Strony

20 lipca 2019

Korzystne wyroki sądowe w sprawach emerytalnych



            Projekt ustawy emerytalnej, przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki  Społecznej, dzieli emerytów, zwiększa różnice w wysokości emerytur, z jednej strony rozszerza zakres osób, wobec których będzie możliwe przeliczenie emerytury,  z drugiej strony dyskryminuje różne grupy ubezpieczonych.

           Projekt ustawy emerytalnej nie będzie procedowany w najbliższym czasie w Sejmie. Powinien zostać poddany pod obrady komisji sejmowych, aby usunąć błędy i nanieść poprawki, a właściwie napisać od nowa, gdyż w obecnym stanie nie spełnia warunków wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16.  Ustawa w takiej formie może okazać się niezgodna z Konstytucją.



              Kochani, na chwilę odejdźmy od projektu ustawy emerytalnej, toczą się sprawy sądowe w pierwszej instancji, sądy różnie orzekają, najczęściej oddalają zaskarżenia wniesione przez emerytów na decyzje ZUS.
            Wyjątkowe decyzje, w sprawach Pań „przedawnionych” zapadają w okręgowym sądzie pracy w Łomży, sąd przyznaje prawo do przeliczenia emerytury.
          Uzasadnienie  orzeczenia łomżyńskiego sądu można wykorzystać do napisania odwołania od wyroku sądu pierwszej instancji do sądu apelacyjnego. 


Ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w art. 114 ust. 1 wprowadziła instytucję swoistego wznowienia postępowania. Instytucja ta pozwala na ponowne ustalenie wysokości świadczenia wykorzystując przesłanki wymienione w tym przepisie, które są znacząco mniej rygorystyczne niż określone w KPA. Przepis art. 114 należało również zastosować przy rozpoznaniu wniosku odwołującej się. Nie można bowiem zgodzić się z ZUS-em, że w przypadku stwierdzenia niekonstytucyjności przepisu przez Trybunał Konstytucyjny wyłącznym skutkiem takiego orzeczenia jest wznowienie postępowania w trybie KPA w zw. z art. 190 ust 4 Konstytucji. Organ rentowy, jak się wydaje, kierował się tezą z postanowienia SN z 23.08.2018 r. I UK 355/17 nie zrozumiawszy dokładnie stanowiska Sądu Najwyższego, który zajmował się kwestią wzruszenia prawomocnej decyzji wstrzymującej wypłatę emerytury na skutek stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności z Konstytucją przepisu będącego podstawą wstrzymania wypłaty świadczenia. Wstrzymanie wypłaty emerytury nie mieści się w katalogu spraw objętych dyspozycją art. 114 ustawy emerytalnej, który dotyczy wyłącznie kwestii prawa do świadczenia lub jego wysokości stwierdzonego prawomocną decyzją ZUS-u. W sprawie rozpoznawanej przez Sąd Najwyższy skarżąca domagała się wyrównania emerytury za okres sprzed złożenia wniosku o podjęcie wypłaty zawieszonej emerytury a nie przeliczenia świadczenia czy przyznania prawa do świadczenia. Stanowisko Sądu Najwyższego w cytowanym postanowieniu nie może być w żadnym razie przeszkodą w przeliczeniu świadczenia wnioskodawczyni na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy tylko dlatego, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego zapadł ponad 5 lat po wydaniu wydanej z naruszeniem prawa decyzji. Czym innym bowiem jest wznowienie postępowania na podstawie przepisów KPA zmierzające do uchylenia decyzji i ponownego rozpoznania sprawy a czym innym jest przeliczenie emerytury na „nowo” na skutek ujawnienia, że jej wysokość jest nieprawidłowa. Sąd Okręgowy w tym zakresie podziela stanowisko Sądu Najwyższego zawarte w uchwale z 26.11.1997 r. II ZP 40/97, wydanej wprawdzie na tle ustawy z 14.12.1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin ale aktualnej również w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że błędne ustalenie wysokości świadczenia niezależnie od przyczyn błędu zawsze daje podstawę do przeliczenia świadczenia. Warto też zwrócić uwagę na uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 06.03.2019 r. sygn. akt P 20/16, gdzie w części dotyczącej skutków wyroku (pkt 5 uzasadnienia) Trybunał wskazał na konieczność skorzystania z wszystkich środków proceduralnych zmierzających do wydania nowego rozstrzygnięcia pozostawiając znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach.

Wydanie decyzji z naruszeniem prawa, co przecież sam ZUS stwierdził w zaskarżonej decyzji, należy zakwalifikować jako błąd organu rentowego czyli podstawę przeliczenia świadczenia z art. 114 ust 1 pkt 6 ustawy emerytalnej. Za taki błąd uznaje się bowiem każdą obiektywną wadliwość decyzji (teoria tzw. obiektywnej błędności decyzji) niezależnie od tego czy jest ona skutkiem zaniedbania, pomyłki czy też np. wadliwej legislacji- patrz wyrok SN z 04.10.2018 r. III UK 153/17.A zatem art. 114 ust. 1 pkt 6 ustawy emerytalnej jest pełnowartościową podstawą prawną pozwalająca na merytoryczne rozstrzygniecie o prawie strony do przeliczenia nieprawidłowo obliczonej emerytury i to za okres 3 lat zgodnie z art. 133 ust. 1 pkt 2 ustawy emerytalnej wobec stwierdzenia błędy organu rentowego- patrz uchwała SN z 26.11.1997 r. III ZP 40/97.

Sąd Okręgowy oczywiście nie traci z pola widzenia, że postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych ma charakter rozpoznawczy ale jednocześnie kontrolny. Najpierw wniosek jest bowiem przedmiotem oceny organu rentowego a potem jego kontroli dokonuje sąd. Postepowanie sądowe jest wtórne wobec postępowania administracyjnego, a kontrola sądu winna korespondować z zakresem rozstrzygnięcia dokonanego w decyzji administracyjnej. Założenia te jednak w niektórych przypadkach są nieprzydane. Ustawodawca nie wypowiada się, jakie orzeczenie należy wydać w sytuacji gdy wniosek jest rozstrzygnięty, decyzja prawidłowa ale nie uwzględnia wszystkich przepisów służących do rozpatrzenia sprawy w postępowaniu przed organem rentowym. Taka sytuacja ma miejsce w niniejszej sprawie. Zarówno organ rentowy jak i strona są przekonani, że wniosek został rozpoznany choć decyzja nie zawiera rozstrzygnięcia o przeliczeniu czy odmowie przeliczenia świadczenia. Wymaganie od strony aby w takiej sytuacji składała odwołanie od niewydania decyzji o przeliczeniu świadczenia na podstawie art. 477 ( 9) § 4 KPC byłoby nadużyciem, gdyż wnioskodawczyni jest przekonana, że jej wniosek został załatwiony, a decyzja wydana. Nie można też tracić z pola widzenia, że postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych jest odformalizowane. Również odczytywanie treści decyzji organu rentowego nie powinno odbywać się w sposób formalistyczny. Ważny jest przedmiot rozstrzygnięcia a nie jego brzmienie. Organ rentowy jest autonomiczny w rozpoznawaniu wniosku tak jak i sąd rozpoznający odwołanie. Zasadniczym celem postępowania sądowego jest jednak merytoryczne rozstrzygnięcie o żądaniach strony co do których powstał spór – tak wyrok SN z 10.05.1996 r. II URN 1/96. Funkcja kontrolna sądu ograniczona jest wyłącznie do materialnoprawnej oceny legalności decyzji, a funkcja rozpoznawcza jest zdeterminowana przedmiotem i zakresem decyzji, choć funkcja ta zawiera w sobie element odrębności i niezależności od wcześniejszego rozstrzygnięcia organu rentowego. Nie budzi zasadniczo wątpliwości, że w sprawie z odwołania od decyzji organu rentowego treść tej decyzji wyznacza przedmiot i zakres rozpoznania sądu, a sąd uwzględniając odwołanie zmienia decyzję i orzeka o istocie sprawy – art. 477 ( 14) § 2 KPC przy czym przepisy nie określają sposobu zmiany decyzji, z całą pewnością jednak istota sprawy zależy od wniosku ubezpieczonego. W pewnych wypadkach jednak sąd może rozpoznać merytorycznie żądanie wnioskodawcy mimo, że decyzja organu rentowego z tym żądaniem nie koresponduje. W orzecznictwie przyjmuje się, że w przypadku rozminięcia się wniosku ubezpieczonego inicjującego postępowanie i rozstrzygnięcia organu rentowego decydujące znaczenie należy nadać żądaniu wnioskodawcy – tak wyrok SN z 02.10.2008 I UK 88/08, wyrok SN z 11.12.2013 r. III UK 15/13, wyrok SA w Szczecinie z 03.07.2013 r. III AUa 330/13, wyrok SA w Białymstoku z 0705.2013 r. III AUa 1129/12).
 Jeśli żądanie ubezpieczonego wadliwie zostanie ocenione przez organ rentowy to sąd zobowiązany jest rozważyć wszelkie podstawy prawne mogące mieć zastosowanie w stanie faktycznym sprawy, wadliwość oceny żądania przez organ rentowy nie może uniemożliwiać ubezpieczonemu dochodzenia swych racji przed sądem – wyrok SN z 28.06.2016 r. I UZ 11/16. Nadto, orzecznictwo sądowe dopuszcza możliwość uwzględniania przez sąd okoliczności niebędących przedmiotem decyzji organu rentowego, gdy podstawa faktyczna wyroku dotyczy okoliczności pewnych (wyrok SN z 04.07.2000 r. II UK 55/00 , z 18.04.2001 r. II UKN 335/00, wyrok z 20.05.2004 r. II UK 395/03). Wydanie w takiej sytuacji wyroku prowadzi do swoistego skrócenia procedury i eliminuje konieczność dodatkowych działań wnioskodawcy np. złożenia kolejnego wniosku czy też np. odwołania na niewydanie decyzji.Kolejnym argumentem przemawiającym za możliwością orzekania co do istoty sprawy w sytuacji gdy zaskarżona decyzja w sposób niekompletny rozstrzyga o wniosku ubezpieczonego jest treść art. 477 14 § 3 KPC. Otóż, w sytuacji gdy organ rentowy nie wyda decyzji i odwołanie wniesiono w związku z tym, sąd uwzględniając odwołanie zawsze ma możliwość orzeczenia co do istoty sprawy czyli odnosi się wyłącznie do wniosku ubezpieczonego i żądań w nim zgłoszonych bo decyzji organu rentowego nie ma. Jasne jest, że przepisy KPC swoją regulacją obejmują oczywiste sytuacje faktyczne czyli: wydanie decyzji przez organ rentowy (prawidłowej lub nieprawidłowej) bądź niewydanie decyzji. Przepisy KPC nie przewidują przypadku gdy decyzja jest wydana, ale nie w pełni koresponduje z wnioskiem złożonym w organie rentowym. Należy to potraktować jako lukę prawną i przez analogię zastosować regulację i z art. 477 14 § 3 KPC i 477 14 § 2 KPC. Wydaje się to być konieczne szczególnie w sytuacji, gdy organ rentowy wydał decyzję opartą wyłącznie o przepisy proceduralne np. KPA i nie rozstrzygnął merytorycznie (pozytywnie czy negatywnie) o żądaniu strony, która przecież zgłosiła takie żądanie ( tu: o przeliczenie świadczenia). Inna wykładnia prowadziłaby do sytuacji sformułowania wobec odwołującego się wymagań, którym strona często nie byłaby w stanie podołać wobec wysokiego stopnia ich sformalizowania. Ubezpieczony musiałby mieć świadomość, że jego wniosek jest rozstrzygnięty niezupełnie i po odczekaniu dwóch miesięcy wnieść odwołanie na niewydanie decyzji, poddając się ocenie sądu, która wcale nie musiałaby być zbieżna z jego oceną. Sąd może bowiem uznać, że decyzja jest kompletna. Wówczas ubezpieczony może stracić prawo podważenia wydanej decyzji, z uwagi na upływ miesięcznego terminu do wniesienia odwołania. Oczywiście ubezpieczony może złożyć dwa odwołania, trudno jednak wyobrazić sobie u niego taką zapobiegliwość. Konieczność złożenia odwołania od niewydania decyzji w sytuacji gdy decyzja jest wydana a jedynie w sposób niekompletny rozstrzyga o żądaniu sformułowanym we wniosku, byłaby nadmierną formalizacją kompletnie nie przystającą do zasad rządzących postępowaniem w sprawach z zakresu ubezpieczeń, które przecież jest jednak postępowaniem o niskim stopniu sformalizowania. Takie wyśrubowane wymogi mogłyby narazić stronę na brak merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, a co za tym idzie mogłoby dojść do naruszenia konstytucyjnego prawa do sądu. Organ rentowy informuje bowiem wyłącznie o prawie zaskarżenia wydanej decyzji, o innych niuansach procesowych strona nie jest informowana.
Argumentacja przedstawiona powyżej prowadzi do konstatacji, że prawem i obowiązkiem Sądu w niniejszej sprawie jest jej rozstrzygnięcie również z uwzględnieniem regulacji art. 114 ust 1 ustawy emerytalnej."







189 komentarzy:

  1. Oprócz przedawnionych, których prawa do przeliczania emerytury z uwzględnieniem wyroku dotyczy ten post, jest jeszcze kwestia sposobu tego przeliczenia oraz odmowy przez ZUS wycofania wniosku z 2013/2014 - dotyczy to przedawnionych i nieprzedawnionych choć zapewne w kolejnym kroku. Czy odwoływać się od decyzji odmawiającej wycofania wniosku, jak uzasadniać? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym odwoływała się od każdej niekorzystnej decyzji ZUS, chociaż trzeba liczyć się z przegraną i ciągnęłabym sprawę do sądu apelacyjnego.

      Usuń
    2. Jak uzasadnić? Decyzja wydana z błędem, z naruszeniem prawa, jest nieważna. Skoro decyzja nie jest brana pod uwagę, to powinna być możliwość wycofania wniosku, jest bezprzedmiotowy

      Usuń
    3. Man pytanie Jola jak jest,może wiesz. Jezeli zus złożył apelację to czy ja dostanę wezwanie na rozprawę do sądu apelacyjnego,nigdy nie sądowałam się to nie wiem ,dzięki Natalia

      Usuń
    4. Pani Jolu mam pytanie do Pani zauważyłam że jest tu Pani jedna z wielu Pan które posiadaja duza wiedze nie tylko w prawie rentowym ale i ogólnym dlaczego jest Pani przedawniona? Pytam z czystej ciekawości Pozdrawiam

      Usuń
    5. Nie wiem, co odpowiedzieć na pytanie o przedawnienie. Tak się jakoś dziwnie złożyło, byłam całkowicie pochłonięta nową działalnością artystyczną, informacje o emeryturze chyba zlekceważyłam

      Usuń
  2. Natalio prawdopodobnie fostaniesz tylko powiadomienie z terminem i klauzulą, że obecność nieobowiązkowa. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie, już kilka razy pytałam a mianowicie mój mąż poszedł na wcześniejszą emeryturę w związku praca w szkodliwych warunkach, poszedł w sierpniu 2012 r i w 2017 roku przeszedł na emeryturę powszechną w której tak samo potrącono muz kapitału wcześniej pobrane emerytury. Poszedł do ZUSu teraz zapytać się czy może przeliczyc odnośnoe potrąceń to pani w ZUSie powiedziała że tylko moga o to się starac kobiety 53. Nierozumiem dlaczego dla jednych prawo działa a dla innych nie, co teraz powinien zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok TK nie dotyczy pani męża. Powinien czekać na ustawę, ale tylko jeśli wejdzie w życie z poprawkami, bo obecna wersja projektu ustawy nie obejmuje męża, gdyż przeszedł na wcześniejszą emeryturę już po 6 czerwca 2012 roku.

      Usuń
    2. A w którym roku mąż się urodził? Projekt ustawy obejmuje tylko ubezpieczonych urodzonych w roku 1953.

      Usuń
    3. Mąż urodził się w 1952

      Usuń
    4. No to obecny projekt ustawy męża nie obejmuje, bo ani nie urodził się w roku 1953, ani nie przeszedł na wcześniejszą emeryturę przed 6 czerwca 2012.
      Trzeba czekać na ostateczną wersję ustawy. Za jakiś czas powinien też być wyrok Sądu Najwyższego w sprawie III UZP 5/19, o którym pisano w jotowni.

      Usuń
  4. Drogie koleżanki.Skoro proces legislacyjny naszej ustawy się wydłuża mamy cas aby pisać pisma gdzie się da, może uda się nam wysłać do niezależnej redakcji aby pokazała w prawdziwym światle przedmiotowy projekt ustawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jest to dobry pomysł. Trzeba działać. Trzeba mobilizowac jak najwięcej osób do działania. W obecnym krztalcie ustawa nie przyniesie nam korzyści. Chyba że względu na rozgłos w Fakt24 z tabela i pokazujący zróżnicowanie po przeliczeniach i nie sprzyjające komentarze nie podjęli dalszych działań. Kto miał zyskać to już zyskał. Zostały tylko te, które skazano na sądy. Bo ustawowo tego nie rozwiążą.

      Usuń
    2. Tylko na jaki adres? Czy to miało by być wspólne pismo z podpisami czy każda wysyła oddzielnie?

      Usuń
    3. Moim zdaniem powinno to być wspólne pismo z podpisami

      Usuń
    4. Trzeba tyłek ruszyć z miejsca i nawiedzić biura poselskie!

      Usuń

    5. "Kobiety z rocznika 1953 czekają wyższe emerytury - Gazeta Prawna".Kliknęłam w ten tytuł na stronie internetowej i otwarła mi się strona gazety gdzie można wpisywać swoje uwagi.Ja tam wpisałam nasze postulaty.

      Usuń
  5. Czy jest jakaś osoba, która wypełniając druk o emeryturę powszechna lub składając podanie czytal drobnym drukiem napisane pouczenie i zwrócił uwagę na pkt 5 i dlatego wycofał wniosek. Tłumaczenie ZUS, że mogliśmy pytać jest naigrawaniem się z nas. Sugerowanie, że z naszej winy jesteśmy przedawnione jest nie na miejscu. Moim zdaniem ukrycie informacji było celowe. Umieszczenie jej na wniosku, który wypełnia się na korytarzu a nie na decyzji, która otrzymujemy do domu i spokojnie możemy przeczytać było celowe. Zamieszczenie odnośnika o sądzie też, bo wiedzą, że starzy ludzie, a takimi są emeryci, boją się sądów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam. Zawsze wszystko czytam to co jest napisane drobnym drukiem.

      Usuń
    2. Do 15:13
      dlaczego wniosek o emeryturę wypełnia się w korytarzu, przecież to bardzo ważna sprawa?

      Usuń
    3. Mozna wypełnić i w domu, nawet przez internet wypełnić, wydrukować i zanieść, na korytarzu to pierwsze słyszę

      Usuń
    4. Ja też czytałam. Należy czytać, tak jak ostrzegają w mediach, aby w bankach dokładnie czytać, a najlepiej chcieć zabrać wniosek do domu i przyjść po kilku dniach. Jeżeli bank nie wyraża zgody na zabranie wniosku np. o kredyt, do domu, to nie należy w ogóle tego podpisywać tylko wyjść i poszukać innego banku, gdzie takich praktyk nie ma.

      Usuń
    5. A jak było przy składaniu wniosku o wcześniejszą emeryturę? Czy też nikt nie wiedział, że można wycofać wniosek, gdy wcześniejsza emerytura okazała się zbyt niska?

      Usuń
  6. Ja wypelnialam wniosek o emery przy Pani przy tzw okienku w kwietniu A ustawa w styczniu ale Pani nie raczyła mi tego powiedzieć żeby nie składać bo będą potrącenia ani ze można wycofać wniosek w ciągu miesiąca

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też wypelnialam w marcu i nic nie powiedziała.

    OdpowiedzUsuń
  8. A dlaczego ZUS nie podał informacji na decyzji,że mamy 30 dni na wycofanie,tylko skierował nas do Sądu.Majac decyzje miałyśmy dużo czasu na przeczytanie.A na wniosku w Zusie to dupa kto czytał drobny druk i się zastanawiał.To jest celowa robota Zusu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedz to w sądzie, to na pewno przyzna tobie rację, że celowo cię oszukano.

      Usuń
  9. Jestem przedawniona W 2015 kiedy dałam do przeliczenia urlop wychowawczy oczywiście nie dołączyli otrzymałam decyzję o przeliczeniu ale ale nadal powsz zawieszona W wcale nie przysłali przeliczonego kapitału dopiero w 2017 poszłam do zus spytać się co z decyzja o kapitale ale Pani z zus powiedziała ze to nie jest ważne bo mam wczesniejsza nalegalam jednak i wydrukowana mi przeliczenie kapitału z datą 2017 r

    OdpowiedzUsuń
  10. Nikt nie czytał ,przynajmniej większość . Nawet do głowy nie przyszło, że mogą tak postąpić z decyzją o em. powszechnej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie otrzymałam z Sądu Okręgowego odpowiedz,na moje odwołanie do Sądu poprzez ZUS na odmowną decyzję uwzględniającą wyrok TK.Sąd w załączeniu załączył odpis odpowiedzi ZUSna moje odwolanie i prosi o zajęcie stanowiska w ciągu 7 dni.Proszę o pomoc co ma w takiej sytuacji robić .

    OdpowiedzUsuń
  12. Na tym blogu znajdziesz znajdziesz wzór uzasadnienia do sądu za pośrednictwem sądu chyba gdzieś koło dat 24 25 maj A w uzadnieniu napisz to o co występujemy jeśli będziesz miała jeszcze problem pisz Elżbieta W

    OdpowiedzUsuń
  13. Pomyłka do zus za pośrednictwem sadu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś pokręcił odpowiadający. Pismo procesowe - odpowiedż na pismo - odpowiedż ZUS na odwołanie emerytki od decyzji ZUS do sądu, składa się do sądu (bez pośrednictwa ZUS). Przykładowa odpowiedż emerytki (przedawnionej)znajduje się na blogu w poście o zawieszenie postępowania z dnia 28 maja.
      Poczytaj też komentarze pod ostatnimi postami na temat daty otrzymania decyzji o emeryturze powszechnej (dla przedawnionych)

      Usuń
    2. Dziękuję Pani Jolu za informację. Pismo procesowe- odpowiedź na pismo -odpowiedź ZUS na odwołanie emerytki od decyzji ZUS do sądu. Pozwolę przytoczyć wzór odpowiedzi , z jednoczesnym zaznaczeniem , czy nie wkradł się błąd po słowach: zawarte we wniosku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 czerwca( powinno być marca ) 2019 r. Wzór odpowiedzi do sądu dla pań przedawnionych.



      Imię i nazwisko Miejscowość, data
      Adres
      PESEL
      Sygn.akt ………….
      Sąd Okręgowy w ………….
      Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
      Adres

      ODPOWIEDŹ
      na „Odpowiedź ZUS na odwołanie od decyzji z dnia ….(data kwietniowa lub majowa 2019 r. odwołania do sądu)”, przesłana do sądu z dnia …(data odpowiedzi ZUS z maja 2019 r.)

      W odpowiedzi na przesłaną przez ZUS…Oddział w …….”Odpowiedż na odwołanie od decyzji z dnia ….(data odwołania złożonego do sądu pracy przez ZUS) „ podtrzymuję w całości moje stanowisko, wyrażone w odwołaniu z dnia … (data odwołania , kwietniowa lub majowa) o wznowienie postępowania w sprawie przeliczenia emerytury i uchylenie decyzji z dnia ….. (data z 2013 r. lub 2014 r. o przyznaniu ENP) zawarte we wniosku po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie P 20/16.


      Uzasadnienie


      Grażka J.

      Usuń
  14. Rzeczywiście pokrecilam bardzo przepraszam nie miałam zamiaru wprowadzić kogoś w błąd Elżbieta W

    OdpowiedzUsuń

  15. "Kobiety z rocznika 1953 czekają wyższe emerytury - Gazeta Prawna".Kliknęłam w ten tytuł na stronie internetowej i otwarła mi się strona gazety gdzie można wpisywać swoje uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  16. Skoro ZUS sam się przyznaje ze decyzję wydane były z naruszeniem prawa to dlCzego ich uniewaznia ? Decyzje te powinny byc uniewaznione lacznie z wnioskiem bo na podstawie tych wnioskow ZUS wydawal bledne decyzje nastepna manipulacja ZUS to nasze przeliczane urlopy wychowawcze ktore nie wliczane sa do emerytur wczesniejszych Ktos moze wie z jakiego to art robia? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urlopy wychowawcze są przeliczane ze wskaźnikiem 1,3 tylko do wyliczenia kapitału początkowego, czyli do emerytury powszechnej. Wcześniejsze emerytki oraz urodzone przed rokiem 1949, czyli emerytki "na starych zasadach" z tego nie korzystają. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że to jest zgodne z konstytucją w wyroku P 2/16.

      Usuń
    2. Nie unieważnia, bo przepisy mu na to nie pozwalają. Przepisy wyznaczają ramy czasowe do unieważniania decyzji, do unieważniania decyzji ostatecznych albo do uchylenia wadliwych decyzji i wydania w to miejsce innych, może dojść tylko w wyjątkowych sytuacjach.
      Natomiast wniosku zus nie może "unieważnić", bo wniosek złożyła strona i tylko ona może decydować, co dalej z tym wnioskiem ma być, czy go podtrzymuje, czy wycofuje, czy modyfikuje i w jaki sposób.
      Co do zaliczania urlopów wychowawczych ze współczynnikiem 1,3 do emerytur wcześniejszych to nie ma przepisów, aby tak można było zaliczyć. Nawet TK wypowiadał się w tej sprawie, że w tym przypadku nie ma naruszenia Konstytucji.

      Usuń
    3. To jeszcze proszę mi powiedzieć dlaczego nasz kapitał i składki nie są waloryzowane w momencie wyliczenia emerytury powszechnej ktora wyszla niekorzystna I jest zawieszana? Przeciez skladki pobierane sa przez caly czas

      Usuń
    4. Na pismo ZUS o tym, że wydał decyzję z naruszeniem prawa, można zareagować pismem do ZUS: Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez wydanie decyzji niezgodnie z prawem (art. 417 i 417(1) kc) poprzez przywrócenie stanu poprzedniego (art. 363 par. 1 kc), czyli żądać uchylenia starej decyzji.

      Usuń
    5. Anonimowy 21 lipca 2019 15:29
      W dacie wydania decyzja była wydana zgodnie z prawem. Dochodzenie naprawienia szkody po wyroku TK i wznowieniu postępowania tylko na drodze sądowej

      Usuń
    6. Pan Goły twierdzi, że są waloryzowane, jeżeli emerytura po wyliczeniu została zawieszona i nie było ani jednej wypłaty. Proszę odszukać jego wpis na Jotowni

      Usuń
    7. Man czarmo na bialymm ze nie sa w otrzymanej decyzji ZUS po wyroku mam kapital I skladki oraz tabele zycia zerzniete z roku 2014 kiedy wyliczano mi em powsz

      Usuń
  17. Do Anonimowy z 21 lipca 00;08
    Tak samo, wiele kobiet nie wiedziało i nie wycofało, nie każdy był świadomy, to ZUS powinien mieć tą świadomość, że osoby starające się o emeryturę są z wykształceniem podstawowym, średnim i wyższym i każda z nich powinna otrzymać zrozumiałe i szczegółowe informacje.
    A Pani to z czyjego polecenia ma robić zamęt na obu blogach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na obu blogach? Jak niewygodne pytanie to zaraz zamęt?

      Usuń
    2. Były petycje do sejmu i senatu w sprawie art. 25 ust. 1b, ale nikt do tej pory nie pomyślał, żeby domagać się w osobnej petycji wprowadzenia obowiązku informowania przez urzędników ZUS o możliwości wycofania wniosku emerytalnego, rentowego czy innego, zarówno przy składaniu takiego wniosku, jak i zawarcia takiej informacji w pouczenia do wydanej decyzji. Przykład niewycofanych wniosków o emeryturę powszechną po wcześniejszej po 1 stycznia 2013 roku powinien być wystarczającym argumentem i przestrogą.
      Innym przykładem jest pułapka emerytur czerwcowych, o której ZUS zaczął informować składających wnioski w czerwcu dopiero ostatnio.

      Usuń
    3. Zgadzam sie z tym bo kazdy emeryt gdyby mial wybor w otrzymanej decyzji Sad czy wycofanie wniosku bez namyslu skorzystalby z drugiej opcji



      Usuń
    4. To nie zawsze zależy od wykształcenia, srednie czy nawet wyższe nie powoduje, że człowiek zna przepisy albo zaczyna być bardziej dociekliwy i studiuje druki szukając pułapek i furtek.

      Usuń
    5. Wypowiedzi nie na temat. Komentarz dotyczy wniosków o emeryturę wcześniejszą, wtedy nie było jednak ogólnego narzekania na brak możliwości wycofania wniosku. Teraz też by nie było, gdyby nie wyrok TK i sposób obliczania emerytur powszechnych dla pierwszaków. To jest szukanie winnego, aby tylko się załapać na takie liczenie. Sorry, ale tak to wygląda. nagle nic nikt nie wiedział, a przy emeryturach wcześniejszych wiedział wszystko, bo nie ma zmian na korzystniejsze liczenie.

      Usuń
    6. Czy treścią informacji w pouczeniu do wydanej decyzji ma zajmować się przeciętny emeryt po 40 latach pracy, a czym zajmują się specjaliści i prawnicy zatrudnieni w ZUS, przecież emeryt zgłasza się do URZĘDU PAŃSTWOWEGO a nie prywatnego Banku i powinien otrzymać szczegółowe i konkretne informacje, a jeżeli popełnili błąd to powinni ponieść konsekwencje.

      Usuń
    7. Furtkę to ja mam na swojej działce zamykana na kłódkę a ZUS powinien nas rzetelnie informować o przepisach nas dotyczących w końcu chyba żyjemy w cywilizowanym państwie a nie zł.....kim ja swoją emeryturę sama sobie wypracowalam a teraz dowiaduje się ze wysokość mojej emerytury zależy od kombinacji z wycofywaniem wniosków i ponownym składaniem przeczytaj sobie na Jotowni ciekawy komentarz jak to ZUS a raczej jego pomocnicy prawni uczciwie podchodzą do swoich petentów

      Usuń
    8. Jeżeli emeryt dowiaduje się od pracownika ZUS aby się nie martwić bo zostaniemy na wczesniejszej to o czym to świadczy? I tu już wychodzi nieuczciwości pracownika bo doskonale wie co wiąże się z niewycofaniem wniosku ale informacje te trzyma dla siebie a ślepy emeryt niech sobie szuka igły w srogu siana

      Usuń
    9. Ja też uważam, że to było celowe sugerowanie, żeby odwoływać się do sądów, bo wiadomo, że nie wielu emerytów się na to zdecyduje. Wycofać byłoby łatwiej. Tym bardziej, że nie było też informacji o zaprzestaniu waloryzacji składek i kapitału i możliwości stosowania korzystnych tabel dożycia w dalszych przeliczeniach. To też powinno być w decyzji. Przecież zdecydowana większość emerytów nie czyta ustaw i nie analizuje zmieniających się ciągle przepisów. I co by tu nie pisali szpiedzy zusu to jest ich obowiązek. Informowanie o skutkach wręczanych emerytom decyzji i możliwości ich wycofania. To oni znają je najlepiej i nawet jeżeli nie było w decyzji to w momencie składania wniosku, też mogli mówić emerytom o ww.

      Usuń
    10. Ja też złożyłam wniosek o emeryturę powszechną w wieku 60 lat i 7 m-cy, widocznie takie były wymogi w tej chwili nie pamiętam.

      Usuń
    11. "Czy treścią informacji w pouczeniu do wydanej decyzji ma zajmować się przeciętny emeryt po 40 latach pracy"
      Pouczeniem zawartym w decyzji należało się zajmować po 40 latach pracy, po otrzymaniu decyzji, a nie teraz.

      Usuń
    12. Unknown 21 lipca 2019 13:40, chętnie poczytam, tylko które komentarze masz na myśli?

      Usuń
    13. Nawet, jeżeli emeryt zająłby się pouczeniem zawartym w decyzji po jej otrzymaniu, to i tak by to nic nie dało, ponieważ nie było informacji, że nie wycofanie wniosku skutkuje zakończeniem waloryzacji kapitału początkowego i składek.

      Usuń
    14. Na decyzji nie było informacji, że powoduje zaprzestanie waloryzacji nawet jeżeli emerytura nie jest wypłacana i o tym, że można wycofać wniosek aby tego uniknąć. Obok informacji o sądzie, właśnie ta informacja powinna znaleźć się w pouczeniu na decyzji. Większość emerytów nie jest w stanie przeczytać i zrozumieć całą wielokrotnie zmienianą ustawę.

      Usuń
  18. Otrzymanie z ZUS pisma, że kiedyś wydał decyzję z naruszeniem prawa, której nie uchyla, stanowi podstawę do wystąpienia z roszczeniem do ZUS (Skarbu Państwa) o naprawienie szkody za wydanie takiej decyzji, wg art. 417 par. 1 oraz art. 417(1) par. 2 Kodeksu Cywilnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A są już takie odważne do tej walki sądowej?!

      Usuń
  19. ZUS kieruje się kodeksem postępowania administracyjnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS kieruje się dobrem idacym w jednym kierunku SWOIM

      Usuń
    2. Taka jest rzeczywistość . Musimy zewrzec szyki i ruszyć do boju o nasze emerytury. Pozdrawiam

      Usuń
    3. ZUS kieruje się k.p.a. w procedowaniu wniosków i odpowiadaniu na pisma. Ale to nie oznacza, że nie dotyczy go Kodeks Cywilny. On dotyczy wszystkich. Jeśli strona nie będzie chciała, pozostaje sąd (i k.p.c.).

      Usuń
    4. kodeks cywilny dotyczy postępowania cywilnego przed sądami, zus jest organem administracji i nie działa na przepisach kc, chyba że to zastrzeżone w jakim przepisie, ale tylko wtedy, i do określonej tam sytuacji.

      Usuń
    5. Kodeks Cywilny dotyczy wszystkich. Nawet w swoich przepisach mówi o Skarbie Państwa i państwowych osobach prawnych (czyli np. ZUS). Czym innym zaś jest Kodeks Postępowania Cywilnego (ten obowiązuje w postępowaniu sądowym).

      Usuń
  20. Po wyroku TK złożyłam do ZUS skargę o wznowienie postępowania. Zus policzył mi em.pow.od 2013 r.bez potrąceń em.wcz.,zwaloryzowal do maja 2019 i oto mam em.pow.po nowemu.Przyjęto kap.pocz.i dalsze trwanie życia 253 m-ce z 2013 r.Do tej pory pobierając em.wcz.bo była wyższa. Moje pytanie i prośba do pan,czy i do kogo mogę wystąpić o wyrównanie różnicy między em.wcz.a em.pow.od 2013 do teraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwaloryzowal kapital poczatkowy do maja 2019 ???? Chyba nie !! Jak zostawił 253 m-ce. Po nowemu mają 208-206 m-cy. Ma Pani powszechna wyzsza?

      Usuń
    2. Do 15.58 czy powszechna wyszła wyższa od ew?

      Usuń
  21. Zapomniałam dodać, że jestem nieprzedawnionych. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja też tak mam i pisałam odwołanie do sądu, że nie zgadzam się z takim przeliczenie. Czekam właśnie na odpowiedź. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Jest Pani przedawniona? Bo do tej pory zus przedawnionym nie liczył bo czeka na ustawe

    OdpowiedzUsuń
  24. Tylko dziwne, że kapitał zwaloryzowany , a m-ce pozostały te same. Ma Pani teraz wyzsza ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani pisze, że zwaloryzowane, ale pewnie emerytura po przeliczeniu kapitału zwaloryzowanego tylko do 2013 r w celu porównania z wcześniejszą zwaloryzowaną do 2019r. W tym wypadku nic nie zyskuje bo waloryzacja emerytury jest dużo niższa niż waloryzacja kapitalu

      Usuń
    2. ZUS wyliczył em. pow. wg danych z 2013r. /kap.p., składki i m-ce dożycia/, ale bez odliczania pobranych em. wcześniejszych. Tak wyliczoną em. pow. zwaloryzował za okres 2013-2019 wskażnikiem waloryzacji rocznych dla emerytur i porównał z em. wcześniejszą wypłacaną obecnie w 2019r. Można było porównać em.pow. obliczoną "po nowemu" na 2013r. z em. wcześniejszą z 2013r. i efekt byłby ten sam: em. pow. jest wyższa od wcześniejszej. A jest trochę wyższa, bo nie odliczono pobranych wcześniejszych i oczywiście przeliczono ponownie i zwaloryzowano do 2013 r. kapitał początkowy /ujęto w nim zmiany np. 1,3 za okres opieki nad dzieckiem/.

      Usuń
  25. Do BARBOR zus zwaloryzowal tylko kwotę em.pow.policzonej na 2013 r. aż do 2019 r.Wskaźnik dożycia tez 2013 r.Teraz mam trochę wyższa em.pow.Proszę mi podać wzór jak się odwołać czy za pośrednictwem zus i czy nie minął termin 30 dni.Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  26. Do BARBOR Ja chcę starać się o wyrównanie różnicy między emeryturami tzw.rekompensatę .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, rozumiem......To chyba trzeba jeszcze poczekac

      Usuń
  27. Do sądu, za pośrednictwem ZUS, ale z tego wynika, że moja sytuacja jest inna, ja jestem nieprzedawniona i mamprzeliczone, ale kapitał i m-ce mam te same tylko to co mi odjęli rzekomo teraz nie. Mam jednak wciąż niżej niż wcześniejszą. Czy jak skończyła pani 60 lat składała wniosek o przeliczenie ?

    OdpowiedzUsuń
  28. Do BARBOR Tak składam. W projekcie ustawy jest mowa o rekompensatę wiec skoro mam przeliczona emeryturę i jest wyższa chciałam starać się o rekompensatę. Nie doczytałam w projekcie aby policzono nas jak panie-pierwszaki .

    OdpowiedzUsuń
  29. Jestem bardzo ciekawa gdy wejdzie ustawa czy po PRZELICZENIU składając wniosek jeśli powszechna będzie niższa od wcześniejszej to zostawia wczesniejsza niby prawo nie działa wstecz A jednak już zadziałało wstesz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli man rozumiec ze wowczas bede na niekorzystnej emeryturze? bez przesady licze na ustawe ktora podpowie ZUS ze prawo jednolitego traktowania petenta nie graniczy z cudem lecz wyborem najkorzystniejszych wariantow PROSTE JAK CEP pozdrawiam

      Usuń
    2. Proste dla nas, dla ZUS już takie nie jest, bo oni mają uczonych prawników i pracowników, a przede wszystkim mocodawców.

      Usuń
    3. Optymistką i tak trzymać!

      Usuń

  30. Do pani z 21.07 godz.15:58 dlaczego składałaś do sądu za pośrednictwem ZUS? Ja jestem nieprzedawniona 53r w 2013 odwołałam się do SO wyrok niekorzystny i odwołałam się do SA
    po wyroku TK złożyłam Skargę o wznowienie postępowania ale bezpośrednio do SA...bo tam zakończyłam w 2014r i niecierpliwie czekam. Proszę o komentarze BARBOR i z 15:58.





    OdpowiedzUsuń
  31. Nie dopisałam, ze w SA w 2014 tez był wyrok niekorzystny...

    OdpowiedzUsuń
  32. Czy jesteśmy jednolicie traktowane ?oto jest pytanie

    OdpowiedzUsuń
  33. Jak można porownywac emerytury z 2013 do 2019r. powinna byc to co wychodzi w 2013r bez potrącen zwalaryzowane przez lata az do 2019r tak jak była waloryzowana wczwsniejsza i wtedy porównać. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Same nie wiedzą dokładnie co czytają, co jest napisane w decyzjach, dlatego te głupoty o nieporównywalnych wielkościach z różnych lat.

      Usuń
  34. Jeżeli sejm ustali tą ustawę to trzeba pisać do Prezydenta Dudy, żeby zawetował.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiadomo czy takie pismo dotrze do Prezydenta, najpierw przechodzą przez sito. A czy dotrą do niego to znak zapytania

      Usuń
    2. Jedno na pewno zlekceważą, ale jak będzie dużo, to nie mogą nie zauważyć. Przecież nas ma być kilkadziesiąt tysięcy. Uwag było 200, petycje podpisało 500, do zusu odwołało się 20 czy 40 tys. Różnie czytałam. Miało być nas 140 czy 112 tys.

      Usuń
  35. Do Jany ja składałamam skargę po wyroku TK do ZUS .Jestem nieprzedawniona to policzono mi po nowemu i trochę zyskałam.Jest różnica między wcześniejsza bo taka pobierałam a wyliczona bez potrąceń w 2013 r.Roznice te pomnożona przez 72 m-ce to powinni wyrównać, tak czytałam w projekcie ustawy.czy z tego projektu będzie ustawa naprawcza to nikt nie wie .Jakaś dziwna cisza nastała w tej sprawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana bo dla większości nic nie wychodzi i to jest TO.Moja emerytura netto jest 1800 a koleżanki która pracowała mniej dziesięć lat i teraz emerytura 3200 na rękę bo jest pierwszakiem.Ja pracowałam do 60 lat a ona do 50 lat.Gdzie sprawiedliwość?Różnica w tym ze ona teraz wyliczyla a ja w 2014 w lutym.AMEN

      Usuń
    2. Do 19:23
      Na razie ZUS wypłaca tylko pierwszakom na podstawie wyroku TK, czyli tym, które przeszły na wcześniejszą emeryturę na podstawie art. 46 w związku z art. 29, to jakim cudem ta koleżanka, która przeszła na emeryturę w wieku 50, a nie co najmniej 55 lat, czyli na podstawie innych przepisów, cokolwiek dostała z ZUS?

      Usuń
    3. Podają półprawdy, niedokładne dane i sieją tylko zamęt.

      Usuń
  36. Pani Ewo ja wiem co z czym porównuje tylko trudno się pisze na telefonie i bez znaków interpunkcyjnych.Często "wypociny "tracą sens.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba się w końcu nauczyć pisać ze znakami interpunkcyjnymi, one też tam się znajdują, a nie trzepać jak z karabinu maszynowego.

      Usuń
  37. Witam, do p. Ewa Jestem w analogicznej sytuacji emeryturę z 2013 porównują do em z roku 2019 wiadomo, ze z 2019 jest wyższa bo waloryzacja i jeszcze jak ktoś pracuje wliczają okresy składkowe a kapitał bez zmian. Uważam, ze to jest matematyczny błąd.

    OdpowiedzUsuń
  38. Do 19:06, czy Pani po otrzymaniu decyzji w roku 2013 założyła sprawę przeciwko ZUS? pisze Pani, że wcześniejsza em. z 2013 była bez potrąceń...jak to przecież był art25ust1b i obowiązywał rocznik 53, przyznam nie rozumie i jeszcze jedno, jeżeli decyzja o em. powszechną była w 2013 r to jak Pani jest nieprzedawniona...proszę o komentarz.

    OdpowiedzUsuń
  39. JA W 2013 NIE ODWOLYWALAM SIE , BO NIE BYLAM DOINFORMOWANA, PISALAM TYLKO DO RZECZNIKA PETYCJE......Dlatego teraz.....�� jestem nieprzedawniona, policzona i nic nie zyskalam. Wciąż mam wczesniejsza

    OdpowiedzUsuń
  40. Zgadzam sie z komentarzami wyżej, mnie nawet poinformowano żebym złożyła wniosek jak osiągnę 60 lat i 7 m-cy bo taki był pierwotnie wymagany dla mnie wiek żeby móc przeliczyć i ja wierząc tak zrobiłam. Nawet wtedy nikt mnie nie poinformował, że nie ma sensu w ogóle składać.w
    Wierzylam , że emeryturę każdy sobie wypracował i liczy sie od lat pracy i zarobków, a nie że dostaje. Teraz w tych przeliczeniach wyszły straszne paranoje , jedni mają za uczciwa praca inni za zmiane przepisow poprostu dostali więcej niż wyliczono im pierwotnie. Czy tak mialo byc zeby poroznic rocznik 53, chyba nie o to chodzilo. Mialysmy sie wspierac, a wyszlo....?!!!

    OdpowiedzUsuń
  41. Kto jest w takiej sytuacji jak ja ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w bardzo podobnej sytuacji.Z powodu choroby mamusi 97 lat musiałam od 10. 2012 r przejść na wcześniejszą emeryturę .W 2013 roku ZUS po telef. rozmowie usłyszałam,że mogę złożyć pismo o emeryturę powszechną i tak zrobiłam

      Usuń
  42. Pani Jano nie zrozumiemy sie.Tak jak pisałam wcześniej jestem nieprzedawniona , po wyroku TK złożyłam "skargę o wznowienie postepowania"do ZUS.Przeliczona mi emeryturę i od maja 2019 mam wyższa. W 2013 em.bez potrąceń tez jest wyższa od em.wcz.,która pobierając. Różnica między tymi dwiema z 2013 r jest na moja korzyść. Prościej nie napisze.

    OdpowiedzUsuń
  43. Emerytura bez potrącenia składek Plus kapital w 2013r

    OdpowiedzUsuń
  44. Gdybym ja n aruszyla prawo w stosunku do zus to by mnie ścigali A im szyystko wolno gdy organ administracji państwowej wydaL decyzję ze naruszył prawo to zrobił to bezprawnie w stosunku do emeryta

    OdpowiedzUsuń
  45. Składki + kapitał bez potrąceń wynosi 618872,72.M-ce 253 w roku 2013.Wcześniejsza brutto z 2013 wynosi 2163 zł.Czy coś zyskam i co będą waloryzować.Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po ustawie zyska pani 283.14 zł brutto plus waloryzacja od 2013 do 2019 plus ewentualnie za przeliczenie urlopu wychowawczego plus rekompensata.

      Usuń
    2. No i wtedy musi porównać do emerytury wcześniejszej z 2019r ,także nie wiadomo czy zyska no i oczywicie musi być ustawa. Ewa

      Usuń
  46. Do Pani z 20:50 jeżeli w 2013r wystąpiła Pani o em. powszech. i pobierała dalej wcześniejszą, bo była wyższa( tak jak ja) to dlaczego jest Pani nieprzedawniona przecież minęło 5 lat od 2013r do 2019r do wyroku TK?

    OdpowiedzUsuń
  47. Zapytam jeszcze czy jest KTOŚ z 53 rocznika,kto złożył w 2013r o em.powszech. i wystąpił do sądu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również złożyłam wniosek ,ale jeszcze nie mam żadnej wiadomości

      Usuń
  48. Do anonimowy 21:24 powinna Pani zyskać 283,14 zł brutto

    OdpowiedzUsuń
  49. tak jam jest, ale jestem nieprzedawniona, bo wniosek złozyłam w o6.2013, a decyzje otrzymałam w 11.2014 r.a o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
  50. Witam, do anonimowy 21.24 kapitał + składki = / sumę należy podzielić przez 253,70 = emerytura przysługująca. Emeryturę z 07/2019 boruto odjąć od tej wcześniej wyliczonej jeżeli jest na plus to pomnożyć przez 73 miesiące= do wypłaty

    OdpowiedzUsuń
  51. Ten wynik należy zwaloryzowac do 2019 tak jak co roku jest waloryzowana ew.

    OdpowiedzUsuń
  52. Do Jany Tak się złożyło. Nic nie rozumiecie.Czy nie potraficie dodać, odjąć, podzielić i porównać? Pani Teresa a co to jest?Szpieg jak to jedna z pań nazywa.Dobranoc.

    OdpowiedzUsuń
  53. Proszę kobietki ,chce wiedzieć czy coś zyskam czy nic,czy może chociaż rekompensate jaką,jest tak kapitał i składki wynoszą 521 662, 23 zł dozycie 251.50 ,wczesniesza em.na dzien 1 stycznia 2014 2076.27 zl a obecnie 2284.00 zl,dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Składki plus kapitał podziel przez wsk.dozycia i porównaj do em. z 2019 r.Do tego dochodzi jeszcze waloryzacja em.do 2019r

      Usuń
    2. Proszę sobie podzielić kapitał plus składki przez wiek dozycia 251.5 wychodzi powszechna 2074.20 zł brutto czyli jest niższa o 2 zł od wczesniejszej na 2014r Czyli po ustawie zero.

      Usuń
    3. Porównuje się do em z 2019r

      Usuń
    4. Proszę sprawdzić czy występowała pani o przeliczenie kapitału początkowego /zmiany np ze względu na przeliczenie opieki na dziecko/? Jesli nie, to proszę to zrobić, powinna być w kapitale różnica na plus, a to podwyższy e.pow.Trzeba próbować...

      Usuń
    5. Do anonimowej z 9.48 godz,urlopu na dzieci nie miałam ale jak odejmie przeliczona emeryture: z roku 2019 r jest tak:2284- 2076, 26 to różnica i czy się mnozy prze te 6 lat i to jest rekompensata?

      Usuń
    6. Te różnice chyba trzeba waloryzować narastająco kolejno przez 6 lat o wskaźniki w poszczególnych latach

      Usuń
    7. Anonimowy 10.14 -to trzeba inaczej: 521662,23:251,50=2074,20 i to jest em. pow. w 2014r., którą należy porównać z emeryturą wcześniejszą z tego samego r., czyli 2076,27 - wychodzi, że em. wcz. jest korzystniejsza. Można też waloryzować em.pow. 2074,20 waloryzacją roczną dla emerytur do roku 2019 i porównać z em. wcz. z 2019r. Pytałam rano o przeliczenie kapitału początkowego, bo tam były jakies zmiany w sposobie przeliczania - najbardziej znana zmiana to za opiekę na dziecko - a podwyższony kapitał, zwaloryzowany 1999-2014, mógłby dać ciut wyższą em. pow. na 2014, a przecież em. wcześniejsza w 2014 jest wyższa tylko o 2,07 zł. Ja osobiście najpierw poprosiłabym ZUS o przeliczenie kap. pocz. lub chociaż zapytałabym, czy, jeśli nie miałam urlopu na dziecko, to jest możliwość jakiejkolwiek zmiany po ponownym przeliczeniu kapitału.

      Usuń
    8. Tak jak powyżej opisano proces obliczenia ep i porównania z ew dla danego roku jest najwłaściwszym - PRAWIDŁOWY.
      Nie można porównywać danych (wielkości emerytur) z różnych lat.
      Również bezcelowe jest waloryzowane do 2019 ep z 2013, gdy ta wielkość jest mniejsza od ew z 2013, ponieważ waloryzacja wielkości mniejszej nie spowoduje, że w wyniku otrzyma się wielkość większą od ew z 2013 również waloryzowanej do 2019.

      Usuń
  54. Natalio z Sejn, napisz, proszę, jeszcze raz o swojej emeryturze, czy jesteś przedawniona, czy Twoją sprawę prowadziła pani, czy pan sędzia, czy w wyroku lub uzasadnieniu podano podstawę wyroku.
    Podobną sytuację ma Halinka z Augustowa, ale do Niej zadzwonię z tymi pytaniami.

    OdpowiedzUsuń
  55. Jestem przedawniona,sprawę prowadziła Pani sędzia, tak ok 60 lat wiek,uzasdnienienia jest 11 stron,jak chcesz to jutro poskanuje i prześle na e-maila,dzisiaj nie mam jak,wnuczke pilnuję,daj znać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy pierwszaki maja wyrownanie, jesli tak, czy ktos dostal

      Usuń
    2. Basiu, pierwszaki nie dostaną wyrównania, gdyż dopiero teraz składają pierwszy raz o emeryturę powszechną.

      Usuń
    3. Natalio, interesuje mnie, czy masz w wyroku lub uzasadnieniu napisane, że przeliczą Ci emeryturę wg art. 114 ust.1 pkt 6
      Odezwę się póżnym wieczorem

      Usuń
    4. A za co byś chciała jeszcze dostać wyrównanie!Trochę pomysł logicznie.

      Usuń
    5. Pani Natalio, mam pytanie. Kiedy otrzymała Pani wyrok na piśmie? Czy musiała Pani składać pismo odnośnie uzasadnienia? Proszę napisać, jak to wyglądało. Z góry dziękuję i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
    6. Wyrok otrzymalam ok 2 tyg po rozprawie,od razu po rozprawie złożyłam pismo o uzasadnienie.A ok mca po rozprawie zus złożył apelację bo wyrok był na moja korzyść.Czekam na powiadomienie z Sądu Apel.Między czasie zadzwoniłam do inspektoratu Zus i zapytałam o przeliczenie to sie dowiedziałam że wg starych wskaźników.Mi nic nie wychodzi tyle.Natalia

      Usuń
  56. Emeryturę bez potrącenia składekto jest nasza emerytura powszechnana rok 2013

    OdpowiedzUsuń
  57. Czy wyliczenie emerytury bez pibranych kwota z 2013r porownuje sie do wyliczobej emerytury obecnie po wyroku Tk? No wczesniej czytalam w komentarzach ze pirownuje sie tem sam Rom tzn tylko 2013 moze mi ktos to wyjasnic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porównuje się wyliczoną do tego samego roku wcześniejszej. Albo 2013 do 2013 , albo wyliczoną pow. waloryzuje się wskznikiem waloryzacji emerytur do 2019 i porównuje do wcześniejszej z 2019.

      Usuń
  58. A może by tak zająć się dyskryminacja kobiet ze względu na płeć i porównać wysokość emerytur kobiet z emeryturami mężczyzn? Różnica o 1000 zł

    https://www.msn.com/pl-pl/finanse/finanse-osobiste/mi%C4%99dzy-wysoko%C5%9Bci%C4%85-emerytur-m%C4%99%C5%BCczyzn-i-kobiet-jest-g%C5%82%C4%99boka-przepa%C5%9B%C4%87/ar-BBVhc3A

    OdpowiedzUsuń
  59. Do Jolki K, czy zaglądasz na e-maila galerii, to bym spróbowała wysłać uzasadnienie, zrobię fotki i poczytasz sama, napisz , odezwę popołudniu.Natalia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na stronie 8 pisze cytuję:zdaniem sądu w niniejszej sprawie istnieją podstawy do ponownego ustalenia prawa w oparciu o art.114 ustawy FUS, na stronie 11 pisze tez pogrubioną czcionka że decyzja organu rentowego z 28 luty 2024 byla dotknieta błędem o ktorym mowa w art 133 ust 1 pkt 2 w związku z art 133 ust 2 ustawy o emer.Piszę do Jolki K

      Usuń
    2. Z 28 luty 2014 powinno byc,pomyłka pisze na telefonie,sory natalia

      Usuń
    3. Przed wysłaniem możesz sprawdzić czy nie ma błędów

      Usuń
  60. Czy ktoś odwoływał się już od decyzji ZUS odmawiającej wycofania wniosku o ENP z 2013/2014? Co piszecie w odwołaniu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosku nie wycofasz,ponieważ decyzja jest prawomocna.poczytaj na ten temat.

      Usuń
    2. Komentarz Pani Joli z 8,38 ja również tak uważam pozdrawiam

      Usuń
    3. Mecenas Giejdrojć podpowiada na przykładzie wyroku, że wznowienie postępowania polega na powrocie do stanu sprzed wydania niezgodnej z Konstytucją czyli rozpatruje wniosek z 2013 następnie wydaje decyzję. Mecenas proponuje wycofanie wniosku przed jej uprawomocnieniem

      Usuń
    4. Prawomocna, tylko wydana z naruszeniem prawa, w zakresie wyliczenia wielkości świadczenia, bo z zastosowaniem art. 25 ust.1b uer, który został przez TK uznany za niekonstytucyjny wobec tylko kobiet '53.

      Usuń
    5. Pamiętacie jak rzecznik ZUS emerytki rocznik 53 ostrzegał właśnie przed mecenasem Giedrojc który nam podpowiada o wycofaniu wnuosku ze to jest niezgodne z prawem a ZUS co z nami wyprawia? Czy takie nierzetelnie informowanie emerytów jest zgodne z prawem?

      Usuń
  61. Dzień dobry, właśnie założyłam konto. Blog czytam od dawna, będę starała się pomóc w miarę swoich możliwości i liczę również na Wasze wsparcie, jestem przedawniona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Basiu. Jestem przedawniona odwołałam się i napisałam swoją opinię na pismo ZUS. Teraz czekam na termin rozprawy do sądu Jelenia Góra. Pozdrawiam Halina

      Usuń
    2. Ja tez jestem przedawnione i odwołała się do sądu i czekam na termin podejrzewam ze nie wiedzą jak z nimi postąpić Elzbieta G

      Usuń
    3. 25 maja złożyłam pismo do sądu przez zus. Czekam na odpowiedź. W skrzynce na lisy napewno leży powiadomienie o odbiorze listu poleconego z sądu. Jutro odbiorę. I napisze co było. Napewno się nie poddam i będę się odwoływać. To nic ie kosztuje. Jestem z Legionowa k. Warszawy. Ciepłej nocki i więcej wiary w siebie. Siły której nam nie może zabraknąć.

      Usuń
  62. Witaj Basia też jestem przedawniona Ela

    OdpowiedzUsuń
  63. Podobno skarga trafiła do sądu 3 lipca ale tylko podobno bo do dzisiaj nie mam zawiadomienia z sadu Ela

    OdpowiedzUsuń
  64. Jest nas dużo,ja również jestem przedawniona Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  65. https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1422966,szybko-rosnie-liczba-biedakow-i-krezusow-zus-ujawnia-ile-wynosza-nasze-emerytury.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie świadomie składają wnioski emerytalne w czerwcu i tracą.

      https://www.money.pl/gospodarka/czerwcowa-emerytura-pulapka-dla-10-tys-polakow-beda-dostawac-mniej-juz-do-konca-zycia-6403895675434625a.html

      Usuń
  66. witam wszystkich i pozdrawiam .oraz proszę o rade dzisiaj dostałam pismo z sądu z Katowic że mam 7 dni żeby zawiesić sprawę ze względu na ustawe naprawczą w toku ,proszę mi powiedzieć czy mam zawiesić czy zostawić tak i czekac na termin rozprawy ? bozena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Radzę zawiesić bo jezeli będzie na korzyść to i tak policza wg starych wskaźników bo nie ma ustawy.W razie by nie weszła ustawa to może Pani odwiesić i czekac na rozprawę, moje takie zdanie,moze Panie się wypiwiedzą i doradzą.Pozdrawiam

      Usuń
    2. Nawet jak będzie ustawa to i tak policzą wg starych danych. Ustawa przecież tego nie zmieni.

      Usuń
  67. Jz dostałam termin na 15 .10.2019r.i wysłała pismo o zawieszenie. Też jestem z Katowic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a proszę mi powiedzieć to pismo o zawieszenie wyslalas w ilu egzemplarzach ? czy ten twój sąd jest na Francuskiej?
      bozena

      Usuń
    2. Tak na Francuskiej wysłałam w dwóch egzemplarzach, ale wysłałam sama od siebie wcale mi sad nie nakazał, bo myslałam ,że ta ustawa jakoś się wykluje nie wiedziałam że to tak będzie, co będzie dalej zobaczę.a na kiedy masz termin.

      Usuń
    3. ja nie miałam w pismie wyznaczonego terminu rozprawy tylko powiadomienie ze ww ciegu 7 dni mam zawiesić postepowanie zw względu nowej ustawy naprawczej bożena

      Usuń
  68. Witam.
    Jestem przedawniona.Sąd miałam w Katowicach 3.07.br.Sprawę wygrałam.Nie dostałam do tej pory decyzji na piśmie,ani żadnej informacji .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam to fajnie ze Katowice chyba pierwsza taka sprawa o wygranej przedawnionej a jak uzasadnili tą wygraną ?bozena

      Usuń
  69. Siedem dni roboczych czy bieżących na zawieszenie skargi w sądzi??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pisze 7 dni ale nie pisze ze roboczych bozena

      Usuń
    2. prawdopodobnie kalendarzowych

      Usuń
  70. Wygrała pani sprawę ale tylko jezeli chodzi o ponowne pezeliczenie bez potrąceń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ,ponowne przeliczenie bez potrąceń i nadpłata od
      2013r.

      Usuń
    2. Czyli zgodnie z wyrokiem TK i nic więcej.
      A teraz może okazać się, że wynik przeliczenia będzie negatywny - ep < ew i cała "zabawa" z sądem bezsensowna, tylko strata czasu, zdrowia.
      Przed ślepym pędem do sądu trzeba było sprawdzić w ZUS stan konta, wykonać symulację przeliczenia i oszczędzić sobie tego niepotrzebnego, nieprzemyślanego postępowania.
      Oby jednak okazało się, że będzie OK!

      Usuń
    3. Do Anonimowego z 22.14. Nawet gdy wynik przeliczenia będzie negatywny po wyroku sądowym, to nie zamykamy sobie dalszej możliwości walki w sądzie i możemy skarżyć się dalej na sposób przeliczenia, tak jak to robią nieprzedawnione. Odpuszczając sobie sąd zamykamy sobie wszystkie furtki w walce o wyższą emeryturę.

      Usuń
  71. Dostałam wezwanie do sądu Białystok ,ZUSdodalił odwołanie /nieprzedawniona/piszą .ze organ uwzględnił wszystkie zmiany od daty jej przyznania w 2019 roku,kontynuuje wypłatę emerytury wcześniejszej przyznanej decyzją z dnia 9.09.2008 roku/karta 40,tomE/Nie rozumiem jakie zmiany ZUSuwzgjędnił skoro w 2015 roku cyferki sa identyczne jak teraz .proszę mi podpowiedzieć skoro ZUS wypłaca mi teraz z 2008 roku ,czy mogę składać jako PIERWSZAK ???Dziękuję i gorąco pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłabyś pierwszakiem, gdyby nie ta decyzja z 2015r.dlatego domagamy się unieważnienia tych decyzji, bo blokują waloryzacje kapitału i składek oraz stosowania korzystnych lat dożycia.

      Usuń
    2. A nie Masz terminu z Sadu na udzielenie informacji czy podtrzymujeszsz swoje stanowisko?

      Usuń
    3. Jeżeli w 2015 roku składałaś o przeliczenie to nie możesz być teraz pierwszakiem i liczą wszystkie cyferki z 2015 roku bez odliczenia pobranych emerytur, od 2015 roku kapitał już Ci się nie waloryzuje. Widocznie emerytura wcześniejsza wyszła korzystniejsza skoro ZUS dalej ją wypłaca.

      Usuń
  72. Jeśli wyznaczony jest termin 7 dni na zawieszenie sprawy liczą się dni kalendarzowe prawdopodobnie Ela

    OdpowiedzUsuń
  73. Pani Jolu.Czy dla nas spoźnionych roczników nie powinno mieć zastosowanie TK z 03.11.2015r.Choć nie mam nic wspólnego z prawem, uzasadnienie wyroku z 08.09.2017r sygn.akt III AUa 483/16 przyznające emerytce emeryturę w wieku powszechnym bez odliczeń powinno być dla sądów wiążące.

    OdpowiedzUsuń
  74. Pani Jolu? Czy my spóźnione roczniki nie powinnyśmy zwrócić uwagę Senatowi do stosowania wobec nas postanowienia TK z 03.11.2015r sygn.P11/14. W wyroku z 08.09.2017 sygn.akt III AUa 483/16 -Uzasadnienie przyznaje emerytce po odwołaniach emeryturę bez potrąceń

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sprawie P 11/14 to nie był wyrok tylko postanowienie o umorzeniu postępowania, a tym się senat nie zajmuje.

      Usuń
    2. Dzięki za sygnaturę akt, poczytam

      Usuń
  75. Jeśli jesteś nieprzedawniona, to nie możesz być pierwszakiem. Jeżeli dobrze rozumiem to co napisałaś, to w 2015 r.składałaś wniosek o em.pow. lub przeliczenie kapitału początkowego /1,3 za opiekę nad dzieckiem/ i dostałąś decyzję, że em. wcześniejsza jest korzystniejsza - decyzja się uprawomocniła, a Ty otrzymujesz nadal em. wczesniejszą. Teraz, po wyroku TK , ZUS ponownie obliczył Twoją em.pow.na datę złożenia wniosku z 2015r., ale już bez odliczania pobranych em.wcześniejszych. ZUS do obliczenia wziął dane z 2015r: zwaloryzowany kap.pocz.i składki oraz wiek dożycia /te informacje masz na decyzji z 2015r. tej uchylonej/. Z tego wyliczenia em.pow. także wyszła niższa od wcześniejszej, otrzymywanej obecnie. Odwołałaś się, ZUS nie uwzględnił Twoich argumentów i będzie sprawa w sądzie. ZUS wypłaca Ci em.wcz., którą po raz pierwszy przyznał decyzją z 09.09.2008, kiedy prawdopodobnie przestałaś pracować, na tej emeryturze jesteś przez cały czas 2008-2019, bo em.pow. jako niższa /wyliczona w 2015 i obecnie/ nigdy nie była wypłacana. Teraz możesz walczyć w sądzie lub sprawę zawiesić i czekać na "ustawę naprawczą". Tylko ta ustawa /po ewentualnych, kolejnych zmianach/ może z "nieprzedawnionej" zrobić "pierwszaka" - ale w to chyba nikt już nie wierzy...

    OdpowiedzUsuń
  76. Czyli z tego wynika że Zus już nie słada apelacji. Wygrana ze względu na nie potrącanie wcześniejszych emerytur, a wiek dożycia na 2013r nic nie da ,bo bo wcześniesza będzie większa.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  77. Dziękuję za informacje,to mnie rozjaśniło,chciałam nadmienić że do chwili obecnej ciągle pracuję ,i zastanawiam się gdzie są moje składki ,skoro po przeliczeniu ZUS w decyzji wziął wszystkie cyferki z 2015 roku ,4 lata składek ! piszą że uwzględnił wszystkie zmiany,pozdrawiam ,życzę wytrwałości.Białystok

    OdpowiedzUsuń