nakazuje jego rozpoznanie.Wniosek o wznowienie i uchylenie decyzji oraz wniosek o wyliczenie emerytury powszechnej to są dwa odrębne wnioski,które powinny zostać rozpoznane przez ZUS,który następnie powinien wydać decyzje.

      Usuń
    7. Dokładnie tak. Powoływałam się uparcie na art. 114. Widocznie Panie, którym sąd wydał inną decyzję nie powoływały się na ten art. i zapadłe w tej sprawie wyroki.Ale powiedziałam im o blogi i te które zechcą skorzystają z wiedzy jaką tu mogą zdobyć i pomoc. Napisałam jeszcze pismo procesowe przed rozprawą jako odpowiedz na odpowiedz ZUs-u na moje odwołanie. W piśmie wnosiłam m.in. o przedłożenie dowodu, z jaką datą odebrałam decyzję, zobowiązanie do podania podstaw prawnych dotyczących zawieszenia emerytury, zaprzestania waloryzowania kapitału i składek ,, itp. Skorzystałam z wielu porad życzliwych Pań oraz pomocy Naszej kochanej Jolki, dzięki której możemy korzystać z tego blogu. Serdecznie dziękuję. Pozdrawiam. Ina

      Usuń
    8. Panie z Poznania, którym sąd oddalił odwołanie na pewno pisały o wznowienie postępowania, więc sąd powinien wznowić tak, jak Tobie, Ino, według art. 114

      Usuń
    9. Oczywiście Jolka ale nie za bardzo chciały mówić co napisały.Ja wchodziłam pod koniec. Zrozumiały, że sąd przyśle wyrok i uzasadnienie, więc podpowiedziałam, że trzeba napisać o wyrok i uzasadnienie. Zachęcałam też Panie do pisania apelacji i zaglądania na Twój blog.Zrobiłam co mogłam.I nie ma tu mojej winy ani wpływu na orzeczenia sądu. Ina

      Usuń
    10. Oczywiście, Ino, nic nie zawiniłaś. Wręcz przeciwnie. Może zajrzą do nas, zechcą się poradzić w swoich sprawach.
      Cały czas martwi mnie to, że jeszcze tak wiele pań nie wie nic o wyroku TK i jego skutkach.

      Usuń
    11. Jolu bardzo proszę o pomoc.Przygotowuję odpowiedz na odpowiedz organu rentowego i dopatrzyłam się dziwnej zamiany art. Mianowicie gdy wystąpiłam w 2016 roku o emeryturę w wieku powszechnym ZUS napisał, że wysokość emerytury została obliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ustawy emerytalnej (odjął mi pobrane emerytury i podzielił przez dalsze trwanie życia. Natomiast w Odpowiedzi na moje odwołanie do sądu napisał, że nabyłam prawo do emerytury z art.24, przy czym wysokość emerytury ZUS ustalił zgodnie z obowiązującym wówczas brzmieniem art. 25ust 1b.ustawy emerytalnej. Zrobił to moim zdaniem celowo.Proszę o pochylenie się nad problemem.

      Usuń
    12. Tu Natalia,Pani Wiesiu wg mnie jest dobrze,ja w decyzji o em.powsz. miałam napisane że przyznaje dla mnie emeryturę z art 24, a dopiero niżej ,tj. po wyliczeniach, pisze,że wysokość emerytury została obliczona zgodnie z zasadami określonymi w art 26 ustawy emerytalnej.

      Usuń
    13. Natalio,mam jeszcze jedno pytanie czy jest różnica w decyzji wcześniejszej emerytury miałam symbol NEE, a w odpowiedzi organu rentowego piszą mi , że miałam emeryturę z symbolem NE. 7 listopada mam sprawę, myślę, że na koniec odpowiedzi na odpowiedz organu rentowego wnoszę o uchylenie decyzji ENP

      Usuń
    14. A czy w decyzji, w której są wyliczenia em.powszechnej czy to kapitałowej jest zapisany znak ENP,jeżeli tak to ok.Ja jak miałam wcześniejszą em. To był znak E.jak złożyłam wniosek do zus po ukończeniu 60 lat to dostałam decyzję z symbolem ENP i podany numer.......Później juz kolejne decyzje,np. z waloryzacji marcowej byly z literka E ale z numerem takim jak podano po przeliczeniu.Przed przeliczeniem miałam inne cyferki decyzji tzn. inny numer a po przeliczeniu inny pomimo że jestem na wcześniejszej,pozdrawiam

      Usuń
    15. ZUS pisał znakijak chciał w 2013skladakan wniosek o powszechna i był znak E AW 2015 po przeliczeniu rlopu wychowaw już znak ENP sąd nawet tego nie wziął pod uwage

      Usuń
    16. Wszystkie emerytury wcześniejsze mają symbol E, natomiast po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego emerytura ma ,z reguły, symbol ENP.
      Jest to bardzo istotne ponieważ w przypadku odwołania się podaje się numer emerytury. Ważne są nie tylko cyferki ale również litery.
      To jest przecież emerytura(świadczenie) ustalana dla innego stanu faktycznego.

      Usuń
  31. Drodzy Państwo, których pomija TK czy projekt "naprawczej" ustawy emerytalnej, zapraszam Was do dzielenia się uwagami i radami w zakładce "TK różne roczniki".
    Zakładka znajduje się na górze po prawej stronie, pod zakładami z: "Poradnikiem Emeryta", "Rocznikiem 53", "Odsetkami". Wystarczy kliknąć w napis i otworzy się zakładka. Można tam komentować w taki sam sposób, jak na stronie głównej.

    OdpowiedzUsuń
  32. Dziękujemy P.Jolu WJ

    OdpowiedzUsuń
  33. Polecam artykuł Interia fakty z dn31 10 o ustawach które trafiły do niszczarek sejmowych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://fakty.interia.pl/polska/news-przeglad-ustawy-do-kosza-czego-nie-uchwalil-sejm,nId,3310157

      Usuń
  34. Czy nieprzedawniona Pani, która wygrała w Sądzie w Świdnicy może podań sygnaturę akt? Chciałabym przeczytać uzasadnienie wyroku. Z góry dziekuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Czy ktoś mógłby skomentować fragment tego artykułu dotyczący braku możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną z lat 2013, 2014...?

    https://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/zus-ostrzega-emerytki-kancelarie-lowia-emerytki-emerytury-rocznik-1953/wd38kg6

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszą o sytuacji, kiedy decyzja jest już prawomocna. Wtedy, zgodnie z ustawą emerytalną, nie można już wycofać wniosku. Wniosek można wycofać tylko przez uprawomocnieniem się decyzji.

      Usuń
    2. To znaczy, że co Pan Mecenas Konrad Giedrojć jest niekompetentnym adwokatem?

      Usuń
    3. Już o tym kilkakrotnie pisałam, ale Panie uznawały to za hejtowanie; nie można wycofać wniosku, tylko zrobić do niego korektę obliczenia emerytury z pominięciem art.25 ust.1b. Jeżeli wystąpiła jakaś nieprawidłowość, to robi się do niej korektę, a nie wycofuje wniosek.Panie nieprzedawnione z rocznika 1953 walczące w sądach o wycofanie wniosku nie mają podstaw prawnych do wycofania wniosku z poprzednich lat i złożenia ponownego, tylko mają prawo do zrobienia korekty do tego wniosku. Nie jest to żaden ewenement, zawsze tak było i jest nadal. Zdarzenie, które miało już miejsce nie może zostać usunięte, ale można go "naprawić", czyli ponownie przeliczyć bez błędu, jakim jest art.25 ust.1b. Wniosku się nie nie usuwa, ani się nie zmienia, bo on nie jest wadliwy, tylko zmienia się wadliwą decyzję wydaną do tego wniosku.

      Usuń
    4. Zus w decyzji odmawiającej wycofania wniosku uzasadnia że jest to niemożliwe, ponieważ decyzja z lat poprzednich jest prawomocna.

      Usuń
    5. do 17:56
      Jeżeli nim nie jesteś, to cię przepraszam. Niestety mam swojego prześladowcę trolla... Napisałam nie po to, żeby te Panie zniechęcić do jakichkolwiek działań, tylko żeby podchodziły do tej sprawy mniej emocjonalnie, bo szkoda zdrowia jak przegrają w sądzie. Co innego Panie przedawnione; prawo stoi po ich stronie. Miłego wieczoru...

      Usuń
    6. To jak w końcu jest z tym wycofaniem wniosku bo różne interpretaacje

      Usuń
    7. 18:20
      Nie ma sprawy, wpisy są anonimowe i łatwo komuś przypisać nie jego komentarz.
      Odnośnie tego domniemanego twojego trolla to sprawy nie zawsze są takimi, na jakie wyglądają. Pozdrawiam.

      Usuń
    8. Czy korektę robi się do wniosku czy do decyzji?
      Dla "nieprzedawnionych", po skardze o wznowienie postępowania, ZUS uchyla decyzje. Skoro decyzji nie ma, to można usunąć wniosek. Nie robi się korekty wniosku

      Usuń
    9. Można uchylić tylko decyzję a nie wniosek. Wniosek jest poprawnie sporządzony i to do niego wydawana jest nowa decyzja.
      Uchylenie decyzji i złożonego w przeszłości wniosku mogłoby mieć miejsce tylko wówczas gdyby Sąd stwierdził "uchylić postępowanie do wniosku z dnia...".

      Usuń
    10. Ale właśnie ZUS uchyla decyzje, nie sąd. Uchylona decyzja, wznowione postępowanie, czyli sprawa jest w toku. ZUS nie może pisać (a tak robi), że nie można wycofać wniosku, bo decyzja o ep jest prawomocna. Tej decyzji już nie ma, wniosek powinien stać się bezprzedmiotowy. To ZUS powinien naprawić to, co zepsuł

      Usuń
    11. Do Jolka K z 18:48
      Jolu, robi się korektę decyzji wydanej do wniosku. Jest więc logiczne, że wniosek zostaje, bo niby do czego chcesz robić tą korektę? Dlatego nie wycofuje się wniosków, tylko uchyla i zmienia decyzję wydaną do wniosku. To samo dotyczy wszelkich rachunków, faktur, czy nawet Pit-ów i deklaracji ZUS błędnie obliczonych. Robi się do nich korektę, a nie wycofuje. Nie można wymazać z przeszłości zdarzenia, które miało miejsce, tylko można go skorygować. Jak prowadziłam firmę, to nieraz musiałam robić korekty kilka lat wstecz do deklaracji każdego pracownika z osobna i przeliczać zaległości z odsetkami do bieżącej daty. Żadnego faktu, który miał miejsce w przeszłości się nie usuwa, tylko nanosi zmiany. TK orzekł tylko na temat stosowania art.25 ust.1b i tylko ten element obliczenia jest korygowany, pozostałe parametry pozostają bez zmian. Pomyśl sama, co by było, gdyby teraz każdy emeryt z roczników 1949-1953 chciał usunąć wniosek i obliczać od nowa emeryturę powszechną? TK badał tylko zgodność z konstytucja Art.25 ust.1b i w tym zakresie wydał wyrok, a nie wycofywania wniosków, żeby zyskać na waloryzacji. Dlatego uważam, że jest to bezprawne roszczenie, ale możesz ze mną się nie zgodzić. Wniosek to nie jest to samo co decyzja wydana do wniosku. Wniosku się nie koryguje, tylko wydaną do niego decyzję. Wniosek można było wycofać tylko do dnia uprawomocnienia się decyzji, natomiast decyzję prawomocną można uchylić lub zmienić w trybie art.114.1. w razie stwierdzenia błędu lub nowych okoliczności. Po wyroku TK można wzruszyć nawet decyzję ostateczną. Natomiast nie ma ani jednego przepisu dopuszczającego usunięcie wniosku po uprawomocnieniu się decyzji. Czy słyszałaś kiedyś, żeby ktoś zaskarżał albo uchylał wniosek? ZUS mógł co najwyżej odrzucić wniosek przed wydaniem decyzji, a każda z nas mogła go wycofać przed uprawomocnieniem się decyzji. Ja Jolu mówię tylko o faktach i nie mam w tym żadnego innego celu. Jak się idzie do sądu, to trzeba mieć jakąś linię obrony i powołać się na konkretne przepisy, których w tym przypadku nie ma. Próbować odwoływać się do sądu zawsze można, szczególnie, jeżeli za to nie płaci się, ale nie ma jak umocować konkretnej linii obrony. Można co najwyżej powołać się na brak szerszej informacji i niedokładne czytanie samego druku wniosku, co nie jest w mojej opinii żadnym argumentem dla sądu. A Ty widzisz jakieś podstawy prawne do wycofania wniosku?

      Usuń
    12. Tu nie chodzi o korektę.
      Wznowiona jest postępowanie, czyli cała sprawa jest uaktualniona, jakby na nowo ożywiona, więc wszystko jest możliwe, nawet wycofanie wniosku. Od postanowienia ZUS możliwe jest odwołanie, jak i wycofanie wniosku. Tutaj wystarczy art.116

      Usuń
    13. Jolka K z 20:22;
      W sytuacji gdy wznowione jest postępowanie i sprawa toczy się przez Sadem to Sąd stwierdza uchylenie decyzji i zobowiązuje ZUS do przeliczenia z pominięciem stosowania przepisu prawnego uznanego, przez TK, za niekonstytucyjny. Nie można uznać, że po uchyleniu decyzji, wydanej w przeszłości, składany wniosek należy uznać za bezprzedmiotowy. Nie ma tylko tej decyzji ale wniosek pozostaje.

      Usuń
    14. Mówmy o różnych rzeczach. Nie sąd ale ZUS wznowił postępowanie i uchylił decyzje paniom "nieprzedawnionym", a więc sam wzruszył sprawę decyzji o ep.
      Przed sąd panie wniosły odwołanie tylko co do sposobu obliczenia emerytury, a nie w kwestii odwołania od uchylenia decyzji.
      Przez fakt trwania sprawy sądowej, postanowienie ZUS ciągle jest nieprawomocne

      Usuń
    15. Sama twierdzisz, że po wznowieniu postępowania ZUS uchylił tym paniom "nieprzedawnionym" tylko decyzje. Te panie nie złożyły żadnych nowych wniosków co pozwala uznać, że te wnioski złożone w przeszłości nigdy nie zostały wycofane. ZUS nie uchyla prawomocnych wniosków z urzędu.

      Usuń
    16. Zgoda. Ale mają miesiąc (albo do czasu uprawomocnienia) od daty otrzymania decyzji o uchyleniu decyzji o ep na złożenie wniosku o wycofanie wniosku o ep

      Usuń
    17. Jolu, z całym szacunkiem to jest masło maślane. Uchyla się i zmienia decyzję a nie wniosek. Wyrok TK nie upoważnia do wycofywania wniosku, tylko do przeliczenia wysokości emerytury z pominięciem art.25 ust.1b. Wałkujecie ten temat już od kilku miesięcy, ale czy ktoś ta sprawę wygrał? Byłoby to o tyle nieuzasadnione, że nie ma żadnych podstaw prawnych do wycofania wniosku, a prawo jest takie samo dla wszystkich. Nie jest to objęte zakresem wyroku TK, więc potencjalnie każdy emeryt z każdego rocznika mógłby rościć sobie prawo do wycofania wniosku, żeby zwaloryzować kapitał i przeliczyć od nowa emeryturę, a tego właśnie domagają się nieprzedawnione emerytki z rocznika 1953, czyli dodatkowych korzyści. Nie chodzi im o przeliczenie świadczenia bez Art.25 ust.1b w dacie złożenia wniosku, bo prawdopodobnie nic nie zyskują, albo bardzo niewiele, tylko chcą dodatkowej waloryzacji do kwietnia 2019 r., bo wtedy dużo zyskają. To już nie jest wykonanie wyroku TK, tylko roszczenie o bezzasadne profity, które w świetle prawa się nie należą.

      Usuń
    18. Nie każdemu ZUS wznawia postępowanie i uchyla decyzje o ep, a więc wzrusza sprawę, co daje możliwość wycofania wniosku.
      Każdy emeryt mógłby też mieć takie prawo, gdyby miał wyrok TK i uchylona decyzję

      Usuń
    19. Do Jolka K z 21:52
      Jolu, jak po uchyleniu przez ZUS decyzji , złożysz przed uprawomocnieniem się tej decyzji wniosek o wycofanie wniosku, na podstawie której decyzja została uchylona, to wycofasz wniosek o uchylenie decyzji, a nie wniosek pierwotny.

      Usuń
    20. Nie. Napiszę wniosek o wycofanie wniosku o ep, do którego nie ma już decyzji

      Usuń
    21. ZUS nie uchylił decyzji w części, ale po prostu uchylił decyzję o ep.

      Usuń
    22. Nie będzie łatwa walka o wycofanie wniosku o ep, bo już ZUS odmawia jego wycofania. Ale kiedy walka z o cokolwiek była łatwa.
      Najlepszym dowodem jest sprawa zawieszonych emerytur. Mam 2 wyroki sądu apelacyjnego odmawiające zwrotu emerytur, a potem trzeci nakazujący zwrot.

      Usuń
    23. Do 22:03
      Nie masz Jola racji, uchyla się decyzje nie tylko ze względu na wyrok TK. Nie oznacza to jednak, że tym samym wycofuje się wniosek i nalicza od nowa waloryzację. Pierwszy raz o tym słyszę. Sama miałam uchylaną decyzję przez ZUS i wyrównanie ponad dwa lata wstecz bez żadnego wyroku TK. Mnie to nie dotyczy, ale dlaczego nie pójdziecie z tym do dobrego prawnika? Sama, choć znam dość dobrze przepisy, konsultuje niektóre sprawy z prawnikiem specjalizującym się w sprawach ZUS, bo każdy z prawników specjalizuje się w jakimś wąskim zakresie i nie jest w stanie udzielić konkretnych odpowiedzi z zakresu prawa ZUS. Studiowanie całej ustawy, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i rozporządzeń zajmuje sporo czasu, więc nie każdemu chce się tym zajmować, dlatego byle prawnik nic tu nie pomoże, szkoda pieniędzy.Jak mogę Ci Jolu doradzić, to złóżcie się razem na jednego dobrego prawnika, bo przynajmniej udzieli Wam wszystkim konkretnej odpowiedzi, zamiast kręcić się w kółko bez sensu. Jest tu przecież sporo osób, których własnie ten temat dotyczy, więc w przeliczeniu na osobę koszt będzie niewielki. Zróbcie więc zrzutkę i każda z was wtedy skorzysta. To samo powinny zrobić panie przedawnione, bo one mogą dochodzić swoich praw również przez ZUS w trybie art.114.1. jak i z powództwa cywilnego. W sądzie Jola musisz wskazać dowód, jak go konkretnie nie wskażesz, to jak chcesz wygrać?

      Usuń
    24. Jolka K z 22:16;
      Życzę sukcesu w wycofaniu wniosku o emeryturę powszechną po uchyleniu decyzji.
      Gdyby do tego doszlo to mielibyśmy jawne naruszanie prawa przez ZUS.

      Usuń
    25. To chyba dobra rada z zasięgnięciem porady prawnika.
      Już wiemy, że mecenas Giedrojć uważa, że wycofanie wniosku o ep ma sens.
      Czy któraś z pań zna naprawdę dobrego prawnika specjalizującego się w ubezpieczeniach społecznych?

      Usuń
    26. Do 22:37
      Sprawa nie jest tak jednoznaczna, jak piszesz. To ZUS nie dopełnił obowiązku odmowy zastosowania niekonstytucyjnego przepisu, a miał taki obowiązek. Popełnił nie tylko błąd, ale też dołożył wszelkich starań, aby niekonstytucyjny przepis usankcjonować.
      Więc teraz powinien dołożyć wszelkich starań, aby naprawić to wszystko, co zepsuł.

      Usuń
    27. Do Jolka K z 22:41
      Jolu, myślę, że z tym prawnikiem dobrze wam doradziłam, ale nie będzie łatwo Wam go znaleźć. Możecie również nawiązać kontakt on-line. Z własnego doświadczenia wiem, ze większość znajomych prawników nie była mi w stanie w niczym pomóc, bo kompletnie nie znali tematu, a jeden niby znawca tematu po dwóch godzinach mojego wykładu dopiero załapał o co chodzi. Zrobicie, co chcecie, ale ja bym nie opierała się na opinii tylko mec. Gierdojcia, tylko zasięgnęła porady co najmniej dwóch, którzy wykażą się na wstępie znajomością tematu. Najlepiej przygotujcie sobie konkretne pismo do tego prawnika i wyślijcie do kilku, których wybierzecie. Po odpowiedziach będziecie wiedziały, czy warto z ich porad skorzystać. Przede wszystkim musza przywołać przepisy, na które mogłybyście się powołać, bez tego ani rusz. Taka jolu jest moja rada. Jak piszę do Was, to nie po to żeby Was zniechęcić, tylko uzmysłowić sytuację. Nawet jak prawo nie jest po Waszej stronie, to zawsze można próbować, ale trzeba znać realia i nie angażować się zbyt emocjonalnie, żeby nie przeżywać ewentualnej porażki. Najlepiej potraktować sprawę z przymrużeniem oka. Miłej nocki...

      Usuń
    28. Do Jolka K 23:02
      Sama piszesz o niekonstytucyjnym przepisie, ale Ty nie domagasz się tylko usunięcia niekonstytucyjnego przepisu z decyzji i ponownego przeliczenia, ale usunięcia wniosku do tej decyzji i dodatkowej waloryzacji za jeszcze kilka lat. Przecież to są dwie różnie sprawy i jak ktoś inny tu słusznie zauważył, wycofanie tego wniosku byłoby niezgodne z prawem.

      Usuń
    29. Ciekawa jestem jak mecenas Giedrojc uzasadnia możliwość wycofania wniosku na mocy ktorego wydana decyzja zostala uchylona. Fakt, że mecenas widzi sens wycofania jeszcze nie dowodzi, że istnieją przepisy prawne to twierdzenie uzasadniające.
      Uchylenie jakies decyzji nie jest rownoznaczne z bezprzedmiotowoscia postepowania. A jeżeli postępowanie nie bylo bezprzedmiotowe to znaczy, ze istnieje wniosek, a wadliwa decyzja zostaje zmieniona przez usunięcie przepisu prawnego uznanego przez TK za niekonstytucyjny.

      Usuń
    30. Nie wiem, czy moja rozmówczyni tu zajrzy, ale wydaje mi się, że jednak ja mam rację
      Nie ma starej decyzji, zostaje stary wniosek. Na ten wniosek ZUS wydaje nową decyzję i od tej decyzji można wycofać wniosek, jak od każdej, wg 116

      Usuń
  36. Czy fragmenty tego wzoru odwołania od decyzji ZUS odmawiającej wznowienia postępowania po wyroku TK można próbować wykorzystać w pismach procesowych w toczących się już sprawach w sądach?

    http://www.wzory.positor.pl/wzor-odwolania-od-decyzji-zus-dotyczacej-rocznika-1953-odmawiajacej-wznowienia-postepowania-po-wyroku-tk-65.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wzór nic nowego nie wnosi, wszystkie te okoliczności były podnoszone na blogu.

      Usuń
    2. Jest to dobry, gotowy wzór odwołania. Można skorzystać

      Usuń
  37. ZUS nie wycofuje decyzji z 2013r

    OdpowiedzUsuń
  38. 21:13
    Na głównej stronie na samym dole
    Pani Jona utworzyła zakładkę "TK różne roczniki" proszę poczytać co tam wypisują, a w listopadzie są już sprawy dotyczące wycofania wniosków z 2014 r., więc zobaczymy na uzasadnienie sądu odnośnie oddalenia zwrotu wniosków, nie było jeszcze żadnej rozprawy, po co komentować na zapas i zniechęcać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Drodzy Państwo, potrzebujemy porad od dobrego prawnika. Głównie w dwóch sprawach:

    1. jak dobrze uzasadnić wniosek o wycofanie wniosku o ep po wznowieniu postępowania i uchyleniu decyzji o ep przez ZUS, po wyroku TK

    2. jak uzasadnić (sąd okręgowy, apelacyjny) żądanie uchylenia "przedawnionej"decyzji o ep, którego odmawia nam ZUS

    Może ktoś z Państwa zna prawnika, który potrafi podać nam odpowiednie paragrafy na uzasadnienie obu poruszonych spraw, oczywiście za opłatą (zrobimy zrzutkę)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o uchylenie wniosku, to uważam że prawo jest po naszej stronie i nawet w przypadku niekorzystnej decyzji sądu pierwszej instancji, trzeba odwoływać się dalej, łącznie z SN. Przy prośbie o wycofanie wniosku wystarczy podać przepis ustawy pozwalający na takie wycofanie. I w tym przypadku żaden prawnik nie wymyśli nic mądrzejszego.
      Jeżeli chodzi o drugie zagadnienie, to uważam, że na blogu były już podawane sensowne uzasadnienia tej sprawy i trzeba z nich skorzystać. Niezależnie od przyjętego uzasadnienia werdykty w sądach mogą być różne i są zależne od podejścia sądu.Przykładem różnego podejścia są różne rozstrzygnięcia.
      Jeżeli chodzi o prawników to rzeczywiście trudno znaleźć takiego, który zna się dobrze na ustawie emerytalnej i mógłby pomóc. Ale i on nie wymyśli nic nowego, ponad to co jest w ustawie i co było już wielokrotnie podnoszone na tym blogu.

      Usuń
    2. 08:12
      100/100

      Usuń
    3. Szczerze mówiąc, ja też uważam, że na blogu mamy najlepszych doradców i najlepsze porady

      Usuń
    4. Pani Jolu,
      na innym blogu podano linki do opinii Biura Analiz Sejmowych o zablokowanym projekcie ustawy naprawczej.
      Druga opinia wykorzystuje stanowisko emerytek.

      http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/opinieBAS.xsp?nr=3720

      Usuń
    5. W tym wypadku ważna jest informacja o opiniach BAS. Ktoś z BAS zadał sobie trud, żeby przeczytać i uwzględnić stanowisko emerytek.

      Usuń
    6. Dzięki.
      Walka jednak ma sens.Zatem, walczmy nadal.

      Usuń
    7. Moja mama dostała odpowiedź z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym informują m. in. : "W piśmie z dnia 7.10.2019 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrocil się do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wycofania senackiego projektu ustawy o zmianie... Druk nr 3720 z porządku obrad posiedzenia Sejmu, planowanego na 15 i 16 października br. wskazując na konieczność kontynuowania prac." Kasia

      Usuń
    8. Do Jolka K
      art.116.2.
      Wniosek o emeryturę czy rentę może być wycofany jednak nie później niż do uprawomocnienia się decyzji.
      Czyli po uprawomocnieniu się decyzji nie można go jednak wycofać. Możesz napisać z Facebooka do mec Gierdojcia message albo email o bliższe wyjaśnienie, mec. odpisuje. Messenger i email address jest na jego stronie na Facebook. Może ma jakiś pomysł, skoro to napisał.
      Poniżej teks mec.G. z Facebooka.
      "Wracając do sytuacji emerytek z rocznika '53,
      w przypadku osób, które "załapały się" na wznowienie
      postępowania w trybie k.p.a. (bo decyzja o emeryturze była np. z 2014 r.) zwracam uwagę na to, że zwykle ZUS, wznawiając postępowanie i wydając nową decyzję (bo nie minęło 5 lat - "przedawnienie") stosuje stare wskaźniki, co sprawia, że podwyżka jest znikoma, albo wręcz obniża emeryturę.

      Zalecam w takiej sytuacji, aby po uzyskaniu nowej decyzji ZUS (z 2019 r.) napisać pismo o cofnięciu wniosku o emeryturę powszechną, a następnie, po umorzeniu postępowania, aby wystąpić o nową emeryturę w wieku powszechnym z nowymi wskaźnikami (jak tzw. pierwszaki).
      Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a.
      Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa 1649/10: istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego (czyli jakby nadal był rozpatrywany wniosek z 2014, czy 2015 r.).

      Można zatem, po wznowieniu postępowania przez ZUS, cofnąć "stary" wniosek (z 2014, czy 2015 r.; cofnięcie na podstawie art. 116 ut. 2 ustawy o em. i rentach z FUS), a potem złożyć nowy. Powinno to znacznie zwiększyć podwyżkę emerytury.
      Z takimi sytuacjami spotkałem się w praktyce zawodowej.
      Zalecam więc, mając do czynienia z taką sytuacją, zastanowić się nad cofnięciem tamtego, starego wniosku i nad złożeniem w lipcu nowego wniosku po tym jak ZUS umorzy postępowanie."
      Przejrzyj tez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych, czy czegoś tam nie ma na temat wycofywania wniosków, ewentualnie ostatnie rozporządzenie na temat stosowania przepisów ZUS.

      Usuń
    9. Dzięki za ten tekst. Poprzedni post (w części) oparłam na wypowiedzi Mecenasa Giedrojcia, ale za mało uwidoczniłam sprawę wydania nowej decyzji.

      Usuń
    10. Do Jolka K z 4 listopada 17:38
      Jola, tylko to znalazłam, rozporządzeń ani ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nawet nie musisz przeglądać, jest tam tylko jedno zdanie na temat wycofywania wniosku. Nie wiem, co mec. Gierdojć ma na myśli, pisząc tego posta, ale według mnie to nie ma żadnego prawnego umocowania, chyba,że ma jakiś inny przepis, o którym nie wiem. Wniosku przede wszystkim się nie uchyla, a można wycofać tylko przed uprawomocnieniem się decyzji. Uchyla się decyzję, nie wniosek. Jolu, napisz do niego, tak jak Ci napisałam z Facebooka. Musisz tez pamiętać, że po uchyleniu masz już dwa wnioski, jeden pierwotny, i drugi o wznowienie i uchylenie lub zmianę decyzji. Była już sprawa sądowa, że Pani żądała waloryzacji do dnia złożenia wniosku o uchylenie ale sąd chyba zawiesił postępowanie i konsultował tą sprawę z ZUS. Sprawdźcie tez k.p.a i Kc i koniecznie dopytajcie mec. Gierdojcia, na czym on oparł swoje twierdzenie, bo chyba nie na art.116.2. Trzeba by tez zainteresować się sprawami nieprzedawnionych w sądach.

      Usuń
    11. Jestem ciekawa odpowiedzi na pytania:
      Na który wniosek ZUS wydaje nową decyzję o ep, a na który o przeliczenie emerytury?
      Co dzieje się z drugim wnioskiem, jeśli na jeden z nich wydaje się postanowienie?

      Usuń
    12. Drugi wniosek [tzn. ten pierwotny o emeryturę] podlega rozpatrzeniu po wznowieniu postępowania.

      Usuń
    13. Do Jolka K z 20:03
      Dobre pytanie, też się nad tym zastanawiałam. Ja miałam w wakacje uchylaną decyzję, i na tej drugiej decyzji mam napisane "Decyzja o przeliczeniu emerytury". Na pierwszej "decyzja o przyznaniu emerytury". Jeżeli dostaniesz decyzję o przeliczeniu emerytury, to możesz tylko wycofać wniosek do tej decyzji o przeliczenie, a nie wniosek o przyznanie emerytury. Ja czytałam jakieś dwa wyroki o wycofanie wniosku po uprawomocnieniu decyzji sprzed 10 lat: w jednym sąd odrzucił od razu wniosek, bo przekroczony był termin na wycofanie wniosku, w drugim przypadku doszło jednak do usunięcia tego wniosku, ale był tam ważny powód; kobieta ta została źle poinformowana przez ZUS, bo należała jej się emerytura zarówno z KRUS jak i z ZUS, a ZUS przyznał jej tylko z jednego tytułu. Pisał jej prawnik do Ministerstwa, i jednak należała jej się emerytura zarówno z ZUS jak i z KRUS i tylko dlatego sąd wydał wyrok o wycofanie wniosku. W obu przypadkach chodziło o uchybienie terminu wycofania wniosku, około miesiąc do dwa miesiące. Dlatego nie za bardzo rozumiem, co mec. Gierdojć miał na myśli pisząc tego posta. Ale co wam szkodzi spróbować wycofać wniosek. Niemniej jak dostaniesz decyzje o przeliczeniu, to będziesz mogła wycofać tylko ten wniosek o uchylenie i ponowne przeliczenie, a nie poprzedni. Gdybyś dostała wniosek o przyznaniu emerytury, to byłaby szansa wycofania tego pierwszego wniosku. Może dowiedz się więc, jakie dziewczyny dostały decyzje.

      Usuń
    14. Jeżeli masz uchyloną decyzję o przyznaniu ep, to tej decyzji już nie ma. Nie masz przyznanej ep. To co ZUS chce przeliczać?

      Usuń
    15. Musisz dostać nową decyzję o ep, na podstawie starego wniosku. Czyli sprawa jest wzruszona i, jak w zwykłej decyzji ZUS, możesz wycofać wniosek do czasu jego uprawomocnienia.

      Wygląda na to, że ZUS się sam zaplątał.
      Chyba, że...
      Ale tu już byśmy weszli w zupełnie inne zagadnienia.

      Usuń
  40. Jak dowiedzieć się czy ZUS wniósł apelację od wyroku sądu okregowegoktory był tydzień temu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzwonimy Centrum Obsługi Telefonicznej (ZUS) 22 560 16 00 udzielą informacji co z realizacja wyroku SO (lub pójść osobiście do ZUS-u). Można też zadzwonić do sądu apelacyjnego właściwego dla sądu okręgowego, podać sygnaturę sprawy tej w SO, i dowie się Pani, czy wpłynęła apelacja ZUS, a jeśli tak, to jaka jest sygnatura sprawy w sądzie apelacyjnym. Potem można śledzić wokandę i gdy zostanie wydany wyrok – dowiedzieć się, jak orzekł sąd apelacyjny. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jest zdecydowanie za wcześnie.
      Jeden tydzień na złożenie wniosku o uzasadnienie wyroku i jeszcze dwa tygodnie na wniesienie apelacji. Za 3-4 tygodnie (dwa tygodnie liczy się od daty otrzymania uzasadnienia wyroku) można zadzwonić/pójść do sądu okręgowego i się dowiedzieć

      Usuń
    3. Nie trzeba śledzić wokandy. Sąd przyśle listem poleconym za potwierdzeniem odbioru powiadomienie o sprawie wraz z pismem-apelacją ZUS.
      Chyba, żeby sąd okręgowy sam rozwiązał problem i nie wysyłał do sądu apelacyjnego. Ale wtedy przyśle do domu postanowienie

      Usuń
  41. Do Anonima 03 listopad 2019r godz.20:24
    Uprzejmie proszę o wyrażenie swojej opini dot.niżej opisanej sprawy:
    1/ Po przeanalizowaniu swoich dokumrntów o emeryturę swierdziłam że ZUS błędnie ustalił mi kapitał początkowy o kwotę 10400 zł.Mam to potwierdzone nowym wyliczeniem z ZUS o który wystąpiłam we wrześniu 2019 r.Otrzymałam nową dec ZUS o obliczenie e.p.ze wskażnikami z roku 2013 r i odliczonymi pobranymi wcześniej emeryturami i nowym kapitałm początkowym ustalonym w 2019 r.Zdarzenie to wg. mnie jest antydatowe i nie dopuszczalne. Jestem przedawniona.Uważam,że tu powinienien być zastosowany art.114 ust.1 Ustawy.Czy znowu w sądzie muszę dochodzić swoich praw.przedawnionaewa53

    OdpowiedzUsuń
  42. do 17:04
    A jaka pobierasz emeryturę, wcześniejszą, czy powszechną? Masz trzy decyzje k.p, więc porównaj tą ostatnia z września z poprzednimi. Poza tym jak dalej masz zastosowany art.25 ust.1b, to powinnaś odwołać się do sądu. Skąd Ci taka różnica wyszła? Z kapitałem początkowym wyjaśnij w ZUS, to nie jest problem i poprawią, tylko musisz sprawdzić jak oni go przeliczyli. powinnaś dostać decyzję o k.p. teraz i w 2013 r. oraz jak przechodziłaś na e.w.

    OdpowiedzUsuń
  43. Sprawy wygrane ,ale czy zostały przez Zus zrealizowane to nikt nie pisze.Ewa

    OdpowiedzUsuń
  44. https://www.google.com/amp/www.dziennik.pl/amp/612262,emerytury-zus-przedawnienie-sad-wyrok.html

    OdpowiedzUsuń
  45. FAKT24.PL Wydarzenia Polityka Senat. Podwyżka emerytur dla kobiet z rocznika 19532019-11-13 20:10
    Urodziłaś się w 1953 roku? Masz szansę na wyższą emeryturę

    OdpowiedzUsuń