17 stycznia 2025

Dalszy ciąg dyskusji

44 komentarze:

  1. Nowe info na jotowni:
    "Ważne dla „innych” roczników
    Postanowieniem z 19 listopada 2024 r., I USK 435/23, Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej ZUS i zasądził od Zakładu zwrot kosztów zastępstwa procesowego wraz z ustawowymi odsetkami na rzecz emeryta!"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ładnie, tylko sprawa ciągnęła się od 13 VIII 2020 do 19 XI 2024. Ponad 4 lata !

      Usuń
  2. Opublikowany został nowy wyrok w sprawie przeliczenia emerytury odnośnie wniosku pani, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny w 2011 r. – emerytura art. 183 ustawy o emeryturach.
    Wyrok Sądu Okręgowy w Toruniu, data orzeczenia: 2024-12-17, data publikacji: 2025-01-16.Wyrok opublikowano na stronie orzeczeń sądów powszechnych.
    Orzeczenia Sądów Powszechnych link –„nia.ms.gov.pl” lub link podany na bliogu Jotowni.
    W dniu 7.10.2024 r. ubezpieczona złożyła w ZUS oddziale w T. wniosek o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK z 4 czerwca 2024 r. (SK 140/20) i ponowne przeliczenie jej emerytury, wypłatę wyrównania (wraz z odsetkami) za okres wypłaty zaniżonej emerytury i przeprowadzenie zaległych waloryzacji ustalonej miesięcznej emerytury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ta pani rzeczywiście osiągnęła powszechny wiek emerytalny w 2011 roku , tzn. urodziła się w roku 1951? Przecież to nie ma sensu...
      Jeśli w roku 2017 "wskaźnik dożycia" wynosił dla niej 250,6 miesiąca, no i odjęto jej wtedy "wcześniejsze" emerytury, to jednak jest chyba znacznie młodsza?

      Cytuję fragmenty uzasadnienia:

      "W dniu 23.09.2011 r. ubezpieczona A. W. (ur. (...)) złożyła wniosek o emeryturę. Decyzją z dnia 18.10.2011 r. przyznano ubezpieczonej zaliczkę na poczet przysługującej emerytury od 22.10.2011 r. tj. od osiągnięcia wieku emerytalnego, obliczonej na podstawie art. 183 ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z FUS, w kwocie 1763, 28 zł. W decyzji z 3.02.2012 r. przeliczono z urzędu emeryturę od 22.10.2011 r., ustalając ją na kwotę 1764, 63 zł."

      i dalej:
      "W dniu 23.10.2017 r. ubezpieczona złożyła wniosek o emeryturę. Decyzją z 7.11.2017 r. organ rentowy przyznał ubezpieczonej emeryturę w kwocie 1745, 86 zł, od 1.10.2017 r. tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury. Wysokość emerytury ustalono w ten sposób, że od podstawy obliczenia emerytury – stanowiącej sumę kwoty 63 184, 86 zł (kwota zewidencjonowanych i zwaloryzowanych składek na koncie) i 511571, 71 zł (kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego) – odjęto 137242 zł (sumę kwot pobranych emerytur), a następnie podzielono to przez 250, 60 miesięcy (wskaźnik średniego dalszego trwania życia)."

      Usuń
    2. Może w uzasadnieniu wyroku jest pomyłka i chodziło o emeryturę w niższym wieku na podstawie art. 184, a nie o emeryturę na podstawie art. 183?

      Usuń
    3. Może być tak,że kobieta z 1951r. złożyła wniosek
      w 2011r. i ZUS przyznał jej em.mieszaną-art.183/ o ile wcześniej nie pobierała wcześniejszej/.Wniosek z 2017 może o kapitałową?

      Usuń
    4. Chyba nie można przejść z mieszanej otrzymanej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego na "czystą" kapitałową po kolejnych 6 latach? No i skąd by się wzięło to pomniejszenie stanu konta o sumę emerytur pobranych przez ponad 5 lat, przyznanych po ukończeniu 60 lat? Coś tu nie gra. To chyba jednak błąd - art. 183 zamiast art. 184.

      Usuń
    5. Do 16.50 Dlaczego stale twierdzicie, że emerytura "wcześniejsza" dla kobiet dopiero od 55 roku życia ? Jest wiele profesji "artystycznych", gdzie nawet moze być w wieku 45 lat......

      Usuń
    6. Anonimowy18 stycznia 2025 06:58
      Ale co ten komentarz ma wnieść do wątpliwości dotyczących sytuacji emerytki z wyroku SO w Toruniu?

      Usuń
    7. W uzasadnieniu jest tylko jeden błąd - emerytura z art 184 a nie 183. Ubezpieczona urodzona 22.10. 1956r, emerytura z art 184 od 22.10. 2011r - od daty osiągnięcia 55 lat, 60 lat osiągnęła w 2016r, ale nie osiągnęła wówczas wieku emerytalnego (obowiązywał podwyższony wiek emer), w 10. 2017r, po zmianie wieku emerytalnego, dzień po urodzinach - 61 lat złożyła wniosek o emeryturę. powszechną, do wyliczenia emerytury zastosowano korzystniejsze tablice z daty osiągnięcia powsz wieku emer z 2016r dla wieku 61 lat- 250,6.

      Usuń
    8. Do anonimowych zgadzających się, że do uzasadnienia wkradł się istotny błąd - jest art. 183 zamiast art. 184 ustawy o e.i r. z FUS.
      W tej sytuacji należałoby poprosić SO w Toruniu o korektę.

      Usuń
    9. Uzupełniam kom z 15:56. Nie był to błąd tylko brak informacji na podstawie jakiego art przyznano emeryturę, jest podana istotna informacja jak została wyliczona, a więc na podst art 183 (mogła być również wyliczona na podst art 25-26). Nie ma czegoś takiego jak emerytura z art 183, może być emerytura wcześniejsza przyznana na podst art 184 lub powszechna z art 24 a wyliczona wg art 183 (po spełnieniu odpowiednich warunków) lub wyliczona wg art 25-26.

      Usuń
    10. do 9: 29
      Nie ma czegoś takiego , jak emerytyra wczesniejsza na podstawie art 184. Emerytura wcześniejsza to emerytura przyznawana przed spełnieniem warunku osiągnięcia wieku emerytalnego i jedynym przepisem, na podstawie ktorego można złożyć wniosek o jej przyznanie to ar. 29 ustawy o FUS, a dla ur. po 1948 r art. 46 w zw. z ar. 29. Jeśli ubezpieczony spełnil wszystkie warunki, w tym wymagany art. 67 ust.1 Konstytucji warunek nabycia prawa do emerytury, jakim jest osiągnięcie wieku emerytalnego, czyli nizszego, niż powszechny wieku emerytalnego, czy nizszego bez względu na wiek lub obnizomego wieku emerytalnego, po osiągnięciu którego emerytura przysługuje ex lege, tj, z mocy ustawy, to nabędzie prawo podmiotowe do emerytury na podstawie tego przopis. Skor zgodnie z art 67 ust1 Konstytucji,.zdanie drugie, ustawodawca ustanowił przepisy umo\zzliwiajace przejscie na emeryturę po osiagnieciu nizszego niż powszechny wieku emerytalnego i ubezpieczony skorzysta z własnej woli z prawa do emerytury na jego podstawie, to jest to wyłacznie jego wybór, i nabędzie prawo podmiotwe do emerytyry na warunkach nabywania i zasadach ustalania jej wysokości, określonych w tym przepisie a nie, w art. 24 ustawy o FUS.

      Usuń
    11. Art. 184. emer. i rent. ZUS
      Prawo do emerytury urodzonych po 31 grudnia 1948 r.
      1.
      Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w art. 32 szczególne warunki lub charakter zatrudnienia, art. 33 działalność twórcza lub artystyczna, art. 39 emerytura górnicza i art. 40 emerytura kolejowa, jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli:
      1)
      okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn oraz
      2)
      okres składkowy i nieskładkowy, o którym mowa w art. 27 prawo do emerytury.
      2.
      Emerytura, o której mowa w ust. 1, przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu, na dochody budżetu państwa.
      3.
      Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonego, który złożył wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa, składki na ubezpieczenie emerytalne, zaewidencjonowane na jego koncie w Zakładzie, zwiększa się przez pomnożenie wskaźnikiem korygującym 19,52/12,22, stanowiącym stosunek pełnej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne do wysokości zaewidencjonowanej na koncie ubezpieczonego w Zakładzie.

      Usuń
    12. Art. 32.
      1. Ubezpieczonym urodzonym przed dniem 1 stycznia 1949 r., będącym pracownikami, o których mowa w ust. 2-3, zatrudnionymi w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, PPRZYSŁUGUJE EMERYTURA W WIEKU NIŻSZYM niż określony w art. 27 pkt 1.
      1a. Przy ustalaniu okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym
      charakterze nie uwzględnia się:
      1)okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał po dniu 14 listopada1991 r. wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
      2) (uchylony).
      2. Dla celów ustalenia uprawnień, o których mowa w ust. 1, za pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach uważa się pracowników zatrudnionych
      przy pracach o znacznej szkodliwości dla zdrowia oraz o znacznym stopniu uciążliwości lub wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej ze względu na bezpieczeństwo własne lub otoczenia.
      3. Dla celów ustalenia uprawnień, o których mowa w ust. 1, za pracowników zatrudnionych w szczególnym charakterze uważa się:
      1) pracowników organów kontroli państwowej;
      2) pracowników organów administracji celnej;
      3) pracowników wykonujących działalność twórczą lub artystyczną;
      4) dziennikarzy zatrudnionych w redakcjach dzienników, czasopism, w radiu, telewizji oraz w organach prasowych, informacyjnych, publicystycznych albo fotograficznych, objętych układem zbiorowym pracy dziennikarzy;
      5)nauczycieli, wychowawców lub innych pracowników pedagogicznych wykonujących pracę nauczycielską wymienioną w art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118...)
      6) żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej, Służby Więziennej i Państwowej Straży Pożarnej;
      7)pracowników jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej
      (Dz.U. z 2002 r. Nr 147...)
      4. WIEK EMERYTALNY, o którym mowa w ust. 1, rodzaje prac lub stanowisk oraz warunki, na podstawie których osobom wymienionym w ust. 2 i 3 przysługuje prawo do emerytury, ustala się na podstawie przepisów dotychczasowych.
      4a. Przepis ust. 4 stosuje się do pracowników, którzy:
      1) kontynuują pracę, o której mowa w ust. 2, w podmiotach powstałych w wyniku przekształcenia lub restrukturyzacji;
      2) zostali przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy od pracodawców będących podmiotami, o których mowa w ust. 2.
      Ust. 4a niezgodny z Konstytucją - wyrok TK (Dz.U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1530).
      5. Odrębne przepisy określają zasady przechodzenia na emeryturę BEZ WZGLĘDU NA WIEK NAUCZYCIELI urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 r.

      Art. 33.
      Osoby urodzone przed dniem 1 stycznia 1949 r., ubezpieczone z tytułu działalności twórczej lub artystycznej, MAJĄ PRAWO DO EMERYTURY na warunkach określonych dla pracowników wykonujących działalność twórczą lub artystyczną. cdn

      Usuń
    13. cd.komentarza z 17:18
      Art. 39.
      Ubezpieczonemu, urodzonemu przed dniem 1 stycznia 1949 r., spełniającemu warunek
      określony w art. 27 pkt 2 i niespełniającemu warunków wymaganych do uzyskania górniczej emerytury na podstawie art. 50a, który ma co najmniej 5 lat:
      1) pracy górniczej, o której mowa w art. 50c ust. 1, wykonywanej pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, albo
      2) pracy górniczej, o której mowa w art. 50c ust. 1 pkt 4 i 5, wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy na odkrywce w kopalniach siarki i węgla
      brunatnego oraz w kopalniach otworowych siarki,
      WIEK EMERYTALNY, o którym mowa w art. 27 pkt 1, OBNIŻA SIĘ o 6 miesięcy za każdy rok takiej pracy, nie więcej jednak niż o 15 lat.

      art. 40
      Kolejowa emerytura PRZYSŁUGUJE pracownikowi kolejowemu urodzonemu przed dniem 1 stycznia 1949 r., który spełnia łącznie następujące warunki:
      1) osiągnął wiek emerytalny wynoszący dla kobiet 55 lat, mężczyzn 60 lat;
      2) ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiety i 25 lat dla mężczyzny, w tym co najmniej 15 lat zatrudnienia na kolei,
      łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczalnymi do okresów zatrudnienia na kolei, o których mowa w art. 44-45.

      Art. 185
      1. Przy ustalaniu wysokości emerytury dla osób nabywających prawo do emerytury
      w wieku określonym w art. 184 kapitał początkowy podlega przeliczeniu poprzez dodanie do okresów składkowych okresu równego różnicy pomiędzy wiekiem emerytalnym, o którym mowa w art. 24, a faktycznym wiekiem przejściana emeryturę. Do przeliczonego kapitału początkowego stosuje się przepisy art. 173 ust. 3-6.
      2. Okresy składkowe, o których mowa w ust. 1, ustala się z dokładnością do pełnego miesiąca

      Co istotne zarówno art.184 jak i art. 185 umieszczone sa w przepisach przejsciowych pomiedzy nowym a starym systemem, dlatego emeytura ta obliczana jest juz na zasadach mieszanych, na podstawie art. 183, częściowo na nowych, częścilowo starych zasadach.

      Do tych samych przepisów art. 32, 33 i 39 odsyła art. 46 ustawy o FUS, a do art. 40 odsyła art. 50 tej ustawy. Przepizsy te umieszczone są w Dziale II Emerytury, Rozdział 3 "Przepisy szczególne dotyczące emerytury dla niektórych ubezpieczonych urodzonych
      po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1 stycznia 1969 r. , z tym ze tylko art. 46 odsyła do art. 29, czyli EMERYTURY tzw. WCZE ŚNIEJSZEJ, który stanowi:

      Art. 29.
      1. Ubezpieczeni urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 r., którzy NIE OSIĄGNĘLI WIEKU EMERYTALNEGO określonego w art. 27 pkt 1, MOGĄ PRZEJŚĆ na emerytyrę :
      1) kobieta - po osiągnięciu wieku 55 lat, jeżeli ma co najmniej 30-letni okres składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 20-letni okres składkowy
      i nieskładkowy oraz została uznana za całkowicie niezdolną do pracy,
      2) mężczyzna – po osiągnięciu wieku 60 lat, jeżeli ma co najmniej 35-letni okres składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 25-letni okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy.
      2. Emerytura, o której mowa w ust. 1, przysługuje ubezpieczonym, którzy:
      1) ostatnio, przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę, byli pracownikami oraz
      2) w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym pozostawali w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę są uprawnieni do renty z tytułu niezdolności do pracy.
      3. Spełnienia warunków, o których mowa w ust. 2, nie wymaga się od ubezpieczonych, którzy przez cały wymagany okres, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
      podlegali ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym
      z tytułu pozostawania w stosunku pracy.
      cdn

      Usuń
    14. cd z 18:29
      Z wymienoionych w dwóch moicj ostatnich komentarzach przepisów wynika bezspornie, że sytuacja prawna emetytów , którzy na podstawie wymienionych w zastrzeżeniu art 24 przepisów, do których odsyła art. 25 ust. 1b i ich przepisów odsyłajacych odyłających jest zróznicowana zarówno w zakresie warunków nabywania do nich prawa, w tym warunku osiągniecia wieku emetytalnego, po osiągnięciu którego przysługuje emeytura, lub wymaganyc warunków, po speónieniu których przysługuje emerytura bez swzględu na wiek jak i zasad obliczenia jej wysokości, oraz podwyższnia jej wysokości dla zatrudnionych w szczgólnych warunkach lub szczególnym charakterze oraz podwy zsznia wysokosci emetytury wcześniejszej do wysokości, jaką ubezpieczony otrzymałby w powdszechnym wieku emerytalnym, ci cdotyczy wyłacznie adresatów art. 184.
      Jedynymi UBEZPIECZONYMI, którym na podstawie wskazanych przepisów oraz art. 50 a prawom podmiotlowe do emerytura nie przysługuje po osiagnięciu nizszego niz powszechny lub obnizonego wieku emetutalnego ani enerytyra po osiagnieciu nizszego nizpowszechny wieku emerytalnegi, bez wzgledu na wiek - art. 47 w zw.z art.88 ust2a Karta Nauczyciela i Art.50 e emerytura górnicza , tylko na warunkach i zasadach ogólnych po osiagnięciu powszechnego wieku emerytalnego, okreslonego w art. 24 i w wysokości ustalonej równiez na zasadach ogólnych są kobiety ur. w latc1949-1953, które na podstawie art 46, nazłoone przez nie wnioskio emerytyr e wcze snejszą nabyly prawo do emerytury zarówno wcześniejszej, o której mowa w art.29 jak i od osiagnięca wieku emerytalnego prawo podmiotowe do emerytyry powszecjhnej,o której mowa w art. 24, do której prawo powdtaje ex lege zdniem ziszczrnia sie warunkiu osiągnięcia wieku emerytalnego.Tylko te kobiety nie korzystaly z zadnych przywilejó i podwyzszania ich emerytyry wcze sniejszen , która była ustalana wyłacznje w oparciu o wypracowany staż ubezpieczeniow i tylko te kobiety zostały oszukane art. 25 us.1b ustawy o FUS zarówni przez ustawodawcę, który przezra zac e uchybienia dikonał tym przpisem przestępstwo oszustwa skutkowego, a tym samym zastawił na nie pułapkę, jak i rząd, który wydał dla ZUS sprzczne z prawem przepisy wykonawcze oraz podległe rządowi sądy i TK, które bezprawie tych dwch pierwszych legalizują, zgodnie z instrukcjami min.Sprawiedliwości, który jesdt równocześnie Prokuratorem Generalnym i RM oraz Rady Nadzorczej ZUS, czyli mafii ZUS.

      Proszęe policzyc sobie wysokość swojej emerytury ustalonej na podstawie art.184 w zw. z art 32 wyłacznie na podstawie swojego stażu pracy i kapitału na dzien przejścia na tą emerytyrę, a nastepnie przeliczyć o ile więcej pobraliście do dnia osiagnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Nie mówiąc o tym, przez ile lat pobieraliście tą zawyźoną emerytyre. Większość z was o takiej emeryturze, obliczonej na zasadach ogólnych w dniu osiągnięcia powszechneo wieku emerytalnego mogłaby tylko pomarzyć, rzekomo "pokrzywdzeni" HIPOKRYCI.

      Usuń
    15. Do 20.47 O tym, że wszystko należy się emerytkom 49-52 i jedynie one są pokrzywdzone a pozostałe osoby to hipokryci wiemy od dawna z Pani wpisów. Szkoda pisaniny stale na ten temat.

      Usuń
    16. Ale ona pisać musi, bo inaczej się udusi.

      Usuń
    17. Szkoda to pani pisaniny!Pani nie ma żadnych argumentów w sprawie, bo nie istnieje w ustawie o FUS żaden przepis, który podważyłby przedstawioną przeze mnie argumentację, wiec jedyne , co pani zastaje, to podpieranie się sfałszowana interpretacją przepiów prawa, w tym art. 25 ust.1b jak i warunków oraz zasad nabywania praw podmiotowych do swiadczeń z FUS oraz orzeczeń TK i szczucie tych emerytek, bo inaczej pani się udusi własnym jadem, którym zionie.

      Usuń
    18. Liczy się skuteczność, a tej chyba pani brakuje?

      Usuń
    19. Wkrótce pustkę wypełni projekt ustawy naprawczej dla innych roczników, więc będzie można porozmawiać o konkretach.

      Usuń
    20. O ile w ogóle będzie jakaś ustawa naprawcza, co bardzo wątpliwe.

      Usuń
    21. Anonimowy20 stycznia 2025 21:04

      Będzie.
      https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-tk-wyrok-emeryci-niepublikowanie-kprm-kolejne-odpowiedz

      Usuń
    22. "W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów prace prowadził zespół roboczy, który analizował zagadnienia prawne i faktyczne dotyczące sytuacji osób, które przed dniem 6 czerwca 2012 r. przeszły na wcześniejszą emeryturę.

      Uwzględniając efekty jego prac uzgodniono, że Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotuje projekt ustawy gwarantującej ubezpieczonym prawo do świadczeń emerytalnych zgodnych ze standardem konstytucyjnym. W mojej ocenie przyjęcie stosownych regulacji gwarantujących świadczenia zgodne ze standardem konstytucyjnym powinno stanowić istotę przedstawionego problemu w kontekście gwarancji wolności i praw człowieka i obywatela."

      Usuń
    23. Do 21.14 Kilka dni temu "przygotowywano", teraz "przygotuje".

      Usuń
  3. To,że tak powinny być przeliczone emerytury wynika już z wyroku TK p 20/16.Jest tam jedno zdanie,które o tym mówi.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy17 stycznia 2025 16:50
    Wyrok Sądu Okręgowy w Toruniu z dnia 2024-12-17 o sygn. akt IV U 1074/24.
    Z uzasadnienia ww. wyroku wynika, że ZUS w decyzji z dnia 7.11.2017 przyznając ubezpieczonej emeryturę od 1.10.2017 r przyjął wskaźnik średniego dożycia w wysokości 250,6. Wskaźnik 250,6 wynika z tabel opublikowanych przez GUS za 2016 r. odnośnie emerytur przyznawanych na wnioski zgłoszone od 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2017 – i dotyczyłby wniosku złożonego w 2016 r. przez osobę w wieku 61 lat i 0 miesięcy.
    Dla emerytur przyznawanych od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. (tj. według tabel średniego życia za 2017 r.) wynosiłby dla osoby zgłaszającej wniosek w październiku 2017 r. w wieku 60 lat i kilku miesięcy wynosiłby IX 256,5 lub 255,7) przybliżony wskaźnik 250,5 lecz dla osoby w wieku 61 lat i 10 miesięcy?. Rzeczywiście błąd, nie wiadomo z czego wynika, być może powstał przy zanonimizowaniu treści wyroku w związku z tym z treści opublikowanej że nie można chyba wywnioskować roku urodzenia pani.

    OdpowiedzUsuń

  5. Wyrok Sądu Okręgowy w Toruniu z dnia 2024-12-17 o sygn. akt IV U 1074/24
    Sąd orzekł, że zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że zobowiązuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w T. do ponownego ustalenia wysokości emerytury ubezpieczonej .. przyznanej decyzją z 7 listopada 2017 roku, z pominięciem przepisu art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. w Dz. U. z 2024 r. poz. 1631) począwszy od dnia 1 października 2024 roku. Oddalił odwołanie w pozostałym zakresie.
    W uzasadnieniu wyroku stwierdzono m. in., że skutki ….. przeliczenia winny natomiast wpływać na wysokość pobieranej (lub przyznanej – jeżeli jej wypłata została zawieszona) przez ubezpieczoną emerytury dopiero od miesiąca złożenia wniosku.
    Zgodnie bowiem z w art. 133 ust. 1 pkt 1 ustawy, w razie ponownego ustalenia przez organ rentowy prawa do świadczeń lub ich wysokości, przyznane lub podwyższone świadczenia wypłaca się, poczynając od miesiąca, w którym powstało prawo do tych świadczeń lub do ich podwyższenia, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub wydano decyzję z urzędu, z zastrzeżeniem art. 107a ust. W przypadku pań 1953 r. w ustawie naprawczej nie brano pod uwagę ww. artykułów ustawy a sądy chyba orzekały rożnie?

    OdpowiedzUsuń
  6. cd komentarza z 14:59
    Wslazany przdgląd systemu emerytalnego, dikonany orzez BAS, potwierdza istotne różnice pomiędzy przyznawaną na wnioski ubezieczonych o przyznanie emerytury przed osianieciem powszechnego wieku emerytalnego na podstawie poszczególnych przepiósow szczególnych, wymienionych w zastrzeżeniu art 24 ,do których odsyła art. 25 ust.1b ze względu na wymagane do nabycia prawa podmiotowgo do emerytury, osiagniecie wymaganego WIEKU EMERYTALNEGO, po osiagnieciu którego zgodnie z art.67 ust1 Konstytucji w zw. z art.2 ust.1 i art. 100 ust.1 ustawy o FUS emerytura PRZYSŁUGUJE EX LEGE.
    Tylko emerytkom wcześnejszym, adresatkom art.46 w zw.z art, 29 prawo podmiotowr do emerytury przysługuje dopiero od dnia spełnienia ustawowego warunku osiagniecia powszechnego wieku enerytalnego, określego w art 24. A ponieważ przy przyznawaniu emerytyry wcześnejszej, tj przyznawanej na wniosek ubezpieczonego, który nie osiagnąl wieku emerytalnego, nie można wydaną decyzją o przyznaiu emerytry wcześniejszej zastrzegać warunku nabycia prawa do emerytury określonego w ustawie, jajkim jest osiągniecie wieku emerytalnego ( art. 89 KC), to porawo do emerytury, o której mowa w art. 24 przyznawane jest decyją wydawaną przed jego osiągnięciem, z astrzezeniem warunku jegi osiagniecia. W przeciwnym razie osoby te nie mogłyby przewidzieć skutków prawnych diokonanych przez nie przecd osianiąciiem wieku emerytalnego, jakim jest złożenie wniosku o emeryture wcześniejszą i art. 25 ust.1b objąłby od 1 stycznia 2013 r.do dnia osiagniecia powszechnego wieku emerytalnego zakresem stosowania emerytki ur. w 1953. r. Pozostałych emerytów przepis ten nie obejmuje, bo nabyli prawo podmiotwe do emerytury przysługujacej po osiagnięciu nizszego niż powszechny wieku emerytalnego lub nizszego bez względu na wiek, czy obnizonego. W celu nabycia na ich podstawie prawa do emerytry, nie musieli osiagąć powszechnego wieku emerytalnego, i to oni sami, dokonywali wyboru, na jakich waunkach nabywania, tj po osiagnieciu jakiego wieky emerytaknego oraz zasasach ustalania jej wysokości prawo podmiotowe do emerytury bądą rewalizować. Nikt im dokonanych przez nich decyzji arbitralniue nie zmienił, tylko o ni sami ząadają zmiany podjetych przez siebie decyzji.
    Przepism art25 ust1b ustawodawca arbitralnie, z rażącym naruszeniem prawa zmienił z wsteczną moca obwiazujacą od 2004 r. nieodwraacalne skutki prawne decyzji o przjściu na emeryturę wcześniejszą przed osiągnieciem powszechnegi wieku emerytalnego wyłacznie kobietom ur. w latach 1949-1953, adresatkom art. 46 w zw, z art. 29, które w celu korzystania z przyznanego na jego podstawie prawa do emerytytury powszechnej musiały spełnić warunek osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ponizej prxedstawiam,jak niektorzy praciownicy ZUS "przygotowywali się?" do oszukiwania i okradania byłych emertek wcześnkiejszych ur. w latach 1949 - 1953 r., które przed 1 stycznia 2013 r, na podstawie art. 46 w zw.z art. 29 nabyły, przyznane decyzją ZUS, prawo do emerytury zarówno wcześniejszej, o ktrej mmowa w art.29, jak i od osiągniecia wieku emerytalnego powszechnej, o której mowa w art. 24 .

    https://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=437F5C9E

    Interpelacja nr 15283
    do prezesa Rady Ministrów
    w sprawie odwołania ze stanowiska prezesa ZUS

    Szanowny panie Premierze! Jeszcze do niedawna co niektórzy obywatele naszego kraju wierzyli Panu w obietnice składane w swoim marszu po władzę. Wizja taniego państwa, które z miłością pochyla się nad ludźmi niezależnie od ich wieku, poglądów czy też zasobności portfela, oraz przemożny strach przed IV RP w wykonaniu Jarosława Kaczyńskiego wystarczyło w roku 2007 do zajęcia fotela w urzędzie Rady Ministrów. To samo wystarczyło też do powtórnego zajęcia tego mebla w roku 2011. Wydawać by się mogło, że powtórne piastowanie stanowiska premiera pozwoli Panu na realizację szeregu swoich obietnic, w tym właśnie realizacji programu ˝Tanie państwo˝. Tak się jednak nie dzieje, z miesiąca na miesiąc, z roku na rok słyszymy o powiększającej się machinie biurokracji, o nadużyciach finansowych w poszczególnych resortach i o traktowaniu udżetu państwa jako zasobnego sezamu, z którego można czerpać ˝pieniąchy˝ w sposób niekontrolowany.
     Ostatnie dni to kolejne doniesienia prasowe o nagrodach wypłacanych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Prezes tej szacownej instytucji wypłacił w roku 2012 na nagrody zawrotną sumę ponad 212 mln zł dla blisko 47 tys. pracowników. Sz. P. Prezes uważa, że miał do tego prawo i że pozwala mu na to regulamin wynagradzania, a mówiąc kolokwialnie, że miał te pieniądze przemyślnie schowane w specjalnym funduszu nagród. O tym mówią media. O czym nie mówią? Otóż o wielu sprawach, które spowszedniały i stały się już mało medialne. Korzystając jednak z okazji, warto co niektóre przypomnieć: siedziby ZUS przypominające pałace budowane w kraju z basenami na dachu (Szczecin), szkolenia za granicą (Santorini), wyjazdy integracyjne z funduszu socjalnego (Watykan) itd., itp. Te wymienione są najbardziej kuriozalne i ekscentryczne. Na co dzień ZUS celuje w czymś innym: comiesięczne ˝castingi˝ urzędnicze w ubieganiu się o nikomu niepotrzebne nadgodziny, dalsze ˝grillowanie˝ zadłużonych przedsiębiorców, prześladowanie ludzi znajdujących się na zwolnieniach lekarskich i cudowne ozdrowienia ludzi niepełnosprawnych dokonywane przez orzeczników ZUS.
       Reasumując powyższe, konieczne stało się powiedzenie tego rodzaju haniebnym zachowaniom i wynaturzeniom - stop.
       Z uwagi na to ośmielam się zadać Panu Premierowi jedno pytanie:
       Nie pytam się, czy dokona Pan Premier odwołania prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, bo ten akurat temat jest chyba poza dyskusją, ale kiedy to zdarzenie będzie miało miejsce.
       Z poważaniem
       Poseł Henryk Kmiecik
       Jelenia Góra, dnia 7 marca 2013 r. cdn

    OdpowiedzUsuń
  8. cd. z 21:04
    Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
    na interpelację nr 15283
    w sprawie odwołania ze stanowiska prezesa ZUS
       Szanowna Pani Marszałek! W związku z interpelacją posła Henryka Kmiecika przekazaną przy piśmie z dnia 12 marca 2013 r., znak: SPS-023-15283/13, w sprawie odwołania ze stanowiska prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (pismo sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 marca 2013 r., znak: DSPA-4810-2512-(1)/13) uprzejmie informuję, że wystąpiłem do prezesa ZUS z prośbą o przedstawienie stanowiska w zakresie zarzutów podniesionych w ww. interpelacji.
       W załączeniu*) przesyłam pismo z dnia 2 kwietnia 2013 r. zawierające wyjaśnienia udzielone przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który odrzuca podnoszone przez posła Henryka Kmiecika zarzuty.
       Zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odwołuje prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, tj. ministra pracy i polityki społecznej.
       Jednocześnie informuję, że minister pracy i polityki społecznej w związku z przedstawioną przez posła Henryka Kmiecika interpelacją nie planuje wystąpienia do prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o odwołanie prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
       Z poważaniem
       Podsekretarz stanu
       Marek Bucior
       Warszawa, dnia 3 kwietnia 2013 r.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy ktoś oglądał może ten sobotni wywiad w programie "Pytania na śniadanie" w TVP 2 z mec. Giedrojciem i emerytką, która wygrała w SN?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądałam ale nic ciekawego nie podano. Pani kontaktowała się z mecenasem internetowo przez 3 lata a po 3 latach się spotkali. Jednym słowem merytorycznie nic ten wywiad nie wnosił.

      Usuń
  10. W SO w Bydgoszczy przegrała pani emerytka z rocznika 1950 lub 1949, będąca od 2010 roku na emeryturze powszechnej "bez pomniejszenia", która po wyroku TK złożyła wniosek do ZUS o przeliczenie emerytury powszechnej "bez pomniejszenia". Sygnatura sprawy VI U 1627/24.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak bez pomniejszania, to co można zyskać na przeliczeniu?

    OdpowiedzUsuń
  12. dziwna sprawa albo zawiera jakieś błędy, bo skoro w 2010 roku miała przyznaną emeryturę powszechną bez pomniejszania , to co chciała przeliczać ? chyba że chodziło o przeliczenie z jakiegoś innego tytułu, może pracowała i odprowadzała składki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma błędu. Jest niewiedza tej pani. ZUS nie odmówiłby ustawowego przeliczenia emerytury powszechnej z 2010 r., z tytułu odprowadzania składek przez emerytkę "powszechną", kontynuującą zatrudnienie. Pani zrozumiała swój błąd i nie złożyła apelacji, a więc wyrok jest prawomocny.

      Usuń
  13. Decyzję o emeryturze powszechnej otrzymała 1.06.2010 r
    Być może chodziło jej o wyrok TK w sprawie emerytur czerwcowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie chodziło o emeryturę czerwcową, bo wniosek o em. powsz. ta pani złożyła w maju 2010 roku i od 1 maja została jej przyznana ta emerytura.
      Zresztą po co zgadywać, jeśli można przeczytać wyrok z uzasadnieniem.

      https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/151005000003021_VI_U_001627_2024_Uz_2024-12-19_001

      Usuń
    2. Może emerytura powszechna tej pani okazała się w 2010 roku niższa od wcześniejszej i ZUS nadal wypłacał jej świadczenie wyższe, tzn. emeryturę wcześniejszą? Nie wycofała wniosku o emeryturę powszechną, bo myślała, że jak dalej ZUS wypłaca tą wyższą wcześniejszą, to powszechna jej nie została przyznana. I w ten sposób dotrwała do wyroku TK z czerwca 2024 r., a wtedy postanowiła się zgłosić po emeryturę powszechną bez odliczania wcześniejszej, na której pozostawała od 14 lat?

      Usuń
    3. Raczej - na której pozostawała pewnie przez okres pomiędzy 14 a 19 lat.

      Usuń
    4. W wyroku nie ma wzmianki o emeryturze wcześniejszej, tylko o powszechnej. W tamtych latach powszechne były bardzo niskie z powodu krótkiego okresu waloryzacji kapitału.

      Usuń
  14. czytałam wyrok i uzasadnienie ale dziwne jest że nikt nie zauważył wcześniej np sam ZUS i nie wytłumaczył tej pani że ten wyrok jej nie dotyczy. Odwołanie do sądu też idzie przez ZUS.

    OdpowiedzUsuń