Rada Ministrów przyjęła w dniu dzisiejszym projekt ustawy do
realizacji drugi kwartał 2020.
Będzie wyższa emerytura dla osób z rocznika '53, które korzystały z
prawa do wcześniejszej emerytury i tych, które dopiero będą na nią przechodzić.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji w tej sprawie.
- Wykonujemy wyrok TK sprzed ponad roku, żeby sprawiedliwości dla osób z 1953 r. stało się zadość - chwalił się we wtorek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.
Tak komentował przyjęcie przez rząd nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, która do tej pory w niekorzystnym położeniu stawiała kilkadziesiąt.
- Wykonujemy wyrok TK sprzed ponad roku, żeby sprawiedliwości dla osób z 1953 r. stało się zadość - chwalił się we wtorek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.
Tak komentował przyjęcie przez rząd nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, która do tej pory w niekorzystnym położeniu stawiała kilkadziesiąt.
W 2013 r. zmieniono zasady
obliczania wysokości świadczenia emerytalnego osobom pobierającym wcześniejszą
emeryturę, wprowadzając mniej korzystne rozwiązanie. Chodzi o odliczenie od
podstawy obliczenia emerytury powszechnej pobranych dotychczas kwot emerytur
wcześniejszych.
Roczniki, które do 2013 r. osiągnęły powszechny wiek emerytalny skorzystały z możliwości obliczenia wysokości emerytury według dotychczasowych – korzystniejszych dla nich zasad. Takiej możliwości nie miał rocznik 1953.
W marcu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny uznał dziurawe przepisy za niekonstytucyjne. To dlatego trzeba było dostosować je do zasad ustawy zasadniczej.
We wtorek rząd uporał się wreszcie z nowelizacją, która teraz trafi do Sejmu. Zmiany zakładają, że wszyscy ubezpieczeni urodzeni w 1953 r. i pobierający wcześniejszą emeryturę będą mogli wystąpić o ustalenie prawa do emerytury powszechnej bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych.
Z takiej możliwości będą mogli skorzystać ubezpieczeni z rocznika 1953, którzy przed wydaniem orzeczenia Trybunału (czyli przed 6 marca 2019 r.) występowali do ZUS o przyznanie emerytury oraz ci, którzy z takim wnioskiem wystąpią po raz pierwszy.
Jak szacuje rząd, na zmianach skorzysta 62,6 tys. osób, które już są na emeryturze (średnio dostaną miesięczną podwyżkę o 202 zł i wyrównanie w wysokości średnio prawie 13 tys. zł), i 11,2 tys. osób, które przejdą na emeryturę w lipcu tego roku (dostaną przeciętną miesięczną podwyżkę o 1487 zł).
Roczniki, które do 2013 r. osiągnęły powszechny wiek emerytalny skorzystały z możliwości obliczenia wysokości emerytury według dotychczasowych – korzystniejszych dla nich zasad. Takiej możliwości nie miał rocznik 1953.
W marcu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny uznał dziurawe przepisy za niekonstytucyjne. To dlatego trzeba było dostosować je do zasad ustawy zasadniczej.
We wtorek rząd uporał się wreszcie z nowelizacją, która teraz trafi do Sejmu. Zmiany zakładają, że wszyscy ubezpieczeni urodzeni w 1953 r. i pobierający wcześniejszą emeryturę będą mogli wystąpić o ustalenie prawa do emerytury powszechnej bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych.
Z takiej możliwości będą mogli skorzystać ubezpieczeni z rocznika 1953, którzy przed wydaniem orzeczenia Trybunału (czyli przed 6 marca 2019 r.) występowali do ZUS o przyznanie emerytury oraz ci, którzy z takim wnioskiem wystąpią po raz pierwszy.
Jak szacuje rząd, na zmianach skorzysta 62,6 tys. osób, które już są na emeryturze (średnio dostaną miesięczną podwyżkę o 202 zł i wyrównanie w wysokości średnio prawie 13 tys. zł), i 11,2 tys. osób, które przejdą na emeryturę w lipcu tego roku (dostaną przeciętną miesięczną podwyżkę o 1487 zł).
(money.pl)
Został już nadany nr druku Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Druk nr 418.
Druk nr 418
Rządowy
projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.
Data doręczenia druku: 2020-06-16
·
418-ustawa.DOCX (47 KB)
·
418-uzas.DOCX (22 KB)
·
418.pdf (2749 KB)
Pełna elektroniczna wersja druku sejmowego ma postać PDF
Pliki w formacie MS WORD (DOC) pełnią rolę pomocniczą i nie zawsze zawierają komplet dokumentów
Pliki w formacie MS WORD (DOC) pełnią rolę pomocniczą i nie zawsze zawierają komplet dokumentów
·
Prze
http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?documentId=5982BB9E54989BDBC125858900532AAF
Sprawozdanie
Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o rządowym projecie ustawy o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o
senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
Druk nr 419
Sprawozdanie
Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o rządowym projecie ustawy o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o
senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
Data
pisma: 2020-06-17
Data doręczenia druku: 2020-06-18
Data doręczenia druku: 2020-06-18
·
419.pdf (163 KB)
Pełna elektroniczna wersja druku sejmowego ma postać PDF
Pliki w formacie MS WORD (DOC) pełnią rolę pomocniczą i nie zawsze zawierają komplet dokumentów
Pliki w formacie MS WORD (DOC) pełnią rolę pomocniczą i nie zawsze zawierają komplet dokumentów
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
projekt dotyczy realizacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r., sygn. P 20/16, stwierdzającego niezgodność art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w roku 1953 kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury wcześniejszej na podstawie art. 46 w związku z art. 29 tej ustawy, z art. 2 Konstytucji RP
2020
· · 2020
·
16 czerwca 2020
Projekt wpłynął do Sejmu - druk nr 418
·
16 czerwca 2020
Skierowano do I
czytania w komisjach
do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
·
o Praca w komisjach po I
czytaniu
o 17 czerwca 2020
Sprawozdanie komisji druk nr 419
Sprawozdawca: Urszula Rusecka
Wniosek komisji: załączony projekt
ustawy
Stan na 18-06-2020
Projekty ustaw zawarte w drukach nr 283, 418 rozpatrywane
są wspólnie.
Kochani, dziękuję wszystkim za podanie tak ważnych informacji.
OdpowiedzUsuńSkorzystałam z Waszych wpisów przy zamieszczeniu powyższego posta.
A ci co zlozyli wniosek w maju 2019 i maja emeryture bez odliczen ale od 2013 do 2019 nie mogli przeliczyc w zwiazku z odliczeniami to co?
OdpowiedzUsuńA co z rocznikami 1954 i młodszymi? Sa w identycznej sytuacji jak kobiety z 1953r. Dlaczego wiec rozszerzono działanie postanowienia TK takze na mężczyzn z 1953r ? Z obawy o zarzut dyskryminacji a moze jakiś wysoko postawiony pan jest właśnie z 1953r ? Dlaczego nie ma obaw o dyskryminację ze względu na rok urodzenia (np.1954) ? Ten projekt to jedna wielka HAŃBA I MANIPULACJA !
OdpowiedzUsuńNie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia dla uwzględnienia w tym projekcie mężczyzn z rocznika 1953.
UsuńSzkoda, że projekt senacki nie ma szans w sejmie.
Jest. I dla innych roczników także. Uzasadnieniem jest IDENTYCZNA sytuacja podmiotów - art. 32 Konstytucji o zakazie dyskryminacji.
UsuńSytuacja emerytalna mężczyzn i kobiet urodzonych w roku 1953 NIE JEST IDENTYCZNA.
UsuńDo 22.37
UsuńDlaczego nie jest ? Proszę wyjaśnić różnice a nie pisać "nie, bo nie"
Do 05:08
UsuńTen sam rok urodzenia - 1953 - kobiet i mężczyzn jest podobieństwem pozornym w przypadku porównywania sytuacji emerytalnej obu grup. Odpowiednikiem kobiecego rocznika 1953 jest męski rocznik 1948, ponieważ to oni osiągali wiek emerytalny tuż po wprowadzeniu art. 25 ust. 1b. Jednak ten rocznik mężczyzn, jako urodzonych przed 1 stycznia 1949 roku przechodził na emeryturę powszechną "na starych zasadach". Niektórzy wcześniejsi emeryci z tego rocznika mieli to szczęście, że mogli przejść na emeryturę powszechną po wcześniejszej na podstawie art. 55. Ten przywilej odebrano im dopiero w roku 2015 w tzw. "ustawie Bańkowskiej". O męskim odpowiedniku rocznika 1953 wcześniejszych emerytek była mowa w pierwszej petycji do Senatu z roku 2013, czyli w tzw. "petycji Jot".
Jeśli mamy zatem mówić o rocznikach kobiecych i męskich będących w podobnej sytuacji jak kobiecy rocznik 1953, to są to WSZYSTKIE roczniki młodsze od rocznika 1953 (urodzeni w latach 1949-68), które na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 roku, a powszechny wiek emerytalny osiągnęły po 31 grudnia 2012 roku.
Proszę zwrócić uwagę, że takie rozwiązanie zostało zaproponowane w senackim projekcie ustawy naprawczej (obecnie druk sejmowy nr 283). Jedyne, co trzeba by zmienić w tym projekcie senackim, to tak jak obecnie w rządowym, przyjąć datę przejścia na wcześniejszą emeryturę "przed 1 stycznia 2013", a nie przed "6 czerwca 2012".
Koryguję komentarz z 11:08.
UsuńOczywiście ma być:
"Jeśli mamy zatem mówić o rocznikach kobiecych i męskich będących w podobnej sytuacji jak kobiecy rocznik 1953, to są to WSZYSTKIE roczniki młodsze od rocznika 1953 (urodzeni w latach 1954-68),[...]", a nie w latach 1949-68.
Pisząc o odebranie przywileju roczników urodzonych przed 1 stycznia 1949 przechodzenia na emeryturę powszechną po wcześniejszej BEZ POMNIEJSZENIA o wcześniej pobrane świadczenia, to został on odebrany poprzez dodanie w "ustawie Bańkowskiej" (weszła w zycie 1 maja 2015 r.) do art. 55 art. 55a (analogicznego do art. 25 ust. 1b).
Do 11.08:
UsuńCo to jeszcze nie można wymyślić szukając różnic i podobieństw, aby nie wykazać niekonstytucyjności.....
To ja proponuję pójść dalej - weźmy jako podobieństwo do kobiety z 1953r hermafrodytę z 1948r.....
Sytuacja podobna to jest pobieranie emerytury wcześniejszej przed 2013r i osiągniecie powszechnego wieku emerytalnego po 2012r. Przynajmniej ja tak uważam.
To co? czekamy teraz na szybkie procedowanie w Sejmie i obecny prezydent ma szansę na podpisanie ustawy przed 28.06.? Tak to wygląda, stąd zaangażowanie osobiste premiera. Potem pół roku dla ZUSu na dostosowanie programów, potem kolejny rok na weryfikację całego rocznika 1953 i wypłata w sam raz na kolejne wybory do parlamentu... Dożyjemy??
OdpowiedzUsuńJesli w wyniku wznowionego przez ZUS postępowania uchylona decyzja bez potraceń nadal jest mniej korzystna od wcześniejszej emerytury - to z czego ZUS weźmie dla mnie podwyżkę srednio 200 złotych??
Piszcie coś kobiety
W moim przypadku emerytura bez potrąceń jest mniej korzystna od wcześniejszej. Prowdopodobnie wiele osób też tak ma. Gdzie ta podwyżka i wyrównanie. Pozdrawiam Halina
UsuńW moim przypadku powszechna mniejsza też. Z czego wyniknie ta podwyżka?
UsuńW senacie projekt będzie do 23 lipca a potem wraca do sejmu Szum przed wyborami tak jak rok temu. Zobaczymy co będzie po wyborach.
UsuńProsze przeczytac projekt rządowy.Dotyczy przedawnionych rocznik 1953 i osób rocznik 1953,które pierwszy raz złożą wniosek o emeryturę powszechną.Oczywiście jak ustawa wejdzie w życie w terminie 6-mcy
OdpowiedzUsuńWyrok Trybunału Konstytucyjnego mówi o jednolitym naliczeniu emerytur. Jak to się ma teraz?Nadal podzielono nas. Satyra nie prawo!!!
OdpowiedzUsuńJednakowo, znaczy bez odliczania, czyli bez zastosowania art 25 ust 1b ustawy.
OdpowiedzUsuńTy chyba nie rozumiesz co znaczy jednolite naliczanie, ZUS wszystkim kobietom z rocznika 53 musi odliczyć pobrane wcześniej emerytury i powinien zastosować te same najkorzystniejsze składniki dla wszystkich i to jest jednolite naliczanie,
Usuńjednolite zasady zwrotu to wyliczenie emerytury powszechnej na dzień złożenia wniosku i bez odliczeń emerytur pobranych ala pol
UsuńA co z wyrokami sadowymi,które mają być wykonane lub już zostały wykonane
OdpowiedzUsuńNa Jontowni pisze więcej na temat projektu rządowego.Zaczęte sprawy sądowe mają być umorzone,na szczegóły musimy czekać.
OdpowiedzUsuńPosiedzenie sejmowej Komisji i rozpatrzeniu obu projektów jeszcze DZISIAJ o godz. 18.00.
OdpowiedzUsuńTransmisja online - link będzie na stronie Sejmu:
http://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/transmisje.xsp#
No to już zdecydowane. Do dalszego procedowania przeszedł "wiodący" projekt rządowy, tylko dla emerytek ORAZ EMERYTÓW z rocznika 1953.
UsuńO projekt senacki nikt nawet nie próbował zawalczyć.
Tak rząd odniósł się do propozycji OPZZ w sprawie zastosowania aktualnego stanu konta i wieku "dożycia z aktualnych tablic.
OdpowiedzUsuńTo jest cytat z raportu z konsultacji społecznych dołączonego do rządowego projektu ustawy naprawczej.
"4. Według OPZZ zasady zwrotu świadczeń należnych uprawnionym powinny uwzględniać zwaloryzowanie kwot składek emerytalnych i kapitału początkowego oraz uwzględnienie wskaźnika długości życia adekwatnego do obecnego wieku osób uprawnionych do świadczeń.
Uwaga nieuwzględniona
W projekcie przyjęto przepis (art. 194j ust. 2), który stanowi, że przeliczeniu podlega podstawa obliczenia emerytury ostatnio przyjęta do ustalenia kwoty świadczenia, a następnie uwzględnia się kolejne zmiany wysokości świadczenia. Obowiązująca w prawie ubezpieczeń społecznych zasada stanowi, iż prawo do emerytury jest ustalane według przepisów obowiązujących w dniu złożenia wniosku, a więc też według parametrów wówczas obowiązujących. Stąd też emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia, od którego podjęto wypłatę emerytury przyznanej na podstawie art. 24, a w przypadku, gdy prawo do tej emerytury było zawieszone – od dnia, od którego mogłaby być podjęta jej wypłata (art. 194j ust. 4)."
Ostatnio przyjęta kwota do obliczenia emerytury, czyli kwota, która była przeliczana z tytułu zaliczenia urlopu wychowawczego w roku 2015r. Dobrze rozumuję?
UsuńNie oglądałam Komisji.Napiszcie czy poruszyli temat wyrównania,dla kogo i od którego roku? Dziękuję
OdpowiedzUsuńPod tym linkiem można oglądać retransmisje tego posiedzenia:
Usuńhttp://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/transmisje.xsp?unid=F95E1CA30DCB77A2C125858A00433DD5#
Do dalszych prac Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przyjęła projekt rządowy jako wiodący, wystarczy więc przeczytać projekt z druku nr 418 i będzie pani wszystko wiedziała. Link do tego projektu podała p. Jola na początku tego posta.
UsuńJest nowy druk sejmowy nr 419, w którym zostały naniesione poprawki do projektu z druku nr 418.
Usuńa co ze składkami z OFE? do razu była mniejsza emerytura wcześniejsza a potem mniejszy kapitał początkowy i mniejsza emerytura powszechna
OdpowiedzUsuńPrzynależność do OFE nie miała wpływu na wysokość emerytury wcześniejszej i kapitału początkowego, obie wielkości były ustalane według reguł starego systemu tzw zdefiniowanego świadczenia. Składki ewidencjonowane na koncie ubezp po 1.1.1999r nie uwzględniały składek odprowadzonych do OFE. Każda osoba, która była w OFE i przy przejściu na emeryturę wcześniejszą złożyła oświadczenie o przekazaniu składek w OFE do budżetu państwa powinna się upewnić,czy w podstawie wymiaru emerytury powszechnej uwzględniono składki skorygowane tj zwiększone o składki odprowadzone do OFE.
Usuńproszę o podpowiedz w jaki sposób i gdzie można to sprawdzić . bardzo dziękuje.
OdpowiedzUsuńW ustawie brakuje zapisu o korekcie składek przy wyliczaniu emerytury powszechnej z art 24, taki zapis występuje tylko przy emeryturach wcześniejszych z art 184, w ust 3: "3. Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonego, który złożył wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa, składki na ubezpieczenie emerytalne, zaewidencjonowane na jego koncie w Zakładzie, zwiększa się przez pomnożenie wskaźnikiem korygującym 19,52/12,22, stanowiącym stosunek pełnej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne do wysokości zaewidencjonowanej na koncie ubezpieczonego w Zakładzie."
UsuńTaki sam sposób korekty powinien być stosowany przy obliczaniu emerytury pow. z art 24 bo jest to identyczna sytuacja.
Jeżeli nie jest Pani sama w stanie sprawdzić na podstawie posiadanych informacji o stanie konta zus, decyzji o ust emerytury powszechnej, to chyba jedyną drogą jest oficjalne pismo do ZUS o wyjaśnienie tej kwestii.
Do 14:02
UsuńRozumiem, że panie, które nie przystąpiły do OFE mają wyliczaną emeryturę powszechną na podstawie stanu konta emerytalnego, które zawiera te środki, które nigdy nie trafiły do OFE?
Jutro w sejmie, w godz. 13.30 do 14.30, odbędzie się II czytanie projektu ustawy naprawczej. Będzie dostępna transmisja.
OdpowiedzUsuńLink do transmisji posiedzenia sejmu:
Usuńhttp://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/transmisje.xsp?unid=C6A68DF57F71524DC12584C6004EB0C3
I jakie wrażenia z drugiego czytania projektu?
UsuńTeraz projekt wróci do Komisji PSR, ponieważ podczas II czytania zostały do niego zgłoszone poprawki.
Miłe panie,jestem obserwatorką tego blogu i bardzo często korzystam z Waszych porad.Dzisiaj dostałam z Sądu Apelacyjnego Wyrok ,który przyznaje mi obliczenie podstawy emerytury nie pomniejszonej o kwoty wcześniej pobranych emerytur od marca 2019 r.Czy jak wejdzie ustawa naprawcza to ZUS wyrówna mi od 2013 r zapomniałam napisać że jestem emerytką przedawnioną.Pozdrawiam i jeśli to możliwe proszę o opinie
OdpowiedzUsuńJeżeli wejdzie w życie procedowana ustawa,wszystkie przedawnione otrzymają wyrównanie od 2013 roku do teraz.Nastąpi to po sześciu miesiącach od uprawomocnienia ustawy.Dotyczy osób u których emerytura powszechna bez potrąceń jest wyższa od wczesniejszej.
OdpowiedzUsuńNie wszystkie. Jest już przeliczone że korzystniejsze przeliczenie będzie miało tylko 60 % populacji 53 r. Pozostałe 40 będzie na wcześniejszej bo będzie wyższa. Zostało to już przeliczone. Więc nie róbmy sobie wszyscy nadziei bo rozczarowanie będzie znowu boleć
UsuńSru tu tu tu ... znowu do Komisji i tak się to nadal odwleka. A minister na gładko, nie odpowiedział nawet w jaki sposób to będzie przeliczane. Jestem w grupie 40 % którym zus już przeliczył bez pomniejszania i wiedzą, że powszechne mamy niższe niż wcześniejsze. Stąd rząd już wie, ze tylko 60 proc. z 1953 r. będzie miało zwiększone emerytury. Jednym słowem 6 na 4. Już wiem że jestem w 4
OdpowiedzUsuńWłaśnie trwa posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Do porządku obrad dodane zostało rozpatrzenie poprawek do projektu ustawy naprawczej zgłoszone podczas II czytania.
Usuńhttp://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/transmisje.xsp?unid=52D9A01B5C571DADC125858C0031E406
Projekt rządowy obejmuje tylko ok.10% wczesniejszych emerytów z wszystkich roczników i wszystkich przepisów i emeryturach wczesniejszych do końca 2012r. Skąd to wiadomo ? Z kosztów podanych przez Szweda. Projekt senacki ok. 40 mld zł do 2030r, projekt rządowy ok. 4 mld do 2030r. Zatem niech rocznik 1953,a szczególnie mężczyźni z tego rocznika czują się wybrańcami losu (mam nadzieję, że tylko na razie).
UsuńMam nadzieję że " Lawina ruszyła". A korzystne to będzie dla wszystkich pokrzywdzonych przez art 25 ust 1b i chodzi tutaj o naprawianie "Uchwalanego Prawa"
UsuńDo 15.16
UsuńRozumiem, ze mozna "z niewiedzy" uchwalić ustawę niekonstytucyjną. Ale była pełna wiedza, wyrażona na sali sejmowej,że jest jeszcze wiele osób pokrzywdzonych oprócz rocznika 1953, zatem procedowana jest z rozmysłem ustawa niekonstytucyjna i zapewne zostanie uchwalona. A RCL jako straznik poprawnej legislacji SIEDZI CICHO. HAŃBA !
RCL wie co robi. Nie interesuje go wyrok TK, w którym zapisano, że mowa o art 25 ust 1b ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2017 r. W ocenie RCL nie jest istotna górna granica niekonstytucjonalnosci ustalona przez TK. Ponieważ zapis tego przepisu jest taka sama od dnia jego wejścia w życie to TK pewnie tego nie zauważył i dlatego ten przepis będzie niekonstytucyjny, dla pewnej grupy kobiet, aż zostanie zmieniony.
UsuńAle "lud głupi może to też kupi".
Nie jestem za tym by krzywdzono kogokolwiek ale interpretacja wyroków TK - co za niedorzeczność. Kiedy wreszcie krzywdy zostaną naprawione?
Poprawki odrzucone, ustawa przyjęta. Kiedy Senat?
OdpowiedzUsuńJuż były trzy czytania ustawy w sejmie.Teraz ustawa idzie do senatu,najwczesniej 1 lub 2 lipca.Senat ma 30 dni na uchwalenie ustawy bądź odrzucenie ewentualnie naniesienie poprawek.Później wraca do sejmu.
UsuńA co będzie z nieprzedawnionymi jak ZUS im przeliczyl po TK 2019r i mają parę zł wiecej a sprawy mają w Sądzie
OdpowiedzUsuńWg mnie dostaną wyrównanie, tak jak pozostali, a w przypadku wygranej w sądzie, będą musiały je zwrócić.
Usuń12:56
UsuńNiczego, co zostało już przyznane wyrokiem sądowym nie trzeba zwracać!
A co jeżeli sąd przyzna wyliczenie na nowych wskaźnikach? To wtedy wyrównanie nie będzie przysługiwać i trzeba będzie je zwrócić.
UsuńJeśli ustawa wejdzie w życie, gdy taki korzystny wyrok już będzie prawomocny, to ZUS nic na to nie poradzi i niczego nie trzeba będzie zwracać.
Usuńa wie jak to będzie z emerytkami , które przeszły na rentę rodzinną ? ta jest wyższa nieco emerytury gdyby emerytka zrezygnowała z renty na rzecz niższej o te 50 zł emerytury czy uzyska wtedy jednorazowe wyrównanie ?
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o zapytanie to kobieta od przejścia na ,,emeryturę'' w wieku 55 lat kwocie 1300 zł pobierała ja w kwocie niższej i w wieku 60 lat i 4 miesięcy ZUS w roku 2013 nie podwyższył jej z racji obniżonych składek emerytury (mniej korzystna kwota ) kwota odliczonych składek to 80 tysięcy ta niższą emeryturę pobierała do roku 2017 gdy zmarł jej mąż i przeszła na rentę rodzinną , która to była wyższa niż kwota emerytury o całe 120 zł, co z taką emerytką ? czy ona może wrócić po uchwaleniu tej ustawy do tej poprzedniej emerytury i liczyć na wyrównanie, dodatkowo przez 2 lata pracowała(renta rodzinna nie podlega podwyższeniu za lata pracy na emeryturze, emerytura już tak ) dziękuje za porady
OdpowiedzUsuńJeśli jest się pierwszakiem to lata dożycia będą liczone z 2020roku czy 2013r?
OdpowiedzUsuńWiek aktualny na datę wniosku, ale korzystniejsze są tablice dożycia z roku 2013, można sobie porównać.
UsuńW projekcie rządowym do treści orzeczenia zawierającego jako podstawę przejścia na em.wcz. tylko art.46,dodano bezprawnie zapis "w związku z art.29".Tym samym ograniczono zakres wskazanego w orzeczeniu art.46,który zawiera jeszcze ar.32,33 i 39.
OdpowiedzUsuńTo prawda w wyroku TK był tylko art 46, w uzasadnieniu projektu rządowego jest podany juz tylko art 46,wiec raz tak, a raz tak.
UsuńWyrok ten został wydany po zadaniu pytania prawnego dotyczącego pani, której emerytura wcześniejsza została przyznana na podstawie art. 46 w zw. z art. 29. Stąd takie wyjaśnienia w projekcie.
UsuńDo Anonimowy z 20.06.g.153.
UsuńPrawdą jest,że pytanie prawne zostało zadane w związku ze sprawą emerytki,której wcz.em.została przyznana na podstawie art.46 w zw.z art.29.Jednak w treści pytania prawnego,wykazano jako podstawę tylko art.46 bez związku z art.29.TK nie zakwestionował tego pytania prawnego.Wydanie orzeczenia musi się ściśle wiązać z zadanym pytaniem.Jeżeli w pytaniu nie było wyszczególnienia w związku z art.29,to w orzeczeniu TK nie mógł tego dodać.Ponadto w art.25 ust.1b,,który był przedmiotem zadanego pytania prawnego też wyszczególniono między innymi jako podstawę tylko sam art.46 bez wykazywania pozostałych art.w związku.Trybunał Konstytucyjny jest sądem prawa,a nie sądem faktów,które należą do właściwości sądów.Treści wydanego orzeczenie nie może zmienić nawet wydający to orzeczenie TK,wydanym uzasadnieniem tego wyroku.Tym bardziej nie mogą tego uczynić inne organy w tym rządowe.Treść wydanego orzeczenia jasno określa zakres i nie można jej interpretować w dowolny sposób,powołując się na uzasadnienie zadanego pytania czy uzasadnienia wyroku TK.Gdyby TK miał możliwość prawną wyszczególnienia w treści orzeczenia podstawy prawnej w związku z art.29,to by to wykazał.
Ten projekt przyjmuje stare przeliczniki z 2013 r więc wyrównania będą bardzo malutkie podwyżka emerytury też mała niektóre panie dostaną parę groszy a to co piszą o tych tysiącach, szkoda słów!
OdpowiedzUsuńJestem przedawniona,emerytura powszechna bez potrąceń wyższa o 140 zł netto więc wyrównanie za 7-8 lat wyniesie 11 tysięcy zł.To nie są grosze.A w projekcie pisze,że srednio o 200 zł a nie ,że wszyscy.Niestety wszystko zależy od składek jakie zebralysmy za lata pracy.
OdpowiedzUsuńŚrednie kwoty podwyżek i wyrównań podane w Ocenie Skutków Regulacji rządowego projektu ustawy są podane w wysokości brutto.
UsuńUstawa przyjęta. A co z takim przypadkiem jak mój.Marzec 2019r Zus odmówił ponownego przeliczenia emerytury mimo że nie upłynał okres 5lat.Kwiecien 2019 Zus wstrzymuje pismo do Sadu i przelicza emeryture, nie chce jednak wypłacic róznicy od 2014r.Wrzesien 2019r sprawa trafia do Sadu,który nkazuje wyplate od 2014r.Zus sklada apelacje do łodzi.28 maja 2020r SA na posiedzeniu niejawnym przyznaje racje ZUSowi,zmienia wyrok Sądu.Wyrok otrzymuje 3 czerwca 2020r.Sprawa się zakończyla.Czy po wejsciu Ustawy dostane wyrównanie,
OdpowiedzUsuńTak
UsuńWyrównanie będzie pomniejszone o podatek?
OdpowiedzUsuńWyrównanie będzie wyliczone brutto ale wpłata na konto będzie netto po potraceniach jak każda emerytura.
OdpowiedzUsuńPrzedawniona z 1953r. - jeżeli "Przeliczeniu podlega podstawa obliczenia emerytury przyjęta w decyzji o ustaleniu prawa do emerytury", to jak to się ma do zmian z tyt. opieki nad dzieckiem z 2015r.?
OdpowiedzUsuńJeżeli emerytura powszechna w 2013 roku bez potrąceń jest u pani wyższa, to zmiany z tyt.opieki nad dzieckiem będą uwzględnione i podwyższa jeszcze emeryturę.Jestem w tej samej sytuacji
OdpowiedzUsuńJeszcze dodam,że nawet jak emerytura powszechna bez potrąceń jest niewiele niższa od wcześniejszej to przez uwzględnienie zmian z tyt.opieki nad dzieckiem może ją trochę podwyższyć.
OdpowiedzUsuńA jesli bylam pierwszakiem w maju 2019 nie skladalam wczesniej wniosku bo wiadomo ze bylyby odliczenia rocznik 53 czy dostane tez wyrownanie bo 60 lat skonczylam w marcu 2013r.bardzo prosze moze ktos mi odpowiedziec. dziekuje i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńNIE
UsuńPanie pierwszorazowe do momentu złożenia wniosku ,mają waloryzowany kapitał i składki do teraz więc otrzymają olbrzymią podwyżkę emerytury i nie otrzymają już żadnych wyrównan.
OdpowiedzUsuńMoja sytuacja jest nastepujaca.Pierwsza rozprawe sadowa ,ustalona ma marzec 2020odwołano. Wyznaczono drugi termin na wrzesien 2020.Kilka dni temu otrzymałam pismo z sądu, w slad za pismem ZUS, gdzie wyliczono emeryture bez pomniejszania o sume kwot pobranych emerytur. RÓznica na 2020 rok, to kwota 82 zł.I teraz sad prosi o złożenie pisma, w którym ustosunkuje sie do tresci pisma ZUS, "wskaze czy kwesttionuję wysokosc naliczonej emerytury, pod rygorem uznania, ze nie kwestionuje prawidłowosci wyliczenia emerytury. Jednoczesnie zawiadamia o mozliwosci wydania wyroku na posiedzeniu niejawnym". Bardzo serdecznie prosze podpowiedziec ,co mam zrobic? Jak sformułowac odpowiedz do sadu, zaznaczono termin 7 dni.Wielka prosba do Pani Joli , aby w miare mozliwosci pomogła w tej sprawie. Z gory wielkie dzieki. Pozdrawiam Panie > PROSZE O ODPOWIEDZ< Alina, Lublin
OdpowiedzUsuńAlinko, musisz troszkę policzyć, zanim napiszesz odpowiedż do sądu.
UsuńSpróbuj sama. Wyjdż od emerytury powszechnej, bez odliczenia pobranych wcześniej świadczeń. W poście "Liczymy emeryturę hipotetyczną" masz wskażniki waloryzacji emerytury i pokazane, jak policzyć emeryturę po waloryzacji.
Kwotę dodanego kapitału z urlopu wychowawczego też można policzyć. Ale można też dodać do wysokości emerytury w roku 2015 (jeśli był składany wniosek o ponowne ustalenie kapitału uwzględniające urlop wychowawczy) 1 zł za każdy miesiąc urlopu wychowawczego w przybliżeniu).
Warto też napisać o tym, że emerytura powinna być policzona z najkorzystniejszymi wskażnikami.
Warto także pamiętać o dodatkach do kapitału początkowego. Jest ich stosunkowo dużo i być może niektóre z nich będą dotyczyć. Są na stronie ZUS
UsuńTak, Pani Jolu, to wszystko mam policzone, dokładnie wiem ,ze to na przestrzeni lat 2013-2020 to kwota od 76 do82 zł. TYlko chodzi mi o to jak odpisac do sadu, czy zaakceptowac to wyliczenie, bo wszystko sie zgadza, ZUS wyliczył emeryture powszechna od 2013 do 2019. Sad oczekuje , aby ustosunkowac sie do tych wyliczen.Czy to zaakceptowac, bo w tej sytuacji , kiedy jest nowy projekt rządowy ustawy, mysle, ze na tym poprzestana.Czy wnosic w pismie o cos wiecej. Kapitał jest wyliczony z uwzgl. urlopu wych., wsk. dozycia 253,7, z okresu 2013r.Jak powinnam sie ustosunkowac do tego wyliczenia ZUS. Pani Jolu ,prosze podpowiedziec , w miare możliwosci. Pozdrawiam gorąco z góry dziękując, Alina, Lublin
UsuńPrzedawniona,sprawa w sądzie koniec sierpnia.Dla pewności też bym odpisała a jak wejdzie ustawa,to pisze w ustawie,że sprawy sądowe będą zawieszone i umorzone.
OdpowiedzUsuńAlicja.Czy bedzie sie należało wyrównanie za lata poprzednienp.2016,17,2018.Emerytura przeliczona po wyroku TK w marcu 2019r.
OdpowiedzUsuńJeśli to był pierwszy wniosek o e.p. dopiero po wyroku TK, to żadne wyrównanie się pani nie należy.
UsuńTo byl 2 wniosek o przeliczenie emerytury po wznowieniu postepowania.Pierwszy byl w 2015r.
UsuńJa też w 2015 r miałam poraz pierwszy przeliczaną emeryturę i zawieszoną bo była mniejsza od wcześniejszej, a od marca 2019 roku jestem na e.p. Myślę, że jeżeli " przedawnionione" dostaną od 2013 roku wyrównanie to my otrzymamy od 2015 roku wyrównanie nie sądzę, że zostaniemy pokrzywdzone za to , że miałyśmy dzieci i byłyśmy na wychowawczym to by było wbrew logice.
UsuńPisze pani,ze pierwszy wniosek był w 2015r,czyli jest pani nieprzedawniona.Po wyroku TK przeliczono emeryturę.Jeżeli powszechna bez potrąceń wyszła wyższa to ZUS zwracał wyrównanie za 3 lata.Nie wiemy nic jak to było w pani przypadku.
UsuńJeżeli pisze Pani,że emerytura powszechna wyszła niższa niż wczesniejsza bez odliczeń to samo korzystniejsze przeliczenie opieki nad dziecmi może nie spowodować,że ona wzrośnie.To nie logika tylko czysta matematyka.
UsuńDo Anonimowy z 21:40 nie wszystkim ZUS zwracał wyrównanie za 3 lata. Z treści wynika,że to była standardowa procedura, a tak nie bylo
UsuńJestem r.1953 od marca 2009 r. na e.w. bez zwalniania się z pracy. Cały czas pracuję. W lipcu 2019 mam przyznaną e.p. bez pomniejszenia pobranych ale zawieszona ze względu na kontynuację zatrudnienia. Majac na uwadze obecną ustawę, aby skorzystać z e.p. to w terminie 6 miesiecy muszę zakończyć pracę i złożyć do ZUS świadectwo pracy?
OdpowiedzUsuńMyślę, że ustawa już pani nie dotyczy skoro ma pani w r. 2019 przyznana emeryturę bez pomniejszania. Może pani pracować tak długo, jak pani może (lub chce) i rozwiązać stosunek pracy i przedstawić świadectwo pracy w dogodnym dla pani momencie.
UsuńProszę innych o potwierdzenie.
W lipcu 2019 r wyliczono Pani jako pierwszakowi emeryture bez odliczeń.Tylko od pani zależy, kiedy zakończy pracę i ZUS odwiesi emeryture.Ustawa jak wejdzie w życie, już pani nie dotyczy.
UsuńDo 19:31 i 19:56. Bardzo dziękuję. Prawdopodobnie już w sierpniu zakończę pracę.
Usuń19:22:
UsuńNie rozumiem dlaczego Ty masz zawieszoną emeryturę powszechną. Po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego możesz dorabiać tyle ile chcesz. Pobierasz wtedy pełne wynagrodzenie i emeryturę. Dlaczego Ty tę emeryturę masz zawieszona?
Powinnaś chyba zwolnić się chociaż na jeden dzień i znów się zatrudnić jeżeli jesteś zatrudniona u tego samego pracodawcy. Wówczas będziesz miała całą pensję i całą emeryturę.
Usuń17:28;18:09 Jak wcześniej pisałam pobieram emeryturę w. bez zwalniania sie z pracy (po ukończeniu w.em. w pelnej wysokości). Natomiast aby podjąć wypłatę e.p. należy zwolnić się z pracy ( przynajmniej na 1 dzień) nie mozna pobierać e.p bez zwolnienia się z pracy.Jednak w moim przypadku nie ma wtedy powrotu bo stanowisko podlega konkursowi a wiadomo, że już w tym wieku i obecnym czsie nie mam szans. Mam przyznaną e.p.jako r. 1953 bez pomniejszenia wcześniejszych (korzystniejsza ale zawieszona z uwagi na kontynuację zatrudnienia) i nie chcę czegoś przeoczyć stąd moje pytanie z dn 21.06 godz 19:22
UsuńPani Jolu, a czy mozna sie zwracac do tej pani adwokat, którą Pani podaje na blogu, do pani Karolina Miara, i jak wyglada forma pomocy prawnej , odpłatnosc itd itd. Prosze przyblizyc informacje. Alina, Lublin
OdpowiedzUsuńKochana Alu, absolutnie nie ma powodu, dla którego potrzebowałabyś pomocy prawniczej.
UsuńPo pierwsze, dasz sobie radę z pismem sama.
Po drugie, masz już za mało na to czasu.
Po trzecie, jest to kosztowne. Państwo adwokaci obecnie nie udzielają indywidualnych porad bezpłatnie.
Po czwarte, sąd pyta tylko o to, czy się zgadzasz z wyliczeniem ZUS-owskim.
Jeśli nic nie napiszesz, to znaczy, że się zgadzasz.
Tu moja uwaga, czy masz rok po roku podana waloryzację, a nie tylko w 2020 r. Jeśli tak jest, to w porządku.
Sąd ma już, zapewne, gotowa linię orzeczniczą dla takich osób, jak Ty.
Ale, uważam, że warto napisać pismo procesowe.
Kierujesz je bezpośrednio do sądu (w 2 egzemplarzach).
Na początku piszesz, że:
Pismo procesowe
"Na wezwanie Sądu Okręgowego w ....sygn. akt .... w sprawie zajęcia stanowiska, co do wysokości obliczonej przez organ rentowy mojej emerytury bez odliczeń pobranych wcześniej świadczeń, oświadczam, iż nie zgadzam się z takim sposobem wyliczenia.
Obliczenia ZUS zawierają tylko waloryzację emerytury, ale zastosowano niekorzystne dla mnie wskaźniki przeliczeniowe (wskaźnik z tablicy średniego dalszego trwania życia z 2013 r., liczony, jak dla 60-ciolatki, czyli 253,7).
Wysokość mojej emerytury powinna być obliczona według najkorzystniejszych wskaźników z tablicy średniego dalszego trwania życia. Od 2013 r. przybyło mi ponad 6 lat, nie stałam się młodsza, tylko starsza. Dlatego uważam, że w obliczeniu emerytury powinnam być potraktowana jak osoba 66-letnia, a nie 60-tka.
Powinny też zostać uwzględnione zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki. ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował tylko do 2013 r., kiedy naliczono mi emeryturę powszechną. Pragnę zaznaczyć, że z emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej wypłaty.
Bardzo proszę Wysoki Sąd, aby zobowiązał organ rentowy do wskazania, na podstawie jakich przepisów, środki (kapitał i składki) zgromadzone na moim subkoncie zostały wyzerowane w roku 2013.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy, jaki i składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W treści decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej organ rentowy zamieścił zapis, że emerytura powszechna zostaje zawieszona, gdyż jest niższa od emerytury wcześniejszej, która będzie wypłacana.
UsuńZapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż dotychczasowe, jest pozaprawny. Przepisy ustawy emerytalnej nie znają instytucji prawnej przyznania i zawieszenia emerytury, jako świadczenia mniej korzystnego.
W zaistniałym stanie organ nie mógł zawiesić emerytury, bo nie zostały spełnione warunki z art. 104 ustawy, a tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia prawa do emerytury. Taka sytuacja zobowiązuje organ do waloryzacji zgromadzonego kapitału początkowego i zewidencjonowanych na koncie składek. Zatem faktycznie i prawnie, nieprzerwanie pobieram dotychczasową tzw. wcześniejszą emeryturę.
I w tej sprawie proszę Wysoki Sąd, aby zobowiązał organ rentowy do wskazania, na podstawie jakich przepisów zostało zawieszone moje świadczenie w 2013 r.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego mówi o jednolitych zasadach traktowania przez organ rentowy kobiet urodzonych w 1953 r. pobierających świadczenia na podstawie ustawy art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. Ja zostałam potraktowana w sposób niekorzystny dla mnie, niekonstytucyjny.
Odmowa ponownego ustalenia emerytury z najkorzystniejszymi aktualnymi wskaźnikami powoduje, że osoby pierwszorazowe, znajdujące się w identycznej sytuacji faktycznej, znajdują się w innej sytuacji prawnej, co narusza Konstytucję i jest niezgodne z celem wyroku TK opisanym w uzasadnieniu.
Zawarte w art. 32 ust. 1 Konstytucji postanowienie nakazujące "równe traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy stanowionego prawa nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub przyznających przywileje.
W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego należy wręcz stwierdzić, iż "równość w prawie" oznacza nakaz jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych. Wszystkie podmioty prawa (sytuacje) charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.
Należy zauważyć, iż zasada równości odnosi się do zakazu różnicowania sytuacji prawnej adresatów danej normy, czyli ma ona charakter podmiotowy.
Założeniem zasady sprawiedliwości społecznej (rozdzielczej) jest idea jednakowego traktowania wszystkich ludzi w obrębie określonej klasy (kategorii). Być sprawiedliwym to jednakowo traktować istoty różne z pewnego punktu widzenia tj. mające tę samą cechę charakterystyczną, istotną dla danej klasy, kategorii ludzi […]. Równe traktowanie oznacza stosowanie takiej samej miary wobec wszystkich zainteresowanych otrzymywaniem rozdzielonych dóbr, a więc ocenianie ich sytuacji wobec tych samych kryteriów oraz poświęcenie równej wagi ich potrzebom i interesom.
Pani Jolu czy rewaloryzowac emeryturę od 2013 i do kiedy
UsuńDo obliczenia pierwsze waloryzacji weż dane z 2014 r.od 1 marca 2014 r.
UsuńA jak masz policzone według ZUS?
Nie wiem, w jakim miesiącu złożyłaś wniosek o ep, ale od marca 2013 była waloryzacja i wtedy uwzględniono nowe dane.
To obliczenia w przybliżeniu, ale chodzi o takie przybliżone dane.
a, i do roku 2020.
UsuńChociaż nasze pisma dotyczą roku 2019.
Waloryzuj do roku 2019, a potem dodaj 70 zł i masz waloryzację od 1 marca 2020 r.
Wniosek złożyłam w kwietniu 2013 to w marcu była już rewaloryzacja ale rewaloryzowac do dnia dzisiejszego?
UsuńTak. Do marca 2020 r., tak jak masz w piśmie sądowym.
UsuńPani Jolu kochana, jakze jestem Pani niezmiernie wdzieczna za tak wyczerpującą odpowiedz, za poswiecony czas i wysiłek, nic nie przychodzi samo.
UsuńTak, waloryzację mam podaną rok po roku.
Podeprę sie Pani trescią jakże wyczerpującą.
Serdeczne dzieki, gdyby Pani mieszkała w moim miescie, zobowiązana jestem , mam dług wdziecznosci.Miałam podobne przemyslenia, przecież niczym sie nie róznimy od "pierwszaków".Pozdrawiam gorąco, zdrowia i sił dużo. Alina, Lublin
Także jestem wdzięczna Joli.Gdyby nie ona to napewno nie odwołała bym się do Apelacyjnego. Jestem przedawniona. Wysłałam odwołanie 2 czerwca i nie będę wycofywała. Czekać będę cierpliwie. Z tego co mi wiadomo to sądy warszawskie (mimo że w stolicy nie mieszkam) orzekają na niekorzyść emerytek. Musimy czekać na ustawę ale czy wejdzie ???. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia. Basia
UsuńBasia ustawa trafiła do Senatu.Senat ma miesiąc na jej opracowanie.Póżniej trafi do Prezydenta który ma 21 dni na jej podpisanie.Póżniej trafi do Dziennika Ustaw i wtedy pole do działania ma Zus.
UsuńCzekamy i czkamy może w 2020r się doczkamy większej emerytury .Przedawniona emerytka.
Z senatu ustawa z powrotem trafia do sejmu. Dopiero po jej przyjeciu trafia do prezydenta który ma 30 dni na podpisanie lub nie.
UsuńW ustawie pisze,że ZUS przeliczy z urzędu dopiero po 6 miesiacach od wejścia ustawy w zycie.
UsuńJestem rocznik 53. Przedawniona, do chwili obecnej pracuję na pełnym etacie, odprowadzam składki - za 44 lata pracy. Emeryturę wcześniejszą na dzisiaj , za dodatkowo wypracowane lata pracy mam większą o ok. 280 zł. Po wyroku TK nic nie otrzymuję. Kobieta 53, która ma przepracowane 35 lat pracy. Z niewiedzy lub przezorności na swoje szczęście nie złożyła wniosku o przeliczenie, nawet z mniejszym kapitałem na 01.01.2013 r w chwili obecnej otrzyma ponad tysiąc zł podwyżki. I dobrze. Ale czy w naszym kraju należy być uczciwym ?, odprowadzać składki ?.Mam sprawę w Sądzie, teraz pozostała mi już tylko apelacja. w pismach do sądu podnoszę sprawę waloryzacji kapitału, o nieważności zapisu o zawieszeniu, chociaż u mnie nawet nie zawieszona. Czytając wprost ma się wrażenie że przyznano mi emeryturę tą którą miałam. Efekt, przeliczenie emerytury z dodaniem odjętych składek. W pozostałej części umorzenie postanowienia bez uzasadnienia. Emerytura wcześniejsza wyższa. E-a
UsuńMam tak samo, 45 lat pracy i nic nie zyskam. Jestem przedawniona, pracowałam oprawie 12 lat od 2008 roku,(e. w) Moja koleżanka nie pracował, od roku ma wyższą emeryturę o 1500zł.Złożyłam apelację... czekam, nic ...cisza, Sąd milczy. pozdrawiam
UsuńDo Pani z 22:37
UsuńProszę nie mieć mi za złe, że pytam, ale mnie to zainteresowało. Czy w roku 2013 wcześniejsza emerytura Pani i Pani koleżanki była podobnej wysokości?
Moja była wyższą
UsuńCzy emerytura powszechna Pani z godz. 22:37 i 23:46 stała się teraz, po wyroku TK niższa od emerytury jej koleżanki - pierwszaka, która chociaż nie pracowała, to dostała podwyżkę 1500 zł?
UsuńJestem wciąż e. w. walczę,....czyli czekam na Sąd Apelacyjny. Czasami mam wrażenie, że don Kichot to miał "....KLAWE ŻYCIE"
UsuńOdebrano nam możliwość przeliczenia dodatkowo po przepracowaniu na e.wczesniejszej ponad 30 miesiecy z nową kwotą bazową co bardzo zaniza emeryturę.
UsuńNieprzedawniona.Po wyroku TK przeliczono mi i mam wyższą.Czy należy mi się wyrównanie?
OdpowiedzUsuńWyżej jest wyjaśnienie, nie należy się wyrównanie.Jestem w tej samej sytuacji.Pozdrawiam.Danuta
UsuńZależy, od którego roku masz przeliczenie emerytury.
UsuńJeśli tylko wg art. 114 ustawy emerytalnej, od 2016 r., a decyzję o emeryturze powszechnej z wcześniejszego roku, to różnicę powinnaś otrzymać.
Pani Jolu , wydaje mi się że pani zadająca pytanie była ,,pierwszakiem" i po wyroku TK wystąpiła o przejście na ep i w takiej sytuacji nie należy się wyrównanie.Pozdrwaiam.Danuta
UsuńNieprzedawniona.Pierwszakiem nie jestem. Od 2014r po złożeniu wniosku o EP (mniejsza od wczesniejszej) cały czas do 2019 pobieralam wcześniejszą.
OdpowiedzUsuńPo wyroku TK pprzeliczono i mam niewiele wyższą sprawa w Sądzie.Czy należy mi się wyrownanie?
Tak
UsuńUstawa naprawcza jest już w Senacie. Druk numer 149.
OdpowiedzUsuńNa początku projekt musi trafić do senackiej ko!isji praworządności ,później do senatu i potem z powrotem do sejmu ,a po przegłosowaniu do podpisu prezydenta i ogłoszenie w dzienniku ustaw
OdpowiedzUsuńWitam, jestem nie przedawniona, przeliczono mi emeryturę po Wyroku TK, powszechna nizsza niż wcześniejszą, wypłacana do dzisiaj, cały czas pracuję, mam sprawę w sądzie od ponad roku, ostatnia rozprawa w sądzie 29.07.2020 r. Co ze mną, czy niezależnie od wyroku na moją korzyść lub nie czy mnie też obejmie powtórne przeliczenie emerytury powszechnej, czy będę mogła zgodnie z ustawą złożyć wniosek o przeliczenie, czy będę mogła przejść na wyższą emeryturę powszechną, napiszcie do mnie, Anna
OdpowiedzUsuńCytat z "Gazety Prawnej":
OdpowiedzUsuń"Kobiety urodzone w 1953 r. to niejedyne osoby, które powinny mieć możliwość przeliczenia emerytury na korzystniejszych zasadach – uważają posłowie opozycji. Postulowali poszerzenie kręgu beneficjentów. Bezskutecznie."
https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1484067,emerytki-z-rocznika-1953-zmiana-naliczanie-emerytury.html
Skoro tak bardzo byli za rozszerzeniem beneficjentów to dlaczego nie zagłosowali "przeciw". 455 posłów było za tym by dodać tylko tych "zasłużonych" z rocznika '53 i ograniczyć kobiety z tego rocznika którym emerytura wcześniejsza została przyznana na podstawie art. 46 w zw. z art. 29.
OdpowiedzUsuńDlatego, bo są wybory i to zostałoby wykorzystane przez PiS jako "przeciwnicy biednych kobiet"
UsuńTo jest Twoje wyjaśnienie jako osoby przeciwnej PIS. A skąd wiesz jaknto byloby potraktowane? Czy robili próby? Takie opowiastki to dla małych dzieci może by w to uwierzyły.
UsuńDo 19:31
UsuńTen kij ma dwa końce.
Teraz senacka większość zgłosi poprawki do tego rządowego bubla, m.in. rozszerzające grupę beneficjentów (tak, jak to było w projekcie senackim) i PiS będzie miał zgryz, czy je odrzucić, gdy poprawiona ustawa powróci do Sejmu.
ciąg dalszy:
UsuńUstawa z poprawkami Senatu będzie pewnie głosowana w Sejmie już po wyborach, więc PiS nie będzie się szczypał i poprawki Senatu odrzuci.
W relacji na żywo z czytania ustawy,minister wyraźnie powiedział,że budżet w tym roku tego nie udźwignie.Dlatego początek 2021r, bo musi to być zapisane w budżecie A jak będzie......?
OdpowiedzUsuńTo znaczy ze dalej musimy walczyć z ZUS w Sadach o naprawienie naszej szkody aby przeliczal wg aktualnych wskaźników
UsuńNiektóre panie mają już wykonane wyroku przez ZUS ,mam pytanie jak długo czekały na nową decyzję.Jesli ktoś odpowie to bardzo dziekuje
OdpowiedzUsuńjestem nieprzedawniona. ZUS wydał nową decyzję. Powszechna niższa. W decyzji brak szczegółowych odniesień do przeliczeń. Tylko informacja że zastosował cyt."wszystkie zmiany w wysokości świadczenia". Nie liczę na więcej po wejściu ustawy. Zresztą minister przyznał że zwiększone emerytury obejmują ok. 60 % rocznika 1953. ONI to już wiedzą. Mają przecież wszelkie dane. Pozdrawiam
UsuńPytanie, 9,21,to dopiero teraz masz wydana decyzję? Ja otrzymałam Dec. W maju 2019 r. Zaskarżyłam do Sądu, że nie zgadzam się z wyliczeniem ZUS.
UsuńJestem nie przedawniona i też mi wyliczyli powszechną niższą niż wcześniejszą, ja cały czas pracuję, rozprawa 4 jest przede mną, nie odpuszczę, składki i nasz kapitał początkowy to są moje pieniądze, którymi dysponuje ZUS, Państwo, Ustawa to ustawka, ZUS będzie robił trudności komu się da, pozdrawiam i życzę sił, Anna
Pani Anno ,słuszna decyzja i całego serca życzę żeby wszystko się powiodło.Jestem przedawniona i moja droga przez sądy już się zakończyła pozytywnie czekam tylko na decyzję.Jeszczeraz życzę pani i wszystkim paniom oczekującym w sądach dobrych wyrokow
UsuńDo 10,46
UsuńDecyzja ZUS po wyroku TK bez pomniejszeń...
A od tej decyzji nie odwolalas się do Sądu?
UsuńChciałam zapytać na czym polega wygrana w sądach pań przedawnionych . Czy tylko na nie potraceniu zgodnie z wyrokiem TK, czy może tez wysokość wskaników do życia.Jeżeli mogłaby któraś z pan przedawnionych napisać. Dziekuję
UsuńJestem przedawniona i wyrok mam taki jaki jest w projekcie ustawy
UsuńDo Unknown
OdpowiedzUsuńJasne że się odwołałam. ZUS pomniejszył, ep wyszła mniejsza, Sąd prosi ZUS o wyjaśnienie, ja się nie zgadzam, Sąd znowu wzywa o dodatkowe argumenty, ja je przedstawiam i tak wkoło Macieja/macieju. Wyraźnie Sąd nie chce rozstrzygnąć tego sporui czeka na ustawę, żeby sprawę umorzyć. Już wiem, że jestem w tej cześci emerytów którzy nie dostana nic. Zgadzam się z opiniami, że ZUS doskonale wie komu przysługuje wyższa emerytura. Mają przecież wszelkie dane, a systemy informatyczne mogą wiele, by już dziś ustalić kwoty. Przychylam się do opinii że z rocznika 1953 podwyżką będzie objęta 60 % część emerytów. Ja jestem w mniejszej połowie, mimo trwającego procesu / dla samego procesu. Pozdrawiam
Kiedy mam się zgłosić po odbiór wyroku? Rozprawę miałam 5 maja.
OdpowiedzUsuńZależy jaki był wyrok jeśli na korzyść to ZUS może złożyć apelację można dodanego sądu zadzwonic
UsuńW sądzie okręgowym czy apelacyjnym?
UsuńCzy może ktoś napisać jak przeliczyc emeryturę wg nowej ustawy.
OdpowiedzUsuńWypowiedź Pani Joli z 21.06.godz 18.37 pomoże.
UsuńCzy jeśli ZUS wypłacił zaległość za 3 lata t czypo wejściu ustawy przeliczy od 2013 r
OdpowiedzUsuńTak,przeliczy.
UsuńWitam
OdpowiedzUsuńMam pytanie, jak długo oczekuje się na wyrok SO z uzasadnieniem. Pozdrawiam Barbara
Jeśli ZUS nie złoży apelacji to 14 dni oczywiście jeśli złożyło się wniosek w ciągu 7 dnido sadu
UsuńJa czekałam na sam wyrok SO (posiedzenie niejawne) około 11 miesięcy. O uzasadnienie pisemne wystąpiłam zaraz po wyroku oddalającym. Otrzymałam go szybciutko po 7 dniach. I zaskarżyłam wyrok sądu okregowego do Apelacyjnego. Wysłałam 2 czerwca. Teraz znowu się poczeka. Zobaczymy. Jestem przedawniona. Pozdrawiam Basia
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńjestem nieprzedawniona, emerytura wcześniejsza wyższa od powszechnej o blisko 500 zł, przeliczona po wyroku TK w 2019 r.
Dziś dostałam odpowiedź na apelację, którą złożyłam po oddaleniu mojego odwołania przez SO przeciwko ZUS w sprawie najkorzystniejszego przeliczenia mojej emerytury.
1. Oddalenie apelacji
2. Zasądzenie kosztów postępowania apelacyjnego (w tym kosztów zastępstwa procesowego) wg norm przepisanych.
Nie wiem co o tym myśleć i czy coś powinnam zrobić?
Skąd mam wiedzieć jakie to koszty? W tej odpowiedzi nie są podane żadne kwoty
W apelacji prosiłam o nieuwzględnienie ewentualnego żądania ZUS zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.
Oprócz apelacji złożyłam też Wniosek o wycofaniu wniosku o przyznaniu emerytury w 2014 r.
Na końcu tej odpowiedzi na apelację jest napisane o braku możliwości wycofania wniosku z 2014 r.
Jolu, napisałam do Ciebie na maila, odezwij się proszę.
Irena53
Ireno, na razie tutaj Ci odpowiem.
UsuńSpokojnie, nic się jeszcze nie dzieje. Otrzymałaś teraz odpowiedź ZUS na Twoją apelację. ZUS prawie zawsze odpowiada zarówno na odwołanie do Sądu Okręgowego, jak i Apelacyjnego. I wiadomo, co napisze w tych odpowiedziach. Chce oddalenia apelacji i to uzasadnia.
Teraz Ty powinnaś napisać odpowiedź na tę odpowiedź ZUS-u. Generalnie trzeba napisać, że podtrzymujesz swoje stanowisko, wyrażone w apelacji i spróbować odpowiedzieć na argumenty ZUS znajdujące się w odpowiedzi ZUS.
Chyba wcześniej pisałyśmy o tym, że szanse na wygraną są znikome, ale próbować trzeba.
ZUS żąda zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, ale czy Sąd je zasądzi, nie wiadomo. Ty pisałaś w apelacji prośbę o nieobarczanie Ciebie tymi kosztami. Jak Sąd zrobi, nie wiadomo.
Tak, że spokojnie, nie denerwuj się. Postaram się napisać Ci wzór odpowiedzi.
I jeszcze raz napiszę, szanse na uzyskanie przeliczenia z korzystniejszymi wskaźnikami, są marne.
Do Ireny 53
UsuńNapisz proszę czym ZUS uzasadnia oddalenie apelacji.
Do Anonimowego z 20:56
UsuńUzasadnienie ZUS tak w skrócie to:
Apelacja bezzasadna i nie zasługuje na uwzględnienie.
Mnóstwo paragrafów i zdanie podsumowujące całość:
Wniosek o emeryturę złożony w marcu 2014 r. zatem brak jest podstaw do obliczenia waloryzacji kapitału początkowego i składek. Dotyczy to również obliczenia dalszego średniego trwania życia.
Ponadto brak możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną z marca 2014 r. gdyż wniosek został rozstrzygnięty prawomocną decyzją.
Jeśli chcesz aby napisać Ci te wszystkie paragrafy, to proszę napisz. Podpisz się imieniem, to będzie nam łatwiej i miłej.
Pozdrawiam
Irena53
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Dopytuję się o stanowisko ZUS, bo w moim przypadku na moje prawie 3-stronnicowe pismo procesowe, odpowiedź ZUS to pół strony (łącznie z adresem) i podaje argumenty łatwe do obalenia, żeby nie powiedzieć kłamliwe odnośnie niemożności przeliczenia na aktualnych danych. I tak się zastanawiam dlaczego tak postępuje. Może dlatego, że będzie to dopiero pierwsza rozprawa w SO i zamierza się do sprawy przyłożyć dopiero w SA? Po prostu nie wiem co na ten temat myśleć. Jestem tak jak Ty nieprzedawniona. Sprawa w SO na początku lipca. Nie domagam się wycofania wniosku. Chodzi mi tylko o korzystne przeliczenie.
UsuńTeresa
Tereso, w moim przypadku SO wydał wyrok odrzucający mój wniosek o korzystniejsze przeliczenie mojej emerytury na posiedzeniu niejawnym. Ja o niczym nie byłam powiadomiona.
UsuńZłożyłam więc kolejny wniosek o uzasadnienie wyroku. Po odpowiedzi z mnóstwem paragrafów, złożyłam apelację do SA.
I właśnie dostałam odpowiedź czyli jej odrzucenie.
Czekam teraz na pomoc Joli, bo sama nie wiem co robić.
Pozdrawiam
Irena53
Dziś dowiedziałam się że wygrałam sprawę w Sądzie Apelacyjnym na posiedzeniu niejawnym 20.05.2020r we Wrocławiu.Sąd oddalił wszystkie roszczenia ZUS i nakazał ponowne przeliczenie emerytury z wyrównaniem od orzeczenia TK 03.2019r .
OdpowiedzUsuńWitam Serdecznie!! Jak się dowiedziałaś o tej informacji, bo ja również czekam na informację w podobnej sprawie. Nie wiem czy mam zadzwonić do Sądu czy czekać.Pozdrawiam!!
UsuńDo 22:27 jesteś nieprzedawniona ?
UsuńPosiedzenie senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej w sprawie ustawy naprawczej odbędzie się 30 czerwca (wtorek) o godz. 14, a posiedzenie Senatu w tej sprawie - w dniach 1 do 2 lipca.
OdpowiedzUsuńA nikt nie pisze czy zus wypłacił pieniądze z wygranej sprawy ,czy są takie osoby.
OdpowiedzUsuńJestem przedawniona.Zadzwoniłam do Sądu by się dowiedzieć co się dzieje w mojej sprawie ponieważ minęło 7 miesięcy kiedy ZUS się odwołał do Sądu Apelacyjnego i dowiedziałam się że sprawa się odbyła 20.05.a dzwoniłam 23.06.Teraz muszę złożyć wniosek o uzasadnienie wyroku.
OdpowiedzUsuńJak załączyć swoja opinię do ustawy jak tam przy wypelnianiu formularza jej nie ma?
OdpowiedzUsuńAdresy skopiowane z Jotowni.
UsuńAdres e-mail senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej:
krps@senat.gov.pl
Fax do Komisji:
22 694-93-12
Telefon do Komisji:
22 694-91-80
Kontakt z Senatem – przez Dział Petycji i Korespondencji:
kontakt@senat.gov.pl
Waloryzacja za 1 kwartał 2020r.wynosi ponad 12 procent,czy to chodzi o składki osób, które jeszcze pracują i odprowadzają składki?
OdpowiedzUsuńJesli ktoś odchodzi na emeryturę, to waloryzacji NIE PODLEGAJĄ składki za kwartał, w którym odchodzi na emeryturę i za kwartał poprzedzający (czyli ostatnie 4-6 miesięcy). Osoba taka ma następujace waloryzacje (np. składa wniosek w lipcu 2020r): waloryzację roczną za 2018r i 4 waloryzacje kwartalne za II kw. 2019, za III kw.2019, za IV kw.2019 i za I kw. 2020r. Dla takiej osoby waloryzacja składek zapisanych na koncie w 2018r wyniesie ok. 25%, kolejnych składek oczywiście mniej. Proszę sobie zobaczyć waloryzacje roczne i kwartalne na stronie ZUS. Zatem waloryzacja za i kw. 2020r dotyczy zarówno składek odprowadzonych w tym kwartale jaki składek wcześniejszych.
UsuńKonto osoby, która wniosek o emeryturę złoży w lipcu 2020 r., jest waloryzowane 2 wskaźnikami:
Usuń1) wskaźnikiem waloryzacji rocznej z czerwca 2020 r.
2) wskaźnikiem waloryzacji za I kwartał z lica 2020 r.
Do 16:56 BZDURY PISZESZ !
UsuńCiekawa jestem czy umieszcza wszystkie nadesłane uwagi obywatelskie? Wysłałam w niedzielę i we wtorek jeszcze jej nie ma.
OdpowiedzUsuńJa wysłałam 2 w niedzielę za pomocą kliknięcia w adresy e-mail senatu i Komisji Rodziny- w użyciu jest program Outlook Express. te pisma nie zostały opublikowane. W poniedziałek wysłałam mocno skróconą wersję pisma za pomocą e-PUAP. I to pismo zostało opublikowane- we wtorek rano było w uwagach obywatelskich. W poniedziałek wysłałam także 2 maile zwykłe do Senatu i Komisji Rodziny- te też nie zostały opublkowane.
UsuńDzisiaj bylo posiedzenie Senatu w naszeilj sprawie.
UsuńOgladalam w internecie.
Borowski dobrze powiedzial. Ale min. Szwed?????
Dzisiaj o 11.00 posiedzenie Senatu, na którym będzie głosowana ustawa w spr. art.25 ust 1 b. myślę, że można wysyłać pisma do senatorów, bezpośrednio na ich maile.
OdpowiedzUsuńPo posiedzeniu Senatu mam wrażenie że ktoś zażartował z emerytow,na pytanie jednego z senatorów w sprawę odsetek padł odp że są zawarte w przeliczeniu emerytury ,przecież w projekcie nie ma mowy o tym , ściema!
UsuńPan Szwed tak odpowiedział, bo uważa, że tyle nabierzemy kasy że już wystarczy, ale to są nasze pieniądze i ZUS
Usuńnam łaski nie robi.Odnosnie dziedziczenia to tez powiedział, że w zusie nie ma dziedziczenia, ale ustawa wejdzie w życie za 6 miesięcy. Daj Boże abysmy wszystkie dożyły.
Ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia w monitorze rządowym zwykonaniem jej od stycznia 2021
UsuńProszę o wyjaśnienie dlaczego
OdpowiedzUsuńCzęść emerytur po przeliczeniu
Będzie wyższa a część nie
Nie rozumię dlaczego tak się dzieje.
Kobiety znowu piszecie jakieś pisma do senatorów czy wiecie o co wam chodzi chyba nie.zajeli się nasza sprawa o co jeszcze chodzi podziwiam mamy trochę lat siły już mniej wirus nie ustępuje wojowniczki z was młodsi tak nie szarpią się takie trudne czasy tyle nieszczęść powodzie itp.
OdpowiedzUsuńPonieważ część rocznika niefortunnie złożyła na początku 2013 r wniosek o przeliczenie emerytury.Z chwilą przeliczenia wyzerowano zgromadzony kapitał.Emerytury większej nie otrzymano,Ale pozostawiono łaskawie wcześniejszą bo była wyższa.Teraz ten wniosek jest tarczą obronną zus,owszem przeliczą emeryturę ale na dzień złożenia tegoż wniosku.Wychodzą małe podwyżki A te osoby które pracują lub pracowały nic nie zyskują.Tylko kobietom które nie składały wniosku wychodzą całkiem spore podwyżki ponieważ kapitał przeliczany jest na dzień dzisiejszy.Taka mała różnica czyni cuda E-a
OdpowiedzUsuńDziewczyny oglądam Senat my nieprzedawnione nic nie zyskamy. Ja po TK zyskalam 60 zl...A Nie wiem czy mi dadzą wyrownanie A moja EP w 2014r wyszla wyższa a pobieralam wcześniejszą do 2019r
OdpowiedzUsuńPonieważ rocznik 53 podzielono na osoby pierwszorazowe ( nie składały wniosku o przeliczenie lub złożyły i zdążyły wycofać )) i te gorsze, czyli składały wnioski, których nie wycofały bo nie miały takiej wiedzy lub było po terminie . Zgodnie z proponowaną ustawą tzw. emerytki pierwszorazowe otrzymują przeliczenie emerytury z waloryzacją kapitału na dzień dzisiejszy , pozostałym będzie przeliczona na dzień złożenia wniosku, czyli bez waloryzacji kapitału, gdyż ten został wyzerowany w momencie przeliczenia teoretycznej emerytury a której faktycznie nigdy nie otrzymały. Jest jeszcze grupa, która pracowała lub do chwili obecnej pracuje. Ta grupa z przeliczenia emerytury zgodnie z proponowaną ustawą nic nie zyskuje chyba za karę , że odprowadzała składki ZUS. E-a
OdpowiedzUsuńJedno sprawiedliwe wyjście z tej sytuacji,To przeliczanie emerytury wszystkim emerytki na moment ukończenia 60 lat.Przedawniona,nie przedawnienia,pierwszak przeliczenie z urzędu po ukonczeniu 60 lat. Czy pierwszak prawo do e.powszechnej nabywa dopiero w 2019r? Tylko emerytka wcześniejsza,ktora pracowała do 2019r powinna mieć przeliczenia emeryturę z waloryzacja kapitalu na 2019r.
UsuńOglądałem Senat. My nieprzedawnione którym wyszla Ep parę zł wyższa nic nie zyskamy. Nawet nam nie wyrownaja np.od 2014r Niestety.Jutro napisze pismo do Pana Prezynta nie wiem czy dotrze moje pismo do Pana Prezydenta.Opisze swoją sytuację
OdpowiedzUsuńna jaki adres pisze Pani do Prezydenta? Ma Pani jakiś mail? W poniedziałek Prezydent będzie na debacie w Końskich. Każdy mu może zadać pytanie. Proponuję, żeby każda z nas, która ma pytania, napisał do niego. Adres, na który już można wysyłać pytania: debataprezydencka2020@tvp.pl
Usuńhttps://finanse.wp.pl/emerytura-kobiet-z-rocznika-53-senat-chce-rozszerzenia-wyrownan-6527316007975042a
UsuńKancelaria Prezydenta RP
Usuńul Wiejska 10
00-902 Warszawa
Tel 22 695 29 00
mail:listy [at]prezydent.pl
Adres do Pana prezydenta www.prezydent.pl/kontakt/.
UsuńNa tej stronie znaleźć można wszystko.
A wy przedawnione wyladujecie po ustawie jak my nieprzedawnione.Jak wam wyjdzie EP w 2013r niższa od wczedniejszej to nic nie zyskacie tak obiczyl Rząd i już wie ile osób dostanie podwyższenie . Pozdrawiam pokrzywdzone emerytki przedawnione i nieprzedawnione
OdpowiedzUsuńWedlug tej ustawy cieszę sie że kochane moje emerytki po tylu latach którym wyszla EP w 2013 r wyższa dostana parę złotych wiecej tak jak my nieprzedawnione.A ustawa wejdzie za pół roku . życzę wszystkim doczekania.Serdecznie pozdrawiam
OdpowiedzUsuńTo by było nienormalne jak by nam nieprzedawnionym nie wyrównali jeżeli wyrównają przedawnionym za 5 lat. Ja jestem nieprzedawniona w 2015 roku złożyłam wniosek w związku z ustawą o urlopach wychowawczych. Niestety wówczas odliczyli pobrane emerytury, wyszło mniej i zostałam na wcześniejszej do 2019 r. Po wyroku TK wyszło o 150 zł więcej po przeliczeniu bez odliczenia pobranych emerytur w 2015 r. Dlaczego nie mieli by mi wyrównać od 2015 roku przecie nam nie zwaloryzowali kapitału do 2019 roku. To tylko pierwszaki miały takie szczęście. Dokąd nas tak okradać będą. Gdzie są pieniądze mojego męża, który przepracował 36 lat nie dożył emerytury i nikt z jego kapitału nie skorzystał. A teraz mnie jeszcze okradają!!!??? Mam niewielką emeryturę, choruję i naprawdę żyje mi się ciężko. Cały czas jest inflacja, wszystko drożeje a emeryci zostali okradzeni przez złodziejskie ustawy, których nawet prawnicy nie rozumieją i każdy po swojemu interpretuje.
OdpowiedzUsuńPieniądze męża? Nigdy ich nie było. Jego składki to pieniądze emerytów. A ZUS to nie bank, tylko ubezpieczenie jak OC za samochód,którego też nikt nie zwraca,jeśli wypadku nie było.
UsuńPiszą że srednio dostaną o 200zl mi wychodzi 20zl a zawsze cos.
OdpowiedzUsuńjestem przedawniona gdybym wniosek złożyła chociaż w 2014r to bym zyskała ale ja złożyłam wniosek w 2013r i nic nie zyskuje to jest niesprawiedliwe
OdpowiedzUsuńWitam wszystkich,22.07.2020 mam rozprawe we Wroclawiu w Sadzie Apelacyjnym w sprawie wycofania wniosku z 2014 jestem nieprzedawniona. Obecnosc nieobowiazkowa. Jolu czy w takiej sytuacji moge jako dowod do sprawy wyslac opinie Bieglego Sadowego w sprawie wyliczenia mojej emerytury powszechnej z korzystnymi skladnikami w ktorej jest rowniez ujeta opinia w sprawie wycofania wniosku. Bieglego powolal Sad Okregowy w Jeleniej Gorze do drugiej mojej sprawy dot przeliczenia emerytury z korzystnymi skladnikami.
OdpowiedzUsuńCzy biegły w opinii zaleca lub wskazuje na możliwość wycofania wniosku? Jak się odnosi do tej kwestii? Jeśli tak to ja bym wysłała. Pozdrawiam
UsuńKto potrzebuje aż 6 miesięcy rząd czy ZUS to bardzo długo czym to uzasadniają znowu stres a potem jeszcze sąd cywilny o wypłatę przez ZUS odsetek gnębią nas trudno wytrzymać
OdpowiedzUsuńA czy przypadkiem nie chodzi tutaj o dwa różne sposoby wyliczenia emer. Wcześniejszą wg starych zasad, powszechna wg nowych zasad. Nie wiedzialysmy będąc na eme wcześniejszej, że zmienia się zasady obliczenia emer powszechnej. Emer wcześniejszą nie była wypłacana w pełnej wysokości. Mogę się mylić ale chyba takie informacje uzyskałam w ZUS w 2008 r.
OdpowiedzUsuńDziewczyny eme wcześniejszą mamy wyliczona wg starych zasad, a powszechna wg nowych. Będąc na emer wczes nie wiedzialysmy że zmienia się zasady obliczenia emer. Rok 1953 miał być ostatni wyplacany ze starego portfela. Jest namieszane masło mydło i powiodło wszyscy się w tym chaosie gubią. Pozdrawiam Teresa
OdpowiedzUsuńTeraz czas na emerytki rocznik 54.
OdpowiedzUsuńSenat przyjął zmianę ustawy bez poprawek, a Prezydent na pewno ten bubel podpisze i jeszcze będzie się tym faktem szczycił. Ja, mężczyzna rocznik 1950, jak i wielu innych zostaliśmy na lodzie. od 2015r. jestem na emeryturze powszechnej (bo była ciut wyższa niż wcześniejsza), czy ktoś podpowie co powinienem w tym momencie zrobić, skoro na razie zgodnie z przepisami nie mam szans na wyliczenie emerytury bez odliczeń?
OdpowiedzUsuńNo nie wiadomo czy podpisze jak ustawa narusza art. 32 Konstytucji. Gdzie w wyroku Trybunalu jest mowa o wszystkich z rocznika 1953? Wyrok TK nie obejmuje mężczyzn. Wiec ustawa nie jest wykonaniem wyroku TK.
UsuńSenat przyjął ustawę bez poprawek - czyli obejmuje ona tylko rocznik 53. Teraz tylko podpis prezydenta i publikacja w Dzienniku Ustaw.
OdpowiedzUsuń