Pracownik, przechodząc na emeryturę, ufa, że
instytucja, której będzie podlegał, działa i będzie działała w jego interesie i
na jego korzyść.
„Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który chce być
instytucją zaufania publicznego, szanuje zasady etyczne, prawa człowieka,
pracownika.
Dbamy również o to, aby prawo i nasza realizacja
przepisów były zrozumiałe dla obywateli – naszych klientów. Społeczna
odpowiedzialność ZUS polega właśnie na tym, że rzetelne stosowanie przepisów
prawa idzie w parze z troską o klientów, których to prawo dotyczy. Bardzo ważna
jest skuteczna komunikacja”.
W ZUS
pracuje bardzo wielu prawników, doradców emerytalnych i to oni powinni wskazywać
nam odpowiednie przepisy prawne, na jakich zasadach powinniśmy mieć przeliczone
emerytury, czy ponowne ustalenia wysokości emerytury. A tymczasem to sami emeryci muszą szukać
przepisów, zagłębiać się w zawiłości prawne. Bardzo dużo zawdzięczamy osobom
obeznanym w przepisach prawnych i emerytalnych, które bezinteresownie udzielają nam naprawdę cennych porad. I za to należą się Im wielkie podziękowania.
Wszystkim
emerytom „przedawnionym” zarówno organ rentowy jak i sądy odmawiają uchylenia
decyzji o emeryturze powszechnej, powołując się na art. 146 § 1k.p.a.
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/)
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/)
W pisemnym uzasadnieniu decyzji organ rentowy
podaje, że od doręczenia decyzji upłynęło 5 lat i nie istnieje możliwość jej
uchylenia. W związku z tym organ rentowy stwierdza jedynie wydanie decyzji z
naruszeniem prawa.
Jeśli decyzja została wydana z naruszeniem prawa, to powinna zostać wyeliminowana z obrotu prawnego wszelkimi możliwymi przepisami i to obligatoryjnie. Bo, cóż nam daje stwierdzenie o decyzji niezgodnej z prawem, skoro równocześnie odmawia się jej uchylenia. Nic.
Jeśli decyzja została wydana z naruszeniem prawa, to powinna zostać wyeliminowana z obrotu prawnego wszelkimi możliwymi przepisami i to obligatoryjnie. Bo, cóż nam daje stwierdzenie o decyzji niezgodnej z prawem, skoro równocześnie odmawia się jej uchylenia. Nic.
Można zapytać, dlaczego, w takim
razie, ZUS nie wszczął odpowiedniego postępowania administracyjnego w
celu stwierdzenia nieważności decyzji i wyeliminowania jej z obrotu prawnego
według art. 156 § 1 k.p.a. i nie uchylił jej mimo stwierdzenia jej wadliwości?
(https://www.arslege.pl/przeslanki-stwierdzenia-niewaznosci-decyzji/k3/a791/)
(https://www.arslege.pl/przeslanki-stwierdzenia-niewaznosci-decyzji/k3/a791/)
Być może
miałby zastosowanie art. 155 k.p.a., w którym decyzja
ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za
zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który
ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie
takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
(https://www.arslege.pl/uchylenie-lub-zmiana-decyzji-ostatecznej-na-mocy-ktorej-strona-nabyla-prawo/k3/a790/)
(https://www.arslege.pl/uchylenie-lub-zmiana-decyzji-ostatecznej-na-mocy-ktorej-strona-nabyla-prawo/k3/a790/)
Zastosowanie powyższych przepisów wymaga dużej
znajomości prawa. O możliwości cofnięcia decyzji administracyjnej, czy uznania
jej za nieważną i trybie postępowania w tych sprawach powinni informować emerytów
doradcy emerytalni w ZUS.
Zdanie organu
rentowego w sprawie odmowy uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej podzielają sądy pracy.
Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 marca
2019 r. w sprawie P 20/16 podał, iż:
„ Wskazane wyżej przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie
uwzględniają jednak specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem
sanacji (uzdrowienia – mój dopisek) konstytucyjności w sprawach
dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo
do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym samym znaczny
margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku
TK w konkretnych wypadkach”.
Ponadto ZUS
uważa, że datą rozpoczęcia biegu terminu określonego w art. 146 § 1k.p.a. jest skuteczne doręczenie
decyzji.
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/)
(https://www.arslege.pl/niedopuszczalnosc-uchylenia-decyzji/k3/a781/)
W
przypadku wątpliwości, co do prawidłowości i chwili doręczenia decyzji stronie,
ciężar dowodu spoczywa na ZUS. A zatem, w razie sporu, to organ musi udowodnić,
kiedy, komu i czy w ogóle pismo zostało doręczone (art. 71 a ustawy FUS).
(https://www.arslege.pl/przesylanie-pism-przez-zaklad/k34/a8413/)
Doręczenie decyzji ZUS listem zwykłym nie może szkodzić stronie uniemożliwiając jej skuteczne zaskarżenie wydanej decyzji. Wszelkie zaś wątpliwości dotyczące daty doręczenia decyzji powinny być zawsze rozstrzygane na korzyść strony. ZUS wysyłając decyzję listem zwykłym, czyni to na własną odpowiedzialność z wszelkimi negatywnymi dla niego konsekwencjami.
(https://www.arslege.pl/przesylanie-pism-przez-zaklad/k34/a8413/)
Doręczenie decyzji ZUS listem zwykłym nie może szkodzić stronie uniemożliwiając jej skuteczne zaskarżenie wydanej decyzji. Wszelkie zaś wątpliwości dotyczące daty doręczenia decyzji powinny być zawsze rozstrzygane na korzyść strony. ZUS wysyłając decyzję listem zwykłym, czyni to na własną odpowiedzialność z wszelkimi negatywnymi dla niego konsekwencjami.
Odrębną sprawą jest
odmowa organu rentowego przeliczenia emerytury z zastosowaniem art. 114 ustawy
emerytalnej FUS
(https://www.arslege.pl/nowe-dowody-majace-wplyw-na-prawo-do-swiadczen-lub-ich-wysokosc/k63/a22856/).
Zaznaczyć tu muszę, że często ZUS nie ustosunkowuje się do sprawy przeliczenia emerytury po wyroku TK, zawartej we wniosku/skardze, ograniczając się do odmowy uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej. Tę sprawę trzeba podnieść w odwołaniu do sądu pracy.
(https://www.arslege.pl/nowe-dowody-majace-wplyw-na-prawo-do-swiadczen-lub-ich-wysokosc/k63/a22856/).
Zaznaczyć tu muszę, że często ZUS nie ustosunkowuje się do sprawy przeliczenia emerytury po wyroku TK, zawartej we wniosku/skardze, ograniczając się do odmowy uchylenia decyzji o emeryturze powszechnej. Tę sprawę trzeba podnieść w odwołaniu do sądu pracy.
W wielu sprawach również sądy
pracy oddalają nasze odwołania od decyzji odmownych ZUS w kwestii przeliczenia
świadczenia. Ale też wiele jest już wyroków sądowych nakazujących ponowne
ustalenie wysokości emerytury.
Jak wynika z dotychczasowych
informacji, od wszystkich przegranych spraw sądowych o przeliczenie emerytury,
ZUS wnosi apelacje do sądu drugiej instancji. Ma do tego pełne prawo, jak każda
ze stron, ale czy jest to działanie na korzyść pokrzywdzonych emerytek?
Inaczej wyglądają sprawy emerytów
„nieprzedawnionych”, którzy mają prawomocne decyzje przyznające emerytury
powszechne, wydane mniej niż 5 lat temu. Osobom tym uchyla się decyzje o
emeryturze powszechnej i przelicza się emerytury według wskaźników na dzień
złożenia wniosków o emeryturę powszechną, bez odliczania pobranych świadczeń.
Zalecam więc, mając do czynienia z taką sytuacją, zastanowić się nad cofnięciem tamtego, starego wniosku i nad złożeniem w lipcu nowego wniosku po tym jak ZUS umorzy postępowanie."
Emeryci, którzy nie wycofali wniosku i nie odwołali się do sądu, muszą czekać na uchwalenie ustawy „naprawczej”.
Emeryci, którzy zdecydują się złożyć
apelację od wyroku sądu okręgowego, wniosek o wycofanie wniosku o emeryturę
powszechną powinni złożyć przed wyznaczonym terminem rozprawy w sądzie
apelacyjnym. Orzeczenie sądu apelacyjnego staje się prawomocne z chwilą jego
ogłoszenia.
Panie „nieprzedawnione” wraz z
uchyleniem decyzji o emeryturę powszechną powinny otrzymać nową decyzję
przyznającą emeryturę powszechną, a nie decyzję o przeliczeniu emerytury bez
odliczenia pobranych świadczeń.
Na podstawie wniosku o emeryturę
powszechną z 2015 r,. czy 2016, 2017, 2018 powinny otrzymać nową decyzję.
I tu powinny być pouczone o
możliwości wycofania wniosku sprzed kilku lat o przyznanie emerytury
powszechnej, a nie tyko o możliwości odwołania się do sądu.
Kluczową jest tu sprawa pozostawania
wniosków o emeryturze powszechnej w dokumentach emerytalnych. Uchylenie decyzji
o przyznaniu emerytury powszechnej nie pociąga za sobą unieważnienia, wniosku
złożonego o tę emeryturę.
Skoro decyzja zostaje
wyeliminowana z obrotu prawnego, to wniosek o emeryturę powinien stać się
bezprzedmiotowy. Ale tak nie jest, ZUS na podstawie tego wniosku wydaje nową
decyzję obliczając świadczenie na dzień złożonego wniosku. I, według art. 116
ustawy emerytalnej, można wycofać wniosek, na podstawie którego została wydana
nowa decyzja.
Konieczne zatem staje się
wycofanie wniosku o przyznanie emerytury powszechnej Pozwalają na to przepisy
ustawy emerytalnej, wiec można z nich korzystać.
Po wycofaniu wniosku o emeryturę powszechną i umorzeniu
przez ZUS postępowania, trzeba wystąpić o nową emeryturę w wieku powszechnym z
nowymi wskaźnikami.
Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również
akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a. Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa
1649/10
:istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji
ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania
instancyjnego (czyli, jakby nadal był rozpatrywany wniosek z roku 2014, czy
2015 czy póżniejszego) ( z porad Mecenasa Konrada Giedrojcia).
Poniżej tekst Mecenasa Konrada
Giedrojia z Facebooka:
"Wracając do sytuacji
emerytek z rocznika '53,
w przypadku osób, które "załapały się" na wznowienie postępowania w trybie k.p.a. (bo decyzja o emeryturze była np. z 2014 r.) zwracam uwagę na to, że zwykle ZUS, wznawiając postępowanie i wydając nową decyzję (bo nie minęło 5 lat - "przedawnienie") stosuje stare wskaźniki, co sprawia, że podwyżka jest znikoma, albo wręcz obniża emeryturę.
w przypadku osób, które "załapały się" na wznowienie postępowania w trybie k.p.a. (bo decyzja o emeryturze była np. z 2014 r.) zwracam uwagę na to, że zwykle ZUS, wznawiając postępowanie i wydając nową decyzję (bo nie minęło 5 lat - "przedawnienie") stosuje stare wskaźniki, co sprawia, że podwyżka jest znikoma, albo wręcz obniża emeryturę.
Zalecam w takiej sytuacji, aby
po uzyskaniu nowej decyzji ZUS (z 2019 r.) napisać pismo o cofnięciu wniosku o
emeryturę powszechną, a następnie, po umorzeniu postępowania, aby wystąpić o
nową emeryturę w wieku powszechnym z nowymi wskaźnikami (jak tzw. pierwszaki).
Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a.
Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa 1649/10: istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego (czyli jakby nadal był rozpatrywany wniosek z 2014, czy 2015 r.).
Przepisy k.p.a. to dopuszczają i również akceptuje to orzecznictwo sądów administracyjnych na tle k.p.a.
Jak wskazał WSA w wyroku z 30.11.2010 r.w sprawie VII SA/Wa 1649/10: istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego (czyli jakby nadal był rozpatrywany wniosek z 2014, czy 2015 r.).
Można zatem, po wznowieniu
postępowania przez ZUS, cofnąć "stary" wniosek (z 2014, czy 2015 r.;
cofnięcie na podstawie art. 116 ut. 2 ustawy o em. i rentach z FUS), a potem
złożyć nowy. Powinno to znacznie zwiększyć podwyżkę emerytury.
Z takimi sytuacjami spotkałem się w praktyce zawodowej.
Z takimi sytuacjami spotkałem się w praktyce zawodowej.
Zalecam więc, mając do czynienia z taką sytuacją, zastanowić się nad cofnięciem tamtego, starego wniosku i nad złożeniem w lipcu nowego wniosku po tym jak ZUS umorzy postępowanie."
Emeryci, którzy nie wycofali wniosku i nie odwołali się do sądu, muszą czekać na uchwalenie ustawy „naprawczej”.
Emeryci, którzy odwołali się do
sądu (lub jeszcze mogą to zrobić), powinni złożyć wniosek do ZUS o wycofanie
wniosku o emeryturę powszechną, zanim wyrok sądowy się uprawomocni.
Ci emeryci, którzy zakończą
dochodzenie swoich praw na etapie sądu okręgowego, powinni złożyć wniosek do
ZUS przed uprawomocnieniem się wyroku tego sądu.
Podstawą do wycofania wniosku jest
art. 116 ust. 2
Art. 116. Wszczęcie postępowania
Dz.U.2018.0.1270 t.j. - Ustawa z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
2. Wniosek o emeryturę lub rentę może być wycofany, jednakże
nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji. W razie wycofania wniosku
postępowanie w sprawie świadczeń podlega umorzeniu.
Pamiętajmy,
każdy wniosek złożony do ZUS (także wniosek o wycofanie wniosku) można wycofać
bez żadnych konsekwencji w ciągu miesiąca od dnia otrzymania decyzji z ZUS.
Jeśli ZUS odmówi wycofania wniosku o emeryturę powszechną,
wówczas odwołanie od tej decyzji trzeba wnieść do sądu.
W związku z
niewycofaniem wniosku o emeryturę powszechną, emeryci „nieprzedawnieni” mają
świadczenia obliczone na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną, bez
odliczeń pobranych świadczeń. Wiele osób odwołało się od decyzji ZUS do sądu,
zarzucając taki sposób przeliczenia emerytury. I przegrywają w sądach
okręgowych, żądając obliczenia emerytury według najkorzystniejszych wskaźników,
bez podania odpowiedniej argumentacji.
Emeryci,
którzy nie mieli jeszcze rozpraw w sądach okręgowych, a także ci, którzy
wznowią postępowanie po jego odwieszeniu oraz ci, którzy zdecydują się wnieść
apelację do sądu apelacyjnego, mogą żądać wyrównania świadczenia według art.
133 ustawy emerytalnej (jeśli nowa emerytura jest wyższa od emerytury
wcześniejszej). Artykuł ten mówi o wyrównaniu za 3 lata wstecz.
W
przypadku, gdy emerytura powszechna, obliczona na dzień złożenia wniosku o
emeryturę powszechną, jest niższa od emerytury wcześniejszej, ZUS wydaje
decyzję o zawieszeniu emerytury powszechnej i wypłacie emerytury wcześniejszej.
Od dnia złożenia wniosku o emeryturę powszechną, ZUS
zaprzestaje waloryzacji kapitału początkowego i składek. W przepisach emerytalnych pisze się o
zaprzestaniu waloryzacji kapitału w przypadku wypłaty emerytury powszechnej, a
my przecież nie pobraliśmy żadnej takiej wypłaty. Wypłacana jest nadal
emerytura wcześniejsza. Na skutek złożonego wniosku otrzymaliśmy prawo do
emerytury powszechnej, ale nie jest ona wypłacana.
ZUS w
decyzjach o przyznaniu emerytury powszechnej pisze o wypłacie emerytury
wcześniejszej, gdyż jest ona wyższa od powszechnej, i jednocześnie zawiesza
emeryturę powszechną. Taki zapis jest pozaprawny, ZUS nie może zawiesić
emerytury powszechnej z uwagi na jej niższą wartość od emerytury wcześniejszej.
(http://orzeczenia.szczecin.sa.gov.pl/content/$N/155500000001521_III_AUa_000391_2018_Uz_2019-04-02_001
(http://orzeczenia.szczecin.sa.gov.pl/content/$N/155500000001521_III_AUa_000391_2018_Uz_2019-04-02_001
wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z
dnia 02.04.2019r, sygn.akt III AUa 391/18)
Emeryturę powszechną można zawiesić tylko w określonych art.
104 ustawy emerytalnej przypadkach. I tylko ten przepis reguluje przesłanki
zawieszenia prawa do emerytury.
Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne,
to kapitał początkowy powinien nadal być waloryzowany.
(https://www.arslege.pl/osiaganie-przychodu-z-tytulu-dzialalnosci-podlegajacej-obowiazkowi-ubezpieczenia-spolecznego/k63/a22845/)
(https://www.arslege.pl/osiaganie-przychodu-z-tytulu-dzialalnosci-podlegajacej-obowiazkowi-ubezpieczenia-spolecznego/k63/a22845/)
Wygląda na
to, że przed nami jeszcze wiele spraw sądowych, składania pism procesowych,
biegania po sądach. Takie są skutki wprowadzania niekonstytucyjnych przepisów
prawnych, częstych zmian i poprawek, lokowanych czasami podstępnie i ubocznie. System emerytalny jest nieczytelny dla
większości zwykłych ludzi, uderza w najsłabsza grupę społeczeństwa, w emerytów.
Emeryci powinni być informowani o ważnych zmianach przepisów emerytalnych, o
możliwościach korzystniejszych przeliczeń świadczeń.
W Ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
FUS (Dz. U. z 2004 r. Nr 39 poz. 353), na podstawie której przyznano nam
świadczenia emerytalne, dokonano ok. 110 poprawek i zmian ciągu 20 lat.
System emerytalny powinien być modyfikowany,
ale nie dla krótkoterminowych, politycznych efektów, a w celu zapewnienia
długotrwałego bezpieczeństwa.
Emeryt, po wielu przepracowanych latach, powinien w spokoju odpoczywać,
zadbać o zdrowie, cieszyć się życiem i rodziną, a nie śledzić Dzienniki Ustaw i
zastanawiać się, czy w międzyczasie nie zmienią się przepisy emerytalne.
Wszelką
informację powinien zapewnić nam ZUS. Wystarczyłaby krótka informacja zapraszająca
emeryta do siedziby ZUS, przekazana telefonicznie, na
e-mail, czy w wiadomości na witrynie internetowej https://www.zus.pl/pue
Powyższy
tekst każdy z zainteresowanych powinien odnieść do swojej sytuacji emerytalnej
i zdecydować, czy pokazana ścieżka jest odpowiednia dla niego.
Nie wszyscy
zgodzą się z przedstawionymi możliwościami postępowania przed sądem czy w ZUS.
Pozostaje wtedy oczekiwanie na uchwalenie ustawy „naprawczej”, choć najlepsza
byłaby „specustawa”, która uregulowałaby sprawiedliwie sprawy wszystkich grup,
wobec których zastosowano niekonstytucyjny przepis emerytalny.
Na ustawę, która powinna być uchwalona jako skutek wyroku
Trybunału Konstytucyjnego, trzeba będzie jeszcze poczekać. A terminy sądowe
biegną, dla większości emerytów skończy się okres zawieszenia postępowania i
trzeba będzie wznowić sprawy. W przeciwnym razie postępowanie sądowe zostanie umorzone,
a odmowna decyzja z ZUS stanie się prawomocna.
„W celu
zagwarantowania jednolitych zasad zawrotu świadczeń należnych uprawnionym
ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie”
( z uzasadnienia wyroku TK z dnia 6 marca
2019 r.)
Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Wyroki sądowe
W sprawie „przedawnionych”
Sprawy wygrane
5.
wyrok Sądu Okręgowego
w Suwałkach z dnia 18 czerwca 2019 r. sygn. IIIU 459/19
6. Wyrok Sądu z dnia 23 lipca 2019 r w Łomży : wniosek o przeliczenie emerytury na zasadzie art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS zawarty w odwołaniu przekazuje do rozpoznania ZUS w Białymstoku.ZUS
6. Wyrok Sądu z dnia 23 lipca 2019 r w Łomży : wniosek o przeliczenie emerytury na zasadzie art. 114 ustawy o emeryturach i rentach z FUS zawarty w odwołaniu przekazuje do rozpoznania ZUS w Białymstoku.ZUS
wyrok Sądu
Okręgowego w Siedlcach z 10 września 2019 r., IV U 219/19, w sprawie wznowienia
postępowania sądowego
wyrok z
uzasadnieniem SO w Siedlcach z 16 września 2019 r., IV U 307/19
9..
wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z dnia 28 pażdziernika 2019 r.
Sygn.
akt IV U 474/19 Dnia 11
września 2019 r.Sąd Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
III U 428/19 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w
Łomży z 2019-10-18
Powtórny nakaz przeliczenia
emerytury „przedawnionej” wg art. 114 fus
Sprawy przegrane
1. Sprawy w Okręgowym Sądzie Pracy w Suwałkach – 3 (znane mi)
2. http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152525000003021_VI_U_000596_2019_Uz_2019-09-05_003
wyrok sądu w Płocku
1. Sprawy w Okręgowym Sądzie Pracy w Suwałkach – 3 (znane mi)
2. http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152525000003021_VI_U_000596_2019_Uz_2019-09-05_003
wyrok sądu w Płocku
Sygn. akt IV U 696/19 Dnia 19 września 2019 r.
Sąd
Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Sygn.
akt IV U 948/19 Dnia 16
października 2019 r.
Sąd
Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Sygn.
akt IV U 949/19 Dnia 16
października 2019 r.
Sąd
Okręgowy w Rzeszowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
W sprawie „nieprzedawnionych”
Sprawy wygrane
1.
Wyrok Sądu w Świdnicy
wyrok
z uzasadnieniem SO w Łomży z 12 września 2019 roku, III U 321/19 w sprawie
wypłaty wyrównania
Sprawy przegrane
Są jeszcze Panie pierwszorazowe ,którym Zus odmawia korzystnego przeliczenia em powszechnej -czyli podlegające pod inne art niż 46 w związku z art 29./np.nauczycielki,kolejarki,pracujące w zawodach artystycznych/Może P Jola dla nich zrobiłaby osobna zakładkę? WJ
OdpowiedzUsuńObawiam się, że teraz Panie (i niektórzy Panowie) nic nie uzyskają w sądach. Musicie czekać na ustawę. W projekcie jesteście uwzględnione.
UsuńW sprawie zakładki muszę zasięgnąć porady u córki.
Sprawa z SO w Płocku VI 596/19 jest przegraną.Jednak z treści uzasadnienia wyroku jednoznacznie wynika,że wydanie przez ZUS decyzji stwierdzającej,że wydanie w 2013 roku decyzji nastąpiło z naruszeniem prawa otwiera drogę,do żądanie zadośćuczynienia,czyli wyrównania strat związanych z tą przedawniona decyzją.
UsuńPani Jolu K.jestem nieprzedawniona od czerwca czekam na termin sprawy i mam pytanie czy mogę jeszcze do Zusu złożyć wniosek o wycofanie wniosku z 2014 r i następny o wyrównanie za 3 lata.Tego nie ujelam w piśmie do sądu.I czy ZUS dołączy to do sprawy na którą czekam.Pozdrawiam K.
OdpowiedzUsuńIm póżniej będziesz miała sprawę, tym lepiej. Masz czas na spokojne przygotowanie.Poza tym ciągle coś nowego wychodzi w naszych sprawach.
UsuńMoże sąd czeka na ustawę?
Nie trzeba składać nowego wniosku o wyrównanie za 3 lata. To załatwisz na rozprawie.
Twoja sprawa jest w toku, więc decyzja nie jest prawomocna. Możesz złożyć wniosek do ZUS o wycofanie wniosku. Musisz liczyć się z tym, że ZUS nie odpowie w terminie, ale też, że będzie decyzja odmowna i znów trzeba będzie iść do sądu.
Czy dołączy decyzję na Twój wniosek do sprawy w sądzie? Nie wiem, to od ZUS zależy. Może nawet na rozprawie to zrobić.
Czy będzie to korzystne połączenie?
Kiedy najkorzystniej złożyć wniosek o wycofanie wniosku? Nie wiem, może inni coś tu doradzą.
Pani Kasi (info pod poprzednim postem) połączono odwołanie do sądu i wniosek o wycofanie wniosku (sąd?) i obie sprawy zawieszono na posiedzeniu niejawnym. Kasia wolałaby oddzielić obie sprawy.
UsuńPani Jolu kochana ,a czy ma pani taką wiedzę czy któres z pań udało się wycofać wniosek czy to jest raczej niemożliwe.K
OdpowiedzUsuńDopisałam w poście głównym link do wyroku sądowego (od Mec. Giedrojcia), że jest możliwe to. Przeczytaj
UsuńWyrok sądowy z porad mec. K. Giedrojcia dotyczył pozwolenia na budowę i został wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
UsuńW uzasadnieniu WSA wyjaśnia na czym polega wznowienie. W odniesieniu do spraw emerytur rocznika 1953 można to rozumieć w ten sposób, że postępowanie wznowieniowe jest postępowaniem skierowanym na badanie kwalifikowanych wad procesowych w świetle wyroku TK,a w razie stwierdzenia, że miały one miejsce - na ocenę, na ile wady te mogły wpłynąć na ostateczne rozstrzygnięcie zapadłe w postępowaniu zwykłym.
cd. z uzasadnienia ww. wyroku WSA w Warszawie:
UsuńWystąpienie procesowej przesłanki uzasadniającej wznowienie postępowania prowadzi do uchylenia dotychczasowej decyzji jedynie wówczas, gdy organ stwierdzi, że zaistniała wadliwość proceduralna wpłynęła na merytoryczną treść decyzji, a zatem dopiero taka ocena stanowić może podstawę do uchylenia decyzji dotychczasowej.
Istotą wznowionego postępowania i uchylenia dotychczasowej decyzji ostatecznej jest powrót sprawy do odpowiedniego stadium zwykłego postępowania instancyjnego. Nową decyzję, rozstrzygającą zatem o istocie sprawy, wydaje się, jak gdyby sprawa nie była w danej instancji rozstrzygana. Por. wyrok NSA z dnia 28 czerwca 1984 r., sygn. akt I SA 86/84, ONSA 1984/1/5. Postępowanie wznowione prowadzi się tak, jakby pierwotna decyzja jeszcze nie została wydana, należy zatem, po pierwsze uwzględnić aktualny stan faktyczny sprawy, po drugie zaś obecny stan prawny.
Jestem przedawniona .moja rozprawa o sądzie ciągnie się od 15 10 odroczona do 25 10 wyrok nie zapadł byłam na rozprawie i znów nie ma wyroku odroczona do 29 10 sędzia powiedziała że musi się zastanowić i że można już tylko zadzwonić i dowiedzieć się jaki wyrok nie wiem co o tym sądzić EW
OdpowiedzUsuńNic nie sądzić, zadzwonić w wyznaczonym terminie albo pójść na ogłoszenie wyroku.
UsuńA z jakiego miasta jest Pani?,bo ja czekam na sprawę od maja.
UsuńJeżeli w sprawie odbyła się rozprawa i wyrok nie został wydany powinnaś być poinformowana o terminie jego wydania.
UsuńZgłaszasz się na jego wydanie przez odczytanie.
Co to niby ma znaczyć, że masz prawo tylko zadzwonić?
Ty masz prawo usłyszeć odczytanie wydanego wyroku i zadać pytanie Sądowi jeżeli czegoś nie rozumiesz.
Tutaj nie ma "albo zadzwonić albo pójść".
Tutaj jest skorzystać z przysługującego prawa czyli "usłyszeć".
Mam nadzieję że ostateczne ogłoszenie wyroku będzie 29 10
UsuńOdp dla Pani Zosi Galewskiej .Konin pozdrawia
UsuńMalbork pozdrawia,czekamy na informacje.
UsuńAd 21:23 i innych.
UsuńZgodnie z prawem wydanie wyroku po zakończeniu rozpoznania postępowyania sądowego powinien być wydany wyrok.Prawo jednak dopuszcza odroczenie wyroku na okres dwóch tygodni,lecz tylko w sprawach zawiłych. Można to uczynić tylko raz.
W opisanej sprawie zachodzi uzasadnione przypuszczenie,że sąd odroczył zakończenie rozpoznawanej sprawy,gdyż zachodzi konieczność zwrócenia się do ZUS,biegłego itp.Odraczając rozpoznanie sprawy na pierwszym posiedzeniu,sędzia informuje strony o powodach odroczenia oraz kiedy może nastąpić dalsze jej rozpoznanie.Tu nie ma terminów,gdyż zależne to jest od wykonania zleconych przez sąd czynności.Po otrzymaniu dokumentów z tych czynności sąd wyznacza termin następnej rozprawy o czym powiadamia pisemnie strony postępowania.Wraz z powiadomieniem przesyła uzyskane wyliczenia,odpowiedzi itp.
Czy ktoś składał do ZUS-u wniosek o wyrównanie za 3lata, jeżeli tak to z jakim skutkiem?
OdpowiedzUsuńWierzę że wy mnie trochę oswiecicie czy mam szansę na wyższą emeryturę powszechną. Jestem od 1,stycznia 2006,na emeryturze z karty nauczyciela, musiałam rozwiązać stosunek pracy, potem jeszcze pracowałam na krótkich umowach 3lata W 2015,zlozylam wniosek o emeryture powszechna bez odliczeń wcześniej pobranych wyszła wyższa niż ta którą pobieralam, po odliczeniu z ar 25b wyszła niższa, wniosek wycofała w ciągu m_-ca jestem dalej na em. Z karty m-"LA. Czy mam szansę na powszechną bez odliczeń
OdpowiedzUsuńPo wejściu w życie nowelizacji Ustawy tak , bo jest tam wymieniona Karta Nauczyciela
OdpowiedzUsuńOczywiście jeżeli jesteś rocznik 1953
UsuńJestem rocznik 54
UsuńPrzede wszystkim nie ma żadnej pewności czy ustawa naprawcza wejdzie w życie a jeżeli tak to w jakiej formie.
UsuńMyślę, że projekt ustawy zaproponowany przez prof. Zielenieckiego nie ma żadnych szans bytu.
Czy ustawa naprawcza dotyczy tylko rocznika 53?
UsuńA dlaczego miałaby dotyczyć tylko rocznika 1953 skoro art 25 ust 1b ustawy dotyczy szerszego grona skrzywdzonych obywateli.
UsuńCzy za wniosek o wydanie wyroku z uzasadnieniem się płaci a jeżeli tak to ile
OdpowiedzUsuńNie.
UsuńWitam Pani Jolu.Kiedy sklada sie wniosek o wydanie wyroku z uzasadnieniem przed sprawa czy po sprawie? Pozdrawim Mery
OdpowiedzUsuńWniosek o dostarczenie wyroku z uzasadnieniem składa się dopiero po rozprawie. W sądzie są gotowe druki. Wystarczy wypełnić i zostawić w biurze podawczym sądu.
UsuńTermin do złożenia wniosku o wyrok z uzasadnieniem wynosi 7 dni od odczytania wyroku.
W czerwcu2919 wnioslam do Sadu Okregowego w Opolu wniosek o wyrownanie mojej emerytury powszechnej od roku 2016 w zwiazku z tym ze jest ona wyzsza od wczesniej pobieranej. Do dzisiaj nic sie nie dzieje. Zero informacji o jakims terminie sprawy. Jestem nieprzedawniona i rocznik 53.Tez watpliwosc moja budzi fakt wykazania przez ZUS ze w roku 2016 wystapilam o emeryture powszechna. Posiadam wszystkie decyzje ZUS od roku 2008 i nie mam tej ktora rzekomo otrzymalam. Czy moge prosic o kopie tej decyzji w ZUS-ie. Jest tak wiele nie wyjasnionych spraw. Pracowalam do roku 2018 a wiec o 10 lat wiecej po przejsciu na emeryture wczesniejsza. Wystapilam do ZUS-u o uwzglednienie moich skladek emerytalnych za ten okres do ponownego przeliczenia emerytury a takze o korzystny przelicznik miesiecy na dozycie albowiem decyzja emerytury powszechnej wykazala ze zastosowano niekorzystny przelicznik. Otrzymalam odpowiedz odmowna. Rzeczywiscie walka o nasze prawa to walka z wiatrakami. Stracilam chec do walki. Mam ogromny zal do systemu panujacego w sferze emerytow.
OdpowiedzUsuńTutaj przenoszę niżej wpisaną odpowiedż, aby wpisy w Twojej sprawie nie pomieszały się innymi.
UsuńAnonimowy27 października 2019 23:13
A dlaczego chcesz wystąpić o kopię? Ty masz prawo otrzymać oryginal decyzji, który uprawnia Cię do ewentualnego wycofania wniosku. Kopie to niech sobie zachowa ZUS w aktach.
Na jakiej podstawie wystąpiłaś o wyrównanie emerytury od 2016 r., jeśli nie masz decyzji o emeryturze powszechnej z tego roku? I dlaczego do sądu i dopiero w czerwcu? Czy wcześniej zakończyłaś sprawę w sądzie?
UsuńUzupełnij swój wpis, podaj daty
Też czekam na termin rozprawy w Sądzie Okręgowym w Opolu i nic się nie dzieje. Ja zadzwoniłam do Sądu, dowiedziałam się, że jest nadana sygnatura akt i umówiłam się w czytelni na przeglądanie akt. Może masz podobną sytuację jak moja - ZUS decyzję o przeliczeniu emerytury uznaje za decyzję o przyznaniu emerytury w wieku powszechnym. Zrobiłam zdjęcia tej decyzji i dzisiaj byłam u prawnika - trafiłam fatalnie, nie uzyskałam żadnej porady, ponieważ Pan zupełnie nie orientował się w temacie. Jutro jestem umówiona do innego prawnika w tej sprawie.
UsuńWczoraj byłam u Pani prawnik, która telefonicznie zapewniała mnie, że prawo ubezpieczeń społecznych to jej główna specjalność.Pani prawnik poświęciła mi 3 godziny swojego bardzo cennego! czasu, gdyż okazało się, że płaci się nie za poradę, a za poświęcony czas. Myślę, że Pani prawnik dużo ode mnie się dowiedziała, natomiast ja od niej nic na temat, współczuła mi jedynie, że mam niską emeryturę.
UsuńZazdroszczę wszystkim, którzy uzyskali fachową poradę. Ja już nigdzie nie pójdę - sama dla siebie będę prawnikiem.
Ja nie miałam żadnego prawnika nie zawieszałąm rozprawy i wygrałam w sądzie okr szkoła kasy na doradcow
UsuńWitam! To prosze napisac co Pani wygrala i o co walczyla? Czy Pani przedawniona czy nie i w jakim Sadzie? Pozdrawim
UsuńSąd uchylił decyzję z r2013 wzakresie emerytury bez odliczeń kwot pobranych iprzyznanaje prawo do wyższej emerytury od 2013 jestem przedawniona
UsuńDrogie Panie, mamy na blogu najlepszych doradców na świecie. Odpowiadają na pytania, czasem wielokrotnie jednej osobie, doradzają bezinteresownie, anonimowo.
UsuńNikt tak nie zna naszych spraw, jak Oni.
Czasem spotykają Ich obrażliwe słowa, a i tak nadal nam podpowiadają, co i jak mamy robić.
Naprawdę, zawdzięczamy Im bardzo wiele
Jolu zgadzam się z Tobą, ale często jest tak, że nikt nie odpowiada na zadane pytania, pojawiają się nowe posty i osoba pytająca nadal nie wie jak ma postąpić, a jej post znika w gąszczu innych.
UsuńTo prawda, blogspot nie jet doskonały. Mieszają się tu różne wpisy.
UsuńTrzeba trochę dyscypliny i uwagi wpisujących, żeby odpowiadali pod pytającym wpisem.
Często jest jednak tak, że inni "wcinają się" w dyskusję ze swoimi sprawami i pod głównym komentarzem toczą się 3 dyskusje.
Bywa też tak, że my, obecni, nie umiemy odpowiedzieć na pytania, a wpis gdzieś umyka.
Doradcy nie są cały dzień i czasem nie wychwycą pytań. Chyba trzeba przypominać wtedy o sobie.
No i czytać, czytać wpisy innych, czasem tam znajdzie się odpowiedż na swoje pytania.
Pozdrawiam.
Jeszcze do Pani z 27 października 2019 22:53.
UsuńZakwestionuj otrzymanie decyzji z 2016 r.
Czy pamiętasz, czy w ogóle składałaś wniosek o emeryturę? Masz prawo przejrzeć swoją teczkę w ZUS. Sprawdż dokładnie, co się działo w 2016 r.
Witam Pania. bylam wczoraj w ZUSie .Nie maja moich dokumentow bo sa w sadzie.Pokazano mi w komputerze wniosek wypelniony przeze mnie w roku 2016 w sprawie emerytury zreformowanej. Przy okazji ujrzalam decyzje ZUS w odpowiedzi na moj wniosek.Nie otrzymalam tego pisma ale niestety nie mam na to dowodu.Dalej bylam na em.wczesniejszej. Po wyroku Tk moj wniosek o em.p. uznano jako skarge na decyzje z roku 2016.pani w ZUSie powiedziala ze gdybym skladala wniosek o em.p. pierwszy raz bylaby ona znacznie wyzsza. Czytam uwaznie nasz blog jednak nie wszystko pojmuje. Czy teraz moge jeszcze wycofac wniosek z 2016 r.? Anna66
UsuńDziewczyny, jeśli szukacie porady, to musicie dokładniej opisywać swoją sytuację emerytalną. Dopisywanie po kawałku różnych rzeczy powoduje albo różne rady, albo ich brak.
UsuńNie wszystko mi się u Ciebie zgadza. Kiedy wystąpiłaś do ZUS o wyrównanie składek? Czy pisałaś, że to po wyroku TK?
Dlaczego ZUS uznał Twój wniosek jako skargę o wznowienie?
Musiał w odmowie na Twój wniosek napisać coś więcej.
Do sądu wniosłaś wniosek o wyrównanie emerytury od 2016 r. Czy to jest odwołanie od odmownej decyzji ZUS o te składki?
Jeśli nie masz żadnej informacji z sądu, to spokojnie czekaj. Im póżniej, tym lepiej.
Musisz teraz poczekać na wezwanie z sądu. Razem z wezwaniem na rozprawę otrzymasz pismo, jakie ZUS wysłał do sądu razem z Twoim odwołaniem
Drodzy Państwo, proszę o podawanie wyroków sądowych, sygnatur akt dotyczących spraw emerytów. Będę uzupełniać spis, zamieszczony wyżej.
OdpowiedzUsuńMam nadzieję, że utworzymy większy zbiór
Pani Jolu, dziękuje za tyle mądrych uwag i podpowiedzi,dzisiaj "skleiłam" pismo do Sadu korzystając z fragmentu W przypadku, gdy emerytura powszechna, obliczona na dzień złożenia wniosku o emeryturę powszechną, jest niższa od emerytury wcześniejszej, ZUS wydaje decyzję o zawieszeniu emerytury powszechnej i wypłacie emerytury wcześniejszej.
OdpowiedzUsuńOd dnia złożenia wniosku o emeryturę powszechną, ZUS zaprzestaje waloryzacji kapitału początkowego i składek. W przepisach emerytalnych pisze się o zaprzestaniu waloryzacji kapitału w przypadku wypłaty emerytury powszechnej, a my przecież nie pobraliśmy żadnej takiej wypłaty. Wypłacana jest nadal emerytura wcześniejsza. Na skutek złożonego wniosku otrzymaliśmy prawo do emerytury powszechnej, ale nie jest ona wypłacana.
ZUS w decyzjach o przyznaniu emerytury powszechnej pisze o wypłacie emerytury wcześniejszej, gdyż jest ona wyższa od powszechnej, i jednocześnie zawiesza emeryturę powszechną. Taki zapis jest pozaprawny, ZUS nie może zawiesić emerytury powszechnej z uwagi na jej niższą wartość od emerytury wcześniejszej. odwiesilam sprawe,bo juz nie chce czekac na ustawę i wysłalam dzisiaj pisma do Sądu,nie wiem co z tego będzie,ale "nadzieja umiera ostatnia"Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam serdecznie.
Zosiu, informuj nas, co się będzie działo. Razem damy radę, trzeba się wspierać i wspomagać. Trzymaj się!
Usuńdziękuje,oczywiście,ze będę z Wami do końca,musimy się wspierać,bo w pojedynkę nie dałybyśmy rady.
UsuńPani Jonu, czy nie ma tu pomyłki? "Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne, to emerytura ta nadal powinna być waloryzowana." Moim zdaniem, powinno być: Zatem, skoro zawieszenie prawa do emerytury powszechnej jest bezprawne, to kapitał nadal powinien być waloryzowany.
OdpowiedzUsuńOczywiście, masz rację. Przy pisaniu też pomyślałam o waloryzowaniu kapitału, ale pomyślałam, że waloryzacja emerytury musi pociągnąć za sobą waloryzację kapitału. A to chyba niekoniecznie.
UsuńPoprawię
Jolka bardzo dziękuję za zebranie wiedzy w całość. Może warto dopisać w treści o pozaprawnym zawieszeniem emerytury przepisy, które są potwierdzeniem tego, tj. Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyrok z dnia 02.04.2019r, sygn.akt III AUa 391/18. To na pewno ułatwi pisanie pisma do sądu. Pozdrawiam. Ina
UsuńPani Jolu. Jestem przedawniona. Miałam sprawę we wrześniu, odroczona do lutego. W decyzji z 2013 r z nowym numerem ENP, mam napisane –nadal płatne pozostaje świadczenie o symbole E jako korzystniejsze .Następuje zmiana numeru świadczenia. Nic o zawieszeniu emerytury powszechnej. Nie za bardzo wiem jak to interpretować w kontekście wyroku że zawieszenie prawa do emerytury jest pozaprawne.
OdpowiedzUsuńPozdr.Eliza
Decyzja, pkt. II “Emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Zakład nadal będzie wypłacał emeryturę o symbolu E/........... zgodnie z decyzją z dnia ..... r. o wznowieniu wypłaty.”
UsuńTakiego zapisu nie mam.w pkt.I po rozpatrzeniu wniosku z luty.13 przyznaje emeryturę od 01.02.tj.od oD osiągnięcia wieku. Dopiero w decyzji z 2019 r mam napisane o zawieszeniu Ale wniosek wycofałam.oczywiscie pobrane emerytury miałam podjęte.dalej pracuję.pozdr.Eliza
UsuńA u mnie pisze tak: Emerytura ustalona niniejszą decyzją z art. 26 w/w ustawy zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Zakład podejmuje wypłatę świadczenia w dotychczasowej wysokości jako świadczenia korzystniejszego. Natalia
UsuńMyślałam ,że wkrótce dostanę wyrok, a tu nicie.Uzasadnienie nie napisane bo sędzia jest na zwolnieniu lekarskim od 20 października do 15 listopada br. Dzwoniłam do sekretariatu SA, na e maila nie wysyłają orzeczeń wyroków, a ja jak głupia gęś, wysłałam żeby przyszło na emaila i prosiłam żeby umieścić mój wyrok w Portalu Orzeczeń.Powiedziała pani ze nie praktykują na emaila. Nie wiadomo jak długo sędzia będzie chory i w ogóle kiedy będzie uzasadnienie, bo i ZUS wystąpił.Być może dostanę listownie wyrok z uzasadnieniem ,zadecyduje sędzia również o umieszczeniu w portalu orzeczeń. Pewnie będzie i wiosna. Pozdrawiam Natalia
UsuńEmerytura według art. 26 fus, to emerytura powszechna, kapitałowa, liczona po nowemu według zasad zdefiniowanej składki.
UsuńNatalio, spokojnie czekaj na uzasadnienie
Natalio:
UsuńSędzia musiał zachorować ale bądź spokojna . Uzasadnienie być musi. A sędziemu życz szybkiego powrotu do zdrowia i pochylenia się nad Twoją sprawą. Będzie dobrze. Nie daj się.
7.03 Jestem przedawniona decyzja luty 2013.Mam takie samo sformułowanie w decyzji.
OdpowiedzUsuńJeśli nie ma uwagi o zawieszeniu emerytury powszechnej, to nie można użyć argumentu o pozaprawnym zapisie
UsuńZastanawiam się czy to nie jest decyzja przyznająca ponownie emeryturę wcześniejszą Eliza
UsuńPrzepisy prawne nie przewidują zawieszenia emerytury której ustalona wysokość byłaby niższa.
UsuńNależy wreszcie wskazać ZUS-owi te przepisy o zawieszaniu świadczeń i spytać dlaczego ich nie stosuje. Należy również spytać dlaczego nie waloryzuje składek i kapitału mimo, że przepisy prawne nie wskazują by organ nie był do tego zobowiązany.
Szanowne Panie chciałam zapytać , czy która z Pań miała lub ma podobną sytuację.Nie pracuję już rok , pobierałam e.w. W lipcu złożyłam wniosek o powszechną i otrzymałam decyzję o emeryturze zaliczkowej gdyż mój rzekomo jeden z pracodawców złożył niepoprawnie jakieś dokumenty.Zastanawia mnie o co chodzi , przecież pobierałam e.w i dokumenty były dobre. Minęły 3 miesiące brak decyzji ostatecznej , sprawę wysłano do Warszawy. Może któraś z Pań miała podobną sytuację , jak długo czekała na finał , czy było wyrównanie. Ja czekam od lipca.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Karolina.
Jestem przedawniona dzisiaj otrzymałam wyrok sądu okręgowego o uchyleniu decyzji z 2013i przeliczeniu emerytury ostrego samego roku sprawa odbyła się w Koninie
OdpowiedzUsuńNapewno ZUS sie odwoła,to jeszcze potrwa,
UsuńSąd Okręgowy w Olsztynie tak wyrozumiały nie był i oddalił odwołanie mojej "przedawnionej" koleżanki.
UsuńDo 17:02
UsuńCzy jesteś pewna, że uchylono Ci decyzję z 2013 r.? Czy tylko ZUS ma przeliczyć emeryturę.
Pani Jolu sąd uchyla decyzję z 7 mają 2013 w zakresie wysokości emerytury bez odliczenia kwot pobranych emerytur i przyznaje prawo do wypłaty podwyższonej emerytury od 1 04 2013r Ew
UsuńCzyli zasadności wystawienia takiej decyzji nie uchyla. Nie pozwalają na to przepisy o przedawnieniu.
UsuńTrzeba będzie o to uchylenie walczyć
"Nieprzedawnionym" sąd po prostu uchyla decyzje, bez ograniczeń
UsuńZłożyłam dzisiaj wniosek o uzasadnienie wyroku Ew
UsuńPani Jolu czy jesli sąd nie uchyla zasadności wystawienia takiej ecyzjito będę musiała walczyć w sądzie apelacyjnym
UsuńWyrok sądowy może oddalić odwołanie, lub zmieniać decyzję w części lub całości, ale nie stwierdzi jej nieważności lub jej nie może uchylić.
UsuńOrzeka wówczas co do istoty sprawy przyznając dochodzone świadczenie.
Czyli, masz zmienioną decyzję w części. Zatem sama decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej pozostaje w mocy.
Nie musisz wnosić apelacji, gdyż masz (chyba tak mamy wszystkie) marne szanse na skuteczne zaskarżenie wyroku w tej części.
We wcześniejszych wpisach pisałam skrótowo o uchyleniu decyzji.
Od 7 listopada, kiedy wejdzie w życie nowelizacja przepisów o postępowaniu w sprawach z ubezpieczeń społecznych, ma to się zmienić.
Wprowadzono możliwość uchylania decyzji organu rentowego przez sąd I instancji, w sytuacji gdy była ona wydana z rażącym naruszeniem procedury.
Czy już wiesz, jak brzmi wyrok sądu w części pozostawania decyzji o ep w mocy? Czy czekasz na uzasadnienie? Tam powinno być szczegółowo napisane.
Czekam na uzasadnienie Ew
UsuńCD Pani Jolu to Pani życzyła mi wygranejidodała otuchy za co bardzo dziękuję Ew
OdpowiedzUsuńWitam. Czy któraś z pań z przedawnionych wygrała w sądzie w Katowicach. jeżeli tak to proszę napiszcie.
OdpowiedzUsuńCzyli teraz np. w piśmie procesowym nie można prosić sądu o uchylenie decyzji ZUS?
OdpowiedzUsuńMożna, tylko nie wprost. Trzeba napisać, że się podtrzymuje swoje stanowisko, wyrażone w skardze o wznowienie postępowania, jak i w kwestii wnioskowania o uchylenie decyzji o ep.
UsuńOd 7 listopada można będzie prosić sąd wprost o uchylenie decyzji o ep
Ale, nawet jak napiszesz, że prosisz sąd o uchylenie decyzji, to sąd to zrozumie właściwie. Sąd wie, że nie jesteś prawnikiem i masz prawo się wyrażać nieprawniczo
UsuńCzy jeśli ZUS złoży apelację to otrzymam z ZUS zawiadomienie czy już z sądu apelacyjnego
OdpowiedzUsuńJuż z sądu apelacyjnego. Otrzymasz treść apelacji ZUS. Warto wtedy odnieść się do tego pisma z wielu względów. Na spokojnie i pomocą doradców można napisać dobrą odpowiedż na apelację i spokojnie na rozprawie podtrzymać swoje stanowisko
UsuńCzy obecność wna rozprawie w sądzie apelacyjnym jest obowiązkowa .Pani Jolu pytam bo tego nie wiem
UsuńRaczej nie. Wszystko zależy od sędziego sądu apelacyjnego. Jeżeli uzna za konieczność zadanie pytań którejś ze stron, to zaprasza obowiązkowo.
UsuńMyślę, że zawsze warto być na rozprawie, chyba, że sąd jest bardzo oddalony od miejsca zamieszkania i dojazd jest uciążliwy i drogi.
Zawsze warto wysłać odpowiedż na apelację ZUS
Pani Jolu nie jestem chyba na bieżąco,a co się ukrywa pod datą 7 listopad?
OdpowiedzUsuńNapisałam nieco wyżej.
Usuń7 listopada wejdzie w życie nowelizacja przepisów o postępowaniu w sprawach z ubezpieczeń społecznych
Dziś miałam bardzo krótką rozprawę w sądzie okręgowym w W-wie i szczerze mówiąc mam mętlik w głowie. W odczytanym wyroku sąd przyznał rację zus co do 5-cio letniego przedawnienia wyroku a jednocześnie skierował wniosek do zus aby ponownie przeliczył moją emeryturę (powołując się na art.114) i kazał czekać na odpowiedź z zus-u. Nie wiem czy się cieszyć czy nie i co to znaczy ponownie przeliczyć emeryturę skoro na potrzeby sądu zus wyliczył, że na dzień 01.04.2019 moja emerytura powinna być wyższa o 230 zł. Jutro złożę wniosek o pisemne uzasadnienie wyroku. Pozdrawiam. Jadzia
OdpowiedzUsuńCieszyć się. Na tę chwilę niewiele można zrobić więcej. Zapewne nie jest to podwyżka, jaką byś miała, gdyby unieważniono decyzję z 2013 r.
UsuńMożesz wnieść apelację o uchylenie lub unieważnienie decyzji o ep, wykorzystując argumenty podane przeze mnie w poście powyżej, ale nie jest to łatwe.
Zapewne ZUS wniesie apelację, więc będzie łatwiej i będziesz miała okazję przedstawić swoje racje
Przeczytaj też komentarze powyżej
UsuńSąd Okręgowy w Katowicach przychylił się so odwołania przedawnionej i nakazał obliczenie emerytury bez potrąceń oraz wypłacenia nowo wyliczonego świadczeia za trzy lata wstecz od dnia złożenia odwołania(kwiecień 2019r).
UsuńW uzasadnieniu wyroku sąd stwierdził,że ZUS niesłusznie powołuje się na art.146kpa,gdyż w sprawach,w których ma zastosowanie ustawa emerytalna,przepisy w niej zawarte są prawem nadrzednym nad KPA.Takim przepisem jest art.114 tej ustawy.Po wyroku TK P20/16(nowa okoliczność} ZUS powinien dokonać ponownego wyliczenia emerytury na podstawie art.114.(Znaleziony w sieci wpis "Córka53" z snia 30.10.2019,gdzie podano numer 511 157 093,pod którym można uzyskać więcej inf).
Moja mama przedawniona - Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej, rozprawa 29.10.2019 - wyrok uchylający decyzję ZUS
OdpowiedzUsuńMadziu, Ty również przeczytaj komentarze zamieszczone powyżej
UsuńDzisiaj w Sądzie Okręgowym w Łodzi odbyła się moja rozprawa jako emerytki przedawnionej. Nie było nikogo z ZUS. Podtrzymałam mój wniosek z art.114 i wnioskowałam o zawieszenie postępowanie w oczekiwaniu na ustawę "naprawczą", jako, że słyszałam, że wnioski w łodzi są rozstrzygane na korzyść ZUS. Sędzia odrzuciła mój wniosek o zawieszenie i stwierdziła, że nie widzi powodów do zawieszenia.Dalej potoczyło się już błyskawicznie niechętnie pozwoliła mi powiedzieć parę słów i na moje wątpiące słowa odpowiedziała " a skąd pani wie jaki będzie wyrok" i już byłam za drzwiami:)) Orzeczenie za dwie godziny. Okazuje się,ze sąd przychylił się do mojego wniosku i zalecił przeliczenie naliczonej emerytury za okres 3 lat wstecz.Dwie Panie, które miały rozprawy po mnie również wygrały. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCzy złożyłaś wniosek o uzasadnienie wyroku? Masz na to 7 dni od dnia ogłoszenia wyroku.
UsuńI te przeczytaj komentarze powyżej
Jak czytam wszystkie panie otrzymały wyroki o przeliczeniu emerytury trzy lata wstecz a ja od 2013 i nie wiem laczego
OdpowiedzUsuńCiesz się, póki co. Na fajnego sędziego/sędzię trafiłaś.
UsuńPodejrzewam, że ZUS nie odpuści
Wygrałam sprawę o przedawnienie w SO w Radomiu. Sąd uznał, że moje odwołanie było uzasadnione i orzekł, że: "zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że ustala, iż podstawa emerytury nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia .... 2009 roku". W uzasadnieniu napisał m.in. że „…wnioskodawczyni nie była zainteresowana ustaleniem wysokości emerytury na datę wydania decyzji z dnia .... 2014 roku, ani też na datę nabycia uprawnień do emerytury, to jest ... 2013 roku. Wnosiła o ustalenie jej wysokości na dzień dzisiejszy. Z tej przyczyny Sąd w wydanym wyroku nie wskazał na jaką datę jest ustalenie, że podstawa emerytury wnioskodawczyni wyliczonej jej w decyzji z ... 2014 roku nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia ... 2009 roku. Wnioskodawczyni od ... 2014 roku zwiększył się staż ubezpieczeniowy oraz miały miejsce waloryzacje, co powinno być przez ZUS uwzględnione w decyzji o wyliczeniu jej emerytury przysługującej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.” Ciekawa jestem, jakie w tej sytuacji będzie wyliczenie przez ZUS mojej emerytury i jakimi wskaźnikami. Na pytanie Sądu, na jaką datę chciałabym mieć wyliczoną emeryturę odpowiedziałam, że na datę obecną, gdyż nadal pracuję i nie mam żadnych roszczeń wobec ZUS za lata ubiegłe. Mam pytanie, czy powinnam wystąpić do ZUS z jakimś wnioskiem, czy po prostu czekać aż ZUS sam wyda decyzję zgodnie z wyrokiem sądu. Z działu prawnego ZUS uzyskałam informację, że ZUS prześle mi decyzję w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się wyroku. G.
OdpowiedzUsuńTo jest zbyt krótki fragment uzasadnienia wyroku, żeby można było się zorientować, co sąd właściwie orzekł.
UsuńWedług mnie Sąd wydał taki wyrok z tego powodu, że:
Usuń‑ ta pani nigdy tej emerytury powszechnej nie pobierała,
‑ nadal pracuje
‑ i nie przedłożyła swojego świadectwa pracy.
W takim przypadku, nawet i bez wyroku sądowego, przysługuje ponowne przeliczenie świadczenia, waloryzacja całego kapitału i składek, bez pomniejszania o pobrane emerytury wcześniejsze, tak jak dla pierwszorazowych wniosków.
Musi pani w ciągu 7 dni od wydania wyroku złożyć wniosek o uzasadnienie wyroku wygrana w sądzie nie oznacza że się wygrało bo ZUS może złożyć od wyroku apelacje
OdpowiedzUsuńMam ksero uzasadnienia, o które wystąpił ZUS. Cytowałam fragmenty uzasadnienia w swoim wpisie na blogu. ZUS apelacji raczej nie złożył, bo sprawdzałam w Sądzie. G.
UsuńMasz bardzo ciekawe uzasadnienie. Jak to rozebrać? Trzeba przemyśleć.
UsuńCiekawe, jak ZUS przeliczy.
Też jestem bardzo ciekawa. Z gry słów końcowej części uzasadnienia możnaby wnioskować, że jak "pierwszakom" ale to raczej nie możliwe, to byłby precedens. Przypuszczam, że ZUS wyliczy jak wszystkim nieprzedawnionym na dzień wydania skarżonej decyzji z 2014 roku i z tegoż roku wskaźnikami dożycia, po czym doliczy mi zgromadzone do chwili obecnej składki (bez przerwy kontynuuję zatrudnienie), które są każdego roku waloryzowane i tylko do kapitału składkowego użyje wskaźnika dożycia dla wieku 66 lat. Kapitał początkowy zostanie ponownie przeliczony, ze względu na 3 lata opieki nad dziećmi ze zmianą wskaźnika z 0,7 na 1,3 bez waloryzacji kapitału. Oby emerytura powszechna po przeliczeniu okazała się wyższa od wcześniejszej, bo tę wcześniejszą co 3 miesiące podwyższam o staż pracy. G.
OdpowiedzUsuńWe wcześniejszym komentarzu napisała pani o przebiegu rozprawy, że:
Usuń"Na pytanie Sądu, na jaką datę chciałabym mieć wyliczoną emeryturę odpowiedziałam, że na datę obecną, gdyż nadal pracuję i nie mam żadnych roszczeń wobec ZUS za lata ubiegłe."
To by oznaczało, że chociaż nie wierzy pani, że zostanie "pierwszakiem", to nie chce pani od ZUS wyrównania za minione lata?
Jeśli nie sprawi Ci to trudności, to wrzuć na e-mil skan lub zdjęcie wyroku i uzasadnienia.
Usuńemerytura.zawieszenie@wp.pl
UsuńOK. Ale byłam dzisiaj w ZUS i mam wydruk decyzji po wyroku.Też wyślę. Wygrałam w Sądzie lecz przegrałam w ZUSie!!!! Mam wydruk wczorajszej decyzji wykonującej wyrok SO. Wyliczenie dokładnie jak było na grudzień 2013 tyle że bez pomniejszeń.
UsuńNowa emerytura po waloryzacjach za lata 2015, 2017, 2018 i 2019 jest o 308,16 zł niższa niż obecna wcześniejsza i zostaje zawieszona. Ja nie rozumiem tego liczenia.Nie doliczone zgromadzone składki, nawet kapitał początkowy nie przeliczony po zmianach w 2015 roku. Może teraz powinnam złożyć wniosek o przeliczenie kapitału początkowego po zmianach i doliczenie zgromadzonych składek? Masakra! G.
Rzeczywiście masakra, co ten ZUS wyprawia z nami emerytkami.zeby nawet nie przeliczyl Pani urlopu wychowawczego nie doliczył składek.Rece opadaja, w jakim my kraju zyjemy.Jaki mamy rzad ? Brak słów.
UsuńMam ten sam problem jest już nas dwie. Od 2008 pracuje nie mam wliczonych składek i wczesniejsza wyższa od ep. Czekam na rozprawę. Pozdrawiam
UsuńDo 14.36 a gdzie waloryzacja za rok 2014 i 2016?
Usuń14:36
Usuń"Z tej przyczyny Sąd w wydanym wyroku nie wskazał na jaką datę jest ustalenie, że podstawa emerytury wnioskodawczyni wyliczonej jej w decyzji z ... 2014 roku nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia ... 2009 roku."
To zdanie jest bardzo dyplomatyczne.
Skoro Sąd nie wskazał daty, to dlatego ZUS wydał taką decyzję.
W przypadku nie zrozumienia treści decyzji strona ma prawo zwrócić się do ZUS o wyjaśnienie jej treści.
Właściwie to ZUS dobrze wyliczył, zgodnie z wyrokiem: "zmienia zaskarżoną decyzję w ten sposób, że ustala, iż podstawa emerytury nie podlega pomniejszeniu o sumę kwot emerytury wcześniejszej pobranej począwszy od dnia .... 2009 roku".
No i ZUS nie pomniejszył podstawy o pobrane emerytury.
Zastanawia mnie tylko, skoro emerytura po wyroku wyliczona została na grudzień 2013 to z jakiego powodu są uwzględnione waloryzacje z lat późniejszych?
Z tego wniosek, że trzeba pisać drugie odwołanie
Sąd Okręgowy w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroków IV U 948/19,IV U 949,IV U 1214/19,przywołał między innymi postanowienie Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie AUz 56/13.
Usuń" W stosunkach prawnych z zakresu ubezpieczeń zmiana okoliczności lub ujawnienie nowych dowodów zawsze otwiera drogę do ponownego merytorycznego rozpoznania sprawy.Dlatego mając na uwadze wydany przez TK wyrok P20/16,stwierdzić można,że zaistniała sytuacja (nowa okoliczność)uzasadniająca zwrócenie się do ZUS z wnioskiem o wyliczenie emerytury,nabytej w powszechnym wieku emeryt. z pominięciem dyspozycji art.25 ust.1b."Odnioszę wrażenie,że pomimo oddalenia przez sąd odwołania związanego z przedawnieniem,nic nie stoi na przeszkodzie aby złożyć wniosek o wyliczenie emerytury po wyroku TK.W związku z wnioskiem ZUS musi wydać decyzję,od której będzie się można odwołać do sądu.Odwołanie nie będzie już dotyczyć przedawnienionej decyzji,lecz nowo wydanej.
Jeżeli sąd w Rzeszowie pisze, że zaistniała nowa okoliczność, to powinien wznowić postępowanie wg art. 114 ustawy emerytalnej i zalecić przeliczenie emerytury.
UsuńWyroki w sprawach z dnia 16.10. pewnie podlegają apelacji
Może być też tak, że ZUS, w odpowiedzi na skargę o wznowienie postępowania, uchylenie decyzji o ep i przeliczenie emerytury, ustosunkował się tylko do sprawy uchylenia decyzji o ep. Więc sąd zajął stanowisko tylko w tej sprawie.
UsuńDzisiaj w SO w Poznaniu sąd taśmowo orzekał sprawy pań przedawnionych. Sprawy trwały dosłownie 10 min i po minucie były wzywane na odczytanie wyroku. Oczywiście oddalającego z uwagi na przedawnienie.Miejscowi prawnicy z Zus-u obowiązkowo stawili się. Panie były z Piły i innych okolicznych miast.W mojej sprawie sąd nakazał ZUS-owi przeliczyć emeryturę na dzień złożenia wniosku, tj. 2013r.Jeśli chodzi o znak ENP ( brak decyzji z takim znakiem) sędzia powiedział, że mam się nie czepiać bo to jest zwykły błąd ZUS-u i mam sobie to wyjaśnić w ZUS-ie. Paniom, które tam dzisiaj były powiedziałam o blogu naszej kochanej Jolki i konieczności jednoczenia się i wzajemnego wspierania. Pozdrawiam. Ina
OdpowiedzUsuńCzy Pani w 2013 miała bez potrąceń powszechna wyzsza od wczeniejszej
UsuńZ potrąceniami powszechna niższa.Nie wiem czy bez potrąceń byłaby wyższa. Trzeba przeliczyć.
UsuńW ciągu 7 dni po wyroku może pani w biurze podawczym sądu złożyć wniosek o uzasadnienie wyroku
UsuńSkoro sąd nakazał przeliczenie Pani emerytury, to znaczy że nie podszedł do spraw taśmowo.
UsuńZastanawiam się dlaczego sąd oddalił sprawy wcześniej rozpatrywane, a w Pani przypadku kazał przeliczyć. Przecież to są takie same przypadki pań przedawnionych i sąd powinien traktować je jednakowo. Czy Pani zastanawiała się nad tym dlaczego sąd tak postąpił. Może to kwestia przyjętej przez Panią argumentacji?
UsuńDo 8:50
UsuńJest to zależne od treści wniesionego odwołania.Jeśli odwołanie wniesiono od decyzji wydanej tylko w związku nie uchyleniem poprzednio wydanej decyzji z uwagi na przedawnienie,to sąd wydaje wyrok tylko w tej sprawie.Jeśli oprócz wniosku o uchylenie decyzji dodatkowo złożono wniosek o wyliczenie emerytury z uwzględnieniem wyroku TK P20/16,a ZUS nie rozpoznał tego wniosku,to sąd nakazuje jego rozpoznanie.Wniosek o wznowienie i uchylenie decyzji oraz wniosek o wyliczenie emerytury powszechnej to są dwa odrębne wnioski,które powinny zostać rozpoznane przez ZUS,który następnie powinien wydać decyzje.
Dokładnie tak. Powoływałam się uparcie na art. 114. Widocznie Panie, którym sąd wydał inną decyzję nie powoływały się na ten art. i zapadłe w tej sprawie wyroki.Ale powiedziałam im o blogi i te które zechcą skorzystają z wiedzy jaką tu mogą zdobyć i pomoc. Napisałam jeszcze pismo procesowe przed rozprawą jako odpowiedz na odpowiedz ZUs-u na moje odwołanie. W piśmie wnosiłam m.in. o przedłożenie dowodu, z jaką datą odebrałam decyzję, zobowiązanie do podania podstaw prawnych dotyczących zawieszenia emerytury, zaprzestania waloryzowania kapitału i składek ,, itp. Skorzystałam z wielu porad życzliwych Pań oraz pomocy Naszej kochanej Jolki, dzięki której możemy korzystać z tego blogu. Serdecznie dziękuję. Pozdrawiam. Ina
UsuńPanie z Poznania, którym sąd oddalił odwołanie na pewno pisały o wznowienie postępowania, więc sąd powinien wznowić tak, jak Tobie, Ino, według art. 114
UsuńOczywiście Jolka ale nie za bardzo chciały mówić co napisały.Ja wchodziłam pod koniec. Zrozumiały, że sąd przyśle wyrok i uzasadnienie, więc podpowiedziałam, że trzeba napisać o wyrok i uzasadnienie. Zachęcałam też Panie do pisania apelacji i zaglądania na Twój blog.Zrobiłam co mogłam.I nie ma tu mojej winy ani wpływu na orzeczenia sądu. Ina
UsuńOczywiście, Ino, nic nie zawiniłaś. Wręcz przeciwnie. Może zajrzą do nas, zechcą się poradzić w swoich sprawach.
UsuńCały czas martwi mnie to, że jeszcze tak wiele pań nie wie nic o wyroku TK i jego skutkach.
Jolu bardzo proszę o pomoc.Przygotowuję odpowiedz na odpowiedz organu rentowego i dopatrzyłam się dziwnej zamiany art. Mianowicie gdy wystąpiłam w 2016 roku o emeryturę w wieku powszechnym ZUS napisał, że wysokość emerytury została obliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ustawy emerytalnej (odjął mi pobrane emerytury i podzielił przez dalsze trwanie życia. Natomiast w Odpowiedzi na moje odwołanie do sądu napisał, że nabyłam prawo do emerytury z art.24, przy czym wysokość emerytury ZUS ustalił zgodnie z obowiązującym wówczas brzmieniem art. 25ust 1b.ustawy emerytalnej. Zrobił to moim zdaniem celowo.Proszę o pochylenie się nad problemem.
UsuńTu Natalia,Pani Wiesiu wg mnie jest dobrze,ja w decyzji o em.powsz. miałam napisane że przyznaje dla mnie emeryturę z art 24, a dopiero niżej ,tj. po wyliczeniach, pisze,że wysokość emerytury została obliczona zgodnie z zasadami określonymi w art 26 ustawy emerytalnej.
UsuńNatalio,mam jeszcze jedno pytanie czy jest różnica w decyzji wcześniejszej emerytury miałam symbol NEE, a w odpowiedzi organu rentowego piszą mi , że miałam emeryturę z symbolem NE. 7 listopada mam sprawę, myślę, że na koniec odpowiedzi na odpowiedz organu rentowego wnoszę o uchylenie decyzji ENP
UsuńA czy w decyzji, w której są wyliczenia em.powszechnej czy to kapitałowej jest zapisany znak ENP,jeżeli tak to ok.Ja jak miałam wcześniejszą em. To był znak E.jak złożyłam wniosek do zus po ukończeniu 60 lat to dostałam decyzję z symbolem ENP i podany numer.......Później juz kolejne decyzje,np. z waloryzacji marcowej byly z literka E ale z numerem takim jak podano po przeliczeniu.Przed przeliczeniem miałam inne cyferki decyzji tzn. inny numer a po przeliczeniu inny pomimo że jestem na wcześniejszej,pozdrawiam
UsuńZUS pisał znakijak chciał w 2013skladakan wniosek o powszechna i był znak E AW 2015 po przeliczeniu rlopu wychowaw już znak ENP sąd nawet tego nie wziął pod uwage
UsuńWszystkie emerytury wcześniejsze mają symbol E, natomiast po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego emerytura ma ,z reguły, symbol ENP.
UsuńJest to bardzo istotne ponieważ w przypadku odwołania się podaje się numer emerytury. Ważne są nie tylko cyferki ale również litery.
To jest przecież emerytura(świadczenie) ustalana dla innego stanu faktycznego.
Drodzy Państwo, których pomija TK czy projekt "naprawczej" ustawy emerytalnej, zapraszam Was do dzielenia się uwagami i radami w zakładce "TK różne roczniki".
OdpowiedzUsuńZakładka znajduje się na górze po prawej stronie, pod zakładami z: "Poradnikiem Emeryta", "Rocznikiem 53", "Odsetkami". Wystarczy kliknąć w napis i otworzy się zakładka. Można tam komentować w taki sam sposób, jak na stronie głównej.
Dziękujemy P.Jolu WJ
OdpowiedzUsuńPolecam artykuł Interia fakty z dn31 10 o ustawach które trafiły do niszczarek sejmowych
OdpowiedzUsuńhttps://fakty.interia.pl/polska/news-przeglad-ustawy-do-kosza-czego-nie-uchwalil-sejm,nId,3310157
UsuńCzy nieprzedawniona Pani, która wygrała w Sądzie w Świdnicy może podań sygnaturę akt? Chciałabym przeczytać uzasadnienie wyroku. Z góry dziekuję i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńCzy ktoś mógłby skomentować fragment tego artykułu dotyczący braku możliwości wycofania wniosku o emeryturę powszechną z lat 2013, 2014...?
OdpowiedzUsuńhttps://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/zus-ostrzega-emerytki-kancelarie-lowia-emerytki-emerytury-rocznik-1953/wd38kg6
Piszą o sytuacji, kiedy decyzja jest już prawomocna. Wtedy, zgodnie z ustawą emerytalną, nie można już wycofać wniosku. Wniosek można wycofać tylko przez uprawomocnieniem się decyzji.
UsuńTo znaczy, że co Pan Mecenas Konrad Giedrojć jest niekompetentnym adwokatem?
UsuńZus w decyzji odmawiającej wycofania wniosku uzasadnia że jest to niemożliwe, ponieważ decyzja z lat poprzednich jest prawomocna.
UsuńTo jak w końcu jest z tym wycofaniem wniosku bo różne interpretaacje
Usuń18:20
UsuńNie ma sprawy, wpisy są anonimowe i łatwo komuś przypisać nie jego komentarz.
Odnośnie tego domniemanego twojego trolla to sprawy nie zawsze są takimi, na jakie wyglądają. Pozdrawiam.
Czy korektę robi się do wniosku czy do decyzji?
UsuńDla "nieprzedawnionych", po skardze o wznowienie postępowania, ZUS uchyla decyzje. Skoro decyzji nie ma, to można usunąć wniosek. Nie robi się korekty wniosku
Można uchylić tylko decyzję a nie wniosek. Wniosek jest poprawnie sporządzony i to do niego wydawana jest nowa decyzja.
UsuńUchylenie decyzji i złożonego w przeszłości wniosku mogłoby mieć miejsce tylko wówczas gdyby Sąd stwierdził "uchylić postępowanie do wniosku z dnia...".
Ale właśnie ZUS uchyla decyzje, nie sąd. Uchylona decyzja, wznowione postępowanie, czyli sprawa jest w toku. ZUS nie może pisać (a tak robi), że nie można wycofać wniosku, bo decyzja o ep jest prawomocna. Tej decyzji już nie ma, wniosek powinien stać się bezprzedmiotowy. To ZUS powinien naprawić to, co zepsuł
UsuńDo Jolka K z 18:48
UsuńJolu, robi się korektę decyzji wydanej do wniosku. Jest więc logiczne, że wniosek zostaje, bo niby do czego chcesz robić tą korektę? Dlatego nie wycofuje się wniosków, tylko uchyla i zmienia decyzję wydaną do wniosku. To samo dotyczy wszelkich rachunków, faktur, czy nawet Pit-ów i deklaracji ZUS błędnie obliczonych. Robi się do nich korektę, a nie wycofuje. Nie można wymazać z przeszłości zdarzenia, które miało miejsce, tylko można go skorygować. Jak prowadziłam firmę, to nieraz musiałam robić korekty kilka lat wstecz do deklaracji każdego pracownika z osobna i przeliczać zaległości z odsetkami do bieżącej daty. Żadnego faktu, który miał miejsce w przeszłości się nie usuwa, tylko nanosi zmiany. TK orzekł tylko na temat stosowania art.25 ust.1b i tylko ten element obliczenia jest korygowany, pozostałe parametry pozostają bez zmian. Pomyśl sama, co by było, gdyby teraz każdy emeryt z roczników 1949-1953 chciał usunąć wniosek i obliczać od nowa emeryturę powszechną? TK badał tylko zgodność z konstytucja Art.25 ust.1b i w tym zakresie wydał wyrok, a nie wycofywania wniosków, żeby zyskać na waloryzacji. Dlatego uważam, że jest to bezprawne roszczenie, ale możesz ze mną się nie zgodzić. Wniosek to nie jest to samo co decyzja wydana do wniosku. Wniosku się nie koryguje, tylko wydaną do niego decyzję. Wniosek można było wycofać tylko do dnia uprawomocnienia się decyzji, natomiast decyzję prawomocną można uchylić lub zmienić w trybie art.114.1. w razie stwierdzenia błędu lub nowych okoliczności. Po wyroku TK można wzruszyć nawet decyzję ostateczną. Natomiast nie ma ani jednego przepisu dopuszczającego usunięcie wniosku po uprawomocnieniu się decyzji. Czy słyszałaś kiedyś, żeby ktoś zaskarżał albo uchylał wniosek? ZUS mógł co najwyżej odrzucić wniosek przed wydaniem decyzji, a każda z nas mogła go wycofać przed uprawomocnieniem się decyzji. Ja Jolu mówię tylko o faktach i nie mam w tym żadnego innego celu. Jak się idzie do sądu, to trzeba mieć jakąś linię obrony i powołać się na konkretne przepisy, których w tym przypadku nie ma. Próbować odwoływać się do sądu zawsze można, szczególnie, jeżeli za to nie płaci się, ale nie ma jak umocować konkretnej linii obrony. Można co najwyżej powołać się na brak szerszej informacji i niedokładne czytanie samego druku wniosku, co nie jest w mojej opinii żadnym argumentem dla sądu. A Ty widzisz jakieś podstawy prawne do wycofania wniosku?
Tu nie chodzi o korektę.
UsuńWznowiona jest postępowanie, czyli cała sprawa jest uaktualniona, jakby na nowo ożywiona, więc wszystko jest możliwe, nawet wycofanie wniosku. Od postanowienia ZUS możliwe jest odwołanie, jak i wycofanie wniosku. Tutaj wystarczy art.116
Jolka K z 20:22;
UsuńW sytuacji gdy wznowione jest postępowanie i sprawa toczy się przez Sadem to Sąd stwierdza uchylenie decyzji i zobowiązuje ZUS do przeliczenia z pominięciem stosowania przepisu prawnego uznanego, przez TK, za niekonstytucyjny. Nie można uznać, że po uchyleniu decyzji, wydanej w przeszłości, składany wniosek należy uznać za bezprzedmiotowy. Nie ma tylko tej decyzji ale wniosek pozostaje.
Mówmy o różnych rzeczach. Nie sąd ale ZUS wznowił postępowanie i uchylił decyzje paniom "nieprzedawnionym", a więc sam wzruszył sprawę decyzji o ep.
UsuńPrzed sąd panie wniosły odwołanie tylko co do sposobu obliczenia emerytury, a nie w kwestii odwołania od uchylenia decyzji.
Przez fakt trwania sprawy sądowej, postanowienie ZUS ciągle jest nieprawomocne
Sama twierdzisz, że po wznowieniu postępowania ZUS uchylił tym paniom "nieprzedawnionym" tylko decyzje. Te panie nie złożyły żadnych nowych wniosków co pozwala uznać, że te wnioski złożone w przeszłości nigdy nie zostały wycofane. ZUS nie uchyla prawomocnych wniosków z urzędu.
UsuńZgoda. Ale mają miesiąc (albo do czasu uprawomocnienia) od daty otrzymania decyzji o uchyleniu decyzji o ep na złożenie wniosku o wycofanie wniosku o ep
UsuńJolu, z całym szacunkiem to jest masło maślane. Uchyla się i zmienia decyzję a nie wniosek. Wyrok TK nie upoważnia do wycofywania wniosku, tylko do przeliczenia wysokości emerytury z pominięciem art.25 ust.1b. Wałkujecie ten temat już od kilku miesięcy, ale czy ktoś ta sprawę wygrał? Byłoby to o tyle nieuzasadnione, że nie ma żadnych podstaw prawnych do wycofania wniosku, a prawo jest takie samo dla wszystkich. Nie jest to objęte zakresem wyroku TK, więc potencjalnie każdy emeryt z każdego rocznika mógłby rościć sobie prawo do wycofania wniosku, żeby zwaloryzować kapitał i przeliczyć od nowa emeryturę, a tego właśnie domagają się nieprzedawnione emerytki z rocznika 1953, czyli dodatkowych korzyści. Nie chodzi im o przeliczenie świadczenia bez Art.25 ust.1b w dacie złożenia wniosku, bo prawdopodobnie nic nie zyskują, albo bardzo niewiele, tylko chcą dodatkowej waloryzacji do kwietnia 2019 r., bo wtedy dużo zyskają. To już nie jest wykonanie wyroku TK, tylko roszczenie o bezzasadne profity, które w świetle prawa się nie należą.
UsuńNie każdemu ZUS wznawia postępowanie i uchyla decyzje o ep, a więc wzrusza sprawę, co daje możliwość wycofania wniosku.
UsuńKażdy emeryt mógłby też mieć takie prawo, gdyby miał wyrok TK i uchylona decyzję
Do Jolka K z 21:52
UsuńJolu, jak po uchyleniu przez ZUS decyzji , złożysz przed uprawomocnieniem się tej decyzji wniosek o wycofanie wniosku, na podstawie której decyzja została uchylona, to wycofasz wniosek o uchylenie decyzji, a nie wniosek pierwotny.
Nie. Napiszę wniosek o wycofanie wniosku o ep, do którego nie ma już decyzji
UsuńZUS nie uchylił decyzji w części, ale po prostu uchylił decyzję o ep.
UsuńNie będzie łatwa walka o wycofanie wniosku o ep, bo już ZUS odmawia jego wycofania. Ale kiedy walka z o cokolwiek była łatwa.
UsuńNajlepszym dowodem jest sprawa zawieszonych emerytur. Mam 2 wyroki sądu apelacyjnego odmawiające zwrotu emerytur, a potem trzeci nakazujący zwrot.
Do 22:03
UsuńNie masz Jola racji, uchyla się decyzje nie tylko ze względu na wyrok TK. Nie oznacza to jednak, że tym samym wycofuje się wniosek i nalicza od nowa waloryzację. Pierwszy raz o tym słyszę. Sama miałam uchylaną decyzję przez ZUS i wyrównanie ponad dwa lata wstecz bez żadnego wyroku TK. Mnie to nie dotyczy, ale dlaczego nie pójdziecie z tym do dobrego prawnika? Sama, choć znam dość dobrze przepisy, konsultuje niektóre sprawy z prawnikiem specjalizującym się w sprawach ZUS, bo każdy z prawników specjalizuje się w jakimś wąskim zakresie i nie jest w stanie udzielić konkretnych odpowiedzi z zakresu prawa ZUS. Studiowanie całej ustawy, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i rozporządzeń zajmuje sporo czasu, więc nie każdemu chce się tym zajmować, dlatego byle prawnik nic tu nie pomoże, szkoda pieniędzy.Jak mogę Ci Jolu doradzić, to złóżcie się razem na jednego dobrego prawnika, bo przynajmniej udzieli Wam wszystkim konkretnej odpowiedzi, zamiast kręcić się w kółko bez sensu. Jest tu przecież sporo osób, których własnie ten temat dotyczy, więc w przeliczeniu na osobę koszt będzie niewielki. Zróbcie więc zrzutkę i każda z was wtedy skorzysta. To samo powinny zrobić panie przedawnione, bo one mogą dochodzić swoich praw również przez ZUS w trybie art.114.1. jak i z powództwa cywilnego. W sądzie Jola musisz wskazać dowód, jak go konkretnie nie wskażesz, to jak chcesz wygrać?
Jolka K z 22:16;
UsuńŻyczę sukcesu w wycofaniu wniosku o emeryturę powszechną po uchyleniu decyzji.
Gdyby do tego doszlo to mielibyśmy jawne naruszanie prawa przez ZUS.
To chyba dobra rada z zasięgnięciem porady prawnika.
UsuńJuż wiemy, że mecenas Giedrojć uważa, że wycofanie wniosku o ep ma sens.
Czy któraś z pań zna naprawdę dobrego prawnika specjalizującego się w ubezpieczeniach społecznych?
Do 22:37
UsuńSprawa nie jest tak jednoznaczna, jak piszesz. To ZUS nie dopełnił obowiązku odmowy zastosowania niekonstytucyjnego przepisu, a miał taki obowiązek. Popełnił nie tylko błąd, ale też dołożył wszelkich starań, aby niekonstytucyjny przepis usankcjonować.
Więc teraz powinien dołożyć wszelkich starań, aby naprawić to wszystko, co zepsuł.
Do Jolka K 23:02
UsuńSama piszesz o niekonstytucyjnym przepisie, ale Ty nie domagasz się tylko usunięcia niekonstytucyjnego przepisu z decyzji i ponownego przeliczenia, ale usunięcia wniosku do tej decyzji i dodatkowej waloryzacji za jeszcze kilka lat. Przecież to są dwie różnie sprawy i jak ktoś inny tu słusznie zauważył, wycofanie tego wniosku byłoby niezgodne z prawem.
Ciekawa jestem jak mecenas Giedrojc uzasadnia możliwość wycofania wniosku na mocy ktorego wydana decyzja zostala uchylona. Fakt, że mecenas widzi sens wycofania jeszcze nie dowodzi, że istnieją przepisy prawne to twierdzenie uzasadniające.
UsuńUchylenie jakies decyzji nie jest rownoznaczne z bezprzedmiotowoscia postepowania. A jeżeli postępowanie nie bylo bezprzedmiotowe to znaczy, ze istnieje wniosek, a wadliwa decyzja zostaje zmieniona przez usunięcie przepisu prawnego uznanego przez TK za niekonstytucyjny.
Nie wiem, czy moja rozmówczyni tu zajrzy, ale wydaje mi się, że jednak ja mam rację
UsuńNie ma starej decyzji, zostaje stary wniosek. Na ten wniosek ZUS wydaje nową decyzję i od tej decyzji można wycofać wniosek, jak od każdej, wg 116
Czy fragmenty tego wzoru odwołania od decyzji ZUS odmawiającej wznowienia postępowania po wyroku TK można próbować wykorzystać w pismach procesowych w toczących się już sprawach w sądach?
OdpowiedzUsuńhttp://www.wzory.positor.pl/wzor-odwolania-od-decyzji-zus-dotyczacej-rocznika-1953-odmawiajacej-wznowienia-postepowania-po-wyroku-tk-65.html
Ten wzór nic nowego nie wnosi, wszystkie te okoliczności były podnoszone na blogu.
UsuńJest to dobry, gotowy wzór odwołania. Można skorzystać
UsuńZUS nie wycofuje decyzji z 2013r
OdpowiedzUsuń21:13
OdpowiedzUsuńNa głównej stronie na samym dole
Pani Jona utworzyła zakładkę "TK różne roczniki" proszę poczytać co tam wypisują, a w listopadzie są już sprawy dotyczące wycofania wniosków z 2014 r., więc zobaczymy na uzasadnienie sądu odnośnie oddalenia zwrotu wniosków, nie było jeszcze żadnej rozprawy, po co komentować na zapas i zniechęcać.
Drodzy Państwo, potrzebujemy porad od dobrego prawnika. Głównie w dwóch sprawach:
OdpowiedzUsuń1. jak dobrze uzasadnić wniosek o wycofanie wniosku o ep po wznowieniu postępowania i uchyleniu decyzji o ep przez ZUS, po wyroku TK
2. jak uzasadnić (sąd okręgowy, apelacyjny) żądanie uchylenia "przedawnionej"decyzji o ep, którego odmawia nam ZUS
Może ktoś z Państwa zna prawnika, który potrafi podać nam odpowiednie paragrafy na uzasadnienie obu poruszonych spraw, oczywiście za opłatą (zrobimy zrzutkę)
Jeżeli chodzi o uchylenie wniosku, to uważam że prawo jest po naszej stronie i nawet w przypadku niekorzystnej decyzji sądu pierwszej instancji, trzeba odwoływać się dalej, łącznie z SN. Przy prośbie o wycofanie wniosku wystarczy podać przepis ustawy pozwalający na takie wycofanie. I w tym przypadku żaden prawnik nie wymyśli nic mądrzejszego.
UsuńJeżeli chodzi o drugie zagadnienie, to uważam, że na blogu były już podawane sensowne uzasadnienia tej sprawy i trzeba z nich skorzystać. Niezależnie od przyjętego uzasadnienia werdykty w sądach mogą być różne i są zależne od podejścia sądu.Przykładem różnego podejścia są różne rozstrzygnięcia.
Jeżeli chodzi o prawników to rzeczywiście trudno znaleźć takiego, który zna się dobrze na ustawie emerytalnej i mógłby pomóc. Ale i on nie wymyśli nic nowego, ponad to co jest w ustawie i co było już wielokrotnie podnoszone na tym blogu.
08:12
Usuń100/100
Szczerze mówiąc, ja też uważam, że na blogu mamy najlepszych doradców i najlepsze porady
UsuńPani Jolu,
Usuńna innym blogu podano linki do opinii Biura Analiz Sejmowych o zablokowanym projekcie ustawy naprawczej.
Druga opinia wykorzystuje stanowisko emerytek.
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/opinieBAS.xsp?nr=3720
W tym wypadku ważna jest informacja o opiniach BAS. Ktoś z BAS zadał sobie trud, żeby przeczytać i uwzględnić stanowisko emerytek.
UsuńDzięki.
UsuńWalka jednak ma sens.Zatem, walczmy nadal.
Moja mama dostała odpowiedź z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym informują m. in. : "W piśmie z dnia 7.10.2019 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrocil się do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wycofania senackiego projektu ustawy o zmianie... Druk nr 3720 z porządku obrad posiedzenia Sejmu, planowanego na 15 i 16 października br. wskazując na konieczność kontynuowania prac." Kasia
UsuńDzięki za ten tekst. Poprzedni post (w części) oparłam na wypowiedzi Mecenasa Giedrojcia, ale za mało uwidoczniłam sprawę wydania nowej decyzji.
UsuńJestem ciekawa odpowiedzi na pytania:
UsuńNa który wniosek ZUS wydaje nową decyzję o ep, a na który o przeliczenie emerytury?
Co dzieje się z drugim wnioskiem, jeśli na jeden z nich wydaje się postanowienie?
Drugi wniosek [tzn. ten pierwotny o emeryturę] podlega rozpatrzeniu po wznowieniu postępowania.
UsuńJeżeli masz uchyloną decyzję o przyznaniu ep, to tej decyzji już nie ma. Nie masz przyznanej ep. To co ZUS chce przeliczać?
UsuńMusisz dostać nową decyzję o ep, na podstawie starego wniosku. Czyli sprawa jest wzruszona i, jak w zwykłej decyzji ZUS, możesz wycofać wniosek do czasu jego uprawomocnienia.
UsuńWygląda na to, że ZUS się sam zaplątał.
Chyba, że...
Ale tu już byśmy weszli w zupełnie inne zagadnienia.
Jak dowiedzieć się czy ZUS wniósł apelację od wyroku sądu okregowegoktory był tydzień temu
OdpowiedzUsuńDzwonimy Centrum Obsługi Telefonicznej (ZUS) 22 560 16 00 udzielą informacji co z realizacja wyroku SO (lub pójść osobiście do ZUS-u). Można też zadzwonić do sądu apelacyjnego właściwego dla sądu okręgowego, podać sygnaturę sprawy tej w SO, i dowie się Pani, czy wpłynęła apelacja ZUS, a jeśli tak, to jaka jest sygnatura sprawy w sądzie apelacyjnym. Potem można śledzić wokandę i gdy zostanie wydany wyrok – dowiedzieć się, jak orzekł sąd apelacyjny. Pozdrawiam
UsuńJest zdecydowanie za wcześnie.
UsuńJeden tydzień na złożenie wniosku o uzasadnienie wyroku i jeszcze dwa tygodnie na wniesienie apelacji. Za 3-4 tygodnie (dwa tygodnie liczy się od daty otrzymania uzasadnienia wyroku) można zadzwonić/pójść do sądu okręgowego i się dowiedzieć
Nie trzeba śledzić wokandy. Sąd przyśle listem poleconym za potwierdzeniem odbioru powiadomienie o sprawie wraz z pismem-apelacją ZUS.
UsuńChyba, żeby sąd okręgowy sam rozwiązał problem i nie wysyłał do sądu apelacyjnego. Ale wtedy przyśle do domu postanowienie
Do Anonima 03 listopad 2019r godz.20:24
OdpowiedzUsuńUprzejmie proszę o wyrażenie swojej opini dot.niżej opisanej sprawy:
1/ Po przeanalizowaniu swoich dokumrntów o emeryturę swierdziłam że ZUS błędnie ustalił mi kapitał początkowy o kwotę 10400 zł.Mam to potwierdzone nowym wyliczeniem z ZUS o który wystąpiłam we wrześniu 2019 r.Otrzymałam nową dec ZUS o obliczenie e.p.ze wskażnikami z roku 2013 r i odliczonymi pobranymi wcześniej emeryturami i nowym kapitałm początkowym ustalonym w 2019 r.Zdarzenie to wg. mnie jest antydatowe i nie dopuszczalne. Jestem przedawniona.Uważam,że tu powinienien być zastosowany art.114 ust.1 Ustawy.Czy znowu w sądzie muszę dochodzić swoich praw.przedawnionaewa53
Sprawy wygrane ,ale czy zostały przez Zus zrealizowane to nikt nie pisze.Ewa
OdpowiedzUsuńhttps://www.google.com/amp/www.dziennik.pl/amp/612262,emerytury-zus-przedawnienie-sad-wyrok.html
OdpowiedzUsuńFAKT24.PL Wydarzenia Polityka Senat. Podwyżka emerytur dla kobiet z rocznika 19532019-11-13 20:10
OdpowiedzUsuńUrodziłaś się w 1953 roku? Masz szansę na wyższą emeryturę