Drodzy Państwo
Zamieszczam dzisiaj wzór pisma – apelacji w sprawie
ponownego ustalenia wysokości emerytury z najkorzystniejszymi wskaźnikami dla
Pan „nieprzedawnionych”.
Panie, które zechcą skorzystać z tego wzoru, powinny
dokładnie go przeczytać, zastanowić się, czy argumenty pasują do ich sprawy.
Przepisy,
przytoczone we wzorze pisma, jak najbardziej dotyczą też sprawy przeliczenia
emerytury Pań „przedawnionych”, ale chwilowo głównym problemem „przedawnionych”
jest odmowa organu rentowego dotycząca przeliczenia emerytury po wyroku Trybunału
Konstytucyjnego.
„Wytłuszczoną”
kursywą zamieszczam fragmenty pisma dotyczące sprawy niewydania nowej decyzji o
przyznaniu emerytury powszechnej (ZUS wydaje nową decyzję o ponownym ustaleniu
wysokości emerytury) oraz sprawy wycofania wniosku o przyznaniu emerytury z
roku 2015.
Nad zamieszczeniem tych fragmentów każda Pań sama
musi się zastanowić i podjąć odpowiednią dla Niej decyzję.
Pod rozwagę zamieszczam na dole posta fragment o
zarzutach dotyczących nieprawidłowego zastosowania art. 25 ustawy emerytalne. Dziękuję naszej koleżance na zwrócenie uwagi na ten problem. Mam nadzieję, że nie ma nic przeciwko temu, że zamieszczam ten fragment.
miejscowość,
dn. …...2020 r.
Imię i nazwisko
adres
PESEL
Sygn.akt
SO Wydział Ubezpieczeń Społecznych
Sąd Apelacyjny w
Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
adres
za pośrednictwem
Sądu Okręgowego w
Sądu Okręgowego w
Wydział Ubezpieczeń
Społecznych
adres
Wartość
przedmiotu zaskarżenia………..
Aby nie narazić się na
zarzut błędnych wyliczeń, bardzo proszę Wysoki Sąd, aby zobowiązał organ
rentowy o ewentualne skorygowanie poniższych obliczeń.
APELACJA
od wyroku Sądu Okręgowego w ……z dnia
….. r.
Sąd Okręgowy w …..Wydział
Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia ……. sygn. akt oddalił moje odwołanie od decyzji
odmownej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w…. z dnia…..2019 r. w sprawie
najkorzystniejszego ustalenia wysokości mojej emerytury.
Zaskarżam wyrok Sądu Okręgowego Wydział Pracy
Ubezpieczeń Społecznych w ….sygn. akt
z dnia ……
Wnoszę o:
- uchylenie w całości zaskarżonego wyroku, wydanego
przez Sąd Okręgowy w …..
- uchylenie decyzji odmownej wydanej przez ZUS z
dnia …2019 r. w sprawie
-
wydanie nowej prawidłowej decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej
- orzeczenie
o wysokości mojej emerytury bez uwzględnienia niezgodnego z Konstytucją art. 25
ust. 1b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS oraz
obliczenie mojej emerytury z najkorzystniejszymi dla mnie wskaźnikami, uwzględniając zwaloryzowany kapitał i składki do 2019
r. oraz najkorzystniejszy wskaźnik dożycia dla ubezpieczonej w wieku 66 lat.
- wydanie postanowienia o
możliwości wycofania wniosku złożonego o emeryturę powszechną w roku 2015
- oddalenie
żądania organu rentowego zwrotu kosztów zastępstwa
procesowego.
Emerytura, którą obecnie pobieram, nie jest wysoka, wynosi
….. zł brutto, netto to jest ……….Pieniądze te ledwo wystarczają mi na życie,
opłaty mieszkaniowe i zakup leków. A koszty utrzymania ciągle rosną.
Dlatego proszę o nieobarczanie mnie kosztami żądanymi przez ZUS.
UZASADNIENIE
Oddalenie przez Sąd Okręgowy w …………
mojego odwołania od odmownej decyzji organu rentowego, jak również niewydanie
nowej poprawnej decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej oraz nieustalenie mojej
emerytury według najkorzystniejszych dla mnie aktualnych wskaźników jest
niesprawiedliwe i nieuzasadnione. Zatem wniesienie apelacji jest w pełni uzasadnione.
Na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 6 marca 2019 r. sygn. akt P 20/16, organ rentowy pismem z dnia
30.04.2019 r. wznowił postępowanie w sprawie mojej emerytury według art. 145
Kpa. Uchylona została również decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej z dnia
…….2015 r.
Skoro decyzja o przyznaniu emerytury
powszechnej została uchylona, przestała istnieć, to powinnam otrzymać nową
decyzję przyznającą mi prawo do emerytury powszechnej, a nie decyzję o
przeliczeniu emerytury.
Skoro decyzja z dnia …. 2015
r. została, w moim przypadku, wyeliminowana z obrotu prawnego, to wniosek o
emeryturę powszechną powinien stać się bezprzedmiotowy. Powinnam mieć możliwość
wycofania tego wniosku, zgodnie z art. 116 ustawy emerytalnej.
Ale
tak nie jest, ZUS na podstawie tego wniosku wydaje błędną decyzję, o przeliczeniu
emerytury, stosując do tego przeliczenia wartości kapitału początkowego i
składek z roku 2015 r., przy wskaźniku z tablic dalszego średniego życia
również z 2015 r.
Wysokość
mojej emerytury powinna być obliczona na dzień złożenia wniosku/skargi o
wznowienie postępowania po wyroku TK, według aktualnych wskaźników z tablicy średniego dalszego trwania życia.
Od 2015 r. przybyło mi ponad 5 lat, nie stałam się
młodsza, tylko starsza. Dlatego uważam, że w obliczeniu emerytury powinnam być
potraktowana jak osoba 66-letnia, a nie 60-latka.
Powinny też zostać uwzględnione
zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki.
ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował tylko do 2015 r., kiedy naliczono mi
emeryturę powszechną i którą nieprawnie zawiesił. Pragnę zaznaczyć, że z
emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej
wypłaty.
Proszę Wysoki
Sąd o polecenie organowi rentowemu, aby wyjaśnił, na jakiej podstawie zostały
wyzerowane zgromadzone przeze mnie składki i kapitał początkowy i gdzie w
wydanej decyzji poucza o tym świadczeniobiorcę.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy, jaki i
składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji do dnia
podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W postępowaniu z zakresu ubezpieczeń
społecznych, w tym emerytur, pełne i nieograniczone zastosowanie ma zasada praworządności
określona w art. 6 Kpa.
Z kolei, z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
Z kolei, z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego mówi o
jednolitych zasadach traktowania przez organ rentowy kobiet urodzonych w 1953
r. pobierających świadczenia na podstawie ustawy art. 46 ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. Ja zostałam potraktowana w sposób niekorzystny dla mnie,
niekonstytucyjny.
Odmowa
ponownego ustalenia emerytury z najkorzystniejszymi aktualnymi wskaźnikami
powoduje, że osoby pierwszorazowe, znajdujące się w identycznej sytuacji
faktycznej, znajdują się w innej sytuacji prawnej, co narusza Konstytucję i
jest niezgodne z celem wyroku TK opisanym w uzasadnieniu.
Zawarte
w art. 32 ust. 1 Konstytucji postanowienie nakazujące "równe
traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie
tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy
stanowionego prawa nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub
przyznających przywileje.
W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
należy wręcz stwierdzić, iż "równość w prawie" oznacza nakaz
jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych. Wszystkie podmioty
prawa (sytuacje) charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną
(relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań
zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.
Należy zauważyć, iż zasada równości odnosi się do
zakazu różnicowania sytuacji prawnej adresatów danej normy, czyli ma ona
charakter podmiotowy.
Założeniem zasady sprawiedliwości społecznej (rozdzielczej)
jest idea jednakowego traktowania wszystkich ludzi w obrębie określonej klasy
(kategorii). Być sprawiedliwym to jednakowo traktować istoty różne z pewnego
punktu widzenia tj. mające tę samą cechę charakterystyczną, istotną dla danej
klasy, kategorii ludzi […]. Równe traktowanie oznacza stosowanie takiej samej
miary wobec wszystkich zainteresowanych otrzymywaniem rozdzielonych dóbr, a
więc ocenianie ich sytuacji wobec tych samych kryteriów oraz poświęcenie równej
wagi ich potrzebom i interesom.
W pismach
procesowych do Sądu Okręgowego z dnia ………2019 r. i z dnia ….01-2020 r. wnosiłam
o wydanie postanowienia Sądu w sprawie możliwości wycofania wniosku o emeryturę
powszechną, skoro ta decyzja została usunięta z porządku prawnego.
Sąd całkowicie zignorował mój wniosek.
Sąd całkowicie zignorował mój wniosek.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi
emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania
wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia
09-05-2014 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość
wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz
w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Organy
administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego
informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć
wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania
administracyjnego.
Za błąd organu rentowego należy uznać również
niedopełnienie obowiązku działania z urzędu na korzyść osób uprawnionych do
świadczeń emerytalno-rentowych.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11
października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe
organy rentowe udzielają informacji, w tym wskazówek i wyjaśnień, w zakresie
dotyczącym warunków i dowodów wymaganych do ustalania świadczeń.
Zaniechanie
przez organ rentowy wypełnienia obciążającego go „obowiązku informacyjnego”,
może zostać zakwalifikowane jako błąd organu w rozumieniu art. 133 ust. 1 pkt 2
ustawy emerytalnej w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia
emerytalno- rentowe.
W kontekście przytoczonych powyżej
intencji Trybunału Konstytucyjnego co do skutków jakie powinien wywołać wyrok
TK, uważam, że wydany w mojej sprawie wyrok Okręgowego Sądu Pracy i
poprzedzająca go decyzja ZUS, nie uwzględniają postanowienia TK, wnoszę zatem o
ich uchylenie w całości i zasądzenie, jak we wstępie.
Pod rozwagę:
Zarzucam organowi rentowemu
złą interpretację przepisów prawa materialnego, w tym Art. 25. emer. i rent.
ZUS Podstawa obliczania emerytury,
waloryzacja.
Cyt. „ 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne,
z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego
do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art 173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185 przeliczenie kapitału początkowego”.
ZUS w decyzji z dnia …..-04-2019 napisał, że ustala emeryturę od 01-03-2019 r tj. miesiąca, w którym zgłoszono wniosek, czyli do 01 marca 2019 powinien zwaloryzować składki i kapitał. Zamroził je na rok 2015, wbrew ustawie.
Cyt. „ 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne,
z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego
do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art 173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185 przeliczenie kapitału początkowego”.
ZUS w decyzji z dnia …..-04-2019 napisał, że ustala emeryturę od 01-03-2019 r tj. miesiąca, w którym zgłoszono wniosek, czyli do 01 marca 2019 powinien zwaloryzować składki i kapitał. Zamroził je na rok 2015, wbrew ustawie.
Proszę o nakazanie organowi rentowemu prawidłowe zastosowanie Art.
26. emer. i rent. ZUS cyt.”Wysokość
emerytury
1. Emerytura
stanowi równowartość kwoty będącej wynikiem podzielenia podstawy obliczenia
ustalonej w sposób określony w art. 25 podstawa obliczania emerytury,
waloryzacja przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi
przejścia na emeryturę danego ubezpieczonego, z uwzględnieniem ust. 5 i art.
183 zasady obliczania emerytury w latach 2009-2013
5. Tablice, o których mowa w ust. 4 są podstawą
przyznawania emerytur na wnioski zgłoszone od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca
następnego roku kalendarzowego, z uwzględnieniem ust. 6.
6. Jeżeli jest to korzystniejsze dla
ubezpieczonego, do ustalenia wysokości emerytury zgodnie z ust. 1 stosuje się tablice trwania
życia obowiązujące w dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny
wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.”
Nie zastosowano dla mnie korzystniejszych wskaźników z tablic,
tylko tablice z 2014, 253,5 miesięcy r.,
choć ZUS miał taki obowiązek.