Kochani
Jak można przypuszczać, ze wszystkich dotychczasowych opinii, odpowiedzi na nasze
listy, interpelacje poselskie i inne działania, art. 25 ust. 1b zawarty w
ustawie o zmianie ustawy z FUS z dnia 11 maja 2012 r. jest nie do wzruszenia.
Nikt nie chce go dla pokrzywdzonych emerytów ani zmienić ani usunąć.
Pozostaje nam w tej chwili walka o takie same prawa
do powszechnej emerytury, jakie otrzymały osoby urodzone do końca roku 1952.
Poniżej zamieszczam roboczą, dosyć obszerną, wersję
petycji (zwaną popularnie petycją kobiet 53) do Marszałka Sejmu RP.
W pierwszym
akapicie: „do których należę również ja, kobieta urodzona w roku 1953”, każda
pokrzywdzona osoba pisze o sobie (np. nauczyciel, który ma emeryturę przyznaną
na podstawie . 88 ustawy z dnia 1982 r., - Karta Nauczyciela). W dalszym tekście też należy dokonać drobnych przeróbek, pisząc o sobie zamiast o kobietach 53.
Kochani,
poprawiajcie tę petycję, piszcie, co skrócić, co uzupełnić, co zmienić. Czasu
jest niedużo, ta petycja powinna trafić jak najszybciej do Sejmu, przed
rozpatrzeniem petycji naszej koleżanki w MRPiPS.
Szanowny Panie Marszałku
Zwracam się do Pana z
prośbą o podjęcie kroków prawnych, stosownych i właściwych, których efektem
będzie usuniecie negatywnych skutków w stosunku do skrzywdzonych emerytów, do
których należę również ja, kobieta urodzona w roku 1953.
Ustawa, która w powszechnym
odbiorze społecznym funkcjonuje jako ustawa o wydłużeniu wieku emerytalnego,
wprowadziła podstępnie przepisy dyskryminujące osoby, które
pobierały emeryturę przyznaną przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego
na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e, 184
ustawy emerytalnej, art. 34 lub art. 48 i 49 ustawy emerytalnej, w
brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. lub art. 88 ustawy
z dnia 1982 r., - Karta Nauczyciela.
W stosunku do osób
objętych tzw. nowym systemem, kobiety z roczników 1949-1953 uzyskały możliwość
nabycia prawa do emerytury w obniżonym wieku emerytalnym 55 lat pod warunkiem
posiadania co najmniej 30-letniego okresu składkowego i nieskładkowego albo
20-letniego okresu składkowego i nieskładkowego dla osoby uznanej za całkowicie
niezdolną do pracy.
Instytucja
wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 w zw. z art. 29 ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.
U. z 2015 r. poz. 748, ze zm.) miała
charakter przywileju, który umożliwił niektórym ubezpieczonym, którzy
zostali objęci systemem zdefiniowanej składki, na skorzystaniu z możliwości
nabycia prawa do emerytury w systemie zdefiniowanego świadczenia.
Przywilej ten miał charakter
wygasający. W pierwotnym brzmieniu ustawy emerytalnej, warunki do uzyskania
wcześniejszej emerytury na starych zasadach dla osób objętych nowym systemem,
powinny były zostać spełnione do dnia 31 grudnia 2006 r. Oznaczało to, że mogły
z niego skorzystać kobiety urodzone w latach 1949-1951 (spełniony został
warunek ukończenia 55 lat do końca 2006 r.).
Ówczesne rządy chciały przywilej
emerytalny zlikwidować i zastąpić go o wiele mniej korzystnymi emeryturami
pomostowymi, a także skrócić listę zawodów uprawnionych do wcześniejszej
emerytury. Negocjacje w tej sprawie między pracodawcami, związkami i kolejnymi
rządami trwały od 2000 r. Nie udało się jednak dojść do porozumienia. Wobec
tego wydłużono termin do spełnienia warunków do uzyskania wcześniejszej
emerytury na starych zasadach do 31 grudnia 2007 r. Regulacja weszła w życie z
dniem 16 września 2005 r. i umożliwiła skorzystanie z prawa do wcześniejszej
emerytury kobietom urodzonym w roku 1952.
Rok 2007 był rokiem wyborczym,
trudno było skrócić przywileje emerytalne. Kampania wyborcza to najgorszy
moment, aby decydować, kto ma mieć prawo do wcześniejszych emerytur, a kto nie.
Przywileje dostaliby ci, którzy najgłośniej krzyczą i protestują, a nie ci,
którzy emerytur potrzebują.
Dodatkowe 12
miesięcy miało umożliwić partnerom społecznym wynegocjowanie zasad
przechodzenia na emerytury pomostowe od 1 stycznia 2009 r.
Porozumienie ze
związkami zawodowymi zostało podpisane w sierpniu 2007 r.
Efektem tego była Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1369), wydłużyła termin do skorzystanie z prawa do wcześniejszej emerytury do 31 grudnia 2008 r. Regulacja weszła w życie z dniem 2 listopada 2007 r. i umożliwiła skorzystanie z prawa do wcześniejszej emerytury kobietom urodzonym w roku 1953.
Efektem tego była Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1369), wydłużyła termin do skorzystanie z prawa do wcześniejszej emerytury do 31 grudnia 2008 r. Regulacja weszła w życie z dniem 2 listopada 2007 r. i umożliwiła skorzystanie z prawa do wcześniejszej emerytury kobietom urodzonym w roku 1953.
Ustawa z
dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 637) wprowadziła przepis ograniczający
czasowo do końca 2012 r. przejście z emerytury wcześniejszej na powszechną według starych zasad.
Kobiety urodzone do 31.12.1952 r., które złożyły
wniosek do ZUS do końca 2012 roku mogły skorzystać przy obliczaniu emerytury
powszechnej z dotychczasowych zasad. Kobiety
urodzone w 1953 r. nie osiągnęły do 31.12.2012 r. powszechnego wieku
emerytalnego, wnioski o przyznanie świadczenia emerytalnego były odrzucane w
ZUS.
Minister MPiPS pisał w swoich opiniach: ”Ustawa zmieniająca z dnia 11 maja 2012 r.
została ogłoszona w Dzienniku Ustaw z dnia 6 czerwca 2012 r., tak więc osoby
zainteresowane miały wystarczająco dużo czasu na zgłoszenie do końca 2012 r.
wniosku o emeryturę z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego”.
Regulacja objęła nie
tylko kobiety z rocznika 1953 r., które nabyły prawo do wcześniejszej emerytury
na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej oraz kobiety urodzone w latach
1949-1952, które wniosek o przyznanie emerytury zgłosiły dopiero po 31 grudnia
2012 r., ale także osoby, które nabyły prawo do emerytury częściowej (art.
26b), kolejowej (art. 50), górniczej (art. 50a i 50e), emerytury z tytułu pracy
w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (art. 184) a także
emerytury nauczycielskiej (art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela). Wśród osób pokrzywdzonych regulacją z 11 maja 2012 r. największą
grupę stanowią kobiety urodzone w 1953 r.
Kobiety z rocznika 1953 oraz pozostałe osoby skrzywdzone nowymi przepisami zostały drastycznie wykluczone z kręgu podmiotów uprawnionych do obliczenia emerytury w
powszechnym wieku emerytalnym według
tych samych zasad, według których te podmioty
miały naliczoną emeryturę wcześniejszą. Do 31.12.2012 r. nie mogły ,,dostosować
się" do nowych rozwiązań,
nie ukończyły 60 lat. Pozostali zachowali prawo do obliczenia emerytury powszechnej według
dotychczasowych zasad, czyli kobiety urodzone do 31 grudnia 1952 r. (art. 24 ust. la pkt 1) oraz mężczyźni urodzeni w roku
1948 (art. 27 ust 3).
Polskie prawo krzywdzi osoby pobierające
emerytury na podstawie przepisów art.
46, art. 50, art. 50a, art. 50e, 184 ustawy emerytalnej, art. 34 lub
art. 48 i 49 ustawy emerytalnej, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31
grudnia 2006 r. lub art. 88 ustawy z dnia 1982 r., - Karta Nauczyciela,
gdyż naruszone zostały podstawowe zasady obywatela:
1. utrata praw nabytych – podstawę wymiaru emerytury
określa się w momencie ustalenia prawa do emerytury
(uzyskania statusu emeryta)
2. występowanie niezgodności nowej zasady naliczania emerytury
w powszechnym wieku emerytalnym z Konstytucją RP, ponieważ
- podważona zostaje zasada zaufania do państwa i stanowionego przez
nie prawa wynikająca z Art. 2 Konstytucji RP.
- dyskryminuje „wcześniejszych” emerytów ze względu na wiek, płeć i
przynależność do ubezpieczyciela (ZUS, KRUS)
- występuje działanie prawa wstecz - ustawa zobowiązuje ZUS do potrącania
kwot emerytur przyznanych przed dniem jej obowiązywania.
- narusza gwarancje nienaruszalności kapitału
początkowego (ustawa o FUS) poprzez jego pomniejszenie o pobrane wcześniej emerytury
3. brak vacacio-legis dla "wcześniejszych" emerytów
3. brak vacacio-legis dla "wcześniejszych" emerytów
Dla
„wcześniejszych” emerytów nie było okresu przejściowego, a przykładowo dla
mundurowych okres przejściowy wynosi 12 lat /(Dz.U. 2012, poz. 664).
Ustawodawca
pozbawił „wcześniejszych” emerytów wiedzy o skutkach skorzystania z prawa do
wcześniejszej emerytury. Wręcz zapewniano ich, iż nie wpłynie to niekorzystnie
na wysokość ich zwykłej emerytury.
Wyjaśnienia urzędników ministerialnych uspokajające emerytów, iż po
niekorzystnym wyniku przeliczenia można pozostać na emeryturze wcześniejszej, nie
uwzględniają straty finansowej spowodowanej brakiem możliwości przeliczenia emerytury z nową
kwotą bazową oraz obaw
emerytów o dalsze losy
wcześniejszych emerytur, gdy przepisy
emerytalne są nowelizowane ad hoc, prawo
jest niestabilne, działa wstecz i ma za nic prawa nabyte.
Świadczenia emerytalne przyznano nam na
podstawie Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2004 r. Nr 39 poz. 353). Od tego czasu, w ciągu
kilkunastu lat, ponad 80 razy dokonywano zmian i poprawek przepisów
emerytalnych, często lokując je w sposób podstępny i uboczny. Gąszcz
przepisów, ciągłe zmiany i poprawki przepisów emerytalnych sprawiają trudności
wielu osobom. System emerytalny jest nieczytelny dla większości zwykłych
ludzi, uderza w najsłabsza grupę społeczeństwa, w emerytów. Nie informuje się
ich o zmieniających się prawach, możliwościach korzystnych przeliczeń
świadczeń. Jest to świadome i celowe zagmatwanie prawa, aby przemycać
niekorzystne zmiany emerytalne.
Głównym zagrożeniem dla systemu emerytalnego jest fakt, że jest on
projektowany i bezustannie modyfikowany w celu realizacji krótkoterminowych,
politycznych celów, a nie dla zapewnienia długoterminowego bezpieczeństwa.
Aby zapobiec
dyskryminacji skrzywdzonych emerytów i ich poczuciu niesprawiedliwości proszę o
naprawę błędu legislacyjnego i przyznanie „wcześniejszym” emerytom takich
samych praw, jakie otrzymali ich starsi koledzy i koleżanki w myśl art. 32 ust.
1 Konstytucji RP:
„W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego utrwalony jest
pogląd, że także w sferze prawa do zabezpieczenia społecznego art. 32
ust. 1 Konstytucji jest źródłem zasady równości wobec prawa rozumianej jako
nakaz, aby wszystkie podmioty prawa (adresaci norm prawnych), charakteryzujące
się daną cechą istotną (relewantną) w równym stopniu, były traktowane równo –
bez dyskryminowania i faworyzowania”
Świadczeia emerytalne były przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 39 poz. 353).W dzieniku ustaw z 2009 r. już były uwzględnione bardzo istotne zmiany. Warto to poprawić.
OdpowiedzUsuńDziękuję. Poprawiłam.
Usuń