7 listopada 2019

Argumenty do sądu i do ZUS



Drodzy Państwo
              Za kilka dni ukonstytuują się nowe władze, wykonawcza i ustawodawcza. Poznamy skład Rady Ministrów z Premierem Mateuszem Morawieckim, Prezydium Sejmu i Senatu, komisji sejmowych i senackich.
Pilną sprawą jest przygotowane pisma do wszystkich władz w sprawie utworzenia specustawy po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16.
Zapraszam wszystkich do dyskusji i wpisywania propozycji do listu, jaki przekażemy, wyślemy, do zapowiadanej ustawy emerytalnej.



              Od kilku dni toczy się na blogu dyskusja w sprawie wycofania wniosku o emeryturę powszechną z lat 2014, 2015, 2016..., w przypadku, gdy na skutek wznowienia postępowania kobietom rocznik 1953 decyzją ZUS została uchylona decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej (wg art. 145 k.p.a.).

Dla zrozumienia sprawy wycofania wniosku należy zapoznać się z podstawowymi pojęciami, używanymi w pismach ZUS.

Zacznijmy od początku.

Składa się SKARGĘ o wznowienie postępowania. Przedmiotem skargi jest naruszenie praworządności lub interesów skarżących. 

Wznowienie postępowania jest jednym z nadzwyczajnych środków zaskarżenia ostatecznych decyzji administracyjnych (innym środkiem jest stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej).
Wznowienie postępowania administracyjnego pozwala na ponowne rozpoznanie i rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej zakończonej decyzją ostateczną. Jest to możliwe, jeżeli postępowanie prowadzące do wydania decyzji było obarczone poważnymi wadami – wskazanymi wprost w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.

Decyzje ostateczne do decyzje, od których nie przysługuje odwołanie, odwołanie nie zostało wniesione lub też odwołanie zostało rozpatrzone w sposób odmowny.

Wznowienie postępowania następuje na drodze POSTANOWIENIA. Postanowienie stanowi podstawę do przeprowadzenia przez właściwy organ postępowania co do przyczyn wznowienia oraz co do rozstrzygnięcia istoty sprawy, czyli postanowienie nie rozstrzyga co do istoty sprawy, a jedynie co do wypadkowych kwestii wynikłych w trakcie trwania postępowania. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji.

Decyzja administracyjna to akt prawny, w którym jednostka administracyjna rozstrzyga najczęściej merytorycznie (co do istoty) sprawę podlegającą jej kompetencji.






                     W okręgowych sądach pracy toczą się, lub niebawem będą się toczyły, postępowania Pań „nieprzedawnionych” w sprawie przeliczenia emerytury z zastosowaniem korzystniejszych wskaźników.


W zakończonych w sądach pierwszej instancji sprawach, chyba tylko wyjątkowo takie sprawy zakończyły się pozytywnym wyrokiem dla emerytki.


Przedstawiam Paniom „nieprzedawnionym” argumenty, jakich można użyć w pismach procesowych w sądach:

1.   1.      zasada stosowania przepisów Konstytucji RP przed wszystkimi innymi. Wynika to z treści art. 8 ust.2

Art. 8. 1. Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. 

2.    nakaz jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych, który zawarty jest w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP

Art. 32. 1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.

               Zawarte w art. 32 ust. 1 postanowienie nakazujące "równe traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy stanowionego prawa nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub przyznających przywileje.
W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego należy wręcz stwierdzić, iż "równość w prawie" oznacza nakaz jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych. Wszystkie podmioty prawa (sytuacje) charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.
Należy zauważyć, iż zasada równości odnosi się do zakazu różnicowania sytuacji prawnej adresatów danej normy, czyli ma ona charakter podmiotowy.

                         Pojęcie władzy „publicznej” w rozumieniu art. 77 ust. 1 Konstytucji obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym - ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. W pojęciu „władzy publicznej” mieszczą się także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, jeżeli wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej.


3.     nakaz tworzenia sprawiedliwego prawa i uchylania prawa niesprawiedliwego, który jest definicją (w komentarzach do Konstytucji) art.2

Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

             Założeniem zasady sprawiedliwości społecznej (rozdzielczej) jest idea jednakowego traktowania wszystkich ludzi w obrębie określonej klasy (kategorii). Być sprawiedliwym to jednakowo traktować istoty różne z pewnego punktu widzenia tj. mające tę samą cechę charakterystyczną, istotną dla danej klasy, kategorii ludzi […]. Równe traktowanie oznacza stosowanie takiej samej miary wobec wszystkich zainteresowanych otrzymywaniem rozdzielonych dóbr, a więc ocenianie ich sytuacji wobec tych samych kryteriów oraz poświęcenie równej wagi ich potrzebom i interesom                                                                                                                           (M.Wyrzykowwski) .

182 komentarze:

  1. Pani Jolu, czy mogłaby Pani napisać rozwinąć drugie zdanie tej wypowiedzi?

    "W okręgowych sądach pracy toczą się, lub niebawem będą się toczyły, postępowania Pań „nieprzedawnionych” w sprawie przeliczenia emerytury z zastosowaniem korzystniejszych wskaźników.

    W zakończonych w sądach pierwszej instancji sprawach, chyba tylko wyjątkowo takie sprawy zakończyły się pozytywnym wyrokiem dla emerytki."

    Czy to znaczy, że już może coś wiadomo na temat wyroków w takich sprawach, czy są to tylko przypuszczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jedną taką sprawę, ale to raczej błąd sądowy. Zobaczymy, ZUS wniósł apelację

      Usuń
    2. Pragnę podzielić się biegiem mojej sprawy.Poruszałam moją sprawę chyba niecałe dwa tygodnie temu. Mianowicie dzisiaj miałam sprawę Sąd odroczył moją sprawę o 2 miesiące. Ze ZUS-u nie było nikogo. Pani z ZUS miała chyba 4 sprawy była na jednej, a na dalszych nie. Sąd zgodnie z moją odpowiedzią na odpowiedz organu rentowego zobowiązał ZUS do przedstawienie dowodów, że miałam 20 lat pracy nauczycielskiej i że rozwiązałam stosunek pracy.
      Bardzo dziękuję za wszystkie dobre rady i wlanie nadziei.

      Usuń
    3. No jednak czasami warto posłuchać. I dobrze.
      Teraz niech się ZUS wykaże. Niech przedstawi dowód na wymyślanie faktów nieistniejacych. Niech dowiedzie, że stosunek pracy został rozwiązany.
      Życzę dużo spokoju i siły do dowodzenia prawdy.

      Usuń
  2. Drodzy Państwo, jeśli chcecie uzyskać poradę, opiszcie zwiężle swoją sprawę, w miarę dokładnie.
    Pod poprzednim postem Panie dodawały po kawałku ważne informacje, w dodatku w kilku miejscach na stronie. Wszystko tam się pomieszało.
    Warto zachować porządek, odpowiadać pod danym komentarzem. Wtedy wszystko będzie czytelne

    OdpowiedzUsuń
  3. pani Jolu, już pisałam na temat mojego wyrokuz sądu okręgowego .jestem przedawniona a wyrok brzmi sąd zmienia zaskarżona decyzję w ten sposób że uchyla decyzję z 7 mają 2013 w zakresie wysokości emerytury ustalając jej wysokość bez odliczania kwot pobranych emerytur i przyznaje prawo do wypłaty podwyższonej emerytury od 1 kwietnia 2013 czekam na uzasadnienie wyroku zastanawia mnie tylko dlaczego prawo do wypłaty podwyższonej od 2013 a nie jak większość od 2016tzn za 3 lata wstecz Ew

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak sędzia zasądził. Popatrz pod poprzednim postem wpisy o G. Ona ma przeliczenie od 2013 r. Tylko, że emerytura powszechna bez odliczeń jest przez wszystkie lata niższa od wcześniejszej. Tam u G. dochodzi jeszcze brak doliczeń za urlopy wychowawcze i składki, ale to inna sprawa.
      U Ciebie sędzia zaoszczędził Ci dochodzenia odszkodowania w sądach cywilnych (jeśli miałaś i masz wyższą ep bez odliczeń od wcześniejszej).
      A poza tym, trzeba poczekać na uzasadnienie wyroku

      Usuń
    2. Dziękuję Ew

      Usuń
  4. Trzeba przede wszystkim wykazać, że te wszystkie rzeczy ze słowa wstępnego zostały w konkretnej sprawie naruszone i poprzeć to dowodami. Samo twierdzenie, mówienie czegoś, powtarzanie sloganów, ogólne narzekanie - to za mało, muszą być konkretne dowody dotyczące danej sprawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Ja podałam podstawy zaskarżeń. Trzeba do nich znależć dowody.

      Usuń
  5. Ja miałam sprawę w SO w Rzeszowie i przegrałam , jestem przedawniona .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to prawdą, że cos przegralas albo, że jesteś przedawniona.
      Jesteś po prostu kolejny raz skrzywdzona tylko dlatego, ze krzywdzi sie tych co w przeszlosci nie czytali dziennikow urzędowych, bądź...???
      Może jednak art. 190 Konstytucji sprawę Ci rozjaśni.

      Usuń
    2. Z uzasadnienia wyroku sądu w Łomży (wyżej podanego):

      Przepis art. 190 ust. 4 Konstytucji był wielokrotnie poddawany interpretacji Trybunału Konstytucyjnego. W licznych orzeczeniach Trybunał oceniał, czy jego implementacja dokonywana w ustawach zwykłych odpowiada celowi założonemu przez ustrojodawcę. Trybunał wskazywał, że

      po pierwsze, z art. 190 ust. 4 Konstytucji wynika wola ustrojodawcy wyraźnie ukierunkowana na możliwość rozpatrzenia sprawy w nowym stanie prawnym, ukształtowanym w następstwie orzeczenia Trybunału, a zatem po wyeliminowaniu przepisu uznanego za niekonstytucyjny.

      Po drugie, środki, dzięki którym cel ten ma być zrealizowany (tzw. operacjonalizacja art. 190 ust. 4 Konstytucji), pozostawiono do unormowania w poszczególnych procedurach, przyznając ustawodawcy swobodę w ich doborze. Bezpośrednią konsekwencją tego jest stwierdzenie, że pojęcia "wznowienie postępowania", którym ustawodawca posłużył się w art. 190 ust. 4 Konstytucji, nie należy rozumieć w sensie technicznym, w jakim posługują się nim przepisy proceduralne (wznowienie sensu stricto). Przeciwnie, chodzi o wszelkie środki prawne postawione stronom i sądom do dyspozycji, dzięki którym można osiągnąć efekt w postaci ponownego rozstrzygnięcia sprawy, według stanu prawnego po wyeliminowaniu niekonstytucyjnych przepisów.

      Po trzecie, przyjmuje się, że z art. 190 ust. 4 Konstytucji wynika konstytucyjne prawo podmiotowe uruchomienia procedur zmierzających do wydania nowego rozstrzygnięcia, opartego na stanie prawnym powstałym po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego.

      Usuń
  6. https://biznes.interia.pl/finanse-osobiste/news/bez-przedawnienia-i-wbrew-zus-sad-po-stronie-kobiet,2634512,4141

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000428_2019_Uz_2019-10-24_002

      Usuń
    2. Drogie Panie, warto zwrócić uwagę na "ścieżkę" postępowania sądowego.

      Usuń
    3. Jeśli jesteś autorką zamieszczonego wyroku sądowego, to napisz, dlaczego sąd oddalił Twoje pierwsze odwołanie a wniosek o przeliczenie emerytury na zasadzie art. 114 ustawy emerytalnej zawarty w odwołaniu przekazał do rozpoznania organowi rentowemu

      Usuń
    4. I jeśli to Twoja sprawa

      Usuń
  7. Panie emerytki z Warszawy, emerytka (z Ursynowa) prosi o kontakt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak mogę się skontaktować z emerytką z Ursynowa? Jadzia

      Usuń
    2. Jadziu, napisz do mnie, a ja przekażę Twój adres e-mail Pani z Warszawy. Możesz podać tez nr telefonu
      emerytura.zawieszenie@wp.pl

      Usuń
  8. Pani Jolu bylam u prawnika napisal mi pismo do Sadu na odpowiedz na pismo procesowe ZUS powolal sie na wyroki wygrane troszke uspokoilam sie a teraz czekam na sprawe.Pozdrawiam Mery

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczyta Pani tu i będzie wiedziała jakie ceny, http://www.honoratuslex.pl/cennik/

      Usuń
    2. Wygrane wyroki są podane na obu blogach jak na tacy, ciekawe czy ten prawnik ściągnął je z blogów, czy zadał sobie trud i sam wyszukał. Takie pismo napisałabyś i sama, i ta wydana kasa zostałaby w kieszeni. Co innego, gdyby prawnikiem był kto z rodziny i w ramach pomocy napisał za darmo. Żeby chociaż dawało gwarancję wygranej! Jak na razie to wygrał pan prawnik, bo zarobił.

      Usuń
    3. Pszepraszam placilam 100zl dlatego poszlam do Prawnika bo sama nie poradzlabym napisac pisma. Od wyroku TK jestem tak nerwowa.Ale odwolanie do Sadu sama napisalam. Pozdrawiam

      Usuń
    4. 20:31
      Nie ma się czym aż tak denerwować. Nerwy i stres to zawsze niedobry doradca, paraliżują człowieka i trudno cokolwiek napisać. Emerytura gorsza na pewno nie będzie, może być tylko lepsza. Powodzenia.

      Usuń
    5. Dziekuje bardzo zawsze dobre slowo pociesza i daje wiare.Pozdrawiam Mery

      Usuń
    6. Mery, w jakim mieście masz sąd okręgowy?
      Można sprawdzić, jakie jest orzecznictwo w sprawach podobnych do Twojej

      Usuń
    7. W Katowicach mam sprawe. Mery

      Usuń
    8. kiedy masz tę sprawę ,bo mnie sąd kazal zawiesić do czasu roztrzygniecia ,nie wiem czy dobrze zrobiłam B z Sosnowca

      Usuń
    9. W grudniu mam sprawe.Mery

      Usuń
  9. Marlena Maląg nowa minister resortu rodziny, pracy i polityki społecznej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 00 30
      Dziekuje bardzo za podpowiedzi.Przygotuje sie i zrobie notatki pozdrawiam Mery

      Usuń
    2. W moim przypadku w sądzie nie miałam szansy na to żeby odczytać pismo zrobiłam notatki jednak sędzia zadawała pytania zwięźle i krótko sama rozprawa trwala5 min

      Usuń
  11. W Głosie Koszalińskim podaję niżej link w komentarzu z 8 listoada jest prośba o podpisanie pisma do senatorów,nie wiem gdzie te pismo.
    https://gk24.pl/zus-emerytura-2019-kobiety-z-rocznika-1953-dostana-emerytury-srednio-o-250-zl-wyzsze-sprawdz-jak-i-dlaczego-9112019/ar/c1-14282187

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest stary artykuł, aktualizowany dzisiaj.
      List do senatorów dotyczył projektu ustawy procedowanego w poprzedniej kadencji Senatu.
      Link do niego znajduje się na blogu w poście
      4 listopada 2019
      Czas na przygotowanie listu do parlamentarzystów i rządzących

      Usuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopóki piłka w grze, wszystko jest możliwe. Zastanówmy się co chcemy napisać. Jeśli się poddamy to na pewno przegramy. Do dzieła Panie:-)

      Usuń
  13. Ile czasu ma sąd apelacyjny na rozpatrzenie odwołania ZUS od wyroku sądu okręgowego?

    OdpowiedzUsuń
  14. W orzecznictwie Sądu Najwyższego za przejaw naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki uważa się wielomiesięczną (roczną) bezczynność sądu polegającą na niewyznaczaniu rozprawy, także rozprawy apelacyjnej, jeśli nie zachodzą okoliczności usprawiedliwiające opóźnienie. Nie jest to jednak sztywna cezura czasowa dla oceny zgodności postępowania z konwencyjnymi, konstytucyjnymi i
    proceduralnymi dyrektywami osądzenia sprawy w rozsądnym terminie

    OdpowiedzUsuń
  15. Warto przypomnieć paniom które zawiesiły sprawy w sądach okręgowych że jest pół roku na odwieszenie spraw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie już mniej,gdyż z kazdym dniem okres ten staje się krótszy.

      Usuń
    2. No właśnie, a w takim razie co robić, czy odwiesić sprawę w sądzie czy czekać jeszcze na zmianę ustawy w tej naszej zagmatwanej sprawie, może coś się w końcu wyjaśni, to sprawy w sądach zostały by umorzone, mój termin półroczny kończy się 27 grudnia, to mam jeszcze trochę czasu, ale sama nie wiem co robić, proszę o poradę i z góry dziękuję, pozdrawiam serdecznie i życzę miłej nocki, Basia S.

      Usuń
    3. Niestety, nie można przedłużyć ani zawieszenia postępowania, ani czekać do uchwalenia ustawy naprawczej.
      Jeśli przed upływem 6 miesięcy od złożenia wniosku o zawieszenie postępowania, nie zostanie złożony wniosek o podjęcie postępowania, zostanie ono umorzone.
      Oznacza to,że powód będzie musiał na nowo zainicjować sprawę. Umorzenie postępowania w I instancji oznacza też, że pozew nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w szczególności nie przerywa przedawnienia roszczenia. Może się więc okazać, że na ponowne złożenie pozwu będzie już za późno. Niepodjęcie postępowania w terminie może więc w praktyce oznaczać utratę roszczenia

      Usuń
    4. Drodzy Państwo, jeśli macie znajome, które mają zawieszone postępowanie sądowe, informujcie je o konieczności wznowienia postępowania przed upływem 6 miesięcy od złożenia wniosku o zawieszenie tego postępowania

      Usuń
    5. Odwiesic sprawę przed upływem terminu bo nie wiadomo kiedy i czy w ogóle będzie ustawa o czy nie wymyśla coś innego procedura ustawy musi zacząć się od nowa a siły polityczne trochę się zmienily

      Usuń
    6. Witam i bardzo dziękuję za porady, w takim razie będę musiała odwiesić sprawę i czekać na rozprawę. A czy tu na blogu znajdę wzór wniosku o odwieszenie sprawy ? pozdrawiam Basia S.

      Usuń
    7. Dziewczyny, w jednym z poprzednich postów zamieściłam wzór wniosku o odwieszenie postępowania sądowego, dla większości będzie to w sądzie okręgowym, dla nielicznych w sądzie apelacyjnym.
      Tekst, w zależności, co napisane w treści zawieszenia.

      17 października 2019
      Sądowe sprawy emerytów. Odwieszenie postępowania sądowego

      Usuń
    8. Pani Jolu, dziękuję bardzo za wzór wniosku o odwieszenie sprawy i pozdrawiam cieplutko Basia S.

      Usuń
    9. Dziękuję. I również też (jak mówi moja wnuczka) Cię pozdrawiam.
      Jeśli masz jakieś znajome zawieszone emerytki, poinformuj je o 6-miesięcznym okresie zawieszenia i konieczności odwieszenia postępowania

      Usuń
  16. Czy po pozytywnych wyrokach w sądzie okręgowym w Łomży ZUS złożył apelację czy coś wiadomo na ten temat

    OdpowiedzUsuń
  17. B.Anna. Jestem przedawniona. Wczoraj otrzymałam wyrok SO w Bydgoszczy wraz z uzasadnieniem. Pkt. 1. oddala odwołanie ( przedawnienie), Pkt. 2. Wniosek ubezpieczonej o przeliczenie emerytury z uwzględnieniem Orzeczenia TK ... przekazuje organowi rentowemu celem rozpoznania. ???
    Oto uzasadnienie pkt. 2. Jednocześnie biorąc pod uwagę, iż zarówno z pisma ubezpieczonej z dnia.. jak i jej wyjasnień wynika, e domaga się ona ni tylko uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury, ale także przeliczenia tego świadczenia z uwzględnieniem wyroku TK. Sąd wniosek ten przekazał organowi rentowemu jako właściwemu do jego rozpoznania.
    Zgodnie bowiem z art 476 &2 k.p.c., przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie się sprawy, w których wniesiono odwołanie od decyzji organów rentowych, dot, min ubezp.społecznych. Mamy tu zatem do czynienia z tzw. warunkową niedopuszczalnością drogi sadowej tj. z sytuacją, w ktorej sąd nie może rozpoznać sprawy bez uprzedniego wyczerpania postepowania przedsądowego.
    Natomiast w myśl art 199 &1 pkt.1 kpc w zw. z art 464 &1 kpc w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezp.spolhttp://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000428_2019_Uz_2019-10-24_002cznych -zgodnie z art 464 &1 kpc odrzucenie pozwu nie może nastapić z powodu niedopuszczalności dogi sadowej gdy do rozpoznania sprawy właściwy jest inny organ. W tym wypadku sąd przekaże mu sprawę. o czym orzeczono w pkt 2 wyroku. Koniec. I co ja mam teraz robić?? Nie mam pojęcia. Jeśli można proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warunkowa niedopuszczalność (czasowa) ma miejsce, gdy przepisy wymagają, aby przed wszczęciem postępowania cywilnego zostały podjęte inne sposoby załatwienia sprawy – w takim wypadku ustawodawca szczegółowo określa, jakie czynności mają być przeprowadzone przed
      wszczęciem postępowania cywilnego – może to być postępowanie np. postępowanie administracyjne.

      Przekładając na Twoją, Aniu, sprawę. Wraz ze skargą o wznowienie postępowania pisałaś o przeliczenie emerytury, a ZUS odmówił Ci uchylenia decyzji o ep, nie zajmując stanowiska w sprawie przeliczenia emerytury.
      Sąd stwierdził, że w takim razie to nie on, a ZUS ma w pierwszej kolejności się tym zająć.
      Czyli stwierdził, że nie została wyczerpana inna możliwość załatwienia sprawy.
      To chyba pierwszy sąd, który tak postanowił.
      Niektóre sądy piszą o braku przeliczenia, ale nakazują je zrobić ZUS-owi.
      U Ciebie zarządził inaczej.
      Takie postanowienie może zapaść na posiedzeniu niejawnym.
      Teraz nic nie musisz robić, czekaj na kolejną decyzję ZUS.

      W wypadku rozpoznania sprawy pomimo niedopuszczalności drogi sądowej, zachodzi nieważność postępowania i stanowi podstawę do złożenia skargi kasacyjnej.

      Usuń
    2. Co dokładnie napisane masz w pkt 1?
      Czy Ty masz wyrok sądu, czy postanowienie?

      Usuń
    3. Jolu, taką miałam nadzieje, że teraz piłka jest po stronie ZUSu. Ciekawe tylko co postanowi., bo chyba raczej nie przeliczy..?
      A co z tą skargą kasacyjna.. i co to oznacza?
      Przepraszam za nieporadność, ale piszę pierwszy raz, choć jestem z Wami od marca. B.Anna

      Usuń
    4. ZUS musi zająć stanowisko w sprawie przeliczenia. Może wyrazić swoją opinię i decyzją odmówić Ci przeliczenia emerytury, bo nie uznaje art. 25 ust. 1b za swój błąd, bo działał w zgodzie z panującym wtedy prawem. I to będzie decyzja. od której znowu odwołasz się do sądu. Zabawa w kotka i myszkę. Ale widać sąd okręgowy miał podstawy, aby uznać drogę sądową za niedopuszczalną.

      A z tą skargą kasacyjną, to jest po prostu taki przepis, że można nawet z nią wystąpić, jeżeli ktoś uzna, że sąd popełnił taki błąd procesowy. Nie martw się tym przepisem, nie musisz i nie będziesz wnosiła skargi kasacyjnej

      Usuń
    5. Dzięki jeszcze raz za wyjaśnienia. Będe lepiej spała dzisiaj. PozdrawiamB.Anna

      Usuń
  18. Dziękuję Jolu za informację. Jest to wyrok SO w Bydgoszczy z dnia 16 października 2019. na rozprawie nie byłam,(obecność nieobowiązkowa). Pisałam o zawieszenie, ZUS się przychylił do wniosku o zawieszenie. lecz rozprawa się odbyła.
    Wyrok brzmi tak jak wyżej..
    1. Oddala odwołanie
    2., j.w.
    Uzasadnienie do pkt.1 obejmuje półtorej strony,

    OdpowiedzUsuń
  19. B. Anna. Jolu, mogę przesłac ten wyrok wraz z uzasadnieniem na email? Ale dopiero we wtorek. Ok?

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziewczyny, w jednym z poprzednich postów zamieściłam wzór wniosku o odwieszenie postępowania sądowego, dla większości będzie to w sądzie okręgowym, dla nielicznych w sądzie apelacyjnym.
    Tekst, w zależności, co napisane w treści zawieszenia.

    17 października 2019
    Sądowe sprawy emerytów. Odwieszenie postępowania sądowego

    OdpowiedzUsuń
  21. Proponuję teraz zająć się pilną sprawą jaką jest przygotowanie pisma do władz w sprawie ustawy naprawczej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16. Proponuję wykorzystać List do Senatorów w sprawie projektu ustawy emerytalnej dotyczącego kobiet rocznik 53, który był pisany. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Moze częściowo ściągnąć z tej zakładki PISMO DO POSŁÓW w sprawie ustawy emerytalnej z 15 lipca.Kochane Panie, wiem, że są takie,które mają dużo wiedzy i znają te pezepisy ustawy em.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tej podstawie byśmy napisały. Ale teraz to już za mało. Wiele Pań jest po przegranych sprawach, mają prawomocne wyroki. "Nieprzedawnione" w dużej liczbie nic nie zyskały, albo niewiele.
      No i trzeba dodać wszystkie inne Panie "pominięte"

      Usuń
    2. Na początek zaproponuję inne podejście. Zamiast pisać na początku o emerytach pokrzywdzonyh, może trzeba wyjść od niekonstytucyjnego przepisu, który uderza w emerytki.

      Usuń
    3. 13:12 wciąż czekam na termin rozprawy w SO w Krakowie. Wyrok pod znakiem zapytania.Nieprzedawniona.

      Usuń
    4. Też czekam na wyznaczenie terminu rozprawy od sierpnia. Sąd Okręgowy Warszawa ul. Ciasna. Należę do grupy przedawnionych. Minęło pięć lat. Pozdrawiam Basia.

      Usuń
  23. W grupie emerytów na Facebooku ładne pismo napisała Barbara Gryko,może z tego pisma warto skorzystac,zastanówmy się.

    OdpowiedzUsuń
  24. To jest ta grupa, można dołączyć do niej "Emerytury rocznik 1953"

    https://www.facebook.com/groups/788877461492285/?ref=search

    OdpowiedzUsuń
  25. 15:57;
    Jeżeli ma powstać ustawa naprawcza to dla wszystkich skrzywdzonych. Chcesz pisać petycję możesz pisać ale wtedy wszystkie inne pokrzywdzone wystąpią z wnioskiem o uwzględnienie ich podczas stanowienia prawa.
    A co to ty jestes lepsza od innych?
    Takie dzialanie juz nie przejdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten blog został utworzony dla kobiet rocznik 53 i niech tak zostanie. Wystarczająco dużo inwektyw zostało skierowanych w naszym kierunku i nadal jesteśmy nimi obrzucane. Nic nie mamy a nas wyzywają, to niech każdy sam się stara. I tyle w temacie,

      Usuń
    2. 18:22
      Muszę Cię wyprowadzić z błędu, ten blog został utworzony dużo wcześniej i z całkiem z innego powodu niż obecne problemy kobiet z rocznika 1953. Pierwotnie miał nazwę bloga dla zawieszonych emerytów, po pozytywnym załatwieniu tamtej sprawy nazwa została zmieniona na blog dla wszystkich emerytów. I taka jest nadal. I jeszcze jedna uwaga, kończenie wypowiedzi "I tyle w temacie" jest niegrzeczne, żeby nie powiedzieć aroganckie i lekceważące wobec innych, ale przede wszystkim wystawia świadectwo autorowi takiej wypowiedzi.

      Usuń
  26. Potwierdzam wpis 15,57, jesteśmy już i tak podzieleni z rocznika 1953, ciągniemy dalej, sprawy nasze odbywają się i skupmy się na tym bo robi się nieprzyjemnie czas skupić się na obecnym problemie a nie rozszerzać go już było tyle nagonki na ten rocznik, większość przeszła na Facebooku a tam jesteśmy widoczni i nie ma niemiłych złośliwych wpisów aż chce się czytać, wszystkim się nie dogodzi a strasznie nas o wystąpieniu z wnioskiem o ich uwzględnieniu to ich prawo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje dla p. Barbary za założenie i prowadzenie tej grupy na Facebooku.

      Usuń
    2. Nie ma złośliwości,ani przykrych komentarzy,kobiety są super,piszą i nawzajem pomagają.Na tym blogu też są fajne Panie tylko niektóre bardzo złośliwe i uszczypliwe.

      Usuń
    3. 11:43
      Nie podlizuj się! Uszczypliwe, bo znają temat od podszewki. Blog to nie jet towarzystwo wzajemnej adoracji.

      Usuń
  27. Kształt emerytalnej ustawy „naprawczej” zależy od tego, kto zajmie się przygotowaniem projektu ustawy. Z reguły realizacją wyroków TK zajmuje senacka komisja ustawodawcza. Projekty ustaw senackich mają charakter ściśle powiązany z orzeczeniem TK.
    Natomiast Sejm nie obowiązują takie ograniczenia.
    Mogą być procedowane projekty na ten sam temat w różnych instytucjach, np. w Senacie i Radzie Ministrów. No i następnie mogą być rozpatrywane razem, co rodzi dobre skutki.
    Może być rozpatrywany tylko jeden, drygi staje się bezpodmiotowy. O efektywności legislacji ustawy świadczy zakres nowelizacji. Im bardziej jest ona powiązana z orzeczeniem TK, tym większe są szanse, że okaże się ona skuteczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak ten ostatni projekt ministra Zielenieckiego to za wiele wspólnego z wyrokiem TK nie miał.
      Poza tym wyrok TK już został wykonany.

      Usuń
  28. Ela. Pani Jolu K. i inne Panie. Jestem przedawniona i proszę o radę. Otrzymałam zawiadomienie o terminie rozprawy na 21.01.2020 r., obecność nieobowiązkowa. Emerytura powszechna bez odliczeń, wg mojej kalkulacji, jest o 80 zł wyższa od wcześniejszej. Symulacji ZUS-u nie otrzymałam, tylko zawiadomienie. W związku z tym pytanie: czy powinnam się zwrócić do ZUS-u o sporządzenie symulacji emerytury powszechnej, przedstawiciel ZUS nie zawsze jest obecny na sprawie i nie wiem czy taką kalkulacja będzie przygotowana. Co mam zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  29. O taka symulację zwróci się do ZUS sąd, o ile ZUS nie dostarczy tego wyliczenia z aktami sprawy. Więc idź na rozprawę i się nie przejmuj. Możesz wnioskować o dostarczenie tej symulacji przez ZUS, gdyby sytuacja tego wymagała. Sama nie mów nic o swoich wyliczeniach, tylko, że jest wyższa.

    OdpowiedzUsuń
  30. Złóż wniosek do sądu o zobowiązanie organu do przedstawienia ustalonej wysokosci Twojej emerytury powszechnej. Żadne symulacje. Ty masz prawo żądać konkretów a nie symulacji.
    Taki krótki wniosek sobie napisz i wyślij do sądu (+jedna kopia dla ZUS). Przed rozprawa sąd prześle wniosek do ZUS i nsa rozprawie wyliczenia już będą.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ela. Dziękuje za informacje. Wydawało mi się,że paniom, którym emerytura powszechna bez odliczeń wychodzi większa od wcześniejszej, mają zaznaczoną obecność obowiązkową, ja mam stawiennictwo nieobowiązkowe. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od sądu.
      Pamiętaj, że nieobecni nie mają racji. Nikt też, nie będzie zabiegał o Twoje sprawy.
      Bierz więc sprawę w swoje ręce.

      Usuń
    2. Ela. Oczywiście, że wybieram się na sprawę. Będę sie bronić, ale niepewność istnieje, stres może mnie nie zje. Dzięki za wszystko

      Usuń
  32. Szanowne Panie! Ogarnijcie się trochę i pomyślcie też o Panach, którzy są w takiej samej sytuacji jak Panie z 1953 roku, bo są na emeryturach wcześniejszych, w związku z pracą w warunkach szkodliwych. Uważam, że powinien być wspólny apel do parlamentarzystów. Przecież ten blog dotyczy nas wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeciez wystepowanie w imieniu wszystkich nie wymaga wyszczegolniania ani płci ani wieku ani koloru skóry.
      Wystarczy zobaczyc skrzywdzonych nie patrząc na koniec swojego nosa. Oni również zostali skrzywdzeni w taki sam sposob jak my sami i skrzywdzil ich ten sam rząd (nie opcja rządząca).

      Usuń
    2. Skrzywdził i tamten rząd i ten też nie jest bez winy w nocy uchwalali i gdyby chcieli to mieli dużo czasu aby naprawić krzywdy

      Usuń
    3. Proponuję, niech panowie, którzy czują się skrzywdzeni napiszą petycję, a panie ją poprą, jeśli zechcą ;)
      Wymagane jest jakieś minimum aktywności ze strony samych zainteresowanych.

      Usuń
    4. Chyba ciekawszy bylby wpis typu :ja napisze petycję i dobrze byloby gdyby wszyscy ktorzy zostali skrzywdzeni ja paparli. Zawsze jest tylko tak by ktos inny cos zrobił a ja się dopiszę.
      18:44 czekam na Twoje minimum aktywności.

      Usuń
    5. 18:53
      proszę bardzo ;)
      Link do artykułu o mężczyznach rocznik '53:

      https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1425890,przeliczenie-emerytury-po-emeryturze-tk-rocznik-1953.html

      Usuń
    6. "Według konstytucji kobieta i mężczyzna mają równe prawa do zabezpieczenia społecznego (art. 33). Ale żeby nie było tak prosto, ustawodawca wprowadził liczne wyjątki od tej zasady, co może powodować niekiedy poczucie niesprawiedliwości. Tak też się stało w przypadku mężczyzn, którzy co prawda mieli możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę, ale teraz nie mogą skorzystać z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r. (sygn. akt P 20/16, Dz.U. poz. 539) przeznaczonego wyłącznie dla kobiet urodzonych w 1953 r.
      – I to może być niekonstytucyjne – podkreśla Bogdan Grzybowski, dyrektor wydziału polityki społecznej OPZZ, członek Rady Nadzorczej ZUS.

      ZUS odmówił jednak mężczyźnie przeliczenia świadczenia. Jak mówi Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy zakładu, obecnie brakuje do tego podstawy prawnej.
      – Wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy kobiet z rocznika 1953 – podkreśla Wojciech Andrusiewicz.

      – Ale na to, co się teraz dzieje, mają wpływ przepisy będące podstawą do przyznawania wcześniejszych emerytur, które teraz powinny być zbadane przez trybunał – zauważa Bogdan Grzybowski.

      – Moim zdaniem mężczyźni urodzeni podobnie jak kobiety w latach 1949–1953 spełniający pozostałe warunki art. 46 i art. 29 do końca 2008 r. po osiągnięciu 60 lat życia w latach 2009–2013 powinni mieć możliwość przejścia na emeryturę na starych zasadach – dodaje Bogdan Grzybowski.
      – I właśnie dlatego mam nadzieję, że sąd, do którego złożyłem odwołanie od negatywnej decyzji ZUS, skieruje w tej sprawie pytanie prawne do trybunału. Mężczyźni nie mogą być gorzej traktowani niż kobiety – dodaje Marian Bryś."
      https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1425890,przeliczenie-emerytury-po-emeryturze-tk-rocznik-1953.html

      Usuń
  33. Panie przedawnione nic nie ugrają w sądach bez ustawy naprawczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych (a takie są w przypadku wyroków w sprawach pań "przedawnionych") są podstawą do skierowania zagadnienia prawnego do Sądu Najwyższego przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
      Może już czas, żeby wystąpić o to do Rzecznika, szczególnie, że dobrze zna temat?

      Usuń
  34. Jeśli chodzi o panie przedawnione to są wyroki pozytywne pytanie tylko czy ZUS nie odwołuje się od wyroków do apelacyjnego i tu mam prośbę te wyroki już jakis czas są wydane może odezwa się panie z Łomży i innych miast

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyroki są pozytywne połowicznie. Wszystkim Paniom (oprócz jednej, ale wniesiona apelacja przez ZUS) sądy oddaliły nasze zaskarżenie od odmowy uchylenia decyzji o ep

      Usuń
  35. pani Jolu sądy oddaliły uchylenia decyzji ale zasadziły przeliczenie emerytury i czy w takim przypadku ZUS się nie odwołuje od wyroku sądu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam taki sam wyrok. ZUS wykonując wyrok odmówił (dostałam decyzję), Ponownie odwołałam się od tej decyzji do Sądu. W przyszłym miesiącu mam druga sprawę w SO. pozdrawiam

      Usuń
    2. A czy mogę pani Barbaro dowiedzieć się jak brzmi decyzja oczywiście jeśli pani zechce

      Usuń
    3. ZUS może się odwołać od części wyroku, dotyczącego nakazu przeliczenie emerytury.
      Tak było w przypadku Natalii, opisywanym na blogu

      Usuń
    4. DECYZJA ODMOWNA I. PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r poz. 1270 ze zm.) zwana dalej ustawą emerytalną. ZUS, wykonując wyrok SO w Łomży z dnia 23.07.2019 r syg. III I 261/19, odmawia prawa do przeliczenia z przyczyn podanych w uzasadnieniu.
      II. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 114, ust. 1 pkt. 1 ustawy emerytalnej....... Pozdrawiam

      Usuń
    5. Do barbra.
      Moim zdaniem to ZUS robi sobie kpiny z prawa,sądów stojących na straży tego prawa oraz emerytów.Jeśli ZUS z wydanym wyrokiem się nie zgadzał,to powinien złożyć apelację.Jeśli takiej apelacji nie złożył,to po uprawomocnieniu się wyroku powinien wydać decyzję zgodną z jego treścią.Takie postępowanie organu emerytalnego,jakie zostało opisane ma na celu pozaprawne wydłużenie roszczeń emeryta.Zachodzi uzasadnione przypuszczenie przekroczenia swoich uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez wydającego taką decyzję.Jeśli wykonał polecenie przełożonego,to konsekwencje prawne może ponieść również on.Oprócz odwołań należy składać zawiadomienia o przekroczeniu lub niedopełnieniu obowiązków przez pracowników ZUS.

      Usuń
    6. Ma pani rację sądy powinny byc nad instytucja a nie odwrotnie ZUS to samowola jak to ma być?

      Usuń
    7. Rozmawiałam na ten temat z Radcą Prawnym. Twierdził, że ZUS miał poniekąt do tego prawo. Teraz już po tym wyroku będzie zobowiązany wykonać wyrok lub złożyć apelację. Ja przed rozprawą nie składałam wniosku o przeliczenie z art. 114 tylko o wznowienie postępowania i przeliczenie emerytury zgodnie z wyrokiem TK. Dopiero w odwołaniu do Sądu wniosłam, że ZUS powinien mnie przeliczyć wg art.114 Pozdrawiam

      Usuń
  36. Po którym wyroku czy z dnia 23 lipca czy był jeszcze jakis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawa będzie 3.12.2019(pisałam - W przyszłym miesiącu mam druga sprawę w SO). wiem że Sąd podtrzyma ponownie swój wyrok. Dlatego napisałam: "Teraz już po tym wyroku będzie zobowiązany wykonać wyrok lub złożyć apelację.".

      Usuń
  37. Drogie Panie może jeszcze coś z tej ustawy będzie przed chwilą słuchałam senatora Borowskiego że projekt ustawy rocznik 53 zgłosi do Laski Marszałkowskiej jako pierwszy bo ma już napisany pozdrawiam wszystkie Panie Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech zgłosi,ale ta pierwszą wersję która była w miarę sprawiedliwa.

      Usuń
    2. Ja też słyszałam. Wygląda na to,że chciałby naprawić swój błąd ale niestety nie ma kasy na "jego zachcianki". On sobie zdaje sprawę z tego i chyba wie jak szerokie są rzesze skrzywdzonych.

      Usuń
    3. Pan Borowski nie jest sm w Senacie muszą jeszcze przeglosowac

      Usuń
    4. Już kiedyś napisałam ,że Senator Borowski będzie chciał się zrehabilitować.Spokojnie czekajmy,w Sejmie są nowi posłowie.A pieniądze też się znajdą.

      Usuń
    5. Bardzo optymistyczny wpis. Pan Borowski ma niewiele do powiedzenia, już przerabialismy temat. Najpierw Pan Zieleniecki, a później Pan Morawiecki i kosz. Pozdrawiam serdecznie Halina

      Usuń
  38. Kaczyński powiedział wyraźnie,że rzad przygotowuje się na spowolnienie i mamy chyba marne szanse.Jeżeli z senatu wyjdzie ustawa musi być zaakceptowana przez sejm.Już jedną ustawę Morawiecki wycofał.

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie ma pieniedzy bo przecież płacimy emerytury dla ukrainców, którzy przyjechali do pracy choćby tylko na kilka misięcy przed emerytura . Taka jest ustawa . Na ukrainie dostaliby 300 zł emerytury unas najmniejsza jest ok. 1000zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby dostać minimalną emeryturę trzeba mieć udokumentowanych 20 lat składkowych pracy w Polsce.

      Usuń
    2. 22:36 z 12 listopada 2019 r.
      Jesteś okropną kobietą. Czyżbyś zapomniała jak to Polacy wyjeżdżali za granicę za lepiej płatną pracą po to by móc utrzymać swoje rodziny. Wykonywali każdą pracę, której nikt nie chciał się podjąć.
      Ukraińcy i obywatele innych narodowości pracują bardzo ciężko, wykonują każdą pracę która pozwoli im może kupić zimowe buty dla dzieci.
      Brak mi negatywnych epitetów dla określenia tej Twojej oceny.










      Usuń
    3. "przedawniona" z 22:36, 12 listopada
      Najpierw przeczytaj, potem pisz. Nikt ci niczego nie zabiera.

      https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury-i-renty-dla-osob-pracujacych/zamieszkalych-za-granica/zasady-przyznawania-emerytur-i-rent-dla-osob-pracujacych-w-panstwach-umownych/umowa-z-ukraina-o-zabezpieczeniu-spolecznym/informacje-ogolne

      Usuń
    4. Tą panią przedawniona cechuje egoizm wykraczający poza jej istnienie. Nie życzę jej żadnej choroby ale gdyby taka nadeszła nie życzę jej by nad jej zdrowiem pochylal się lekarz pochodzacy z innego, niż Polska, kraju. Oczywiście myślę o sytuacji gdyby zabraklo lekarzy specjalistów polskiego pochodzenia.
      Egoizm, w moim odczuciu, to cecha ludzi nie tylko bez empatii ale wyzutych z wszelkich cech ludzkiej egzystencji.

      Usuń
    5. 11:22;
      Ale Konstytucja dotyczy wszystkich obywateli i nic tego nie zmieni.

      Usuń
    6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    7. Do 11:22
      Ale przecież nikt nie podważa tego wyroku, o co więc ci chodzi? Idź do sądu i się sądź powołując się na ten wyrok.

      Usuń
    8. Do 11,23 co ty pleciesz za głupoty,nim coś napiszesz to się ZASTANOW!

      Usuń
    9. Wyrok TK nic nie zmieni,ale ustawa naprawcza senatu wiele może naprawić

      Usuń
    10. W pełni popieram wpis z 11.39.
      Jestem mężczyzną rocznik 1950 i mnie też powinna dotyczyć nowa ustawa. Jestem w takiej samej sytuacji prawnej jak Panie z 1953r.

      Usuń
  40. Ja bardzo proszę wszystkie panie przestańcie się tu znecac nad sobą i marzyć nawzajem niech każda zacznie od siebie ma być grzecznie i miło napiszcie proszę czy któraś z Pan miała sprawę o wycofanie wniosku bo nic nie wiemy, Jolusia ja uważam że teraz musimy trochę poczekać po tej wypowiedzi senatora Borowskiego bo powiedział że ma już projekt ustawy napisany jak Ty to widzisz bo jesteś tu najbardziej oblatana, pozdrawiam Gienia

    OdpowiedzUsuń
  41. nie każdemu można pomóc, tobie na pewno NIE.
    Marzenia trzeba mieć, to odróżnia myślących od tych drugich.

    OdpowiedzUsuń
  42. Dzisiaj przed chwilą, o 14:00, na konferencji prasowej sen. Borowski, w towarzystwie sen. Kochan i sen. Kamińskiego, zapowiedział pierwszą inicjatywę ustawodawczą w Senacie, tzn. projekt ustawy dotyczący emerytek 1953. Mam intuicję, że to będzie ten sam projekt, który wyszedł z Senatu i został zablokowany w Sejmie. Jutro projekt ma trafić do Marszałka Senatu więc się okaże co w nim jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie z roczników wczesniejszych powinne skierowac stosowne pismo do marszalka senatu i uzmyslowic mu krzywdy żeby marszalek Borowski nie zaciemnial sprawy. Był przecież projekt ustawy opiniowany przez obywateli to co teraz juz nie pamięta. Trzebs mu również przypomniec. Marszalkowi Karczewskiemu też trzeba przypomnieć. Jak najwięcej pism.

      Usuń
  43. Dziś sen.Marek Borowski,sen. M.Kochan,
    sen. M. Kamiński w Sejmie /wywiad o 14.00 o pierwszej inicjatywie ustawodawczej, o nas , o naszych emeryturach rocznika 1953, -dziś projekt trafia do Marszałka,
    info.o 14.00 na TVN 24 Serwis Informacyjny nadzieja że pomogą i powalczą o nas dalej/ marika2

    OdpowiedzUsuń
  44. Do Pani z 14.16dziala na zasadzie bierz co bukiet i szuka zaczepki widzę w każdym wpisie nawet kobieto jak nic nie masz do przekazania i nie stać Cię żeby podać swoje imię ale może ty cpasz a Gienia niedawno prosiła żeby być miłym no ja Ci bardzo współczuję że tu musisz się wyżyć

    OdpowiedzUsuń
  45. Poczekajmy spokojnie na ten nowy projekt , Mam nadzieję,że w końcu skończą się te naprawdę niepotrzebne złośliwości. Jeżeli jednak Pan sen Borowski mówi o Paniach 53 to nie wróży to nic dobrego dla pozostałych pokrzywdzonych. Będziemy mieli co robić. Projekt powinien być jednozdaniowy dot. samego art.25.ust.1b. Po tym art.dodać ust.1ba -w brzmieniu ” art.25 ust.1b i art.25 ust.1c nie dotyczy osób,które pobrały wcześniejszą emeryturę (wymienić wszystkie art.) do dnia 31.12.2012r”.Dalej w projekcie ale już w tej części gdzie są zasady obliczania emerytury powinny być opisane procedury jak naprawić krzywdy tzn. jak ma postępować ZUS z osobami przedawnionymi, nieprzedawniowymi itd.

    OdpowiedzUsuń
  46. Senatorzy składają pierwszy senacki projekt ustawy. Chcą doprowadzić do naprawienia "błędu legislacyjnego", przez który emerytki urodzone w 1953 r. otrzymują zaniżone emerytury https://wiadomosci.wp.pl/senat-pierwsza-inicjatywa-ustawodawcza-dotyczy-emerytek-urodzonych-w-1953-r-6445672939828865a?fbclid=IwAR1cMCn28LVqQ0KYgnM7kpc5yKIr6EfskGu1GmJj3OKxIJrI9nbS_-GASvc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie jestem z 1953 r. i tez otrzymuję zanizona emeryturę przez zastosowanie art 25 ust 1b ustawy.
      W czym ja jestem gorsza, w swietle Konstytucji. od pani z 1953 r.?

      Usuń
    2. W niczym. Trzeba koniecznie zgłaszać Senatorom takie przypadki

      Usuń
    3. Najlepiej pisma pisze pani, która zna senatora Cichonia. Myślę, że ona nie odpuści.

      Usuń
  47. Wielkie uznanie dla Senatora M. Borowskiego

    OdpowiedzUsuń
  48. Jeżeli tj.ten stary projekt to pozwoli przeliczyć em paniom przedawnionym wg wskaźników z Dec.2013r.i nieliczne skorzystają ponieważ użyty jest wsk.dozycia 253,dla wieku 60 lat,który całkowicie zaniża em.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wypowiedzi Senatora można wnioskować, że to druga wersja projektu ustawy, która trafiła do sejmu

      Usuń
    2. Też tak uważam jak anonimowa z 17.27,większości nic nie wychodzi,zero podwyżki i zero wyrownania,zadowolić się em.wcześn.

      Usuń
    3. I po co te emocje Pań z wcześniejszych roczników do rocznika 53, o co? I to w tym wieku.

      Usuń
  49. Skoro Pan Borowski powiedział o wyrównaniu tzn.nie będzie przeliczenia emerytur wg aktualnych wskaźników,bo niby jakie wyrownanie.Rozumiem,że starymi wskaźnikami,tak wynika z jego wypowiedzi.Niektorym paniom wychodzi więcej ale dla większości dalej em.wcześń.i rozczarowanie.

    OdpowiedzUsuń
  50. A gdzie Panowie pobierający emerytury wcześniejsze z racji pracy w warunkach szkodliwych? Znowu będzie Jego kolejny bubel prawny? ma pretensje do Sejmu, ale dobrze że ten projekt nie przeszedł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma co się przejmować z Senatu wyjdzie stary projekt ustawy do sejmu a tam po ,,namyśle,,wycofają z obrad i po co tyle halasu

      Usuń
  51. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pan Borowski już pracował nad ustawą i co z tego wyszło wszyscy wiemy. Ma Pani rację lepiej niech już da sobie spokój. Nowa senacka komisja ustawodawcza powinna się dokładnie zająć i opracować projekt ustawy naprawczej sprawiedliwy dla wszystkich. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Najlepiej to zrobi Pan Karczewski,ma w tym doświadczenie.Może mu w tym pomóc żona prawdopodobnie rocznik 1953.

      Usuń
    3. Do 20,03, czy nie za szybko Pani napisała do p. Borowskiego, a moze teraz ma inne przemyslenia, jescze nie wiadomo dokładnie o co chodzi , a juz tyle hałasu, w goracej wodzie kapana.trzeba sie zastanowic, pózniej pisac, troche rozsadku

      Usuń
  52. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  53. Do 29.32 to niech Pani powie czemu tak jest? Ja 53 rocznik, obok sąsiadka 53 rocznik.Ona zakończyła pracę mając 50 lat,początkowo była na świadczeniu przedemerytalnym, a później w wieku lat 55 przeszła na wcześniejszą emeryturę i nie wystąpiła z wnioskiem do ZUS o powszechną bo ktoś tam ktoś powiedział że wychodzi mniej. Miała em. Wcz. 2100 zł na rękę. W miesiącu lipcu br.
    złożyła wniosek na em.powszechną i ma 3200 zł na rękę. Ja mam 42 prawie lata pracy i moja emerytura 1880 zl na rękę.Ona lat pracy ok 35.Bralam emeryturę.wczesn. owszem ale miałam pewien próg, tak że prezes obniżył mi wynagrodzenie i ja w sumie wtedy miałam tyle samo em. plus wynagrodzenie.Emeryture przelyczilam w roku 2014, bo uważałam że powszechna będzie korzystniesza i wyszła niższa od wcześniejszej.Kropka. A teraz nic.

    OdpowiedzUsuń
  54. Znalazłam wywiad z Panem Borowskim, 10.06.2019r.opublikowany na stronie SENATU, w którym informuje, że projekt ustawy powinien dotyczyć wszystkich osób.
    Trzymajmy go teraz za słowo przy nowym projekcie.

    https://www.senat.gov.pl/aktualnosci/art,11766,senator-borowski-pracujemy-nad-jedna-z-najwazniejszych-realizacji-wyrokow-trybunalu-konstytucyjnego.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i właśnie senator Borowski twierdzi, że ustawa ma byc tak skonstruowana, że mowi o osobach. Nie mowi nic o roku 1953,tylko mowi o zasadzie i obejmuje nie tylko tzw. art. 46 dotyczący typowych emerytur ale również emerutury branżowe.
      No to poczekajmy. Nie wierzę by nowy marszałek senatu zechcial naruszac konstytucyjne prawa obywateli.

      Usuń
  55. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 20.59 ja pracowałam dłużej niż ona o 10 lat.To też tych składek odłożyłam więcej.Ludzie tacy, czy to ,kobiety z naszego rocznika czy te mamy z dziećmi dostali kasę, nikomu nie żałuję, ale uważam że jest krzywdzące wobec niektórych pań z naszego rocznika, może czesc dostanie więcej.

      Usuń
  56. Wśród starszych roczników też były panie , które na przeliczeniu nic nie zyskiwały i zostawały na wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
  57. Do pań,które em.wcz.pobieraja na podstawie art.46 ustawy,lecz nie w związku z art.29,tylko pozostałymi znajdującymi się w treści art.46.
    Znalazłam wyrok NSA syg.akt.I OSK 755/16,którego uzasadnienie jest bardzo ciekawe i nadające się do wykorzystania.
    Z uzasadnienia wynika,że treść uzasadnienie wyroku TK nie ma znaczenia prawnego.Uzasadnienie zawiera tylko argumentację mającą przemawiać za rozstrzygnięciem i wydaniem orzeczenia.Jakiekolwiek treści zawarte w uzasadnieniu takiego orzeczenia,nie stanowią treści rozstrzygnięcia czyli wydania wyroku.Brak jest podstaw prawnych do uznania,aby uzasadnienie stanowiło w jakimkolwiek zakresie uzupełnie rozstrzygnięcia(wyroku TK)Jest to opinia sędziów NSA,czyli prawników z prawdziwego zdaarzenia.Na tej podstawie można stwierdzić,że orzeczenie TK P 20/16 jasno określa podstawę prawną przejscia na emeryturę,którym jest art.46 ustawy o FUS,bez wyróżnika art.29.Zatem obejmuje wszystkie pozostałe art.zawarte w jego treści,wbrew twierdzeniu ZUS.
    Wyrok ten został przywołany przez WSA w Kielcach II SA/KE 129/10.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie cytuj tego co nie ma zastosowania. Wyrok TK nie może dotyczyć sytuacji innej niż była przedmiotem rozważan trybunalu.
      Pytanie prawne zostalo postawione w związku z postępowaniem prowadzonym w sprawie gdzie emerytura zostala przyznana na podstawie art. 29 w zw. z art. 46. Byl jeszcze poruszony art. 50, ktory w ocenie Sądu nie mial on zastosowania.

      Usuń
    2. Do 22:08
      Jak brzmi treść pytanie i treść orzeczenia TK wszyscy mogą przeczytać.Pozostałe informacje są zawarte w uzasadnieniu,które jest tylko argumentacją do wydanego orzeczenia,nie mającego żadnego znaczenia prawnego.Tak wynika z przywołanego uzasadnienia wyroku NSA.Ponadto z tresci obszernego uzasadnienia wyroku TK wynika,że niekonstytucyjny przepis objął swym zakresem wszystkie emerytki rocznk 53,nie tylko z art.46 lecz i pozostałych wymienionych w niekonstytucyjnym art.25ust.1b.Ten art.zawierał w swej treści art.46 bez wyróżników,dlatego pytanie prawne jak i orzeczenie TK,też zawiera tylko art.46 ustawy em.
      TK jest "sądem prawa,nie "sądem faktów",wydane wyroki nie dotyczą spraw indywidualnych,lecz mają bliżej nie określonych adresatów.Gdyby TK mógł wydać orzeczenie dotyczące innych norm prawnych niż określone w pytaniu,to by to uczynił.W treści wyroku wykazał by art.46 w zw.z art.29.,jednak nie uczynił tego.W uzasadnieniu też nie ma jednoznacznego stwierdzenia,że wyrok dotyczy tylko kobiet z podstawą art.29 w zw.z art.46.Nie ma też jednoznacznego stwierdzenia,że nie dotyczy kobiet z art.32,33 i 39,które są wymienione w art.46 ustawy,który to art.przywołano zarówno w pytaniu jak i orzeczeniu.

      Usuń
  58. Czy w projekcie naprawczym dla wcześniejszych roczników 1949-1952 nie można ustalić ,że wcześniejsze emerytury odejmujemy dopiero od dnia wejścia ustawy 01.01.2013r i wtedy wszycy "spóźnieni "też cokolwiek by zyskali,może nie 1000-2000,ale 500 napewno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2019-11-13/pierwsza-inicjatywa-ustawodawca-w-senacie-chodzi-o-zanizone-emerytury/

      Usuń
    2. Jeżeli projekt ustawy naprawczej będzie dotyczył wyłącznie wykonania wyroku TK bez pochylenia się nowych senatorów nad sytuacją wszystkich wcześniejszych emerytów sprzed 31.12.2012 ,których objął art.24 ust.1b i 1c będzie to znaczyło,że zapowiedzi tak huczne zapowiedzi jak to od teraz będzie szanowana Konstytucja są obłudą.Wykorzystywanym politycznie sloganem.

      Usuń
  59. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy 21:51.
      A no właśnie, same chcecie zyskać, a tu na tym blogu cały czas obsesyjnie powtarzacie, że "dlaczego niby rocznikowi 53 ma się coś więcej należeć".

      Usuń
    2. Jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, ze chodzi o pieniądze!

      Usuń
  60. Prawników na blogu jak mrówków! Każdy tak interpretuje, aby było na jego korzyść, a jak już nie może być na jego korzyść, to szuka na kogo by tu zwalić winę, najchętniej na ZUS. Dziękujcie, że ZUS jeszcze jest, już przerabialiśmy OFE, i co wyszło? ZUS ma gwarancje Skarbu Państwa, dlatego emerytura jest pewna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1;09;
      A niby dlaczego mialyby byc odliczone emerytury przyznane (pobrane) po osiągnięciu wieku emerytalnego?
      Emeryturę się pobiera od dnia złożenia wniosku (art. 129 ustawy). Prawo nabywa się po spelnieniu wszystkich niezbędnych warunków (art. 100). Moglo sie je spelnic po rygorami przepisow jeszcze w 2012. W np. 2015 r. skladam wniosek. Moja stratą bedzie, jezeli moja ew. bedzie nizsza od ep. Ale stosowanie art 25 ust 1b ustawy albo jakieś potrącenie przeciez to naciągane którego pojac się nie da.

      Usuń
    2. Czy ZUS jest bez winy,gdy dalej stosuje niekonstytucyjny przepis?
      Niekonstytucyjność przepisu potwierdził TK wyrokiem
      P 20/16.
      Czy bezprawna interpretacja ZUS,treści tego orzeczenia (wyroku),że dotyczy on tylko podstawy,która wynika z art.46 w zw.z art.29 jest zgodna z tym orzeczeniem i obowiązującym prawem?
      Interpretację uzasadnia się zdaniem przywołanym w uzasadnieniu wyroku TK,że pytania prawne sformułowano w związku ze sprawą związaną z odwołaniem się emerytki,mającej em.wcz.przyznaną na podst.art.46 w zw.z art.29.Zgodnie z obowiązującem prawem,nie ma to żadnego znaczenia prawnego.
      Brak jest podstaw prawnych na przywoływanie treści uzasadnienia,gdyż uzasadnienie nie stanowi treści orzeczenia TK(wyroku).
      Taka interpretacja wyroku a tym samym stosowanie niekonstytucyjnego przepisu w wydawanych decyzjach dla ubezpieczonych,które przeszły na em.na podstawie art.46(bo taki został wymieniony w orzeczeniu TK),już po wydanym wyroku TK,jest naruszeniem prawa materialnego.Powoływanie się ZUS,że wydawane decyzje są deklaratywne,jest gołosłowne,jeśli używa się bezprawnej interpretacji w celu ominięcia norm prawnych wyrokiem TK.
      Można zadać pytanie,czy nie jest to celowe działanie organu,mające istotny wpływ na bezpodstawne wydłużenie postępowania, zniechęcenia lub wycofania się ze swoich rozstrzeń osób ubezpieczonych? Wiek,zdrowie,nieznajomośc obowiązującego prawa i finnanse tych osób,nie pozwalają na długotrwałe procesy itp.działania.Wiele z tych osób może nie doczekać pozytywnego skutku,gdyż takie są prawa natury.Takim zachowaniem nie buduje się zaufania,a pózniej ma się nieuzasadnione pretensję do ubezpieczonych.
      To ZUS powinien dziękować,że ubezpieczeni płacili i płacą składki,do czego są zobowiązani prawem i z tego się wywiązali,a nie odwrotnie.

      Usuń
    3. 10:42
      Nie wiem z jakiego powodu nazwałaś mnie komunistką, bo nic takiego z mojego komentarza nie wynika.
      Zakład Ubezpieczeń Społecznych w 2019 r. skończył 85 lat. Został powołany do życia rozporządzeniem prezydenta Ignacego Mościckiego z 24 października 1934 r.
      Komuniści nie wymyślili nowego systemu ubezpieczeń, jak coś dobrze działa, to po co to psuć?

      Usuń
  61. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogą być wyłączone z braku odliczenia pozostałe osoby (spoza rocznika 1953) przebywające obecnie na „emeryturach wcześniejszych”, w tym np. nauczyciele, kolejarze, górnicy, osoby pracujące kiedyś w szczególnych warunkach i charakterze a także część emerytek z roczników 1949-1952, które z braku informacji od płatnika, czyli ZUS, nie złożyły wniosków o emeryturę powszechną do końca 2012r a nawet, co szczególnie bulwersujące w aspekcie dyskryminującego zróżnicowania - część kobiet z rocznika 1953. Ww. grupy osób, w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę wcześniejszą (a często wymuszania jej przez pracodawców, co ukróciło dopiero postanowienie SN w 2008r), również nie miały wiedzy o przyszłym wprowadzeniu w życie art. 25 ust. 1b i 1c do „ustawy emerytalnej”. Wprowadzenie to, w trakcie przebywania tych osób na emeryturach wcześniejszych naruszało ich prawa nabyte. Niemożliwa była przecież rezygnacja z przyznanej już emerytury a decyzja emerytalna ZUS powodowała skutki prawne. Taka sytuacja tworzy obecnie ewidentną dyskryminację tego grona emerytów w stosunku do pozostałych „emerytów wcześniejszych”, znajdujących się w tej samej sytuacji, którzy uniknęli krzywdy powodowanej ww. zapisem ustawowym.
      Uważam, że w następstwie skutków powyższego wyroku TK występuje obecnie powiększenie obszaru nieuzasadnionego, nierównego traktowania i dyskryminacji z uwagi na rok urodzenia czy płeć - zabronionej w Konstytucji RP. Trudno już mówić o jakimś jednostkowym, wyjątkowym traktowaniu. Przecież osoby te, również nie miały możliwości wystąpienia do ZUS o przyznanie emerytury w wieku powszechnym - z racji ukończenia powszechnego wieku emerytalnego dopiero w 2013r i później. Zawarte w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP postanowienie nakazujące "równe traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy stanowionego prawa, również w postaci niniejszej inicjatywy ustawodawczej Senatu, nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub przyznających bezzasadne przywileje. W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego należy wręcz stwierdzić, iż "równość w prawie" oznacza nakaz jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych. Wszystkie podmioty prawa (sytuacje) charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.
      W związku z powyższym sądzę, że inicjatywa ustawodawcza Senatu nie może ograniczyć się jedynie do „emerytek z rocznika 1953”, ale objąć powinna również innych, wszystkich, bez wyjątku „wcześniejszych emerytów”, czyli sprowadzić się de facto do wykreślenia art. 25 ust. 1b i 1c z aktualnie obowiązującej „ustawy emerytalnej”.Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, aby Senat mając inicjatywę ustawodawczą, przyjął zarówno zapisy zawierające odniesienie stricte do wyroku TK, jak i zapisy powodujące usunięcie w całości art. 25 ust. 1b i 1c. Krzywdzące jest też określanie jakichkolwiek ram czasowych na złożenie wniosku do ZUS. Ma być BEZTERMINOWO.

      Usuń
    2. PROPOZYCJA USUNIĘCIA Z USTAWY ART.25 UST.1B I 1C JEST RACZEJ NIE REALNA. POWINNIŚMY TAKIEGO POSTULATU NIE SKŁADAĆ,PONIEWAŻ USTAWODAWCA MOŻE ZMIENIAĆ USTAWY,DODAWAĆ LUB USUWAĆ ARTYKUŁY , ALE TE ZMIANY NIE MOGĄ SIĘGAĆ WSTECZ TYLKO DOTYCZYĆ NOWYCH SYTUACJI OD CHWILI WEJŚCIA W ŻYCIE NOWEJ USTAWY ( z dodanym ,usuniętym, zmienionym artykułem itd.) JEŻELI TE ZMIANY SA BARDZO ISTOTNE USTAWODAWCA POWINIEN WPROWADZIĆ PRZEPISY PRZEJŚCIOWE. SAMO VACATIO LEGIS NIE WYSTARCZA..W NASZYM PRZYPADKU VACATIO LEGIS JEST WYŁĄCZNIE PRZYKRYWKĄ DLA USTAWODAWCY. ZUS DYSPONUJE DANYMI ILE OSÓB Z ROCZNIKÓW 49-52 ZŁOŻYŁO WNIOSKI O EMERYTURĘ POWSZECHNĄ OD CZERWCA DO GRUDNIA 2012.NIECH TE DANE OPUBLIKUJE.DOWIEMY SIĘ ILE OSÓB Z TYCH ROCZNIKÓW WIEDZIAŁO O DODANIU ART25 UST.1b i 1c. NAJWAŻNIEJSZE,ŻE TE ART. NIE POWINNY DOTYCZYĆ TYCH ROCZNIKÓW. OSOBY 49-52 POSIADAŁY DO GRUDNIA 2012R WIEK iI STAŻ DO EM.POWSZECHNEJ.A WNIOSEK O EM POWSZECHNĄ MOGŁY ZŁOŻYĆ KIEDY CHCIAŁY.TAKIE PRZEPISY JE OBOWIĄZUJĄ I ŻADNA INTERPRETACJA ZUS I SPOLEGLIWYCH SĄDÓW TEGO NIE MOŻE ZMIENIĆ.KONSTYTUCJA,KONSTYTUCJA,KONSTYTUCJA.PO TRZYKROĆ KONSTYTUCJA.CO NA TO NOWY MARSZAŁEK SENATU.

      Usuń
    3. do 15:31
      Czy ci się zaciął klawisz "caps lock"?
      Komentarzy internetowych nie pisze się wielkimi literami, bo według Netykiety oznacza to krzyk. No i źle się czyta taki druk.

      Usuń
    4. A może właśnie to jest krzyk.Krzyk rozpaczy,że od tylu lat tak nas ustawodawcy traktują jako :głupi,ciemny naród,który wszystko kupi. Zawsze mnie uczono,że nie słowa tylko czyny świadczą o człowieku.

      Usuń
  62. Dziś w sądzie - Piotrków trybunalski wszystkie przedawnione przegrane!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo współczuję. Pewnie Sąd znów dostał wytyczne, że będzie ustawa naprawcza i stąd takie wyroki. G.

      Usuń
    2. Za to w SO w Łodzi nadal pozytywnie dla przedawnionych

      Usuń
    3. A czy mogłyby Panie powiedzieć kto był sędzią i jakie uzasadnienie było tego wyroku? Czy sąd w ogóle zadawał jakieś pytania? Pozdrawiam

      Usuń
  63. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, co to ryzyko, czekać np. do 75 lat z zaniżoną emeryturą, aby dostać "więcej, ale teoretycznie krócej" ? A jesli śmierć przyjdzie szybciej ? Co do waloryzacji, tu UREALNIAJĄ wartość przyszłej emerytury i tyle.

      Usuń
  64. A co miałam robić jak ZUS nie dopełnił swoich obowiązków przed 2013 r. mimo, ze ep mi przyslugiwala i zrobil to dopiero w 2013. Ja mam placic za czyjes błędy? Tylko wtedy gdybym na to wyraziła zgodę a ja się nie zgadzam.

    OdpowiedzUsuń
  65. Witam Panie!dzisiaj w SO Katowice mialam rozprawę,,był stres a wyrok będzie ogłoszony dopiero za dwa tygodnie,dam znać.Pozdrawiam.Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  66. Proszę napisać więcej, bo jeżeli pamiętam to Pani miała przyznana em wczesniejsza na podst art 46 w związku z art 32? WJ

    OdpowiedzUsuń