22 kwietnia 2019

23 kwietnia kończy się termin złożenia skargi w ZUS


U W A G A 

Kobiety rocznik 1953, pobierające emeryturę wcześniejszą, 23 kwietnia 2019 roku jest ostatnim dniem na złożenie do ZUS skargi o wznowienie postępowania w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P20/16.

                  Skargę o wznowienie postępowania składają wszystkie panie, które mają prawomocną decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej,  obliczoną według nowych zasad, kapitałową ENP.

Dotyczy to pań, które mają decyzję przyznającą emeryturę powszechną, wydaną w okresie krótszym niż 5 lat przed uprawomocnieniem się wyroku TK (21 marca 2019 r.), czyli po 21 marca 2014 r. ZUS dla tych kobiet wznowi postępowanie i wyda nową decyzję o emeryturze bez odliczeń wcześniej pobranych świadczeń.

                   Skargę o wznowienie postępowania składają również kobiety, które mają decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej, wydaną ponad 5 lat temu, czyli przed 21 marca 2014 r.
Panie te otrzymają dwie decyzje z ZUS. Jedną o wznowieniu postępowania, drugą o odmowie uchylenia decyzji przyznającej emeryturę powszechną i stwierdzeniu jej wydania z naruszeniem prawa.

Ta odmowa uchylenia decyzji o ENP i stwierdzenie wydania jej z naruszeniem prawa będzie konieczna do zaskarżenia jej poprzez ZUS do sądu pracy w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji o odmowie.

Stwierdzenie wydania decyzji ENP z naruszeniem prawa będzie podstawą do dochodzenia odszkodowania za szkodę w pomniejszonej emeryturze do dzisiaj a także do końca naszego życia (według tablic dożycia).  Dochodzić odszkodowania będziemy w cywilnych sądach rejonowych. Na złożenie pisma do sądu mamy rok.

Oba pisma do sądów, zarówno odwołanie do sądu pracy, jak i o odszkodowanie, ułożymy wspólnie, z pomocą, mam nadzieję, naszych koleżanek i kolegów, biegłych w przepisach emerytalnych. O ich rady zawsze prosimy i bardzo dziękujemy za wszelką pomoc.

Skargę o wznowienie postępowania można napisać odręcznie (wzory zamieszczone są w e wcześniejszych postach i komentarzach blogowiczów). Można też złożyć na druku ERPO (wniosek o przeliczenie emerytury) z adnotacją o wyroku TK.
Skargę do ZUS można zanieść osobiście, lub wysłać pocztą listem poleconym (liczy się data stempla pocztowego).



Kobiety, które nie złożyły jeszcze skargi o wznowienie postępowania, nie „przegapcie” terminu na jej złożenie!


                Panie, które nie składały wniosków o emeryturę powszechną, lub taki wniosek wycofały, mogą złożyć wniosek w dowolnym terminie. Najkorzystniej jest złożyć wniosek w kwietniu lub lipcu. Otrzymają decyzję o emeryturze ENP, bez odliczeń wcześniej pobranych świadczeń od miesiąca, w którym złożą wniosek. „Z ostrożności” warto chyba teraz złożyć wniosek.


Proszę też pamiętać, że   ZUS zawsze wypłaca emeryturę wyższą. Jeśli okaże się, że emerytura naliczona „po nowemu” będzie niższa od wypłacanej obecnie wcześniejszej, ZUS wypłaci świadczenie wyższe.


              Pozostaje kwestia złożenia wniosku w trybie art. 114 według wzoru przygotowanego przez Mecenasa Konrada Giedrojcia. Wiele kobiet już otrzymało odmowę z ZUS, wiele otrzyma taką decyzję niebawem. Jakie będą skutki prawne złożenia wniosku w trybie art. 114 po otrzymanej z ZUS odmowie wznowienia postępowania? Bardzo proszę Mądre Głowy o poradę w tej sprawie.

Wniosek w trybie art. 114 można już złożyć w ZUS. Jeśli okaże się, że niesie ze sobą niepożądane skutki prawne, czy też odradzą nam to nasi mądrzejsi blogowicze, zawsze taki wniosek można wycofać.

207 komentarzy:

  1. Z ZUS otrzymałam dwcyzij ,że Od dnia doręczenia decyzji upłynęło 5 lat nie jest więc możliwe jej uchylenie . wobec powyższego Zakład odmawia uchylenia zaskarżonej decyzji. w pouczeniu mogę odwołać się do Sądu pracy za pośrednictwem ZUS. Ja nie przeliczała emerytura. Jestem na wcześniejszej.Anna

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozmawialam dzisiaj z Pania z ZUS byla bardzo mila zeprzedawnionej emerytury zeby naprawde sie nie rozpisywac wystarcza w zupelnosci dwa zdania do sadu za posrednictwem ZUS chodzi o odwolanie to albo juz wiedza ze tez bedzie odmowa albo taka jest procedura

    OdpowiedzUsuń
  3. Przed chwilą otrzymałam decyzję ODMOWNĄ- MINĘŁO - 5 lat.Moja emerytura ma symbol E obliczona na podstawie kapitału początkowego-czy muszę składać wniosek o zmianie emerytury na ENP- rocznik kobieta 53

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytam komentarze i widzę, że czasem ktoś pisze, że mogą nam obliczyć po nowemu niższą emeryturę niż pobieraliśmy wcześniejszą. Tylko nie rozumiem w jaki sposób mogą obliczyć niższą emeryturę jeżeli nam doliczą pieniądze, które nam niesłusznie odliczyli ( pobrane emerytury wcześniejsze). To chyba logiczne, że tych pieniędzy będzie więcej i emerytura po obliczeniach będzie wyższa. Może mnie ktoś uświadomi w jaki sposób emerytura może być niższa w tym wypadku ??? Czyżby znów chciano na oszukać??? mariamat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Decyzja z dnia 25.04.2019 roku,ZUS Jasło.Podstawa prawna wydanej decyzji art.24,art.25 oraz 26 ustawy o emeryturach z FUS.W dalszej treści decyzji informacja o kwocie potrąconej z kapitału początkowego,wypłaconej tytułem wcześniejszej emerytury.Naliczona emerytura powszechna jest niższa od emerytury wcześniejszej.Decyzja dotyczy rocznika 1953. Wcześniej nie składano wniosku o tą emeryturę,lecz dopiero po opublikowaniu wyroku TK p20/16.ZUS dalej odlicza od kapitału wypłaconą kwotę tytułem wcześniejszej emerytury pomimo,że TK stwierdził niezgodność.

      Usuń
  5. Trzeba zaskarżyć decyzję ZUSu do sądu pracy.jest na to miesiąc Składamy zaskarżenie przez zus w 2-ch egzemplarzach. Trzeba to zrobić bo tu chodzi o niemałe pieniądze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie 700 zł ,, na rękę,,Miałam dobre pobory,więc tak wyszło. Będę walczyła, nie odpuszczę!!!

      Usuń
  6. Dzień dobry p.Alicio kiedy Pani miała przeliczoną emeryturę bo ja i moja koleżanka przeliczałyśmy emeryturę po ukończeniu 60 lat ale w piśmie z Zusu nie było kwoty tylko że emerytura jest mniej korzystna i zostajemy na emeryturze wcześniejszej.Jak można się dowiedzić jaką byśmy miały emeryturę bez potrąceń.
    Dziękuję za podpowiedź.
    Jolanta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwoty nie było, jak ZUS przeliczał mi emeryturę w 2014r/wtedy złożyłam wniosek o przeliczenie emerytury, po 5 latach pracy/Wymienione były okresy składkowe i nieskładkowe.Natomiast w 2013 r z chwilą ukończenia 60 lat, składałam wniosek o przyznanie mi emerytury i jest tam dokładne wyliczenie;kwota składek, kwota kapotału,suma kwot pobranej emerytury itp

      Usuń
    2. Dokładne wyliczenie jest tez na decyzji z 2015 r /przeliczenie emerytury w zw z urlopem wychowawczym/

      Usuń
  7. Na decyzji po przeliczeniu emerytury na powszechna powinno byc cale obliczenie mnie zabrali 85 tysiecy to gdyby to dodac do sumy to powinno byc duzo wiecej ale niesty przedawniona Ale niewiem czy kazdy to ma na decyzji malopolska

    OdpowiedzUsuń
  8. Na decyzji z 2014 r jest obliczenie..wedlug tego schematu tylko nie odliczac tych odjetych kwot..tz.kwota skladek na koncie + kwota zwaloryzowanego kapitalu= ÷ przez okolo 210( srednie dalsze zycie).Marysia.

    OdpowiedzUsuń
  9. na każdej decyzji jest sposób wyliczenia emerytury Aby wyliczyć ile straciło się wystarczy jej składowe - składki + kapitał +sumę pobranych emerytur Następnie otrzymaną sunę podzielić przez miesiące -średnie dalsze trwanie życia i wychodzi. U mnie wyszło ponad 600 miesięcznie .To pomnożyć przez miesiące od 2013 roku i mamy okazję pojechać nie tylko na Majorkę. Więc warto walczyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby pojechać nie tylko na Majorkę, to najpierw trzeba stoczyć walkę w sądzie cywilnym o odszkodowanie (wyliczyć potencjalną stratę, wnieść opłatę i etc).

      Usuń
    2. Faktyczne straty to różnica między emeryturą powszechną bez potrąceń i emeryturą wcześniejszą, a nie różnica pomiędzy emeryturami kapitałowymi bez odliczeń i z odliczeniami.

      Usuń
    3. Nie można tak liczyc strat ,nie mozna dodawac sumy pobranych wczesniej kwot.Emeryture liczona zgodnie z art.26/kapitałowa/ liczymy tak jak ww decyzji ale nie odejmujemy pobranych świadczen.To nie beda tak wysokie kwoty.

      Usuń
  10. czy ktoś z nieprzedawnionych dostał z zusu odpowiedź pozytywną? jeżeli tak to kiedy składał wniosek o em.pow.i jak wyglądało wyliczenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Olsztyna mam postanowienie czekałam mies. List odpowiedź szła tydzień. Napisano że czekają na wytyczne. Jagoda

      Usuń
    2. Na złożony w kwietniu po raz pierwszy wniosek o wyliczrnie powszechnej emerytuty,ZUS w dniu 25.04.2019 roku wydał decyzje.Z treści decyzji wynika,że odliczają
      dalej od kapitału początkowego kwotę wypłaconą na wcześniejszą emeryturę.Decyzja dotyczy rocznika 1953.Jako podstawę prawną podaje się art.24,art.25 oraz art.26 ustawy o emeryturach z FUS.Naliczona emerytura powszechna jest niższa niż wcześniejsza.Wyrok TK P 20/16,widocznie nie dotyczy ZUS.

      Usuń
  11. Czekam też od 23.marca
    Danuta

    OdpowiedzUsuń
  12. sumy pobranych emerytur nie dodajesz, przecież już je dostałeś. Sumuje się tylko składki i kapitał(zrewaloryzowane w decyzji o przyznaniu emerytury)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem emerytką nieprzedawnioną.Czekam na info z ZUS.W/G mego obliczenia moja emerytura będzie niższa od "starej E.B-SZ.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jezeli ma pani w decyzji odjeta sume kwot pobranych emerytur to emerytura nie moze byc nizsza.Marysia

      Usuń
    2. Emerytura nie może być niższa od emerytury wyliczonej z potrąceniami, ale może być niższa od wcześniejszej.

      Usuń
  14. Byłam w ZUS zapytać o odpowiedź .wniosek składal mam 24 kwietnia.Pani powiedziała,że wkrótce nadejdzie.Poprosiłam o druczek do sądu i usłyszałam że żadnego sądu nie będzie. ,ale to jeszcze potrwa.Jestem z tych przedawnionych .Wygląda na to że wciąż czekają na rozporządzenia .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posiedzenie Komisji Ustawodawczej w sprawie P20/16 odbędzie się 8 maja

      Usuń
  15. Czyli co , do 8 maja nie mam co czekać na decyzję, złożyłam wniosek 23 marca , wcześniej nie składałam wniosku o przejście na powszechną.magda

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzisiaj złożyłam pierwszy wniosek o emeryturę powszechną. Poinformowano mnie, że obliczenie nastąpi wg nowych przepisów tzn z waloryzowanego kapitału i zaliczenie okresów studiów do składkowych. Już wydawane są takie decyzje z korzyścią dla nas. W przypadku posostałych spraw nadal czekają na dalsze instrukcje. Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy Pani jest z 1953 roku? Jest mi wiadomo że ZUS jeszcze nie wydaje takich decyzji Ala Pol

      Usuń
    2. Tak jestem z rocznika 1953. Wyjątkowo uprzejma Pani na pytanie czy już są wydawane decyzje dla "pierwszaków" odpowiedziała że tak i część z nich są korzystne dla emerytek. Nie wskazała jedynie w jakim procencie.Natomiast odpowiedziała, że naliczane są w całości z kapitału i z okresami składkowymi.

      Usuń
    3. Nie bylabym taką optymistką.Ja też należę do pierwszaków.Otrzymałam z ZUS 2 pisemne informacje.Pierwsza,że zmieniają mój nr emerytury na
      ENP i że czekają na moją dokumentację z archiwum w
      Łomży.Wczoraj otrzymałam drugą o zmianie świadcze-
      nia na numer NEE(zmiany technologiczne).Wygląda to
      podejrzanie,chyba coś się zmieniło.


      Usuń
    4. Pani Anno a może te "pierwszaki" to są osoby które nie są na emeryturze wcześniejszej i idą o raz pierwszy w swoim wieku? Dzwoniłam dziś na infolinię i tam zaprzeczono by ZUS-y wydawały decyzje z wyliczeniem korzystniejszej emerytury dla rocznika 1953, pozdrawiam Ala Pol

      Usuń
    5. Jestem na emeryturze wcześniejszej (od 2010r.)Nie składałam wniosków o emeryturę powszechną bo wiedziałam, że odliczą (2013r.) ani nie zaliczą nieskładkowych (2015r.)Teraz złożyłam po raz pierwszy. Obsługiwała mnie b.sympatyczna urzędniczka (też byłam urzędnikiem tylko innego urzędu) i w luźnej rozmowie potwierdziła, że już były wysłane decyzje na podstawie nowych przepisów. Myslę, że nie miała powodów wprowadzać mnie w błąd. No cóź zobaczymy....Anna

      Usuń
  17. Dzis przyszła decyzja odmowna minęło 5 lat. 23 kwietnia złożyłam wniosek z artykułem 114 .Czekać na odpowiedz czy złożyć wniosek do sądu w związku z obecną odmowna decyzja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szerze radzę, złóż wniosek w ciągu miesiąca od daty otrzymania tej odmownej decyzji do sądu pracy,oczywiście za pośrednictwem ZUS.
      PS.Po co składałaś koleżanko ten drugi wniosek??? tylko utrudniłaś sobie sprawę odwołania.
      Pozdrawiam.
      Ewa O.

      Usuń
    2. Ten wniosek z artykułem 114 powinnaś złożyć dopiero teraz do sądu pracy,takie jest moje zdanie.
      Ewa O.

      Usuń
  18. Odpowiedzi
    1. Ale po co go wycofywać?
      Niech sobie on tam "gnije", w zależnosci jaka będzię reakcja ze strony ZUS, to zadecydujesz.
      Natomiast przed upływem 30-dniowego terminu od otrzymania decyzji odmownej, gdy nie nadejdzie odpowiedź na wniosek z art.114, to trzeba się odwołać do sądu pracy podnosząc nie zastosowanie art.114 do zmiany pierwotnej decyzji o przyznaniu ep.

      Usuń
  19. Mnie np.pan mecenas doradzil zeby wyslac wniosek z art 114 ..Mam wyslane dwa wnioski skarge i wniosek z art.114..od 26 marca nie mam odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok moja odpowiedź przyszla dziś skarga była złożona 29 marca

      Usuń
  20. Dziś dostałam odp. Jestem w grupie nieprzedawnionych. Zawiadomienie o przesunięciu terminu wniosek zostanie rozpatrzona po otrzymaniu wytycznych w sprawie postępowania w sprawie realizacji wyroku T K. Decyzja będzie wydana w ciągu 30 dni od wyjaśnienia okoliczności niezbędnych do wydania decyzji. Przykre to i nie przysługuje mi zażalenie. Co robic

    OdpowiedzUsuń
  21. Jestem nie przdawniona z Olsztyna mam odpowiedz ze w ciągu 30 dni po otrzymaniu wytycznych w sprawie postępowania realizacji wyroku T K otrzymam odpowiedź. Nie mam prawa składania zażalenia od postanowienia. Co mam robić Jagoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekac do 8 maja wtedy sie rozstrzygnie co postanowia..

      Usuń
    2. Symbol emerytury która pobieram to E natomiast ta na postanowiu to ENP. Nie mam czasu odpisywać bo zakładam ogrody. Kagoda

      Usuń
  22. To trzeba poczekać, nic złego przecież się niedzieje będzie decyzja zapewne pozytywna tylko trzeba trochę cierpliwości

    OdpowiedzUsuń
  23. To jest moje zdanie..Zrobia tak..przelicza wszystkim emerytury zeby nie skladac wnioskow do sadu pracy..a to dlatego ze bedziemy mieli zamknieta droge o odzyskanie odszkodowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przeliczą wszystkim, bo już wydają decyzje będące podstawą do dochodzenia odszkodowania.

      Usuń
  24. Szanowne Panie o ile przeliczą to po co składać wnioski o odszkodowanie-przeliczenie będzie wyglądało zapewne tak że od zwaloryzowanego kapiału zostaną odjęte kwoty pobranych świadczeń ale tylko te pobrane po osiągnięciu wieku emerytalnego,dalej kwota kapitału zostanie podzielona przez średnią życia od chwili obecnej i to co wyjdzie to będzie nowa emerytura. W takiej sytuacji nie będzie czego dochodzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej Pana informacji brak logiki i znajomości tematu.

      Usuń
    2. Na jakiej podstawie takie wyliczenia?

      Usuń
    3. Przeciwnie, wypowiedź Sławomira jest logiczna. Emerytkom 53 należy się emerytura bez obliczeń w powszechnym wieku emerytalnym, a nie w dowolnym czasie, np. za 5 lat. Tak uważam.

      Usuń
    4. i tu się Pani myli, emerytkom 53 występującym po raz pierwszy o emeryturę powszechną wylicza się na dzień zgłoszenia wniosku.Proszę mi wierzyć, koleżanka dziś ddostała decyzję i jest bardzo zaskoczona /pozytywnie/kwota jest duża nie spodziewała się takiej

      Usuń
    5. W którym zusie ,kiedy był składany wniosek i jaki sposób wyliczenia ,prosimy o więcej szczegolow

      Usuń
    6. Ponieważ dotyczy to mojej koleżanki o muszę być powściągliwa, ale liczby nie kłamią-zrewaloryzowany kapitał początkowy + zwaloryzowane składki dzielone przez lata dożycia.Znając swój kapitał początkowy pismo z ZUS moje z 2003 roku znależć można w internecie jako kalkulator kap początkowego+składki /ZUS wysyłał takie pisma za 2012 i 2014 rok trochę proporcjonalnie oszacować i podzielić średnio przez lata dożycia. Ja też jestem "pierwszakiem" sładałam z końcem marca i na infolinii dzisiaj się dowiedziałam,że mam przyznaną emeryturę powszechną ale pani nie powiedziała w jakiej wysokości, mam czekać na list z ZUS-u ponieważ zarobki miałyśmy podobne ja sobie wyliczyłam na kwotę około 9OO zł netto i jest to kwota porównywalna z kwotą koleżanki, jak dostanę pismo to podzielę się informacją

      Usuń
    7. Dziękuję i życzę podobnego przeliczenia jaki dostała pani koleżanka 'jednocześnie prosimy o informację o treści decyzji

      Usuń
    8. Pani Janko, jak otrzymam decyzję do domu /mieszkam gdzie indziej niż znajduje się mój oddział ZUS/ to niezwłocznie podzielę się z paniami swoim wyliczeniem, pozdrawiam wszystkie Panie 53

      Usuń
  25. przecież jak znowu odejmą od kapitału początkowego kwoty pobranych świadczeń to znowu emerytura będzie niższa od wcześniejszej, gdzie tu sens , przecież cała walka o to odejmowanie poszłaby na marne,a może ja nie umiem liczyć?Ala Pol

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chodzi tylko o kwoty pobrane po osiągnięciu pełnego wieku emerytalnego, te na emeryturze wcześniejszej nie będą odjęte- tak stanowi wyrok TK.

      Usuń
    2. ,,Masło maślane,, W 2013 roku odjęto od kapitału początkowego świadczenia wypłacone przez 5 lat a teraz po wyroku TK odejmą kobietom53 świadczenia wypłacane przez 6 lat?
      Sławomir nie doczytał wyroku TK,w którym jest zapis, że art.25 ust 1b. nie dotyczy kobiet53.

      Usuń
    3. Doczytał,ja tylko napisałem o hipotetycznej sytuacji jaka może mieć miejsce po nowych regulacjach ustawowych.

      Usuń
  26. To i tak wychodzi , że powszechna bedzie niższa od wcześniejszej i gdzie tu sens.jula

    OdpowiedzUsuń
  27. Sławomir skąd takie wiadomości, poprostu bzdury Pan wypisujesz

    OdpowiedzUsuń
  28. annka
    Środa, 17 Kwiecień 2019 o 17:15

    W komunikatach prasowych raczej nie podaje się takich szczegółów, jak krok po kroku wylicza się emeryturę.
    Co do zasady, to w zusie bez wniosku nic się załatwia, z wyjątkiem przejścia z renty na emeryturę, bo to następuje z urzędu. Jeżeli zostanie złożony, to wtedy jest sprawa rozpatrywana. Taka zasada obowiązuje też przy przyznawaniu emerytury powszechnej na aktualny wniosek 2019, na formularzu EMP, dla osób „bezwnioskowych”.

    Emerytura w powszechnym wieku emerytalnym zostanie wyliczona na datę złożenia wniosku, na rok 2019 a nie 2013 kiedy emerytka ukończyła 60 lat. W 2013 nie było wniosku, wniosek jest w 2019, więc i emerytura od miesiąca złożenia wniosku, z uwzględnieniem wyroku TK i bez potrąceń.

    I nie ma tu nic do rzeczy, czy to sprawiedliwe, czy nie, w stosunku do tych, którym odmawia się wznowienia z powodu upływu wiadomych 5 lat.
    To jest zupełnie inna sprawa, dla posłów i senatorów, o nową ustawę specjalną, aby nie było pokrzywdzonych.

    Porównuje się AKTUALNE emerytury: wyliczoną po raz pierwszy powszechną na datę 2019 i pobieraną w 2019 wcześniejszą.
    Odpowiedz
    annka
    Środa, 17 Kwiecień 2019 o 17:39

    Do wyliczenia emerytury powszechnej przyjmuje się najkorzystniejszy wariant, jeśli chodzi o tablice określające dalsze trwanie życia, i tylko w tym przypadku porównuje się, które korzystniejsze, czy te z 2013, czy z 2019. Natomiast kapitał i składki według stanu na 2019 r. Ważne, aby się zastanowić, kiedy ten wniosek złożyć, tzn. którego dnia miesiąca, czy przed dniem urodzin, czy po dniu urodzin, bo mogą być różnice w tabelach dalszego trwania życia. Według tabel po dniu urodzin emeryt jest już o rok starszy, a przed dniem urodzin – o rok młodszy. Mniejszy mianownik [dane z tabel] to wyższa emerytura
    Komentarz,,Annka,, z blogu ,,Jotownia,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście Pani Annka ma rację w świetle obecnie obowiązujących przepisów. Myślę jednak że to ustawą zapewne zostanie zmienione bo była by to rażąca niesprawiedliwość-jedne nic nie dostają a drugie z literką "E" dużo dużo więcej.

      Usuń
    2. Zmiana, ale nie w ten sposób, że przez odejmowanie. Dla wcześniejszych, które mają zawieszoną ep., należałoby odwiesić zamrożony KP i składki, dokonać waloryzacji do dnia wydania wyroku TK i dokonać takiego samego obliczenia jak dla "pierwszaków".
      Wszyscy zadowoleni!!!

      Usuń
  29. Pierwszą emeryturę powszechną otrzymałam w 2015 r. pisałam skargę do ZUS.otrzymałam odpowiedz -POSTANOWIENIE wznawia postepowanie w sprawie zakończonej decyzją z dnia 06-10 2015\znak ENP

    OdpowiedzUsuń
  30. Czas na złożenie do sądu w ciągu 30 dni patrzeć na jaka datę ? Data na odmownym pismip z ZUS czy data wyjęcia z skrzynki?

    OdpowiedzUsuń
  31. Na piśmie z ZUS napisz ,,otrzymałam w dniu .......,, tj. data wyjęcia pisma ze swojej skrzynki. Nie wyrzucaj koperty bo jet tam stempel, kiedy ZUS wysłał pismo.
    Czekaj do 8 maja na komisję senacką, która ma rozpatrzyć wyrok TK dotyczący kobiet53.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 8 maja 2019 to TYLKO data posiedzenia senackiej Komisji Ustawodawczej. Senatorowie mogą, ale nie muszą zdecydować o podjęciu inicjatywy ustawodawczej dotyczącej sposobu realizacji wyroku TK w sprawie P 20/16. Jeśli zdecydują się na wystąpienie z inicjatywa ustawodawczą, to będzie potrzebny czas na przygotowanie projektu ustawy. Potem już cały Senat musiałby przyjąć uchwałę o skierowaniu projektu ustawy do Sejmu, gdzie odbyłby się proces legislacyjny, zakończony głosowaniem nad ostateczną wersja projektu ustawy. Potem znowu Senat. Jeśli Senat nie wniesie poprawek, to ustawa trafi do podpisu prezydenta. Droga nie jest krótka, ale jeśli PiS-owi będzie zależało (np. na oszczędnościach), to nie musi ona trwać długo.

      Usuń
  32. ZUS w Gdańsku załatwia sprawy szybko. 15 kwietnia wniosłam skargę o wznowienie postępowania z art.145a. Dzisiaj t.j.25 kwietnia otrzymałam postanowienie o wznowieniu postanowienia ( jedno pismo) oraz decyzję o odmowie uchylenia decyzji z dnia 08.05.2013r.(drugie pismo), ze względu na przedawnienie. W sam raz przed długim weekendem, a nuż się nie wyrobię z odwołaniem i decyzja się uprawomocni. Nawet nie poczekali do 8 maja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas uprawomocnienia po 30 dniach, czyli 25 maja, to trochę czasu nawet po 8 maja (Dniu Zwycięstwa). ��

      Usuń
    2. Jeszcze odnośnie dostarczenia pisma ZUS. Przypadkowo znalazłam list z ZUS na skrzynkach pocztowych na parterze ( w bloku jest 10 pięter.) List był otwarty. Widocznie listonosz wrzucił nie do tej skrzynki. całe szczęście, ze ktoś odłożył, a ktoś inny nie wrzucił do kosza, bo nie wiem jak bym się tłumaczyła, ze nie otrzymałam decyzji.

      Usuń
  33. Wyslalam dwa wnioski 26 marca skarge i wniosek z art.114..Czy ktoras z pan ktora wyslala takie wnioski dostala juz odpowiedz z ZUS,ja jeszcze nie mam odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  34. Moja teściowa zapomniała o wniosku i chciała go złożyć dzień później czyli 24.04, ale Pani w Zus-ie nie przyjęła go . Co teraz ????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. występować ze 114 w/g wniosku mec.Giedrojcia.

      Usuń
    2. Wystąpić do zus o przywrócenie terminu do złożenia wniosku, należy uzasadnić, że uchybienie terminu nastąpiło z przyczyn obiektywnych, podać jakich, w miarę możliwości przedłożyć dowody że tak właśnie było np. pobyt poza domem, bilety kolejowe, autobusowe, zeznania świadków tzn. wskazanie świadków, którzy mogliby to potwierdzić itp.

      Usuń
  35. ,,PIERWSZAKI" czy któraś z Was otrzymała już decyzję o powszechnej? danuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja złożyłam wniosek 28 marca i cisza w temaci,a moja koleżanka dostała przed świętami 2 pisma ,pierwsze odwołać się trzeba do sądu a co dalej wielka niewiadoma.

      Usuń
    2. Dzisiaj otrzymałam pierwszą decyzję o emeryturze powszechnej (jest szokująco wyższa od emerytury wcześniejszej) oraz decyzję o nowym kapitale początkowym. wniosek składałam 14.03.2019r. czyli przed uprawomocnieniem się wyroku Trybunału. na emeryturze wcześniejszej jestem od 2009r. i pracowałam do 2017r. Maria

      Usuń
    3. Dziekujemy Pani za dobre wiadomości!!! Czy w przybliżeniu może Pani podać tą "szokująco wyższą" emeryturę powszechną? Anna

      Usuń
    4. Pani Maria ma zapewne"szokująco wyższą" emeryturę powszechną bo jak podała pracowała jeszcze do 2017 r. tak więc cały czas wypracowała i uzbierała dodatkowe składki, które też były waloryzowane wraz z kapitałem początkowym. Dlatego różnica między kwotą emeryturą wcześniejszej a powszechną jest znaczna.Uważam, że kwoty emerytury pani nie może podawać ewentualnie różnicę tych kwot między wcześniejszą a powszechną a i to każda z nas będzie miała wyliczoną inną w zależności od okresu pracy i wysokości wynagrodzeń od których zależy ile składek nazbierałyśmy. Danka53

      Usuń
    5. Różnica między emeryturami to prawie 50% emerytury wcześniejszej. Moje wyliczenia były skromniejsze, stąd określenie "szokująco". Pozdrawiam i dziękuję za wspólną walkę. Maria

      Usuń
    6. Pani Mario, czy emerytura powszechna została wyliczona z potrąceniem pobranych wcześniej emerytur wcześniejszych czy bez takiego potrącenia?
      Nie podała Pani daty decyzji o emeryturze powszechnej, to ważne, i właściwie ta data wyjaśnia wszystko. Jeśli w dacie wydania tej decyzji obowiązywał już wyrok TK to emerytura powinna być obliczona bez potrąceń, według takiego stanu prawnego jaki obowiązywał w dniu wydania decyzji. Data złożenia wniosku nie ma znaczenia do sposobu obliczenia emerytury, tylko
      do określenia terminu do wypłaty, tzn. od którego miesiąca 2019. Tak mi się wydaje.

      Usuń
    7. Moja emerytura powszechna jest z datą 24.04.2019r., została naliczona z kapitału początkowego i zwaloryzowanych składek bez potrącenia pobranych emerytur. Jeżeli chodzi o okresy nieskładkowe (urlopy wychowawcze, studia) prawdopodobnie należy oddzielnie wystąpić do ZUS o przeliczenie kapitału początkowego. Też mam lata studiów liczone ze współczynnikiem 0,7. Będę w tej sprawie w ZUS w poniedziałek. Uzyskane informacje przekażę na blogu. Maria

      Usuń
    8. @ Anonimowy 27 kwietnia 2019 09:12
      "Data złożenia wniosku nie ma znaczenia do sposobu obliczenia emerytury, tylko
      do określenia terminu do wypłaty, tzn. od którego miesiąca 2019. Tak mi się wydaje."
      Źle się wydaje!
      Np. rocznik 1952, wniosek złożony w grudniu 2012, a decyzja wydana w styczniu 2013, czyli wyliczenia wg jakiego stanu prawnego?
      Wg starego prawa bez potrąceń, czyli zgodnie z datą złożenia wniosku. A jak Ktoś się spóźnił i złożył wniosek w styczniu 2013, pomimo, że prawa nabył już w grudniu 2012, to spotkała go niespodzianka - nowe prawo i potrącenia.
      W tym przypadku wniosek złożony przed uprawomocnieniem wyroku TK został potraktowany zgodnie z wyrokiem, ponieważ bez sensem byłoby policzenie emerytury z potrąceniami wg starego porządku, gdy wyrok stwierdził niekonstytucyjność przepisu (nie istniejący w obiegu prawnym dla kobiet 1953 z art.46 uer.
      Na tym polega cała różnica!
      Data złożenia wniosku jest istotna dla obliczeń i wypłaty.

      Usuń
    9. @ Maria Anonimowy 27 kwietnia 2019 13:23
      KP jest "automatycznie" aktualizowany podczas obliczania emerytury powszechnej.

      Usuń
  36. Oczywiście ZUS mając wytyczne wyda decyzję odmowną w sprawie art. 114 ustawy emerytalnej. Od takiej decyzji należy składać odwołanie do sądu pracy (zgodnie z pouczeniem). Orzeczenie TK w sprawie niekonstytucyjności art 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, który był podstawą wyliczenia naszej emerytury traci moc obowiązującą na przyszłość, jego moc obowiązująca rozciąga się na stany faktyczne powstałe przed ogłoszeniem orzeczenia trybunalskiego. Dlatego sądy powinny uznać w tym zakresie orzeczenia Sądu Najwyższego. W związku z powyższym zgodnie z wcześniejszymi wpisami koniecznie należy wykorzystać drogę sądową. Anna

    OdpowiedzUsuń
  37. Mama dostała decyzję o uchyleniu decyzji z 2014 r. (nieprzedawnionej) i przyznaniu świadczenia w kwocie zaliczkowej od 2014 r. (żadnej kwoty nie podano).Dostala tez postanowienie o wznowieniu postępowania o ustaleniu wysokości enerytury przyznanej w 2014 r. ZUS Wałbrzych. Czy ktoras z Pań ma podobnie? Kasia

    OdpowiedzUsuń
  38. Kasiu jestem w identycznej sytuacji ,dostałam decyzję o uchyleniu decyzji i ponownym wznowieniu postępowania o ustaleniu wysokości emerytury ,tylko z tą różnicą że u mnie nic nie pisze o kwocie zaliczkowej .ZUS Białystok

    OdpowiedzUsuń
  39. do Pani Marii.
    Jestem na emeryturze wcześniejszej od 2009r pracoealam do 2018r. Przeliczalam wczeswcześni na nowy wskaźnik i kwotę bazową, mam rok liczony po 0,7 na wychowanie dziecka. prodze o podpowiedź czy Pani tez przeliczalam wcześniejszą.Pozdrawiam Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na emeryturę wcześniejszą można było przejść do końca 2008 r.

      Usuń
    2. Do końca 2008 roku rocznik 1953 musiał spełnić warunki wcześniejszej emerytury, ale na emeryturę wcześniejszą można było przejść nawet na dzień przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, czyli 60+ (dla urodzonych w grudniu 1953 wypadało to nawet w kwietniu 2014 roku!).

      Usuń
    3. Urlop wychowawczy przed 1999r. powinien być liczony ze wskaźnikiem 1,3.(zmiana ustawy z 2015r.). Przed wydaniem decyzji o emeryturze powszechnej ZUS ustali nowy kapitał początkowy i to uwzględni. Natomiast lata studiów liczone są niestety 0,7. Maria

      Usuń
  40. Jal napisac wniosek do sadu przy zusie. Zaskarzylam decyzje i przyszla odmowa bo przedawnienie ale zus przyznal siw do bledu. Czy jest jakis druk. Prosze o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma druków do odwołań, trzeba własnymi słowami, krótko, rzeczowo napisać z czym Pani się nie zgadza, sąd jeszcze raz rozpatrzy wniosek złożony do zusu.

      Usuń
  41. Dzień dobry
    nie wiem czy dobrze myślę.
    Proszę o pomoc.Dostałam z Zus odpowiedż odmowną i informację abym się odwołała do sądu.Mam na to 30 dni.Moje pytanie:
    czy jeszcze raz odwołać się do Zusu powołując się na art.114
    czy trzeba odwołać się do Sądu.
    Trochę się już z tym tematem pogubiłam.Dzięki za podpowiedż.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedzi udzielane są w pismach, natomiast z treści komentarza wynika, że chodzi o decyzję odmowną, od której przysługuje odwołanie do sądu.
      Decyzja odmowna została wydana w odpowiedzi na skargę o wznowienie postępowania na podstawie art. 145a kpa po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Taką drogę wskazał zus w swoich komunikatach.
      Powołanie się na art. 114 ustawy w nowym piśmie (wniosku) do Zus nie jest kolejnym odwołaniem do Zus, tylko nowym wnioskiem o rozpatrzenie sprawy na podstawie tego artykułu.
      Zus jest pierwszą instancją, wydaje on decyzje, od których można się odwołać czyli zaskarżyć do organu stopnia wyższego, w przypadku decyzji Zus do sądu pracy.
      Do odwołania się od decyzji odmownej jest termin 30 dni od daty jej doręczenia, natomiast na złożenie wniosku do Zus na podstawie art. 114 ustawy terminu nie ma, można w dowolnym terminie.
      Co zrobić, to decyzja należy do Pani.

      Usuń
    2. Zamieszczam przykładowy wzór odwołania, jest w nim także podniesiony art. 114 ustawy

      U góry odwołania: data, dane osobowe, nr emerytury,

      adres Sądu
      za pośrednictwem ZUS w ………

      Odwołanie

      Odwołuję się od decyzji ………. z dnia ……….znak ……….
      Odmowa uchylenia wadliwej decyzji z dnia …….. znak: …………… (ta pierwsza o przyznaniu emerytury) jest dla mnie krzywdząca. Sam organ rentowy przyznał, że została wydana z naruszeniem prawa.
      Poprzez wydanie decyzji odmownej zostałam finansowo ukarana z powodu wadliwych przepisów i długiego oczekiwania, ponad 2,5 roku, na wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Tak długi okres spowodował upływ 5-letniego terminu określonego w art. 146 kpa.
      Konstytucja RP gwarantuje równe traktowanie wszystkich obywateli, a ja zostałam potraktowana gorzej niż inni, w wyniku czego poniosłam wymierną szkodę finansową.
      Organ rentowy odmówił mi uchylenia zaskarżonej decyzji i ponownego, poprawnego obliczenia mojej emerytury, bez potrąceń z kapitału początkowego, pomimo, że był do tego zobowiązany na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy emerytalnej.
      Na zasadność stosowania w takich przypadkach art. 114 ustawy emerytalnej wskazuje orzecznictwo, m.in. wyroki Sądu Apelacyjnego w Łodzi, III AUa 1750/12, Sądu Okręgowego w Kaliszu, V U 1017/13, Sądu Okręgowego w Kaliszu, sygn. akt V U 1017/13, a także przywołane w 119 akp. uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego postanowienie TK z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35, zgodnie z którym do przywrócenia stanu konstytucyjności należy wykorzystać ustawy zwykłe. Taką ustawą zwykłą jest własnie u.e.r. z przepisem art. 114.
      Wnoszę o uchylenie odmownej decyzji organu rentowegoz dnia ……….., znak ………….. i orzeczenie co do istoty sprawy ewentualnie przekazanie sprawy organowi rentowemu do ponownego rozpatrzenia.
      Z poważaniem

      Usuń
    3. Małe uzupełnienie

      Niezależnie od tego, że art. 114 ustawy został wymieniony w odwołaniu, można na jego podstawie wnosić do ZUS o przeliczenie emerytury w dowolnym
      terminie. Powodzenia!

      Usuń
    4. Bardzo,bardzo dziękuję teraz wiem jak dalej postąpić, udzielone na blogu informacje są dla mnie i przypuszczam że dla wielu jeszcze pań są bezcenne.
      Bardzo dziękuję
      Pozdrawiam Jolka.

      Usuń
    5. Pomyłkowo został dwukrotnie wymieniony ten sam wyrok: Sądu Okręgowego w Kaliszu, sygn. akt V U 1017/13. Ten wątek można troszkę rozszerzyć i zacytować stosowny fragment z uzasadnień wymienionych wyroków, ale to niekonieczne, bo można go też przytoczyć na rozprawie.

      Oto on:
      „W orzecznictwie powszechnym przyjmuje się jednolicie, że pod pojęciem „okoliczności istniejących przed wydaniem decyzji”, o których mowa w art. 114 ust. 1 ustawy emerytalnej, rozumieć należy też niezgodność z Konstytucją danej normy prawnej, która stanowiła podstawę wydania decyzji. (patrz też: Renata Babińska „Wzruszalność prawomocnych decyzji rentowych”, 2007 r.). W trybie art. 114 ust. 1 ww. ustawy istnieje więc możliwość wzruszenia przez organy rentowe (na wniosek lub z urzędu) decyzji wydanych w sprawach emerytalnych i rentowych także w razie późniejszego uznania niezgodność z Konstytucją danej normy prawnej.”

      Także zgodnie z przywołanym w pkt 5. [„Skutki wyroku”] uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r. postanowieniem TK z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35 do przywrócenia stanu konstytucyjności należy wykorzystać ustawy zwykłe. Taką ustawą zwykłą jest właśnie ustawa emerytalna z przepisem art. 114.

      Usuń
  42. Do p.Marii.Gratuluję nowej emerytury.To promyczek we mgle.Czy może Pani zdradzić jaką liczbę miesiecy dalszego przezycia zastosowano w przeliczeniu Pani emerytury?Pozdrawiam.E.B-SZ.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiści. Zacytuję z decyzji: "205,3 miesiąca - do obliczenia emerytury przyjęto średnie dalsze trwanie życia z tablicy trwania życia obowiązującej w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, ponieważ jest to dla pani korzystniejsze, tj.niższe niż średnie dalsze trwanie życia ustalone na podstawie tablicy trwania życia obowiązującej w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę". Maria

      Usuń
    2. W dniu osiągnięcia powszechnego wieku w tabeli trwania życia obowiązującej od 1.04.2013-31.03.2014 jest wskaźnik 255,2 i jest wyższy od wskaźnika w dniu zgłoszenia wniosku, czyli w kwietniu 2019 i wynosi 211,5( u mnie wychodzi 65 lat 8 miesięcy)
      Wskaźniki trwania życia w 2013 roku na pewno są wyższe od tych z 2019 roku. Dlaczego u ciebie wyszły niższe?- to jest bardzo dziwne.
      Sprawdź dokładne przeliczenie emerytury bo nie ma ludzi nieomylnych a szczególnie w ZUS.

      Usuń
    3. Pani Mario, czy ZUS napisał, że emerytura jest płatna za cały marzec 2019, czy tylko od 21 marca, tzn. od dnia opublikowania wyroku TK w Dzienniku Ustaw?

      Usuń
    4. Emerytura jest płatna za cały miesiąc marzec. Maria

      Usuń
    5. Pani Mario. Dziękuję za odp.Sądzę że miesiące dalszego przeżycia u Pani są użyte z tabeli z 2019 r.- i dobrze bo tak jest korzystniej.Ale w uzasadnieniu ZUS napisał odwrotnie. E.B-SZ.

      Usuń
    6. Do anonimowej z 08:09
      Dla emerytek "pierwszorazowych" ZUS wybiera bardziej korzystny (niższy) wskaźnik "wieku dożycia". Dlatego w przypadku p. Marii zastosowano wskaźnik dla kobiety w wieku 65 lat i 11 miesięcy z tabeli obowiązującej od 1.04.2013-31.03.2014. Analogiczny wskaźnik z tabeli aktualnie obowiązującej (od 1 kwietnia 2019 do 31 marca 2020) wynosi 210,2, a więc jest mniej korzystny.

      Usuń
    7. Do komentarza z 08:36
      Przepraszam za pomyłkę. Pani Maria składała wniosek w marcu, gdy obowiązywała tabela od 1 kwietnia 2018 do 31 marca 2019, gdzie "wiek dożycia" dla kobiet w wieku 65 i 11 miesięcy wynosił 211,4. Był on więc jeszcze mniej korzystny od wskaźnika obowiązującego w roku 2013/14.

      Usuń
    8. Do Anonimowej z 8.36.Czy można zorientować się jakie dożycie zastosują do najliczniej emerytury powszechnej w 2014r.?

      Usuń
    9. Dla emerytek, które składają wniosek po raz pierwszy, a więc albo dotąd go nie składały albo złożyły, a następnie wycofały przed uprawomocnieniem się decyzji, ZUS wybiera bardziej korzystny "wiek dożycia", co w praktyce oznacza, że zastosuje tabelę obowiązującą w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego w roku 2013 lub 2014 (z powodu wtedy wprowadzonego podwyższonego wieku emerytalnego 60+). Obowiązywały wtedy dwie tabele. Pierwsza - od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 roku, a druga - od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r.
      We właściwej tabeli wybieramy "wiek dożycia" odpowiadający wiekowi osiągniętemu w dniu złożenia wniosku do ZUS o emeryturę powszechną.

      Usuń
    10. ciąg dalszy komentarza z godz. 10:08.
      Przez jeden miesiąc obowiązywała jeszcze jedna, trzecia tabela, obejmująca panie urodzone w grudniu 2013 r., a więc osiągające powszechny wiek emerytalny w kwietniu 2014 r. Jest to tabela obowiązująca od 1 kwietnia 2014 do 31 marca 2015 r.

      Usuń
  43. Witam
    Ja w sprawie średniego dalszego trwania życia z zapytaniem do osób bardziej zorientowanych
    Przeszłam na emeryturę wcześniejszą po ukończeniu 55 lat w 2008.W lutym 2014 osiągnełam wiek emerytury powszechnej.Jeżeli przeliczą emeryturę po nowemu to czy dalej średnie trwanie życia będzie liczona przez 252,30 m-cy?
    Dziękuję za uświadomienienie.
    Pozdrawiam Jolka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli składasz teraz wniosek o emeryturę powszechną po raz pierwszy (wcześniej nie składałaś lub złożyłaś, ale wycofałaś), to obowiązują zasady zacytowane przez p. Marię z jej decyzji ZUS: wybierany jest wiek dożycia odpowiadający wiekowi osiągniętemu w dniu złożenia TERAZ
      po raz pierwszy wniosku o emeryturę powszechną z tabeli, gdzie jest on bardziej korzystny. Przeczytaj także uważnie inne komentarze powyżej. Na pewno nie będzie zastosowany wiek dożycia 252,3!

      Usuń
    2. Jeżeli złożyłaś wniosek w marcu 2019 roku to wskaźnik ,,długości życia,, z 2013 roku wynosi 211,5 a jeżeli w kwietniu to 210,8.
      W roku 2019 marzec-216,4 w kwiecień 215,7.
      Wskaźniki z 2013 roku są korzystniejsze.

      Usuń
  44. Dzień dobry
    Pani Mario czy przepracowała Pani cały rok 2018? bo naprawdę jest to imponujący wzrost świadczenia. Ja pracowałam do końca roku 2016 i składałam wniosek pierwszy raz dopiero 23 kwietnia br. Nie będę ukrywać , ze miałam zakusy poczekać do lipca. Obawiałam się jednak, ze ustawodawca może wprowadzić jakieś ograniczenia więc złożyłam wniosek i czekam. Pozdrawiam Teresa z Bydgoszczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pracowałam do 31.03.2017r. Nie wnioskowałam o emeryturę powszechną, ponieważ wszelkie symulacje były niekorzystne. Nie wiem jaki wpływ na wysokość emerytury ma złożenie wniosku w lipcu, jaka to będzie różnica w stosunku do kwietniowej. Moja nowa emerytura jest dokładnie o 43,5% wyższa "na rękę" od wcześniejszej. Życzę wyższej lub podobnej. Maria

      Usuń
    2. Proszę spróbować przybliżonych symulacji z użyciem kalkulatora emerytalnego:
      https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/kalkulatory-emerytalne/emerytura-na-nowych-zasadach/kalkulator-emerytalny-prognozowana-emerytura/wersja-uproszczona

      Niestety, prognoza nie dotyczy roku 2019, ale można uzyskać pewien obraz prognozując na 2020.

      Różnica między lipcem i kwietniem jest duża, ale oczywiście zależy od wskaźnika waloryzacji za I kwartał, zgromadzonego kapitału (początkowego + składki), wieku i innych parametrów.
      Przykładowa symulacja:
      emerytura przyznana w kwietniu 3990 zł
      emerytura przyznana w lipcu 4200 zł

      Usuń
  45. Czy takie wskażniki przezycia tez bedą dla tych pań ktore mialy juz przeliczoną emeryturę w 2014 r ale braly wczsniejsza bo byla korzystniejsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Wybór korzystniejszego wariantu "wieku dożycia" dotyczy tylko pierwszorazowego wniosku.

      Usuń
  46. Do anonimowy z 11.46.Mam rozumieć że zostanę przy wskaźniki 247 jaki wówczas mi zastosowano?Czy wezmą z 2019r.?Dla mnie to przecież ogromna różnica.

    OdpowiedzUsuń
  47. Pani Mario Bardzo dziękuję za tak precyzyjną informację . Z tego co się orientuję to kwiecień i Lipiec są miesiącami najlepszymi na naliczenie emerytury. Ale Lipiec
    jest korzystniejszy ponieważ w czerwcu jest waloryzacja
    składek i kapitału początkowego za 2018 r. Tak jak pisałam wcześniej bałam się czekać. Mam jeszcze pytanie dotyczące tablic z jakiego Pani jest miesiąca?

    OdpowiedzUsuń
  48. Zapomniałam się podpisać do postu z 18:01 Teresa z Bydgoszczy. Pozdrawiam i jeszcze raz serdecznie dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  49. Należę do emerytów nie przedawnionych. Składałam wniosek do ZUS o wznowienie postępowania.Decyzji z 2014 r na podstawie której wyliczono emeryturę powszechną ,ponieważ była niższa od emerytury pobieranej ,została zawieszona .
    Otrzymałam decyzję z ZUS z wyliczoną emeryturą powszechną zgodnie z wyrokiem TK.
    Ale się okazało że ta emerytura jest niższa o sześć groszy od emerytury wcześniej pobieranej w/g starych zasad .Tak się stało gdyż ZUS zastosował tabelę dalszego trwania życia z 2014 roku ,tak jak wydana była pierwsza decyzja emerytury powszechnej ,które wynosiło 252,3. Czy powinnam się odwołać od tej decyzji i na co się powołać ,może ktoś jest w takiej samej sytuacji .
    Krystyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy porównują tak wyliczoną emeryturę z obecną, tj. z 2019 roku, czy z emeryturą z 2014 roku?

      Usuń
    2. Na tym polega tryb 'wznowienia postępowania' - wszystkie obliczenia dokonywane są na dzień przyznania emerytury powszechnej (tej zawieszonej). ��

      Usuń
  50. Moja mama złożyła wniosek, dostała odmowę, jutro składamy pismo do sądu w zusie. Mama na emeryturę przeszła 10.02.2013

    OdpowiedzUsuń
  51. Chyba nie mam dobrych wiadomości dla nie przedawnionych decyzji, zaczeli nam przeliczać z dalszym trwaniem życia z 2014 r to jest 252,3 juz 2 osoba taka decyzję dostała, nie czekają na 8 maja, więc wyliczyli że mało kto się załapie na wyższą powszechną emeryturę i pewnie nie mamy nawet co skarżyć bo po zgodnie z wyrokiem co sądzicie
    Wanda z Olsztyna

    OdpowiedzUsuń
  52. Niebardzo to rozumie bo chocby to byl taki wskaznik 252,3 to i tak bez potracen pobranej emerytury powinno byc wiecej cos to nietak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadza się,że bez potrąceń jest emerytury więcej, ale nie tak dużo,żeby powszechna była wyższa od wcześniejszej.Kiedy zastosowany jest wskaźnik z 2014r. w wielu przypadkach wcześniejsza będzie ciągle bardziej korzystna . Na razie , jak widać po wpisach pań, skorzystały tylko osoby , które nie przechodziły na emeryturę powszechną.
      Krystyna

      Usuń
  53. Proszę doradzić,mam napisane odwołanie do sądu i tez napisany wniosek do Zus w oparciu o art.114 ust.em.Czy jutro mam wysłać, czy lepiej zaczekać do 8 maja i czy jednoczesnie wysłać obydwa pisma.Odwołania termin do 16 maja. Dziękuję,Zuza

    OdpowiedzUsuń
  54. Nie rozumiem dlaczego nie przedawnionym liczą dożycie z 2014r/245,252/a "pierwszakom"2014 lub 2019.ok.210/zależy który korzystniejszy/Ktoś umie to wytłumaczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytaj powyżej!
      Tam bardzo przystępnie to jest wyjaśnione.

      Usuń
  55. Mam pytanie do pani Zuzy z 21,01 cz pani należy do przedawnionych i czy składała do ZUS skargę na ich druku i dostała z ZUS odmowę z powodu przedawnienia oraz drugie pismo że decyzja z 2013 roku była wydana niezgodnie z prawem

    OdpowiedzUsuń
  56. Jestem przedawniona, składałam skarge i druk Erpo i dostałam z zusu decyzję i postanowienie odmownie z powodu przedawnienia.Emerytura ze znakiem ENp była z 18.02.2014.Zuza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawia mnie, dlaczego Pani emerytura ma znak ENp, bo ja jestem ,,przedawniona,, z 2013r i moja emerytura ma znak E.

      Usuń
    2. Znak ENP ma decyzja z 18.02.2014 gdzie jest wyliczenie em.powszechnej a kolejne decyzje np.o waloryzacji w kolejnych latach ma E

      Usuń
    3. Ja mam tak samo z 2014r jest znak ENP z 2015r mam E i otrzymuje emeryture wczesniejsza bo korzystniejsza,ale numer decyzji na obydwu decyzjach jest ten sam tz. ze jestem z przedawnionych.

      Usuń
    4. Nie wiem, jak to jest,nigdy nie miałam emerytury ze znakiem ENP, zawsze ze znakiem E OD 2013R. kiedy składałam wniosek o przeliczenie emerytury.Może mój ZUS w Siedlcach rządzi się innymi prawami?

      Usuń
    5. -Janka ZB U mnie na decyzjach z przeliczeniem kapitału symbol ENP a na decyzjach wydanych gdy była waloryzacja marcowa widniał symbol E. ***************

      Usuń
  57. Dziękuję pani Zuzo za odpowiedź. Moja siostra ma taką samą sytuację i nie wie czy się odwołać czy czekać na posiedzenie komisji senackiej żeby się zorientować co uchwalą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli siostra dostała odmowna decyzję i postanowienie i jest przedawnona,ma sie odwołać i miesiąc mija po 8 mym maja to poczekac do tego 8mego i jezeli wladze nic rokującego nie zapowiedza to odwołanie do sądu okręgowego wydziału pracy i ubezpieczen społ.za posrednictwem Zus,chyba ze termin odwolania mija pezed 8_ mym maja to w takim razie wcześniej.Bynajmniej ja tak uważam.

      Usuń
  58. Dziewczyny, mam decyzję, szok, składałam wniosek 23 marca , byłam pierwszakiem, na razie widzę na stronie zus po zalogowaniu sie na swoje konto, czekam teraz na papierową,oczywiście szok bo w życiu nie spodziwalam sie takiej podwyżki, życzę wam wszystkim powodzenia i takiej jak moja podwyeżk.danuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jakiego jest Pani ZUS i do kiedy pracowała?

      Usuń
    2. Zus Gdańsk i w 2008 przeszłam na wcześniejszą i nie pracowałam już.danuta

      Usuń
    3. Dzien dobry Pani Danuto. Również wystąpiłam o powszechną pierwszy raz .Czy była by Pani uchylić rąbka tajemnicy ile procent jest podwyżki netto w stosunku do wcześniejszej emerytury?. Ja składałam wniosek w kwietniu więc muszę jeszcze długo czekać. Wiesława z Torunia

      Usuń
    4. Też jako pierwsza otrzymałam dzisiaj informację wyszło mi 41% wiecej

      Usuń
    5. Miało być jako "pierwszak

      Usuń
    6. Czy te 41% stanowi porównanie kwoty brutto nowej do brutto starej?

      Usuń
    7. Do pani Wiesławy , prawie więcej o 50% od wvczesniejszej

      Usuń
  59. Dzisiejszy komunikat ZUS w spawie wyroku P20/16:

    https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/informacja-w-sprawie-wyroku-trybunalu-konstytucyjnego-z-dnia-6-marca-2019-r_/2582166

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie doczytałam się w dzisiejszym komunikacie Zus o przedawnionych a może czytam i juz nic nie rozumiem.Zuza

      Usuń
  60. Bo nic konkretnego nie pisza tylko tyle komu minelo 5 lat nie bedzie mial przeliczone caly ZUS

    OdpowiedzUsuń
  61. Mam pytanie do pań "przedawnionych".Czy którakolwiek zamiast skargi napisała wniosek o przeliczenie emerytury powołując się na art.114 i czy dostała jakąś odpowiedź?Jak zus traktuje ten przepis ? Proszę o odpowiedź Wiesia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, napisałam wniosek powołując się na art. 114. Wysłałam do zus 18.04br. Odpowiedzi jeszcze nie mam. Czytam to wszystko i nie mogę jeszcze uwierzyć jak nas to państwo podzieliło, oszukało i okradło. Potrzebny mi psycholog. Pracowałam 40 lat i jestem z przedawnionych. Myślałam że w Polsce na pierwszy miejscu jest Konstytucja, TK a prawo administracyjne może zmienić każdy głupi na kolanie nawet w nocy. Agnieszka S.

      Usuń
    2. p,Wiesiu.W jakim mieście ZUS.Ja dopiero mam zamiar złożyc wniosek o przeliczenie z art.114 nie wiem czy to ma sens,jestem z przedawnionych.po odmowie z ZUS, będę składać do sądu o odszkodowanie. Janka ZB

      Usuń
  62. Do Pani Danuty.
    W jaki sposób zalogowała się Pani na swoje konto w ZUS, gdzie podejrzała decyzje.
    pozdrawiam Elżbieta .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dzis zarejestrowałam się na portalu ZUS PUE, dostałam nr loging i mam w ciągu 7 dni udać się do ZUSu, aby potwierdzić tożsamosc.Od tego momentu będę mogła sprawdzac swoja emeryturę w ZUSie.

      Usuń
    2. Ja się też zarejestrowałem na portalu ale emerytury swojej nie widzę.Maria

      Usuń
    3. Może we wniosku o emeryturę nie zaznaczyła pani opcji, że chce otrzymać decyzję ZUS na PUE, ale wybrała, że np. pocztą?

      Usuń
    4. Dzięki za odpowiedź-zgadza się zaznaczyłem pocztą.Pozdrawiam Maria.

      Usuń
  63. Niestety dzisiejszy komunikat ZUS nie daje nadziei na wyrównania, ponieważ stwierdza, że Nowa emerytura będzie przysługiwała od dnia zgłoszenia skargi o wznowienie postępowania, co oznacza, że aby uzyskać wyrównanie trzeba będzie iść do sądu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy Pani ma na myśli i tych przedawnionych, ponad 5 lat?

      Usuń
    2. Nie. Dotyczy to tylko nieprzedawnionych.

      Usuń
  64. Przedawnionym NIE będą przeliczac-w/G komunikatu ZUS

    OdpowiedzUsuń
  65. Do pani Elżbiety-weszlam na stronę zus główną i po prawej stronie w meni wybrałam zarejestruj się i bez problemu założyłam konto , bez chodzenia do zus i w zakładce świadczenia uwidocznionej po prawej stronie u góry wybierałam po lewej stronie emerytury i renty i tam czekałam na pojawienie się numeru decyzji i kwoty nowej emerytury.mozna tam podejrzeć swoje składki i kapitał ale już po otrzymaniu decyzji składki i kapitał zniknely.dsnuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dodać ze do strony głównej zus weszlam przez swoje konto bankowe w millenium i teraz przy logowaniu uzywam loginu i hasla bankowego

      Usuń
  66. Ja wracam do"przedawnionych",nikt nie odpowiedział na pytanie Wiesi-przeliczenie z zastosowaniem art.114 ? Jest ktoś taki? B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysłałam do ZUS żart 114 nie ma jeszcze odpowiedźi

      Usuń
  67. W dzisiejszym komunikacie ZUS nic nie ma o osobach 53 składających wniosek pierwszy raz o EMP. Mam pytanie czy nas to nie dotyczy? bo już się pogubilam Marianna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te osoby są w najlepszej sytuacji, nie ma o nich mowy, bo one nie nie mają czego wznawiać. Złożą wniosek po raz pierwszy o emeryturę, będzie obliczona bez potrąceń z kapitału, tablice aktualne, czyli wariant korzystny dla wysokości emerytury :)

      Usuń
    2. Złożyłam 9.04.2019r. wniosek na druku EMP i dzisiaj otrzymałam decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej (rocznik 1953) i nową decyzję kapitału początkowego.Wprowadzono do naliczenia kapitału wszystkie zmiany od 2011.(urlop wychowawczy - wskaźnik 1,3). Po waloryzacji do 2018 roku ( ostatni rok przeliczono kwartalnie) kapitał i składki podzielono (bez potrąceń) przez korzystniejszy wskaźnik ,,długości życia,, z 2013r.Nowa emerytura jest ,,dużo,,wyższa niż wcześniejsza i będziesz na pewno zadowolona.
      Muszę wyjaśnić w ZUSe- dlaczego waloryzacja zakończona jest na 2018r.? Wg ustawy o f.u.s. jeżeli złożymy wniosek pomiędzy styczniem a czerwcem, obejmuje nas waloryzacja za III kw. w styczniu i IV kw.,który dotyczy świadczeń z prawem do kwietnia.Za rok 2018 składki i kapitał ZUS zwaloryzował kwartalnie, zaniżając waloryzację o 100,50% za IV kw. W moim przypadku jest to zaniżona waloryzacja o 3.740,39zł.
      Danuta z Mazur

      Usuń
    3. W terminie 1 miesiąca można przecież wniosek wycofać i złożyć go ponownie w lipcu, kiedy będzie korzystniej
      Od lipca (2019) waloryzacja jest za cały poprzedni rok (2018)

      https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/waloryzacja-skladki-i-kapitalu-poczatkowego

      Usuń
    4. Wcięło mój komentarz, wysyłam ponownie

      W terminie 1 miesiąca można wniosek wycofać i złożyć go ponownie w lipcu, kiedy będzie korzystniej

      Usuń
    5. Sorry, ale nie mam tyle czasu aby tylko siedzieć na blogu, w którym wcina komentarze, wysłałam dwukrotnie, żadnego nie widać, nie muszę nikomu niczego doradzać, każdy robi na własną odpowiedzialność

      Usuń
  68. Ja tez wyslalam wniosekz art.114 i tez nie mam odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  69. A którego dnia wysłałyście panie wniosek z art.114?B.

    OdpowiedzUsuń
  70. 12 kwietnia wyslalam.

    OdpowiedzUsuń
  71. To do 12 maja powinna być jakaś odpowiedź,proszę napisać co zus postanowił,a czy skargę pani też składała?B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skarge tez skladalam 26 marca i tez nie mam odpowiedzi.

      Usuń
  72. PANIE NIE PRZEDAWNIONE
    Możecie przeliczyć jaką emeryturę nalicza ZUS zgodnie z TK.Z decyzji obliczonej w 2014 emerytury trzeba wziąć:
    Kapitał początkowy +składki i to podzielić przez ilość miesięcy dalszego życia z otrzymanej wtedy decyzji.Wychodzi emerytura brutto.Nalezy porównać ja emeryturą brutto wcześniejsą z tego samego roku.
    Ciekawa jestem czy dużo pań coś zyska.Czy ZUS znów zakupi sobie z nas.Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  73. Oczywiście ma byc zakpi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie brutto 303,37 zł,tyle bym zyskała,Zuza

      Usuń
    2. Zrozumiałam , że chodzi o przedawnione,to przepraszam,czekać my mamy i tu nie ma innej opcji

      Usuń
  74. skargę z art 114 złożyłam 26.03 do dziś brak odpowiedzi.ZUS Poznań

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja skargę złożyłam 25.03.2019r ZUS Opole odpowiedzi brak.

      Usuń
  75. U mnie nowa jest ok.250 zł.mniejsza od wczesniejszej brutto

    OdpowiedzUsuń
  76. I tak będzie u większości Panie przedawnione jeszcze niższe. Nie tego oczekiwaliśmy, miał być inny sposób przeliczania, tak jak panie r. 1952

    OdpowiedzUsuń
  77. A jak to się dzieje że panie z nieprzeliczona jeszcze emerytura mają czas dozycia też z 2014 ale dużo nizszy np.pani Maria 205.3?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zastosowania odpowiedniej tablicy dożycia.
      Czytać powżej wyjaśnienia!!!


      Usuń
  78. Ja miałam przeliczaną emeryturę powszechną po raz pierwszy w sierpniu 2015 roku w związku z nową ustawą o zaliczeniu urlopu wychowawczego jako okres składkowy. Gdyby nie ta ustawa to na pewno do dzisiaj nie przeliczała bym emerytury powszechnej.Czyżbym z tego powodu, że przeliczałam w 2015 roku teraz miała być stratna przy obecnym obliczaniu w związku z wyrokiem TK ? bo tak zrozumiałam. ( Średnie dalsze trwanie życia wynosiło 239,20 m-cy w sierpniu 2015r )Zastanawiam się jak ja będę obliczana. Doprawdy jak można tak kołować ludzi? Mam nadzieję , że w senacie jakoś tą sprawę rozwiążą w czasie najbliższego posiedzenia. Każda kobieta ur.1953 powinna dostać to co straciła. Przeciąż nikt nie trzyma nosa w dzienniku ustaw i nie jest na bieżąco z nowymi ustawami. Na tym się znają prawnicy , kształcą się i ciągle doskonalą w tym kierunku więc wiedzą o co chodzi.U nas w Polsce to rząd i ZUS myślą, że wszyscy jesteśmy prawnikami i wiemy o co chodzi i jeszcze jesteśmy jasnowidzami i przewidzimy jaka ustawa będzie za 5 lat.Pozdrawiam wszystkich i życzę wytrwałości bo mnie już jej brak. Mariamat.

    OdpowiedzUsuń
  79. Lata koncze we wrzesniu 3 msc pracowalam dluzej to emerytura przyznana w grudniu 2013r powszechna decyzje otrzymalam 9 stycznia 2014r.obliczono mi w decyzji ze srednie dalsze trwanie zycia wynosi 253 msc.Przegladalam tablice i mi sie nie zgadza.Moze ktoras z pan mogla by to sprawdzic i pomoc.Marysia.

    OdpowiedzUsuń
  80. Przedawnionym i nie przedawnionym liczyć będą tak samo jeśli przedawnione wygrają w sądzie.Bardzo mało osób skorzysta.Smutne bo oczekiwania były inne.

    OdpowiedzUsuń
  81. Do Anonimowej z 00.20
    Zamiast wykrzyknikow prosze o wyjasnienie.Z p.Maria mamy te same lata ,w 2008 przeszlysmy na emeryture,w 2014 mialam przliczona emeryture ona nie ale caly czas bylysmy na wczesniejszej.Dzis obu nam biorą przezycie z 2014 -p.Marii liczą 205 a mnie 251 .Czy sam fakt przeliczenia z ktorego nic nie skorzystalam tak zmienia dzis wyliczenia?

    OdpowiedzUsuń
  82. Przeliczyłam z 2015r. zyskałabym 631 zł.dostałam z ZUS pismo o wzowieniu postępowania ,czekam z nicirpliwością na decyzję ,do chwili obecnej pracuję

    OdpowiedzUsuń
  83. https://pomorska.pl/emerytury-kobiet-z-rocznika-1953-jak-beda-przeliczane/ar/c1-14089057

    OdpowiedzUsuń
  84. Nowe wyjaśnienia ZUS-u:
    https://pomorska.pl/emerytury-kobiet-z-rocznika-1953-jak-beda-przeliczane/ar/c1-14089057

    OdpowiedzUsuń
  85. Nowe wyjasnienia ZUS-u:
    https://pomorska.pl/emerytury-kobiet-z-rocznika-1953-jak-beda-przeliczane/ar/c1-14089057

    OdpowiedzUsuń