Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych
projekt dotyczy przywrócenia większej podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną (w większości przypadków dotyczy to kobiet urodzonych w 1953 r.)
·
20 grudnia 2019
Projekt wpłynął do Sejmu - druk nr 28
· 2020
·
20 marca 2020
Skierowano do I
czytania w komisjach
do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
Stan na 24-03-2020
Drodzy Państwo
Zgodnie z obietnicą, będę systematycznie
zamieszczała wzory pism sądowych, apelacje, odpowiedzi na apelacje organu
rentowego, ponowne odwołania od decyzji ZUS (po wyrokach sądowych), i różne
inne.
Trzeba będzie dostosować treść pism do własnych
dokumentów, wybrać to, co potrzebne. Niektóre fragmenty skorygować, czasem uzupełnić.
Nie spieszcie się, spokojnie poczytajcie wzory pism, i wtedy wybierzcie to, co
Wam będzie odpowiadało.
Dzisiaj zamieszczam wzór apelacji i wzór odpowiedzi
na apelację, wniesioną przez ZUS
Dane adresowe ................, data
PESEL
Sygn.akt
SO Wydział Ubezpieczeń Społecznych
Sąd
Apelacyjny w
Wydział Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych
adres
za pośrednictwem
Sądu Okręgowego w ……..
Wydział Ubezpieczeń Społecznych
Sądu Okręgowego w ……..
Wydział Ubezpieczeń Społecznych
adres
Wartość przedmiotu zaskarżenia
Wartość przedmiotu zaskarżenia
APELACJA
od wyroku Sądu Okręgowego w …….. z
dnia ……….. r.
Sąd Okręgowy w ………. Wydział Pracy
i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia ……. r. sygn. akt oddalił moje odwołanie od decyzji
odmownej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ……..z dnia ……. r.
Zaskarżam wyrok Sądu Okręgowego Wydział Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych w ……. sygn. akt
z dnia …….. r.
Wnoszę o:
- uchylenie w całości zaskarżonego wyroku, wydanego
przez Sąd Okręgowy w …….
- uchylenie decyzji odmownej wydanej przez ZUS z
dnia ……2019 r. w sprawie uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej
- uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury
powszechnej z dnia ……..2013 r.
- orzeczenie
o wysokości mojej emerytury bez uwzględnienia niezgodnego z Konstytucją art. 25
ust. 1b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS oraz
obliczenie mojej emerytury z najkorzystniejszymi dla mnie wskaźnikami, uwzględniając zwaloryzowany kapitał i składki do 2019
r. oraz najkorzystniejszy wskaźnik dożycia dla ubezpieczonej w wieku 66 lat.
Uzasadnienie
Oddalenie
przez Sąd Okręgowy w …… mojego odwołania od odmownej decyzji organu rentowego,
jak również nieustalenie ponowne mojej emerytury jest niesprawiedliwe i
nieuzasadnione. Zatem wniesienie
apelacji jest zasadne.
W dniu …..2019
r. wniosłam skargę o wznowienie postępowania zgodnie z ar. 145 Kpa.
Równocześnie wnosiłam o uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej z
dnia ……2013 r. i obliczenie mojego świadczenia z pominięciem niekonstytucyjnego
art. 25 ust 1b ustawy emerytalnej.
ZUS postanowieniem z dnia …...2019 r. wznowił postępowanie wg art. 145
Kpa a następnie decyzja z ….. 2019 r. odmówił mi uchylenia decyzji o przyznaniu
mi emerytury powszechnej powołując się na art. 146 Kpa i stwierdził o wydaniu jej z naruszeniem
prawa.
Mój wniosek o
obliczenie emerytury bez jej pomniejszania o wcześniej pobrane świadczenia –
niestosowania niekonstytucyjnego art. 25 ust 1b ustawy emerytalnej, o czym
postanowił Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P
20/16, organ rentowy pominął.
Decyzję odmowną ZUS
zaskarżyłam do Sądu Okręgowego w …… w dniu …..2019 r. jednocześnie wnosząc o
uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej i obliczeniu jej bez
stosowania niekonstytucyjnego przepisu.
Sąd Okręgowy wyrokiem z dnia …..2019 r. sygn.. akt. oddalił moje odwołanie od decyzji
odmownej ZUS z dnia ……2019 r. na
podstawie art. 477 (14) § 1 K.p.c.
Sąd nie zobowiązał ZUS do ponownego
ustalenia mojej emerytury.
Decyzja o przyznaniu emerytury
powszechnej, wydana z naruszeniem prawa, powinna
zostać wyeliminowana z obrotu prawnego wszelkimi możliwymi przepisami i to obligatoryjnie.
Jeżeli decyzja o prawie do
świadczenia jest wydana na podstawie niekonstytucyjnego przepisu, co
potwierdził TK w swoim wyroku, to powinno być to podstawą prawną dla
weryfikacji i wzruszalności decyzji organów rentowych. Eliminacja
niekonstytucyjnego przepisu powinna stanowić uzasadnienie dla ponowienia
postępowania zakończonego ostateczną decyzją organu rentowego, której
rozstrzygnięcie jest niezgodne z ukształtowaną według prawa sytuacja prawną
ubezpieczonego.
Do popełnionego błędu ZUS przyznał
się dopiero po wydaniu wyroku TK z dnia 6 marca 2019 r., stwierdzając o wydaniu
decyzji z naruszeniem prawa. Stwierdzenie to stanowi swoiste „przyznanie
się” przez organ rentowy do błędu.
Organ rentowy powinien wszcząć z urzędu lub na mój
wniosek odpowiednie postępowanie w celu uchylenia decyzji o przyznaniu
emerytury powszechnej i wyeliminowania jej z obrotu prawnego według art. 114
ustawy emerytalnej z FUS.
Skutkiem wyroku TK jest prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4
Konstytucji dla wszystkich kobiet
objętych zakresem orzeczenia Trybunału.
Trybunał wyjaśnia rozumienie pojęcia
„wznowienia postępowania”, co ma istotne znaczenie dla rozpoznania odwołań od
decyzji odmownych ZUS:
„Jak wielokrotnie podkreślano w
orzecznictwie TK, pojęcie „wznowienia
postępowania”, o którym mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji ma szersze znaczenie
niż pojęcie „wznowienia” w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich
procedurach regulowanych w ustawach i obejmuje wszelkie instrumenty proceduralne stojące do dyspozycji stron,
organów i sądów, wykorzystanie których umożliwia przywrócenie stanu
konstytucyjności orzeczeń” .
Wznowienie postępowania
przewidziane w art. 190 ust.4 Konstytucji RP jest szczególną
instytucją, określaną jako uzdrowienie postępowania, sądowego i
administracyjnego, opartego na niekonstytucyjnym akcie normatywnym. W swoim
orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny podkreślał, że regulacja ta stwarza
możliwość ponownego rozpatrzenia danej sprawy na podstawie zmienionego stanu
prawnego, ukształtowanego w następstwie orzeczenia Trybunału, możliwość taka
jest ujęta jako podmiotowe, konstytucyjne prawo uprawnionego.
Art. 190
ust.4 Konstytucji RP przyjmuje jako zasadę wzruszalność rozstrzygnięć i decyzji
wydanych na podstawie aktów normatywnych uznanych za sprzeczne
z Konstytucją i ustawą, przy równoczesnym poszanowaniu konstytucyjnej
wartości, jaką jest pewność i bezpieczeństwo prawne.
Wydanie przez Trybunał Konstytucyjny
orzeczenia stwierdzającego niekonstytucyjność przepisu, który był podstawą
ustalenia mojej emerytury w zaniżonej wysokości, stanowi okoliczność
mającą wpływ na prawo do świadczenia i uzasadnia działanie w przedmiocie
ponownego ustalenia wysokości emerytury z pominięciem takiego
niekonstytucyjnego unormowania. Istotne jest także to, że ta „nowa okoliczność”
istniała przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość emerytury dla mnie.
Odmowa uchylenia decyzji oraz ograniczenie się
wyłącznie do stwierdzenia jej wydania z naruszeniem prawa powoduje, że osoby
znajdujące się w identycznej sytuacji faktycznej lecz urodzone w innych
miesiącach, lub posiadające decyzje o
przyznaniu emerytury powszechnej z datą
póżniejszą, znajdują się w innej sytuacji prawnej, co narusza Konstytucję i
jest niezgodne z celem wyroku TK opisanym w uzasadnieniu.
Organ rentowy uważa, iż nie popełnił
błędu stosując do obliczenia mojej emerytury art. 25 ust. 1b, gdyż działał
zgodnie z ustawą z dnia 11. maja 2012 r.
Decyzja organu rentowego wydana na
podstawie niekonstytucyjnego przepisu jest obiektywnie błędna. Błąd ten
rozumiany jest bardzo szeroko, w rozumieniu ustawy emerytalnej jest błędem co
do okoliczności, oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną
błędność. Taka obiektywna błędność decyzji występuje w niniejszej sprawie.
Błąd organu rentowego oznacza
„każdą obiektywną wadliwość decyzji, niezależnie od tego, czy jest ona skutkiem
zaniedbania, pomyłki, celowego działania samego organu rentowego czy też
rezultatem niewłaściwych działań pracodawców albo wadliwej techniki
legislacyjnej i w konsekwencji niejednoznaczności stanowionych przepisów”, w
tym także naruszenia prawa wskutek niewłaściwej wykładni obowiązujących
przepisów.
Sprawę
popełnienia błędu przez organ rentowy potwierdził Minister Marcin Zieleniecki (Podsekretarz Stanu w
Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Przewodniczący Rady
Nadzorczej ZUS) na obradach Senatu w dniu 18.12.2019 r.
Skoro błędem jest niewłaściwa
wykładnia prawa to nie ma podstaw, aby odmówić uznania za błąd stanowienie
prawa sprzecznego z aktem nadrzędnym jakim jest Konstytucja RP.
Zatem
właściwe jest uznanie, iż istnieją podstawy do wzruszenia decyzji o przyznaniu
i ustaleniu dla mnie wysokości emerytury uzyskanej w powszechnym wieku
emerytalnym. Świadczenie to zostało błędnie obliczone na moją niekorzyść z
zastosowaniem przepisu uznanego za niekonstytucyjny.
W świetle powyższych wniosków
oraz stosując wykładnię powołanych przepisów zgodnie z treścią Konstytucji RP i
z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w
sprawie P 20/16, organ rentowy powinien wznowić postępowanie według art. 114
ustawy emerytalnej.
Z art. 114
ustawy wynika, że w sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na
wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, zmienia decyzję i ponownie ustala
prawo do świadczeń lub ich wysokość, bez względu na upływ jakichkolwiek terminów.
Art. 114 ustawy daje możliwość
załatwienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu społecznego jak i
słusznego interesu obywatela. jeżeli w sprawie pozostają wątpliwości co do
treści normy prawnej, to wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
Odmawiając mi przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa. w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.
Odmawiając mi przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa. w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.
W treści decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej organ rentowy zamieścił
zapis, że emerytura powszechna zostaje zawieszona, gdyż jest niższa od
emerytury wcześniejszej, która będzie wypłacana.
Zapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę
powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż
dotychczasowe, jest pozaprawny. Przepisy ustawy emerytalnej nie
znają instytucji prawnej przyznania i zawieszenia emerytury, jako świadczenia
mniej korzystnego.
W
zaistniałym stanie organ nie mógł zawiesić emerytury, bo nie zostały spełnione
warunki z art. 104 ustawy, a tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia
prawa do emerytury.
Zatem faktycznie i
prawnie, nieprzerwanie pobierałam dotychczasową tzw. wcześniejszą emeryturę.
Wysokość mojej emerytury powinna być obliczona według aktualnych
wskaźników z tablicy średniego
dalszego trwania życia.
Od 2013 r. przybyło mi ponad 6 lat, nie
stałam się młodsza, tylko starsza. Dlatego uważam, że w obliczeniu emerytury
powinnam być potraktowana jak osoba 66-letnia, a nie 60-tka.
Powinny też zostać
uwzględnione zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki.
ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował
tylko do 2013 r., kiedy naliczono mi emeryturę powszechną. Pragnę zaznaczyć, że
z emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej
wypłaty.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy,
jaki i składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji
do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W postępowaniu z zakresu ubezpieczeń społecznych, w tym emerytur, pełne
i nieograniczone zastosowanie ma zasada praworządności określona w art. 6 Kpa.
Z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia .......2013 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia .......2013 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Organy administracji publicznej są
obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach
faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i
obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają
nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły
szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych
wyjaśnień i wskazówek (art. 9 Kpa)
„Przedawnienie” wydanej w 2013 r.
decyzji nie nastąpiło z mojej winy. Z
przykrością muszę stwierdzić, że mimo licznych petycji, władza ustawodawcza i
wykonawcza podchodziły do tematu stosowania art. 25 ust. 1b z lekceważeniem,
nie zagłębiając się czy artykuł ten jest zgodny z Konstytucją. Również Trybunał
Konstytucyjny przyczynił się do „przedawnienia”, rozpatrywał długo sprawę
pytania prawnego, wyrok wydał po upływie 2,5 roku. Z uwagi na to, iż nie miałam wpływu na te
czynniki, uważam że nie powinnam być obciążona ich negatywnymi skutkami.
W kontekście przytoczonych powyżej argumentów
wnoszę jak na wstępie.
Sąd Apelacyjny w ……………….
Po wejściu w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 złożyłam do organu rentowego, skargę o wznowienie postępowania i przeliczenie mojej emerytury zgodnie z wyrokiem TK.
Organ rentowy decyzją z dnia ................., znak: ............... odmówił mi uchylenia decyzji, jak sam stwierdził, w świetle wyroku Trybunału wydanej z naruszeniem prawa.
W wyniku rozpoznania mojego odwołania Sąd Okręgowy w wyrokiem z dnia 2020 r. ustalił mi prawo do przeliczenia emerytury przyznanej mi decyzją z dnia 2013 r. z pominięciem w podstawie obliczenia emerytury sumy kwot pobranych emerytur wcześniejszych.
Organ rentowy wydany wyrok zaskarżył. W swojej apelacji zarzuca sądowi I instancji rażące naruszenie art. 477(14) Kpc poprzez niewłaściwe jego zastosowanie, ponieważ ja złożyłam wniosek o wznowienie postępowania w oparciu o art. 145 Kpa. W swojej skardze o wznowienie postępowania wnosiłam też o obliczenie emerytury bez odliczania wcześniej pobranych świadczeń, zgodnie z wyrokiem TK, o czym ZUS nie wspomina.
……………. dn. …...2020 r.
Dane adresowe
PESEL:
Sygn.akt AU…
Sąd Apelacyjny w ……………….
Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
ul.
Pismo procesowe
Odpowiedź
na apelację organu rentowego z dnia ……..
Niniejszym wnoszę o oddalenie apelacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w ……..i podtrzymanie w mocy wyroku Sądu Okręgowego Wydział Pracy i
Ubezpieczeń Społecznych w z dnia 2020 r., sygn. akt .... przywracającego
mi prawo do ponownego wyliczenia emerytury i nakazującego organowi emerytalnemu
wykonanie wyroku zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca
2019 r. w trybie art. 114 ustawy emerytalnej.
Po wejściu w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 złożyłam do organu rentowego, skargę o wznowienie postępowania i przeliczenie mojej emerytury zgodnie z wyrokiem TK.
Organ rentowy decyzją z dnia ................., znak: ............... odmówił mi uchylenia decyzji, jak sam stwierdził, w świetle wyroku Trybunału wydanej z naruszeniem prawa.
W wyniku rozpoznania mojego odwołania Sąd Okręgowy w wyrokiem z dnia 2020 r. ustalił mi prawo do przeliczenia emerytury przyznanej mi decyzją z dnia 2013 r. z pominięciem w podstawie obliczenia emerytury sumy kwot pobranych emerytur wcześniejszych.
Organ rentowy wydany wyrok zaskarżył. W swojej apelacji zarzuca sądowi I instancji rażące naruszenie art. 477(14) Kpc poprzez niewłaściwe jego zastosowanie, ponieważ ja złożyłam wniosek o wznowienie postępowania w oparciu o art. 145 Kpa. W swojej skardze o wznowienie postępowania wnosiłam też o obliczenie emerytury bez odliczania wcześniej pobranych świadczeń, zgodnie z wyrokiem TK, o czym ZUS nie wspomina.
Nie jestem prawnikiem, moja
wiedza o przepisach emerytalnych nie jest duża. Emeryci bardzo
często nieprawidłowo formułują swoje wnioski, odwołania, bo skąd mają wiedzieć,
jak to zrobić. Nie otrzymują w tym względzie żadnych informacji od doradców w
ZUS.
O
ponowne ustalenie wysokości mojej emerytury w trybie art. 114 ustawy
emerytalnej wniosłam w odwołaniu od decyzji odmownej ZUS. Odwołanie do sądu
złożyłam za pośrednictwem organu rentowego. ZUS miał możliwość i prawo odnieść
się do kwestii zastosowania art. 114 ustawy emerytalnej. Jednakże tego nie
uczynił, natomiast wniósł, w odpowiedzi na moje odwołanie, jedynie o jego
oddalenie.
Zaskarżona
decyzja organu rentowego nie rozstrzygała w sposób kompletny mojego wniosku, w
którym domagałam się również ponownego obliczenia
emerytury z wyłączeniem niekonstytucyjnej regulacji art. 25 ust. 1b ustawy
emerytalnej. Organ rentowy potraktował wniosek wyłącznie jako wniosek o
wznowienie postępowania, a powinien rozważyć również jego załatwienie w oparciu
o normy ustawy emerytalnej. Wniosek został rozpoznany zgodnie z przekonaniem
organu rentowego, ale wyłącznie na podstawie przepisów Kpa. Czyli w sposób
niekompletny.
Przepisy Kpa
w art. 145 i następnych służą do wzruszenia decyzji wydanej m.in. w
oparciu o akt normatywny uznany orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego za
niezgodny z Konstytucją, a zatem do wznowienia postępowania, uchylenia
decyzji i ponownego, merytorycznego rozstrzygnięcia. Ich zadaniem jest
wyeliminowanie z obrotu prawnego nieprawidłowej decyzji wydanej z naruszeniem
prawa i ponowne merytoryczne rozstrzygniecie w sprawie.
Ustawa
emerytalna w art. 114 ust. 1 wprowadziła instytucję swoistego wznowienia
postępowania. Instytucja ta pozwala na ponowne ustalenie wysokości świadczenia
wykorzystując przesłanki wymienione w tym przepisie, które są znacząco mniej
rygorystyczne niż określone w Kpa. Przepis art. 114 ZUS powinien zastosować przy rozpoznaniu mojego
wniosku.. Nie można bowiem zgodzić się z ZUS, że w przypadku stwierdzenia
niekonstytucyjności przepisu przez Trybunał Konstytucyjny wyłącznym skutkiem
takiego orzeczenia jest wznowienie postępowania w trybie Kpa w zw.
z art. 190 ust. 4 Konstytucji.
Zastosowanie art. 114
do przeliczenia emerytury nie powinno być przeszkodą tylko dlatego, że wyrok
Trybunału Konstytucyjnego zapadł ponad 5 lat po wydaniu wydanej z naruszeniem
prawa decyzji. Czym innym bowiem jest wznowienie postępowania na podstawie przepisów Kpa zmierzające do uchylenia decyzji i ponownego rozpoznania
sprawy a czym innym jest przeliczenie emerytury na „nowo” na skutek ujawnienia,
że jej wysokość jest nieprawidłowa. Błędne ustalenie wysokości świadczenia,
niezależnie od przyczyn błędu, zawsze daje podstawę do przeliczenia
świadczenia. W uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 06.03.2019 r.
sygn. akt P 20/16, gdzie w części dotyczącej skutków wyroku (pkt 5
uzasadnienia) Trybunał wskazał na konieczność skorzystania z wszystkich środków
proceduralnych zmierzających do wydania nowego rozstrzygnięcia pozostawiając
znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu
następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach.
Ustawodawca nie
wypowiada się, jakie orzeczenie należy wydać w sytuacji, gdy wniosek jest
rozstrzygnięty, decyzja prawidłowa ale nie uwzględnia wszystkich przepisów
służących do rozpatrzenia sprawy w postępowaniu przed organem rentowym. Taka
sytuacja ma miejsce w niniejszej sprawie.
Postępowanie w
sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych jest odformalizowane. Również
odczytywanie treści decyzji organu rentowego nie powinno odbywać się w sposób
formalistyczny. Ważny jest przedmiot rozstrzygnięcia a nie jego brzmienie.
Organ rentowy jest autonomiczny w rozpoznawaniu wniosku tak jak i sąd rozpoznający
odwołanie.
W pewnych wypadkach
jednak sąd może rozpoznać merytorycznie żądanie wnioskodawcy, mimo, że decyzja
organu rentowego z tym żądaniem nie koresponduje. Jeśli żądanie ubezpieczonego
wadliwie zostanie ocenione przez organ rentowy, to sąd zobowiązany jest
rozważyć wszelkie podstawy prawne mogące mieć zastosowanie w stanie faktycznym
sprawy, wadliwość oceny żądania przez organ rentowy nie może uniemożliwiać
ubezpieczonemu dochodzenia swych racji przed sądem. Nadto, orzecznictwo sądowe
dopuszcza możliwość uwzględniania przez sąd okoliczności niebędących
przedmiotem decyzji organu rentowego, gdy podstawa faktyczna wyroku dotyczy
okoliczności. Wydanie w takiej sytuacji wyroku prowadzi do swoistego skrócenia
procedury i eliminuje konieczność dodatkowych działań wnioskodawcy np. złożenia
kolejnego wniosku czy też np. odwołania na niewydanie decyzji.
Argumentacja przedstawiona powyżej prowadzi do konstatacji, że prawem i
obowiązkiem Sądu w niniejszej sprawie jest jej rozstrzygnięcie również z uwzględnieniem
regulacji art. 114 ust 1 ustawy emerytalnej.
Organ rentowy w swojej apelacji
również pisze, iż w ogóle przepis 114 ustawy emerytalnej nie powinien być w
przeliczeniu mojej emerytury stosowany, albowiem nie zachodzą przesłanki do jego
zastosowania.
Organ rentowy uważa, iż nie
przedłożono nowych dowodów ani nie ujawniono nowych okoliczności istniejących
przed wydaniem decyzji przyznającej emeryturę powszechną określonych w art. 114
ustawy emerytalnej.
Dowodem na wydanie
błędnej decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej jest wyrok Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16.
Organ rentowy popełnił błąd stosując do
obliczenia mojej emerytury art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2012 r.
Swoiste „przyznanie się” ZUS do błędu stanowi stwierdzenie, iż decyzję o przyznaniu emerytury powszechnej wydał z
naruszeniem prawa.
Sprawę
popełnienia błędu przez organ rentowy potwierdził Minister Marcin Zieleniecki (Podsekretarz Stanu w Ministerstwie
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS) na
obradach Senatu w dniu 18.12.2019 r.
Wydanie przez Trybunał
Konstytucyjny orzeczenia stwierdzającego niekonstytucyjność przepisu, który był
podstawą ustalenia mojej emerytury w zaniżonej wysokości, stanowi
okoliczność mającą wpływ na prawo do świadczenia i uzasadnia działanie w przedmiocie
ponownego ustalenia wysokości emerytury z pominięciem takiego
niekonstytucyjnego unormowania.
Istotne jest także to, że ta „nowa
okoliczność” istniała zarówno przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość
emerytury dla mnie, jak i przed wydaniem decyzji odmownej ZUS z dnia …...2019
r.
Gdyby
organ rentowy, po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P
20/16, skorzystał z prawa wznowienia postępowania w trybie art. 114 i
przeliczył emerytkom rocznik 1953 emerytury zgodnie z tym wyrokiem, nie byłoby
tysięcy spraw sądowych. Ja również nie musiałabym odwoływać się do sądów.
W świetle powyższych wniosków oraz
stosując wykładnię powołanych przepisów zgodnie z treścią Konstytucji RP i z
uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w
sprawie P 20/16, organ rentowy powinien wznowić postępowanie według art. 114
ustawy emerytalnej.
W związku z
wyżej przedstawioną argumentacją wnoszę, jak na wstępie.