8 marca 2020

Pod rozwagę


Drodzy Państwo

Chcę zwrócić Państwa uwagę na kilka spraw wartych przedyskutowania.

             Pierwszą z nich jest sprawa przerwania biegu terminu przedawnienia dla spraw kobiet „przedawnionych”.

O przerwie biegu terminu można mówić wtedy, gdy czynność ograniczona tym terminem nie została wykonana, lecz przed upływem terminu strony podjęły inne działania. O tym mówi wyrok SN z dni 4 grudnia 2013 r., II CSK 161/13


Z kolei, w  uzasadnieniu uchwały SN z dnia 12 maja 2017 r. III CZP 7/17, Sąd odnosząc się do zagadnień upływu terminu zawitego zwrócił uwagę, że analogiczne stosownie prawa, podobnie jak stosowanie odpowiednie , może polegać na jego stosowaniu wprost, z modyfikacjami albo niestosowaniu w pewnym zakresie.


           Skarga (pytanie prawne) kwestionująca konstytucyjność art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej wpłynęła do Trybunału Konstytucyjnego w 2016 r. Na tej podstawie „wcześniejsze” emerytki składały wnioski do organu rentowego o wznowienie postępowania i ponowne ustalenie wysokości emerytury. Od tej daty powinien liczyć się termin dla składanych wniosków po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r.
Analogiczne zastosowanie art. 123 § 1 pkt 1 do terminu z art. 146 § 1 kpa oznacza, iż złożenie skargi do Trybunału Konstytucyjnego prowadzi do przerwania biegu terminu przedawnienia, gdyż była to czynność podjęta przed właściwym organem bezpośrednio w celu dochodzenia roszczeń emerytalnych.

Zatem, zgodnie z powyżej przywołanymi przepisami, termin 5 letni rozpoczął bieg od wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku w sprawie P 20/16, czyli od 6 marca 2019 r.. a właściwie od daty uprawomocnienia się tego wyroku, czyli od 21.03.2019 r.

Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:
1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;

                 Drugą sprawą, o której już wcześniej pisałam, a o której przypomniała jedna z naszych koleżanek, jest sprawa nowych decyzji wydawanych przez ZUS Paniom „nieprzedawnionym”, tym, które mają prawomocne decyzje przyznające emerytury powszechne, wydane mniej niż 5 lat przed wydaniem wyroku TK w sprawie P 20/16. Osobom tym uchyla się decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej i przelicza się emerytury według wskaźników na dzień złożenia wniosków o emeryturę powszechną, bez odliczania pobranych świadczeń.
Panie „nieprzedawnione” wraz z uchyleniem decyzji o emeryturę powszechną powinny otrzymać nową decyzję przyznającą emeryturę powszechną, a nie decyzję o przeliczeniu emerytury bez odliczenia pobranych świadczeń.

86 komentarzy:

  1. "Panie „nieprzedawnione” wraz z uchyleniem decyzji o emeryturę powszechną powinny otrzymać nową decyzję przyznającą emeryturę powszechną, a nie decyzję o przeliczeniu emerytury bez odliczenia pobranych świadczeń"
    Powinny? W jakim przepisie jest tak napisane, że powinny? Emeryturę to już one mają przyznaną, a jeśli są powody, aby była wyższa, to temu służy przeliczenie, czy ponowne obliczenie, ale nie ponowne przyznanie. Każda ustawa zawiera słowniczek terminów, jak należy rozumieć użyte w treści zwroty i określenia, tutaj nie ma niczego na tzw. zdrowy chłopski rozum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobom tym uchyla się decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej i przelicza się emerytury według wskaźników na dzień złożenia wniosków o emeryturę powszechną, bez odliczania pobranych świadczeń.
      Panie „nieprzedawnione” wraz z uchyleniem decyzji o emeryturę powszechną powinny otrzymać nową decyzję przyznającą emeryturę powszechną, a nie decyzję o przeliczeniu emerytury bez odliczenia pobranych świadczeń.

      A czyż nie o to chodziło, aby to zmienić? Zostało zmienione, nie ma odliczeń i dalej źle?

      Usuń
    2. Proponuję te wszystkie dywagacje zamieścić w odwołaniu albo apelacji, a potem na blogu zamieścić uzasadnienia wyroków.

      Usuń
    3. Do 14,35 a w jakim przepisie masz napisane ze emerytura powszechna która nie jest pobierana jest zawieszana i gdzie jest napisane że przestaje się waloryzowac składki i kapitał? Na jakiej podstawie to robi Organ Rentowy? Wypracowalam sobie obie emerytury wcześniejszą i powszechna i nikt nie powinien mi którejkolwiek zawieszac powinnam mieć możliwość naprzemiennego przeliczania obu emerytur. Skoro ZUS uchyla mi w całości błędna decyzję z roku 2014 i wznawia postępowanie wiec na nowo powinien mi wyliczyc emeryturę powszechna na dzień złożenia skargi po Wyroku TK

      Usuń
    4. W komentarzu Kibica na Jotowni (7 marca, 22:17) został opublikowany fragment opinii ekspertki Biura Analiz Sejmowych o tym nowym, czekającym w sejmowej zamrażarce senackim projekcie ustawy naprawczej. Jest tam napisane m.in.:

      "W projekcie ustawy wskazano, że „przeliczeniu podlega podstawa obliczenia emerytury ostatnio przyjęta do ustalenia kwoty świadczenia, a następnie uwzględnia się kolejne zmiany wysokości świadczenia”. Wydaje się, że ww. norma powinna być doprecyzowana, tzn. w sposób bardziej szczegółowy określać sposób przeliczenia świadczenia ze względu na to, że przy przeliczaniu emerytury mogą być uwzględniane różne wskaźniki."

      Jak to rozumiecie?

      Usuń
    5. Tu nic nie potrzeba doprecyzowywac ZUS do wyliczania czy przeliczania emerytury powinien brać najkorzystniejsze dla nas wskaźniki Dlaczego tego nie robi? Jeżeli nie wiemy o co chodzi? To zawsze chodzi o pieniądze!

      Usuń
    6. Inny fragment tej opinii:

      "Wydaje się, że w celu uniknięcia rozbieżności, które mogłyby mieć negatywny wpływ na wysokość emerytury, zasadne byłoby doprecyzowanie przepisu określającego sposób przeliczenia emerytury."

      Usuń
    7. Pani Jolu,
      Jestem nieprzedawniona i na moje odwołanie po wyroku TK w 2019 r. otrzymałam "Decyzję o przyznaniu emerytury" takiej treści "W wyniku wznowienia postępowania w sprawie emerytury ZUS uchyla decyzję z dn.11.09.2014 r. oraz przyznaje emeryturę od dnia 1.03.2014 r. i oblicza jej wysokość od podstawy obliczenia niepomniejszonej o kwoty pobranej wcześniejszej emerytury. Emerytura ustalona w tej decyzji jest mniej korzystna od dotychczas pobieranej (mniejsza o 500 zł) wcześniejszej emerytury przyznanej w 2008 r. wobec czego ZUS będzie kontynuował wypłatę wcześniejszej emerytury."
      Ja wniosek o emeryturę złożyłam 7.03.2014 r. w odpowiedzi 17.04.2014 r. otrzymałam cytuję: "Decyzję odmowną do przeliczenia podstawy emerytury".
      11.09 2014 r. otrzymałam ku mojemu zadziwieniu "Decyzję o przyznaniu emerytury".
      Pani Jolu, ja nie wycofałam swojego wniosku o emeryturę z marca 2014 r. bo po prostu nie wiedziałam, że należy to zrobić.
      Teraz nie rozumiem dlaczego w 2019 r. ZUS uchyla decyzję z dn.11.09.2014 r. oraz przyznaje emeryturę od dnia 1.03.2014 r.?
      Ja od tej decyzji w maju 2019 r. odwołałam się do SO. Dwa tygodnie temu otrzymałam wyrok, gdzie na posiedzeniu niejawnym odrzucono moje odwołanie. Złożyłam o uzasadnienie wyroku w całości i czekam na odpowiedź.
      Jestem cały czas na wcześniejszej, bo ta wyliczona po wyroku TK, tak jak pisałam wcześniej jest mniejsza o 500 zł. Ja nadal pracuję, obecnie na 1/2 etatu.
      Irena53.
      Wdzięczna będę za wszystkie wskazówki.

      Usuń
    8. Nie pomyliłam dat, w maju 2019 r. ZUS uchyla decyzję z dn.11.09.2014 r. oraz przyznaje emeryturę od dnia 1.03.2014 r.?
      Nie od 1.03.2019 ale od 1.03.2014 r.
      Trochę to dziwne, a dla mnie nie bardzo to wszystko zrozumiałe.
      Irena53

      Usuń
    9. Ireno, teraz trzeba poczekać na wyrok z uzasadnieniem.Czytam i nie mogę uwierzyć w to, co się zadziało z Twoją emeryturą. I w ZUS i w sądzie.
      Jeszce zapytam, od kiedy, od którego miesiąca miałaś przyznaną emeryturę decyzją 11.09.2014 r.?
      I co napisałaś w odwołaniu do sądu?

      Usuń
    10. 15:45

      Ależ nikt nie pozbawia cię możliwości naprzemiennego przeliczania obu emerytur. Powiem więcej, masz naprzemienne prawo nie tylko do przeliczania obu emerytur, ale także przechodzenia z jednej na drugą w zależności która okaże się korzystniejsza.
      Zawieszanie decyzji z niższą emeryturą wynika z zasad ogólnych prawa.
      Obie decyzje dotyczą emerytury, tego samego przedmiotu, jeśli jest wykonywana jedna, to druga musi „ustąpić”, oznacza to zawieszenie. Dwóch emerytur nie można wypłacać, a tak by musiało być, gdyby nie była jedna zawieszona.

      Zaprzestanie waloryzacji kapitału i składek wynika stąd, że kapitał i składki przemieniły się w emeryturę, od momentu przyznania emerytury zarówno kapitał, jak i składki, przestają istnieć, istnieje natomiast emerytura i ona właśnie jest waloryzowana według corocznych wskaźników.
      Sytuacja wygląda inaczej, jeśli emeryt dalej pracuje.

      Usuń
    11. A jakie to są ogólne prawa? możesz napisać jaki przepis to reguluje? Jeżeli em pow jest niej korzystna czy nie powinna być wstrzymana? Zapoznaj się z przepisem kiedy zawiesza się emeryturę

      Usuń
    12. Do Ireny
      To co zrobił ZUS jest niezgodne z Art.133 ust.2 ustawy emerytalnej. I to powinnaś podnieść w swoim odwołaniu.

      Usuń
    13. 18:17
      Są zawarte w kodeksach prawa.
      Nie wiem co ma pani na myśli w zdaniu: "Jeżeli em pow jest niej korzystna czy nie powinna być wstrzymana?"
      Korzystną to może pani wybrać do wypłaty, wstrzymać niższą.
      A z czym się mam zapoznawać, to przepraszam, to moja decyzja.
      Dyskusję uważam za zamkniętą.

      Usuń
    14. Pani Jolu,
      Sprawdziłam dokładnie wszystkie dokumenty i chyba wcześniej trochę namotałam.
      Dokładnie to jest tak:
      Wniosek o emeryturę złożyłam 7.03.2014 r.
      7.04.2014 r. dostałam ZUS zawiadomienie o przesunięciu terminu wydania decyzji powodu oczekiwania na akta z Sądu. Ja rzeczywiście 2.02 2014 r. złożyłam do SA wniosek o cofnięcie apelacji, którą złożyłam 5.07.2013 r. (chodziło o zwrot zaległych od 1.10.2011 do 21.11.2012 r.) Postanowienie (umorzenie postępowania) z SA otrzymałam 23.07.2014 r.
      28.08.2014 r. rozwiązałam umowę o pracę i dostarczyłam do ZUS świadectwo pracy.
      Decyzja o przyznaniu emerytury jest z dnia 11.09.2014r. Ulega też zmianie znak emerytury. Ale jest też napisane, że ZUS po rozpatrzeniu mojego wniosku 7.03.2014 r. przyznaje emeryturę od 1.03.2014 r. tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury.
      Więc może wszystko jest w porządku z tymi decyzjami, tylko ja nie dokładnie doczytałam. Strasznie dużo tych dokumentów i można się zamotać.
      Pani Jolu,
      W maju 2019 r. złożyłam do SO odwołanie od decyzji ZUS w kwestii dotyczącej przeliczenia mojej emerytury. Prosiłam Sąd o wyznaczenie biegłego sądowego do sprawdzenia przeliczenia emerytury i wydania opinii. Napisałam również o tym, że ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku w przypadku niekorzystnego dla mnie przeliczenia w 2014 r. jak również skutkach uprawomocnienia się decyzji.
      Teraz jak to wszystko opisałam to wydaje mi się, że właściwie nie mam już o co walczyć, bo niby wszystko się zgadza tylko tak mi trudno pogodzić się z tym, że jest tak duża różnica między emeryturą powszechną i wcześniejszą. I że chyba pozostanę na tej wcześniejszej już zawsze, pomimo tego że cały czas pracuję. (po przeliczeniu wyszła o 500 zł niższa od wcześniejszej).
      Dziękuję za wszystkie wyjaśnienia i za życzliwość.
      Pozdrawiam serdecznie
      Irena53

      Usuń

    15. Droga Irenko, to prawda, dokumentów mamy stosy (licząc od zawieszonych emerytur), więc nic dziwnego, że się gubimy w nich.
      Jak będziesz miała trochę czasu, to zrób sobie kalendarium swoich spraw emerytalnych, będziesz miała je uporządkowane, do wykorzystania w każdej chwili.
      Na spokojnie porównaj sobie obie emerytury z tego samego roku, np. 2014., emeryturę powszechną bez odliczeń, oczywiście.
      Piszesz, że różnica między obiema emeryturami wynosi ok. 500 zł. To jest dużo. I pewnie tak zostanie. Możesz sama przeliczyć swoją powszechną emeryturę, to nie jest trudne.
      Ostatnio liczyłam jednej z Pań, różnica między moimi obliczeniami a danymi ZUS wyniosła prawie 300 zł.
      A na razie spokojnie poczekaj na wyrok sądu okręgowego. I odzywaj się na blogu.

      Usuń
  2. Do 16:58
    Co prawda piszesz do P Joli, ale ja w tej decyzji nic dziwnego nie widzę. Zapewne wystąpiła jakaś okoliczność, prawdopodobnie chodzi o doliczenie jakichś składek lub okresów ubezpieczenia nie doliczonych w pierwszej decyzji, lub jakiś inny błąd organu rentowego, który sam skorygował decyzję. ZUS ma prawo zmienić sam decyzję z urzędu, jeśli wydanie jej nastąpiło na skutek błędu organowego. Do wniosku, który złożyłaś w dniu 7-03-2014 została bowiem tylko zmieniona w dniu 11-09-2014 decyzja do tego wniosku, i teraz też liczy się data złożenia wniosku z 7-03-2014, czyli zgodnie z art.129. 1. przeliczenie tej emerytury nastąpi od od miesiąca daty złożenia wniosku o e.p. z 7-03-2014 r,. czyli przeliczenie nastąpić powinno od 1 marca 2014 r. Osobiście tez miałam dwukrotnie zmieniane przez ZUS z urzędu decyzje emerytalne. Korygowane były decyzje do pierwszego wniosku. Co dziwne, po miesiącu od wydania pierwszej decyzji, obniżyli mi wys. emerytury o kilkanaście złotych, a po następnych dwóch miesiącach podwyższyli o więcej, niż w pierwszej decyzji. U mnie chodziło o jakieś rozliczenie składek z konta firmowego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam nieprzedawniona czy ktoras z Pan miala juz rozprawe w sprawie wycofania wniosku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już jest kilka wyroków sądów, chyba okręgowych, w sprawie wycofania wniosku o ep. Wszystkie oddalające.
      Tu przytoczę jeden, który pamiętam. To wyrok SO w Częstochowie IV U 1174/19, z 30.09.2019 r.

      http://orzeczenia.czestochowa.so.gov.pl/details/$N/151510000002021_IV_U_001174_2019_Uz_2019-09-30_003

      Kilka Pań pisało na blogu o takich wyrokach

      Usuń
    2. Pani Jolu jak to jest z tym przeliczaniem emerytury powszechnej ZUS wznawiajac postepowanie po Wyroku przeliczyl mi emeryture ze wskaznikami z 2014r bez pobranych wczesniej emerytur I przyrownal do pobieranej obecnie em wczesniejszej a ja tu czytam ze powinno przyrownac do emerytury wczesniejszej ale z tego samego roku czyli z 2014

      Usuń
    3. Emerytury porównujemy z tego samego roku.
      Spróbuj sama sobie policzyć, to nie jest trudne.
      Po przeczytaniu posta "Liczymy emeryturę hipotetyczną" dasz radę sobie policzyć.
      Ostatnio liczyła dla naszej koleżanki emeryturę powszechną, wyszła ok. 300 zł wyższa od tej, policzonej przez ZUS.

      Dziewczyny, liczcie swoje emerytury!

      Usuń
    4. Dlaczego wiec ZUS liczy po swojemu? Emerytura wczesniejsza byla corocznie waloryzowana a em powszechna waloryzacji kapitalu I skladek od roku 2014 nie miala wiec jak ma byc wieksza od wczesniejszej obecnie pobieranej

      Usuń
    5. Piszę jeszcze raz, bo napisałam odwrotnie, niż trzeba.
      W obliczeniach występują różnice, jeśli weżmie się pod uwagę emeryturę z 2014 r. bez odliczeń pobranych wcześniej świadczeń i ją zwaloryzuje do roku 2019, od tej z 2019 r. z odliczeniem pobranych świadczeń, zwaloryzowaną do 2019 r., a następnie odjęcie pobranych świadczeń i policzoną, z działania matematycznego

      Usuń
    6. Dla niektórych Pań emerytura powszechna z 2014 r. bez odliczeń pobranych świadczeń bywa wyższa od wcześniejszej, też z 2014 r. I często dzieje się tak o roku 2019.
      Ale nie zawsze. Jeśli różnica w 2014 r. jest niewielka, a kobieta korzystała z dłuższego urlopu wychowawczego, to ep może "przeskoczyć" ew.
      Przeciętnie można do emerytury powszechnej doliczyć ok. 1 - 2 zł za miesiąc urlopu wychowawczego

      Usuń
    7. Jak dasz radę sama, to licz tę swoją emeryturę.
      Jeśli nie, to daj dane, policzymy tu na blogu

      Usuń
    8. Pani Jolu proszę mnie poprawić jeżeli z moim wyliczeniem jest coś nie tak dane wzięłam z decyzji z roku 2015 po przeliczeniu kapitału ze względu na urlop na dzieci skladki-96595,75 kapital-342169,83 średnie dalsze trwanie zycia-252,30 to wyszło z wyliczenia 1739,06 pomnożylam przez 105,37 proc waloryzacji wyszła kwota 1832,45zl brutto moja emerytura wczesniejsza z tego samego roku czyli 2015 po waloryzacji od 1 marca wynosi 1863,07 zl

      Usuń
    9. Chyba jednak żle liczysz. Nie było tak wysokiej waloryzacji emerytury. Wzięłaś do przeliczenia waloryzację kapitału i składek.

      Usuń
    10. Podaj dane z 2014 r. i z jakiego miesiąca masz decyzję o emeryturze powszechnej

      Usuń
    11. Decyzja z dnia 22.04.2014 r.

      Usuń
    12. Skladki_96595.75 kapital 336935.66 kwota pobranych emerytur 105623.67 dalsze zycie 252.30

      Usuń
    13. Porównaj sobie emeryturę wcześniejszą, którą otrzymujesz od marca 2020 r. z emerytura powszechną wyliczoną 1982,65 zł.
      No cóż, pewnie jest wyższa. I na razie nic z tym nie można zrobić.

      (336935.66 + 96595.75) : 252,3 = 433531,41 : 252,3 = 1718,32 emerytura 2014 r.

      1718,32 + 36 = 1754,32 od 01.03.2015


      (342169,83 + 96595,75) : 252,3 = 438765,58 : 252,3 = 1739,06 emerytura po urlopie wychowawczym wg ZUS
      Według waloryzacji obliczonej przeze mnie taka emerytura - 1775,07 zł (patrz niżej)


      342169,83 + 96595,75 kapitał i składki w 2015 po urlopie wychowawczym

      342169,83 – 336935,66 = 5234,17 przyrost kapitału z urlopu wychowawczego

      5234,17 : 252,3 = 20,75 przyrost emerytury po urlopie wychowawczym

      1754,32 + 20,75 = 1775,07 emerytura po urlopie wychowawczym


      (1775,07 x 100,24) : 100 = 1779,33 od 01.03.2016

      1779,33 + 10 = 1789,33 od 01.03.2017

      (1789,33 x 102,98) : 100 = 1842,65 od 01.03.2018

      1842,65 + 70 = 1912,65 od 01.03.2019
      1912,65 + 70 = 1982,65 od 01,03.2020

      Usuń
    14. Pani Jolu bardzo Pani dziekuje za pomoc em wcz nieduzo ale jest wieksza wiec jezeli Ustawa nie zmieni sposobu przeliczania to nic nie zyskam muszę składać wniosek o wycofanie starego wniosku bardzo Pani raz jeszcze dziękuję i życzę zdrówka a ta kwota 342179.83 to przeliczony kapital opieki nad dziećmi

      Usuń
  4. Witam ,liczę swoją emeryturę według tego wzoru ,proszę mi powiedzieć z czego wyszła kwota 342169,83 zł.bardzo dziekuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak wyżej napisała Pani, jest to kwota podana przez ZUS, w decyzji, w której przeliczono kapitał początkowy (przeliczone okresy opieki nad dziećmi przez wskażnik 1,3, a wcześniej liczono przez 0,7, i zwaloryzowano do roku złożenia wniosku o takie przeliczenie, najczęściej do 2015 r.). Odejmując od tej kwoty wartość kapitału z dnia przyznania emertury powszechnej otrzymuje się wartość doliczonego, zwaloryzowanego kapitału z urlopu wychowawczego

      Usuń
  5. Nie składałam wniosku o przeliczenie urlopu wychowawczego czy jeszcze mogę to zrobić? Przedawniona53.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz coś więcej o swojej sytuacji emerytalnej.

      Wniosek o przeliczenie kapitału początkowego możesz złożyć kiedy chcesz. W tym wniosku trzeba też napisać o przeliczenie emerytury z uwagi na zmianę sposobu obliczenia okresów sprawowania opieki nad dzieckiem. Podwyższona emerytura będzie przysługiwała od miesiąca, w którym złożysz wniosek.
      Urlopy wychowawcze, urlopy bezpłatne udzielane matkom małoletnich dzieci lub okresy niewykonywania pracy z powodu opieki nad dziećmi - okresy te uwzględnione do wyliczenia kapitału początkowego (czyli przypadające do końca 1998 r.) liczone są takim samym wskaźnikiem, jak okresy składkowe, czyli po 1,3 proc. zamiast dotychczasowych 0,7 proc.

      Usuń
  6. Panie "nieprzedawnione", proszę o podanie, jak macie zatytułowane nowe decyzje z ZUS, po uwzględnieniu wyroku TK i uchyleniu decyzji o przyznaniu ep.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Decyzja o uuchyleniu decyzji i przyznaniu emerytury z dnia 25.04.2019 Znak ENP tak jest w mojej Decyzji

      Usuń
    2. U mnie decyzja o przyznaniu em z dn. 23,05,2019 r.ZUS po rozpatrzeniu skargi z dn. 26.03.2019 przyznaje emer. z zastosowaniem wyroku TK itd. Uchyla decyzje o przyznaniu emerytury z dn. 04.11.2014 r. Pozdrowienia i dużo zdrowia dla wszystkich Teresa 1953

      Usuń
  7. Nieprzedawniona.Nowa decyzja:Decyzja o ustaleniu wysokości i podjęciu wypłaty emerytury.Mery

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie ma Pani w decyzji ze ZUS uchyla błędna decyzję?

      Usuń
    2. A nie ma Pani w decyzji o uchyleniu decyzji?

      Usuń
    3. Mam napisane że uchyla decyzje z dn....oraz ustala jej wysokość i podejmuje wypłatę emerytury od 1kwietnia 2019 Mery

      .

      Usuń
  8. Sądy odwołują rozprawy do końca marca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wcale mnie to nie dziwi wysłuchałam rozpatrywaczliwa wiadomosc Polki mieszkajacej we Wloszech przerazajace

      Usuń
  9. Czy to jest blog wszystkich emerytów, czy biuro usług księgowych i porad prawnych prowadzone przez panią Jolkę K dla rocznika 1953? Dlaczego obsługiwane są na tym blogu wyłącznie emerytki urodzone w 1953 r.? To jest jakaś kasta uprzywilejowanych emerytek, a jeśli tak, to kto te przywileje im nadał? Taką działalność należałoby zarejestrować pod inną nazwą, a nie wykorzystywać do tego celu funkcję administratora blogu publicznego dla wszystkich emerytów i to jawnie dyskryminującego emerytów, którzy nie urodzili się w 1953 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz jaki masz praktyczny problem, to pewnie ktoś postara się pomóc. Pomoc otrzymują ci, którzy o nią proszą, a ty nie zasygnalizowałaś czego konkretnie oczekujesz.

      Usuń
    2. 12:01
      widać, że twój problem jest najwyraźniej całkiem innej natury i pomocy powinnaś szukać gdzie indziej

      Usuń
    3. Do Anonimowy 10:48
      Jeżeli ktoś się zwracał o pomoc z innych roczników, to również były udzielane informacje, w miarę możliwości. Proszę przeczytać wcześniejsze komentarze i nie siać tu fermentu.

      Usuń
  10. To niech pani odfrunie

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po postanowieniu TK P 11/14, w latach 2016-17 panie z roczników 1949-52 wygrywały w sądach, zyskując na emeryturze powszechnej bez pomniejszenia. Niestety, ZUS zaczął składać skargi kasacyjne ale tylko w wypadkach, gdy wartość przedmiotu zaskarżenia była wyższa niż 10 tys. zł. To oznaczało emeryturę powszechną bez zastosowania art. 25 ust. 1b wyższą od wcześniejszej o co najmniej 840 zł brutto miesięcznie.

      Usuń
    2. 23:06
      odpowiedź z 20:53 ma związek z twoim pytaniem. Pokazuje, że był czas, gdy niektóre szczęściary z roczników 1949-52 były w sytuacji obecnych pierwszaków z rocznika 1953. Wyrokami sądów też uzyskiwały emeryturę powszechną bez pomniejszenia kapitału, który był waloryzowany przez okres 9 do 13 lat (nawet od 2004 - 2007).

      Usuń
    3. Zastosowany bezpośrednio wyrok P 20/16 dał "pierwszakom" z rocznika 1953 bardzo korzystną możliwość otrzymania emerytury powszechnej bez pomniejszania. Wydaje się, że większość kobiet z tej grupy już z tej możliwości skorzystała. Przypuszczam, że mając świadomość problemu, w ostatecznej wersji ustawy "naprawczej" rządzący zdecydują się na jakieś rozwiązanie ograniczające termin składania pierwszorazowych wniosków o emeryturę powszechną zarówno dla rocznika 1953, jak i dla roczników młodszych, o ile te ostatnie zostaną uwzględnione w ustawie "naprawczej" i pod warunkiem, że zostanie ona kiedyś uchwalona.
      Wiele wskazuje na to, że szansa na uwzględnienie w takiej ustawie wcześniejszych roczników jest bliska zeru.

      Usuń
  12. Zdążyć przed północą...
    Wszystkim Krysiom, Krystynkom, Krystynom i Bożenkom składam najlepsze życzenia imieninowe, moc zdrowia, siły i pogody ducha

    OdpowiedzUsuń
  13. Pora najwyższa wyjaśnić niektórym osobom, jaka jest sytuacja tego bloga „Emeryt to brzmi dumnie”
    Publiczny to może być…
    Twórcą i właścicielem tego bloga jest Zyzka. Blog został stworzony dla emerytów pokrzywdzonych niesprawiedliwie zastosowanym prawem powodującym zawieszenie świadczeń emerytalnych.
    Do współpracy zaproszeni zostali wszyscy, którzy chcieli pomóc zagubionym w gąszczu przepisów emerytom. Służyli bezinteresowną, profesjonalną pomocą wszystkim, którzy zwracali się z najróżniejszymi pytaniami. Można powiedzieć, że Oni współtworzyli blog.
    I za tę kilkuletnią pomoc jesteśmy wszyscy bardzo wdzięczni . Należą się Im wielkie podziękowania.
    Blog spełnił swoją rolę i jego działalność w sprawie zawieszonych emerytur została zakończona.
    Wraz ze wzrostem świadomości emerytów w kwestii przepisów emerytalnych i większego rozeznania w działaniach organu rentowego i sądów, okazało się, że problemów emeryckich jest dużo więcej. Wtedy ja zdecydowałam się poprowadzić blog.
    Zizia przekazała mi administrowanie blogiem, choć nadal pozostaje on Jej własnością.
    Z pomocą emerytów walczyłam o zniesienie zwiększonego podatku od wypłaty zawieszonych emerytur, o uregulowanie sprawy emerytów, którzy ”wybrali” emeryturę, o wprowadzenie korzystniejszego przeliczenia urlopów wychowawczych w emeryturach wcześniejszych i wielu innych sprawach, pisaliśmy petycje, pisma w wielu różnych sprawach.
    Oprócz różnych działań grupowych, blog pełni rolę doradczą w najróżniejszych problemach emerytów. To było i nadal jest możliwe dzięki wielkiej bezinteresownej, anonimowej pomocy najlepszych na świecie doradców, z ogromną wiedzą w sprawach emeryckich. Za to bardzo, bardzo dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jola i wszystkie doradczynie jesteście WIELKIE. Dziekujemy ze sluzycie nam pomocą. Mery

    OdpowiedzUsuń
  15. Od początku jestem na blogu. Bardzo dużo uzyskałam informacji, skorzystałam z wzorów pism do sądu, porad. Jestem wdzięczna Pani Joli i innym mądrym Paniom. Nie rozumiem po co to zamieszanie. Pani Jolu bardzo dziękuję i bardzo proszę o dalej. Pozdrawiam i życzę wytrwałości i zdrowia. Przedawniona rocznik 1953

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i ja tak uważam, że Pani Jola niejednej tu pomogla Wielki szacun dla Pani Pani Jolu ja również bardzo dużo tu się dowiedzialam i skorzystałam z porad pozdrawiam cały rocznik 53 trzymajmy się razem i piszcie kobietki o swoich problemach nie rozwiąże się ich samemu bez wsparcia innych nieprzedawniona

      Usuń
  16. Przedawniona53 też dziękuję P.Joli jest pani mądrą i ciepłą osobą- Bardzo dziękuję i pozdrawiam cieplutko!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki temu blogowi,zakres mojej wiedzy poszerzył się, pokazała to moja rozmowa z urzędniczką ZUS.Bylo duże zdziwienie skąd tyle rzeczy wiem.Pani Jolu dziękuję za wszelkie wskazówki, uwagi.Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  17. Pani Jolu, może warto przyjąć regulamin bloga? Ułatwiłoby to Pani administrowanie blogiem, a także spokojne, kulturalne realizowanie jego celów.

    OdpowiedzUsuń
  18. Rozprawę w Sądzie w związku z moją emer miałam mieć 30.03.2020 no to mam już z głowy odwołana. Trzeba urodzić się 13 tego. Pozdrawiam życzę dużo zdrowia Teresa 1953

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tereniu, więcej optymizmu. Przyjmij, że ta 13-tka, to Twój szczęśliwy dzień.
      Większość Pań, które mają sprawy w sądach, będzie miało przesunięte rozprawy.
      Ja mam wyznaczona na 25 marca, o przeliczenie po 30 miesiącach pracy na emeryturze wcześniejszej

      Usuń
    2. Do Tereni.
      Kochana nie tylko ty urodziłaś się 13. Jestem nią także ja. Na domiar wszystkiego. 13 maja godz. 13.00
      To jest piękna data. Głowa do góry. Buziaczki i pozdrawiam wszystkich cieplutko. Basia

      Usuń
    3. Jolus ja też pracowałam 30 m-cy na wcześniejszej,ale wyczytałam że 53 r nie podlega przeliczeniu.pozdrawiam

      Usuń
    4. Sprawę przeliczenia emerytury z uwagi na przepracowanie co najmniej 30 miesięcy na emeryturze wcześniejszej, kiedyś udawało się niektórym wygrać.
      My jesteśmy w trudniejszej sytuacji. Nie pracujemy już (w większości), mamy ustalone prawo do emerytury powszechnej. I to są główne zarzuty ZUS do niestosowania przeliczenia emerytury.
      Mi dodatkowo napisał ZUS, że tylko urodzeni przed 1949 r. mają prawo do takiego przeliczenia. Ale ten punkt łatwy jest do obalenia.
      No cóż, spróbuję zawalczyć. Na sąd w Suwałkach nie mam co liczyć.
      Kiedyś w Sądzie Apelacyjnym w Białymstoku zapadały korzystne wyroki, ale nie wiem, czy to się nie zmieniło. Oczywiście, w tych prostszych sprawach.
      Jak zechcecie, to zamieszczę moje odwołanie do Sądu Okręgowego.

      Usuń
    5. Wyrok SN w sprawie skargi kasacyjnej złożonej przez ZUS: III UK 134/18. Dotyczy przeliczenia emerytury "po 30 miesiącach" kobiecie urodzonej w roku 1953.

      http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/iii%20uk%20134-18-1.pdf

      Usuń
    6. W SA we Wrocławiu w sprawie o przeliczenie "po 30 miesiącach" do apelacji emerytki przystąpił RPO. Wyrok SA był jednak niekorzystny dla emerytki.

      Usuń
    7. Dzięki.
      A dawniej i we Wrocławiu Panie wygrywały. Chyba zmienia się orzecznictwo w tej sprawie

      Usuń
    8. Mnie w SO we Wrocławiu Sędzia kazał złożyć RP7 za okres który pracowałam ponad 30 m-cy a dla ZUS nakazał ponownie przeliczyć emeryturę.ZUS i tak odmawia przeliczenia uzasadniając że nie dotyczy to osób urodzonych po 1.01.1949 r.

      Usuń
    9. Ireno, kiedy odbyła się twoja sprawa w SO we Wrocławiu? Czy to była tylko sprawa o przeliczenie po 30 miesiącach, czy może także sprawa o przeliczenie emerytury po wyroku TK dla rocznika 1953?

      Usuń
    10. Do Pani Joli i Pani Basi, dzięki za wsparcie jak dobrze mieć bratnie duszyczki. Teresa 1953

      Usuń
  19. Miałam sprawę pod koniec listopada i miałam dwa wnioski; po wyroku TK dla rocznika 1953 i o przeliczenie po 30 miesiącach.Sprawę z TK przegrałam,a o przeliczenie myślałam że wygram Sędzia była miła, no ale ZUS robi po swojemu,jeszcze nie składałam wniosku o urlop wychowawczy na 2 dzieci ale na pewno też nie przeliczą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O przeliczenie kapitału i emerytury z tytułu opieki nad dzieckiem się nie martw. Na pewno ZUS przeliczy, to nie jest problem

      Usuń
  20. Pani Jolu czy to jest sens odwoływać się dalej skoro Sąd nakazuje przeliczyć a ZUS i tak odmawia przeliczeń ja nie mam siły na to wszystko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irenko, to tylko napisanie i wysłanie pisma do sądu. Myślę, że warto. Można nie iść na rozprawę, bo w kółko to samo się wałkuje. Ale wysłać pismo? Znajdziesz siłę.
      Mnie, podobnie jak Natalii, po wyroku Sądu Apelacyjnego, ZUS miał przeliczyć emeryturę i odmówił.
      No i trzeba znowu odwołać się do sądu. Ale też nie można już zostawić sprawy na takim etapie.

      Usuń
  21. Pani Jolu bardzo dziękuję, spróbuję mam jeszcze trochę czasu od jutra będę działać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Otrzymałam apelację z ZUS,jestem przedawniona. Sąd Okregowy wydał wyrok korzystny, ale bez wyrównania za 3 lata wstecz, więc odwołałam się ja i ZUS. Odpowiedź napisać w ciągu 14 dni, podano w.p.z. 4500 zł. Górna część pisma ok, natomiast okazuje się, że miałam sprawę na drugim końcu Polski, zamiast w styczniu, to w listopadzie. ZUS napisał apelację na podstawie ściągi innego ZUS. Żąda obciążenie mnie kosztami. Zarzuca sądowi okr. brak podstawy prawnej w orzeczeniu. Zaznacza, że przepis art 114 określa przesłanki zmiany wysokości emerytury, natomiast przesłanką nie jest ani orzeczenie TK ani zmiana przepisów prawa w zakresie sposobu wyliczania świadczeń. Czy znowu mam kolejny raz pisać o art 114, czy ta " Odpowiedź" jest konieczna. Na pocztę nie mam zamiaru iść, emaila nie podano, jeszcze ta sytuacja...... Pozdrawiam Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę ze Organowi Rentowne mu zaczyna już brakować argumentów jeżeli leci na łatwiznę i korzysta z innych Wyroków wnerwia mnie to,że zarzuca Sądowi brak podstawy prawnej! A sam co robi? Gdzie jest podstawą prawną zawieszania naszych niekorzystnych emerytur powszechnych? Gdzie jest podstawa prawna wstrzymania waloryzacji składek i kapitału? Prawo jest dla.wszystkich pozdrawiam wszystkich i trzymajmy się i siedzimy w domach w tym niebezpiecznym dla nas szczególnie okresie nie dajmy się musimy wytrwać do końca

      Usuń
    2. Niech Pani zadzwoni do Sądu niech poda adres e maila lub wejść na stronę Sądu tam na pewno będzie podany adres bo na pocztę lepiej się nie wybierać teraz a rezygnować nie można za dużo nas to zdrowia i nerwów kosztowało pozdrawiam

      Usuń
    3. Elu, już się spotkałam i z błędami w datach (u Natalii), z zarzutem, iż sąd nie wskazał przepisu do przeliczenia. Wydaje mi się, że zarzut, iż apelacja dotyczy innej sprawy niż Twoja, powinien spowodować odrzucenie apelacji. Ale jak sąd zareaguje na to, nie wiadomo.
      Musisz odpowiedzieć na te apelację ZUS.
      Myślę, że jak zadzwonisz do sądu, to dowiesz się, jak masz złożyć odpowiedż, albo, że termin jest przesunięty.
      Odezwij się do mnie na e-mail, to podrzucę Ci ściągi do napisania odpowiedzi.
      emerytura.zawieszenie@wp.pl

      Usuń
  23. Dziękuję Joli i Paniom. Pomimo nieścisłości, o których pisałam wczoraj, ta apelacja dotyczy mnie, tak uważam. Uzasadnienie wyroku sądu okr. było mało konkretne. Tylko początek pisma nie mój. Jolu, napisze wieczorem maila. Już korzystałam z Twojej pomocy w połowie lutego. Ela

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam.Dziewczyny coś mi się stało w telefonie i nie mogę do Was pisać komentarzy z telefonu który zawsze mam pod ręką.Pisać pisze ale ich nie wysyła. teraz przyszłam na komputer ale nie zawsze mam dostęp .No to teraz Was mocno pozdrawiam i życzę dużo spokoju.Proszę nie przepracujcie się w tych trudnych dniach.Pozdrawiam Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Gieniu. Musimy podtrzymywać się wzajemnie na duchu .

      Usuń
  25. Każdy z Nas może zwrócić się do Sądu z pismem. Trzeba utworzyć profil zaufany e PUAP .Dla przykładu : https://www.zielona-gora.so.gov.pl/? mod=131 tutaj jest elektroniczna skrzynka podawcza e PUAP

    OdpowiedzUsuń