21 stycznia 2021

Nowe decyzje emerytalne po ustawie "naprawczej"

           Zgodnie z zapisami Ustawy o emeryturach i rentach z dnia 19 czerwca 2020 r. wielu emerytów z rocznika 1953 otrzymało już nowe decyzje z ZUS, inni otrzymają je w lutym.

 Niektórzy emeryci otrzymali świadczenia wyższe o kilkaset złotych, inni o kilkadziesiąt, a jeszcze inni zaledwie o parę złotych. Ale już wyrównania emerytur za 6 – 8 lat stanowią zwykle dosyć pokażne kwoty. Cieszmy się ich radością.

          Niestety wielu emerytów nie otrzyma żadnej podwyżki, będą pobierali świadczenia w dotychczasowej wysokości, gdyż przeliczona emerytura powszechna bez odliczeń pobranych wcześniej świadczeń nadal jest niższa od obecnie otrzymywanej. No cóż, pozostaje nam nadal walczyć o korzystniejsze przeliczenia emerytur dla osób z rocznika 53.

         Pamiętajmy też o emerytach zarówno z roczników wcześniejszych, jak i póżniejszych niż rocznik 1953. Oni zostali pominięci w ustawie „naprawczej”, ale ciągle walczą o uwzględnienie ich prawa do korzystniejszego przeliczenia świadczeń. Powinniśmy wszyscy wzajemnie się wspierać. Wszyscy, pokrzywdzeni zastosowaniem niekonstytucyjnego przepisu, art. 25 u. 1b ustawy emerytalnej z dnia 11 maja 2012 r., powinni otrzymać zadośćuczynienie.



Kochani, trafia się okazja rzadka.

Dziś mamy Dzień Babci a jutro Dziadka.

Babcie i Dziadkowie bywają różni, lecz warto pamiętać,

że wszyscy zawsze kochają wnuczęta.

To samo je cieszy, to samo raduje:

buziaki wnucząt, uśmiech i słowo... Dziękuję!

Przyjmij, Kochana Babciu, Kochany Dziadku, z serca płynące życzenia:

dobrego zdrowia, dużo optymizmu i wszystkich marzeń spełnienia.

 

 


200 komentarzy:

  1. Na tutejszym blogu są podane informacje, że emerytów wspiera dwoje prawników: Konrad Giedrojć i Karolina Miara. Czy to jest nadal aktualne, czy może to wsparcie dotyczyło tylko walki o zawieszone emerytury? Z facebooka kancelarii mecenasa Giedrojcia wiadomo, że prowadzi on sprawy emerytek 1953, a także emerytek 1949-52, ale czy to oznacza, że został/zostanie poproszony o wspieranie swoimi radami emerytów także na tym blogu? Czy jest na to szansa?

    OdpowiedzUsuń
  2. A może by idąc w ślady kobiet z rocznika 53,które nadal "walczą" zwrócić się wprost o pomoc ws.roczników 49-52 do mec.Giedrojcia -komentarz Kibic środa 20.stycznia2021 godz.13:26 Jotownia-projekt ust"naprawczej"

    OdpowiedzUsuń
  3. https://www.prawo.pl/kadry/kobiety-z-rocznika-53-walcza-o-wyrownanie-emerytur-wedlug,503394.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Dopóki ta walka nie będzie wspólna czyli wszystkich osób pokrzywdzonych dzialaniem art 25 ust 1b ustawy dopóty będą sobie z wszystkich kpili. Będą aktualizowali ustawę tak by nastawiać jednych obywateli przeciwko drugim.

    OdpowiedzUsuń
  5. do Anonimowy z14:44.Zgadzam się w 100% i stąd moja sugestia, by zwrócić się do mec.Giedrojcia z zapytaniem o możliwość podjęcia działań ws. ogółu pokrzywdzonych z r.49-52,jak to miało miejsce ws."zawieszonych".

    OdpowiedzUsuń
  6. proszę zajrzeć na roczniki 49-52 cz. 5 tam zamieściłam komentarz w ww sprawie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. UWAGA: roczniki 1949-1952 na swojej zakładce oranizuja się ,aby mec.Giedrojć podjął działania w naszej sprawie .

      Usuń
  7. Waloryzacja 5,18%. Tyle po dzisiejszych danych o wynagrodzeniach za XII 2020.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chce się czymś podzielić. Koleżanka rocznik. 1953 przedawniona, otrzymująca emeryturę 15 każdego miesiąca dzisiaj otrzymała decyzję. Emerytura od 15 lutego wyższa ponad 200 zł. Czyli jak to jest. W pierwszej kolejności decyzja a później podwyżka. Czy odwrotnie. Przeliczenie, pieniądze na konto a później decyzja. U mnie i tak wiem że wszystko pozamiatane. Em wcześniejsza wyższa od powszechnej. Byłam w Zusie. Czekam z niecierpliwością na decyzję. Już dosyć długo. Jeżeli przeliczyli 11 stycznia, na konto wpłynęła 14 , a dzisiaj jest 21. Jakie są procedury. Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli ktoś ma termin wypłaty 15. to przelew na konto zawsze dzień wcześniej, czyli 14. Decyzja mojej mamy ma datę 12.01.2020, ale dotarła "dopiero" wczoraj - dostarczanie papierowej decyzji trochę jednak trwa. Kto ma dostąp internetowy, to się z decyzją może zapoznać szybciej - w przeciwnym wypadku należy cierpliwie poczekać na listonosza.

      Usuń
    2. i nie mogli przeliczać 11.01. bo do 11.01. składano wnioski - przeliczać (czyli wydawać decyzję) ZUS mógł pewnie dopiero od 12.01.2020 (czyli po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z 19.06.2020)

      Usuń
    3. powinno być 12.01.2021 a nie 12.01.2020

      Usuń
  9. Po przeliczeniu przez ZUS E.powszechna jest o 15 złotych niższa niż wcześniejszą.Bylam przedawniona

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam. Mam takie pytanie a właściwie proszę o poradę. Mama rocznik 53. Dostała decyzje z ZUS kwota brutto to 10793,19 na pue 7606,55 do wypłaty dostała 5679,66 po odliczeniu składek. Według nas kwota wyrównania jest za mała w stosunku do decyzji jednak na pue kwota się jest inna. Co dalej robić ? Proszę o poradę .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej wyjaśnić wątpliwości w ZUS. Można zatelefonować, albo zadać pytanie na PUE.

      Usuń
    2. Mało prawdopodobne, by kwota z decyzji nie zgadzała się z kwotą wypłaty - generalnie niemożliwe. Proszę jeszcze raz uważnie przeczytać decyzję (decyzja uwzględnia wyrównanie i emeryturę za styczeń)

      Usuń
    3. W decyzji jest pouczenie, że można odwołać się do sądu. Wystarczy napisać odwołanie do okręgowego sądu pracy za pośrednictwem ZUS. W odwołaniu należy podać powód odwołania i przedstawić swój sposób obliczeń. Sąd w naszym imieniu wystąpi do ZUS do ustosunkowania się do naszych obliczeń na piśmie i tak aż któraś ze stron nie będzie miała zastrzeżeń.

      Usuń
    4. Do 15:45 i innych. Odwołując się od decyzji ZUS do sądu, robimy to zawsze za pośrednictwem ZUS, który wydał tą decyzję. ZUS po zapoznaniu się z naszym odwołaniem nie musi przesyłać go do sądu. Zgodnie z obowiązującym prawem może wziąć pod uwagę nasze argumenty, w tym przypadku nasze wyliczenie i wydać nową decyzję. Może jednak nowej decyzji nie wydać, wówczas kieruje odwołanie do sądu wraz ze swoim pisemnym wnioskiem. Sąd rozpatrując nasze odwołanie może się zwrócić do ZUS o szczegółowe wyliczenie naszej emerytury, jeżeli takiego nie będzie we wniosku załączonym przez ZUS do naszego odwołania. Sąd zrobi to także gdy będzie miał wątpliwości co do sposobu wyliczenia. Wątpliwości te muszą wynikać z dokumentów przedstawionych przez odwołującego lub ZUS.

      Usuń
  11. Jolu, chcę Ci podziękować za prowadzenie tego bloga, za wszystkie Twoje rady, cierpliwość, wiedzę, czas nam poświęcony. Bez Ciebie nic byśmy nie wiedziały, albo niewiele. Wprowadzałaś nas na bieżąco we wszystkie przepisy, informacje, wzory druków. Mnie osobiście też wiele pomogłaś. Otrzymałam nie za dużo, bo ok. 66 zł więcej emerytury i wyrównanie i tym się cieszę. Jolu, życzę Ci wszystkiego co dobre, dziękuję z całego serca. Ela

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam Panie! Mam pytanie czy któraś z Pań ma podobną sytuację i może się ze mną podzielić wiedzą. Otóż otrzymałam decyzję w której widnieje, iż od 20.03.2014r (data kiedy nabyłam prawo do emerytury powszechnej) do dnia 31.10.2015r moja emerytura powszechna była wyższa od wcześniejszej i naliczono mi bardzo niewielkie wyrównanie. Natomiast od 01.11.2015r emerytura powszechna jest niższa od wcześniejszej czyli od tej daty pozostaję na emeryturze wcześniejszej. Zaznaczam że od marca 2009 r do 31.12.2018r pracowałam. W ZUS otrzymałam informację że tak wynika z obecnych wyliczeń i tyle. Czy ja coś przeoczyłam, czy były jakieś zmiany. Proszę może ktoś mnie oświeci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie musiało żadnych "zmian". Emeryturę wcześniejszą i emeryturę powszechną wylicza się na zupełnie innych zasadach, dlatego przypadek każdego emeryta jest inny. Na pewno prościej (ale zapewniam, że także niełatwo) jest się doliczyć "wyrównania" gdy ktoś już na emeryturze nie pracował.

      Usuń
    2. Witam, ja wczoraj także otrzymałam decyzję informującą, że "...Podstawa obliczenia emerytury nie podlega pomniejszeniu o kwoty pobranych wcześniej emerytur. Emerytura ustalona w niniejszej decyzji nadal jest świadczeniem mniej korzystnym od dotychczas pobieranej wcześniejszej emerytury przyznanej decyzją 04.08.2008 r wobec czego Zakład będzie kontynuował wypłatę tej emerytury...." Nie zyskałam więc ani grosza.

      Usuń
    3. Zapomniałam dopisać, że pobierając wcześniejszą emeryturę cały czas pracowałam do osiągnięcia wieku emer.powszechnego

      Usuń
    4. Jeśli ktoś pracował to kapitał wzrastał na wczesniejszej

      Usuń
    5. Ale też prawdopodobnie ta pani pracując, co kwartał przeliczała emeryturę wcześniejszą, doliczając staż, a więc jej emerytura wcześniejsza rosła.

      Usuń
    6. Składki były wyzerowane w momencie przyznania emerytury powszechnej, choć nie wypłacanej, bo była niższa, niż wyliczona powszechna. No i były waloryzacje emerytury wczesniejszej, oraz zapewne przeliczenia. Sumarycznie, większy był przyrost emerytury wczesniejszej

      Usuń
    7. mam podobną sytuację, pracuję do chwili obecnej. Kryteria do przeliczenia emerytur powinny być takie same. Ze stażem w Ew i kapitałem narastająco w ep,lub całkowicie bez. Osoby które nie pracowały mają większe emerytury od pracujących. Ot taki paradoks.

      Usuń
  13. Do 10:28 Być ,może dalsza pani praca po uzyskaniu e.powszechnej jest przeliczana juz, tylko od samej składki bez kapitału początkowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od składki tylko PODCZAS pracy na emeryturze. Zerowane są zarówno wcześniejsze składki jak i kapitał początkowy w momencie wyliczenia emerytury powszechnej.

      Usuń
  14. Do 10.28 a może my jesteśmy na emeryturze żalićzkowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emeryturę w formie zaliczkowej mogły mieć ustaloną osoby, które nie rozwiązały umowy o pracę czyli nie miały prawa do realizacji tej emerytury. Po rozwiązaniu umowy o pracę i złożeniu wniosku o podjęcie wypłaty emerytury ZUS ponownie ustalał wysokość emerytury z uwzględnieniem waloryzacji kapitału i składek do daty złożenia wniosku o podjęcie wypłaty.

      Usuń
  15. Czy ktos może wie coś bliższego o tym projekcie rządowym?

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/8074331,zmiany-dla-ubezpieczonych-i-emerytow-projekt-nowelizacji-ustawy-system-ubezpieczen-spolecznych.html

    OdpowiedzUsuń
  16. dostalam decyzje ...emerytura wyzsza od 2014 roku od wczesniejszej o 180zl .przy czym zus napisal ze wyrownanie bedzie od 01.01.2019 do 31.01.2021 dlaczego nie od 2014 roku.i dlaczego wyrownanie wyszlo 362zlote ....skoro emerytura wyzsza o 180 zl brutto....mam sie odwolac od decyzji ...?

    OdpowiedzUsuń
  17. no wyrownanie mialo byc od 2014..

    OdpowiedzUsuń
  18. Do mojego komentarza z godz.10,28 dodam że owszem składałam co kwartał o przeliczenie emerytury wcześniejszej z uwagi na pracę jednak uważam że wyliczona emerytura powszechna która okazała się być jednak wyższa(sprawy groszowe ale jednak) wraz z uzyskanem stażem pracy też powinna co kwartał wzrastać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle, że zależy, który wzrost okazuje się wyższy....

      Usuń
    2. Emerytura powszechna nie jest przeliczana co kwartał,zaewidencjonowane składki po ustaleniu emerytury mogą być doliczone na wniosek emeryta po zakończeniu roku kalendarzowego lub po rozwiązaniu umowy o pracę zg z art 108 ustawy. Jeżeli taki wniosek nie był składany to składki widnieją na koncie, są waloryzowane i emeryt sam decyduje w którym momencie doliczenie ich do emerytury da wymierny efekt.

      Usuń
    3. Do 22.57
      We wczesniejszych latach były przeliczane co kwartał

      Usuń
    4. Do 12:39 z 23.01.
      Dotyczyło to tylko emerytur ze starego systemu, a nie emerytur obliczonych na nowych zasadach.

      Usuń
  19. jak to jest z tymi miesiacami dozycia ...licza to od 2014 czy od 2019 z marca ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość miesięcy dożycia wcale nie musi być mniejsza od tej podanej w 2013r. Wynika to z podanych tabel i zależne jest czy od 2013 r. wydłużył się faktyczny okres życia i o ile.

      Usuń
  20. Liczone są od dnia złożenia wniosku o emeryturę powszechną.Czyli u przedawnionych 2013 lub 2014r.

    OdpowiedzUsuń
  21. dlaczego wyrownanie mam od 01.01.2019

    OdpowiedzUsuń
  22. Najlepiej wyjaśnić w ZUS liczą indywidualnie dla każdego to ciężko się domyślać dlaczego od 2019 r

    OdpowiedzUsuń
  23. Do Anonimowy 22 stycznia 2021 10:28
    Jestem w takiej samej sytuacji jak Pani, od decyzji z 2019 r. odwołałam się do Sądu, prosiłam o wyliczenie "krok po kroku", ponieważ pracownik naliczający moją emeryturę jak i pracownik biura obsługi klienta w ZUS nie był w stanie mi podać powodu zaistniałej sytuacji. W ubiegłym tygodniu otrzymałam uzasadnienie z Sądu wraz ze szczegółowym wyliczeniem emerytury wcześniejszej i powszechnej. Emerytura powszechna jest wyższa od wcześniejszej od 2014 r. do 2016 r., natomiast w następnych latach jest już niższa, ponieważ coroczny doliczany składkowy staż pracy powodował wzrost em. wcześniejszej. Proszę sprawdzić, może będzie miała Pani wyższy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru z przepracowanych lat po otrzymaniu em., wówczas można ponownie przeliczyć wcześniejszą emeryturę od aktualnej kwoty bazowej. Ja pracowałam do 2020 r. i miałam minimalnie wyższy wskaźnik i em. wcześniejsza została zwiększona się o 700 zł. Może też Pani skorzystać z doliczenia składek do emerytury powszechnej z dodatkowo przepracowanych lat, być może wówczas em. powszechna będzie wyższa od em. wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale takie przeliczanie jest niesprawiedliwe. Ja policzyłam. Straciłam ok 14 tyś. Można wejść na swoje konto i podejrzeć w jakich kwotach były wypłaty we od 13 r. Porównać do emeryt. P.wyliczonej na 13 rok i dodając od marca waloryzację też z decyzji.następnie wyliczyć we bez stażu na takich samych zasadach. A co do kwoty bazowej to trudno uzyskać .średnia za ubiegły rok to ok.5300 .w tym roku co najmniej 5500.5600 plus 12 % to wychodzi tak sobie.

      Usuń
  24. Proszę o podpowiedź, nie wiem co mam myśleć i robić. Otrzymałam decyzję i mam przyznane wyrównanie w kwocie 3125 zł brutto ( należność od 1.02.2016 r do 30.04.2019r) Pierwszy wniosek o emeryturę powszechną złożyłam w II.2016 r. Natomiast ustalona obecnie emerytura w dalszym ciągu jest niższa o 32 zł od obecnie pobieranej. Dalej więc jestem na emeryturze wcześniejszej. Od lipca 2016 r. pozostaje w zatrudnieniu do nadal i co kwartał występuję do ZUS o przeliczenie emerytury. 7.stycznia br. wystąpiłam również z takim wnioskiem, lecz do dnia dzisiejszego nie otrzymałam stosownej decyzji. Moje pytania brzmią: Czy możliwe jest wyrównanie emerytury za lata ubiegłe zgodnie z wyrokiem TK, a jednoczesne obniżenie świadczenia w moim przypadku? Dlaczego wyrównanie wyliczone zostało do 30.04.2019 r, a nie do 31.12.2020r? Z góry podziękowania za odpowiedź. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że w okresie, którego dotyczy wyrównanie, em. kapitałowa była nieco wyższa niż wcześniejsza. A od 05.2019 r. na skutek Pani zatrudnienia i systematycznych kwartalnych przeliczeń em. wcześniejszej, to ona zrobiła się wyższa. Od tego czasu po złotówce przyrasta w porównaniu z em. kapitałową tak, że w styczniu ta różnica wyniosła 32 zł.
      Inne wyjaśnienie - ZUS popełnił błędy przy przeliczeniach.

      Usuń
  25. Do 16 : 14
    A niby za co jest to wyrównanie? Wyrównanie dostałabyś, gdyby emerytura powszechna byłby wyższa od wcześniejszej, anie odwrotnie. Pobierasz powszechna z systemu zdefiniowanej składki, a nie wcześniejsza, dlatego dostałaś wyrównanie od daty złożenia wniosku o e.p. w 2016

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziś na stronie "JOTOWNI" ukazały się bardzo ważne wiadomości dotyczace pzeliczeń emerytury dla pań 1953 składajacych wnioski w latach wcześniejszych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Jotowni coś napisała jakaś pani Danuta. Nie znaczy to, że należy wierzyć jej informacjom, np. takiej bzdurze, że "UMARZANE są wyroki" wydane przez sądy PRZED wejściem w życie ustawy naprawczej.

      Usuń
    2. Danuta napisała: "Z chwilą otrzymania decyzji z ZUS o wpłaceniu wyrównania emerytury powszechnej, wszystkie sprawy sądowe są umarzane."
      To prawda, sąd wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania, kiedy staje się ono zbędne. Czyli po obliczeniu przez ZUS na nowo, bez pomniejszeń wysokości emerytury powszechnej.

      Usuń
    3. Danuta napisała też: "ZUS tłumaczył, że weszła w życie ustawa naprawcza i z chwilą wypłacenia w styczniu wyrównania emerytury powszechnej bez potrąceń, wszystkie wyroki w sądach będą umorzone.."

      Usuń
    4. Może ta pani źle sie wyraziła, chodziło jej pewnie o to, ze panie które nie złożą teraz odwołań od decyzji będą miały umorzone zawieszone sprawy w sadach.

      Usuń
    5. Z kontekstu wynika, że zamiast "sprawy" (pierwszy cytat) błędnie użyła później słowa "wyroki". Ale o co jej chodziło, można bez problemu się domyślić. Sprawy sądowe o przeliczenie emerytury zamykają decyzje ZUS zawierające takie przeliczenia.
      Dodam, że również słyszałam, jak pracownica ZUS doradzała osobie, która otrzymała decyzję z przeliczeniem i jest nim zawiedziona, złożenie wniosku ERPO.

      Usuń
    6. Wniosek ERPO pozwala na przeliczenie emerytury z uwzględnieniem różnych, wymienionych w nim okoliczności. I nie jest to możliwość ukrywana przez ZUS, jak sugeruje Danuta. Podobnie jak ZUS nie ukrywał w roku 2013 możliwości wycofania wniosku, z czego skorzystała Danuta, gdy jej emerytura powszechna po odliczeniach okazała się mniejsza od wcześniejszej. Jasne, że trzeba składać wniosek ERPO, jeśli są ku temu podstawy, np. jeśli dotychczas nie zostały uwzględnione składki wniesione po przyznaniu emerytury powszechnej, albo urlopy wychowawcze, czy też bardziej korzystna tablica wieku "dożycia" (albo z dnia osiągnięcia wieku emerytalnego, albo z dnia złożenia wniosku w roku 2013, 2014...). Nie wydaje mi się jednak, żeby to miało pozwolić na wyliczenie emerytury powszechnej według wskaźników "wieku dożycia" aktualnych "na dzisiaj" (po wejściu w życie ustawy naprawczej), a nie na dzień złożenia wniosku w roku 2013, 2014 itp.

      Usuń
    7. Aktualne wskaźniki "wieku dożycia" (dla "wcześniejszych" emerytek z rocznika 1953, obecnie 68-letnich) mogą zostać zastosowane wyłącznie do wniosków o przeliczenie emerytury powszechnej ze względu na kontynuowanie zatrudnienia już po przyznaniu emerytury powszechnej i dotyczy to tylko składek zgromadzonych w tym czasie, ale nie kapitału początkowego.

      Usuń
    8. Do: Anonimowy 24 stycznia 2021 11:36
      "ZUS nie ukrywa" - nie ukrywa, bo nie musi niczego ukrywać przed petentami nieznającymi prawa. Wystarczy, że im nie podpowie, a to jest niemal regułą.

      Nie rozumiem, dlaczego pracownik ZUS doradza emerytce'53, która właśnie otrzymała decyzję o nowym przeliczeniu emerytury powszechnej, żeby złożyła wniosek ERPO. Emerytkę tę pozostawiono nadal na em. wcześniejszej jako bardziej korzystnej, decyzja podobna do tej z 2013 r. Oczywiście, nie dostała wyrównania. Emerytka zawiedziona "korzystnym przeliczeniem".
      Skąd ta rada, żeby złożyła teraz wniosek ERPO? Czy właśnie takiego przeliczenia ZUS dopiero co nie zrobił? Czy może nie zaktualizował np. kapitału początkowego zgodnie ze zmianami przepisów po 2013 r. i należy to sprawdzić?
      W nowych decyzjach brakuje szczegółowych wyliczeń emerytury i kapitału początkowego, są bardzo krótkie i ogólne. Tym razem jednak wiele danych ukryto.

      Usuń
    9. Do 15:24
      trzeba sprawdzić, co ZUS zrobił "z urzędu", a co teoretycznie mógłby zrobić, ale nie zrobił, bo robi to tylko "na wniosek".

      Usuń
    10. W decyzji jest taka formułka:
      "Przy ustalaniu wysokości emerytury Zakład uwzględnił wszystkie zmiany w wysokości świadczenia, jakie miały miejsce od dnia jej przyznania do dnia 31.12.2020 r., w tym zmiany wynikające z waloryzacji, jakimi emerytura była objęta oraz zmiany wynikające z załatwienia zgłoszonych wniosków."

      Usuń
    11. Wygląda na to, że ZUS kolejny raz uśpił czujność emerytów informując, że tym, którzy mają decyzje o emeryturze powszechnej z lat 2013, 2014, czy późniejsze, przeliczy emeryturę powszechną "z urzędu".

      W komunikacie napisano: "Osoba, która ma już przyznaną emeryturę powszechną w wysokości pomniejszonej o kwoty pobranych emerytur wcześniejszych, nie musi składać wniosku. ZUS sam (z urzędu) przeliczy wysokość emerytury powszechnej na podstawie nowych przepisów."

      Przez ten oficjalny komunikat emerytki i emeryci z rocznika 1953 nie składali dodatkowych wniosków, które mogli byli złożyć i które ZUS musiałby uwzględnić przeliczając ich świadczenie.

      Dlatego tym, którzy mają do tego podstawy pozostaje takie wnioski składać teraz.

      Usuń
    12. Czy ktoś przedawniony otrzymał więcej pieniędzy składając wniosek o przeliczenie

      Usuń
    13. Do 25 stycznia 2021 12:38
      Wszystko wskazuje na to, że tak jest. Przeliczenie "z urzędu" ma ograniczony zakres, znaczniej węższy niż potocznie rozumiany i oczekiwany.
      Złożenie, już po otrzymaniu decyzji, wniosku o przeliczenie tego, co urzędowe kalkulacje pominęły, bo... nie było wniosku, może oznaczać nową decyzję np. z wyższym kapitałem początkowym, a nawet nową emeryturę, ale prawdopodobnie nie zadziała wstecz, nie spowoduje wyrównania niedopłat. Choć to należałoby sprawdzić.





      Usuń
    14. Do 24 stycznia 2021 15:24

      O tym, że w pułapki skomplikowanego prawa emerytalnego zastawiane przez ZUS wpadają wszyscy, bez względu na poziom wykształcenia i tytuły naukowe, traktuje pouczający wpis z 2014 roku, na blogu "Jotownia".

      https://jotownia.wordpress.com/2014/04/09/o-skomplikowanym-prawie-emerytalnym-i-pulapkach-zastawianych-przez-zus/

      Usuń
    15. Jak nie kijem go to pałą...

      Mamy przykład, co się stało, gdy emerytka przed końcem roku 2020, a więc przed przeliczeniem "z urzędu" jej emerytury przez ZUS, jednak złożyła sama wniosek m.in. o przeliczenie kapitału początkowego.

      "Anonimowy25 listopada 2020 14:40
      Przedawniona r. 53 składałam wniosek we wrześniu 2020r o doliczenie do kapitału początkowego okresów składkowych za urlop wychowawczy, ponieważ nie zrobiłam tego wcześniej, bo nie wiedziałam. Decyzja: kapitał początkowy powiększony o okr.skł. za urlop wychowawczy plus składki minus pobrane wcześniejsze emerytury/ tab. dożycia z 2012r 254,1 wyszła emerytura mniejsza niż wcześniejsza. Mało tego dowiedziałam się z ZUS, że wyrównanie otrzymam od września 2020, tj. od momentu złożenia wniosku. Czy tak powinno być? W październiku 2020 złożyłam wniosek o wycofanie wniosku i nie wiem co dalej. Wygląda na to, że wyrównanie "z urzędu" dostanę bez doliczonego urlopu wychowawczego do KP. Pozdrawiam Elka".

      Usuń
    16. "Wygląda na to, że wyrównanie "z urzędu" dostanę bez doliczonego urlopu wychowawczego do KP."
      Wycofanie wniosku o przeliczenie urlopu wychowawczego byłoby błędem. Bez tego przeliczenia albo wyrównanie i emerytura powszechna będą niższe (bo niższy kapitał),
      a nawet emerytura wcześniejsza może wypaść nadal korzystniej niż kapitałowa i w ogóle nie będzie wyrównania.

      Usuń
    17. Piszę do przedawnionej p.Eli.Uważam, ze wycofanie wniosku o urlop wychowawczy w pazdzierniku czy złożenie go teraz w styczniu 2021 ma takie same skutki finansowe.W Zus wszystko jest naliczane od mca złożenia wniosku do tyłu nie liczą stąd ewentualne wyrównanie od 2015 r przypadło.Ja tez przedawniona też nie złożyłam wniosku w 2015 r.Dostałam teraz podwyżkę 111 zł ale bez tego wychowawczego.Byłam tydzien temu ZUS kazano złożyć ERPO i naliczenie za urlop wych.będzie od stycznia 2021r Ale złożyłam razem tez oświadczenie covidowe wniosek ERO, ktory spowoduje naliczanie od 1 marca 2020.Czyli zyskuje 11 mcy.Teraz tylko składać te wnioski jak najszybciej.

      Usuń
    18. Otrzymałam już decyzję ZUS. Żadnego wyrównania nie dostałam, bo moją podwyżkę ok. 100 zł połknęła marcowa 2013 104% waloryzacja, a urlop wychowawczy nie został doliczony do kapitału początkowego,bo nie było wniosku. Miałam pecha, że urodziłam się na początku lutego i wniosek o em. powszechną składałam w marcu 2013 zgodnie z "kroczącą emeryturą" 60+1. Obliczona EP w lutym 2013 z decyzją do wypłaty od 05.03.2013 została porównana do EW z marca 2013, czyli już po waloryzacji i wyszło oczywiście mniej. Płakać czy się śmiać? Dlatego ZUS obstawia się wnioskami, bo petent nie nadąża za zmieniającymi się przepisami. Wysłałam już pismo o doliczenie urlopu wychowawczego do kapitału początkowego. To tyle. Pozdrawiam Elka

      Usuń
    19. Dzięki za odpowiedz tylko nie wiem czy pismo wystarczy musza być wnioski co podałam.No to pech bo ja urodzona 9 styczeń,wniosek składałam luty 2013 przed waloryzacja.Pozdrawiam

      Usuń
  27. Ciekawy komentarz spod poprzedniego postu:

    Anonimowy23 stycznia 2021 20:29
    Do 15:57. Pierwszaki też mogą otrzymać wyrównanie. Dotyczy to tych ,które po wydaniu orzeczenia p 20/16 złożyły po raz pierwszy wniosek o emeryturę powszechną, a ZUS przyznał emeryturę powszechną i wyliczył ją odliczając od kapitału sumę wcześniej wypłaconych emerytur. Czyli nie zastosował się do wydanego orzeczenia TK, twierdząc, że wyrok dotyczy tylko kobiet ur. 1953, które przeszły na emeryturę wcz. na podstawie art. 46 w zw. z art. 29. Gdy została uchwalona ustawa naprawcza ZUS obecnie wydaje nowe decyzje, w których nie odlicza już wcześniejszych emerytur. W związku z powyższym wypłaca wyrównanie od daty przyznania emerytury z potrąceniami, do dnia przyznania emerytury bez potrąceń, zgodnie nową decyzją wydaną na podstawie ustawy naprawczej z czerwca 2020 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako tak zwany pierwszak mogę potwierdzić informację zawartą w komentarzu anonimowego z 23.01.2021 r. 20:29.

      Usuń
  28. Ja czegoś nie rozumiem.Dostalam właśnie pismo z ZUS i po przeliczeniu wyszło parę złotych więcej.

    Ale jakim cudem emerytura wcześniejszą jest niemal w takiej samej wysokości jak emertura powszechna. Na wcześniejszą przeszłam w 2008 po 30 latach pracy a w 2013 wystąpiłam o powszechna ale wypłacali do tej pory ta wcześniejszą. Teraz przeliczyli nie uwzględniając pobranych wcześniej kwot i praktycznie mam to samo. To gdzie jest haczyk? Jak oni ja wcześniej wyliczali ze to praktycznie ta sama kwota. Miałam wrażenie że wcześniejsza ma gdzieś 80% odpowiadać powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
  29. A co Ci się niby miało zmienić? Nie zawsze emerytura powszechna była wyższa od powszechnej, nawet bez odliczeń. A szczególnie rocz. 1953, który miał obliczoną emeryturę wcześniejszą według wyższej kwoty bazowej. Przeczytaj sobie uzasadnienie wyroku P 20/16.

    OdpowiedzUsuń
  30. Proszę pamiętać,że do merytury wcześniejszej miałyśmy wybierane najczęściej 10 najkorzystniejszych lat.Gdyby wskaźnik do emerytury liczono nam srednią z całego okresu pracy ,to emerytury byłyby o wiele niższe. U mnie wskaźnik z całego okresu pracy / 34 lata /jest ponad 50 % niższy od wskażnika z 10 najkorzystniejszych lat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz tego jest również tzw. cześć socjalna emerytury. Korzystniej liczona we wczesniejszej

      Usuń
    2. Ula która pyta24 stycznia 2021 09:35

      Właśnie tej informacji potrzebowałam. Czyli brali 10 lat najkorzystniejszych. Dziękuję Ci za wyjaśnienie.

      Usuń
    3. Ula która pyta24 stycznia 2021 09:49

      Coś się zmieniło po 2008 r. w przepisach, że nie było brane pod uwagę przy obliczaniu powszechnej 10 najlepszych lat składkowych?

      Usuń
    4. Był warunek,musiało być kolejne 10 lat. A 20 było dowolne że wszystkich lat zawodowych

      Usuń
  31. Proszę też pamietać, że waloryzacja emerytury przyznanej w 2008r wyniesie od 1 marca 20212r ok. 50%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ula która pyta24 stycznia 2021 09:33

      Dziękuję, tak właśnie mi się wydawało że tutaj pewnie znaczenie ma waloryzacja. No ale środki zgromadzone też myślałam że będą waloryzowane.

      Usuń
    2. Zgromadzone są waloryzowane. Pamiętać trzeba, że jesli ktoś, kto złożył wniosek o em. powsz. i nie wycofał po wyliczeniu to ma składki i kapitał początkowy ZEROWANE do momentu wyliczenia.

      Usuń
  32. 0dczymałam z ZUS wyrównanie od 2014r do2019r czy należą się odsetki?

    OdpowiedzUsuń
  33. Odsetki ustawowe należą sie z mocy ustawy lub wyroku sądu.W ustawie nie ma więc nie wygramy nic w sądach pracy ZUS.Może jedyna droga, to droga z powództwa cywilnego od Skarbu Państwa? Ale tam opłata zależna od kwoty przedmiotu sporu 5 %.

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam 4 koleżanki rocz. 1953. Jedna z nich otrzymała dzisiaj prawie 1200 zł wyższa emeryturę i wyrównanie. Nigdy nie występowała o powszechna. Druga 600 zł i wyrównanie od 2013. Należała do nieprzedawnionych. Decyzje z dnia. 12 stycznia otrzymały wcześniej niż przelewy na konto. Trzecia z koleżanek otrzymała decyzję że wypłata od 15 lutego 2021 .i właśnie zastanawia się dlaczego nie nastąpiło to 15 stycznia. Sprawę miała zawieszona w SA. Jest poddenerwowana. Jutro przeczyta mi ta decyzje telefonicznie. Jest przedawniona. Jeszcze jedna z koleżanek której pieniądze wpływają na konto 10 każdego miesiąca nie otrzymała jeszcze nic. Ona pracuje cały czas jako nauczyciel. Jest przedawniona. Ja cierpliwie czekam na decyzję. Nie otrzymałam nic 15 stycznia. Po otrzymaniu decyzji przejdę się do Zusu. Ktoś tam pisał że można złożyć jeszcze wniosek o przeliczenie. Ale ile w tym prawdy? Może warto spróbować. Sprawę w Okręgowym przegrałam ze względu na przedawnienie. Apelacyjny zawiesił.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumie, ze 15 stycznia otrzymuje Pani emeryturę Jezeli by należała sie podwyżka i wyrównanie to juz 15 stycznia wpłynęłoby na Pani konto wyrównanie wraz z nowa emerytura. Niestety wiele moich koleżanek nie otrzymało nic i nadal bedą pobierały wcześniejsza bo jest wyższa. Bardzo to niesprawiedliwe i jest mi z tego powodu przykro. Ja otrzymałam podwyżkę i wyrównanie ponad 11 tys. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Do 16:40 z 25.01.
      Koleżanka, która otrzymała o 1200 zł wyższą emeryturę musiała złożyć wniosek o emeryturę powszechną po raz pierwszy, po wydanym przez TK wyroku P 20/16. Wniosek taki zgodnie z ustawą naprawczą należało złożyć do 11.01.2021 r. Dlatego też po złożeniu wniosku, otrzymała taką podwyżkę, bo kapitał początkowy i składki były waloryzowane do dnia złożenia wniosku. Wyrównanie otrzymała za okres od złożenia tego wniosku do czasu wydania decyzji o przyznaniu em. powszechnej. Nie złożenie wniosku o emeryturę powszechną przez kobietę z rocznika 1953 do 11.01.2021r., prawdopodobnie spowoduje, że po złożeniu wniosku po wyznaczonym terminie, ZUS będzie dalej stosował art.25 ust. 1b, czyli odliczał.

      Usuń
    3. Do Basi 13
      Jestem ciekawa o koleżankę nieprzedawniona.Czy składała skargę po TK w marcu 2019r i czy wtedy dostała podwyżkę?
      Jestem nieprzedawniona i w tej chwili dostałam tylko wyrownanie
      Basia proszę opisz jej sytuację
      Dziękuję.

      Usuń
    4. Do anonimowy 26 stycznia godz. 22.13 Basia
      Koleżanka nieprzedawniona pod moją presją złożyła po wyroku TK wniosek. Ucieszyła się ponieważ otrzymała o ile pamiętam ok. 140 zł. Namawiałam ją aby to wycofała. Dużo osób jej to sugerowalo. Niestety nie zrobiła tego. Nie liczyła w tej chwili na nic więcej. Ona jako jedyna z nas nie odwoływała się nigdzie. Jeżeli chcesz coś więcej się dowiedzieć to zadzwonić mogę do niej jutro.
      Czy któraś z was miała zawieszona sprawę w SA i obecnie przeliczona. Ja jeszcze nie otrzymałam decyzji. 15stycznia nie otrzymałam nic. Dzwoniłam na infolinię. Poinformowano mnie ze wcale nie musiała być jeszcze wyliczona. Żeby czekać do 15 lutego. Coś chyba nie tak. Muszę odwiedzić ZUS. Chyba odwiesze sprawę w Apelacyjnym. Zależy co będzie zawierała decyzja. Pozdrawiam Basia

      Usuń
    5. Do Basia 13
      Nieprzedawniona.Dzieki za odpowiedź.Bardzo proszę zadzwoń do koleżanki nieprzedawnionej i zapytaj:czy skladala dodatkowe wnioski?
      Jestem zaskoczona że dostała podwyżkę po TK a teraz drugą.
      Ja po TK dostalam 100 zl podwyżki a teraz tylko wyrownanie. Zapytaj koleżankę o wszystko,może ja coś przeoczylam.Jeszcze raz dziękuję za poświęcony czas.Pozdrawiam

      Usuń
  35. Jak koleżanka jako "pierwszak" bo tak zrozumiałam otrzymała wyrównanie i za jaki okres?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otrzymała wyrównanie, bo ZUS na złożone po raz pierwszy wnioski, po wydanym wyroku P 20/16, wydawał również decyzję z potrąceniami. Uzasadniał to tym, że wyrok TK nie obejmuje innych emerytek z rocznika 53, niż te, które przeszły na em. wcz. na podstawie art.46 w zw. z art.29. Obecnie zgodnie z ustawą naprawczą musiał przeliczyć tą emeryturę bez potrąceń. Dlatego musi wypłacić wyrównanie za czas jaki upłynął pomiędzy decyzją z potrąceniami i nową decyzją bez potrąceń.

      Usuń
  36. Dostałam decyzję:wcześniejsza nadal wyższa,nic nic skorzystam,niczego nie dostanę. Czy można jeszcze coś zrobić? Agata

    OdpowiedzUsuń
  37. Jeśli uważa Pani z powszechna powinna być wyższa to odwołać się do sądu,a najpierw najlepiej wyjaśnić w zus

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo uważanie, że powszechna powinna być wyższa, jest słabym argumentem do odwołania się od otrzymanej decyzji.
      Zgodnie z prawem decyzja powinna zawierać szczegółowe wyliczenia emerytury, aby była czytelna i zrozumiała dla osoby, której została wydana. Powinna zawierać wysokość kapitału i składek po waloryzacji, a suma tych składników powinna być podzielona przez wskaznik dalszego przeżycia na dany rok, co daje kwotę emerytury powszechnej brutto. Kwota wyliczonej emerytury na dany rok powinna być porównana z kwotą emerytury wcześniejszej brutto na ten sam rok. Jeśli nie zawiera tych szczegółów może to być podstawą odwołania się do sądu pracy, za pośrednictwem ZUS. W uzasadnieniu odwołania należy wykazać że decyzja nie zawiera szczegółowych wyliczeń dlatego jest nieczytelna i niezrozumiała, co ma istotny wpływ na podjęcie dalszych czynności itp. Dodatkowo można też podać swoje wyliczenia emerytury powszechnej bez potrąceń. Nie należy wysyłać do ZUS pism z pytaniami i prośbami o wyjaśnienie treści decyzji, ponieważ takie pisma nie wstrzymują terminu uprawomocnienia się decyzji. Można osobiście się udać do ZUS aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości i zastrzeżenia. Odwołania od decyzji ZUS, ZUS nie musi kierować do sądu. Może wydać nową decyzje, w której będą zawarte szczegółowe wyliczenia. Musi to zrobić w terminie 30 dni, lub poinformować o innym terminie. Jeśli tego nie zrobi w tym terminie, to decyzję prześle do sądu, a sąd powiadomi, że takie odwołanie wpłynęło wraz z pisemnym wnioskiem ZUS.

      Usuń
    2. W pouczeniu jest tylko odwołanie do sądu ZUS doskonale wie jest taka ,a nie inna ustawai będą opierać się na wydanej decyzji a wyjaśnienie ,,policz sam ,,to się dowiesz

      Usuń
  38. Do anonimowy 27 stycznia godz 9.33 - Basia
    Znam całą sytuację koleżanki nieprzedawnionej. Dzwonimy do siebie codziennie na chwilę. Nie składała żadnych dodatkowych wniosków. Dowiadywala się tylko czy będzie coś jeszcze miała. Czytała mi całą decyzję. Przez telefon ciężko jest zapamiętać wszystko. Może przejdź się i dowiedz. Są duże kolejki. Byłam dzisiaj. Nie mam jeszcze decyzji. Zrezygnowałam z kolejki. Może i dobrze. Spotkałam znajomą z identyczna sytuacja jak moja. 15 stycznia na konto nie wpłynęło nic więcej i decyzji jeszcze brak. Porostu jeszcze nie wyłączyli. Do 15 lutego mają czas. Ona jest na literę J. Że jest wyraźnie napisane, że tym którym nie zdążą, przeliczenia dokonaja w następnym terminie. Jeżeli masz jakieś pytania to odpowiem.

    OdpowiedzUsuń
  39. Jak wyglada odlowanie do sadu ? ZUS podtrzymuje stanowisko, domaga sie zwrotu kosztow zastepstwa procesowego i posiedzenia niejawnego a Sad zada argumentow. Po wycofaniu pozwu dostajesz decyzje sadu na posiedzeniu niejawnym I zasadzenie 180zl na rzecz ZUS. Wtedy trzeba isc do ZUS po nr konta do wplaty I szybko wplacic, bo strasza egzekucja dluznika.... Oto panstwo prawa...
    Taka mislam sytuacje w grudniu 2020.

    OdpowiedzUsuń
  40. Do Basia 13
    Serdeczne dzięki.
    Jutro pójdę do ZUS i opytan wszystko.
    Tylko nie wiem cZy dostanę wiarygodną odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  41. Do 25.01.2021 godz.12.38
    Przedawniona rocznik 1953. Dnia 16.12.2020 złożyłam do ZUS dodatkowy, odręczny wniosek, do którego dołączyłam druk ERPO, na który ZUS przysłał mi 04.01.2021 informację, że przeliczy emeryturę z urzędu. W nowej decyzji z datą 12.01.2021 ZUS do przeliczenia EP przyjął wskaźniki z decyzji z roku 2013 bez pomniejszenie o art.25 ust.1b. Wydaje mi się, że złożenie nowego wniosku po 11.01.2021 jak sugeruje pani z 25.01.2021 godz.15.18 może spowodować, że ZUS zacznie znowu stosować art.25 ust.1b i pomniejszać podstawę, bo po ZUS można się wszystkiego spodziewać. Ja przez złożenie nowego wniosku przed 11.01.2021 nic nie zyskała. ZUS przyjął do wyliczenia wskaźniki z wniosku z 2013 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A o co Pani wnioskowała 16.12.2020 r.? O zastosowanie najkorzystniejszego średniego dalszego trwania życia czy jeszcze o coś innego?

      Usuń
    2. Polecam zapoznać się z treścią artykułu w Gazecie Pomorskiej, jaki ukazał się w dniu 28.01.2021r pod tytułem
      " Tak możesz podwyższyć swoją emeryturę. ZUS zdradza ważne informacje".

      Usuń
    3. Chyba aż tak źle z ZUS nie jest, nie obniża świadczeń po przeliczeniu na wniosek. Oczywiście, może nie podwyższyć
      "By mieć przeliczoną emeryturę, trzeba złożyć wniosek w tej sprawie. Warto to zrobić, bo nie ponosimy żadnego ryzyka. Jeśli nowe przeliczenie okaże się mniej korzystne od poprzedniego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie wypłacał emeryturę w wysokości dotychczasowej, czyli korzystniejszej. Nie obniży emerytowi świadczenia."
      https://pomorska.pl/tak-mozesz-mocno-podwyzszyc-swoja-emeryture-zus-zdradza-wazne-informacje-280121-r/ar/c15-15222396

      Usuń
  42. Do 27.01.2021 godz.21.01
    Wnioskowałam o przyjęcie do wyliczenia emerytury wskaźnika do życia z daty aktualnego rozpoznania mojego wniosku oraz zwaloryzowanie składek emerytalnych i kapitału początkowego do roku 2019.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W radach o składanie wniosków o przeliczenie chodzi o coś innego. Nie o waloryzację kapitału początkowego do roku 2019, tego ZUS nie zrobi. Ale może przeliczyć np. okresy opieki nad dzieckiem jak okresy składkowe po 1,3% i to podwyższy kapitał z pierwszej decyzji.

      Usuń
  43. Otrzymałam wyrównanie gdzie zastosowano wskaźniki z2013 r czy mogę złożyć wniosek teraz o przeliczenie emerytury z aktualnymi wskaźnikami dozycia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki wniosek oczywiście można złożyć,ale marne szanse na jego uwzgłędnienie-każdy by tak chciał

      Usuń
    2. Do Anonimowy28 stycznia 2021 12:47 Należało na jednym w tm samym odwołaniu złożyć wniosek o ustalenie kwoty emerytury na nowo.
      Jak na tym blogu pisałam,że podstawą jest złożenie wniosku a nie czekanie na łaskawość ZUS to zostałam potraktowana obcesowo. Przypuszczam, że krytyka była ze strony "kreta z ZUS". Ostrzegałam. Teraz nic nie można żądać. Przepisy wróciły do stanu sprzed ustawy naprawczej.

      Usuń
  44. Czy te wszystkie przeliczenia są zgodne z wyrokiem TK ? Czy jest tu istotna data złozenia wniosku,czy wiek nabycia emerytury powszechnej równy dla całego rocznika 1953.Bonusem powinien być ,tylko wiek dożycia na datę wyroku dla wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
  45. Taki wniosek o przeliczenie emerytury powszechnej ( a nie przyznanie, bo taką już miałyśmy, złożyłyśmy w 2013r. i.... straciłyśmy.

    OdpowiedzUsuń
  46. Otrzymałam przed chwilą decyzję. Wysłana 22.01. Nie wiem co o tym sądzić. Wyszła mniejsza niż powszechna. Podstawa obliczenia wynosi 404337,05 zł (302997,11 +101339,94)
    Od 1 lipca 2013 1593,76.przy ustalaniu zakład uwzględnić wszystkie zmiany w wysokości świadczenia do 31 grudnia 2020 (waloryzacja i zgłoszone wnioski. Od 1 stycznia 2021 wynosi 1930,10. Wiadomo że to brutto. Netto by było 1600 z groszami.
    2015 rok. Decyzja o przeliczeniu emerytury: z tyt opieki nad dzieckiem.
    101339,94+320201,00 = 421540,94
    Różnica 17203,89. Między latami 2013 a 2015.
    Chyba mi tego nie uwzględnili w dzisiejszej decyzji. Nie wiem co z tym zrobić. Bardzo proszę o radę i pomoc. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy otrzymała już Pani nowa emeryture

      Usuń
    2. Czy wyliczenie z 2015 roku: (101339,94 + 320201,00) = 421540,94 jest w nowej decyzji?
      Czy tylko to z 2013 roku: 404337,05 zł = (302997,11 +101339,94)?
      Jeśli nie byłoby tego z 2015 r., należy złożyć odwołanie do sądu. W tym przypadku wniosek ERPO nie ma sensu, bo przeliczenie zostało już zrobione w 2015 r.

      Usuń
    3. To może być zwykły błąd ZUS - przeoczenie części danych. Przy dziesiątkach tysięcy wydawanych decyzji błędy czasem muszą się zdarzać. Złożenie odwołania do sądu nie musi oznaczać procesu. Jeśli ZUS uzna, że zrobił błąd, nie skieruje sprawy do sądu, tylko wyda nową decyzję.

      Usuń
    4. Przeliczenia z25 czerwca 2015 r. Tj. (101339.94+320201,00)-8493 9,48 : 253,70=1326,77 brak
      Poniżej z tego samego roku.
      2014- 1348,00
      2015.03.01 -1384,00
      W decyzji z 2021
      404337,05 (302997,11 + 101339,94)
      Różnica w kapitale 17203,89
      Brak tego w obecnej decyzji. Jest tylko niższy kapitał i składki z 2013 r.
      Anonimowy z 29.01.godz 02.17 wyliczyl mi. Za co jestem wdzięczna.
      Mimo wszystko jutro przejdę się do Zusu. Wezmę obecna decyzję. Decyzje z 2013 i 2015 . Pozdrawiam Basia

      Usuń
  47. Pomyliłam się. Wcześniejsza wyższa. Tylko dlaczego jest taka różnica. Kapitał i składki niższe niż w 2015 r. Bardzo proszę o radę. Czy coś z tym robić, czy dać spokój. Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Składaj Wniosek na druku ERPO zaznaczając pozycję ponownego obliczenia świadczenia z uwzględnieniem przeliczonego kapitału początkowego ( kwadrat 4). Jeżeli pracowałaś to zaznacz również kwadrat 1.
      Jeżeli Twój kapitał był ustalony i wydany decyzją przed zmianą ustawy przed 1 lipca 2004 roku, przed zmianą ustawy od 23 września 2011 roku,przed zmianą ustawy od 1 października 2013 roku oraz przed zmianą ustawy od 1 maja 2015 roku,masz prawo do ponownego ustalenia wysokości kapitału początkowego i przeliczenie emerytury z uwzględnieniem jego przeliczonej wartości.
      Na stronie ZUS są dokładne informacje, kiedy można ponownie przeliczyć kapitał początkowy i powiększyć swoją emeryturę.
      Do podstawy naliczenia emerytury powszechnej dla emerytek z rocznika 1953, ZUS przyjął pierwszy naliczony kapitał początkowy, który przed zmianą przepisów, był bardzo niekorzystny dla ubezpieczonych.
      W moim przypadku podstawą do naliczenia emerytury powszechnej w 2013 roku był zwaloryzowany kapitał ustalony na czerwiec 2005 roku.

      Usuń
  48. Podać swoje wyliczenia i wnieść o powtórne wyliczenie z uwzględnieniem własnych.
    To nie zaszkodzi a pomóc może. Nic już nie stracisz poza własnym czasem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy zrobić tak jak doradza anonimowy z 15:56. Nie należy jednak wnosić o ponowne wyliczenie, tylko zgodnie z przepisami ustawy, złożyć odwołanie do sądu pracy w określonym terminie. Odwołanie składamy do sądu za pośrednictwem ZUS. ZUS po otrzymaniu takiego odwołania zapoznaje się z jego treścią i może wydać nową decyzję z uwzględnieniem argumentów podanych w odwołaniu. W odwołaniu jako argument należy podać błąd w wyliczeniu należnej emerytury. Jeśli ZUS nie wyda nowej decyzji, to odwołanie prześle do sądu, który rozpozna sprawę. Wysłanie tylko wniosku do ZUS o powtórne wyliczenie, może nie przynieść oczekiwanego skutku. Może natomiast spowodować, że decyzja stanie się prawomocna i nie będzie już możliwości odwołania się do sądu. Przed napisaniem odwołania można udać się do ZUS, aby wyjaśnić taki a nie inny sposób wyliczenia.

      Usuń
    2. To jest procedura która w konsekwencji doprowadzić może do postępowania sądowego ktore trwa latami.
      Jeżeli Basiu jesteś przekonana co do swoich obliczeń to warto się odwołać bo wówczas ZUS, przed przesłaniem odwołania do sądu, sam dokona analizy swoich obliczeń. Nie musisz szukać jakichś podstaw odwołania.
      Moze jak podasz dane to ktoś pomoże Ci w obliczeniach.

      Usuń
    3. Proszę wziąć pod uwagę że od decyzji można odwołać się do sądu,( pouczenie na końcu decyzji)

      Usuń
  49. Proszę przeliczyć składki plus kapitału2015 to podzielić przez lata z 2013 r i porównać wynik z emerytura z 2015 r

    OdpowiedzUsuń
  50. Kapitał + składki 2015 = 421540,94: 253,70 = 1661,57 to chyba brutto. Emerytura 1326,77
    Niżej w decyzji z 2015 napisano
    2014 -1348,00
    2015.03.01 1384,00
    Decyzja z 15 czerwca 2015. Co z tym zrobić. Pozdrawiam basia

    OdpowiedzUsuń
  51. Dziękuję anonimowy z 16.40. Mimo wszystko chyba sama tego nie wylicze. Basia

    OdpowiedzUsuń
  52. Moim zdaniem emerytura wyliczona bez potrąceń na rok 2015 powinna być wyższa od emerytury wcześniejszej z tego samego roku.
    Przywołując treść decyzji z 2015 r podajesz, że wyliczona emerytura netto wynosi 1326,77, a emerytura wcześniejsza ze względu na coroczną waloryzację wynosi w 2015 roku 1384 zł czyli jest wyższa. Nie podajesz, czy w decyzji z 2015 r. podano jaką kwotę odjęto od podstawy wyliczenia
    ( sumę wypłaconych wcześniejszych emerytur ). Czy kwota podstawy wyliczenia 421540,94 to kwota bez potrąceń, czy z potrąceniami wcześniejszych emerytur. Jeśli jest to decyzja z 2015 r. to podstawa wyliczenia emerytury prawdopodobnie jest z potrąceniami. W takim przypadku obecnie należy dodać potrąconą kwotę do podstawy i dopiero podzielić przez 253,70. Wyjdzie należna emerytura brutto na rok 2015. Tak wyliczoną emeryturę brutto należy porównać z emeryturą wcześniejszą brutto należną w 2015r. Mając uzasadnione wątpliwości, że w decyzji z 2021 r błędnie wyliczono wysokość należnej emerytury, można się udać do ZUS aby to wyjaśnić. Jeśli dalej będziesz miała wątpliwości, to należy się odwołać do sądu pracy. Decyzja należy do Ciebie. Należy to zrobić przed uprawomocnieniem się decyzji.

    OdpowiedzUsuń
  53. Serdeczne dzięki.
    2015 r. (101339,94 +320201,00)-84939,48:253,70=1326,77
    2014 -1348,00
    2015.03.01 - 1384,00
    Decyzja z 12.01.2021
    302997,11 +101339,94 = 404337,05.
    Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  54. Nawet jeżeli to by była przysłowiową złotówka na plus dla mnie to warto. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani emerytura p wynosi:
      od 07.2013 - 1593,76
      od 01.03.2014 - 1619,26
      od 01.03.2015 - 1655,26
      od 01.05.2015 - 1724,16 (od podwyższonej podstawy wymiaru na lipiec 2013 zwaloryzowanej wskaźnikiem z 2014r -101,6% i wsk z 2015r - 36zł)
      od 01.03.2016 - 1728,29
      od 01.03.2017 - 1738,29
      od 01.03.2018 - 1790,09
      od 01.03.2019 - 1860,09
      od 01.03.2020 - 1930,09
      Nie wiem w którym miejscu z zaokrągleń wyszła różnica 1 gr. Jak widać podwyższona podstawa emerytury wynikająca z przeliczenia kapitału początkowego od 05.2015 została uwzględniona w wymiarze emerytury, tylko ZUS w decyzji nie wykazuje całego procesu przeliczania.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za trud pomocy w moich wyliczeniach.
      Sama bym tego nie zrobiła. Już mam podstawę aby nigdzie się nie odwoływać. A miałam odwiedzic dzisiaj ZUS. Moja sprawa w SA została zawieszona, i nie będę już z tym nic robiła. Niech tak zostanie. Takich osób jak ja jest dużo więcej. Sądy nic nie wniosa Jesteśmy na przegranej pozycji. Będą się trzymały ustawy i to mocno. Jestem przedawniona. Nie wycofałam decyzji w 2013 r. Nic o tym nie było wzmianki że strony ZUS. Napisane tylko że odwołanie można wniesc do sądu.
      Pozdrawiam wszystkich serdecznie. Gratuluję i naprawdę cieszę się z waszych podwyżek. Cieszmy się z tego co mamy. Nędzne te emerytury. Ale są.
      Przyjdą jeszcze lepsze czasy. Może i dla nas. Może jeszcze coś się zadzieje.
      Dziękuję jeszcze raz. Basia

      Usuń
  55. Proszę przeczytać ostatni wpis pana mecenasa Giedrojcia na facebooku

    https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc/posts/1301817186851195

    OdpowiedzUsuń
  56. SO w Gorzowie Wielkopolskim oddalił odwołanie emerytki z rocznika 1953 od decyzji ZUS odmawiającej po wyroku TK przeliczenia emerytury z aktualnymi wskaźnikami (wiek dożycia i zwaloryzowany kapitał początkowy).

    https://jotownia.wordpress.com/2019/08/01/projekt-ustawy-naprawczej-proces-legislacyjny-w-sejmie/comment-page-3/#comment-14910

    OdpowiedzUsuń
  57. Ja mam przeliczona emeryturę i wyrównanie i zadowolona do końca nie jestem bo przelicznikami z r 2013 nie odwołałam się do sądu bo to nie ma sensu jak nie będzie ustawy zmieniającej to po co ta szarpanina szkoda kasy na prawnikowi naszego zdrowia

    OdpowiedzUsuń
  58. Otrzymałam decyzję i mam problem w wyliczeniu jej do końca. W 2013r, kapitał wynosił 398.351,97 a składki 22.563,28 : 252,30= 1.668,31zł wcześniej po odjęciu kwot emerytury wcześniejszej wynosiła 1524,63zł. W 2015r. złożyłam wniosek o przeliczenie kapitału w celu zaliczenia urlopu wychowawczego do okresu składkowego. W decyzji z sierpnia 2015r. ZUS wyliczył: (kapitał 412.745,84 a składki 23.888,74) - 83.272,21 : 252,30= 1,400,56 zł(zawieszona) Bez odjęcia em. wcz. od 1.08.2015r. wg ZUS em. powsz. wynosi 1.788,77zł a do sądu wyliczył 1.794,31zł. Od 1.03.2015r. po waloryzacji otrzymywałam em. wcz. w wys. 1.585,02.Do zaliczenia jest 39m-cy urlopu wych. a to daje 50,70zł. Ani w decyzji z 2015r. ani też w decyzji ze stycznia 2021 nie ma wzmianki o ww. urlopie. W obecnej decyzji jest wyliczona kwota/ różnica od grudnia 2013r. ( złożenie wniosku o em.pow.) do lutego 2021r. wraz z emeryturą na luty 2021r. ale podstawa opodatkowania jest o 1.174,61 zł wyższa od ww. wyliczonej kwoty.Może ktoś z Państwa wie jak to mam ugyżć? Będę bardzo wdzięczna. Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Przeliczenie urlopu wychowawczego ma wpływ na kapitał początkowy - decyzja o wyliczeniu/przeliczeniu kapitału była dołączane extra do decyzji o wyliczeniu/przeliczeniu emerytury.
      2. Od kiedy dokładnie w 2013 pobierała Pani wcześniejszą emeryturę (data w decyzji, a nie data decyzji mnie interesuje)
      2. W 2015 decyzja z sierpnia - a przeliczenie od 1.sierpnia czy wcześniej (pytam, bo czasem decyzja jest wydawana z opóźnieniem)

      Usuń
    2. Przyjęłam wyliczenie od 1.12.2013 i przeliczenie kapitału od 1.08.2015.
      EP od 1.12.2013 1668,31 (było 1524,63), a od 1.08.2015 1788,77 (gdyby nie przeliczenie kapitału, to byłoby 1731,00).
      Wyszło mi że obecna emerytura to 1996,79 (było 1786,46).
      To oznacza, że od 1.12.2013 do końca 01.2021 pobrała Pani 140440,15, a powinna dostać 157042,41 czyli o 16.602,26 więcej + luty 1996,79=18.599,05

      Usuń
    3. moim zdaniem powinno być jednak tak:
      EP od 1.12.2013 1668,31 (było 1524,63), a od 1.08.2015 1794,31 (gdyby nie przeliczenie kapitału, to byłoby 1731,00).
      Wyszło mi że obecna emerytura to 2.002.52 (było 1786,46).
      To oznacza, że od 1.12.2013 do końca 01.2021 pobrała Pani 140440,15, a powinna dostać 157415,18 czyli o 16.975,03 więcej + luty 2002,52=18.977,55

      Nie wiem dlaczego Pani napisała "Bez odjęcia em. wcz. od 1.08.2015r. wg ZUS em. powsz. wynosi 1.788,77zł" - poprawne jest wyliczenie które otrzymał Sąd, czyli 1794,31, bo kwota 1788,97 (a nie 1788,77 jak Pani napisała) uwzględnia przeliczony kapitał i "stare" a nie nowe składki - skoro wysokość składek w 2015 jest wyższa, to oznacza, że miała Pani jakieś "dodatkowe" dochody i ZUS je uwzględnił w wyliczeniach z 2015r.

      Usuń
    4. U Pani sprawa wyższych składek o 1325,46 zł w 2015r jest niejasna. Ponieważ zostały one podzielone przez 252,3 to należałoby się domyślać, iż wniosek o doliczenie składek został złożony zaraz po ustaleniu emerytury i zwiększenie z tego tytułu przysługuje już od 2013r. A jeżeli wniosek o doliczenie składek został złożony razem z wnioskiem o przeliczenie urlopu wych to składki powinny być podzielone przez wskaźnik z tablicy z 2015r (243,5 dla wieku 62lata), różnica minimalna ok 10 gr,ale byłoby to zgodne z ustawą.
      Nie rozumiem w jaki sposób Panie ustaliły pobrane emerytury wcześniejsze w kwocie 140440, jeśli została podana tylko jedna wartość tej emerytury od 01.03.2015r.

      Usuń
    5. - Przeliczenia emerytury po wniosku z 2015 r.
      (412.745,84 + składki 23.888,74) : 252,30 = 1730.62 zł
      - Waloryzacja za 2014 r.
      1730.62 zł x 101,6% = 1758,31 zł
      - Waloryzacja za 2015 r. 1758,31 zł +36 zł = 1794,31 zł
      Taką kwotę podał ZUS dla sądu.

      Jak napisał ktoś powyżej, sprawa wyższej kwoty składek w 2015 r. jest niejasna, też tego nie rozumiem. Może przy zawieszonej emeryturze wszystkie składki liczone są wstecz, tak jak kapitał pocz., wg tabeli z 2013 r. i potem waloryzowane też od początku? Takiego całościowego przeliczenia użyłam i dla 2015 r. wynik identyczny jak podał ZUS.

      Usuń
    6. Na pytanie skąd się wzięło 140440,15 jako suma EW - liczyłam od 1.12.2013 - bo w zapytaniu dość chaotycznie napisanym niestety - było zdanie "W obecnej decyzji jest wyliczona kwota/ różnica od grudnia 2013r. ( złożenie wniosku o em.pow.) do lutego 2021r. wraz z emeryturą na luty 2021r." Oczywiście to może być inny dzień grudnia, ale tego nie wiemy (przykładowo moja matka miała wyrównanie od 19.02.2013, bo urodziła się 19.01.1953, a wtedy obowiązywał wiek emerytalny 60 + 1m-c.

      A jeżeli chodzi o różnicę w składkach - czasem osoby mają wypłacane po przejściu na emeryturą jakieś dodatkowe premie z byłego zakładu pracy (u nas tak jest) - wtedy należy złożyć kolejny wniosek do ZUS o przeliczenie emerytury. Moja koleżanka tak robiła w zeszłym roku i zakładam, że dożycie z tego powodu jej się nie zmieniło (choć nie wiem tego na pewno).

      Usuń
    7. Dożycie zmienia się wraz z kolejnymi wnioskami o przeliczenie. A przeliczać trzeba, bo składek z ostatniego wynagrodzenia ZUS pod uwagę nie bierze, nie bierze np. 13-tki wypłacanej w kolejnym roku kalendarzowym, itp.

      Usuń
    8. U mnie sie nie zmienil wzkaznik do życia.Taki sam w 2015r.w 2019 i2021.Za kazdym razem bylo przeliczenie.

      Usuń
    9. Może miała Pani ustaloną emeryturę w 12.2013r w formie zaliczkowej a później otrzymała decyzję ostateczną uwzględniającą wyższą kwotę składek?
      Uważam,że jeśli do przeliczenia emerytury od 08,2015r z tytułu zmiany w kapitale początkowym, gdzie punktem wyjścia tego przeliczenia jest ustalona emerytura w grudniu 2013, przyjęto wyższą kwotę składek, to oznacza,że aktualnie ponowne ustalenie emerytury od 12,2013r powinno uwzględniać prawidłową kwotę składek tę wyższą.
      Wg mnie Pani emerytura powszechna wynosi:
      od 01.12.2013 - 1673,57 (398351,97+23888,74):252,3
      od 01.03.2014 - 1700,34
      od 01.03.2015 - 1736,34
      od 01.08.2015 - 1794,31 (od podwyższonej podstawy wymiaru na grudzień 2013 zwaloryzowanej
      wskaźnikiem z 2014r -101,6% i wsk z 2015r - 36zł)
      od 01.03.2016 - 1798,61
      od 01.03.2017 - 1808,61
      od 01.03.2018 - 1862,51
      od 01.03.2019 - 1932,51
      od 01.03.2020 - 2002,51
      Należna emerytura za cały okres:
      od 01.12.2013 1673,57
      01,-02,2014 3347,13
      03,2014-02,2015 20404,12
      03,2015-07,2015 8681,72
      08,2015-02,2016 12560,15
      03,2016-02,2017 21583,35
      03,2017-02,2018 21703,35
      03,2018-02,2019 22350,11
      03,2019-02,2020 23190,11
      03,2020-02.2021 24030,11

      Razem od 1,12,2013 do 02,2021r - 159523,73
      do 01,2021r - 157521,22
      Mogą być groszowe różnice wynikające z zaokrągleń.
      Pobrane emerytury wcześniejsze w analogicznym okresie policzy Pani z decyzji, PIT-ów ale z wyłączeniem 13.....Różnica między należną emeryturą powszechną a pobraną emeryturą wcześniejszą będzie podstawą opodatkowania

      Usuń
    10. Przedstawiając powyższe wyliczenie zapomniała Pani o jednym fakcie – ZUS działa na wniosek i nigdy się nie cofa w swoich decyzjach (za wyjątkiem ustawy naprawczej :-)) - dlatego nie zgadzają się nasze wyliczenia od 1.12.2013 do 31.07.2015.
      W zapytaniu było napisane, że zaczynamy od 1668,31 (stare składki), a nowe składki i nowy kapitał uwzględniono dopiero od 1.08.2015.
      Dlatego powinno być dla EP:
      od 01.12.2013 – 1668,31 (398351,97+22563,28):252,30
      od 01.03.2014 – 1695,00
      od 01.03.2015 – 1731,00
      od 01.08.2015 - 1794,31 czyli (412745,84+23888,74):252,30*101,60%+36
      od 01.03.2016 - 1798,62
      od 01.03.2017 - 1808,62
      od 01.03.2018 - 1862,52
      od 01.03.2019 - 1932,52
      od 01.03.2020 - 2002,52
      Razem od 1.12.2013 do 31.01.2021 wychodzi 157.415,18+luty2.002,52=159.417,70 – 140.440,15 (suma EW do końca stycznia) = 18.977,55 (wyrównanie +emerytura za luty)

      Usuń
    11. Bardzo dziękuję za pomoc i skrupulatne wyliczenie. Jestem serdecznie wdzięczna. Pozdrawiam. Ina

      Usuń
  59. Szanowne Koleżanki
    Moja walka z ZUS dobiegła końca. W piątek otrzymałam decyzję o przyznaniu mi emerytury powszechnej. Jestem ,,pierwszakiem,,.Wniosek złożyłem 7.01.2021, podyktowane to było datą urodzenia. Od samego początku korzystałam z pomocy tego portalu i prawie wszystko zawdzięczam Wam. Myślę,że było warto . Otrzymałam emeryturę w wysokości 6140,68 brutto.
    Wzrost emerytury w stosunku do otrzymywanej to prawie 2700 zł. Nie pisze tego by skłócić poróżnić. Jest to efekt przypadku -ale i także postępowania zgodnie z podpowiedziami dobrych osób tego portalu i własnych przemyśleń. Bardzo dziękuję za wieloletnie bycie z Wami . Dziękuję Twórcom tego portalu . Z wyrazami szacunku. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysokość nowego świadczenia (i bezwzględna i skala podwyżki) z pewnością zrobiła wrażenie na tym blogu.
      Jeśli jest Pani "pierwszakiem", to na czym polegała Pani walka z ZUS? Czy może miała Pani emeryturę wcześniejszą na podstawie innego przepisu niż art. 46, np. nauczycielską i w związku z tym występowała Pani do sądu?

      Usuń
    2. Ta pani chyba nie była w sądzie, skoro złożyła wniosek jako "pierwszak" po ustawie "naprawczej", dopiero w styczniu 2021, to jak walczyła z ZUS?

      Usuń
    3. Byłam w sądzie Okręgowym i Sądzie Apelacyjnym -trochę powalczyłam. Pozdrawiam. Krystyna

      Usuń
    4. Do Krystyna
      To napisz o co walczylas?
      Może któreś z nas przyda się Twoja podpowiedź

      Usuń
    5. Jeśli Pani Krystyna odwoływała się do sądu od decyzji ZUS w sprawie emerytury dla rocznika 1953, to znaczy, że składała wcześniej wniosek, a więc nie mogła zostać "pierwszakiem". Coś się tu nie zgadza.

      Usuń
    6. Jeżeli jest pierwszakiem to w jakiej sprawie robiła odwołanie do SO a pozniej apelacja.
      Coś jest nie tak. Nie wierzę w to co pisze Krystyna

      Usuń
    7. Pani Krystyna napisała niżej, że jest na blogu od początku, więc może walczyła w sądach, ale nie o emeryturę dla rocznika 1953, tylko w latach 2011-12 w związku z zawieszeniem emerytury osobom kontynuującym zatrudnienie...? ;)))

      Usuń
  60. Ta Pani to chyba od niedawna korzystała z blogu bo złożyła wniosek dopiero w ostatniej chwili i oczywiście na tym skorzystała. Bo gdyby była dawno na blogu to by złożyła wniosek w 2019 roku w pierwszym terminie. Poza tym jakoś nie wierzę tej Pani po pierwsze tak szybko jej przeliczyli? po drugie o jakiej walce Ona pisze z kim skoro po raz pierwszy złożyła wniosek. Totalna bzdura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na blogu jestem od chwili jego powstania-stosunkowo długo. Krystyna

      Usuń
    2. Do mm z 13:45 i innych. To, że ktoś złożył wniosek po raz pierwszy w styczniu 2021r, wcale nie oznacza, że nie walczył o swoje prawa w sądach. Nie oznacza też, że nie korzystał z bloga od samego początku. Sprawa Pani Krystyny świadczy, że prawidłowo analizowała wpisy i wyciągała z nich prawidłowe wnioski. Z tego między innymi powodu, mogła złożyć swój pierwszorazowy wniosek dopiero w styczniu 2021r. To na tym blogu wielokrotnie umieszczano wpisy, że wcześniejsze wnioski można było wycofać, przed uprawomocnieniem się wydanej decyzji. Wniosek można też było wycofać po bataliach sądowych, przed uprawomocnieniem się wyroku. Po odwołaniu się do sądu, decyzja ZUS, staje się prawomocna dopiero po uprawomocnieniu się wyroku. Walka w sądach jest taka sama, niezależnie czy toczyła się przed, czy po wyroku TK. Brawa dla Pani Krystyny oraz emerytki i sędzi, która skierowała pytanie do TK. Tylko walka o nasze prawa, wynikające z przepisów prawa oraz umiejętne korzystanie z wszelkich podpowiedzi i porad daje efekty i zadowolenie. Podziękowania należą się prowadzącej ten blog oraz doradzającym i informującym na tym blogu o sposobie załatwiania nie tylko swoich spraw.

      Usuń
  61. Co ma data urodzenia do obliczenia emerytury po raz pierwszy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Data urodzenia jest powiązana z okresem dożycia. W moim przypadku wynosi 190,3 .Jest to istotny wskażnik .
      Pozdrawiam . Krystyna

      Usuń
    2. Pani Krystyno, na tym blogu ogromna grupa kobiet nie zyskała ani grosza na ustawie "naprawczej", pomimo prawdziwej walki w sądach. Może w tych okolicznościach lepiej już nie rozwijać doniesienia "pierwszaka" o gigantycznej, blisko 100% podwyżce pani emerytury...

      Usuń
    3. To prawda, gratulacje

      Usuń
  62. Dane ZUS: po waloryzacji w 2020 r. emeryturę poniżej 1 800,00 zł (brutto) pobiera 43,1% kobiet.
    Emeryturę w wysokości powyżej 2 400,00 zł pobiera 25,0% kobiet.
    Czyli emerytura 75% seniorek nie przekracza 2 400 zł (brutto).
    Emeryturę od 5,0 tys. zł do 6,5 tys. zł pobiera szczęśliwy 1,0% kobiet, do którego jak widać, należy p.Krystyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Krystyna przeskoczyła z grupy 25% kobiet z emeryturą powyżej 2400 zł brutto (jej dotychczasowa emerytura wynosiła około 3400 zł brutto) do grupy 1% kobiet (z emeryturą 6140 zł brutto). To chyba rekord?! A po marcowej waloryzacji 2021 roku... ;)

      Usuń
    2. Musimy się trzymać do setki, a wtedy zaszalejemy ;) Emerytura wyjątkowa dla osób, które ukończyły 100 lat jest świadczeniem honorowym przyznawanym w wysokości aktualnie obowiązującej kwoty bazowej. W 2020 r. wynosiła prawie 4 300 zł. W 2053 r. to będzie ho, ho, ho! ;)

      Usuń
  63. Data urodzenia ma wpływ na wysokość emerytury.Liczą się miesiące dożycia.Być może,że ta pani urodziła się na początku stycznia.

    OdpowiedzUsuń
  64. Pani Krysiu ja mam malutką emeryturę ale gratuluje tak wysokiej

    OdpowiedzUsuń
  65. Nie wiem , jaki cel miała pani Krystyna pisząc ten komentarz, ale sadzę, że wzbudzić zazdrość. A tak naprawdę, to nie widzicie,ze to wszystko nie trzyma się kupy? Pisze,że złożyła wniosek dopiero 7 stycznia 2021 r., stad takie lata dożycia. A potem pisze,że walczyła w Sądzie Okręgowym i Apelacyjnym, co znaczy, że wniosek ten złożyła dużo wcześniej i go nie wycofała, tylko odwołała się od decyzji. Nie mówi prawdy i siedzi tu tylko po to, żeby siać ferment i wzbudzać agresję oraz zazdrość. Jej komentarze oparte są na samych niedomówieniach i jedno przeczy drugiemu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Walczyła w latach 2011-2012 związku z zawieszeniem emerytury.

      Usuń
    2. Zawieszenie emerytury nie ma nic wspólnego z walka w sadzie o emeryturę bez pomniejszania jej podstawy o pobrane emerytury wcześniejsze na podstawie przepisu Art.25 ust.1b. Pani Krystyna wyraźnie ściemnia, a to,ze były to sprawy o zawieszenie emerytury nawet nie wiadomo, czy ona napisała. Jeśli nawet ona, to znaczy ,że pisze jako różne Anonimowe. Raz Anonimowa Krysia, raz inna Anonimowa, a sądzę, że rzekoma Anonimowa pani Krysia napisała też komentarz z godz.15:58, a celu domyślcie się same.

      Usuń
    3. Cudze szczęście nie zagraża Ci w żaden sposób. To, że ktoś jest szczęśliwy, że osiągnął sukces, że ma dobre życie nie oznacza, że Ty tego nie możesz mieć. Nie ma na świecie jednej ograniczonej "misy szczęścia". To nieograniczony zasób, którego starczy dla każdego.
      Jeśli więc cudze szczęście nie jest Twoim wrogiem, to co  Ci szkodzi cieszyć się z innymi?

      Usuń
    4. Bach,
      sama poezja, jednak w tym przypadku ta "misa szczęścia" jest ograniczona i pochodzi z podatków nas wszystkich, ale nie została sprawiedliwie podzielona przez ustawodawcę.

      Usuń
    5. Do 17:34
      Całkowicie się z Tobą zgadzam. Te ogromne korzyści wynikają z nie odliczenia emerytur pobranych po osiągnięciu wieku emerytalnego. To nie są już emerytury pobrane na podstawie Art.46, do której prawo przysługuje tylko do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego i nabycia prawa do emerytury powszechnej. Powinny być one bezwzględnie odliczone i pomniejszyć podstawę emerytury powszechnej. I nie mówię tego z zazdrości, tylko zgodnie z zasada sprawiedliwości.Ponadto wynika z to z samego przepisu Art.129, którego ratio legis wprowadzenia było właśnie zapobieżenie takim sytuacjom.

      Usuń
    6. do 17:34 i 18:23 nie jestem PANI Krysia ( Ja z 15:58), chcę nią być po wygranej w Sądach I lub II instancji.
      Teraz po Pani wpisie widać , "wiem wszystko najlepiej". Ten wpis Pani mówi "jestem z ZUSu", wiem wszystko najlepiej, a możę "mam zawsze rację"


      Usuń
    7. Do Anonimowej 18:27
      Tę formułkę znamy już na pamięć, proszę się nie powtarzać i domyślamy się kto ją napisał.

      Usuń
  66. Staram się czytać ze zrozumieniem. Chciało by się napisać coś posiłkując się językiem ,,salonowym,, Ba! Napisze tak-reszta jest milczeniem. Jeszcze raz dziękuje wszystkim Blogowiczkom i Założycielce tego wspaniałego żródła wiedzy. Z wyrazami szacunku. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziękowania są jak najbardziej na miejscu, ale szczegóły dotyczące pani emerytury nie były na miejscu. Wystarczyło napisać: dostałam znaczną podwyżkę, żeby tym, które nie dostały nic lub mało nie było przykro.

      Usuń
    2. Szczegóły były nie na miejscu. Należąc do 1%-owej emeryckiej elity finansowej i pisząc do 75% kobiet 2.400 zł i poniżej, w tym wielu rozgoryczonych przeliczeniami, bardziej salonowo byłoby takie szczegóły pominąć. Zasada "reszta jest milczeniem" trochę za późno użyta.

      Usuń
  67. Nie wzbudzić zazdrość, tylko walczyć. Należy walczyć do skutku. Kto walczy, nie jest pokonany. Ja tak robię.Mam nadzieję mieć tak jak Krystyna. Nie odpuszczę, rozważam nawet kasację i Strasburg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niech P.Krystyna opisze swoją sytuację od poczatku do końca tak jak inne Panie opisują i tym pomagają innym.

      Usuń
  68. A może zamiast się kłócić i licytować kto ma więcej (dla pana Lecha W. emerytura rzędu 6tysięcy jest głodowa) pomogły byśmy sobie nawzajem, wszystkie i te ktreóre nie dostały nic i te o symbolicznych wyrównaniach w stosunku do "pierwszaków", w zredagowaniu pisma procesowego do Sądu Pracy, za pośrednictwem ZUS; uważam, że pan Giedrojć ma rację, a w końcu nic nie tracimy Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba walczyć o swoje ,popieram Panie które to robią z kulturą i rzeczowo.Dziękuję za pomoc ja również korzystałam z bloga. Dostałam decyzję o ponowny przeliczeniu emerytury /ustawa z 19 06.2020r.ZUS z urzędu ponownie ustala wysokość emerytury przyznanej na podstawie ort.24 ustawy emerytalnej od 27-03-2013r.od m-ca ,od którego mogła być podjęta wypłata emerytury.
      Podstawa obliczenia nie podlega pomniejszeniu o kwoty pobranych wcześniej emerytur.Ja wygrałam w SO ,ZUS odwołał się os decyzji do SA,tam sąd zawiesił czekając na ustawę.Moja emerytura była była przeliczana z art. 26 i była zawieszona ponieważ była świadczeniem mniej korzystnym -a wypłacano z art.53 jako świadczenie korzystniejsze.Proszę o podpowiedz co dalej powinnam z tym zrobić ,czy zostawić.Nie mam już siły .Dziękuje i pozdrawiam e Panie ,które skorzystały i te którym nic nie dodano ,tak jak mnie.

      Usuń
  69. Na Facebooku zorganizowała się spora grupa emerytek 53 p.Barbara Gryko jest promotorem.Kto sie zapisze do grupy i dokona wpłaty dobrowolnie do 50 zł.Poda dowód wpłaty swój meil otrzyma gotowy druk wzór odwołania do Sądu Pracy.Wpłata ta idzie na pismo procesowe adwokata Giedrojc do TK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mecenas Giedrojć przecież napisał, że przygotowany już przez niego wniosek do TK zamówili u niego parlamentarzyści, więc chyba także ten wniosek opłacili?
      Czy ta zbiórka funduszy przez emerytki oznacza, że mecenas Giedrojć przygotowuje skargę konstytucyjną do TK w imieniu jednej z jego klientek, która właśnie zakończyła "przegraną" drogę sądową i spełnia rygorystyczne warunki do skierowania skargi konstytucyjnej do TK?

      Usuń
  70. Prosze wejść na Facebooka poszukać seniorki 53 lub emerytki 53, nie pamiętam na której grupie i szukać posta p.Barbary oraz mecenasa, tam wszystko pisze.Zaszła jakaś pomyłka to nie na zamówienie parlamentarzystów jest ten wniosek pisany tylko na zamówienie i opłacony przez te grupę emerytek.Wniosek jest gotowy i teraz musi go poprzec odpowiednia liczba senatorów.Stąd może niezrozumienie wpisu mecenasa.Każda emerytka 53 może do tej grupy dołączyć,w poscie mecenasa i p.Gryko znajdą panie wszystkie potrzebne informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zaszła pomyłka. Na facebooku mecenasa jest taki wpis:

      "Kancelaria Adwokacka adwokat Konrad Giedrojć
      27 stycznia o 03:12·
      Wniosek dla grupy posłów/senatorów RP do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie rocznika '53 został przygotowany i przesłany do osoby koordynującej te działania. Mam nadzieję, że znajdą się przedstawiciele w parlamencie (50 posłów albo 30 senatorów), którzy go podpiszą i złożą w Trybunale."

      Adwokat nie może reprezentować w Trybunale Konstytucyjnym grupy emerytek 1953, bo nie ma czegoś takiego jak zbiorowa skarga konstytucyjna.

      Może mecenas pisze skargę konstytucyjną w imieniu swojej klientki, a grupa pań chce ją wesprzeć i za taki wniosek pojedynczej osoby zapłacić?

      Usuń
    2. Znalazłam rozwiązanie ale możliwe do wykorzystania dla osób nieprzedawnionych lub tych których sprawy są jeszcze w sądach. Należało wnieść o unieważnienie wydanej decyzji.
      Podstawą
      art. 157. [Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej]
      § 1. Właściwy do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach wymienionych w art. 156 jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja wydana została przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ.
      § 2. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

      Usuń
    3. Uzupełnienie od Anonimowy1 lutego 2021 13:41.
      Chodzi oczywiście o sposób aby powrócić do bycia tzw. "pierwszakiem"

      Usuń
    4. Do anonimowej z 13:41

      Proszę przeczytać uzasadnienie tego wyroku:

      https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sadow/iii-aua-1825-16-decyzje-wydawane-w-ramach-weryfikacji-522381205

      Usuń
    5. Nie o to mi chodziło. Wszystkie osoby przedawnione otrzymywały z ZUS informacje, że wydana decyzja jest zawieszona. Bo świadczenie wcześniejsze jest wyższe od tego po potrąceniach w wieku powszechnym. Później sądy stwierdzały, że decyzja wydana narusza art. 151par.2 KPA,(WERSJA od 11 sierpnia 2020r. )został NARUSZONA.oBECNIE art. 156 par. 2 KPA w brzmieniu wydana decyzja została wydana bez podstawy prawnej lub z rażącym NARUSZENIEM PRAWA.

      Usuń
    6. Do Anonimowy z 01.02. godz.13:30 i innych. To, że adwokat Konrad Giedrojć pisze wniosek dla grupy posłów, wcale nie oznacza, że sporządza go na zamówienie tej grupy. Po prostu kieruje wniosek do grupy posłów i senatorów, aby go ewentualnie skierowali do TK. Potwierdza to dalsza treść "mam nadzieję, że znajdzie się ...".

      Usuń
  71. Na Facebooku wpisać seniorki 53 są dwa wpisy p.Barbary Gryko, szukać z dnia 29 stycznia godz 13.32 i z dnia 20 stycznia godz 9.50.Posty te wyjaśnią wszystko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy tutaj nie można wszystkiego wyjaśnić?
      Nie każdy ma dostęp do facebooka i może się zarejestrować w grupie prywatnej p. Basi.

      Usuń
  72. Ja wszystko co wiem napisałam.Nie trzeba należeć do prywatnej grupy aby przeczytać te posty wystarczy sie tam bezpłatnie zapisać i czytac wszystkie posty Ja nic jeszcze nie wplacalam i nie odwoływalam sie Sad bo nie mam jeszcze decyzji.Myślałam,ze mój post pomoże paniom co chciały redagowac pismo odwoławcze a tam jest gotowiec p.mecenasa.Nic wiecej nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
  73. Do 13:41
    Zorientuj się dokładniej, o czym piszesz. Unieważnienie, czy uchylenie decyzji w sytuacji emerytek ur. w 1953 r. niczego nie zmienia. Wniosek zostaje, a decyzję się unieważnia na podstawie przepisu, który podasz, o ile sąd, czy nawet ZUS go uwzględni. Zgodnie z Art.156 k.p.a. istnieje kilka przesłanek unieważnienia decyzji. Tylko, że to w żaden sposób nie zmienia waszej sytuacji, bo unieważnia się decyzję, a nie wniosek. Unieważnienia mogą natomiast żądać kobiety ur. w latach 1949-1952, jako, że one nie potrzebują zmiany ustawy, bo przepis ich nie obejmuje. Kobietom tym decyzje zostały wydane bez podstawy prawnej i z rażącym naruszeniem prawa. Niedopuszczalne jest bowiem kształtowanie stanu prawnego mocą decyzji administracyjnej w dacie złożenia wniosku z Art.129 o przyznanie wypłaty emerytury, o której mowa w Art.24, w sytuacji, gdy stan prawny kształtowany jest z mocy prawa (ustawy) z dniem spełnienia warunku, jakim jest osiągnięcie wieku emerytalnego. Konstytucyjnie niedopuszczalne jest także stosowanie z mocą wsteczną przepisów represyjnych i znoszenie praw nabytych. W tym przypadku nie ma znaczenia upływ czasu od daty wydania decyzji. Panie przedawnione mogły wnosić o unieważnienie decyzji, zanim weszła ustawa naprawcza, powołując się na Art.156 & 1 pkt.2 k.p.a. ze względu na przedawnienie decyzji. Problem w tym, że tytuł odwoławczy stanowiła skarga po wyroku TK, a nie unieważnienie, ale w drugiej instancji można było wnioskować właśnie o unieważnienie. Niemniej w każdym przypadku unieważnienia unieważnia się decyzję, a nie wniosek. Ale walczcie, może rząd zmieni dla was prawo i to wstecz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież to logika. po otrzymaniu zmienionej decyzji należało złożyć pismo o wycofanie wniosku o przeliczenie emerytury w wieku powszechnym. A po za tym to nie żadne prawo nabyte. Ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem ZUS mógł wydać tylko decyzję o kolejnym przeliczeniu naszych świadczeń. Prawo do emerytury nabywa się tylko raz w życiu, a taką była przyznana nam emerytura wcześniejsza.
      Ja nie teoretyzuje tylko dzielę się własnym doświadczeniem.

      Usuń
    2. Tyle, że po wejściu w życie ustawy naprawczej ZUS wydawał "z urzędu" (bez wniosku) decyzje o przeliczeniu i wyrównaniu emerytury powszechnej zaniżonej przez uprzednie zastosowanie art. 25 ust. 1b ;)

      Usuń
    3. Do 16:03
      Nie do końca jest prawdą, to co mówisz. Decyzją w wcześniejszym wieku emerytalnym miałaś przyznaną tylko ekspektatywę prawa do emerytury powszechnej, o której mowa w Art.24, a prawo do tej emerytury nabyłaś z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego, czyli po spełnieniu warunku zawieszającego. Składany po osiągnięciu wieku emerytalnego wniosek dotyczy przyznania wypłaty emerytury, o której mowa w Art. 24 w miejsce pobieranej emerytury wcześniejszej. Przyznanie świadczeń nie jest tożsame z przyznaniem PRAWA DO ŚWIADCZEŃ. Prawo do świadczeń Z FUS generalnie nabywa się z mocy ustawy. Na mocy decyzji administracyjnej prawo do świadczeń nabywają tylko te osoby które nie spełniają warunków określonych w ustawie ( Art.83 ustawy o FUS). Dlatego prawo do emerytury w wcześniejszym wieku emerytalnym nabywa się na wniosek, a po spełnieniu warunku, jakim jest osiągnięcie wieku emerytalnego nabywa się prawo do emerytury, o której mowa w Art.24. Mylicie pojęcia. Nie, nie jest to przeliczenie emerytury, tylko ponowne jej ustalenie w innym systemie, tj. systemie zdefiniowanej składki. I jeszcze jedno; na wniosek, dla osób które nie spełniły warunków określonych w ustawie Prezes ZUS (i osoby przez niego upoważnione) przyznaje prawo do emerytury mocą decyzji administracyjnej o charakterze konstytutywnym, ze skutkiem prawnym ex nunc od daty złożenia tego wniosku. Natomiast dla osób , które warunki te spełniły, ZUS jedynie potwierdza decyzją deklaratoryjną ze skutkiem prawnym ex tunc spełnienie tych warunków. Reasumując, ZUS na wnioski składane z Art.129 po osiągnięciu wieku emerytalnego nie przyznaje prawa do tej emerytury, tylko prawo do jej pobierania, a data złożenia tego wniosku nie ma żadnego wpływu na stan prawny tej osoby. Sprawa wycofania wniosku jest nie do przeskoczenia, bo nie ma żadnej podstawy prawnej, do jego wycofania, na co jest jasno i wyraźnie sprecyzowany przepis art.116 ust.2 u.e.r.

      Usuń
    4. Do Anonimowy2 lutego 2021 19:10.
      Dlatego prawo do emerytury w wcześniejszym wieku emerytalnym nabywa się na wniosek, a po spełnieniu warunku, jakim jest osiągnięcie wieku emerytalnego nabywa się prawo do emerytury, o której mowa w Art.24. Mylicie pojęcia.
      Masz rację tylko w przypadku osób które prawo do wcześniejszej emerytury nabyły na podstawie art.46. W tym przypadku wcześniejsza emerytura nie ma nic wspólnego z wiekiem emerytalnym.
      W ubezpieczeniu społecznym emerytura jest świadczeniem z tytułu osiągnięcia :
      10 wieku emerytalnego podstawowego ustalonego dla wszystkich ubezpieczonych lub
      niższego wieku emerytalnego ustalonego dla niektórych grup ubezpieczonych.
      Na emeryturę można przejść mimo nieosiągnięcia wieku emerytalnego wskazanego w pkt. 1 i 2 - i to jest właśnie świadczenie zwane wcześniejszą emeryturą.
      Prawo do wcześniejszej emerytury to zatem swefggo rodzaju przywilej.
      Prawo do niej można nabyć nie wcześniej niż pięć lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Bez złożenia wniosku ubezpieczony nie uzyskuje prawa do takiego świadczenia. Natomiast prawo do emerytury w wieku emerytalnym( podstawowym lub niższym ) nabywa sie na mocy ustawy ( ex lege)w dniu spełnienia warunków nabycia tego prawa. Wskazanie wieku nabycia prawa do wcześniejszej emerytury przezx ubezpieczonego oznacza, że wiek 55(60)let, o którym mowa w art.29 ustawy, nie jest wiekiem emerytalnym w rozumieniu prawa do emerytury.
      I dochodzimy do zapisów ustawy naprawczej z 19 czerwca 2020. art. 194i wyklucza osoby które nabyły uprawnienia do emerytury wcześniejszej z art. 46 zostają zapisem, że wniosek o emeryturę z art. 24 musiały złożyć przed dniem 1 stycznia 2013r wykluczone. Swoisty paradoks.
      Dalsze twoje rozważania są bez znaczenia.
      Zapominasz, że ustawa naprawcza jest adresowana do rocznika 53 który pobierał wcześniejszą emeryturę z innej podstawy prawnej np. art.184. Osoby te miały prawo do wcześniejszej emerytury i spełniły warunek osiągając obniżony wiek emerytalny- 55 lat. Dla nich ZUS nie powinien wydawać nowej decyzji. Korzystają z przywileju jak każdy z rocznika 53 tylko do ponownego przeliczenia świadczenia z uwagi na powszechny wiek emerytalny.

      Usuń
  74. 22stycznia otrzymałam na konto wyrównanie wraz z emeryturą za styczeń.Do dzisiaj nie otrzymałam decyzji.Czy to normalne praktyki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wysyłka papierowa trochę trwa

      Usuń
    2. Do 20:20
      Nie masz racji. W nowym systemie emerytalnym zdefiniowanej składki prawo do emerytury przysługuje tylko po osiągnięciu wieku emerytalnego. Wszystkie emerytury przyznane na podstawie przepisów wymienionych w Art.25 ust.1b zostały przyznane tym osobom w drodze wyjątków od tej zasady ogólnej. Dlatego emerytura przyznana na podstawie tych przepisów przysługuje tylko do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego i nabycia prawa do emerytury, o której mowa w Art.24. Stąd ten zapis wyroku TK "w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2013 r." W dosłownym tłumaczeniu można by powiedzieć, ze od 1 października 2017 r. stosowanie tego przepisu jest zgodne z Konstytucją. W tym przypadku chodzi o to, ze po osiągnięciu wieku emerytalnego, nie są to emerytury pobrane na podstawie Art.46, tylko na podstawie Art.29. Inaczej jest w starym systemie zdefiniowanego świadczenia.

      Usuń
    3. Proszę nie interpretować treści orzeczenia TK z 06.03.2019r,gdyż z treści tego orzeczenia jednoznacznie wynika czego i kogo dotyczy. Błędem jest również twierdzenie, że emerytura wcześniejsza przysługuje tylko do dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Takie twierdzenie, nie wynika z żadnej podstawy prawnej. Z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, ZUS nie może z urzędu wydać decyzji o nabyciu emerytury powszechnej, przez osobę pobierającą wcześniejszą emeryturę. Wydanie takiej decyzji jest uzależnione od złożenia wniosku, co jednoznacznie wynika z ustawy o FUS. Przejście z urzędu na emeryturę powszechną z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego dotyczy emerytur pomostowych, bo tak wynika z przepisów ustawy.

      Usuń
  75. Do 20:20
    Zwracam Ci honor, faktycznie w niższym wieku emerytalnym jest tak samo ustalane, jak w powszechnym. Troche to zawikłane, bo niby do wcześniejszej, tez nabywa się z mocy ustawy, ale po złożeniu wniosku. W sumie, to nie chodziło mi o samo nabywanie prawa do emerytury w niepełnym wieku emerytalnym, tylko o nabycie przed osiągnięciem wieku emerytalnego wraz z decyzją ZUS ekspektatywy prawa do emerytury powszechnej z nowego systemu, do której prawo nabywa się ex lege, a nie na wniosek z Art.129 o przyznanie jej wypłaty, jak twierdzi nawet SN w uchwale III UZP 5/19 z 28 listopada 2019 r.SN uznał ten wniosek, za wniosek o przyznanie prawa do emerytury. Tak tez zostało sformułowane pytanie prawne. Przecież to jest oszustwo. Zob. ta uchwałę:

    "Czy przepis art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 ze zm.) ma zastosowanie do urodzonej w 1952 r. ubezpieczonej, która od 2008 r. pobierała wcześniejszą emeryturę, warunki uprawniające do przyznania emerytury z powszechnego wieku emerytalnego spełniła w 2012 r., a WNIOSEK O PRZYZNANIE JEJ PRAWA DO EMERYTURY Z POWSZECHNEGO WIEKU EMERYTALNEGO złożyła w 2016 r.?​

    Postanowienie SN z dnia 11 kwietnia 2019 r. (sygn. I UK 37/18)

    Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 28 listopada 2019 r.
    Przepis art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 ze zm.) ma zastosowanie do urodzonej w 1952 r. ubezpieczonej, która od 2008 r. pobierała wcześniejszą emeryturę, warunki uprawniające do przyznania emerytury z powszechnego wieku emerytalnego spełniła w 2012 r., a WNIOSEK O PRZYZNANIE JEJ PRAWA DO EMERYTURY Z POWSZECHNEGO WIEKU EMERYTALNEGO złożyła w 2016

    OdpowiedzUsuń