16 maja 2019

Projekt ustawy dla pań 53 - konsultacje społeczne. Ocena skutków regulacji




https://www.senat.gov.pl/prace/senat/proces-legislacyjny-w-senacie/inicjatywy-ustawodawcze/inicjatywa,91.html

INICJATYWY USTAWODAWCZE

Po kliknięciu w  napis Druk nr 1175 i uwagi, dokument otworzy się w nowy oknie
Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Celem ustawy jest przywrócenie większej podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną.


Uwagi do projektu ustawy można kierować poprzez formularz konsultacyjny lub listownie przez pocztę








https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/10244/druk/1175.pdf


Tytuł projektu:
Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Przedstawiciel wnioskodawcy:
senator Marek Borowski
Osoby odpowiedzialne za projekt w Biurze Legislacyjnym:
Marek Jarentowski, ekspert ds. legislacji, tel. 22 694 9338
Bożena Langner, legislator, tel. 22 694 9401
Katarzyna Majewska, ekspert ds. OSR, tel. 22 694 9259













Data sporządzenia: 15 maja 2019 r.
Źródło: wyrok TK
Nr druku: 1175
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Kontekst problemu:
Trybunał Konstytucyjny (TK) w wyroku z dnia 6 marca 2019 r. (sygn. akt P 20/16) uznał 
za niezgodny z Konstytucją RP przepis art. 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w brzmieniu obowiązującym do 30 
września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r.kobiet, które przed
1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy.

Nowelizacją (z dnia 11 maja 2012 r.) ustawy o emeryturach i rentach z FUS od 1 
stycznia 2013 r. zmieniono zasady obliczania wysokości świadczenia emerytalnego
osobom pobierającym tzw. wcześniejszą emeryturę, wprowadzając w przepisie art.
25 ust. 1b ustawy mniej korzystne rozwiązanie, polegające na odliczeniu od 
podstawy obliczenia emerytury powszechnej pobranych dotychczas kwot 
wcześniejszych emerytur.

Roczniki, które do momentu wejścia w życie powyższego przepisu osiągnęły 
powszechny wiek emerytalny skorzystały z możliwości obliczenia wysokości
emerytury według  dotychczasowych – korzystniejszych dla nich zasad. 
Takiej możliwości nie miały kobiety z rocznika 1953, gdyż powszechny wiek 
emerytalny osiągnęły dopiero w 2013 r., kiedy obowiązywały już nowe,mniej 
korzystne zasady obliczania wysokości emerytur powszechnych.

W opinii Trybunału przepis art. 25 ust. 1b nie budziłby wątpliwości, gdyby został 
ogłoszony przed momentem podejmowania przez kobiety z rocznika 1953 decyzji
o przejściu na wcześniejszą emeryturę. Wówczas emerytki z tego rocznika miałyby
świadomość konsekwencji pobierania wcześniejszej emerytury.

Zdaniem TK wprowadzenie do ustawy o emeryturach i rentach z FUS mechanizmu 
potrącania kwot pobranych świadczeń w stosunku do kobiet urodzonych w 1953 r.
 nastąpiło z naruszeniem konstytucyjnej zasady zaufania do państwa i stanowionego
 przez nie prawa.

Skutkiem omawianego wyroku TK jest prawo wznowienia postępowania z 
mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji dla wszystkich kobiet objętych zakresem
 orzeczenia TK.

Mimo, iż Trybunał zasugerował, że w celu  zagwarantowania jednolitych zasad
zwrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić
odpowiednie regulacje w tym zakresie, niewydanie takiej regulacji – jak zaznaczył
TK – nie zamyka drogi do wznowienia postępowania.

Problemy związane z wyrokiem TK (sygn. akt P 20/16):

I. Zakres wyroku TK dotyczył wyłącznie tych kobiet z rocznika 1953, które 
wcześniejszą emeryturę pobierały na podstawie art. 46 ustawy. TK wydając 
ww. wyrok, związany był bowiem zakresem pytania prawnego sądu, które 
dotyczyło właśnie emerytki z rocznika 1953 pobierającej emeryturę na
podstawie art. 46 ustawy. Natomiast mechanizm odliczania pobranych 
świadczeń, o którym mowa w art. 25 ust. 1b ustawy, dotyczy również
emerytek, które wcześniejsze emerytury pobierały na podstawie art. 50, 50a,
50e, 184 ustawy lub art. 88 Karty Nauczyciela.

W efekcie bez wprowadzenia odpowiedniej regulacji pozostała część grupy 
kobiet z rocznika 1953, nieobjęta  zakresem wyroku TK, a znajdująca się w
identycznej sytuacji, jak emerytki objęte zakresem wyroku, może mieć 
problem z dochodzeniem możliwości wznowienia postępowania w ich sprawach.

II. Kolejnym problemem, z jakim będą miały do czynienia emerytki z rocznika 
1953, jest stosowanie przez ZUS przepisu art. 146 Kodeksu postępowania 
administracyjnego, zgodnie z którym uchylenie decyzji (…) nie może nastąpić, 
jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło (…) pięć lat. 
Zatem jeżeli kobiety urodzone w 1953 r. wystąpiły do ZUS o ustalenie
powszechnej emerytury zaraz poosiągnięciu wieku emerytalnego – czyli w
2013 r. – i w tym samym roku ZUS wydał decyzję, to nie będą już mogły 
domagać się skutecznie wznowienia postępowania, ponieważ 5 lat minęło w 2018 r.

Z informacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przedstawionych podczas 
posiedzenia Komisji Ustawodawczej,które odbyło się w dniu 8 maja 2019 r., 
wynika, że według szacunków ZUSliczba kobiet urodzonych w 1953
roku pobierających wcześniejszą emeryturę (na podstawie wszystkich przepisów 
wymienionych w art. 25 ust.1b ustawy i bez względu na to, czy od wydania i 
doręczenia decyzji upłynęło 5 lat)wynosi około 112,5 tys. 
Około 98 tys. kobiet z tej grupy pobiera lub pobierało wcześniejszą emeryturę na 
podstawie art. 46 ustawy, przy czym w przypadku około 60 tys. kobiet upłynął 
5-letni termin na wznowienie postępowania.
  

Poniższe wykresy prezentują liczbę kobiet z rocznika 1953 pobierających 
wcześniejszą emeryturę z uwzględnieniem podstawy prawnej oraz w 
przypadku kobiet pobierających wcześniejszą emeryturę na podstawie 
art. 46 ustawy – tego, czy od momentu wydania i doręczenia decyzji upłynął 
termin 5 lat.

Wykres 1.
Struktura emerytek z rocznika 1953 wg podstawy pobierania wcześniejszej
 emerytury [w tys.]

na podstawie art. 46 ustawy  98,0
na podstawie innych przepisów 14,5  (pole zaznaczone kreskami)

Wykres 2.
Struktura emerytek z rocznika 1953 pobierających wcześniejszą emeryturę 
na podst. art. 46 ustawy wg czasu, jaki upłynął od wydania decyzji [w tys.]

upłynął termin 5 lat od wydania i doręczenia decyzji  60,0  (pole zaznaczone kreskami)
nie upłynął termin 5 lat od wydania i doręczenia decyzji    38,0

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych ZUS.

Pola zaznaczone kreskami na obu powyższych wykresach ( 14,5 tys.,  60,0 tys.)
odpowiadają liczbie kobiet, które w obecnym stanie prawnym nie mają 
możliwości skorzystania z wyroku Trybunału w trybie wznowienia postępowania. 
Można przypuszczać, że tylko około 38 tys. kobiet z rocznika 1953 pobierających 
wcześniejszą emeryturę (ze wspomnianych 112,5 tys.) mogłoby skutecznie 
dochodzić wznowienia postępowania w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego, 
zaś w przypadku pozostałych 74,5 tys kobiet niezbędne jest wprowadzenie 
odpowiedniejregulacji w tym zakresie.


2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, 
i oczekiwany efekt


Projektowane rozwiązanie polega na wprowadzeniu do art. 25 ustawy przepisu, 
w myśl którego reguł polegających na odliczaniu od podstawy obliczenia
emerytury powszechnej kwot pobranych wcześniejszych emerytur nie stosuje
się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie wniosku złożonego
przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury powszechnej uzyskali
po 2012 r.
Ponadto przyjęto, że ubezpieczony, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów
art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e i art. 184 ustawy lub art. 88 ustawy –Karta 
Nauczyciela, w oparciu o wniosek złożony przed dniem 6 czerwca 2012 r., a 
uprawnienie do emerytury powszechnej uzyskał po 2012 r., może wystąpić o 
ponowne ustalenie wysokości emerytury, z uwzględnieniem powyższych zmian, 
w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Oczekiwanym efektem regulacji będzie dostosowanie systemu prawa do istoty 
wyroku Trybunału Konstytucyjnego oraz zrównanie sytuacji wcześniejszych
emerytek z rocznika 1953.


3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach
 członkowskich OECD/UE?


Ze względu na specyfikę zagadnienia porównanie z rozwiązaniami przyjętymi
 w innych krajach jest niecelowe.



4. Podmioty, na które oddziałuje projekt

Grupa                                      Wielkość                       Źródło danych                          Oddziaływanie


Kobiety z rocznika 1953 pobierające wcześniejszą emeryturę:
 na podstawie art. 46, w przypadku których od wydania i doręczenia decyzji upłynął termin 5 lat
 na podstawie innych przepisów niż art. 46 ustawy (bez względu na to, czy
w ich przypadku od wydania i doręczenia decyzji upłynął termin 5 lat)

około 60 tys.
około 14,5 tys.
ZUS (informacje przedstawione na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej w dniu 08.05.2019 r.)
Możliwość wznowienia postępowania i przeliczenia wysokości emerytury powszechnej według korzystniejszych zasad.

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników 
konsultacji



6. Wpływ na sektor finansów publicznych

(ceny stałe z 2019 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)

Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
FUS
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
245
245
245
245
245
245
245
245
245
245
2 450
FUS
0
245
245
245
245
245
245
245
245
245
245
2 450
Saldo ogółem
0
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-2 450
FUS
0
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-245
-2 450
Źródła finansowania:
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń
Projektowana regulacja, mająca na celu 
zapewnienie wszystkim kobietom z rocznika 1953 pobierającym wcześniejsze emerytury możliwości obliczenia lub ponownego przeliczenia wysokości emerytury powszechnej bez stosowania mechanizmu pomniejszenia jej podstawy o kwoty pobranych wcześniejszych emerytur, spowoduje wzrost 
wydatków sektora finansów publicznych. Model interwencji przedstawia poniższy schemat:

W związku z tym, że część kobiet z rocznika 1953 pobierających wcześniejszą emeryturę mogłaby 
 skutecznie dochodzić wznowienia postępowania i ponownego przeliczenia wysokości emerytury w 
wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego bez jakiejkolwiek interwencji ustawodawcy, skutki projektowanej regulacji należy odnieść wyłącznie
 do tej części grupy wcześniejszych emerytek z 
rocznika 1953, które takiej możliwości bez 
wprowadzenia dodatkowych rozwiązań 
 regulacyjnych by nie miały – a więc kobiet 
pobierających wcześniejszą emeryturę na 
podstawie innych niż art. 46 ustawy przepisów 
oraz tych, w przypadku których od momentu 
wydania i doręczenia decyzji upłynął termin 5 lat.
 Zgodnie z informacjami ZUS tę grupę kobiet 
oszacowano na około 74,5 tys.
Należy zauważyć, że w związku z odmiennymi 
 zasadami stosowanymi do obliczenia wysokości wcześniejszej emerytury i emerytury powszechnej, 
a także zróżnicowaną sytuacją wcześniejszych 
 emerytek z rocznika 1953, nie zawsze przeliczenie wysokości emerytury powszechnej według
 korzystniejszych zasad (tj. bez pomniejszania jej 
 podstawy o kwoty pobranych wcześniejszych 
emerytur) będzie skutkowało wzrostem wysokości świadczenia. Może się bowiem okazać, że 
wysokość wcześniejszej emerytury w dalszym 
ciągu będzie wyższa niż wysokość emerytury 
powszechnej obliczonej według nowych zasad.

Według informacji ZUS w około 50% przypadków,
 w których do chwili obecnej dokonano przeliczenia wysokości emerytury w wyniku wznowienia 
postępowania po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, wcześniejsza emerytura była korzystniejsza niż emerytura powszechna. W sprawach, w których 
zmiana mechanizmu obliczania emerytury 
powszechnej spowodowała, że emerytura 
powszechna stała się korzystniejsza niż 
wcześniejsza emerytura lub wysokość emerytury powszechnej wzrosła, średni wzrost wysokości świadczenia w jednostkowej sprawie wynosił 
547,53 zł.

Przyjmując powyższe założenia, można oszacować, że łączny wzrost wydatków spowodowany przyjęciem projektowanej regulacji może wynieść około 245 
mln zł w skali roku (50% x 74,5 tys. osób x 
547,53 zł x 12 m-cy  244,7 mln zł). Należy 
podkreślić, że są to ogólne szacunki, które wymagają weryfikacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
 po dokonaniu odpowiedniej analizy na podstawie
 danych indywidualnych zawartych w systemach emerytalnych i przy zastosowaniu zaawansowanych 
modeli prognostycznych. Po uzyskaniu odpowiednich 
informacji zostaną one zaktualizowane na kolejnych
 etapach prac nad regulacją. Na obecnym etapie 
przyjęto, że skutki projektowanej regulacji będą 
stałe w czasie (pominięto m.in. waloryzację 
świadczeń).
Ponadto na wysokość finalnych skutków 
projektowanych zmian będą miały wpływ
 indywidualne zachowania poszczególnych świadczeniobiorców. Istotne znaczenie na wysokość skutków projektowanej regulacji będzie miała przede wszystkim liczba osób, które wystąpią ze skargą na wznowienie postępowania, a także moment, w którym 
 osoba pobierająca wcześniejszą emeryturę zdecyduje
 się na zmianę świadczenia na emeryturę powszechną według nowych zasad (będzie to miało wpływ na waloryzację zgromadzonych składek oraz długość 
dalszego trwania życia).
W odniesieniu do liczby osób uprawnionych 
przyjęto – w myśl postanowień ustawy o finansach publicznych – wariant maksymalny, zakładający,
 że każdy uprawniony skorzysta z projektowanej
 możliwości wystąpienia o ponowne ustalenie
 wysokości emerytury. Natomiast w pozostałym 
 zakresie szacunki należy traktować z dużą dozą niepewności.


7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie 
 przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe


Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu pieniężnym
(w mln zł,
w cenach stałych z 2019 r.)
duże przedsiębiorstwa
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe
0
245
245
245
245
245
2 450
W ujęciu niepieniężnym
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie 
będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
 i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie mikro-, małych 
i średnich przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja
 stworzy możliwość 
wystąpienia o ponowne
 ustalenie wysokości emerytury 
dla wszystkich wcześniejszych emerytek z rocznika 1953 – 
bez względu na to, na jakiej 
podstawie pobierają lub 
pobierały wcześniejszą 
 emeryturę oraz, czy od 
momentu wydania i doręczenia decyzji upłynął termin 5 lat.
Według informacji przedstawionych przez ZUS w około 50% przypadków, w których do 
chwili obecnej dokonano 
przeliczenia wysokości emerytury
 w wyniku wznowienia postępowania po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, wcześniejsza emerytura była korzystniejsza
 niż emerytura powszechna. W sprawach, w których zmiana mechanizmu obliczania emerytury powszechnej spowodowała, że emerytura powszechna stała się korzystniejsza niż wcześniejsza emerytura lub wysokość emerytury powszechnej wzrosła, średni 
wzrost wysokości świadczenia 
w jednostkowej sprawie 
wynosił 547,53 zł.
                                                                                              



8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych)
 wynikających z projektu

nie dotyczy

9. Wpływ na rynek pracy

Nie dotyczy.


10. Wpływ na pozostałe obszary

Omówienie wpływu
Nie dotyczy.

11.Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Przepisy projektu będą miały zastosowanie od dnia jego wejścia w życie.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie 
mierniki zostaną zastosowane?

Projektowane rozwiązanie powinno podlegać ewaluacji po roku od jej wejścia 
w życie w zakresie liczby wniosków o wznowienie postępowania i
ponowne przeliczenie wysokości emerytury, liczby
spraw, w których przeliczenie wysokości emerytury skutkowało zwiększeniem wysokości 
pobieranego świadczenia oraz przeciętnej wysokości wzrostu świadczenia.

13.

Brak.

156 komentarzy:

  1. Przeczytalam i mam problem ze zrozumieniem. Może jest jakaś osoba, która przełoży na język dostępny dla wszystkich. Pozdrawiam H. B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projekt ustawy nie dotyczy osób, które będą składały wniosek po raz pierwszy.

      Projekt dotyczy tylko tych osób, których dotyczy wyrok TK z 6 marca 2019, a mianowicie
      wszystkich grup emerytów wymienionych w powołanych artykułach: 46, 32, 50 itd., które:
      przed dniem 6 czerwca 2012 złożyły wnioski o emeryturę wcześniejszą i taką emeryturę [wcześniejszą] faktycznie pobierały, tzn. była im wypłacana, i jednocześnie te osoby warunki do nabycia emerytury powszechnej spełniły po 31.12.2012, tzn. po tej dacie ukończyły wymagany ustawą wiek 60 lat.

      Tej grupie osób stosowano pomniejszenia kapitału, projektowana ustawy chce to naprawić, w związku z czym znalazł się stosowny zapis w art. 2 ust. 1 projektu, że mogą one wystąpić o ponowne ustalenie wysokości emerytury z uwzględnieniem art. 25 ust. 1ba, czyli projektowanej zmiany do ustawy emerytalnej o nie stosowaniu pomniejszeń kapitału.

      Sposób obliczenia poprawionej emerytury określa w projekcie ustawy art. 2 ust. 2, odsyła on do art. 24 ustawy emerytalnej, z czego wynika wniosek, że do obliczeń zostanie przyjęty kapitał i tablice na ówczesny wiek emeryta, z tą tylko różnicą, że kapitał nie będzie pomniejszony.

      Z projektu wynika, że zus nie poprawi decyzji z urzędu, trzeba będzie wystąpić o to z wnioskiem w terminie 3 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy, tzn. od daty publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.

      W świetle wyroku i projektowanej ustawy, a także ustawy emerytalnej, nasuwa się wniosek, że przy obliczaniu emerytury po raz pierwszy należy kapitał pomniejszać o pobrane emerytury wcześniejsze, jeżeli ktoś takie pobierał.
      Wynika to z faktu, że wyrok TK stwierdził niekonstytucyjność przepisu art. 25 ust. 1b w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017.
      Zatem od natomiast od 1 października 2017 jest on konstytucyjny i obowiązujący do obliczania emerytur po tej dacie.

      Projektowana ustawa nie dzieli na przedawnionych i nieprzedawnionych, wszystkich traktuje jednakowo.

      Na blogach zapanowała euforia, że grupa osób które dopiero złożą swój pierwszy wniosek o emeryturę powszechną ma najlepszą sytuację, wnikliwa analiza może prowadzić do wniosku że jest całkiem odwrotnie. A.K.

      Usuń
    2. Nie siej zamętu, poczytaj nowelizację ustawy emerytalnej,która weszła w życie od 1 października 2017r.

      Usuń
    3. Ale o co chodzi? Nowelizacja ustawy emerytalnej, która weszła w życie od 1 października 2017r. nie uchyliła art. 25 ust.1b, tylko go nieznacznie zmieniła i otrzymał on brzmienie:

      25 ust. 1b. ”Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę częściową lub emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379), podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.”

      Usuń
    4. Do A.K.To znaczy, że na podstawie projektu ustawy - pierwszakom naliczą emeryturę, na dzień ukończenia wieku emerytalnego (tzn. 60+) a nie na dzień złożonego wniosku? Czyli będzie wyliczony z tabel życia z 2013 r. to będzie dla pierwszaków niekorzystnie (bo ok. 253?)Czy wobec tego nie warto czekać do lipca? Czy dobrze zrozumiałam?

      Usuń
    5. Pierwszaków nowa ustawa w ogóle nie dotyczy, tak samo jak nie dotyczy ich wyrok TK. Pierwszaki nie mają jeszcze żadnych decyzji o emeryturze powszechnej, to nie mają czego ani wznawiać, ani poprawiać.

      Usuń
    6. Ok. Ale wobec tego jak będzie im naliczona?

      Usuń
    7. Proponuję spytać w zusie.
      Na blogach są wątpliwości i odmienne interpretacje, tutaj nikt nie ma monopolu na nieomylność, radze wyrobić sobie własne zdanie na ten temat, zebrać "za" i "przeciw" i wyciągnąć wnioski a potem skonfrontować w organie rentowym

      Usuń
    8. Dzisiaj byłam w organie rentowym, ale nie mają żadnej wiedzy dot. projektu ustawy. Wykonują tylko to o czym piszą internautki na blogu. Takie mają wytyczne.

      Usuń
    9. Wyrok TK oczywiście nie dotyczy pierwszaków ,natomiast ustawa może zmienić korzystne naliczanie.

      Usuń
    10. Ktoś tu rozpowszechnia fałszywe informacje dot. wniosków pierwszorazowych, wiele pań już otrzymało swoje pierwsze emerytury powszechne i są one w większości korzystne i sposób ich naliczania też jest korzystny.

      Usuń
    11. ja już 13.05 dostałam nowa decyzję jestem pierwszakiem wyliczono mi 1160 brutto'940 netto po roku 2013 nie pracowałam zwaloryzowano mi składki i kapitał łącznie z 1 i 2 kwartalem 2018 lata dozycia 205,3 jestem z czerwca . nie rozumie czemu dalej są głosy że zus odmawia pierwszakom wśród moich znajomych są osoby z b.podobna decyzja pzytywna

      Usuń
    12. Czy kwota 940,00 brutto, to kwota zwiększenia emerytury? Też wystąpiłam po raz pierwszy i zwiększenie ep w stosunku do ew wyniosło 673,00 zł brutt, co dało 543,00 zł netto. Nie wiem jak waloryzowane były składki i kapitał, a średnie dalsze trwanie życia, to 210,10. Urodziłam się w grudniu 12/53, pracowałam jakiś czas na emeryturze na 1/2 etatu, 3 letni okres urlopu wychowawczego powinnam mieć z większym wskaźnikiem 1,3, a z tego co czytam wnioskuję, że być może źle wyliczono mi emeryturę powszechną. No, chyba, że miałaś Janko bardzo wysoką emeryturę wcześniejszą. Moja ew po waloryzacji w marcu/19 3260,00 brutto. Pozdrawiam, Anna K.

      Usuń
    13. Najlepiej sprawdż w ZUS-ie, jak Ci wyliczono. Być może będziesz musiała zwrócić się do ZUS pisemnie z taka prośbą. Możesz też w takim piśmie zaznaczyć, że wg Ciebie niektóre obliczenia pominięto. Tak mi się wydaje.
      Pamiętaj, że tu też obowiązuje termin 30 dni od otrzymania decyzji z ZUS.

      Usuń
  2. Bardzo przystępnie i zrozumiale wszystko wyjaśnia uzasadnienie do projektu ustawy na stronie Senatu RP, jest ono zamieszczone po projektem

    https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/10244/druk/1175.pdf

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie do A. K.Czy ten projekt ustawy uwzgednia emerytki przedawnione ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla projektu ustawy nie ma znaczenia, czy ktoś ma przedawnioną decyzją, dotyczy wszystkich, którzy spełniają łącznie kryteria:
      1)złożyli wniosek o emeryturę wcześniejszą przed 6 czerwca 2012 r. i następnie ją pobierali,
      2)decyzja o emeryturze powszechnej została wydana w 2013 r. i następnych i była obliczona z potraceniami kwot pobranej emerytury wcześniejszej z kapitału.
      Zatem, tak, jak najbardziej dotyczy przedawnionych, można powiedzieć, że głównie z myślą o nich została zaproponowana, gdyż zostały pozbawione możliwości korzystnego przeliczenia z uwagi na upływ 5-letniego terminu do wznowienia

      Usuń
  4. Mam pytanie do A. K.Czy ten projekt ustawy uwzgednia emerytki przedawnione ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź patrz:
      Anonimowy17 maja 2019 13:37

      Usuń
  5. Mam pytanie do A. K.Czy ten projekt ustawy uwzgednia emerytki przedawnione ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź patrz:
      Anonimowy17 maja 2019 13:37

      Usuń
  6. Proszę pisać komentarze pod tym postem. Pod poprzednim już jest ich tak dużo, że nie wszyscy widzą je.
    Wklejam tu pytanie
    "Czy oddając sprawę do sądu i mając niekorzystny wyrok /nie ma jeszcze ustawy/to po jej wejściu w życie znów trzeba będzie isć do sądu/ WJ"

    OdpowiedzUsuń
  7. Po niekorzystnym wyroku w okręgowym sądzie pracy trzeba koniecznie poprosić o uzasadnienie wyroku. Trzeba zrobić to zgłosić na rozprawie, czasem dodatkowo trzeba złożyć na piśmie w biurze podawczym, zaraz po sprawie. Od otrzymania wyroku trzeba w ciągu 2 tygodni wnieść apelację do sądu apelacyjnego (będzie pouczenie w wyroku). Jest to płatne 30-60 zł.
    Chyba, że wcześniej będzie ustawa
    Po otrzymaniu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest Pani Wielka. Wiem już to co chcialam wiedzieć. Dzięki

      Usuń
    2. A co się stanie ,kiedy nie oddam do sądu Pracy .Czy po uchwalonej ustawie będę mogła wystąpić o przeliczenie zgodnie z wyrokiem TK.

      Usuń
    3. Lepiej złóż odwołanie do sądu pracy. W przeciwnym razie decyzja się uprawomocni. Trudniej będzie ją wzruszyć potem, choć pewnie ustawa da Ci możliwość przeliczenia emerytury. Ale może tak być, że ustawa pozostawi niekorzystne zastosowanie tablic dożycia i trzeba będzie się sądzić.
      Kolejne pytanie, kiedy będzie ustawa?

      Usuń
    4. Być może trzeba będzie się sądzić o odszkodowanie za 6-4 lat pomniejszanej emerytury w sądzie rejonowym w procesie cywilnym. Sąd może wtedy zarzucić, że nie wykorzystałaś wszystkich możliwości "administracyjnych".

      Usuń
  8. A co ze stratami finansowymi za okres 6 lat, kiedy nie pobierałam emerytury,która była wyższa . Robiłam symulacje na swoim przypadku i niestety potraktowanie mnie jako bezwnioskowej jest krzywdzące . JAK ja mam dług wobec ....... to odsetki. Jest jeszcze fakt na który chcę zwrócić uwagę . Pobierając emeryturę wcześniejszą zapłaciłam podatek . Zus uszczuplił mój kapitał w wysokości brutto. Zapłaciłam podwójnie!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może warto to zgłosić w ramach konsultacji społecznych do ustawy.
      Projekt ustawy nie mówi o "wyrównaniu rachunku krzywd", bo takie sprawy załatwia się w sądach, a nie w zusie. Wszystkiego chyba się nie da pomieścić w jednej ustawie. Dopiero mając odpowiednią decyzje można dochodzić utraconych korzyści z tytułu nie pobierania wyższej emerytury.

      Usuń
    2. O rekompensacie za pobieranie zaniżonych emerytur wspominał Minister Zielenicki ALE W PROJEKCIE USTAWY NIC O TYM NIE MA. Trzeba pisać o tym w ramach konsultacji do projektu ustawy.

      Usuń
    3. W uzasadnieniu wyroku TK (rozdział "Skutki wyroku") napisane jest:
      "W celu zagwarantowania jednolitych zasad zawrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie."

      Usuń
    4. No tak, ale nie musi to być w jednej ustawie. Dobrze by było w jednej, bo problem byłby załatwiony kompleksowo, może trzeba w konsultacjach to zgłaszać

      Usuń
    5. Ale dla rocznika kobiet 1953 innych projektów ustaw nie ma ,to niby kiedy władza miała by to podjąć.
      Uważam że w ramach konsltacji należy zdecydowanie o tym pisać.

      Usuń
  9. Moim zdaniem projekt ustawy dotyczy wszystkich osób, które wymienia projekt w ust. 1. Dotyczy też osób, które składają wniosek po raz pierwszy. Zastanawia mnie tylko art. 2 ust. 2 o sposobie naliczenia tj. „od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1.” Czyli z tego wynika, że na dzień wieku emerytalnego (t.j. 60+ i 65+), a nie na dzień złożenia wniosku. Wobec tego z tabeli życia też z tego okresu? Czy to będzie nadal korzystne dla „pierwszaków”, czy wobec tego czekać aż do lipca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pierwszakiem 13.05 dostałam decyzję EMP naliczono mi 1160 brutto - 940 netto po 2013 nie pracowałam ,zastosowano przelicznik 205,3 jestem z czerwca 53 zwaloryzowano składki i kapitał łącznie z waloryzacja za 1 i 2 kw.2018

      Usuń
    2. Janka, jaka jest wysokość dotychczasowej emerytury wcześniejszej?

      Usuń
    3. Wcześniejsze wynosiła 2470 brutto ,a netto 2040 tera odpowiednio 3633 i 2980

      Usuń
    4. a nie myślałaś o wycofaniu wniosku i złożeniu ponownie w lipcu. Myślę, że byłoby jeszcze więcej.

      Usuń
    5. Janka
      Czyli Tobie doliczono 1160 zł. do emerytury wczesniejszej ?A napisałaś naliczono.Na Jotowni Twój wpis jest komentowany że pierwszaki nie mają tak różowo.

      Usuń
    6. Janko, też wystąpiłam po raz pierwszy i zwiększenie ep w stosunku do ew wyniosło 673,00 zł brutto, co dało 543,00 zł netto. Nie wiem jak waloryzowane były składki i kapitał, a średnie dalsze trwanie życia, to 210,10. Urodziłam się w grudniu 12/53, pracowałam jakiś czas na emeryturze na 1/2 etatu, 3 letni okres urlopu wychowawczego powinnam mieć z większym wskaźnikiem 1,3, a z tego co czytam wnioskuję, że być może źle wyliczono mi emeryturę powszechną. Moja ew po waloryzacji w marcu/19 3260,00 brutto. Może ktoś mi wytłumaczy, czemu u mnie o tyle wyższe lata trwania życia i mała podwyżka w stosunku do tych osób, które podawają kwoty zwiększenia ep. Pozdrawiam, Anna K.

      Usuń
    7. Nie wszystkie panie mają wysokie składki i kapitał dlatego mają głodowe emerytury nawet pierwszaki. Dlatego trzeba walczyć aby było to przeliczane od wyroku TK. Dla niektórych nawet 50 zł przy niskiej emeryturze jest dużo.

      Usuń
    8. Ale właśnie Janka miała niższą emeryturę wcześniejszą, no to i składki niższe.Janki 2470 brutto ,a netto 2040 teraz odpowiednio 3633 i 2980, z wpisu 17:12, a moja wcześniejsza 3260 brutto, a netto 2679,00 i odpowiednio powszechna 3933,00 i 3222,00. Nie rozumiem, chyba coś źle z waloryzacją policzyli. Anna K.

      Usuń
    9. Anno-czy naliczono właściwie emeryturę? Na podstawie podanych przez Ciebie informacji nie można odpowiedzieć ale możesz sama to sprawdzić. Ja sprawdziłam w tablicach i ZUS wybrał najkorzystniejsze tablice dla Ciebie z wartością 210,1 te same tablice zastosowano w wyliczeniu emerytury Janki (205,3). z nową decyzją ep powinnaś otrzymać " obliczenie kapitału początkowego. Czy przeliczono urlop wychowawczy - proszę porównaj decyzję kapitalu początkowego z 1999 a aktualną i tam sprawdź miesiące nieskładkowe.Jeśli znasz kapitał początkowy to możesz sama policzyć waloryzacje do 2018 roku. Proszę poszukaj w komentarzach wcześniejszych na tym blogu - była zamieszczona informacja( linki) do wskaźników waloryzacji kp. Życzę dużo cierpliwości.
      Różnice w wysokości naszych "podwyżek" wynikają przede wszystkim od zróżnicowanego kapitału i składek. Ela P

      Usuń
    10. Miłe Panie, a nie lepiej wycofać wniosek i dać sobie przeluiczyc w lipcu. Ja zyskałam netto 800 zł. urodziłam sie pod koniec maja i myslę, że dając w lipcu juz bym miała niższe przezycie no i waloryzacja wieksza. Co sadzicie

      Usuń
    11. Do anonimowe 17,45 oczywiście 940 netto to jest kwota o jaką mam zwiększona emeryturę netto jeżeli chodzi o wycofanie wniosku i złożenie go w lipcu to nie będę się w to bawić z uwagi na to że za 1 kw waloryzacja kw. Wynosi WG.MP 112,41 A ZA 2KW 0,64 i waloryzacja roczna nie wynosiła by 9,2 tylko sporo mniej a jeszcze zostałaby że stara emerytura a to jest 940x3

      Usuń
    12. do anonim z 18:12. Zauważyłam, ze jak ktos miał nizszą emeryture to wiecej zyskał. Nie wiem dlaczego. Ja miałam netto 2450 a teraz mam 3270.

      Usuń
    13. @ Anonimowy 17 maja 2019 17:49
      Wniosek o ep był składany w IV'19, czyli wsk dożycia 210,10 z tabeli z 2013 dla wieku 65.
      Jak najbardziej prawidłowy!

      Wytłumaczyć resztę może tylko źródło posiadające dokładne dane o KP, składkach itd.

      Usuń
    14. https://niezalezna.pl/271597-rafalska-przyszle-emerytury-moga-byc-wyzsze
      "Zgodnie z projektem obwieszczenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, wskaźnik waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za 2018 r. - wyniesie 109,20 proc. i - jak podkreśliła Rafalska - jest najwyższy od 10 lat"

      Usuń
    15. czyli rozumiem, że nic nie stracimy wycofujac wniosek, a możemy zyskać

      Usuń
    16. Rzeczywiście wskaźnik za cały 2018 rok ma wynieść 109,2 ale mnie zwaloryzowano 1 i 2 kwartał 2018 i to będzie odjete od waloryzacji za cały 2018 a więc nie 109,2 tylko sporo mniej a 3 m-ce x 940 też będzie potracone i powrót do starej emerytury do lipca a widząc ile jest niejasność ws emerytur kobiet 53 nie chce ryzykować .dziwi mnie tylko to że my same zainteresowane dyskutujemy na tym forum i mamy wiele niejasności ,a nikt z zus nie próbuje nam nawet doradzić ,a tam pracują też kobiety które mogłyby nam wiele wyjaśnić co moim zdaniem świadczy że oni to bagatelizuja i pracownikom zus zależy aby jak najmniej Pan zawracalo im glowe.130 tys. Kobiet jest uprawnionych do przeliczenia a wniosków jest złożonych 24tys - 4 tys.w innych sprawach i oto chodzi żeby nas było jak najmniej

      Usuń
    17. Janka liczyłam sobie, że po roku pobierania nowej emerytury wyszłabym na swoje wycofując teraz wniosek i składając go ponownie w lipcu. Mam jednak zamiar żyć trochę dłużej niż rok haha

      Usuń
    18. Obecne naliczenia z uwzględnieniem wyroku TK,dla rocznika 53,który po raz pierwszy złożył wniosek w br wcale nie oznacza gwarancji ich pobierania.ZUS po wejściu nowej ustawy może je ponownie przeliczyć z urzędu,jeśli ustawa określi sposób naliczania.Wtedy może zażądać zwrotu nienależnie wyliczonej kwoty.

      Usuń
    19. Bzdury piszesz, równie dobrze mogą nam ruscy wypowiedzieć wojnę następnie ja wygrac i uniewaznic wszystkie polskie ustawy

      Usuń
    20. Emerytura z wniosku lipcowego nie będzie wyższa o 9,2%. Ważny będzie wskaźnik waloryzacji za I kwartał 2019. Wyjaśniam skrótowo:
      Kapitał na wniosek złożony w kwietniu lub maju jest waloryzowany za I-IV kwartał 2018, czyli o 13,69% (12,41%*0,64%*0,50%).
      Kapitał na wniosek złożony w czerwcu jest waloryzowany rocznie za 2018, czyli o 9,2% (zamiast 13,69%) - to dlatego emerytura czerwcowa jest niższa od majowej.
      Kapitał na wniosek złożony w lipcu jest waloryzowany rocznie za 2018, czyli o 9,2% (zamiast 13,69%), a następnie o wskaźnik za I kwartał 2019 (w ostatnich latach zawsze był on większy niż 10%, dlatego można oczekiwać, że i teraz tak będzie) - to dlatego emerytura lipcowa prawdopodobnie będzie większa od majowej (wystarczy, by wskaźnik był większy niż 4,11%, bo wtedy 9,2%*x%>13,69%).
      Wartość x (wskaźnika waloryzacji za I kwartał 2019) poznamy najpóźniej 25 czerwca.

      Usuń
    21. Ale piękne wyjaśnienie! Pierwszaki, czytajcie ten komentarz, zrozumiecie, na czym polegają różnice w sprawie składania wniosków w różnych miesiącach.
      Dzięki.

      Usuń
  10. własnie też mam takie wątpliwości. A kiedy ta ustawa moze być uchwalona?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jutro albo pojutrze, a może w grudniu po południu - bardzo im się spieszy!

      Usuń
  11. Ten projekt przewidujący naliczanie emerytury powszechnej wartosciami(
    Kapitał początkowy, składki i trwanie życia z dnia osiągnięcia wieku 60 lat, jest dla większości Pan niekorzystny. Emerytura powszechna w naszym przypadku powinna być przeliczona wg starych zasad(kwotą bazową z 2013r) Poszlysmy na emeryturę wg tych zasad i tak powinno być jak panie rocznik 1952.

    OdpowiedzUsuń
  12. To teraz już nic nie rozumiem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Pozwolę sobie zapytać ponownie w tym wątku: Jak rozumieć zapis z projektu ustawy: "Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje osobie, o której mowa w ust. 1, od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1." Czy to oznacza, że kobietom będą wyliczać na dzień 60 urodzin, a dla mężczyzn na dzień 65 urodzin, bez względu na to kiedy złożono wniosek o emeryturę powszechną? Osoby urodzone w czerwcu byłyby w takiej sytuacji pokrzywdzone, bo nie objęłaby ich waloryzacja kwartalna kapitału i zgromadzonych składek. Ale gdyby liczył się także miesiąc złożenia wniosku (tego z pomniejszeniem o kwoty wypłaconych wcześniejszych emerytur), to pokrzywdzone byłyby osoby, które tego wniosku nie złożyły (albo go wycofały) - bo "nowa" emerytura należy się od dnia złożenia wniosku. Zakładam oczywiście, że powyższy zapis ma na celu pokrycie "strat", czyli wypłacenie kwot które się należały wcześniejszym emerytom, a nie zostały im wypłacone, tzn. skoro nowa emerytura będzie mi się należeć od 60-tych urodzin, to muszą mi wyrównać to czego mi przez 6 lat nie wypłacili. No chyba, że ja czegoś nie rozumiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sposób wyliczenia emerytury

      https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/emerytura-dla-osob-urodzonych-po-31-grudnia-1948/sposob-wyliczenia-emerytury

      Usuń
    2. Nie ma co wyrównać ponieważ emerytury powszechne wyliczone na dzie kiedy osiągnęliśmy wiek 60 lat są niszę od tych które pobieramy.jestem tego przykładem
      A dzieje się to tak dlatego źw przelicza zgromadzone środki przez dalsze trwanie źycia 252.3
      A od tamtej pory minęło 5 lat a my jesteśmy starsze o te 5 lat
      Pozdrawiam krystyna

      Usuń
    3. Ten link nie był potrzebny. Parę decyzji o przyznaniu emerytury (wcześniejszej, jak i powszechnej) w swoim życiu widziałam. Zakładając, że liczy się data złożenia pierwszego wniosku o emeryturę powszechną (spełniam warunki do uzyskania emerytury, gdy złożyłam wniosek)- pierwszaki mają teraz niby lepiej (waloryzacja kapitału i składek jest dużo korzystniejsza od waloryzacji emerytur, a do tego niższe dożycie), ale przez niemal 6 lat nie dostawały tego co im się należało i tego raczej nie odzyskają (no bo na jakiej podstawie). Natomiast osobom, które od razu złożyły wniosek o emeryturę powszechną - na podstawie nowej ustawy będzie się należeć "wyrównanie" mówiąc w uproszczeniu, a przynajmniej ja tak to rozumiem (tyle miałeś dostać od 2013r. z uwzględnieniem corocznej waloryzacji emerytur, dostałeś mniej, więc różnicę ci wypłacimy, oczywiście przy założeniu, że emerytura powszechna będzie wyższa). Choć tak naprawdę ile kto zyska, a ile stracił wynika tylko i wyłącznie z indywidualnych przeliczeń.

      Usuń
    4. Też tak to rozumiem, że jeśli osobie przeliczą emeryturę "od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury.." to kluczowe jest to stwierdzenie "od dnia", co może oznaczać, że do podstawy obliczenia emerytury dodadzą wcześniej odjęte "emerytury wcześniejsze", czyli licznik tego równania na ten "dzień" się zwiększy, co oznacza zwiększenie emerytury jakby nie liczyć. Mianownik zostaje ten sam. Potem od tego "dnia" do dnia dzisiejszego emerytura będzie większa wciąż od tej którą rzeczywiście dostał emeryt przez te 6 lat. Prosto rozumując, różnica między tymi emeryturami należy się do zwrotu dla emeryta. Po drodze muszą uwzględnić to co działo się z emeryturami przez 6 lat. Bo tak to rozumiem, że ten przepis po to jest, żeby "cofnąć wszystko w czasie". Przypadków emerytów z 53ego rocznika jest conajmniej kilka więc być może że moje rozumowanie dotyczy tylko tej grupy, która była na wcześniejszej emeryturze przed 2013r. potem przeszła na emeryturę pełną w 2013r. jak tylko osiągnęli wiek uprawniający do przejścia. Piotrek.

      Usuń
    5. A skąd mi to wiedzieć, kto ile i jakich decyzji widział w życiu!
      Pytanie brzmiało jak wyliczyć emeryturę, odpowiedź wedle posiadanej wiedzy i zdolności, człowiek się stara, a tu okazuje się że pytający wszystko wie!

      Usuń
    6. Przeliczając emeryturę porównują z emerytura wcześniejszą na ten sam dzień co się pobiera i przelicza ,ale emerytura wcześniejsza przeszła już przez parę lat waloryzację. Powinien ZUS porównywać pierwsza naliczoną emeryturę wcześniejszą z pierwszą naliczoną emeryturę zwykłą.

      Usuń
    7. Nie ma sensu się irytować. Po prostu się zastanawiam. Wzięłam w końcu kartkę i długopis i wyszło mi wg stanu na kwiecień 2019, że mam brutto 2074 wcześniejszej emerytury. Powszechnej z uwzględnieniem wszystkich waloryzacji (niestety niewysokie one były) miałabym teraz 2180 gdyby nie odliczenie z podstawy pobranych wcześniejszych emerytur, czyli niewiele więcej, ale zawsze coś. To oznacza, że od 2013r. "straciłam" jakieś 7640zł. Natomiast jako pierwszak z kwietnia 2019 wyliczono by mi 3090 emerytury powszechnej, czyli ponad 900 zł/m-c więcej niż emerytura wcześniejsza, co oznacza że jako pierwszak mogłabym odzyskać swoją "stratę" w ciągu 9 miesięcy, a potem to już tylko czysty zysk. Wniosek - pierwszaki mają się najlepiej, bo ich kapitał rósł z powodu dość wysokiej waloryzacji (i mają teraz zdecydowanie niższe dożycie), a w tym czasie korzystali z wcześniejszej emerytury i niczego "oddawać" nie muszą. A większość z nas ciągle będą prześladować te złożone kiedyś wnioski o emeryturę powszechną, dzięki którym niczego nie zyskaliśmy. Tak więc z uwagi na to, że emerytury są waloryzowane na zdecydowanie niższym poziomie niż kapitał - pierwszaki mają się najlepiej :-) Teraz mogę mieć tylko nadzieję, że ustawę szybko uchwalą i dostanę to swoje wyrównanie, bo to i tak bardzo dużo :-)

      Usuń
  14. Wydaje mi się , jeżeli panie na wcześniejszej mają obliczoną emeryturę i kapitał początkowy na "dzięń dzisieszy'", to te panie przedawnione też powinny tak mieć , ponieważ emerytura powszechna zostanie uchylona. Nie wiem czy dobrze myślę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z tego co proponują w ustawie jeżeli nie zostanie poprawiona to będą przeliczać od pierwszej decyzji czyli z 2013r . Zresztą teraz zus przelicza nie przedawnionym w ten sam sposób,tylko pierwszaki mają przeliczane korzystnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeżeli będą przeliczać od pierwszej decyzji tzn od 2013 roku to szkoda czasu na róznego rodzaju sądy bo i tak będzie niekorzystna ze względu na duży współczynnik dożycia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie rozumię zapisu w projekcie ustawy.
    Jestem nie przedawna otrzymałam decyzję
    Z zus wg stanu na dzień w jakim uzyskałam powszechny wiek emertotalny czyli dalszerokość trwanie źycia 252.3
    A środki nie zwaloryzowany i nadal zostałam na wcześniej emerturze gdyź powszechna była nisz.
    A koleżanka złoźyła w kwietniu wniosek do zus pierwszy raz i otrzymała podwyżkę około 750 zł.
    To jak to będzie wg nowej ustawy.
    Czy te emerytury będą do zwrotu i będzie zus wylicza um pod datą kiedy osiągnęli powszechny wiek.
    Proszę moźe ktoś na ten temat wie więcej.
    Pozdrawiam.krystyna

    OdpowiedzUsuń
  18. Decyzje ENP otrzymałam w maju 2014 że wskaznikiem dożycia 252,3 czyli teraz moja emerytura przeliczona wg tego wskaźnika będzie zawsze niższa od ew. Czy ja dobrze rozumiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak bardzo dobrze pani rozumie
      Pozdrawiam krystyna

      Usuń
    2. Nie do końca prawda. W moim przypadku jeśli dodać kapitał początkowy i składki oraz podzielić na 252,3 daje emeryturę powszechną wyższą o 77 zł od wcześniejszej. Nie mam jeszcze decyzji mimo złożenia wniosku 28.03.Wdocznie ZUS Warszawa ma kłopoty z dodaniem dwóch kwot i podzielenia przez trzecią.Ha, ha, ha. Pozdrawiam wszystkie panie.

      Usuń
    3. Ależ ten zus skandalicznie się zachowuje, ma JEDNĄ sprawę i nie umie dodać i podzielić, odesłać do podstawówki!
      (Z ostrożności przed tymi bez poczucia humoru wyjaśniam, że to ironia!)

      Usuń
    4. Anonimowy 19:53 zabolało? Przepraszam.

      Usuń
    5. Powinnaś zgłosić się do ZUS w Warszawie i dowiedzieć się, co z odpowiedzią na Twój wniosek. ZUS wysyła listy zwykłą pocztą, nie wiadomo, czy list nie zaginął.
      A może zaistniał jakiś inny problem.

      Usuń
  19. Jezeli będą liczyc na dzien osiągniecia wieku czy decyzji emerytury powszechnej to emerytura będzie niższa. Do końca niewiem o co w tym wszystkim chodzi poco te ustawy skoro i tak będzie to samo co jest

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez nie wiem zyskają tylko te osoby .które nie składały wniosków po osiągnięciu 60 lat tylko teraz a my będziemy stratę za nadgorliwość .ponieważ niepotrzebnie wystąpiłyśmy o przeluczenie emerytury w 2014 roku.zmiana ustawy nam nic nie daje.tz tym paniom które miały naliczone emerytury powszechne w 2013r i2014.
      Ustawa dodaje tylko nauczycieli

      Usuń
  20. A ciekawe dlaczego nikt się nie wypowiada z prawników na temat proponowanej ustawy i gazety nic nie piszą.

    OdpowiedzUsuń
  21. Będą się wypowiadać jak wejdzie w życie, teraz to dopiero projekt, który pewnie ich bezpośrednio nie dotyczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest odp. dla Anonimowy17 maja 2019 19:02, pomyłkowo umieszczony nie tu, gdzie trzeba :)

      Usuń
  22. Po 40 latach pracy, żeby dzisiaj człowiek musiał się denerwować i walczyć o swoje własne pieniądze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też czasami myślę, że lepiej by było odkładać do skarpety

      Usuń
  23. Tak jeśli emerytura powszechną będzie liczona na dzień osiągnięcia wieku 60 dla kobiet 53 to będzie to niekorzystne , a co z przeliczeniami urlopów wychowawczych i studiów , które były w 2015. Wtedy dodatkowo waloryzowania kapitał i składki. To jaki kapitał będzie liczony ten z 2013 , czy 2015 a może najlepiej by było .Przeliczenia na dzień ogłoszenia wyroku TK. D z Gdanska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emerytura powinna być przeliczona po wyroku TK przecież mamy 66 lat,a nie wracać do starej niekonstytucyjnej decyzji.

      Usuń
    2. Ma Pani w 100 % rację.
      Tylko taki sposób wyliczenia emerytury dla kobiet z rocznika 1953 będzie sprawiedliwy i emerytura będzie wyższa, bez proszenia się o spłatę zaległości.
      Ewa O.

      Usuń
    3. Brawo macie racje walczymy
      Niech nie oszukują .
      Zus wszystko zrobi źeby było jak najmniej koźyści dla nas

      Usuń
  24. W gazetach nic nie piszą i w tv też cicho sza...wszystko owiane tajemnicą.

    OdpowiedzUsuń
  25. Te panie które są na wcześniejszej emer. niektóre składały ale wycofały, ale ja dopiero teraz dowiaduje sie ze mozna było wycofac, niemialam zadnej informacji na ten temat. A projekt ustawy uchylający art 25 jest przedewszystkim dla tych pań które są przedawnione. Tylko czy nikt nie przewidział w jaki sposób będą liczone emerytury i czy to wogóle ma sens. Może ja jestem w błędzie , oby tak było.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wycofać możesz swój wniosek z ZUS w ciągu miesiąca od otrzymania decyzji z ZUS. Być może masz jeszcze czas na to. A czy się zdecydować na wycofanie wniosku, to już sama musisz się zastanowić. Dla wielu osób emerytura od lipca może być dużo wyższa.
      Ustawa nie wejdzie wcześniej niż w lipcu. Do 6 lipca ma być przygotowany raport z konsultacji społecznych.

      Usuń
    2. jak to wyliczlaś ze 6 lipca

      Usuń
    3. Nic nie musiałam liczyć. Wystarczy przeczytać początek postu na tej stronie, o etapach legislacji ustawy.
      Wystarczy kliknąć w adresy e-mail tam zamieszczone i wszystko można sprawdzić.
      Oprócz informacji podaję też ich żródła.

      Usuń
  26. Pytanie do Pani Jolanty Kajzer, moderatorki blogu:

    Czy trzeba 15 razy klikać w różne obrazki, aby doszło do publikacji komentarza? Nie wystarczy jeden raz? To zabiera dużo czasu i cierpliwość wystawia na próbę, że odechciewa się komentowania. Proszę coś z tym zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie Jolanta, ale moje doświadczenie wskazuje, że "anonimowi" klikają cztery razy, a nie piętnaście. Dla mnie jest ok.

      Usuń
    2. Cztery razy, albo i więcej, to w jeden duży obrazek podzielony na kwadraty, potem tak samo w kolejne ...

      Usuń
    3. Muszę to sprawdzić, nie komentuję anonimowo, więc tego nie wiedziałam.
      Przekażę to pytanie mojej córce, ona się na tym lepiej zna. Może coś uda się zrobić.

      Usuń
  27. Ja po otrzymaniu decyzji w 2014 r przeczytałam , że można odwołać się do Sądu ale pomyślałam co mi to da,a przecież powinna być również informacja o możliwości wycofania decyzji.

    OdpowiedzUsuń
  28. Tak jeśli emerytura powszechną będzie liczona na dzień osiągnięcia wieku 60 dla kobiet 53 to będzie to niekorzystne , a co z przeliczeniami urlopów wychowawczych i studiów , które były w 2015. Wtedy dodatkowo waloryzowania kapitał i składki. To jaki kapitał będzie liczony ten z 2013 , czy 2015 a może najlepiej by było .Przeliczenia na dzień ogłoszenia wyroku TK. D z Gdanska
    A panie tak samo jak przedawnione do tej pory pobierały emeryturę wcześniejszą ,to czemu mają waloryzację na dziś .A my przedawnione na 2013 ?

    OdpowiedzUsuń
  29. Przy przeliczeniu urlopów wychowawczych jest tylko zwaloryzowany kapitał początkowy a tabele dożycia 253 z 2013r na wiek 60lat.

    OdpowiedzUsuń
  30. Drogie panie wysyłajcie do p.Borowskiego skargi o tej skandalicznej długości życia 253 dla nas 66 latek może zmienią to w ustawie,bo przyjdzie nam do końca życia być na EW,pozdrawiam


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy to aż takie ważne jaka nazwę ma emerytura? Ważne, aby była wysoka:)

      Usuń
    2. Tusk zgotował nam taki los sam zarabia miliony,a z nas się śmieje prosto w oczy...

      Usuń
    3. I jeszcze mówi,że trzeba sie uśmiechać i być szczęśliwym. Obłuda

      Usuń
  31. Jeżeli emerytura będzie wcześniejsza to nigdy nie będzie wysoka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale w moim przypadku właśnie wcześniejsza jest wyższa od kapitałowej,nawet według proponowanego obecnie przeliczenia (bez pomniejszania o wypłacone emerytury). Jeśli pozostawią kapitał i wiek dożycia ten sam co w 2013 i 2014 roku, przeliczenie nie będzie korzystne.Musimy walczyć o przeliczenie takie,jak mają pierwszaki.Miało być sprawiedliwie,a skończy się na tym,że będziemy musiały iść do sądu.Przykre to jest, ale na tę chwilę nie zapowiada się,że coś skorzystamy.Krystyna

      Usuń
    2. Właśnie musimy im uświadomić jak oni wyliczaja bez waloryzacji naszych środków wszystkie dane z 2014 wiek również. Pewnie nie mają o tym pojęcia. Właśnie taki jest problem.

      Usuń
    3. Przecież w komisji jest przedstawiciel ZUSu i powinni wiedziec jak liczyc, maja świadomość.

      Usuń
    4. A zus wie i liczą nie korzystnie dlatego trzeba pisać do senatu żeby naprawili i wnieśli poprawki.

      Usuń
  32. Drogie koleżanki z rocznika 1953.
    Emerytura powinna być wyliczona na dzień złożenia wniosku po opublikowaniu wyroku TK, oczywiście po zrewaloryzowaniu kapitału i odpowiedniej tabeli dożycia.
    Tylko taki sposób wyliczenia emerytury będzie sprawiedliwy i emerytura będzie wyższa bez proszenia się o spłatę zaległości.
    Takie uwagi i propozycje musimy zgłaszać do projektu.
    Ewa O.

    OdpowiedzUsuń
  33. Zgadzam się z Panią Ewa O. Tylko emerytura po orzeczeniu TK będzie miała sens. Zrewaloryzowany kapitał plus składki podzielone przez teraźniejszy wskaźnik dozycia. Ale coś mi się wydaje, że ten projekt jest ustawiony pod zus. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam wszystkie Panie z 1953 r.
    Zaznaczam, że jestem "pierwszakiem", a i tak dostałam decyzję odmowną w spr. wznowienie postępowania. Trudno mi to zrozumieć, ale w podobnej sytuacji jest też tak dużo, jak "przedawnionych". Przedstawię moją sytuację. Jestem z października 1953 r. Ponad 30 lat przepracowałam jako pedagog w szkole. W październiku 2008r. złożyłam wniosek o przyznanie emerytury wcześniejszej. W XI otrzymałam decyzję, ale wypłatę zawieszono, ze względu na dalszą pracę. Po ukończeniu 60 lat zgłosiłam się do ZUS o przeliczenie na powszechną.Pracownica ZUS odradziła mi, że będzie niższa i tak będą wypłacać wcześniejszą. I dopiero w marcu zgłosiłam się o przeliczenie. I okazało się, że moja emerytura była przeliczona zgodnie z art.53, a nie 46, o którym pisze TK. Wyjaśniam, że w moim przypadku też się odejmuje pobrane wcześniejsze emerytury. "A zatem na podst. art.151 par.1 w związku z art.145a Kodeksu- brak jest podstaw do uchylenia decyzji z XI 2008 r.-cytat". Nie wiem dlaczego w jednym 2008 r. jednym naliczali wg starych zasad innym na nowych. O tym wspominał RPO, ale jak widać bez skutku.
    Pozdrawiam i mam nadzieję, że pozostałe Panie będą miały więcej szczęścia. Graszka53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Wyjaśniam, że w moim przypadku też się odejmuje pobrane wcześniejsze emerytury."
      Czy to odjęcie jest w decyzji z marca 2019 r. wydanej jako "pierwszakowi"?

      Usuń
    2. "A zatem na podst. art.151 par.1 w związku z art.145a Kodeksu- brak jest podstaw do uchylenia decyzji z XI 2008 r.-cytat".

      Jak wynika z treści komentarza decyzja z XI 2008 dotyczy emerytury wcześniejszej, natomiast wyrok TK i wznowienie postępowania na podstawie tego wyroku dotyczy decyzji o emeryturze powszechnej, to oczywistym jest że brakowało podstaw do wznowienia.

      Usuń
    3. Dla Gruszki 53 Myślę że albo pani nie jest pierwszakiem albo nic nie n trzeba wznawiać tylko złożyć wniosek o em.powszechną a najlepiej wyjaśnić W ZUS i to jak najszybciej

      Usuń
    4. Witam ponownie.
      W marcu 19r. po ogłoszeniu wyroku TK w Dz.U., pracownica w ZUS-ie powiedziała mi, że mam złożyć skargę o wznowienie postępowania i uchylenie decyzji, zresztą sama mi podyktowała jak to ma wyglądać. Nie wspomniała, że powinnam złożyć wniosek o emeryturę powszechną. Być może dlatego dostałam decyzję odmowną, bo dotyczyła emerytury wcześniejszej. 16 kwietnia br. złożyłam wniosek o EMP, ale nie dostałam jeszcze odpowiedzi.
      Pozdrawiam.
      Graszka12

      Usuń
  35. Jeśli ktoś w 2008 r. nie miał 60 lat to nie mogła być mu naliczona emerytura powszechna, tylko wcześniejsza. Dlatego jednym naliczali wg starych zasad wcześniejszą (55 lat), innym na nowych powszechną (60 lat).
    Jakie jest uzasadnienie decyzji z marca 2019 r.? Tylko to jedno przytoczone zdanie, czy coś więcej?
    Tzw. "pierwszak" dopiero ubiega się o emeryturę powszechną, nie miał do tej pory decyzji o jej
    przyznaniu, dlatego dostaje decyzje odmowną w sprawie wznowienia postępowania. Po prostu nie ma czego wznawiać, bo nie było decyzji ostatecznej wydanej z pomniejszonego kapitału.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. komentarz jest odpowiedzią dla
      graszka1218 maja 2019 00:24

      Usuń
  36. Czyli Graszka powinna złożyć wniosek o em. powszechna?

    OdpowiedzUsuń
  37. Gdy teraz złoży to tez dostanie z pomniejszeniem gdyż nauczyciele zostali ujęcia dopiero teraz w projekcie ustawy.WJ

    OdpowiedzUsuń
  38. Graszka złóż wniosek o em powszech.lepiej w lipcu będzie większy wskaźnik waloryzacji kapitału a kiedy dostaniesz decyzję z pomniejszeniem wypłaconych emerytur to się odwołasz. Po wejsciu w życie ustawy będą musieli Ci wyrównać od dnia złożenia wniosku / gdy em powszechna okaże się wyższa od wczesniejszej/ Dorota

    OdpowiedzUsuń
  39. Właśnie wysłałam za pośrednictwem formularza konsultacyjnego swoje uwagi do ustawy dot. kobiet ur. w latach 1949-1952. Miałam zamiar podjąć także inne sprawy, np. dochodzenie rekompensaty, ale uznałam, że lepiej każdy temat podnosić osobno, wtedy będzie bardziej widoczny dla Ustawodawcy. Oto wysłana treść:

    Projektowana ustawa nie uwzględnia wcześniejszych emerytek z lat 1949-1952, które swoje wnioski o emeryturę powszechną złożyły po 1 stycznia 2013 r. W uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzono, że miały one możliwość złożenia wniosku do końca 2012 r. Jednak podkreślenia wymaga, że była to możliwość czysto teoretyczna, gdyż zmiany do ustawy nie były nagłaśniane przez media, brakowało informacji na ten temat i mało która z nich o tym wiedziała.
    Warunki do przyznania emerytury powszechnej spełniły pod rządami przepisów sprzed niekorzystnej zmiany ustawy emerytalnej, w odczuciu społecznym również w stosunku do tej grupy kobiet powinno być zastosowane przeliczenie według projektowanej ustawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dostałam od Senatu RP podziękowanie za udział w konsultacjach. Mogłabym wysłać więcej, ale może pomyślą, że jestem jakaś nawiedzona, albo co. Zachęcam innych, to nie musi być długie, nawet lepiej jak jest krótko, a treściwie, samo meritum bez przepisywania uzasadnień różnych wyroków, bo wiadomo, że to ściągnięte

      Usuń
  40. Walczymy tyle lat i tak nic z tego nie będzie dla nas przedawnionych. Zgodnie z projektem do ustawy przelicza nam emeryturę powszechną tymi samymi "liczbami", które miałyśmy już składając wniosek, tylko nie odejma nam wypłacone. W większości przypadków będzie to i tak niższe od emerytury wcześniejszej. Zyskają tylko tzw. Pierwszaki i inne grupy zawodowe, panie z rocznika 1953. W moim przypadku, jestem przedawniona, odwołałam się do sądu,nawet jak sąd anuluje mi ten art,. 146 KP to i tak zostanę na wcześniejszej jeżeli będzie tak jak w projekcie. Uważam, że ustawa tak powinna być zmieniona aby wszystkie panie zostały potraktowane jednakowo, tzn przeliczyć emeryturę powszechna złożonym wnioskiem w tym roku (po wejściu w życie orzeczenia Tk.) Dlatego też drogie Panie piszemy swoje propozycje do komisji. Walczymy dalej. Jelenia Góra

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to pora na pismo do Senatu, czy zostanie udostępnione też na blogu? Im więcej opinii, tym lepiej, można kilka czy nawet kilkanaście razy podnosić ten sam temat, wtedy będzie widać, że więcej społeczeństwa jest za takim rozwiązaniem

      Usuń
    2. Obawiam się następującej argumentacji decydentów.
      Jeżeli kiedyś nie obowiązywałby art. 1b (nie byłoby pomniejszania kapitału), a kobieta '53 zdecydowałaby się złożyć wniosek w 2013 czy 2014 roku, to ZUS przyznałby emeryturę powszechną, ale w większości przypadków i tak zawiesił ją jako niższą od emerytury wcześniejszej. Jeśli zdecydowałaby się złożyć wniosek później (np. w 2016 czy 2019 roku), to dopiero wtedy emerytura powszechna byłaby wyższa od wcześniejszej. Nikt nie kazał składać wniosku w 2013 czy 2014; można było czekać. Zatem trudno uznać równanie wszystkich do "pierwszaków", czyli do tych, co dotąd nie złożyli wniosku aż do roku 2019.

      Usuń
    3. To dzisiaj wiadomo, że można było czekać, w roku 2013 czy 2014 takiej wiedzy nikt nie miał. Zresztą sytuacja tzw. pierwszaków też nie jest do końca klarowna, są wątpliwości, póki co jest taki okres przejściowy
      Co by było, gdyby było ....

      Usuń
    4. Wydaje mi się, że powielenie takiego samego pisma nie ma sensu.
      Lepiej napisać krótko o swojej sytuacji i prośbę, aby ustawodawca zapewnił wszystkim paniom 53 jednolity sposób wyliczenia emerytury, żeby część pań nie musiała nadal biegać po sądach, zamiast cieszyć się wypracowaną emeryturą.
      Pisać można listownie, przez pocztę, można przez formularz konsultacyjny, można do osób odpowiedzialnych za ustawę, można do ministerstwa i pani Rafalskiej, można pójść do biur posłów i senatorów, można wykorzystać spotkania przedwyborcze.

      Osoby odpowiedzialne za ustawę:

      Przedstawiciel wnioskodawcy:
      senator Marek Borowski
      Osoby odpowiedzialne za projekt w Biurze Legislacyjnym:
      Marek Jarentowski, ekspert ds. legislacji, tel. 22 694 9338
      Bożena Langner, legislator, tel. 22 694 9401
      Katarzyna Majewska, ekspert ds. OSR, tel. 22 694 9259
      na do posłów i senatorów

      Usuń
    5. Powielanie nie, ale są inne sprawy do podniesienia, np.
      1)jednoznaczne określenie sposobu wyliczenia emerytury, aby nie było żadnych wątpliwości na jaka datę należy przyjąć waloryzację kapitału i składek, na jaką datę tablice
      2) określenie trybu dochodzenia rekompensat,
      3) uwagi odnosnie terminu do wniesienia wniosku o przeliczenie - jest on określony na 3 miesiące, jest za krótki, pytanie, czy w ogóle powinien być termin, wiele osób nie wie o blogu, o zmianach w przepisach, znowu nie zmieszczą się w terminie

      Usuń
    6. Celowo nie pisałam wcześniej o ogólnych sprawach, bo napiszę dzisiaj nowy post w tej sprawie.
      Zaraz zabraknie miejsca na nowe komentarze, albo nie wszystkie będą widoczne, to okazja do wstawienia nowego wpisu.
      Jeśli nie masz nic przeciwko temu, to wstawię Twoje uwagi do posta.
      Z góry dziękuję.

      Usuń
    7. Oczywiście, że nie mam nic przeciwko, po to je tu podałam, że może ktoś zwróci uwagę i napisze do Senatu RP. Wstawione do posta mają szanse być inspiracją do konsultacji, być może wywrą
      pozytywny skutek. Moja opinia Anonimowy 18 maja 2019 10:36 również jest do ewentualnego wykorzystania.
      Mam sentyment do tego blogu, korzystając z okazji nadmieniam, że kiedy po kilku latach zajrzałam tu było dla mnie miłą niespodzianką, że wśród zachowanych do tej pory komentarzy są także moje ... Serdecznie pozdrawiam. W 2011 r, został wykonany kawał dobrej roboty! Miejmy nadzieję, że tym razem też będzie Happy End

      Usuń
    8. tytułem uzupełnienia
      Są dwa komentarze Anonimowy 18 maja 2019 10:36, mój jest ten u góry, z tekstem przesłanym do Senatu w sprawie urodzonych pań w latach 1949-1952

      Usuń
    9. Odnalazłam tekst. Rozpoznaję Twoje wpisy. Podziwiam i zachwycam się Twoją wiedzą i umiejętnością znalezienia na wszystko odpowiedzi.
      Miło się wspomina tamten szalony czas. Cały blog, a w szczególności "Poradnik" czy "Rocznik 53" to kopalnia wiedzy. Z wielkim sentymentem zaglądałam tam czasem.
      Jaką ogromna wiedzę przekazywali mądrzy ludzie, jakie gorące dyskusje się toczyły...
      Dzisiaj nie zmieniło się jedno, zagubienie emerytów w przepisach.
      Dzięki Tobie i innym doradzającym przynajmniej część emerytów wywalczy większe świadczenia.
      Wielkie dzięki.

      Usuń
  41. Jestem z Wami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę nie zapominać, że gdyby nie było przedawnionych i nieprzadawnionych, to nie było by pierwszakow.

      Usuń
    2. Przepraszam ma być nieprzedawnionych.

      Usuń
    3. My Pierwszaki, jesteśmy z Wami, Przedawnione i Nieprzedawnione, z karty i bez itp, itd...ale Was, przynajmniej niektóre z Was, bardzo boli, że my pierwszaki mamy taką a nie inną sytuację - jak gdyby to od nas zależało, Dziewczyny ogarnijcie się i przestańcie nam wytykać nasze "pierwszactwo" - my też starałyśmy się i staramy nadal, o to by prawo potraktowało cały rocznik 1953 jednakowo i sprawiedliwie, sama pomagam jak mogę koleżankom zrozumieć im ich sytuację prawno-zusowską, podpowiedzieć co dalej robić, pisać itp itd, trzymajmy się razem i piszmy do senatorów i gdzie się da, bo to w słusznej sprawie wszak działania, nie bądźmy przeciw sobie tylko bądźmy razem.

      Usuń
    4. Naprawdę cieszę się, że na razie chociaż część z nas ma powody do zadowolenia. Inne panie też na pewno się cieszą. Myślę, że dzięki temu, co Wy wygrałyście, to i pozostałe panie wywalczą korzystne przeliczenia emerytur.
      Masz rację, trzeba się trzymać razem i wspierać.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  42. Na wcześniejszej emeryturze jestem od 2008 r w 2013otrzymalam decyzję symbol E że wpłata na podstawie Art 26 nie zostala podjęta a2015 przeliczenie zgodne Z art26 ale ZAWIESZONA symbol ENP która jest pierwszą

    OdpowiedzUsuń
  43. Pani Jolu pomocy. 15 maja otrzymałam z ZUS 2 pisma. Należę do osób nieprzedawnionych. Pierwsze jest to postanowienie o wznowieniu postępowania zakończonego decyzją z dnia 30.05.2014. Drugie to jest decyzja o przyznaniu emerytury z dnia 02.05.2019. Na samym początku jest "uchylamy decyzję z 30.05.2014." W obliczeniach są kwoty identyczne jak w tej uchylonej decyzji z 2014 roku. Kapitał taki sam, składki takie same, kwota ta sama co w roku 2014 i najgorsze dalsze trwanie życia tez 253.5 miesiąca z 2014 roku. Następnie jest, że emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym. Nadmieniam, że pracowałam po 2014 jeszcze 4 lata do 2018. To czy już tych składek się nie wlicza? Liczyłam na to, że kiedy mi uchylą decyzję, to potraktują mnie jak "pierwszaka" i wszystkie dane będą brane na dzień 2.05.2019. Pracowałam w sumie prawie 44 lata.Piszą, że zwaloryzowane składki i kapitał ale z obliczeń to nie wychodzi. Podczas pracy co kwartał występowałam o doliczenie stażu. Bylo to około 8 zł. Pozdrawiam i proszę o pomoc Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, takich decyzji dziewczyny otrzymały już setki. ZUS przelicza emeryturę na datę złożenia wniosku o emeryturę powszechną, czyli na rok 2013, 2014, 2015.
      Bardzo długo pracowałaś, a teraz emerytura powszechna wychodzi niższa niż wcześniejsza..
      Liczymy na to, że w ustawie poprawią sposób naliczania nam emerytur, tak jak pierwszakom.
      Trzeba koniecznie zgłaszać swoje uwagi do projektu ustawy. Opisz po prostu swoja sytuację. Na górze strony masz adres formularza konsultacji społecznych.
      A teraz odnośnie Twojej sytuacji. Złóż koniecznie odwołanie do sądu pracy (wzór jest zamieszczony we wcześniejszym poście). Możesz również dodać dopisek, iż nie zgadzasz się też z wysokością obliczonej przez ZUS emerytury, uważasz, iż jest zaniżony.
      Z odwołaniem nie spiesz się, masz miesiąc od dnia otrzymania decyzji z ZUS. Wystarczy złożyć w ZUS po 10 czerwca.
      A teraz napisz pismo do ZUS z prośbą o podanie szczegółowych obliczeń, jakie zastosowano przy Twojej emeryturze i to od roku 2014.
      No i na koniec uwaga, poświęć trochę czasu i przeczytaj posty po wyroku TK i komentarze. Będziesz wiedziała więcej.
      I spokojnie, będzie dobrze, taką mam nadzieję.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. zofia galewska18 maja 2019 17:41

      a moze nie złożyłaś odpowiedniego zaswiadczenia o zarobkach z zakladu pracy,ja dopiero teraz przy okazji naszgo rocznika dowiedzialam sie,ze w zzzzzzzus nie ma mojego RPG-7 z okresu mojejpracy na emeryturze,co dalej bedzie nie wiem,ale dopiero dzisiaj wyslalam pismo do zakladu pracy o uzupelnienie mi tego dokumentu z przed prawie 10 lat.

      Usuń
    3. Szczerze mówiąc, nie wydaje m się, żeby w ZUS-ie było błędne wyliczenie. Tam liczą komputery, systemy. Pracownik tylko wstawia dane, resztę wykonuje maszyna.
      Ale każdy może się pomylić, nawet przy wpisywaniu danych.

      Usuń
    4. Pani z13.06 pisze prawdę tak zus liczy to nie przyczyną złoźenia
      Nie odpowiednich dokumentów w zus zus liczy dalszy okres trwania źycia 252.3 tak jak w 2014 roku a od tego roku minęło 5 lat a my jesteśmy starsze o 5 lat Pozdrawiam

      Usuń
  44. Może ktoś wie jaki jest harmonogram konsultacji społecznych ustawy lub gdzie go szukać.Jak długo to może potrwać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. informacja jest na stronie Senatu RP:

      https://www.senat.gov.pl/prace/senat/proces-legislacyjny-w-senacie/inicjatywy-ustawodawcze/inicjatywa,91.html

      Termin na przygotowanie sprawozdania upływa
      6 lipca 2019.

      Usuń
    2. Dziewczyny, czytajcie posty i komentarze.
      Popatrz na górze, jak wygląda proces legislacyjny ustawy. Tam też podane są żródła informacji, wystarczy kliknąć.

      Usuń
  45. WITAM wszystkich jestem przedawniona decyzja z zus odmowna i nie będe się odwoływać uważam że po uchwaleniu ustawy znowunas wyślą do sądu tak jak ma to miejsce po wyroku TK .przecież w 2013 r chcąc wiedzieć czy ep będzie jaka?zus bez wystąpienia z wnioskiem nie wyliczał to co na jakiej podstawie możnabyło posiąś wiedzę o wysokości i ja uważam że obowiązkiem organu było w pouczeniu napisać o możliwości wycofania a jeżeli tego nie zrobił to musi jak najwięcej nas pisać do p senatora Marka Borowskiego i cały rocznik 53 potraktować na jednakowych zasadach tzn na dzień wyroku TK .Hel.

    OdpowiedzUsuń
  46. Składać odwołanie do sadu czy czekać na nową ustawę, jak zmienią przeliczniki,bo wedug starych zasad nie dostanę większej podwyżki tylko zostanę na wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
  47. Składać, ale pod koniec 30 dniowego okresu od otrzymanej decyzji z ZUS. To nic nie kosztuje, tylko troszkę fatygi z napisaniem (wzory są na blogu) i zaniesieniem (wysłaniem do ZUS). Najwyżej sąd potem umorzy sprawę.
    Niekorzystna decyzja nie powinna się uprawomocnić.
    Ustawa zapewne uchwalona zostanie w lipcu, bądż we wrześniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj złożyłam odwołanie do Sądu przez ZUS Opole,pani w ZUS-ie nic nie wiedziała jak długo będę czekać a na odpowiedz ,powiedziała że mam dowiadywać się w sądzie.Znając polskie realia na pewno sprawa ulegnie przedawnieniu.

      Usuń
    2. Niczego nie musisz dowiadywać się w sądzie. Teraz ZUS ma miesiąc, albo na załatwienie sprawy, albo prześle Twoje odwołanie do sądu. Sąd potrzebuje zapewne co najmniej miesiąc na wyznaczenie terminu rozprawy, za 2-3 tygodnie.
      I to z sądu wtedy przyjdzie do Ciebie informacja o rozprawie.
      Mam nadzieję, że wcześniej będzie ustawa korzystna dla wszystkich.

      Usuń
  48. Pani Jolu nigdy nie byłam w sądzie i nie wiem jak to wygląda zanim Zus odda sprawę do sądu musi napisać uzasadnienie do tego odwołania wiadomo że to trochę potrwa , czy jeżeli będzie już coś widomo więcej na temat ustawy będę mogła wycofać to odwołanie a poza tym czy nie będzie tak jak teraz ci co mieli sprawy w sądzie mają na wznowienie 3 miesiące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bój się rozprawy w sądzie, tam nie czeka Cię żadna kara. Kiedy będziesz miała wyznaczony termin, odezwij się na blogu. Napiszę, jak zachować się w sądzie.
      Mam nadzieję, że do rozpraw sądowych nie dojdzie.
      Czekamy spokojnie na ustawę.

      Usuń
  49. Droga Pani Jolu, bardzo dziękuję za pomoc i informację w sprawie mojej emerytury. Moje uwagi do Komisji legislacyjnej przesłałam przez formularz konsultacyjni i kopię moich uwag otrzymałam na mail. Pozdrawiam Gienia

    OdpowiedzUsuń
  50. A co z podatkiem - zapłacony przy pobieraniu em wcześniejszej.... dostałam netto , a z kapitału jako zwrot pobranych brutto . Czy to nie US powinien oddać.

    OdpowiedzUsuń