Wobec wszystkich „wcześniejszych”emerytów,
którzy nabyli prawo do wcześniejszej emerytury przed 01. 01.2013 r. i którym
obliczono emerytury powszechne z zastosowaniem niekonstytucyjnego przepisu art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, powinno być
naprawione prawo w jednakowy sposób, niezależnie od tego, czy dotyczy to „pierwszaków”, „nieprzedawnionych”, „przedawnionych”
czy też „pominiętych”.
Nie powinno mieć znaczenia, czy
ktoś jest z lat 1949 -52, 1953, czy też 1954 – 58., czy też nabył prawo do emerytury
z innych artykułów, czy Karty Nauczyciela. Również płeć nie ma tu nic do
rzeczy, mężczyźni zostali potraktowani podobnie, jak kobiety.
W tych wszystkich
„wcześniejszych” emerytów, którzy nabyli prawo do emerytury w obniżonym wieku
emerytalnym, na podstawie określonych warunków, „uderzył” niekonstytucyjny
przepis, przepis, który utracił moc prawną.
Ale, nawet dla sędziów Trybunału
Konstytucyjnego, ma to znaczenie. Wyraz temu dali dnia 6 marca 2019 r., wydając
wyrok tzw. zakresowy podmiotowy.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 maca
2019 r. w sprawie P 20/16 jest wyrokiem zakresowym, czyli takim, w którym
Trybunał stwierdza niezgodność z Konstytucją przepisu prawnego (tu w przypadku
art. 25 ust. 1b) w określonym, podmiotowym (tu, dla grupy kobiet rocznik 1953,
które nabyły prawa do emerytury „wcześniejszej” na podstawie art. 46), zakresie
jego zastosowania.
W konsekwencji
atrybut niekonstytucyjności nie jest przypisywany całemu przepisowi, lecz fragmentowi,
normie, wywiedzionej z tego przepisu. Wyrok zakresowy rozstrzyga o przepisie,
którego rozumienie nie jest sporne, lecz zarzut niekonstytucyjności odnosi się
do wyraźnego zakresu zastosowania tego przepisu. Czyli, że przepis prawny jest
niezgodny z Konstytucją w pewnym zakresie jego zastosowania, ale w innym
zakresie może być inaczej, choć to ten sam przepis.
I chociaż trudno mi się
z tym pogodzić, muszę przyznać, że wyrok TK z dnia 6 marca 2019 r. dotyczy
kobiet urodzonych w 1953 r., które nabyły prawo do emerytury wcześniejszej na
podstawie art. 46 ustawy emerytalnej z dnia 17. 12.1998 r. FUS.
Pozostało rozczarowanie, że sędziowie TK nie ujęli w swoim wyroku Pań z
innych roczników, oraz tych, które nabyły prawo do wcześniejszej emerytury z
innych artykułów ustawy, czy też mężczyzn.
Skutki orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego mogą być dolegliwe finansowo, niemniej Trybunał zawsze odnosi
się do regulacji niedopuszczalnych (nielegalnych) w systemie prawa, eliminuje
„patologię” normatywną, a Rada Ministrów, jako organ
prowadzący politykę państwa, ma obowiązek uczestniczyć w sanacji
stanu prawnego, przejmując na siebie rolę wiodącą.
Model wykonywania orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego zawsze powinien przesądzać, który z uprawnionych podmiotów (w
sytuacji, gdy jest ich teoretycznie kilka) ma bezwzględny obowiązek zainicjować
w określonym czasie prace nad wykonaniem orzeczenia. W praktyce orzeczenia
sądu konstytucyjnego mogą być realizowane przez różne podmioty inicjatywy
ustawodawczej.
Przepisy powinny jednak wyraźnie
określać „ośrodek decyzyjny” i podmiot obowiązany w warunkach, gdy żaden inny
organ nie zdecydował się na wdrożenie orzeczenia. W przeciwnym wypadku rozmywa
się instytucjonalna odpowiedzialność za zaniechania przy wprowadzaniu
rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego oraz powstaje systemowa bierność,
kiedy żaden organ państwa nie czuje się zobligowany do korzystania ze swoich
konstytucyjnych kompetencji.
Podmiotem, który wydaje się najbardziej predestynowany do
pełnienia funkcji za realizowanie orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego, jest Rada Ministrów.
Rada Ministrów musi działać samoczynnie
(automatycznie), a nie uzależniać podjęcie inicjatywy ustawodawczej
implementującej orzeczenie od woli politycznej i kalkulacji pozaprawnych.
Niezależnie od Rady Ministrów, działania
mające na celu realizację orzeczeń Trybunału, podejmowane są przez Komisję
Ustawodawczą Senatu.Wielką rolę odgrywa tu Rządowe Centrum Legislacji (RCL),
które dokonuje analizy orzecznictwa TK oraz sporządza projekty ustaw.
Praktyczną niedogodnością w pracach nad wykonywaniem orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego w Sejmie i Senacie jest ograniczony dostęp do materiałów i
danych źródłowych, będących w dyspozycji organów administracji rządowej, co
niekiedy warunkuje efektywność i de facto możliwość podejmowania
działań ustawodawczych w konkretnych sprawach.
Spośród komisji sejmowych szczególną
rolę pełni Komisja Ustawodawcza. Do zakresu działania Komisji Ustawodawczej należą
m.in.sprawy związane z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz wynikające z orzecznictwa Trybunału
Konstytucyjnego.
Regulamin Sejmu nie zawiera regulacji odnoszącej się bezpośrednio do wykonywania
orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, nie wyklucza to jednak generalnej
możliwości inicjowania prac legislacyjnych przez Komisję Ustawodawczą, jeśli
tylko ta uzna to za konieczne, zagadnienia wykonywania orzeczeń
bezsprzecznie mieszczą się w jej właściwości rzeczowej.
Zdarza się dublowanie
prac legislacyjnych, polegające na równoległym procedowaniu projektów ustaw wykonujących
dany wyrok (projekty na ten sam temat o nieznacznych różnicach co do meritum).
I tak, zdarza się, że i Rada
Ministrów, i Senat wnoszą projekty ustaw, które następnie są rozpatrywane
wspólnie przez Sejm, albo co gorsza, uchwalany
jest tylko jeden z nich, a drugi staje się wówczas bezprzedmiotowy.
Podobne zbieżności zachodzą między
projektami ustaw Senatu i grup posłów albo projektami różnych grup posłów.
O efektywności prac
ustawodawczych świadczy również sposób konstruowania aktów normatywnych
mających na celu wykonanie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Im
precyzyjniej zostaje wyznaczony zakres przedmiotowy nowelizacji, im bardziej
tematycznie jest ona powiązana z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, tym
większe są szanse, że okaże się ona skuteczna.Trzeba też przyznać, że o efektywności legislacji ustawy świadczy
zakres nowelizacji. Im bardziej jest ona powiązana z orzeczeniem TK, tym
większe są szanse, że okaże się ona skuteczna.
Organ administracji publicznej nie musi wstrzymywać się z
rozstrzygnięciem do czasu, gdy ustawodawca dostosuje przepisy do orzeczenia
Trybunału Konstytucyjnego. Zobowiązany jest do samodzielnego ustalenia nowego
stanu prawnego.
Wyrok zmienia stan prawny i organ
administracji publicznej na podstawie art. 6 Kodeksu postępowania
administracyjnego (zasada legalizmu – działanie na podstawach i w granicach
prawa) zobowiązany jest do samodzielnego ustalenia nowego stanu prawnego.
Nie jest konieczne oczekiwanie na
interwencję prawodawcy, które dostosuje przepisy ustawy do orzeczenia TK. Ze względu na transparentność i pewność prawa, a także zaufanie obywatela
do państwa, ustawodawca powinien „przenosić” do aktów normatywnych rozstrzygnięcia sądu
konstytucyjnego ustalające niezgodność przepisu „w zakresie”.
W konkretnej sprawie, organy stosujące prawo są w
stanie zrekonstruować obowiązującą normę z uwzględnieniem zakresowej sentencji
orzeczenia Trybunału, niemniej nie zwalnia to ustawodawcy od interwencji
legislacyjnej i uchwalenia stosownych przepisów, bo dopiero te gwarantują pełne
wdrożenie zaleceń TK.
Rolą ustawodawcy jest zatem
uzgodnienie „litery prawa” i rzeczywistego zakresu normowania regulacji, która
została zmodyfikowana orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego. Adresaci norm
prawnych, zwłaszcza jednostki, mają uzasadnione prawo oczekiwać, że
wiążące ich przepisy będą jednoznacznie określały uprawnienia i obowiązki.
Jak
już pisałam, wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie dotyczy kobiet
urodzonych w innych latach niż rok 1953, uprawnionych do emerytury wcześniejszej,
oraz kobiet, które uzyskały uprawnienia do emerytury wcześniejszej na podstawie
innych artykułów niż 46 ustawy emerytalnej, oraz mężczyzn, którzy nabyli prawo
do emerytury wcześniejszej na podobnej postawie, jak kobiety. Wszyscy ci
emeryci nabyli prawo do emerytury wcześniejszej do 31.12.2012 roku i wobec nich
zastosowano do obliczenia emerytury powszechnej art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej.
ZUS
odmawia wznowienia postępowania również kobietom urodzonym
w 1953 roku, uprawnionym do emerytury wcześniejszej przyznanej na podstawie
innego przepisu, niż art. 46 w związku z art. 29 ustawy emerytalnej. Wydaje
się, że w tym przypadku, sprawa jest do wygrania w sądzie.
Wyrok TK mówi o kobietach z 1953 r., które nabyły prawo do
wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej, nie warunkując
dodatkowymi artykułami.
Można zwrócić się do TK z zagadnieniem, czy pytaniem
prawnym, o rozszerzenie wyroku TK w sprawie zakresu podmiotowego, bądż o
wydanie wyroku przedmiotowego
ograniczonego w czasie ( nabycie prawa do emerytury wcześniejszej przed 01.01.2013 r., od wejścia w życie art. 25 ust.
1b. ustawy emerytalnej) dotyczącego niekonstytucyjności art. 25 ust. 1b.
Niestety, rozpatrzenie sprawy przez TK może być dosyć odległe w czasie. No i
ktoś musi zwrócić się w tej sprawie do TK.
Sprawę
rozszerzenia zakresu wyroku TK można „załatwić” poprzez uchwalenie odpowiedniej
ustawy.
Kształt emerytalnej ustawy „naprawczej” zależy od tego, kto zajmie
się przygotowaniem projektu ustawy.
Projekty ustaw senackich mają
charakter ściśle powiązany z orzeczeniem TK.
Natomiast Sejm nie obowiązują takie ograniczenia. I to Sejm jest władny do wniesienia odpowiednich poprawek do projektu ustawy.
Natomiast Sejm nie obowiązują takie ograniczenia. I to Sejm jest władny do wniesienia odpowiednich poprawek do projektu ustawy.
Mamy już informację, że projekt emerytalnej
ustawy „naprawczej” został wniesiony do „laski marszałkowskiej” przez grupę
senatorów pod przewodnictwem Pana Senatora Marka Borowskiego.
Można się obawiać, że jest to ten sam
projekt ustawy, który senatorowie poprzedniej kadencji przesłali do Sejmu.
Na naszym blogu, od samego początku walki o
usunięcie niekonstytucyjnego przepisu z obrotu prawnego, uwzględnialiśmy
wszystkich emerytów, którzy nabyli prawo do wcześniejszej emerytury przed
wejściem w życie ustawy z dnia 11.maja 2012 r. i wobec których zastosowano niekonstytucyjny
przepis.
Odczytanie wyroku TK prowadzi do
następującej konkluzji: każda z grup kobiet: roczników 1949 -1952, 1954 -1958,
bądż grupa kobiet, które przeszły na wcześniejszą emeryturę z innych artykułów,
niż art. 46 ustawy emerytalnej (również emerytury nauczycielskie, kolejowe,
górnicze), powinna wystosować oddzielne pismo do władz. Nie można pominąć też
Panów, wobec których również zastosowano art. 25 ust. 1b.
W przypadku każdej z tych grup, inne
będą postulaty i inne uzasadnienia.
Blog ma służyć różnym emerytom, więc
wspólnie przygotujmy te kilka pism dla różnych grup emerytów. Można je będzie umieścić na stronie petycje.com
jako listy do władz.
Oczywiście, nie wszyscy znamy się na
wszystkim. Najlepiej będzie, jeśli poszczególne grupy emerytów przygotują wstępne
pisma dotyczące ich sytuacji emerytalnej. Dopracujemy je i razem wyślemy do
władz. Sprawy techniczne zostaną omówione nieco póżniej.
Udostępniam wszystkim emerytom blog do
konsultacji, pism roboczych, porad, bądż to na stronie głównej bloga, bądż w
zakładce „TK różne roczniki”.
Zatem , drogie Panie i drodzy
Panowie, zapraszam do redagowania pism..
Uwaga
Wkrótce zamieszczę na blogu robocze pismo, które otrzymałam od jednej z
naszych koleżanek
UWAGA - do osób, które mają zawieszone
postępowanie sądowe
Nie można przedłużyć zawieszenia postępowania, ani czekać do
uchwalenia ustawy naprawczej.
Jeśli przed upływem 6 miesięcy od złożenia wniosku o zawieszenie postępowania, nie zostanie złożony wniosek o podjęcie postępowania, zostanie ono umorzone.
Oznacza to, że trzeba będzie na nowo zainicjować sprawę. Umorzenie postępowania w I instancji oznacza też, że pozew (odwołanie do sądu od decyzji ZUS) nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w szczególności nie przerywa przedawnienia roszczenia. Może się więc okazać, że na ponowne złożenie pozwu będzie już za późno. Niepodjęcie postępowania w terminie może więc w praktyce oznaczać utratę roszczenia
Jeśli przed upływem 6 miesięcy od złożenia wniosku o zawieszenie postępowania, nie zostanie złożony wniosek o podjęcie postępowania, zostanie ono umorzone.
Oznacza to, że trzeba będzie na nowo zainicjować sprawę. Umorzenie postępowania w I instancji oznacza też, że pozew (odwołanie do sądu od decyzji ZUS) nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w szczególności nie przerywa przedawnienia roszczenia. Może się więc okazać, że na ponowne złożenie pozwu będzie już za późno. Niepodjęcie postępowania w terminie może więc w praktyce oznaczać utratę roszczenia
W jednym z poprzednich postów zamieściłam wzór wniosku o odwieszenie
postępowania sądowego, dla większości będzie to w sądzie okręgowym, dla
nielicznych w sądzie apelacyjnym.
Tekst, w zależności, co napisane w treści zawieszenia.
17 października 2019
Sądowe sprawy emerytów. Odwieszenie postępowania sądowego
Tekst, w zależności, co napisane w treści zawieszenia.
17 października 2019
Sądowe sprawy emerytów. Odwieszenie postępowania sądowego
Pierwsze "robocze" pismo (tu kierowane do Pani Minister z Ministerstw Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej)
Szanowna Pani Minister,
w dniu 6 marca 2019 r. Trybunał Konstytucyjny wydał długo wyczekiwany wyrok w sprawie P20/16 (Dz. U. z 2019 r. poz 539). Trybunał orzekł o niezgodności
z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej regulacji prawnej w postaci art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r. w zakresie, w jakim dotyczy on urodzonych
w 1953 roku kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy.
Stosowanie
zakwestionowanego przez Trybunał Konstytucyjny przepisu skutkowało wydawaniem przez ZUS w okresie od 1 stycznia 2013 r. do ogłoszenia w dniu 6 marca 2019 r. wyroku, decyzji przyznających emeryturę powszechną
wszystkim uprawnionym emerytom (urodzonym w innych latach niż 1953 r.,
nabywającym uprawnienia na podstawie innych artykułów niż 46 ustawy
emerytalnej, czy Karty Nauczyciela, oraz mężczyzn), której podstawa brutto była
pomniejszana o sumę kwot pobranych świadczeń.
W efekcie takiego sposobu wyliczania wysokość
emerytury powszechnej zawsze była niższa od dotychczasowej emerytury
wcześniejszej, W decyzji przyznającej prawo do emerytury powszechnej znajduje
się zapis o zawieszeniu emerytury powszechnej.
Zapis
decyzji, że przyznano ubezpieczonym emeryturę powszechną, a następnie
świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż dotychczasowe, jest
pozaprawny.
Podkreślenia
wymaga fakt, że wprowadzenie od 01.01.2013 r. nowej regulacji w zakresie zmiany sposobu ustalania wysokości emerytury powszechnej nastąpiło
już po nabyciu uprawnień do emerytury wcześniejszej, co miało miejsce do końca
2008 roku. Zatem zainteresowane w chwili przejścia na emeryturę wcześniejszą nie
mogły przewidzieć, że decyzja ta zaważy w przyszłości na wysokości należnej im
emerytury powszechnej.
Wprowadzenie niespodziewanej regulacji prawnej w 2013
roku niekorzystnie zmieniło sytuację wcześniejszych emerytek, które chciały lub
mogły dopiero po 1 stycznia 2013 r. przejść na emeryturę powszechną. W ten
sposób odebrano im wcześniej zagwarantowane prawa. Skutki przejścia na
emeryturę wcześniejszą w kontekście niespodziewanej zmiany przepisów od 2013
roku w realny i niestety, niekorzystny sposób decydują o obecnej jakości życia
tych emerytek. Osoby te wpadły w tzw. pułapkę prawną, którą w odniesieniu do
emerytek z rocznika 1953 zakwestionował Trybunał Konstytucyjny.
Wcześniejsze emerytki, składając po 1 stycznia
2013 r. wniosek o emeryturę powszechną liczyły, wzorem swoich poprzedniczek, na
wzrost wysokości wypracowanego świadczenia.
W zdecydowanej większości nie posiadały one obiektywnej wiedzy, iż pobierane emerytury wcześniejsze zostaną im odliczone po przyznaniu emerytury powszechnej (doradcy emerytalni uspokajali, że w takiej sytuacji zawsze wypłacane jest świadczenie korzystniejsze a to była tylko informacja częściowa), nie wiedziały, że złożony wniosek zamrozi zgromadzone składki i kapitał początkowy, nie były informowane o możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną i możliwości bezkarnego pozostawania nawet po osiągnięciu wieku emerytalnego, na emeryturze wcześniejszej.
W zdecydowanej większości nie posiadały one obiektywnej wiedzy, iż pobierane emerytury wcześniejsze zostaną im odliczone po przyznaniu emerytury powszechnej (doradcy emerytalni uspokajali, że w takiej sytuacji zawsze wypłacane jest świadczenie korzystniejsze a to była tylko informacja częściowa), nie wiedziały, że złożony wniosek zamrozi zgromadzone składki i kapitał początkowy, nie były informowane o możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną i możliwości bezkarnego pozostawania nawet po osiągnięciu wieku emerytalnego, na emeryturze wcześniejszej.
Feralną sytuację ugruntował niedostateczny sposób
informowania przez ZUS emerytów o wprowadzonych zmianach, brak rzetelnego
wyjaśnienia skutków podejmowanych decyzji, w szczególności w zakresie złożenia
po 1 stycznia 2013 r. wniosku o emeryturę powszechną, oraz nieistniejący w
praktyce system doradztwa emerytalnego, wyrządzając krzywdę wielu starszym
dzisiaj kobietom, które zostały pozbawione szansy na godniejszą emeryturę
powszechną. Potwierdzeniem tego jest chociażby znaczący odsetek pokrzywdzonych
pań o różnym poziomie wykształcenia, który nie może być kwestią przypadku.
Obecnie, po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, szukają one sprawiedliwości w
Sądach i czekają na ustawowe rozwiązanie problemu. Nie należy również
zapominać, że w większości przypadków w ówczesnej, delikatnie mówiąc trudnej sytuacji na rynku pracy, decyzja o
przejściu na emeryturę wcześniejszą nie była kwestią przywileju, jak to się
dzisiaj głośno podkreśla, lecz stanowiła przysłowiową ostatnią deskę ratunku i
jedyną szansę na jakiekolwiek środki do życia dla kobiet w wieku 55+.
W
następstwie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. Senat
podjął inicjatywę przygotowania projektu ustawy wdrażającej postanowienia
wydanego orzeczenia. W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych pierwszego
projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych uwagi do jego treści wniosło ok. 200 osób, w szczególności
beneficjenci pokrzywdzeni poprzez przywołany powyżej art. 25 ust 1 zmieniający
niekorzystnie sposób ustalania wysokości emerytury powszechnej.
Emerytki
podjęły również intensywne działania w zakresie informowania, bardzo często na
przykładzie własnych sytuacji, wszystkich mających wpływ na kształt ustawy
naprawczej, w szczególności przedstawicieli władzy ustawodawczej i wykonawczej,
Rzecznika Praw Obywatelskich, o rzeczywistych skutkach wprowadzonej od 1
stycznia 2013 r. zmiany przepisów ustawy emerytalnej. Informowały również o
różnych sytuacjach emerytek, które wystąpiły po ogłoszeniu wyroku TK w sprawie
P 20/16. Działania te miały na celu wypracowanie jak najlepszej/optymalnej i kompleksowej ostatecznej wersji ustawy naprawczej.
Emeryci
i wspierający ich ludzie dobrej woli w ramach współpracy na blogu dla
wszystkich emerytów „Emeryt to brzmi dumnie” wspólnymi siłami przygotowali
również pismo do Senatorów, które zostało podpisane przez 560 osób (kopia pisma
w załączeniu).
w załączeniu).
Głosy
emerytów nie zostały uwzględnione przy formułowaniu projektu ustawy. Ostatecznie
prace nad projektem ustawy zostały wstrzymane, a druk nr 3720 wycofany z
porządku obrad ostatniego posiedzenia Sejmu w dniach 15-16 października br.
Szanowna
Pani Minister, obejmując pieczę nad Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej, otrzymuje Pani również niezakończone zadanie w zakresie wykonania
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/19.
Dzisiaj to w Pani pokrzywdzone emerytki pokładają swoje oczekiwania i nadzieje na sprawiedliwe i kompleksowe rozwiązanie problemu.
Po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6
marca 2019 r. zaistniała możliwość wznowienia postępowań zakończonych
niekorzystną decyzją w sprawie błędnie, z naruszeniem prawa, wyliczonej emerytury powszechnej. ZUS
na wnioski emerytek uchyla bezprawne decyzje i dokonuje przeliczenia wysokości
emerytur, ale tylko w tych przypadkach, w których nie minęło 5
lat od doręczenia decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej.
Przeliczenie to polega jedynie na niepomniejszaniu emerytury brutto o kwoty
pobranych emerytur wcześniejszych. Do wyliczeń ZUS przyjmuje zamrożone od nawet
6 lat zgromadzone składki i kwoty kapitału początkowego oraz wskaźnik dalszego
trwania życia dla wieku 60+ (wynoszący ok 250 miesięcy), czyli wskaźniki
właściwe dla daty złożenia wniosku o emeryturę powszechną, a nie dla aktualnego wieku emerytek (65+ i więcej) i faktycznej daty podjęcia wypłaty emerytury. Tylko część przeliczonych w ten
sposób decyzji skutkuje podwyższeniem wysokości świadczenia w stosunku do
emerytury wcześniejszej i w większości tych przypadków są to raczej symboliczne
kwoty. Nie zgadzając się na taką niesprawiedliwość sprawy ostatecznie trafiają
do Sądów.
W przypadku Pań, którym upłynęło 5
lat od doręczenia decyzji przyznającej emeryturę powszechną możliwość uchylenia
decyzji i przeliczenia emerytury zgodnie z postanowieniami wyroku z 6 marca
2019 r. blokuje art. 146 Kodeksu postępowań administracyjnych. W tych
przypadkach ZUS stwierdza jedynie, że decyzja została wydana z naruszeniem
prawa. Warto podkreślić, że niektóre Sądy orzekają na korzyść emerytek
zobowiązując ZUS do przeliczenia świadczeń na podstawie art. 114 ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który daje delegację
prawną do zmiany prawomocnej błędnie wydanej decyzji bez względu na upływ
czasu. Niestety, przeliczenia te z reguły nie skutkują podwyżką emerytury.
Sytuacja tych emerytek jest podobna do sytuacji emerytek, wobec których
zastosowano art. 145 kpa.
Od wyroków Sądów Okręgowych strony
przegrane wnoszą apelacje. Część postępowań uległa zawieszeniu w oczekiwaniu na
zapowiadaną ustawę naprawczą.
Dotychczasowe doświadczenia
wskazują, iż najlepszym wyjściem z zaistniałej sytuacji, byłoby uchwalenie
odpowiedniej specustawy.
Niezależnie
od ostatecznej decyzji w zakresie rodzaju ustawy, która dokona wdrożenia
postanowień wyroku Trybunału Konstytucyjnego, uważamy, że powinna ona obejmować
zakresem swoich regulacji wszystkich pokrzywdzonych wcześniejszych emerytów,
wobec których zastosowano niekonstytucyjny przepis do obliczenia emerytury
powszechnej.
Podtrzymujemy
zgłaszane poprzednio stanowisko, zgodnie z którym dla pełnego wdrożenia
postanowień wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. koniecznym
jest zapewnienie wszystkim poszkodowanym:
1. uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury
powszechnej osobom, wobec których zastosowano niezgodny z Konstytucją RP
przepis art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, nakazujący pomniejszanie podstawy
obliczania emerytury powszechnej o sumę kwot pobranych świadczeń
2. możliwości wycofania wniosków o emeryturę powszechną, złożonych przed
ogłoszeniem wyroku w sprawie P 20/16 oraz możliwości ponownego złożenia wniosku
po wejściu w życie ustawy naprawczej
4. braku ograniczeń czasowych lub zapewnienie
odpowiednio długiego okresu po wejściu w życie ustawy do składania wniosków o
ponowne przeliczenie emerytury
w sposób zgodny z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego.
w sposób zgodny z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego.
Szanowna Pani Minister, naznaczeni niechlubnym doświadczeniem,
szczególną troskę przykładamy do konieczności zwiększenia poziomu i rzetelności
informowania przez ZUS emerytów o ich prawach oraz o skutkach podejmowanych
decyzji w zakresie świadczeń emerytalnych. Zależy nam na tym, aby emeryt od doradcy
emerytalnego w ZUS otrzymywał pełną i rzetelną informację dotyczącą danej
sytuacji, w której znajduje się emeryt a nie musiał samodzielnie śledzić gros
zawiłych, nieprzyjaznych przeciętemu człowiekowi przepisów prawnych przed
udaniem się do placówki ZUS. Uważamy również, że decyzje wydawane przez ZUS
powinny zawierać dokładne i pełne przywołanie poszczególnych przepisów prawnych
a nie tylko ogólnych, jak np. przywołanie ustawy emerytalnej (tego przecież
wymaga Kodeks Postępowania Administracyjnego) oraz informacje o możliwości
wycofania wniosków.
Prosimy o Pani wsparcie również i w tej kwestii, która
zapewne wymaga rozwiązań systemowych, ale w praktyce istotnie przyczyni się do
zwiększenia poziomu świadomego
podejmowania kluczowych decyzji przez obecnych i przyszłych emerytów.
Niniejsze
pismo jest wyrazem nadziei skrzywdzonych emerytek, które rzetelnie zapracowały
na swoje emerytury, na dostrzeżenie i skuteczne rozwiązanie problemu oraz na
naprawę wyrządzonych krzywd poprzez realne i kompleksowe rozwiązania.
I o to gorąco Panią Minister prosimy deklarując jednocześnie gotowość do współpracy.
I o to gorąco Panią Minister prosimy deklarując jednocześnie gotowość do współpracy.