13 czerwca 2019

Opinia NSZZ "Solidarność"

                  
          Na stronie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” ukazała się opinia dotycząca projektu ustawy po wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P 20/16.

                     Niestety, nie ma w niej mowy o różnych sposobach obliczania emerytury.
Drogie Panie, koniecznie trzeba telefonować, pisać do Komisji Krajowej, do Przewodniczącego Krajowego Sekretariatu Emerytów i Rencistów, Pana Dariusza Kucharskiego


Decyzja Prezydium KK nr 84/19 ws. opinii o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS

                Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” przedstawia następujące uwagi  do projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki 1175).
NSZZ „Solidarność” docenia, że projekt obejmuje szerszą grupę osób, niż wymienione w wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt P 20/16,  a mianowicie obok  kobiet, które na emeryturę wcześniejszą przeszły na podstawie art. 46 ustawy o emeryturach
i rentach z FUS, regulacja 
dotyczyć będzie także - będących w identycznej sytuacji - osób z rocznika 1953, które na wcześniejszą emeryturę odeszły na podstawie art. 50, 50a, 50e, 184 ustawy emerytalnej oraz art. 88 Karty Nauczyciela. Tej grupy osób nie dotyczył bezpośrednio wyrok TK.
Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że Wyrok TK (P 20/16) brzmi:
„Art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.”
W Wyroku TK jest mowa o nabyciu prawa do emerytury, a nie o złożeniu wniosku.
W projekcie ustawy, w art. 1 zaproponowano zapis, że w ustawie dokonuje się zmian w art. 25 przez dodanie art. 1ba po art. 1b o treści:
„1ba. Przepisu ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24, uzyskali po 2012 r.”.
Zapis „którzy pobrali emeryturę na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r” - jest problematyczny na tle wyroku TK, ponieważ stanowi warunek w nieuprawniony sposób ograniczający zakres tego orzeczenia.
Kobieta urodzona w 1953 roku, która 1 lipca 2012 roku przeszła na wcześniejszą emeryturę na podstawie wniosku złożonego 5 czerwca 2012 roku – będzie objęta zakresem proponowanego przepisu, natomiast kobieta urodzona w 1953 roku, która 1 lipca 2012 roku przeszła na wcześniejszą emeryturę na podstawie wniosku złożonego 6 czerwca 2012 – już nie. Uzasadnieniem dodania tego warunku – zdaniem twórców projektu – jest posiadanie przez emerytów składających wniosek od dnia 6 czerwca 2012 roku „obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną”.
Przyjęte przez twórców projektu założenie - że emerytki urodzone w 1953 r. miały realną szansę, aby 6 czerwca 2012 r. roku mieć wiedzę o zastawionej przez ustawodawcę „pułapce” art. 25 ust. 1b, zdaniem NSZZ „Solidarność”, jest wątpliwe.
Data 6 czerwca 2012 roku to data publikacji w Dzienniku Ustaw znowelizowanej ustawy
o emeryturach i rentach z FUS. Realnie oceniając sytuację, w tym momencie posiadaczami „obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną” byli wyłącznie twórcy procesu legislacyjnego. Nawet gdyby obywatele już
w dniu publikacji w Dzienniku Ustaw przystąpili do czytania i analizowania zapisów nowej ustawy emerytalnej, to posiadaczami „obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną” mogli się stać dopiero po pewnym czasie przyswojenia znaczenia uchwalonej przez Sejm i Senat regulacji.
Dzień publikacji ustawy to data, od której stało się dostępne źródło wiedzy, ale
w żadnym wypadku nie można twierdzić, że przyszli emeryci stali się w tym dniu posiadaczami tej wiedzy. Pierwsze informacje na temat nowelizacji i jej skutków pojawiły się w przestrzeni publicznej dopiero późną jesienią 2012 roku. ZUS oficjalnie zakomunikował
o skutkach znowelizowanej ustawy emerytalnej - w tym o art. 25 ust. 1b – dnia 2 stycznia 2013 roku, a więc następnego dnia po jej wejściu w życie. I tę datę można uważać jako moment posiadania realnej, czyli „obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną”.
Należy także podkreślić jak w  praktyce wygląda proces przechodzenia na emeryturę - decyzję o przejściu na emeryturę przyszły emeryt musi z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem uzgodnić z pracodawcą (co nie wynika z obowiązującego prawa ale normalnej praktyki funkcjonowania pracowników i pracodawców), więc praktycznie wszystkie wnioski złożone w okresie od 6 czerwca do końca 2012 roku to skutki decyzji podjętych w okresie, w którym nie było żadnej wiedzy o skutkach art. 25 ust. 1b.
Podsumowując:  należy wskazać na potrzebę rozważenia objęcia przedmiotową regulacją także kobiet, które przeszła na wcześniejszą emeryturę na podstawie wniosku złożonego po 6 czerwca 2012 r. Zdaniem Prezydium KK, należy także bezwzględnie wydłużyć okres 3 miesięcy  jako przewidziany na złożenie wniosku. Mamy tu do czynienia z osobami starszymi, często przewlekle chorymi, o ograniczonej zdolności do szybkiego działania i wskazany w projekcie okres 3 miesięcy jest zdecydowanie zbyt krótki.
Zaproponowana przez Senat nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z FUS będąca konsekwencją wyroku TK, pozwala na krytyczną ocenę częstotliwości zmian w zakresie prawa ubezpieczeń społecznych i możliwości „przystosowania” się adresatów podejmowanych decyzji legislacyjnych.
Ponadto, jest kwestią  wątpliwą (w świetle art. 2 Konstytucji RP i zasady zaufania obywateli do państwa), czy osoby z wcześniejszych roczników 1949-1952 miały realną wiedzę i możliwość dostosowania się do skutków zmian legislacyjnych polegających na wprowadzeniu art. 25 ust.1b ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Zasada zaufania obywateli do państwa musi realistycznie zakładać, że odbiorcy normy potrzebują czasu, aby przyswoić w pełni konsekwencje zmian legislacyjnych. Dopiero po okresie „przyswajania” skutków nowych regulacji można mówić o  autonomicznych i swobodnych decyzjach ubezpieczonych. Trybunał Konstytucyjny, w uzasadnieniu wyroku P 20/16 wskazał, że wprowadzenie art.25 ust.1b wiązało się z szeregiem wątpliwości, nie tylko wobec kobiet z rocznika 1953, ale innych, które spełniły przesłanki do uzyskania emerytury powszechnej do końca 31 grudnia 2012 r. Również Biuro Legislacyjne Senatu w swojej opinii z dnia 10 grudnia 2013 r., zwracając uwagę na art. 2 Konstytucji, stwierdziło, że uzasadnione byłoby przywrócenie dotychczasowych regulacji - wobec emerytów, którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę, nie mając wiedzy, że w przyszłości spowoduje to pomniejszenie ich zwykłej emerytury.
Zdaniem NSZZ „Solidarność”, kwestią otwartą pozostaje, zatem, potrzeba dalszych prac nad usunięciem z porządku prawnego skutków wprowadzenia w życie art. 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Gdańsk, 12 czerwca 2019 r.                                  Prezydium KK
                                                                            NSZZ „Solidarność”
                                           Z-ca Przewodniczącego KK NSZZ „Solidarność”
                                                                               Bogdan Biś


KOMISJA KRAJOWA NSZZ "SOLIDARNOŚĆ"

Wały Piastowskie 24 80-855 Gdańsk
tel. 58 308 44 80 fax 58 308 42 19
 

BIURO KOMISJI KRAJOWEJ W WARSZAWIE

ul. Prosta 30, 00-838 Warszawa
tel. 22 827 79 72

  PRZEWODNICZĄCY KOMISJI KRAJOWEJ NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" - PIOTR DUDA

Sekretariat - tel. 58 308 44 72, fax 58 308 42 64 | przewodn@solidarnosc.org.pl

PEŁNOMOCNIK DS. KOBIET (ANNA WOLAŃSKA)

tel. 58 308 44 95 | anka@solidarnosc.org.pl

ZASTĘPCA PRZEWODNICZĄCEGO - BOGDAN BIŚ
Sekretariat - tel. 58 308 43 44, fax 58 308 42 14

ZESPÓŁ PRAWNY

  • Sekretariat: tel. 58 308-42-54, fax. 58 308-42-94, email: prawny@solidarnosc.org.pl
  • dr hab. Krzysztof Woźniewski - k.wozniewski@solidarnosc.org.pl
  • dr Ewa Podgórska-Rakiel - ewa.rakiel@solidarnosc.org.pl
  • Ewa Kędzior - e.kedzior@solidarnosc.org.pl
  • dr Jakub Szmit - j.szmit@solidarnosc.org.pl
  • dr Anna Reda-Ciszewska - a.reda@solidarnosc.org.pl
  • Anna Kuciewicz - prawny@solidarnosc.org.pl
 Krajowy Sekretariat Emerytów i Rencistów – DARIUSZ  KUCHARSKI
tel. 604  434 403
90-229 Łódż,  ul. Kamińskiego 18  http://kseir.solidarnosc.org.pl/
tel. kom.  602 257 899
tel/fax    42 678 74 36      kseir@solidarnosc.org.pl                 
Dariusz Kucharski     - tel.    604 434 403



W ramach konsultacji społecznych pojawiły się kolejne uwagi do projektu ustawy:

133 komentarze:

  1. Opinia kompletnie nic nie wnosi do zmiany ustawy. Ble ble ble, płakać mi się chce. Sądzę, że nawet nie czytają naszych uwag. Napisałam pod wszystkie możliwe adresy. W przyszłym tygodniu mam sąd. Myślałam, że zmienią ustawę, ale czytam i dochodzę do wniosku, że nic z tego.Szkoda, że składałam skargę. Teraz tylko stres, wyjazd do sądu i jeszcze koszty. Sprawa oczywiście przegrana. Zdeterminowana H. B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam identyczne odczucia. Przypadkowo weszłam na blog, napisałam do wszystkich i czuję, że psu na budę.Napialam do wszystkich z komisji senackich Ustawodawczej i rodziny podane na blogu - kilkanaście osób, dostałam jedna odpowiedź. Stres, stres, i niewielkie widoki na pozytywne rozpatrzenie. Myślę, że nikt nie czyta naszych pism.

      Usuń
    2. Nieomylni wybrańcy narodu wiedzą najlepiej co "ciemnemu ludowi" jest niezbędne do szczęśliwego życia, więc nie ma potrzeby czytania wypocin rozżalonych emerytek. ��

      Usuń
  2. Ela. 29 maja wysłałam pismo do NSZZ "Solidarność", w którym dość jasno wytłumaczyłam na czym polega problem. Przede wszystkim chodziło o sposób wyliczenia emerytury, by był sprawiedliwy i jednolity dla całego rocznika. Poruszyłam sprawę waloryzacji kapitału i składek oraz dożycia. Faktycznie, czy ktoś to czyta? wątpię....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też napisałam i wyjaśniłam o co chodzi, myslę że nikt tego nie czyta. Może gdyby prasa to nagłośnila i podała przykłady, trochę by dotarło.

      Usuń
    2. Panie myślicie , że tego nikt nie czyta a ja powiem wiecej nikt się tym nie interesuje, jedynie co to muszą odwalić jakiś obowiązek z racji wyroku TK, bo takie sa procedury.Nie łudźmy się specjalne, lepiej mile się rozczarować w co bardzo wątpię. Czasami żałuję że wysłałam do sądu ale innej drogi nie miałam.

      Usuń
    3. Pewnie od razu zaznaczają, że to spam do usunięcia, wysłałam kilkadziesiąt pism, zero odzewu

      Usuń
  3. Co do opłat sądowych, to w pouczeniu do decyzji ZUS jest napisane, że odwołania i postępowanie przed sądem są wolne od opłat. W razie wątpliwości trzeba powołać się na to pouczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wolne od opłat jest wnoszenie sprawy do sądu, ale to co sąd zasądzi to niestety trzeba zapłacić. ��

      Usuń
  4. Wydaje mi się, że tylko RPO Pan Bodnar rozumie o co chodzi w naszej sprawie i jedynie on w swojej opinii poruszył kwestię sposobu przeliczania emerytur i wskaźników z tabel dożycia. Pozostałe opinie nic nie wnoszą. Macie rację, że pewnie nikt z senatorów nie czyta naszych skarg i uwag do ustawy. Ja też czekam na sprawę w sądzie. Mija prawie 4 tygodnie a dokumenty jeszcze nie wyszły z ZUS. Ale cieszę się z tego, bo może w międzyczasie coś wyjdzie z tą ustawą i obejdzie się bez sądu. Sądy też chyba mają jakieś wakacje. Przedawniona G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie odniósł się do tego i nie zajął stanowiska

      Usuń
  5. Zus robi co chce ma nas emerytk i głęboko w nosie podzielił nas na grupy a wyrok tk wyraźnie mówi o jednolitym traktowaniu emerytek przy wyliczaniu naszych emerytur po wyroku TK ciekawe skąd się wziął 1 miliard na nasze rozliczenia skoro sami widzimy ze większość ma problem z odzyskaniem niesłusznie pobranych emerytur podejrzewam ze początkowo do rozliczeń brane były wszystkie emerytk i rocznik 53 dla zus to były za wielkie koszta wiec zaczął nas dzielić na grypy aby na nas w perfumy sposób zaoszczędzić zastanawiam się czy my żyjemy w państwie prawa czy w wolnej amerykanie emerytka alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są bardziej chwytliwe projekty przedwyborcze, które trzeba sfinansować niż biedne emerytki, które są tylko obciążeniem. Swoje zrobiły, przepracowały swoje, oddały co miały oddać, a teraz pora umierac

      Usuń
  6. Krystyna,witam Was serdecznie i jest mi smutno i przykro,że cała ta nasza batalia o wyższe emerytury powszechne rocznik 53 i inne jest nie potrzebna.Dopiero teraz do mnie dotarło,że ja,która pracowałam na emeryturze wcześniejszej-5 lat od 2008 r.do 2014 r.-aby mieć w przyszłości wyższą emeryturę powszechną zostałam na emeryturze wcześniejszej,jestem i tak stratna.Jestem nie przedawniona,ZUS utrzymał moja emeryturę wcześniejszą jako wyższą,napisałam skargę i odwołałam się do sądu,ZUS przysłał mi pełne rozliczenie wszystkich lat i doliczeń ,składki zewidencjonowane na koncie z uwzględnieniem waloryzacji +zwaloryzowany kapitał początkowy z przeliczeniem urlopów wychowawczych bez odejmowania kwot emerytur wcześniejszych wypłaconych ,emerytura na dzień obliczenia emerytury powszechnej jest niższa od wcześniejszej bo pracowałam i dalej pracuję do dzisiaj .Mam odwieszoną sprawę w Sądzie z 2016 r.wyrok prawomocny dot.art.25,1b. Mam rozprawę przeciwko ZUS w lipcu br.Dzisiaj czytając jeszcze raz wyrok z Sądu z 2016 uświadomiłam sobie ,że to całe moje pisanie skarg,odwołań ,zakładania spraw do Sądu nie ma racji bytu. Inaczej na początku pojmowałam to ponowne obliczenie naszych emerytur po emeryturze,przepisy i obliczenia. Politycy,prawnicy ,nawet na tym blogu i na blogu Jotownia tyle dają nadziei,w prasie pisali ,że średnio każda z nas dostanie po 555,00 zł.podwyżki ,jednak to nieprawda i złudne informacje, i nie potrzebne .Jestem zmęczona i sama już nie wiem po co prowadzę wieloletnią batalię,która przyniosła mi nadzieję a w konsekwencji tylko zmęczenie i wiem,że dalej muszę pracować żeby żyć.Nadzieja okazała się płonna.Może gdybym nie pracowała to może bym coś zyskała ale teraz już sama nie wiem.Pokażę Wam wszystkim jak to w liczbach wygląda, bo samo pisanie i smutek nic nie wyjaśnia.
    Emerytura wcześniejsza dec.październik 2008 r.- kwota 1360 zł.
    pracowałam 5 lat - i pobierałam emeryturę-
    Emerytura powszechna dec.luty 2014 r - kwota 1770,11,00 zł.
    Kwota pobranych emerytur wyniosła 100 000,00 zł.
    składki - 57600, zł.
    kapitał początkowy z uwzględnieniem waloryzacji i przeliczonych urlopów wychowawczych-389 000,00
    wyliczenie [57600,00+389000,00 = 446600,00 : 252,30 =1770,11
    emerytura wcześniejsza z lutego 2014 r. - 1820,00
    I tyle nadziei i przede mną sprawy sadowe z terminami,które niczego nie zmienią,pozdrawiam,smutna Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Krystyno i inne. Gdyby przepis nie został znowelizowany od 01.01.2013r, a od 01.01.2014r, to prawie w 90 % wasze emerytury nie wzrosłyby więcej jak 100-200 zł.Trzeba pamiętać , że wcześniejsze emerytury były liczone z najkorzystniejszych 10 lat pracy.Według mnie panie powinny mieć przywrócone stare zasady wyliczenia emerytury i ewentualny zysk zrewaloryzowany wskaźnikiem nie kapitałowym, ale tak jak się waloryzuje emerytury 01.03. danego roku do 2019 roku.Tak ,by było sprawiedliwie.Tak samo, można zrewaloryzować wyliczenia spóźnionym rocznikom z lat 1949-1952. Same panie przyznają, że zrobił się odromny bałagan w wyliczeniach waszego rocznika.







      Usuń
    2. Stare zasady obliczania emerytury skończyły się z rokiem 2012. Na starych zasadach zostały tylko emerytury wcześniejsze.
      Nie ma już powrotu do takiego obliczania emerytury powszechnej.

      Usuń
    3. Proszę Pań, ale istnieje coś takiego jak prawo nabyte.Powinien być dany czas do wygaszenia starych uprawnień.
      Gdyby moja emerytura była liczona starym sposobem, zyskałabym 600zł., łatwo to sobie wyliczyć.Tymczasem nie dosyć,że nie wzrosła,bo nie została przeliczona, to kapitałowa ,nawet przy nie potrącaniu wcześniej wypłaconych emerytur jest ciągle mniejsza o kilkaset złotych.

      Usuń
  7. Decyzja z zus staje się prawomocna po miesiącu myślę ze trzeba odwołać się do sądu bo zus potraktuje to jako zgodę z decyzja a może znów znajdą na nas paragraf

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna, do anonimowy z 14 czerwca 2019 11,27 , odwołałam się do sądu w terminie,a co dalej to nie wiem,pozdrawiam i dziękuję

      Usuń
  8. Krystyna tak żartem to sieciesz bo ZUS wydluzyl ci sporo miesięcy życia 252,30 m-cy a tak na powaznie jeżeli żyć przyjął by wskaźnik z tabeli życia korzystniejszy dla ciebie tak jak to robi pierwszakom emerytura powszechna była by korzystniejsza no i masz składki i kapitał od roku 2014 zamrożone to jest nasze państwo prawa emerytura powszechna zawieszona nigdy nie pobierana więc tak naprawę jej nie powinno być w naszych aktach ZUS z urzędu powinien ta niekorzystna decyzję umorzyc razem z wnioskiem pozdrawiam Alina również czekam na sprawę w sądzie a obecnie składam drugi wniosek do sądu w sprawie wycofania wniosku z 3014 r

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna do Aliny, masz rację,tylko ja już złożyłam skargę na decyzję o wznowieniu i utrzymaniu emerytury wcześniejszej,ma być rozprawa ,idę do adwokata co dalej z tymi przeliczeniami ,sprawami ,już sama nie wiem,pozdrawiam Krystyna

      Usuń
  9. Do Krystyny,
    Ale gdyby w tym wyliczeniu 57600,00+389000,00 = 446600,00:208,0=2147,12 a więc o 327 zł od powszechnej, a taki wskaźnik jest brany do wyliczenia dla wieku 66 dla pierwszorazowych. No i o taką właśnie sprawiedliwość nam chodzi,ale nikt nie chce tego zrozumieć. Ja jestem przedawniona i nie wiem nawet o co walczę, bo doradca w ZUS odmówił mi symulacji przeliczenia. Porównując obie decyzje z 2014r (bez odejmowania wypłaconych emerytur) wychodzi mi o 1 zł wyższa wcześniejsza od powszechnej, ale kapitał początkowy mam nie przeliczony o 3 lata urlopu wychowawczego ze wskaźnikiem 0,7%. Nadal jeszcze pracuję i podwyższam co kwartał emeryturę wcześniejszą o około 10 zł ze względu na staż. Widzę, że przy takim liczeniu jak u Krystyny to nawet po ustawie naprawczej, w takiej formie jak prezentują obecnie to zyskam nie wiele albo wcale. Moja koleżanka z tego samego miesiąca urodzenia co ja i tak jak ja nadal pracująca, z podobną wysokością emerytury wcześniejszej zyskała po wyroku TK 450 zł netto - ale była pierwszakiem, wskaźnik dożycia 208,0 i to jest ta subtelna różnica w równym traktowaniu. Pozdrawiam G.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, czy decyzja z 2015r. o przeliczeniu emerytury ze względu na urlopy wychowawcze, daje jakieś mozliwości emerytce. która od 2013r. jest na pełnej emeryturze, a od 2010r. była na wcześniejszej, nie pracowała od 2011r.
    Jeśli w 2013r została wydana decyzja o ENP to czy wyrok TK daje coś w sprawie decyzji z 2015r. ? Pozdrawiam, Piotrek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna do Piotrek,mnie przeliczyli w 2015 r.urlopy wychowawcze 3 lata i zrewaloryzowali kapitał początkowy,okazało się teraz,że doliczyli mi do dec.z 2014 r. u mnie i tak nic to nie dało więcej,więc nie wiem,każdy nasz przypadek jest inny, pozdrawiam

      Usuń
  11. Pani Jolu. jestem z tych przedawnionych.Odwoływałam się do sądu za pośrednictwem ZUSu. DZiś dostałam odpowiedz z zusu ,ze podtrzymują decyzję negatywną z powodu przedawnienia tych 5 lat i zawezwania do sądu na 17 października. To już będzie po uchwaleniu USTAWY. Czy zdaniem Pani mam w ciągu 30 dni pisać kolejną odpowiedz do zusu czy wniosek do Sądu o zawieszenie postępowania w sprawie..? Czy czekać spokojnie na
    uchwalenie USTAWy i wtedy mam nadzieję ,że się już powyjaśnia.
    pozdrawiam Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinnaś się cieszyć, Ulu, że termin sprawy masz wyznaczony aż na pażdziernik. Widać, że Twój sąd okręgowy jest zawalony robotą.
      Nic nie rób, spokojnie czekaj.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Spokojnie ale z niecierpliwością na ustalenie Uchwały -oby dla nas wszystkich pozytywną.pozdrawiam

      Usuń
  12. Jestem przedawniona W 2013otrzymalam decyzję E i pobieralamwsczesniejsza bo była wyższa A w 1025 decyzję ENPpo przeliczeniu ze względu na urlop wychowawczy decyzję ENP która jest zawieszona bo wczesniejsza znów wyższa Czy te znaki E i ENP mają znaczenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Symbol E oznacza emeryturę wszesniejsza,a ENP emeryturę nowa powszechna.

      Usuń
    2. Nie do końca, ja na wszystkich decyzjach, i tych emerytury wcześniejszej, którą pobieram i na tej zawieszonej powszechnej mam symbol E. Miałam już rozprawę w Sądzie, nawet podniosłam problem tych oznaczeń, ale Sędzia nawet wsparty stanowiskiem przedstawiciela z ZUS w tym względzie,problem spłycił mówiąc, że symbol taki sam jeszcze nie oznacza, że emerytura powszechna nie została naliczona. Tak,że symbolika oznaczania emerytur jest stosowana na zasadzie jak komu wygodnie taki symbol zastosuje. On po prostu nie znaczy nic.

      Usuń
    3. Zmienią system informatyczny, to być może zmienią się też nic nieznaczące symbole - to jest sprawa umowna.

      Usuń
  13. Drogie panie piszmy!!! w ramach konsultacji społecznych (link na Jotowni)Nawet jeśli nie czytają(co bardzo prawdopodobne,bo otrzymane podziękowania za konsultacje z Senatu są pewnie z automatu),może powali ich ilość.Mamy czas do poniedziałku tylko;może jakieś spotkania szybkie spotkania klasowe i pisać,pisać...jest mała szansa,żeby w tej kadencji cokolwiek uchwalili (wakacje)no ale jest...nie wychodząc poza jedno,czy drugie forum nie zyskamy nic,bo for to już z pewnością politycy nie czytają.Może próbować zainetesować sprawą Senatorów,Posłów (może Ustawa trafi pod obrady sejmu jeszcze w tej kadencji) ze swego Okręgu Wyborczego?A może tych z naszej grupy wiekowej?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy w ramach konsultanci odniesie się ministerstwo pracy i opieki społecznej?

    OdpowiedzUsuń
  15. Napisałam do nowej Pani Minister;jest co prawda rok od nas młodsza,ale może,jako emerytka, chociaż trochę zna sprawę.Chociaż moje równolatki podczas dyskusji powiadają,że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
    Już w zeszłym roku zdecydowałam się też na nieopłacanie składek do Związku Emerytów,bo same widzicie jak "wiele" dla nas robią...bilety kolejowe dla seniorów są i tak o 25% i 30 %
    niższe,a wycieczkę,wieczorek,czy wcale nie najtańsze wczasy mogę sobie załatwić sama...w założeniu,że mnie na to stać!
    Młodzież potrafi się ładnie "skrzyknąć" przez media społecznościowe,no ja niestety na nich nie istnieję.
    No jest jeszcze masa pewnie niewykorzystanych możliwości,ale niestety malutko już czasu.Prasę,czy portale informacyjne obawiam się "zaczepiać",bo same czytacie jakie są przekłamania i w rezultacie szczucie ludzi na ludzi i wzbudzanie zbędnych emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba "zaczepiać" tylko i wyłącznie przepisy

      Usuń
  16. Ja często zaglądam tutaj z nadzieją że coś dobrego czas przyniósł
    ale tylko tak myślę. Dadzą 10 zł albo mniej a człowiek tylko sie denerwuje.Chociaż mówie sobie co będzie to będzie, ale mimo wszystko ja nie znam się na tych sprawach procesowych i nie wiem co zrobić żeby było dobrze, a prawnika nie będę brała bo mi niestać. Pozdrawiam wszystkie panie i nie traćcie nadzieii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie dobrze. Już pokazała się nowa ścieżka dla nieprzedawnionych o wycofanie wniosku z 2013, czy 2014 r.
      A przedawnione będą zapewne po ustawie nieprzedawnione.

      Usuń
  17. Nie bójcie się sądów przecież jesteśmy silne każda już w życiu wiele doświadczyła my nie musimy znać się na przepisach to zus powinien wszystko nam wytlumaczyc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musimy zaskarżyć ZUS o uszczerbek na zdrowiu może jakiś procent dodają do emerytury. Psychicznie można nie wytrzymać. Pozdrawiam wszystkie 53

      Usuń
    2. To chyba żart miał być, jeśli tak, to bardzo kiepski

      Usuń
  18. To ZUS powinien znać przepisy a nie stwarzać dodatkowe koszty w osobach prawników na nasze rozprawy, za które zaplacimy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewniam cię, zus przepisy zna, właśnie prawnik reprezentuje zus, czy według ciebie woźny z zusu powinien przyjść na rozprawę sądową? Nawet jeśli, to jemu też zwrot przysługuje, o ile tak stanowi przepis

      Usuń
  19. Jestem przedawniona Od 2013 emeryture powszechną mam tylko na papierze nigdy jej nie pobieralam bo cały cze jestem na wcześniejszej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I co w związku z tym? Na wcześniejszej nie jesteś, bo wcześniejsza to była do czasu ukończenia 60 lat, teraz masz emeryturę według starego systemu tzw. stażową, w pełnej wysokości

      Usuń
  20. Ma Pani rację symbolika nic nie oznacza na decyzji oznaczają jak chcą

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy ktoś potrafi w dostępny sposób podać przeliczenie emerytury z 2013 oczywiście biorąc przykładowe liczby

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrz komentarz, anonimowy z 14.06.2019 z godz 11.08 jest wyliczenie przykład.

      Usuń
  22. Skladajcie wnioski o wycofanie wniosku z lat 2013 lub 2014 jeżeli po wznowieniu została uchylona decyzja z tych lat to wniosku ZUS nie tknal i na nim się opiera wyliczajac Nowa emeryturę powszechną po wyroku tk ZUS leci na oślep powiela tylko dane z tamtych lat bez odliczeń pobranych emerytur nie wybiera korzystniejszych przeliczen a do tego jest zobligowany nawet tk wspomina o jednolitym przeliczeniu kobiet z rocznika 53 sam fakt że zus nigdy w decyzjach nie pouczal nas o możliwości wycofania wniosku i o skutkach nie wycofania go jest dla nas bardzo ważnym argumentem przemaeiajacym za tym że wniosek z tamtych lat powinien być wycofany i wówczas emerytki będą traktowane jak pierwiastki do przeliczenia em pow na korzystniejszych warunkach alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To rozumiem Alinka ,że dotyczy nieprzedawnionych?

      Usuń
    2. Tylko co w tych przypadkach, gdy Panie złożyły odwołania do sądu od decyzji wydanych w 2019r. po wznowieniu postępowania aby się te niekorzystne decyzje nie uprawomocniły tak jsk w 2014 r.? Czy można niezależnie od odwołania złożyć pismo o wycofanie wniosku z 2014 r.? Dlaczego informacja o wycofaniu starego wniosku o ENP pojawia się dopiero teraz kiedy znaczna część Pań nieprzedawnionych odwołała się od decyzji? Kasia

      Usuń
    3. Jeśli minął już miesiąc na odwołanie do sądu od decyzji wydanej w 2019 r., to odwołania już nie wycofuj. Sprawa ciągle jest "w biegu".
      Czy ZUS uwzględni wniosek o wycofanie wniosku o ep z 2014, czy 2015 r.?
      Może Pani Ania coś doradzi. Jeśli znajdzie to pytanie.

      Usuń
    4. Zatem pomocy Pani Aniu, proszę doradzic

      Usuń
    5. Według mnie można złożyć i wniosek o wycofanie, i odwołanie. Do złożenia obu rzeczy obowiązuje taki sam termin od wydania decyzji, 1 miesiąc.
      Inny będzie status emeryta po wycofaniu wniosku, a inny po wniesieniu odwołania. Po wycofaniu wniosku odwołanie jest do wycofania, bo skoro decyzja zostanie wycofana, to nie będzie od czego się odwoływać. Co robić, to zależy co się chce załatwić.
      Kasiu z 14 czerwca 2019 20:17 a czy ktoś bronił ci wiedzieć o wycofaniu wniosku wcześniej? Informacja o możliwości wycofania była zawsze w pouczeniu, tylko kto czytał takimi małymi literami? Pytanie powinna brzmieć, dlaczego dopiero teraz zaczęłaś się tym interesować?
      trzeba najpierw wymagać od siebie, społeczeństwo zrobiło się bardzo roszczeniowe, informacje są w mediach, nawet na tym blogu, ale trzeba oczywiście sobie poszukać, ale po co, niech szukają inni, ja tylko zgłoszę pretensję! Zatrudnij sobie osobistego prawnika, to ci będzie szeptał do ucha co kiedy się pojawia, jeśli da radę ogarnąć temat. Do kogo ty właściwie masz pretensje? Ktoś ma obowiązek podawać ci informacje na tacy? Trochę inicjatywy należy wykrzesać z siebie, nie ukrywam, że denerwują mnie takie zachowania.

      Usuń
    6. do anonimowej z 21;37
      co za mądra osobistość, która wszystkie przepisy na bieżąco śledzi. Lepiej się nie wypowiadaj i nie drażnij drugiego, a przyszło ci do głowy, że może nie wszyscy w tym wieku mają i umieją się obsługiwać internetem? Jak dostały raz emerytury to uważają , że tak ma być i już. Założę się ,że jeszcze połowa kobiet o niczym nie wie.Trzeba by nagłośnić w telewizji np.w TVN ,a jeżeli jesteś taka bystra, to pomóż tym mniej wiedzącym, zrób coś, anie wymądrzaj się.

      Usuń
    7. Dlaczego informacja o wycofaniu wniosku z 20.. r. pojawiła się dopiero teraz?
      Bo mecenasi mają długi proces myślowy i czas ich w niczym nie ogranicza. ��

      Usuń
    8. Ta Anonimowy z 21:37 to jest wasza harda bez empatii doradczyni p. Ania! ��

      Usuń
    9. Naprawdę, nie wiem, co napisać. Prosimy o rady, dostajemy je bez żadnych problemów. No i zamiast podziękować za czas i wiedzę nam poświęcone, obrażamy doradców.
      Bez tych porad nadal byśmy były w czarnej dziurze.
      Dziewczyny, doceńcie mądrzejszych od nas.

      Usuń
    10. O, wygląda na to, że komuś przeszkadzają rady i porady udzielane na blogu.
      Nie chcesz, nie potrzebujesz, nie korzystaj!

      Usuń
    11. Intencją mojego wpisu w żadnej mierze nie były zarzucane mi roszczenia, przepraszam jeśli niezamierzenie Panią uraziłam. Udzielona mi reprymenda nie jest adekwatna do winy. Faktycznie niefortunnie napisałam to jedno zdanie, zamiast zgodnie z prawdziwą intencją stwierdzić, że szkoda iż informacja o wycofaniu wniosku z 2014 (nieprzedawnione decyzję) pojawiła się dopiero po złożeniu odwołań od decyzji z 2019 r. Ale jak widać nie było to tak oczywiste skoro wpłynęło tyle odwołań od decyzji po wznowieniu postępowania w związku z wyrokiem. Kasia

      Usuń
    12. Panie doradczynie są na tym blogu bardzo potrzebne i każdy z nas jest im za to bardzo wdzięczny, ale niech się nie obrażają jak ktoś prosi o ponowną radę jak czegoś nie doczytał.Pozdrawiam.

      Usuń
    13. "emerytki będą traktowane jak pierwiastki do przeliczenia ..."

      Przecież już są traktowane jak pierwiastki kwadratowe lub sześcienne.

      Usuń
  23. W lipcu po ogłoszeniu ustawy i przedawnionych będzie to dotyczlo sam Borowski o niczym innym nie mówił w wywiadzie jak o kobietach przedawnionych więc. Emerytki te będą nieprzedawnione lecz obliczane na podstawie wniosków wstecznych dla mnie to jest chore ale zus łapie się jak widzicie czego tylko może aby nam emerytkom z rocznika 53 umilc życie i to się zusowi perfidnie jak narazie udaje ma większość nad nami starymi przed 70 emerytkami zus tonie w przepisach oraz ma całą armię prawników szkoda tylko że z ich strony brak rzetelności w przekazywaniu nam emerytkom ważnych dla nas przepisów prawnych alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To widzisz kochana jak jest, jak chcial Zus to powołał się na art 145 kpa ale juz art 154 par.1 kpa to nie widział

      Usuń
    2. Art. 154. Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa
      Dz.U.2018.0.2096 t.j. - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
      § 1. Decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
      § 2. W przypadkach określonych w § 1 właściwy organ wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji.

      Usuń
    3. Czy tego art. nie można zastosować do decyzji wydanych z naruszeniem prawa? Szkoda, że prawnicy nie próbują nas podciągnąć pod art. 154.

      Usuń
  24. Ają nie wiem jak wyliczyc bo miałam naliczana z 10 najlepszych lat w 2008 1102 zl A w 2013 r 1203 zl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na decyzji z 2008 r powinnaś mieć podana wartość kap i składki wystarczy je dodać i podzielić przez wskaźnik trwania życia taki jaki jest na decyzji i wyjdzie em powszechna.
      Pozdrawiam

      Usuń
  25. Art 154kpa mówi także ze uchylenie lub zmiana decyzji następuje za zgodą strony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. art. 154 kpa nie ma tutaj zastosowania, tylko 145a

      Usuń
    2. A czemu? Mnie bardziej pasuje 154.

      Usuń
  26. Myślę ze trzeba poczekać za ustawą bo zus i tak będzie liczył jaką będzie ustawa co prawda złożyłam skargę w sądzie i czekam co będzie dalej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za czym kolejka ta stoi? "Za" ustawą - to po jakiemu jest?

      Usuń
    2. Po "polskiemu".

      Usuń
  27. Do anonimowe z 21,37 ja mam trzy decyzję łącznie z ta ostatnia z kwietnia 2019r i w żadnej nie ma w pouczeniu wzmianki o wycofaniu wniosku nawet z tymi decyzjami byłam w zus i panie urzędniczka również w pouczenie nie znalazła nic o możliwości wycofania wniosku wiec daruj sobie te wywody do osoby rocznika 53 nie jesteśmy prawnikami ani też urzędnikami zus to zus siedzi w przepisach ma doradców i oni powinni rzetelnie nas informować o przepisach nas dotyczących abyśmy nie musiały o rzeczach ważnych dowiadywać się droga pantoflowa nawet panie w zus nie udziela informacji o wycofaniu wniosku chyba ze jesteś ich dobra znajomo to na ucho ci szepną sama teraz widzisz jak ważna dla nas jest informacja o możliwości wycofania wniosku przez ta nasza niewiedzę nie z naszej winy musimy iść po sprawiedliwość do sądu alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Alino, jest taka prawidłowość:
      informacja o możliwości wycofania wniosku jest w treści wniosku o emeryturę,
      a w decyzji jest informacja,że jeśli wnioskodawca nie zgadza się, może odwołać się do sądu.
      Dobranoc

      Usuń
    2. Proszę nie wprowadzać emerytki 53 w błąd na każdym wniosku zus powinno być pouczeni o wycofanie wnioskuy jeżeli taka możliwość istnieje wniosek wniosek emp a Erpo to są dwa różne wnioski pozdrawiam alina

      Usuń
    3. Wniosek o emeryturę można było składać niekoniecznie na druku Zus ,ale również w formie podania.Ja w takiej formie wystąpiłam o emeryturę i nie zwrócono mi uwagi,że to nieprawidłowa forma, czyli również przyjęta przez ZUS.Nie miałam więc możliwości dowiedzieć się, że przysługuje mi możliwość wycofania wniosku.Taka informacja powinna być zamieszczona na druku decyzji o przyznaniu emerytury.Krystyna

      Usuń
    4. Ja też miałam identycznie, nie miałam pojęcia o czymś takim jak wycofanie wniosku, pani uprzedził mnie tylko, że nic nie tracę bo wyplaca mi korzystniejsza emeryturę

      Usuń
    5. Tym bardziej, że przestano waloryzowac konto. Brak takiej informacji powinien skutkować anulowaniem wszystkich decyzji z tego powodu jak również z powodu niezgodnosci z prawem. 2tedy wszystkie bylybysmy pierwszorazowe. Ale się rozmarzylam, chyba upał mi zaszkodził.

      Usuń
  28. Do p.Aliny z 21.37.Prosze mi doradzić mam decyzje po wznowieniu z 2019 r kwota jest wyższa o 95 zł brutto,jest to dla mnie krzywdzące mam jeszcze tydzień na podjęcie decyzji i moje pytanie:jeżeli wycofam wniosek z 2014 r to w jaki sposób mogę ubiegać się o korzystniejsze przeliczenie decyzji z 2019r. z góry dziękuję,pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczytaj komentarze pod dwoma ostatnimi postami, znajdziesz odpowiedż

      Usuń
  29. A z czyjej winy ta Twoja niewiedza wynika?

    OdpowiedzUsuń
  30. Do anonimowy z 00.04. ta niewiedza wynika z winy emerytek 53. Nie powinny, zajmować się domem, dziećmi, pracować, tylko studiować przepisy zusowskie,aby mieć godziwą emeryturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stara maksyma głosi: Nieznajomość prawa szkodzi. Czy tylko ty jedna miałaś czy masz takie obowiązki? Pomimo takiego zapracowania i braku czasu na studiowanie przepisów pieniądze umiesz jednak policzyć

      Usuń
    2. Nie wiem dlaczego, ale ja też głupia nie jestem, tak mi się wydaje, a decyzję o emeryturze po ukonczeniu 60lat przyjęłam Z rozgoryczenie, ale nie słyszałam o możliwości wycofania wniosku o przyznanie emerytury powszechnej i że od tej pory przestaje być waloryzowane moje konto w zusie. W tym czasie niebyle tak rozpowszechniony.

      Usuń
    3. Do anonimowy z 8,43.Nie mówię, że ja miałam takie obowiązki, tylko piszę o wszystkich emerytkach.A pieniądze umiem policzyć, bo 40 lat pracowałam w banku. Pozdrawiam.

      Usuń
    4. Czytam komentarze i stwierdzam, że aż strach o cokolwiek pytać bo są osoby które bardzo krytykują każdy komentarz.

      Usuń
  31. W nocy spać Jak pozna godzina w nocy od czytania bolą oczy. A raniusienko proszę działka podlana i już tu jestem witam wszystkie panie i czytam co się w nocy wydarzyło. Puszczają nerwy ale dziewczyny będzie dobrze może po dużo nie dostaniemy ale jakaś kropelka dla wszystkich jak czytam do tego projektu ustawy. Co ta biedna Jola że swoją paka się dowie to nam tu pisze , może zróbcie tak albo tak i może będzie dobrze, pomaga jak dziewczyna może i za to jej Wielkie dzięki a my też musimy szukać i pomagać jedna drugiej.Z tej pomocy to ile ja mam tu koleżanek na blogu pozdrawiam Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gieniu, a skąd brałaś wodę do podlewania? Może się nie ma czym chwalić, nie dość, że nie znasz przepisów emerytalnych, to nie znasz także tych dotyczących gospodarowania wodą w czasie upałów i suszy

      http://regiodom.pl/portal/wiadomosci/zmiany-w-prawie/zakaz-podlewania-ogrodow-w-upaly-jakie-kary-groza-za-zlamanie-go

      Usuń
    2. Taki pozytywny komentarz i radosne powitanie, a tu nagle bach, i obuszkiem w głowę

      Usuń
    3. Atmosfera troszkę się rozlużnia. I dobrze. Napięcia i spięcia w ostatnim czasie dały nam się w znaki. Czasem emocje biorą górę ale czas się "wyluzować" i cieszyć się życiem.

      Usuń
    4. To nie jest żaden obuszek, kary są wysokie i żartów nie ma

      Usuń
    5. Gienia brała wodę z beczek deszczowa ja widziałam. Jagoda

      Usuń
    6. Koszt obuszka to tak ok. 5 najniższych emerytur brutto.
      TANIOCHA!!!

      Usuń
  32. https://bezprawnik.pl/kara-grzywny-za-podlewanie-ogrodka/

    https://wyborcza24.pl/dostalem-5-tys-mandatu-za-podlewanie-ogrodka-tydzien-temu-jest-ustawa/

    OdpowiedzUsuń
  33. Do osoby z godz 23.44 oczywiście że na wniosku emp jest wzmianka o wycofaniu wniosku nie podparta żadnym aktem prawnym i jest to wniosek o przyznanie emerytury więc po co miałabym go wycofać skoro jak większość z nas chciała przejść na tą wyczekiwana wcześniejsza emeryturę zaznaczam że jest to druk emp ja w swoich uwagach pisze wyłącznie o druku Erpo o przeliczenie świadczenia emerytalnego właśnie te złożone przez nas wnioski całkowicie zablokowały nam emerytkom korzystniejszego przeliczenia e.erytury po wyroku tk więc niech pani czy pan nie wprowadza emerytem w.błąd ani na tym druku jak też w otrzymanej decyzji nic nie..o wycofaniu wniosku pozdrawiam alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwaga praktyczna:
      Jeśli odnosisz się do jakiegoś komentarza to racz pisać pod tym właśnie komentarzem, a nie na szarym końcu, a ten ripostowany nie wiadomo gdzie jest, szanuj czyjś czas

      Usuń
    2. Bardzo przepraszam za wynikla niedogodność z mojej strony jednak nie przy wszystkich komentarzach jest taka możliwość przy tym akurat była ok przyjmuje gromy alina

      Usuń
  34. Do anonimowy z 9.10!Człowieku skąd u Ciebie tyle jadu i podłości masz problemy ze sobą to nie marnuj czasu na obrzydliwe komentarze tylko idź do lekarza😂

    OdpowiedzUsuń
  35. Szanowne Panie wydaje mi się że wycofanie wniosków z wcześniejszych lat i wyliczenie emeytury wskażnikami 2019 r. może być możliwe ale u tych osób co pobierają emeryturę wcześniejszą (np. mają decycje ENP ale pobierają wcześnieśniejszą bo jest wyższa).
    W przypadku pobierania emerytury powszechnej po uchleniu emerytury pierwotnej np, z 2014 r. a następnie wycofaniu wniosku z bieżącym wyliczeniem ZUS zostajemy bez emerytury.Gdyby tak było że można dowolnie wycować wniosek to można by było co roku składać wniosek o przeliczenie,następnie wniosek o wycofanie i co roku przeliczać emeryturę korzystniejszymi wskażnikamiz bieżącego roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co nam da wycofanie wniosku z 2014r jak po wznowieniu mamy decyzje z 2019 r,która jest odzwierciedleniem starej z 2014r.

      Usuń
    2. Wycofanie wniosku wiąże się z umorzeniemtak jakby wniosku i decyzji nie bylo i zus przelicza ponownie emeryturę tak jak dla pierwszakow pozdrawiam alina

      Usuń
    3. Co to za gdybanie: wydaje mi się, może być możliwe, można by było???!!!
      Prościej jest udać się do wróżki!

      Usuń
  36. Oczywiście chodzi tu o osoby nie przedawnienie które cały czas pobierają em wcz bo em po jest niekorzystna a kobiety które są już na em powsz mogą składać wnioski o przeliczenie bez ograniczeń pozdrawiam alina

    OdpowiedzUsuń
  37. No tak,ale ZUS po wznowieniu wykorzystał wszystkie dane bez waloryzacji i zmiany wsk.252,3 z decyzji 2014 i wyszło takie masło maślane.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. Dlatego ze składając wniosek w roku 2014 zablokowalysmy sobie waloryzację kapitału i składek mimo iż em pow nigdy nie pobieralysmy bo była dla nas niekorzystna obecnie zus po wyroku tk nieprzedawnionym wznawia postępowanie uchylające decyzję z roku 2014 ale wniosku nie rusza i przy ibliczeniu obecnie naszej emerytury opiera się na tamtym wniosku z 2014 jedyna różnica jest taka.ze nie odejmuję już naszych pobranych emerytur wcześniej skoro tak ważne było wycofanie wniosku bo konsekwencje jego nie wycofania obecnie odczuwamy to obowiązkiem zus było nas o tym informować a tego nie robił to jest nasze państwo prawa pozdrawiam alina

    OdpowiedzUsuń
  39. Czyli teraz pozostaje droga sądowa.aby się decyzja nie uprawomocniła .pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  40. Zastanawia mnie dlaczego nie musialysmy skladac zadnych wnioskow o wyplate 13 jak z tego zus sie rozliczy ciekawe a tu kiedy zus zawinil musimy skladac wnioski skargi odwolania do sadow gdzie tu logika alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dostała decyzję o pseudo "13" ( bo to nie jest żadna trzynastka!), tylko JEDNORAZOWE ŚWIADCZENIE PIENIĘŻNE W KWOCIE 1100,- PLN (brutto) przyznane "Z URZĘDU" (tak zapisane jest w ustawie).
      Logika polega na tym, o czym stanowią przepisy!

      Usuń
    2. Madralinska sie odezwala ktora drukow zus nie potrafi rozroznic

      Usuń
  41. Wiecie kochane panie wydaje mi się że tylko panie na wcześniejszej "pierwszaki" zyskają na tym, pozostała niewiele albo wcale. Szkoda naszej batalii i nie pomoże to już nic. Ustawa jezeli bedzie dotyczyć art 25 nic więcej nie zmieni. Myślę gdybyśmy miały taką wiedzę wdniu przejscia na emeryture pow. jak teraz było by zupełnie inaczej.ZUS też zawinił ponieważ mógł pouczyć nas czym skutkuje podpisanie emerytury i nie wycofanie jej. Ale trudno mamy już 66 lat pieniędzy coraz więcej na lekarstwa a ZUS mówi nie.Choćby odwołać się do sądu czym udokumentować jeżeli jest taka ustawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki jest wniosek na temat stanu wiedzy?

      Taki mianowicie, że każdy potencjalny przyszły emeryt powinien wykazać się wiedzą z przepisów emerytalnych w zakresie jakim jego jako emeryta mogą w przyszłości dotyczyć, czyli zdać praktyczny egzamin, aby nie było niedomówień typu: nie wiedziałam, nie poinformowali, itd.
      NIEZNAJOMOŚĆ PRAWA SZKODZI!!!

      Usuń
    2. Widzę że coraz więcej złośliwości tu się pojawia na początku były porady jak się w tym balaganie poruszać teraz uwagi typu nieznajomość prawa szkodzi ,poszukaj sobie wcześniejszego wpisu ,lenistwo i wygodnictwo nie służą nikomu .my przedawnienie w sadach nic już nie załatwimy - jest pozamiatane szkoda czasu i zdrowia tylko pierwszaki zyskuja a pisanie do parlamentarzystów daje taki sam rezultat jak pisanie na berdyczow .parlamentarzyści maja na głowie wakacje i wybory,my jesteśmy słaba grupa a tacy się nie licza

      Usuń
    3. Kobito z godz 18 :32 zamknij się . Co za wstrętne babsko.
      Że nieznajomość prawa szkodzi nawet dziecko w przedszkolu wie, niczym tu nie błysnęłaś, może gdybyś powiedziała po łacinie ale wydaje mi się że to nie ta półka.

      Usuń
    4. Ignoranita iuris nocet-ignoranita legis non excusat.
      Życzę miłej niedzieli.

      Usuń
  42. Tak to jest prawda, musimy się postarać o prawnika i to lepszego od tego w zusie, tylko z naszymi emeryturami mozemy o tym pomarzyć. A tak swoją drogą, ktoś, kto nie pracował przy papierach, paragrafach jak ma się w tym odnaleźć? Taka informacja jak możliwość wycofania wniosku bo powoduje on brak waloryzacji kapitału i składek powinna się znaleźć w decyzji, a nie na wniosku, który wypełnia się w zusie nie czytając kilku stron małym drukiem.

    OdpowiedzUsuń
  43. To na przyszłość tzn. w przyszłym życiu, bo w tym jesteśmy w czarnej d... e., w którą wpadło większość emerytek 53, a raczej wpedzil nas zus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kobietki nie zalamujcie sie ja zyje nadzieja ze ta ustawa z lipca cos nam jednak da nie moze tak byc ze pokrzywdzony jest caly rocznik 53 a naprawa dotyczyc bedzie nikly % emerytek


      Usuń
    2. Ja tez mam nadzieję,że będzie w miarę dobrze, mam we wtorek sprawę,jestem dobrej myśli,bo inaczej nie moze być.Napiszę we wtorek,nie ma co się szarpać,szkoda zdrowia. Usciskam Wszystkie kobietki i gorąco pozdrawiam.Głowa do góry!!!,musimy jeszcze zyć, mamy dla kogo,dzieci wnuki,buziaki dla Wszystkich,Natalia

      Usuń
    3. Kochana napisz jak było na sprawie. Dziękuję.

      Usuń
  44. Natalka trzymaj się. Będzie dobrze. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki kochana,życie napewno nam dało popalić,każda cos tam przeszła, ale musimy się trzymać , ja zawsze wychodzę z takiego założenia jak "spadnę na dno to się odbijam i dalej", bo jak można inaczej.Życie to nie jebajka to jebitwa, nie ma tak lekko.Jeszcze raz uściski

      Usuń
  45. Czy na pewno ustawa będzie w lipcu skąd takie wiadomosci

    OdpowiedzUsuń
  46. To nie było grzeczne ani smieszne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam zagalopowalam sie czytam komentarze I stale pisza o zebraniu sie srnatorow w lipcu stad ta informacja moga sobie termin posiedzenia przedluzyc wakacje sie zblizaja zobaczymy pozdrawiam

      Usuń
  47. Dziewczyny, wracamy do tematu emerytur. Trwają sprawy sądowe, zaraz trzeba będzie pisać apelacje.
    Kto jeszcze może , z grupy pań nieprzedawnionych, niech dodatkowo składa wniosek do ZUS o wycofanie wniosku o emeryturę powszechną.
    Postaram się wkrótce napisać więcej o wycofaniu wniosku o ep.
    Jeszcze do poniedziałku można zgłaszać swoje uwagi do projektu ustawy. Można jeszcze pisać do wszystkich, od których uzależnione jest uchwalenie ustawy.
    Nie marnujmy czasu na przepychanki.
    Wszystkich serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Jolu czy ja mogę wycofać wniosek z 2014 r i jednocześnie złożyć skargę do sądu.Mam jeszcze cztery dni na podjęcie decyzji,pozdrwiam

      Usuń
    2. Mozesz ja tak zrobil am bo nie mamy nawet innego wyjscia chcac utrzymac decyzje w mocy z sadu czekam a na wniosek o wycofanie wniosku z roku 2014 juz otrzymalam decyzje odmowna zaskoczylo mnie uzasadnienie zus pisze ze zgodnie z art 116ust2 o emeryturach I rentach z fus wniosek o emeryture lub rente moze byc wycofany jednak nie pozniej niz do dnia uprawomocnienia sie decyzji zobaczcie jak chodzi o interes zus moga powolac sie na ten art116 ale kiedy chodzi o interes emeryta to jak sami widzicie jakos zapominaja ten art116 wpisac do wniosku o przeliczenie emerytury dlatego od tej decyzji rowniez odwolam sie do sadu I na koniec zus mnie jeszcze uprzejmie poinformowal zaklad odmawia prawa do wycofania wniosku z dnia 28.03=2014 bo decyzja z dnia 22.04=2014 jest prawomocna I aby nam emerytkom bylo weselej to w decyzji z dnia 25.04.2019 po wznowieniu postepowania po wyroku tk wlasnie ta decyzje z 2014r uchylaja czyli jej juz wogole nie ma istne maslo. Maslane I wez tu zrozum zus

      Usuń
    3. A dlaczego miałaś dwie decyzje w 2014 roku?

      Usuń
  48. To była jedna decyzja dlaczego piszesz o dwóch

    OdpowiedzUsuń
  49. W marcu skladalam wniosek a w kwietniu otrzymalam decyzję i zobacz Krysia decyzję mi uchylili bo była niezgodna z wyrokiem tk ale wniosku już wycofać nie chcą moim zdaniem jeżeli już decyzji nie bo jest uchylona.a.została wydana na podstawie wniosku z.marca to powinni również wniosek wycofać ją tak to rozumiem

    OdpowiedzUsuń