11 kwietnia 2020

Wielkanoc 2020

       Święta Wielkiej Nocy to czas otuchy i nadziei, czas wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka.
Niechaj w te Święta spłynie na Was Boża Łaska i wiele błogosławieństw.
Niech Chrystus Zmartwychwstały otoczy opieką całą Waszą Rodzinę.
Życzę, aby Święta Wielkanocne przyniosły radość, pokój oraz wzajemną życzliwość.
By stały się źródłem wzmacniania ducha.

Niech istota Świąt Wielkanocnych napełni Was siłą oraz radością i sprawi, że uśmiech oraz nadzieja będą towarzyszyły Wam każdego dnia.











        Jak nakazuje nasza tradycja, w Wielką Sobotę święcimy pokarmy w koszyczkach wielkanocnych.

Skąd wziął się zwyczaj święcenia pokarmów?

Chrześcijański zwyczaj święcenia pokarmów narodził się w VIII wieku, choć w Polsce przyjął się dopiero w XIV. Początkowo święcono wszystkie produkty, jakie znalazły się na stole.
Księża musieli więc się nieco nabiegać, odwiedzając domy bogatych chłopów. By ułatwić im proceder, święcenia przeniesiono do kościołów, a suto zastawiane stoły zamieniły się w symboliczne koszyki.

         Z powodu epidemii koronawirusa tym roku święcenie pokarmów na Wielkanoc w kościołach wyjątkowo się nie odbędzie. Święcimy więc sami koszyczki w domach.

        Co do nich włożyć? Wbrew pozorom każdy pokarm ma swoje znaczenie i symbolikę.
W różnych regionach Polski koszyczek wielkanocny wygląda nieco inaczej, są jednak podstawowe produkty, bez których nie powinniśmy się wybierać na święcenie.

W koszyczku wielkanocnym powinien znaleźć się bukszpan. Choć jest tylko ozdobą, nawet on ma swoją symbolikę - oznacza radość i nadzieję na zmartwychwstanie.

Pokarmy, których w koszyczku wielkanocnym nie może zabraknąć:

Chleb - podstawowy produkt, symbolizuje ciało Chrystusa
Jajka- drugi najważniejszy po chlebie produkt, jest znakiem odradzającego się życia
Baranek - symbol zwycięstwa życia nad śmiercią
Kiełbasa i wędliny - symbolizują dostatek, płodność i zdrowie
Ser - oznacza przyjaźń między człowiekiem a zwierzętami domowymi
Sól - symbolizuje oczyszczenie
Ciasto - symbolizuje umiejętności i doskonałości
Chrzan - jest znakiem siły fizycznej i krzepy
Masło - symbol dobrobytu

202 komentarze:

  1. Radosnego spotkania ze Zmartwychwstałym Panem! Niech nas ochrania, obdarza zdrowiem, umocni w miłości i ufności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za wszystkie życzenia.
      Wszystkim Wam, Kochani, życzę dużo zdrowia, abyśmy wszyscy przetrwali tę okropna epidemię.
      Przepraszam, że nie pisałam esemesów, ale telefon mi zastrajkował

      Usuń
  2. Z tego co wyczytałam na Jotowni wyroki Sadu Apelacyjnego to zrozumiałam że np.jezeli składałam skargę po wyroku TK jestem nieprzedawniona to powinnam złożyć wniosek o ponowne obliczenie emerytury.Sprawe mam w Sądzie. Z uzasadnienia wyrokow wynika że jeżeli decyzja została uchylona to powinnam być traktowana jako pierwszak składałam tylko skargę a z wyroku co wyczytałam na Jotowni to trzeba złożyć ERPO.Nie wiem co mam teraz robić.Kochana Jola i inne mądre głowy proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem nic na razie nie robić, poczekać na rozpatrzenie przez Sąd.
      Ewentualne działania dopiero po wyroku.
      Po wyroku zwrócić się o uzasadnienie na piśmie, wnikliwie przeczytać i dopiero wtedy coś ewentualnie robić.
      W przypadku wygrania nic nie robić, czekać na przeliczenie przez ZUS, a w przypadku przegrania apelacja z wykorzystaniem argumentacji z wyroków z Jotowni.

      Usuń
  3. Dziś w sejmie ustawy obywatelskie. Nasza może poczekać ,tylko jak długo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekanie wynika z faktu, że nie jest inicjatywą obywatelską, gdyby nie to dzisiaj by była rozpatrywana. Czy po wyroku TK niemożliwa była inicjatywa obywatelska w tej sprawie? Może coś zostało zaniedbane ze strony 1953 i zdanie się na innych ma dzisiaj taki skutek, że ustawa senacka/rządowa musi czekać

      Usuń
  4. Dzień dobry, pierwszy raz piszę na tym blogu, ale czytam już od pewnego czasu. Bardzo proszę o pomoc. Jestem "przedawniona", wnioskowałam o przeliczenie emerytury do ZUS, po odpowiedzi odmownej odwołałam się do sadu, ZUS wniósł o zawieszenie postępowania ze względu na toczące sie prace legislacyjne na co się zgodziłam. Dziś dostałam pismo z sądu aby określic, czy wnoszę o odwieszenie postępowania, gdyż inaczej sad umorzy postepowanie. Poradźcie, proszę co robić, czy jeśli sąd wznowi postępowanie to mam szansę doczekać aż ustawa zostanie uchwalona?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest cokolwiek radzić, bo więcej nie wiadomo, niż wiadomo, i to zarówno o szczegółach Pani sprawy, jak i o zapisach ustawy, w jakiej formie i kiedy zostaną przyjęte, czy w ogóle zostaną przyjęte.

      W postępowaniu administracyjnym umorzenie postępowania nie pozbawia możliwości ponownego wystąpienia z ponownym wnioskiem w tej samej sprawie, ale w tym przypadku jest inaczej. Sprawa toczy się przed Sądem, została zapoczątkowana skargą do ZUS o wznowienie postępowania po wyroku TK. Ta właśnie okoliczność uniemożliwia ponowną skargę, bo wszelkie terminy do złożenia takiej skargi już minęły. Po umorzeniu dla Sądu będzie to zamknięta sprawa. Wydaje mi się, że w takim przypadku nie ma żadnego wznowienia w sądzie, ale nie znam się na tym, może ktoś to uzupełni.

      Z dotychczasowego orzecznictwa w sprawach przedawnionych wynika, że część Sądów skłania się do zobowiązania ZUS do ponownego przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy emerytalnej. Alternatywą jest oddalenie odwołania z uwagi na upływ 5-letniego terminu przewidzianego w art. 146 kpa.

      Według mnie lepiej jest wnieść o podjęcie zawieszonego postępowania [odwieszenie] niż zgodzić się na umorzenie.
      Właściwie to do umorzenia nie jest potrzebna żadna zgoda, umorzenie nastąpi z mocy prawa jeżeli w terminie nie zostanie zgłoszony wniosek o odwieszenie.
      Umorzenie zakończy sprawę i w takim przypadku pozostanie czekać na ustawę, której uchwalenie w obecnej sytuacji epidemii schodzi na plan dalszy.
      Rozważając czysto teoretycznie scenariusz wydarzeń po odwieszeniu to sąd wyda wyrok, jeśli nakaże ZUS przeliczenie na podstawie art. 114 ustawy to będzie to korzystne dla Pani, natomiast jeśli oddali odwołanie to pozostanie wniesienie apelacji. Wtedy ten krok pozwoli zyskać na czasie, może coś już być wiadomo na temat ustawy, a poza tym wyrok apelacyjny może być korzystny.

      Reasumując lepiej jest teraz odpowiedzieć do Sądu, że wnosi Pani o podjęcie zawieszonego postępowania. Tego wniosku nie potrzeba specjalnie uzasadniać, chodzi tylko o oświadczenie Pani woli.

      Usuń
    2. Bardzo dziekuję za podpowiedź, intuicyjnie też tak myślałam, ale zawsze lepiej potwierdzić.
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. Do Kasia GN
    Podpisuję się pod postem Anonimowej z 19:38. Nie ma co liczyć, że ustawa będzie. Postępowanie i tak będzie automatycznie zawieszone, gdyby ustawa weszła w życie przed zakończeniem twojej sprawy w sądzie. Zawsze będziesz też mogła złożyć ponownie wniosek o przeliczenie na podstawie tej nowej ustawy, gdyby wyrok okazał się niepomyślny. Jak mogę ci coś jeszcze doradzić, to sprawdź, czy wraz ze skargą złożyłaś druk ERPO o przeliczenie emerytury z pominięciem art. 25 ust.1b, powołując się na wyrok TK. Jeśli nie, to złóż go w ZUS teraz i powołaj się w nim zarówno na wyrok TK jak i art.114 ust.1 pkt 6 ustawy o FUS (błąd organu rentowego).Do druku ERPO możesz napisać wyjaśnienie dołączając je jako załącznik do tego druku. Niemniej zapytaj na wszelki wypadek jeszcze Jolę K, możesz przez maila, podany jest na stronie administratora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek o przeliczenie na druku ERPO można składać w każdym terminie, to przeliczenie było możliwe i przed wyrokiem TK, z powodów tam numeratywnie podanych.
      Po wyroku TK jest to jakaś furtka stosowana przez niektóre sądy dla przedawnionych, bo nie wszystkie sądy tak orzekają. Z kolei były też wypowiedzi, że po złożeniu ERPO i wpisaniu w okienko na druku jako powodu przeliczenia wyroku Trybunału - ZUS odmawiał przeliczenia, traktując że po wyroku TK jedyną drogą przeliczenia bez pomniejszania o pobrane emerytury wcześniejsze jest wznowienie postępowania.
      Uważam, że nie najpierw należy zakończyć jedno postępowanie, a dopiero potem zaczynać drugie. W sprawie KasiGN oznaczałoby to wyczerpanie drogi sądowej, a dopiero później złożenie wniosku ERPO.
      Jeśli sąd uzna, że przeliczenia powinno być, to ZUS przeliczy i bez ERPO.
      Dobrze by było też przeanalizować podobne przypadki, gdy w trakcie niezakończonej drogi sądowej był złożony wniosek ERPO i sprawy, gdy takiego wniosku nie było, czy ten ERPO w czymś pomógł.
      Jeśli ZUS uzna, że wniosek ERPO jest potrzebny po wyroku to zwróci się o uzupełnienie.
      Z dotychczasowej lektury spraw i wyroków wynika jedno, że może być różnie, na dwoje babka wróżyła.
      Jeszcze jedna uwaga nasuwa się, a mianowicie w sytuacji, gdy zostało rozpoczętych równocześnie kilka spraw (z odwołania, ze skargi, z wniosku itp.) to ZUS albo sąd łączył to wszystko w jedną sprawę, co nie było korzystne dla emerytki.

      Moja wypowiedź nie jest stanowiskiem wywołanej wyżej Joli K.

      Usuń
  6. Do 22:36
    Czy złożenie ERPO teraz, gdy sprawa w sądzie, wynika z jakiegoś wyroku, czy ze zwykłej ostrożności?
    Był gdzieś niedawno jakiś wyrok, może na Jotowni, gdzie była mowa o ERPO, ale nie znam szczegółów, z drugiej strony jest wiele przypadków łączenia kilku spraw emeryta w jedną sprawę, co też nie zawsze jest korzystne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Własnie w tym jest problem, że w drodze postępowania administracyjnego sąd nie może wznowić postępowania ze względu na przedawnienie, a więc nie ma tu pola manewru, ze względna przepisy sprawa jest więc z góry przegrana. Natomiast przeliczyć świadczenie ze względu na błąd organu rentowego można bez względu na okres przedawnienia. Dlatego według mnie złożenie druku ERPO o przeliczenie, zmieni roszczenie z trybu o wznowienie na przeliczenie. Nie jestem z rocz. 1953, niemniej niedawno nawet czytałam uzasadnienie wyroku sądu apelacyjnego korzystnego dla emerytki, który oddalił apelację ZUS powołując się właśnie na wniesioną przez emerytkę w prośbę o przeliczenie świadczenia po wyroku TK z pominięciem art. 25 ust.1b w trybie art.114 ust.1 pkt 6 ustawy o FUS , czyli z powodu błędu organu rentowego. Wznowienie a przeliczenie z powodu błędu organu rentowego wynikające z art.114 ustawy o FUS który to błąd potwierdził wyrok TK, to dwie rożne podstawy prawne. Wznowić postępowania po upływie 5 lat nie można, ze względu na przedawnienie, natomiast przeliczyć emeryturę, która z powodu błędu organu rentowego, została obniżona, można w każdym czasie, jeżeli ponownie obliczona emerytura będzie wyższa od obliczonej poprzednio. Niemniej proszę te wszystkie porady traktować jako sugestie i samej zadecydować. Dobrze byłoby, gdyby pani ten wyrok odnalazła. Sama często przeglądam bazy wyroków, ale nie jestem ani przedawniona, ani z rocz. 1953 więc wyrok ten z uzasadnieniem przeczytałam, ale nie mam go w swoim spisie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Do Kasia GN
    Pani Kasiu, to jest ten właściwy wyrok, który będzie dla Pani pomocny w ocenie, czy składać druk ERPO wraz z dołączeniem wniosku o przeliczenie świadczenia po wyroku TK zgodnie z Art.114 ust.1 punkt 6 (błąd organu rentowego) ustawy O FUS. Proszę uważnie przeczytać uzasadnienie, bo pokrywa się ono z moją sugestią złożenia teraz druku ERPO i dołączenia go do akt.
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/153000000001521_III_AUa_000819_2019_Uz_2020-03-12_001

    OdpowiedzUsuń
  9. 2080 zł postojowego także dla emeryta!

    Postojowe dla emeryta? Tak! Wiele osób o tym nie wie, ale jeśli dorabiają do emerytury i prowadzą działalność gospodarczą lub pracują na tzw. umowach śmieciowych, mogą już teraz starać się nawet o 2080 zł świadczenia z ZUS.

    https://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/koronawirus-dorabiasz-do-emerytury-dostaniesz-pomoc-z-zus/9dsv2m2

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe uzasadnienie sądu w Siedlcach dla przedawnionych:
    http://orzeczenia.siedlce.so.gov.pl/content/wysoko$015b$0107$0020emerytury/153015000002021_IV_U_000305_2019_Uz_2019-11-05_001

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy panie płaciły za zastępstwo procesowe zasądzone przez sąd okręgowy albo apelacyjny

    OdpowiedzUsuń
  12. Kochani, może ktoś mógłby pomóc znaleźć sposób na napisanie odwołania od decyzji ZUS po wyroku Sądu Okręgowego.
    W decyzjach ZUS są niekonsekwencje. Jak to wykorzystać i czy da się to wykorzystać w odwołaniu.


    Pani nieprzedawniona.
    Decyzja o ustaleniu wysokości emerytury z 2014 r. (zaskarżona do sądu).
    W treści decyzji: Podstawa prawna – ustawa z dnia 17.12. 1098
    ZUS z urzędu ustala wysokość emerytury 2014, tj od daty, od której przyznano świadczenie

    Wyrok sądowy z 2014 r., oddalający odwołanie o przeliczenie emerytury.

    Wyrok Sądu Okręgowego 2020 r.
    Zmienia zaskarżony wyrok z 2014 r. w ten sposób, że ustala wysokość emerytury 2014 r., zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 i wyroku TK.

    Decyzja o przyznaniu emerytury z marca 2020 r.

    Na podst. art. 24, art. 25. 26 ustawy emerytalnej ZUS wykonując wyrok sądu 2020 r. ustala wysokość emerytury od 2014 r. , od daty określonej wyrokiem sądu.
    Emerytura powszechna zawieszona, bo wcześniejsza wyższa.

    Czy da się w odwołaniu do sądu wykorzystać zapis ”decyzja o przyznaniu emerytury”?

    OdpowiedzUsuń
  13. Pani Jolu a jakie to ma znaczenie? Ja rowniez mam na kazdej decyzji inaczej napisane.W decyzjiji z 2014 ZUS przyznaje mi emeryturę na podstawie Art 24. W 2015 przelicza mi emeryturę (urlop na dzieci przeliczony kapitał).w roku 2019 uchyla starą decyzję po wyroku TK i przyznaje emeryturę z dnia 25.04.2019 czyli przyznaje mi emeryturę od dnia 25.04 a niżej mam napisane ze w związku ze skarga wznawia postępowanie i przynaje prawo do swiadczenia of 04.03.2014 rozumiecie cos z tego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ZUS nie powinien wydać dwie decyzję? Jedna decyzję z wznowienia postępowania po Wyroku TK I uchylenia starej decyzji wystawionej z naruszeniem prawa Konstytucyjnego. Oraz druga decyzję lecz nie z urzędu bo tego ZUS nigdy nie robi lecz na nasz ponownie złożony druk ERPO O przeliczenie emerytury na nowych zasadach?

      Usuń
    2. Sprawa o wznowienie postępowania toczyła się sądzie, nie w ZUS. Sąd zasądził tylko przeliczenie emerytury.
      Chyba teraz trzeba wnosić, już siłą rzeczy do sądu, o uchylenie decyzji z 2014 r.

      A zapis o ustaleniu wysokości emerytury w 2014 r. ZUS napisał "z urzędu".

      Usuń
    3. Ale to "z urzędu" ustalenie wysokości emerytur było na wniosek Pani o przyznanie emerytury powszechnej

      Usuń
    4. Pani Jolu czytalam wyrok na Jotowni I tam jest w uzasadnieniu wyraznie napisane ze nasz zlozony wniosek o wznowienie postepowania po wyroku nie moze byc wnioskiem do przeliczania na nowo emeryturu, nalezy zalozyc nowy wniosek o ptzrliczenie

      Usuń
    5. To tak skrótowo napisałam, bo do tego się sprowadza wyrok sądowy.
      Wyrok Sądu Okręgowego 2020 r.
      "Zmienia zaskarżony wyrok z 2014 r. w ten sposób, że ustala wysokość emerytury 2014 r., zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 i wyroku TK"

      Usuń
  14. Nieprzedawniona.Sprawa w Sadzie o niekorzystne przeliczenie.W pismie procesowym ZUS pisze:w przypadku ubezpieczonej nie mozna "wariantowac"sredniego dalszego trwania zycia,poniewaz jego wartosc byla identyczna - w dniu ukonczenia powszechnego wieku emerytalnego i w dniu ukonczenia 60 lat zycia obowiazywala ta sama tabela.I dalej jest napisane: Oczywiscie w 2019r obowiazuja juz inne tabele,dodatkowo w tym przypadku uplyw czasu powodowalby wzrost wartości świadczenia. Ustalenie wysokości emerytury w sposob opisany przez ubezpieczona byloby mozliwe ,gdyby wniosek o jej przyznanie zostal zlozony w 2019r.
    Zaznaczam ze skladalam tylko skarge po TK wniosku nie skladalam.Wydaje mi sie ze trzeba zlozyc wniosek.To tez chyba pulapka.Co wy na to?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każde pismo ZUS należy przeczytać z wielką uwagą. "W dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego i w dniu ukonczenia 60 lat życia". Czyzby ZUS brał pod uwagę uwagę podwyzszony wiek emerytalny? Pisma tego organu nalezy analizowac zdanie po zdaniu ponieważ "wtyka" sie informacje niezgodne albo z prawem albo ze stanem faktycznym
      Jest to organ któremu zalezy na przeciaganiu spraw aby osiągnąć cel - natura go określi.

      Usuń
  15. A kiedy złożyłaś wniosek o emeryturę powszechną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek o em pow skladalam w 2013r ale były niejasnosci i w 2015r dostalam ostateczna decyzję dlatego jestem nieprzedawniona

      Usuń
  16. Cofnęłam się wstecz, bo to chyba ty złożyłaś wniosek o emeryturę powszechna w 2014 r. Jak już złożyłaś wiosek w 2014 r., to możesz po wyroku TK zmienić tylko decyzję, do tego wniosku. Wniosek zostaje z 2014 r. i wszystkie parametry też z 2014 r. z pominięciem w obliczeniu art. 25 ust.1b, gdyż tylko tego art. dotyczył wyrok. Kręcicie się w kółko wokół tego samego tematu, czyli stania się na powrót pierwszakami. A jest to niemożliwe, bo przepis art.116 .2. wyraźnie stanowi, że wycofać wniosek można do uprawomocnienia się decyzji.Decyzje można zmieniać, wniosku nie da się ruszyć.

    OdpowiedzUsuń
  17. Przytoczę przepis ustawy emerytalnej:
    Art. 133. 1. W razie ponownego ustalenia przez organ rentowy prawa do świadczeń lub ich wysokości, przyznane lub podwyższone świadczenia wypłaca się, poczynając od miesiąca, w którym powstało prawo do tych świadczeń lub do ich podwyższenia, jednak nie wcześniej niż: s.
    1) od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub wydano decyzję z urzędu, z zastrzeżeniem art. 107a ust. 3;(dot. renty rodz.)
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również w razie ponownego ustalenia prawa do świadczeń lub ich wysokości wskutek wznowienia postępowania przed organami odwoławczymi albo wskutek kasacji, z tym że za miesiąc zgłoszenia wniosku przyjmuje się miesiąc wniesienia wniosku o wznowienie postępowania lub o kasację.
    Przepis ten mówi wyraźnie, że przy wznowieniu postępowania, miesiąc wniesienia wniosku, to miesiąc wniesienia wniosku o wznowienie postępowania.
    Czyli wniosek o wznowienie postępowania złożony w 2019 r.jest również datą zgłoszenia wniosku.
    A może ja to źle rozumiem, to może ktoś mi wytłumaczy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Do 20:21
    Typo prostu mylisz pojęcia. Wszystkie wnioski które składasz po uprawomocnieniu się decyzji z 2014 dotyczą wyłącznie zmiany decyzji, a nie wycofania wniosku. Jak jesteś nieprzedawniona to możesz co najwyżej domagać się wypłaty wyrównania do 3 lat wstecz, jeżeli Sąd uzna, że wydanie poprzedniej decyzji ,jest wynikiem błędu organu rentowego, co będzie bardzo trudno udowodnić a ZUS będzie sie bronił. Prawda jest taka, że przepis art.25 ust.1b objął rocznik 1953 i stąd domniemanie zgodności przepisu z Konstytucja aż do dnia wydania wyroku TK. Nie wiem, czy ktoś ta sprawę wygrał, bo ZUS się zaciekle broni. Ja widzę tu możliwość obrony. Natomiast nie widzę żadnych szans możliwości wycofania wniosku sprzed lat, bo jest to niezgodne z ustawa emerytalną, czyli bezprawne. Po to sa przepisy,żeby ich przestrzegać. Nie słyszałam jeszcze, żeby którejś z was udało się ten wniosek wycofać. Skoro uważasz, że jest to zgodne z prawem, to napisz do ZUS wprost wniosek o wycofanie wniosku z 2014 r. Po co kombinować, napisz swoje uzasadnienie i złóż w ZUS, a po odmowie odwołasz się do sądu.

    OdpowiedzUsuń
  19. do 20.44
    Nie napisałam ani słowa o wycofaniu wniosku, więc nie rozumiem Twoich wywodów na ten temat. Przytoczyłam tylko przepis ustawy,który mówi, że w przypadku wznowienia postępowania, za za datę zgłoszenia wniosku, przyjmuje się datę wniesienia wniosku o wznowienie postępowania.Jeżeli wznowienie postępowania nastąpiło np. w czerwcu 2019 roku, to za datę złożenia wniosku przyjmuje się również czerwiec 2019 rok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Logicznie Twoja uwaga miałaby sens gdyby wniosek z 2014 r. został uchylony a tak się nie stało. Jest wznowienie postępowania ale do już istniejącego wniosku. Nie wycofalas tego wniosku wiec on ciągle istnieje i nie jest możliwe by przestal istnieć.
      Postępowanie natomiast w sprawie decyzji, nawet prawomocnej, może być wznowione jeżeli zaistnieją ku temu przeslanki. TK stwierdzil, że takie przeslanki zaistniały.

      Usuń
  20. Do 21:02
    A ja nie rozumiem twoich. Data złożenia wniosku o wznowienie postępowania to tylko data złożenia wniosku o wznowienie postępowania złożona w czerwcu 2019 r.i nie jest data tożsamą z data złożenia wniosku o emeryturę powszechną z 2014 r. Po co tyle wywodów i kręcenia się w kółko wokół tej samej sprawy, która jest prosta jak 2 X 2

    OdpowiedzUsuń
  21. Nieprzedawniona. Wniosek z dnia 2014. Hipotetyczne obliczenie emerytury powszechnej przez Bieglego Sadowego z najkorzystniejszymi wskaźnikami i wskaźnikiem do zycia dla obecnego wieku wyszla korzystniejsza od obecnej pobieranej.Opinia zakończona zdaniem- decyzja z dnia....2014 o przyznaniu prawa do swiadczenia zostala przez ZUS uchylona decyzja z dnia....=2019. Powyzsze w ocenie bueglego powinno byc podstawa dla ZUS do wyrazenia zgody na wycofanie wniosku z dnia .....2014 o emeryture powszechna I zmiane decyzji w zakresie ustalenia podstawy obliczenia emerytury powszechnej w oparciu o zlozony przez poszkodowana nowy wniosek o emeryture powszechna. Wiec te szanowne Panie ktore nas tu tak uswiadamiaja ,ze wiedza wiecej od nas niech w koncu dadza sobie spiking z uswiadamianiem nas.ze szukamy gruszki nd wierzbie. Pozdrawiam wszystkie emerytki rocznik 53 zycze zdrowka I wytrwania do konca naszej walki o to co nam legalnie sie nalezy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Unknown 22 kw godz18 03 . Jestem nieprzedawniona czy skladalas o niekorzystne przeliczenie em. Czy też skladalas wniosek do ZUS o przeliczenie emerytury.Dowidzialam sie ze poza skarga trzeba bylo złożyć ERPO. Pozdrawiam i proszę o odpowiedź

      Usuń
    2. Napisz konkretnie o co chodzi. Skladalam jak wszystkie skarge I Pismo o wycofanie starego wniosku

      Usuń
    3. Po skardze obliczyl mi ZUS bez pomniejszania o wczesniejsxych pobranej emerytytury wczeesniejszej nie wnosilam owycofanie wniosku. Sprawe mam w Sadzie. Tylko skladalam skarge.Bardzo dziekuje ze zainterosowalas sie moją sprawą .Pozdrawiam

      Usuń
    4. Ja mam w Sadzie dwie odrebne sprawy. Jedna o przeliczenie emerytury z najkorzystniejszymi wskaznikami.I tabela zycia Fla mojego wieku I w tej sprawie Sedzia powolal Bieglego Sadowego do przeliczenia mojej emrytury.A druga sprawe man o wycofanie wniosku z 2014. Poczekamy, zobaczymy.Ma tym Blogu wszystkie nawzajem powinnismy sie wspierac I sobie pomagac ale jak sama widzisz sa tu osoby ktore sa bardzo zlosliwe w stosunku do Nas. Pozdrawiam.

      Usuń
    5. Oczywiście masz rację. Dziękuję i życzę wygranej.Super napisałaś że musimy się wspierać. Pozdrawiam

      Usuń
    6. do 07.25
      Czy sąd powołał biegłego na Twoją prośbę, czy to była samodzielna inicjatywa sądu?

      Usuń
    7. to decyzja Sędziego, bo przedstawiciel organu rentowego nie potrafił wytłumaczyć skąd em pow wyszla mniejsza od em wcz. Ten przedstawiciel myślę, że nie był zatrudniony w ZUS tylko wynajety z zewnatrz a potem za takich figurantow obciazani jestemy kosztami procesowymi

      Usuń
    8. Skoro wydał opinię korzystną dla Ciebie, to nie żal nawet pokryć tych kosztów procesowych.

      Usuń
    9. W każdym odwołaniu do sądu od decyzji ZUS powinno się wnioskować, aby sąd nie obciążał emeryta kosztami zastępstwa procesowego (tylko gdy ZUS jest reprezentowany przez adwokata lub radcę prawnego). Jeśli ZUS przegrywa, to koszty zastępstwa procesowego na rzecz emeryta reprezentowanego przez profesjonalnego pełnomocnika pokrywane są przez ZUS ze środków Zakładu, a więc ze składek emerytalnych i dopłaty z budżetu państwa. Jeśli przegrywa emeryt, to koszty płaci z własnej kieszeni. To nie jest równa walka :(

      Usuń
    10. Niektóre sądy odstępują od obciążania emerytów kosztami zastępstwa procesowego.
      Sąd Okręgowy w Gliwicach w sprawie IX U 762/19 tak to uzasadnił:
      Zgodnie z art. 102 kpc w wypadkach szczególnie uzasadnionych sąd może zasądzić od strony przegrywającej tylko część kosztów albo nie obciążać jej w ogóle kosztami.
      Ubezpieczona odwołała się do tut. Sądu, gdyż była w pełni przekonana o zasadności swojego roszczenia i jako kobieta z rocznika 1953, miała podstawy, by uważać, że jej dotyczy przedmiotowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego oraz, że jej emerytura jest wypłacana w zaniżonej wysokości.
      Dlatego Sąd w pkt. 2 wyroku na mocy art. 102 kpc odstąpił od obciążania odwołującej kosztami zastępstwa procesowego.

      Usuń
    11. Dzięki za ten tekst. Może się przydać niektórym osobom.
      Najczęściej w pierwszej instancji sąd nie zasądza kosztów zastępstwa procesowego. Wyjątkiem bywa tu sąd gdański.

      Usuń
  22. https://www.money.pl/gospodarka/waloryzacja-rent-i-emerytur-w-2021-roku-moze-byc-wyjatkowo-niska-zaczela-sie-gospodarcza-karuzela-dla-seniorow-6503318598006402a.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie bzdury wypisuje się o waloryzacji emerytur i rent….
      1. „Załóżmy, że tegoroczna inflacja emerycka – przed epidemią – mogłaby wynosić 3 proc., a wzrost wynagrodzenia 6 proc. W takim układzie waloryzacja powinna wynosić 3 proc. + 1,2 proc., czyli 4,2 proc”.
      Powinno być 3 proc. + 0,6 proc. czyli 3,6% (realny wzrost wynagrodzeń 3% – biorę pod uwagę inflację „emerycką” choć uwzględnia się „ogólną” – a nie 6%).
      2. „Jeżeli w 2020 roku nie pojawi się żadna inflacja – czyli ceny nie urosną, a wynagrodzenia zostaną na identycznym poziomie jak w 2019 roku, to waloryzacja wyniesie… okrągłe 0”.
      Nie będzie żadnego 0, bo waloryzacja obliczona będzie z realnego wynagrodzenia 3% czyli wyniesie 0,6%.
      Tak pisze pan Mateusz Ratajczak z money.pl – od sześciu lat dziennikarz Wirtualnej Polski i money.pl. Współprowadzący codzienny program wideo „Money. To się liczy”. W 2016 roku nominowany do nagrody Grand Press w kategorii dziennikarstwo specjalistyczne za multimedialny reportaż „Łowcy frajerów” ujawniający kulisy pracy warszawskich naciągaczy. Finalista konkursu im. Dariusza Fikusa za „dziennikarstwo najwyższej próby”. Nominowany do nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego w 2018 roku. Laureat nagrody im. Teresy Torańskiej w kategorii „Najlepsze w internecie” w 2018 roku.

      Usuń
  23. Ustawa o aborcji była procedowana pomimo panademii a nasza nie będzie nigdy procedowana no chyba że zostanie nas po epidemii garstka , 90% umierających to emeryci ZUS zaciera ręce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już straciłam nadzieję na pozytywny wynik, sprawa będzie się ciągnęła jeszcze parę la, mało nas zostanie, koleżanka jako pierwszak cieszy się od roku wyższa emerytura o 1050 zł netto

      Usuń
    2. A ja jako pierwszak od roku usiłuje wyegzekwować od ZUS zastosowanie wyroku TK P 20/16.Od pierwszej rozprawy w pażdzierniku do chwili obecnej panuje cisza grobowa w związku z pandemią,bo sprawy zawieszone.

      Usuń
  24. Efekt koronawirusa: lawinowo rośnie liczba emerytów.
    Renta lub emerytura stały się pewniejszym zabezpieczeniem finansowym niż praca zagrożona pandemią.
    Według GUS w marcu 2020 na emeryturę lub rentę przeszło aż 80 tys. Polaków. To dwa razy więcej niż miesiąc wcześniej.
    Większa liczba emerytów i rencistów oznacza większe wydatki państwa. Dane GUS pokazują, że wydatki na emerytury i renty w marcu wzrosły w porównaniu z lutym o 1 mld zł - z 20,8 do 21,8 mld zł. Należy się spodziewać, że w całym 2020 r. na emerytury i renty państwo wyda nawet 260 mld, czyli aż o 14 mld zł więcej niż w 2019 r.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwi mnie to,że ZUS tak zawzięcie walczy z emerytkami,których los jest najbardziej zagrożony. To co nam należne pobieralybysmy i tak przez krótki okres.przecież nie jesteśmy już ani zdrowe ani młode.Teraz mamy rzeczywisty obraz, jak Organowi na nas zależy.tak samo jak rządowi na narodzie. Mają nas głęboko gdzieś.

      Usuń
    2. Zgoda w 100%.Wydatki ZUS rosną z różnych przyczyn,między innymi z powodu podwyżki płac dla pracowników ZUS,zabezpieczeń związanych z pandemią itp.Od tego są rządzący aby przewidywać wzrost wydatków i podejmować stosowne działania zapobiegające wzrostowi tych wydatków.Jednak działaniami takimi nie powinny być działania na szkodę emerytów np.opieszałość w realizacji wyroku TK.

      Usuń
  25. https://wiadomosci.wp.pl/koronawirus-mapa

    OdpowiedzUsuń
  26. Dzisiaj otrzymałam z sądu apelacyjnego wyrok .który oddala apelację ZUS.EW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś przedawniona?

      Usuń
    2. Tak jestem przedawniona

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę. Wielkie gratulacje dla Ciebie.
      Napisz naszym koleżankom parę słów o swojej sprawie

      Usuń
    4. Czy teraz sprawa wraca do I instancji?

      Usuń
    5. Wyrok drugiej instancji są prawomocnego ZUS powinien go wykonac

      Usuń
    6. Do 12.19 czy em.powsz.po wyroku TK wyjdzie Tobie korzystniejsza?

      Usuń
    7. Tak, po wyroku TK emerytura powszechna jest wyższa od wczesniejszej

      Usuń
    8. Gratuluje wygranej, na takie informacje czekamy.

      Usuń
    9. Miejmy nadzieję, że ZUS wykona wyrok SA pozdrawiam

      Usuń
    10. Dziewczyny nigdy nie traćcie nadzieji.sad apelacyjny w Lublinie wydał następny wyrok pozytywny dla emerytki

      Usuń
  27. Pozytywny będzie, jeżeli zus wypłaci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To oczywiste, ze ZUS zatrudni sztab prawmikow do szukania furtek w przepisach prawa aby nie wyplacac

      Usuń
    2. Wyrok sado apelacyjnych są momentem wydania prawomocne i Zus w ciągu 30 dni powinien wyplaic

      Usuń
    3. Zgodnie z prawem tak powinno to przebiegac. Ale czy tak bedzie? Widac jak ZUS stosuje sie do prawa. My jestesmy tego przykladem.

      Usuń
    4. Komisje sejmowe w sprawie dzikiej reprywatyzacji, też nakazały wypłatę odszkodowań, tylko że do dzisiaj nikt nic nie dostał, nawet córka Brzeskiej, tak że od tej decyzji do wypłaty długa droga, zus ma cwanych prawników, a mieć emeryturę tylko na papierze, to tak jakby ni nie miec

      Usuń
    5. To może Rząd zaostrzy sankcje dla opornych, którzy nie wykonują wyroków Sadow.

      Usuń
    6. Chyba ZUS może jeszcze złożyć kasację,co już wcześniej robił.

      Usuń
  28. ZUS stał się twierdzą.Nie można pójść osobiście i załatwić pilnej sprawę bo jest pandemia.Wystarczyło by zadzwonić aby uzyskać informację ale trzeba dzwonić do Warszawy aby dowiedzieć się czegokolwiek w Poznaniu. Szkopuł w tym, że telefon w Warszawie nieustannie zajęty . Gratuluję wszystkim dziewczynom, które wygrały z tym chorym organem Raduję się waszą radością.Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno od poniedziałku (4 maja) ZUS ma być znowu otwarty.

      https://www.rp.pl/W-sadzie-i-urzedzie/304299927-Od-poniedzialku-ZUS-znow-otwarty-dla-klientow.html

      Usuń
    2. A czy sądy już pracują? Czy ktos ostatnio mial rozprawę?

      Usuń
    3. https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1472442,rozmrazanie-sadow-koornawirus-pandemia-sadownictwo.html

      https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1473100,odmrazanie-sadow-koronawirus-sprawy-pilne-tarcza-3-0-prezesi.html

      Usuń
    4. Liczę tylko na SA, bo ustawy nie będzie, koronawirus, potem brak kasy i rząd się wytłumaczy, a mamy 67 lat, więc jak długo jeszcze mamy czekać?

      Usuń
  29. Skopiowane z Jotowni.

    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 4 marca 2020 r., III AUa 1120/19, w istotnym zakresie oddalający apelację ZUS, poprzez przyjęcie, że wyrok TK, P 20/16, przyznaje prawo do przeliczenia emerytury z pominięciem art. 25 ust. 1b wszystkim urodzonym w 1953 roku kobietom, które nabyły prawo do wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej.

    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150500000001521_III_AUa_001120_2019_Uz_2020-03-04_001

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo dobre uzasadnienie nareszcie wzięto pod uwagę tylko art 46 tak jak było w wyroku TK a nie poszczególne jemu podległe artykuły. To dobre wieści dla osób którym ZUS odmawiał przeliczenia emerytury w związku między innymi z art 32 praca w szczegolnych warunkach.WJ

    OdpowiedzUsuń
  31. Oczywiście art 46 to także emerytury z art 29,33,39 i Panie z rocznika 53 podlegające pod te art. także powinny mieć naliczone em. bez potrącen.

    OdpowiedzUsuń
  32. Oczywiście z art 29 mają przeliczone wiec pozostają pozostałe artykuły.

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy ten wyrok otworzy drogę do przeliczenia em.z art 32? Wystarczy powołać się na wyrok i inne ZUSy to uznają?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS jest tylko jeden ,a sądy rożnie rozstrzygają, ale w odwołaniu od negatywnej decyzji do sadu o przeliczenie emerytury, można powołać się na ten wyrok i wykorzystać uzasadnienie wyroku.

      Usuń

























































































  34. Przecież miała być Ustawa, Sejm, Senat, cicho, głucho, a my nadal jestesmy w ,, czarnej dupie,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Alicjo ,nie wolno tracić wiary Sądy apelacyjne orzekają na korzyść emerytów .Pozdrawiam

      Usuń
    2. I co z tego że orzekają na korzyść, kto w związku z tym dostał chociaż 5 złotych więcej po tym orzeczeniu

      Usuń
    3. Czy ZUS ma okreslony termin na wykonanie wyroku SA? Czy wyrok SA jest wyrokiem ostatecznym od ktorego odwolania juz nie ma?

      Usuń
    4. Wyrok sądu apelacyjnego jest prawomocny i ZUS ma 30dni na wykonanie wyroku

      Usuń
    5. Dlaczego więc żadna emerytka nie pochwali się nam tu na Blogu,ze ZUS po korzystnym dla niej wyroku SA przeliczyl jej emeryturę powszechna?

      Usuń
    6. Bo już jej to nie dotyczy?

      Usuń
    7. Wiec to tak sie ma? Kiedy jestesmy w potrzebie to szukamy pomocy? Ale kiedy sprawa Nas juz nie dotyczy to reszta bad juz nie interesuje? Czy to czasami nie naztwa sie EGOIZM?

      Usuń
    8. Żadna z pan nie dostała korzystnego przeliczenia,, wyrok sądu można sobie wprawić w oprawki i powiesić na ścianie,. ZUS nie wyda pozytywnej decyzji, tylko pierwszaki dostały i dawno pisały, która ile dostała

      Usuń
    9. Żadna z pan nie pisała że nie miała przeliczone p pozytywnych wyrokach sądów apelacyjnych ,zrobiła się cisza na blogu,a było tych pań piszących duzo

      Usuń
    10. Ja znam jedną Panią, która otrzymała pieniądze.
      Sprawa była wniesiona w 2015 r., zakończyła się oddaleniem apelacji.
      Po wyroku TK wznowiła postępowanie w Sądzie Apelacyjnym i pod koniec roku otrzymała pieniądze z ZUS.

      Usuń
    11. Do Janki z 21:01
      Nie wsadzaj wszystkich pierwszaków do jednego wora,a tym samym nie wywołuj nieuzasadnionej nienawiści do nich.Jestem pierwszakiem i po złożeniu wniosku do ZUS po wydanym wyroku TK,w dalszym ciągu wyliczono emeryturę z potrąceniami.Sprawa w sądzie,lecz z uwagi na pandemię sprawę odwołano(przełożono na bliżej nie określony termin).

      Usuń
  35. Do Joli - Witam! Pierwszy raz przeczytałam niektóre wpisy na blogu, przyznam,że są interesujące.
    Ja też jestem kobietą z 53 r.- nie mam doświadczenia z Sądami. W u.b.roku po odmowie przez ZUS Wznowienia postępowania i przeliczenia emerytury zg. z Wyrokiem T.K. (przedawnienie bo pracowałam do 30.06.2017 r. więc emeryturę powszechną miałam
    przyznaną ntmst. prośbę o przeliczenie złożyłam 17.09.2019) spontanicznie odwołałam się do Sądu. Z uwagi na epidemię odwołano tel. rozprawę.która miała odbyć się 13.03. Czekałam na wyznaczenie nowego terminu a tu ku mojemu zaskoczeniu otrzymuję listem poleconym odpis Orzeczenia S.O.,z rozprawy z dnia 18.03.
    Treść : "...zmienia zaskarżoną decyzję stwierdzając, że termin do wniesienia skargi o wznowienie postępowania oraz wznowienia postępowania podlega przywróceniu." Nie miałam wyznaczonego prawnika. Skargę i odpowiedź na odwołanie ZUS pisałam sama. Nie wiem co dalej? czy mam zwracać się do Sądu po uprawomocnieniu wyroku? A poza tym jak dalej postępować z ZUS?, zaintrygowały mnie te wnioski o cofnięcie decyzji?
    Bardzo proszę o pomoc! Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaro, powiem szczerze, że nie wszystko jest dla mnie jasne w Twoim wpisie.

      Więc może dopytam.
      1. Kiedy złożyłaś wniosek o emeryturę powszechną i od kiedy masz decyzję o ep?
      2. Czy pobierasz emeryturę powszechną czy wcześniejszą?
      3. Czy wraz ze skarga o wznowienie postępowania składałaś wniosek o przywrócenie terminu do złożenia skargi?
      4. Kiedy otrzymałaś orzeczenie z Sądu Okręgowego?
      5. Króciutko napisz o co wnosiłaś do sądu w odwołaniu i co ZUS napisał w odpowiedzi na Twoje odwołanie

      Prawnika (pełnomocnika) przyznaje sąd na wniosek emerytki lub wtedy, kiedy uważa, że emerytka nie daje sobie rady na rozprawie (nie jest to częste)

      Usuń
  36. To chyba z przejęcia tym wszystkim napisałam "Do Joli" proszę o pomoc wszystkich!

    OdpowiedzUsuń
  37. Od dzisiaj seniorzy nie zrobią już bezpieczniej zakupów w zarezerwowanych tylko dla nich godzinach od 10 do 12. Godziny dla seniora zostały całkiem zlikwidowane.

    OdpowiedzUsuń
  38. Elektroniczny kontakt z ZUS bez wychodzenia z domu

    https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/elektroniczny-kontakt-z-zus-bez-wychodzenia-z-domu/3309757

    OdpowiedzUsuń
  39. Jolu! Ja po przejściu na wcześniejszą emeryturę jeszcze pracowałam na 1/2 et. do o6.2017r. i co kwartał miałam przeliczane stażowe.
    Deccyzję o rzyznaniu emerytury mam z 23.12.2013r.
    Kiedy zwracałam się do ZUS o przeliczenie dostawałam Decyzje z przeliczeniami-dla mnie niekorzystnymi w związku z tym byłam liczona w myśł art.53 ustawy emerytalnej.
    17.09.2019r. wystąpiłam do ZUS o przeliczenie emerytury zgodnie z wyrokiem T.K. na co otrzymałam z Decyzję odmowną z uwagi na upływ 5 lat od wyd. Decyzji i 1 miesiąca od wyroku T.K. dlatego odwołałam się do Sądu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Klaro, nic na razie nie musisz robić. Wyrok Sądu Okręgowego jest dla Ciebie korzystny. Czekaj na decyzję ZUS.
      Mam nadzieję, że zmienia się postępowanie ZUS w sprawie wyroków sądowych.
      Jednak musisz być przygotowana na decyzję odmowną z ZUS. I znowu trzeba będzie pisać odwołanie do Sądu Pracy. Ale trzeba już kontynuować sprawę.

      W sprawie możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną, to, niestety, nie dotyczy to emerytek przedawnionych.
      Mogą próbować o to się starać Panie nieprzedawnione, które mają decyzję o uchyleniu decyzji o przyznanie emerytury powszechnej.

      Usuń
  40. Jolu! Bardzo Ci dziękuję! Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  41. Może ktoś wie jak długo wracają dokumenty z sądu apelacyjnego do zus

    OdpowiedzUsuń
  42. Ja miałam sprawę w SA i proponuję zadzwonić do sekretariatu SA i zapytać czy ZUS wystąpił z pismem o zwrot akt, jeżeli nie wystąpił należy dzwonić do ZUS, u mnie do 3 miesięcy pieniądze były na koncie, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  43. Otrzymałam dzisiaj listem poleconym wyrok w im.RP.Sad Okręgowy W-wa Praga. Po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym sąd oddala odwołanie. Mam tygodniowy termin na wysłanie prośby o doręczenie wyroku z uzasadnieniem. Oczywiście będę prosiła o całość. Jestem przedawniona. Emerytura wychodzi mi wyższa wg moich wyliczeń ponad 300 zł.i zaczynają się dla mnie schody których się trochę boję. Najgorsze będzie napisanie odwołania do Apelacyjnego. Zobaczę co będzie w tym uzasadnieniu. ZUS mi odmówił że wzgledu na przedawnienie. A Okręgowy ?.. Jolu wielkie dzięki za wsparcie. Za wszystkie wzory pism. Odszukalam wniosek o sporządzenie.uzasadnienia wyroku. Jutro wyśle. Dużo,dużo zdrówka Tobie i wszystkim. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, nie martw się, to tylko pisma. Na rozprawę można iść, lub nie.
      Sądy Apelacyjne mają raczej uzgodnioną linię orzeczniczą. I, jak sama się przekonałam, nie ma specjalnie znaczenia, ile i jak napiszemy pisma apelacyjne. Ważne, żeby wnieść apelację.

      Usuń
  44. Dziś otrzymałam Wyrok Sądy Apelacyjnego, choć prosiłam o posiedzenie jawne, było niejawne, może ze względu na
    COVID-19, odpis na 1,5 strony:
    S.A. po rozpoznaniu..... przeciwko ZUS o wznowienie postępowania przed organem rentowym i ponowne ustalenie wys. emerytury, a skutek apelacji U.P. od wyroku S.O. W-wa, sygn.... z dn.. 17.października
    1.zmienia zaskarżony wyrok....... , ustala wysokość emerytury bez odliczenia kwoty stanowiącej sumę kwot
    pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubez. i przyznaje .... prawo do tak obliczonej emerytury od 1 kwietnia 2019r.
    2. oddala apelację w pozostałej części/ wnioskowałam o przeliczenie od 2013r i wyrównanie w kwocie 2 tyś.

    - mogę wystąpić o pisemne uzasadnienie
    - od wyroku nie przysługuje skarga kasacyjna

    czy to już koniec walki???/ marika2/ przedawniona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie jest to koniec walki.
      Chociaż wyrok SA jest ostateczny, to będziesz miała okazję zaskarżyć go pośrednio. Chodzi mi o tę datę 1 kwietnia.
      Niezależnie od tego, jaką decyzję otrzymasz z ZUS,czy przeliczą Ci emeryturę, czy odmówią przeliczenia, będziesz mogła odwołać się do SO.
      Pisz koniecznie do SA o pełne pisemne uzasadnienie wyroku.
      Nieco powyżej Basia pisze o gotowym wzorze pisma o uzasadnienie wyroku. Może wrzuci jego treść, albo link.

      Usuń
    2. Wystąpię do Sądu Apelacyjnego o wyrok z uzasadnieniem całości, poczekam na decyzję ZUS-u
      dziękuję za sugestie dot. dalszego postępowania
      pozdrawiam / marika2/ przedawniona

      Usuń
  45. U mnie ZUS zaskarżył wyrok sądu okręgowego w całości do sądu apelacyjnego i sąd apelacyjny apelację zus oddalił ,jestem przedawniona

    OdpowiedzUsuń
  46. Imię,nazwisko
    Adres
    Sygnatura akt..
    Sąd Okręgowy
    Adres
    Wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku i doręczenie wyroku z uzasadnieniem.
    Wnoszenia o sporządzenie uzasadnienia wyroku z dnia...
    (Otrzymanego listem poleconym w dniu. ....). Sygnatura akt ..... I doręczenie pisemnego odpisu wyroku wraz. Z uzasadnieniem w całości.
    Z poważaniem
    Otrzymałam wyrok z posiedzenia niejawnego. Oddalający. Przed złożeniem pozwu do sądu okręgowego otrzymałam pismo z ZUS że jestem przedawniona. Czekałam na rozprawę od sierpnia 2019. Wyśle to pismo do sądu dzisiaj. Ciekawi mnie ten wyrok. W 2013 przeliczyłam emeryturę podobnie jak większość na powszechna. Niestety okazała się niższa niż wczesniejsza. Później przeliczyli mi na córkę z 0,9 na 1,3 i też to samo. Po otrzymaniu uzasadnienia z Okręgowego od razu złoże do Apelacyjnego. Bo chyba taka droga jeżeli się nie mylę. Jak tylko otrzymam to uzasadnienie to wrzucę go tutaj. Mam nadzieję że mi ktoś później pomoże. Pozdrawiam was dziewczyny cieplutko. Zdrówka życzę. Basia

    OdpowiedzUsuń
  47. Pani Jolu,
    Pisałam na blogu o mojej sytuacji jako: Anonimowy 27 lutego 2020 18:15,
    Oferowała mi Pani wówczas swoją pomoc dlatego zwracam się do Pani.
    Jestem nieprzedawniona i wczoraj dostałam z Sądu Okręgowego odpis wyroku z uzasadnieniem.
    O to uzasadnienie wystąpiłam po otrzymaniu z SO oddalenia mojego odwołania o przeliczenie emerytury po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym.
    Poniżej przypominam moją sytuację.
    Odwołanie złożyłam w maju 2019 r., po niekorzystnym dla mnie przeliczeniu emerytury przez ZUS po wyroku T.K. Przeliczona emerytura wyszła o 450 zł mniejsza od pobieranej. W związku z czym nadal jestem na wcześniejszej.
    O emeryturę powszechną wystąpiłam w roku 2014 r. Zwolniłam się z pracy a później ponownie zatrudniłam i do dziś pracuję na ½ etatu.
    Ponieważ nie umiałam zrozumieć dlaczego moja wcześniejsza emerytura jest ciągle świadczeniem wyższym od powszechnej, dlatego odwołałam się do Sądu. Tak jak napisałam wcześniej Sąd moje odwołanie oddalił. Nie byłam powiadomiona o żadnej rozprawie, zrobił to na posiedzeniu niejawnym. Dlatego też zwróciłam się o doręczenie odpisu wyroku z uzasadnieniem, który właśnie otrzymałam.
    Czy teraz powinnam się odwoływać do Sądu Apelacyjnego?
    W mojej sytuacji tylko możliwość wycofania wniosku o emeryturę powszechną z 2014 r., stanie się tzw pierwszakiem i przeliczenie według aktualnych wskaźników z tablicy średniego dalszego trwania życia coś mogło by zmienić.

    Ale ja w swoim odwołaniu, które składałam do SO o to nie wnosiłam.
    Ja w swoim odwołaniu, które złożyłam do SO w maju 2019 r. odwołuję się od decyzji ZUS w kwestii dotyczącej przeliczenia mojej emerytury. Prosiłam Sąd o wyznaczenie biegłego sądowego do sprawdzenia przeliczenia emerytury i wydania opinii. Napisałam również o tym, że ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku w przypadku niekorzystnego dla mnie przeliczenia w 2014 r. jak również skutkach uprawomocnienia się decyzji.
    Pani Jolu, proszę o radę co powinnam teraz zrobić? Wnosić apelację czy czekać na zmiany w ustawie? Wydaje mi się, że apelacja w mojej sytuacji nie ma uzasadnienia. Ale czy nie zamknę sobie możliwości walki, jeśli by coś zmieniło się w ustawie (myślę o możliwości wycofania wniosku z 2014 i o zmianie na aktualny wskaźnik z tablicy średniego dalszego trwania życia?
    Irena53


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irenko, w Twoim przypadku apelacja nic nie da. Z reguły Sąd Apelacyjny nie rozpatruje nowych wniosków. Przy okazji wniesienia apelacji od innych spraw, można dopisać jakiś dodatkowy wniosek. U Ciebie byłby to jeden nowy wniosek. Tak, że nie ma co wnosić apelacji.
      Ustawa, w proponowanym obecnie kształcie, też nic nie zmieni w Twojej sytuacji.
      Podobnie, jak dla większości emerytek nieprzedawnionych, dla których emerytura wcześniejsza, obecnie pobierana, jest wyższa od emerytury powszechnej bez odliczeń wcześniej pobranych świadczeń.
      Ustawa nic nie zmieni również dla wielu emerytek przedawnionych. Na pewno jakaś niewielka liczba Pań skorzysta, choć z reguły nie będą to wysokie kwoty, ale liczy się każda złotówka.
      Dobrze, że ustawa naprawcza obejmie chociaż nauczycieli. Generalnie powinna objąć wszystkich, wobec których zastosowano art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. O to trzeba będzie jeszcze walczyć. Podobnie, jak o możliwość wycofania wniosków o przyznanie emerytury powszechnej.
      Nieodwołanie się do SA nie zamknie Tobie drogi do dochodzenia korzystnego przeliczenia emerytury w przypadku ewentualnych zmian zapisów w ustawie naprawczej lub jakiejś nowelizacji ustawy.
      Jesteś „nieprzedawniona”, więc masz zapewne decyzję o uchyleniu decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej. To stwarza możliwość złożenia wniosku do ZUS o wycofanie wniosku o przyznaniu emerytury powszechnej. Taki wniosek musisz złożyć zanim uprawomocni się wyrok Sądu Okręgowego, czyli w ciągu 2 tygodni od dnia otrzymania uzasadnienia z SO (do 20 maja).
      Wniosek do ZUS to proste pismo z króciutkim uzasadnieniem. Z góry wiadomo, że otrzymasz odpowiedź odmowną.
      Dopiero w odwołaniu do Sądu Pracy trzeba będzie cos więcej napisać, chociaż w przypadku tej sprawy nie ma za bardzo co pisać w uzasadnieniu.
      Oczywiście bardzo mocno trzeba liczyć się z przegraną. Ale warto próbować. Może sądy zmienią orzecznictwo w tej sprawie.
      I pamiętaj Ty, Irenko, jak również wszystkie inne Panie, w każdej chwili można wycofać wniosek złożony do ZUS, jak i sprawę w sądach.
      Przeczytaj powyżej wpis jednej z naszych koleżanek, która podaje opinie biegłego w sprawie możliwości wycofania wniosku o przyznaniu emerytury powszechnej.
      Mam też prośbę do Pani, która zamieściła opinię biegłego. Jak sąd zareagował na te opinię i jaki jest wyrok w tej sprawie.

      Usuń
    2. Do Ireny53
      Ja też jestem nieprzedawniona i napiszę Ci, co bym zrobiła na Twoim miejscu.
      Po pierwsze odwołałabym się do sądu apelacyjnego z wykorzystaniem argumentów przedstawionych we wzorze takigo pisma zamieszczonego kiedyś na blogu.
      Po drugie złożyłabym szybko pismo do ZUSu o wycofanie starego wniosku i po odmowie przez ZUS wniosłabym sprawę do sądu.

      Trzeba wykorzystać wszelkie możliwości przewidziane prawem.

      Taka jest moja rada. Ale decyzja należy oczywiście do Ciebie.

      Usuń
  48. Pani Jolu,
    bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
    Znalazłam taki zapis mecenasa K.Giedrojia z bloga
    "Emeryci, którzy odwołali się do sądu, powinni złożyć wniosek do ZUS o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną, zanim wyrok sądowy się uprawomocni." Ale to było jeszcze w 2019 r.
    Rozumiem, że powinnam złożyć wniosek o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną, który złożyłam w 2014 r. Nie wiem, na jakiej podstawie miałabym go teraz złożyć. To nie ma nic wspólnego z moją sprawą, którą miałam w Sądzie. Tam chodziło o niekorzystne przeliczenie emerytury, a to by była zupełnie nowa sprawa. Czy się mylę?
    Jeśli ZUS nawet przyjmie ten mój wniosek, to i tak odmówi wycofania wniosku o emeryturę powszechną, wówczas odwołanie od tej decyzji będę musiała wnieść do sądu jako nową inną sprawę.
    Pani Jolu, chyba już mam dość tych sądów, bo i tak myślę nic to nie da.
    Może doczekamy się na ustawę naprawczą i wtedy coś się zmieni.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie
    Irena53


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nikomu ZUS nie wycofał wniosku o emeryturę powszechna ,ale ryzykować zawsze mozna

      Usuń

    2. Irenko, to prawda mecenas Giedrojć pisał o tym już w ubiegłym roku. Prawdą jest też to, że jest to nowa sprawa, ale łącząca się cały czas z wyrokiem TK. Bo właśnie ten wyrok pozwolił na uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej.
      Decyzja uchylająca decyzję z 2014 r. zapadła właśnie w roku 2019. I została wydana nowa decyzja. I do tej nowej decyzji stosuje się art. 116 ust. 2 ustawy emerytalnej, który mówi o tym, że można wycofać wniosek w terminie do uprawomocnienia się decyzji. Czyli, nowa decyzja z ZUS z kwietnia, czy maja 2019 r. nie uprawomocniła się jeszcze. Dlatego masz 2 tygodnie czasu od dnia otrzymania wyroku z SO na uprawomocnienie się tego wyroku, a co za tym idzie decyzji wydanej przez ZUS z kwietnia czy maja 2019 r.
      Uważam, że warto jeszcze powalczyć. Z całą pewnością ZUS odmówi wycofania wniosku o przyznaniu emerytury powszechnej i trzeba odwołać się do SO, a potem pewnie i do Sądu Apelacyjnego.
      Ireno, to tylko pisma, pewnie nawet na rozprawy nie trzeba będzie się stawiać. Przemyśl jeszcze tę sprawę, warto próbować i napisać te pisma.

      Odnośnie wniesienia apelacji, to mam inne zdanie niż moja poprzedniczka. Z reguły namawiam Panie „nieprzedawnione” do składania apelacji od wyroku SO oddalającego wniosek o obliczenie emerytury z zastosowaniem najkorzystniejszych wskaźników. Ty o to nie wnosiłaś i nie masz co zaskarżać.

      Kilka razy dyskutowaliśmy na blogu o wycofaniu wniosku o ep, m.in. 27 pażdziernika, ale też i pózniej

      Usuń
    3. Do Irenki zapoznaj się z moim komentarzem na tym Blogu w sprawie przeliczenia hipotetycznego mojej emerytury powszechnej przez Biegłego Sedziego może to Ciebie zachęci do dalszej walki. Pani Jolu nic jeszcze nie otrzymalam z Sadu, jak otrzymam to napiszę co Sąd postanowił w mojej sprawie. Pozdrawiam wszystkich.

      Usuń
    4. Do Joli K.
      Odradzasz Irenie53 składania apelacji dlatego, że nie wnosiła o przeliczenie emerytury wg najkorzystniejszych wskaźników.
      Może nie wyraziła bezpośrednio takiego żądania, ale jak pisze nie mogła zrozmieć dlaczego jej emerytura jest po przeliczeniu wciąż niższa i prosiła o powołanie biegłego, który by to wyjaśnił.
      Sąd się do tego nie przychylił. W związku z tym w odwołaniu można na to wskazać i napisać że sąd okręgowy nie wyjaśnił powodów tego, że emerytura w dalszym ciągu jest niższa, a Irena, po przestudiowaniu ustawy, uważa że jest niższa, bo została obliczona na starych wskaźnikach, co z pewnością stwierdziłby powołany przez sąd biegły sądowy. I dlatego wnosi o zmianę sposobu jej przeliczenia z zastosowniem najkorzystniejszych wskaźników.

      Usuń
    5. Żądania do sądu trzeba precyzować bezpośrednio i bardzo jasno co do sedna sprawy i tak orzeka sad

      Usuń
    6. Ale to nie jest łatwe. Często zastanawiałam się, czy jedno żądanie nie wykluczy innego. Czy np. żądanie uchylenia jednej decyzji nie spowoduje nieważności innej.
      Nie jesteśmy prawnikami, liczymy, że sądy przyjażnie spojrzą na nasze pisma (nie mylić z żądaniem pozytywnie załatwionej sprawy), ale zazwyczaj tak nie jest. Sądy często trzymają się ściśle naszych wniosków, czasem błędnie sformułowanych bądż niepełnych. Tak najczęściej bywa w apelacyjnych.

      Usuń
    7. Zgadzam się w pełni z Pani zdaniem że sądy trzymają się ściśle naszych wniosków.

      Usuń
  49. Pani Jolu,
    Tak dużo mi już Pani pomogła udzielając zrozumiałych dla mnie rad. Zawsze też zachęca mnie Pani do dalszej walki. Sama już dawno bym się poddała. Spróbuję powalczyć jeszcze, ale znów musi mi Pani pomóc. Ja zupełnie nie orientuję się w gąszczu tych wszystkich paragrafów.
    Proszę pomóc mi zredagować to pismo do ZUS w sprawie wycofania wniosku o emeryturę w oparciu o moją sytuację, którą opisuję poniżej:
    Po wyroku TK 6 marca 2019 r., złożyłam do ZUZ Skargę o wznowienie postępowania w sprawie przeliczenia mojej emerytury. W odpowiedzi otrzymałam
    Decyzję o przyznaniu emerytury z dnia 09.05.2019 r. znak ……..
    W wyniku wznowienia postępowania w sprawie emerytury na podstawie art.151 § 1 pkt 2 ustawy z dn.14 czerwca 1960 r. kpa (Dz. U. z 2018 r. poz 2096, z późn. zm) – uchyla decyzję z dnia 11.09.2014 r., znak ….. oraz przyznaje Pani emeryturę od dnia 1.03.2014 r. i oblicza jej wysokość od podstawy obliczenia niepomniejszonej o kwoty pobranej wcześniejszej emerytury przysługującej na podstawie art. 46 w2 związku z art. 29 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. 2018 r. po. 1270 z późn. zm.)
    Wysokość emerytury od 1 marca 2019 r. wynosi …..
    Podstawę obliczenia stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne z uwzględnieniem ich waloryzacji oraz zwaloryzowany kapitał początkowy.
    Podstawa obliczenia emerytury wynosi:……….
    Przy ustaleniu wys. emerytury od dn. 1 marca 2019 r. ZUS uwzględnił wszystkie zmiany w wysokości świadczenia, jakie miały miejsce od dnia jej przyznania do dnia 28 lutego 2019 r. oraz zmiany wynikające ze głoszonych przez Panią wniosków.
    Emerytura ustalona w tej decyzji nadal jest świadczeniem mniej korzystnym od dotychczas pobieranej wcześniejszej emerytury przyznanej decyzją z dnia 30.09.2008 r. wobec czego Zakład będzie kontynuował wypłatę wceśniejsej emerytury.
    Pani Jolu, od tej decyzji odwołałam się do SO 28.05 2019 r.
    21.11.2019 r., otrzymałam z SO. Odpis odpowiedzi ZUS na moje odwołanie od Decyzji z dnia 9.05.2019 r., w której ZUS wnosi o oddalenie mojego odwołania.
    27 lutego 2020 r. dostałam z Sądu Odpis Wyroku oddalający moje odwołanie od decyzji ZUS./
    3 marca 2020 r. wysłałam do Sądu Wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku i doręczenie wyroku z uzasadnieniem.
    6 maja 2020 r. dostałam z Sądu Odpis wyroku z uzasadnieniem.
    Pani Jolu, wiem że wielokrotnie się powtarzałam w tych swoich wpisach, ale teraz to już naprawdę wszystko podsumowałam żeby było czytelnie.
    Jeśli uważa Pani, ze moja walka nadal ma sens, to jeszcze raz bardzo proszę o pomoc. Tym razem w sporządzenie pisma do ZUS w sprawie wycofania wniosku o emeryturę. Proszę o dokładny wór pisma w oparciu o moją sytuację, którą Pani zna i którą opisałam powyżej.
    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wszystko.
    Irena53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, Irenko, próbuj zawalczyć. Na razie szanse na wygraną są bardzo małe. Ale nie wiadomo, jak się potoczą dalej sprawy wycofania wniosku o ep. A terminy nie poczekają.
      Napisze Ci ten wniosek do ZUS. Jak pisałam wcześniej, to będzie krótkie pismo, bo z całą pewnością decyzja będzie odmowna.
      Dzięki za szczegółowy opis Twojej sytuacji, to zawsze ułatwia konstruowanie pism.
      Może Pani, która ma opinię biegłego w sprawie wycofania wniosku o ep, wspomoże nas opisem swojego pisma do sądu...

      Usuń
    2. Pani Jolu,
      dziękuję, że zechciała Pani pochylić się nad moją sprawą.
      A może mogłabym napisać do Pani na e-maila (adres znam z bloga) i wysłałabym Pani wyliczenie mojej emerytury hipotetycznej. Nie wiem czy dobrze wyliczyłam? Może mogłaby Pani sprawdzić? Jeśli się nie pomyliłam to miałabym motywację do dalszej walki.
      Czekam na Pani odpowiedź i o obiecany wniosek w sprawie wycofania wniosku o ep :)
      Sprawę muszę załatwić do środy, bo potem wyjeżdżam na dłużej.
      Dziękuję i pozdrawiam b. serdecznie
      Irena53

      Usuń
    3. Irenko, oczywiście, napisz. Sprawdzę Twoje wyliczenia.
      Właśnie pomyślałam, że powinnaś złożyć dwa wnioski do ZUS, niezależnie od siebie.
      Pierwszy o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną.
      Drugi wniosek o obliczenie emerytury według najkorzystniejszych wskażników.

      O wycofanie wniosku o przyznanie ep najprościej wypełnić gotowy druk EWS, ale też można swoimi słowami napisać.

      https://www.zus.pl/documents/10182/788036/EWS_edyt/7979fb30-f92c-4ae8-8124-d8bd8a464f66

      Kochani, doradżcie, czy to się nie będzie wykluczało?

      Usuń
    4. Ireno,napisz też, czy korzystałaś z urlopu opieki nad dziećmi i w jakiej wysokości

      Usuń
    5. Pani Jolu, napisałam do Pani na e-maila.
      Nie korzystałam urlopu opieki nad dziećmi.
      Irena53

      Usuń
    6. Czy można wycofać wniosek o emeryturę powszechna ,czy wyrok TK o tym mówi?

      Usuń
    7. Ustawa Emerytalną o tym mowi. Szkoda tylko, że teraz o tym większość z nas się dowiedziała, bo przemile Panie z ZUS bardzo chętnie udzielały nam infiormacji,że jeżeli em.pow.wyjdzie mniejsza to pozostaniemy na wczesniejszej a calkiem zapomnialy przy okazji nas poinformować o możliwości wycofania wniosku. W chwili obecnej spełniamy warunki do wycofania starego wniosku , jest wniosek i jest nowa decyzja która jest jeszcze nieuprawomocniona więc kobietki piszcie nawet odręcznie pisma do ZUS o wycofanie starego wniosku. Nie liczcie na to, że Panie z ZUS Wam to podpowiedzą. Pozdrawiam wszystkich i życzę dużo zdrówka.

      Usuń
    8. do 17:56
      Wyrok TK nic nie mówi na temat wycofania wniosku, ale Art.116 ust.2 ustawy O FUS tak.

      Usuń
    9. Jezeli mam sprawe w Sadzie to nie wiem czy teraz pisac o wycofanie wniosku czy po sprawie? M

      Usuń
    10. To bedziesz miala dwie sprawy. Nie jestesmy prawnikami ale uważam, że ZUS przeliczajac em pow po wyroku powinien przyjąć dla nas najkorzystniejsze składniki. Dlatego odwolujemy się od niekorzystnej dla nas decyzji. Innej możliwości nie mamy,bo w decyzji nie ma pouczenia o wycofaniu wniosku. Natomiast z Ustawa Emerytalną umożliwia nam wycofanie wniosku więc powinniśmy to zrobić. Pozdrawiam.

      Usuń
    11. Oczywiście, należysz do nieprzedawnionych i masz uchyloną decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej z 2014/2015/2016...
      Jeśli sprawa jest w Sądzie Okręgowym, to spokojnie poczekaj ze złożeniem wniosku o wycofanie wniosku o ep.
      Ale potem pilnuj terminów. Trzeba złożyć wniosek do ZUS zanim wyrok SO się uprawomocni.
      Jeśli sprawa trafi do Sądu Apelacyjnego, to trzeba złożyć wniosek o wycofanie wniosku przed planowaną rozprawą w SA

      Usuń
    12. Bardzo dziekuje za wyjasnienie.Jola i inne doradczynie jestescie Wielkie. M.

      Usuń
  50. Wygrałam w sądzie okręgowym .ZUS wniósł apelację zaskarżając wyrok w całości i wniósł ozmine zaskarżonego wyroku poprzez oddalenie odwołania lub uchylenie wyroku i przekazanie go do powtórnego rozpoznaniąi zasądzenie kosztów zastępstwa za obie intancjje.sad apelacyjny apelację Zus oddalil

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje dla Ciebie. Oby ZUS wykonał wyrok SA.

      Dziewczyny! Ważna sprawa. W każdym piśmie do sądu, zwłaszcza do Sądu Apelacyjnego, trzeba pisać o nieobarczanie emerytki kosztami sądowymi.
      Trzeba uważać też na treść takiego zapisu.
      Wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych pociąga za sobą wypełnienie odpowiedniego kwestionariusza i przedstawienia różnych zaświadczeń "wydatkowych", udowodnienia, ze nie stać emerytki na zapłacenie kosztów.
      Proszę korzystać z zapisu, jaki znajduje się w poście "Liczymy emeryturę hipotetyczną"

      Usuń
  51. B.Anna. przedawniona. Wygralam w SO, Zus złozyl apelację, SA odrzucił apelację ZUS. Postanowieie SA z dnia 23.01.2020 r. Do chwili obecnej ZUS milczy jak zaklęty. Nie wiem czy się upominać.???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym spokojnie czekala. ZUS nie ma odwrotu musi w koncu wykonac wyrok. Gratulacje.

      Usuń
    2. Pani Aniu,jestem w podobnej sytuacji .Naczekalysmy się dlugoi doczekamy się wykonania wyroku, pozdrawiam

      Usuń
    3. B.Anna. Dziekuję. Takiej otuchy mi było potrzeba. Byle do normalności. Pozdrawiam

      Usuń
    4. Dziewczyny, to już długi czas od prawomocnego wyroku SA (wyrok ten staje się prawomocny w chwili jego ogłoszenia). Nawet zbyt długi. ZUS powinien już go wykonać. I nie ma tu nic do rzeczy pandemia. Tym można wytłumaczyć jedno lub dwumiesięczną zwłokę, ale nie prawie czteromiesięczną.
      Ponieważ osobisty kontakt z ZUS jest utrudniony, napiszcie pismo do ZUS z prośbą o wyjaśnienie tej zwłoki w wykonaniu wyroku.

      Usuń
  52. Przecież można się skontaktować z Zusem i się dowiedzieć co dalej będzie.

    OdpowiedzUsuń
  53. Pani Aniu gdyby panimogla dodzwonić się do ZUS i zapytać o wykonanie wyroku, ja nie mogę się odzwonic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana. Nie będę dzwonić, bo obawiam się, że nic konkretnego się nie dowiem. Czekam, cierpliwa jestem. Na wiele nie liczę, boje się tylko że, ZUS nie wykona wyroku i karuzela rozpocznie się od nowa. Pozostaje tylko czekać. Pozdrawiam B.Anna

      Usuń
    2. Wyrok jest prawomocny i ZUS musi go wykonać

      Usuń
    3. Wyrok jest prawomocny,dlatego trzeba systematycznie ponaglać ZUS,najlepiej pisemnie aby wykonał prawomocny wyrok.Pisma kierować za potwierdzeniem,będzie to dowód w ewentualnej sprawie o opieszałe wykonywanie wyroku.ZUS zwlekając z wykonaniem wyroku,liczy teraz na pomoc wirusa.Gdy ZUS owi spełnią się te oczekiwania,to zgodnie z ustawa nie musi wydawać decyzji w sprawie przeliczenia emerytury,gdyż ta należy się dla osób żyjących.Nadmieniam,że nie należę do tych,co oczekują na
      czyjąkolwiek śmierć.

      Usuń
  54. Pani Jolu jeszcze nie mam terminu rozprawy o wycofanie wniosku a dzisiaj na naszym blogu przeczytałam artykuł naszej koleżanki z dnia 2 2 kwietnia która pisze ze biegły wydał dla niej pozytywna opinie na temat wycofania wniosku. Mam prośbę do Pani Joli. Może przekazała by jej Pani mojego maila. Chciałabym się z nią skontaktować. Ja już się zalamalam ze nic z tego nie będzie. Nawet nie odpisałam na ostatnie pismo sądu,w którym Sad pytał czy mam jeszcze uwagi. Zgłaszałam tych uwag tyle że już mi się odechciało pisać to samo. Pani Jolusiu jak Pani myśli czy mogę jeszcze napisać do sądu o powołanie biegłego. Bo myślałam to zrobić na sprawie.,ale widzę że dużo razy sądy rozpatrują na posiedzeniu niejawnym i mogą mnie nawet nie powiadomić. A ja chce teraz napisać i wysłać do sądu i czy to będzie dobrze czy tam można czy nie. Proszę o pomoc i pozdrawiam Wszystkie Panie Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gienia opinia Bieglego sadowego dotyczyla mojego odwolania dot.przeliczenia em.pow.z najkorzystniejszymi wskaznikami I do tej sprawy Sad powolal Bieglego. Zobaczymy co Sad postanowi. Czekam. Mam druga sprawe o wycofanie starego wniosku z 2014. Rozprawa odbyla sie niejawna na ktorej odmowiono mi wycofania wniosku. Odwolalam sie do Sadu Apelacyjnego I czekam. Pozdrawiam I zycze nam wszystkim zdrowka I wytrwalosci w doczekaniu konca naszej walki.

      Usuń
    2. Dzięki Ci bardzo za wyjasnienie. Na pewno coś do tego sądu napisze. Jeszcze terminu rozprawy nie mam pozdrawiam Gienia

      Usuń
    3. Gienia i pewnie nie otrzymasz wezwania na rozprawę. Zauważyłam tu z komentarzy,ze coraz częściej Sądy wydają wyroki na rozorawach niejawnych.widać, że w zupełności wystarczają Sądom wyjaśnienia ZUS. Wysłuchanie emerytek jest zbędne. Nikt już z nami się nie liczy. Nawet na korona wirusa starych ludzi nie chcą leczyć. Jedna jest sprawiedliwość, że starość dosięgnie wszystkich.

      Usuń
    4. Ale o to by postepowanie bylo jawne wnosi się wtedy gdy się odwolujemy od decyzji ZUS. Ito nieprawda, że jak się jest starszym to jest się inaczej traktowanym. Trzeba wiedzieć czego się chce a jak sie nie wie to może trzeba spyta. Na blogu podpowiedzą.

      Usuń
    5. W czasi pandemii wszystkie sprawy będą niejawne przysyłają tylko wyrok nawet o uzasadnienie wyroku można napisać w ciągu 7dni po ogłoszeniu że pandemii w Polsce nie ma

      Usuń
    6. Ja mam wyznaczony termin na 27 maja na posiedzenie jawne. O takie wnioskowałam ale przed tym terminem zadzwonię i się dowiem.

      Usuń
    7. Gieniu, generalnie czas na pisanie do sadu minął, bo nie odpowiedziałaś na zapytanie sądu. Niemniej, na każdym etapie można złożyć do sądu pismo procesowe, bo np. dopiero teraz dowiedziałaś się o możliwości wnioskowania o powołanie biegłego, czy też o możliwości złożenia wniosku o wycofanie wniosku, czy w innej sprawie.
      Możesz też poczekać na wyrok sądu okręgowego i wnieść apelację, jeśli ten wyrok uznasz za niewłaściwy.
      Tu już musisz sama zdecydować, co zrobić.
      I nie stresuj się, nie warto sądami się zamartwiać. Najważniejsze teraz jest dbanie o zdrowie. Emeryturki mamy pewne, dodatkowo dostaliśmy 13-tą. Wszystko się ułoży, byle zdrowie było. Serdecznie Ciebie i wszystkie Panie pozdrawiam

      Usuń
    8. Do 09:12
      Szkoda tych gigantycznych pieniędzy na tzw. 13-emerytury, wypłacone jako kolejna kiełbasa wyborcza. Tak bardzo by się te miliardy przydały na służbę zdrowia, także na leczenie emerytów.

      Usuń
    9. Leczenie emerytów - brzmi to zachęcająco. Przecież są już nieproduktywni pod żadnym względem - wiec po co? Dostali jeszcze "dokładkę" ale nie 13 emeryturę więc może? na jakąś "jedna" prywatną wizytę lekarska wystarczy. A my wolimy zobaczyć sędziów.

      Usuń
    10. Jolusiu i wszystkie Panie dziękuję Wam bardzo za odpowiedzi i znowu się cieszę że mogę tu wchodzic i coś do Was napisać. Dziękuję i zdrówka życzę Gienia

      Usuń
  55. Drogie Panie. Chcę się podzielić informacją o swojej sytuacji. Jestem przedawniona ( nie wycofałam wniosku o EP) Po wyroku TK złożyłam wniosek w ZUS o przeliczenie emerytury. ZUS odmówił. Skierowałam sprawę w SO. Wyrok dla mnie korzystny. ZUS się odwołał. Z SA otrzymałam informację o apelacji ZUS z uzasadnieniem wyroku . Było to 11 grudnia 2019r. W piśmie była informacja, że sąd może rozpoznać sprawę na posiedzeniu niejawnym. I od tego czasu cisza. Przyznam, że z powodu różnych spraw rodzinnych też nie analizowałam swojej sytuacji. Robię to dopiero teraz. I nie wiem właściwie " na czym stoję". Proszę o podpowiedź, czy powinnam wykonać jakiś ruch? Będę wdzięczna. Pozdrawiam Wszystkie rówieśniczki 53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz zostaje Ci czekać na zawiadomienie o rozprawie w Sądzie Apelacyjnym i ewentualnie, jeśli zdecydujesz się stawić na rozprawie i jeśli będzie to rozprawa jawna, złożyć odpowiedż na apelację ZUS (raczej nazwane pismem procesowym).
      W tej chwili na odpowiedż pisemną na apelację ZUS już jest za póżno, ale pismo procesowe można złożyć w każdym czasie, jeśli uważasz, że masz co i chcesz napisać.
      Musisz się zastanowić, czy na zarzuty ZUS warto odpowiedzieć.
      Nie znam wyroku SO, więc trudno coś Ci tu poradzić

      Usuń
    2. Dziękuję!

      Usuń
  56. Drogie Panie, chciałam podzielić się informacją jaką dziś otrzymałam odnośnie apelacji o zwrocie wniosku z 2014r. Sąd Apelacyjny w Białymstoku w dniu 6.05.2020r. oddala apelację o wycofanie wniosku o przyznanie emerytury, więc cała batalia kończy się, pewnie i tak będzie z ustawą, złożę jeszcze wniosek o pisemne uzasadnienie wyroku ale tylko dla swojej wiadomości. Pozdrawiam wszystkie wszystkie Panie. Wanda z Olsztyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekwe czym SA uzasadnil odmowe. Bo opinia Bieglej Sadowej co innego mowi. Co Sad to inne wyroku.

      Usuń
    2. Pytanie do Wandy
      Czy składałaś również odwołanie w sprawie korzystniejszego przeliczenia, czy tylko odwołanie o wycofanie wniosku?

      Usuń
  57. Za wszystkie uzasadnienia od przegranej sprawy się placi

    OdpowiedzUsuń
  58. Odp.do 14.50
    Tak składałam dwa wnioski o przeliczenie z wskaźnikami z 2019r i zwrot wniosku z 2014r, lecz Sąd Okręgowy połączył oba wnioski i w całości oddalił, skarżyłam wyrok w całości. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Wandy
      Czy sąd apelacyjny odniósł się do skargi o przeliczenie na wskaźnikach z 2019 r.?

      Usuń
    2. Złożyłam o pisemne uzasadnienie wyroku, gdyż w samym wyroku nic nie jest napisane prócz tego, że oddala apelacje o przeliczenie emerytury i zwroty wniosku. Wanda

      Usuń
    3. Prośbą do Wandy
      Czy mogłabyś napisać czym sąd apelacyjny uzasadnił odrzucenie apelacji, jeżeli już otrzymasz uzasadnienie wyroku?

      Usuń
  59. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  60. Moja sprawa w SO została zdjeta z wokandy ze względu na epidemie.,Czy mam czekać na nowy termin, czy muszę coś odpisać.

    OdpowiedzUsuń
  61. Tak, ale od czasu do czasu zajrzyj sama na stronę sądu. Na trzy dni przed rozprawa są podawane wszystkie sprawy, które będą załatwiane. Ja dzwoniłam do sądu i powiedziano mi, że będę poinformowana o nowym terminie, a miałam wyznaczoną na 21 kwietnia 2020 r.

    OdpowiedzUsuń
  62. Dziękuję za informację i pozdrawiam. Jadwiga

    OdpowiedzUsuń
  63. Otrzymalam pismo z Organu rent.w sprawie opinii Bieglego Sądowego. Nie wycofalam wniosku w 2014 i tego się trzyma. Nie przyjmuję wogole do wiadomości, że zaszły spore zmiany po Wyroku TK i nie ma już decyzji z 2014 bo została uchylona i wydana Nowa. Czekam dalej. Pozdrawiam wszystkich i zdrówka życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i biegły wszystko wyjaśnił

      Usuń
  64. Jestem nieprzedawniona i walczę nadal o sprawiedliwe, równe potraktowanie wszystkich emerytek z rocznika 53.
    Po pierwsze to złożyłam dziś do ZUS u „Wniosek o wycofanie wniosku o przyznaniu emerytury z 2014 r.”
    Po drugie wysłałam dziś do SA apelację po wyroku SO oddalającego moje odwołanie od decyzji ZUS w sprawie niekorzystnego przeliczenia mojej emerytury po wyroku TK. Odwoływałam się do SO w maju 2019 r. Emerytura powszechna wyszła o 500 zł niższa od pobieranej dotychczas, zatem nadal pozostaję na wcześniejszej.
    Dzięki pomocy i wsparciu Joli postanowiłam się nie poddawać, mimo ogromnego zmęczenia tymi wszystkimi sprawami.
    Jolu, jeszcze raz serdecznie dziękuję za wszystko.
    Apeluję do wszystkich koleżanek z rocznika 53 nie rezygnujcie i walczmy dalej.
    Pozdrawiam
    Irena53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile pamiętam, to Jola odradzała Ci składanie apelacji. Jak widzę nie posłuchałaś jej rady.
      Wg mnie dobrze, że się odwołałaś i trzymam kciuki za pozytywny wynik.

      Usuń
    2. Gdyby nie Jola, nie złożyłabym tej apelacji.
      Dziękuję za kciuki, oby pomogły.

      Usuń
    3. Doszłyśmy do wniosku, że jednak apelacja będzie najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście, z malusieńka nadzieją na wygraną

      Usuń
  65. Skopiowane z Jotowni z komentarza kibica z 12 maja, godz. 17:32, dotyczy rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych w stosowaniu art. 114 i 133 ustawy emerytalnej.

    "Takie rozbieżności w orzecznictwie sądów powszechnych są mocną, przewidzianą w ustawie o RPO, podstawą do skierowania zagadnienia prawnego do Sądu Najwyższego przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Może warto rozważyć zwrócenie się do Rzecznika z wnioskiem o taką interwencję?"

    OdpowiedzUsuń
  66. Jolu możesz nam napisać jak ma się Twoja sprawa? Na jakim etapie obecnie jesteś? Bo czytam tu komentarze osób przedawnionych które wygrały sprawe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po apelacji, sprawa przekazana do ponownego rozpoznania z uzasadnieniem zastosowania art. 114. ZUS odmówił przeliczenia z uwagi na brak przesłanek.
      Po odwołaniu się do Sądu Okręgowego jakieś 10 dni temu otrzymałam wyrok nakazujący ZUS przeliczenie emerytury. Napisałam o uzasadnienie wyroku. Czekam.
      Podobną sytuację ma chyba Natalia i wiele innych Pań z ZUS Oddział Białystok.

      Usuń
    2. Gratuluję wygranej. Jolu czy ZUS w obecnej sytuacji może się jeszcze odwołać?

      Usuń
  67. Po wygranej w apelacyjnym ZUS składa skargę kasacyjną wtedy gdy wartość sporu wynosi 10000 za rok

    OdpowiedzUsuń
  68. Po co ZUS występuje uzasadnienie wyroku po przegranej apelacji przez ZUS ,przecież wyrok jest prawomocny z sądu apelacyjnego ,gra na zwłokę ,czy taka jest procedura

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wszystko jest gra na zwloke ja otrzymalam juz dwa pisma z ZUS I oba pisma byly identyczne pewnie maja pokserowane wiec zero wysilku . Do tej pory ZUS nie wysilil sie poza swoja granice I nie zadal sobie trudu aby podac dowody na okolicznosc zawieszenia mniej korzystnej emerytury, nie podal przepisu zaprzestania waloryzacji kapitalu o co prosilam w swoim odwolaniu. A przeciez to sa nsprawde wazne dowody do sprawy.

      Usuń
  69. Mery53.Odwolywalam sie od wyroku SO w Lodzi do Sadu Apelacyjnego.Dostalam pismo z SA o zlozenie odpisu apelacji dla strony przeciwnej.Czy dobrze mysle - mam wyslac jeszcze jedno takie samo pismo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie przesłałaś do sądu za mało kopii apelacji.
      Powinnaś wysłać do sądu jeszcze jedno identyczne pismo z tekstem apelacji.

      Usuń
    2. Mery53 do Sądu zawsze wysyła się dwa egzemplarze pisma , jeżeli wyslalas tylko jeden egzemplarz pisma to musisz doslac kopię jeszcze jednego egzemplarza.

      Usuń
  70. Mery53 BARDZO DZIEKUJE ZA ODPOWIEDZ.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jedno pismo jest dla sądu a drugie dla strony przeciwnej.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję.

      Usuń
  71. Te sprawy nic nie wnoszą , bo zus ciagle się odwołuje ,trzeba naciskać posłów i marszałek sejmu żeby w końcu zajęli się ustawą.

    OdpowiedzUsuń
  72. Witam Cię Jolu! oraz wszystkie "waleczne" Dziewczyny!

    Los mi sprzyja i wyrok S.O. uprawomocnił się, ZUS nie wniósł apelacji i akta sprawy z prawomocnym wyrokiem wczoraj wróciły do ZUS.Teraz okaże się jak długo potrwa w ZUS wykonanie wyroku S.O.

    Dzisiaj po kilkunastu próbach dodzwonienia się na infolinię ZUS (w związku z epidemią wszystkie lokalne tel.są nieczynne)
    dodzwoniłam się i po 18,5 minutach zapowiedzi zupełnie mnie nie interesujących udało mi się porozmawiać z konsultantem ZUS. Chcę przekazać informację dla innych, którą uzyskałam:
    jeśli akta sprawy są zwrócone do ZUS to z prawomocnym wyrokiem, tzn. do wykonania przez ZUS i niepotrzebny jest ponowny wniosek o przeliczenie emerytury.
    Zobaczę jak długo będę czekać na przeliczenie e.p. Nieomieszkam Was poinformować jak to nastąpi.

    Pozdrawiam cieplutko i życzę "powodzenia na froncie walki"!!! Klara


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie gratulacje, Klaro. Bardzo się cieszę z takiego obrotu spraw. To wyjątek.
      W większości spraw, jeśli Sąd Okręgowy przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania d ZUS, to ZUS odmawia przeliczenia w trybie art. 114 ustawy emerytalnej, pisząc, iż nie zachodzą przesłanki do jego zastosowania.
      Jeśli Sąd kręgowy zobowiązuje ZUS do przeliczenia emerytury, to ZUS wnosi apelację od tego wyroku. I kołomyja, znów to samo trzeba pisać do sądów.
      Tak, że cudownie, że Tobie się udało. Pozdrawiam

      Usuń