Wielkanoc to wyjątkowy czas, pełen nadziei, odrodzenia i rodzinnego ciepła. Czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka. To także czas, w którym dzielimy się dobrym słowem, a życzenia wielkanocne stają się mostem łączącym bliskich, tych przy wspólnym stole i tych na odległość.
Kochani, życzę Wam, aby Święta Wielkanocne przyniosły pokój, radość, miłość oraz wzajemną życzliwość.
Ciekawe informacje na jotowni i fb.
OdpowiedzUsuńI na to nie brakuje pieniędzy..... 20 roczników kobiet...... I nikt z tym nic nie robi ani nie zamierza zrobić......
OdpowiedzUsuńhttps://www.bankier.pl/wiadomosc/Emerytura-dla-kobiet-wyzsza-o-polowe-Duza-luka-w-systemie-8931913.html
Wysokie tzw. emerytury mundurowe w młodym wieku:
OdpowiedzUsuńhttps://www.gazetaprawna.pl/praca/artykuly/9786167,jesli-na-emeryture-to-tylko-mundurowa.html
https://ahanderek.pl/prawomocne-orzeczenie-sadu-wyrok-tk-4-czerwca-2024-sk-140-20.html
OdpowiedzUsuńInflacja za kwiecień r/r przewidywana 4,2%. Średnia za I-IV 2025 vs. I-IV 2024 spadła do 4,7%. Waloryzacja wrześniowa bez szans z uwagi na dalszy spadek inflacji w V i VI.
OdpowiedzUsuńProjekt ustawy o drugiej waloryzacji rent i emerytur utknął w Radzie Ministrów i nadal nie trafił do Sejmu.
UsuńI pewnie już w tym roku nie trafi w sytuacji malejącej inflacji.
Emerytury mama 4+ obecnie obejmują 70 tys. osób, koszt roczny ponad 660 mln zł.
OdpowiedzUsuńDotacja budżetu do KRUS ponad 24 miliardy zł rocznie przy składkach 2 miliardy zł (dopłacamy ok. 92% do emerytur rolniczych, ok. 15% do emerytur ZUS, 100% do "emerytur mundurowych").
Koszt "emerytur" MSWiA to rocznie 14 mld zł przy emeryturze średniej ok. 5500zł.
Są jeszcze emerytury wojskowe wypłacane przez WBE MON dla ponad 110 tys.osób - koszt ok. 8 miliardów zł rocznie, srednio 6,5 tys.zł
https://www.gov.pl/web/krus/zadania-realizowane-przez-kase-rolniczego-ubezpieczenia-spolecznego-w-wydatkach-budzetu-panstwa-w-2024-r
https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-emerytura-minimalna-po-jednym-dniu-pracy-zus-daje-specjalna-,nId,7957905
https://businessinsider.com.pl/gospodarka/emerytury-mundurowe-cala-prawda-o-swiadczeniach-dla-sluzb/qngg9mj
https://www.infor.pl/twoje-pieniadze/swiadczenia/6928278,1200-zl-podwyzki-emerytury-i-jednak-64-tys-zl-wyrownania-dla-120-tys-emerytow-bez-pomijania-rocznikow-19491952-jest-zupelnie-nowa-specustawa-przeliczeniowa-dot-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r.html
OdpowiedzUsuńNaiwni, naiwni myśleli że to żarty, że będą waloryzacje, nie będzie żadnych waloryzacji emerytur to smutne lecz prawdziwe. Dobrze to już było.
OdpowiedzUsuńOd lipca 8 mld złotych na podwyżki dla bogatych lekarzy i bogate pielęgniarki. Pieniądze dla nich oczywiście są.
OdpowiedzUsuńhttps://biznes.o2.pl/biznes/potezne-zarobki-lekarzy-z-torunia-prawie-45-tysiecy-zlotych-7148525227637280a
To ponad 14% podwyżki i koszt ponad 9 mld zł.
Usuńhttps://www.medonet.pl/biznes-system-i-zdrowie,od-lipca-znaczace-podwyzki-w-ochronie-zdrowia--znamy-nowe-kwoty,artykul,24497516.html
Na jotowni jest informacja o wniesionym przez posłów Konfederacji projekcie ustawy dla "innych" roczników, poza kobiecymi rocznikami 1949-52. Posłowie przywłaszczyli sobie senacki projekt ustawy "naprawczej" z druku 647 z poprzedniej kadencji parlamentarnej (wniesiony w roku 2020, po wyborach w 2023 r. uległ dyskontynuacji).
OdpowiedzUsuńhttps://jotownia.wordpress.com/2019/08/01/projekt-ustawy-naprawczej-proces-legislacyjny-w-sejmie/comment-page-7/#comment-19092
Co to znaczy "przywłaszczyli"? Emeryci napisali 1000 petycji do ministerstwa Sejmu i Senatu- i nic. Całe szczęście, że ktokolwiek wniósł ten projekt ponownie. Powinno się za to dziękować.
Usuń"Przywłaszczyli", to znaczy, że bez zapytania o zgodę autorów projektu przedstawili ten projekt jako własny, wprowadzając w błąd opinię publiczną co do jego autorstwa.
UsuńNa marginesie należy dodać, że przejęta wraz z projektem senackim ocena skutków regulacji, oparta na oszacowaniach z roku 2019 jest już nieaktualna.
Jeśli Konfederacja chciała zapunktować u emerytów przed wyborami prezydenckimi, to mogła się wysilić i przygotować swój własny, aktualny projekt ustawy naprawczej.
Anonimowy8 maja 2025 19:00
Usuń1000 petycji? Czyżby?
Coś słabo idą konsultacje społeczne tego projektu. W ciągu 11 dni wpłynęło zaledwie 25 ankiet.
Usuń
UsuńAnonimowy11 maja 2025 11:37 To proszę wziąć udział. To dobry projekt, i jedyna szansa na rozwiązanie wreszcie problemu "innych roczników"
Anonimowy14 maja 2025 22:18
UsuńTen projekt senacki z 2019 roku nie ma już teraz żadnych szans. Proszę sobie policzyć o ile co najmniej zwiększyły się jego koszty od roku 2019 do 2025, po kolejnych wysokich waloryzacjach stanu kont emerytalnych oraz w związku z większą liczbą lat do wyrównania, a także w związku z niższym "wiekiem dożycia" pierwszaków.
Do 10.23 Akurat to, co piszesz, jest świetną okazją dla podrzucenia kukułczego jaja przez upadajacy rząd - nowemu rządowi - w postaci opublikowania orzeczenia TK. Na to czekam.
UsuńJotownia. Dzisiaj. Dot rocz 53. Ciekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńdzisiaj na stronie mecenasa Konrada Giedrojć https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc. Nadal Panie z rocznika 1953 próbują przywrócić równość w systemie emerytalnym, która została istotnie naruszona ustawą z 19 czerwca 2020 r., która podzieliła emerytki z tego rocznika na lepsze i gorsze, znacznie różnicując wysokość ich emerytur.
UsuńEmeryci będą biednieli, nie uniknie tego nikt, żaden rocznik. Pensje w górę a waloryzacjie emerytur znikome lub żadne, co niektórzy sprytniejsi mający siłę do walki w sądach i kasę na adwokatów, może coś wyrwią niestety większość traci. A tyle mówienia jak to się troszczą o emerytów. Baju, baju. Z pustego to i Salomon nie naleje. Trzynastek też nie będzie, przekonacie się.
OdpowiedzUsuńDzisiejszy art mec Gejdrojca dot em 53 na fb. Warto śledzić. Myślę i mam nadzieję że wreszcie coś się zacznie dziać. A Panu mec dużo zdrowia i wytrwałości w dążeniu do sprawiedliwości w walce o sprawiedliwość dla rocz 53.
OdpowiedzUsuńWaloryzacja składek ZUS za 2024r wyniesie 14,41%
OdpowiedzUsuńhttps://www.bankier.pl/wiadomosc/Czerwcowa-waloryzacja-emerytur-blisko-rekordu-Znamy-nowy-wskaznik-8941964.html
To dzięki wysokim wpływom do ZUS, z którego aktualni emeryci nie maja prawa korzystać w postaci waloryzacji emerytur. Za to mieli prawo korzystać z obowiązku płacenia składki emerytalnej.
UsuńPodsumowując: waloryzacja składek za 2024r: 14,41%, wzrost płac w gospodarce w I kw. 2025r. vs I kw. 2024r: 10%, waloryzacja emerytur i rent za 2024r: 5,5%. Brawo !
Do 20.45
Usuń"Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane o przeciętnym zatrudnieniu i wynagrodzeniach w sektorze przedsiębiorstw za kwiecień 2025 roku. Średnia pensja brutto wyniosła 9045,11 zł, rosnąc o 9,3 proc. rok do roku".
I o tyle, o 9,3%, wzrosły wpływy do ZUS z tytułu składki emerytalnej na wypłaty świadczeń dla aktualnych emerytów.
Procenty ZUS. W pismie z ZUS o waloryzacji emerytury mam podany wskaźnik waloryzacji 105,5%. Emerytura wyższa o 5,5%, nie o 105,5%. Tacy znawcy tematu, zresztą nie tylko oni. MRPiPS też. To za trudne, że waloryzacja o 5,5% oznacza wskaźnik 105,5. Ktoś uparł się, aby przy wszystkim stawiać znak %.
OdpowiedzUsuńJotownia. Dzisiejszy wpis. 27 maja godz. 13.00 posiedzenie komisji Senackiej. Rocz 53 .Będzie transmitowane. Warto poczytać. Ja osobiście cały czas mam nadzieję na sprawiedliwość. Należę do tej grupy która nie zyskała nawet złotówki. Nie wycofałam wniosku w 2013 składając o powszechną.
OdpowiedzUsuńTo jest nas więcej ja też .Zostałyśmy potraktowane jak druga kategoria kobiet ,które pracowały zawodowo,wychowywały dzieci ,a w moim przypadku jeszcze opiekowałam się leżącą mamą .Musiałam skorzystać wcześniejszej emerytury do tego było wysokie bezrobocie/2009r./.w pracy oczekiwano na zwolnienie etatu .Za to wszystko zostałam ukarana wraz z pozostałymi emerytkami .
UsuńJestem w tej samej sytuacji. Przeszłam na emeryturę na skutek redukcji etatów. Nie wycofałam wniosku z 2013r. Jeden rocznik różne zasady. A gdzie Państwo z zapisem w Konstytucji o równym traktowaniu? Pozdrawiam
UsuńCo do waloryzacji składek za 2024r o 14,41%, to uważam to za niesłuszne. W ogóle taka waloryzacja powinna być zmieniona. Ma niewiele wspólnego z inflacją, za to bardzo dużo z wpływem składek do ZUS (wzrostem płac). Ale wzrost składek dotyczy tylko JEDNEGO roku a nie całości zapisu składek w ZUS z wielu lat wstecz. Zatem powinno być tak: waloryzacja roczna składek TYLKO za wpływy na konto emerytalne w danym roku, natomiast za wcześniejsze lata - waloryzacja zgodna inflacją, aby składki wcześniejsze nie traciły na wartości. Sposób waloryzacji składek taki, jak obecnie, doprowadził w ostatnich 4 latach 2021-2024, do wzrostu stanu konta ubezpieczonego w tym okresie o narastająco niemal 55% (9,33%, 14,4%, 14,87, 14,41%). A o ile wzrosły emerytury dzięki waloryzacjom inflacyjnym w tym samym czasie ? 4,24%, 7%, 14,8%, 5,5% co daje narastająco ok. 32%. Przeliczając na wysokość emerytur, ktoś, kto przeszedł na nią np. w maju 2020r i otrzymał 3000zł, dziś ma 3960zł. Natomiast osoba, która od maja 2020r niczego już nie dołożyła do swojego stanu konta a emeryturę pobierze od lipca 2025r otrzyma 4750zł (zakładając wyliczenie 3000zł w maju 2020r). Bez uwzględniania zmian w wieku dożycia różnica wyniesie więc niemal 800zł. Trzeba urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą a nie długo pracować na wyższą emeryturę, jak to wielu wypisuje bez sensu.
OdpowiedzUsuńBardzo ważna wiadomość dla emerytów !!!
OdpowiedzUsuńhttps://www.youtube.com/watch?v=8-Bh2SE-g5A
Omyłkowo wkleił się ten plik zamiast poniższego:
Usuńhttps://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/9798525,bogaci-emeryci-zus-2025.html. Niestety, z uwagi na publikację dopiero po weryfikacji, nie ma możliwości od razu podejrzeć treści zamieszczanego posta.
Dlaczego wiadomość o wysokości emerytur jest tak bardzo ważna, że zasługuje na aż trzy wykrzykniki?
UsuńW 2026r płaca minimalna ma wynieść 5020zł, czyli o 7,6% więcej niż obecnie. Przewidywana waloryzacja emerytur od 1 marca 2026 na poziomie 5%. Który to już rok emeryci będą do tyłu ?
OdpowiedzUsuńOglądałam posiedzenie komisji r. 53. Oni cały czas swoje. I już zwątpiłam czy da się to przebić. A tyle argumentów. Zostałyśmy niestety oszukane, podzielone. Pozdrawiam cały waleczny r 53.
OdpowiedzUsuńInflacja przewidywana r/r za maj spadła do 4,1% a Inflacja za I-V 2025/I-V 2024 spadła do 4,6%
OdpowiedzUsuńI co wyniklo z tej komisji .
OdpowiedzUsuńNa stronie Rządowego Centrum Legislacji jest już projekt ustawy naprawczej dla innych roczników. Nie różni się od wcześniejszych założeń.
OdpowiedzUsuńhttps://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398602/katalog/13133580#13133580
UsuńDla NIEKTÓRYCH innych roczników.....
Usuńdo 12:48
UsuńSłusznie - dla niektórych. Dla mężczyzn z roczników 1949-52 oraz 1954 i dla kobiet z roczników 1954-1959. I dodatkowo - pod warunkiem, że wniosek o wcześniejszą emeryturę złożyli przed 6 czerwca 2012 roku. Projekt jest mało korzystny.
Dlatego najlepsza jest droga sądowa. Nic się nie traci, a zyskać można bardzo dużo - szczególnie "pierwszaki".
Do 19.12 W myśl zapisów projektu ustawy, przepisy maja objąć też osoby w trakcie nie zakończonych prawomocnym wyrokiem procesów sądowych. Wystarczy, ze ZUS będzie się odwoływał aż do SA grając na czas a i poszczególne sądy będą przedłużać trwanie procesów. Ile obecnie jest prawomocnych wyroków sądowych, korzystnych dla emerytów po wyroku TK ? 2,3 ?
UsuńDrugą sprawą jest sytuacja innych roczników, szczególnie mężczyzn młodszych niż z 1953r. Rozumiem, że w ich przypadku obowiązywał będzie wyrok TK z 2024r i w myśl jego treści, nadal będzie możliwa droga sądowa, tak jak to jest dotychczas. Tyle, że nie wiadomo, czy sądy nie będą się powoływać na sposób wyliczenia emerytur tak, jak w proponowanej ustawie. Dla mnie, od lipca tego roku, mniej więcej zrówna się wysokość pobieranej emerytury minimalnej z wysokością e.p. z odliczeniami. Zakładając od marca 2026r waloryzację emerytury ok. 5% a do marca taką, jak obecnie, czyli 5,5% oraz waloryzację składek w przyszłym roku na poziomie ok. 10% oraz ponad 2-krotną obecnie kwotę zapisu w ZUS od wysokości odliczenia - wystąpię o e.p. w lipcu 2026r. W tym przypadku moja e.p. po odliczeniach będzie wyraźnie wyższa od pobieranej e.w. a do sądu i tak pójdę, jeśli ZUS odliczy. Przez najbliższy rok będzie moja wnikliwa obserwacja przebiegu wydarzeń. Taki mam plan - wystarczy tylko jeszcze trochę pożyć......
Do 16.31 Korekta. Oczywiście nie "pobieranej emerytury minimalnej", tylko pobieranej emerytury wczesniejszej
UsuńCzy waloryzacja kwartalna za I kw. 2025 będzie o wiele niższa, niż za I kw lat poprzednich? Waloryzacja za I kw. 2025r ogłoszona w MP z 5 czerwca dla subkont ZUS jest tylko nieco ponad 2% a za I kw. 2024r była ponad 9%. Waloryzacje roczne - porównywalne. Zobaczymy lada dzień, ale pachnie jakimś szwindlem.....
OdpowiedzUsuńWskaźnik waloryzacji subkonta za 23r- 109,91%, za l kwartał 24r - 102,48% (9,91÷4), za 24r - 109,49%, za l kwartał 25r - 102,37% (9,49÷4).
OdpowiedzUsuńOto, jak można wszystko dokładnie pomieszać. Tak pisze "znawczyni tematu" Pani Gadawa.
OdpowiedzUsuńhttps://www.money.pl/emerytury/ponownie-przelicza-emeryture-oto-kto-na-tym-skorzysta-7165051091020736a.html
Dziękujemy Pani Joli za uruchomienie zakładki "Rocznik 1954 i inne - 4", szczególnie teraz bardzo przydatnej.
OdpowiedzUsuńProszę o pomoc. ZUS Tomaszów Mazowiecki Pani Renata Dula wystawiła fałszywe zeznanie podatkowe, pisałam do ZUS z prośbą o wydanie prawidłowego zeznania nie przysłali, tylko ponownie takie samo. Złożyłam w lutym zawiadomienie ( kilka) o popełnionym przestępstwie przez ZUS do Prokuratury i nic się nie dzieje, a Urząd Skarbowy nie rozlicza mnie,mimo,że wysłałam PIT 37 . Co mogę zrobić w tej sprawie.
OdpowiedzUsuńWskaźnik waloryzacji składek w ZUS za I kw. 2025r wynosi 111,6 (11,6%). MRPiS oczywiście pisze w nieprawidłowej postaci 111,60%.
OdpowiedzUsuńhttps://monitorpolski.gov.pl/M2025000058301.pdf
To już chyba ostatni taki rok, bo w proponowanej ustawie o emeryturach czerwcowych jest zapis o zmianie obliczania wskaźnika (prawdopodobnie na sposób z waloryzacji składek na subkoncie: 2,37% za I kw. 2025r) od 2026r.
Informacja uzyskana z zasobów AI (sztuczna inteligencja);
OdpowiedzUsuń"Ubezpieczeni ur. po 31 grudnia 1948 r., którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela, po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego nie mają prawa do ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o nową ustawę o FUS (art. 24, 25, 26). Mają prawo do przeliczenia wysokości emerytury, w oparciu o art. 53 ustawy o FUS, przez dodanie nowych okresów składkowych (30 miesięcy).
Szczegółowe wyjaśnienie:
1. Emerytura na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela:
Osoby objęte tym przepisem mają prawo do wcześniejszej emerytury, bez względu na wiek. Wysokość świadczenia jest ustalana w starym systemie emerytalnym, na podstawie art. 53.
2. Osiągnięcie wieku emerytalnego:
Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, emerytura jest przeliczana, ale nie jest to ponowne ustalenie wysokości świadczenia w oparciu o nową ustawę o FUS.
3. Przeliczenie na podstawie art. 53:
Wysokość emerytury jest przeliczana w oparciu o art. 53 ustawy o FUS. Oznacza to dodanie nowych okresów składkowych (30 miesięcy), które wpłyną na wysokość emerytury.
4. Brak ponownego ustalenia według ustawy o FUS:
Nie ma możliwości ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o art. 24, 25 i 26 ustawy o FUS."
Przegląd od AI
OdpowiedzUsuń"Ubezpieczony urodzony po 1948 r., który przeszedł na wcześniejszą emeryturę górniczą na podstawie art. 50a lub 50e, po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego może złożyć wniosek o przeliczenie wysokości emerytury w oparciu o stary system emerytalny, czyli art. 53 zgodnie z ZUS. Nie ma możliwości przeliczenia w oparciu o nowy system emerytalny (art. 24, 25 i 26 ustawy o FUS).
Wyjaśnienie:
Wcześniejsza emerytura górnicza na podstawie art. 50a lub 50e ustalonej w starym systemie emerytalnym (art. 53) ma charakter świadczenia specjalnego, przyznawanego z uwagi na pracę w szczególnie trudnych warunkach. Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), wysokość tego świadczenia może być jedynie przeliczona w oparciu o ten sam system, czyli na podstawie art. 53, uwzględniając ewentualne zmiany wysokości składki emerytalnej."
Przegląd od AI
OdpowiedzUsuńUbezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 roku, którzy do końca 2008 roku spełnili warunki do wcześniejszej emerytury (art. 46, art. 53, art. 29 starego systemu), mają prawo do ponownego ustalenia wysokości emerytury na podstawie nowego systemu emerytalnego (art. 24 ustawy o systemie emerytalnym), ale tylko jeśli osiągnęli powszechny wiek emerytalny.
Szczegółowe wyjaśnienie:
Przed 2009 rokiem:
Wcześniejsza emerytura mogła być przyznawana na podstawie art. 46 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (stary system), na zasadach określonych w art. 53 (zdefiniowane świadczenia) i art. 29 (do emerytury przysługiwał okres stażu ubezpieczeniowego).
Po 2008 roku:
Zmieniono system emerytalny na zdefiniowany kapitał (art. 24 ustawy o systemie emerytalnym). Osoby, które spełniały warunki do wcześniejszej emerytury przed tą reformą, mogą teraz ubiegać się o ponowne ustalenie wysokości emerytury na podstawie nowej ustawy.
Ograniczenia:
Prawo do ponownego ustalenia przysługuje tylko po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Wnioski:
Osoby, które uznają, że przysługuje im ponowne ustalenie wysokości emerytury na podstawie art. 24, powinny złożyć wniosek do ZUS.
Art. 25 i 26 ustawy o FUS:
Przepisy te mogą mieć zastosowanie przy ustalaniu nowych zasad emerytalnych, ale nie są one zasadniczym źródłem prawa do ponownego ustalenia wysokości świadczenia.
Przegląd od AI
OdpowiedzUsuńUbezpieczony urodzony po 31 grudnia 1948 roku, który do końca 2008 roku nabył prawo do wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46, a po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego (w latach 2009-2014) nadal pobierał emeryturę, ma prawo do tylko przeliczenia wysokości emerytury w starym systemie emerytalnym, zgodnie z art. 53 ustawy o FUS. Nie ma prawa do ponownego ustalenia wysokości emerytury w oparciu o inne przepisy, takie jak art. 24, 25 i 26.
Wyjaśnienie:
Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 roku, które wcześniej nabyły prawo do wcześniejszej emerytury, nie mają prawa do ponownego ustalenia emerytury w nowym systemie emerytalnym na podstawie art. 24-26, nawet po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Ich prawo do emerytury i wysokość świadczenia są nadal regulowane przez przepisy starych zasad emerytalnych (art. 53 ustawy o FUS).
Podsumowując:
Osoba, o której mowa w pytaniu, ma prawo do przeliczenia emerytury, ale nie do ponownego ustalenia jej wysokości na zasadach nowego systemu emerytalnego.
Informacje te każdy moze sam uzyskać, z tym, że od razu zaznaczam, ze nie wszystkie są prawidłowe, a wynika to z posługiwania się sfałszowaną interpretacją przepisów prawa w dostępnych zasobach, przy czym najbardziej sfałszowanymi przpisami okazały sie być art.1, art.2, art. 3 i art. 4 ustawy o FUS oraz oczywiście art. 25 ust.1b , którtego bezprawność w zakresie normatywnym jak i stosowania wynika właśnie z wadliwej interpretacji tych przepisów w zwiąku z art. 100 i art. 129 ustawy o FUS oraz art. 67ust.1 Konstytucji. Prosze zwrócic uwagę, ze przeliczenie polega na przeliczeniu ustalonego już pobieranego świadczenia EMERYTOWI, z ustalonym decyzją ZUS prawem do emerytury na warunkach i zasadach ustalania jej wysokości oraz zasadach przyznawania i wypłaty ( art.1 ust1 w zw.z art. 2 ust1 u.e.r ) określonych w ustawie w dniu przyznania emerytury.
Jak ktoś nabył prawo podmiotowe do emerytury w starym systemie emerytalnym, bo spełnil wszystjkie warunki, w tym osiagniecia wieku emerytalnego wymaganego w tych przepisach, to moze ja tylko przaeliczać.
Nie można przeliczyć emerytury ustalonej w starym sytemie emerytalnym zdefiniowanego świadczenia, na emeryture ustaloną w nowym systemie emerytalny, tylko trzeba;
1. Po pierwsze nabyć prawo podmiotowe do emerytury, które nabywa sie tylko raz w zyciu ( art.2 ust.1 u.e.r w zw.z art.67 ust.1 Konstytcji) w nowym systemie emerytalnym, anie w starym;
2. Po drugie złozyc wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury w oparciu o inną podstawe prawną, art. 24, czyli złozyc wniosek na druku EMP i wpsać numer pobierabnej emerytury wcze sniejszej.
Nawoływanie do składania wniosków o PRZELICZENIE jest wypuszczaniem emerytów w maliny i narrazeniem na niepotrzebny stres i koszty, Na pocieszenie dodam,ze cokolwiek byście nie napisali, efekt byłby IDENTYCZNY, czyli ODMOWA.
Na szczęście są jeszcze sądy, które orzekają bez pomocy AI, czyli sztucznej inteligencji :)
UsuńA tu jeszcze inna wersja w związku z wyrokiem SK 140/ 20 i zobaczcie jakie tu są absurdy!
OdpowiedzUsuńPrzegląd od AI
Emerytom urodzonym po 1948 roku, pobierającym wcześniejsze emerytury na podstawie przepisów starych i osiągającym powszechny wiek emerytalny, przysługuje także emerytura powszechna na podstawie art. 24, 25 i 26 ustawy. ZUS jednak dokonuje zwrotu wcześniej pobranej emerytury jako nienależnej, opierając się na art. 25 ust. 1b.
Szczegółowe wyjaśnienie:
1. Emerytura wcześniejsza i powszechna:
Emeryci urodzeni po 1948 roku, którzy wcześniej skorzystali z wcześniejszych emerytur (na podstawie art. 46, 47, 50, 50a, 50e i 184), a także emeryci z "starego systemu" (art. 53), mają prawo do emerytury powszechnej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.
2. Zwrot emerytury wcześniejszej:
Pomimo prawa do emerytury powszechnej, ZUS dokonuje zwrotu wcześniej pobranych kwot wcześniejszych emerytur.
3. Uzasadnienie zwrotu:
ZUS argumentuje, że wcześniejsza emerytura była pobierana przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego i jest uważana za nienależną, co wynika z przepisu art. 25 ust. 1b ustawy.
4. Wniosek o emeryturę powszechną:
Złożenie wniosku o emeryturę powszechną po 2012 roku uruchamia procedurę zwrotu wcześniejszej emerytury.
5. Nieprzykłowanie zwrotu wcześniej:
ZUS dokonuje zwrotu niezależnie od tego, czy emerytury wcześniej pobieranej były potrącane.
6. Emerytura nienależna?:
Choć przysługuje emerytura powszechna, wcześniejsza emerytura jest uznawana za nienależną w kontekście nowego systemu emerytalnego.
7. Prawo do wznowienia postępowania:
Niektóre sprawy, w których wyrok sądu orzekał o konieczności zwrotu emerytury wcześniejszej, zostały wznowione po wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
8. Różnice w interpretacji:
Istnieją różne interpretacje prawne dotyczące tego, czy zwrot emerytury wcześniejszej jest zasadny, a sądy nie zawsze orzekają na korzyść ZUS.
Te wszystkie wersje podawane sa na podstawie opracowań naukowych i pseudo naukowych , w tym ZUS i MRPiPS . Teraz sami zobaczcie jak biedny emeryt, który nie zna przepisów ustaw i nie jest prawnikiem ma sie w tym odnaleźć, skoro nawet prawnicy podają różn interpretacje. W mojej opinii należy przyjac, ze emerytuyra powszechna przysługuje wszystkim i po prostu składać wnioski o jej przyznanie na drukach EMP , wpisać numer pobieranej emerytutury wcze sniejszej i tyle. W odwołaniach wnieść
o ponowne ustalenie wysokości emerytuy bez stosowania niezgodnego z konstuytucją art. 25 ust1b i unikać określenia "przeliczenie". Nie mozna przeliczać emerytury ustalonej w starym systemie w oparciu o art. przepisu wymienione w zastrzezeniu art.24 i ich przepisy odsyłajace do starego systemu, jak art.29, 32, 33. 39, 40, 47, 50 a i 50 e. oraz 184 ustalonej na podstawie art. 53 czy 183 , tylko trzeba ustalic ją ponownie w nowym systemie emerytalnym w oparciu o inną podstawę prawną , art. 24 , w wysokości ustalonej na podstawie art. 25 i art. 26. Zwrócie uwage na wadliwe umieszczenie w ustawie i wadliwe sformułowanie nie tylko art. 25 ust. 1b ale także art.26 b, bo z sytuacją prawną adresatów tego właśnie przepisu ustawodawca zrównał sutuację adresatów poozostałych przepisów, co umożliwiły mu rażące uchybienia legislacyjne . w tym pominięcia normatywne, które spowdowały powstanie luki w prawie i całkowity brak określoności oraz brak przepisów przejściowych,
Z tych komentarzy płynie wniosek, żeby nie dać się ogłupić "sztucznej inteligencji", tylko wnosić odwołania do sądu od decyzji ZUS i kierować się radami prawników oraz uzasadnieniami korzystnych wyroków. Są już też prawomocne korzystne wyroki dla osób z "innych" roczników.
UsuńProszę przeczytać ten artykuł mec. Giedrojcia na infor.pl:
https://www.infor.pl/prawo/prawa-seniora/emerytura/6967715,specustawa-przeliczeniowa-niekorzystna-dla-wczesniejszych-emerytow-pozorne-wykonanie-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r-adwokat-zadowolone-beda-tylko-osoby-nieobjete-tymi-przepisami.html
Słusznie. Z mojego zeszłorocznego doświadczenia z ZUS mam następujące wnioski.
Usuń1. Składać wniosek do ZUS na formularzu EMP i niczego tam nie dołączać, ani nie filozofować z orzeczeniami TK czy SN - ZUS-u to w ogóle nie rusza.
2. ZUS wylicza emeryturę z odliczeniami i dopiero wtedy odwołanie do SO/ZUS. I w odwołaniu należy dopiero należy żądać od ZUS zmiany decyzji - wyliczenia bez stosowania art. 25 ust 1b i powołać się na orzeczenie TK lub/i na wyroki SN (bez odliczeń do osiągnięcia wieku emerytalnego). Ewentualne dodatkowe należności od momentu złożenia wniosku EMP od ZUS-u Sąd sam ustali.
3. We wniosku do SO nie rozpisywać się zanadto, nie rzucać na lewo i prawo paragrafami - wystarczy kilka zdań, Sąd zna wyroki i postanowienia, ma dostęp do innych wyroków w identycznych sprawach, zna cały aspekt braku publikacji wyroku TK, możliwości stosowania zapisów Konstytucji bezpośrednio, inne wyroki TK, itp.
4. Odradzam też wykazywania Sądowi, z czego powinien skorzystać, wypisywania litanii argumentów itp. aby osiągnąć korzystny dla siebie wyrok. Może to być uznane nieformalnie za pouczanie Sądu i wywieranie wpływu. A tego nikt nie lubi, bo to zakrawa na uznawanie Sądu (sędziego) za niedouczonego.
Nie wszystkie rady prawników są pomocne, a najwiekszym błędem było udzielanie wskazówki o składanie wniosków o PRZELICZENIE. A to dlatego, ze w tym zakresie będzie rozpatrywana skarga do sądu. Przeliczenie polega na przeliczeniu pobieranego już zświadczenia, czy to ustalonego już w starym systemie emerytalnym, na podstawie art.53 przez dodanie okresów zatrudnienia ( 30 m-cy ) albo w nowym, przez dodanie składek odprowadzonych po przejściu na emeryturę jak ktos ma emeryture ustaloną na nowych zasadach, czy na podstawie art. 183, jak ktos ma ustaloną emeryture na zasadach miesznych. Przeliczać emeryturę mogą tylko EMERYCI, a art. 25 ust.1b nie dotyczy EMERYTA, TYLKO UBEZPIECZONYCH. Korzystanie z zasobów wiedzy AI jest tak samo pomocne, jak z pomocy prawnika, tym bardziej,ze mozna podważać udzielone informacje, tylkko trzeba poprawnie je sformułować i powołać się na konkretne przepisy, podważajace wskazaną interpretację. Zadając pytanie ogólnikowe i niedokładnie sprecyzowane uzyskuje sie zupełnie inne informacje , niz szczegółowe. A sytuacja prawna adresatów przepisów, do których odsyła art. 25 ust1b, który w zakresie stosowania obejmuje każdego ubezpieczoinego, który na ich podstawie POBRAŁ emeryturę w kazdych okolicznościachnie jest identyczna,
OdpowiedzUsuńgdy przez takie jego sformułowanie ustawodawca wprowadxził go podst ep-nie z wsteczna moc aobowiązujaca od dnia przejścia na emeryture wcześniejszą, podczas gdy ze względu na umieszczednie go jako wyjłtek od zasad usyalania wysokości emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24 jest bardziej zróżnicowana , niz większości to sie wydaje począwszy od tego, że emerytura ta nie kazdemu przysługuje. To, że TK orzekł , iż art. 25 oust jest niezgodny z Konstytucją w zakresie w jakim dotyczy "ur. w 1953 r kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46" jak "osób, które złożyły wniosek o przyznanie świadczeń, o których mowa w tym przepisie, przed 6 czerwca 2012 r." nie znaczy,że jest on niezgodny z Konstytucją w zakresie w jakim dotyczy prawa do emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24, przysługujacej UBEZPIECZONYM po osiągnięciu poowszchnego wieku emerytalnego, a której przyznania domagaja si e EMERYCI. którxzy prawo podmiotowe doemrerytuy nabyli juz na podstawie tych przepisów, spełniajac wszyskie warubnkinabyc ia praw do emerytry, w tym jedyny konstytucyjny, osiagniecia obniżonego, czy niższego niż ustawowy, określony w art. 27 wieku emerytalnego, w tym nizego bez względu na wiek.
Artykuł 101 Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) określa sytuacje, w których ustaje prawo do świadczeń (emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta rodzinna, itp.). Prawo do świadczeń ustaje, gdy ustaje którykolwiek z warunków wymaganych do ich uzyskania lub w przypadku śmierci osoby uprawnionej.
Wydarzenia prowadzące do ustania prawa do świadczeń:
• Utrata warunków nabycia prawa do świadczenia:
Jeśli osoba uprawniona do świadczenia traci jeden z warunków wymaganych do jego uzyskania (np. przestaje być niezdolna do pracy, osiąga wiek emerytalny, itp.), prawo do świadczenia ustaje.
• Utrata prawa do swiadczeń:
Prawo do śiadczeń ustaje z dniem śmierci uprawnionego.
Anonimowy13 czerwca 2025 16:01
UsuńProszę nie robić wody z mózgu emerytom i przeczytać rozsądną radę Anonimowego z godz. 18:35
Wszystkie poprzednie dywagacje sprowadzają sie zasadniczo do konkluzji, ze to nie przepis art. 25 ust.1b narusza prawa nabyte adresatów sankcjonowanych nim od 1 stycznia 2013 r. przepisów, do których odsyła, tylko niezgodne z ustawą i zasada legalizmu, wadliwe ustalanie ich sytuacji prawnej w odniesieniu do zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej, o której mowa w art. 24, okre slonych w art. 25 ust1 i wchodzących w zakres praw podmiotowych do tej emerytury, w oparciu o niewłaściwy przepis art. 129 określający "ogólne zasady wypłaty śiadczeń " , umieszczony w Dziale IX, Rozdzał 3 ustawy o FUS, podczas gdy sytucję prawną składajacego wniosek o świadczenie, które dotyczy różnych żadań ustala sie na podstawie TYRZECH przepisów, umieszczonych w Dziale VIII , Rozdział 1 "Powstanie i ustanie prawa do świadczeń" , które stanowią:
OdpowiedzUsuńArt. 100. 1.
Prawo do świadczeń określonych w ustawie powstaje z dniem spełnienia wszystkich warunków wymaganych do nabycia tego prawa...
Art. 101. 1.
Prawo do świadczeń ustaje;
1) gdy ustanie którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania tego prawa;
2) ze śmiercią osoby uprawnionej
Jak ktoś twierdzi, że prawo do emerytury przysługuje mu jako ur. po 1948 r. tylko w nowym systemie emerytalnym i dopiero po osiągnieciu powszechnego wieku emerytalnego, określonego w art. 24, to sam potwierdza, że nie sprełnił warunków nabycia prawa do emerytury w starym systemie emerytalnym, np na podstawie art. 46 i na warunkach określonych w art. 32, w tym osiagnięcia wymaganego do nabycia na jego podstawie prawa podmiotowego do emerytury, które nabywa sie tylko raz w zyciu, a prawo to nabywa dopiero po osiągnieciu ustawowego wieku emerytalnego, określonego w art. 24. To znaczy, ze pobrał ją nienależnie, mając pełną świdomość, ze emerytuyra ta mu NIE PRZYSŁUGUJE . Jeżeli zaś bedzie twierdził że spełnił wszystkie wymagane warunki nabycia prawa do emerytry przsługującej ubezpieczonym ur między 1949-1969 r. określone w art. 46 do końca 2008 r. i nabył na jego podstawie prawo do emerytry w starym systemie emerytalnym, na warunkacjh określonych w art. 32, w tym wymaganego w tym przepisie warunku osiągnięcia niższego, niz ustawowy, określony w art. 27 wieku emerytalnego i nabył prawo podmiotowe do emeryutry w starym systemie emerytalnym, to znaczy, ze emertuyra ustalona w nowym systemie emerytalnym mu NIE PRZYSŁUGUJE. Prawo podmiotowe do emerytury UBEZPIECZONY moze nabyć TYLKO RAZ i zgodnie z art. 2 ust.1 ustawy o FUS EMERYT nie może go nabyć, tak samo jak prawa do emerytry na podstawie art. 24, bo przysługuje ono ytylko UBEZPIECZONYM. Z tego samego powodu, art. 25 ust1b nie moze być stosowany do żadnhego EMERYTA. Ubezpieczony musi najpierw złożyc wniosek o ustalenie mu prawa do emerytry i nabyć statuus emeryta, a wtedy dopiero pobierać emeryturę.
Domaganie sie przyznania emerytury, która nie przysługuje , a tym samym unieważnienia poprzedniej decyji, skutkaje przyznaniem jej ale w nizszej wysikości, z dokonaniem egzkucji zwrotu pobranej na podstawie poprzedniej decyzji emerytyry z jego konta w ZUS. W zadnym przypadku EMERYT NIE JEST pokrzywdzony, bo jeżeli emerytura przyznana NA NOWO z potrąceniem pobranej na podstawie poprzedniej decyzji jest niższa, emeryt nadal pobiera wyższą, ustaloną w starym systemie emeryturę. O jakiej krzywdzie w tym przypadku mowa?
Krzywda wynika wyłcznie z nierównego potraktowania emerytów ur. w 1953 r., któym w większości przypadków, emerytura powszechna tak samo jak ur. w innych latach nie przysługiwała, a jak przysługiwała, co dotyczy tylko adresatek art. 46 w zw.z art. 29 , to tylko w nielicznych przypadkach była wyższa od pobieranej wcześniejszej. Największym bezprawiem legislacyjnym, jest ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r., tylko że nie z powodów, które zarzucają te j ustawie emerytki ur. w 1953 r.
Lepiej wiedzieć późno późno, niz wcale.
OdpowiedzUsuńZgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, podwyższenie wieku emerytalnego, dotyczące osób urodzonych po 1948 r., dotyczy wyłącznie ubezpieczonych, czyli osób, które w dniu wejścia w życie ustawy nie pobierały jeszcze emerytury. Osoby, które już w dniu wejścia w życie ustawy pobierały emeryturę wcześniejszą, nie są objęte zakresem nowelizacji, zarówno jeśli chodzi o podwyższenie wieku emerytalnego, jak i obowiązywanie nowych przepisów.
Wyjaśnienie:
Ustawa z 11 maja 2012 r. wprowadziła zmiany w wieku emerytalnym dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 roku. Oznacza to, że wiek emerytalny został podwyższony do 67 lat dla kobiet i mężczyzn, ale tylko dla tych, którzy w momencie wejścia w życie ustawy nie byli jeszcze emerytami. Osoby, które już wcześniej, przed wejściem w życie tej ustawy, przeszły na wcześniejszą emeryturę, nie są objęte tymi zmianami i nadal obowiązują ich przepisy dotyczące wieku emerytalnego, które obowiązywały w momencie przyznania im świadczenia.
Podsumowując:
Ustawa z 2012 roku podwyższająca wiek emerytalny nie obejmuje osób, które w momencie jej wejścia w życie były już na wcześniejszej emeryturze. Dotyczy ona wyłącznie osób, które w dniu wejścia w życie ustawy były ubezpieczonymi i nie pobierały jeszcze emerytury.
Oba wyroki P 20/ 16 jak i SK 140/ 20 potwierdzają to samo.
Kolejny prawomocny wyrok po SK 140/20. Tym razem dla emerytowanej nauczycielki z rocznika 1956.
OdpowiedzUsuńhttps://www.infor.pl/prawo/pomoc-spoleczna/emeryt/6972603,podwyzka-emerytury-o-768-zl-wyrownanie-o-blisko-30-000-zl-jedno-z-pierwszych-prawomocnych-orzeczen-sadow-powszechnych-po-wyroku-tk-z-4-czerwca-2024-r-sk-14020.html
Największym skandalem jest fakt ile
OdpowiedzUsuńlat trwają te przepychanki.Rządy się zmieniają,komisję sejmowe zajmujące się tym problemem też.Posłowie z komisji pieniążki biorą,a emeryci wciąż czekają .Ilu już odeszło?