Kochani
Przedstawiam
Wam kolejną „ roboczą” wersję pisma do Pana Prezydenta Andrzeja
Dudy.
Poprawiajcie,
wykreślajcie, dopisujcie wszystko to, co
potrzebne. I przedstawiajcie swoje poprawione wersje. W końcu pismo będzie
poprawne.
W związku z zapowiedzianą
przez Pana zmianą ustawy emerytalnej z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637), podpisanej w czerwcu 2012 r. przez Pana Prezydenta Komorowskiego, zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie
działań w sprawie dyskryminowanych emerytów.
Ustawa, która w powszechnym
odbiorze społecznym funkcjonuje jako ustawa o wydłużeniu wieku emerytalnego,
wprowadziła podstępnie przepisy dyskryminujące osoby, które
pobierały emeryturę przyznaną przed osiągnięciem powszechnego wieku
emerytalnego na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e, 184 ustawy emerytalnej, art. 34 lub art. 48 i 49 ustawy emerytalnej, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. lub art. 88 ustawy z dnia 1982 r., - Karta Nauczyciela
– art. 25 ust. 1b, w którym podstawę
obliczenia emerytury pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych
emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób
fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Polskie prawo krzywdzi wyżej wymienione osoby, gdyż naruszone zostały podstawowe zasady obywatela:
1. utrata praw
nabytych – podstawę wymiaru emerytury określa się w momencie ustalenia prawa do
emerytury (uzyskania statusu emeryta)
2. występowanie niezgodności
nowej zasady naliczania emerytury w powszechnym wieku emerytalnym z Konstytucją
RP, ponieważ
- podważona zostaje zasada zaufania do
państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z Art. 2 Konstytucji RP.
- dyskryminuje „wcześniejszych” emerytów ze
względu na wiek, płeć i przynależność
do ubezpieczyciela (ZUS, KRUS)
- występuje działanie prawa wstecz
- ustawa zobowiązuje ZUS do potrącania
kwot emerytur przyznanych przed dniem jej obowiązywania.
- narusza gwarancje nienaruszalności
kapitału początkowego (ustawa o FUS) poprzez jego pomniejszenie o pobrane
wcześniej emerytury
3. brak vacacio-legis dla "wcześniejszych" emerytów
3. brak vacacio-legis dla "wcześniejszych" emerytów
Dla „wcześniejszych”
emerytów nie było okresu przejściowego, a przykładowo dla mundurowych okres
przejściowy wynosi 12 lat /(Dz.U. 2012, poz. 664).
Wprowadzenie
art. 25 ust. 1b powinno odbywać się ze stosowną vacacio legis. Ustawodawca
pozbawił „wcześniejszych” emerytów wiedzy o skutkach skorzystania z prawa do wcześniejszej
emerytury. Wręcz zapewniano ich, iż nie wpłynie to niekorzystnie na wysokość
ich zwykłej emerytury.
Rozwiązanie problemu mogłoby polegać (wg opinii Pana dr Marka Jarentowskiego) na dodaniu w art. 25 ustawy po ust. 1b kolejnego ustępu (ust. 1ba) w brzmieniu:
„1ba.
Przepisu ust. 1b nie stosuje się do osób pobierających emerytury na podstawie
przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e ustawy lub art. 88 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, ktróre nabyły uprawnienia do
emerytury, o której mowa w art. 24 przed 1 stycznia 2013 r.”
Prawo do wypłaty emerytury nabyliśmy na podstawie art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.
- Karta Nauczyciela, na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 ustawy
emerytalnej, art. 34 lub art. 48 i 49
ustawy emerytalnej, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. Wszyscy
„wcześniejsi” emeryci powinni mieć takie same możliwości korzystniejszego
przeliczenia emerytury w powszechnym wieku emerytalnym (emerytura „stażowa”), niezależnie od roku urodzenia czy rodzaju
przyznanej wcześniejszej emerytury (zwykła wcześniejsza, nauczycielska,
górnicza), jakie obowiązywały do roku 2012.
Od czasu podpisania przez Pana
Prezydenta Komorowskiego Ustawy z dnia 11 maja 2012 r. podjęto szereg inicjatyw
społecznych mających na celu przywrócenie przepisów prawnych, na podstawie
których przyznano nam w 2008 r. świadczenia emerytalne oraz w sprawie zmian w nowej
ustawie emerytalnej:
1. setki listów, petycji i e-maili wysyłanych do
posłów, senatorów, komisji sejmowych, organizacji państwowych i pozarządowych,
do ważnych osób administracji państwowej.
2.
wniosek do
Trybunału Konstytucyjnego, także o
zbadanie zgodności całej treści art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
z 2012 r. poz. 637), złożony przez OPZZ.
Przepis art.25 ust.1b ustawy emerytalnej nie był przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego, rozpatrywano tylko
podwyższenie wieku emerytalnego.
3.
interpelacje
poselskie
- Interpelacja nr
17518 -Andrzej Lewandowski (TR) – 19.04.2013
- Interpelacja nr
18905 - Andrzej Duda (PiS) - 13-06-2013
- Interpelacja nr 20919 - Stanisław Szwed (PiS) - 11-09-2013
- Interpelacja nr 21223 - Michał Tomasz Pacholski (PSL)
- 25-09-2013
- Interpelacja nr 21411 - Sławomir Zawiślak (PiS) - 27-09-2013
- Interpelacja
nr 21933 - B. Rzońca, J. Warzecha (PiS) - 23-10-2013
-
Interpelacja nr 25774 - Beata Mazurek (PiS) - 03-04-2014
-
Interpelacja nr 31559 - Zbigniew Pacelt (PO) - 04-03-2015
- Interpelacja nr 32286 – Zbigniew
Pacelt (PO) - 15-04-2015
4.
Petycja
P8-05/14 dotycząca usunięcia art. 25
ust. 1b (wielokrotna - kilkaset petycji) została
złożona na ręce Marszałka Senatu, a następnie przekazana do senackiej Komisji
Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Postanowiono nie nadawać jej dalszego
biegu.
Świadczenia emerytalne przyznano
nam na podstawie Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 z późn. zm.). Od tego czasu, w ciągu
kilkunastu lat, ponad 80 razy dokonywano zmian i poprawek przepisów emerytalnych,
często lokując je w sposób podstępny i
uboczny. Gąszcz przepisów, ciągłe zmiany i poprawki przepisów emerytalnych
sprawiają trudności nawet pracownikom ZUS i prawnikom. System emerytalny jest nieczytelny dla
większości zwykłych ludzi, uderza w najsłabsza grupę społeczeństwa, w emerytów.
Nie informuje się ich o zmieniających się prawach, możliwościach korzystnych
przeliczeń świadczeń. Jest to świadome i celowe zagmatwanie prawa, aby
przemycać niekorzystne zmiany emerytalne.
ZUS wyposażony jest w systemy elektroniczne, oprogramowania, w których zapisana jest sytuacja prawna emerytów. Po wprowadzeniu danych dotyczących nowych ustawowych zmian powinno wynikać, jakie możliwości dotyczą konkretnych emerytów. I o takich informacjach powinni emeryci być powiadamiani.
W przypadku
dalszego braku uregulowania systemu informacyjnego, rzetelnego i zrozumiałego dla obywateli
funkcjonowania zakładu ubezpieczeń społecznych emeryci
zmuszeni będą do wysyłania comiesięcznych zapytań o możliwości złożenia korzystnych
dla nich wniosków wynikających z wprowadzenia nowych ustaw, zmian czy poprawek.
Głównym
zagrożeniem dla systemu emerytalnego jest fakt, że jest on projektowany i
bezustannie modyfikowany w celu realizacji krótkoterminowych, politycznych
celów, a nie dla zapewnienia długoterminowego bezpieczeństwa.
Może
nadszedł najwyższy czas, aby ustawa emerytalna stała się jednolita, czytelna i
zrozumiała dla zwykłych ludzi, bez odwoływania się do kilkudziesięciu innych
wersji, odnośników z lat poprzednich. To bardzo trudne zadanie dla prawników i
konstytucjonalistów przy istnieniu zagmatwanych przepisów emerytalnych. Ale
warto opracować przejrzysty system ubezpieczeń społecznych, taki, aby każdy
obywatel go rozumiał.
W odniesieniu do powyższego wniosku o naprawę systemu emerytalnego należy wspomnieć o niektórych niekorzystnych uregulowaniach dla emerytów w Ustawie z dnia 5 marca 2015 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 552), która weszła w życie 1 maja tego roku. Nowelizacja przepisów emerytalnych podzieliła świadczeniobiorców przebywających przed 1 stycznia 1999 r. na urlopach wychowawczych na dwie grupy w zależności od rodzaju pobieranej emerytury. Ci, którzy złożyli wnioski o świadczenia wypłacane według starych zasad, są w gorszej sytuacji niż osoby, które maja prawo do wypłaty liczonej na podstawie kapitału zgromadzonego na koncie emerytalnym w ZUS.
Jest to kolejna niekorzystna ustawa
(po ustawie z 11 maja 2012 roku) dotykająca osoby pozostające na
„wcześniejszej” emeryturze, które zostały objęte innymi przepisami, niż osoby,
które mogły przejść na emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym do końca 2012
roku.
Zapis
w ustawie z dnia 5 marca 2015 roku dotyczący różnego obliczania okresów urlopu
wychowawczego dla kobiet w zależności od rodzaju emerytury jest według mnie
sprzeczny z art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Ustawa z dnia 5 marca 2015 r.
wprowadziła także niekorzystne rozwiązania dla emerytów urodzonych przed 1
stycznia 1949 r. powodujące pomniejszanie kapitału początkowego o pobrane
wcześniej świadczenia (nowelizacja art. 55). Nowelizacja ta weszła w życie bez
okresu przejściowego, z dniem 1 maja 2015 r. W nowelizacji zastosowano sposób
pomniejszania kapitału początkowego taki, jaki znajduje się w art. 25 ust. 1b
Ustawy z dnia 11 maja 2012 r. , a o usunięcie którego wnioskują skrzywdzeni "wcześniejsi" emeryci.
Proszę o włączenie do pisma akapitu:
OdpowiedzUsuń"Ustawa z 5 marca 2015r (art.110a) rozgranicza emerytów, którzy mają wskaźnik wysokości podstawy wymiaru ograniczony do 250% w taki sposób, że dzieli te osoby otrzymujące wynagrodzenie po przyznaniu emerytury i tym należy się możliwość ponownego, korzystnego ustalenia emerytury oraz na osoby nie otrzymujące wynagrodzenia po przyznaniu emerytury, które takiej możliwości nie uzyskały. Taki zapis ustawowy, który dotyczy różnego traktowania osób będących na emeryturze, które do końca 1998r odprowadzały składki emerytalne w wysokości przekraczającej sumarycznie w trakcie roku 30-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i w momencie przejścia na emeryturę ich świadczenia zostały obniżone wskutek działania "gilotyny 250%" - jest wg mnie sprzeczny z art. 32 ust. 1 Konstytucji."
Kochani, piszcie, co myślicie o takiej formie pisma do prezydenta. Czy nie zrobiłam gdzieś błędu, czy przepisy dobrze wymienione, czy coś dodać, a może ująć? Proszę o uwagi.
OdpowiedzUsuńPowyższą uwagę o 250% dołączę.
W naszym kraju gotuje się jak w kotle, wszyscy zajęci sprawami wagi państwowej. Posłowie i senatorowie w większości w Warszawie. A my tu czekamy ze swoimi emeryckimi sprawami.
OdpowiedzUsuńNienajlepszy klimat na nasze sprawy. Nie wiadomo, czy nie będzie jeszcze goręcej.
Ale i tak nie odpuszczajmy. Próbujmy walczyć o zniesienie 32% podatku, wysyłajmy pisma do posłów,może zareagują. Ja ponownie wysłałam do swojego posła i do pana Błaszczaka, szefa Klubu PiS.
Jeszcze dla informacji, pani poseł Iwona Arent złożyła w sejmie interpelację w sprawie 32% podatku. Jeszcze nie ma treści interpelacji, ale można się domyślić.
Interpelacja nr 32986
w sprawie wzrostu stawki podatku dochodowego od osób fizycznych do 32% wskutek jednorazowej wypłaty zawieszonych świadczeń emerytalnych
Zgłaszający Iwona Ewa Arent
Adresat minister pracy i polityki społecznej
Data wpływu 03-06-2015
Data wysłania 11-06-2015
W interpelacji pani poseł powołuje się na obciążenia finansowe podatkiem 32% konkretnej "zawieszonej" emerytki, która się do niej zgłosiła z prośbą o interwencję.
UsuńTreść interpelacji nr 32986
UsuńSzanowny Panie Ministrze!
Do mojego biura poselskiego zgłosiła się Pani Z. L. zamieszkała w Olsztynie (w podobnej sytuacji jest liczna grupa emerytów), której na podstawie prawomocnego wyroku sądowego Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił jednorazowo zawieszone świadczenie emerytalne za okres od 1 października 2011 roku do 21 listopada 2012 roku. Wskutek wypłacenia jednorazowej kwoty zawieszonego świadczenia emerytalnego dochody Pani Z. L. przekroczyły próg podatkowy 32 %. Pani Z. L. nie miała możliwości złożenia do ZUS wniosku o wypłatę zaległego świadczenia w korzystnym dla siebie terminie, tak by nie przekroczyć progu podatkowego. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw wstrzymała w określonych wypadkach wypłatę świadczeń emerytalnych. Wskutek błędu ustawodawcy doszło do sytuacji, kiedy skumulowały się wypłata z tytułu zaległej emerytury ze świadczeniami bieżącymi, w konsekwencji czego jednorazowa wypłata zaległej emerytury spowodowała zwiększenie obciążeń podatkowych w stosunku do wypłaty świadczeń emerytalnych w okresach, za które były należne.
W związku z powyższym uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytanie: czy w sytuacji kiedy wskutek błędnego działania ustawodawcy zaległa emerytura wypłacana jest jednorazowo niesprawiedliwym jest kumulowanie jej ze świadczeniami otrzymywanymi na bieżąco, lecz wysokość odprowadzonego od tej kwoty podatku należałoby odnieść do dochodu za okres zawieszenia świadczenia? Emeryci nie ze swojej winy nie otrzymywali należnych im świadczeń, a tym samym nie powinni ponosić ujemnych konsekwencji kumulacji wypłaconego świadczenia ze świadczeniami otrzymywanymi na bieżąco.
Z wyrazami szacunku
Iwona Arent
poseł na Sejm RP
Podaję link do interpelacji nr 32986 na stronie internetowej Sejmu, którego zabrakło w komentarzu z godz. 08:54.
Usuńhttp://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=44E1AE6D
Sprawa 32% podatku, a w szczegolnosci dotycząca interpelacji nr 32986, znalazła sie w sferze prasy i następnie na facebooku. Czy ktoś z Państwa ma jakieś sukcesy w rozmowach z posłami ze swoich regionów na temat podjęcia jakichś akcji w sprawie 32%? Czy ktoś otrzymał odpowiedź na swoje pisma od posłów? Piszcie Państwo o efektach swoich dzialań. Może trzeba będzie interweniować, jeśli posłowie nie odpowiadaja.
Usuńhttp://www.bankier.pl/wiadomosc/Za-bledy-rzadu-placa-emeryci-3364651.html?utm_source=FreshMail&utm_medium=email&utm_campaign=fm_2+kampania+poniedzia%C5%82kowa+z+dnia+22.06.2015
http://finanse.wp.pl/kat,1033781,title,Wyzszy-podatek-za-zalegla-emeryture,wid,17653075,wiadomosc.html?ticaid=11517d
Kochani, od poniedziałku zaczniemy wysyłać pisma do prezydenta elekta w sprawie uporządkowania i naprawy krzywdzących emerytów ustaw.
OdpowiedzUsuńProszę jeszcze o uwagi, zmiany.
Na razie znam tylko adres do prezydenta elekta
UsuńPałac Przeździeckich
ul. Foksal 6.
05-077 Warszawa
Prosze uprzejmie o podpowiedź w sprawie :
OdpowiedzUsuńJestem kobietą, rocznik 1949, przebywam na wczesniejszej emeryturze pracowniczej, naliczonej według starych zasad, pracowałam ciagle do 31 grudnia 2014,pobierając emeryturę. Od 1 stycznia 2015 przeszłam na emeryturę. Nigdy nie skladalam wniosku o emeryturę powszechną, Przebywałam na urlopie wychowawczym bezpłatnym 8 lat. Jakie mam szanse na przeliczenie emerytury wg starych zasad i wliczenie urlopu wychowawczego, choćby 6-cio letniego ze wskażnikiem 1,3 % ?
Czy, jeśli zloże wniosek o naliczenie emerytury powszechnej to ZUS przeliczy ja po nowemu ? i odliczone zostaną wszystkie wyplacone mi dotychczas świadczenia ? Jak to jest z tymi zmieniajacymi się przepisami, przecież do grudnia 2012 roku niczego nie odliczano ?
A może ZUS w ogóle oddali mój wniosek ?
Pozdrawiam Wszystkich
Beata
Beato, czas najwyższy, żebyś złożyła wniosek o emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym. Do końca 2012 r. miałaś szansę na emeryture kapitałową, ale ona wcale nie musiała być wyższa niż ta, którą otrzymujesz, stażowa. To indywidualna sprawa.
UsuńObecnie prawdopodobnie nie masz szans na wyższą emeryturę kapitalową, gdyż przez dobrych pare lat pobierałas emeryture wcześnijeszą, którą w calości brutto odliczą Ci od kapitału poczatkowego. Z uwagi na wiek, korzystne byłyby dla Ciebie tablice dlaszego trwania życia.
Wniosek złóz, doliczą Ci te kilka lat pracy. Jesli uzyskiwałaś chocby przez 1 rok wyższe zarobki, to przeliczenie będzie bardzo korzystne. Urlopy wychowawcze w stażowe emeryturze liczone są po 0,7%.
Obliczą Ci oczywiście także emeryturę kapitałową. W niej będziesz miała przeliczone 6 lat opieki na dzieci (taki jest pułap zaliczanych urlopów wychowawczych, niezaleznie od ilości wychowanych dzieci). Jeżeli emerytura kapitałowa będzie nizsza od stażowej, ZUS będzie wypacał Ci tę wyższą, stazową.
Wtedy koniecznie wycofaj wniosek o emeryturę powszechną. Masz na to miesiąc czasu od otrzymania decyzji z ZUS. Spowoduje to, że Twój kapitał początkowy bedzie nada waloryzowany a jest to korzystniejsze niż waloryzowana emerytura. Zus nie ma prawa nie przyjąc wniosku. Odwagi.
Już tylko na marginesie dodam, że w podobnej sprawie toczy się postępowanie przed TK. Tam kobieta nie złożyła wniosku do końca 2012 r.( ur. w 1952), a dopiero w 2013 r. Zagladaj na bog, może bedzie korzystne rozstrzygniecie dla tamtej kobiety. Wtedy i Ty będziesz mogła złożyć o emeryturę kapitalową bez odliczeń.
Jesli masz dalsze pytania, pisz.
I dobrze, że wreszcie jesteś na emeryturze. Czas odpocząć. Cieplutko Cie pozdrawiam.
Bardzo dziękuje za okazaną mi życzliwośc i udzielenie szczegółowych informacji w mojej sprawie.
UsuńJeśli zbytnio nie nadużywam uprzejmości , to chciałam jeszcze zapytac odnośnie przeliczania emerytury wcześniejszej na powszechną stażową - czy w przypadku niższego wskażnika procentowego (wynikającego z porównania moich zarobków do średniej krajowej), częśc socjalna emerytury powszechnej bedzie liczona według nowej kwoty bazowej, czy całośc emerytury będzie naliczana według kwoty sprzed 3 lat, bo wtedy ostatnio miałam wyższy wskażnik i emerytura została przeliczona według obowiązującej wtedy wysokości kwoty bazowej. Za lata 2013 i 2014 wskażnik przeliczeniowy był już niższy i ZUS odmówił przeliczenia wg nowej kwoty bazowej- chyba słusznie.
Jeśli chociaż częśc socjalna bedzie troszkę podniesiona, to warto składac wniosek do ZUSu.
Przeliczanie wg nowych zasad, jeśli ZUS odejmie juz wypłacone - chyba nie ma sensu. Ten krótki okres w 2012 , kiedy można było przeliczac po nowemu - przechorowałam , nie śledziłam internetu i zmieniająch się ustaw. Trudno - moja wina, poczekam na rozstrzygnięcie TK. Sprawa prawie identyczna. Osób, które nie doczytały informacji o możliwości tego wyjątkowego przeliczania jest podobno bardzo wiele - tak powiedziała mi kiedyś pani w ZUSie. Ale co to zmienia?
Łączę serdeczne pozdrowienia
Beata
Trochę sobie pożartowałyśmy ale moze niektore "oczywiste oczywistości" przydadzą sie osobom, ktore niebawem wybiorą się na pełne emeryturki.
Usuńsiedzę przed komputerem i czytam wszystkie nasze wątpliwości i nasunęła mi się taka myśl, a mianowicie- zgodnie z wymogami Unii Europejskiej podniesiono u nas u nas wiek emerytalny i teraz mam takie pytanie - czy w związku z tymi wymogami nie ma dopłat z UNII do naszych emerytur.Może ktoś wyjaśni tą sprawę- jak w sprawie przejścia na emeryturę to obligują nas przepisy unijne ale co do wypłaty emerytury to przepisy krajowe-ciekawe to jest. pozdrawiam rocznk53
OdpowiedzUsuńNie obligują nas żadne przepisy unijne ani w przypadku wieku emerytalnego, ani w przypadku wysokości emerytur, ani w przypadku wynagrodzeń. Ewentualne zalecenia niesą obowiązujące.
UsuńUważam, że podstawowy wzór pisma jest dobry - można go przyjąć za podstawę swojego pisma, ja rocznik 1953 trochę go zmodyfikuję, mocno podkreślę działanie prawa wstecz dla ostatnich wcześniejszych emerytów K 1953 i M 1948 - wykorzystam pierwsze pismo Joli. Kiedy i gdzie wysyłamy pisma ? pocztą elektroniczną czy poleconym listem? Serdecznie pozdrawiam i czekam na sygnał do czynnego działania.
OdpowiedzUsuńCzy już wysyłać pisma do Pana Prezydenta , czy ta ostatnia wersja jest odpowiednia?
OdpowiedzUsuńOczywiście, jak najpilniej proszę wysyłać pisma do Prezydenta z następnego postu. Można wysłać wersję przeredagowaną i uzupełnić ją tymi ogólnymi informacjami z niżej zamieszczonej wersji pisma albo tę niższą wersję. Myślę, że Prawnicy Prezydenta dobrze zrozumieją nasze postulaty.
OdpowiedzUsuńWysyłajmy wszyscy jak najprędzej.
Proszę o pomoc w zrozumieniu decyzji ZUS.
OdpowiedzUsuńJestem z rocznika 1949. nadal pracuję. Na mój wniosek ZUS ponownie ustalił kapitał początkowy przeliczając okres opieki nad dzieckiem przelicznikiem 1,3 za każdy rok stosując art.174 ust.2a ustawy z 17 grudnia 1998 i ustawy z dnia 5 marca 2015. Natomiast odmówił przeliczenia emerytury cytuję: Kapitał początkowy jest jednym z elementów składowych wartości emerytury wg zreformowanych zasad, natomiast nie bierze on udziału przy obliczaniu emerytury wedle zasad dotychczasowch. Przy ustalaniu wysokości emerytury wg.dotychczasowych zasad okresy urlopu wychowawczego w związku z opieką nad dzieckiem traktuje się jako okres nieskładkowy liczony po 0,7% podstawy wymiaru. W związku z tym art.174 ust.2a nie ma zastosowania przy ustalaniu wysokości emerytury.
Nie rozumiem jaki cel ma ponowne ustalenie kapitału początkowego w moim przypadku? jeżeli nie wpływa na wysokość emerytury? Proszę o Waszą opinię za co bardzo dziękuję.!
Wszyscy urodzeni po 31 grudnia 1948 r mają wyliczony kapitał początkowy podlegający korzystnym przeliczeniom (na wniosek). Ty pracując zapewne pobierasz emeryturę wczesniejsza, a więc liczoną wg starych zasad, gdzie urlopy wychowawcze liczone są po 0,7 %. I nowa ustawa z 5 marca 2015 r nie dotyczy emerytur stażowych.
UsuńW momencie zaprzestania pracy i przejsciu na emeryture otrzymasz dwie decyzje. Jedną liczona wedlug starych zasad i drugą, liczoną według nowych zasad, opartą na kapitale początkowym. ZUS będzie wyplacal emeryture wyższą. Prawdopodobnie będzie to emerytura stażowa.
Ale walczymy od kilku lat, zeby w emeryturze kapitałowej nie było odliczen wczesniej pobranych emerytur i wtedy może się kazać, że emerytura kapitałowa będzie dla Ciebie wyższa. wtedy będzie wazny ten podwyższony kapitał początkowy.
Nie wiemy, co jeszcze rząd wymysli w sprawach emerytalnych, dlatego ważne jest każde korzystne przeliczenie.
Możesz teraz wycofać swoj wniosek z ZUS (masz na to miesiąc od otrzymania decyzji z ZUS), skoro teraz nic Ci nie daje przeliczenie kapitału początkowego, a po zakończeniu pracy ZUS jeszcze raz przeliczy Ci ten kapitał początkowy.
Mam opiekę nad dzieckiem przeliczoną 1.3.Ale emerytura zostaje po staremu. Jestem rocznik 1953
OdpowiedzUsuńTak będziemy miały wszystkie z rocznika 53 i inne osoby, które nie mogły przejść na emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym przed rokiem 2012.
UsuńZobaczymy, czy coś oda nam się wygrać i ze zmianą/usunięciem art. 25 ust. 1b, czy możliwością przeliczenia emerytury według starych zasad. Walczymy!
Poprawka, przed końcem roku 2012.
Usuńprosze o szczegóły bo ja mam decyzje odmowną jestem na wczesniejszej emeryturze
OdpowiedzUsuńUstawa z 5 marca 2015 roku nie dotyczy emerytur stażowych, a wcześniejsza jest taką własnie emeryturą. Dlatego otrzymałaś odpowiedż odmowną.
UsuńWiele z nas czeka na decyzję z ZUS o przeliczenie emerytury stażowej w kwestii urlopów wychowawczych po 1,3% na mocy art.6 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 ust.13 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1981 r. w sprawie urlopów wychowawczych. Wniosek o przeliczenie emerytury zamieszczony jest w poście na blogu19 maja ( Apel - składamy wnioski do ZUS). Pewnie otrzymamy odpowiedz odmowną i trzeba będzie zaskarżyć decyzję do sądu.
Proszę o radę, bo mam opiekę nad dzieckiem przeliczoną 1.3, ale emerytura zostaje po staremu, Jestem rocznik 1953. Czy mam wycofać wniosek czy to już nic nie zmieni, bo emeryturę miałam przeliczoną po ukończeniu 60 lat, czyli w 2013 r. i oczywiście mam niższą o te pięć lat które wcześniej pobierałam. Wniosku nie wycofałam, bo nie wiedziałam że tak można.
OdpowiedzUsuńJeśli masz już obliczoną i "zatwierdzoną" emeryturę kapitałową po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego (nie wycofałaś wniosku o jej przyznanie), to teraz nie ma co wycofywać wniosku. Wycofanie wniosku nic nie zmieni. Masz teraz wyższą naliczoną emeryturę kapitałową, której i tak nie otrzymujesz. Otrzymujesz stażową, która jest wyższa.
OdpowiedzUsuńAle może wszystko się jeszcze zmienić. Nie wiemy, jakie zmiany znajdą się w projekcie ustawy emerytalnej, którą przygotowuje nowy Prezydent.
Dziękuję pani Jolu za wyjaśnienie, bo nie wiedziałam jak mam postąpić z tą decyzją i bardzo się denerwowałam. Żyję nadzieją że prezydent elekt zmieni zapis tej krzywdzącej ustawy i rocznik 53 nie będzie taki pokrzywdzony. List do elekta oczywiście wysłałam. Serdecznie pozdrawiam. Ninaw
Usuń