3 września 2019

Wykorzystajmy kolejną "ostatnią" szansę



Kochani

              Nie do końca wiadomo, czy jeszcze w tej kadencji Parlamentu będzie procedowana emerytalna ustawa „naprawcza” po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 20119 r. w sprawie P 20/16,  zaproponowana przez Senat.

           Niemniej, musimy wykorzystać kolejną „ostatnią” szansę na możliwość wpłynięcia na kształt tej ustawy naprawczej.
Wysyłajmy listy, e-maile, do posłów z Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i do wszystkich pozostałych posłów.

          Bardzo proszę Was, Drodzy Państwo,  świetnie redagujący pisma, i naszych cudownych doradców,  o pomoc w napisaniu dobrego, wspólnego listu do posłów.

        Kasiu, renpo, barbro, przedawniona, Malutka i inne Panie i Panowie (przepraszam, że nie wymieniam wszystkich), proszę, skonstruujcie odpowiednie pismo do posłów, uwzględniające wszystkich pokrzywdzonych emerytów, wobec których zastosowano art. 25 u 1b, a także emerytów, dla których zapisy w projekcie ustawy naprawczej są niekorzystne i niesprawiedliwe.

         Dyskusje na temat pomysłów na reformę systemu emerytalnego i inne „złote” przemyślenia proponuję odłożyć na czas póżniejszy.


Informacje o procesie legislacyjnym ustawy naprawczej znajdują się pod adresem:


Tekst zmienionego, w stosunku do pierwotnej treści

(16 maja 2019 - Projekt ustawy dla kobiet 53


 projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, znajduje się pod adresem (pod postem zamieszczam treść projektu ustawy naprawczej w nowej, poprawionej przez Senat wersji)




 projekt                   
                        U S T A W A
                                                     z dnia
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.1)) po art. 194h dodaje się art. 194i i art. 194j w brzmieniu:
„Art. 194i. Przepisu art. 25 ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych urodzonych  w roku 1953, którzy pobrali emerytury wymienione w tym przepisie na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r., pod warunkiem  złożenia wniosku   o  emeryturę, o której  mowa w  art. 24, w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia     w życie niniejszego przepisu.
Art. 194j. 1. Ubezpieczony urodzony w roku 1953, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e i art.  184 niniejszej ustawy lub  art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2203 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287), w oparciu o wniosek złożony przed dniem  6 czerwca 2012 r., może wystąpić o ponowne ustalenie emerytury przyznanej na podstawie art. 24, od podstawy ustalonej z zastosowaniem art. 194i, w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.
2.  Przeliczeniu  podlega   podstawa   obliczenia   emerytury   ostatnio   przyjęta do ustalenia kwoty świadczenia, a następnie uwzględnia się kolejne zmiany wysokości świadczenia.
3.  Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia, od którego podjęto wypłatę emerytury przyznanej na podstawie art. 24, a w przypadku, gdy prawo do tej emerytury było zawieszone – od dnia, od którego mogłaby być podjęta jej wypłata.
4. Jeżeli ponownie ustalona wysokość emerytury przyznanej na podstawie art. 24 jest wyższa od wypłacanej dotychczas, emerytowi wypłaca się wyrównanie. Kwotę wyrównania stanowi różnica pomiędzy sumą kwot emerytur, jakie przysługiwałyby



1)  Zmiany tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  2245  oraz z 2019 r. poz. 39, 539, 730 i 752.


– 2 –


w okresie, o którym mowa w ust. 3, z uwzględnieniem ich waloryzacji, a sumą kwot wypłaconych w tym okresie.
5. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio do ponownego ustalenia wysokości renty rodzinnej.”.
Art. 2. 1. Z dniem zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury, o którym mowa w art. 194j ustawy zmienianej w art. 1, postępowanie w sprawie ponownego ustalenia wysokości emerytury lub renty  rodzinnej  z  pominięciem  przepisu  art. 25 ust. 1b ustawy zmienianej w art. 1, wszczęte przez organ rentowy w wyniku skargi
o wznowienie postępowania złożonej w trybie art. 145a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i 1133) lub przez sąd w wyniku skargi o wznowienie postępowania złożonej w trybie   art. 4011  ustawy  z  dnia  17  listopada  1964   r.      Kodeks   postępowania   cywilnego   (Dz. U. z 2018 r. poz. 1360, z późn. zm.2)), podlega zawieszeniu z mocy prawa do czasu wydania przez organ rentowy decyzji w sprawie tego wniosku.
2.   Organ rentowy zawiadamia sąd o złożeniu wniosku,  o którym mowa w ust. 1, oraz   o wydaniu decyzji.
3.   W przypadku wydania przez organ rentowy decyzji o odmowie ponownego ustalenia wysokości emerytury zgodnie z art. 194j  ustawy zmienianej w art. 1, organ rentowy lub sąd  z urzędu podejmuje zawieszone postępowanie, o którym mowa w ust. 1.
4.    Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, umarza się z dniem wydania przez organ rentowy decyzji zaspokajającej roszczenie w całości.
Art. 3. Przepisów art.  194j  ustawy  zmienianej  w  art.  1  nie  stosuje  się  do  spraw,  w których wskutek wznowienia postępowania, o którym mowa w art. 2, nastąpiło zaspokojenie roszczeń w całości.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.











2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1467, 1499, 1544, 1629, 1637, 1693, 2385 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 55, 60, 1043 i 1146.
   
U Z A S A D N I E N I E

1.   Cel projektowanej ustawy

Celem ustawy jest przywrócenie większej podstawy obliczenia emerytury rodzonym w 1953 r. ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną.
Chodzi o ustalenie w odniesieniu do ubezpieczonych urodzonych w 1953 r., którzy pobierali emeryturę („wcześniejszą”) na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e, art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zwanej dalej „ustawą”) lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982
r. - Karta Nauczyciela podstawy obliczenia emerytury („powszechnej”), o której mowa w art. 24 ustawy z pominięciem przepisu art. 25 ust. 1b ustawy, który nakazywał ją pomniejszyć o sumę kwot emerytury wcześniejszej. Przywrócenie wysokości podstawy z pominięciem art. 25 ust. 1b ma dotyczyć tych ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę wcześniejszą przed dniem 6 czerwca 2012 r., a jednocześnie nie osiągnęli wieku emerytalnego niezbędnego do uzyskania emerytury powszechnej na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy przed 2013 r.
Projekt dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. (sygn. akt P 20/16). Jego sentencja została ogłoszona 21 marca 2019 r. w Dz.
U. poz. 539, a jego pełna treść wraz z uzasadnieniem w OTK ZU A z 2019 r. poz. 11.

2.   Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego

2.1.  TK orzekł, że art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP.
2.2.  Istotą reformy ubezpieczeń emerytalnych z 1998 r. było uzależnienie wysokości emerytury od wielkości sumy składek, które ubezpieczony zgromadził w latach pracy oraz od wieku, w którym odszedł na emeryturę. Im później odszedł na emeryturę i - co się z tym wiąże - zgromadził więcej składek, tym większą miał emeryturę. Suma składek dzielona jest bowiem przez liczbę miesięcy oczekiwanego życia na emeryturze.


-2 -


Jednocześnie ustawa z 1998 r., ze względu na wiek, podzieliła ubezpieczonych na trzy grupy. Osoby urodzone w 1969 r. lub później miały gromadzić składki i mieć emeryturę wypłacaną na nowych zasadach, osoby urodzone do końca 1948 r. na starych, a osoby urodzone w latach 1949-1968 (w zależności od spełnienia dodatkowych warunków) miały możliwość wyboru zasad i wieku odchodzenia na emeryturę, co miało też wpływ na jej wysokość.
Regulacja skierowana do ubezpieczonych urodzonych w latach 1949-1968 (art. 46) przewidywała, że jeżeli nie osiągnęli wieku emerytalnego określonego w art. 27 pkt 1 (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), mogą przejść na emeryturę wcześniej (kobieta - po osiągnięciu wieku 55 lat, mężczyzna - 60 lat, jeżeli mają odpowiednią liczbę lat składkowych lub nieskładkowych), jeżeli spełniają łącznie następujące warunki: nie przystąpili do OFE, warunki do uzyskania emerytury określone w tych przepisach spełnią do końca 2006 r., nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.
Nowelizacja z 2012 r. polegała na zrównaniu wieku emerytalnego dla obu płci na poziomie 65 lat. Jednocześnie wprowadzono kwestionowany przepis (art. 25 ust. 1b) przewidujący, że jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 26b, 46, 50, 50a, 50e, 184 ustawy lub art. 88 Karty Nauczyciela (czyli tzw. wcześniejszą emeryturę), (zwaloryzowaną) podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 (czyli tzw. emerytury powszechnej) pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych tzw. wcześniejszych emerytur. Ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła ten przepis została opublikowana w Dzienniku Ustaw 6 czerwca 2012 r., a weszła w życie 1 stycznia 2013 r. Przepis ten (art. 25 ust. 1b) postawił kobiety urodzone w 1953 r. w specyficznej sytuacji. O ile kobiety urodzone w latach 1949-1952 mogły odejść na wcześniejszą emeryturę w latach 2004-2007, a następnie przejść na powszechną - w latach 2009-2012 (a więc przed wejściem w życie art. 25 ust. 1b), to kobiety urodzone 1953 r. mogły przejść z emerytury wcześniejszej na powszechną dopiero 2013 r. (wtedy dopiero kończyły 60 lat), a więc już po wejściu w życie przepisu nakazującego pomniejszyć podstawę emerytury o sumę świadczeń pobranych w ramach emerytury wcześniejszej. Problematyczność regulacji polega nie na tym, że pobrane wcześniej emerytury pomniejszają podstawę do wyliczenia emerytury (taka bowiem jest istota nowego ubezpieczenia emerytalnego), lecz na tym, że kobiety urodzone w latach 1949-1953 zostały przez


-3 -


ustawodawcę (w 1998 r.) „poinformowane”, że mogą odejść na wcześniejszą emeryturę, a następnie na powszechną, bez umniejszenia podstawy do wyliczenia emerytury, po czym ustawodawca (w 2012 r.) wprowadził zmianę dotyczącą w istocie tylko kobiet z 1953 r. przewidującą, że jeżeli jednak pobierały wcześniejszą emeryturę to suma tych świadczeń pomniejszy podstawę wyliczenia emerytury powszechnej. Przepis art. 25 ust. 1b nie budziłby wątpliwości, gdyby go ogłoszono przed 2008 r., w którym część kobiet urodzonych w 1953 r. podejmowała decyzję o przejściu na wcześniejszą emeryturę. Miałyby bowiem świadomość konsekwencji pobierania wcześniejszej emerytury.
2.3.  TK wskazał, iż „źródłem niezgodności art. 25 ust. 1b ustawy o FUS z art. 2 Konstytucji jest to, że pewna grupa adresatów tego przepisu ustawy - kobiety urodzone w 1953 r., które przeszły na wcześniejszą emeryturę przed 1 stycznia 2013 r. - nie była świadoma mającej nastąpić w przyszłości zmiany sposobu ustalania podstawy emerytury powszechnej. Kwestią konstytucyjną jest więc to, czy ustawodawca mógł - już po podjęciu decyzji przez uprawnione do tego osoby o przejściu na wcześniejszą emeryturę - zmodyfikować system obliczania podstawy emerytury przysługującej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego”.
Statuowana w art. 2 Konstytucji RP „[z]asada zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa ma ustalone i ugruntowane znaczenie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Oznacza konieczność zapewnienia bezpieczeństwa prawnego jednostki. Sprowadza się ono do takiego stanowienia i stosowania prawa, aby «nie stawało się (…) swoistą pułapką dla obywatela i aby mógł on układać swoje sprawy w zaufaniu, iż nie naraża się na prawne skutki, których nie mógł przewidzieć w momencie podejmowania decyzji i działań (…)»”. Oczywiście „[j]ednostka nie może racjonalnie oczekiwać, że system prawa pozostanie niezmieniony, w tym również, że dotyczące jej zmiany nie będą dla niej niekorzystne”. Jednakże „[m]oże (…) żądać, aby wprowadzenie ewentualnych zmian (…) nie było nieuzasadnione i zaskakujące”.
Zdaniem TK, „wprowadzenie do ustawy o FUS mechanizmu potrącania kwot pobranych świadczeń z tytułu wcześniejszej emerytury przy obliczaniu podstawy emerytury powszechnej dla kobiet urodzonych w 1953 r. nastąpiło z naruszeniem wynikającej z art. 2 Konstytucji zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Ubezpieczone, które zdecydowały się przejść na wcześniejszą emeryturę, nie miały - w momencie podejmowania tej decyzji na podstawie obowiązującego (…) stanu prawnego - świadomości co do skutków


-4 -


prawnych, jakie może ona wywoływać w sferze ich przyszłych uprawnień (…). Nie mogły przewidzieć, że przejście na emeryturę jeszcze przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, będzie wiązało się z pomniejszeniem zgromadzonego kapitału o pobrane świadczenia. (…). Dodatkowo należy zaznaczyć, że kobiety te przez cztery lata mogły realizować swoje uprawnienia w oparciu o obowiązujący przed 2013 r. stan prawny. Natomiast zasady ustalania wysokości świadczeń emerytalnych, wypłacanych kobietom urodzonym w latach 1949-1952, które przeszły na tych samych warunkach na emeryturę wcześniejszą, pozostały niezmienione”. W opinii TK, „[z] uwagi na to, że uprawnienia te z założenia miały charakter przejściowy (…) - nastąpiło niejako wzmocnienie usprawiedliwionego przekonania tych kobiet, że ustawodawca nie wycofa się z ich realizacji oraz że nie będą miały do nich zastosowania nowe uregulowania.
Zdaniem TK, należy też „odróżnić sytuację, w której uprawnienia (przywileje) zmienia się, ogranicza czy nawet odbiera na przyszłość, od sytuacji, w której «reguły gry» zmienia się w trakcie realizacji uprawnień w taki sposób, że uprzednio podjęte decyzje okazują się mieć niekorzystny wpływ na ukształtowanie kolejnych uprawnień, a ubezpieczeni nie mogli przewidzieć takiej zmiany w momencie podejmowania decyzji”.
„Ustawodawca, dokonując zmiany zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej w stosunku do kobiet urodzonych w 1953 r., naruszył zatem zasadę lojalności państwa względem obywateli. (…). Zasada zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa wyklucza (…) nagłe wycofywanie się państwa ze złożonych obietnic lub ustalonych reguł postępowania”.
„W konkretnych warunkach niniejszej sprawy pozostawienie okresu 6 miesięcy od uchwalenia zmiany art. 25 ust. 1b ustawy o FUS do czasu jego wejścia w życie nie miało żadnego znaczenia dla osób, które przeszły na wcześniejszą emeryturę do końca 2008 r.”. Między czerwcem, a grudniem 2012 r. kobiety te nie mogły już podjąć żadnego kroku, który przeciwdziałałby skutkom podjętej w zaufaniu do ustawodawcy decyzji.
„Nie można przyjąć argumentacji podniesionej w stanowisku Marszałka Sejmu, że zmiana wprowadzona art. 25 ust. 1b ustawy o FUS stanowiła naprawienie błędu ustawodawcy”. Prawodawca posiada „fachowy aparat i niezbędne narzędzia służące prawidłowości i realności planowania finansowego w odpowiednio długiej perspektywie czasu. Nie może zatem wykorzystywać swoich władczych kompetencji, by przerzucać na obywateli skutki swoich decyzji podejmowanych w oparciu o błędne założenia”.


-5 -


2.4.  TK stwierdził, że skutkiem wyroku jest „prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji dla wszystkich kobiet objętych zakresem orzeczenia Trybunału. Przepis ten otwiera drogę do sanacji konstytucyjności sytuacji prawnych, w których zastosowanie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS wywołało konsekwencje zakwestionowane przez Trybunał. Z powszechnego charakteru wyroków TK, o którym mowa w art. 190 ust. 1 Konstytucji i utraty mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu (…), wynika, że możliwość rozstrzygnięcia sprawy z pominięciem derogowanego przepisu odnosi się zasadniczo do wszystkich spraw, w których niekonstytucyjny przepis był podstawą orzeczenia o prawach osób uprawnionych, bez względu na to, kto i w jakim trybie zwrócił się do Trybunału z odpowiednim żądaniem”.
TK zaznaczył, że „pojęcie «wznowienia postępowania», o którym mowa w art. 190 ust.
4 Konstytucji ma szersze znaczenie niż pojęcie «wznowienia» w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich procedurach regulowanych w ustawach i obejmuje wszelkie instrumenty proceduralne stojące do dyspozycji stron, organów i sądów, wykorzystanie których umożliwia przywrócenie stanu konstytucyjności orzeczeń”.
Dodał jednocześnie, że „przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie uwzględniają jednak specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem sanacji konstytucyjności w sprawach dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym samym znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach”.
W konsekwencji - zdaniem TK - „[w] celu zagwarantowania jednolitych zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie. Trybunał pragnie jednocześnie podkreślić, że niewydanie takiej regulacji przez ustawodawcę nie zamyka drogi do wznowienia postępowania. Oznacza to również, że do czasu wydania takiej regulacji osoby uprawnione mogą występować z wnioskami o wznowienie postępowania”.

3.   Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

Zgodnie z art. 190 ust. 4 Konstytucji RP orzeczenie TK o niezgodności z Konstytucją aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę


-6 -


do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania. Przepisy przewidują, że:
1)           gdy TK orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, na podstawie którego została wydana decyzja (ZUS) - skargę o wznowienie wnosi się w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK (art. 145a § 2 K.p.a.),
2)           gdy TK orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie (sądu) - skargę o wznowienie wnosi się w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie orzeczenia TK (art. 407 § 2 K.p.c).
ZUS zamierza jednak do wznowienia postępowań stosować również przepis art. 146
K.p.a. przewidujący, że „[u]chylenie decyzji (…) nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło (…) pięć lat”. Zatem jeżeli kobiety urodzone w 1953 r. wystąpiły zaraz po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego - czyli w 2013 r. - do ZUS o ustalenie powszechnej emerytury i w tym samym roku ZUS wydał decyzję, to nie będą już mogły domagać się skutecznie wznowienia postępowania, ponieważ 5 lat minęło w 2018 r. Trudno przewidzieć reakcję sądów na odmowne decyzje ZUS w takich przypadkach. W celu zapobieżenia ponownemu naruszeniu zasady lojalności organów władzy publicznej wobec jednostek, należy wprowadzić przepis pozwalający na niestosowanie art. 146 K.p.a. i jego odpowiedników, w przypadkach, gdy wznowienie postępowania następuje w terminie określonym w art. 145a § 2 K.p.a. lub jego odpowiednikach.
Ponadto, w związku charakterem pytań prawnych sądów do Trybunału Konstytucyjnego i wyroków będących reakcją na te pytania, wykonywany wyrok TK dotyczył jedynie konkretnej sytuacji prawnej: kobiety urodzonej w 1953 r., która przeszła na wcześniejsza emeryturę na podstawie art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Tymczasem zakwestionowany przez TK niekonstytucyjny mechanizm z art. 25 ust. 1b zastosowano do wszystkich osób, które przechodziły na emeryturę wcześniejszą na podstawie art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e, art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Osoby te, przechodząc na wcześniejsza emeryturę nie wiedziały, że kwoty wcześniej pobranych świadczeń pomniejszą podstawę emerytury wyliczonej na podstawie art. 24, a jednocześnie


-7 -


nie miały możliwości przejścia na emeryturę, o której mowa w tym przepisie, przed wejściem w życie art. 25 ust. 1b.
Projekt przewiduje również: 1) zwrócenie ubezpieczonym różnicy między pobieraną dotychczas emeryturą, a emeryturą, która powinna być wypłacana, 2) ponowne przeliczenie renty rodzinnej, 3) zawieszenie lub umorzenie postępowań w sprawie ponownego ustalenia podstawy obliczenia emerytury, wszczętych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.
Ostatecznie przyjęta przez Senat treść projektu jest węższa od pierwotnego projektu przedstawionego przez komisję i zaakceptowanego w pierwszym czytaniu, ponieważ nie dotyczy ubezpieczonych urodzonych w innych latach.

4.   Konsultacje

Nadesłane w ramach konsultacji opinie i uwagi są zamieszczone na senackiej stronie internetowej. Wyniki konsultacji przedstawiono w Ocenie Skutków Regulacji.

5.   Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.









Komisja Polityki Społecznej i Rodziny (PSR)

·         Strona główna komisji
·         Skład komisji
·         Podkomisje
·         Prace Komisji
·         Listy do Komisji
Aktualny skład Komisji   - 36 posłów
Rusecka Urszula  (PiS) 
przewodniczący
Duda Elżbieta  (PiS) 
zastępca przewodniczącego
zastępca przewodniczącego
zastępca przewodniczącego
zastępca przewodniczącego

Borowiak Joanna  (PiS) 
Chrobak Barbara  (Kukiz15) 
Drozd Ewa  (PO-KO) 
Duda Antoni  (PiS) 
Frydrych Joanna  (PO-KO) 
Henczyca Bożena  (PO-KO) 
Jarubas Krystian  (PSL-KP) 
Klawiter Jan  (niez.) 
Kochan Magdalena  (PO-KO) 
Kołodziej Ewa  (PO-KO) 
Kozanecka Ewa  (PiS) 
Miller Rajmund  (PO-KO) 
Nowicka Danuta  (PiS) 
Rosa Monika  (PO-KO) 
Ścigaj Agnieszka  (Kukiz15) 
Śniadek Janusz  (PiS) 
Świat Jacek  (PiS) 
Tomaszewska Ewa  (PiS) 
Wargocka Teresa  (PiS) 
Warwas Robert  (PiS) 


156 komentarzy:

  1. W kształcie zaproponowanym przez Senat ustawa nie może powstać. Jest NIEKONSTYTUCYJNA bo DYSKRYMINUJĄCA. Dyskryminuje nie ujętych emerytów i emerytki z innych roczników, którzy do 1.01.2013r byli juz na wszystkich formach emerytur wczesniejszych i do tego czasu nie osiągnęli powszechnego wieku emerytalnego. Projekt senacki faworyzuje rocznik 1953 dyskryminując pozostałe.

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy to coś da? Albo będzie przyjęta we wrześniu b.r. ustawa w takim kształcie jak jest, albo wcale. Natomiast obecne pisanie dla przyszłego, jeszcze nie wybranego, Sejmu nie ma najmniejszego znaczenia. Szkoda zachodu, lepiej się skupić na przygotowaniu do spraw sądowych.
    Takie jest moje zdanie. Ale oczywiście kto chce, niech pisze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sąd nic innego nie zasądzi jak tylko to co uchwali rząd.

      Usuń
    2. Ja uważam, że pisać trzeba,Pani Jola dobrze radzi,pozdrawiam rocznik 53

      Usuń
    3. Rozpatrzenie pisma, zgłoszenie poprawek, czytania, głosowania itp. to wymaga czasu. Pisać to trzeba było jak tylko pojawiła się ta zmieniona wersja ustawy, wtedy było więcej czasu na te wszystkie czynności. Czy dadzą radę to wszystko rozpatrzyć, ew. pozmieniać i uchwalić ustawę?

      Usuń
    4. Tak też uważam żeby zeby napisać taką petycje do posłów z podpisami tak jak składałyś my do senatu.Ale bardzo prosimy te panie które wymieniła p. Jola jak również te osoby których nie wymieniła o zredagowanie takiego pisma. Te panie pięknie wtedy opisały całą naszą sytuację i lepiej sie w tym wszystkim orientuja .Pozdrawiam r 1953-przedawniona

      Usuń
    5. Skoro pismo jest gotowe, to po co wymyślać nowe? Co najwyżej zrobić lekki retusz albo lifting i gotowe

      Usuń
    6. Pisaliśmy petycję gdzie się dało I z jakim skutkiem jednym słowem zostałysmy zlekcewazone pozostaje tylko walczyć w sądach swoje rację bo sejm nam nie pomoze

      Usuń
    7. Sąd też nie pomoże.Ja już w sądzie byłam i nic...A tyle pań liczy na sądy

      Usuń
  3. "Dyskusje na temat pomysłów na reformę systemu emerytalnego i inne „złote” przemyślenia proponuję odłożyć na czas póżniejszy".

    Ustawa naprawcza jak najbardziej wpisuje się w reformę systemu emerytalnego, czy tego ktoś chce, czy nie. Ona nie jest oderwana od rzeczywistości i realiów tego systemu. Niestety, sprawę należy widzieć w szerszym
    kontekście. Dlatego wyrok dotyczy tylko tego jednego rocznika, i to nie wszystkich, tylko tych, które przeszły na emeryturę z określonych artykułów.
    Tak jak stopniowo zostało zlikwidowane przechodzenie na emeryturę wcześniejszą z art. objętych wyrokiem TK, tak samo emerytury będą ustalane po odliczeniu pobranych emerytur wcześniejszych. Jest o tym mowa w uzasadnieniu wyroku TK, tzw. wygaszanie przywilejów. Dlatego wyrok jest taki, a nie inny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziewczyny, proszę o wyjaśnienie jeśli to możliwe.Chodzi mi o wskaźnik lata życia. W przeliczeniu ZUS zastosowano 248,6, czy jest on prawidłowy? Ja po prostu tego nie rozumiem :(
    Jestem nieprzedawniona, odwołałam się do Sądu Okręgowego za pośrednictwem ZUS w maju br., po otrzymaniu decyzji o przeliczeniu emerytury, która wyszła o 300 zł mniejsza od wcześniejszej, tej z 2014 r. W odwołaniu do Sądu zakwestionowałam to że ZUS nie przedstawił mi żadnych szczegółowych wyliczeń i poprosiłam o ustanowienie biegłego sądowego, który sprawdzi przeliczenie ZUS.
    W lipcu otrzymałam z ZUS szczegółowe wyliczenie, z którego wyszła ta niższa emerytura o 300 zł od pobieranej przeze mnie.
    Zastosowano wskaźnik lata życia 248,6 tj taki sam jak w 2014 r. To chyba coś nie tak. Nadmieniam, że do dziś ciągle pracuję (od dwóch lat na pół etatu), a emerytura mniejsza dlaczego?
    Do dziś nie otrzymałam żadnej informacji z Sądu, a to już przeszło 3 miesiące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, po prostu trzeba było siedzieć w domu i wachlować się. Emerytowi nie opłaca się pracować, bo nic mu się nie należy. Mam analogiczną sytuację. Mnie emeryturę przeliczali przez wskaźnik 253.70. Jak się okazuje prawo w niektórych sytuacjach tez działa wstecz dlaczego nie.

      Usuń
    2. Proszę nie zapominać, że przeliczanie ma miejsce w drodze wznowienia postępowania, a nie na wniosek złożony po raz pierwszy. To czyni różnicę.

      Usuń
    3. Biegły powinien wyjaśnić poszczególne działania matematyczne, co liczy i w jakim celu to robi oraz dlaczego bierze do obliczeń takie, a nie inne dane z tablic itp. Właśnie biegły powinien wyjaśnić dlaczego emerytura jest niższa, pomimo ciągłej pracy.

      Usuń
    4. do 14:00 i 16:45
      czy pracujące panie przez cały ten czas nie doliczały stażu do pobieranej emerytury wcześniejszej żeby ją zwiększyć?

      Usuń
    5. Na pewno dolicza się i przez to emerytura wcześniejsza jest mniej więcej o 300 wyższa. Natomiast do obliczenia powszechnej nie bierze się tych doliczeń.

      Usuń
    6. Jeśli kto pracuje to dolicza kwartały, a jeśli nie pracuje to nie ma czego doliczyć.
      W nowym systemie są waloryzacje kapitału i składek, a w starym doliczanie kwartałów do stażu, ale czy to można porównać ze sobą, jak to jest całkiem co innego.

      Usuń
    7. Anonimowy z 14:00. Par. 33 ust. 1 obowiazujacego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Spolecznej z dnia 11 pazdziernika 2011 r. stanowi, ze decyzja powinna podawac rodzaj swiadczenia, jego wysokosc i sposob obliczenia. ZUS jest wiec do tego zobowiazany by podac sposob obliczenia swiadczenia.Po co wiec jest biegly? To sa przeciez proste rachunki, ktore wykonuje kazdy uczen szkoly podstawowej.

      Usuń
    8. 20:11
      Aby sprawdzić poprawność wyliczeń ZUS?

      Usuń
  5. SO w Białymstoku wniosek o zawieszenie oddalił dzisiaj. Publikację wyroku wyznaczył na 17.09.br.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba ogłoszenie wyroku, a nie publikacje.
      Sąd ogłasza wyrok ustnie i krótko go uzasadnia.
      O wyrok na piśmie i sporządzenie do niego uzasadnienia, jeśli się chce mieć, to trzeba wystąpić z wnioskiem w określonym terminie po ogłoszeniu.

      Usuń

  6. Planowane posiedzenia komisji sejmowych
    Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

    11 września 2019 (środa), godz. 08:45
    Wspólne posiedzenie komisji: GMZ i PSR

    sala konferencyjna im. Jacka Kuronia (bud. F)
    Rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o pracy na statkach rybackich (druki nr: 3712 i 3738).

    Niestety nadal nie ma na wokandzie naszego projektu ustawy……..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Identyczny wpis jest na Jotowni, tylko tam nie jest anonimowy.

      Usuń
    2. No i co z tego? Przeciwna, że za dużo emerytek będzie o tym wiedzieć?

      Usuń
    3. 09:55
      Ależ skąd! Niech wie jak najwięcej.
      Chodzi mi o coś innego, już kiedyś ktoś pisał, że te same osoby zadają takie same pytania na obu blogach, i te same osoby na obu blogach im odpowiadają ...

      Usuń
    4. A widzisz w moim wpisie pytanie i odpowiedź? Dla twojej wiedzy to jest jedynie przykra dla nasz wszystkich informacja, że nadal Komisja nie rozpatrzy naszego projektu ustawy.......

      Usuń
    5. Nie przejmuj się tak, to tylko takie ogólne spostrzeżenie.

      Usuń
  7. Przed chwilą otrzymałam pismo z Sądu Okręgowego Jelenia Góra o odpowiedź czy wyrażam zgodę na zawiesze postępowania do czasu rozpoznania przez Sejm projektu nowelizacji ustawy. Mam 14 dni na udzielenie informacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Jak widać niektóre sądy same występują z zapytaniem o zgodę na zawieszenie, a niektóre odmawiają zawieszenia pomimo wniosku, nie ma więc jednolitego stanowiska.

      Usuń
  8. Rozprawa w sądzie okręgowym była na moją korzyść,pisałam wcześniej ,ZUS się odwołał i dostałam zawiadomienie na rozprawę do Sądu Apelacyjnego. Stawiennictwo nieobowiązkowe.Proszę o podpowiedź czy pisać do sądu apel. i jak pisać,co pisać, szczerze nie mam głowy.Pozdrawiam wszystkie Panie,N.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przejrzyj poprzedni post, tam są różne porady na ten temat

      Usuń
    2. Wzory pism są na blogu. Do apelacyjnego także. Czy któraś z was jest już po rozprawie w okręgowym w Warszawie. Jeszcze nie mam terminu. Odwołanie z uzasadnieniem wysłałam 1 sierpnia. Narazie cisza.

      Usuń
    3. Wiem Basiu ,że są wzory do sądow apelacyjnych,a mi chodzi o to ,że nie ja się odwołuje tylko Zus,bo sąd okręgowy wydał wyrok na moją korzyść.Nie wiem czy powinnam cos pisać od siebie do sądu apel.dziękuję

      Usuń
    4. 20:54
      Jak dostaniesz zawiadomienie z Sądu Apelacyjnego o terminie rozprawy to w odpowiedzi na to zawiadomienie napisz do SA krótkie pismo, że wnosisz o oddalenie apelacji ZUS i utrzymanie w mocy wyroku Sądu Okręgowego.
      W zależności co ZUS zarzucił wyrokowi w swojej apelacji możesz w kilku zdaniach odnieść się do tych zarzutów.

      Usuń
    5. Ślicznie dziękuję pozdrawiam

      Usuń
    6. 21:42
      Wcześniej nie możesz napisać, bo nie znasz sygnatury sprawy z Sądu Apelacyjnego, tam mają dużo spraw i nie będzie wiadomo której dotyczy Twoje pismo.
      W zawiadomieniu będzie podana sygnatura, zawsze trzeba się na nią powołać, aby pismo bez problemu mogło być dołączone do właściwych akt.

      Usuń
    7. Kochana dzisiaj dostałam zawiadomienie z Sądu Apelacyjnego i rozprawa 1 października,jest podana sygnatura,musze coś napisać,pomyślę. O apelacji Zus i zarzuty pisalam na blogu 15 sierpnia ok.23 godz.,dzięki za podpowiedź,Natalia

      Usuń
    8. 22:05
      Pani Natalio, znalazłam, skany apelacji ZUS. A czy ma Pani także kopię odpowiedzi Sądu Okręgowego na te apelację?
      ZUS skarży wyrok Sądu Okręgowego i Sąd Okręgowy na pewno udzielił odpowiedzi do Sądu Apelacyjnego na tę skargę, czyli apelację.
      Pani nie musi odpowiadać, bo Sąd Okręgowy już to zrobił, on broni swojego wyroku, więc na pewno to solidnie uzasadnił, Pani tylko popiera, bo wyrok jest korzystny.
      Moim zdaniem, moim skromnym zdaniem ze strony Pani wystarczy krótkie pismo jak pisałam wyżej. Może Pani tylko dodać, że popiera Pani wszystkie argumenty Sądu Okręgowego zawarte w odpowiedzi na apelację. I to tyle. Powodzenia.

      Usuń
    9. Dziękuję bardzo kochaniutka .Nie mam żadnej kopii,nic,jak Sąd okręgowy odpowiedział na tą apelację ZUSu.Cos nspisze do Sądu Apelacyjnego,zobaczymy jak potoczą się sprawy,pozdrawiam,Natalia

      Usuń
    10. Natalio, masz trochę czasu. Przygotuję post w Twojej sprawie. Na pewno Panie pomogą napisać odpowiedż na apelację ZUS.
      Warto pojechać na rozprawę. Tam tylko potwierdzisz to, co napiszesz w odpowiedzi na apelację ZUS

      Usuń
    11. Dzięki Jola,buziaki ,pozdrawiam,Natalia

      Usuń
    12. 22:43
      napisała pani:

      "Pani nie musi odpowiadać, bo Sąd Okręgowy już to zrobił, on broni swojego wyroku, więc na pewno to solidnie uzasadnił, Pani tylko popiera, bo wyrok jest korzystny."

      Tak się nie dzieje! Sąd okręgowy przesyła tylko do sądu apelacyjnego apelację ZUS oraz ewentualnie pani odpowiedź na tę apelację ZUS. Sąd okręgowy nie broni swojego stanowiska, bo obronić się powinien sam wyrok z uzasadnieniem.

      Usuń
    13. 07:46
      Dziękuję za to dopowiedzenie.
      W takim razie w swoim krótkim piśmie pani Natalia powinna napisać, że wydany wyrok został przez Sąd Okręgowy uzasadniony i ona, jako strona, popiera w całości wydany wyrok wraz z jego uzasadnieniem. Wnosi o oddalenie apelacji i utrzymanie w mocy tegoż wyroku.

      Usuń
    14. c.d. 08:39
      Myślę, że takie krótkie pismo będzie najlepsze. Pani Natalia nie jest prawnikiem, a silenie się na napisanie "uczonego" pisma z powołaniem się na jakieś paragrafy, będzie po prostu śmieszne, bo wiadomo, że z czegoś to przepisane. Wystarczy kilka prostych pytań Sądu z powołaniem się na jakieś przepisy i pani Natalia może nie dać rady polemizować w Sądzie. Zawsze warto być sobą.

      Usuń
    15. Dziękuję kobietki, coś tam napiszę po swojemu tylko tak sobie myślę że jezeli mi policzą, o ile wygram wg wskaźników z roku 2014 to po pomniejszeniu pobranych emerytur mi nadal wychodzi wczesniejsza wyższa. Natalia

      Usuń
    16. 10:02
      A czy te wskaźniki są jakoś omówione w uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego? Może spróbować podnieść temat wskaźników w piśmie do Sądu Apelacyjnego?

      Usuń
    17. Do Joli K.,co kochana sądzisz o wpisie anonima z 10.10 w mojej sprawie,Natalia

      Usuń
    18. Do Anonimowej z 10.10 pisze Natalia.W wyroku pisze tak"pkt 1:zmienia zaskarżoną decyzję o tyle,że ustala Natalii ..........prawo do przeliczenia emerytury przyznanej......znak ....z pominięcuem w podstawie obliczenia emerytury sumy kwot pobranych emerytur w wys...
      poczynając od 1 marca 2016 r. Pkt 2:oddala odwołanie w pozostałym zakresie"

      Usuń
    19. 11:42
      Z tego rozumiem, że Sad nie wyliczył konkretnej kwoty emerytury bez odliczeń, tylko ustalił. ze ma pani prawo do przeliczenia z pominięciem pobranych, natomiast samo konkretne wyliczenie ma zrobić ZUS.
      W takim razie nadmień, że sąd tak ustalił, ale nie podał szczegółowo jakie pozostałe parametry mają być przyjęte do obliczeń. Następnie rozwiń, że uważasz, że powinno być tak, tak i tak, bo to i to i tamto, nie chcę już się rozpisywać, ale wiadomo o co chodzi.
      Dodaj, że jako tzw. przedawniona zostałaś pozbawiona możliwości wznowienia postępowania, bo wyrok TK został wydany po upływie 5 lat od doręczenia ci decyzji, i w międzyczasie upłynął termin przewidziany w art. 146 kpa. Z tego powodu jesteś pokrzywdzona, bo postępowanie w twojej sprawie nie mogło być wznowione a wadliwie wydana decyzja nie mogła być uchylona. Jakkolwiek nastąpiło to z przyczyn obiektywnych, to nie zmienia to faktu, że taki obrót spraw pozbawił cię możliwości wycofania wniosku z 2014 r. po uchyleniu decyzji wydanej w świetle wyroku TK z 6 marca 2019 sygn. ... z naruszeniem prawa i ponownego jego złożenia jako wniosku pierwszorazowego w dogodnym dla ciebie terminie.
      Wyrok daje możliwość przeliczenia emerytury, ale tylko przeliczenie z zastosowaniem obecnych wskaźników daje szansę na jej zwiększenie. Od 2014 przybyło ci 5 lat, jesteś starsza, a nie młodsza, i uważasz, że powinnaś być potraktowana w przeliczeniu jak osoba 65-letnia, a nie 60-tka. Emerytura powszechna była do tej pory zawieszona i nie było ani jednej wypłaty. Kapitał początkowy został wyzerowany, a twoim zdaniem powinien podlegać waloryzacji do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej. Tylko tak przeliczona emerytura zrekompensuje ci poniesione szkody spowodowane czynnikami niezależnymi od Ciebie.

      Usuń
    20. Dziękuję serdecznie dla Pani za podpowiedź i porady, ja zawsze sięgam po porady mądrzejszych.Dużo zdrówka życzę, Natalia

      Usuń
    21. c.d. 13:04
      dwa zdania do poprawy:

      1.
      Z tego powodu jesteś pokrzywdzona, bo postępowanie w twojej sprawie nie mogło być wznowione a wadliwie wydana decyzja nie mogła być uchylona.

      Trzeba poprawić poprzez pominiecie: "postępowanie w twojej sprawie nie mogło być wznowione a"

      2.
      Wyrok daje możliwość przeliczenia emerytury, ale tylko przeliczenie z zastosowaniem obecnych wskaźników daje szansę na jej zwiększenie.

      Trzeba dopisać: .... daje szansę na jej realne i godziwe zwiększenie.

      ad 1. Taka zmiana, bo postępowanie było wznowione, tylko decyzja odmowna.

      ad2. Chodzi o podkreślenie, że przeliczenie tylko dla samego przeliczenia niewiele daje, a właściwie to nic nie daje, jeżeli wcześniejsza ciągle wyższa.

      Usuń
    22. 13:25
      Dziękuję, przyda się. Tak sobie myślę, że dobrze by było, gdyby jakiś autorytet, a jest nim niewątpliwie Sąd Apelacyjny, dał jasną, jednoznaczną interpretację sposobu przeliczenia emerytury po wyroku TK.

      Usuń
    23. Pomyliłam się, ma być 13:16,
      wpis z 13:25 jest mój :)

      Usuń
    24. Już miła Pani niedługo sie wyjaśni,w połowie mca wyślę pisemko do Sądu apel.a rozprawa w apel. też niedługo.Dziękuję.N.

      Usuń
    25. Do 13:O4.
      Wydaje mi się,że na przywołanie okoliczności opisanych w Twoim komentarzu,dopiero przed Sądem Apelacyjnym jest już za póżno.Sąd Apelacyjny dokonuje tylko oceny wyroku Sądu Okręgowego i zarzutów wynikajacych z apelacji ZUS.Jeśli S.A. oddali apelacę ZUS,a tym samym podtrzyma wyrok S.O.,to ZUS będzie musiał wydać decyzję,chyba,że wniesie kasację do SN.Dopiero od tej decyzji będzie można się odwołać i przywołać okolicznosci zawarte w komentarzu.

      Usuń
    26. 15:56
      Też o tym myślałam pisząc powyższy komentarz, ale nie wiemy co było zawarte w odwołaniu, może te zarzuty tam były, a jeśli nie, to może chociaż jaką wykładnię ogólną da Sąd Apelacyjny. Podnosząc te kwestie teraz właściwie niczym się nie ryzykuje, najwyżej nie zajmą się tym. Jeśli będzie taki scenariusz jak w opisie Twego komentarza, to najwyżej drugi raz te okoliczności zostaną przywołane w ewentualnym odwołaniu od decyzji, co dopiero będzie wydana po wyrokach sądowych. Strona ma prawo nie wchodzić w takie szczegóły, bo nie jest profesjonalistą prawnikiem, dlatego uważam, dlatego jej więcej wolno napisać, a nawet i trochę zboczyć z tematu.

      Usuń
    27. Do 15:56 i 17:20 z dnia 04.09.2019
      Komentarz z dnia 30.08.2019r.godz.00:06 wskazuje,kiedy i do jakiego sądu zwracamy się z podobnymi sprawami.Każdy sąd ma określone prawem zadania i możiwości.

      Usuń
    28. 07:57
      Tak, wiem, ale spróbować można jak 17:20

      Anonimowy 30 sierpnia 2019 00:06

      23:09
      Zasadniczo wnioski dowodowe przedkłada się w sądzie pierwszej instancji, czyli w tym przypadku w Sądzie Okręgowym. Sąd Apelacyjny jako sąd drugiej instancji opiera się na zgromadzonym materiale dowodowym.
      Wnioski dowodowe można składać do końca postępowania w pierwszej instancji. Kiedy sprawa jest w drugiej instancji, zgłaszanie nowych dowodów jest co do zasady wykluczone. Możesz powołać się na nie jedynie, gdy zgłosisz je w środku odwoławczym i pod warunkiem, że wykażesz, iż wcześniejsze ich powołanie było niemożliwe lub że potrzeba ich powołania wynikła już w toku postępowania apelacyjnego.

      Usuń
    29. Pisalam odwołanie do sądu okręg. wg podanego wzoru na tym blogu,po prostu tak jak każda myślałam że przeliczą korzystnie a tu znowi wychodzą kwiatki z niewiedzy.Napiszę wkrotce pismo do sądu apel.i tyle w temacie, a nóż mnie wysluchają też.

      Usuń
    30. 10:00
      Jeśli można spytać, to jaki to był wzór odwołania?
      Na blogu to są różne porady, a decyzja na czym się wzorować zawsze należy do każdego.
      Nie ma pewności, czy korzystając z innego wzoru, wyrok byłby korzystniejszy. Czy napisane takimi czy innymi słowami to Sąd i tak wychwyci sens odwołania.

      Usuń
    31. Wzor z 8 maja podany na blogu Odwołania do sądu pracy.N

      Usuń
    32. Znalazłam, czy ten?
      To dobry wzór, ogólny, ale dobry, on jest zredagowany z kilku różnych, ten akapit o art. 114 przydał się jak najbardziej :)
      Poza tym każdy mógł go jeszcze uzupełniać o własną historię czy własne żądania, można było dodać o sposobie przeliczania, ale tez nie wiadomo było jak sąd w ogóle odniesie się do art.114. Już samo to, że sąd jednak zobowiązał do przeliczenia na podstawie 144 ustawy jest sukcesem, inni w innych sądach mają i to odmownie.


      Miasto, data

      Imię i nazwisko
      Adres

      PESEL
      Nr emerytury ENP


      Sąd Okręgowy w ……..
      Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
      Adres sądu
      (za pośrednictwem ZUS w …….)


      Odwołanie od decyzji ZUS


      Odwołuję się
      od decyzji odmownej ZUS o wznowienie postępowania z dnia ……….( data kwietniowa lub majowa 2019 r.) znak ……….

      Odmowa uchylenia wadliwej decyzji z dnia …….. znak: …………… (ta pierwsza o przyznaniu emerytury ENP) jest dla mnie krzywdząca. Sam organ rentowy przyznał, że została wydana z naruszeniem prawa.

      Poprzez wydanie decyzji odmownej zostałam finansowo ukarana z powodu wadliwych przepisów i długiego oczekiwania, ponad 2,5 roku, na wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Tak długi okres spowodował upływ 5-letniego terminu określonego w art. 146 kpa.

      Konstytucja RP gwarantuje równe traktowanie wszystkich obywateli, a ja zostałam potraktowana gorzej niż inni, w wyniku czego poniosłam wymierną szkodę finansową.

      Organ rentowy odmówił mi uchylenia zaskarżonej decyzji i ponownego, poprawnego obliczenia mojej emerytury, bez potrąceń z kapitału początkowego, pomimo, że był do tego zobowiązany na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy emerytalnej.


      Na zasadność stosowania w takich przypadkach art. 114 ustawy emerytalnej wskazuje orzecznictwo, m.in. wyroki Sądu Apelacyjnego w Łodzi, III AUa 1750/12, Sądu Okręgowego w Kaliszu, V U 1017/13, , a także przywołane w 119 akp. uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego postanowienie TK z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35, zgodnie z którym do przywrócenia stanu konstytucyjności należy wykorzystać ustawy zwykłe. Taką ustawą zwykłą jest własnie u.e.r. z przepisem art. 114.

      Wnoszę o uchylenie odmownej decyzji organu rentowegoz dnia ……….., znak ………….. i orzeczenie co do istoty sprawy ewentualnie przekazanie sprawy organowi rentowemu do ponownego rozpatrzenia.

      Z poważaniem

      Usuń
  9. Kiedyś już o , to pytalam, ale zapytam jeszze raz: czy ustalając emeryture kapitałową z pomniejszeniem pobranych emerytur ZUS prawidlowo odlicza kwoty pobranych emerytur wraz z waloryzacja. Panie , które mają liczoną w 2019r emeryture bez odliczeń ,nie musza przecież zwracac waloryzacji swoich emerytur wcześniejszych,korzystając z podwójnej waloryzacji za okres 2008-2019 / przy emeryturze i kapitale /.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie kwoty pobrane, takie odliczone.

      Usuń
    2. Nowa emerytura,ale wzięte 2 waloryzaje za ten sam okres 2008 -2019r,a powinien być kapitał zwaloryzowany do 2019r minus suma kwot waloryzacji emerytur wcześniejszych za okres 2008-2019 i to podzielone przez miesiące.

      Usuń
    3. 22:53
      Nie rozumiem, o co chodzi, o jakie dwie waloryzacje
      Czy ktoś pobiera emeryturę wcześniejszą, czy powszechną, to są one waloryzowane w marcu każdego roku takim samym wskaźnikiem.
      Waloryzacja kapitału to inna waloryzacja.

      Usuń
    4. Do 00:00
      Bo tego nie można zrozumieć inaczej,niż celowe
      działanie zmierzające do pogorszenia ogólnej sytuacji emerytów.Ja życzę osobie piszącej takie komentarze wszystkiego najlepszego i spełnienia marzeń również tych wynikających z jej wpisów.

      Usuń
    5. 16:10
      Proszę się nie denerwować, ja naprawdę nie ogarniam tego tematu, po prostu nie znam się na tym, dlatego zapytałam. Moje słowa zostały opatrznie zrozumiane.

      Usuń
  10. Proszę wyjaśnienie jeśli to możliwe.Chodzi mi o wskaźnik lata życia. W przeliczeniu ZUS zastosowano 248,6, czy jest on prawidłowy? Ja po prostu tego nie rozumiem :(
    Jestem nieprzedawniona, odwołałam się do Sądu Okręgowego za pośrednictwem ZUS w maju br., po otrzymaniu decyzji o przeliczeniu emerytury, która wyszła o 300 zł mniejsza od wcześniejszej, tej z 2014 r. W odwołaniu do Sądu zakwestionowałam to że ZUS nie przedstawił mi żadnych szczegółowych wyliczeń i poprosiłam o ustanowienie biegłego sądowego, który sprawdzi przeliczenie ZUS.
    W lipcu otrzymałam z ZUS szczegółowe wyliczenie, z którego wyszła ta niższa emerytura o 300 zł od pobieranej przeze mnie.
    Zastosowano wskaźnik lata życia 248,6 tj taki sam jak w 2014 r. To chyba coś nie tak. Nadmieniam, że do dziś ciągle pracuję (od dwóch lat na pół etatu), a emerytura mniejsza dlaczego?
    Do dziś nie otrzymałam żadnej informacji z Sądu, a to już przeszło 3 miesiące.
    Czy któraś z Pań może mi sensownie wyjaśnić czy wskaźnik 248,6 jest prawidłowy, czy nie powinien być niższy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sąd czeka na informację od ciebie, abyś ustosunkowała się do wyliczeń biegłego.
      Napisz do sądu, że nie rozumiesz skąd się wzięły takie wskaźniki. Dokładnie tak napisz, jak tutaj napisałaś na blogu.

      Usuń
    2. Nie otrzymałaś żadnej informacji z Sądu, a w odwołaniu zakwestionowałaś nieprzedstawienie przez ZUS szczegółowych wyliczeń. ZUS w lipcu przysłał Tobie szczegółowe wyliczenie - może tak ZUS załatwił Twoje odwołanie /bez przekazania do Sądu/. Zadzwoń do Sądu, czy dotarło tam Twoje odwołanie lub sprawdz w ZUS czy przekazał do Sądu Twoje dokumenty. Z tego co wiem ZUS może uznać każde odwołanie i załatwić je samodzielnie, lub przekazać do Sądu.

      Usuń
    3. Wg ZUS wyrok TK dla nieprzedawnionych zmienia tylko jedno: nie odlicza się pobranych emerytur wcześniejszych. Resztę parametrów do obliczenia emerytury ZUS bierze wg daty złożenia wniosku, w Twoim przypadku był to rok 2014. Z "wieku dożycia" 248,6 m-cy wnioskuję, że składałaś wniosek na początku roku 2014 /tabela dożycia 2013 dla osoby w wieku 60lat i 9m-cy/. Takie tabele obowiązują zawsze od 01.04. do 31.03. następnego roku. Kapitał początkowy i składki - też stan na rok 2014, jedyna różnica to nieodliczanie pobranych emerytur.Do obliczonej na 2014 r. emerytury ZUS zastosował także coroczne doliczanie odpowiedniej kwoty ze składek z bieżącej pracy i coroczną waloryzację emerytury /marcową/ - za lata 2014-2019. Jeśli wejdzie Ustawa, to może coś się zmieni...

      Usuń
  11. otrzymałam wyrok z uzasadnieniem, sąd powołując się na 114 ustawy emerytalnej zmienił postanowienie o odmowie przeliczenia przedawnionej w ten sposób iż przyznał mi prawo do przeliczenia bez pomniejszania emerytury od daty jej przyznania 2014 r, co teraz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to co, zmieniłaś status, nie jesteś już przedawniona. Czekaj na decyzję ZUS według wskazań Sądu, chyba że Sąd sam przeliczył i wyrok jest jednocześnie decyzją. Porównaj obie emerytury i zdecyduj którą wolisz.
      Warto więc odwoływać się, to jest korzystny wyrok.

      Usuń
  12. Jezeli emerytura ma byc ponownie obliczona bez pomniejszania to wszystkie obliczenia sa dokonywane zzastosowaniem wszystkich dsnych tej decyzji z 2014 r.. Nie bedzie tylko pomniejszenia wynikajacego z zastosowania art. 25 ust. 1b.Gdyby ta decyzja zostala uchylona (czego nie ma) wowczas musialby byc zlozony nowy wniosek i wskaznik dozycia bylby z dnia zlozenia wniosku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok uchylił decyzję ("zmienił postanowienie o odmowie przeliczenia przedawnionej")
      i przekazał sprawę do ZUS
      ("przyznał mi prawo do przeliczenia bez pomniejszania emerytury od daty jej przyznania 2014 r,") do przeliczenia bez odliczeń.

      Uchylona decyzja w 2014 r. była wydana na złożony wtedy wniosek, teraz decyzja została uchylona, co oznacza, że jest do rozpatrzenia według wskazań Sądu wniosek z 2014 r.
      Dlatego nie ma potrzeby składać nowego wniosku, bo jest do załatwienia stary wniosek.
      Nowy byłby potrzebny wtedy, gdyby tego z 2014 nie było, gdyby został wycofany. Możesz próbować go wycofać, ale nie wiem, czy to się uda.

      Usuń
    2. 21:56
      Masz rację, decyzja na podstawie art. 114 ustawy nie jest uchylana, tylko ponownie przeliczana.
      Prawomocna decyzja może być uchylona po wznowieniu postępowania i wtedy można by spróbować wycofać stary wniosek z 2014 r.
      Ale z kolei pojawia się przeszkoda dla przedawnionych, którym nie można wznowić postępowania z powodu terminu art. 146 kpa.
      Przedawnionym pozostaje przeliczenie na podstawie art. 114, jeśli sąd tak orzeknie, bo ZUS z reguły odmawia. Więc przeliczenie tak, ale bez możliwości wycofania wniosku. W sumie do tego samego prowadzić będzie i ustawa naprawcza, aby wszystkim umożliwić przeliczenie.
      Proszę mnie poprawić, jeśli źle kombinuję.

      Usuń
  13. Pani Wero,jaki ma Pani wskażnik dożycia?W moim przypadku ZUS podał z dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego,czyli 208,7 m.Jest on niewiele korzystniejszy od aktualnie obowiązującego.Pozdrawiam.Halina z B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. P Halino w decyzji z 02. 05 wskaznik- 203,50 a w decyzji z 25. 07- 200,80 w każdej z nich odjęto pobrane emerytury.Pracowałam do maja 2018r. Czy ma Pani maila, może byśmy pogadały? Pozdrawiam Wera

      Usuń
    2. Pani Wero,jutro wyjeżdżam na Mazury.Mam tam ograniczony dostęp do internetu.Jak wrócę,spróbuję się z Panią skontaktować.Może wspólnie coś uradzimy.Pozdrawiam.Halina z B.

      Usuń
    3. Przyjemnego pobytu
      Wera

      Usuń
  14. Wg mnie jest bardzo korzystny bo przeważnie ZUS nam liczy na dzien przyznania EP tj. około 250

    OdpowiedzUsuń
  15. Pytanie z trochę innej beczki. Może ktoś pomoże.

    Rozprawa jest wyznaczona na listopad, czy można jeszcze wysłać pismo o zawieszenie, w związku z pracami legislacyjnymi?

    Czy któraś z Pań miała już rozprawę w sądzie Świdnickim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 10:56
      Według mnie można wysłać, można też zgłosić na początku rozprawy

      Usuń
  16. Jeśli ustawa treaz nie wejdzie proces legislacji zaczyna się od nowa albo wcale A wyroki Trybunalu Konstytucyjnego nie zawsze były wykonywane

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę dodać, że jestem przedawniona.

    OdpowiedzUsuń
  18. komentarz z godz.13:47 Ja mam wyznaczoną sprawę w Sądzie Świdnickim na dzień 21.października br. i pisałam o zawieszenie postępowania do czasu ukazania się ustawy ,naprawczej,ale Sąd oddalił,zaznaczam ,że jestem przedawniona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry
      Moja sprawa 16 września i też Sąd nie wyraził zgody na zawieszenie .Jestem przedawniona .pozdrawiam Jolka.

      Usuń
  19. Czy można wiedzieć w jakim mieście ten korzystny wyrok? Gratulacje G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, ale do kogo Pani pisze?

      Usuń
    2. Chodzi o wyrok pani Natalii? To chyba gdzieś na Mazurach albo na Podlasiu.

      Usuń
    3. Rozprawa była w Sądzie Okręgowym w Suwałkach a Sąd Apelacyjny w Białystoku,piszę do Pani G.,pozdrawiam,N

      Usuń
    4. A jaka sygnatura sprawy w Suwałkach
      Maria

      Usuń
  20. Na stronie Sejmu została dodana opinia ZUSu 30-08-2019 Do druku nr 3720- opinia ZUS http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?documentId=FA40BEE8B24ABAFAC1258448003DF8A8

    OdpowiedzUsuń
  21. Na stronie internetowej Sejmu została opublikowana rozbrajająco "obszerna" opinia Rady Nadzorczej ZUS na temat senackiego projektu ustawy "naprawczej" (druk sejmowy nr 3720).

    http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/C260E61D2C7B274BC125846B00423383/%24File/3720-002.pdf

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno żeby zaopiniowali negatywnie to, co wcześniej sami napisali.

      Usuń
    2. Minister Zieleniecki jest w Radzie Nadzorczej ZUS. Trudno aby inaczej zaopiniował swoją ustawę. Tyle w temacie!!!!!!

      Usuń
    3. Oczywiście ze to ustawa Pana Zielenieckiego A nie senatu

      Usuń
    4. Ciekawe, czy projekt ustawy konsultowano także z Markiem Buciorem (teraz przeniesionym do departamentu polityki rodzinnej)?

      Usuń
  22. Jeżeli wejdzie ustawa naprawcza,to podejrzewam,ze będziemy musiały składać składać wnioski,to i emerytura powinna byc liczona jak pierwszakom tzn.,od nowa, czy jak będzie.W sumie wielka niewiadoma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj projekt Ustawy,wszystko wiadomo-nigdzie tam nie napisano o Twoich wizjach.Pozdrawiam

      Usuń
  23. Wnioski na pewno będą obowiązywały, ale czy uczynią one wnioskodawców pierwszakami? Kto ma już przyznaną emeryturę to co do zasady składa ERPO o przeliczenie, a kto nie ma jeszcze - to EMP o przyznanie.

    OdpowiedzUsuń
  24. W projekcie ustawy był podany termin na złożenie wniosku w terminie 6 miesiecy

    OdpowiedzUsuń
  25. Komisja ma kolejne posiedzenie, ale w sprawie swojego sprawozdania ze swoich prac. Nadal nic o nas....


    Planowane posiedzenia komisji sejmowych
    Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

    10 września 2019 (wtorek), godz. 17:00

    sala konferencyjna im. Jacka Kuronia (bud. F)
    Rozpatrzenie projektu sprawozdania Komisji z działalności w VIII kadencji Sejmu
    - przedstawia Przewodnicząca Komisji.

    11 września 2019 (środa), godz. 08:45
    Wspólne posiedzenie komisji: GMZ i PSR

    sala konferencyjna im. Jacka Kuronia (bud. F)
    Rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o pracy na statkach rybackich (druki nr: 3712 i 3738).

    OdpowiedzUsuń
  26. Jezeli wejdzie ustawa i przedawnione staną sie nieprzedawnione , to dlaczego bedą miały inaczej liczone niz obecnie nieprzedawnione? Proszę mi to wyjaśnić , bo czegoś tu nie rozumiem. Przecież bedą miały wtedy taki satatus jak obecnie nieprzedawnione . Dziekuje i serdecznie pozdrawiam wszystkie Bojowniczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą miały liczone tak samo jak nieprzedawnione

      Usuń
  27. Co Pani ma na myśli ze przedawnione będą inaczej liczone niż nieprzedawnione bo też nie rozumiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak tu Panie pisza. Juz kilka takich opini przeczytałam...

      Usuń
    2. Myślę, że chodzi o tryb postępowania. Przedawnione po wznowieniu postępowania otrzymują odmowę uchylenia decyzji sprzed lat z uwagi na upływ terminu 5 lat, dla nich furtką do przeliczenia emerytury jest art. 114 ustawy.
      ZUS nie zawsze tak robi, ale po wniesieniu odwołania sąd nakazuje tak przeliczyć. Takim przypadkiem jest opisywany w tym poście przypadek pani Natalii, wyrok wydał Sąd Okręgowy w Suwałkach, ZUS złożył apelację od tego wyroku i niedługo ma być rozprawa apelacyjna w Sądzie Apelacyjnym w Białymstoku.

      Natomiast nieprzedawnionym organ rentowy po wznowieniu uchyla decyzję sprzed lat i wydaje nową według wyroku TK.

      Usuń
    3. ZUS nie zawsze tak robi, tzn. nie orzeka po wznowieniu, aby przeliczyć na podstawie art. 114 ustawy, tylko odmawia uchylenia decyzji stwierdzając jednocześnie, że została ona wydana z naruszeniem prawa.

      Usuń
  28. Ja otrzymałam wezwanie do sądu na 15 10 zus zrobił symulacje emerytury okazało się ze powszechna wyższa ale zastanawia mnie je do zdanie ze wyższa przyslugiwalby od 1 03 2019r

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od daty złożenia skargi o wznowienie postępowania.
      Jeśli korzystniejsza jest emerytura w wysokości obliczonej na nowo, emerytura ta jest wypłacana począwszy od miesiąca, w którym została zgłoszona skarga o wznowienie postępowania.
      Jeżeli skarga o wznowienie została złożona w marcu 2019 r., to i korzystniejsza emerytura przysługuje od 1 marca 2019 r. Natomiast za lata wstecz przysługuje rekompensata. Jak dochodzić rekompensaty to na razie jeszcze dokładnie nie wiadomo, pewnie na drodze sądowej. Jeszcze chyba nikt nie dochodził.

      Usuń
    2. A mnie się wydaje, ze czytałam tu na blogu, że wraz z przeliczeniem z art. 114 sąd przyznaje wyrównanie roszczeń 3 lata wstecz (zgodnie z K.C.)G.

      Usuń
    3. 10:58
      Może i tak, nie śledzę dokładnie wpisów na blogu, gdyby tak orzekał, to temat byłby załatwiony kompleksowo. Ale nie wydaje mi się, dochodzenie odszkodowania odbywa się z pozwu cywilnego po uprawomocnieniu się decyzji, która daje podstawę do tego dochodzenia.

      Usuń
  29. Mi tez ZUS zrobił symulacje emerytury ale od chwili przejścia na emer. powszech. tj od 2013 r.Tylko nie pomniejszał o wcześniejsze emer. reszta taka sama , chociaż kapitał z 2015 r. - przeliczony urlop wychowawczy.Również podał kwotę na chwilę obecna. Emeryt. wyszła mi wyższa około 50 zł netto.Jesli możesz powiedzieć o ile wzrosła Ci emer.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS w symulację też zrobił odprzejscia a emeryture powszechna tj od 2013także w 2015 urlop wychowawczy tez podał kwotę na dzień dzisiejszy tylko nie wiem do której porównywać czy do 2013 czy do obecnej

      Usuń
    2. Kwotę,która masz wyliczona na nowo z 2013 czy 2015r porównujesz do wcześniejszej z 2019 r.To są kwoty brutto

      Usuń
  30. z 2013 r do roku 2013 a ta obecna do teraz. tylko sa to kwoty brutto

    OdpowiedzUsuń
  31. Prrzyslugiwalaby o 157 zl wyzsza

    OdpowiedzUsuń
  32. Słuchałam w interii facet z ZUSu mówił jeżeli chodzi o przedawnione, że będą mieć policzone em. wg nowej ustawy i dostaną rekompensate. Ale jak to ma wyglądać to nie wiem . Wszystko ma być w ustawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nikt nie wie bo nie wiadomo nawet czy ta ustawa bedzie

      Usuń
  33. To jak, to jest. czy poprawke przygotowuje Senat i Biuro Legislacyjne czy minister Zieleniecki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak to działa w naszym kraju. Widziałyscie Panie jak pracował Senat nad ustawą. Pan Zieleniecki się nią zajął i taki finał.

      Usuń
    2. Oficjalnie Senat i Biuro Legislacyjne, ale w praktyce obydwa te organy robią, co im każe p. Z.- a wcześniej- p. B.

      Usuń
  34. Niektóre panie dzwoniła do sejmowej komisji żeby się odwiedzić cz projekt będzie procedowanyto bardzo proszę o wiadomość czy to tylko był blef

    OdpowiedzUsuń
  35. Mam śledzić informacje a dowiedzieć się po 10tym września mam numer tel.i napewno zadzwonię

    OdpowiedzUsuń
  36. Cóż warte nasze uwagi skoro ,to nie sent decyduje.Odpowiedzi z ZUS znamy od lat pisane jednym schematem.

    OdpowiedzUsuń
  37. Jest komentarz nie wiem czyj w art. Głos Koszaliński o treści:Jest nadzieja - wg wstępnego harmonogramu 11 września w godz. 15.15 do 16.00 mają być przedstawione : stanowisko komisji i 5-minutowe wystąpienia w imieniu klubów poselskich.Jest to wiadomość z biura poselskiego.Jeżeli wejdzie pod obrady Sejmu to chyba nie będzie żadnego "samobójcy" który byłby przeciw...Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  38. Do N. z 4 września 17:23
    Dzięki za info. U mnie jutro "sądny dzień" SO Radom.
    Nikt na blogu nie pisał jakie u nas zapadają wyroki. Szkoda. Pozdrawiam G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma czego kochana się stresować,a jaki wyrok zapadnie to nie wiadomo,dla mnie byl korzystny a dzien wcześniej znajoma miała rozprawę i sąd oddalił.Nie ma reguły inny sędzia u mnie a inny dzień wczesniej,trzymam kciuki N.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję N. jutro napiszę jak było, no oczywiście jeśli przeżyję ten stres :-)Dzięki za wsparcie. Pozdrawiam G.

      Usuń
    3. Głowa do góry,z poczuciem humoru jakiś grosz mamy trudno,ja też nie mam szczęścia w życiu,zawsze pod wiatr.Jak padam to się podnoszę zakładam koronę i idę dalej, haha...

      Usuń
    4. Krystyna Ostróda (nieprzedawniona). 26.08. miałam sprawę w SO Elbląg.Na wokandzie były różne symbole emerytur a wyroki : zawieszone lub odrzucone. Byłam przygotowana - dzięki za to wszystkim Paniom. Przedstawicielka ZUS nie rzucała art. tylko odczytała parę zdań z decyzji podtrzymującej EW. Sędzia zaproponował mi przygotowanie nowego uzasadnienia i poradził skorzystanie z pomocy np kadrowej. Mam czas 2 tyg.Dzisiaj dostałam pismo ZUS/SO,że moje odwołanie w zakresie przeliczenia emerytury od 1.04.2014r nie może zostać uwzględnione. Powołują się na art 133 ust 1 pkt 2. Pozdrawiam.

      Usuń
    5. Art.133 ust. 1
      W razie ponownego ustalenia przez organ rentowy prawa do świadczeń lub ich wysokości, przyznane lub podwyższone świadczenia wypłaca się, poczynając od miesiąca, w którym powstało prawo do tych świadczeń lub do ich podwyższenia, jednak nie wcześniej, niż

      pkt 2.
      za okres 3 lat poprzedzających bezpośrednio miesiąc, o którym mowa w pkt 1, jeżeli odmowa lub przyznanie niższych świadczeń były następstwem błędu organu rentowego lub odwoławczego.

      No to dzieła, proponuję skorzystać ze ściągi w tym poście, ze wzoru odwołania i o sposobie przeliczenia - wpisy pod komentarzem Anonimowej N.(Natalii) z 3 września 2019 19:29.
      Może jeszcze ktoś coś podpowie.
      Odpowiedź ZUS to standardowe stanowisko. Trzeba pisać o swoje.

      Usuń
    6. A możesz napisać czego domagałaś się od sądu? Bo nie bardzo rozumiem czego sąd od Ciebie chce. Jakiego nowego uzasadnienia?

      Usuń
    7. 13:58
      To znaczy że jeszcze nie ma żadnego wyroku, trwa postępowanie i został wyznaczony nowy termin rozprawy, czy tak? A to uzasadnienie to jeszcze raz napisać odpowiedź na odpowiedź ZUS, czy uzasadnić odwołanie?
      A nie mogli na rozprawie przesłuchać Ciebie jako stronę i zapisać Twoje uzasadnienie do protokołu? Wtedy nie musiałabyś pisać.

      Usuń
    8. Krystyna Ostróda.
      Dostałam odpis pisma procesowego ZUS podtrzymujące swoją decyzję. Na rozprawie domagałam się przeliczenia mojej emerytury (po wyroku TK) tzn. waloryzacji zgromadzonego kapitału i składek oraz wskaźnika tzw. dożycia na dzień 1.04.2019. Motywowałam tym, że decyzja z 1.04.2014 była bezprawna. Mam złożyć do ZUS/SO swoje kolejne uzasadnienia do mojego odwołania. Nie ma wyroku, nie bardzo rozumiem bo na pytania sędziego odpowiadałam.

      Usuń
    9. 19:53
      Zatem jest szansa na pozytywne załatwienie, bo w przeciwnym razie Sąd nie chciałby kolejnego uzasadnienia odwołania. Co do zasady odwołaniem może być tylko jedno zdanie, odwołuje się.
      W takim razie trzeba zebrać myśli, przeanalizować odpowiedź ZUS, swoje odwołanie i swoją odpowiedż i zastanowić się, czego tam brak, co można jeszcze dodać, jakoś bardziej umotywować. Pani odpowiedź na odpowiedź ZUS to jakby przedłużenie odwołania, może jakieś argumenty ZUS nie zostały odparte.

      Usuń
  39. Dzięki Królowo, no to wezmę z Ciebie przykład. Pozdrawiam G.

    OdpowiedzUsuń
  40. Mam rozprawę na początku października ponieważ zus dal odpowiedz do sadu ze emerytura powszechna po przeliczeniu wyższa niż wczesniejsza i nie domagał się się żadnej odpowiedzi z mojej strony więc nie wiem co Jeszcze w sadzie mam powiedzieć jestem przedawniona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 17:52
      Wpis bardzo lakoniczny, zrozumiałam, że gdybyś nie była przedawniona, to zyskałabyś na tym przeliczeniu, a jedyną przeszkodą jest przedawnienie. A w jaki sposób przeliczono, z jakimi wskaźnikami? Jeżeli wyszło więcej nawet ze wskaźnikami z 2013 czy 2014 r. tylko z samego nie potrącania pobranych kwot, no to trzeba powiedzieć, że art. 114 ustawy daje ci możliwość, abyś mogła tę wyższą emeryturę dostać. Powołaj się na wyroki sądów (sygnatury), które w ten sposób orzekły. Na zasadność stosowania w takich przypadkach art. 114 ustawy emerytalnej wskazuje orzecznictwo, m.in. wyroki Sądu Apelacyjnego w Łodzi, III AUa 1750/12, Sądu Okręgowego w Kaliszu, V U 1017/13, , a także przywołane w 119 akp. uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego postanowienie TK z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35, zgodnie z którym do przywrócenia stanu konstytucyjności należy wykorzystać ustawy zwykłe. Taką ustawą zwykłą jest własnie u.e.r. z przepisem art. 114. Takim wyrokiem jest też wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach w sprawie Natalii, tylko nie znam sygnatury.
      Chociaż Sąd nie wzywa do żadnej odpowiedzi to jednak dobrze, abyś przed rozprawą napisała pismo, w którym zwrócisz się o przeliczenie na podstawie art. 114 ustawy i wymienisz te wyroki i Sąd je sobie znajdzie. Przestudiuj wpisy na tym poście, mogą być przydatne w Twojej sprawie.

      Usuń
    2. Na podstawie art. 114 dokonuje sie ponownego ustalenia emerytury. Nie ma zadnego przeliczenia. Przy przeliczeniach stara decyzja tylko jest zmieniona natomiast przy ponownym ustaleniu stara decyzja musi byc uchylona.

      Usuń
    3. 20:17
      Na stronie https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/przeliczanie-emerytur-i-rent
      przy wyjaśnieniach używane jest słowo "przeliczenie" na wniosek ERPO, natomiast na samym wniosku ERPO jest tytuł "Wniosek o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego".
      Wychodzi więc na to, że są używane zamiennie i to samo oznaczają jeśli chodzi o art. art. 108–113 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1383, z późn. zm.), bo taka jest podana podstawa prawna.
      Używa się też słowa "przeliczenie" w odniesieniu do obliczenia emerytury powszechnej celem jej porównania z wcześniejszą.

      Usuń
    4. Przeliczenie to ja rozumiem że tej samej em. a obliczenie to chyba od nowa

      Usuń
  41. Bardzo dobrze Szanowna Pani zrozumiała odwołując się do sadu p owolalam się właśnie na Art 114 w symulacji emerytury z 2013 R zastosowano takie same wskaźniki plus przeliczony kapital poczatkowy za r 2015 więc co Jeszcze dodać Bardzo dziękuję życzę zdrowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba na samym wstępie napisać, że podtrzymuje Pani swoje odwołanie i wnosi o uchylenie decyzji ZUS i przyznanie prawa do przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy.
      Nie szkodzi, że niektóre zdania się powtórzą, podkreśli to tylko fakt, że na tym Pani zależy.
      Wyrok TK został wydany po upływie 5 lat od doręczenia decyzji, i w międzyczasie upłynął termin przewidziany w art. 146 kpa. Z tego powodu jest Pani pokrzywdzona, bo decyzja, w świetle wyroku TK wydana z naruszeniem prawa, nie mogła zostać uchylona. Zostałaś pokrzywdzona, bo w ten sposób została Pani pozbawiona korzystniejszej emerytury powszechnej od pobieranej emerytury wcześniejszej. Przyznanie przez Sąd prawa do przeliczenia emerytury w oparciu o art. 114 ustawy przywróciłoby emeryturze jej właściwą wysokość.
      Art. 114 ustawy daje możliwość załatwienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu społecznego jak i słusznego interesu obywatela, o którym mowa w art. 7 kpa.
      W myśl natomiast art. 7a § 1 kpa jeżeli w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, to wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
      Odmawiając mi rzeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa. w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i
      inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i
      w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.

      Usuń
    2. Serdecznie dziękuję i pozdrawiam z Konina

      Usuń
    3. 19:23
      Dziękuję i również pozdrawiam.

      Można by jeszcze rozwinąć ten wątek ze wskaźnikami, jakie dane z tablic, waloryzacja do 2019, ale się boję, aby nie "przedobrzyć" (dają palec a chce się rękę, to nie dostaje się nic).

      Emerytura powszechna była do tej pory zawieszona i nie było ani jednej wypłaty. Kapitał początkowy został wyzerowany w 2015 r., a Pani zdaniem powinien podlegać waloryzacji do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej. Od 2014 przybyło ponad 5 lat, nikt nie jest młodszy, tylko starszy, dlatego uważa Pani, że w przeliczeniu emerytury powinna być Pani potraktowana jak osoba 65-letnia, a nie 60-tka.Tylko tak przeliczona emerytura zrekompensuje poniesione szkody spowodowane czynnikami niezależnymi od obywatela.

      Usuń
    4. Myślę ze jako przedawniona też boję się przedobrzyc domagając się przeliczenia ze wskaźnikiem z r 2019 być może że będzie uchwalona ustawa chociaż nie bardzo w to wierzę jeszcze raz wielkie dzięki

      Usuń
    5. 21:22
      Ale w dostępnym projekcie ustawy nic się nie mówi o wskaźnikach, tylko o nie potrącaniu pobranych emerytur wcześniejszych.
      Może zamiast domagania się nowych wskaźników sformułować zarzut, że ZUS dokonując swoich obliczeń nie wyjaśnił zasady obliczenia, dlaczego przyjął takie właśnie wskaźniki, że Pani nie rozumie, dlaczego przyjęto wskaźniki sprzed ponad 5 lat, a nie z roku 2019 na datę złożenia skargi o wznowienie. Być może wtedy Sąd zająłby stanowisko w tej sprawie i powiedział jak ma być.

      Usuń
  42. W mojej decyzji po przeliczeniu ponownym nie ma rekompensaty za trzy lata wstecz.Mam zamiar skladac wniosek do sądu z powodztwa cywilnego.Moze ktos ma na ten temat wiedzę Nieprzedaqniona Alicja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dlaczego z powodztwa cywilnego skoro problem reguluja przepisy ustawy emerytalnej?

      Usuń
    2. 19:10
      Najlepiej złożyć w tej sprawie wniosek do ZUS, jeśli na podstawie ustawy emerytalnej, jak napisał 19:44, to ZUS załatwi, a jeśli nie, to ZUS udzieli odpowiedzi i wyjaśni jak i gdzie wystąpić o rekompensatę.

      Usuń
    3. Skoro sprawę rekompensaty emerytury reguluje art. 133 ustawy emerytalnej to odpowiedzialny za nia jest ZUS. Co wiec ma wyjasniac? A moze?

      Usuń
  43. Dziękuję za odpowiedzi.Alicja

    OdpowiedzUsuń
  44. Owszem zus przeliczyl emeryture wg art.133,ale nie uwzglednia rekompensaty za 3lata wstecz bo nie uznaja naruszenia prawa.Nieprzedawniona Alicja.

    OdpowiedzUsuń