19 kwietnia 2025

Błogosławionych Świąt Wielkiej Nocy


 


                           

          Wielkanoc to wyjątkowy czas, pełen nadziei, odrodzenia i rodzinnego ciepła. Czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka. To także czas, w którym dzielimy się dobrym słowem, a życzenia wielkanocne stają się mostem łączącym bliskich, tych przy wspólnym stole i tych na odległość.

Kochani, życzę Wam, aby Święta Wielkanocne przyniosły pokój, radość, miłość oraz wzajemną życzliwość.

152 komentarze:

  1. Ciekawe informacje na jotowni i fb.

    OdpowiedzUsuń
  2. I na to nie brakuje pieniędzy..... 20 roczników kobiet...... I nikt z tym nic nie robi ani nie zamierza zrobić......
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Emerytura-dla-kobiet-wyzsza-o-polowe-Duza-luka-w-systemie-8931913.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Wysokie tzw. emerytury mundurowe w młodym wieku:
    https://www.gazetaprawna.pl/praca/artykuly/9786167,jesli-na-emeryture-to-tylko-mundurowa.html

    OdpowiedzUsuń
  4. https://ahanderek.pl/prawomocne-orzeczenie-sadu-wyrok-tk-4-czerwca-2024-sk-140-20.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Inflacja za kwiecień r/r przewidywana 4,2%. Średnia za I-IV 2025 vs. I-IV 2024 spadła do 4,7%. Waloryzacja wrześniowa bez szans z uwagi na dalszy spadek inflacji w V i VI.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projekt ustawy o drugiej waloryzacji rent i emerytur utknął w Radzie Ministrów i nadal nie trafił do Sejmu.
      I pewnie już w tym roku nie trafi w sytuacji malejącej inflacji.

      Usuń
  6. Emerytury mama 4+ obecnie obejmują 70 tys. osób, koszt roczny ponad 660 mln zł.
    Dotacja budżetu do KRUS ponad 24 miliardy zł rocznie przy składkach 2 miliardy zł (dopłacamy ok. 92% do emerytur rolniczych, ok. 15% do emerytur ZUS, 100% do "emerytur mundurowych").
    Koszt "emerytur" MSWiA to rocznie 14 mld zł przy emeryturze średniej ok. 5500zł.
    Są jeszcze emerytury wojskowe wypłacane przez WBE MON dla ponad 110 tys.osób - koszt ok. 8 miliardów zł rocznie, srednio 6,5 tys.zł
    https://www.gov.pl/web/krus/zadania-realizowane-przez-kase-rolniczego-ubezpieczenia-spolecznego-w-wydatkach-budzetu-panstwa-w-2024-r
    https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-emerytura-minimalna-po-jednym-dniu-pracy-zus-daje-specjalna-,nId,7957905
    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/emerytury-mundurowe-cala-prawda-o-swiadczeniach-dla-sluzb/qngg9mj

    OdpowiedzUsuń
  7. https://www.infor.pl/twoje-pieniadze/swiadczenia/6928278,1200-zl-podwyzki-emerytury-i-jednak-64-tys-zl-wyrownania-dla-120-tys-emerytow-bez-pomijania-rocznikow-19491952-jest-zupelnie-nowa-specustawa-przeliczeniowa-dot-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Naiwni, naiwni myśleli że to żarty, że będą waloryzacje, nie będzie żadnych waloryzacji emerytur to smutne lecz prawdziwe. Dobrze to już było.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od lipca 8 mld złotych na podwyżki dla bogatych lekarzy i bogate pielęgniarki. Pieniądze dla nich oczywiście są.
    https://biznes.o2.pl/biznes/potezne-zarobki-lekarzy-z-torunia-prawie-45-tysiecy-zlotych-7148525227637280a

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ponad 14% podwyżki i koszt ponad 9 mld zł.
      https://www.medonet.pl/biznes-system-i-zdrowie,od-lipca-znaczace-podwyzki-w-ochronie-zdrowia--znamy-nowe-kwoty,artykul,24497516.html

      Usuń
  10. Na jotowni jest informacja o wniesionym przez posłów Konfederacji projekcie ustawy dla "innych" roczników, poza kobiecymi rocznikami 1949-52. Posłowie przywłaszczyli sobie senacki projekt ustawy "naprawczej" z druku 647 z poprzedniej kadencji parlamentarnej (wniesiony w roku 2020, po wyborach w 2023 r. uległ dyskontynuacji).

    https://jotownia.wordpress.com/2019/08/01/projekt-ustawy-naprawczej-proces-legislacyjny-w-sejmie/comment-page-7/#comment-19092

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to znaczy "przywłaszczyli"? Emeryci napisali 1000 petycji do ministerstwa Sejmu i Senatu- i nic. Całe szczęście, że ktokolwiek wniósł ten projekt ponownie. Powinno się za to dziękować.

      Usuń
    2. "Przywłaszczyli", to znaczy, że bez zapytania o zgodę autorów projektu przedstawili ten projekt jako własny, wprowadzając w błąd opinię publiczną co do jego autorstwa.
      Na marginesie należy dodać, że przejęta wraz z projektem senackim ocena skutków regulacji, oparta na oszacowaniach z roku 2019 jest już nieaktualna.
      Jeśli Konfederacja chciała zapunktować u emerytów przed wyborami prezydenckimi, to mogła się wysilić i przygotować swój własny, aktualny projekt ustawy naprawczej.

      Usuń
    3. Anonimowy8 maja 2025 19:00
      1000 petycji? Czyżby?

      Usuń
    4. Coś słabo idą konsultacje społeczne tego projektu. W ciągu 11 dni wpłynęło zaledwie 25 ankiet.

      Usuń

    5. Anonimowy11 maja 2025 11:37 To proszę wziąć udział. To dobry projekt, i jedyna szansa na rozwiązanie wreszcie problemu "innych roczników"

      Usuń
    6. Anonimowy14 maja 2025 22:18
      Ten projekt senacki z 2019 roku nie ma już teraz żadnych szans. Proszę sobie policzyć o ile co najmniej zwiększyły się jego koszty od roku 2019 do 2025, po kolejnych wysokich waloryzacjach stanu kont emerytalnych oraz w związku z większą liczbą lat do wyrównania, a także w związku z niższym "wiekiem dożycia" pierwszaków.

      Usuń
    7. Do 10.23 Akurat to, co piszesz, jest świetną okazją dla podrzucenia kukułczego jaja przez upadajacy rząd - nowemu rządowi - w postaci opublikowania orzeczenia TK. Na to czekam.

      Usuń
  11. Jotownia. Dzisiaj. Dot rocz 53. Ciekawy artykuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzisiaj na stronie mecenasa Konrada Giedrojć https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc. Nadal Panie z rocznika 1953 próbują przywrócić równość w systemie emerytalnym, która została istotnie naruszona ustawą z 19 czerwca 2020 r., która podzieliła emerytki z tego rocznika na lepsze i gorsze, znacznie różnicując wysokość ich emerytur.

      Usuń
    2. Jako jedna z oskubanych zastanawiam się, czy po otrzymaniu renty wdowiej, będziemy miały jeszcze prawo do jakiejkolwiek walki jako rocznik 53.
      Pozdrawiam.
      GRACE

      Usuń
  12. Emeryci będą biednieli, nie uniknie tego nikt, żaden rocznik. Pensje w górę a waloryzacjie emerytur znikome lub żadne, co niektórzy sprytniejsi mający siłę do walki w sądach i kasę na adwokatów, może coś wyrwią niestety większość traci. A tyle mówienia jak to się troszczą o emerytów. Baju, baju. Z pustego to i Salomon nie naleje. Trzynastek też nie będzie, przekonacie się.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzisiejszy art mec Gejdrojca dot em 53 na fb. Warto śledzić. Myślę i mam nadzieję że wreszcie coś się zacznie dziać. A Panu mec dużo zdrowia i wytrwałości w dążeniu do sprawiedliwości w walce o sprawiedliwość dla rocz 53.

    OdpowiedzUsuń
  14. Waloryzacja składek ZUS za 2024r wyniesie 14,41%
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Czerwcowa-waloryzacja-emerytur-blisko-rekordu-Znamy-nowy-wskaznik-8941964.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dzięki wysokim wpływom do ZUS, z którego aktualni emeryci nie maja prawa korzystać w postaci waloryzacji emerytur. Za to mieli prawo korzystać z obowiązku płacenia składki emerytalnej.
      Podsumowując: waloryzacja składek za 2024r: 14,41%, wzrost płac w gospodarce w I kw. 2025r. vs I kw. 2024r: 10%, waloryzacja emerytur i rent za 2024r: 5,5%. Brawo !

      Usuń
    2. Do 20.45
      "Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane o przeciętnym zatrudnieniu i wynagrodzeniach w sektorze przedsiębiorstw za kwiecień 2025 roku. Średnia pensja brutto wyniosła 9045,11 zł, rosnąc o 9,3 proc. rok do roku".
      I o tyle, o 9,3%, wzrosły wpływy do ZUS z tytułu składki emerytalnej na wypłaty świadczeń dla aktualnych emerytów.

      Usuń
  15. Procenty ZUS. W pismie z ZUS o waloryzacji emerytury mam podany wskaźnik waloryzacji 105,5%. Emerytura wyższa o 5,5%, nie o 105,5%. Tacy znawcy tematu, zresztą nie tylko oni. MRPiPS też. To za trudne, że waloryzacja o 5,5% oznacza wskaźnik 105,5. Ktoś uparł się, aby przy wszystkim stawiać znak %.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jotownia. Dzisiejszy wpis. 27 maja godz. 13.00 posiedzenie komisji Senackiej. Rocz 53 .Będzie transmitowane. Warto poczytać. Ja osobiście cały czas mam nadzieję na sprawiedliwość. Należę do tej grupy która nie zyskała nawet złotówki. Nie wycofałam wniosku w 2013 składając o powszechną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest nas więcej ja też .Zostałyśmy potraktowane jak druga kategoria kobiet ,które pracowały zawodowo,wychowywały dzieci ,a w moim przypadku jeszcze opiekowałam się leżącą mamą .Musiałam skorzystać wcześniejszej emerytury do tego było wysokie bezrobocie/2009r./.w pracy oczekiwano na zwolnienie etatu .Za to wszystko zostałam ukarana wraz z pozostałymi emerytkami .

      Usuń
    2. Jestem w tej samej sytuacji. Przeszłam na emeryturę na skutek redukcji etatów. Nie wycofałam wniosku z 2013r. Jeden rocznik różne zasady. A gdzie Państwo z zapisem w Konstytucji o równym traktowaniu? Pozdrawiam

      Usuń
  17. Co do waloryzacji składek za 2024r o 14,41%, to uważam to za niesłuszne. W ogóle taka waloryzacja powinna być zmieniona. Ma niewiele wspólnego z inflacją, za to bardzo dużo z wpływem składek do ZUS (wzrostem płac). Ale wzrost składek dotyczy tylko JEDNEGO roku a nie całości zapisu składek w ZUS z wielu lat wstecz. Zatem powinno być tak: waloryzacja roczna składek TYLKO za wpływy na konto emerytalne w danym roku, natomiast za wcześniejsze lata - waloryzacja zgodna inflacją, aby składki wcześniejsze nie traciły na wartości. Sposób waloryzacji składek taki, jak obecnie, doprowadził w ostatnich 4 latach 2021-2024, do wzrostu stanu konta ubezpieczonego w tym okresie o narastająco niemal 55% (9,33%, 14,4%, 14,87, 14,41%). A o ile wzrosły emerytury dzięki waloryzacjom inflacyjnym w tym samym czasie ? 4,24%, 7%, 14,8%, 5,5% co daje narastająco ok. 32%. Przeliczając na wysokość emerytur, ktoś, kto przeszedł na nią np. w maju 2020r i otrzymał 3000zł, dziś ma 3960zł. Natomiast osoba, która od maja 2020r niczego już nie dołożyła do swojego stanu konta a emeryturę pobierze od lipca 2025r otrzyma 4750zł (zakładając wyliczenie 3000zł w maju 2020r). Bez uwzględniania zmian w wieku dożycia różnica wyniesie więc niemal 800zł. Trzeba urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą a nie długo pracować na wyższą emeryturę, jak to wielu wypisuje bez sensu.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ważna wiadomość dla emerytów !!!
    https://www.youtube.com/watch?v=8-Bh2SE-g5A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Omyłkowo wkleił się ten plik zamiast poniższego:
      https://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/9798525,bogaci-emeryci-zus-2025.html. Niestety, z uwagi na publikację dopiero po weryfikacji, nie ma możliwości od razu podejrzeć treści zamieszczanego posta.

      Usuń
    2. Dlaczego wiadomość o wysokości emerytur jest tak bardzo ważna, że zasługuje na aż trzy wykrzykniki?

      Usuń
  19. W 2026r płaca minimalna ma wynieść 5020zł, czyli o 7,6% więcej niż obecnie. Przewidywana waloryzacja emerytur od 1 marca 2026 na poziomie 5%. Który to już rok emeryci będą do tyłu ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Oglądałam posiedzenie komisji r. 53. Oni cały czas swoje. I już zwątpiłam czy da się to przebić. A tyle argumentów. Zostałyśmy niestety oszukane, podzielone. Pozdrawiam cały waleczny r 53.

    OdpowiedzUsuń
  21. Inflacja przewidywana r/r za maj spadła do 4,1% a Inflacja za I-V 2025/I-V 2024 spadła do 4,6%

    OdpowiedzUsuń
  22. I co wyniklo z tej komisji .

    OdpowiedzUsuń
  23. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji jest już projekt ustawy naprawczej dla innych roczników. Nie różni się od wcześniejszych założeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398602/katalog/13133580#13133580

      Usuń
    2. Dla NIEKTÓRYCH innych roczników.....

      Usuń
    3. do 12:48
      Słusznie - dla niektórych. Dla mężczyzn z roczników 1949-52 oraz 1954 i dla kobiet z roczników 1954-1959. I dodatkowo - pod warunkiem, że wniosek o wcześniejszą emeryturę złożyli przed 6 czerwca 2012 roku. Projekt jest mało korzystny.
      Dlatego najlepsza jest droga sądowa. Nic się nie traci, a zyskać można bardzo dużo - szczególnie "pierwszaki".

      Usuń
    4. Do 19.12 W myśl zapisów projektu ustawy, przepisy maja objąć też osoby w trakcie nie zakończonych prawomocnym wyrokiem procesów sądowych. Wystarczy, ze ZUS będzie się odwoływał aż do SA grając na czas a i poszczególne sądy będą przedłużać trwanie procesów. Ile obecnie jest prawomocnych wyroków sądowych, korzystnych dla emerytów po wyroku TK ? 2,3 ?
      Drugą sprawą jest sytuacja innych roczników, szczególnie mężczyzn młodszych niż z 1953r. Rozumiem, że w ich przypadku obowiązywał będzie wyrok TK z 2024r i w myśl jego treści, nadal będzie możliwa droga sądowa, tak jak to jest dotychczas. Tyle, że nie wiadomo, czy sądy nie będą się powoływać na sposób wyliczenia emerytur tak, jak w proponowanej ustawie. Dla mnie, od lipca tego roku, mniej więcej zrówna się wysokość pobieranej emerytury minimalnej z wysokością e.p. z odliczeniami. Zakładając od marca 2026r waloryzację emerytury ok. 5% a do marca taką, jak obecnie, czyli 5,5% oraz waloryzację składek w przyszłym roku na poziomie ok. 10% oraz ponad 2-krotną obecnie kwotę zapisu w ZUS od wysokości odliczenia - wystąpię o e.p. w lipcu 2026r. W tym przypadku moja e.p. po odliczeniach będzie wyraźnie wyższa od pobieranej e.w. a do sądu i tak pójdę, jeśli ZUS odliczy. Przez najbliższy rok będzie moja wnikliwa obserwacja przebiegu wydarzeń. Taki mam plan - wystarczy tylko jeszcze trochę pożyć......

      Usuń
    5. Do 16.31 Korekta. Oczywiście nie "pobieranej emerytury minimalnej", tylko pobieranej emerytury wczesniejszej

      Usuń
  24. Czy waloryzacja kwartalna za I kw. 2025 będzie o wiele niższa, niż za I kw lat poprzednich? Waloryzacja za I kw. 2025r ogłoszona w MP z 5 czerwca dla subkont ZUS jest tylko nieco ponad 2% a za I kw. 2024r była ponad 9%. Waloryzacje roczne - porównywalne. Zobaczymy lada dzień, ale pachnie jakimś szwindlem.....

    OdpowiedzUsuń
  25. Wskaźnik waloryzacji subkonta za 23r- 109,91%, za l kwartał 24r - 102,48% (9,91÷4), za 24r - 109,49%, za l kwartał 25r - 102,37% (9,49÷4).

    OdpowiedzUsuń
  26. Oto, jak można wszystko dokładnie pomieszać. Tak pisze "znawczyni tematu" Pani Gadawa.
    https://www.money.pl/emerytury/ponownie-przelicza-emeryture-oto-kto-na-tym-skorzysta-7165051091020736a.html

    OdpowiedzUsuń
  27. Dziękujemy Pani Joli za uruchomienie zakładki "Rocznik 1954 i inne - 4", szczególnie teraz bardzo przydatnej.

    OdpowiedzUsuń
  28. Proszę o pomoc. ZUS Tomaszów Mazowiecki Pani Renata Dula wystawiła fałszywe zeznanie podatkowe, pisałam do ZUS z prośbą o wydanie prawidłowego zeznania nie przysłali, tylko ponownie takie samo. Złożyłam w lutym zawiadomienie ( kilka) o popełnionym przestępstwie przez ZUS do Prokuratury i nic się nie dzieje, a Urząd Skarbowy nie rozlicza mnie,mimo,że wysłałam PIT 37 . Co mogę zrobić w tej sprawie.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wskaźnik waloryzacji składek w ZUS za I kw. 2025r wynosi 111,6 (11,6%). MRPiS oczywiście pisze w nieprawidłowej postaci 111,60%.
    https://monitorpolski.gov.pl/M2025000058301.pdf
    To już chyba ostatni taki rok, bo w proponowanej ustawie o emeryturach czerwcowych jest zapis o zmianie obliczania wskaźnika (prawdopodobnie na sposób z waloryzacji składek na subkoncie: 2,37% za I kw. 2025r) od 2026r.

    OdpowiedzUsuń
  30. Informacja uzyskana z zasobów AI (sztuczna inteligencja);
    "Ubezpieczeni ur. po 31 grudnia 1948 r., którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela, po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego nie mają prawa do ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o nową ustawę o FUS (art. 24, 25, 26). Mają prawo do przeliczenia wysokości emerytury, w oparciu o art. 53 ustawy o FUS, przez dodanie nowych okresów składkowych (30 miesięcy).
    Szczegółowe wyjaśnienie:
    1. Emerytura na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela:
    Osoby objęte tym przepisem mają prawo do wcześniejszej emerytury, bez względu na wiek. Wysokość świadczenia jest ustalana w starym systemie emerytalnym, na podstawie art. 53.
    2. Osiągnięcie wieku emerytalnego:
    Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, emerytura jest przeliczana, ale nie jest to ponowne ustalenie wysokości świadczenia w oparciu o nową ustawę o FUS.
    3. Przeliczenie na podstawie art. 53:
    Wysokość emerytury jest przeliczana w oparciu o art. 53 ustawy o FUS. Oznacza to dodanie nowych okresów składkowych (30 miesięcy), które wpłyną na wysokość emerytury.
    4. Brak ponownego ustalenia według ustawy o FUS:
    Nie ma możliwości ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o art. 24, 25 i 26 ustawy o FUS."

    OdpowiedzUsuń
  31. Przegląd od AI
    "Ubezpieczony urodzony po 1948 r., który przeszedł na wcześniejszą emeryturę górniczą na podstawie art. 50a lub 50e, po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego może złożyć wniosek o przeliczenie wysokości emerytury w oparciu o stary system emerytalny, czyli art. 53 zgodnie z ZUS. Nie ma możliwości przeliczenia w oparciu o nowy system emerytalny (art. 24, 25 i 26 ustawy o FUS).
    Wyjaśnienie:
    Wcześniejsza emerytura górnicza na podstawie art. 50a lub 50e ustalonej w starym systemie emerytalnym (art. 53) ma charakter świadczenia specjalnego, przyznawanego z uwagi na pracę w szczególnie trudnych warunkach. Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), wysokość tego świadczenia może być jedynie przeliczona w oparciu o ten sam system, czyli na podstawie art. 53, uwzględniając ewentualne zmiany wysokości składki emerytalnej."

    OdpowiedzUsuń
  32. Przegląd od AI
    Ubezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 roku, którzy do końca 2008 roku spełnili warunki do wcześniejszej emerytury (art. 46, art. 53, art. 29 starego systemu), mają prawo do ponownego ustalenia wysokości emerytury na podstawie nowego systemu emerytalnego (art. 24 ustawy o systemie emerytalnym), ale tylko jeśli osiągnęli powszechny wiek emerytalny.
    Szczegółowe wyjaśnienie:
    Przed 2009 rokiem:
    Wcześniejsza emerytura mogła być przyznawana na podstawie art. 46 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (stary system), na zasadach określonych w art. 53 (zdefiniowane świadczenia) i art. 29 (do emerytury przysługiwał okres stażu ubezpieczeniowego).
    Po 2008 roku:
    Zmieniono system emerytalny na zdefiniowany kapitał (art. 24 ustawy o systemie emerytalnym). Osoby, które spełniały warunki do wcześniejszej emerytury przed tą reformą, mogą teraz ubiegać się o ponowne ustalenie wysokości emerytury na podstawie nowej ustawy.
    Ograniczenia:
    Prawo do ponownego ustalenia przysługuje tylko po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
    Wnioski:
    Osoby, które uznają, że przysługuje im ponowne ustalenie wysokości emerytury na podstawie art. 24, powinny złożyć wniosek do ZUS.
    Art. 25 i 26 ustawy o FUS:
    Przepisy te mogą mieć zastosowanie przy ustalaniu nowych zasad emerytalnych, ale nie są one zasadniczym źródłem prawa do ponownego ustalenia wysokości świadczenia.

    OdpowiedzUsuń
  33. Przegląd od AI
    Ubezpieczony urodzony po 31 grudnia 1948 roku, który do końca 2008 roku nabył prawo do wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46, a po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego (w latach 2009-2014) nadal pobierał emeryturę, ma prawo do tylko przeliczenia wysokości emerytury w starym systemie emerytalnym, zgodnie z art. 53 ustawy o FUS. Nie ma prawa do ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o inne przepisy, takie jak art. 24, 25 i 26.
    Wyjaśnienie:
    Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 roku, które wcześniej nabyły prawo do wcześniejszej emerytury, nie mają prawa do ponownego ustalenia emerytury w nowym systemie emerytalnym na podstawie art. 24-26, nawet po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Ich prawo do emerytury i wysokość świadczenia są nadal regulowane przez przepisy starych zasad emerytalnych (art. 53 ustawy o FUS).
    Podsumowując:
    Osoba, o której mowa w pytaniu, ma prawo do przeliczenia emerytury, ale nie do ponownego ustalenia jej wysokości na zasadach nowego systemu emerytalnego.

    Informacje te każdy moze sam uzyskać, z tym, że od razu zaznaczam, ze nie wszystkie są prawidłowe, a wynika to z posługiwania się sfałszowaną interpretacją przepisów prawa w dostępnych zasobach, przy czym najbardziej sfałszowanymi przpisami okazały sie być art.1, art.2, art. 3 i art. 4 ustawy o FUS oraz oczywiście art. 25 ust.1b , którtego bezprawność w zakresie normatywnym jak i stosowania wynika właśnie z wadliwej interpretacji tych przepisów w zwiąku z art. 100 i art. 129 ustawy o FUS oraz art. 67ust.1 Konstytucji. Prosze zwrócic uwagę, ze przeliczenie polega na przeliczeniu ustalonego już pobieranego świadczenia EMERYTOWI, z ustalonym decyzją ZUS prawem do emerytury na warunkach i zasadach ustalania jej wysokości oraz zasadach przyznawania i wypłaty ( art.1 ust1 w zw.z art. 2 ust1 u.e.r ) określonych w ustawie w dniu przyznania emerytury.
    Jak ktoś nabył prawo podmiotowe do emerytury w starym systemie emerytalnym, bo spełnil wszystjkie warunki, w tym osiagniecia wieku emerytalnego wymaganego w tych przepisach, to moze ja tylko przaeliczać.
    Nie można przeliczyć emerytury ustalonej w starym sytemie emerytalnym zdefiniowanego świadczenia, na emeryture ustaloną w nowym systemie emerytalny, tylko trzeba;
    1. Po pierwsze nabyć prawo podmiotowe do emerytury, które nabywa sie tylko raz w zyciu ( art.2 ust.1 u.e.r w zw.z art.67 ust.1 Konstytcji) w nowym systemie emerytalnym, anie w starym;
    2. Po drugie złozyc wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury w oparciu o inną podstawe prawną, art. 24, czyli złozyc wniosek na druku EMP i wpsać numer pobierabnej emerytury wcze sniejszej.
    Nawoływanie do składania wniosków o PRZELICZENIE jest wypuszczaniem emerytów w maliny i narrazeniem na niepotrzebny stres i koszty, Na pocieszenie dodam,ze cokolwiek byście nie napisali, efekt byłby IDENTYCZNY, czyli ODMOWA.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście są jeszcze sądy, które orzekają bez pomocy AI, czyli sztucznej inteligencji :)

      Usuń
  34. A tu jeszcze inna wersja w związku z wyrokiem SK 140/ 20 i zobaczcie jakie tu są absurdy!
    Przegląd od AI
    Emerytom urodzonym po 1948 roku, pobierającym wcześniejsze emerytury na podstawie przepisów starych i osiągającym powszechny wiek emerytalny, przysługuje także emerytura powszechna na podstawie art. 24, 25 i 26 ustawy. ZUS jednak dokonuje zwrotu wcześniej pobranej emerytury jako nienależnej, opierając się na art. 25 ust. 1b.
    Szczegółowe wyjaśnienie:
    1. Emerytura wcześniejsza i powszechna:
    Emeryci urodzeni po 1948 roku, którzy wcześniej skorzystali z wcześniejszych emerytur (na podstawie art. 46, 47, 50, 50a, 50e i 184), a także emeryci z "starego systemu" (art. 53), mają prawo do emerytury powszechnej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.
    2. Zwrot emerytury wcześniejszej:
    Pomimo prawa do emerytury powszechnej, ZUS dokonuje zwrotu wcześniej pobranych kwot wcześniejszych emerytur.
    3. Uzasadnienie zwrotu:
    ZUS argumentuje, że wcześniejsza emerytura była pobierana przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego i jest uważana za nienależną, co wynika z przepisu art. 25 ust. 1b ustawy.
    4. Wniosek o emeryturę powszechną:
    Złożenie wniosku o emeryturę powszechną po 2012 roku uruchamia procedurę zwrotu wcześniejszej emerytury.
    5. Nieprzykłowanie zwrotu wcześniej:
    ZUS dokonuje zwrotu niezależnie od tego, czy emerytury wcześniej pobieranej były potrącane.
    6. Emerytura nienależna?:
    Choć przysługuje emerytura powszechna, wcześniejsza emerytura jest uznawana za nienależną w kontekście nowego systemu emerytalnego.
    7. Prawo do wznowienia postępowania:
    Niektóre sprawy, w których wyrok sądu orzekał o konieczności zwrotu emerytury wcześniejszej, zostały wznowione po wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
    8. Różnice w interpretacji:
    Istnieją różne interpretacje prawne dotyczące tego, czy zwrot emerytury wcześniejszej jest zasadny, a sądy nie zawsze orzekają na korzyść ZUS.
    Te wszystkie wersje podawane sa na podstawie opracowań naukowych i pseudo naukowych , w tym ZUS i MRPiPS . Teraz sami zobaczcie jak biedny emeryt, który nie zna przepisów ustaw i nie jest prawnikiem ma sie w tym odnaleźć, skoro nawet prawnicy podają różn interpretacje. W mojej opinii należy przyjac, ze emerytuyra powszechna przysługuje wszystkim i po prostu składać wnioski o jej przyznanie na drukach EMP , wpisać numer pobieranej emerytutury wcze sniejszej i tyle. W odwołaniach wnieść
    o ponowne ustalenie wysokości emerytuy bez stosowania niezgodnego z konstuytucją art. 25 ust1b i unikać określenia "przeliczenie". Nie mozna przeliczać emerytury ustalonej w starym systemie w oparciu o art. przepisu wymienione w zastrzezeniu art.24 i ich przepisy odsyłajace do starego systemu, jak art.29, 32, 33. 39, 40, 47, 50 a i 50 e. oraz 184 ustalonej na podstawie art. 53 czy 183 , tylko trzeba ustalic ją ponownie w nowym systemie emerytalnym w oparciu o inną podstawę prawną , art. 24 , w wysokości ustalonej na podstawie art. 25 i art. 26. Zwrócie uwage na wadliwe umieszczenie w ustawie i wadliwe sformułowanie nie tylko art. 25 ust. 1b ale także art.26 b, bo z sytuacją prawną adresatów tego właśnie przepisu ustawodawca zrównał sutuację adresatów poozostałych przepisów, co umożliwiły mu rażące uchybienia legislacyjne . w tym pominięcia normatywne, które spowdowały powstanie luki w prawie i całkowity brak określoności oraz brak przepisów przejściowych,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tych komentarzy płynie wniosek, żeby nie dać się ogłupić "sztucznej inteligencji", tylko wnosić odwołania do sądu od decyzji ZUS i kierować się radami prawników oraz uzasadnieniami korzystnych wyroków. Są już też prawomocne korzystne wyroki dla osób z "innych" roczników.
      Proszę przeczytać ten artykuł mec. Giedrojcia na infor.pl:
      https://www.infor.pl/prawo/prawa-seniora/emerytura/6967715,specustawa-przeliczeniowa-niekorzystna-dla-wczesniejszych-emerytow-pozorne-wykonanie-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r-adwokat-zadowolone-beda-tylko-osoby-nieobjete-tymi-przepisami.html

      Usuń
    2. Słusznie. Z mojego zeszłorocznego doświadczenia z ZUS mam następujące wnioski.
      1. Składać wniosek do ZUS na formularzu EMP i niczego tam nie dołączać, ani nie filozofować z orzeczeniami TK czy SN - ZUS-u to w ogóle nie rusza.
      2. ZUS wylicza emeryturę z odliczeniami i dopiero wtedy odwołanie do SO/ZUS. I w odwołaniu należy dopiero należy żądać od ZUS zmiany decyzji - wyliczenia bez stosowania art. 25 ust 1b i powołać się na orzeczenie TK lub/i na wyroki SN (bez odliczeń do osiągnięcia wieku emerytalnego). Ewentualne dodatkowe należności od momentu złożenia wniosku EMP od ZUS-u Sąd sam ustali.
      3. We wniosku do SO nie rozpisywać się zanadto, nie rzucać na lewo i prawo paragrafami - wystarczy kilka zdań, Sąd zna wyroki i postanowienia, ma dostęp do innych wyroków w identycznych sprawach, zna cały aspekt braku publikacji wyroku TK, możliwości stosowania zapisów Konstytucji bezpośrednio, inne wyroki TK, itp.
      4. Odradzam też wykazywania Sądowi, z czego powinien skorzystać, wypisywania litanii argumentów itp. aby osiągnąć korzystny dla siebie wyrok. Może to być uznane nieformalnie za pouczanie Sądu i wywieranie wpływu. A tego nikt nie lubi, bo to zakrawa na uznawanie Sądu (sędziego) za niedouczonego.

      Usuń
  35. Nie wszystkie rady prawników są pomocne, a najwiekszym błędem było udzielanie wskazówki o składanie wniosków o PRZELICZENIE. A to dlatego, ze w tym zakresie będzie rozpatrywana skarga do sądu. Przeliczenie polega na przeliczeniu pobieranego już zświadczenia, czy to ustalonego już w starym systemie emerytalnym, na podstawie art.53 przez dodanie okresów zatrudnienia ( 30 m-cy ) albo w nowym, przez dodanie składek odprowadzonych po przejściu na emeryturę jak ktos ma emeryture ustaloną na nowych zasadach, czy na podstawie art. 183, jak ktos ma ustaloną emeryture na zasadach miesznych. Przeliczać emeryturę mogą tylko EMERYCI, a art. 25 ust.1b nie dotyczy EMERYTA, TYLKO UBEZPIECZONYCH. Korzystanie z zasobów wiedzy AI jest tak samo pomocne, jak z pomocy prawnika, tym bardziej,ze mozna podważać udzielone informacje, tylkko trzeba poprawnie je sformułować i powołać się na konkretne przepisy, podważajace wskazaną interpretację. Zadając pytanie ogólnikowe i niedokładnie sprecyzowane uzyskuje sie zupełnie inne informacje , niz szczegółowe. A sytuacja prawna adresatów przepisów, do których odsyła art. 25 ust1b, który w zakresie stosowania obejmuje każdego ubezpieczoinego, który na ich podstawie POBRAŁ emeryturę w kazdych okolicznościachnie jest identyczna,
    gdy przez takie jego sformułowanie ustawodawca wprowadxził go podst ep-nie z wsteczna moc aobowiązujaca od dnia przejścia na emeryture wcześniejszą, podczas gdy ze względu na umieszczednie go jako wyjłtek od zasad usyalania wysokości emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24 jest bardziej zróżnicowana , niz większości to sie wydaje począwszy od tego, że emerytura ta nie kazdemu przysługuje. To, że TK orzekł , iż art. 25 oust jest niezgodny z Konstytucją w zakresie w jakim dotyczy "ur. w 1953 r kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46" jak "osób, które złożyły wniosek o przyznanie świadczeń, o których mowa w tym przepisie, przed 6 czerwca 2012 r." nie znaczy,że jest on niezgodny z Konstytucją w zakresie w jakim dotyczy prawa do emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24, przysługujacej UBEZPIECZONYM po osiągnięciu poowszchnego wieku emerytalnego, a której przyznania domagaja si e EMERYCI. którxzy prawo podmiotowe doemrerytuy nabyli juz na podstawie tych przepisów, spełniajac wszyskie warubnkinabyc ia praw do emerytry, w tym jedyny konstytucyjny, osiagniecia obniżonego, czy niższego niż ustawowy, określony w art. 27 wieku emerytalnego, w tym nizego bez względu na wiek.

    Artykuł 101 Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) określa sytuacje, w których ustaje prawo do świadczeń (emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta rodzinna, itp.). Prawo do świadczeń ustaje, gdy ustaje którykolwiek z warunków wymaganych do ich uzyskania lub w przypadku śmierci osoby uprawnionej. 
    Wydarzenia prowadzące do ustania prawa do świadczeń:
    • Utrata warunków nabycia prawa do świadczenia:
    Jeśli osoba uprawniona do świadczenia traci jeden z warunków wymaganych do jego uzyskania (np. przestaje być niezdolna do pracy, osiąga wiek emerytalny, itp.), prawo do świadczenia ustaje.
    • Utrata prawa do swiadczeń:
    Prawo do śiadczeń ustaje z dniem śmierci uprawnionego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy13 czerwca 2025 16:01
      Proszę nie robić wody z mózgu emerytom i przeczytać rozsądną radę Anonimowego z godz. 18:35

      Usuń
  36. Wszystkie poprzednie dywagacje sprowadzają sie zasadniczo do konkluzji, ze to nie przepis art. 25 ust.1b narusza prawa nabyte adresatów sankcjonowanych nim od 1 stycznia 2013 r. przepisów, do których odsyła, tylko niezgodne z ustawą i zasada legalizmu, wadliwe ustalanie ich sytuacji prawnej w odniesieniu do zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24, okre slonych w art. 25 ust1 i wchodzących w zakres praw podmiotowych do tej emerytury, w oparciu o niewłaściwy przepis art. 129 określający "ogólne zasady wypłaty śiadczeń " , umieszczony w Dziale IX, Rozdzał 3 ustawy o FUS, podczas gdy sytucję prawną składajacego wniosek o świadczenie, które dotyczy różnych żadań ustala sie na podstawie TYRZECH przepisów, umieszczonych w Dziale VIII , Rozdział 1 "Powstanie i ustanie prawa do świadczeń" , które stanowią:
    Art. 100. 1.
    Prawo do świadczeń określonych w ustawie powstaje z dniem spełnienia wszystkich warunków wymaganych do nabycia tego prawa...
    Art. 101. 1.
    Prawo do świadczeń ustaje;
    1) gdy ustanie którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania tego prawa;
    2) ze śmiercią osoby uprawnionej
    Jak ktoś twierdzi, że prawo do emerytury przysługuje mu jako ur. po 1948 r. tylko w nowym systemie emerytalnym i dopiero po osiągnieciu powszechnego wieku emerytalnego, określonego w art. 24, to sam potwierdza, że nie sprełnił warunków nabycia prawa do emerytury w starym systemie emerytalnym, np na podstawie art. 46 i na warunkach określonych w art. 32, w tym osiagnięcia wymaganego do nabycia na jego podstawie prawa podmiotowego do emerytury, które nabywa sie tylko raz w zyciu, a prawo to nabywa dopiero po osiągnieciu ustawowego wieku emerytalnego, określonego w art. 24. To znaczy, ze pobrał ją nienależnie, mając pełną świdomość, ze emerytuyra ta mu NIE PRZYSŁUGUJE . Jeżeli zaś bedzie twierdził że spełnił wszystkie wymagane warunki nabycia prawa do emerytry przsługującej ubezpieczonym ur między 1949-1969 r. określone w art. 46 do końca 2008 r. i nabył na jego podstawie prawo do emerytry w starym systemie emerytalnym, na warunkacjh określonych w art. 32, w tym wymaganego w tym przepisie warunku osiągnięcia niższego, niz ustawowy, określony w art. 27 wieku emerytalnego i nabył prawo podmiotowe do emeryutry w starym systemie emerytalnym, to znaczy, ze emertuyra ustalona w nowym systemie emerytalnym mu NIE PRZYSŁUGUJE. Prawo podmiotowe do emerytury UBEZPIECZONY moze nabyć TYLKO RAZ i zgodnie z art. 2 ust.1 ustawy o FUS EMERYT nie może go nabyć, tak samo jak prawa do emerytry na podstawie art. 24, bo przysługuje ono ytylko UBEZPIECZONYM. Z tego samego powodu, art. 25 ust1b nie moze być stosowany do żadnhego EMERYTA. Ubezpieczony musi najpierw złożyc wniosek o ustalenie mu prawa do emerytry i nabyć statuus emeryta, a wtedy dopiero pobierać emeryturę.
    Domaganie sie przyznania emerytury, która nie przysługuje , a tym samym unieważnienia poprzedniej decyji, skutkaje przyznaniem jej ale w nizszej wysikości, z dokonaniem egzkucji zwrotu pobranej na podstawie poprzedniej decyzji emerytyry z jego konta w ZUS. W zadnym przypadku EMERYT NIE JEST pokrzywdzony, bo jeżeli emerytura przyznana NA NOWO z potrąceniem pobranej na podstawie poprzedniej decyzji jest niższa, emeryt nadal pobiera wyższą, ustaloną w starym systemie emeryturę. O jakiej krzywdzie w tym przypadku mowa?
    Krzywda wynika wyłcznie z nierównego potraktowania emerytów ur. w 1953 r., któym w większości przypadków, emerytura powszechna tak samo jak ur. w innych latach nie przysługiwała, a jak przysługiwała, co dotyczy tylko adresatek art. 46 w zw.z art. 29 , to tylko w nielicznych przypadkach była wyższa od pobieranej wcześniejszej. Największym bezprawiem legislacyjnym, jest ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r., tylko że nie z powodów, które zarzucają te j ustawie emerytki ur. w 1953 r.

    OdpowiedzUsuń
  37. Lepiej wiedzieć późno późno, niz wcale.
    Zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, podwyższenie wieku emerytalnego, dotyczące osób urodzonych po 1948 r., dotyczy wyłącznie ubezpieczonych, czyli osób, które w dniu wejścia w życie ustawy nie pobierały jeszcze emerytury. Osoby, które już w dniu wejścia w życie ustawy pobierały emeryturę wcześniejszą, nie są objęte zakresem nowelizacji, zarówno jeśli chodzi o podwyższenie wieku emerytalnego, jak i obowiązywanie nowych przepisów.
    Wyjaśnienie:
    Ustawa z 11 maja 2012 r. wprowadziła zmiany w wieku emerytalnym dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 roku. Oznacza to, że wiek emerytalny został podwyższony do 67 lat dla kobiet i mężczyzn, ale tylko dla tych, którzy w momencie wejścia w życie ustawy nie byli jeszcze emerytami. Osoby, które już wcześniej, przed wejściem w życie tej ustawy, przeszły na wcześniejszą emeryturę, nie są objęte tymi zmianami i nadal obowiązują ich przepisy dotyczące wieku emerytalnego, które obowiązywały w momencie przyznania im świadczenia.
    Podsumowując:
    Ustawa z 2012 roku podwyższająca wiek emerytalny nie obejmuje osób, które w momencie jej wejścia w życie były już na wcześniejszej emeryturze. Dotyczy ona wyłącznie osób, które w dniu wejścia w życie ustawy były ubezpieczonymi i nie pobierały jeszcze emerytury.

    Oba wyroki P 20/ 16 jak i SK 140/ 20 potwierdzają to samo.

    OdpowiedzUsuń
  38. Kolejny prawomocny wyrok po SK 140/20. Tym razem dla emerytowanej nauczycielki z rocznika 1956.

    https://www.infor.pl/prawo/pomoc-spoleczna/emeryt/6972603,podwyzka-emerytury-o-768-zl-wyrownanie-o-blisko-30-000-zl-jedno-z-pierwszych-prawomocnych-orzeczen-sadow-powszechnych-po-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r-sk-14020.html

    OdpowiedzUsuń
  39. Największym skandalem jest fakt ile
    lat trwają te przepychanki.Rządy się zmieniają,komisję sejmowe zajmujące się tym problemem też.Posłowie z komisji pieniążki biorą,a emeryci wciąż czekają .Ilu już odeszło?

    OdpowiedzUsuń
  40. https://www.prawo.pl/kadry/jak-bedzie-ustalana-emerytura-powszechna-dla-emerytow-innych-rocznikow,533513.html

    OdpowiedzUsuń
  41. Strona nie da sie otworzyć. M.K.

    OdpowiedzUsuń
  42. Brednie w interpelacji posłanki Pępek. Przypadkowe, czy zamierzone ?
    https://sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DJ8C5G&view=6

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. " ...Osoby te, zapoznając się z treścią wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 czerwca 2024 r., dotyczącego kobiet z rocznika 1953, wyrażają oczekiwanie, że podobne podejście może być zastosowane również do innych przypadków, które opierają się na analogicznych przesłankach faktycznych i prawnych..."

      Usuń
  43. Pismo Prezesa TK do Prezesa ZUS:
    https://biznes.interia.pl/emerytury/news-ponowne-przeliczenie-emerytur-prezes-tk-skierowal-pismo-do-z,nId,7995982

    OdpowiedzUsuń
  44. Na jotowni jest bardzo dużo wyroków, których uzasadnienia mogą się przydać we własnych sprawach w sądach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczególnie polecam te z Sądów Apelacyjnych, bo tam ZUS przegrywa swoje odwołania od wyroków
      wcześniejszych w SO lub emeryci wygrywali odwołania od wygranych ZUS-u w SO. Powoływać się należy na treść obu wyroków TK oraz kilku wyroków SN. W zależności od Sądów Okręgowych - jedne przychylają się do wyroków TK uznając je za obowiazujące - inne do wyroków SN.

      Usuń
  45. Informacja na Jotowni dla Pań z rocznika 1953.

    https://jotownia.wordpress.com/2019/08/01/projekt-ustawy-naprawczej-proces-legislacyjny-w-sejmie/comment-page-7/#comment-19193

    OdpowiedzUsuń
  46. Powtórka z historii.
    Nawrocki chce zrównać ustawą "waloryzacyjną" najniższe emerytury z emeryturami wyższymi o ok. 60 zł.
    Po co pracować, wystarczy poczekać, aż znowu ktoś dosypie innym z naszych pieniędzy...
    Najwięcej zyskają osoby z najniższymi emeryturami, głównie z KRUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://wiadomosci.wp.pl/emeryci-dostana-wiecej-to-ma-byc-pierwsza-ustawa-nawrockiego-7177599765289920a

      Usuń
    2. Znowu nadchodzi czas pieszczoszków, którym nie chciało się za wiele pracować, KRUSowcom, estradowcom i tego typu cwaniaczkom. Kiedy skończy się ten kabaret socjalny ?

      Usuń
    3. To podziękowanie dla elektoratu Nawrockiego/PiS i zachęta na przyszłość ;)

      Usuń
    4. Czy te osoby z niskimi emeryturami maja za mało różnych dopłat mieszkaniowych, energetycznych, zasiłków itp ? Nie znają drogi do MOPS/GOPS po wsparcie ? A moze boją się tam ujawnienia majątków przy 1900zł na świstku z ZUS/KRUS ? Domów, mieszkań, ziemi ?

      Usuń
    5. Nieco "bogatsi" emeryci i renciści nie stracą, ale wskutek zagwarantowania waloryzacji o co najmniej 150 zł brutto miesięcznie (chyba brutto?) świadczenia zostaną spłaszczone w imię "sprawiedliwości społecznej" ;)

      Usuń
    6. Do 11.22 A właśnie, ze "bogatsi" stracą, bo te dodatkowe pieniądze z zawyżonej waloryzacji pójdą w rynek i spowodują wzrost popytu a to przekłada się na wzrost cen. Wyższe ceny dotkną wszystkich, tylko że "biedniejsi" będą ten wzrost pokrywać z zawyżonej waloryzacji i moze jeszcze coś im zostanie a "bogatsi" będą pokrywać z waloryzacji, którą dostaną jako rekompensatę za inflację, więc poniosą straty.

      Usuń
  47. Co znaczy znak ENP przed numerem emerytury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emerytura Nauczycielska Pomostowa?

      Usuń
    2. ENP przed numerem emerytury oznacza emeryturę według nowych przepisów ("na nowych zasadach").

      Usuń
  48. He, he, oczywiście, że nie! Odpowiedzi AI nie zawsze saąpoprawne ,często błędne. Trzeba dobrze znać przepisy, żeby korzystać z tych odpowiedzi, bo wtedy można przedstawić przepisy, podważające zgodność z prawem błędnej dpowiedzi i otrzymać poprawną. Zastanawiam się, czy nie jest to skrót, od "emerytura nowa powszechna", bo ZUS często używa określenia "emerytura po nowemu".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://gospodarka.dziennik.pl/emerytury-i-ofe/artykuly/9737395,enp-jaka-to-emerytura-co-oznacza-ten-skrot.html

      Usuń
  49. To faktycznie ciekawe, taka sama informacja była w dzienniku gospodarczym, tylko skąd wszyscy, przechodzący na emeryturę powszechną na podstawie art. 24 otrzymuja emerytyre o znaku ENP??? Nie jestem ani nauczycielem ani nie korzystalam z emerytury pomostowej, przyznawanej na podstawie innej ustawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, prawie wszyscy teraz bezmyślnie korzystają ze "sztucznej inteligencji", zapominając o własnej ;)

      Usuń
    2. Korzystać jak najbardziej mozna, a nawet powinno sie, z tym, ze jak zaznaczyłaś nie bzmyslnie. Ale, zeby mozna podjac dyskusje z AI trzeba mieć wiedzę i błędne infirmacje podwaać podajac przepisy przeczące błednej interoretacji. Efektem zakwestionowania tej błednej interoretacji chciaażby skrutu ENP jest prawidłowa, którą podałm w komentarzu z 00:43. A te wszystkie informacje podawane sa na podstawie jakichś opraciwań pseudo- naukowych, czesto nawet podawane sa źródła tych infirmacji. Po rozmowach z wieoma juz prawnikami, w tym z nbardzo sympatycznym dr Hańderkiem doszlam do przekonania, ze oni zdając egzaminy chociażby radcowskie maja juz wpajaną sfalszowana interpretacje przepisów prawa, albo zakaz prowadzenia spraw odmmiennie od wskazanych i pewnie odnoszą konkretne korzyści za propagowanie takiej, a nie innej sfałszowanej interetacji, szczególnie ci, co piszą artrykuły chociazby do Gazety Prawnej , Infor, czy Money. Nie do uwierzenia, ale niestety to się dzieje... wszyscy umywaja ręce, zeby sienie narazić władzy, a lorzdecue z za prwadzenie spraw bior a kasę i to nie małą. Po prostu odmawiaja,zeby sie nie narażać. Kto więc ma nas bronić?

      Usuń
    3. Anonimowy17 lipca 2025 15:14
      Trudno o głupszy komentarz od tego, który pani "popełniła".
      W końcu ktoś ze szkalowanych się odwinie na drodze prawnej.

      Usuń
    4. Głupszego od twojego komentarza tez nie czytałam Ty oprócz charakteru jadowitej żmiji ubliżające każdemu, kto ma odmienne zdanie od twojego, masz jak zwykle kłopoty z logicznym myśleniem. Napisałam fakty w sprawie, ze prawnicy uczciwie odmawiają przyjęcia spraw ze wzgledu na niemożność jej wygrania w obecnym stanie prawnym, opartym na sfałszowanej wykładni przepisów prawa, legalizowanej przez sądy, a nawet piszącego w uzasadnieniach instrukcje stosowania sprzecznie z wydanym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.

      Usuń
    5. Dziękuję za przetłumaczenie tego fragmentu pani wpisu z 15:14 ;)))
      "... wszycy umywaja ręce, zeby sienie narazić władzy, a lorzdecue z za prwadzenie spraw bior a kasę i to nie małą."

      Usuń
    6. Do 16:57 Dobrze by było, gdybyś przetłumaczyła swój wpis, bo z tego zbioru liter nic nie wynika, a o moje wpisy się nie „martw” .

      Usuń
  50. ENP (Emerytura Powszechna): To standardowa emerytura przyznawana po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i spełnieniu odpowiednich warunków dotyczących stażu pracy.
    ENMS (Emerytura w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze): Dotyczy osób, które pracowały w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub w zawodach wymagających szczególnych kwalifikacji, np. nauczyciele.
    ENS (Emerytura w obniżonym wieku emerytalnym)

    OdpowiedzUsuń
  51. Na Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych są publikowane bardzo liczne nowe wyroki w sprawie stosowania art. 25 ust. 1b. W wyszukiwarce "szukane słowa" należy wpisać w cudzysłowie "art. 25 ust. 1b" i kliknąć "szukaj". Po ukazaniu się listy wyroków należy wybrać "daty publikacji" od najnowszej do najstarszej.
    Praktycznie codziennie są dostępne nowe publikacje. orzeczeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki link powstał według instrukcji z 17:45

      https://orzeczenia.ms.gov.pl/search/advanced/$0022art.$002025$0020ust.$00201b$0022/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/$N/datapublikacji/descending/1

      Usuń
  52. W polskim systemie emerytalnym luka na luce i luką pogania...

    Przypadek PPK:
    https://www.money.pl/pieniadze/wyplacil-rekordowa-kwote-z-ppk-polacy-zarabiaja-na-luce-w-systemie-7179297061861984a.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze większa luka jest w sposobie waloryzacji zapisu składek w ZUS. Przecież ewidentne jest, ze waloryzacji rocznej powinien podlegać jedynie roczny wzrost zapisu składek (lub średnia jednoroczna z zapisu przy braku wpływu składek w danym roku) a nie zapis z np. kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. Pozostałe składki z poprzednich lat powinny być waloryzowane wskaźnikiem inflacji lub wskaźnikiem waloryzacji rent i emerytur. Wyobraźcie sobie państwo, że przez np. 6 lat (2025-2030) będzie waloryzacja składek taka jak obecnie, czyli 14 ,41%. Narastająco, spowoduje to za 6 lat nowo przyznawane emerytury na poziomie dwukrotnie wyższym, niż w 2024r a waloryzacja obecnych emerytur o ok. 5% rocznie da narastająco w 2030r tylko o ok. 1/3 więcej. Uzmysłowić sobie trzeba, ile w tym roku "dopisano" do zapisu składek w ZUS - to kwota 666 mld zł. To jest więcej niż wyniosą dochody budżetowe Polski w 2025r (632 mld zł). Gdyby znów za 2025r ustalono waloryzację roczną 14,14%, to nie licząc wzrostu zapisu składek w obecnym roku wskutek wpływu bieżących składek emerytalnych będziemy mieli 666 mld zł razy 1,1414 czyli 762 mld zł. O niemal 100 mld złotych więcej. To przecież jest paranoja, z czego wypłacać za kilka/kilkanaście lat tak niebotyczne emerytury obliczane w taki sposób skonstruowaną waloryzacją składek???? Chciałby poznać tego fachowca, który taką zasadę wymyślił przy reformie emerytalnej z 1998r.

      Usuń
    2. Należałoby chyba zobaczyć, jakie skutki mają takie waloryzacje zapisu konta emerytalnego dla wysokości nowo przyznanych emerytur w poszczególnych latach oraz jaka jest relacja wysokości takiej "nowej" emerytury do wysokości przeciętnego wynagrodzenia w danym roku.

      W roku 2024 wyglądało to tak:
      Przeciętna wysokość emerytury przyznanej w roku 2024 wyniosła 6306 zł brutto.
      Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2024 r. wyniosło 8181,72 zł.

      Można tę relację nowo przyznanej emerytury do przeciętnego wynagrodzenia prześledzić porównawczo w poszczególnych latach wstecz i zobaczyć, czy nowi emeryci rzeczywiście stają się relatywnie coraz bogatsi?

      Usuń
    3. Do 20.51 Za znacznie ciekawsze uważałbym porównanie emerytury przyznanej np. w lipcu 2021r (2769zł) zwaloryzowanej do dziś (4023zł) oraz emerytury przyznanej w lipcu 2025r. (7215zł czyli 6306x1,1414). Róznica ok 3200zł. Takie wyliczenie pozwala na przedstawienie sytuacji emerytów tegorocznych i niewiele wcześniejszych, bo zaledwie będących 4 lata na emeryturach)

      Usuń
    4. Do 20.51 Bardzo pouczające. Stopa zastąpienia wyniosła więc 77%. A przecież miała bardzo szybko spadać i niedługo osiągnąć 20-25%. Ktoś nie ma wiedzy, czy ordynarnie i rozmyślnie kłamie ?

      Usuń
    5. Do 21.47 Skąd ma Pan dane o przeciętnej wysokości emerytur (bo chyba nie ma Pan na myśli jakiejś jednej konkretnej emerytury?) przyznanych w lipcu 2025 r., skoro miesiąc się jeszcze nie skończył?

      Usuń
    6. Do Anonimowego z 18 lipca z godz. 20:51 oraz dyskutanta

      Podano błędne dane dotyczące nowo przyznanych emerytur w roku 2024. Według danych ZUS przeciętna wysokość nowych emerytur przyznanych w 2024 roku to nie jest 6306 zł brutto, tylko 3722 zł brutto!!!

      To portal prawo.pl błędnie podał łączną liczbę emerytów w roku 2024 w tys., czyli 6306 tys. osób jako przeciętną wysokość nowej emerytury przyznanej w roku 2024!!!

      Poniżej podaję porównawcze dane na temat przeciętnej wysokości brutto nowo przyznanej emerytury oraz przeciętnego wynagrodzenia brutto w ostatnich 10 latach - od 2015 r. do 2024 r.

      2015: 2154 zł brutto; 3900 zł brutto
      2016: 2167 zł brutto; 4047 zł brutto
      2017: 2157 zł brutto; 4284 zł brutto
      2018: 2186 zł brutto; 4585 zł brutto
      2019: 2338 zł brutto; 4920 zł brutto
      2020: 2616 zł brutto; 5226 zł brutto
      2021: 2813 zł brutto; 5663 zł brutto
      2022: 3136 zł brutto; 6653 zł brutto
      2023: 3619 zł brutto; 7155 zł brutto
      2024: 3722 zł brutto; 8182 zł brutto

      Usuń
  53. Do Anonimowego z 18 lipca z godz. 20:51 oraz dyskutanta

    Podano błędne dane dotyczące nowo przyznanych emerytur w roku 2024. Według danych ZUS przeciętna wysokość nowych emerytur przyznanych w 2024 roku to nie jest 6306 zł brutto, tylko 3722 zł brutto!!!

    To portal prawo.pl błędnie podał łączną liczbę emerytów w roku 2024 w tys., czyli 6306 tys. osób jako przeciętną wysokość nowej emerytury przyznanej w roku 2024!!!

    Poniżej podaję porównawcze dane na temat przeciętnej wysokości brutto nowo przyznanej emerytury oraz przeciętnego wynagrodzenia brutto w ostatnich 10 latach - od 2015 r. do 2024 r.

    2015: 2154 zł brutto; 3900 zł brutto
    2016: 2167 zł brutto; 4047 zł brutto
    2017: 2157 zł brutto; 4284 zł brutto
    2018: 2186 zł brutto; 4585 zł brutto
    2019: 2338 zł brutto; 4920 zł brutto
    2020: 2616 zł brutto; 5226 zł brutto
    2021: 2813 zł brutto; 5663 zł brutto
    2022: 3136 zł brutto; 6653 zł brutto
    2023: 3619 zł brutto; 7155 zł brutto
    2024: 3722 zł brutto; 8182 zł brutto

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Informacja w artykule na prawo.pl już została skorygowana. Można spać spokojnie i nie zazdrościć nowym emerytom ;)

      Usuń
    2. Do 18,57. Można spać spokojnie i nie zazdrościć pracującym. W końcu dostaliśmy 5,5% waloryzacji.
      Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2025 r. wyniosło 8881,84 zł, tj. wzrosło nominalnie o 9,0 proc. w porównaniu z czerwcem ub. roku - wynika z nowego komunikatu GUS.

      Usuń
    3. Zdecydowanie emeryci nie mają czego zazdrościć pracującym, którzy nie są jeszcze emerytami. Szczególnie, jeśli ktoś jest wcześniejszym emerytem nauczycielskim z rocznika 1957 i po wyroku TK wpada mu do kieszeni ponad 2000 zł brutto miesięcznie podwyżki emerytury bez wniesienia stosownego wkładu do FUS.

      https://www.infor.pl/prawo/pomoc-spoleczna/emeryt/7002332,duza-podwyzka-swiadczenia-dla-mezczyzny-z-rocznika-1957-kolejne-prawomocne-orzeczenie-sadu-powszechnego-po-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r-sk-14020.html

      Usuń
    4. Do 15.07 A ile wpadło na konto w ZUS komuś, co ma 50 lat i od 30 lat płaci składki i uzbierał do czerwca tego roku np. 700 tys. zł ? Aż 100 tys.zł dzięki waloryzacji CAŁYCH 700tys. zł o 14,41% a nie tylko 14,41% z 15000zł (czyli 2100zł), które wpłacił jako składkę do ZUS w 2024r ??? Rozumiem, że te 15000zł to był STOSOWNY wkład, aby teraz mieć dopisane 100tys.zł.

      Usuń
    5. Anonimowy21 lipca 2025 16:57
      A jaki kapitał początkowy ma taki dzisiejszy 50-latek?
      Ile musiał zarabiać i jakiej wysokości odprowadzać składki przez ten cały okres (a nie tylko w roku 2024), żeby w ciągu 30 lat zatrudnienia (od 1995 roku) uzbierać 700 tys. zł na koncie emerytalnym, w tym - jak Pan pisze - dzięki ZBYT wysokiej waloryzacji stanu konta?
      "Do dzisiaj" wypracował sobie świadczenie ok. 1930 zł brutto. Prawdopodobnie jest to kwota zbliżona do wysokości emerytury nauczycielskiej przyznanej w roku 2007 emerytowi z wyroku SA w Białymstoku.

      Jaką emeryturę powszechną wyliczy obecnemu 50-latkowi ZUS pracującemu przez kolejnych 15 lat, gdy będzie 65-latkiem, o ile nie zmienią się reguły ustalania jej wysokości?
      Podobno są jakieś programy pozwalające na symulację wysokości emerytury powszechnej...

      Usuń
    6. Do 18.05 Łatwo policzyć. Z obecnej średniej płacy, ok. 9000zł jest 20% czyli 1800zł składki emerytalnej. To rocznie 21600zł. Przez 30 lat wychodzi prawie 650 tys. zł. I to bez żadnych waloryzacji składek..... Znam osoby, które pracując i płacąc składki przez 40 lat, od 1984r do 2024r, gdy odchodziły na emeryturę, miały 1,9 mln zł zapisu w ZUS po waloryzacji rocznej i kwartalnej, w lipcu 2024r. Wiek dożycia wynosił ok. 220 m-cy a emerytura brutto to, jak łatwo policzyć, to ponad 8600zł. Teraz, po waloryzacji ponad 9000zł brutto. Zatem 700tys. zł po 30 latach to kwota łatwo osiągalna, tym bardziej przy wysokich waloryzacjach rocznych.

      Usuń
    7. Do 20:03 Proszę jednak zauważyć, że przeciętne wynagrodzenie przed 30 laty zdecydowanie nie było równe obecnej średniej płacy. W roku 1995 przeciętne wynagrodzenie to było zaledwie ok. 703 zł brutto miesięcznie, a więc 11,50 razy mniej niż obecnie. Gdy Pan będzie wyliczał składki od przeciętnego wynagrodzenia dla poszczególnych lat od roku 1995 do 2024, to proszę skorzystać z tabeli ZUS. Wtedy znacznie trudniej będzie "uzbierać" przez 30 lat te 650 tys. zł składek na FUS na koncie emerytalnym.


      https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

      Usuń
    8. Do 00,05 A może Pan/Pani policzy ? Proszę też wziąć pod uwagę roczne waloryzacje składek i założyć, że emerytura "po nowemu" już jest obliczana od 1995, choć tak w rzeczywistości nie jest.

      Usuń
    9. Do o,o5 No i jest policzone. Od 2000r do 2024r włącznie, za 25 lat. Wyniki pośrednie: rok 2010 - 96701zł, rok 2015 - 169218zł, rok 2020 - 269599zł i wynik końcowy 533532zł. Gdyby dołożyć jeszcze 5 lat w "starym systemie" jako kapitał początkowy zwaloryzowany to mój szacunek 700tys.zł w ciągu 30 lat od 1995r jest zupełnie realny.

      Usuń
    10. Do 06:54 Czyli w perspektywie taki "regularny" emeryt po spełnieniu warunków do emerytury powszechnej (po przepracowaniu jeszcze 15 lat) może liczyć na minimalną emeryturę, a wcześniejszy emeryt nauczycielski, pobierający wcześniejsza emeryturę od 50 roku życia (od 2007 do 2022 roku), po "sądowej" podwyżce o ponad 2000 zł miesięcznie brutto dostanie sporo ponad 5000 zł brutto. Czy tak?

      Usuń
    11. Do 12,41. Nie ! 700tys. przez ok. 218 m-cy dożycia od 65 r.z. daje niemal 3200zł brutto emerytury. Za 30 lat płacenia składek od średniego wynagrodzenia. A emerytura minimalna to dziś niecałe 1900zł brutto.

      Usuń
    12. Do 13:07 Za 15 lat emerytura minimalna to już z pewnością nie będzie 1900 zł brutto, tylko o wiele więcej niż te wyliczone 3200 zł brutto. Czy tak?

      Usuń
    13. Do 13.17 Przecież to wyliczenie na teraz, nie za 15 lat

      Usuń
    14. https://www.money.pl/emerytury/pracowala-40-lat-taka-emeryture-wyliczyl-jej-zus-7181126109559392a.html

      Usuń
    15. Do 9.16 Z założeń artykułu wynika, że ktoś miał w wieku 40 lat zaledwie 100 tys zł zapisu w ZUS, czyli 5000zł rocznie. Na dziś to jest ok. 400zł składki miesięcznie, tzn. od ok. 2000zł wynagrodzenia. Autorzy założyli 20 lat pracy na pół etatu.

      Usuń
    16. Do 16.49 Przy płacy średniej za ostatnie 20 lat jest po waloryzacjach ok. 500 tys. zł na zapisie w ZUS

      Usuń
  54. To przecież blog obecnych emerytów a nie przyszłych. Po co wypisywać bzdety które mało kogo interesują. Może coś na temat rocz 49-52 lub 53. Czy coś się rusza w temacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie interesują Pani te bzdety, to proszę ich nie czytać.

      Usuń
    2. A do kogo zaliczasz pierwszaków na wcześniejszych emeryturach do tej pory ?

      Usuń
  55. No właśnie na temat emerytek 49-52, które zamilkły bo zostały zdominowane przez pozostałe roczniki. Bo uznano, że im się nic nie należy i powinny siedzieć cicho. Przypomnę wam wszystkim pozostałym, że one także poszły na ew. według starych zasad czyli kwota bazowa itd. potem miały niby możliwość przeliczenia swojej emerytury wg. starych zasad czyli jeżeli np. pracowały to miały możliwość przeliczenia po 30 miesiącach wg. noweg stopy bazowej. Niestety to się okazało nieaktualne, bo przepisy się zmieniły. iem- bo próbowałam. I co? Ustawa z 1012 r. zmuszająca do przejścia na ep do końca 2012 r? Który inny rocznik miał taką opcję? żaden nie miał wyznaczonego terminu. Wspomnę jeszcze, że służby mundurowe w takiej samej sprawie w w tym samym dniu wydanej ustawie miały termin wacatio legis do 2025 r. czyli ile? 13 lat! To jest sprawiedliwość? gdzie konstytucja? Gdzie przyzwoitość rządzących?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do Anonimowy z 22 lipca 2025 20:19
      Piszesz; "I co? Ustawa z 1012 r. zmuszająca do przejścia na ep do końca 2012 r? Który inny rocznik miał taką opcję? żaden nie miał wyznaczonego terminu. "

      Usuń
    2. do 23 lipca 2025 00:23
      Żaden rozcznik nie miał oraniczonego terminu złożenia wniosku o przyznanie wypłaty emerytry powszechnej, a tym bardziej kobiety ur. w latach 1949-1952. Z głupotą, a przy tym brakiem podstawowej wiedzy nie ma sensu dyskutować.

      Usuń
  56. Poza tym, ciągle jesteśmy zachęcani do dłuższej pracy i nikt nie stawia warunków. Dlaczego więc roczniki 49-52 zostały postawione pod ścianą? albo - albo? to zwykła- najzwyklejsza kradzież. Okradli nas w imieniu prawa tworzonego przez siebie ale bez naszej wiedzy i zgody. Dlaczego? Bo stoją ponad prawem a przynajmniej tak im się wydaje. Ale do czasu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Art. 25 ust. 1b został wprowadzony w 2012 r. (od 1 stycznia 2013 r.) przez rząd PO-PSL. Od jesieni 2015 r. do 2023 r. rządził PiS, który go nie wycofał, w tym mając dobrą okazję to zrobić w ustawie "prezydenckiej" obniżającej wiek emerytalny. Teraz od półtora roku rządzi koalicja: KO, PSL, Polska 2050 i Lewica. Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy naprawczej, ale nie dla wszystkich roczników i zdecydowanie nie spełniający oczekiwań Zainteresowanych co do sposobu "naprawy". Jest też w Sejmie "stary - nowy" projekt (wcześniej senacki, obecnie przejęty przez Konfederację), który też nie obejmuje wszystkich roczników, chociaż proponuje korzystniejsze przeliczenie. Oba projekty ustaw zostały skierowane do pierwszego czytania do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Może posłowie wypracują jakiś kompromis? Niestety, zarówno roczniki kobiet 1949-1952, jak i mężczyzn młodszych niż 1954 nie znalazły się w żadnym z tych projektów. Także osoby z rocznika 1953, które nie skorzystały na ustawie naprawczej z 2020 r. nie mają już żadnych szans na zmianę swojej sytuacji.
      Taki jest chyba stan legislacji "na dzisiaj"?
      Plus to, że emeryci wygrywają w sądach, chociaż bardzo rzadko wygrywają panie z roczników 1949-52 i są bez szans w przypadku skarg kasacyjnych ZUS do Sądu Najwyższego. Osoby z rocznika 1953 przegrywają w sądach.
      Może ktoś się wypowie na temat możliwego scenariusza w parlamencie?

      Usuń
    2. Do 21:41
      Projekt ustawy naprawczej dla wcześniejszych emerytów NIE TRAFIŁ jeszcze do Sejmu! Został dopiero opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji i nie wiadomo, kiedy i w jakiej wersji trafi na Radę Ministrów po uzgodnieiach i opiniowaniu!

      Usuń
    3. Do 21.41 I bardzo dobrze, bo na tym projekcie raczej nikt nie skorzysta.

      Usuń
    4. do 20:33
      Dlatego, ze wiekszość ma takie samo pojecie na temat pzepisów prawa, jak ty. Nie tylko nie masz podstawowej wiedzy na temat porządku prawnego, ale nawet posługujsz sie wymyślonymi przez siebie przepisami prawa, które w porządku prawnym nie istnieją. Najwiekszą porażką jest twoja własna głupota, ktora chełpisz się od lat na na tym blogu, robiac innym naiwnym wodę z mózgu.

      Usuń
    5. Anonimowy25 lipca 2025 23:37
      Znowu się nakręcasz i hejtujesz?

      Usuń
  57. Anonimowy24 lipca 2025 18:51
    Interpelacja nr 11122
    w sprawie nieuwzględnienia w projektowanej ustawie "przeliczeniowej" grupy ubezpieczonych, którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę po ogłoszeniu ustawy z 11 maja 2012 r., lecz przed jej wejściem w życie.

    Zgłaszający: Patryk Jaskulski
    Adresat: minister rodziny, pracy i polityki społecznej
    Data wpływu: 22-07-2025
    Data wysłania: 24-07-2025

    OdpowiedzUsuń
  58. Na jotowni informacja o wyroku korzystnym dla emerytki z rocznika 1951.

    OdpowiedzUsuń
  59. Przeczytajcie sobie dołączoną do decyzji o przyznaniu emerytyry powszechnej infornmację na str. 3 z 4, czego dotyczy art. 25 ust. 1b i czym on jest, gdyż zgodnie z tą informacją ,emerytura pobrana przred przyznaniem emerytury powszechnej jest EMERYTURĄ NIENALEŻNIE POBRANĄ i podlega zwrotowi. Sam przepois art, 25 ust1b jesr przpisem egzekucyjnym, czyli tytiułem egzekucyjnym z dokonaniem zabezpieczenia wierzytelnosci na koncie w ZUS ubezpieczonego. Dopero po zwrocie do ZUS NIENALEŻNIE POBRANEJ EMERYTURY ZUS ponownie ustali jej wysokość bez pomniejszania podstawy jej obliczenia o emerytury pobrane przed przyznaniem emerytury powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
  60. Czyli ja rocz 53. Em wcześniejsza 2008. 2013 em powszechna, nic nie zyskałam na wyroku P 20/16 (nie wycofałam wniosku ponieważ nie poinformowano mnie że można) teraz mogłabym zwrócić nienależnie pobierane em wcześniejsze i złożyć jeszcze raz wniosek. Bzdury. Byłyby to olbrzymie pieniądze za 5 lat. Mogli w ogóle nie wprowadzać tych em wcześniejszych. Takich jak ja są setki.

    OdpowiedzUsuń
  61. do 17:22
    No i co? A gdzie jest napisane, ze miałaś cokolwiej zyskać na wyroku, za to, ze urodziłaś się w 1953 r. ? NIc ci się nie należało, więc nic nie zyskalaś. Trybunał wydaje wyroki w celu wyeliminowania z porządku prawnego normy prawnej, niezgodnej z Konstytucja, a nie po to, zeby ktoś coś zyskał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby wysokość emerytury powszechnej wyliczano na dzień osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego i bez pomniejszenia o wcześniej pobrane świadczenia, to zyskaliby tylko niektórzy, prawdopodobnie nieliczni. Po wprowadzeniu ustawy "naprawczej" dla rocznika 1953 z 2020 r. zysk wynikał z opóźnienia momentu złożenia wniosku o emeryturę powszechną, czasami nawet o kilkanaście lat, licząc od daty osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.

      Usuń
    2. Sorry, od daty osiągnięcia wieku emerytalnego przez rocznik 1953 to było maksymalnie ok. 8 lat dla kobiet i 3 lata dla mężczyzn.

      Usuń
    3. Opóźnienie złoenia wnioku ir ma zadnego znaczenia, bo emeryturę oblicza się na dzień osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, a nastepnie, omile jes wyzsza id wczesniejszej ,
      waloryzuje się ją oraz wplacone po jego osiągnięciu skladki do miesiaca poprzrdzajacego miesiac złozenia wniosku o przyznaie wyoalaty enerytry powszechnej i wuyplaca od miesiaca złożenia tego wniosku.

      Usuń
    4. Anonimowy29 lipca 2025 01:57
      Emeryturę powszechną oblicza się na dzień złożenia wniosku.

      Usuń
    5. do 29 lipca 2025 10:43
      Owszem, ustala się dopiero po złożeniu wniosku, ale zgodnie z przepisamu określonymi w ustawie w dniu powstania do nich prawa, a nie złożenia wniosku o jego zrealizowanie, w ktorym jedynie dokonuje się tego obliczenia. Zakres praw podmiotowych do emerytury przysługujących ubrzpieczonemyu, który zgidnie z art. 2 ust1 ustawy o FUS soełnil warunki nabycia do nich prawa, czyli ich pobierania określa art 1 ust.1 ustawy o FUS. ponizej przepisy, określajace zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy oraz użyte w ustawie okre slenia, czyli defnicje ustawowe, które zgodnie z ZTP
      mnie mohga być zmieniane przpisami merytorycznymi szczegółowymi;
      Dział I, Przepisy ogólne,
      Rozdział 1 Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy
      /Zakres podmiotowy/
      Art.1 .1. Ustawa określa:
      1. Warunki nabywania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnych i rentowych;
      2. Zasady ustalania wysokości świadczeń;
      3. Zasady i tryb przyznawania oraz wypłaty świadczeń.
      Art. 2. 1.
      Świadczenia na warunkach i w wysokości określonych w ustawie przysługują:
      1) ubezpieczonym – w przypadku spełnienia warunków do nabycia prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń emerytalnego i rentowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
      2) członkom rodziny pozostałym po ubezpieczonym albo po osobie uprawnionej do świadczeń...
      Art. 3.
      / Zakres przedmiotowy świadczeń/
      Świadczenia określone w ustawie obejmują:
      1) emeryturę;
      2) rentę z tytułu niezdolności do pracy, w tym rentę szkoleniową;
      3) rentę rodzinną;

      Art. 4. / określenia ustawowe/
      Użyte w ustawie określenia oznaczają:
      1) emeryt - osobę mającą ustalone prawo do emerytury, w tym do emerytury czciowej .
      13) ubezpieczony - osobę podlegającą ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym,określonym w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, a także osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu, z wyłączeniem ubezpieczenia społecznego rolników;

      Art. 1 ust. 1 ustawy o FUS czyli zakres praw podmiotowych określonych w ustawie w odniesieniu do emerytury, o któej mowa w art 24 rozróżnia:
      1. Warunki nabywania do niej prawa (art. 24) oraz zasady ustalania ich wysokości (art. 25 oraz art. 26) określone w Dziale II Emerytyry, Rozdział 1, "Emerytyry dla urodzonych po 31 grudnia 1948 r" od:
      2. Zasad i trybu przyznawania ( art. 116) oraz wypłaty świadczeń ( art. 129) umieszvzonych w Dziale IX 'Postępowanie w sprawach świadczeń i wypłata świadczeń
      Rozdział 1 Ogólne zasady postępowania
      Art. 116. 1.
      Postępowanie w sprawach świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku zainteresowanego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
      Rozdział 3 Ogólne zasady wypłaty świadczeń
      Art.129 . 1.
      Świadczenia WYPŁACA SIĘ, poczynając OD DNIA POWSTANIA PRAWA do tych świadczeń, nie wcześniej jednak niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek lub wydano decyzję z urzędu, z uwzględnieniem ust. 2 " cdn

      Usuń
    6. cd. z 13:45
      Zgodnie z art. 129 prawo do pobierania emerytury ,o której mowa w art. 24, na warunkach nabywania i zasadach ustalania ich wysokosci określonych w ustawie obwiazujacej do 31 grudnia 2012 r, przysługuje wyłacznie ubezpieczonym, którzy przed tą datą nabyli do niej prawo ( spełnili warunki nabycia) bez względu na datę złożenia wniosku o zrelizowanie nabytego prawa, czyli zgodnie z art. 116 wszczęcia postępowania w sprawie świadczeń i ich wypłaty.
      Postępowanie to wszczyna sie po złożeniu przez uprawnionego wniosku, zgodnie z procedurą ustalania świadczeń, czyli generalną zasadą ich ustalania określoną w:
      Dziale VIII "Zasady ustalania świadczeń"
      Rozdział 1 " Powstanie i ustanie prawa do świadczeń"
      Art. 100. 1.
      Prawo do świadczeń określonych w ustawie POWSTAJE z dniem spełnienia wszystkich warunków wymaganych do nabycia tego prawa...
      Jedyneym warunkiem nabycia prawa do emerytyry, o której mowa w art 24 przez UBEZPIECZONEGO, jest osiagnięcie wymaganego w nim wieku emerytalbego.
      Art. 101 Prawo do świadczeń ustaje;
      1) gdy ustanie którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania tego prawa;
      2) ze śmiercią osoby uprawnionej
      Zgodnie z tym przdpisem kazdy wniosek zostaje rozpoznany z zastosowaniem tych przepisów, czyli ustalenia sytuacji prawnej zgłaszajacego wniosek w odniesieniu do przepisów obowiazujących w ustawie w dniu nabycia uprawnienia, które mają zastoswanie do ustalenia jego świadczrnia, w tym przypadku, emeytury, o której mowa w art. 24.
      Zgdnie z art. 101 pkt 2, nabyte juz prawo do tej emerytyry zarwno in concreto, jak i in abstracto, którego data zrealizowania jest dowolna, ustaje z dniem śmierci uprawnionego, a nie z dniem zmiany stanu prawnego, jak fałszywie twierdzą emeryci, którzy prawa do emerytury, przyslugujacej na podstawie art. 24 po osiagnieciu okre slonegi w nim wieku emerytalbefo, nie tylko przed 1 stycznia 2013 r. nie nabyli, ale nawrt nie nabyli ekspektatywy tego prawa, jak ur,. w 1953 r emerytki, adresatki arr. 46 i w zw.z art. 29.
      To, ze postępowanie wszczyna się po złożeniu wniosku, nie znaczy, ze ustala sie jej wysokośc na podstawie przepisów obowiazujacych w dacie złożenia tego wniosku, tylko ustala się ją na podstawie porzepisów okre slonyc w ustawie, okre slonych w ustawie w dniu powstania ex lege prawa do pobierania wypłaty tej emerytury. wniosek o zrealizowanie przyslugujacegi prawa moze byź zlozony w dowolnym czasie. Data jego złożenia przesądza wyłącznie o dacie rozpoczęcia pobierania wypłaty tej emerytury. Zgodnie z art.129 emeryturę wypłaca sie OD DNIA POWSTANIA DO NIEJ PRAWA, nie wcześniej jednak, jak od miesiaca złozenia wniosku.
      To znaczy, ze wyplata tej emerytury przysługuje od dnia osiągniecia powszechnego wieku emerytalnego i powstania zbiegu prawa di dwóch świadczeń i na ten dzień powinna zostać ustalona jej wysokość , niezależnie od tego, kiedy obliczenia tego się dokona. Wypłata tej emerytury, z doliczeniem zawaloryzowanych skadek, wpłaconych po osiagięcou wieku emerytalego, przyznawana jest natimiast od miesieca złozenia wniosku, bez zadnegi wyrównania, o ile była wyższa. Wyrównanie przysluguje tylko tym, którzy wnioek ten zlozyli i ZUS ustalił in wyskośc tej emerytury z zastostosowaniem art. 25 ust.1b.

      Usuń
    7. Wysokość emerytury powszechnej oblicza się na dzień złożenia wniosku.

      Usuń
    8. Po co sie powtarzasz? Myślisz,że wszyscy sa na tyle głupi, że nadal wierzą w twoje oszustwa, którymi ich od lat karmisz? Nie na dzien złożenia wniosku, tylko po złożeniu wniosku, a tym samym wszczęciu postę powania o świadczenie. Zgodnie z art. 6 KC, ciezar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, ktra z faktu tego wywodzi skutki prawne. Ja wskazałam przepisy, z których wywodzę skutki prawne, ze jest odwrotnie, niz twierdzisz, wiec wskaż te przepisy, ktore stanowią, że jest tak, jak ty twierdzisz. Nic prostszego...

      Usuń
    9. Każdy może sprawdzić w decyzji ZUS o emeryturze powszechnej przyznanej "na wniosek", po spełnieniu warunków, na jaki dzień została wyliczona wysokość jej/jego świadczenia i od kiedy nastąpiła wypłata.

      Usuń
    10. Po co te wszystkie dywagacje ? Komuś nie podoba się decyzja ZUS to idzie do Sądu i tam w uzasadnieniu wypisuje czy wypowiada argumenty, jakie chce.

      Usuń
    11. 29 lipca 2025 16:50
      Tp idź i powołuj się na co chcesz. Nie wciskaj natomiast ciemnoty innym. Dzieki takim jak ty , ten cyrk trwa już trzynasty rok. Podaje jeszcze raz infirnacje z decyzji ZUS o przyznaoiu emerytury , o ktt]rej miwa w art. 25 z roku 2017. jesr tki strona 3 tej decyzji
      INFORMACJA
      "I. Podstawę obliczenia emerytury, do ktorej prawo zostanie ustalone zgoidnie z art. 24 ustawy emerytalnej, pomniejsza się o kwoty pobranych wcześniej emerytur, przyslugujących z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
      W razie zwrotu kwot nienale znie pobranych swiadczeń ztytułu emerytyry przyznanej wcześniej z Fundusdzu Ubwzpieczen Społecznyc, kwota pobrayc eerytr , pomniejszaj aca podstawę obliczenia emerytyry przyznaej zgodnie z art. 24 wym. ustawy, ulega ponownemu ustaleniu."
      pPytanie brzmi, na jakiej podstawie prawnej ustawodawca ustawą o zmianie ustawy o emeryturach i rentach i rentach z FUS wprowadził przepisy epizodyczne, w odniesieniu do nieobowiazującej ]uz ustawy z dnia 11 maja 2012 r. , zmienione j ustawą z dnia 16 liptopada 2016 r., obowiązującej od 1 paźdiernika 2017 r, które umie scił sprzecznie z zasadami ZTP w przepisach przejściowych, ktoi re umieszcza sie di zmienionej ustawy, czy tylko jedbegi zmienianegi przrpisu, bez dkonania zmiany jegi brzmienia> Po pierwsze, porzepisy te nire majażadnej mocy obwiazujacej, a ta cała ustaewa w swietle prawjest nieważna i nie zgoidna z art. 2 i art. 7 w zw.z art. 32 ust.1 i ust.2 Konstytycji oraz art. 67 ust.1i art. 87 ust,1 Konstytycji , a także art. 2 i art. 7 w zw. z art. 77 ust.1 oraz art, 190 ust.1i ust. 3 Konstytucji RP.


      Usuń
    12. Po wyroku TK: SK 140/20, emeryci często wygrywają w sądach i otrzymują emeryturę powszechną bez pomniejszenia, wyliczoną na dzień złożenia wniosku, niektórzy nawet z wyrównaniem za okres co najmniej 3 lat.

      Usuń
    13. Pytanie drugie, w zw. z wyżej zamieszczoną informacją w decyzji ZUS o przyznaiu emerytyry z dokonaniem egzekucji zwrotu emrytury pobranej przed przyznaniem emerytyry powszechnej, jako NIENALEŻNIE POBRANEJ oraz wprowadzoną ustawą o zmianie ustawy z dnia 19 czetrwca 2020 r; Gdzie w tej ustawie jest dokonanna zmiana brzmienia art. 25 ust.1b, przez wyprowadzenie od niego wyjątków w zw. zorzeczeniami P 11/14 oraz P 20/ 16, że przepisu tego nie stosuje się do osób, które przed 1 stycznia 2013 r. spełniły warunej osiagnięcia powszechnego wieku emerytalnego, a tym samym nabyły prawo do emerytyry powszechnej ustalonej bez pomniejszania podstawy jej obliczenia, jak i ubezpieczonych w 1953 r. kobiet, ktore przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46?
      To, ze przepis ten nie obejmuje ich w zakresie, w jakim dotyczy korzystania z nabytego przef 1 stycznia 2013 r, prawa do emerytyry na podstawie art 46 BEZ O BOIWIĄZKU JEJ ZWROTU nie znaczy, ze jest on niezgodny w zakresie, w jakim dotyczy prawa do emerytury powszechnej, nabywanego po 1 stycznia 2013 r., w czasie obowiązywania tego przepisu już z zastrzezeniem warunku jej zwrotu. To samo dotyczy wszystkich innych emerytów, którzy prawo do emerytury powszchnej nabywaja już z zastrzeżeniem warynku zwrotu pobranej emerytury "wcze sniejszej".
      Zwracam też uwagę.ze w żadnym miejscu decyzji ZUS jak i w wskazanej infirmacji organ rentowy nie podaje podstawy prawnej doonania egzekucji zwrotu tej emerytury, czyli nie wskazuje, że dokonana ona została na podstawie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS.
      Moja decyzja wydana jest na druku Dec. B/ 2015.

      Usuń
  62. Ponizej link do decyzji o przyznaniu emerytury bylej emerytce wcześniejszej ur. przed stycznia 1953 r. , która wniosek o przyznanie emerytyry powszecnej zlozyła w dniu 31 grudni 2012 r i otrzynała emeryturę obliczone zgodnie z art. 95 ustawy o FUS, czyli zbiegu prawa do dwóch emerytur. To znaczy, ze wszyscy, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny przed 1 stycznia 2013 r. mieli ustalaną jej wysokość na dzień osiągniecia powszechnego wieku emerytalnego i powstania zbiegu prawa do emerytury wcześniejszej oraz powszechnej. Zgodnie z art. 129 emerytura ta, o ile była wyższa od wcześniejszej, wypłacana była dopiero od miesiaca złożenia wniosku ojej wypłatę i żadne wyrównanie nie przysługiwało.

    https://jotownia.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/04/decyzja.jpg?w=800

    Również Trybunał w wyroku P 20/ 16 orzekł o niezgodności art. 25 ust.1b z art.2 Konstytucji tylko w zakresie, w jakim dotyczy emerytury pobranej przed osiagnieciem wieku emerytalnegp w brzmieniu obowiazującym do 30 września 2017 r., czyli od 1 stycznia 2013 r. ,przez ur.w 1953e emerytki, kyóre przed 1 stycznia 2014 r. nabyly prawp doemerytryna podstawie art. 46, a w pozostałym zakresie postępowanie umorzył.
    Zwracam też uwagę, że wkoncówke uzasadnienia Trybunał wskazał , ze na podstawie wyroku przysługuje wznowienie postępowania tym, ktorzy mieli usaloną już wysokość emerytyry poszechnej z zastosowaniem tego przepisu. Wyrok nie miał zastosowania ani do meżczyzn, ani do ur w 1953 r kobiet , które przed 1 stycznia 2013 r nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 i po osiagnieciu powszechnegi wieku emerytalnego, wniosków o emrryturę powszechną nie złozyli, pomomo, że art. 25 ust.1b je obejmuje i miały dokladną wiedzę o jrgo istmieniu.

    Jest rzeczą oczywistą, ze to ZUS, w celu obejścia ustawy w odniesieniu do emerytek ur. w latach 1949-1952, których art. 25 ust.1b nie obejmuje i udaremnienia im skutku ziszczenia się warunku osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego przed 1stycznia 2013 r,a tym samym nabycia praw podmiotowych do emerytyry powszechnej, określonych w ustawie obowiązujacej do 31 grudnia 2012 r. zmienił zarówno warunki nabywania praw podmiotowych do tej emerytury, w zakres ktoórych zgodnie z art.1 ust.1 w zw. z art.2 ust.1 oraz art. 100 ust. 1 ustawy o fUS wchodzą zarówno warunki nabywania do nie jprawa, jak i zasady ustalania jej wysokości oaz zasady jej przyznawania i wypłaty, w celu nabycia do niej prawa na zasadach ustalanka jej wysokosci obowiązujacych przed 1stycznia 2013 r. , żądając złożenia wniosku o jej wypłatę przed 1 stycznia 2013 r. Skutkowalo to zmiana ich sytuacji prawnej z zamkniętej, czyli zakończoinej, na otwartą, czyli w toku i zrównaniem ich sytuacji z sytuacją emerytek ur. w 1953 r. i innych emerytow, którzy prawa do emerytyry powszechnej przed tą datą nie nabyli.

    W mojej opinii

    OdpowiedzUsuń