16 marca 2021

Kilka ważnych spraw

 

Drodzy Państwo 

Chciałabym dzisiaj poruszyć kilka ważnych dla nas spraw.

               Pierwszą z nich są interpelacje poselskie. W naszych emeryckich sprawach napisano ich już kilkadziesiąt. Od wielu lat posłowie składają swoje interpelacje i zapytania poselskie, najczęściej kierowane do ministerstwa zajmującego się m.in. sprawami emerytalnymi. Napisane różnie, czasami sensownie, czasami z dużymi błędami. Po jakimś czasie otrzymują odpowiedzi. 

Przez wiele lat, prawdopodobnie, autorem odpowiedzi był Podsekretarz Stanu Pan Marek Bucior, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Rodzinnej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (zajmował różne stanowiska w Ministerstwie, był też przewodniczącym Rady Nadzorczej ZUS). Czy nadal to głównie on przygotowuje pisma dla Ministra Stanisława Szweda?

              Pisma i wypowiedzi Pana Buciora na posiedzeniach komisji sejmowych w sprawach emerytalnych znamy bardzo dobrze. To zabetonowane stanowisko od lat. Jak wyglądają jego tak bardzo przekonywujące wystąpienia w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego? Czy posłowie mają jakieś chwile refleksji za bezkrytyczne przyjmowanie wyjaśnień Pana Buciora?

              Co dalej się dzieje z interpelacjami poselskimi? Zwykle posłowie zadowalają się odpowiedziami przedstawiciela ministerstwa i na tym poprzestają. Czasami piszą kolejne pismo, że odpowiedź nie jest satysfakcjonująca. I tyle.

Właściwie nie można się temu dziwić, większość interpelujących posłów słabo orientuje się w zawiłościach przepisów emerytalnych. Interpelacje i zapytania poselskie poprawiają statystyki aktywności. I to jest ważna sprawa dla posłów.

            Jednak posłowie zasiadający w komisjach zajmujących się sprawami emerytalnymi powinni mieć lepsze rozeznanie w sprawach, nad którymi debatują i podejmują ważne dla nas decyzje.

Można zapytać posłów, jakie podejmują dalsze działania po uzyskaniu odpowiedzi na swoje interpelacje. Jakie mają narzędzia do dalszego działania?

 

             Druga sprawa, to decyzje emerytalne, które zostały wydane po 1 maja 2015 r. Bardzo wiele osób, głównie kobiet, złożyło wtedy wnioski o przeliczenie emerytury z tytułu zmiany obliczenia urlopu wychowawczego, jako okresy nieskładkowe w kwocie po 1,3. Wcześniej urlopy wychowawcze liczone były jako okresy nieskładkowe po 0,7. Była też możliwość przeliczenia emerytury z innych tytułów, zawartych w ustawie z 05.03.2015 r.

Ci emeryci składali wnioski o przeliczenie emerytury, a nie o przyznanie emerytury. Jakie otrzymali decyzje? Proszę o dokładne sprawdzenie decyzji z roku 2015 i kolejnych lat.

 

             Kolejną sprawą, którą chce poruszyć, jest sprawa zastępstwa procesowego przed sądami.

           Zastępstwo procesowe polega na reprezentacji danego podmiotu przed sądem. Kwestie zastępstwa procesowego regulują art. 87 ust. 2 oraz 460 i 476 kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z nimi, pełnomocnikiem procesowym ZUS może być, oprócz radcy prawnego i adwokata, również pracownik jednostki. Umowa o zastępstwo procesowe jest umową o świadczenie usług przewidzianą w art. 750 kc. 

             Podstawą zastępstwa procesowego jest natomiast pełnomocnictwo udzielone przez mocodawcę. Zastępstwa procesowe, zwane przez samych prawników, stójkami, to zastępowanie radcy czy adwokata, gdy sprawa jest na tyle prosta, że nie ma sensu, by osobiście fatygował się na nią. W ostatnich latach, od 2005 r., gdy wchodziła w życie ustawa o otwarciu zawodów prawniczych, liczba adwokatów, radców prawnych, aplikantów, wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu 10 lat (2005 r. – ok. 27 tysięcy). Dzisiaj, ta liczba może osiągać wartość ok. 100 tysięcy. Ostatnio coraz częściej zdarza się, że to nie tylko aplikanci biorą zastępstwa procesowe, ale bardzo wielu początkujących radców i adwokatów walczy o stójki.

          ZUS, zatrudniając tysiące radców prawnych, bardzo chętnie korzysta z możliwości zastępstwa procesowego w dziesiątkach tysięcy spraw prowadzonych przed sądami powszechnymi w procesach z inicjatywy emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców oraz przedsiębiorców zalegających ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Kosztami zwrotu za zastępstwo procesowe zawsze obciążani są emeryci (oraz inni świadczeniobiorcy).  W wyniku przegranej sprawy kosztami tymi obciąża się bezpośrednio emeryta. W wyniku przegranej sprawy przez ZUS płacimy również my, ale poprzez obciążenie kosztami skarbu państwa.

            Dodać też należy, że bardzo wiele spraw, przynajmniej emerytalnych (bo o tych wiemy więcej), to sam organ rentowy generuje ich ilość. Czy za bezkrytycznie i bezpodstawnie wnoszone tysiące spraw sądowych ZUS „daje zarobić” prawnikom, reprezentujących go przed sądami? Czy często zdarza się, że są to „znajomi króliczka”?

„bezmyślne odmawianie przeliczenia świadczeń przez ZUS będzie nie tylko powodowało piętrzenie się spraw sądowych, ale też tworzyło ryzyko odpowiedzialności deliktowej za szkodę wyrządzoną bezprawiem konstytucyjnym (za które płacić będzie Skarb Państwa),

że jak już doszło do sporu sądowego, to przegrywając sprawę w pierwszej instancji ZUS nie powinien bezsensownie apelować, lecz „wykonać jedynie słuszny konstytucyjnie” wyrok (w ten sposób ZUS „uporczywie dążył do przeforsowania absurdalnej koncepcji generowania tysięcy kolejnych postępowań sądowych o odszkodowania przed sądami cywilnymi narażających Skarb Państw (choć nie organ rentowy) na ogromne i nieuniknione dodatkowe koszty”)”

Na takie gorzkie uwagi pozwolił sobie Sąd Najwyższy pod adresem ZUS jako podmiotu stosującego prawo (Postanowienie SN z 29.10.2020 r. III UZP 4/20).

 https://czasopismo.legeartis.org/2021/03/przeliczenie-emerytur-kobiet-1953/

 

                I na koniec chciałabym wrócić do sprawy umieszczenia informacji o możliwości wycofania wniosku w decyzji emerytalnej. Proszę dokładnie przeczytać treść art. 116 pkt. 2 ustawy emerytalnej. Zapis odwołuje się do decyzji, zatem zasadne jest umieszczenie tej informacji w decyzji i to na pierwszym miejscu w pouczeniach.

Art. 116

2.  Wniosek o emeryturę lub rentę może być wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji. W razie wycofania wniosku postępowanie w sprawie świadczeń podlega umorzeniu.

Czas chyba najwyższy, aby przygotować pismo do posłów w sprawie umieszczenia informacji o możliwości wycofania wniosku w decyzji emerytalnej.

Może ktoś spróbuje napisać wzór pisma do posłów w tej sprawie. Może prężnie działające Panie ze stron facebooka?

Zróbmy dobrą przysługę dla przyszłych emerytów, a może też jeszcze i dla nas...

218 komentarzy:

  1. W odniesieniu do sprawy zastępstwa procesowego dobrze jest zwrócić uwagę na to czy strona pozwana (ZUS) jest prawidłowo umocowana. Pelnomocnictwo powinno być przedstawione przy podjęciu pierwszej czynności procesowej a my otrzymujemy jego kopię. Bardzo często ZUS przedstawia nam całą (bardzo długą listę) osób którym organ udziela pelnomocnictwa. I tutaj, robiąc to całkiem świadomie, nikomu pelnomocnictwa procesowego nie udzielił. Można udzielić pelnomocnictwa kilku osobom ale nie może być pelnomocnictwa grupowego. Osoba, której udzielono pelnomocnictwa musi wykazać, że jest to pelnomocnictwo w naszej sprawie. Jeżeli tak sie nie stanie totakie postepowanie jest nieważne ze względu na wadliwe umocowanie strony.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.
    W 2015r(grudzień) oraz 2016r(styczeń) pracowalam na umowę-zlecenie,skladki ZUS były odprowadzone.
    Doobecnej chwili nic nie skladalam.
    Czy teraz mogę złożyć o doliczenie tych 2 miesięcy, oile tak to jaki wniosek muszę złożyć?
    Jestem rocznik 1953,w tym czasie byłam na wczesniejszej. Obecnie jestem na em powszechnej po wyroku TK.
    Nieprzedawniona

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,sprawę pełnomocników ZUS dawno temu poruszałam. Obciążanie ubezpieczonych kosztami pełnomocnika ZUS, to tak jakby ubezpieczony a więc w pewnym sensie jego pracodawca płacił pracownikowi za to, że go oszukał. Nie dość, że płacimy na ich rzecz koszty, to jeszcze ich utrzymujemy. Paranoja. Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale czy zawsze ten pelnomocnik przedstawia udzielone mu (jako pani/panu XY) pelnomocnictwo procesowe? Nie. Tylko potem pani/pan chcą kasy. To dopiero bezprawie.

    OdpowiedzUsuń
  5. ten blog nic niewnosi ,nic niepomaga wrecz przeciwnie .......na tym blogu jest conajmniej 3 troli ktorzy wprowadzaja emerytow w blad na rzecz zusu...takie mam przekonanie....oczywiscie nie wszyscy ..wiec emerycie uwazaj ten blog to tylko blog i nigdy niewiesz kto pisze rozne info na rozne tematy ..lepiej skonsultowac sprawy emerytalne z adwokatem lub radcom prawnym lub z osobom do tego przygotowanom....dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki cel ma ten wpis? Ewidentnie widać celowo robione błędy.
      Ocena poprawności porad, ocena przydatności porad, „wyłapanie” 3 trolli, to niezwykłe umiejętności.
      Proszę nie błażnić się takim wpisem. I nie obrażać inteligencji emerytów.

      Emeryci, chociaż nie zawsze mają rozeznanie w gąszczu przepisów emerytalnych, to potrafią odróżnić komentarze życzliwe i pomocne od tych wprowadzających w błąd. Wiele z tych wpisów jest weryfikowane przez samych emerytów, poprzez opisy ich sytuacji i dyskusje.
      Na blogu można uzyskać wiele bardzo profesjonalnych porad, zwłaszcza w zawiłych sprawach, które trudno jest uzyskać gdzie indziej. I za to należą się wielkie podziękowania wszystkim blogowym doradcom, którzy tu doradzają anonimowo. I charytatywnie.

      Kierowanie emerytów do adwokatów, to nie najlepszy pomysł. Nie wszyscy mają dobre rozeznanie w niuansach naszych spraw emerytalnych, trzeba naprawdę profesjonalisty w sprawach ubezpieczeń społecznych. A to kosztuje.
      Oczywiście, nikomu nie odradzam korzystania z pomocy prawnej, jeśli uważa, że taka pomoc jest mu potrzebna, ma do kogo się zwrócić i posiada odpowiednie możliwości finansowe.

      Ponieważ komentarze na blogu są anonimowe, warto traktować je z odrobiną dystansu. Podobnie, jak w całym Internecie.
      Warto też wziąć pod uwagę fakt, że tak naprawdę, nikt nie jest anonimowy w Internecie.

      Usuń
  6. Dziękuję za wpis Pani Administrator.
    Jakieś nadzwyczajne umiejętności posiada osoba, która potrafi określić kto, na tym blogu, jest trolem. Żeby móc tę umiejętność zauważać trzeba samemu ją posiadać.
    Wydaje mi się, że żaden adwokat nie wyłapie niuansów sprawy na jednym spotkaniu.
    Podpowiedź innych blogowiczów jest często cenniejsza niż podpowiedź prawnika nie posiadajacego wiedzy w sprawach emerytalnych.
    Warto więc zadawać pytania na blogu i uzyskać podpowiedź osób życzliwych. Tacy naprawdę są.
    Jeżeli czyimś zadaniem jest wprowadzanie emerytów w błąd to radzę by zechciał znaleźć inne pole do działania bądź popracowal nad swoimi, niegodnymi naśladowania, przyzwyczajeniami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na Jotowni jest taka informacja:

    "Zamieszczam link do uzasadnienia istotnego wyroku Sądu Okręgowego w Suwałkach z 16 grudnia 2020 roku, III U 731/20, korzystnego dla wcześniejszej emerytki nauczycielskiej z rocznika innego niż 1953.

    […]E. P. 3 września 2020 r. złożyła wniosek o przeliczenie emerytury, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r. sygn. akt P 20/16. Wskazała, że wyrok ten ma również do niej zastosowanie. Wprawdzie nie urodziła się w 1953 roku, ale przechodząc na emeryturę wcześniejszą również nie mogła przewidzieć, że kwoty pobranej emerytury wcześniejszej pomniejszą podstawę wymiaru emerytury przysługującej jej po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.

    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150520000001521_III_U_000731_2020_Uz_2020-12-16_001

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS wygra bez problemu w odwołaniu.... niestety....

      Usuń
  8. Krótsze życie - wyższa emerytura powszechna: nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn opublikowana przez GUS 25 marca 2021 roku.

    https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/komunikat-w-sprawie-tablicy-sredniego-dalszego-trwania-zycia-kobiet-i-mezczyzn,285,9.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyższe emerytury dla tegorocznych emerytów, brak kosztów dla emerytów zmarłych. Jak na tym per saldo wyjdzie ZUS ?

      Usuń
  9. Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, Nadziei i miłości. Wszystkiego dobrego wszędzie i zawsze. Rodzinnej atmosfery oraz wesołego Alleluja.
    Dla Ciebie JOLU oraz dla wszystkich blogowiczów życzy Basia

    OdpowiedzUsuń
  10. Kochani, z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, życzę Wam i Waszym Bliskim, wszelkich łask Bożych, zdrowia, dobroci i miłości, wzajemnej życzliwości oraz nadziei, która zawsze niech w Waszych sercach gości

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam pytanie Co powinnam zrobić? Dostałam dzisiaj wezwanie do zapłaty 180zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego na rzecz ZUSu. Jestem rocznik 53 i jako przedawniona złożyłam sprawę do Sądu W pierwszej instancji na posiedzeniu niejawnym został wydany wyrok o oddaleniu odwołania i zapłacie owych 180zł.Od powyższego wyroku odwołałam się do sądu apelacyjnego. W styczniu ZUS po uchwaleniu ustawy ponownie Ustalił mi emeryturę oraz wypłacił zaległe należności. Również w styczniu radca prawny jako pełnomocnik ZUSu wystąpił do sądu o umorzenie postępowania z uwagi na zaspokojenie roszczeń. Na co wyraziłam zgodę uważając że sprawa jest zakończona Dzisiaj dostałam monit o zapłatę 180żł Miałam nadzieję ze wyrok pierwszej instancji nie obowiązuje, a może zrobiłam błąd godząc się na zawieszenie postępowania .Co zrobić zapłacić czy czekać na komornika Chciałabym zaznaczyć iż na wyroku nie było klauzuli wykonalności. To tak jakbym wygrała i jednocześnie zastała za to ukarana

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakiś czas temu, chyba na tym portalu ktoś pisał o "upoważnieniach" wystawianych przez ZUS dla radców reprezentujących tę instytucję w sądach, w sprawach odwołań emerytów. Dokładnie nie pamiętam, ale było tam cos, że są nieważne, bo ZUS wystawia zbiorczo dla wszystkich radców/pracowników do spraw na dany dzień/sąd /dokładnie nie pamiętam/, a powinno być indywidualne upoważnienie/umocowanie dla radcy w konkretnej sprawie. Było tam więcej informacji dot. opłaty zasądzanej emerytom odwołującym się do sądów. Gdyby dot. Twojej sprawy, gdyby na przykład sąd zasądził opłatę w oparciu o nieprawidłowy dokument...może można to sprawdzić i się odwołać? Niestety, nie potrafię odszukać. Może Jolka pamięta temat i pomoże?

    OdpowiedzUsuń
  13. Miałaś w sądzie prawo złożyć wniosek o stwierdzenie nieważności postepowania jeżeli przedstawiciel ZUS nie przedstawił indywidualnego umocowania procesowego, a takiego nie było
    Nie istnieje umocowanie zbiorowe. Można udzielić kilku pelnomocnictw indywidualnych ale nie istnieje prawo zezwalające na udzielenie pelnomocnictwa zbiorowego.
    Mogłaś to zgłosić w trakcie rozprawy. Ponieważ jednak tego nie zgłosiłaś to musisz wymaganą kwotę zapłacić by uniknąć postępowania egzekucyjnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Czy ZUS takie indywidualne pełnomocnictwo musi mi jako powodowi przesłać (kopię) ?
      Jeżeli nie , to jak sprawdzić , czy w danej sprawie jest ono ustanowione ?
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jak zgłosić, skoro rozprawa była bez udziału stron ? Sąd i ZUS - rączka rączkę myje ?

      Usuń
  14. Przed pierwszą rozprawą takie indywidualne pelnomocnictwo przesyła Ci sąd. Zwykle ZUS przesyla sądowi pelnomocnictwo zbiorowe i sąd z pierwszym pismem procesowym Ci je doręcza. Wowczas powinnas złożyć wniosek o unieważnienie postępowania ze względu na wadliwe umocowanie strony.

    OdpowiedzUsuń
  15. Możesz przejrzeć jeszcze swoje akta sądowe i zobaczyć czy domagajacy się wpłaty radca sądowy takie pełnomocnictwo przedstawił. Jeżeli go nie ma skieruj pismo do radcy, że domagasz się od niego kopii tego pelnomocnictwa. On nie może przedstawić Ci go teraz.

    OdpowiedzUsuń
  16. Pod tym linkiem można znaleźć dużo informacji na temat skarg i zażaleń na koszty sądowe, w tym na koszty zastępstwa procesowego.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-napisac-zazalenie-na-koszty-sadowe-wyroku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli @Mieta nie chce skorzystać ze wskazówek podanych pod powyższym linkiem, to może się pilnie skontaktować z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o pomoc.

      Usuń
    2. RPO może złożyć w imieniu poszkodowanego skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego i wcale nie muszą to być sprawy dotyczące dużych kwot.
      Proszę poczytać o przykładowej skardze nadzwyczajnej RPO:

      https://www.rpo.gov.pl/pl/content/sprawa-zagubionych-odsetek-ustawowych-skarga-nadzwyczajna-RPO-SN

      W sprawie @Miety kilka kwestii może zainteresować RPO.

      Oby tylko obecny Rzecznik nadal pełnił obowiązki, bo 12 kwietnia TK Julii Przyłębskiej zajmie się przepisem dopuszczającym wykonywanie obowiązków przez RPO pomimo zakończenia kadencji, w związku z niedokonaniem wyboru nowego RPO.

      Usuń
    3. Na złożenie zażalenia jest już za póżno, tydzień zapewne minął od daty otrzymania pisma o umorzeniu.
      Czy masz Mieta na pewno umorzenie postępowania, czy może oddalenie na skutek zmiany prawa, do której doszło po wydaniu wyroku przez sąd I instancji?
      Jeśli Mieta wniosła apelację od całego wyroku sądu okręgowego, to apelacja dotyczyła też kosztów.
      Umorzenie postępowania nastąpiło wskutek (niewywołanego przez strony) upadku podstawy faktycznej, który spowodował bezprzedmiotowość żądania.
      Ale, czy dotyczy także kosztów?

      Usuń
    4. A może z tego da się cos wykorzystać:

      https://sip.lex.pl/procedury/wniesienie-zazalenia-do-sadu-najwyzszego-na-orzeczenie-sadu-drugiej-instancji-1610615228

      Usuń
    5. Termin zawity (rygorystyczny, stanowczy) na złożenie zażalenia, tygodniowy. Bardzo trudno o przywrócenie tego terminu, jak większość tego typ terminy. Praktycznie, dla Miety ni do pokonania.

      Usuń
    6. Wniesienie zażalenia do SN wymaga zatrudnienia prawnika. jest to bardzo kosztowne.
      ZUS czasem nawet w drobnych sprawach wnosi sprawę do SN.NO, ale ma własnych prawników do tych spraw.
      Koszty tego i tak zapłacimy my, poprzez skarb państwa (jak ZUS przegra).

      Usuń
  17. Najlepiej to umówić się na spotkanie z przewodniczącą/acym wydziału. Trzeba mieć jednak dowód pelnomocnictwa z akt sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Droga Mieto, przykro mi to pisać, ale jest już chyba "po sprawie".
    Sprawa zwrotu kosztów zastępstwa procesowego z sądu okręgowego powinna być (nie jestem tego pewna) umieszczona również w wyroku SA. Umorzenie to też jest rodzaj wyroku.
    Sprawdż pismo z SA o umorzeniu postępowania.
    Jeśli nie ma tam nic o kosztach, to, niestety, obowiązuje Cię wyrok sądu okręgowego.
    Na złożenie zażalenia na zasądzone koszty nie masz już terminu, minął tydzień po otrzymaniu pisma z umorzeniem.

    ZUS zapewne żąda zapłaty w terminie tygodniowym. Zapłać te pieniądze. Nie czekaj na pismo od komornika, bo to tylko zwiększy (zapewne znacznie) kwotę do zapłaty. Może też wystąpić równocześnie zajęcie Twojej emerytury przez komornika.

    Możesz zapłacić przelewem z konta swojego lub z konta kogoś z Twoich bliskich (bezkosztowo), lub pocztą (z opłatą). W tytule przelewu trzeba wpisać Twoje nazwisko i nr sprawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opłacenie żądania ZUS nie pozbawia Cię próby zawalczenia o zwrot tych pieniędzy. Jest to jednak w tej chwili skomplikowana sprawa, a wynik jej mocno niepewny. Nie wiem, czy w ogóle warto ją zaczynać.

      Trzeba by pisać o przywrócenie terminu do wniesienia apelacji od części wyroku sądu okręgowego w kwestii zwrotu kosztów. Na przywrócenie terminu do złożenia zażalenia na koszty już jest za póżno.

      Czy nie spowoduje to dodatkowych kosztów, nowych za nowe zastępstwo procesowe w przypadku przegranej sprawy?

      Usuń
  19. Ale wyrok SA został wydany na posiedzeniu niejawnym więc kiedy występował pełnomocnik ZUS?
    Został zaproszony na to posiedzenie sądu? Jak najszybciej należy przejrzeć akta sprawy dotyczące tej kwestii i zgłosić skargę , w formie pisemnej, prezesowi SA (ten sąd jest właściwy).
    Zadajacy zapłaty kosztów zastępstwa procesowego powinien, przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego, powiadomić nas o tym i wtedy należy tak przesłać wymaganą kwotę by był dowód.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieta ma zapłacić koszty za I instancję, chociaż też było posiedzenie niejawne. Zwrot kosztów zastępstwa procesowego dotyczy też, oprócz reprezentowania na sali sądowej, zapłatę za przygotowanie się pełnomocnika do rozprawy. Nie wnikam, jakiej jakości jest to przygotowanie.
      Najczęściej pisma o zajęciu egzekucyjnym w sprawach sądowych idą równocześnie do emeryta i ZUS. Zanim się odkręci sprawę (pismo do komornika o zapłaceniu, pismo od komornika do ZUS), to emeryturka będzie zajęta. Niestety.

      Absolutnie nie odradzam dochodzenia zwrotu zapłaconych kosztów, ale tu chyba potrzebna byłaby porada prawnika (to kosztuje). Chyba, że ktoś z bloga poprowadzi Mietę w sprawie skargi. Może rzecznik RPO?
      A czas zapłaty ZUS-wi niebawem minie.

      Usuń
    2. Ale w aktach sprawy musi być pełnomocnictwo udzielone radcy dla którego przyznano koszta. Proszę zwrócić uwagę na to za co są te koszta.

      Usuń
  20. Musi być w aktach indywidualne pelnomocnictwo procesowe udzielone osobie której przyznano 180 zl.

    OdpowiedzUsuń
  21. @Mieta twierdzi, że koszta są z tytułu zastępstwa procesowego. A procesu nie było. Nie było to za przygotowanie dokumentacji. Żaden przepis prawny nie stanowi, że koszta zasadza się komuś kto przygotował sądowi dokumentację. Osoba, która przedstawialaby nawet opinię sądową musi przedstawić udzielone pełnomocnictwo.
    W przeciwnym razie sędzia wezwałaby/wezwałby kolegę lub koleżankę a potem zasądziłaby /zasądziłby kwotę według własnego uznania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojęcia koszty używałam skrótowo. Oczywiście, chodzi o zwrot kosztów za zastępstwo procesowe.
      Nie chodzi o przygotowanie dokumentacji dla sądu, tylko o przygotowanie się radcy prawnego do wystąpienia w sądzie. Powinien przeczytać dokumenty, żeby wiedział, co ma mówić w sądzie. Praktycznie pewnie ma gotowe pisma z ZUS, tylko je przytacza.
      No i czas rezerwuje na przyjście do sądu, reprezentację ZUS (często prawnika z ZUS).

      Usuń
    2. Zwykle pełnomocnictwo dla konkretnej osoby jest przekazane na początku rozprawy.
      Jeśli było niejawne, to pewnie pocztą przesłane zostało do ZUS. Albo osobiście do sekretariatu, przy okazji innej sprawy.

      Usuń
    3. Pelnomocnictwo składa razem z pierwszym pismem procesowym. Kopię otrzymuje druga strona i przesyła to Sąd. Inaczej być nie może.
      Coś z tym postępowaniem sądowym było niezgodnie z prawem

      Usuń
  22. Droga Mieto, obejrzyj jeszcze raz wezwanie do zapłaty przysłane przez ZUS. Czy są tam przytoczone jakieś artykuły Kodeksu Postępowania cywilnego?

    OdpowiedzUsuń
  23. Jest tam sygnatura akt z I instancji z 02.01 19r i wynika z tego że radca prawny powołuje się na wyrok wydany zaocznie tego właśnie dnia Moje pytanie. Zrobiłam błąd godząc się na umorzenie sprawy w sądzie apelacyjnym i czy wówczas wyrok pierwszej instancji pozostaje w mocy? Dziwi mnie jeszcze to że zapłata ma być wniesiona do PKO BP Centrum korporacyjne w Warszawie a nie na rachunek ZUSu w Gdańsku Nie ma na piśmie przytoczonych żadnych artykułów Kodeksu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na czyją rzecz ma być ta wpłata, tzn. kto jest wskazany jako odbiorca?
      Myślę, że powinna Pani skontaktować się z ZUS i z Sądem Apelacyjnym.

      Usuń
  24. Wyrok zaoczny na posiedzeniu niejawnym, zgodnie z srt. 341 kpc wydaje sie w ściśle określonej sytuacji. Sprawdź, czy ta okoliczność zaistniała.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję Przeczytałam wcześniejsze komentarze i już rozumiem. W zarządzeniu Sądu apelacyjnego nie ma nic o zwrocie kosztów postępowania procesowego. Jak to mówi się człowiek uczy się całe życie. Zapłacę oczywiście ale czuję się zrobiona w balona przez system prawny a szczególnie przez pełnomocnika ZUSu który doskonale wiedział co robi. Jeszcze raz dziękuję pani Jolu za wytłumaczenie jak to działa.

    OdpowiedzUsuń
  26. W zarządzeniu w punkcie pierwszym Napisano że postępowanie uległo umorzeniu z mocy prawa na podstawie art2 4 ustawy z 19 czerwca 2020r o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z dniem wydania decyzji tj 12 stycznia 2021r Prawdopodobnie to ta data zadecydowała o tym iż pełnomocnik wystąpił o zapłatę. Myślę, że takich spraw jest dużo więcej. Mam ochotę wystąpić ze skargą do ZUSu i do Rzecznika Praw Obywatelskich. Bo to że nie ukończyłaś prawa nie zwalnia Cię od tego żę musisz go znać. Prawnicy muszą zarobić Bez prawnika zostajesz jak to młodzież mówi udupiony. Niestety taka jest prawda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ta data, ale zakończona sprawa w SA, wyrok prawomocny.
      Mieto, co Ty miałaś za sprawę 02.01.19 r.? W poprzednim Twoim wpisie. Tam musi być artykuł kpc, na podstawie którego zasądzono CI zapłatę 180 zł.

      Usuń
    2. To jest sprawa dla Rzecznika Praw Obywatelskich. Na początek można jutro zatelefonować na infolinię RPO i poprosić o wskazówki (w pon. działa od 10.00).
      Nr telefonu to: 800 676 676
      A tu bliższe informacje:

      https://www.rpo.gov.pl/infolinia

      Usuń
    3. "Nieznajomość prawa szkodzi". To wymyślił jakiś starożytny filozof idiota i sądy korzystają z tych słów.

      Usuń
  27. Składanie skargi do ZUS, jest w mojej ocenie, bezzasadne. To są ewidentne błędy sądu.

    OdpowiedzUsuń
  28. 2 stycznia 2019r został wydany wyrok w sprawie o wysokość emerytury (byłam przedawniona i sprawę oddałam do sądu). Sąd oddalił sprawę i zasądził na rzecz pozwanego 180 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. W uzasadnieniu wyroku sędzina podaje art108 & 1 k. c.. Art98 par1 i 3k.p.c. W zw. Art99k.p.c nakład pracy pełnomocnika w tym jego wkład w przyczynienie się do jej roztrzygniecia ustalił na podstawie par 9 ust rozporządzenia ministra sprawiedliwości 2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Jotowni jest informacja o wzorcowym postanowieniu sądu apelacyjnego o umorzeniu postępowania i zasądzeniu kosztów postępowania od ZUS na rzecz emerytki.
      Jest to postanowienie SA w Warszawie z 26 lutego 2021 r., III AUa 778/20.

      https://jotownia.wordpress.com/2015/12/12/wymiana-informacji/comment-page-3/#comment-15122

      Usuń
  29. Te wszystkie przepisy stosuje sie wówczas gdy sprawę rozpoznaje się w procesie a nie w postępowaniu niejawnym w którym nie uczestniczy żadna ze stron.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja wycofałam pozew do Sądu przed terminem rozprawy (miała być niejawna) i po kilku dniach przyszło postanowienie o zapłatę 180zł na rzecz ZUS. Czy Sąd mnie okradł ? Napisałam wprost, bo rzeczy należy nazywać po imieniu.

      Usuń
    2. A za co ta wpłata miałaby być?

      Usuń
    3. Jeżeli w pierwszym piśmie będzie złożony wniosek o przeprowadzenie rozprawy to Sąd nie ma prawa do prowadzenia sprawy w postępowaniu niejawnym

      Usuń
  30. Witam, odwołałam się od styczniowej decyzji ZUS. Otrzymałam z sądu pismo wraz z odpowiedzią ZUS.W piśmie sąd poinformował mnie,że odstępuje od postępowania przygotowawczego.czy powinnam zareagować czy przemilczeć? Pozdrawiam. Ina

    OdpowiedzUsuń
  31. 29 kwietnia w senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji:

    https://www.senat.gov.pl/prace/petycje/wykaz-tematow-petycji/petycja,506.html

    OdpowiedzUsuń
  32. Petycja zapewne jest w słusznej sprawie, bo też uważam, że prawa nabyte nie mogą ulegać zmianie. ale uogólnia znów cały rocznik kobiet 1953r.- wprawdzie w jednym zdaniu, ale istotnym. Stąd uważam, że my kobiety z 53r. powinniśmy znów nagłośnić sprawę o nierównym ( niekonstytucyjnym) potraktowaniu rocznika. Zmobilizujmy siły i zredagujmy pisma do decydenckich i nośnych instytucji, ponieważ do opinii publicznej poszła informacja o załatwieniu sprawy rocznika 53, a tak przecież nie jest. Gdybyśmy spojrzały na nasze działania, to te kobiety, które próbowały ( i wreszcie doprowadziły) do wykazania przez TK niekonstytucyjności ustawy( próby przeliczania w ZUSie, odwołania do Sądów) zostały potraktowane " niekonstytucyjnie" ( nie wnikam w ewentualne zyski przy równym potraktowaniu całego rocznika kobiet 53, bo te zależały by od indywidualnej sytuacji) Stąd apeluję : zewrzyjmy siły i działajmy. Pozdrawiam. Emerytka 53

    OdpowiedzUsuń
  33. Pani Jolu!Czy ma Pani wzór odwołania się do Sądu Apelacyjnego od negatywnego wyroku SO w sprawie niekorzystnego przeliczenia emerytury wcześniejszej na emeryturę kapitałową.Jestem rocznik 1953 PRZEDAWNIONA i oczywiście nic na zyskałam po wyroku TK z 2019r.Bedę bardzo wdzięczna za wzór apelacji bo sama zupełnie nie czuję się na siłach do napisania takowej.Na prawnika niestety mnie nie stać.Jestem osobą samotną z bardzo niską emeryturą.Serdecznie pozdrawiam-BP

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga BP, czy odwołanie do sądu okręgowego sama pisałaś, czy korzystałaś z jakiegoś wzoru?
      A propos przeliczenia, to nie jest przeliczenie jednej emerytury na drugą, tylko niekorzystne (wskażniki) obliczenie emerytury kapitałowej

      Usuń
  34. Jola podawała wzory pism procesowych na blogu. Było nad nimi dużo dyskusji i poprawek. Osobiście gdyby nie one to też nie dałabym rady. Skorzystałam w 100 proc. W chwili obecnej cierpliwie czekam co przyjdzie z SO. Cofnij się kochana do 31 maja 2020, 25 marca 2020, 22 stycznia 2020. Tak wogole to przejrzyj 2020 r. Jest tam wszystko. Wierzę że jak będziesz miała jakieś pytania to są tu życzliwe osoby, które pomogą. Ja osobiście złożyłam do SO za pośrednictwem ZUS pismo ale jeszcze cisza. Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, tamte teksty są teraz, w przypadku nowych decyzji z dnia 12.01.2021 r.(a chyba BP odwoływała się do SO od tej decyzji), trochę nieaktualne.
      Apelację trzeba już inaczej pisać.
      Wyroki zarówno sądów okręgowych, jak i apelacyjnych, będą raczej podobne, czyli umorzenie.

      Usuń
  35. Czy ktoś wie jak wygląda rozprawa apelacyjna? Czy jest możliwość swobodnej wypowiedzi, czy tylko odpowiada się na zadane pytania? Mam w zawiadomieniu, że obecność nieobowiązkowa. Czy mimo to warto się na niej stawić? W wokandzie wyczytałam, że rozprawy są wyznaczane co 15 minut. Z tego wnioskuję, że sąd ma już przygotowany wyrok. Czy z wyrokiem odczytują uzasadnienie? Bardzo proszę o wszelkie informacje na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Byłem na rozprawie apelacyjnej , obecność też była nieobowiązkowa.
      Za zgodą stron Sąd postanowił odstąpić od składania sprawozdania w sprawie.
      Wnioskodawca popiera apelację.
      Pełnomocnik organu rentowego wnosi o oddalenie apelacji.
      Dalej brak wniosków formalnych .
      Na pytanie Sądu , czy chcę coś jeszcze dodać zabrałem głos i mogłem bez przeszkód wypowiedzieć się w sprawie .
      Potem pełnomocnik ZUS wypowiedział się podtrzymując wniosek o oddalenie mojej apelacji .
      Sąd zamknął rozprawę .
      Ogłoszenie wyroku jutro...
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Czy mogę uzyskać informację, jak przygotować pismo przygotowawcze do S.O. ?

      Usuń
    3. Na pewno znajdziesz odpowiednie podpowiedzi w ostatnich postach i komentarzach, znajdujących się pod nimi.

      Usuń
  36. Pani Jolu!Odwołanie do SO pisałam wg wzoru,który użyczyła mi kolezanka.Napisał je prawnik.Teraz muszę złożyć odwołanie do SA,mam nadzieję,że dam radę.Na razie szukam jakiejś pomocy-zobaczymy z jakim skutkiem.Serdecznie pozdrawiam - BP

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga BP, możesz teraz skorzystać z wzoru zamieszczonego na blogu. Oczywiście, z rozsądkiem. Nie wszystkie punkty dotyczą każdego.
      Poza tym, w komentarzach pod kilkoma ostatnimi postami można znależć dla siebie potrzebne podpowiedzi.

      11 lutego 2021
      Zapisy w emerytalnej ustawie „naprawczej” niezgodne z prawem? Wzór odwołania od decyzji ZUS po emerytalnej ustawie naprawczej.

      Usuń
    2. Może w apelacji warto zacytować fragment wyroku SA w Szczecinie III AUa 391/18 z 2 kwietnia 2019 roku. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd Apelacyjny stwierdził, że decyzja ZUS z roku 2013 o przyznaniu emerytury powszechnej i jej zawieszeniu, jako świadczenia mniej korzystnego jest pozaprawna, a więc w konsekwencji nie obowiązuje (nie istnieje).
      Zgodnie z tym - każda z pań, którym ZUS w roku 2013, 2014 itd..) przyznał i pozaprawnie zawiesił pomniejszone emerytury powszechne powinna mieć prawo do złożenia po wyroku TK pierwszorazowego wniosku o emeryturę powszechną.
      Wprawdzie skutkiem wyroku III AUa 391/18 było przyznanie emerytce prawa do przeliczenia jej emerytury "na starych zasadach" na podstawie art. 53 ust. 4, to jednak istotą orzeczenia jest uznanie, że pomimo złożonego wniosku o emeryturę powszechną i decyzji ZUS o jej przyznaniu, a następnie zawieszeniu, emerytka nadal pozostawała na emeryturze wcześniejszej i nigdy nie nabyła prawa do emerytury powszechnej.

      Tak brzmi końcowy fragment uzasadnienia wyroku III AUa 391/18:

      "Ubezpieczona urodzona po 31 grudnia 1948 r. otrzymała emeryturę wcześniejszą od 1 maja 2009 r. na tzw. starych zasadach, na podstawie art. 46 w zw. z art. 29 ustawy. Następnie wystąpiła z wnioskiem o przyznanie emerytury w związku osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Organ na podstawie art. 24, przyznał ubezpieczonej zaliczkę na poczet emerytury, jednak ponieważ emerytura w kwocie zaliczkowej była mniej korzystna, to organ ją zawiesił i kontynuował wypłatę świadczenia ustalonego według dotychczasowych zasad, jak to sam wskazał w decyzji. Z powyższego wynika, że ubezpieczona, co do zasady nie otrzymała prawa do emerytury w wieku powszechnym, gdyż ta okazała się dla niej świadczeniem niekorzystnym i organ nigdy nie podjął wypłaty tego świadczenia. Zapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż dotychczasowe, jest pozaprawny. Należy bowiem podkreślić, że przepisu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie znają instytucji prawnej przyznania i zawieszenia emerytury, jako świadczenia mniej korzystnego. W zaistniałym stanie organ nie mógł zawiesić emerytury, bo nie zostały spełnione warunki z art. 104 ustawy, a tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia prawa do emerytury. Zatem należało uznać, że ubezpieczona faktycznie i prawnie, nieprzerwanie pobierała dotychczasową tzw. wcześniejszą emeryturę [...]"

      Usuń
  37. Wodwolaniu do SA powinna Pani odnieść się do argumentów zawartych w uzasadnieniu SO po swojemu,to co Pani uważa za słuszne,że nie zgadza się wyrokiem. Może trochę pomoglam

    OdpowiedzUsuń
  38. Drogie Panie! Nadciąga emerytura bez podatku . Przykładowo jezeli teraz na rękę 1577, 45 to bez podatku na rękę 1876,32. Na rękę 1918,88 to bez podatku 2293, 28 .reasumujac emerytura bez podatku bedzie wtedy jezeli nie przekracza 2500 zł miesięcznie. . Sejm ma sie zając w maju . Kończy sie emerytura bez podatku na kwocie 2088, 60 na rękę. Jezeli przekroczy nawet 1 zł to juz bedzie z podatkiem.

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie napisałam ze 2500 brutto . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bzdury na pewno nie będzie tak że jeśłi ktoś przekroczy np.2500żł. brutto to w rzeczywistości otrzyma na rękę dużo mniej od tego co ma np.2499zt.brutto

      Usuń
    2. Do Sławomira:
      A jak teraz jest z kwotą wolną od podatku przy przychodach do 8000zł/rok ? Też to są bzdury ? A wypowiedź Morawieckiego, że zarabiający więcej płacą mniejsze podatki to nie są bzdury ?

      Usuń
  40. Jezeli emerytura przekracza 2500 zł brutto bedzie wypłacana tak jak do tej pory, Maja zlikwidować obowiązek odprowadzania podatku dochodowego do 30 tys rocznie, Jezeli teraz na rękę pobiera sie emeryturę 2088,60 to po likwidacji podatku na rękę bedzie 2501,76 . Ale jezeli teraz pobiera sie emeryturę na rękę 2090,60 to tak zostaje czyli nie zyska sie nic. Tak to wyglada przekroczysz 1 lub 2 zł i emerytura po staremu, Takie sa propozycje a co z tego wyniknie zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co za bzdury Pani/Pan wypisuje,gdzie logika,gdzie równe traktowanie obywateli? Proszę się zastanowić i nie powielać takich bzdurnych informacji.

      Usuń
    2. A wszystkie świadczenia socjalne to równe traktowanie obywateli? Przekroczysz pare zl i nie otrzymujesz nic. Takie sa propozycje . W maju sejm ma sie tym zając wiec proszę , czytać więcej prasy proponuje . Wszyscy o tym trąbią .

      Usuń
    3. A "doczytała" Pani/Pan o podniesieniu kwoty wolnej od podatku do 30 tysięcy???

      Usuń
    4. Nie dzielcie skóry na niedźwiedziu.
      Wczorajsza wypowiedź Morawieckiego:

      "Dodał, że w rządzie trwają prace nad kwotą wolną od podatku. Jednak prawdopodobnie będzie ona niższa niż 30 tysięcy złotych. O takiej wysokości tej kwoty od kilku tygodni pisały media.
      - Są różne opcje na stole. 8, 10, 15 tysięcy. Im wyżej, tym są one droższe. Nie mogę powiedzieć, jaka opcja przesądzi, ponieważ nie ma tej decyzji jeszcze. Ta decyzja nie zapadła - powiedział Mateusz Morawiecki."

      Usuń
    5. Emerytura w wysokości 2500 x 12 = 30 tysięcy równa się wysokości kwoty wolnej od podatku. Jakie wnioski Pani/Pan wyciąga, dzielenie obywateli, dlaczego???

      Usuń
    6. Dla mnie to tez jest nie doprzyjecia, Pracowałem 40 lat i jezeli byłaby to kwota 30 tys to mnie przewyższa 3 zł . To byłby rozbój w biały dzien . Mam nadzieje ze do tego nie dojdzie i politycy sie opamiętają.

      Usuń
    7. Do 11,41
      Masz tylko 1 głos wyborczy, tych poniżej 2500zł jest znacznie więcej.

      Usuń
    8. A gdyby Pani/Panu przekraczałoby 3 zł to jaka byłaby odpowiedz? Spokojnie raczej to nie bedzie do 2500 zł brutto , bedzie mniej i co jak bedzie przekraczało 2 lub 3zl tez bedzie taka cięta riposta?

      Usuń
    9. Kwota wolna od podatku? w czym problem ? to będzie tak jak zwykle jeżeli będzie wynosiła np. 30 tyś rocznie to Osoby, które mają mniej nie zapłacą podatku, a osoby, które mają ponad 30 tyś rocznie zapłacą od dochodu powyżej 30 tys. Jeżeli będzie miał 31 tyś rocznie to zapłaci tylko od 1 tysiąca podatek i skorzysta najwięcej. Najmniej skorzystają Ci co mają najmniejsze dochody. To tylko przykład bo nie wiadomo jaka kwota będzie wolna od podatku.

      Usuń
    10. mm - no nie wiadomo, czy tak jak zwykle. Teraz jest tak, że do 8000zł rocznie NIE MA PODATKU, natomiast powyżej 8000zł rocznie jest kwota wolna ok. 3000zł od każdej złotówki powyżej. To jest "jak zwykle", czy tak, jak piszesz ?

      Usuń
    11. do 6,16 korekta
      Oczywiście PODATEK od każdej złotówki powyżej 3000zł

      Usuń
    12. "Kwota wolna od podatku wzrośnie, ale nie do 30 tys. zł. Jak wynika z wypowiedzi premiera, może wynieść od 8 do 15 tys. zł. Pytanie też, czy będzie ona degresywna - od tego zależy, ilu podatników i w jakim stopniu skorzysta na zmianie."

      https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8154418,kwota-wolna-od-podatku-nowy-lad-morawiecki-2021.html

      Usuń
    13. Odp. do Anonimowy z 2 maja 2021 06,17 : przypomonam kolejny raz, że rocznik 53 nie został potraktowany zgodnie z Konstytucyjna zasadą równości, więc proszę nie uogólniać całego rocznika, jako podlegającego nowej ustawie wyrównującej niekorzystne naliczenie. W pojęciu " karanego" mieści się również znaczny procent rocznika 53.Pozdrawiam wszystkie roczniki " pokrzywdzone" ze szczególnym naciskiem na czynnie walczące kobiety 53

      Usuń
    14. Czy panie, które składały wnioski o przeliczenie emerytury w 2013/2014r zostały ukarane? Nie ,bo nie ma juz do nich zastosowania at.25 ust.1b. Czy panie, które złożyły wnioski dopiero w 2019/2020r zostały niezasłużenie wysoko finansowo wynagrodzone? Oczywiście ,że tak. Art.25 ust.1b wszedł w życie od 01.01.2013r i tylko o jeden rok + 3 miesiące powinno być przedłużone jego wejście w życie dla rocznika 1953. Po wyroku TK z 03/2019r do 11.01.2021r art.25 ust.1b dla rocznika 1953 nie był wogóle obowiązujący. Jeden rocznik wyjęty spod działania art.25 ust.1b do 11.01.2021r.Czy ,to jest zgodne z Konstytucją kochani prawnicy?

      Usuń
    15. Anonimowy z 11:53
      Tak, masz rację. Wie o tym rząd, wie ZUS, doskonale wiedzą o tym sądy i uważają, że przecież panie z roczników 1949 - 1952 są całkowicie bezsilne.
      A "zrobienie prezentu" dla panów z rocznika 1953 to niby na jakiej podstawie? Który z nich osiągnął 65 lat w 2013 r.?
      A chyba miało to być wykonanie wyroku TK, którego okoliczności wydania dotyczyły jednej kobiety z rocznika '53 która emeryturę miała przyznaną na podstawie art. 46 w zw. z art. 29.

      Usuń
    16. Do 11:53
      W znanej sprawie K 9/12 (waloryzacja kwotowa 2012) znajdzie pani wspierające argumenty zawarte we wnioskach Prezydenta Komorowskiego, RPO - prof. Lipowicz, a także w stanowisku Prokuratora Generalnego i w sześciu zdaniach odrębnych do wyroku (szczególnie - sędzi Gintowt-Jankowicz).

      https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Sprawa?cid=1&dokument=8649&sprawa=8553

      Usuń
    17. Do 14.18
      W 2013 nikt nie osiągnął 65 lat, ale za to osiągnęli w 2018,2019,2020 i w pierwszych dniach 2021r. Watro poszukać odpowiednich nazwisk.
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Urodzeni_w_1953.
      Jest tam wiele znanych i wpływowych postaci.
      Powiem więcej. Jednym z nich jest np. pan Baszczyński, wiceprezes ZNP. Czy był na emeryturze wcześniejszej, nauczycielskiej ? Mógł przejść na nią do końca 2018r. (10 lat po 2008r). Czy dołączenie panów z 1953r i oczywiście jego mogło być ceną za zakończenie strajku nauczycieli w 2020r ? Można zobaczyć chronologię zdarzeń. A może to tak naprawdę o mężczyzn a 1953r chodziło i do tego wykorzystano wyrok TK w sprawie kobiety z 1953r ? Ktoś może powiedzieć, że wszędzie węszę spisek. Jednak wiele w życiu widziałem i wiele spraw zostało zrobionych dla jedynej, konkretnej osoby. Czy w tej sprawie też ?

      Usuń
    18. Do 16:04;
      Mam pewne wątpliwości co do pana Baszczynskiego. Wierzę jednak,że dla kogoś wielce zasłużonego? ustawę znowelizowano.
      Zastanawia mnie jednak dlaczego to w naszym, tak bardzo prawym, kraju nie ma zastosowania zasada precedensu w sądach.
      Sędziowie stosują wykładnie prawa w zależności od miejsowosci w której kończyli studia. Niektórzy nawet przyznali, że doświadczenia zdobywali na blogu.

      Usuń
    19. Zgodnie z art.52 ust. 2 pkt 5 ustawy o organizacji i trybie postępowania przed TK podmiot składający pytanie prawne ma obowiązek wyjaśnienia w jakim zakresie odpowiedź na pytanie prawne może mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy w związku z którą pytanie zostało postawione.
      Bezspornym pozostaje fakt postawienia pytania prawnego w sprawie konkretnej osoby, której akta sprawy zostały dołączone do pytania prawnego ust. 3 art. 52 tej ustawy.
      Pytanie zostało postawione przez sędzię ze Szczecina w sprawie jednej kobiety z rocznika 1953 , której przyznano emeryturę na podstawie art.46 w zw. z art. 29.
      TK mógł wydać wyrok, tylko i wyłącznie, w sprawie tej jednej osoby której pytanie prawne dotyczyło.

      Usuń
    20. Do 12:43
      Sorry, ale napisałaś bzdurę że rozstrzygając pytanie prawne SO w Szczecinie "TK mógł wydać wyrok, tylko i wyłącznie, w sprawie tej jednej osoby której pytanie prawne dotyczyło."

      Usuń
    21. A czyje akta sprawy były dołączone do pytania prawnego? A gdzie jest zapis w wyroku, że dotyczy on wdzystkich osób z rocznika 1953?
      Gdzie w wyroku jest zapis, że art 25 ust.1b ma zastosowanie do kobiet z roczników innych niż 1953?
      Przeczytaj sobie ustawę o postępowaniu przed TK i koniecznie ze zrozumieniem.

      Usuń
    22. TK ustala tylko czy zastosowany przepis prawny jest zgodny z Konstytucją. Nie ma prawa ustalać, że jest niekonstytucyjny tylko dla pewnej grupy obywateli a to z tego względu, że wszyscy obywatele są równi względem prawa.

      Usuń
    23. 15:08

      Czy naprawdę ponad 2 lata po orzeczeniu TK trzeba ponownie cytować treść wyroku dla osób, które uważają, że są "odkrywcze" i mądrzejsze od składu orzekającego? ;)))
      Wyrok P 20/16 jest odpowiedzią na pytanie prawne, którego treść znamy wszyscy.

      Wyrok P 20/16:

      [...] orzeka:
      Art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
      ponadto postanawia:
      na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 2072 oraz z 2019 r. poz. 125) umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie.
      Orzeczenie zapadło jednogłośnie.

      Usuń
    24. Sędzia zadająca pytanie prawne zapytywala czy "art 25 ust 1b w zakresie, w jakim ma zastosowanie do osób, które nabyły prawo do emerytury, o jakiej mowa w art 24 ustawy FUS przed dniem wejścia w w życie ustawy nowelizujacej jest zgodny z art 2 i 32 Konstytucji".
      Mowa jest więc o osobach a nie paniach z rocznika 1953.
      Pytanie dotyczy więc, w jednakowym stopniu, pan z roczników 1949 - 1953.
      Zgodnie z obowiązującym prawem - art 52 ust. 3 ustawy o postępowaniu przed TK sędzia była zobowiązana do przedstawienia akt sprawy na podstawie których zrodziło się pytanie prawne.
      W zaistniałej sytuacji wydany wyrok TK z 6 marca 2019 pozostaje w rozbieżności z zadanym pytaniem prawnym.
      Bez znaczenia pozostaje fakt, że został wydany jednogłośnie.

      Usuń
    25. Do 16:21

      Ludzka pamięć jest zawodna, dlatego lepiej sięgnąć do źródła. Cytuję treść pytania prawnego P 20/16 skierowanego do TK przez Sąd Okręgowy w Szczecinie:

      "czy art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 887, ze zm.) w zakresie, w jakim ma zastosowanie do urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do tzw. wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 i art. 50 tej ustawy, jest zgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji?

      Usuń
    26. Do 16:21

      Widzę, że wrzuciłaś do jednego worka dwa różne pytania prawne SO w Szczecinie.

      W sprawie pytania prawnego P 11/14 TK postanowił o umorzeniu postępowania.

      Pytanie to brzmiało:
      "czy art. 1 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 637) w związku z art. 22 tejże ustawy, dodający do ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440) art. 25 ust. 1b, w zakresie, w jakim ma zastosowanie do osób, które nabyły prawo do emerytury, o jakiej mowa w art. 24 ustawy z 17 grudnia 1998 r., przed dniem wejścia w życie ustawy z 11 maja 2012 r., jest zgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej?"

      Usuń
    27. Napiszę,też krótko. Po tych wszystkich zmianach okazuje się,że tylko dla rocznika 1953 at.25 ust.1b będzie miał zastosowanie dopiero od 12.01.2021r ,a nie od 2013/14r. Jak na dłoni widać jakiego zapisu w wyroku TK brakuje,a może jest ,tylko niektórzy nie chcą go widzieć.

      Usuń
    28. 18:44
      Realia są jednak takie, że kobiety z rocznika 1953 mają wyrok TK, a cały rocznik 1953 (tzn. z dodanymi fuksem facetami) ma ustawę "naprawczą".
      Pozostali czekają na jakiś przełom, o który chyba będzie trudno...

      Usuń
    29. Do Anonimowy z 05.05. z godz.12:43.
      TK jest sądem prawa a nie sądem faktów. Oznacza to, że rozpoznaje pytanie prawne tylko pod kątem zgodności przepisów prawa z Konstytucją RP. Pytanie prawne w swej treści nie może zawierać indywidualnego pytania dotyczącego danej osoby. Dlatego pytanie nie zawierało danych osobowych emerytki, wykazano tylko kobiety z rocznika 1953. Jakie przesłanki musi spełniać pytanie prawne, określa ustawa o TK. Wyrok TK w związku z zadanym pytaniem prawnym musi się ściśle odnosić do treści tego pytania. Dlatego zgadzam się z wpisem Anonimowego z 05.05. z godz.13:23.

      Usuń
    30. Do anonimowy z 6 maja z 17:46;
      Pełna zgodność - TK jest sądem prawa a nie faktów. Ustala czy przepis prawny, o którym mowa w pytaniu prawnym, jest zgodny z Konstytucją, która stanowi, że obywatele są względem prawa równi.
      Pozwala to stwierdzić, że przepis uznany za niekonstytucyjny powinien być zastosowany do wszystkich obywateli, w przypadku których został zastosowany. Dodać również należy, że mowa tylko a okolicznościach analogicznych.
      Która z pań z roczników 1949 - 1953 przechodząc na emeryturę do końca 2008 r.,posiadała wiedzę, że po dniu 1 stycznia 2013 ich ustalana emerytura będzie pomniejszana?
      A dlaczego przepis, uznany, przez TK, za niekonstytucyjny jest jednocześnie zgodny z Konstytucją?

      Usuń
    31. Anonimowy z 6 maja, z godz. 17:46;
      Zapomniałeś o tym, że art. 188 Konstytucji określa kiedy TK wydaje orzeczenia. Zgodnie z art. 190 ust. 4 Konstytucji orzeczenie o którym mowa w ust. 188 ust. 3(...)stanowi podstawę do wznowienia postepowania, uchylenia decyzji (...).
      Jeżeli więc TK uzna przepis prawny za niekonstytucyjny to cechę tę posiada on zastosowanie do wszystkich obywateli.
      TK ocenia więc prawo.

      Usuń
  41. Wiceminister Stanisław Szwed odpowiedział na interpelację nr 22981 skierowaną przez panią poseł Magdalenę Łośko w sprawie sytuacji kobiet emerytek z rocznika 1953:

    https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C2KJEB&view=6

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ta odpowiedź panią poseł zadowoli i nie będzie żadnej reakcji na tak zredagowane pismo, to lepiej nie występować z takimi interpelacjami.Jestem oburzona ,choć z innego rocznika.

      Usuń
    2. Trzeba czymś się wykazać w trakcie kadencji i epatować tym w następnej kampanii wyborczej. A nośne tematy są najlepsze np. interpelacje ws. emerytów, frankowiczów, dzieci niepełnosprawnych, poszkodowanych mieszkańców,ceny za śmieci, itp.

      Usuń
  42. Proszę nie siać paniki i nie pisać niepewnych informacji.8 maja okaże się jaka jest prawda.!!!

    OdpowiedzUsuń
  43. https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/8149524,dane-zus-kobiety-mezczyzni-wyplacana-emerytura-pandemia-finanse-fus.html

    OdpowiedzUsuń
  44. teraz jest niby wolna kwota od podatku 8000, tylko kto ją sobie odlicza? ano ci co mają ROCZNY dochód 8000 zł pozostali odliczają leciutko powyżej kwoty 3000 zł co daje miesięcznie czterdzieści parę złotych i tak samo będzie z każdą podniesioną kwotą wolną a nie obliczanie podatku wyłączając nową wolną kwotę, która nie jest dla wszystkich

    OdpowiedzUsuń
  45. A ja powiem wam prawdę.
    Jak już kiedyś pisalam przedawnione Panie staly się nieprzedawnionymi.
    Jedne troszeczkę zyskały a większość zero.
    Jestem nieprzedawniona po TK zyskalam parę zł.A obecnie nie za dużo wyrównania.
    Sprawa byla w Sądzie.Na niejawnym posiedzeniu została umorzona wg.ustawy naprawczej.Moglam się odwołać do SA ale odpuscilam ponieważ nie mam zdrowia ani siły walczyć dalej.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  46. Ela53 Jestem przedawniona . Odwołałam się od decyzji ZUS o ponownym ustaleniu wysokości emerytury z dn. 12.01.2021. Sprawa w SO. ZUS wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie kosztów zastępstwa. Wnosiłam o uchylenie decyzji z roku 2013,o wycofanie wniosku o przyznanie emerytury z 2013 wydanie nowej decyzji z najkorzystniejszymi wskażnikami, zwaloryzowanie składek i kapitału na rok 2021. Zus powołał się tylko na art 116 ust. 2. Mam się ustosunkować do odwołania ZUS , przedstawić wnioski dowodowe, twierdzenia w tym wniosków dowodowych pod rygorem pominięcia spóżnionych wnisków. Proszę wszystkich o pomoc. Posiłkowałam się wzorem odwołania z tego blogu. Jakich jeszcze użyć argumentów ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu53,
      zarówno w roku 2013, jak i teraz ZUS działał na podstawie ustawy - najpierw ustawy wprowadzającej art. 25 ust. 1b, a teraz na podstawie ustawy "naprawczej" - i nic innego nie mógł zrobić. Sądy też orzekają na podstawie ustaw. Do ogromnej rzadkości należą sytuacje, gdy sądy odwołują się bezpośrednio do konstytucji i orzekają inaczej niż stanowią przepisy ustawy. Oczywiście, jeśli widzą w ustawie problem konstytucyjny i uważają, że same mogą go rozstrzygnąć.
      Dlatego wydaje mi się, że jedyną szansą, chociaż bardzo małą) dla osób w takiej sytuacji jak Twoja byłoby przekonanie sądu w piśmie procesowym do skierowania pytania prawnego do TK w sprawie zgodności z konstytucją art. 194j ustawy "naprawczej". To jednak jest chyba skrajnie mało prawdopodobne.
      Jeśli chciałabyś pójść taką drogą, to rozważ powołanie się w piśmie procesowym na argument podany w poniższym komentarzu z 29 kwietnia:

      Anonimowy29 kwietnia 2021 17:10
      Może w apelacji warto zacytować fragment wyroku SA w Szczecinie III AUa 391/18 z 2 kwietnia 2019 roku. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd Apelacyjny stwierdził, że decyzja ZUS z roku 2013 o przyznaniu emerytury powszechnej i jej zawieszeniu, jako świadczenia mniej korzystnego jest pozaprawna, a więc w konsekwencji nie obowiązuje (nie istnieje).
      Zgodnie z tym - każda z pań, którym ZUS w roku 2013, 2014 itd..) przyznał i pozaprawnie zawiesił pomniejszone emerytury powszechne powinna mieć prawo do złożenia po wyroku TK pierwszorazowego wniosku o emeryturę powszechną.
      Wprawdzie skutkiem wyroku III AUa 391/18 było przyznanie emerytce prawa do przeliczenia jej emerytury "na starych zasadach" na podstawie art. 53 ust. 4, to jednak istotą orzeczenia jest uznanie, że pomimo złożonego wniosku o emeryturę powszechną i decyzji ZUS o jej przyznaniu, a następnie zawieszeniu, emerytka nadal pozostawała na emeryturze wcześniejszej i nigdy nie nabyła prawa do emerytury powszechnej.

      Tak brzmi końcowy fragment uzasadnienia wyroku III AUa 391/18:

      "Ubezpieczona urodzona po 31 grudnia 1948 r. otrzymała emeryturę wcześniejszą od 1 maja 2009 r. na tzw. starych zasadach, na podstawie art. 46 w zw. z art. 29 ustawy. Następnie wystąpiła z wnioskiem o przyznanie emerytury w związku osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Organ na podstawie art. 24, przyznał ubezpieczonej zaliczkę na poczet emerytury, jednak ponieważ emerytura w kwocie zaliczkowej była mniej korzystna, to organ ją zawiesił i kontynuował wypłatę świadczenia ustalonego według dotychczasowych zasad, jak to sam wskazał w decyzji. Z powyższego wynika, że ubezpieczona, co do zasady nie otrzymała prawa do emerytury w wieku powszechnym, gdyż ta okazała się dla niej świadczeniem niekorzystnym i organ nigdy nie podjął wypłaty tego świadczenia. Zapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne niż dotychczasowe, jest pozaprawny. Należy bowiem podkreślić, że przepisu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie znają instytucji prawnej przyznania i zawieszenia emerytury, jako świadczenia mniej korzystnego. W zaistniałym stanie organ nie mógł zawiesić emerytury, bo nie zostały spełnione warunki z art. 104 ustawy, a tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia prawa do emerytury. Zatem należało uznać, że ubezpieczona faktycznie i prawnie, nieprzerwanie pobierała dotychczasową tzw. wcześniejszą emeryturę [...]"

      Usuń
    2. Art 104 mówi o zawieszeniu prawa do emerytury, a nie o zawieszeniu emerytury. A to jest duża różnica.

      Usuń
    3. Po pierwsze, po osiągnięciu wieku emerytalnego Zakład może tylko ustalić istnienie prawa do świadczenia z tego tytułu a nie ma prawa do przyznawania emerytury już przyznanej.
      Po wtóre przy każdej decyzji jest pouczenie. W pouczenie organ wskazuje w jakich okolicznościach emerytura może zostać zawieszona.
      Niestety żaden z wymienionych warunków nie zostaje spełniony w przypadku gdy obliczona emerytura powszechna jest niższa od emerytury już pobieranej. Więc organ nie miał żadnych podstaw prawnych do zawieszania emerytury do której ustalal prawo.
      Pani, która ma sprawę W SO powinna otrzymać kopię indywidualnego pełnomocnictwa. ZUS zwykle doręcza do sądu pełnomocnictwo grupowe-co jest niezgodne z prawem i jest podstawą do unieważnienia postępowania że względu na wadliwe umocowanie strony.

      Usuń
  47. 01:31
    Czy mogłabyś napisać jaśniej, co konkretnie z twoich wywodów miałoby wynikać dla Eli53 (komentarz z 6 maja z godz. 14:09), która poprosiła o pomoc w przygotowaniu pisma procesowego do sądu I instancji?

    OdpowiedzUsuń
  48. Teraz twoja opinia jest jasna.

    Ponieważ jednak pani Ela53 prosiła o argumenty za jej odwołaniem od decyzji ZUS, a nie o argumenty przeciw, to mogę podpowiedzieć p. Eli53, żeby zapoznała się z wnioskiem mec. Giedrojcia do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie sytuacji emerytek '53 po wejściu w życie ustawy "naprawczej". Może tam znajdzie jakąś inspirację... Wniosek jest dostępny na fb mec. Giedrojcia z 6 kwietnia 2021:

    https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc/posts/1345642389135341

    OdpowiedzUsuń
  49. Czy po wyroku TK możemy przyjąć że art.25 ust.1b dla rocznika 1953 jest niekonstytucyjny przez wszystkie lata pobierania e.wczesniejszej do 2020r / pierwszy raz zlozony wniosek /,czy jednak tak jak dla rocznika 1952 do momentu osiągnięcia 60 lat co się stało w 2013/2014r.

    OdpowiedzUsuń
  50. Wszystko owiane jeszcze tajemnicą. Z tego co słychać to będzie prawdopodobnie wiadome 15 maja. Gdzieś czytałam że kwota wolna od podatku będzie niższa niż 30 tys. Natomiast emerytury bez podatku do 2500 brutto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby tak było, ze emerytury do 2500 brutto to kwota wolna od podatku musiałabyc wynosić 30 tys. 2500x12 = 30000. No nic pożyjemy zobaczymy . Dobrej nocki Wszystkim życze .

      Usuń
    2. Gazeta Prawna napisała, że zmiany mają zacząć obowiązywać od 2022 r. To by oznaczało, że odczujemy je przy rozliczaniu PIT w roku 2023 (od dochodów za rok 2022). To by się zgadzało, bo rok 2023 ma być rokiem wyborczym, więc PiS liczy na "głosy wdzięczności".
      Wynikające z podwyższenia kwoty wolnej do 30 tys. zł zwolnienie z podatku emerytury w wysokości do 2500 zł brutto oznacza w praktyce także, że emeryci z tej grupy nie będą już mieli prawa do przekazania swojego "1%" na wybrane organizacje/cele (bo nie będą płacić podatku). To będzie duże uszczuplenie dochodów tych organizacji.

      Usuń
    3. https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8164376,polski-nowy-lad-pis-kwota-wolna-progi-podatki.html

      Usuń
    4. Pamiętajcie, że składka zdrowotna rośnie z 1,25% na 9% OD CAŁOŚCI wynagrodzenia, emerytury, renty. Niektórzy emeryci z wyższymi swiadczeniami ZAPŁACĄ WIĘCEJ NIZ TERAZ, bo obiecywane podniesienie kosztów uzyskania przychodu ich nie dotyczy, tylko pracowników.

      Usuń
    5. Do 13,13
      Odczujemy już w 2022r bo przecież co miesiąc płaci sie zaliczki na podatek i zdrowotne

      Usuń
    6. 14:28
      Z tego, co napisał anonimowy z 14:26 wynika chyba, że dla emerytów do 2500 zł brutto wprawdzie nie będzie zaliczki na podatek, ale za to będzie odliczana zaliczka na pełne 9% składki zdrowotnej.

      Usuń
    7. Ci z emeryturą 2500 brutto będą mieli co miesiąc potrącaną pełną zaliczkę na NFZ w wysokości 225 zł. Czy tak?

      Usuń
    8. Tu analiza kto zyska, a kto straci na kwocie wolnej 30 tys. zł w powiązaniu z brakiem odpisu od podatku 9% składki zdrowotnej. Jest mowa o jakiejś tajemniczej uldze dla tych z dochodami mniej więcej od 6 do 10 tys. zł brutto, którzy mogą stracić, ale szczegółów brak.

      https://twitter.com/LKKozlowski/status/1393526444698087426

      Usuń
  51. Do Anonimowy z 10.05. godz.16:44.
    Proszę przeczytać jeszcze raz wymienione artykuły. Zgodnie z tymi art. trzeba spełnić wszystkie warunki w nich określone, czyli między innymi złożyć wniosek. Wysokość emerytury wylicza się na dzień złożenia takiego wniosku, a podstawą jej wyliczenia jest zwaloryzowany kapitał i zwaloryzowane składki w dniu wyliczenia.

    OdpowiedzUsuń
  52. Do 16:14
    U.B., jesteś tu gościem, więc trochę kultury...

    OdpowiedzUsuń
  53. A gdzie jest komentarz U. B.
    Zwracanie uwagi komuś, że jest gościem skoro na blogach wszyscy jesteśmy gośćmi w jednakowy stopniu jest brakiem kultury.

    OdpowiedzUsuń
  54. 19:50
    To prawda, wszyscy tu jesteśmy gośćmi i wszystkich obowiązuje kultura. Dlatego apeluję do U.B. o powściągnięcie inwektyw wobec innych tu piszących. Forma komentarza z 16:14 świadczy o arogancji i braku kultury, żeby nie użyć mocniejszego określenia...

    OdpowiedzUsuń
  55. Przede wszystkim powinniśmy służyć sobie pomocą a nie ośmieszac niewiedzy innych.
    To nie ten kto zadaje nawet infantylne pytania wykazuje brak kultury ale ten kto wykazuje dla nich brak zrozumienia.

    OdpowiedzUsuń
  56. "niewiedzę"

    OdpowiedzUsuń
  57. Do 20:36
    A gdzie widzisz to infantylne pytanie? Który to jest ten komentarz z tym pytaniem? Co prawda nie jestem polonistą, ale odróżniam zdanie pytające, od pouczającego. Anonimowy z 12:55 nie zadał żadnego pytania, tylko posądził o niewiedzę anonimową z z 10.05. godz.16:44. Tak właśnie odwraca się kota ogonem i bezpodstawnie atakuje broniącego swojego zadnia, opartego na konkretnych przepisach. Poza tym, gdzie jest ten komentarz U.B., bo ja takiego nigdzie nie widzę? A dlaczego nie W.K.? Jak myślisz; na tym blogu jest jasnowidz, czy szpicel, który umyślnie robi zadymy, żeby zanegować prawdę i podtrzymać w mocy oszustwa?

    OdpowiedzUsuń
  58. W wyroku TK cały czas jest mowa o emeryturze w wieku powszechnym,a nie o emeryturze na wniosek złożony w dowolnym czasie.Paniom z rocznika 1953 brakowało tylko 15 miesięcy do wieku powszechnego i o to toczyła się cała walka ,że o ten okres art.25 ust.1b jest niekonstytucyjny. ZUS poszedł jeszcze dalej ,bo po wyroku TK dla wniosków pierwszorazowych przyznał nieoraniczony czas na ich składanie, czyli do ustawy z VI 2020r art.25 ust.1b dla rocznika 1953 nie istniał. Ile czasu miała emerytka z XII/2012r ? Czy mogła złożyć wniosek po kilku latach od uzyskania praw do przeliczenia e.powszechnej bez zastosowania art.25 ust.1b ? Nie,bo musiała zdążyć do końca 2012r,a jak się spóźniła i złożyła wniosek 02.01.2013,to nawet te 5 lat wcześniejszej emerytury ma odjęte. Dlatego emerytury na wniosek złożony w 2019r po wyroku TK powinny składac się z 2 części do ukończenia 60 lat bez zastosowania art.25 ust.1b,pozostałe lata z zastosowaniem art.25 ,tak jak mają emerytki z rocznika 1949-1952. Wszyscy" wielcy" wytykaja 6 miesięczny czas na złożenie wniosków do końca 2012r dla rocznika 1952 ,a ile czasu miał rocznik 1953.Co się stało,że w tym przypadku czas nie był ważny? Pytań jest wiele,ale konkretnej odpowiedzi nie słychać. Co to za emerytury kapitałowe gdzie,tylko jednemu rocznikowi nie odlicza sie żadnej emerytury wcześniejszej na wnioski złożone w 2019/2020r innym zaś odlicza się wszystkie emerytury wcześniejsze,choć wszystki wystąpiłyśmy z wnioskami o przeliczenie po 01.01.2013r.

    OdpowiedzUsuń
  59. Proszę zwrócić uwagę, że sędzia zadała pytanie prawne wówczas gdy prowadziła postępowanie emerytki, która nie osiągnęła jeszcze obowiązującego ją wieku emerytalnego. Emerytka swój wiek emerytalny, zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2012 r, osiągała po ukończeniu 60 lat i 4 miesięcy. Wniosek o emeryturę powszechną złożyła w grudniu 2013 r. a urodziła się w grudniu 1953 r.
    Jak to się mogło stać? Chyba tylko 30 dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego można złożyć wniosek o ustalenie prawa do emerytury. Mimo, że nie były spełnione warunki o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy emerytalnej to sędzia stawia pytanie prawne.

    OdpowiedzUsuń
  60. Do anonimowy z 14maja 9:38:
    TK w wyroku P 20/16 wyraźnie określił zakres niekonstytucjonalnosci art. 25 ust. 1b.
    Stwierdził, że w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r. i w zakresie w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet.
    Od tego dnia ten przepis prawny stanowi "podstawą obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 ustaloną zgodnie z ust. 1(...).
    Do dnia 30 września 2017 r. na mocy ustawy z 11 maja 2012 r
    w zapisie art. 25 ust. 1b "podstawą obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 ustaloną zgodnie z ust. 1"- ust. 1 ma zapis 1a (dla kobiet) i 1b (dla mężczyzn.
    TK określił więc bardzo precyzyjne do kiedy ten przepis ma przymioty niekonstytucjonalnosci.
    Jest więc zgodny z Konstytucją od dnia 1 października 2017 r. czyli od dnia uchylenia art. 24 ust. 1a i 1b ustawy emerytalnej.

    OdpowiedzUsuń
  61. Do 12:05
    Proszę wyjaśnić na czym polegała nowelizacja art. 25 ust. 1b w ustawie z 2017 r.? Co zmieniła dla wcześniejszych emerytek, które tę emeryturę uzyskały na podstawie wniosku złożonego przed 1 stycznia 2013 roku?

    OdpowiedzUsuń
  62. Zawarte w sentencji wyroku TK p 20/16 stwierdzenie " w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2017, w zakresie, jakim dotyczy ur. w 1953 r. kobiet" oznacza tylko przywołanie treści art.25 us.1b, jaki obowiązywał do tej daty. Po tej dacie treść art.25 ust. 1 b nie zawierała już w sobie art.46 ustawy ustawy. Dlatego wykazanie dnia 30.09.2017r. wcale nie oznacza, że po tej dacie art.25 ust.1b jest zgodny z Konstytucją w zakresie w jakim dotyczy kobiet ur. w 1953 r., które przeszły na wcześniejszą emeryturę na podstawie art.46 ustawy. Potwierdza to między innymi uzasadnienie wyroku sądu z Łodzi VIII U 2632/19.

    OdpowiedzUsuń
  63. Do 13:02

    Czyżby? Ja nadal widzę tam art. 46...

    Art. 1 pkt. 6 ustawy "zmieniającej" z 2017 roku brzmi:

    "w art. 25 ust. 1a i 1b otrzymują brzmienie:
    "1a. Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24, dla osoby, która miała ustalone prawo do emerytury częściowej, nie uwzględnia się kwot zwiększeń składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego określonego w art. 173-175, uzyskanych w wyniku waloryzacji kwartalnej, o której mowa w art. 25a, przeprowadzonej w celu obliczenia emerytury częściowej.

    1b. Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę częściową lub emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379), podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.";"

    OdpowiedzUsuń
  64. Dla zobrazowania calej sytuacji należy pisac,tylko do Ministerstwa Pracy i Rodziny Społecznej.Inne urzędy,można sobie darować.

    OdpowiedzUsuń
  65. 13:26
    Nic nie poradzę, nadal widzę taki zapis art. 25 ust. 1b w ustawie "zmieniającej". Art. 46 nie chce zniknąć z tego zapisu.

    Art. 25 ust. 1b uzyskuje brzmienie

    "Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę częściową lub emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379), podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne."

    I myślę, że prowadzenie tej polemiki z paniami z rocznika mija się z celem, bo to nie one są autorkami ustaw, wyroków i ich uzasadnień.

    W tej sytuacji właściwym miejscem tej polemiki są sądy i trybunały...

    OdpowiedzUsuń
  66. Proponuję zapoznać się z treścią wyroku SA w Lublinie
    III AUa 840/17, korzystnego dla emerytki. Informuję, ze nie posiadam wiedzy czy ZUS nie złożył kasacji od tego wyroku.

    OdpowiedzUsuń
  67. 13:48
    Znam ten wyrok z innego blogu.
    ZUS zaskarżył wyrok skargą kasacyjną do SN - III UK 263/18.
    20 sierpnia 2020 SN uchylił orzeczenie SA w Lublinie.
    Uzasadnienie nie zostało jeszcze opublikowane.

    http://www.sn.pl/sprawy/SitePages/e-Sprawa.aspx?ItemSID=7231-423b5ec2-0369-4fea-95ed-4acac77d0ed0&ListName=esprawa2018&Search=III%20AUa%20840/17

    OdpowiedzUsuń
  68. Ale w tej sprawie istotny jest art. 24 ust. 1 ustawy emerytalnej.
    Wiadomo, że zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy emerytalnej nabycie uprawnień następuje według stanu prawnego obowiązującego w dniu spełnienia wszystkich wymagań, czyli następuje z mocy prawa. Wszystkie panie z rocznika '53 nabyły je według art. 24 ust. 1a wprowadzonego ustawą z dnia 11 maja 2012 r..
    Ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2017 r.), która weszła w życie z dniem 1 października 2017 r, uchylono art. 24 ust. 1a i 1b wprowadzone ustawą z dnia 11 maja 2012 r., i tym samym, od tego dnia nie mają do nich zastosowania przepisy tej ustawy dotyczące nabywania prawa do emerytury.

    OdpowiedzUsuń
  69. Teraz będzie HIT. Co powiecie państwo na to ? WYROK JEST PRAWOMOCNY !!!
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/155505000003021_VI_U_000559_2019_Uz_2019-10-16_001

    OdpowiedzUsuń
  70. 13:56

    Nie wiem, co "stwierdziłaś", ale wiem, co napisałaś o 13:02:

    "Po tej dacie treść art.25 ust. 1 b nie zawierała już w sobie art.46 ustawy ustawy."

    Szkoda mi czasu na czytanie w myślach, szczególnie, że nic z tego nie wynika.

    OdpowiedzUsuń
  71. Do 13:48
    Wyroki sądowe nie stanowią zgodnie z Art.87 Konstytucji źródła prawa. Ważna jet natomiast utrwalona linia orzecznicza, zwłaszcza SN, potwierdzająca istniejący porządek prawny. Na ta właśnie utrwaloną linię orzeczniczą SN powołał się TK w uzasadnieniu postanowienia P 11/14 z 3 listopada 2019 r. Późniejsza zmiana tej linii orzeczniczej, utrwalona wydaną bez żadnej podstawy prawnej uchwały III UZP 5 /19 z 28 listopada 2019 r. nie ma żadnego znaczenia. Po pierwsze została ona wydana bez podstawy prawnej, na podstawie oszustwa,że składany po osiągnięciu wieku emerytalnego na podstawie Art.129 wniosek,jest wnioskiem o przyznanie prawa do emerytury, podczas gdy jest to wniosek o przyznanie wypłaty emerytury i data jego złożenia nie ma żadnego wpływu na stan prawny osoby uprawnionej do świadczeń (co widać na podstawie ur. w 1953 r.). Po drugie orzeczenie nie ma mocy wstecznej. Po trzecie przewodniczącym składu 7 sędziów był sędzia Iwulski, który ze względu na wydawanie orzeczeń sprzecznych z prawem, legalizujących bezprawie władzy powinien być pozbawiony immunitetu i odsunięty od orzekania. Jest on od lat ścigany jest przez IPN. Wprowadzona przez sędziego Iwulskiego, którego PIS mianował w połowie 2016 r. na stanowisko Prezesa Izb Ubezpieczeń Społecznych jest de facto w świetle prawa nieważna jako wydana bez podstawy prawnej i z rażącym naruszeniem prawa, w tym najwyższego prawa, jakim jest Konstytucja RP, nie ma żadnego znaczenia. Niemniej faktem jest, że niektóre sady orzekały, iż na podstawie Art.25 ust.1b odliczane mogą być tylko emerytury pobrane po 1 stycznia 2013 r. Dotyczy to również rocznika 1953, z tym że w stosunku do nich, jak i ur. w innych latach, którzy wiek emerytalny osiągali po 1 stycznia 2013 r., odliczane mogą być tylko emerytury pobrane po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego.

    OdpowiedzUsuń
  72. A oto prawomocny wyrok i wygrana emerytki na podstawie bezpośredniego skorzystania z zapisów Konstytucji. Wszystko działo się w 2019r po orzeczeniu TK, ale jeszcze przed ustawą naprawczą.
    KONIECZNIE CZYTAJCIE. Inne roczniki niż 1953 mogą wygrać w sądzie ! To jest możliwe !
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/155505000003021_VI_U_000559_2019_Uz_2019-10-16_001

    OdpowiedzUsuń
  73. Do 15:23
    Szkoda mojego czasu na dyskusje z tobą, gdyż jedynym celem twoich komentarzy nie jest dyskusja, a wyłącznie podważenie mojego autorytetu i sianie fermentu. Zawsze robisz to samo.

    OdpowiedzUsuń
  74. Czy dobrze rozumie? Ktoś kto ma emeryturę netto 2088,60 bedzie miał emeryturę 2501,76 a jezeli ma emeryturę netto 2090,60 to juz taka bedzie pobierał? Przekraczając 2 zł tracisz aż 413,60 . To ma być nowy ład? czy niesprawiedliwość . Przy emeryturze netto 2090,60 brutto wynosi 2504

    OdpowiedzUsuń
  75. Każdy będzie miał kwotę wolną od podatku 30.000 zł.Jeżeli ktos ma dochody do 2500 zł brutto nie zapłaci podatku.Jeżeli ktoś ma przykładowo tak jak ja 2900 zł brutto to moje roczne dochody to 34 800 zł brutto minus 30 000 kwoty wolnej równa się 4800 zł brutto i tylko od tej kwoty zapłacę podatek.

    OdpowiedzUsuń
  76. Na bussinessinsider.com.pl jest kilka info szerzej opisujący na przykładach jak mają wyglądać zmiany dla emerytów pracodawców, samozatrudnionych.Jest podany przykład:emeryt mający obecnie 2500 zł brutto i około 2100 zł netto na rękę po zmianie kwoty wolnej i po potrąceniu składki zdrowotnej 9% dostanie na reke netto około 2275 zł.Czyli zyska 175 zł netto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jezeli mam brutto 1900 to tez zapłacę 9% składki zdrowotnej ? Co miesiąc .

      Usuń
  77. Zapłacisz też 3132 zł rocznej składki na NFZ (9% z 34800 zł brutto), której po zmianach nie będzie już można odpisać od podatku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powyższy komentarz jest do anonimowej z 20:19

      Usuń
    2. Jak policzyć ?
      1. Od emerytury brutto miesięcznej (nazwijmy ją M) wyliczyć składkę zdrowotną 9%. Nazwijmy ją Z.
      2. Od emerytury brutto miesięcznej odjąć 2500zł kwoty wolnej i od różnicy (jeśli jest dodatnia) wyliczyć podatek 17%. Jak jest ujemna lub wyniesie zero - to przyjąć zero. Nazwijmy ją P.
      3. Obliczyć M-Z-P i to jest emerytura miesięczna netto

      Usuń
    3. PiS znowu nastawia jednych przeciwko drugim. Tym razem na "pisowskim ładzie" realnie stracą osoby o wyższych miesięcznych dochodach: 6 do 10 tys. zł oraz ponad 12 tys. zł (zależność nie jest liniowa). Ci pracujący mają ponoć otrzymać jakąś rekompensatę - chyba w postaci wyższych kosztów uzyskania - ale już "bogaci" emeryci nie dostaną, bo nie stosują się do nich jakiekolwiek koszty uzyskania dochodu.
      Dlaczego akurat "bogaci" emeryci zostali przeznaczeni do oskubania? Bo nie mają się jak obronić?
      Wątpliwości budzi też wysokość składki zdrowotnej - będzie widoczna wyraźnie, bo nie będzie już odpisywana od podatku. "Bogaty" emeryt , np. zarabiający miesięcznie 6 tys. zł brutto będzie musiał zapłacić 6480 zł rocznie za dokładnie takie same "państwowe" usługi zdrowotne, za które "biedny" emeryt (otrzymujący np. 2 tys. zł miesięcznie) zapłaci trzykrotnie mniej, tzn. 2160 zł.

      Usuń
    4. Jeżeli jest podwyżka procentowa emerytury to ten co ma wysoka emeryturę zyska więcej i wtedy jest ok. Ale jak trzeba coś zapłacić procentowo i też wychodzi więcej to wtedy jest źle !!! Może warto się zastanowić nad tym co się pisze. A ten uczciwy emeryt, który pracował tyle samo lat tylko mniej zarabiał bo takie były zarobki w danym zakładzie pracy ( np. Dawna służba zdrowia)zawsze i tak jest pokrzywdzony. Nigdy nie było sprawiedliwie i nie będzie.

      Usuń
    5. 16:54
      Niezadowoleni z planowanego odebrania możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku mogą nie głosować na PiS w kolejnych wyborach.
      W 2012 roku rządząca koalicja PO i PSL wprowadziła tzw. "waloryzację kwotową" emerytur, co oznaczało, że w przypadku osób z emeryturami powyżej 1480 zł taka "waloryzacja" nie rekompensowała inflacji i na stałe zaniżyła świadczenia. Zastanawiam się, czy w wyborach w 2015 roku o tym pamiętały i nadal głosowały na PO/PSL?

      Usuń
    6. Jeśli by się okazało, że po proponowanych zmianach (nowa kwota wolna oraz równoczesny brak odliczenia od podatku składki na NFZ) wysokie emerytury stracą realnie na wartości netto, to sprawa z pewnością trafi do TK.

      Usuń
    7. Do mm z 16,54
      Nigdy nie zrozumiesz, że na waloryzacji nikt nie zyskuje ani nikt nie traci? Weźmy emeryturę 4000zł. Przy inflacji 4% ta emerytura traci WARTOSC (siłę nabywczą) 4000x0,04=160zł. Emerytura 2000zł traci WARTOŚĆ 2000x0,04=80zł. I co, waloryzacja ma być taka sama w złotówkach ? NIE ! Ma być taka sama w procentach. Dzięki temu uzyskuje się zwrot utraconej wartości ale nic więcej. A to jest definicja waloryzacji. Jeśli masz 2000zł to tylko ta kwota traci, no bo jak mogą tracić kolejne 2000zł skoro ich nie masz ? A mówienie o zyskach to jest brednia.
      Zapłacić za to samo więcej to z kolei złodziejstwo. Co z tego mam, że więcej zapłacę w złotówkach PIT czy składki zdrowotnej ? Na lepszej ławce w parku usiądę ? Równiejszym chodnikiem pójdę ? A może ominę kolejkę do lekarza lub na operację ? "Płać więcej, bo masz z czego i cię stać" to jest czysty komunizm a nie żadna sprawiedliwość.

      Usuń
    8. Wszyscy emeryci tracą nie ma się o co spierać. Tak ten co ma większą emeryturę jaki ten co ma mniejszą emeryturę. To co się teraz wyrabia to się w głowie nie mieści. W tych obiecankach-cacankach to się cieszą tylko Ci co liczyć nie umieją. Prowadzę tabele wszystkich wydatków bo muszę mając małą emeryturę będąc sama więc widzę ile więcej wydałam na wszystko łącznie z lekami. Emeryci żyją coraz ubożej a właśnie Ci poniżej 2000zł netto to naprawdę jest biednie zwłaszcza jak się choruje. Nasz byt pogorszył się za czasu PIS niestety bardzo.

      Usuń
    9. A komu się nie pogorszył?
      Pandemia jest za rządów tej opcji więc nie może być inaczej.
      Już podrożało wszystko i będzie jeszcze gorzej. A ile trzeba zapłacić za prywatne wizyty lekarskie? Na NFZ tam gdzie opłaca się składki jest tylko rozmowa na telefon i pytanie lekarza w czym może pomóc. Potrafi tylko podać numer recepty na coś co ewentualnie może zaszkodzić ale na pewno nie pomóc. Prywatni lekarze jakoś mogą przyjmować pacjentów a tym innym się nie chce.

      Usuń
    10. Największe straty poniosą mający emerytury poniżej minimalnych, poniżej ok. 700zł brutto/mc. Do tej pory nie płacili podatku PIT (do 8000zł/rok) a tylko 1,25% składki zdrowotnej. Teraz PIT nadal nie zapłacą, za to czeka ich 9% składka zdrowotna. Ale uważam, że to dobrze. Coś państwu trzeba z siebie dać.

      Usuń
    11. Czy to będzie koniec z ulgami w PIT (odliczeniami od dochodu )? Na dziecko, termomodernizację, rehabilitację, leki, itp. ? Skoro dla osób z dochodem 30000zł/rok podatek będzie wynosił 0zł, to jak odliczyć kwotę od 0 zł ?

      Usuń
    12. O i to jest interesujące pytanie . Jezeli ktoś wie jak to bedzie to proszę o info. Pozdrawiam

      Usuń
    13. do 21:36 z 19 maja i 17:28 z 20 maja.

      W tym artykule jest mowa o tym, że niektórzy nie będą mieli od czego odliczyć tych ulg.

      https://wyborcza.biz/biznes/7,147880,27128339,polski-lad-nawet-najbiedniejsi-emeryci-straca-na-zmianach-rzadu.html

      Usuń
  78. Jezeli mam brutto 1900 to tez zapłacę składkę zdrowotna 9% co miesiąc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zapłacisz 171 zł miesięcznie.

      Usuń
    2. Podniesienie podatku o 7,75%, przez braku możliwości odliczania składki zdrowotnej od podatku.
      Jest to BARDZO DUŻY WZROST PODATKU.
      Stracą na tym EMERYCI z wyższą emeryturą - powyżej 4050 zł netto (powyżej 4,9 tys. brutto).
      Wg danych ZUS - 8,4% emerytów wypracowało emeryturę powyżej 5 tys. brutto. KARA za to, że bardzo długo pracowali: ponad 40 lat, czasem ponad 50 lat i więcej

      Usuń
    3. Trzeba dodać, że do przychodu wlicza się także 13-ta emerytura oraz przychód podbijały będą coroczne waloryzacje... Kto ma teraz 2500zł brutto lub więcej będzie karany 26% PIT plus zdrowotnym od tych dwóch składników - 13-tki i waloryzacji....

      Usuń
    4. Rząd prognozuje waloryzację w 2022r na poziomie 4% BRUTTO. Jak będzie wyglądała NETTO ? Dla emerytur zwaloryzowanych o wysokości do 2500zł/mc BRUTTO będzie 4% NETTO. Dla zwaloryzowanych, ale obecnie przekraczających 2500zł BRUTTO będzie 3,2% NETTO. Dla zwaloryzowanych przekraczających 2500zł BRUTTO ale obecnie nie przekraczających 2500zł BRUTTO będzie w zakresie 3,2-4% NETTO.
      Tak rząd zaoszczędzi i znów podzieli emerytów na lepszych, których kocha i gorszych, których musi tolerować.

      Usuń
  79. Do anon. z 14 maja z 14:24
    Na Jotowni jest informacja z linkiem, że uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego w sprawie III UK 263/18 (stosowanie art. 25 ust. 1b wobec roczników 1949-52) zostało już opublikowane.

    OdpowiedzUsuń
  80. Do anon. z 14 maja z godz. 14:24

    Na Jotowni jest też info o glosie do znanego wyroku SN, III UZP 5/19:

    Lewandowicz-Machnikowska Monika – „Obliczanie wysokości emerytury w przypadku kobiet urodzonych w 1952 r., pobierających wcześniejszą emeryturę. Glosa do uchwały SN z dnia 28 listopada 2019 r., III UZP 5/19”
    Orzecznictwo Sądów Polskich 2021/5/38 – glosa

    OdpowiedzUsuń
  81. Mam zapytanie, jeżeli w Sądzie Okręgowym w kwietniu 2020r wygrałam sprawę,i ZUS zaskarżył do Sadu Apelacyjnego który ułożył w związku z ustawą z 19 czerwca 2020r to czy wyrok Sądu Okręgowego jest prawomocny i powinien być wykonany przez ZUS. Proszę o pomoc. Joanna 53r.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok Sądu Okręgowego po złożonej apelacji nie jest prawomocny. Prawomocność uzyskuje w momencie ogłoszenia w Sądzie Apelacyjnym.
      Postanowienia Sądu Okręgowego nie muszą być wykonywane przez ZUS.

      Usuń
    2. Jest prawomocny jeśli ZUS nie zaskarży do apelacyjnego

      Usuń
    3. Przepraszam, ale wcześniej nie do końca zrozumiałam Twoje pytanie.
      Po umorzeniu sprawy w Sądzie Apelacyjnym ZUS nie będzie wykonywał wyroku z Sądu Okręgowego.
      Obliczy emeryturę zgodnie z ustawą z 19.06.2020 r.

      Usuń
    4. Dziękuję za informację, nieudolna ustawa wszystko "pozamiatała" Joanna 53

      Usuń
  82. A o co skladalas do Sądu Okregowego?
    Napisz wszystko bo nie wiadomo o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
  83. Ciekawa nowa interpelacja poselska.

    "Interpelacja nr 24111
    do ministra rodziny i polityki społecznej

    w sprawie wdrożenia zmian do ustawy emerytalnej, które pozwoliłyby na łączenie emerytury lub renty ze świadczeniem po zmarłym małżonku

    Zgłaszający: Gabriela Masłowska

    Data wpływu: 18-05-2021

    Pani Minister,

    w związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do mojego biura poselskiego w sprawie łączenia emerytury lub renty ze świadczeniem po zmarłym małżonku zawracam się z pytaniem:

    Czy Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej rozważa wprowadzenie takich zmian, które pozwolą na pozostawienie jednego pełnego świadczenia oraz dodatkowo całości lub części drugiego świadczenia (po zmarłym małżonku), tak by osoba pobierająca emeryturę miała możliwość zachować swoją emeryturę oraz całość (lub część) renty rodzinnej lub wybrać pobieranie renty rodzinnej oraz dodatkowo zachować całość (lub część) dotychczasowej emerytury?

    Chodzi o wprowadzenie zmian do ustawy emerytalnej, aby ulżyć emerytom i rencistom, którzy po śmierci małżonka nie mogą utrzymać się z jednej emerytury. Współmałżonek osoby zmarłej mógłby zwiększyć dochody, gdyby dodatkowo zachował część świadczenia po zmarłym.

    Większość seniorów żyje samotnie, pobierając niskie emerytury, które nie wystarczają im na zaspokojenie podstawowych potrzeb. Często muszą wybierać, czy kupić leki, czy zapłacić czynsz za mieszkanie itp. Jednoosobowe gospodarstwa są w najgorszej sytuacji. Szczególnie trudno jest wdowom, bo zazwyczaj mają niższe świadczenia od mężczyzn i po śmierci męża znajdują się na skraju ubóstwa.

    Jednocześnie pragnę poinformować, że takie rozwiązania obowiązują już w Czechach, w Niemczech i na Litwie."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Polsce renta rodzinna po zmarłym jest od 50 roku życia. Tego nie ma w Czechach, Litwie i Niemczech. Tam - od powszechnego wieku emerytalnego. Kto w Polsce miałby na to płacić ? Znowu "bogaci" emeryci ?

      Usuń
    2. Do 16:14
      Dlaczego sądzisz, że "bogaci" emeryci? Przecież zmarli ubezpieczeni sami odprowadzali składki na swoje emerytury. Niestety, w Polsce zgromadzony stan konta emerytalnego nie podlega dziedziczeniu.

      Usuń
    3. Do 16.25
      Widzisz, nikt nie płaci na swoje emerytury, ZUS to nie bank, tylko instytucja ubezpieczeniowa, Zakład UBEZPIECZEŃ Społecznych. Podobnie PZU, Państwowy Zakład UBEZPIECZEŃ. Składka emerytalna to składka ubezpieczeniowa, podobnie jak składka OC za samochód. Jeśli będzie szkoda komunikacyjna, PZU wypłaci odszkodowanie, czasem znacznie przekraczające składki właściciela pojazdu. Z kolei, gdy szkody nie ma, PZU nie zwraca składki. Uważam, że wytłumaczyłem, że emeryci nie odprowadzają składki na SWOJE emerytury. Płacą na tych, którzy akurat są emerytami w momencie, gdy te składki wpływają. Owszem, pracujący emeryci płacą składki RÓWNIEŻ na siebie, ale nie tylko.

      Usuń
    4. Myślę, że jest dziwnym bankiem....bo płaci za urodzenie dzieci osobom które nie odprowadzały składek. Dlaczego akurat robi to ZUS....

      Usuń
    5. Wreszcie ktoś się zastanowił nad tym co jest bardzo niesprawiedliwe w Polsce. Z mężem przepracowaliśmy razem ponad 70 lat, mąż zmarł w wieku 57 lat i ani złotówki nie skorzystał ze swojej emerytury ani ja ani dzieci. Moja emerytura była trochę wyższa i zostałam na swojej. Jest mi naprawdę bardzo ciężko. Mieszkam sama choruję i właśnie nieraz zastanawiam się czy wykupić leki. Byłam zdrowsza to wyjeżdżałam raz do roku dorobić coś i jakoś żyłam a teraz niestety już nie dam rady. Gdyby chociaż trochę dołożyli do wdowiej emerytury.

      Usuń
    6. Do mm z 17:20 (27 maja).
      Niestety, wiceminister Szwed w imieniu rządzącego PiS odpowiedział odmownie na interpelację poseł Masłowskiej. Współmałżonkowie zmarłych emerytów dostaną figę. Powinni się zadowolić hojną waloryzacją oraz trzynastą, a niektórzy także czternastą emeryturą. Czytać się tego nie chce.

      https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C3FHUT&view=6

      Usuń
  84. Witam! Pani Jolu proszę o uaktualnienie daty , bo ta z marca działa przygnębiająco na odbiorców ( przynajmniej na mnie) , sugeruje jakoby od marca nic nie działo się w naszej sprawie. To tak przy okazji dzisiejszego święta Wszystkich Matek. Wszystkiego dobrego dla Mam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, co się dzieje w naszej sprawie?

      Usuń
    2. Do mm z 27maja z 17:20;

      Rozumiem rozgoryczenie. Ale od kiedy przepisy emerytalne zezwalaly na pobieranie emerytury po zmarłym współmałżonku?
      Tylko wówczas gdy 85% emerytury zmarłego współmałżonka była wyższa od emerytury współmałżonka żyjącego.
      Przypadków takich jak Twój jest wiele. Masz jednak dzieci i to na nich spoczywa obowiązek zaopiekowania się rodzicami w starszym wieku.

      Usuń
    3. Do Anonimowy 1 czerwca 09:53
      Po przepracowaniu ponad połowę życia od osiągnięcia pełnoletności, wysokość otrzymywanej emerytury powinna wystarczyć na godne życie, tak jak jest w innych cywilizowanych krajach, a nie być a łasce dzieci, które mają na utrzymaniu swoje dzieci.

      Usuń
    4. https://www.money.pl/emerytury/tysiace-niemieckich-emerytow-przeprowadzaja-sie-do-polski-placa-nawet-ponad-10-tys-zl-miesiecznie-6644206837656416a.html

      Usuń
  85. Zapewne chodzi o rocznik 53, " przedawnionych"

    OdpowiedzUsuń
  86. Biedne te kobiety ale dlatego, że nie potrafią zauważyć krzywdy wyrzadzanej, takim samym jak one, kobietom.

    OdpowiedzUsuń
  87. Jak NOWY ŁAD podzieli emerytów na lepszych i gorszych ?
    Waloryzacja 2022r. Ma wynieść 4% brutto. Jeśli będzie ktoś miał po waloryzacji poniżej 2500zł brutto, to zapłaci od niej tylko 9% zdrowotnego. Kwotowo, dla 2500zł to będzie brutto 100zł a netto 91zł. Jeśli już teraz ktoś ma powyzej 2500zł brutto, to waloryzacja będzie też opodatkowana, zatem łącznie do zapłacenia 26%. Przykładowo, dla obecnej emerytury 3000zł waloryzacja wyniesie brutto 120zł a netto 88,90zł, zatem w kwocie netto będzie mniejsza o 2,10zł w porównaniu z obecnymi 2500zł. Dla osoby, która teraz ma ponizej 2500zł brutto, ale po waloryzacji przekroczy ten próg to oczywiście za część waloryzacji brutto odda 9% a za pozostałą część 26%. W najgorszej sytuacji będą osoby z obecnymi emeryturami powyżej ok. 5100zł brutto. Stracą zarówno na emeryturze jak i na waloryzacji. I żeby było jasne, chodzi o stratę wartości (siły nabywczej) emerytury, bo złotówek będzie więcej, tyle, że mniej wartych niż teraz....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 12:49
      Trafione w punkt! Im wyższa emerytura (powyżej obecnej 2500 brutto), tym relatywnie wyższe podatki i składka zdrowotna, a niższy efekt waloryzacji.

      Usuń