11 kwietnia 2019

Porady prawnika


Poniżej zamieszczam wpis, polecany przez adwokata z Wrocławia.  Pan Konrad Giedrojć zamieścił go na profilu swojej kancelarii na fb.


Odpowiadając na pytania, jak postąpić, aby uzyskać większą emeryturę na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie tzw. rocznika '53, zacznę od tego, że z telefonów, które otrzymałem wynika, że sytuacje Pań z rocznika '53 są częściowo zróżnicowane i nie zawsze należy postąpić "jak wszyscy", bo nasza sytuacja może się różnić istotnymi dla prawników niuansami.
Poniżej opis 3 klasycznych przypadków. Do dalszych odniosę się w miarę zapoznawania z dostarczanymi mi dokumentami.
I tak:
1) są osoby, które w ogóle nie ubiegały się o emeryturę powszechną (w powszechnym wieku emerytalnym) i nadal pobierają tzw. emeryturę wcześniejszą, zwykle przyznaną w 2008 r.
W przypadku takich osób (w dość dobrej sytuacji w mojej ocenie), najwłaściwszym w mojej ocenie środkiem jest po prostu wystąpienie teraz o emeryturę powszechną. W tym przypadku nie ma problemu z upływem 5 lat na wznowienie postępowania.
Do takiego wniosku (na formularzu) można dołączyć pismo, w którym wskaże się, że przepis art. 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i podstawa obliczenia emerytury nie podlega pomniejszeniu o sumę pobranej emerytury wcześniejszej.
W mojej ocenie złożenie tego wniosku mogło mieć miejsce także przed opublikowaniem wyroku TK w Dzienniku Ustaw (jedna z osób miała takie wątpliwości).
Można ewentualnie złożyć do ZUS w takiej sytuacji pismo precyzujące żądanie wniosku ze wskazaniem, że chcemy uwzględnienia przy orzekaniu przez ZUS stanu prawnego wynikającego z wyroku TK.
2) są osoby, które w 2013 r. otrzymały decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej, ale jej nie pobierały, bo była niższa niż emerytura wcześniejsza.
W tym wypadku rzeczywiście jest największy kłopot, bo już otrzymałem sygnały, że ZUS odmawia wznowienia postępowania z uwagi na upływ 5-letniego terminu z k.p.a.
Przypomnę zatem, że wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie TK, pojęcie „wznowienia postępowania”, o którym mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji ma szersze znaczenie niż pojęcie „wznowienia” w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich procedurach regulowanych w ustawach.
W samym uzasadnieniu wyroku TK jest to napisane.
ZUS nie może zatem stawiać przeszkód proceduralnych i jeżeli uważa, że wznowienie postępowania zakończonego decyzją z 2013 r. (zwykle) nie jest dopuszczalne, to powinien zastosować przepis, o którym była już mowa, art. 114 ustawy o emeryturach i rentach.
Nadaje się on do tego celu, jest na tyle ogólny, że w powiązaniu z zasadą wykładni przepisów w zgodzie z Konstytucją, aby wcielić w życie wartości Konstytucyjne, powinien umożliwiać jeżeli nie "wznowienie postępowania", to "przeliczenie emerytury".
Przepis ten bowiem wprost odnosi sie do spraw zakończonych prawomocną decyzją. Organ rentowy, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, uchyla lub zmienia decyzję i ponownie ustala prawo do świadczeń lub ich wysokość.
Pytanie, które jest aktualne, to czy można w jednym wniosku wnosić o wznowienie w trybie k.p.a. i jednocześnie w trybie art. 114. W mojej ocenie może to być kłopotliwe i warto złożyć dwa wnioski.
W razie decyzji odmownej ZUS należy się odwoływać do sądów i nie należy się tego obawiać!!!
3) sytuacja osób, które odwoływały się w 2013 r. do sądów jest zbliżona, choć w ich wypadku z uwagi na datę zakończenia postępowania sądowego niejednokrotnie możliwe będzie skorzystanie z klasycznej drogi wznowienia postępowania.
O kolejnych sytuacjach napiszę, jak już zaznaczyłem, w późniejszym terminie.

120 komentarzy:

  1. Pani Jolanto
    Dziękuję bardzo za wpis .
    Nie mam konta na facebooku , dzięki Tobie mogłam zapoznać się z opinią p.adwokata.
    Jestem w tej drugiej grupie kobiet.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Ja również bardzo dziękuję za udostępnienie wpisu adwokata K. Gedrojc. Polecenie dość cenne i godne uwagi. Pani Jolanto jak będzie możliwość to proszę o dalsze propozycje. Dziękuję i pozdrawiam Wiesława B. z Jeleniej Gory

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem emerytką rocznik 53 i posiadam decyzje z listopada 2014 roku czyli jeszcze przed upływem 5 lat złożyłam wniosek skarge 1 kwietnia 2019 roku i czekam co ZUS mi odpowie
    Pozdrawiam Elżbieta z Iławy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A można prosić o wzór takiego pisma .Też posiadam decyzję złożona przed upływem 5 lat,czyli z 2016 r.

      Usuń
  4. Witam Serdecznie Też nie mam konta na FB. Złożyłam wniosek do ZUS o przeliczenie emerytury powołując się na TK z dnia 6 marca 2019 r. Do dzisiaj odpowiedzi nie otrzymałam co mam dalej robić ???? Boję się żeby mi jakiś termin nie przepadł..U mnie minęło 5 lat od decyzji ZUS. Nie odwoływałam się pozostawiono mnie na starych zasadach ponieważ nowe wyliczenie było niższe i pozostawiono mi korzystniejsze z literką E. Pozdrawiam serdecznie - proszę o informację ..-dziękuję Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Ewo
      Mamy taką samą sytuację.
      Pisma w tej samej sprawie złożyłyśmy z koleżanką 29 marca i też nie mamy żadnej odpowiedzi z Zusu.Informowałam się z Zusem poprzez formularz kontaktowy-odpowiedż była ,że nie mają jeszcze żadnych wytycznych w naszej sprawie ale pisma do Zus należy złożyć do 23 kwietnia.Bądżmy dobrej myśli.Pozdrawiam Jolanta z Warszawy.

      Usuń
    2. Dzień dobry Jolu!!! Nie wiem co mam robić czy jeszcze raz do 23 kwietnia złożyć wniosek do ZUS. Jak będę miała informacje z ZUS dam znać..Pozdrawiam Ewa.

      Usuń
    3. Jutro będę w Zusie dam znać co się dowiedziałam.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    4. Witaj Ewo.Moja sytuacja taka sama jak twoja.Nie składałam jeszcze wniosku,mam zamiar jutro to zrobić.Czy możesz napisać wzór takiego pisma.Janka

      Usuń
    5. Witam Cię Ewo
      Byłam dzisiaj w Zusie.
      Nie składamy żadnych dodatkowych pism , czekamy na odpowiedzi z Zus.
      Nie mają jeszcze wytycznych
      w sprawach emerytek 53.
      Cierpliwości .
      Pozdrawiam Jolanta.👍

      Usuń
    6. Dziękuję Bardzo..czekamy cierpliwie!!! Pozdrawiam Spokojnych Świąt Życzę Ewa.

      Usuń
    7. Do Janka zB .Przepraszam dopiero dzisiaj zobaczyłam Twoją prośbę..Teraz cierpliwie czekamy ..Myślę że dałaś sobie radę i wysłałaś do ZUS.Pozdrawiam Spokojnych Świąt życzę..Ewa.

      Usuń
  5. Już mam mętlik w głowie od czytania tych wszystkich wpisów.Ja należę do tych kobiet z rocz53 które nie składały wniosku na przeliczenie EP. Nie wiem do kiedy złożyć wniosek ,bo ile pań tyle zdań?W każdym ZUS-IE też podają inne informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w takiej samej sytuacji nigdy nie składałam wniosku o emeryturę powszechną, nadal na wczesniejszej ale caly czas jeszcze pracuję, miałam przeliczane świadczenie ze względu na staż pracy i wyższy wskaźnik. Mam proste pytanie czy na złożenie teraz wniosku o powszechną mam jakiś ograniczony termin, bo też w tych wypowiedziach się polubiłam. Czy jest ktos jeszcze w podobnej sytuacji? T1953. Lublin

      Usuń
    2. Szanowna T 1953
      Jestem na emeryturze wcześniejszej,nigdy nie składałam wniosku oraz nadal pracuję.Postanowiłam zaryzykować i wniosek składam w lipcu.Taka jest moja interpretacja wyroku Trybunału-czy słuszna? Czas zweryfikuje moją pazerność.Pozdrawiam.Krystyna z lubuskiego

      Usuń
  6. Pozwolę sobie zastosować -,,kopiuj, wklej,,komentarz emerytki53.
    Anonimowy13 kwietnia 2019 18:15
    Moja koleżanka otrzymała z ZUS decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej a wniosek składała 29.03.2019r.Pierwszą decyzję z 2013 r wycofała. .Widziałam tę decyzję i byłam zaskoczona sposobem wyliczenia.
    Otóż do wyliczenia ZUS przyjął: zwaloryzowany kapitał początkowy plus zwaloryzowane składki minus wypłacone emerytury do ukończenia 60 lat.Emerytura wyszła wyższa o 170 zł.netto.W decyzji nie powołują się na wyrok TK.

    Po przeczytaniu komentarza jestem w szoku. Czy może osoba znająca prawo odpowiedzieć, czy po wyroku TK z 6.03.2016, ZUS mógł zastosować art.25 ust.1b w stosunku do emerytki53 i na jakiej podstawie?
    Danuta z Mazur

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. poniżej odniesienie do zastosowania przez ZUS art.25 i zadanego pytania przez Adama Bodnara nr.: III.7060.879.2015.AJ

      https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Do_Prezesa_ZUS_ws_zasad_ustalania_wysokosci_emerytury_powszechnej_dla_osob_pobierajacych_wczesniejsza_emeryture.pdf

      https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Odp_ZUS_04032016.pdf

      Usuń
    2. do anonimu z 10,15 z dnia 15.04.2019 którą decyzję ta pani widziała, może w tym wpisie chodziło o decyzję sprzed laty gdzie jest potącona kwota pobranych świadczeń.śmiem twierdzić , że nie jest to decyzja na nowy wniosek o przyznaniu emerytury powszechnej Ala Pol

      Usuń
    3. Stary porządek prawny. ��
      Co to ma wspólnego z sytuacją prawną po wyroku TK?! ��

      Usuń
    4. Byłam dzis w ZUS, powiedziano mi,że kobiety,które złożyły wnioski po wyroku TK po raz pierwszy, musza poczekać, aż ZUS dostanie wytyczne. Panie, które składały w 2013 r, dostają decyzje o przedawnieniu /minęło 5 lat/

      Usuń
    5. Do,,@Unknown,, Emerytka53 w komentarzu jak wyżej napisała, że w 2013 roku wniosek wycofała i po wyroku TK złożyła 29 marca nowy wniosek o emeryturę. To jest decyzja z kwietnia 2019r.z zastosowaniem art.25 ust.1b.
      Danuta z Mazur

      Usuń
    6. do Danuty z Mazur codziennie dzwonię na infolinię i zawsze słyszę że ZUS czeka na wytyczne w sprawie naliczeń emerytur powszechnych po raz pierwszy.Nic z tego nie rozumiem, że w taki dziwny sposób wyliczają, oczywiście krzywdzący

      Usuń
    7. A co ma mówić Pani z infolinii czy ,,okienka,,ZUS? Najlepiej powiedzieć- ,,nie ma wytycznych,, W moim ZUS dowiedziałam się,że mają wytyczne i dlatego emerytki53 dostają już pisma z odmową wznowienia postępowania albo niekorzystne decyzje z zastosowaniem art.25 ust.1b. Polecam stronę Jotownia i tam dowiesz się więcej. Danuta z Mazur

      Usuń
    8. Na jakiej podstawie była przyznana emerytura wcześniejsza, czy na pewno z art. 46 u.e.r.?!

      Usuń
  7. odnosząc się do porady prawnika- wymieniając 3 klasyczne przypadki nie ma informacji o osobach które WYCOFAŁY Wnioski o EP w związku z wyliczeniem potracenia wypłaconego świadczenia ?? Nasuwa się wniosek, że te osoby składać mogą wniosek o EP i wyliczenie będzie od dnia złożonego wniosku

    OdpowiedzUsuń
  8. Anonimowy15 kwietnia 2019 11:40 podpisuje : Barbara Łódź

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie odwiedziłam w dniu dzisiejszym Zus żadnych informacji nie uzyskałam jeśli chodzi o wcześniejsze emerytury rocznik 1953, pracownicy Zus czekają na wytyczne i tyle w tema cie. Kazali czekać cierpliwie.
    Pozdrawiam
    Jolanta z Warszawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także odwiedziłam dzisiaj ZUS i niczego ciekawego się nie dowiedziałam. Żadnych informacji nie posiadają więc wychodzi na to, że trzeba czekać. Oby wysyłali jakieś pismo :)

      Usuń
    2. To jest granda, zus nie ma czekać na wytyczne ale przeliczyć emerytury stosując wyrok TK, który obowiązuje, jest jednoznaczny i prawomocny.

      Ewka
      Ewka

      Usuń
    3. Otrzymałam postanowienie wczoraj z Olsztyna list szedł tydzień czasu mieszkam 6 km od Olsztyna. W postanowieniu info. Ze nie maja wytycznych trzeba czekać. 😏

      Usuń
  10. Pytalam dzis konsultanta bo tez jestem 53r przeliczana mialam emeryture w 2013 r a ze byla mniejsza decyzje dostalam z symbolemE ale zostalam na korzystniejszych warunkach pani w zusie powiedziala mi ze jestem na wczesniejszej wlasnie pytalam o przedawnienie pan odpisal PROSZE CZEKAC NA DECYZJE ZUS ODPOWIE DO MIESIACA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Symbol E to wcześniejsza emerytura, powszechna to ENP. Sprawdź decyzje ZUSU w sprawie Twojej emerytury.

      Usuń
  11. Symbol jestENP na decyzji ze emerytura jest przyznana tylko ze jest nizsza to jest zawieszona idalej jestem na E na wczesniejszej niewiem co zrobia bo to bylo w 2013 to przeliczenie napewno z korzyscia dla ZUSu

    OdpowiedzUsuń
  12. Elka 1953
    W 2013 złożyłam wniosek do ZUS o przyznanie emerytury powszechnej-decyzja o niższej em.- nie wycofałam jej. Emerytura została zawieszona bo była mniej korzystna. W roku 2015 złożyłam wniosek o przel.z tyt. okresów nieskład. Ta też zawieszona, bo mniej korzystna.
    29.03.2019 złożyłam skargę o wznowienie postępowania, uchylenie decyzji o przyznaniu em.i obliczeniu jej wg art. 25u 1b ustawy o em.i rent.z FUS. Powołałam się na wyrok TK w spr. P20/16. Dziś 15.04.2019 otrzymałam decyzję w której ZUS na podst.art.151 paragr.2 w zw. z art 146 paragr.1 ustawy z dnia 14.06.1960r.- Kodeks postępowania administracyjnego odmawia uchylenia decyzji z 2013r. i stwierdza jej wydanie z naruszeniem prawa. W uzasadnieniu podaje, że 5-cio letni okres od jej wydania upłynął. W pouczeniu mam m-c na odwołanie do sądu pracy.
    A może złożyć skargę do ZUS na decyzję z 2015r. o przelicz.emer. Wtedy okres 5-cio letni nie upłynął?

    OdpowiedzUsuń
  13. W jakim mieście Zus?

    OdpowiedzUsuń
  14. Na wczesniejszej emeryturze pracowałam do 2012 r.O powszecha wystąpiłam 2 kwietnia po uprawomocnieniu sie Wyroku TK.Otrzyałam własnie odpowiedz z ZUS.Postawe obliczenia emerytury powszechnej stanowi kwota składek na ubezpieczenie oraz kapitału poczatkowego pomniejszona o kwoty brutto pobranych emerytur podzielona przez sredna zycia tj.208 miesiecy.Poniewaz emerytura jest mniejsza ,ZUS łaskawie informuje ze zostaje zawieszona ponieważ jest swiadczeniem mniej korzystnym.Nadmieniam ze na podstawie kwot podanych przez ZUS bez odjęcia pobranych emerytur ,ta powszechna byłaby wieksza o 450 brutto...i co dalej ...pomocy ,bo juz nic nie rozumiem.. jak do tego ma sie wyrok Trybunału...Krystyna z zachodniopomorskiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy to była na pewno emerytura wcześniejsza na podstawie art. 46, a nie np. art. 184 (praca w szczególnych warunkach) lub emerytura nauczycielska z art. 88 Karty Nauczyciela?

      Usuń
    2. podstawa prawna na decyzji o wczesniejszej emeryturze -Ustawa a dnia 17 grudnia 1998 o emeryturach i rentach z FUS...i nic wiecej. Krystyna z zachodniopomorskiego

      Usuń
  15. A co to za różnica ? Wcześniejsza,rocznik '53 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest różnica, bo wyrok TK dotyczył wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46.

      Usuń
    2. ZUS obecnie już twierdzi,że wyrok dotyczy tylko emerytek rocznik 1953,gdy na em.wcz.przeszły na podstawie art.46 w zw.art.29.Dostałam decyzję z ZUS gdzie dalej potrącono wcześniejsze.Po odwołaniu do sadu,otrzymałam wezwanie i odpowiedz ZUS na moje odwołanie,jaką skierował do sądu.Właśnie w tej odpowiedzi stwierdza,że jestem wcześ.em.na podstawie art.46 w zw.z art.32,dlatego wyrok TK mnie nie dotyczy.Równocześnie ZUS wnosi o oddalenie mojego odwołania.Z tego wychodzi,że ZUS może sobie zmieniać treść orzeczenia czy też go uzupełniać o własne widzi mi się.Ma w doopie wyrok TK jak też art.6 i 7 kpa.Czuje się bezkarny.Zamiast stosowania się do obowiązującego prawa,stosuje wytyczne,roporządzenia,własne zdania co jest niezgodne z art.6 i 7 kpa.Trzeba by się zastanowić nad złożeniem zawiadomienia do organów ścigania lub wytoczeniem pozwu zbiorowego.

      Usuń
  16. Czyli osoby pracujące w szczególnych warunkach lub n-le nie podlegają wyrokowi TK ?

    OdpowiedzUsuń
  17. praca w szczegolnych warunkach (PKP),na zadnej decyzji nie ma zapisu o podstawie prawnej. Krystyna z zachodniopomorskiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytanie prawne P 20/16 Sądu Okręgowego w Szczecinie dotyczyło wcześniejszej emerytury z art. 46 oraz art. 50 (emerytura kolejowa), ale już w wyroku TK wymieniono tylko emeryturę z art. 46. Może warto jakoś sprawdzić w ZUS, jaki art. był podstawą pani emerytury we wcześniejszym wieku.

      Usuń
  18. W moim przypadku w decyzji wydanej w 2010 r.(bo wtedy dopiero wystąpiłam o emeryturę) w podstawie prawnej jest podana jedynie ustawa z 17.12.1998 o e.r. z FUS Dz.U z 2009 nr 157, poz 1227 bez wskazania artykułu tej ustawy.
    Ciekawe dlaczego wówczas nie podawano konkretnego przepisu? Anna

    OdpowiedzUsuń
  19. Z tego wynika ,że w przypadku emerytury z art.88 Karta Nauczyciela zastosowanie artykuły.25 pkt.1b było bezprawne ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeciwnie.

      Usuń
    2. Proszę uzasadnić "przeciwnie "

      Usuń
    3. Niby z czego wynika, że działanie ww przypadku było bezprawne?

      Usuń
    4. A z czego wynika ,że przeciwnie ...

      Usuń
    5. Wyrok TK nie dotyczy emerytek 1953, które mają emeryturę na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela, więc ZUS może nadal stosować wobec nich art. 25 ust. 1b i nie jest to bezprawne.

      Usuń
  20. Na jakiej podstawie twierdzisz, że wyrok TK nie dotyczy Karty Nauczyciela? Oglądałam przebieg całego postępowania przed TK i wielokrotnie wymieniano tam, że dotyczy to również przechodzących na emeryturę z Karty Nauczyciela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę na spokojnie przeczytać wyrok TK, a w nim wymieniony jest tylko art. 46 u.e.r. z FUS. ��

      Usuń
  21. Witam. 28 marca złożyłam wniosek EMP o ustalenie emerytury powszechnej ( jestem emerytką 1953, która nigdy nie składała wniosku o przeliczenie), W dniu dzisiejszym otrzymałam zawiadomienie o przesunięciu terminu wydania decyzji do czasu otrzymania wytycznych Departamentu Świadczeń Emerytalno- Rentowych. Decyzja zostanie wydana w terminie 30 dni - od wyjaśnienia okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. Tyle w temacie. Pozdrawiam wszystkie emerytki 1953.

    OdpowiedzUsuń
  22. Elka1953 Olsztyn
    Decyzja o przyznaniu em. powszechnej z dnia 29.08.2013r.ENP.ZUS Olsztyn przyznaje em. od osiągnięcia wieku em. na podstawie art.24 Ustawy z dn.17.12.1998r.
    Czy to oznacza, że mnie nie dot. bo nie art.46 tak jak TK orzekł?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również mam decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej z czerwca 2013 r. ENP.ZUS Warszawa przyznanie emerytury powszechnej na podst. art.24 Ustawy z dn.17.12.1998r. Wysokość emerytury oblicz. z zasadami określ. w art.26. Złożyłam 15.04.2019r. w ZUS skargę w/g wzoru ZUS. i urzędniczka powiedziała, że sprawa przedawniona. Czy mam wycofać skargę i złożyć tak jak sugeruje mec.Giedrojc. Bardzo proszę o pomoc, bo zostało mało czasu.

      Usuń
    2. nie podpisałam się ale proszę o pomoc Eli53

      Usuń
  23. Elka1953
    Wysokość em.została oblicz.zgodnie z zasadami określonymi w art.26 ust.em.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pani Elu jza tez mam taką samą decyzją z listopada 2015r.zsym. E. Alicja. Olecko.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziś dostałam zawiadomienie z Zus o przedłużeniu terminu rozpatrzenia wniosku 'w ciagu 30 dni,pp otrzymaniu przepisów wykonawczych z MRPiPS. Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oby nie #na święty nigdy# ja też czekam na decyzję od 27 marca i takie tłumaczenie ZUS-u słyszę na infolini co kilka dni jak dzwonię do nich.Pierwszy raz wystąpiłam o emeryturę powszechną więc na co jeszcze czekają?Ala Pol

      Usuń
    2. Z Olsztyna mam postanowienie na decyzję trzeba czekać. Mieszkam po Olsztynek list szedł tydzień. Chore to wszystko. Jagoda

      Usuń
  26. To ciekawe w świetle wydawanych decyzji odmownych,zobaczymy może coś się zmieni

    OdpowiedzUsuń
  27. Pani Alicjo czy Pani jest tez z tych przedawnionych jezeli tak to moze cos ztym zrobia

    OdpowiedzUsuń
  28. Mój wniosek o przeliczenie emerytury byl z 2015r. Byla to emerytura powszechna, tak powiedziala prac
    z Zus , ale pomniejszona

    OdpowiedzUsuń
  29. Po złożeniu skargi do ZUS dzisiaj tj.19.04.2019 r otrzymałam odpowiedz że upłynęło 5 lat i zaskarżonej decyzji z 24.04.2013r nie jest możliwe jej uchylenie więc nie przeliczą mi emerytury .Moge wnieść odwolanie do sądu Nie umiem zredagować odwołania i nie poradzę sobie w sądzie a mam to zrobić w ciągu miesiąca przez ZUS .Bardzo proszę o pomoc .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.rp.pl/Praca-emerytury-renty/304199974-Emerytki-z-rocznika-1953-do-23-kwietnia-musza-zlozyc-wniosek-do-ZUS.html

      Usuń
    2. Odwołanie od decyzji organu rentowego, powinno spełniać określone wymogi formalne i zawierać :
      oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,
      imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby ubezpieczonej
      oznaczenie decyzji, od której wnoszone jest odwołanie (numer decyzji nadany przez ZUS oraz datę wydania decyzji).
      oznaczenie, jaki charakter ma wnoszone pismo tj. zatytułowanie go jako odwołanie;
      zarzuty i wnioski odwołującego się, wraz z ich zwięzłym uzasadnieniem i powołaniem dowodów.
      Odwołanie do sądu składamy za pośrednictwem ZUS , który wydał decyzję

      Usuń
    3. I sądzicie, że te wskazówki - link i ogólnikowe, encyklopedyczne informacje o treści odwołania - są wystarczającą pomocą dla zdesperowanej emerytki?
      Jej prośba jest bardzo konkretna - prosi o pomoc w zredagowaniu odwołania!!!

      Usuń
  30. Mój wniosek był z 2015 roku.Dzisiaj dostałam pismo -pastanowienie że wznawia postępowanie z 2015 roku .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosze o odpowiedz czy w 2013r tez skladala pani o emeryture powszechna..javmam tez 2 decyzje z 2013r i 2015r i nie wiem teraz co zrobic.Marysia

      Usuń
  31. W2015 roku pierwszy raz składałam wniosek o przeliczenie urlopu wychowawczego i właśnie wtedy dostałam decyzję o emeryturze powszechnej .,teraz pisałam skargę -dzisiaj odpowiedz z ZUS -Postanowienie wznowienia postępowania z 2015 r.

    OdpowiedzUsuń
  32. Aby odpowiednio napisać odwołanie do sądu można podejść do Urzędu miasta gdzie dyżuruje prawnik. Za darmo pomoże i prawdopodobnie w każdym mieście taki jest. Ja pozwoliłam sobie przerobić pismo mgr. Gedrojcia.W podsumowaniu wnoszę o uchylenie decyzji Z ZUSu z kwietnia tego roku oraz zasądzenia ponownego przeliczenia mojej emerytury i wypłatę nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami. Mieta

    OdpowiedzUsuń
  33. Zwrot: "wypłatę nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami", czyli tak określone roszczenie będzie prawdopodobnie odrzucone, a to ze względu na to: kto i jakie (w jakiej wysokości) nienależne świadczenia pobrał? ��

    OdpowiedzUsuń
  34. O Key Dzięki dopiszę że przez ZUS
    Mieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie w tym rzecz, że ZUS, bo on ich Tobie nie pobrał, lecz nie wypłacił potencjalnej RÓŻNICY między dotychczas pobieraną emeryturą a świadczeniem, które by przysługiwało gdyby nie funkcjonował art. 25 ust. 1b u.e.r., czyli nie byłoby potrąceń z kapitału wcześniej pobranych emerytur brutto.

      Usuń
  35. Okey wszystko to rozumiem. Chciałabym w pozwie jednakże wspomnieć o zaległych należnościach a nie jestem pewna czy to że w odwołaniu do ZUS-u było, jest wystarczające.
    Mieta

    OdpowiedzUsuń
  36. Tej w/w różnicy nie nazwałbym jako zaległe należności, ponieważ te dotychczasowe wypłaty nie były zaniżone w stosunku do orzeczonych w decyzji o emeryturze wcześniejszej, to raczej utracona wielkość świadczeń będąca wspomnianą różnicą.
    Dla pewności jednak należałoby to skonsultować z prawnikiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpisz w Google "pojęcie prawne utracona korzyść" i znajdziesz wiele definicji, opracowań i przykładowe orzeczenia.

      Usuń
    2. Zła podpowiedź, bo to nie są utracone korzyści.

      Usuń
  37. Mama złożyła wniosek o przeliczenie wcześniejszej emerytury na powszechną na formularzu ERPA ale bez wzmianki o wyroku TK, niestety Mama podpada pod 5latki czyli odmowa ale jeszcze nie przyszła. I teraz pytanie, czy powinniśmy złożyć wniosek jeszcze raz (23 tuż tuż) tak żeby odmowa z ZUS miała w sobie adnotację do TK? Czy oni z autamatu uznają, że to się odnosi do decyzji TK? Chodzi o to, żeby odmowa miała dobrą treść na wypadek wyprawy do sądu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikt nie jest "duchem świętym", jak taki wniosek na ERPA potraktują!
      Dla pewności otrzymania właściwej odpowiedzi należy złożyć skargę z art. 145a kpa, póki jeszcze jest czas.

      Usuń
    2. 14:39
      Znasz Dekalog? Ma on dla ciebie wartość? To licz się ze słowami i nie używaj nadaremno, tym bardziej z małych liter!

      Usuń
  38. Dziś otrzymałam postanowienie na złożony przeze nie wniosek skargę. Jestem w grupie do 5 lat. Sprawa zostanie rozpatrzona po otrzymaniu wytycznych w sprawie realizacji wyroku TK w ciągu 30 dni od wyjaśnienia okoliczności. Jagoda

    OdpowiedzUsuń
  39. Czy emerytura powszechna ma swój symbol?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leniuszek?!
      Nie chce się czytać wpisów?
      Za dużo?
      END

      Usuń
    2. Tak ta która pobieram ma Symbol E natomiast ta po osignieciu wieku z 2014 i ta z postanowienia które otrzymałam symbol ENP. A nie odpisałam gdyż zakładam ogrody. Pozdrawiam Jagoda

      Usuń
    3. Już pisałam ale dodam emeryturę która pobieram to E natomiast ta po osiągnięciu wieku z 2014 i ta z otrzymanego postanowienia to ENP
      A to nie leniuszek tylko pracusl zakładam ogrody. Pozdrawiam Jagoda

      Usuń
  40. OTRZYMAŁAM DECYZJĘ Z ZUS O PRZELICZENIU EMERYTURY ZGODNIE Z WYROKIEM KONSTYTUCYJNYM .
    OKAZAŁO SIĘ ŻE MOJA EMERYTURA WYLICZONA NA STARYCH ZASADACH JEST O CZTERY GROSZE WYŻSZA OD POWSZECHNEJ I NIC NIE ZYSKAŁAM .A TAK SIĘ STAŁO GDYŻ DO WYLICZENIA PRZYJĘTO DALSZE TRWANIE ŻYCIA Z TABLICY Z 2014 ROKU 252,3 W CHWILI OBECNEJ JEST ZNACZNIE NIŻSZE .CZY POWINNAM SIĘ ODWOŁAĆ /CZYM UZASADNIĆ ODWOŁANIE/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest jakaś paranoja to po co wyrok TK jeżeli emerytura obliczona po wyroku TK by wyszła mniejsza czy parę groszy wyższa.Rocznik 1952 jak miał obliczone tak jak nasz rocznik teraz powinien mieć obliczone miał sporo więcej ( zależy ile się zarabiało) a gdzie waloryzacja?. Ja jeszcze nic nie dostałam złożyłam 25 marca 2019 skargę po wyroku TK. Miałam przeliczaną emeryturę w sierpniu 2015 r.i czywiście wcześniejsza wyszła wyższa. mariamat.

      Usuń
  41. Na pewno taka wartość 252,3 jest zapisana w decyzji?
    W tabelach 2013 i 2014 taka wartość nie występuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tablicy z 28 marca 2013 r., obowiązującej od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. "wiek dożycia" dla kobiety w wieku 60 lat i 4 miesiące (powszechny wiek emerytalny dla kobiety urodzonej w grudniu 1953 r.) wynosi właśnie 252,3 miesiąca. Tego stanu rzeczy dotyczy decyzja z roku 2014, którą zmieniono w myśl wyroku TK, wyliczając na tamten moment wysokość emerytury powszechnej (kapitałowej) bez pomniejszenia. W latach 2013 i 2014 emerytura powszechna bez pomniejszenia o wcześniej pobrane świadczenia często byłaby i tak niższa od emerytury wcześniejszej :(

      Usuń
    2. Do Anonimowy 27 kwietnia 00;01
      Jeżeli przeliczono Pani emeryturę odwołując się do decyzji z 2014r i wyszła kwota przykładowo:2000zł , to gdzie jest waloryzacja tej kwoty za lata 2015,2016,2017,2018,2019? Przecież nie można przeliczać 5 lat wstecz emerytury i pozostawić ją bez waloryzacji.

      Usuń
    3. Ja jestem z tych przedawnionych osób.
      Moja emerytura wyliczona na starych zasadach w 2013r. jest wyższa o 205zł od emerytury kapitałowej , nawet, kiedy dodam potrącone kwoty emerytury za okres kiedy przebywałam na wcześniejszej emeryturze.
      Znaczyłoby to,że nowy sposób przeliczenia jest ciągle mniej korzystny,nie mówiąc o tym,że wcześniejsze roczniki moich koleżanek , gdzie miałyśmy podobny staż pracy i zarobki zyskiwały na przeliczeniu około 500zł.
      Jeżeli dojdzie do przeliczenia mojej emerytury tym sposobem, który opisała Anonimowa z godz,00;01 z 27 kwietnia, to niestety nic nie zyskam, czyli znowu będę miała wypłatę emerytury zgodnie z art.53 ustawy, bo będzie bardziej korzystny stary sposób liczenia.

      Usuń
    4. @ Unknown27 kwietnia 2019 10:27
      Tej pani nie waloryzowano, bo kapitałowa okazała się niższa od wcześniejszej o 4 grosze. :(

      Usuń
    5. Do 10:58
      Bajki krąża w internecie na temat zyskiwania na przeliczeniu, a zwłaszcza roczniki wcześniejsze. Mogły zyskać co najwyżej osoby z wysokim kapitałem i składkami. Co najmniej połowa, jak nie więcej nie zyskiwała nic nawet bez odliczeń, a różnice wynosiły nie więcej, niż 200 zł, i to rzadko. Pani Śmietańska podawała na podstawie danych ZUS na posiedzeniu Senatu, ile wzrosłaby emerytura powszechna bez odliczeń- większość nie zyskiwała nic, a średnio wzrost około 100 do góra 200 zł i ogólnie objęcie ustawa naprawcza stanowiło niewielki koszt. Jakieś mity krążą na blogach. Proponuję Wam panie sprawdzić, jaki wskaźnik dożycia macie na decyzji o przyznaniu emerytury wcześniejszej. Ja miałam dużo niższy wskaźnik dożycia przy obliczeniu e.w, niż po 5 latach pobierania emerytury przy obliczeniu e.p. i oczywiście e.p. nawet bez odliczeń niższa od wcześniejszej.

      Usuń
    6. Ma pani rację.Moja kuzynka wraz z urlopem wychowawczym na 2 dzieci zyskała niecałe 180zł.Jakie są media w przekazywaniu rzetelnych wiadomości, to widać słychać i czuć.Poza tym proszę pamiętać,że nasza wcześniejsza emerytura cały czas jest waloryzowana.

      Usuń
  42. Czy od 2008 jeśli ktoś pracował dolicza do nowo wyliczonej emerytury staż tak jak doliczany był do wszesniejszej. Jagoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z moich informacji wynika, że tak się to właśnie odbywa. Zmiany jednak cały czas wchodzą w życiu i może się to zmieniać.

      Usuń
  43. Mam pytanie po decyzji odmownej z ZUS w związku z 5-letnim przedawnieniem na co się powołać w odwołaniu do Sądu. Bardzo proszę o pomoc. Dziękuję!!

    OdpowiedzUsuń
  44. Czy ktoś z was miał okazję korzystać z pomocy radcy prawnego, a dokładnie https://tatianaparma.pl To radca z mojego miasta, Rybnika - zastanwiam się nad skorzystaniem z usług.

    OdpowiedzUsuń
  45. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  46. Wydaje mi sie, że jeśli chodzi o prawo cywilne, a tym bardziej prawo pracy warto jest każdą decyzję konsultować z doświadczonym prawnikiem. Ja w kwestiach prawa pracy konsultuje się z ta kancelarią https://www.tgc.eu i uwazam ją za na prawdę godną polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  47. No nie ukrywam, że widza prawna jest to kluczowa sprawa. Mało kto się na tym zna ale obowiazuje juz wsyzstkich:) W wielu przypadkach, konieczna jest pomoc prawników. Sam ostatnio miałem sytuacje gdzie ich potrzebowałem przy przekształcanie spółki ale na szczescie trafiłem na fajnych ludzi:)

    OdpowiedzUsuń
  48. Każdy kto miał do czynienia z prawem wie, że windykacja należności jest naprawdę skomplikowaną sprawą. Nie polecam Wam zajmować się tym samodzielnie, bo do tego trzeba specjalistycznej wiedzy i lat doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń
  49. Potrzebne porady kogoś, kto zna się na prawie? To koniecznie wejdźcie sobie na stronę www.radcaprawny-trojmiasto.pl/prawo-rodzinne-i-opiekuncze/ Przeczytajcie wszystkie potrzebne informacje i skorzystajcie z pomocy.

    OdpowiedzUsuń
  50. Świetnie, że dzieli się Pani wiedza na swoim blogu :)
    ____________________
    Panasiuk

    OdpowiedzUsuń
  51. Świetny artykuł. Wszystkie informacje i porady jak najbardziej przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  52. Jeśli ktoś z was potrzebowałby znaleźć dla siebie obsługe prawną ale nie wie jak się za to zabrać, polecam wam zajrzeć na tę stronę https://www.praca-biznes.pl/obsluga-prawna-zazwyczaj/ . Jest tu artykuł na ten temat, który moim zdaniem jak najbardziej może okazać się dla was pomocny

    OdpowiedzUsuń
  53. Sam byłem u prawnika po porady i wszystkiego się dowiedziałem.Bardzo dobrze że mam takiego dobrego adwokata.

    OdpowiedzUsuń
  54. Dziękuję za informacje. Porady prawne są czasem niezbędne.

    OdpowiedzUsuń
  55. Sam też ostatnio skorzystałem z pomocy prawnej, jestem bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń