11 lutego 2021

Zapisy w emerytalnej ustawie „naprawczej” niezgodne z prawem? Wzór odwołania od decyzji ZUS po emerytalnej ustawie naprawczej.

 

 W emerytalnej ustawie „naprawczej” z dnia 19. czerwca 2020 r. znalazły się następujące zapisy:


Art.194j.

1. Kwotę emerytury przyznanej na podstawie art.24 ubezpieczonemu urodzonemu w
1953 r., który wcześniej pobierał emeryturę wymienioną w art. 25 ust. 1b na podstawie wniosku złożonego przed dniem 1 stycznia 2013 r., ustala się ponownie od podstawy ustalonej z zastosowaniem art. 194i.
2. Przeliczeniu podlega podstawa obliczenia emerytury przyjęta w decyzji o ustaleniu prawa do emerytury.
3. Do ustalenia nowej kwoty emerytury przyjmuje się średnie dalsze trwanie życia przyjęte w decyzji o ustaleniu prawa do emerytury, a następnie uwzględnia się kolejne zmiany wysokości świadczenia.

Z dyskusji na blogu:

„Czyli w przepisie tym mówi się, że decyzja z 2013 lub z 2014 r. ustalała nam prawo do emerytury, bo przecież nie chodzi tu o decyzje z lat, w których przechodziłyśmy na emerytury wcześniejsze”.

 „Zapisy również pisali ludzie, którzy nie są nieomylni.”

Czy zapisy o ustaleniu prawa do emerytury na podstawie art. 24 ustawy emerytalnej dla emerytów pobierających emerytury wcześniejsze są zgodne z prawem?

           Uważam, iż to nie jest pomyłka. Prawnicy, biegli w przepisach emerytalnych, nie mylą się w tak istotnych sprawach. Po raz kolejny ustawodawca celowo wprowadza niezgodne z ustawami i wyrokami TK zapisy o ustaleniu prawa do emerytury powszechnej po już przyznanej nam emeryturze wcześniejszej, aby usankcjonować decyzje ZUS i nasze wnioski z lat 2013/2014, w których jest mowa o przyznaniu emerytury powszechnej, a nie o przeliczeniu emerytury.

          Jak można wprowadzać do ustawy niezgodne z prawem zapisy? Dlaczego nie zadziałało tu Rządowe Centrum Legislacji? Posłom i senatorom można „wcisnąć kit”, ale gdzie były służby legislacyjne Sejmu i Senatu, gdzie byli eksperci, prawnicy/adwokaci zajmujący się naszymi sprawami w sądach?

 

Art. 24. emer. i rent. ZUS


Wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej

1.Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku emerytalnego wynoszącego co najmniej 60 lat dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem art. 46 przesłanki udzielenia emerytury, art. 47 przechodzenie na emeryturę nauczycieli, art. 50 emerytura kolejowa, art. 50a uprawnienia do emerytury górniczej, art. 50e nieprzerwany okres pracy górniczej i art. 184 prawo do emerytury urodzonych po 31 grudnia 1948 r..

 

 

Wzór odwołania od decyzji ZUS po emerytalnej ustawie naprawczej.

Poniżej zamieszczam przykładowe pismo odwoławcze do sądu od najnowszej decyzji ZUS o ponownym ustaleniu i wyrównaniu emerytury.

Proszę przeczytać je z uwagą. Proszę pamiętać, że jest to tylko wzór odwołania. Każdy emeryt, który chce się odwołać do sądu, musi zastanowić się, czy sprawy poruszone w poniższym wzorze pasują do Jego sprawy.To nie jest jeszcze gotowy tekst, należy "przedyskutować"poszczególne punkty, nanieść poprawki i nieco "skrócić" pismo.

Proszę też ze szczególną uwagą wpisywać daty swoich decyzji z ZUS.

Odwołanie składamy w dwóch egzemplarzach do Sądu Okręgowego za pośrednictwem ZUS. Trzeci, potwierdzony w ZUS, egzemplarz zostawiamy w swoich archiwach. 

Czy w odwołaniu do Sądu można zamieścić taki tekst?

          "Zwracam się do Wysokiego Sądu o rozpoznanie mojego odwołania z wyrozumiałością. Nie jestem prawnikiem, moja wiedza o przepisach emerytalnych jest ciągle niewystarczająca. Trudno czasami poruszać się w tym „gąszczu” przepisów. Nie zawsze moje wnioski czy odwołania do sądów są prawidłowo sformułowane, a sądy często rozpoznają je nie biorąc pod uwagę niewiedzy emerytki, czy niezbyt precyzyjnie określonych żądań. W sprawie formułowania pism sądowych trudno uzyskać informacje i pomoc od doradców." 

 

Imię i nazwisko                                                                 …………, dn. 11.02.2021  r.

 adres

 Pesel

 ENP/……..                                

                                                 Sąd Okręgowy w ……………….

                                        ……… Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

                                                          adres

 

                                                  (za pośrednictwem ZUS w ……….)

 


                                                         Odwołanie

                                     od decyzji ZUS z dnia …..01.2021  r.

                                

                  W imieniu własnym wnoszę odwołanie od decyzji ZUS Oddział w …….  o ponownym ustaleniu wysokości i wypłacie wyrównania emerytury. Nie zgadzam się ze sposobem dokonanych obliczeń wysokości mojej emerytury powszechnej, jak również  wysokości wyrównania oraz podstawy obliczenia emerytury.

Wnoszę o:

- uchylenie decyzji wydanej przez ZUS z dnia …...01.2021 r.

- wydanie nowej prawidłowej decyzji o właściwie obliczonej podstawie emerytury, o przeliczeniu świadczenia w systemie zdefiniowanej składki z aktualnymi najkorzystniejszymi dla mnie wskaźnikami, z uwzględnieniem zwaloryzowanych składek i kapitału na dzień 11.01.2021 r.

 - uchylenie decyzji z dnia …..2013/2014/…. r. o przyznaniu emerytury powszechnej wydanej z naruszeniem prawa, niezgodnej z ustawą emerytalną i z Konstytucją

 - wydanie postanowienia o wycofaniu wniosku złożonego o przyznanie emerytury powszechnej w ….. 2013/2014/….. r.

 oddalenie ewentualnego żądania organu rentowego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego

             Emerytura, którą obecnie pobieram, nie jest wysoka, wynosi ….. zł brutto, netto to jest ……….Pieniądze te ledwo wystarczają mi na życie, opłaty mieszkaniowe i  zakup leków. A koszty utrzymania ciągle rosną. Dlatego proszę o nieobarczanie mnie kosztami żądanymi przez ZUS.

Uzasadnienie

            Decyzja o ponownym ustaleniu wysokości i wypłacie wyrównania emerytury wydana przez ZUS dnia…..01.2021 r. opiera się na zastosowaniu podstawy obliczenia emerytury z roku 2013/2014/…..(środki zgromadzone na subkoncie, kapitał i składki zwaloryzowane tylko do roku 2013/2014) i wskaźniku z tablic dalszego średniego życia z roku 2013/2014/…….

            Decyzja z …….2013/2014/…… r. o przyznaniu prawa do emerytury w sytuacji, gdy emerytura została przyznana od …… 2008/9 r., nigdy nie powinna zostać wydana, gdyż organ rentowy nie miał podstaw do przyznania emerytury po raz drugi na podstawie tego samego przepisu prawnego.

To prawda, że kilka miesięcy po uzyskaniu powszechnego wieku emerytalnego złożyłam wniosek o przyznanie emerytury. Taki druk wniosku przekazał ZUS do wypełnienia. Wniosek o przyznanie emerytury był niewłaściwy, niezgodny z ustawą emerytalną, z czego nie zdawałam sobie sprawy.

Organ rentowy powinien wyjaśnić lub sprostować sprawę złożonego wniosku, ale nie powinien wydać decyzji niezgodnej z ustawą emerytalną. Jest to ewidentny błąd organu rentowego. Ustawa zobowiązywała ZUS do przeliczenia emerytury w systemie zdefiniowanej składki, a nie do przyznania emerytury.

            Prawo do emerytury nabywa się tylko raz w ciągu życia, jak potwierdził TK w uzasadnieniu wyroku z 13 listopada 2012 r., sygn. akt K 2/12 (Dz.U.2012.1285). Dotyczy to także emerytury, tzw. wcześniejszej, po ukończeniu 55 roku życia. Wówczas emerytura przyznana wnioskodawcy po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, w sytuacji, gdy był on uprawniony do wcześniejszej emerytury, nie stanowi nowego świadczenia. Prawo do emerytury wcześniejszej nie wygasa, a w związku ze spełnieniem warunku osiągnięcia wieku emerytalnego następuje jedynie ustalenie na nowo podstawy emerytury, tzw. przeliczenie (wyrok SA w Lublinie III AUa 1120/12, Lex nr 1271914).


Z wnioskiem o przeliczenie świadczenia emerytalnego można zwracać się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wielokrotnie i z różnych powodów dających podstawę do przeliczenia wysokości świadczenia. Jednak decyzja o wysokości świadczenia emerytalnego, wydana po jego przeliczeniu, nie stanowi nabycia prawa do emerytury.

 Ja nabyłam prawo do emerytury od marca 2008/9 r. Kolejne decyzje wydane przez ZUS o przeliczeniu emerytury (w tym decyzja z ……. 2013/2014/…. r.), nie stanowiły nabycia prawa do tego świadczenia.

             W kwestionowanej przeze mnie decyzji z dnia …...2013/2014/….. r. znajdują się także inne zapisy niezgodne z ustawa emerytalną.

              Zapisano w decyzji, iż emerytura zostaje zawieszona, ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. ZUS wypłacał mi świadczenie wcześniejsze jako wyższe niż przyznana emerytura powszechna, gdyż „w razie zbiegu prawa do dwóch świadczeń, organ rentowy wypłaca jedno z tych świadczeń (pkt.VI ust. 1 „Pouczenia” ). Na „zasadzie korzystności” wypłacał to wyższe (art. 95 ust. 1 ustawy emerytalnej). Można dokonać wypłaty świadczenia wyższego tylko wtedy, gdy istnieje zbieżność prawa do dwóch różnych świadczeń.

              Ponadto ZUS zawieszał tę niższą przyznaną emeryturę powszechną, mimo, że nie zaistniała żadna z przesłanek uprawniających do zawieszenia świadczenia, o których mowa w art. 103 - 106 ustawy. ZUS zawieszał emeryturę mimo niespełniania tych wymogów, czyli bez zaistnienia podstawy prawnej. Jest to działanie pozaprawne. 

 Zawieszanie prawa do emerytury miało miejsce w sytuacji, gdy mieliśmy prawo tylko do tego rodzaju świadczenia, o którym mowa w art. 3 ustawy bez podania przepisu prawnego regulującego tę czynność.

Zapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż dotychczasowe, jest pozaprawny” (wyrok SA w Szczecinie z 02.04.2019 r. - III AUa 391/18).

 

              Decyzja wydana (w oparciu o decyzję z dnia ……2013/2014/….. r.) przez organ rentowy dnia …..01.2021 r. jak i sama ustawa emerytalna z dnia 19.06.2020 r. są niezgodne z prawem. Są też niezgodne z Konstytucją, którą stosuje się bezpośrednio i która mówi o zakazie nierównego traktowania. Bezpośrednie stosowanie Konstytucji oznacza najszerszą (zupełną) ochronę praw ubezpieczonych. Konstytucyjna formuła państwa prawa realizującego zasady sprawiedliwości społecznej wyklucza, aby organ tego państwa, ZUS, bronił się przed naprawieniem deliktu konstytucyjnego wobec ubezpieczonego.

          Wyrok Trybunału Konstytucyjnego P 20/16 stanowi o jednolitych zasadach traktowania przez organ rentowy kobiet urodzonych w 1953 r. pobierających świadczenia na podstawie ustawy art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. Ja zostałam potraktowana w sposób niekorzystny dla mnie, niekonstytucyjny.

Odmowa ponownego ustalenia emerytury z najkorzystniejszymi aktualnymi wskaźnikami powoduje, że osoby pierwszorazowe, znajdujące się w identycznej sytuacji faktycznej, znajdują się w innej sytuacji prawnej, co narusza Konstytucję i jest niezgodne z celem wyroku TK opisanym w uzasadnieniu. W oparciu o niezgodną z prawem decyzję z 2013/2014/…. r., naruszającą Konstytucję obecnie różnicuje się obywateli.

Zawarte w art. 32 ust. 1 Konstytucji postanowienie nakazujące "równe traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy stanowionego prawa nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub przyznających przywileje.

"Osobom uprawnionym do takich samych rodzajów świadczeń powinna być przyznana emerytura ustalana według takich samych (równych) zasad obliczania jej wysokości bez względu na datę złożenia wniosku emerytalnego" (wyrok SO w Łodzi z dnia 30.09.2020 r. - VIII U 3122/19), w którym Sąd przywołuje motywy wyroku SN z dnia 12 września 2017 r - II UK 381/16 oraz powołuje się na wyrok TK).

Zgodnie z tym orzeczeniem ja także mam prawo do obliczenia emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego według tych samych zasad, jakie zastosowano dla pań „pierwszorazowych”, niezależnie od tego, kiedy został złożony wniosek emerytalny.

          Jeśli bezprawie może zagrażać obywatelom od strony twórców ustaw, to zasada nadrzędności i bezpośredniej stosowalności Konstytucji, rozumiana jako idea związania władzy nieprzekraczalnym prawem, staje się istotnym narzędziem Sądu ochrony ubezpieczonych przed związaniem ich decyzjami ZUS naruszającymi ich konstytucyjne prawo do własności, emerytury.

           Mam nadzieję, że po wniesieniu do Sądu odwołania od najnowszej decyzji ZUS, Sąd, przy rozpoznawaniu tego odwołania, zajmie stanowisko wskazane przez Sąd Najwyższy w opinii do zagadnienia prawnego III UZP 4/20 (z dnia 29.10.2020 r.):

”za każdym razem, gdy po wyroku TK ustawodawca byłby opieszały i nie wykonywał swojego zadania (tj. nie zapewniał stanu zgodnego z Konstytucją albo nowelizacją przepisów nie objąłby wszystkich osób objętych skutkami orzeczenia), to właśnie przed sądami stoi zadanie wykonania standardu konstytucyjnego”.

           W związku z powyższymi argumentami moje odwołanie do Sądu jest w pełni uzasadnione i wnoszę jak na wstępie.

                                                Z poważaniem

                                                                   podpis

201 komentarzy:

  1. Proszę o ewentualne uwagi i poprawki do zamieszczonego wzoru odwołania w trybie pilnym.
    Dla wielu emerytów niebawem mija termin do wniesienia odwołania do sądu. Czasu jest więc mało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę sprawdzić datę wydania najnowszej decyzji z ZUS. Ja akurat mam decyzję wydaną dnia 12.01.2020 r. Dopiero dzisiaj to zauważyłam. Taka decyzja, z błędną datą, jest niezgodna z prawem. Skutkować to będzie albo sprostowaniem ZUS, albo unieważnieniem mojej decyzji. W takiej sprawie również konieczne będzie odwołanie do sądu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo ciekawe. Ja również otrzymałem decyzję z ZUS z datą 12.01.2020. Czy nie jest to pismo z Oddziału w Szczecinie. Czeski błąd nie będzie miał znaczenia dla sprawy.

      Usuń
  3. W tym roku roczne rozliczenie pit z nadpłata rozlicza urząd skarbowy niedoplate zus

    OdpowiedzUsuń
  4. Jolu napisałaś, że domagamy się wydania postanowienia o wycofaniu wniosku z 2013 r. Jeżeli sąd przychyliłby się do tego, to będziemy mogły złożyć nowy wniosek o ustanowienie ep, ale wtedy ZUS odliczy nam wcześniej pobrane emerytury, bo przepis bez odliczeń działał tylko przez pół roku. Czy zatem jest sens składania takiego żądania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może masz rację. Zależy, czy taki wniosek będzie potraktowany jako skutek, czy dalszy ciąg decyzji z 12/13/....01.2021 r.
      Warto przedyskutować tę sprawę, czy też jeszcze inne, o których piszę we wzorze. Mamy jeszcze odrobinkę czasu.

      Usuń
    2. Jednakże wnioski o przeliczenie EP składaliśmy po wyroku TK i taki zapis powinien w ustawie znaleźć się. Wtedy obowiązałaby zasada , jak u " pierwszaków" i zrównałaby w prawach cały rocznik. Również tych, którym EP z 2013r. była korzystniejsza niż EW. To kwestia dodatkowych obliczeń przez ZUS

      Usuń
    3. A zgodnie z jakim prawem panowie z tego rocznika? Powstał swego rodzaju węzeł gordyjski.

      Usuń
    4. Jak pisałem, że należy powołać się na błąd ZUS o naruszenie art. 104 ustawy emerytalnej ( zawieszenie emerytury) to zostałem uznany za intruza, który miesza Paniom w głowach. ZUS w moim przypadku udawał "głupiego" i nie przyznawał się do błędu. W tym momencie nie byłem również przedawniony. Ja nie dałem się zwieść i jeszcze przed wydaniem decyzji złożyłem o wycofanie wniosku. ZUS mimo 30 dniowego terminu męczył się aż 4 miesiące.

      Usuń
  5. Co w świetle tej propozycji składania odwołania miałyby zrobić osoby, dla których, bez wycofania wniosku, na mocy ustawy "naprawczej" ta decyzja z roku 2013 czy 2014 (dla panów - z roku 2018-19) okazała się bardziej korzystna od emerytury wcześniejszej i które dostały teraz i wyższa emeryturę i wyrównanie? Jeśli one/oni nie złożą odwołań, to cała akcja nie ma sensu, bo różnicowałaby sytuację wcześniejszych emerytów 1953, którzy nie są pierwszakami.

    OdpowiedzUsuń
  6. Emerytury wyliczono zgodnie z ustawą i tylko nowelizacja może to zmienić,c co dostali podwyżki i wyrównania to mają odwołać się do sądu ,że ich nie chcą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. Te kobiety z decyzjami z roku 2013/14 miały wyższy kapitał i składki i dlatego skorzystały, a te które miały niższy kapitał i składki, bo np. odprowadzały niższe składki od niższych zarobków i krócej pracowały - nie skorzystały.

      Usuń
    2. Dodatkowo, nie mają sensu porównania z pierwszakami, ponieważ ta grupa zyskała bezpośrednio na podstawie wyroku TK z 2019 roku. Natomiast ustawa nałożyła na tę grupę ograniczenie w postaci końcowego terminu składania wniosków o EP do 11 stycznia 2021 roku. To taki odpowiednik vacatio legis dla roczników 1949-52 z ustawy z maja 2012 roku.

      Usuń
    3. Cala akcja nie znajduje uzasadnienia. Jeżeli dążymy do tego by wszystkie panie z rocznika 1953 powinny być traktowane jednakowo to również jednakowo powinny być traktowane panie z innych roczników.
      Faktem jest, że emerytura, jako jeden z rodzajów świadczeń, przyznawana jest tylko jeden raz w życiu, ale ZUS przyznawal ją dwa razy. W ślad za organem poszedl SN i w wydanej uchwale stwierdził, że wcześniejsza emerytka złożyła wniosek o przyznania prawa do emerytury po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.
      "Ciemny lud" niczego nie rozumie i tak być musi.
      Nie ukrywam, że są osoby dla których uchwały tego organu są prawie "świętością".

      Usuń
    4. Do 10:07
      Ten odpowiednik vacatio legis to ty możesz również dobrze zastosować do siebie. Wiedząc,ze wchodzi taki przepis mogłaś nie pobierać po 1 stycznia 2013 r. już emerytury wcześniejszej i nie byłaby ona odliczona. Vacatio legis nie ma natomiast żadnego wpływu na ukształtowany już i zamknięty stan prawny przed wejściem tego przepisu w życie w stosunku do kobiet ur. w latach 1949-1952.Vacatio legis nie służy do legalizowania bezprawnego odebrania praw już nabytych, tylko usprawiedliwia ograniczenie do 31 grudnia 2012 r. możliwości nabycia w wcześniejszym wieku emerytalnym prawa do emerytury z Art.24, bez odliczania pobranych emerytur wcześniejszych. Nie kompromituj się i nie wypisuj bzdur, ze vacatio legis dotyczyło w jakikolwiek sposób kobiet ur. w latach 1949-1952, bo zgodnie z Art.64 ust.3 i Art.31 ust.3 Konstytucji ingerencja ustawodawcy w nabyte prawa i wolności objęte konstytucyjnymi gwarancjami, o ile w ogóle jest dopuszczalna musi być przeprowadzona i to szczegółowo w przepisach przejściowych, których nowelizacja ustawy z 11 maja 2012 r. nie zawiera. A skoro, jak twierdzisz, vacatio legis ograniczyło od 1 stycznia 2013 r.możliwość zrealizowania nabytego in abstracto prawa do emerytury z Art.24 kobiet ur. w latach 1949-1952, jak i ekspektatyw tych praw osób z rocz. 1953 i pozostałych roczników na zasadach, na jakich prawo to zostało nabyte, to dotyczy to w równym stopniu wszystkich, którzy prawo do emerytury przed osiągnięciem wieku emerytalnego nabyli przed 1 stycznia 2013 r. Dotyczyłoby w równym stopniu rocz. 1949-1952, jak i rocz. 1953 oraz roczników późniejszych, a nie tylko kobiet ur. w latach 1949-1952. Zgodnie z Art.64 ust.2 prawa majątkowe podlegają równej ochronie prawnej, a art.32 ust 1 i ust 2 Konstytucji stanowi,że wszyscy są wobec prawa równi i wszyscy mają równe prawa. Skoro brak jest w ustawie z 11 maja 2012 r. przepisów różnicujących sytuacje prawną rocz. 1953 to wszyscy podlegają w równym stopniu tym samym przepisom ustawy.A twoja nieznajomość podstawowych przepisów prawa, a przez to wypisywanie bzdur, jest porażająca.

      Usuń
    5. 16:35
      twoja powtarzana dziesiątki razy opinia nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia.

      Usuń
    6. Do 17:01
      Całkowicie się zgadzam z Twoją wypowiedzią. To, że ktoś używa słów pochodzących z łaciny, nie oznacza znajomości przepisów prawa. Jeśli komuś się tak wydaje, to właśnie pisze porażające bzdury, które nikomu nie pomagają.

      Usuń
    7. dla mnie twoje powtarzane dziesiątki razy te same bzdury również nie maja żadnego znaczenia.

      Usuń
    8. Bardzo proszę o merytoryczną dyskusję. Proszę pozwolić nam rozmawiać na temat odwołania do sądu.
      Jeśli ktoś nie chce pomóc, niech chociaż nie przeszkadza.

      Usuń
    9. Całkowicie zgadzam się z Jolką K. Nie taki jest cel tej inicjatywy.

      Usuń
  7. W sytuacji gdy złożono wniosek o emeryturę powszechną ZUS zawieszał emeryturę w sytuacji gdy nie mieliśmy prawa do innych świadczeń o których mowa w art. 3 ustawy.
    Czyli mimo nie zaistnienia zbieznosci prawa do dwóch różnych świadczeń emerytura została zawieszona. Nie posiadalismy prawa, poza emeryturą, prawa do innych świadczeń. Emerytura jest to jeden rodzaj świadczenia niezależnie czy to jest emerytura wcześniejsza czy w wieku powszechnym. Nie wskazano żadnego przepisu regulującego takie działanie a wskazanie okolicznosci na mocy których można emeryturę zawieszać nie znajdowały zastosowania.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jolu;
    Taka drobna uwaga. Trybunał Konstytucyjny nie "mówi" ale "stanowi".
    Najistotniejsze to są chyba dwa fakty:
    a) przyznanie prawa do emerytury w sytuacji gdy emerytura została przyznana w (okresie od 2008 r.).
    b) zawieszanie prawa do emerytury w sytuacji gdy mieliśmy prawo tylko do tego rodzaju świadczenia o którym mowa w art. 3 ustawy bez podania przepisu prawnego regulującego tę czynność.
    c) dane z tabic przeżycia uwzględnia się albo te obowiązujące w chwili osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego albo z dnia złożenia wniosku.
    d) błędne obliczanie wysokosci świadczenia powinno być podstawą do złożenia odwołania.
    Tekst odwołania nie musi być bardzo długi. Trzeba zostawić argumenty do napisania pism procesowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za wszelkie uwagi.
      Właśnie liczę na to, że przedyskutujemy tekst odwołania.
      Wiem, że to moje pismo jest długie i wszystko "wyłożone na stół". Mam nadzieję, że może ktoś pokusi się na skrócenie tego pisma i wypisanie tylko najważniejszych punktów.
      Może ktoś z Państwa da radę napisać takie pismo.

      Usuń
  9. Pomóżcie mi Panie,będę korzystać z w/w odwołania.W 2019 po wyroku TK przeliczono mi emeryturę z 2014 r i zyskałam aż 50 zł.Odwolujac się teraz po ustawie jaka datę powinnam wpisać z 2019 czy 2021r.

    OdpowiedzUsuń
  10. Odwołujesz się od decyzji. Musisz pamiętać, że masz 30 dni do odwołania się od decyzji.
    Jeżeli uważasz, że organ rentowy popełnił błąd możesz odwołać się również od decyzji prawomocnej.
    Sama musisz wiedzieć od której decyzji się odwołujesz.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze odwołuje się od ostatniej tj.ze stycznia 2021 i pamiętać żeby nie przekroczyć 30 dni.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jest to prawdą. Można odwołać się od każdej jeżeli mamy do czynienia z błędem organu rentowego.

    OdpowiedzUsuń
  13. Chciałabym zwrócić uwagę osób odwołujących się od decyzji czy pełnomocnik strony jest prawidłowo umocowany.
    Przy pierwszej czynności procesowej pełnomocnik strony powinien dołączyć do akt sprawy swoje pełnomocnictwo - art. 89 par. 1 kpc.. ZUS zwykle dołącza całą grupę osób. Nie istnieje pelnomocnictwo zbiorowe. Może udzielić pelnomocnictwa dla kilku nawet osób ale indywidualnie dla każdej z nich. Jeżeli ZUS przedstawi nam "taką plachte" to wówczas mamy do czynienia z nieważnością postępowania ze względu na to, że pelnomocnik strony nie był należycie umocowany - art. 379 ust. 2 kpc.

    OdpowiedzUsuń
  14. czyli pisac odwolanie czy nie..czy czekac az naprawiom ustawe ,,naprawcza,,? czy wogule ja naprawią czy anuluja wnioski o ep z lat 2013 2014?mam termi do jutra

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ZUS popełnił błędy w obliczeniu to warto napisać dozus o wyjaśnienie ale najpierw wziacdecyzje do ręki i dokładnie przeanalizować wyraz po wyrazie

      Usuń
  15. Do przedawniona 11lutego godz 22.46
    To którego stycznia otrzymalas decyzje. Masz miesiąc na odwołanie. Chyba wszystkie decyzje były wydane tak jak Joli 12 stycznia. Zrobili to szablonowo. Moja także. Przysłana listem zwykłym. Data stempla 22.01.2021. Otrzymałam 27. Mam trochę czasu. No właściwie jeszcze następny tydzień (trzeba liczyć miesiąc od otrzymania). Mam zamiar się odwoływać. Usiądę nad tym w sobotę i trochę w Niedzielę. 1 lutego zostałam bardzo źle potraktowana w Zusie . Jeszcze nie mogę dojść do siebie. A chciałam małego wyjaśnienia. Potraktowano mnie jak intruza. Coś mi się nie zgadza w wyliczeniach. Usiądę i spróbuję sama to zrobić. Na Joli przykładzie. Moje wpisy ze stycznia 28 godz. 14.56, 31 stycznia 14.12, 28 stycznia 17.23, 29 stycznia godz. 2:17 wyliczyl mi anonimowy za co jestem wdzięczna. Tylko coś mi się nie zgadza. Będę pisała prośbę o pełne i jasne dla mnie wyliczenia. To ogolnikowe nic nie wnosi. Tak ma większość z nas. Pani w okienku niemal z krzykiem kazała mi pisać. Nie do sądu przez ZUS. Tylko bezpośrednio do nich. Tak potraktowano mnie w ZUS Legionowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem przedawniona. Moja decyzja jest datowana na 12.01.21 r. otrzymałam 14.01.2021 r. Jak pisałam wcześniej na tym blogu decyzja nieczytelna, bez żadnych wyliczeń tzw. "sucha". Tego samego dnia wysłałam pismo do ZUS Białystok o dosłanie załącznika do tej decyzji - wyliczenie " krok po kroku". Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie otrzymałam. Pozdrawiam Grazyna

      Usuń
    2. 7:41;
      Rozumiem Twoje rozgoryczenie ale musisz pamiętać, że ZUS wydaje tylko decyzje a nie załączniki do nich.
      To odwolanie od tej decyzji dotyczące jej nieczytelnosci zobowiąże organ do jej poprawy lub przesłania go do sądu. Na pewno ją poprawia.

      Usuń
    3. ZUS Białystok takie decyzje wydaje.W moim przypadku podana jest kwota zgromadzonego kapitału początkowego i składek.Nie ma podanego wieku dożycia.

      Usuń
    4. Wydaje mi się że to jest błąd. Decyzja powinna być czytelna, a szczególnie ta przeliczana od 2013 roku do wydania decyzji 12.01.21 r. Jutro wysyłam odwołanie do sądu, ponieważ żadnych wyjaśnień od ZUS na wysłane pismo nie otrzymałam. Pozdrawiam Grażyna

      Usuń
  16. Jestem oczywiście przedawniona. Zero zyskałam. Pozdrawiam. Basia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanie: czy wyrok TK dotyczy zasd ustalania emerytury wieku powszechnym dla rocznika 1953, czy emerytury na wniosek złożony w dowolnym czasie ?

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzisiaj naniosłam poprawki w pierwszym akapicie wzoru odwołania.
    Wczoraj też poprawiłam kilka zapisów.
    Kochani, czytajcie i piszcie, co trzeba jeszcze poprawić, czy uzupełnić, a co usunąć.
    Może ktoś napisze krócej wzór odwołania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy w odwołaniu do Sądu można zamieścić taki tekst?
      "Zwracam się do Wysokiego Sądu o rozpoznanie mojego odwołania z wyrozumiałością. Nie jestem prawnikiem, moja wiedza o przepisach emerytalnych jest ciągle niewystarczająca. Trudno czasami poruszać się w tym „gąszczu” przepisów. Nie zawsze moje wnioski czy odwołania do sądów są prawidłowo sformułowane, a sądy często rozpoznają je nie biorąc pod uwagę niewiedzy emerytki, czy niezbyt precyzyjnie określonych żądań. W sprawie formułowania pism sądowych trudno uzyskać informacje i pomoc od doradców."

      Usuń
    2. Lepiej podać suche fakty o co nam chodzi co chcemy uzyskać i nie rozpisywać się o niewiedzy

      Usuń
    3. Jolu,
      Może raczej nie. Może w kilku zdaniach napisać z czym w danej decyzji się nie zgadzamy, czego nie dokonano a co powinno byc dokonane. Sądy doskonale wiedzą, że nasze emerytury sa niskie. Wiedzą również, że przepisy prawne sa dla specjalistów. Im mniej wątków poruszymy tym lepiej.

      Usuń
    4. Jola a ja mam takie wrażenie, że Sądy albo nie czytają ze zrozumieniem nasze odwołania albo mają spora niewiedzę w Systemie emerytalnym i na łatwiznę opierają się wyłącznie na otrzymanych pismach z ZUS. Zdziwiła mnie wypowiedź Sędzi na rozprawie o przeliczenie em.pow. na korzystnych składnikach. ....ALE PAN PRZECIEŻ OTRZYMUJE EMERYTURE. ....wierzyć mi się nie chce , że Sędzia nie we, że jest emerytura wcześniejsze i powszechna.

      Usuń
    5. Do sądu nie piszę "Wysoki sądzie" bo nie jest dla mnie wysoki,tylko bardzo niski, niedouczony, stojący po stronie ZUS, co pokazał wielu paniom podczas rozpraw w sądzie po wyroku TK. Nie piszemy też z poważaniem.

      Usuń
    6. 11:28
      pomijając kwestię stosowanych zwrotów, to jeśli zakładasz, że sąd jest niski i niedouczony, po jakiego grzyba składasz odwołanie do sądu?

      Usuń
  19. Zapisy w ustawie są uważane za zgodne z prawem, dopóki TK nie uzna inaczej. Nie pisać jakichś elaboratów do nie wiadomo kogo, tylko atakować posłów o wystąpienie do TK !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli te emerytury były przeliczone zgodne z ustawą to tylko nowelizacja może coś pomoc, a sądy będą orzekać zgodnie z ustawą, chyba że ktoś ma niezbite argumenty

      Usuń
    2. Nawet jeśli ktoś wystąpi do TK w sprawie wyliczania wysokości emerytur rocznika 1953 - w co wątpię - to w kolejce jeszcze czekają młodsze roczniki oraz roczniki 1949-52. Państwo nie ma kasy na zaspokojenie tych wszystkich roszczeń, a Trybunał Julii Przyłębskiej dba o interesy rządzących. Rocznik 1953 miał szczęście, że w składzie orzekającym P 20/16 byli jeszcze niezależni sędziowie.

      Usuń
    3. Tacy sami niezależni sędziowie uznali za tzw. zgodne z prawem wstrzymanie wypłat wczesniej przyznanych emerytur osobom kontunuujacym pracę. Potem inni tzw. niezależni uznali to za błąd i nakazali zwrócić wstrzymane wcześniejsze emerytury dla rocznika 1953.
      Ci tzw. niezależni reprezentowani przynajmniej 2 siły polityczne. Nie dajmy się omotać!

      Usuń
    4. "Jak można wprowadzać do ustawy niezgodne z prawem zapisy? Dlaczego nie zadziałało tu Rządowe Centrum Legislacji? Posłom i senatorom można „wcisnąć kit”, ale gdzie były służby legislacyjne Sejmu i Senatu, gdzie byli eksperci, prawnicy/adwokaci zajmujący się naszymi sprawami w sądach?"
      A gdzie ww. byli (I SĄ NADAL) przy wprowadzaniu ustawy DYSKRYMINACYJNEJ w 2020r, bo dotyczącej wyłącznie rocznika 1953 z pominięciem pozostałych roczników ? Tłumaczenie, że ustawa jest pokłosiem wyroku TK jeszcze miałaby jakiś logiczniejszy sens, gdyby nie dołączono mężczyzn z 1953r. I to jest właśnie sedno dyskryminacji - to nadmiarowe dołączenie w stosunku do wyroku TK, które zdyskryminowało w ewidentny sposób pozostałe roczniki będące w sytuacji IDENTYCZNEJ. Taka dyskryminacja na poziomie legislacji jest zabroniona, tym bardziej, że dokonana została w pełnej świadomości. Dlatego ustawa z 2020r powinna być natychmiast zaskarżona do TK a jej autorzy pociągnięci do odpowiedzialności. Szczególnie odpowiedzialny tu jest Prezydent Duda, który w 2013r jeszcze jako poseł składał interpelację właśnie w tej sprawie ustawy z 2012r

      Usuń
    5. 11:59
      Wyrok K 2/12 znam, ale czy możesz przypomnieć w jakim to według ciebie wyroku TK wcześniej "CI SAMI niezależni sędziowie uznali za tzw. zgodne z prawem wstrzymanie wypłat wcześniej przyznanych emerytur osobom kontynuującym pracę"?

      Usuń
    6. 11:59
      sorry, miało być "TACY SAMI sami, a nie CI SAMI"...

      Usuń
    7. Anonimowy z 12:18 (piszacy o ustawie dyskryminującej)
      Całkowicie zgadzam się z Twoją opinia.
      RCL - czy taki organ jeszcze istnieje? Przypominają mi się opinie dr Jarentowskiego z RCL. To właśnie on uznawał, że takie same prawa przysługują nie tylko kobietom z rocznika 1953 ale wszystkim emerytkom, które spełniały warunki do nabycia praw emerytalnych do 31 grudnia 2008 r.. Czyżby zmienił zdanie? Ta prawda, pod którą złożył swoj podpis, przecież nadal obowiązuje.

      Usuń
    8. Jest ekspertem d/s legislacji w biurze legislacyjnym Kancelarii Senatu.

      Usuń
    9. Do 12,41
      A oto treść interpelacji posła Andrzeja DUDY:
      http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=3100246C
      A oto odpowiedź Marka BUCIORA:
      http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=2C704491
      I najciekawszy fragment:
      "Przepis art. 25 ust. 1b został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2013 r. ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 637) i ma zastosowanie do wniosków o emeryturę, o której mowa w art. 24 ust. 1, zgłoszonych po dniu 31 grudnia 2012 r. Ustawa zmieniająca z dnia 11 maja 2012 r. została ogłoszona w Dz. U. z dnia 6 czerwca 2012 r., tak więc osoby zainteresowane miały wystarczająco dużo czasu na zgłoszenie do końca 2012 r. wniosku o emeryturę z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego".
      Bucior mówi wyraźnie o wniosku o emeryturę z tytułu osiągniecia powszechnego wieku emerytalnego. I tu mija się z prawem, bo emerytura przyznawana może być tylko jeden raz a wniosek składa się o przeliczenie emerytury (wcześniejszej) już przyznanej a nie o przyznanie nowej emerytury.

      Usuń
    10. On się z prawem nie mija. On potwierdza prawdę, że przepis ten ma zastosowanie do tych ktorzy wniosek o emeryturę o której mowa w art. 24 ust 1 ustawy złożą po dniu wprowadzenia w życie art 25 ust 1b ustawy.

      Usuń
  20. To jest fragment komentarza na Jotowni na temat wyroku oddalającego żądanie emerytki '53 przeliczenia emerytury z aktualnym wskaźnikiem dalszego trwania życia i ze stanem konta zwaloryzowanego do dnia wniosku złożonego już po wejściu w życie ustawy "naprawczej".

    "Wznowienie postępowania wskutek uznania przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją prowadzi do uchylenia decyzji w zakresie uznanym za niekonstytucyjny (w sprawie w zakresie ustalenia wysokości emerytury) i ustalenia wysokości świadczenia w prawidłowej wysokości (bez uregulowań niekonstytucyjnych) na dzień przyznania świadczenia. Brak więc jest podstaw do przyjmowania zwaloryzowanego kapitału początkowego, zwaloryzowanych składek i dalszego trwania życia z dnia podjęcia wypłaty świadczenia. Pozwany prawidłowo ustalił wysokość świadczenia na 2013 rok i prawidłowo dokonał waloryzacji tak ustalonej emerytury.
    Dlatego odwołanie od decyzji z 11.07.2019 r. Sąd oddalił (art. 477 14 § 1 KPC).

    Zob. wyrok SO w Gorzowie Wlkp., VI U 362/19, z 15 stycznia 2020 roku:
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$0022art.$002025$0020ust.$00201b$0022/155505000003021_VI_U_000362_2019_Uz_2020-01-15_001

    Wyrok jest prawomocny (emerytka nie składała apelacji)."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tu sąd nie miał racji. Szkoda, że emerytka się nie odwołała.ZUS nie uchylał decyzji tylko w zakresie wskazanym przez sąd w uzasadnieniu. ZUS uchylał całą decyzję. A uchylenie decyzji w całości oznacza, że nie ma jej już w obrocie prawnym i nie można się na nią powoływać, jak to zrobił sąd.

      Usuń
    2. Nie do końca prawda prawda. Odsyłam do art. mec. Gedriojcia. Konieczne jest jeszcze wycofanie wniosku. Decyzja w obiegu prawnym nie istnieje ale wniosek pozostaje. Daje to możliwość złożenia nowego wniosku.

      Usuń
    3. Mylisz dwie sprawy. Jedna sprawa dotyczy uchylenia decyzji i ponowne ustalenie emerytury powszechnej na aktualnych wskaźnikach - i tu wycofanie wniosku nie jest konieczne,a druga sprawa dotyczy wycofania wniosku i ponowne ustalenie emerytury powszechnej, na podstawie nowego wniosku. Są to dwie różne sprawy.

      Usuń
    4. Nie masz w ogóle racji. Uchyla się decyzję i zmienia w zakwestionowanym zakresie, czyli zgodnie z wyrokiem P 20/16 w zakresie zastosowania do jej obliczenia przepisu Art.25 ust.1b. A wy dalej nie odróżniacie dwóch rożnych terminów i czynności prawnych: wycofania wniosku o przyznanie uprawnienia i uchylenia decyzji oraz jej zmianę w zakresie dotkniętym wadą. Podczas gdy wycofanie wniosku jest możliwe tylko do dnia uprawomocnienia się wydanej do tego wniosku decyzji, to decyzje można uchylać i zmieniać i wielokrotnie. Zaskarżyć, uchylić i zmienić można decyzję, ale nie można zaskarżyć, uchylić i zmienić wniosku. Wszystkie sprawy dotyczą wyłącznie decyzji, a nie wycofania wniosku. Nie ma żadnych podstaw do jego wycofania, a chęć bezprawnego i niesłusznego wzbogacenia się emerytek z rocz. 1953, kosztem innych pokrzywdzonych emerytów, nie stanowi podstawy prawnej tego roszczenia.

      Usuń
    5. To Ty nie masz racji. Skoro uchyla się decyzję w całości, to znaczy że nie ma ustanowionej ep i trzeba ją na nowo i od początku ustanowić. Jak można zmienić decyzję w zakwestionowanym zakresie, skoro ta decyzja nie istnieje? Można zmieniać to, co istnieje. Jeżeli czegoś nie ma, to najpierw trzeba to ustanowić, zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie emerytalnej i zgodnie z wyrokiem TK.

      Usuń
    6. do 16:25
      Przedstaw te swoje argumenty w sądzie i życzę ci powodzenia.

      Usuń
    7. do 16:25
      Musisz wiedzieć jedno. Do chwili uprawomocnienia się nowej, zmienionej decyzji cały czas obowiązuje decyzja poprzednia.
      Ale co ma zmiana czy uchylenie decyzji wspólnego z wycofaniem wniosku? Przecież TK nie orzekł, że wnioski są niezgodne z Konstytucja, ani, że przepis Art. 116 us.2 jest niezgodny z Konstytucją. Moze mec. Gierdojć wam pomoże i znowu wyśle listy do posłów i senatorów, żeby pomogli zarobić na wyroku reszcie emerytek z rocz. 1953, które nic nie zyskały na ponownym ustaleniu zgodnie z prawem emerytury bez stosowania przepisu art.25 ust.1b. Skoro państwo was nie skrzywdziło i nic się wam nie należało to o jakich niby krzywdach mówicie? Czego niby się domagacie?

      Usuń

  21. Do: Anonimowy11 lutego 2021 07:48

    Cyt:'... będziemy mogły złożyć nowy wniosek
    o ustanowienie ep, ale wtedy ZUS odliczy nam wcześniej pobrane emerytury,
    bo przepis bez odliczeń działał tylko przez pół roku." koniec cytatu.

    Proszę serdecznie o przybliżenie- tego - przepisu na wcześniej pobrane emerytury bez odliczeń.

    Jaki to przepis działał- na tę okoliczność-
    przez PÓL ROKU.

    Ponieważ nie spotkaliśmy się z tym wcześniej, być może jest to jakieś światełko w tunelu.

    Serdecznie dziękuję.

    Pozdrawiam.
    GRACE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa "naprawcza" przez ograniczenie czasu na składanie wniosków o EP bez odliczeń przez "pierwszaki" (do 11 stycznia 2021 r.) ukróciła możliwość dalszego "hodowania kapitału" przez te osoby, stworzoną przez wyrok TK P 20/16.
      Należy zauważyć, że ustawa "naprawcza" nie dyskryminuje osób, które wnioski o EP złożyły w 2013, 2014...roku, ale także zapobiega dalszemu rosnącemu zróżnicowaniu pomiędzy tymi osobami i pierwszakami, które wyrok TK uprzywilejował.
      Natomiast niewątpliwym nadużyciem ustawy "naprawczej" jest bezpodstawne dołączenie mężczyzn z rocznika 1953.

      Usuń
    2. Ustawy są prawem. A czy zapisy stanowią nadużycie to nie Tobie to rozstrzygać, nie jesteś TK. A tak na marginesie dopowiem tylko, że zgodnie z zapisami tej ustawy naprawczej żadna z Pań nie powinna otrzymać wyrównania ponieważ nie spełnia warunku o złożeniu wniosku przed 01.01.2013r. Pierwsze, urodzone w styczniu, po wejściu podwyższonego wieku do 67 lat ich wiek emerytalny był w przedziale od 02.2013r do 04.2014r. Tak jest zapisane w art. 194i. ZUS nie stosuje się do zapisów ustawy naprawczej i nie jest to tylko nadużycie ale łamanie prawa.

      Usuń
    3. 19:06

      Fragment art. 194i:
      "pod warunkiem że prawo do emerytury przed osiągnięciem
      wieku emerytalnego ma ustalone na podstawie wniosku złożonego przed dniem 1 stycznia 2013 r."

      Tak więc chodzi o wniosek o emeryturę PRZED osiągnięciem wieku emerytalnego (tzw. "WCZEŚNIEJSZĄ"), złożony przed 1 stycznia 2013 r., a nie wniosek o emeryturę powszechną złożony przed 1 stycznia 2013 roku.

      Usuń
    4. Z zapisu w ustawie "naprawczej" w art. 194 i stwierdza się, że na podstawie wniosku złożonego przed 1 stycznia 2013 r. przyznano prawo do emerytury więc po złożeniu wniosku w ciagu 6 miesięcy od wejścia ustawy w życie zostanie przyznane prawo do emerytury.
      Kim są osoby które tworzyły te niedorzecznosci. Jest tylko jeden rodzaj świadczenia ktore nazwane jest emeryturą. Więc raz na wniosek sprzed 1 stycznia 2013 r przyznano emeryturę a teraz ustawa naprawcza skutkuje powtórnym przyznaniem emerytury.

      Usuń
  22. Chodzi o pierwszaków jeśli po 11 01 złożą wniosek o emeryturę powszechną to potrąca im wcześniejsze emerytury ( dotyczy r 53)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego trzeba dobrze się zastanowić o co prosi się sąd.Jeżeli prosimy go o wycofanie wniosku o ep (w nadziei że zostaniemy pierwszakami)i sąd się na to zgodzić, to trzeba mieć świadomość, że pierwszakami już nie będziemy, bo minął termin na to, by nimi być. Co więcej, możemy nawet stracić to, co do tej pory zyskałyśmy na przeliczeniu.

      Usuń
    2. 14:04
      bardzo trafna uwaga. Natomiast szansa na wycofanie wniosku o EP z lat 2013, 2014 itd. nie istnieje.

      Usuń
    3. Sprawami o wycofanie wniosków zajmuje się mecenas Giedrojć. Zobaczymy z jakim skutkiem. Myślę, że gdyby nie widział szans na wygraną, nie brałby takich spraw .

      Usuń
    4. za przegrane sprawy mecenasi też kasują jak za zboże

      Usuń
    5. Sprawy bierze się nie tylko wtedy, gdy się widzi szanse.
      Na wycofanie wniosków nie ma szans.

      Usuń
    6. Nie ulega wątpliwości, że na determinacji emerytek '53 skorzystają finansowo ich pełnomocnicy prawni.

      Usuń
    7. Nie zgadzam się z wpisem, że przedawnieni nie mogą " zostać pierwszakami" po udowodnieniu niekonstytucyjności wniosku o przeliczenie EP z 2013r. ponieważ składałyśmy ponowne wnioski po wyroku TK i te ZUS w W/w sytuacji traktowa by jako pierwszy raz składane.

      Usuń
  23. Moje pytanie brzmi skoro SA w Szczecinie w dniu 6 listopada 2014r III Aua 174/14 orzekł, decyzja prawomocna, że decyzja o wysokości świadczenia emerytalnego po osiągnięciu 65 lat, wydana po jego przeliczeniu, nie stanowi nabycia prawa do emerytury.
    A tylko w tym przypadku ZUS dokonywał potrąceń a osiągnięcie wieku emerytalnego jest tylko podstawą do ustalenia na nowo podstawy , tzw. przeliczenia.
    Tak to się dzieje gdy każdy sędzia obiera i wytycza swoją linię orzeczniczą. Wystarczyło się odnieść do tego wyroku. Sprawa poszła za daleko i teraz trzeba z tego wybrnąć. Przyjęcie takiej linii orzeczniczej byłoby z korzyścią dla wszystkich roczników które wystąpiłby o taki przeliczenie w dogodnym dla siebie czasie. I problem pierwszaków by nie występował. T powyższe orzeczenie byłó wydane 2 lata wcześniej.

    1. Sąd Okręgowy w Szczecinie – Wydział VI Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (dalej: pytający sąd), na podstawie postanowienia z 25 sierpnia 2016 r. (sygn. akt VI U 439/16), przedstawił Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne, czy art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 887, ze zm.; dalej: ustawa o FUS) w zakresie, w jakim ma zastosowanie do urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do tzw. wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 i art. 50 ustawy o FUS, jest zgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 i art. 67 ust. 1 Konstytucji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przeczytać w całości uzasadnienie tego wyroku SA w Szczecinie, o którym pisze anonimowa z 13:56. Sprawa dotyczyła emerytki urodzonej w roku 1952. Pytanie tylko, co to wniesie do treści odwołania od decyzji ZUS wydanej na podstawie ustawy "naprawczej".

      SA w Szczecinie, III AUa 174/14:
      http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/155500000001521_III_AUa_000174_2014_Uz_2014-11-06_001

      Usuń
  24. Do 12:30
    To , co piszesz dotyczy tylko wniosków pierwszorazowych o przyznanie wypłaty emerytury powszechnęj. Chyba nie myślisz,ze ten, kto już złożył ten wniosek w wcześniejszych latach, będzie mógł ponownie złożyć kolejny wniosek o to samo świadczenie. Jest to niemożliwe, bo wniosek o to samo świadczenie składa się tylko raz. Skoro go nie wycofałaś w terminie, nie możesz składać go ponownie jako wniosek pierwszorazowy, nawet o emeryturę z odliczeniami.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie zapomninajcie tylko, że Sad w Szczecinie wystąpił z pytaniem prawnym Do TK, który postanowieniem Sygn. akt P 11/15 z 3 listopada 2015 r.umorzył postanowienie ze względu na fakt, ze przepis Art.25 ust.1b nie obejmuje osób, które nabyły prawo do emerytury, o której mowa w Art.24 przed 1 stycznia 2013 r., niezależnie od daty złożenia wniosku o ta emeryturę Nie ma tez żadnego znaczenia data złożenia tego wniosku w stosunku do osób ur. w 1953 r. wykładnia przepisów jest jednakowa dla wszystkich ubezpieczonych. Nie ma oddzielnych przepisów dla rocz 1953 a innych dla pozostałych. Jest tylko niezgodne z prawem ich stosowanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie P 11/15 tylko P 11/14. TK nie wydał wyroku, tylko postanowienie o umorzeniu. Niestety, od tego czasu zmieniła się linia orzecznicza sądów powszechnych i SN i tylko niewiele osób załapało się na korzystne skutki tego postanowienia P 11/14.

      Usuń
  26. Jak widać nie potrafisz nawet zapamiętać treści dwóch zdań, które sama przekręcasz, żeby usprawiedliwić swoje krytykanctwo. Nie napisałam, że TK wydał wyrok, tylko postanowienie o umorzeniu. A pomyłki pisarskie zdarzają się każdemu, szczególnie, jak pisze się szybko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast podejrzewać wszędzie krytykanctwo, proszę przeczytać akapity 46-49 postanowienia P 11/14, w których zostały podane powody umorzenia.
      Powtórzę, że w związku z niedopuszczalnością wydania wyroku w sprawie i wydaniem przez TK postanowienia o umorzeniu postępowania, sądy mogły zmienić (i w efekcie także ujednoliciły) linię orzeczniczą na niekorzystną dla wcześniejszych emerytek 1949-52.

      Usuń
    2. 21:07
      Czego pani właściwie oczekuje, zamieszczając swoje komentarze na tym blogu? Nie zaglądają tu ani twórcy prawa, ani sędziowie, a emerytki najwyraźniej nie w pani wpisach inspiracji dla rozwiązania swoich bieżących problemów. Może mecenas Giedrojć jako fachowiec podejmie dyskusję z komentarzami, które pani publikuje na facebooku kancelarii?

      Usuń
  27. Z przykrością czytam wpisy zniechęcające Panie do składania do sądu odwołania od decyzji ZUS, wydane po wejściu w życie ustawy „naprawczej”. Zamiast Je wesprzeć i doradzić, jak najlepiej napisać takie odwołanie, to zniechęcają Je.
    To prawda, że szanse na wygrane sprawy są niewielkie. Czy znajdą sie odważni sędziowie, którzy zechcą zastosować bezpośrednio Konstytucję? Dla których Konstytucja będzie najważniejsza i o którą tak dzielnie walczyli.
    Dziwią mnie deprymujące wpisy Pań z roczników wcześniejszych niż 53. Same ciągle walczą o równe prawa, zachęcają inne do działania (co bardzo popieram), a tu takie wpisy, że nie ma po co pisac, ze nie ma szans.
    Prawda jest taka, że nic się nie zmieni bez połączenia wszystkich sił, interpelacji poselskich, petycji, listów do Posłów, Senatorów, zgłaszania spraw do SN, TK , a także walki w sądach wielu emerytów. A i wtedy nie ma żadnych gwarancji, że wygramy. A może, czy dożyjemy do tej wygranej…
    Tak więc, nie rezygnujmy z walki, składajmy odwołania do sądów. Nawet wtedy, gdy nie będą one sformułowane doskonale. Od czegoś trzeba zacząć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma Pani rację, trzeba nie odpuszczać. Nie należy słuchać frustratów, szkoda czasu. W każdym miejscu i czasie znajdują się tacy. " Róbmy swoje.....", pozdrawiam

      Usuń
    2. Masz racje Jolu ZUS tylko czeka na to abyśmy opuścili sam adwokat Giedrojic nas do odwołania zachęca bo kto walczy zawsze jest iskierka nadzieji usiądzieiemy na laurach kiedy ZUS odda nam to co nam niesłusznie zabrał. Emerytka rocznik 53 odwołujcie się.kiedy czytam komentarze z których wynika iż po ponownym przeliczeniu em pow zyska się grosze lub nic to jest żenada.a Ustawa to kolejny bubel naszego rządu która nic nie zmieniła oprócz grupy przedawnionych zrobiła z nich grupę nieprzedawnionych.

      Usuń
    3. Nie tylko.
      Ustawa dodała do grona beneficjentów grupę z wcześniejszymi emeryturami na podstawie innych przepisów niż tylko art. 46 ustawy emerytalnej.
      No i bezpodstawnie uwzględniła mężczyzn z rocznika 1953.
      Ustawa ograniczyła także możliwość składania pierwszorazowych wniosków poprzez wyznaczenie terminu do 11 stycznia 2021 roku.

      Usuń
    4. A nie wiecie Panie jak potoczyły się losy Pani dzięki której TK zajął się sprawa Emerytek z rocznika 53? Czy skorzystała na tej Ustawie? I w której była grupie? Bo tej jednej odważnej Pani skorzystało sporo z nas.

      Usuń
    5. Nie rozumiem niektórych wpisów przecież nie każdy musi zyskać. Jeśli po ponownym przeliczeniu i nie stosowaniu art 25 b ep będzie niższa to czego oczekujecie i odwołujecie się żebe naliczyli wyższą z jakiego powodu ma być wyższa?

      Usuń
    6. Co to znaczy Nie każdy musi zyskać? Możesz jaśniej wytłumaczyć? A ja wiem ze każda z nas by zyskała przechodząc z emerytury wcześniejszej na powszechna tak jak obecnie przechodzą na korzystnych przeliczenia ach pierwszaki. A czym one się różnią od reszty Emerytek? Więc nie pisz bzdur kobieto. To jest wielkie nieporozumienie aby jakiś papier złożony w latach 2013-14 nic nie znaczący był argumentem na krzywdzenie i dzielenie rocznika 53.

      Usuń
    7. Do anonimowego z 10:47
      To jest dobre pytanie. Panie, które nie wycofały wniosku w latach 2013/14 porównują się teraz do "pierwszaków", które albo wniosków nie składały, albo je wycofały. To, że po wyroku TK znalazły się w bardzo dobrej sytuacji jest konsekwencją zamieszania prawnego, którego nie dało się inaczej rozwiązać. Trudno było uniemożliwić tej grupie złożenia wniosków. W oczywisty sposób nie zapracowały sobie na tak korzystną emeryturę na wniosek z lat 2019-2021, ale "fuksem" zyskały na orzeczeniu TK. Nic nie można na to poradzić, ale też nie należy się porównywać z tą grupą szczęściarzy. Inną kwestią jest uprzywilejowana sytuacja mężczyzn z rocznika 1953, którzy nie powinni zostać objęci ustawą "naprawczą".

      Usuń
    8. Proszę podać treść ustawy emerytalnej dotyczącej- "uprzywilejowania mężczyzn z roku 1953 i szczęściarzy"

      Usuń
    9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983r. § 8. 1. Pracownik, który wykonywał prace w szczególnych warunkach, wymienione w dziale IV wykazu B, nabywa prawo do emerytury,jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: 1) osiągnął wiek emerytalny wynoszący:50 lat dla kobiet i 55 lat dla mężczyzn
      2)ma wymagany okres zatrudnienia,(§ 3 w/w Rozporządzenia) w tym co najmniej 10 lat wykonywał prace wymienione w dziale IV wykazu B. Polecam

      Usuń
    10. Ale wyrok TK i ustawa dotyczy r 53,i to co pani pisze,że będą zaniżane emerytury niby za bezprawnie pobrane ogromne pieniądze ( ja zyskalam120 zł) to kłamstwo

      Usuń
    11. Do: Anonimowy 13 lutego 2021 20:38

      Nikt niczego takiego nie napisał, bo też nic nie będzie zaniżane. Trzeba czytać ze zrozumieniem i się nie gorączkować ;)

      Usuń
  28. Czy na urzędowym formularzu wniosku o emeryturę powszechną składanym do ZUS w roku 2013/2014 było pouczenie o możliwości wycofania wniosku? Może któraś z Pań ma zachowane ksero takiego formularza złożonego przez nią do ZUS i mogłaby sprawdzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest w pouczenie w pkt 5 ja natomiast za wierzyłam Pani z ZUS zadając jej pytanie co będzie kiedy em.pow.okaże się mniej korzystna usłyszałam odpowiedz ze nadal pozostanę na wcześniejszej. Skoro osoba kompetentna udzieliła mi wówczas pomyślałam że szczerej odpowiedzi wiec nie zaglądałem juz w pouczenia wniosku. Przez sec.nawet nie pomyślałam że odpowiedź Pani z ZUS to był chwyt poniżej pasa dla nas. Obecnie wiem ze nie wolnu nikomu za bardzo ufać. Pozdrawiam jestem nieprzedawniona i zyskałam 0 podwyżki. Będę się odwoływać.

      Usuń
    2. Dziękuję za informację.
      Czy ZUS przyjmował wtedy także odręcznie napisane wnioski o emeryturę powszechną, czy wyłącznie wnioski na druku ZUS?

      Usuń
    3. Czytałam w komentarzach ze są osoby które odręcznie pisały do ZUS o przeliczenue em.pow.z chwilą uzyskania wieku emerytalnego sama jestem ciekawa jak ZUS odniósł się do tych wniosków.

      Usuń
    4. Tu jest jeden z wyroków oddalających żądanie emerytki dotyczące wycofania wniosku po dopuszczalnym terminie. Nie chodzi wprawdzie o sprawę art. 25 ust. 1b, ale warto poznać sposób argumentacji skarżącej oraz sądów.

      https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sadow/iii-aua-757-16-dwuetapowosc-postepowania-w-sprawach-522523905

      Usuń
    5. Ale pouczenie o mozliwosci wycofania wniosku powinno się znaleźć nie na składanym wniosku ale na wydanej decyzji. Wniosek można było złożyć nie tylko na urzędowym formularzu ale także napisany odręcznie lub złożony do protokołu.

      Usuń
    6. Trzeba będzie koniecznie wystąpić do ministerstwa, ZUS, czy do kogo tam trzeba (jeszcze nie wiem) o umieszczenie zapisu (tłustym drukiem) o możliwości wycofania wniosku w decyzji. Już dawno powinniśmy to zrobić.

      Usuń
    7. Znalazłam druk ZUS Rp-1E, z moją adnotacją ołówkiem 2014 r ,a ponieważ sprawy w ZUSie załatwiałam w styczniu 2014 roku to powinien być aktualny w 2013 roku. Punkt 5 informacji o prawie wycofania wniosku dodania uprawomocnienia się decyzji.

      Usuń
    8. Uważam, że teraz należy wytknąć błędy ZUS a nie wnioskowanie o zamieszczanie poprawnych informacji w pouczeniach.
      Należy wskazać, że;
      1.ZUS w wydawanych decyzjach nie wskazał jakie prawo przysługuje świadczeniobiorcy po otrzymaniu wydanej decyzji. Działając z pełną świadomością pobawił nas przysługującego nam prawa o którym mowa w art 116 ust 2 ustawy (punkt I pouczenia)
      2.w sytuacji posiadania prawa tylko do emerytury ustalał,że istnieje prawo do dwóch roznych świadczeń bez ich wskazania;
      3. mimo niewskazania jakichkolwiek okoliczności do czego byliśmy zobowiązani (punt. VIII pouczenia) organ zawieszał prawo do emerytury.
      Ze względu na nieistnienie okoliczności, o których mowa w pkt. VII pouczenia, wskazanie ich
      nie mogło zaistnieć.
      Takie postępowanie organu jest dowodem zamierzone stawanie ponad prawem dlatego nie moze być akceptowalne. Domagam się wiec na przywrócenie mi prawa o którym mowa w art. 116 ust 2 ustawy a którego to prawa zostałam przez ZUS pozbawiona.

      Usuń
    9. Uzupełniam swoją wypowiedź godz.17.41: mój oryginalny druk ma stopkę "skład:poligrafia ZUS/W-wa; zam. Nr 1484/12 i druk:ZUS Wydz. Orod. Poligr. w Słupsku ...Zam. Nr 115/14 wniosek obowiązywał w latach 2013/14. Pozdrawiam. Szczególne walentynkowe pozdrowienia dla Pani Joli j
      ,jestem pełna podziwu dla Pani determinacji w pomaganiu innym i poświęcaniu swojego emeryckiego wolnego czasu. Szacun jak mówią młodzi.

      Usuń
    10. ZUS Rp-1E

      https://rf.gov.pl/files/wzory_64.pdf

      Usuń
  29. Sprawa podana w komentarzu z 10:52 znalazła swój finał w Sądzie Najwyższym, który wydał postanowienie o odmowie przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej emerytki, bez obciążania jej kosztami zastępstwa procesowego na rzecz ZUS.

    Chociaż wniosek dotyczył innej sprawy, ale może ta informacja się przyda w dyskusji o możliwości wycofania wniosku o EP Pań z rocznika 1953?

    Uzasadnienie tego postanowienia SN w sprawie III UK 82/18:

    http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia3/III%20UK%2082-18.pdf

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam ,wczoraj otrzymałam negatywną decyzję z ZUS tzn.że nie należy mi się żadne wyrównanie,bo i tak jak przeliczyli to jest mniej/?/.Na końcu decyzji jest klauzula,że mogę składać wniosek o przeliczenie w trybie art.108.Ja nadal pracuję/1/2 etatu/.Czy taki wniosek opłaca się składać,czy nie pogorszę i tak lichej emerytury.Proszę pomóżcie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O czym mówi Art 108? Ja też dostałam decyzję odmowną ep niższa' pracuję nadal' przeliczałam emeryturę'chyba w moim przypadku już nic nie mogę zrobić

      Usuń
    2. Uwaga! Proszę sprawdzić, czy panie pozostające nadal na emeryturze wcześniejszej ("na starych zasadach") jako wyższej mogą przeliczyć emeryturę na podstawie art. 110 ustawy emerytalnej. W nowym rządowym projekcie ustawy nowelizującej m.in. ustawę o emeryturach i rentach z FUS proponuje się likwidację tego art. 110!

      Art. 110:
      https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/emerytury-i-renty-z-funduszu-ubezpieczen-spolecznych-16832385/art-110

      Usuń
    3. Do 9,50
      O co chodzi - tu wyjaśnienie. Dotyczy nie tylko emerytur górniczych i wyjaśnia, skąd biorą się wysokie emerytury na starych zasadach.
      https://emeryturagornicza.pl/przeliczenie-emerytury-gorniczej/

      Usuń
    4. "Możemy także przeliczyć Twoje świadczenie, jeśli po jego przyznaniu nadal pracujesz i osiągasz wynagrodzenie, które będzie miało wpływ na wysokość podstawy wymiaru Twojej emerytury lub renty.

      Jeśli podstawę wymiaru ustaliliśmy Ci z okresu krótszego niż 10 kolejnych lat kalendarzowych, to możemy przeliczyć podstawę wymiaru od korzystniejszych zarobków.

      Możesz zgłosić wniosek o przeliczenie podstawy wymiaru od zarobków:

      z tej samej liczby lat kalendarzowych i z tego samego okresu, jaki wskazałeś do ustalenia poprzedniej podstawy wymiaru;
      z dowolnie wybranych 20 lat kalendarzowych, w których podlegałeś ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom społecznym;
      z 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych z ostatnich 20 lat kalendarzowych, poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłosiłeś wniosek o emeryturę albo o przeliczenie podstawy jej wymiaru.
      Do wniosku o przeliczenie podstawy wymiaru świadczenia możesz wskazać zarobki, które przypadają w części lub w całości w latach po przyznaniu Twojej emerytury lub renty. Na tej podstawie ponownie obliczymy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru i – jeśli będzie wyższy niż dotychczasowy – podwyższymy Twoją emeryturę lub rentę.

      Jeśli z zarobków, które osiągnąłeś po przyznaniu świadczenia, obliczymy wyższy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru, to będziemy mogli także przyjąć do przeliczenia nową kwotę bazową, która obowiązywała w dniu, w którym złożyłeś wniosek o przeliczenie swojej emerytury lub renty.

      Nie musisz udowodnić wyższego wskaźnika podstawy wymiaru, jeśli Twoje świadczenie było cały czas zawieszone, bo osiągałeś przychód wyższy niż 130% przeciętnego wynagrodzenia, lub jeśli twoja emerytura była zawieszona, bo nie rozwiązałeś stosunku pracy. W takim przypadku również przeliczymy Twoje świadczenie. Przyjmiemy nowy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru i nową kwotę bazową, która będzie obowiązywała w dniu, w którym złożysz wniosek o przeliczenie.

      W przypadku, gdy do przeliczenia wskażesz zarobki, które w całości przypadają po przyznaniu Twojej emerytury lub renty, to do przeliczenia świadczenia przyjmiemy nową kwotę bazową, nawet jeśli wskaźnik wyliczony z tych zarobków nie będzie wyższy od tego, który miałeś obliczony dotychczas. Jednak musi on być wyższy niż 130% przeciętnego wynagrodzenia.

      Ważne! Do wniosku o przeliczenie dołącz dokumenty, których wcześniej nie złożyłeś, a które są konieczne do ponownego obliczenia wysokości emerytury lub renty (np. zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach – druk Rp 7, legitymację ubezpieczeniową, świadectwo pracy lub zaświadczenie płatnika składek, potwierdzające przebyte okresy ubezpieczenia itd.)."

      https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/przeliczanie-emerytur-i-rent

      Usuń
    5. 9:50;
      Wystarczyło, że wskaźnik WPW był wyższy o 0,01 i emerytura byla przeliczana z nową kwotą bazową. Opłaca się poszukać danych prowadzacych do takiego zwiększenia.

      Usuń
    6. 12:32
      Masz rację, warto sprawdzić, bo możliwość przeliczenia z nowa kwota bazową to są prawdziwe kokosy! Sądząc z bezradności prawnej, którą można zauważyć na tym blogu, może się okazać, że niektóre osoby nie zdają sobie sprawy, że taka możliwość przeliczenia może ich dotyczyć ;)

      Usuń
    7. Tak jest. Emerytura przeliczana z nową kwotą bazową daje konkretne i wcale niemałe zyski. Można to robić nie tylko jeden raz.

      Usuń
    8. Trzeba się pospieszyć, bo niebawem taka możliwość przeliczania emerytur się skończy.
      Od 1 kwietnia br. ma wejść w życie nowelizacja ustawy emerytalnej, która uniemożliwi korzystne przeliczenia emerytur ze "starego systemu".
      "Osoby, których świadczenie naliczano według zarobków i stażu, ale po przejściu na emeryturę lub rentę nadal pracują, utracą prawo do podwyższenia świadczenia poprzez przeliczenie podstawy jego wymiaru. Nie będzie też można wydłużyć stażu okresami nieskładkowymi. Ponadto emeryturę będzie można przeliczać raz na rok, a nie jak obecnie - co kwartał."
      Emeryci ze "starego systemu" stracą możliwości obliczania emerytury przy zastosowaniu nowej, obowiązującej w momencie złożenia wniosku, kwoty bazowej.
      Rząd chce ujednolicić zasady przeliczania emerytur w starym i nowym systemie "poprzez wprowadzenie równego traktowania w tym zakresie obu grup pracujących emerytów i nie stawiając żadnej z tych grup w sytuacji uprzywilejowanej, jak to ma miejsce obecnie."
      https://www.prawo.pl/kadry/jakie-zmiany-w-przeliczaniu-emerytur-i-rent-przygotowal-rzad-i,506389.html

      Usuń
  31. Zaklinanie rzeczywistości dlaczego koniecznie musicie zyskać. Jeśli z obliczeń wychodzi że ep jest niższa od wcześniejszej tzn że jest niższa i wyrównania nie będzie. Nie każdy musi zyskać.

    OdpowiedzUsuń
  32. Mam znajoma która pomimo że jest pierwszakiem i nadal pracuje nic nie zyskuje. Ma dużo lat pracy ale bardzo dużo korzystała ze zwolnień, 9 lat była na urlopach wychowawczych i jeszcze urlop bezpłatny. Jej emerytura wcze#niejsza jest nadal wyższa od ep.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy przeanalizować swój kapitał początkowy krok po kroku, urlopy wychowawcze itd. powodują że jest on bardzo niski i po waloryzacji do dnia złożenia wniosku o EP będzie nadal niski.Zatem wcześniejsza emerytura będzie korzystniejsza. Usiądźcie sobie ze znajomymi przy kawie i porównajcie każdy czynnik wpływający na wysokość kapitału początkowego i zgromadzonych składek i będziecie wiedziały dlaczego to i tamto.

      Usuń
    2. To prawda, ta grupa też nie jest jednorodna. Jednak w większości, po waloryzacji stanu konta przez 7-8 lat pierwszaki korzystają, nawet, jeśli nie pracowały na wcześniejszej emeryturze. Nic się na to nie poradzi, ponieważ umożliwił to wyrok TK. Jeśli ktoś z tej grupy złożył wniosek dopiero po wyroku TK, a realnie do 11 stycznia 2021, to skorzystał, pomimo tego, że nie wnosił składek na ZUS, albo wnosił je w niewielkim stopniu. Ogromnie zyskały osoby z tej grupy, które pomimo pobierania wcześniejszej emerytury kontynuowały zatrudnienie i systematycznie powiększały stan swojego konta emerytalnego.

      Usuń
    3. Dodam do powyższego, że praca pracy nierówna. Niektóre osoby pracują nadal, ale tylko na część etatu, albo na umowy-zlecenia, od których nie płaci się składek na FUS.
      Ma rację anonimowy z 11:00, że należy przeanalizować sytuację każdej osoby, żeby zorientować się, czy ma podstawy do podwyżki świadczenia, czy ich nie ma.

      Usuń
    4. Emeryt płaci składki zus i na umowie zleceniu.Ja pracuję cały czas na pełnym etacie.po przeliczeniu nic nie uzyskałem.tylko ok 40 zł brutto wyrównanie.porównano mi emeryturę kapitałową bez podwyższania do emrytury wcześniejszej z przeliczaniem stażu. Nawet teraz gdybym przeliczyła emeryturę kapitałową z uzbieranymi składkami i urlopem wychowawczym to ew. będzie korzystniejsza. Takie chore przeliczenia.teraz to chcą zmienić.powód emerytura stażowe jest korzystniejsze.emeryt za dużo dostaje !!!

      Usuń
  33. Nieprzedawniona. Po obecnym rozliczeniu ZUS będę się odwoływać do SO poprzez ZUS. W 2008r przyznana EW. Jednak wyjaśnienia składek płatnika trwały i DECYZJE OSTATECZNĄ wydano mi na dzień 29.01.15r
    Która datę wydania decyzji wpisywać jako datę EP w odwołaniu? Proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  34. Dodam jeszcze, że przez 8 lat dopracowywałam i odprowadzałam składki. I niestety rozliczenie wyszło na 0.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od 2015 waloryzowane już były tylko same składki. Widocznie przeliczenia "stażowe", których pani prawdopodobnie dokonywała co kwartał dawały taką podwyżkę emerytury wcześniejszej, że ciągle była bardziej korzystna od "kapitałowej" po doliczeniu zwaloryzowanych składek.

      Usuń
    2. dziękuję za odp. Ale gdzie tu jest sprawiedliwość? Dopracowywałam na niskiej emeryturze by ją zwiększyć, jak to było zawsze.
      Trudno się z tym pogodzić. Dlatego jedyna szansa walczyć o nasze dalej. Nie wiem czy dobrze napiszę odwołanie od decyzji. Nigdy nie miałam do czynienia z sądem. Wydana decyzja EW w 04.2013. A z uwagi na wyjaśnienia składek pracodawcy jest wydana DECYZJA OSTATECZNA W 01.2015. Czy to w odwołaniu jest ważne? Którą datą się kierować? Jak tu sprawdzić rozliczenia ZUS? Czy któraś z pań się wypowie? Pozdrawiam

      Usuń
  35. Do 16:27
    Wszystko zależy od tego, co chcesz zaskarżyć, czyli od czego się odwołujesz. Decyzja z 2015 r. zmieniła decyzję z 2013 r. i jeżeli skorygowała ona tylko problem składek uwzględnionych w decyzji w 2013 r., to teraz ona jest decyzja prawomocną do wniosku złożonego w 2013 r.Ale nikt tak naprawdę nie zna twojej sprawy. Od każdej z nich możesz się odwołać, a załączyć do akt musisz obie te decyzje. Ale niestety, obie te decyzje, zarówno z 2013 r, jak i z 2015 r. uległy przedawnieniu (5 lat), chyba, że wykażesz że jest to błąd organu rentowego, bez popełnienia którego Twoja e. p. byłaby wyższa. Odwołać musisz się od ostatniej decyzji otrzymanej prawdopodobnie w 2021 r., a do akt dołączasz wszystkie poprzednie decyzje.

    OdpowiedzUsuń
  36. Do 16.27
    Skoro jesteś nieprzedawniona, to po wyroku TK powinna zostać uchylona decyzja z 2015 r. i powinna być wydana nowa decyzja, która uwzględniała ten wyrok. Jeżeli nie odwołałaś się od niej do sądu, to decyzja ta stała się prawomocna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwoływałam się do SO w marcu 2015r. W kwietniu oddalili moje odwołanie. W kwietniu 2019r wniosłam skargę o wznowienie postępowania do ZUS-oddalono ponieważ ORGANEM WŁAŚCIWYM JEST Sąd powszechny. W czerwcu wniosłam skargę do SO o wznowienie postępowania.W maju i wrześniu sprawa się nie odbyła z uwagi na covid 19. Więc Decyzja nie stała się prawomocna. Czy dobrze myślę?

      Usuń
    2. Z tego co piszesz nie masz jeszcze wznowionego postępowania, a co za tym idzie nie masz jeszcze ustanowionej emerytury powszechnej bez odliczeń wcześniej pobranych emerytur. W takim razie od jakiej decyzji chcesz się odwoływać?

      Usuń
  37. Z tego komunikatu ZUS wynika, że bardzo dużo osób nie dostało wyrównania, co oznacza, że ich emerytura powszechna bez pomniejszenia o wcześniej pobrane świadczenia okazała się i tak niższa od emerytury wcześniejszej.

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/8094239,blisko-70-tys-osob-z-rocznika-1953-z-wyrownaniem-emerytury.html

    OdpowiedzUsuń
  38. Na wiadomości podawane w gazetach należy brać duża poprawkę, a przede wszystkim uznać za propagandę rządu, który w ten sposób manipuluje opinią publiczna. Może nie wszyscy zdają sobie sprawę, że tak naprawdę wolnych mediów w naszym kraju nie ma i wszystko podlega cenzurze. A prawdziwe fakty może udostępnić jedynie ZUS lub MRiPS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta wiadomość została oparta na komunikacie ZUS dla Polskiej Agencji Prasowej.

      A na stronie internetowej ZUS można przeczytać:
      https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/swiadczenie-emeryta-z-rocznika-1953-r_-wzrosnie-srednio-o-prawie-260-zl/3832016

      Usuń
  39. jestem przedawniona o emeryture powszechna skladalam 2014. pyytanie: dlaczego kwota emerytury z 2014 zostala zwaloryzowana od 2019? wtedy zlozylam o ponowne przeliczenie emerytury. wyszlo mi 15 zl wieksza emerytura a zwrot dostalam od 2019 do 2021. moje pytanie: gdzie jest waloryzacja mojej emerytury przez te 5 lat 2014-2019? czy dlatego ze jestem przedawniona? zus nic nie wyjasnil. czy odwolywac sie od decyzji? czy wszystkie przedawnione tak liczna? dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należałoby zadać te pytania w ZUS.

      Usuń
  40. zus naposal ze liczyl emeryture od 2014 a nastepnie pisze ze podejmuje wyplate tej emerytury od 01.01.2019 i waloryzacja od 2019 nierozumiem tego dlaczego

    OdpowiedzUsuń
  41. Przykre jest to ,że wypowiadają się ludzie, którzy nie znają aktualnych przepisów prawnych. Od pracy na umowę zlecenie odprowadza się składki na FUS! Pracowałam na taką umowę zlecenie na czas nieokreślony po przejściu na wcześniejszą emeryturę, pracodawca odprowadzał całkiem niemałe składki do ZUS bo zarabiałam dość dużo. Przeliczenie emerytury jest niekorzystne bo przedawnionym zrewaloryzowano kapitał początkowy do 2013r.i zastosowano podzielnik 253 miesiące dożycia a innym waloryzowano do 2019 lub 2020 r. i dzielono przez 209 lub mniej miesięcy dożycia. Tu matematyka wskazuje wynik tych przeliczeń. A przecież w chwili ogłoszenia wyroku TK wszystkie miałyśmy taki sam okres dożycia. Takie podzielenie rocznika 1953 odczuwamy jako niesprawiedliwe ale jest to niestety zgodne z ustawą naprawczą uchwaloną przez Sejm i podpisaną przez Prezydenta Dudę 2 dni przed wyborami sejmowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy wie Pani może, czy od wszystkich umów-zleceń emerytów są odprowadzane składki na ZUS, czy tylko od zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia? Gdyby tak było, to mogłoby znaczyć, że takie składki gromadzone po przejściu na emeryturę powszechną nie zwiększałyby jakoś specjalnie stanu konta emerytalnego i w konsekwencji emerytura wcześniejsza byłaby nadal wyższa.

      Usuń
    2. Jak ktoś myśli o przyszłej emeryturze ,to nic nie stoi na przeszkodzie,aby wszstkie umowy zlecenia były ze składkami na ZUS.

      Usuń
    3. Oczywiście składki w pierwszym zakładzie odprowadzane są za całość wynagrodzenia dopiero uż w drugiej firmie o ile przychód będzie co najmniej najniższe wynagrodzenie składki są dobrowolne.zdrowotna i podatek obowiązkowo od całych przychodów

      Usuń
  42. Chyba przy dorabianiu na emeryturze "na starych zasadach", takich jak emerytura wcześniejsza, bardziej się opłacało nie odprowadzać składek na ZUS, gdy tylko było to dopuszczalne, bo i tak kwartalne przeliczanie dotyczyło stażu, a nie wysokości składek? Czy mogło tak być?

    OdpowiedzUsuń
  43. Dzisiaj wiem, że lepiej dorabiać na emeryturze tak, żeby nie płacić żadnych składek, podatku i odkładać pieniądze. Mogłam tak zrobić ale naiwnie myślałam, że będę miała dużo wyższą emeryturę bo pracowałam legalnie do 65 roku życia. Tymczasem emerytura wcześniejsza jest nadal wyższa od powszechnej z doliczeniami stażu pracy, bo nie wycofałam wniosku o przeliczenie emerytury w 2013r. Powinnam dokształcać się w przepisach ZUS i wiedzieć, że należy wniosek wycofać bo może kiedyś przyczynić do niekorzystnego ustalenia wysokości emerytury. Niestety ZUS o tym nie informował. Zastanawiające jest to, że moja emerytura po 35 latach pracy jest wyższa od tej po 40 latach. Ważniejsze są zmienne przepisy, ustawy od wysokości konta emerytalnego i stażu pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety,ale brak waloryzacji kapitału do 2019r mimo pani aktywności zawodowej do 65 roku życia, nie czyni e.powszechnej większej.Jeden rok dodatkowej waloryzacji kapitału,daje o wiele większa kwotę niż 1 rok dodatkowej pracy.Gdyby pani miała waloryzację kapitału do 2019r,to na 100 % e.powszechna byłaby znacznie wyższa. Jacy ustawodawcy takie przepisy.

      Usuń
  44. EW 2008r. EP 2013r wniosku nie wycofałam. Jestem nieprzedawniona.
    Odwoływałam się w 2015 r(bo wtedy miałam decyzję ostateczną o EP- były wyjaśnienia składek od pracodawcy). Więc odwoływałam się od "niekonstytucyjnie" odliczanych środków wypłaconych na EW przy liczeniu EP. Oddalono moje odwołanie. Nie było jeszcze wyroku TK
    Dwie sprawy w sądzie (o wzruszenie decyzji przyznania EP) się nie
    odbyły. W maju odwołane z powodu covid, a we wrześniu przed nową ostatnią ustawą o emeryturach i rentach z FUS.
    12.01.2021 otrzymałam pismo z ZUS, iż EW dalej wyższa niż EP.

    Więc EP zawieszona. Dopracowywałam do emerytury 8 lat na 1/4 etatu by powiększyć EP , jak to zawsze było.
    Teraz chcę pisać odwołanie. Niestety termin mija najdalej 17.01, bo
    stempel pocztowy pisma jest z dnia 18 stycznia (choć ja je otrzymałam
    21.01) .W ZUS powiedziano, że liczą 5 dni od daty wystawienia
    (12.01.2021).
    Czy ja powinnam się odwoływać do ZUS (ale on przecież
    inaczej mi nie przeliczy) czy jednak do S O.
    I wtedy znów pisać o
    “wzruszenie decyzji o EP” Nadmienię, iż ZUS miesiące dożycia liczył
    mi różnie:
    02.06.15 r - 254,5
    06.04.17 r -224,5
    27.02.20 r znów254,5


    Co powinnam ująć w OBECNYM ODWOŁANIU ??? Czy jedno i drugie do SO? Czy

    ostatnie rozliczenie do ZUS? Bardzo proszę o pokierowanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale jak to było dopracowywałaś do emerytury na 1/4 etatu, pobierając jednocześnie emeryturę wcześniejszą. 1/4 to niewiele składek z tego było odprowadzane. Więc z czego niby miałabyś zyskać. Nie rozumiem o co wam chodzi. Są osoby które z różnych powodów nie pracowały na cały etat i nie odprowadzały składek pobierały emeryturę wcześniejszą a teraz chcą jakichś cudownych przeliczeń. Nawet niektórym pierwszakom ep wychodzi niższa niż wcześniejsza i nic nie zyskują.

      Usuń
    2. Od kiedy to emerytura maleje. Wcześniejsza emerytura zawsze była w wysokości 80% EP. Obecnie dopracowuje się na EW odprowadzając składki,a i tak EP mniejsza od EW. Gdzie tylko uda im się zabrać to ujmują. Po co było dopracowywać i odprowadzać składki?
      Próbujmy walczyć o równe i sprawiedliwe traktowanie.

      Usuń
    3. Do 23:44
      Jeśli ktoś pracował na wcześniejszej, to chyba ją przeliczał co kwartał dodając staż i zyskiwał, nawet niewiele zarabiając.

      Usuń
    4. Pracowałam na wcześniejszej przeliczając co kwartał oraz kilka razy według nowej kwoty bazowej. Ep nawet bez odejmowania pobranych emerytur wychodziła mi niższa.

      Usuń
    5. Jeśli kilka razy przeliczałaś emeryturę według nowej kwoty bazowej (szczęściara!!! :) ), to nic dziwnego, że powszechna wychodziła niższa.

      Usuń
  45. Miłe Panie, Sąd zawiesił w lipcu 2020 postępowanie z mocy prawa po wejsciu w życie ustawy naprawczej. Dziś otrzymałam decyzję z ZUS o cyt. " ustaleniu emerytury w ostatecznej wysokości" Decyzja ta w całości zaspokaja moje roszczenia względem ZUS. Moje pytanie: czy powinnam informować Sąd o tym fakcie, czy bez tej informacji Sąd sam umorzy postępowanie. A co z kosztami? Będą moje czy ZUSu?
    Pozdrawiam i życzę wytrwałości. Czasem się opłaca!!

    OdpowiedzUsuń
  46. Przedawniona,też decyzja zaspokaja moje żądania.Nie liczę na to, że zostanę pierwszakiem.Też sprawa w SO zawieszona.Nie odwołuje się więc sąd sam umorzy sprawę, tym bardziej nie będzie żadnych kosztów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 18.37
      W jakim sensie decyzja zaspokaja twoje żądania?
      Jak cię obliczyli? Czy jako pierwszaka? Napisz coś wiecej.

      Usuń
    2. Już w 2013 r wiedziałam,że powszechna mam wyższą bez odliczeń.Jako przedawniona po wyroku TK złożyłam do sądu pracy o przeliczenie emerytury z art.114 ale miałam dwa razy zawieszana sprawę.Teraz 12 stycznia 2021r otrzymałam prawidłowo wyliczona decyzję 135 zł podwyżki plus wyrównanie za 8 lat.Nie odwołuje się.Choć czytam na Facebooku gro pań dalej odwołuje się i walczy o waloryzację kapitału i obecne wskaźniki do życia.

      Usuń
    3. Czyli zadna rewelacja.Tak trzymaj.

      Usuń
    4. Uczciwym rozwiązaniem byłaby wypłata odsetek ustawowych od wyrównania.

      Usuń
    5. to jak to jest ze ja jestem przedawniona i nic biedostalam minmo ze w 2013 roku emerytura bez odliczen wyszlaby mi okolo 220zl wyzsza a teraz obliczyli mi ja od 2019 roku a 6 lat om zniknelo...i wyszla mi 15 wyzsza i wyrownanie od 2019

      Usuń
    6. do przedawnionej z 22:13
      powinnaś to pytanie zadać w ZUS.

      Usuń
  47. Do anonimowy 15 luty godz. 15:14
    Anonimowy któregoś z postów wytłumaczył jak liczyć dni od otrzymania decyzji ZUS. 12 mieliśmy wydaną ja wszyscy. ZUS wysyłał później. Moja miała datę 12. Data stempla na kopercie 21 stycznia. Otrzymałam ją 27 stycznia. Mimo ze ZUS mam dwie ulice dalej. Liczę więc od 27. Mam zamiar w tym tygodniu iść osobiście i złożyć stosowne pismo o wyjaśnienie i pełne przedstawienie wyliczenia emerytury. Otrzymałam tzw suchą. Tylko podstawa obliczenia. Nawet nie ma lat dozycia i że wcześniejsza korzystniejsza. Masz więc 30 dni, niezależnie czy to sąd czy ZUS. 5 dni to bzdura o której piszesz ze cie tak poinformowano. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisałam wcześniej również o otrzymanej podobnie jak Pani "sucha decyzję". Decyzja wystawiona 12.01, ja otrzymałam decyzję 14.01. i tego samego dnia wysłałam pismo do ZUS z prośbą o dosłanie wyjaśnienia czyli wyliczenia krok po kroku. Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie otrzymałam ale zaskarżyła do sądu te decyzję że jest nieczytelna i niezrozumiała. We wcześniejszych komentarzach jedna z Pan tak doradziła. Zobaczę czy ZUS zmieni sam decyzję czy skieruje sprawę do Sądu. Pozdrawiam Grażyna

      Usuń
  48. czemu jedne przedawnione dostaly wyriwnanie od 2013 2014 a inne od 2019 jak naoosac takie pismo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy kiedy złożyły wniosek o emeryturę powszechna

      Usuń
  49. Samo porównywanie e.wcześniejszej do e.powszechnej powinno odbywać się w dniu nabycia do niej praw /60 lat/. Nie występuje wówczas "chodowanie kapitału" na dzień złożenia wniosku. Nie ma spóźnionych ,przedawnionych i pierwszaków.Przy pobieraniu e.wcześniejszej i braku aktywności zawodowej po ukończeniu 60 lat niedopuszczalna powinna być dalsza waloryzacja kapitału i składek mimo złożenia wniosku w dowolnym czasie.Choć wyrok TK został wydany z bardzo dużym opóźnieniem,to odnosi się, tylko do utraconych korzyści materialnych na dzień nabycia praw do emerytury w wieku powszechnym wobec zastosowania art.25 ust.1b.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emerytura wcześniejsza była obliczana z art.53 FUS, natomiast powszechna na podstawie art.26 FUS.

      Usuń
    2. Do 6:46. Proszę o podanie podstawy prawej.

      Usuń
    3. Jaki jest sens wielokrotnego rozpisywania się o tym, jak powinny być obliczane emerytury osobom urodzonym w 1953 r., po wyroku TK, zwłaszcza „pierwszakom”. Zostały już policzone i wypłacone. Nikt nie będzie odbierał Im emerytur, czy odliczał już pobranych. Nie będą też na nowo obliczane.
      Trzeba się ciszyć, że chociaż niektórzy emeryci czują się usatysfakcjonowani. Nie ma im czego zazdrościć. Tym bardziej, że w zdecydowanej większości były to bardzo niskie emerytury. Nieliczni otrzymali podwyżki wysokie (ok. 2000 zł) i to od 2019 r.
      Wiadomo, wszyscy powinniśmy mieć wyższe, wypracowane przecież świadczenia. Czujemy się pokrzywdzeni, niesprawiedliwie potraktowani. I pozostaje nam tylko dalsza walka, nikt dobrowolnie nie poprawi naszych emerytur, nie zmieni sposobu ich obliczenia.
      W przypadku emerytów, wobec których zastosowano przepis art. 25 ust. 1b, wszyscy powinni być potraktowani jednakowo, niezależnie od roku urodzenia.
      Jeżeli złe prawo emerytalne skrzywdziło kogokolwiek (nie dociekając powodów żle stanowionego prawa), to powinny te krzywdy być naprawione. Smutne jest to, że do naprawy prawa trzeba orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, chociaż wszyscy widzieli, że stosowane są przepisy niesprawiedliwe. Mało tego, trzeba było i trzeba nadal walczyć w sądach o sprawiedliwość. Czy to się kiedyś skończy?

      Usuń
  50. Jestem nieprzedawniona. Czy mogę mieć różne m-ce dożycia?
    06.03.2015 - 239,5
    02.04.2015 - 254,5
    06.04.2017r - 224,5
    20.02/2020r - 254,5
    CZy któraś z pań się w tym orientuje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są dane GUS, a prognoza np. za rok 2020 jest taka , że ze względu na pandemię wysokość dożycia będzie niższa niż wcześniejsze. Nic tylko wybierać się na emeryturę w tym roku.

      Usuń
  51. Na Jotowni podano odpowiedź wiceministra Szweda na interpelację nr 19340, który wyjaśnia przyczyny zróżnicowania wysokości emerytur powszechnych rocznika 1953 wyliczonych na podstawie ustawy naprawczej.

    http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BY9K9T&view=6

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. emerytura powszechna liczona parametrami na dzień złożenia wniosku, tyle w odpowiedzi pana ministra

      Usuń
    2. I jeszcze bzdury w akapicie "...Emerytury wcześniejsze były ustalone na zasadach wynikających ze starego systemu emerytalnego, uwzględniającego m.in. część socjalną w świadczeniu emerytalnym, ustalenie podstawy wymiaru emerytury jedynie z wybranych lat oraz okresy nieskładkowe, które miały wpływ na wysokość ustalonego świadczenia. Emerytury powszechne są ustalone w oparciu o formułę wynikającą z nowego systemu emerytalnego, co oznacza ścisły ich związek z kwotą składek na ubezpieczenie emerytalne w okresie całej aktywności zawodowej (z uwzględnieniem kapitału początkowego)..."

      Usuń
    3. A czy to jest prawda:

      "Nowy system emerytalny premiuje osoby o dłuższym stażu ubezpieczeniowym, a tym samym świadczenia osób, które wcześniej zakończyły aktywność zawodową, mogą być niższe."

      Usuń
    4. Do 13.38
      Staz nie premiuje, tylko kwota zapisu skladek I kapitalu poczatkowego. Skladek moze byc max. Ok. 2600zl/mc. Zatem 20 lat po 2600zl/mc da wiecej niz 40 lat po 1000zl/mc. To jest oczywiste, zatem Szwed epatuje bezsensownie stazem,liczac na indolencje czytajacego

      Usuń
    5. Do 15:19
      a może należałoby też porównać różne emerytury ("stara" versus "nowa") tej samej osoby, tzn. która będzie wyższa przy składce 1000 zł na miesiąc przez 40 lat. Albo, dla tej samej osoby - która będzie wyższa przy składce 2600 zł przez 20 lat, "stara" czy "nowa"?

      Usuń
    6. Ale po co?

      Usuń
    7. Argumenty, które znalazły się w odpowiedzi wiceministra Szweda będą przytaczane przez ZUS w sprawach sądowych po odwołaniach od decyzji wydanych przez ZUS na podstawie ustawy naprawczej. Dlatego warto je uważnie przeczytać.
      Widać, że ZUS (i ministerstwo) spodziewa się do kolejnej fali spraw sądowych.

      Usuń
  52. Nieprawda, nie jest to cala prawda Pani Jolu. Wiele osób z 35 letnim stażem ma więcej niż ciągle pracujący.

    OdpowiedzUsuń
  53. Tylko Trybunał Konstytucyjny może orzec czy emerytury r 53 były sprawiedliwie przeliczone żaden ZUS czy sądy tego nie zmieniaTrzeba naciskać aby 50 posłów czy senatorów wystąpili z pytaniem do TK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram, i mam nadzieję,że jednak pierwszakom ponownie przeliczą te emerytury, ale co wzięły i wezmą to ich. odliczając emerytury pobrane po osiągnięciu wieku emerytalnego. Min. Szwed swoją odpowiedzią na interpelację 19340; "Zróżnicowanie to wynika jedynie z terminu, w którym osoba zainteresowana wystąpiła z wnioskiem po raz pierwszy, jednakże same zasady ustalenia podstawy obliczenia emerytury są jednolite na gruncie prawnym" potwierdził tylko,że oszukał emerytki wcześniejsze ur. w latach 1949-1952. Parametry to waloryzacja składek i kapitału oraz lata dożycia, jakie obowiązują w dacie złożenia wniosku z Art.129 o przyznanie wypłaty tej emerytury, a zasady ustalania wysokości emerytury to prawo podmiotowe nabyte z dniem nabycia prawa do tej emerytury. Każdy wcześniejszy emeryt ma przyznane prawo do tej emerytury decyzją w wcześniejszym wieku emerytalnym (ekspektatywę), ale prawo do niej nabywa dopiero po spełnieniu warunku, jakim jest osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego. Dlatego składany wniosek nie jest wnioskiem o przeliczenie emerytury, ani też o przyznanie prawa do emerytury, tylko wnioskiem o ponowne ustalenie prawa do emerytury na innej podstawie prawnej i wypłatę tego świadczenia.

      Usuń
    2. 17:26
      a ty nadal o problemie roczników 1949-52 ;)

      Usuń
    3. Trybunał Konstytucyjny nie orzeka, czy przeliczenie jest sprawiedliwe,czy nie, bo to nie należy do jego zakresu kompetencji. Orzeka tylko i wyłącznie w zakresie zgodności badanej normy prawnej z Konstytucją w stosunku do podmiotu, którego sprawa jest rozstrzygana. Dwie trzecie spraw, które trafiają do TK jest umarzanych własnie ze względu na nie spełnienie tego kryterium. Jest ustawa o trybunale konstytucyjnym proszę poczytać jakie przesłanki musi spełnić skarga czy pytanie prawne do TK, żeby nie robić sobie złudnych nadziei.To, że Mec Gierdojć coś tam napisał, bo za to ma nadzieje wziąć kasę, nie znaczy, że to ma jakąkolwiek rację bytu, podobnie jak twierdzenie,że stare wnioski można wycofać. Jakoś żadnej takiej sprawy nie wygrał. I nie mówię tego żeby zniechęcić, tylko żeby spojrzeć na sprawę realnie, bo tutaj nie ma żadnych podstaw prawnych. Prawda oparta na przepisach prawa, wcześniej czy później musi się obronić, obalając oszustwo, co już widać, ale bezprawie się nie obroni bez wskazania podstawy prawnej.A na czym ma się oprzeć wnioskodawca składający pytanie do TK? Która norma prawna została naruszona i w jaki sposób naruszenie tej normy wpłynęło na naruszenie praw i wolności pań z Rocznika 1953? Występujący z takim wnioskiem do TK, musi go uzasadnić. Zaskarżenie Art.116 ust.2 ustawy o FUS ze względu na uzasadnienie jest wręcz śmieszne Brak możliwości uzyskania dodatkowych, bezpodstawnych i nienależnych korzyści materialnych z ZUS przez panie z rocz. 1953, nie może być podstawą skarżenia tego przepisu do Trybunału Konstytucyjnego, bo w równym stopniu dotyczy on wszystkich ubezpieczonych i w żaden sposób nie narusza prawa emerytek z rocz. 1953 r., a jedynie uniemożliwia im bezpodstawne uzyskanie nienależnych korzyści finansowych.

      Usuń
    4. TK jest sądem prawa, a nie sądem faktów. Ponadto TK rozpoznał sprawę związaną z zadanym pytaniem prawnym. Z tego też powodu może odmówić ponownego rozpoznania tej samej kwestii.

      Usuń
    5. Dyskusja jest bez sensu. Fakty, to są zdarzenia prawne, z których wywodzone skutki prawne. Zgodność normy prawnej z Konstytucja zawsze jest odnoszona do określonych faktów, bez tego niemożliwe byłoby wydanie jakiegokolwiek orzeczenia.Chyba miałaś na myśli stosowanie prawa.Tym właśnie TK się nie zajmuje, chyba że błędna wykładnia prawa jest na tyle utrwalona, ze wymaga ingerencji Trybunału Konstytucyjnego.

      Usuń
    6. W przypadku emerytur wcześniejszych uzyskanych po złożeniu wniosku do końca 2012 roku przeliczenie naszych emerytur powinno być w dacie nabycia praw do e.powszechnej. Parametry do przeliczenia emrytury w dacie wniosku powinny dotyczyć, tylko tych emerytur, które są uzyskiwane po raz pierwszy.Nam te parametry zastosowano przy emeryturze wcześniejszej,a póżniej powinno być już tylko przeliczenie w dacie nabycia praw. Nasza sytuacja jest szczególna ,bo my cały czas już korzystamy ze swojego kapitału,choć to nie były emerytury kapitałowe i przeliczając w.emerytury po wyroku TK parametrami z dnia złożenia wniosku 2019/2020 ZUS bardzo niesprawiedliwie potraktował rocznik 1953. Wyrok TK dotyczył pani, która swój wniosek złożyła tuż po ukończeniu 60 lat. W wyroku jest też zdanie " należy odróżnić WYSOKOŚĆ emerytury w wieku powszechnym od WYSOKOŚĆI emerytury na wniosek ". Czy art.25 ust.1b jest niezgodny tylko do obliczenia emerytury w wieku powszechnym,a późniejsze lata powinny być odliczone? Tutaj mam problem ze zrozumieniem wyroku.Cóż prawnikiem nie jestem.

      Usuń
    7. Naprawdę, nie ma co roztrząsać, czy po wejściu w życie ustawy z dnia 11.05.2012 r. powinny być odliczane pobrane emerytury, czy nie. Czy może powinny być odliczane pobrane emerytury sprzed 2013 r. Ta sprawa już jest załatwiona. Nie odlicza się żadnych pobranych emerytur tym, wobec których stosuje ZUS ustaw „naprawczą”.
      Idżmy dalej, walczmy o naprawę prawa. Walczmy o równe traktowanie wszystkich emerytów pokrzywdzonych niekonstytucyjnym przepisem.

      Usuń
  54. Ciekawi mnie jedno.Czy wasze emerytury jakkolwiek by nie były liczone nie są wyższe niż ostatnie pobory przed przejściem na emeryturę. Czy to normalne że emerytura jest wyższa od poborów na całym etacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie normalna jest emerytura na poziomie 40% zarobków. Dane z 2020 r.
      "Jeszcze sześć lat temu przeciętna nowo przyznana emerytura stanowiła 52 proc. średniego wynagrodzenia. Obecnie wynosi już tylko 42 proc. i zbliża się do poziomu granicznego uznawanego przez Międzynarodową Organizację Pracy za minimalny standard – alarmuje Instytut Emerytalny.
      W latach 2014-2020 stopa zastąpienia spadła z 52,5 proc. do 42,4 proc."
      https://www.money.pl/gospodarka/emerytury-eksperci-alarmuja-zblizamy-sie-do-niebezpiecznego-minimum-6606018850323136a.html

      Usuń
    2. Emerytur nie wylicza sie z ostatnich poborow, wiec nie badz zlosliwy/a

      Usuń
    3. Emerytur nie wylicza się z ostatnich poborow tylko według czego z jakichś danych z kosmosu. To chyba oczywiste że emerytura jest zależna od uzyskiwanych poborów a tym samym od odprowadzanych składek.

      Usuń
  55. Prawdopodobnie już od 1 kwietnia pracujący emeryci starego systemu stracą swoje dotychczasowe przywileje w przeliczaniu emerytur.
    "Osoby, których świadczenie naliczano według zarobków i stażu, ale po przejściu na emeryturę lub rentę nadal pracują, utracą prawo do podwyższenia świadczenia poprzez przeliczenie podstawy jego wymiaru. Nie będzie też można wydłużyć stażu okresami nieskładkowymi. Ponadto emeryturę będzie można przeliczać raz na rok, a nie jak obecnie - co kwartał."
    Stracą prawo do korzystania z nowej kwoty bazowej. Zgłoszony w styczniu projekt chce uchylenia art. 110 i art. 110a ustawy emerytalnej. Nowe przepisy mają wejść w życie od kwietnia. Zmiana jest zdecydowanie niekorzystna dla emerytów starego systemu.
    https://www.prawo.pl/kadry/jakie-zmiany-w-przeliczaniu-emerytur-i-rent-przygotowal-rzad-i,506389.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że ostrzegasz, ale zdaje się, że emeryci kolejny raz będą mądrzy dopiero po szkodzie.

      Usuń
    2. Zanierzam właśnie złożyć wniosek po 1 marca, z zastosowaniem nowej kwoty bazowej równej 4512,41 zł. Da to mi znaczący wzrost emerytury.

      Usuń
    3. Na jakim druku należy zgłosić do zastosowania nowej kwoty bazowej i na jakich warunkach ?

      Usuń
    4. do 13:25
      informacje znajdziesz tutaj:

      https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/emerytury_i_renty/641592,Przeliczenie-swiadczenia-z-nowa-kwota-bazowa.html

      To, co niżej dotyczy nie tylko górników i jest dobrze wyjaśnione:
      https://emeryturagornicza.pl/emerytura-gornicza/przeliczenie-emerytury-art-110/

      Usuń
    5. dziękuję za informację, niestety nie nazbieram 20 lat i znowu nic, a i to się kończy. mam wrażenie że tzw. ustawodawca myśli jak emerytowi obciąć i dać w formie łapówki , a ja wolałabym sprawiedliwą emeryturę, np. 70% średniego wynagrodzenia.wieczorem pomarzyć można.

      Usuń
  56. duda ustawe podpisal choc wiedzial ze jest niesprawiedliwa...wygral wybory i dowidzenia ..pis niczym nierozni sie od poprzednikow ..tusk okradl emerytiw ustawom ,a kaczynski niby oddal ale tylko wybranym....polska to panstwo bez konstytucjii bo niby ona jest a i tak robia jak chca..dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  57. Czy ktoś dostając teraz emeryturę skorzystał na polskim ładzie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więcej 107,- zł. ale brak decyzji ZUS.

      Usuń