16 czerwca 2013

Słów kilka o sprawach bieżącychSłów kilka o sprawach bieżących 2

Drodzy Państwo!



W związku z przeładowaniem komentarzy pod poprzednim
postem bardzo proszę o przeniesienie dyskusji pod ten post.



Adminka Izabela

147 komentarzy:

  1. Wiadomość dla Uli05, odpisałam - proszę zajrzeć na naszą dzisiejszą korespondencję i odpowiedzieć na postawiony problem, czy w moim przypadku ZUS podał właściwie podstawą prawną przy uzasadnianiu decyzji. Uważam, że tak - więc w tym przypadku nie mogę się do ZUS przyczepić, ale Pani zdanie jest cenne. Napisałam tu, gdyż mogłaby Pani tamtego wpisu nie zauważyć.
    pozdrawiam
    Daniela

    OdpowiedzUsuń
  2. Danielo,
    Nie posiadam wiedzy jaka podstawe prawna podal ZUS w Twojej sprawie. Jezeli jednak nie wskazal zadnego przepisu z ogolnej ustawy o emeryturach i rentach z FUS to nie jest to, zgodnie z podanym wyrokiem SN, prawidlowe. Dyskusja na ten temat jest zbedna jezeli w sprawie tego typu wypowiedzial sie SN.
    Jest to jednak, tylko i wylacznie, dopowiedzenie w sprawie dzialalnosci organu, a nie argument w sprawie i to nalezy rozgraniczyc. Naszym zadaniem jest wskazanie na takie argumenty, na ktore ZUS nie jest w stanie podac kontrargumentow a takie istnieja w kazdym naszym przypadku.
    Mysle, ze posiadasz bardzo silne argumenty na poparcie wlasnych zadan dotyczacych nie tylko wyplaty zaleglej emerytury ale rowniez ustawowych odsetek ale o ekspektatywie nie radzilabym nawet wspominac bo jest to dzialanie na wlasna niekorzysc.
    Wpis zauwazylam i ustosunkowalam sie do niego.
    pozdrawiam
    Ula05

    OdpowiedzUsuń
  3. Danielo,
    Przepraszam ale nie zajrzalam na Twoj wczesniejszy wpis. Ustosunkowalam sie oczywiscie do jeszcze wczesniejszego wpisu.
    Idziesz za daleko. Sprawdz decyzje sprzed 2009r. oraz decyzje kolejna na podstawie ktorej ZUS ustalil Ci prawo do pobierania swiadczen. To ta decyzje jako ostateczna, i w dalszym ciagu obowiazujaca, powinnas wykorzystac do wskazania prawa do odzyskania zaleglych swiadczen lacznie z ustawowymi odsetkami.
    pozdrawiam
    Ula05

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ulo05,dziękuję za wszystkie rady. Jeszcze nie mam uzasadnienia wyroku SO, ale powoli przygotowuję apelację. Oczywiście unikam wspomnianego terminu.
      Podaję podstawę prawną z decyzji 2008:
      Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS ( tekst jedn. DZ.U. z 2004 r. Nr 39, poz.353 ze zm.). Wypłata emerytury podlega zawieszeniu, bo Pani kontynuuje zatrudnienie. w celu podjęcia wypłaty emerytury należy przedłożyć świadectwo pracy lub zaśw. potwierdzające fakt rozw. stos. pracy z każdym pracodawcą, na rzecz którego praca ta była wykonywana bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury. Co o tym sądzisz?
      serdecznie pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    2. Ulo05 - myślę, że Tobie chodziło o decyzję, na podstawie której zaczęto mi w marcu 2009 r. wypłacać emeryturę. Podana przez ZUS podstawa prawna była identyczna, jak ta którą podałam wyżej w decyzji z 2008 r.. Muszę tam dotrzeć i postudiować, czy znajdę tam jakiś haczyk na ZUS. Chodzi mi o to, czy znalazło się tam stwierdzenie o dożywotnim prawie do świadczenia lub że jest przyznana na czas nieograniczony.
      Pozdrawiam, myślę że się odniesiesz
      Daniela

      Usuń
    3. Pani Ulo05 ja mam taką samą sytuację jak Pani Daniela.Proszę o dalsze wskazówki.Serdecznie pozdrawiam Basia

      Usuń
    4. Danielo i Basiu,
      Nie rozumiem dlaczego mialby byc zapis w decyzji o dozywotnim prawie do swiadczenia. To przeciez reguluje art. 101 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
      Ponadto, jezeli ZUS potwierdzil decyzja, ze przysluguje Ci prawo do swiadczen to znaczy, ze Ci je zagwarantowal.
      Nalezy to wyraznie wyakcentowac sadowi w apelacji ale mysle, ze im napiszemy mniej a sensownie tym lepiej. Sady nie lubia byc pouczane przepisami.
      Argumenty na apelacje wynikaja z uzasadnienia wyroku i to do nich mamy sie odniesc.

      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  4. Panie Danielo i Ulu, przepraszam,że się wcinam, ale właśnie i ja jestem w podobnej sytuacji jak Daniela i czekam na uzasadnienie wyroku SO i korzystając w pań konwersacji spojrzałam w swoje decyzje (I-o przyznaniu emerytury z 2008 r.-decyzja jak u P. Danieli, II-o przeliczeniu z lutego 2009 r. -ta sama podstawa prawna, z tą różnicą, że w pkt. decyzji I-zapis o zawieszeniu ,warunek -dostarczenie świadectwa pracy o rozwiązaniu stosunku pracy itd, natomiast w II dec. pkt.2 "należność za okres od..Zakład przekaże na rachunek..", )ale w obu przypadkach powołuje się "ze zmianami". Dopiero w 2009 r. w decyzji o waloryzacji ZUS dodaje podstawę prawną zmieniającą art.3 ustawy z 5 grudnia 2008 (dz. U. Nr 8 poz.38)Następna decyzja -zawieszająca z 2011 r. w pkt. 1 "ust. a 17.12.1998r.o emeryturach i rentach z FUS(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 153,poz.122 ze zm." natomiast w pkt. 2- " od 1.10.2011 r,zgodnie z art.28 u o zmianie ustawy o finansach publicznych..(Dz.U. nr 257, poz.1726) oraz 103 A ustawy z .pkt 1.1."
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, pozdrawiam. Jak napiszę apelację, to oczywiście się z Tobą podzielę. Przecież działamy prawie w tym samym czasie. Jeszcze czekam na uzasadnienie wyroku SO.
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
  5. Jak długo się czeka na odpis wyroku z uzasadnieniem.Halina

    OdpowiedzUsuń
  6. Wielkie dzięki! Bo tak zastanawiam się nad prawnikiem,ale nie ukrywam,że nie bardzo stoję akurat finansowo. Jednak jak się pracowało to było dużo łatwiej,tym bardziej,że przez te ustawy ZUS sporo straciłam na tej emeryturze przyjmując wypłatę.Czasem lepiej być nieświadomym chyba. Koleżanka nic nie wiedziała to nawet nie pobierała,a dziś ma większą o ok.400 zł.A mnie licho akurat poniosło do tego ZUSu w lutym 2009 r. Poszłam bo kończył mi się okres chorobowy,a chodziłam na rehabilitację po złamaniu ręki i tam mi właśnie kobitka w ZUS mi powiedziała,że jest taka ustawa i mogę brać emeryturę i pracować.I fajnie było bo akurat córka poszła do gdańska na studia i wiedziałam,że będę mogła ją sponsorować. Ta emerytura była dla niej!A teraz ona dalej studiuje bo już robi magisterkę,a ja nie mogę związać końca z końcem! Oj byłabym szczęśliwa żeby to odzyskać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, chyba kiedyś do Ciebie pisałam na Twoją pocztę, ale to było bardzo dawno,czy ........ @op.pl , to do Ciebie?

      Usuń
  7. witam PANIE, Pani Ulu, Pani Danielo,Pani Reniu, jestem dla pań pelna podziwu czytając wpisy , ja jestem laikiem , nie mogę sobie poradzić z przedstawieniem ZUS-owi kontrargumentów. Wniosłam do SO skarge o wznowienie postepowania 28 grudnia, otrzymałam z Sadu termin ro zprawy na 17 pażdziernika , oraz odpis odpowiedzi organu rentowego na odwołanie . Mam 14 dni do złozenia ewentualnych wniosków dowodowych. Czas leci , też mam nieciekawą sytuacje rodzinna, nie mogę sie skupić, myślalam onad prawnikiem , ale obecnie nie mogę - finase , już od 01.kwietnia nie pracuje. Byłbym niezmiernie wdzieczna za okazaną w miare możliwości pomoc. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Krystyno, na podstawie czego ZUS prosi SO o oddalenie Pani odwołania? Jeżeli twierdzi, że art. 28 z 16 grudnia 2010 r. stracił moc od chwili ogłoszenia wyroku Trybunału, to ustosunkowałam się do tych argumentów w piśmie, które udostępniłam na blogu w maju ( patrz na bocznym pasku), można jeszcze wykorzystać wybrane fragmenty z pisma czerwcowego.
      Powodzenia
      Daniela

      Usuń
  8. nie dodałam jeszcze , że ZUS wnosi o oddalenie mojej skargi Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy nie ma się co rozpisywać. Wystarczy postawić wniosek o zwrot bezprawnie zawieszonej emerytury (wraz z odsetkami) za okres... i powołać się na wyrok Trybunału. I trzymać się terminów i nie tracić zdrowia :) H.W.

      Usuń
  9. Pani Krystyno!na bocznym pasku ,z prawej strony pod zdjęciem Pani mecenas Miary są tematy i tam poniżej są "materiały uzupełniające od Danieli"(Pani daniela jest tak miła,że użyczyła swojej pracy nam wszystkim emerytom walczącym i każdy może sobie z tego coś wybrać. Niech Pani czyta co ZUS napisał i wtedy można ustosunkować się.Tu na blogu są jeszcze wpisy Pani Wigi-też pomocny materiał. Na pewno Pani da radę!A i tak wszystko zależy od sądu. Myśmy się naprodukowały i co? nawet zbytnio do głosu nie dopuścili,już sąd miał gotowy wyrok.Sprawa ,jak w moim przypadku trwała 10 min.łącznie z odczytaniem wyroku. A może zanim nadejdzie październik to coś już wyjaśni się w naszej sprawie, tam " na górze"-nie mylić z Niebem!
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Reniu, według informacji z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, ministerialny PROJEKT USTAWY "rekompensacyjnej" zostanie udostępniony w Biuletynie informacji Publicznej na stronie internetowej MPiPS w momencie skierowania go do konsultacji społecznych. Powinno to nastąpić za mniej więcej dwa tygodnie.
      Pozdrawiam, kibic

      Usuń
  10. Dziękuję za informację p. Kibicowi

    OdpowiedzUsuń
  11. Pani Reniu, dziękuje bardzo, już wlasnie siedze i czytam , czytam czytam,czytam tez wyroki SO i SA , / te pozytywnie rozpatrzone/i próbuje też z uzasadnienia ściągnąc/ Po wyroku TK napisłam wniosek do ZUS o zwrot zaległych i wszczęcie bieżących, a ponieważ miałam już wcześniej przed TK przegraną w SO, więc ZUS odesłał mnie do Sądu o wznowienie postepowania/wiedzialam ze to musze zrobić, ale na wszelki wypadek aby nie przegapić terminu - pisalam tez do ZUS/28 grudnia 2012 wnioslamdo SO skargę o wznowienie postępowania.Międzyczasie ZUS przelał mi na konto w styczniu za okres od 22listopada-31 stycznia. Dostalam potem tylko decyzje, taka jak sie dostaje przy przeliczaniu emer. ,ze ZUS -po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.01 przelicza od 22.11.2012 tj od daty wejscia w zycie przepisow emeryturę/ tak napisane/ja nie skladalam juz zadnego wniosku 15.01 , ponieważ czekałam już na bieg sprawy w sadzie. 12 czerwca dostalam dopiero z sadu powiadomienie o rozprawie oraz odpowiedż ZUS na skargę. lumaczy ze wznowil mi bieżące,a zaległe nie naleza sie , gdyz wyrok nie dziala wstecz. Pierwsza emeryture mialam naliczona na moj wniosek z 20 marca 2009/od 1 marca 2009/Nie wiem teraz czy mam pisać o zawężenie roszczen , czy tylko sie ustosunkowac do wypowiedzi ZUS. Krystyna.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moim zdaniem to nie ma co się wiele rozpisywać ,tylko ustosunkować się do odpowiedzi ZUs w zakresie wypłaty zaległych.W Pani przypadku proszę poczytać uzasadnienia Wyroków SA wygranych ,bo jak TK napisał " emerytury realizowane przed 2011 r. (od stycznia 2009 do września 2011). Ma Pani dużą szansę, gdyż np. SA Lublin, który odwala wszystkie zaległe przed 2009 r. ,tak te od 2009 roku uznaje i wiele innych sądów-proszę poszperać w orzeczeniach S.A. na stronach bloga emeryci podają dużo wyroków korzystnych i z tych można podeprzeć się!

    OdpowiedzUsuń
  13. Pani Danielo. Odpowiedż Organu Rentowego na skargę o wznowienie postępowania zakonczonego prawomocnym wyrokiem SO w .... Organ rentowy wnosi o oddalenie skargi z przyczyn podanych w uzasadnieniu. Uzasadnienie. Decyzją z dnia 12.10.2011 ZUS wstrzymał od 01.10.2011 r wyplatę emer.znak...zgodnie z obowiązującymi przepisami. Sad potwierdził prawidłowosć zaskarzonej decyzji i oddalił prawomocnym wyrokiem odwołanie.Podstawa prawna - art.28 ustawy z dnia 16.12.2010, art 190 ust 3 Konstytucji RP w zw. z art 79 ust.1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o TK/ DZ.U. z 1997 Nr 102 poz 643 ze zm oraz - wyrok TK z dnia 13 listopada 2012. art 85 ustawy z dnia 13.10.1998 Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Krystyno, miałam identyczne uzasadnienie ZUS. Proszę sobie przepisać moją odpowiedź ( z maja).
      Na wyroki innych sądów nie warto się powoływać, sądy są niezawisłe i nie ma jeszcze jednolitego orzecznictwa, na co pozwalałaby uchwała SN przy akceptacji 7 sędziów SN.
      Reniu, przeczytaj mój wpis pod Twoim wpisem z godz 9:24
      Daniela

      Usuń
    2. Dziekuje Pani Danielo, nie będę sie powoływać na inne wyroki,ściagam tylko potrzebne tresci z uzasadnień wyroków,zaraz wejde na odowiedz Pani z maja. A jeszcze mam jedno pytanie , czy musze na podstawie nowej sytuacji prawnej / chodzi mi o wznowienie przez ZUS wyplaty bieżących swiadczen do konca marca/ zlożyć uzupełniające pismo procesowe o zawężenie moich roszczeń- nie moglam tego zrobić wczesniej, nie miałam nowej sygnatury akt. Od 31 marca rozwiązalam umowe o pracę/ tak wczesniej uzgodnilam z Zakladem pracy, gdyż mialam zamiar skorzystac z przeliczenia emerytury w/g nowej kwoty bazowej. Mysle ,ze ten fakt nie zmienia postaci rzeczy.Krystyna

      Usuń
  14. Pani Reniu wlasnie troche materiału ściagnelam z tego wyroku,i szperam dalej

    OdpowiedzUsuń
  15. Drodzy Państwo, czy ktoś miał już może sprawę w Sądzie w Olsztynie. Jak ten Sąd podchodzi do sprawy?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. szanowni Państwo. Sąd okręgowy za którego pośrednictwem złożyłam apelację wezwał mnie do podania wartości przedmiotu zaskarżenia. Nie wiem jaką kwotę mam podać, jak ją wyliczyć aby nie zwrócili mi apelacji. Chodzi oczywiście o zaległe paźdz 2011-21.listopad 2012. Proszę o pomoc. H.B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wartość przedmiotu zaskarżenia to łączna kwota emerytur za żądane miesiące,tak w przybliżeniu.
      Nie musi być dokładnie wyliczone,bo opłata sądowa jest stała.

      Usuń
    2. Brutto czy netto? i bez odsetek?

      Usuń
  17. Pani Danielo, czy mogłaby Pani odpowiedzieć na moje wątpliwości czy powinnam pisemnie ustosunkować się do pisma SO .Otrzymałam zawiadomienie z SO w Gdańsku o terminie posiedzenia (01.10.2013r.) . W pouczeniu jest art. 207(218) par.1 mówiący, że pozwany może wnieść odpowiedź na pozew i Przewodniczący może zarządzić wniesienia odpowiedzi na pozew w terminie wyznaczonym, nie krótszym niż dwa tygodnie, czy jako wnioskodawca również powinnam ustosunkować się pisemnie do odpowiedzi , nie ma takiej informacji , czy może wystarczy to co podałam w odwołaniu.Bardzo Panią proszę o jakieś wskazówki.Serdecznie pozdrawiam, Danuta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danuto
      Tego pytania nie skierowalas co prawda do mnie ale postanowilam Ci odpowiedziec.
      Art. 207 kpc odnosi sie do strony pozwanej, ktora jest ZUS i to organ ma prawo, jeszcze przed rozprawa ustosunkowac sie do Twoich twierdzen.
      Spokojnie to ZUS powinien byc przez sad poinformowany o przyslugujacym mu prawie. Nie dotyczy to Ciebie.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  18. Danielo, to nie do mnie pisałaś. Wiem,że jakaś Teresa miała podać Tobie meila.Ja też mam końcówkę op.pl, ale inne dane.
    No już teraz codziennie czekam na listonosza, albo awizo,bo lada dzień dostanę wyrok z uzasadnieniem(są ma 14 dni) i znów wypociny! ale jazda! co?Doszłam do wniosku,że na etapie apelacji nie będę brała prawnika ,bo ja w zw. z charakterem mojej pracy ciągle miałam z nimi do czynienia to tylko paragrafy, a merytorycznie mało i z resztą tu u nas to wszystko w kółko się kręci.Raz jest radcą, później aplikacja i prokurator ,albo sędzi, w końcu adwokat i już na koniec notariusz! Musiałabym korzystać z prawnika w innym regionie kraju to może by co zdziałał,a tak tylko napisać pismo,tyle tu podpowiedzi, że coś się wymodzi.
    Pozdrawiam wszystkich blogowiczów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałaś, że to może potrwać dłużej, to Ty masz 14 dni do wniesienia apelacji - więc spokojnie nie denerwuj się, zdążymy. Ja już napisałam 2/3 tej apelacji, bo wiem, jakie było ustne uzasadnienie. Otwórz pocztę i napisz czy coś było.
      Daniela

      Usuń
  19. Jak widac, wiszacych, razem ze mna, jest bardzo wielu. Ja od chwili zlozenia wniosku o wyplate zaleglej emerytury w listopadzie 2012r. nie otrzymalam jeszcze decyzji uwielbionego organu. Mam ja otrzymac do konca czerwca.

    Uwazam, ze w naszej sprawie powinnismy wskazac sadowi dzialanie ZUS od samego poczatku, bo jak widac decyzje wskazuja jednoznacznie na brak przepisow prawnych, ktore byly podstawa wydawanie tychze decyzji, a w szczegolnosci nalezy wskazac, ze:

    - decyzja z dnia ...(sprzed 8 tycznia 2009r. ZUS jako organ dzialajacy na na podstawie art.83 ust.1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych z dnia 13 pazdziernika 1998r.potwierdzil, ze nie posiadam uprawnien do pobierania swiadczen z ubezpieczenia spolecznego nie wskazujac zadnych przepisow prawnych regulujacych wlasne postepowanie. Dodac nalezy, ze wskazanie calej ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS, bez podania konkretnych przepisow nie jest, zgodnie z ocena SN - wyrok I UK 266/12, prawidlowe.
    - decyzja z dnia ...(po 8 stycznia 2009r.) organ emerytalno- rentowy potwierdzil spelnienie warunkow do pobierania swiadczen emerytalnych czym potwierdzil,, ze zostal spelniony wymog okreslony art. 100 zgodnie z ktorym prawo do swiadczen powstaje w dniu spelnienia wszystkich warunkow od ktorych jest uzaleznione. Podstawa prawna decyzji potwierdzajacej spelnienie warunkow do otrzymwania swiadczen emerytalnych byla taka sama jak podstawa prawna potwierdzajaca ich nie spelnienie.

    Decuzja ta stala sie decyzja ostateczna i do dnia dzisiejszego pozostaje w obrocie prawnym ze wszystkimi jej skutkami z tego wzgledu, ze nie zostala uchylona.
    Wydanie nowej decyzji stalo sie za przyczyna art. 45 ustawy o emeryturach kapitalowych z dnia 21 listopada 2008r. na mocy ktorego ustawodawca zobowiazal zaklad do poinformowania osob ktorym dotychczas odmowiono prawa do pobierania swiadczen emerytalnych do powstania mozliwosci ich pobierania po zlozeniu wniosku, ktora to koniecznosc wynikaz art. 116 ustawy o emeryturach i rentach z FUS;
    - zaklad informowal mnie o spelnieniu warunkow do pobierania tych swiadczen;
    - zaklad dokonywal wyplaty swiadczen emerytalnych zgodnie z wytycznymi okreslonymi w art. 129 ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz art. 83 ust.1 pkt5 ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych.
    - zaklad wstrzymal wyplate swiadczen z dniem ... wydajac decyzje na podstawie przepisow, ktore potwierdzaja naruszenie zasady nie dzialania prawa wstecz - lex retro non agit, wywodzacej sie z art. 2 Konstytucji RP., ktore zgodnie z wyrokiem TK z dnia 13 listopada 2012r - syg, 2K/12 zostaly uznane za niekonstytucyjne;
    - decyzja z dnia ... zaklad odmowil mi prawa do wyplaty zaleglych swiadczen za okres ... do ... wskazujac jako podstawe prawna przepis, ktory nie zostal zastosowany przez niespelnienie warunku wznowienia postepowanie prze co zostaly narudszone podstawowe zasady postepowania administracyjnego a w szczegolnosci art.art. 6, 7, 8, 10 par.1
    W zwiazku z powyzszym mozemy wniesc o:
    - uchylenie decyzji z dnia... wrzesien/pazdziernik 2011r.
    - wyplate zaleglych swiadczen emerytalnych za okres ... do ...
    - wyplate ustawowych odsetek zgodnie z art. 85 ust. ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych.
    Moim zdaniem tak postawionym tak pozstawionym twierdzeniom ZUS nie jest w stanie zaprzeczyc.
    Wszelkie uwagi mile widziane.
    pozdrawiam
    Ula05


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ulo05, masz jak zwykle rację. Ja ze zwykłego lenistwa nie zagłębiałam się w podawane przez ZUS podstawy prawne ich decyzji. Dzisiaj to zrobiłam - to jest masakra. Masz rację, że przy podanych decyzjach powinny być przywołane konkretne art. prawne, a tam groch z kapustą, od sasa do lasa. Rzeczywiście rację miał SN orzekając, że nieprawidłowe jest podawanie całej ustawy, zamiast właściwych art. dotyczących tematu.Teraz Cię zrozumiałam.
      A propos tak długiego oczekiwania na decyzję ZUS, to niepojęte. Może jednak wg porzekadła: nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Zaoszczędzili Ci trochę stresu w "niezawisłych" sądach. Może się wreszcie coś wyjaśni. Bądźmy razem.
      Daniela

      Usuń
    2. Danielo,
      Wydanie decyzji dopiero w czerwcu wynika z przyczyn niezaleznych od ZUS-u. ZUs nie zmiescil sie w ustawowym terminie dwoch miesiecy a ja musialam wyjechac. Teraz moge od razu zlozyc odwolanie do sadu bez powolywanie sie na przywrocenie terminu czego chcial ZUS przed moim wyjazdem.

      ZUS potrafi czynic wiele "przyjemnosci" a w duecie z sadami wychodzi mu to calkiem niezle.
      No coz, prawda ujrzy swiatlo dzienne tylko moze nie wszyscy tego doczekaja i tego tylko byloby zal.
      pozdrawiam serdecznie
      Ula05

      Usuń
    3. Ulo05, argumenty przedstawione w Twoim wpisie z godz 19:53 stanowić będą podstawę podsumowania mojej apelacji. Bardzo dziękuję.
      Daniela

      Usuń
  20. Ulo05, bardzo dziękuję za odpowiedź, Danuta.

    OdpowiedzUsuń
  21. Pani Danielo, ja według cennych Pani rad czytam punkt po punkcie uzasadnienie o oddalenie mojej skargi do SO.Doszlam do punktu :Przedmiotowe orzeczenie T.K. dotyczy osób ktore nabyły prawo do emerytury w okresie od 08 stycznia do01,01.2011 r tj wejścia w życie przepisu art 103. Wobec powyższego podjęcie Swiadczeń wstrzymanych moze nastąpić od 22 listopada 2012 r, w przypadku, gdy swiadczeniobiorca zglosił wniosek w terminie 1 m-ca, a jezelidecyzja została poddana kontroli Sądu -3 miesiace. I potem krotkie stwierdzenie :Organ podjął wypłate świadczenia od 22 listopada2012r decyzją z 21.01.2013 r. W pozostałych przypadkach zgodnie z przepisami art. 135 ust.1 ustawy emeryt-rent wznowienie wypłaty czyli na bieżąco.Tu nie wiem jak mam sie ustosunkowac, poniewaz do dzisiaj nie otrzymałam decyzji ZUS, ktora wskazywalaby jaka jest podstawa prawna do wznowienia biezącej, a nie wyplacenia zaległej. Nie chce sie powtarzac , już pisałam wczesniej , ze wniosek o wyplate zleglej i o wznowienie bieżącej zlożylam w ZUS 26 listopada 2012, po czym ZUS mi zwrocil celem wniesienia skargi do SO. 28 grudnia złożyłam skargę do SO, a w styczniu dostalam pieniądze na konto i potem decyzje , ze po rozpatrzeniu pani wniosku z dnia 15.01.2013/ ktorego nie pisalam/ zus przelicza od 22 list.2012 tj. od wejścia w Zycie przepisów o emeryturę, i tylko tyle. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Xenefont o/Olsztyn17 czerwca 2013 23:03

      To,wszystko prawda!Ale..."ZUS mi zwrocil celem wniesienia skargi do SO. 28 grudnia złożyłam skargę do SO, a w styczniu dostalam pieniądze na konto i potem decyzje,ze po rozpatrzeniu pani wniosku z dnia 15.01.2013/ ktorego nie pisalam/ zus przelicza od 22 list.2012 tj. od wejścia w Zycie przepisów o emeryturę,.." No to o co chodzi?! Ech!!! Pozdrawiam

      Usuń
    2. Krystyno,
      Napisalas"Przedmiotowe orzeczenie TK dotyczy osob ktore nabyly prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia do 01.01.2011r. tj. wejscia w zycie przepisu art. 103".
      Przeciez na takie stwierdzenie jest od razu wyrok gotowy i mysle, ze wiesz jaki. Ponadto nie rozumiem kiedy niby wszedl w zycie art. 103. Czy nie bylo go od chwili wprowadzenia ustawy o emeryturach i rentach z FUS w 1998r.?
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  22. Zastanawiam się, czy iść na rozprawę w SO ? Naprawdę, nie wiem. Nie chcę doznać stresu. Większość emerytów pisze, że nie ma znaczenia czy są , czy nie. Wyrok i tak jest wcześniej pewny.
    emerytka z krakowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Xenefont o/Olsztyn18 czerwca 2013 02:41

      Idź tam,by właśnie nie mieć "stresa".Zobaczysz tam przedstawicieli kabaretu...Pozdrawiam

      Usuń
    2. Sąd Okręgowy w Krakowie jest miejscem wyjątkowo nieprzyjaznym. Jeżeli obecność nie jest obowiązkowa to po co? Ja musiałam być bo wstawiennictwo było obowiązkowe, a z traumy wychodziłam długo. Naprawdę nie warto fundować sobie takich przeżyć.Wyrok z góry jest wiadomy/ w zależności od "przed, czy po"/.

      Usuń
  23. Wczoraj dostałam z SO
    -zawiadomienie o posiedzeniu sądu na IX i zał.
    1. odpowiedź organu rentowego na odwołanie /oczywiście oddalenie odwołania
    2.pełnomocnictwo procesowe- wykaz osób ZUS do reprezentowania przed sądami
    3.pouczenie strony KPC- art.210,162,207,217,29,230

    art 217 par.1./mówi/Strona może aż do zamknięcia rozprawy przytaczać okoliczności faktyczne i dowody na uzasadnienie swoich wniosków lub dla odparcia wniosków i twierdzeń strony przeciwnej.

    Moje pytanie-czy moje pismo na odparcie uzasadnienia ZUS mojego odwołania mam złożyć w SO czy za pośrednictwem ZUS i w jakim czasie , bo nie mam podanych żadnych terminów.Myślę, że Pani Daniela i Pani Ula05 podpowiedzą z góry dzb pozdrawiam Irena z Lubuskiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pismo przygotowawcze złożyć w 2 egzemplarzach bezpośrednio w SO, trzeci egzemplarz - z potwierdzeniem
      zachować dla siebie.
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo i jeszcze jedno czy jestem zobligowana jakimiś terminami, czy w każdym czasie mogę to złożyć w SO/ oczywiście wykorzystam Pani wzory/ pozdrawiam Irena z Lubuskiego

      Usuń
    3. Jeżeli czas nie był przez SO zakreślony, to można w każdym czasie. Ja w moich pismach odnosiłam się do argumentów ZUS i się z nimi nie zgadzałam. Proszę zwrócić uwagę na jakiej podstawie ZUS wnosi o oddalenie Pani odwołania.
      Daniela

      Usuń
    4. Danielo, bardzo proszę jak wiesz to oświeć mnie. Co oznacza w języku prawnym "zakreślenie" tak lub nie?Czego to dotyczy terminu czy czegoś innego"?
      Pozdrawiam
      Basia

      Usuń
    5. Takiego nazewnictwa używa sąd, np w moim przypadku napisał, że zakreśla mi termin 7 dni do ustosunkowania się do argumentów ZUS we wniosku o oddalenie mojego odwołania.

      Usuń
  24. Dzisiaj mam sprawę w SO Konin . Stawiennictwo nieobowiązkowe . Emerytura od 12.2010 r. od 08.2012 nie pracuję .Pozdrawiam :) Danusia

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja miałam rozprawę w SO w Rzeszowie dnia 13 czerwca jestem emerytką od 2008 r. nadal pracuję .Pani sędzia bardzo miła było nas kilka i wszystkie sprawy wygrane . Pani z ZUS wnosiła o oddalenie naszych żądań . A teraz czekamy .Na pewno ZUS się odwoła.
    Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie brawa dla SO w Rzeszowie!

      Usuń
    2. brawo Rzeszów ,mądrość zwycięża

      Usuń
    3. SUPER WŁADZO SĄDOWNICZA

      Usuń
    4. Potwierdzam, SUPER. Jeśli nas czytacie "władzo sądownicza " to zobaczcie jak "ciągany" emeryt po sądach cieszy z NORMALNEGO PODEJŚCIA DO SPRAWY.
      Nie odbierajcie nam tej RADOŚCI.


      Usuń
    5. Czy to była sprawa o zaległe wraz z odsetkami?Dlaczego ZUS nie uznawał żądań, tzn. jaki przyjął wariant:wyrok nie działa wstecz, czy nie obejmuje osoby „sprzed”?

      Usuń
  26. Zgadzam się z przedmówczynią z godz.9;39.Sąd w Krakowie bardzo ale to bardzo nieprzyjemny.Człowiek czuje się jak intruz.Ja też przeżyłam wielką traumę;byłam pierwszy raz w sądzie w dodatku z tych z przed.Oczywiście przegrałam.Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy ktoś z Tarnowa czyta tego bloga ??
    Ciekawa jestem jak sędziowie orzekają w Tarnowie ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W TARNOWIE orzekają korzystnie dla emerytów.

      Usuń
  28. Moja koleżanka z Łodzi jest emerytką z 2008 r. i wygrała w SO w Łodzi!!!!
    Napiszę więcej jak będę znała ne sygnatury. Łódź dołącza do Rzeszowa!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gratulacje dla Łodzi Krystyna

      Usuń
    2. Kiedy wygrała w SO w Łodzi?
      Pytam, bo ja miałam sprawę 11 czerwca 2013 z negatywnym skutkiem. (w ustnym uzasadnieniu: pierwsza emerytura była naliczona w 2008 r. a e,meryturę dostaje się tylko raz, więc wyrok TK nie dotyczy)
      Elżbieta z Łodzi

      Usuń
  29. W SO Koninie wygrana ! Pani sędzia była bardzo miła , ale odsetki od 23,01,2013 r . Mówiła że o odsetki można powalczyć jak będzie kasa na koncie . Zobaczymy co zrobi ZUS ma na to 14 dni . Danusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszymy się razem z Panią, tylko co zrobi ZUS?
      pozdrawiam

      Usuń
    2. Co zrobi ZUS zależy od treści rządowego projektu ustawy rekompensacyjnej. My dowiemy się o tym projekcie za dwa tygodnie, ale ZUS już pewnie ma informacje.

      Usuń
    3. DZien dobry.A z czego wynika wiedza Pani-a,ze bedzie to za dwa tygodnie.uprzejmie prosze podac zrodlo.

      Usuń
    4. A z jakiego zrodla wynika ta wiedza,ze bedzie to za 2 tyg.?prosze zdradzic.a swoja droga wstyd totalny zeby emeryci,w nazywnictwie(bo jedynie w nim) rzadu grupa uprzywilejowana musieli tyle czekac,targac sie po sadach,stresowac etc. na swoje pieniadze.KPINA

      Usuń
    5. Taką informację można uzyskać w MPiPS.

      Usuń
    6. Ciekawe czy Kamysz dotrzyma slowa?bo tam u niego jest dziwnie hahaha .Zycze wszystkim kolorowych snow.

      Usuń
  30. no,jeżeli ZUS ma jakieś informacje o projekcie ustawy, a nadal składa kasację to nie jest to chyba dobra wróżba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, chcę Ci powiedzieć, że to Ty masz 2 tygodnie na wniesienie apelacji, a sąd takie terminy nie obowiązują. Jak tu napisano, uzasadnienie można też otrzymać po miesiącu. Nie trzeba się denerwować, apelację mam prawie gotową.
      Do Uli05 - pisałaś wczoraj - wpis z 19:53, że "uwagi mile widziane". Przekazałaś nam super przydatną wiedzę, ale znowu nie mogę zrozumieć akapitu, w którym podajesz, że naruszone zostały zasady postępowania administracyjnego. Chodzi o wyjaśnienie powodu tego naruszenia, bo mam chyba "pomroczność jasną".
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Danielo,
      Odnosnie apelacji ktora wymaga zlozenia pisma procesowego tak zatytulowanego nie rozumiem dlaczego uzasadnienie faktyczne apelacji ma byc u Ciebie na koncu tego pisma?
      Pismo procesowe tego typu po wskazaniu strony pozwanej i powoda powinno kolejno zawierac wnioski, uzasadnienie faktyczne i prawne i ostatecznie zarzuty wobec wyroku wydanego w I instancji przez wskazanie naruszenia prawa procesowego i materialnego.
      W swoim wpisie wypunktowalam elementy, ktorym nie moze zaprzeczyc ZUS.
      Odnosnie naruszenia zasad postepowania administracyjnego to przede wszystkim jest istotne czy skladalas wniosek o wznowienie postepowania w sprawie (nie pamietam czy odwolywalas sie od wczesniejszych decyzji do sadu czy tez nie) czy zlozylas wniosek o wyplate zaleglych z odsetkami.
      Przepis art,151 par. 1 pkt 1 ktory byl podstawa tej decyzji od ktorej sie obecnie odwolalas mogl miec zastosowanie tylko wowczas jezeli sad wznowil postepowanie i wydal Ci w tej sprawie postanowienie zgodnie z art. 149 par.1 kpa. Jednym slowem, jezeli nie wydano Ci w tej kwestii postanowienia to warunek nie zostal spelniony czyli decyzja zostala wydana z razacym naruszeniem prawa i jest to naruszenie prawa procesowego. Ponadto wsztkie organy powinne dzialac zgodnie z prawem a przed wydaniem decyzji powinny umozliwc stronie wypowiedzenie sie co do zebranych dowodow w sprawie czego ZUS nie uczynil czym naruszyl wskazane przeze mnie przepisy kpa - kolejna punkt do apelacji - naruszenie zasad postepowania administracyjnego przez ich niezastosowanie.
      Nie zachecalabym Cie do przywolywania jakichkolwiek wyrokow wydawanych dotychczas w sprawie zawieszonych emerytur a to dlatego, ze nie istnieje w naszym kraju zasada precedensu.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    3. Oczywiscie w akapicie 4 ma byc ... "jezeli ZUS wznowil postepowanie i wydal Ci w tej sprawie postanowienie"...
      Ula05

      Usuń
  31. Chciałam się podzielić wiadomością , że 28 sierpnia w Sądzie Apelacyjnym Lublinie odbędzie się moja sprawa a jestem z 2008 r. I co Wy na to jakie szanse ????????????????? Pozdrawiam
    Ewa z Lublina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok nie ma znaczenia.Wygrana w SO Lublin :jestem po" i apelacja ZUS do SA.Nie trzeba przejmowac się wyrokami.Dla ZUS jest wszystko jedno czy po czy przed..Tu wszyscy równiPrzegrasz ale możesz kasowaćCzas działa na twoja korzyśćPozdr.Lublinianka

      Usuń
    2. Xenefont o/Olsztyn19 czerwca 2013 18:45

      Ewo...Twoja koleżanka ma rację!Kocham Lublin.Jo tys z 2008..."wcześniak",ale nie mam wyznaczonego terminu.Odwołanie złożyłem 22.04.br. Pozdrawiam

      Usuń
  32. Kochani! Dzisiaj odbyła się moja sprawa w SO o wypłatę zaległych świadczeń.ZUS nie chciał mi wypłacić zaległych, bo napisał mi w swoim uzasadnieniu, że wyrok TK nie działa wstecz, tylko od momentu jego ogłoszenia.Odwołując się do sądu używałam argumentów, że jednak wyrok TK działa wstecz.Wykorzystywałam materiały zamieszczane na ten temat na naszym blogu. Jak wielkie było moje zdziwienie, kiedy sąd oddalił moje odwołanie używając argumentów, że:
    1)emeryturę miałam naliczoną w listopadzie 2006 r.
    2)z chwilą ukończenia 60 lat nie miałam nowego naliczenia
    3)wyrok TK obejmuje osoby, które prawo do emerytury nabyły w przedziale po 8 stycznia 2009 do grudnia 2010 roku.
    Tyle zapamiętałam w tym wielkim stresie, który przeżywamy stając w obliczu Wysokiego Sądu. Sama rozprawa trwała ok. 3 min.
    Czy ktoś z Was miał podobne uzasadnienie?
    Pozdrawiam gorąco Basia z Bielsko-Biała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam identycznie - ZUS swoje, a sąd też swoje. SO miał być tylko arbitrem, a strzelał razem z ZUS-em do t bramki emeryta i jeszcze wynalazł swoje argumenty, aby oddalić odwołanie emeryta. To jest "bezstronna" niezawisłość sądu.
      Walczmy dalej! Głowa do góry - "Emeryt to brzmi dumnie"!
      pozdrawiam

      Usuń
    2. Pani Danielo! Potrzeba mi słów otuchy, bo dzisiaj zwątpiłam kolejny raz w sprawiedliwość polskich sądów.
      Pozdrawiam Basia

      Usuń
    3. Pani Basiu! Dzisiaj jest najgorszy dzień.Jutro będzie lepiej, czekać na wyrok z uzasadnieniem i potem apelacja.Chyba musimy przeprowadzić się do Rzeszowa,tam są mądrzy sędziowie w SO SA.Pozdrawiam serdecznie B

      Usuń
    4. Dziękuję B. Złożyłam wniosek o uzasadnienie wyroku, będę czekać i chyba złożę apelację do SA Katowice. Rozglądam się za adwokatem, bo sama nie dam rady.
      Pozdrawiam Basia

      Usuń
    5. Basiu,
      Po co Ci adwokat? Dasz rade - glowa do gory!!!
      Zlozysz apelacje i to bardzo dobra. To ze sad zrobi swoje to niech robi. O to wlasnie chodzi by pokazac w ETPCz jak pracuja nasze sady.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  33. Sąd Okręgowy w Szczecinie wyznaczył mi termin rozprawy na 18 grudnia 2013 r. Jednocześnie zobowiązał mnie do podania numeru telefonu lub wskazania innej możliwości pilnego kontaktu. Do pisma zostało dołączone pouczenie - wyciąg z przepisów kpc.
    Czy konieczne jest złożenie jeszcze jednego pisma do Sądu przed rozprawą?
    Sąd nie zobowiązał mnie do tego, nie zakreślił żadnego terminu. ZUS wnioskuje o oddalenie odwołania w całości. W uzasadnieniu nie powołuje się na żadne przepisy prawne. W kilku zdaniach podtrzymuje swoje stanowisko o niedziałaniu orzeczenia TK wstecz i to wszystko.
    Proszę o podpowiedź - czy mam się do tego ustosunkować i jak powiadomić Sąd o umożliwieniu kontaktu ?

    Pozdrawiam
    Jagoda ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
  34. Zofia z Bydgoszczy18 czerwca 2013 21:46

    Dopiero wczoraj dostałam przesyłkę zwykła - decyzję odmowną w sprawie zaległych. Mam takie pytanie, co by się stało, gdybym nie odwołała się od tej decyzji? Czy jeśli wejdzie w życie ( a tego nie wiemy na pewno ) ta ustawa rekompensacyjna, to jeśli się nie odwołam, to mogę stracić? Ja myślę, że niestety muszę - a wyrok wiadomy. Myślę, że jeśli się nie odwołam, to tak jakbym zgadzała się z zus-em? Czy dobrze to interpretuję?
    Decyzję dostałam teraz, po przekroczeniu wszelkich terminów, które zus ma gdzieś i to oni są nadal bezkarni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zofio,
      Mysle, ze jestes swiadoma tego jakie sa konsekwencje przesylek zwyklych. Tylko przesylka za potwierdzeniem odbioru badz ta na ktora zareagowalismy jest dowodem na jej otrzymanie.
      W celu przeciagniecia sprawy mozesz np. za dwa miesiace zlozyc do ZUS wniosek o wydanie decyzji w sprawie ze wskazaniem ze jezeli organ w dalszym ciagu pozostanie w sprawie bezczynny odwolasz sie do sadu.
      ZUS na wydanie decyzji ma dwa miesiace - to reguluje art.chyba 84(sprawdz) ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych.
      Wydadza Ci wtedy decyzje za potwierdzeniem odbioru badz listem poleconym bo tylko takie pisma sa rejestrowane w ksiedze wyjsc pism urzedowych.
      Wtedy sie odwolasz - jest to metoda gry na zwloke.

      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  35. UWAGA cos sie ,,dzieje,,,SO w Radomiu juz zmienil terminy spraw na pozniejsze ,koniec sierpnia a nie poczatek lipca zbieram informacje dwa ,,terminy ,,bankowe ,jak bede pewny podziele sie z Panstwem,!! nowa strategia ???? odwlekac ???? napisze wiecej jak bede pewny pozdrawiam marian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PANIE Marianie dzieki za wiesci Prosimy o wiecej jak bedzie Pan pewny co sie dzieje Pozdrowienia

      Usuń
    2. Panie Marianie może to tylko okres urlpów sędziów??
      Bardzo bym chciała abym nie miała racji ale pamietam że jak raz byłam świadkiem w sprawie cywilnej to też tak termin był zmieniony na "po wakacjach".

      Usuń
    3. Xenefont o/Olsztyn19 czerwca 2013 18:54

      Myślę,że wreszcie okres urlopów wysiuda/wywabi te nasze sędzinki na wakacje,a sprawami poważnymi zajmą się sędziowie z doświadczeniem,poważni.Sędziowie mają urlopy w okresach niewakacyjnych.Pozdrawiam

      Usuń
  36. Do Pani Jagody ze Szczecina. Pani Jagodo,kiedy nabyła Pani prawa do emerytury? ja jestem z Koszalina i już po SO-oczywiście odmownie.Sąd w Koszalinie zachował się na rozprawie jak pełnomocnik ZUS-u!Bo z ZUS nikogo nie było. Żadne argumenty, które dawała w swoich pismach procesowych nie były poruszane tylko,że praw do emerytury nabyłam przed 2009 roku, w dodatku jestem na emeryturze i wyrok TK mnie nie dotyczy.A teraz czekam(na pewno coś przyjdzie na dniach) na wyrok i będę składać apelację do Szczecina więc jesteśmy z jednego okręgu sądowego. Widzę,że apelacje w szczecinie idą w większości po naszej myśli, a skoro teraz taki długi termin? ale to różnie można odczytać,albo coś się dzieje w sądownictwie , albo sędziowie idą na odpoczynek wakacyjny! bo oni są baaaardzoooo narobieni i zmęczeni tymi analizami naszych odwołań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Reniu renato,
      u mnie jest trochę dziwnie z tym nabyciem prawa, ponieważ wniosek do ZUS - złożyłam 30.12.2008 r., a 9.01.2009 r. ZUS mnie wezwał i złożył mi propozycje wypłaty emerytury bez rozwiązywania stosunku pracy. Ponieważ mój dochód w tym czasie przekraczał 130% nic z tego nie wyszło. Decyzje (świadczenie od grudnia 2008 r.) dostałam z ZUS-u w Szczecinie 15.01.2009 r. z informacją o przekroczeniu dochodu. Dopiero w marcu 2009 r. mój dochód pozwolił na częściową wypłatę emerytury. ZUS przeliczył mi świadczenie w oparciu o nową kwotę bazową i od marca zaczął wypłacać.
      Swoje odwołanie opierałam właśnie na tym argumencie, że nie miałam zawieszonej emerytury z powodu kontynuowania zatrudnienia tylko przekroczenia kwoty dochodu uprawniającej do wypłaty emerytury.
      Nie wiem na ile to mi pomoże.

      Pozdrawiam
      Jagoda ze Szczecina

      Usuń
  37. Pani Basiu z 20:37! Ja podobnie jak Pani daniela miałam rozprawę na początku czerwca(3.06) w SO z tym,że w Koszalinie.Poszłam bo chciałam popatrzeć p.sędzi w twarz! ale nie stresowałam się nic bo byłabym chyba zdziwiona jakby był inny wyrok. U mnie wszystko,co bym nie zaczęła idzie jak po grudzie, ale zawsze kończy się po mojej myśli.Ja już z tym ZUSem tyle spraw miałam (nie swoje,ale męża, kolegi o rentę, z orzecznikami,komisjami się sądziłam)i wszystkie wygrałam .to wierzę,że i tę wygram, tyle tylko,że nie wiem na jakim etapie! no, a Pani daniela tyle nam tu optymizmu dodaje,że będzie dobrze.
    Jutro już jak słonko wzejdzie będzie ok.Tylko w ten dzień po sprawie jest człowiek trochę zdołowany, ta bezsilność! Będzie dobrze.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. Do P. Jagody.No to faktycznie ciekawa sytuacja. Moim zdaniem to powinna mieć Pani lekko i do przodu!
    zobaczymy,oby tak było.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek do ZUS 30.12.2008 i ZUS przyznał prawo do świadczenia już od grudnia 2008r

      Usuń
  39. Ulo05, może nie zauważyłaś mojego pytania skierowanego do Ciebie z 19:28 pod wpisem Reni z 17:15
    Mam znowu problem i proszę o wyjaśnienie.
    pozdrawiam
    Daniela

    OdpowiedzUsuń
  40. W czwartek mam sprawę w SO . Obecność na niej nieobowiązkowa i chyba skorzystam z tej możliwości. Czytam jakie odczucia mają ludzie po byciu na takich właśnie sprawach i już mam "kluskę" w gardle. Nie bardzo wiem jak zwrócić się do sądu o uzasadnienie wyroku na piśmie nie uczestnicząc w sprawie. Napewno przegram bo jestem "z przed" i oczywiście złożę apelację.Chcę solidarnie ze wszystkimi zawieszonymi walczyć o to co nam zabrano. Proszę o małe wsparcie duchowe. Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo,
      Zloz pismo: WNIOSEK w biurze podawczym sadu.
      Napisz: Wnosze o wydanie mi wyroku o sygn.... z dnia ... wraz z uzasadnieniem. Podpis X.Y.
      Kopie tego pisma niech Ci potwierdza i bedziesz miala w swoich aktach.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Tak też zrobię. Czy apelację składa się do Sądu Okręgowego po przegranej sprawie. Przepraszam za te pytania ale nigdy nie miałam do czynienia z takimi sprawami ale widać czas się podszkolić bo nigdy nie wiadomo co będzie. Pozdrawiam serdecznie Alicja

      Usuń
    3. Alicjo,
      Dlaczego od razu stawiasz sie w takiej niekorzystnej sytuacji. Byc moze pani/pan sedzia bedie w dobrym humorze. Koniecznie idz bo zobaczyc ja/jego w dobrym nastroju to niebywala frajda.
      Ale gdyby stalo sie tak jak byc nie powinno to apelacje sklada sie do Sadu Apelacyjnego. Pisma sklada sie zawsze w dwoch egzemplarzach - jeden dla sadu a drugi dla strony pozwanej. Trzeci, ktory potwierdza Ci w biurze podawczym zatrzymujesz dla siebie. Potem ... wygrana, i oby tak bylo.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  41. Witam,
    czy jest na blogu ktoś kto miał sprawę z Warszawy? Jutro mam sprawę w S.O w Warszawie o wypłatę zaległych. Jestem z rocznika 1953 i nadal pracuję. Emerytura naliczona w sierpniu 2008, pobierana od stycznia 2009 (po wejściu Ustawy). Dalej to standard jak większość na tym blogu. Bardzo proszę o kilka wskazówek jak mam się zachować na tej rozprawie? Czy bez względu na wygraną czy przegraną powinnam prosić sąd o uzasadnienie wyroku na piśmie? Proszę o wsparcie :)
    Irena Z Warszawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ireno,jak wygrasz nie prosisz o nic.Jak przegrasz w ciągu 7 dni składasz wniosek o wydanie uzasadnienia wyroku i od momentu otrzymania masz 2 tygodnie na złożenie apelacji.
      Radzę ci iść na sprawę i od razu będziesz wiedziała co i jak masz zrobić.

      Usuń
    2. Witam

      Miałam sprawę 17.06.2013 w SO w Warszawie i wygrałam. Emerytura naliczona w 2009 r. Na sprawie nie byłam, bo to i tak nie ma znaczenia.W następnym dniu ustaliłam telefonicznie jaki jest wyrok. O uzasadnienie nie będę wnosić, zrobi to ZUS. pozdrawiam, powodzenia. Ewa

      Usuń
    3. Uzasadnienie brac nawet po wygranej sprawie, bo zus bedzie na 100 % apelowal i wnosil o kasacje.

      Usuń
    4. możesz w tedy wykorzystać uzasadnienie Sadu, przy odwołaniu które złoży ZUS,chyba
      że maja już nowe wytyczne

      Usuń
    5. Oczywiście. W trybie art.9 KPC Sąd musi wydać odpisy i wyciągi z akt, również odpis uzasadnienia, sporządzonego na wniosek zus. Opłata wynosi 1 zł za stronę.

      Usuń
    6. W tych sprawach jest ustawowe zwolnienie od kosztów sądowych(kancelaryjnych), a poza tym opłata za ODPIS to kwota 6 zł za stronicę, natomiast 1 zł za KOPIĘ

      Usuń
  42. Do Pań : Uli05 , Danieli i wszystkich zainteresowanych : Polecam artykuł w Dienniku Gazecie Prawnej na temat prawa do emerytury (kiedy powstaje ) i wyroku SN I UK 592/12 z 23 . 04.2013 r.Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno,
      Wszystko jest tak jak byc powinno. Od dnia 1 stycznia 2011r. obowiazujacy jest art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS co znaczy, ze istnieje obowiazek rozwiazania stosunku aby moc pobierac swiadczenie.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    2. Ula, nie tylko to o czym piszesz.Emeryt o którym mowa w artykule przechodził na emeryturę na zupełnie innych zasadach aniżeli my " zawieszeni" On ażeby skorzystać z pobierania emerytury musiał rozwiązać stosunek pracy.
      Wszystko jest ok. w opisywanej sprawie.

      Usuń
  43. Wygrana w SO Opole w sprawie zaległych bez odsetek.
    Emerytura naliczona w 2009r nadal pracuję.
    Czekam na decyzję ZUS
    H.A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam jutro sprawę w Opolu. Jestem " z przed" Jaka jest sędzia na sprawie. Czy zadaje pytania? Wiem że wynik będzie na NIE ale iskierkę nadziei trzeba mieć. Pozdrawiam.Alicja

      Usuń
    2. nie ciesz sie zus zlozy apelacje.poproś o uzasadnienie wyroku,aby dalej walczyć.pozdr.Lublinianka

      Usuń
    3. Ale przecież Alicja się nie cieszy, a raczej wręcz przeciwnie!
      Alicjo! Ja się ani zawczasu nie cieszyłem, ani zamartwiałem na wyrost – chociaż też jestem „sprzed” (nauczycielska, wcześniejsza, naliczona jesienią 2007r. i z automatu zawieszona, potem odwieszona, potem znowu zawieszona – wiadomo). Po przefanzolonej pierwszej sprawie złożyłem skargę o wznowienie postępowania, ot tak, pro forma, żeby sobie potem w brodę nie pluć… Zresztą, walczyłem „tylko” o zaległe, bo od września 2012r. i tak jestem na emeryturze (w ramach „rozkułaczania” stanu nauczycielskiego musiałem ustąpić miejsca młodszym, bo ja przecież i tak mam już wypasioną emeryture, z której mogę żyć jak pączek w maśle). Ale do brzegu… Na drugiej rozprawie przed SO , w połowie kwietnia, nie byłem i nie interesowałem się jej wynikiem. A tu tymczasem… Na początku czerwca dostałem z SO… odpis apelacji ZUS od niekorzystnego dla tej szacownej instytucj wyroku. Okazało się bowiem, że Sąd zmienił pierwszy wyrok, zmieniając zaskarżoną decyzję ZUS (o zawieszeniu emerytury od 01.10.2011r) i zobowiązując „organ rentowy” do podjęcia wypłaty emerytury na moją rzecz od w/w daty, a mój wniosek o wypłatę zaległych świadczeń wraz z odsetkami przekazał do rozpoznania ZUS-owi.
      A czego się czepia ZUS w apelacji? O dziwo, nie tego, że jestem „sprzed” ( o tym w apelacji ani słowa!), ale że wyrok TK działa „ex nunc” – i dalej następuje twórcze rozwinięcie tej tezy.
      Ex nunc, ex tunc… Szkoda tylko, że jak do tej pory w doktrynie prawa nie została ukuta zasada „ex SRUNC” . Przepraszam za dosadność, ale wydaje mi się, że ten akurat „prawniczy termin” trafnie oddawałby cały ten sądowo- zusowski galimatias, jaki powstał przy interpretacji wyroku TK w naszej sprawie.
      A z SA, jak do tej pory, ani słychu, ani dychu. I OK., bo wcale mi się do tego miodu nie spieszy…

      Z emeryckim "tandaradei"
      Krzyżak

      Usuń
    4. Witaj Krzyżaku, Bracie po fachu, naprawdę wprowadziłeś trochę humoru na blogu, to "ex SRUNC" - kapitalne! Uśmiałam się do łez! Który to SO był taki dla Ciebie łaskawy, przecież jesteś "sprzed"?
      Pozdrawiam serdecznie
      Daniela

      Usuń
    5. No dobrze, skoro nalegasz powiem: był to SO w Toruniu - za co z góry przepraszam blogowiczów z Bydgoszczy. To naprawdę nie moja wina, mnie tam nie było, tak po prostu wyszło... ;D
      Krzyżak

      Usuń
    6. Krzyżaku, ja w Toruniu studiowałam ( może razem z Tobą?), wówczas mieszkałam po sąsiedzku w Grudziądzu. Więc nie tylko jesteś kolegą po fachu, ale też bliskim krajanem. Widać nauczycielską duszę! SO w Toruniu jest ok !
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    7. Xenefont o/Olsztyn19 czerwca 2013 20:15

      Tandaradei...brawo swojski Krzyżaku! Ja też "krzyżak",rodem z "ciała pedagogicznego"...i nie niestety.Tu mieszkałem i pomieszkuję:U schyłku XIV wieku komturem na zamku był Konrad von Wallenrode, który zainspirował Adama Mickiewicza do napisania poematu "Konrad Wallenrod". Po 1525 był siedzibą starostów książęcych. W 1853 przebudowany na więzienie. Zachowały się liczne fragmenty pierwotnego założenia. m.in. wieża z klatką schodową i sklepienia piwniczne. Obecnie Mazurskie Centrum Kongresowo-Wypoczynkowe "Zamek - Ryn" (hotel, restauracja, Centrum Rekreacji)Pozdrawiam i zapraszam...

      Usuń
  44. Pani Ulu, Pani Danielo , ja nie dostałam decyzji z ZUS z uzasanieniem na jakiej podstawie organ wznowił mi od 22 wyplate bieżacych świadczen.W odpowiedzi na moja skargę, wnosi o jej oddalenie. Właśnie z niej wynika , ze powołał się na art.190 ust.3 Konstytucji RP .....Pisze ,ze podjął wypłate swiadczenia decyzją z 21.01.2013r. Mam przygotowany materiał do odparcia, ale nie wiem czy mam wspomnieć, że decyzji takiej nie otrzymałam......Raz bylam w ZUS - powiedzieli, ze przyjdzie, do tej pory nie mam. Ja myśle że zakwestionuję ją i wspomnę ,że ze jej nie otrzymałam , lecz z odpowiedzi Organu Rentownego wynika....itd . Jeszcze sie zastanawiam czy udac się do ZUS jeszcze raz i na pismie zażądać tej decyzji . Ale pismo do Sadu musze wyslac w terminie.Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Krystyno, mnie nie wznowiono wypłaty emerytury, bo wcześniej rozwiązałam stosunek pracy. Myślę, że powinna Pani napisać, że wznowiono Pani wypłatę emerytury, ale mimo interwencji nie otrzymała decyzji w tej sprawie. ZUS w Pani przypadku nie może stosować podziału emerytów na tych "sprzed" i "po", bo sam by sobie zaprzeczył. Natomiast może go wyręczyć "niezawisły" sąd. Na jakiej podstawie ZUS wnosi do SO o oddalenia Pani odwołania? Proszę skorzystać z mojego pisma z maja.
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    2. Pani Danielo z tego co wnioskuję to ZUS żada oddalenia mojej skargi w związku z tym że wznowił mi od 22 listopada emeryturę, a zalelych nie ma zamiaru. W skardze zażądałam wznowienia i wypłaty zaległej, więć uważa , ze sprawę załatwił i nie musi byż wznawiania postępow.sądowego. Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    3. Krystyno,
      Obowiazuja Cie przepisy takie same jak przy ustalaniu prawa do swiadczen po wprowadzeniu ustawy o emeryturach kapitalowych z dnia 21 listopada 2008r..
      Poniewaz wtedy ZUS ustalil na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS spelnianie prawa do swiadczen emerytalnych, i nigdy tej decyzji nie uchylil wiec do swiadczen masz pelne prawo od chwili ich ustalenia az do konca zycia.
      Ustalanie prawa do swiadczen na nowo mogloby zaistniec wowczas gdyby popelniono bledy przy wydawaniu decyzji - art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. W tej sprawie zostal wydany wyrok TK z dnia 28 lutego 2012r.- sygn. K 5/11 (Dz. U. Nr 0, poz.251).
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
  45. Pani Krystno po co te emocje?za 2 tygodnie ma byc ustawa i mysle ze bedzie z niej jasno wynikalo komu sie nalezy i kiedy wyplaca.Zycze spokoju Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdo, to dobrze,że masz poczucie humoru.

      Usuń
    2. Mam i powiem jeszcze bez usmiechu.Wiecznie nie moga grac na zwloke.Musza zajac stanowisko w naszej sprawie.Prosze sady,apelacje,kasacje.W glowie sie nie miesci, ze takie cuda dzieja sie w panstwie demokratycznym tzw.panstwie prawa.Gdzie na świecie dopuszczalne by było , ze jakis organ opiniuje wyrok TK?Nigdze. Tylko w Polsce rzadzonej przez PO.Ta zabawa nie moze trwac wiecznie.Powiem wiecej pod pieniadze z zaległych wyplat mojej emerytury zamówiłam sobie prezent,który odbieram we wrzesniu.Śmieszne?dla mnie nie.Wiem takze, ze duza stacja telewizyjna bardzo,bardzo interesuje sie tym problem.Wiem,ze zbierany materiał dot. nieudacznictwa rzadu i braku szacunku dla emeryta.Tyle w tym temacie.W mediach zaczyna sie tzw.sezon ogorkowy.Bezprawne wstrzymywanie wypłat zaległych emerytur bedzie hitem newsowym. Pozdrawiam serdecznie M

      Usuń
    3. a skad ta pewnosc ze za 3 tyg bedzie ustawa???

      Usuń
    4. Projekt ustawy ma być skierowany do konsultacji społecznych i podany do publicznej wiadomości (w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej MPiPS) na przełomie czerwca i lipca. Wtedy zobaczymy, co ministerstwo wysmażyło. Do ewentualnego przyjęcia i wejścia w życie ustawy droga jeszcze daleka.

      Usuń
    5. c.d.
      Proszę zaglądać w podanym wyżej terminie na stronę MPiPS:

      http://www.mpips.gov.pl/bip/projekty-aktow-prawnych/projekty-ustaw/ubezpieczenia-spoleczne/

      Usuń
    6. Xenefont o/Olsztyn19 czerwca 2013 20:39

      Dziewczęta-emerytki,ja też mam sprawne i jeszcze gumowe ucho!Będzie dobrze...ex SRUNC i "tandaradei".Daz er bî mir læge,Wessez iemen
      (nu enwelle got!), sô schamt ich mich.Wes er mit mir pflæge,Niemer niemen Bevinde daz, wan er unde ich,
      Und ein kleinez vogellîn:
      Tandaradei!Pozdrawiam

      Usuń
    7. Emeryci ogarnijcie sie!po co?jak?dadzą? nie dadzą?kiedy/?i inne trele morele.to rząd powinnien sie bac bo czeka PO-PSL wypłata milionowych odsetek. Polska to nie plemie takze czego sie lekacie.Eksperci, slawy, konstytucjonalisci wypowiadaja sie, ze kasa sie nalezy.Więc z skąd ten pesymizm i obawy.Jakie konsultacje społeczne!Ludzie!wystarczająco juz czekamy to juz brzydnie.Oczu rano sie nie chce otwierać. Są jeszcze zagraniczne media.Nie wiem czy Pan Tusk chciał by zeby o sprawie pisały brukowce europejkie?chyba nie?

      Usuń
    8. Niezły z Ciebie figlarz, Xenefoncie. Żeby tak frywolne teksty w tak poważnym miejscu... ;)
      Krzyżak

      Usuń
    9. po godz. 23 już dozwolone!

      Kędy szeleszcze lipa w kwiecie,
      Gdzie z miłym swym siedziałam wraz,
      Miejsce to jeszcze odnajdziecie,
      Bo zmięte kwiaty pomną nas.
      Z lasku płynął słodki śpiew
      Tandaradei!
      Gdym porą nocną
      W to ustronie przyszła
      Mój miły już tam był
      Tulił mnie mocno na swym łonie
      Dotąd mam słodycz w głębi żył
      Czy całował? Czy rozdział z chust?
      Tandaradei!
      Patrz na czerwień moich ust
      I poszedł łoże pod lasem
      Z przeróżnych kwiatów usłać nam
      miłby się może
      Ktoby czasem przechodził
      i przystanął tam
      Zaraz by po różach zgadł
      Tandaradei!
      Mej leżącej głowy ślad
      Gdyby obwieścił
      Kto te śluby
      Broń Boże, gdzież przed wstydem schron?
      Lecz jak mnie pieścił
      Miły, luby
      Wiem jedynie ja i on
      A słowiczek pośród róż
      Tandaradei!
      Pewnie milczeć będzie

      Usuń
  46. Pani Magdo dziękuję , ale musze do piatku odeprzeć atak ZUS.Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno,
      Nasilniejszy i niepodwazalny atak na ZUS w naszej sprawie jest art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS i wydany w tej sprawie wyrok TK z 2012r.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    2. Dziękuję pani Ulo.Wnosząc o oddalenie mojej skargi ZUS podpiera sie :1)
      -art.28 ustawy...2).-art.190 ust3 Konstytucji RP w zw.z art 79 ust.1 ustawy z dnia 1 sierpnia o TK/Dz.U.z 1997 Nr 102 poz 643 ze zm./ 3)- wyrok TK z dnia 13 listopada 2012 . 4) -art 85 ust. 1 z dnia 13.10.1998 r ..o zmianie ubezp. społ, / art.134 ust.1 pkt 1 ust.emer, art.135 ust.1 tejże ustawy/.Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    3. Pani ULu proszę o wyjasnienie co mam napisać ot tym art114 Pozdrawiam serdecznie.Maria

      Usuń
    4. Poczytać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 lutego 2012 r. sygn. akt K 5/11

      Usuń
    5. Mario,
      Najpierw przeczytaj art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS a nastepnie jak wskazal anonimowy z 15:16 - wyrok TK z 28 lutego 2012r. Zorientujesz sie w jakich okolicznosciach moglo dojsc do ponownego ustalenia prawa do Twojego swiadczenia. Prawo do pobierania swiadczen potwierdzil ZUS wydajac Ci decyzje w ... 2009r.
      Pamietaj, ze nie musisz odnosic sie do tego co napisze sobie ZUS. Ty masz tylko przedstawic argumenty na zbicie jego.
      Z art. 114 i tego wyrok TK wynikaja te argumenty, ktore zastosowala mama Adminki.
      Wczesniej juz pisalam jak mozna chronologicznie ujac postepowanie ZUS-u w sprawie.
      Jezeli bedziesz miala w dalszym ciagu problem - po prostu pisz.
      pozdrawiam serdecznie
      Ula05

      Usuń
  47. Moja "teoria" co do różnorodności wyroków sądów odnośnie wypłaty zaległych emerytur (od 1.10.2011 do 22.11.2012) jest taka oto.
    Sądy, szczególnie SO najchętniej zasądzają wypłatę zaległych dla tych "po" - tzn. wniosek złożony nie wcześniej niż 8 stycznia 2009 i NIE PRACUJĄCYCH już obecnie. Mogą bowiem zakładać, że osoby (ci "sprzed" i "po"), którym sam ZUS wznowił wypłatę emerytury od 22 listopada 2012 i dalej pracują są w dużo korzystniejszej sytuacji materialnej. Tak mi to się widzi analizując wiele wpisów na blogu...

    OdpowiedzUsuń
  48. Zofia z Bydgoszczy19 czerwca 2013 21:31

    Ja mam taką oto sytuację, że ZUS dopiero wczoraj się obudził i przysłał mi listem zwykłym, nie poleconym, czy za potwierdzeniem odbioru decyzję, że odmawiają mi wypłaty zaległych.
    Ula 05 18.06.13 godz 22,35 radzi mi abym to zignorowała i np. za 2 m-ce zażądała od ZUS decyzji w sprawie wypłaty zaległych informując, że w przeciwnym razie skieruję sprawę do sądu na bezczynność organu. Takie też zdanie ma moja koleżanka prawnik. Twierdzi, że ZUS musi mieć dowód, że mi tę decyzję dostarczył. Wcześniej miałam taką sytuację, że miałam ZUS-owi coś oddać i wówczas przyszło to listem poleconym. Co Wy na to Kochani.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli ktoś wie,że ma pewny wyrok to załatwic to odwołanie już i sztucznie nie przeciagac.
      A jeżeli z informacji innych (w identycznej sytuacji) wynika,że sprawa raczej na NIE, to można "drażnic" ZUS.

      Usuń
    2. a mnie ZUS jeszcze wogólę nia przysłał, a na podtawie tej decyzji wnosi o oddalenie mojej skargi do SO o wznowienie/ uważa ,że wznowił bieżące, zaległe sie nie należą/ Mam 14 dni na ustosunkowanie sie do tego , 12.otrzymalam z SO inform. oterminie rozprawy razem z TY właśnie wnioskiem ZUS Krystyna

      Usuń
  49. tym właśnie wnioskiem miało być Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  50. Wygrałam sprawę w Sadzie Okręgowym, oczywiście bez odsetek.
    Otrzymałam uzasadnienie wyroku,a dziś otrzymałam zawiadomienie z SO, że ZUS wniósł apelację do wyroku SO.
    Co mam dalej robić? Bardzo proszę o radę. Genowefa

    OdpowiedzUsuń