Projekt
ustawy emerytalnej, przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, dzieli emerytów, zwiększa różnice w wysokości emerytur, z jednej strony rozszerza
zakres osób, wobec których będzie możliwe przeliczenie emerytury, z drugiej strony dyskryminuje różne grupy
ubezpieczonych.
Projekt
ustawy emerytalnej nie będzie procedowany w najbliższym czasie w Sejmie. Powinien
zostać poddany pod obrady komisji sejmowych, aby usunąć błędy i nanieść
poprawki, a właściwie napisać od nowa, gdyż w obecnym stanie nie spełnia
warunków wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P
20/16. Ustawa w takiej formie może okazać
się niezgodna z Konstytucją.
Kochani, na chwilę odejdźmy od projektu
ustawy emerytalnej, toczą się sprawy sądowe w pierwszej instancji, sądy różnie
orzekają, najczęściej oddalają zaskarżenia wniesione przez emerytów na decyzje
ZUS.
Wyjątkowe
decyzje, w sprawach Pań „przedawnionych” zapadają w okręgowym sądzie pracy w
Łomży, sąd przyznaje prawo do przeliczenia emerytury.
Uzasadnienie
orzeczenia łomżyńskiego sądu można
wykorzystać do napisania odwołania od wyroku sądu pierwszej instancji do sądu
apelacyjnego.
„Ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w
art. 114 ust. 1 wprowadziła instytucję swoistego wznowienia postępowania.
Instytucja ta pozwala na ponowne ustalenie wysokości świadczenia wykorzystując
przesłanki wymienione w tym przepisie, które są znacząco mniej rygorystyczne
niż określone w KPA. Przepis
art. 114 należało również zastosować przy rozpoznaniu wniosku odwołującej się.
Nie można bowiem zgodzić się z ZUS-em, że w przypadku stwierdzenia
niekonstytucyjności przepisu przez Trybunał Konstytucyjny wyłącznym skutkiem
takiego orzeczenia jest wznowienie postępowania w trybie KPA w
zw. z art. 190 ust 4 Konstytucji. Organ
rentowy, jak się wydaje, kierował się tezą z postanowienia SN z 23.08.2018 r. I
UK 355/17 nie zrozumiawszy dokładnie stanowiska Sądu Najwyższego, który
zajmował się kwestią wzruszenia prawomocnej decyzji wstrzymującej wypłatę
emerytury na skutek stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności
z Konstytucją przepisu
będącego podstawą wstrzymania wypłaty świadczenia. Wstrzymanie wypłaty
emerytury nie mieści się w katalogu spraw objętych dyspozycją art. 114 ustawy
emerytalnej, który dotyczy wyłącznie kwestii prawa do świadczenia lub jego
wysokości stwierdzonego prawomocną decyzją ZUS-u. W sprawie rozpoznawanej przez
Sąd Najwyższy skarżąca domagała się wyrównania emerytury za okres sprzed
złożenia wniosku o podjęcie wypłaty zawieszonej emerytury a nie przeliczenia
świadczenia czy przyznania prawa do świadczenia. Stanowisko Sądu Najwyższego w
cytowanym postanowieniu nie może być w żadnym razie przeszkodą w przeliczeniu
świadczenia wnioskodawczyni na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy tylko dlatego,
że wyrok Trybunału Konstytucyjnego zapadł ponad 5 lat po wydaniu wydanej z
naruszeniem prawa decyzji. Czym innym bowiem jest wznowienie postępowania na
podstawie przepisów KPA zmierzające
do uchylenia decyzji i ponownego rozpoznania sprawy a czym innym jest
przeliczenie emerytury na „nowo” na skutek ujawnienia, że jej wysokość jest
nieprawidłowa. Sąd Okręgowy w tym zakresie podziela stanowisko Sądu Najwyższego
zawarte w uchwale z 26.11.1997 r. II ZP 40/97, wydanej wprawdzie na tle ustawy z 14.12.1982 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym pracowników i ich rodzin ale
aktualnej również w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. Sąd Najwyższy
stanął na stanowisku, że błędne ustalenie wysokości świadczenia niezależnie od
przyczyn błędu zawsze daje podstawę do przeliczenia świadczenia. Warto też
zwrócić uwagę na uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 06.03.2019 r.
sygn. akt P 20/16, gdzie w części dotyczącej skutków wyroku (pkt 5
uzasadnienia) Trybunał wskazał na konieczność skorzystania z wszystkich środków
proceduralnych zmierzających do wydania nowego rozstrzygnięcia pozostawiając
znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu
następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach.
Wydanie decyzji z naruszeniem prawa, co przecież sam ZUS
stwierdził w zaskarżonej decyzji, należy zakwalifikować jako błąd organu
rentowego czyli podstawę przeliczenia świadczenia z art. 114 ust 1 pkt 6 ustawy
emerytalnej. Za taki błąd uznaje się bowiem każdą obiektywną wadliwość decyzji
(teoria tzw. obiektywnej błędności decyzji) niezależnie od tego czy jest ona skutkiem
zaniedbania, pomyłki czy też np. wadliwej legislacji- patrz wyrok SN z
04.10.2018 r. III UK 153/17.A zatem art. 114 ust. 1 pkt 6 ustawy emerytalnej
jest pełnowartościową podstawą prawną pozwalająca na merytoryczne
rozstrzygniecie o prawie strony do przeliczenia nieprawidłowo obliczonej
emerytury i to za okres 3 lat zgodnie z art. 133 ust. 1 pkt 2 ustawy
emerytalnej wobec stwierdzenia błędy organu rentowego- patrz uchwała SN z
26.11.1997 r. III ZP 40/97.
Sąd Okręgowy oczywiście nie traci
z pola widzenia, że postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych
ma charakter rozpoznawczy ale jednocześnie kontrolny. Najpierw wniosek jest
bowiem przedmiotem oceny organu rentowego a potem jego kontroli dokonuje sąd.
Postepowanie sądowe jest wtórne wobec postępowania administracyjnego, a
kontrola sądu winna korespondować z zakresem rozstrzygnięcia dokonanego w
decyzji administracyjnej. Założenia te jednak w niektórych przypadkach są
nieprzydane. Ustawodawca nie wypowiada się, jakie orzeczenie należy wydać w
sytuacji gdy wniosek jest rozstrzygnięty, decyzja prawidłowa ale nie uwzględnia
wszystkich przepisów służących do rozpatrzenia sprawy w postępowaniu przed
organem rentowym. Taka sytuacja ma miejsce w niniejszej sprawie. Zarówno organ
rentowy jak i strona są przekonani, że wniosek został rozpoznany choć decyzja
nie zawiera rozstrzygnięcia o przeliczeniu czy odmowie przeliczenia
świadczenia. Wymaganie od strony aby w takiej sytuacji składała odwołanie od
niewydania decyzji o przeliczeniu świadczenia na podstawie art. 477 (
9) § 4 KPC byłoby
nadużyciem, gdyż wnioskodawczyni jest przekonana, że jej wniosek został
załatwiony, a decyzja wydana. Nie można też tracić z pola widzenia, że
postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych jest odformalizowane.
Również odczytywanie treści decyzji organu rentowego nie powinno odbywać się w
sposób formalistyczny. Ważny jest przedmiot rozstrzygnięcia a nie jego
brzmienie. Organ rentowy jest autonomiczny w rozpoznawaniu wniosku tak jak i
sąd rozpoznający odwołanie. Zasadniczym celem postępowania sądowego jest jednak
merytoryczne rozstrzygnięcie o żądaniach strony co do których powstał spór –
tak wyrok SN z 10.05.1996 r. II URN 1/96. Funkcja kontrolna sądu ograniczona
jest wyłącznie do materialnoprawnej oceny legalności decyzji, a funkcja
rozpoznawcza jest zdeterminowana przedmiotem i zakresem decyzji, choć funkcja
ta zawiera w sobie element odrębności i niezależności od wcześniejszego
rozstrzygnięcia organu rentowego. Nie budzi zasadniczo wątpliwości, że w sprawie
z odwołania od decyzji organu rentowego treść tej decyzji wyznacza przedmiot i
zakres rozpoznania sądu, a sąd uwzględniając odwołanie zmienia decyzję i orzeka
o istocie sprawy – art. 477 (
14) § 2 KPC przy
czym przepisy nie określają sposobu zmiany decyzji, z całą pewnością jednak
istota sprawy zależy od wniosku ubezpieczonego. W pewnych wypadkach jednak sąd
może rozpoznać merytorycznie żądanie wnioskodawcy mimo, że decyzja organu
rentowego z tym żądaniem nie koresponduje. W orzecznictwie przyjmuje się, że w
przypadku rozminięcia się wniosku ubezpieczonego inicjującego postępowanie i
rozstrzygnięcia organu rentowego decydujące znaczenie należy nadać żądaniu
wnioskodawcy – tak wyrok SN z 02.10.2008 I UK 88/08, wyrok SN z 11.12.2013 r.
III UK 15/13, wyrok SA w Szczecinie z 03.07.2013 r. III AUa 330/13, wyrok SA w
Białymstoku z 0705.2013 r. III AUa 1129/12).
Jeśli żądanie ubezpieczonego wadliwie zostanie
ocenione przez organ rentowy to sąd zobowiązany jest rozważyć wszelkie podstawy
prawne mogące mieć zastosowanie w stanie faktycznym sprawy, wadliwość oceny
żądania przez organ rentowy nie może uniemożliwiać ubezpieczonemu dochodzenia
swych racji przed sądem – wyrok SN z 28.06.2016 r. I UZ 11/16. Nadto,
orzecznictwo sądowe dopuszcza możliwość uwzględniania przez sąd okoliczności
niebędących przedmiotem decyzji organu rentowego, gdy podstawa faktyczna wyroku
dotyczy okoliczności pewnych (wyrok SN z 04.07.2000 r. II UK 55/00 , z
18.04.2001 r. II UKN 335/00, wyrok z 20.05.2004 r. II UK 395/03). Wydanie w
takiej sytuacji wyroku prowadzi do swoistego skrócenia procedury i eliminuje
konieczność dodatkowych działań wnioskodawcy np. złożenia kolejnego wniosku czy
też np. odwołania na niewydanie decyzji.Kolejnym argumentem przemawiającym za
możliwością orzekania co do istoty sprawy w sytuacji gdy zaskarżona decyzja w
sposób niekompletny rozstrzyga o wniosku ubezpieczonego jest treść art. 477 14 § 3 KPC. Otóż, w sytuacji gdy organ rentowy
nie wyda decyzji i odwołanie wniesiono w związku z tym, sąd uwzględniając
odwołanie zawsze ma możliwość orzeczenia co do istoty sprawy czyli odnosi się
wyłącznie do wniosku ubezpieczonego i żądań w nim zgłoszonych bo decyzji organu
rentowego nie ma. Jasne jest, że przepisy KPC swoją regulacją obejmują oczywiste
sytuacje faktyczne czyli: wydanie decyzji przez organ rentowy (prawidłowej lub
nieprawidłowej) bądź niewydanie decyzji. Przepisy KPC nie przewidują przypadku gdy decyzja
jest wydana, ale nie w pełni koresponduje z wnioskiem złożonym w organie
rentowym. Należy to potraktować jako lukę prawną i przez analogię zastosować
regulację i z art. 477 14 § 3 KPC i 477 14 § 2 KPC. Wydaje się to być konieczne
szczególnie w sytuacji, gdy organ rentowy wydał decyzję opartą wyłącznie o
przepisy proceduralne np. KPA i nie rozstrzygnął merytorycznie
(pozytywnie czy negatywnie) o żądaniu strony, która przecież zgłosiła takie
żądanie ( tu: o przeliczenie świadczenia). Inna wykładnia prowadziłaby do
sytuacji sformułowania wobec odwołującego się wymagań, którym strona często nie
byłaby w stanie podołać wobec wysokiego stopnia ich sformalizowania.
Ubezpieczony musiałby mieć świadomość, że jego wniosek jest rozstrzygnięty
niezupełnie i po odczekaniu dwóch miesięcy wnieść odwołanie na niewydanie
decyzji, poddając się ocenie sądu, która wcale nie musiałaby być zbieżna z jego
oceną. Sąd może bowiem uznać, że decyzja jest kompletna. Wówczas ubezpieczony
może stracić prawo podważenia wydanej decyzji, z uwagi na upływ miesięcznego
terminu do wniesienia odwołania. Oczywiście ubezpieczony może złożyć dwa
odwołania, trudno jednak wyobrazić sobie u niego taką zapobiegliwość.
Konieczność złożenia odwołania od niewydania decyzji w sytuacji gdy decyzja
jest wydana a jedynie w sposób niekompletny rozstrzyga o żądaniu sformułowanym
we wniosku, byłaby nadmierną formalizacją kompletnie nie przystającą do zasad
rządzących postępowaniem w sprawach z zakresu ubezpieczeń, które przecież jest
jednak postępowaniem o niskim stopniu sformalizowania. Takie wyśrubowane wymogi
mogłyby narazić stronę na brak merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, a co za
tym idzie mogłoby dojść do naruszenia konstytucyjnego prawa do sądu. Organ
rentowy informuje bowiem wyłącznie o prawie zaskarżenia wydanej decyzji, o
innych niuansach procesowych strona nie jest informowana.
Argumentacja przedstawiona powyżej
prowadzi do konstatacji, że prawem i obowiązkiem Sądu w niniejszej sprawie jest
jej rozstrzygnięcie również z uwzględnieniem regulacji art. 114 ust 1 ustawy
emerytalnej."
Oprócz przedawnionych, których prawa do przeliczania emerytury z uwzględnieniem wyroku dotyczy ten post, jest jeszcze kwestia sposobu tego przeliczenia oraz odmowy przez ZUS wycofania wniosku z 2013/2014 - dotyczy to przedawnionych i nieprzedawnionych choć zapewne w kolejnym kroku. Czy odwoływać się od decyzji odmawiającej wycofania wniosku, jak uzasadniać? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJa bym odwoływała się od każdej niekorzystnej decyzji ZUS, chociaż trzeba liczyć się z przegraną i ciągnęłabym sprawę do sądu apelacyjnego.
UsuńJak uzasadnić? Decyzja wydana z błędem, z naruszeniem prawa, jest nieważna. Skoro decyzja nie jest brana pod uwagę, to powinna być możliwość wycofania wniosku, jest bezprzedmiotowy
UsuńMan pytanie Jola jak jest,może wiesz. Jezeli zus złożył apelację to czy ja dostanę wezwanie na rozprawę do sądu apelacyjnego,nigdy nie sądowałam się to nie wiem ,dzięki Natalia
UsuńPani Jolu mam pytanie do Pani zauważyłam że jest tu Pani jedna z wielu Pan które posiadaja duza wiedze nie tylko w prawie rentowym ale i ogólnym dlaczego jest Pani przedawniona? Pytam z czystej ciekawości Pozdrawiam
UsuńNie wiem, co odpowiedzieć na pytanie o przedawnienie. Tak się jakoś dziwnie złożyło, byłam całkowicie pochłonięta nową działalnością artystyczną, informacje o emeryturze chyba zlekceważyłam
UsuńNatalio prawdopodobnie fostaniesz tylko powiadomienie z terminem i klauzulą, że obecność nieobowiązkowa. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńMam pytanie, już kilka razy pytałam a mianowicie mój mąż poszedł na wcześniejszą emeryturę w związku praca w szkodliwych warunkach, poszedł w sierpniu 2012 r i w 2017 roku przeszedł na emeryturę powszechną w której tak samo potrącono muz kapitału wcześniej pobrane emerytury. Poszedł do ZUSu teraz zapytać się czy może przeliczyc odnośnoe potrąceń to pani w ZUSie powiedziała że tylko moga o to się starac kobiety 53. Nierozumiem dlaczego dla jednych prawo działa a dla innych nie, co teraz powinien zrobić.
OdpowiedzUsuńWyrok TK nie dotyczy pani męża. Powinien czekać na ustawę, ale tylko jeśli wejdzie w życie z poprawkami, bo obecna wersja projektu ustawy nie obejmuje męża, gdyż przeszedł na wcześniejszą emeryturę już po 6 czerwca 2012 roku.
UsuńA w którym roku mąż się urodził? Projekt ustawy obejmuje tylko ubezpieczonych urodzonych w roku 1953.
UsuńMąż urodził się w 1952
UsuńNo to obecny projekt ustawy męża nie obejmuje, bo ani nie urodził się w roku 1953, ani nie przeszedł na wcześniejszą emeryturę przed 6 czerwca 2012.
UsuńTrzeba czekać na ostateczną wersję ustawy. Za jakiś czas powinien też być wyrok Sądu Najwyższego w sprawie III UZP 5/19, o którym pisano w jotowni.
Drogie koleżanki.Skoro proces legislacyjny naszej ustawy się wydłuża mamy cas aby pisać pisma gdzie się da, może uda się nam wysłać do niezależnej redakcji aby pokazała w prawdziwym światle przedmiotowy projekt ustawy.
OdpowiedzUsuńMyślę, że jest to dobry pomysł. Trzeba działać. Trzeba mobilizowac jak najwięcej osób do działania. W obecnym krztalcie ustawa nie przyniesie nam korzyści. Chyba że względu na rozgłos w Fakt24 z tabela i pokazujący zróżnicowanie po przeliczeniach i nie sprzyjające komentarze nie podjęli dalszych działań. Kto miał zyskać to już zyskał. Zostały tylko te, które skazano na sądy. Bo ustawowo tego nie rozwiążą.
UsuńTylko na jaki adres? Czy to miało by być wspólne pismo z podpisami czy każda wysyła oddzielnie?
UsuńMoim zdaniem powinno to być wspólne pismo z podpisami
UsuńTrzeba tyłek ruszyć z miejsca i nawiedzić biura poselskie!
Usuń
Usuń"Kobiety z rocznika 1953 czekają wyższe emerytury - Gazeta Prawna".Kliknęłam w ten tytuł na stronie internetowej i otwarła mi się strona gazety gdzie można wpisywać swoje uwagi.Ja tam wpisałam nasze postulaty.
Czy jest jakaś osoba, która wypełniając druk o emeryturę powszechna lub składając podanie czytal drobnym drukiem napisane pouczenie i zwrócił uwagę na pkt 5 i dlatego wycofał wniosek. Tłumaczenie ZUS, że mogliśmy pytać jest naigrawaniem się z nas. Sugerowanie, że z naszej winy jesteśmy przedawnione jest nie na miejscu. Moim zdaniem ukrycie informacji było celowe. Umieszczenie jej na wniosku, który wypełnia się na korytarzu a nie na decyzji, która otrzymujemy do domu i spokojnie możemy przeczytać było celowe. Zamieszczenie odnośnika o sądzie też, bo wiedzą, że starzy ludzie, a takimi są emeryci, boją się sądów.
OdpowiedzUsuńJa czytałam. Zawsze wszystko czytam to co jest napisane drobnym drukiem.
UsuńDo 15:13
Usuńdlaczego wniosek o emeryturę wypełnia się w korytarzu, przecież to bardzo ważna sprawa?
Mozna wypełnić i w domu, nawet przez internet wypełnić, wydrukować i zanieść, na korytarzu to pierwsze słyszę
UsuńJa też czytałam. Należy czytać, tak jak ostrzegają w mediach, aby w bankach dokładnie czytać, a najlepiej chcieć zabrać wniosek do domu i przyjść po kilku dniach. Jeżeli bank nie wyraża zgody na zabranie wniosku np. o kredyt, do domu, to nie należy w ogóle tego podpisywać tylko wyjść i poszukać innego banku, gdzie takich praktyk nie ma.
UsuńA jak było przy składaniu wniosku o wcześniejszą emeryturę? Czy też nikt nie wiedział, że można wycofać wniosek, gdy wcześniejsza emerytura okazała się zbyt niska?
UsuńJa wypelnialam wniosek o emery przy Pani przy tzw okienku w kwietniu A ustawa w styczniu ale Pani nie raczyła mi tego powiedzieć żeby nie składać bo będą potrącenia ani ze można wycofać wniosek w ciągu miesiąca
OdpowiedzUsuńJa też wypelnialam w marcu i nic nie powiedziała.
OdpowiedzUsuńA dlaczego ZUS nie podał informacji na decyzji,że mamy 30 dni na wycofanie,tylko skierował nas do Sądu.Majac decyzje miałyśmy dużo czasu na przeczytanie.A na wniosku w Zusie to dupa kto czytał drobny druk i się zastanawiał.To jest celowa robota Zusu.
OdpowiedzUsuńPowiedz to w sądzie, to na pewno przyzna tobie rację, że celowo cię oszukano.
UsuńJestem przedawniona W 2015 kiedy dałam do przeliczenia urlop wychowawczy oczywiście nie dołączyli otrzymałam decyzję o przeliczeniu ale ale nadal powsz zawieszona W wcale nie przysłali przeliczonego kapitału dopiero w 2017 poszłam do zus spytać się co z decyzja o kapitale ale Pani z zus powiedziała ze to nie jest ważne bo mam wczesniejsza nalegalam jednak i wydrukowana mi przeliczenie kapitału z datą 2017 r
OdpowiedzUsuńNikt nie czytał ,przynajmniej większość . Nawet do głowy nie przyszło, że mogą tak postąpić z decyzją o em. powszechnej. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWłaśnie otrzymałam z Sądu Okręgowego odpowiedz,na moje odwołanie do Sądu poprzez ZUS na odmowną decyzję uwzględniającą wyrok TK.Sąd w załączeniu załączył odpis odpowiedzi ZUSna moje odwolanie i prosi o zajęcie stanowiska w ciągu 7 dni.Proszę o pomoc co ma w takiej sytuacji robić .
OdpowiedzUsuńNa tym blogu znajdziesz znajdziesz wzór uzasadnienia do sądu za pośrednictwem sądu chyba gdzieś koło dat 24 25 maj A w uzadnieniu napisz to o co występujemy jeśli będziesz miała jeszcze problem pisz Elżbieta W
OdpowiedzUsuńPomyłka do zus za pośrednictwem sadu
OdpowiedzUsuńCoś pokręcił odpowiadający. Pismo procesowe - odpowiedż na pismo - odpowiedż ZUS na odwołanie emerytki od decyzji ZUS do sądu, składa się do sądu (bez pośrednictwa ZUS). Przykładowa odpowiedż emerytki (przedawnionej)znajduje się na blogu w poście o zawieszenie postępowania z dnia 28 maja.
UsuńPoczytaj też komentarze pod ostatnimi postami na temat daty otrzymania decyzji o emeryturze powszechnej (dla przedawnionych)
Dziękuję Pani Jolu za informację. Pismo procesowe- odpowiedź na pismo -odpowiedź ZUS na odwołanie emerytki od decyzji ZUS do sądu. Pozwolę przytoczyć wzór odpowiedzi , z jednoczesnym zaznaczeniem , czy nie wkradł się błąd po słowach: zawarte we wniosku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 czerwca( powinno być marca ) 2019 r. Wzór odpowiedzi do sądu dla pań przedawnionych.
UsuńImię i nazwisko Miejscowość, data
Adres
PESEL
Sygn.akt ………….
Sąd Okręgowy w ………….
Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Adres
ODPOWIEDŹ
na „Odpowiedź ZUS na odwołanie od decyzji z dnia ….(data kwietniowa lub majowa 2019 r. odwołania do sądu)”, przesłana do sądu z dnia …(data odpowiedzi ZUS z maja 2019 r.)
W odpowiedzi na przesłaną przez ZUS…Oddział w …….”Odpowiedż na odwołanie od decyzji z dnia ….(data odwołania złożonego do sądu pracy przez ZUS) „ podtrzymuję w całości moje stanowisko, wyrażone w odwołaniu z dnia … (data odwołania , kwietniowa lub majowa) o wznowienie postępowania w sprawie przeliczenia emerytury i uchylenie decyzji z dnia ….. (data z 2013 r. lub 2014 r. o przyznaniu ENP) zawarte we wniosku po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie P 20/16.
Uzasadnienie
Grażka J.
Rzeczywiście pokrecilam bardzo przepraszam nie miałam zamiaru wprowadzić kogoś w błąd Elżbieta W
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuń"Kobiety z rocznika 1953 czekają wyższe emerytury - Gazeta Prawna".Kliknęłam w ten tytuł na stronie internetowej i otwarła mi się strona gazety gdzie można wpisywać swoje uwagi.
Skoro ZUS sam się przyznaje ze decyzję wydane były z naruszeniem prawa to dlCzego ich uniewaznia ? Decyzje te powinny byc uniewaznione lacznie z wnioskiem bo na podstawie tych wnioskow ZUS wydawal bledne decyzje nastepna manipulacja ZUS to nasze przeliczane urlopy wychowawcze ktore nie wliczane sa do emerytur wczesniejszych Ktos moze wie z jakiego to art robia? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńUrlopy wychowawcze są przeliczane ze wskaźnikiem 1,3 tylko do wyliczenia kapitału początkowego, czyli do emerytury powszechnej. Wcześniejsze emerytki oraz urodzone przed rokiem 1949, czyli emerytki "na starych zasadach" z tego nie korzystają. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że to jest zgodne z konstytucją w wyroku P 2/16.
UsuńNie unieważnia, bo przepisy mu na to nie pozwalają. Przepisy wyznaczają ramy czasowe do unieważniania decyzji, do unieważniania decyzji ostatecznych albo do uchylenia wadliwych decyzji i wydania w to miejsce innych, może dojść tylko w wyjątkowych sytuacjach.
UsuńNatomiast wniosku zus nie może "unieważnić", bo wniosek złożyła strona i tylko ona może decydować, co dalej z tym wnioskiem ma być, czy go podtrzymuje, czy wycofuje, czy modyfikuje i w jaki sposób.
Co do zaliczania urlopów wychowawczych ze współczynnikiem 1,3 do emerytur wcześniejszych to nie ma przepisów, aby tak można było zaliczyć. Nawet TK wypowiadał się w tej sprawie, że w tym przypadku nie ma naruszenia Konstytucji.
To jeszcze proszę mi powiedzieć dlaczego nasz kapitał i składki nie są waloryzowane w momencie wyliczenia emerytury powszechnej ktora wyszla niekorzystna I jest zawieszana? Przeciez skladki pobierane sa przez caly czas
UsuńNa pismo ZUS o tym, że wydał decyzję z naruszeniem prawa, można zareagować pismem do ZUS: Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez wydanie decyzji niezgodnie z prawem (art. 417 i 417(1) kc) poprzez przywrócenie stanu poprzedniego (art. 363 par. 1 kc), czyli żądać uchylenia starej decyzji.
UsuńAnonimowy 21 lipca 2019 15:29
UsuńW dacie wydania decyzja była wydana zgodnie z prawem. Dochodzenie naprawienia szkody po wyroku TK i wznowieniu postępowania tylko na drodze sądowej
Pan Goły twierdzi, że są waloryzowane, jeżeli emerytura po wyliczeniu została zawieszona i nie było ani jednej wypłaty. Proszę odszukać jego wpis na Jotowni
UsuńMan czarmo na bialymm ze nie sa w otrzymanej decyzji ZUS po wyroku mam kapital I skladki oraz tabele zycia zerzniete z roku 2014 kiedy wyliczano mi em powsz
UsuńDo Anonimowy z 21 lipca 00;08
OdpowiedzUsuńTak samo, wiele kobiet nie wiedziało i nie wycofało, nie każdy był świadomy, to ZUS powinien mieć tą świadomość, że osoby starające się o emeryturę są z wykształceniem podstawowym, średnim i wyższym i każda z nich powinna otrzymać zrozumiałe i szczegółowe informacje.
A Pani to z czyjego polecenia ma robić zamęt na obu blogach?
Na obu blogach? Jak niewygodne pytanie to zaraz zamęt?
UsuńByły petycje do sejmu i senatu w sprawie art. 25 ust. 1b, ale nikt do tej pory nie pomyślał, żeby domagać się w osobnej petycji wprowadzenia obowiązku informowania przez urzędników ZUS o możliwości wycofania wniosku emerytalnego, rentowego czy innego, zarówno przy składaniu takiego wniosku, jak i zawarcia takiej informacji w pouczenia do wydanej decyzji. Przykład niewycofanych wniosków o emeryturę powszechną po wcześniejszej po 1 stycznia 2013 roku powinien być wystarczającym argumentem i przestrogą.
UsuńInnym przykładem jest pułapka emerytur czerwcowych, o której ZUS zaczął informować składających wnioski w czerwcu dopiero ostatnio.
Zgadzam sie z tym bo kazdy emeryt gdyby mial wybor w otrzymanej decyzji Sad czy wycofanie wniosku bez namyslu skorzystalby z drugiej opcji
UsuńTo nie zawsze zależy od wykształcenia, srednie czy nawet wyższe nie powoduje, że człowiek zna przepisy albo zaczyna być bardziej dociekliwy i studiuje druki szukając pułapek i furtek.
UsuńWypowiedzi nie na temat. Komentarz dotyczy wniosków o emeryturę wcześniejszą, wtedy nie było jednak ogólnego narzekania na brak możliwości wycofania wniosku. Teraz też by nie było, gdyby nie wyrok TK i sposób obliczania emerytur powszechnych dla pierwszaków. To jest szukanie winnego, aby tylko się załapać na takie liczenie. Sorry, ale tak to wygląda. nagle nic nikt nie wiedział, a przy emeryturach wcześniejszych wiedział wszystko, bo nie ma zmian na korzystniejsze liczenie.
UsuńCzy treścią informacji w pouczeniu do wydanej decyzji ma zajmować się przeciętny emeryt po 40 latach pracy, a czym zajmują się specjaliści i prawnicy zatrudnieni w ZUS, przecież emeryt zgłasza się do URZĘDU PAŃSTWOWEGO a nie prywatnego Banku i powinien otrzymać szczegółowe i konkretne informacje, a jeżeli popełnili błąd to powinni ponieść konsekwencje.
UsuńFurtkę to ja mam na swojej działce zamykana na kłódkę a ZUS powinien nas rzetelnie informować o przepisach nas dotyczących w końcu chyba żyjemy w cywilizowanym państwie a nie zł.....kim ja swoją emeryturę sama sobie wypracowalam a teraz dowiaduje się ze wysokość mojej emerytury zależy od kombinacji z wycofywaniem wniosków i ponownym składaniem przeczytaj sobie na Jotowni ciekawy komentarz jak to ZUS a raczej jego pomocnicy prawni uczciwie podchodzą do swoich petentów
UsuńJeżeli emeryt dowiaduje się od pracownika ZUS aby się nie martwić bo zostaniemy na wczesniejszej to o czym to świadczy? I tu już wychodzi nieuczciwości pracownika bo doskonale wie co wiąże się z niewycofaniem wniosku ale informacje te trzyma dla siebie a ślepy emeryt niech sobie szuka igły w srogu siana
UsuńJa też uważam, że to było celowe sugerowanie, żeby odwoływać się do sądów, bo wiadomo, że nie wielu emerytów się na to zdecyduje. Wycofać byłoby łatwiej. Tym bardziej, że nie było też informacji o zaprzestaniu waloryzacji składek i kapitału i możliwości stosowania korzystnych tabel dożycia w dalszych przeliczeniach. To też powinno być w decyzji. Przecież zdecydowana większość emerytów nie czyta ustaw i nie analizuje zmieniających się ciągle przepisów. I co by tu nie pisali szpiedzy zusu to jest ich obowiązek. Informowanie o skutkach wręczanych emerytom decyzji i możliwości ich wycofania. To oni znają je najlepiej i nawet jeżeli nie było w decyzji to w momencie składania wniosku, też mogli mówić emerytom o ww.
UsuńJa też złożyłam wniosek o emeryturę powszechną w wieku 60 lat i 7 m-cy, widocznie takie były wymogi w tej chwili nie pamiętam.
Usuń"Czy treścią informacji w pouczeniu do wydanej decyzji ma zajmować się przeciętny emeryt po 40 latach pracy"
UsuńPouczeniem zawartym w decyzji należało się zajmować po 40 latach pracy, po otrzymaniu decyzji, a nie teraz.
Unknown 21 lipca 2019 13:40, chętnie poczytam, tylko które komentarze masz na myśli?
UsuńNawet, jeżeli emeryt zająłby się pouczeniem zawartym w decyzji po jej otrzymaniu, to i tak by to nic nie dało, ponieważ nie było informacji, że nie wycofanie wniosku skutkuje zakończeniem waloryzacji kapitału początkowego i składek.
UsuńNa decyzji nie było informacji, że powoduje zaprzestanie waloryzacji nawet jeżeli emerytura nie jest wypłacana i o tym, że można wycofać wniosek aby tego uniknąć. Obok informacji o sądzie, właśnie ta informacja powinna znaleźć się w pouczeniu na decyzji. Większość emerytów nie jest w stanie przeczytać i zrozumieć całą wielokrotnie zmienianą ustawę.
UsuńOtrzymanie z ZUS pisma, że kiedyś wydał decyzję z naruszeniem prawa, której nie uchyla, stanowi podstawę do wystąpienia z roszczeniem do ZUS (Skarbu Państwa) o naprawienie szkody za wydanie takiej decyzji, wg art. 417 par. 1 oraz art. 417(1) par. 2 Kodeksu Cywilnego.
OdpowiedzUsuńA są już takie odważne do tej walki sądowej?!
UsuńZUS kieruje się kodeksem postępowania administracyjnego.
OdpowiedzUsuńZUS kieruje się dobrem idacym w jednym kierunku SWOIM
UsuńTaka jest rzeczywistość . Musimy zewrzec szyki i ruszyć do boju o nasze emerytury. Pozdrawiam
UsuńZUS kieruje się k.p.a. w procedowaniu wniosków i odpowiadaniu na pisma. Ale to nie oznacza, że nie dotyczy go Kodeks Cywilny. On dotyczy wszystkich. Jeśli strona nie będzie chciała, pozostaje sąd (i k.p.c.).
Usuńkodeks cywilny dotyczy postępowania cywilnego przed sądami, zus jest organem administracji i nie działa na przepisach kc, chyba że to zastrzeżone w jakim przepisie, ale tylko wtedy, i do określonej tam sytuacji.
UsuńKodeks Cywilny dotyczy wszystkich. Nawet w swoich przepisach mówi o Skarbie Państwa i państwowych osobach prawnych (czyli np. ZUS). Czym innym zaś jest Kodeks Postępowania Cywilnego (ten obowiązuje w postępowaniu sądowym).
UsuńPo wyroku TK złożyłam do ZUS skargę o wznowienie postępowania. Zus policzył mi em.pow.od 2013 r.bez potrąceń em.wcz.,zwaloryzowal do maja 2019 i oto mam em.pow.po nowemu.Przyjęto kap.pocz.i dalsze trwanie życia 253 m-ce z 2013 r.Do tej pory pobierając em.wcz.bo była wyższa. Moje pytanie i prośba do pan,czy i do kogo mogę wystąpić o wyrównanie różnicy między em.wcz.a em.pow.od 2013 do teraz.
OdpowiedzUsuńZwaloryzowal kapital poczatkowy do maja 2019 ???? Chyba nie !! Jak zostawił 253 m-ce. Po nowemu mają 208-206 m-cy. Ma Pani powszechna wyzsza?
UsuńDo 15.58 czy powszechna wyszła wyższa od ew?
UsuńZapomniałam dodać, że jestem nieprzedawnionych. Dziękuję
OdpowiedzUsuńJa też tak mam i pisałam odwołanie do sądu, że nie zgadzam się z takim przeliczenie. Czekam właśnie na odpowiedź. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJest Pani przedawniona? Bo do tej pory zus przedawnionym nie liczył bo czeka na ustawe
OdpowiedzUsuńTak jak pani, nie...
UsuńTylko dziwne, że kapitał zwaloryzowany , a m-ce pozostały te same. Ma Pani teraz wyzsza ?
OdpowiedzUsuńPani pisze, że zwaloryzowane, ale pewnie emerytura po przeliczeniu kapitału zwaloryzowanego tylko do 2013 r w celu porównania z wcześniejszą zwaloryzowaną do 2019r. W tym wypadku nic nie zyskuje bo waloryzacja emerytury jest dużo niższa niż waloryzacja kapitalu
UsuńZUS wyliczył em. pow. wg danych z 2013r. /kap.p., składki i m-ce dożycia/, ale bez odliczania pobranych em. wcześniejszych. Tak wyliczoną em. pow. zwaloryzował za okres 2013-2019 wskażnikiem waloryzacji rocznych dla emerytur i porównał z em. wcześniejszą wypłacaną obecnie w 2019r. Można było porównać em.pow. obliczoną "po nowemu" na 2013r. z em. wcześniejszą z 2013r. i efekt byłby ten sam: em. pow. jest wyższa od wcześniejszej. A jest trochę wyższa, bo nie odliczono pobranych wcześniejszych i oczywiście przeliczono ponownie i zwaloryzowano do 2013 r. kapitał początkowy /ujęto w nim zmiany np. 1,3 za okres opieki nad dzieckiem/.
UsuńDo BARBOR zus zwaloryzowal tylko kwotę em.pow.policzonej na 2013 r. aż do 2019 r.Wskaźnik dożycia tez 2013 r.Teraz mam trochę wyższa em.pow.Proszę mi podać wzór jak się odwołać czy za pośrednictwem zus i czy nie minął termin 30 dni.Dziękuję
OdpowiedzUsuńDo BARBOR Ja chcę starać się o wyrównanie różnicy między emeryturami tzw.rekompensatę .
OdpowiedzUsuńNo właśnie, rozumiem......To chyba trzeba jeszcze poczekac
UsuńDo sądu, za pośrednictwem ZUS, ale z tego wynika, że moja sytuacja jest inna, ja jestem nieprzedawniona i mamprzeliczone, ale kapitał i m-ce mam te same tylko to co mi odjęli rzekomo teraz nie. Mam jednak wciąż niżej niż wcześniejszą. Czy jak skończyła pani 60 lat składała wniosek o przeliczenie ?
OdpowiedzUsuńDo BARBOR Tak składam. W projekcie ustawy jest mowa o rekompensatę wiec skoro mam przeliczona emeryturę i jest wyższa chciałam starać się o rekompensatę. Nie doczytałam w projekcie aby policzono nas jak panie-pierwszaki .
OdpowiedzUsuńJestem bardzo ciekawa gdy wejdzie ustawa czy po PRZELICZENIU składając wniosek jeśli powszechna będzie niższa od wcześniejszej to zostawia wczesniejsza niby prawo nie działa wstecz A jednak już zadziałało wstesz
OdpowiedzUsuńCzyli man rozumiec ze wowczas bede na niekorzystnej emeryturze? bez przesady licze na ustawe ktora podpowie ZUS ze prawo jednolitego traktowania petenta nie graniczy z cudem lecz wyborem najkorzystniejszych wariantow PROSTE JAK CEP pozdrawiam
UsuńProste dla nas, dla ZUS już takie nie jest, bo oni mają uczonych prawników i pracowników, a przede wszystkim mocodawców.
UsuńOptymistką i tak trzymać!
Usuń
OdpowiedzUsuńDo pani z 21.07 godz.15:58 dlaczego składałaś do sądu za pośrednictwem ZUS? Ja jestem nieprzedawniona 53r w 2013 odwołałam się do SO wyrok niekorzystny i odwołałam się do SA
po wyroku TK złożyłam Skargę o wznowienie postępowania ale bezpośrednio do SA...bo tam zakończyłam w 2014r i niecierpliwie czekam. Proszę o komentarze BARBOR i z 15:58.
Nie dopisałam, ze w SA w 2014 tez był wyrok niekorzystny...
OdpowiedzUsuńCzy jesteśmy jednolicie traktowane ?oto jest pytanie
OdpowiedzUsuńJak można porownywac emerytury z 2013 do 2019r. powinna byc to co wychodzi w 2013r bez potrącen zwalaryzowane przez lata az do 2019r tak jak była waloryzowana wczwsniejsza i wtedy porównać. Ewa
OdpowiedzUsuńSame nie wiedzą dokładnie co czytają, co jest napisane w decyzjach, dlatego te głupoty o nieporównywalnych wielkościach z różnych lat.
UsuńJeżeli sejm ustali tą ustawę to trzeba pisać do Prezydenta Dudy, żeby zawetował.
OdpowiedzUsuńNie wiadomo czy takie pismo dotrze do Prezydenta, najpierw przechodzą przez sito. A czy dotrą do niego to znak zapytania
UsuńJedno na pewno zlekceważą, ale jak będzie dużo, to nie mogą nie zauważyć. Przecież nas ma być kilkadziesiąt tysięcy. Uwag było 200, petycje podpisało 500, do zusu odwołało się 20 czy 40 tys. Różnie czytałam. Miało być nas 140 czy 112 tys.
UsuńDo Jany ja składałamam skargę po wyroku TK do ZUS .Jestem nieprzedawniona to policzono mi po nowemu i trochę zyskałam.Jest różnica między wcześniejsza bo taka pobierałam a wyliczona bez potrąceń w 2013 r.Roznice te pomnożona przez 72 m-ce to powinni wyrównać, tak czytałam w projekcie ustawy.czy z tego projektu będzie ustawa naprawcza to nikt nie wie .Jakaś dziwna cisza nastała w tej sprawie.
OdpowiedzUsuńKochana bo dla większości nic nie wychodzi i to jest TO.Moja emerytura netto jest 1800 a koleżanki która pracowała mniej dziesięć lat i teraz emerytura 3200 na rękę bo jest pierwszakiem.Ja pracowałam do 60 lat a ona do 50 lat.Gdzie sprawiedliwość?Różnica w tym ze ona teraz wyliczyla a ja w 2014 w lutym.AMEN
UsuńDo 19:23
UsuńNa razie ZUS wypłaca tylko pierwszakom na podstawie wyroku TK, czyli tym, które przeszły na wcześniejszą emeryturę na podstawie art. 46 w związku z art. 29, to jakim cudem ta koleżanka, która przeszła na emeryturę w wieku 50, a nie co najmniej 55 lat, czyli na podstawie innych przepisów, cokolwiek dostała z ZUS?
Podają półprawdy, niedokładne dane i sieją tylko zamęt.
UsuńPani Ewo ja wiem co z czym porównuje tylko trudno się pisze na telefonie i bez znaków interpunkcyjnych.Często "wypociny "tracą sens.
OdpowiedzUsuńTrzeba się w końcu nauczyć pisać ze znakami interpunkcyjnymi, one też tam się znajdują, a nie trzepać jak z karabinu maszynowego.
UsuńWitam, do p. Ewa Jestem w analogicznej sytuacji emeryturę z 2013 porównują do em z roku 2019 wiadomo, ze z 2019 jest wyższa bo waloryzacja i jeszcze jak ktoś pracuje wliczają okresy składkowe a kapitał bez zmian. Uważam, ze to jest matematyczny błąd.
OdpowiedzUsuńDo 19:06, czy Pani po otrzymaniu decyzji w roku 2013 założyła sprawę przeciwko ZUS? pisze Pani, że wcześniejsza em. z 2013 była bez potrąceń...jak to przecież był art25ust1b i obowiązywał rocznik 53, przyznam nie rozumie i jeszcze jedno, jeżeli decyzja o em. powszechną była w 2013 r to jak Pani jest nieprzedawniona...proszę o komentarz.
OdpowiedzUsuńJA W 2013 NIE ODWOLYWALAM SIE , BO NIE BYLAM DOINFORMOWANA, PISALAM TYLKO DO RZECZNIKA PETYCJE......Dlatego teraz.....�� jestem nieprzedawniona, policzona i nic nie zyskalam. Wciąż mam wczesniejsza
OdpowiedzUsuńZgadzam sie z komentarzami wyżej, mnie nawet poinformowano żebym złożyła wniosek jak osiągnę 60 lat i 7 m-cy bo taki był pierwotnie wymagany dla mnie wiek żeby móc przeliczyć i ja wierząc tak zrobiłam. Nawet wtedy nikt mnie nie poinformował, że nie ma sensu w ogóle składać.w
OdpowiedzUsuńWierzylam , że emeryturę każdy sobie wypracował i liczy sie od lat pracy i zarobków, a nie że dostaje. Teraz w tych przeliczeniach wyszły straszne paranoje , jedni mają za uczciwa praca inni za zmiane przepisow poprostu dostali więcej niż wyliczono im pierwotnie. Czy tak mialo byc zeby poroznic rocznik 53, chyba nie o to chodzilo. Mialysmy sie wspierac, a wyszlo....?!!!
Kto jest w takiej sytuacji jak ja ???
OdpowiedzUsuńJestem w bardzo podobnej sytuacji.Z powodu choroby mamusi 97 lat musiałam od 10. 2012 r przejść na wcześniejszą emeryturę .W 2013 roku ZUS po telef. rozmowie usłyszałam,że mogę złożyć pismo o emeryturę powszechną i tak zrobiłam
UsuńPani Jano nie zrozumiemy sie.Tak jak pisałam wcześniej jestem nieprzedawniona , po wyroku TK złożyłam "skargę o wznowienie postepowania"do ZUS.Przeliczona mi emeryturę i od maja 2019 mam wyższa. W 2013 em.bez potrąceń tez jest wyższa od em.wcz.,która pobierając. Różnica między tymi dwiema z 2013 r jest na moja korzyść. Prościej nie napisze.
OdpowiedzUsuńEmerytura bez potrącenia składek Plus kapital w 2013r
OdpowiedzUsuńGdybym ja n aruszyla prawo w stosunku do zus to by mnie ścigali A im szyystko wolno gdy organ administracji państwowej wydaL decyzję ze naruszył prawo to zrobił to bezprawnie w stosunku do emeryta
OdpowiedzUsuńSkładki + kapitał bez potrąceń wynosi 618872,72.M-ce 253 w roku 2013.Wcześniejsza brutto z 2013 wynosi 2163 zł.Czy coś zyskam i co będą waloryzować.Dziękuję i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńPo ustawie zyska pani 283.14 zł brutto plus waloryzacja od 2013 do 2019 plus ewentualnie za przeliczenie urlopu wychowawczego plus rekompensata.
UsuńNo i wtedy musi porównać do emerytury wcześniejszej z 2019r ,także nie wiadomo czy zyska no i oczywicie musi być ustawa. Ewa
UsuńDo Pani z 20:50 jeżeli w 2013r wystąpiła Pani o em. powszech. i pobierała dalej wcześniejszą, bo była wyższa( tak jak ja) to dlaczego jest Pani nieprzedawniona przecież minęło 5 lat od 2013r do 2019r do wyroku TK?
OdpowiedzUsuńZapytam jeszcze czy jest KTOŚ z 53 rocznika,kto złożył w 2013r o em.powszech. i wystąpił do sądu?
OdpowiedzUsuńRównież złożyłam wniosek ,ale jeszcze nie mam żadnej wiadomości
UsuńDo anonimowy 21:24 powinna Pani zyskać 283,14 zł brutto
OdpowiedzUsuńtak jam jest, ale jestem nieprzedawniona, bo wniosek złozyłam w o6.2013, a decyzje otrzymałam w 11.2014 r.a o co chodzi?
OdpowiedzUsuńWitam, do anonimowy 21.24 kapitał + składki = / sumę należy podzielić przez 253,70 = emerytura przysługująca. Emeryturę z 07/2019 boruto odjąć od tej wcześniej wyliczonej jeżeli jest na plus to pomnożyć przez 73 miesiące= do wypłaty
OdpowiedzUsuńTen wynik należy zwaloryzowac do 2019 tak jak co roku jest waloryzowana ew.
OdpowiedzUsuńDo Jany Tak się złożyło. Nic nie rozumiecie.Czy nie potraficie dodać, odjąć, podzielić i porównać? Pani Teresa a co to jest?Szpieg jak to jedna z pań nazywa.Dobranoc.
OdpowiedzUsuńProszę kobietki ,chce wiedzieć czy coś zyskam czy nic,czy może chociaż rekompensate jaką,jest tak kapitał i składki wynoszą 521 662, 23 zł dozycie 251.50 ,wczesniesza em.na dzien 1 stycznia 2014 2076.27 zl a obecnie 2284.00 zl,dziękuję
OdpowiedzUsuńSkładki plus kapitał podziel przez wsk.dozycia i porównaj do em. z 2019 r.Do tego dochodzi jeszcze waloryzacja em.do 2019r
UsuńProszę sobie podzielić kapitał plus składki przez wiek dozycia 251.5 wychodzi powszechna 2074.20 zł brutto czyli jest niższa o 2 zł od wczesniejszej na 2014r Czyli po ustawie zero.
UsuńPorównuje się do em z 2019r
UsuńProszę sprawdzić czy występowała pani o przeliczenie kapitału początkowego /zmiany np ze względu na przeliczenie opieki na dziecko/? Jesli nie, to proszę to zrobić, powinna być w kapitale różnica na plus, a to podwyższy e.pow.Trzeba próbować...
UsuńDo anonimowej z 9.48 godz,urlopu na dzieci nie miałam ale jak odejmie przeliczona emeryture: z roku 2019 r jest tak:2284- 2076, 26 to różnica i czy się mnozy prze te 6 lat i to jest rekompensata?
UsuńTe różnice chyba trzeba waloryzować narastająco kolejno przez 6 lat o wskaźniki w poszczególnych latach
UsuńAnonimowy 10.14 -to trzeba inaczej: 521662,23:251,50=2074,20 i to jest em. pow. w 2014r., którą należy porównać z emeryturą wcześniejszą z tego samego r., czyli 2076,27 - wychodzi, że em. wcz. jest korzystniejsza. Można też waloryzować em.pow. 2074,20 waloryzacją roczną dla emerytur do roku 2019 i porównać z em. wcz. z 2019r. Pytałam rano o przeliczenie kapitału początkowego, bo tam były jakies zmiany w sposobie przeliczania - najbardziej znana zmiana to za opiekę na dziecko - a podwyższony kapitał, zwaloryzowany 1999-2014, mógłby dać ciut wyższą em. pow. na 2014, a przecież em. wcześniejsza w 2014 jest wyższa tylko o 2,07 zł. Ja osobiście najpierw poprosiłabym ZUS o przeliczenie kap. pocz. lub chociaż zapytałabym, czy, jeśli nie miałam urlopu na dziecko, to jest możliwość jakiejkolwiek zmiany po ponownym przeliczeniu kapitału.
UsuńTak jak powyżej opisano proces obliczenia ep i porównania z ew dla danego roku jest najwłaściwszym - PRAWIDŁOWY.
UsuńNie można porównywać danych (wielkości emerytur) z różnych lat.
Również bezcelowe jest waloryzowane do 2019 ep z 2013, gdy ta wielkość jest mniejsza od ew z 2013, ponieważ waloryzacja wielkości mniejszej nie spowoduje, że w wyniku otrzyma się wielkość większą od ew z 2013 również waloryzowanej do 2019.
Natalio z Sejn, napisz, proszę, jeszcze raz o swojej emeryturze, czy jesteś przedawniona, czy Twoją sprawę prowadziła pani, czy pan sędzia, czy w wyroku lub uzasadnieniu podano podstawę wyroku.
OdpowiedzUsuńPodobną sytuację ma Halinka z Augustowa, ale do Niej zadzwonię z tymi pytaniami.
Jestem przedawniona,sprawę prowadziła Pani sędzia, tak ok 60 lat wiek,uzasdnienienia jest 11 stron,jak chcesz to jutro poskanuje i prześle na e-maila,dzisiaj nie mam jak,wnuczke pilnuję,daj znać
OdpowiedzUsuńCzy pierwszaki maja wyrownanie, jesli tak, czy ktos dostal
UsuńBasiu, pierwszaki nie dostaną wyrównania, gdyż dopiero teraz składają pierwszy raz o emeryturę powszechną.
UsuńNatalio, interesuje mnie, czy masz w wyroku lub uzasadnieniu napisane, że przeliczą Ci emeryturę wg art. 114 ust.1 pkt 6
UsuńOdezwę się póżnym wieczorem
A za co byś chciała jeszcze dostać wyrównanie!Trochę pomysł logicznie.
UsuńPani Natalio, mam pytanie. Kiedy otrzymała Pani wyrok na piśmie? Czy musiała Pani składać pismo odnośnie uzasadnienia? Proszę napisać, jak to wyglądało. Z góry dziękuję i serdecznie pozdrawiam.
UsuńWyrok otrzymalam ok 2 tyg po rozprawie,od razu po rozprawie złożyłam pismo o uzasadnienie.A ok mca po rozprawie zus złożył apelację bo wyrok był na moja korzyść.Czekam na powiadomienie z Sądu Apel.Między czasie zadzwoniłam do inspektoratu Zus i zapytałam o przeliczenie to sie dowiedziałam że wg starych wskaźników.Mi nic nie wychodzi tyle.Natalia
UsuńEmeryturę bez potrącenia składekto jest nasza emerytura powszechnana rok 2013
OdpowiedzUsuńCzy wyliczenie emerytury bez pibranych kwota z 2013r porownuje sie do wyliczobej emerytury obecnie po wyroku Tk? No wczesniej czytalam w komentarzach ze pirownuje sie tem sam Rom tzn tylko 2013 moze mi ktos to wyjasnic?
OdpowiedzUsuńPorównuje się wyliczoną do tego samego roku wcześniejszej. Albo 2013 do 2013 , albo wyliczoną pow. waloryzuje się wskznikiem waloryzacji emerytur do 2019 i porównuje do wcześniejszej z 2019.
UsuńA może by tak zająć się dyskryminacja kobiet ze względu na płeć i porównać wysokość emerytur kobiet z emeryturami mężczyzn? Różnica o 1000 zł
OdpowiedzUsuńhttps://www.msn.com/pl-pl/finanse/finanse-osobiste/mi%C4%99dzy-wysoko%C5%9Bci%C4%85-emerytur-m%C4%99%C5%BCczyzn-i-kobiet-jest-g%C5%82%C4%99boka-przepa%C5%9B%C4%87/ar-BBVhc3A
Do Jolki K, czy zaglądasz na e-maila galerii, to bym spróbowała wysłać uzasadnienie, zrobię fotki i poczytasz sama, napisz , odezwę popołudniu.Natalia
OdpowiedzUsuńNa stronie 8 pisze cytuję:zdaniem sądu w niniejszej sprawie istnieją podstawy do ponownego ustalenia prawa w oparciu o art.114 ustawy FUS, na stronie 11 pisze tez pogrubioną czcionka że decyzja organu rentowego z 28 luty 2024 byla dotknieta błędem o ktorym mowa w art 133 ust 1 pkt 2 w związku z art 133 ust 2 ustawy o emer.Piszę do Jolki K
UsuńZ 28 luty 2014 powinno byc,pomyłka pisze na telefonie,sory natalia
UsuńPrzed wysłaniem możesz sprawdzić czy nie ma błędów
UsuńCzy ktoś odwoływał się już od decyzji ZUS odmawiającej wycofania wniosku o ENP z 2013/2014? Co piszecie w odwołaniu
OdpowiedzUsuńWniosku nie wycofasz,ponieważ decyzja jest prawomocna.poczytaj na ten temat.
UsuńKomentarz Pani Joli z 8,38 ja również tak uważam pozdrawiam
UsuńMecenas Giejdrojć podpowiada na przykładzie wyroku, że wznowienie postępowania polega na powrocie do stanu sprzed wydania niezgodnej z Konstytucją czyli rozpatruje wniosek z 2013 następnie wydaje decyzję. Mecenas proponuje wycofanie wniosku przed jej uprawomocnieniem
UsuńPrawomocna, tylko wydana z naruszeniem prawa, w zakresie wyliczenia wielkości świadczenia, bo z zastosowaniem art. 25 ust.1b uer, który został przez TK uznany za niekonstytucyjny wobec tylko kobiet '53.
UsuńPamiętacie jak rzecznik ZUS emerytki rocznik 53 ostrzegał właśnie przed mecenasem Giedrojc który nam podpowiada o wycofaniu wnuosku ze to jest niezgodne z prawem a ZUS co z nami wyprawia? Czy takie nierzetelnie informowanie emerytów jest zgodne z prawem?
UsuńDzień dobry, właśnie założyłam konto. Blog czytam od dawna, będę starała się pomóc w miarę swoich możliwości i liczę również na Wasze wsparcie, jestem przedawniona
OdpowiedzUsuńWitaj Basiu. Jestem przedawniona odwołałam się i napisałam swoją opinię na pismo ZUS. Teraz czekam na termin rozprawy do sądu Jelenia Góra. Pozdrawiam Halina
UsuńJa tez jestem przedawnione i odwołała się do sądu i czekam na termin podejrzewam ze nie wiedzą jak z nimi postąpić Elzbieta G
Usuń25 maja złożyłam pismo do sądu przez zus. Czekam na odpowiedź. W skrzynce na lisy napewno leży powiadomienie o odbiorze listu poleconego z sądu. Jutro odbiorę. I napisze co było. Napewno się nie poddam i będę się odwoływać. To nic ie kosztuje. Jestem z Legionowa k. Warszawy. Ciepłej nocki i więcej wiary w siebie. Siły której nam nie może zabraknąć.
UsuńWitaj Basia też jestem przedawniona Ela
OdpowiedzUsuńPodobno skarga trafiła do sądu 3 lipca ale tylko podobno bo do dzisiaj nie mam zawiadomienia z sadu Ela
OdpowiedzUsuńJest nas dużo,ja również jestem przedawniona Krystyna
OdpowiedzUsuńhttps://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1422966,szybko-rosnie-liczba-biedakow-i-krezusow-zus-ujawnia-ile-wynosza-nasze-emerytury.html
OdpowiedzUsuńLudzie świadomie składają wnioski emerytalne w czerwcu i tracą.
Usuńhttps://www.money.pl/gospodarka/czerwcowa-emerytura-pulapka-dla-10-tys-polakow-beda-dostawac-mniej-juz-do-konca-zycia-6403895675434625a.html
witam wszystkich i pozdrawiam .oraz proszę o rade dzisiaj dostałam pismo z sądu z Katowic że mam 7 dni żeby zawiesić sprawę ze względu na ustawe naprawczą w toku ,proszę mi powiedzieć czy mam zawiesić czy zostawić tak i czekac na termin rozprawy ? bozena
OdpowiedzUsuńRadzę zawiesić bo jezeli będzie na korzyść to i tak policza wg starych wskaźników bo nie ma ustawy.W razie by nie weszła ustawa to może Pani odwiesić i czekac na rozprawę, moje takie zdanie,moze Panie się wypiwiedzą i doradzą.Pozdrawiam
UsuńNawet jak będzie ustawa to i tak policzą wg starych danych. Ustawa przecież tego nie zmieni.
UsuńJz dostałam termin na 15 .10.2019r.i wysłała pismo o zawieszenie. Też jestem z Katowic
OdpowiedzUsuńa proszę mi powiedzieć to pismo o zawieszenie wyslalas w ilu egzemplarzach ? czy ten twój sąd jest na Francuskiej?
Usuńbozena
Tak na Francuskiej wysłałam w dwóch egzemplarzach, ale wysłałam sama od siebie wcale mi sad nie nakazał, bo myslałam ,że ta ustawa jakoś się wykluje nie wiedziałam że to tak będzie, co będzie dalej zobaczę.a na kiedy masz termin.
Usuńja nie miałam w pismie wyznaczonego terminu rozprawy tylko powiadomienie ze ww ciegu 7 dni mam zawiesić postepowanie zw względu nowej ustawy naprawczej bożena
UsuńWitam.
OdpowiedzUsuńJestem przedawniona.Sąd miałam w Katowicach 3.07.br.Sprawę wygrałam.Nie dostałam do tej pory decyzji na piśmie,ani żadnej informacji .
witam to fajnie ze Katowice chyba pierwsza taka sprawa o wygranej przedawnionej a jak uzasadnili tą wygraną ?bozena
UsuńSiedem dni roboczych czy bieżących na zawieszenie skargi w sądzi??
OdpowiedzUsuńpisze 7 dni ale nie pisze ze roboczych bozena
Usuńprawdopodobnie kalendarzowych
UsuńWygrała pani sprawę ale tylko jezeli chodzi o ponowne pezeliczenie bez potrąceń.
OdpowiedzUsuńTak ,ponowne przeliczenie bez potrąceń i nadpłata od
Usuń2013r.
Czyli zgodnie z wyrokiem TK i nic więcej.
UsuńA teraz może okazać się, że wynik przeliczenia będzie negatywny - ep < ew i cała "zabawa" z sądem bezsensowna, tylko strata czasu, zdrowia.
Przed ślepym pędem do sądu trzeba było sprawdzić w ZUS stan konta, wykonać symulację przeliczenia i oszczędzić sobie tego niepotrzebnego, nieprzemyślanego postępowania.
Oby jednak okazało się, że będzie OK!
Do Anonimowego z 22.14. Nawet gdy wynik przeliczenia będzie negatywny po wyroku sądowym, to nie zamykamy sobie dalszej możliwości walki w sądzie i możemy skarżyć się dalej na sposób przeliczenia, tak jak to robią nieprzedawnione. Odpuszczając sobie sąd zamykamy sobie wszystkie furtki w walce o wyższą emeryturę.
UsuńDostałam wezwanie do sądu Białystok ,ZUSdodalił odwołanie /nieprzedawniona/piszą .ze organ uwzględnił wszystkie zmiany od daty jej przyznania w 2019 roku,kontynuuje wypłatę emerytury wcześniejszej przyznanej decyzją z dnia 9.09.2008 roku/karta 40,tomE/Nie rozumiem jakie zmiany ZUSuwzgjędnił skoro w 2015 roku cyferki sa identyczne jak teraz .proszę mi podpowiedzieć skoro ZUS wypłaca mi teraz z 2008 roku ,czy mogę składać jako PIERWSZAK ???Dziękuję i gorąco pozdrawiam !
OdpowiedzUsuńByłabyś pierwszakiem, gdyby nie ta decyzja z 2015r.dlatego domagamy się unieważnienia tych decyzji, bo blokują waloryzacje kapitału i składek oraz stosowania korzystnych lat dożycia.
UsuńA nie Masz terminu z Sadu na udzielenie informacji czy podtrzymujeszsz swoje stanowisko?
UsuńJeżeli w 2015 roku składałaś o przeliczenie to nie możesz być teraz pierwszakiem i liczą wszystkie cyferki z 2015 roku bez odliczenia pobranych emerytur, od 2015 roku kapitał już Ci się nie waloryzuje. Widocznie emerytura wcześniejsza wyszła korzystniejsza skoro ZUS dalej ją wypłaca.
UsuńJeśli wyznaczony jest termin 7 dni na zawieszenie sprawy liczą się dni kalendarzowe prawdopodobnie Ela
OdpowiedzUsuńPani Jolu.Czy dla nas spoźnionych roczników nie powinno mieć zastosowanie TK z 03.11.2015r.Choć nie mam nic wspólnego z prawem, uzasadnienie wyroku z 08.09.2017r sygn.akt III AUa 483/16 przyznające emerytce emeryturę w wieku powszechnym bez odliczeń powinno być dla sądów wiążące.
OdpowiedzUsuńPani Jolu? Czy my spóźnione roczniki nie powinnyśmy zwrócić uwagę Senatowi do stosowania wobec nas postanowienia TK z 03.11.2015r sygn.P11/14. W wyroku z 08.09.2017 sygn.akt III AUa 483/16 -Uzasadnienie przyznaje emerytce po odwołaniach emeryturę bez potrąceń
OdpowiedzUsuńW sprawie P 11/14 to nie był wyrok tylko postanowienie o umorzeniu postępowania, a tym się senat nie zajmuje.
UsuńDzięki za sygnaturę akt, poczytam
UsuńJeśli jesteś nieprzedawniona, to nie możesz być pierwszakiem. Jeżeli dobrze rozumiem to co napisałaś, to w 2015 r.składałaś wniosek o em.pow. lub przeliczenie kapitału początkowego /1,3 za opiekę nad dzieckiem/ i dostałąś decyzję, że em. wcześniejsza jest korzystniejsza - decyzja się uprawomocniła, a Ty otrzymujesz nadal em. wczesniejszą. Teraz, po wyroku TK , ZUS ponownie obliczył Twoją em.pow.na datę złożenia wniosku z 2015r., ale już bez odliczania pobranych em.wcześniejszych. ZUS do obliczenia wziął dane z 2015r: zwaloryzowany kap.pocz.i składki oraz wiek dożycia /te informacje masz na decyzji z 2015r. tej uchylonej/. Z tego wyliczenia em.pow. także wyszła niższa od wcześniejszej, otrzymywanej obecnie. Odwołałaś się, ZUS nie uwzględnił Twoich argumentów i będzie sprawa w sądzie. ZUS wypłaca Ci em.wcz., którą po raz pierwszy przyznał decyzją z 09.09.2008, kiedy prawdopodobnie przestałaś pracować, na tej emeryturze jesteś przez cały czas 2008-2019, bo em.pow. jako niższa /wyliczona w 2015 i obecnie/ nigdy nie była wypłacana. Teraz możesz walczyć w sądzie lub sprawę zawiesić i czekać na "ustawę naprawczą". Tylko ta ustawa /po ewentualnych, kolejnych zmianach/ może z "nieprzedawnionej" zrobić "pierwszaka" - ale w to chyba nikt już nie wierzy...
OdpowiedzUsuńCzyli z tego wynika że Zus już nie słada apelacji. Wygrana ze względu na nie potrącanie wcześniejszych emerytur, a wiek dożycia na 2013r nic nie da ,bo bo wcześniesza będzie większa.
OdpowiedzUsuńEwa
Dziękuję za informacje,to mnie rozjaśniło,chciałam nadmienić że do chwili obecnej ciągle pracuję ,i zastanawiam się gdzie są moje składki ,skoro po przeliczeniu ZUS w decyzji wziął wszystkie cyferki z 2015 roku ,4 lata składek ! piszą że uwzględnił wszystkie zmiany,pozdrawiam ,życzę wytrwałości.Białystok
OdpowiedzUsuń