To już kolejny raz podszywanie się pod osoby na blogu, to jest tchórzostwo lub celowa dezinformacja - chodzi komuś o podważenie zaufania do tych osób- tak było z pp. Krzysztofem i Marianem, a teraz z Panią.
Tak jak mówiłem, tylko ustawa rekompensacyjna i mialem rację. W sądach do samej śmierci by się to przeciągało i nie byłoby długo jednolitego orzecznictwa. I co Krzysiu i kto miał rację? JA! tak bardzo chciałeś popisywać się w sądzie co to nie Ty aż przegrałeś :)
Nie przegrał ale wygrał Panie prawniku. Dzięki min. jego działaniom, ktoś poszedł po rozum do głowy i coś się zaczyna dziać.Oby to działanie przyniosło dla nas pokrzywdzonych emerytów pozytywny skutek.I jeszcze jedno...kto się wywyższa może być .......... Trochę skromności i taktu nigdy nikomu nie zaszkodziło. Pozdrawiam Wiga
Panie Łukaszu , jakoś panu nie wierzę i nadal autorytetem dla mnie jest P. Krzysztof. Dzięki niemu i całej grupie osób nam pomagającym na tym blogu dobrnełam już do SA, a jak będzie trzeba to i dalej. A pan w czym nam pomógł? Na senacki projekt tak szybko bym nie liczyła, bo ten rząd to specjaliści od kręcenia lodów - .......
Gdyby nie działanie Mariana i Krzysztofa nic by się nie działo, nie było by sprawy w trybunale, a teraz w senacie. Panie Łukaszu to dzięki tym panom walczyliśmy w sądach a teraz czekamy na finisz. Pan sie nie fatygował i nie tłumaczył pokroć jak Krzysztof. Dzięki im za to. Gorąco pozdrawiam wszystkich Julia
Myślę że powstanie bloga i aktywność głównych blogowiczów, czyli p. Krzysztofa, p. Mariana i pewnie innych doprowadziło do tego co już uzyskaliśmy i za to należy się podziękowanie. Przyznam, że nie wierzyłam, że sprawa trafi do TK, a jeśli doszło by do jakiegoś sesownego rozwiązania zwrotu zaległych to będzie bardzo duży sukces. Z sądami to bywa różnie, już widać, że orzecznictwo jest bardzo zróżnicowane zarówno z SO jak i SA a kasacja? . Trzymajmy kciuki żeby jednak doszło do uregulowania na drodze legislacyjnej. Sądowi, nie zazdroście niesądowym pozdrawiam Krystyna
Gdybyśmy nie walczyli w sądach to nie wierzę, że byłaby ustawa rekopensacyjna. I jeszcze jedno. Nie tylko p.Krzysztof nam radził. Tak samo radziliśmy się prawników / z tytułami/ i również wskazywali nam drogę sądową. Tak,że proszę nie krytykować p.Krzysztofa. Pozdrawiam Hanna1
Dyskusja na blogu , czasami ostra wymiana zdań w ramach posiadanej wiedzy w temacie i udzielanie rad do czegoś doprowadziła . Również działania na zewnątrz naszych GURU okazały się cenne. Nasza TACA /jak to określił w jednym z wpisów nasz dowcipniś Xenefont /jest przeze mnie uzupełniana Pozdrawiam Irena z Lubuskiego
Konstytucyjny termin odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie to 21 dni (liczonych od daty otrzymania interpelacji przez adresata). Niestety, "obyczaj i tradycja sejmowa" sprawiają, że termin ten w bardzo wielu przypadkach nie jest dotrzymywany bez jakichkolwiek konsekwencji. kibic
Panie Łukaszu- prawniku proszę nas poinformować - co będzie dalej po tej senackiej komisji, jakie są terminy i do kiedy to wg. prawa może max. trwać ? P. Krzysztof napewno by wiedział.
Na stronie internetowej sejmu będzie stopniowo dokumentowana droga tej interpelacji. Na razie nie zamieszczono nawet jej treści. Po wejściu w zakładkę "prace sejmu" i dalej - "posiedzenia sejmu" jest kolejna zakładka "interpelacje, zapytania ...". Po wejściu w tę zakładkę należy w okienku wpisać numer interpelacji, pod którym wyświetli się aktualny stan rzeczy. Można też dotrzeć inną drogą: "kliknąć" na tę interpelację na liście interpelacji przy nazwisku p. poseł Hrynkiewicz. Przy interpelacji powinna się stopniowo pojawić data wpływu i data ogłoszenia. W rubryce "adresat" powinna się także pojawić "konstytucyjna" data wpływu (udzielenia) odpowiedzi i ewentualnie informacja, że termin odpowiedzi przedłużono (gdy adresat uzyska zgodą na przekroczenie terminu od autora interpelacji). Stopniowo powinna się też pojawić treść interpelacji oraz - w końcu - treść odpowiedzi. Warto zobaczyć jak to wygląda wpisując numer jakiejś starszej interpelacji. Pozdrawiam - kibic :)
I jeszcze: typowa interpelacja zaistnieje w sejmie w stenogramach sejmowych, a więc jako rodzaj "korespondencji", a nie w postaci wystąpień na posiedzeniach sejmu. Jeśli odpowiedź nie będzie zadowalała pytającej, to może jeszcze wystąpić o jej uzupełnienie. kibic
Ale ludziska są niewdzięczni. Najpierw słodzili p. Krzysztofowi a teraz nalatuja na niego. Jeżeli ktoś ma odrobinę rozumu to napewno nie bedzie krytykował Krzysztofa. Czyżby ktoś zapomniał ile nam pomagał Krzysztof. I jeszcze jedno gdyby zawieszeni emeryci się nie odwoływali w 2011r. od decyzji ZUS i gdyby nie działania p. Mariana i innych to by nikt nic nie dostał. Nie byłoby trybunału , senatu itd... Więc trochę obiektywizmu i umiaru w swoich wywodach. H.
Ad rem. Dzisiaj wysyłam do tzw. Rzecznika Praw Obywatelskich informację o mojej drodze sądowej w naszej sprawie. Ktoś na blogu nadmienił, że rzecznik nie wie nic o sprawach sądowych. Mogłoby napisać więcej osób. Tylko same fakty: odwołania do ZUS, Sąd Okręgowy x 2, Sąd Apelacyjny, kasacja, ETPCz).Adres: biurorzecznika@brpo.gov.pl Halina W.
Państwo polskie to bogata państwo.Najpierw tysiące rozpraw przed sądami,zaangażowanych: setki sędziów,przedstawicieli ZUS,tysiące zainteresowanych,Tysiące wezwań na rozprawy sądowe doręczanych za potwierdzeniem odbioru,przez setki listonoszy i pracowników poczty.Wszystko bezproduktywnie ,na koszt bogatego państwa,PO to tylko, żeby PO tych akcjach zwalczania bezrobocia, nareszcie zacząć tworzyć ustawę.I znowu tysiące ludzi będzie miało obciążające SP, bezproduktywne zajęcie:wydawania i dostarczania decyzji.Polska państwo to bogata państwo.Ciekawe czy ktoś policzy ile będzie budżet państwa kosztowało to bezhołowie tego rządu,nie pierwsze i nie ostatnie zresztą. Durny naród wybiera durnych rządzących. Przyjemnego,wiosennego łikendu Elżbieta
DYWAGACJE I PRZEMYŚLENIA NASZE NIE MAJĄ NIC WSPÓLNEGO Z RZECZYYWISTOŚCIĄ ! ponieważ wyrok T.K z dnia 13.11.2012 dotyczy ustawy z dnia 16.12.2010r a więc orzekł jego bezprawne działanie od początku .wszedł w życie 22.11.2012 w normalnym trybie prawnym ,ale to jest data jego ogłoszenia !Działania władz są bezprawne ponieważ wyrok T.K nie podlega interpretacji a ni widzi mi się pseudo prawników.Sprawa jest wygrana bo to jest oczywiste logika jest jedna.W dniu dzisiejszym Pani w zus mi powiedziała że gotowe druki decyzji odmownych w sprawie w sprawie zaległych emerytur dostały w grudniu !PRZEKRĘT PO+ PSL.
Czy ktoś z Państwa może odpowiedzieć na pytanie jeśli chodzi o skargę do ETPCz:Termin złożenia skargi wynosi 6 miesięcy od momentu ogłoszenia wyroku,czy od otrzymania wyroku z uzasadnieniem?. Bo do SN wynosi 2 m-ce od otrzymania wyr. z uzasadnieniem. Dziękuję i pozdrawiam.Ewa B.
Termin do złożenia skargi do ETPC w Strasbugu, to 6 miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji, prawomocnej decyzji (w odniesieniu do nas są to wyroki sądu). MM
Dziękuję bardzo MM za odpowiedź. Zastanawiam się tylko kiedy SA przyśle mi wyrok z uzasadnieniem,o który złożyłam wniosek w dniu ogłoszenia wyroku, a upłynęły od tego czasu 2 m-ce.W takiej sytuacji mogę nie zdążyć złożyć skargi do ETPCz.Ewa B.
Dzisiaj przeprowadziłam długą rozmowę w ministerstwie pracy.Pan był bardzo miły i powiedział,że na dzień dzisiejszy tylko trzeba zaległych dochodzić w sądach. Ustawa to daleka sprawa.Był bardzo zdziwiony ,że są kasacje.Obiecał przekazać informację dalej.Co do pisma z 23 marca do rzecznika obywatelskiego nic nie wie,to nie jego działka.Apeluje wysyłać maile do rzecznika i do ministerstawa pracy-departament emerytur.Nic to nas nie kosztuje.Danka
Szanowni Państwo, oglądając transmisję z obrad Komisji Ustawodawczej Senatu a w szczególności wystąpienie Pani Dyrektor z ZUS nie można zauważyć, że nie wspomniała ona o korzystnych dla emerytów orzeczeniach sądowych, które już zapadły w SO. Pani Dyrektor w imieniu ZUS wyrażała jakby wolę wypłaty zaległych emerytur ale z uwagi na brak podstawy prawnej ZUS nie ma możliwości wypłaty. Jest to oczywiście wykrętne tłumaczenie ponieważ taką właśnie podstawą do wypłaty jest wyrok sądu i gdyby ZUS faktycznie chciał wypłacić zaległe emerytury to mógłby to zrobić właśnie na podstawie wyroku sądowego. Tutaj niezbędna jest taka dygresja - mianowicie chodzi o to, że ZUS musi wypełniać polecenia swoich przełożonych. A komu podlega ZUS - oto struktura organizacyjna tej instytucji:
Struktura organizacyjna ZUS jest stała, zmieniają się tylko członkowie. Na czele ZUS-u stoi prezes ZUS. Jest on powoływany przez Prezesa Rady Ministrów. Ponadto funkcjonuje w ZUS-ie zarząd, który liczy od 2 do 4 członków powoływanych przez Radę Nadzorczą na wniosek Prezesa ZUS. Rada Nadzorcza to kolejny element struktury tej organizacji. Jest ona powoływana na pięcioletnią kadencję. Rada składa się z czterech członków Rady. Przewodniczącego tej Rady powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Wniosek ten złożony jest w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Ponadto po jednym członku Rady Nadzorczej, powołuje się na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców. Dodatkowo po jednym członku Rady powołuje się na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji związkowej. Jednego członka Rady powołuje się na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów. W skład ZUS wchodzi Centrala Zakładu oraz terenowe jednostki organizacyjne, którymi są oddziały oraz podlegające im inspektoraty i biura terenowe.
Jak widać ZUS-em kierują głównie minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego oraz minister właściwy do spraw finansów a faktycznie głównym decydentem jest minister właściwy do spraw finansów - a kto powołuje ministra finansów? I tu właśnie zapadają kluczowe decyzje, które muszą wykonywać wszyscy pracownicy ZUS poczynając od Centrali i kończąc na biurach terenowych. Analizując przynależność partyjną oraz kompetencje poszczególnych ministrów można domyślać się jakie mogą być ich decyzje. Jak wiadomo minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego należy do PSL. A gdzie jest zaplecze wyborcze tej partii? A z finansami państwowymi wiadomo jaka jest sytuacja - na wszystko brakuje pieniędzy. W tej sytuacji największa nadzieja na odzyskanie zaległych emerytur leży w niezawisłych sądach oraz w oddziaływaniu w każdy możliwy sposób na w/w ministrów. Dużym atutem w ręku emerytów jest zajęcie się tą sprawą przez Senat. Gwarantuje to szczęśliwy jej finał.
Ponieważ nasi rządzący nic sobie nie robią z TK a sądy robią co chcą, dzielą nas na Przed i PO i sprawy prowadzą w 10 minut łącznie z odczytaniem wyroku to po sprawiedliwość pójdziemy do TPCZ w Strasburgu. Krysia
Jakie ostatecznie będą wyroki sądów będzie wiadomo po pierwszej kasacji w SN. Jeśli ktoś ma wyznaczony już termin kasacji lub wie, kiedy taka rozprawa się odbędzie i chciałby podzielić się taką wiadomością to będę wdzięczna. Pozdrawiam.
Pisałam na blogu (teraz nie mogę odnaleźć),że wysyłam informację do rzzecznika o wszystkich moich odwołaniach: do ZUS, 2 x do S0 i do SA, bo podobno nic nie wie o toczących się sprawach. Im więcej nas wyśle, tym lepiej. Adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl Halina W.
Nie cieszę się z miłej rozmowy,złośliwcu!!!Z długiej rozmowy coś zawsze wynika.Nie ciesz się senatem!!!!!! TYLKO SĄD!!!!!Tyle złośliwości pod adresem Krzysztofa!!!! Zdrowia! Krzysztofie!!Na blogu od listopada Danka
Ponieważ osoby które mają już zwrot zaległych emerytur myślą o odsetkach pozwolę sobie wkleić fragment uzasadnienia sa w poznaniu ". zmienia wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2011r. oraz poprzedzającą go decyzję i podejmuje wypłatę na rzecz odwołującej świadczenia emerytalnego począwszy od 1 października 2011r. przyznając ustawowe odsetki za okres od 6 stycznia 2013 do dnia zapłaty." Mnie do nie dotyczy bo w odwołaniach tak daleko nie jestem ale podaję to do dyskusji, bo dotychczas nikt nie wspominał o zasądzonych odsetkach i ta data ? Pozdrawiam Julia
Do wartości dochodzonej kwoty od razu doliczyłam ustawowe odsetki do dnia złożonego odwołania do SO za pośrednictwem ZUS ( napisałam:" wartość kwoty z odsetkami do dnia dzisiejszego"). W internecie można znaleźć specjalne kalkulatory do obliczania ustawowych odsetek i do każdego m-ca doliczyć te odsetki. Potem mam zamiar prosić sąd o nakazanie ZUS doliczenia kolejnych odsetek już od obliczonej kwoty w dniu złożenia odwołania do zakończenia sprawy. Tak to sobie wymyśliłam, żeby " upiec dwie pieczenie na jednym ogniu" - spróbować można, bo "kto pyta nie błądzi". Pozdrawiam - Daniela
Fajnie jest! A ja przygotowałem z gotowca,w którym na temat odsetek,napisałem... wraz z NALEŻNYMI,USTAWOWYMI ODSETKAMI ZA KAŻDY MIESIĄC NIEUZASADNIONEJ ZWŁOKI!
Ponieważ niektóre sądy przyznające prawo do zaległych emerytur odsyłały w sprawie odsetek z powrotem do ZUS, więc podałam już na tacy konkretną kwotę. Daniela
Do Julii z 16.41 .Prawdopodobnie chodzi o odsetki od dnia wydania korzystnego wyroku tj. 06.01.2013 Z tego wynika że odsetki jeśli będą płacone to tylko od dnia wygranej w sądzie.
W nowym wzorze jest mała nieścisłośc,bo we wcześniejszym napisałam tak: 2) nakazanie organowi rentowemu wypłatę emerytury poczynając od dnia 1 października 2011r do..wraz z ustawowymi odsetkami od każdej zaległej miesięcznej raty. Pozdr. Teresa
Otrzymałam decyzje odmowną z ZUS o wypłatę zaległych. Mam zamiar odwołać się do SO. Proszę o radę. Czy odwołanie złożyć do ZUS czy do sądu ? Julia Białystok.
Julio,sąsiadko droga...Anonimowy z godziny 17:34 ma rację...teraz TYLKO - najlepiej za pośrednictwem ZUS. Panienka z okienka, pokwituje odbiór Twoich dokumentów odwoławczych do sądu i z mimiką,zwaną uśmiechem oznajmi,że obowiązkiem ZUSu jest przekazanie do Sądu Twojego odwołania.Możesz też równolegle i do Sądu złożyć bezpośrednio papióry. Jak znam tradycje jednostek terenowych:Oddziałów/Inspektoratów/Biur ZUS...najlepiej tam pójść po drugiej kawie, około godz. 13:00,to masz wówczas szansę z nią na pogaduszki.Napisz,jak było...Pozdrawiam
Xenefont o/Olsztyn13 kwietnia 2013 18:08 ....Możesz też równolegle i do Sądu złożyć bezpośrednio papióry. - Radzę nie wysyłac równolegle do sądu, bo sąd zaraz te "papióry" odeśle do ZUS. Pozdr. Teresa
Co,prawda,to prawda!Tak kiedyś,na wszelaki wypadek,postępowaliśmy.Obecnie...czort jedyny,wie ...gdzie,co i jak lepiej!A jak papióry po drodze,gdzieś zaginą,to,co - najwyżej stracimy tylko czas i 6 zł na bilet,np!Pozdrawiam
Witam serdecznie . Ja mam pytanie dotyczace zawęzenia moich roszczeń o wznowienie emerytury, gdyz juz ZUS zaczął mi wypłacac, wcześniej wnosiłam skarge do SO i tam zadałam wznowienia i wypłaty zaległej emerytury. Nie mam jeszcze terminu rozpraway , ale nie wiem czy takie pismo procesowe należy napisać już teraz, czy wystarczy zabrać na rozprawe i dołączyc. Bedeę wdzięczna za podpowiedz jak to ma wygladać. Dziekuje. Może ktoś z Państwa ma wzór takiego pisma . Krystyna
Krystyno nasza!Temat Twój jest nieco zawiły,nie jasny.Mam wątpliwości wynikające z mojej niewiedzy po obradach Senatorów,co do i zacz... Może Jot z Pomorza,albo Orest... pomogą?
24 mam sprawę SO i nic jeszcze nie pisałam - w przyszłym tygodniu mam zamiar wysłać. Mogłabym też ustnie powiedzieć na sprawie, muszę na niej być obowiązkowo. Wzór, który kiedyś skopiowałam z blogu Sąd Okręgowy w ....... Wydział Ubezpieczeń Społecznych
Pozwany: Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ........
Sygn. akt .....
Wniosek o ograniczenie roszczeń wobec ZUS w ......
Z uwagi na to, że ZUS uznał moje powództwo dotyczące zmiany decyzji zawieszającej z dnia 26.09.2011 i wznowił mi wypłatę emerytury na bieżąco od dnia 22 listopada 2012 r. ograniczam swoje roszczenie względem ZUS jedynie do żądania wypłaty świadczeń za okres od 1.10.2011 r. do 21.11.2012 r. wraz z należnymi odsetkami do dnia wypłaty.
Załączniki: 1.ksero - Decyzja ZUS-u z dnia .......2013 r. 2.ksero - Postanowienie ZUS o wznowieniu postępowania .............
Pani KRYS - jeżeli mozna ; ja bym napisała nie "decyzji zawieszajacej" , tylko : "decyzji o wstrzymaniu wypłaty emerytury " - pisze , bo dobrze zyczę. E
Może być i tak ale ja otrzymałam decyzję zawieszającą mi emeryturę w związku z kontynuowaniem zatrudnienia. Z nimi to nie wiadomo.Diabeł tkwi w szczegółach. KRYS
Do KRYS : A w decyzji z dnia 26.09.2011r., w lewym górnym rogu - co Pani ma napisane? Bo ja mam napisane : "decyzja o wstrzymaniu wypłaty emerytury " , a w punkcie I.2 : "wstrzymuje wypłatę emerytury ". Pozdrawiam , E
Sprawdziłam. Mam też tak - w górnym rogu i pkt 1.2 napisane o wstrzymuje wypłatę emerytury natomiast pkt V - zawieszenie emerytury. Dzięki.Pozdrawiam KRYS
W Gazecie Prawnej nr 72 jest artykuł, który wczesniej wstawiła "fałszywa Wiga". Podaję link i fragmenty: http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=446050
Wybrane wydanie: 12 kwietnia 13 (nr 72) GAZETA PRAWNA » Praca » ZUS zapłaci za bezprawnie zabrane emerytury
W sprawie zawieszenia wypłat emerytur rząd przez sześć miesięcy stosował strusią politykę, udając, że nie ma problemu zaległych świadczeń. Tymczasem kwestia ta dotyczy ponad 26 tysięcy osób, którym wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 listopada 2012 r. (sygn. akt K 2/12) przywrócił prawo do zawieszonych wypłat. Sędziowie uznali, że ZUS wstrzymał 1 października 2011 r. wypłatę świadczeń na podstawie niekonstytucyjnych przepisów. Dzięki temu wszystkie osoby pokrzywdzone uzyskały prawo do swoich świadczeń bez konieczności zwolnienia się z pracy. Wystarczyło tylko złożyć do ZUS wniosek, powołując się na wyrok TK..... (Blokada dostępu ) Pozdr. Teresa
Kochana Teresko to nie Kanada ,Szwecja Norwegia blednie mi wyliczyli biezace mniej niz bralem napisalem odwolanie do zusu pisze jeszcze raz do ZUSU nie do sadu przez zus przypatkowo zadzwonilem powiedziano mi ze te sprawe kieruja do sadu i wstrzymuja mi nawet biezace szybko napisalem o wycofanie wniosku ,dojde swego pozniej ,jakas pani podala mi dzien godz kiedy rozmawialem i moze nagrywaja lub robia noatki nie mam preensji do pracownicy wykonuje polecenia zablokowali by nawet biezace na rok sady ????/ a wiem ze w zusie jest taki balagan ze placa i nie odebrali z 08 MAM wyrok pozytywny i czekam nie wierze Zusowi jak wscieklemu psu marian radom
Pamie Marianie ! Miałam dokładnie to samo ! Po napisaniu odwołania nie zostało ono rozpatrzone w ZUS , tylko wysłane od razu do sądu , wraz z pismem ZUS , ż e emerytura mi sie wcale nie należy (poomimo , że mają prawomocny wyrok z SA).Zus rzeczywiście przypomina wściekłego psa , i to raczej niemożliwe , żeby pracownicy ZUS w róznych miastach tak samo sie "wściekali " . Wygląda to znowu na jakieś odgórne dyrektywy. Bardzo ludzi straszą odebraniem tego , co mają , apelacjami , kasacjami. Podobnie wściekły pies szczerzy kły. A czy ma Pan jakies informacje z ZUS Radom, dlaczego tak się zachowują ? Czy to ich własny pomysł?
Widac , jak ZUS sie " stara bardzo ", żeby emeryci i ich rodziny (które dokładnie widzą , co sie dzieje ) , odzyskali zufanie do Państwa i stanowionego przez nie prawa nadszarpniete mocno przez niekonstytucyjny art.28. Pozdrawiam , E.
Dziękuje serdecznie za cenne wskazówki.Może ja w skrocie jasniej przedstawie moją sytuacje.Emeryturę mam przyznaną od 01. 03.2009r.Nie zwalniając sie z pracy , pobierałam ja do momentu wstrzymania jej przez ZUZ od 01,10.2011r.Wniosłam odwołanie do Sądu Okręgowego i moje odwołanie zostało oddalone. Nie wnosiłam apelacji. Po ogłoszeniuwyroku TK wniosłam do ZUS wniosek o wznowienie , oraz o wypłatę zaległej emerytury, po czym ZUS zwrócił mi te dokumenty w celu złożenia go do Sadu.Do Sadu wniosłam skargę o wznowienie postepowania itd, orazo zmianę wyroku i uznanie moich roszczen poprzez uchylenie decyzji ZUS i wypłatę zaległych Swiadczen emerytalnych należnych od dnia zawieszenia do momentu wznowienia,oraz o wznowienie. Wysłalam tą skarge 20 grudnia. A miedzyczasie , bo 20 stycznia ZUS wszczął mi wypłatę emeryt. wyrownujac od 22.listopada. I tu własnie miałam problem , czy wysłąc pismo do sądu w sprawie ograniczenia roszczeń przed rozprawa, czy wystarczy poczekac do terminu rozprawy. Do tej pory jeszcze nie mam wyznaczonego terminu .Dziekuje za pomoc. Krystyna
Jeszcze tylko dwa zdania, ja nie otrzymałam z Zus żadnego postanowienia o wszczeciu postepownia, najpierw wpłynęły mi pieniadz na konto , po tygodniu otrzymałam DECYZJE O PRZELICZENIU EMERYTURY ...... ZUS po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 15.01.2013 przelicza OD 22.11.2012 TJ Od daty wejścia w życie przepisów emeryture ...Należnośc od 22 . 11.2012 do 31 stycznia 2013 zaklad przekaż na rachunek w banku.Ja nie skladalam zadnego wniosku, skladalam jedynie kwartalnie o doliczenie stazu pracy i ten wczesniejszy, ktory mi odesłali. Krystyna . Juz sie w tym gubię
Pracownicy ZUS robią to co mają nakazane z góry. Wykonują tylko polecenia polityków. Może po komisji senackiej ZUS juz nie będzie wnosił odwołania od wyroków SO i kasacji po wyroku SA?. Może to tylko pobożne zyczenia?
Czy ktoś z Państwa może powiedzieć mi jakiej wysokości koszty zastępstwa procesowego DLA ZUS może zasądzić Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w sprawie "zawieszenia"? Bo jednak jest to także sprawa majątkowa, przecież mamy oprócz żądania uchylenia i zmiany decyzji także roszczenie o wypłatę - czy ktoś się nad tym zastanawiał? Przepisy mówią o kwocie 600 zł za roszczenie do 5.000 zł. Będę wdzięczna na odpisanie także na mój e-mail: p.rb@poczta.fm.
Też się nad tym zastanawiam. Dopisałam w swoim odwołaniu jako ostatni punkt: zasądzenie od pozwanego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, ale to chyba dopiero wtedy, gdy ZUS nie uwzględni moich roszczeń i przekaże sprawę do sądu. Więc chyba nie powinnam na razie tego umieszczać w odwołaniu? Przecież nie musimy sobie robić wszystkiego sami, nie jesteśmy prawnikami. A jeśli poprosimy o występowanie w naszym imieniu, to chyba należy nam się zwrot kosztów (w przypadku wygranej, ale to oczywiste;)). ZUS kazał płacić za zastępstwo procesowe, a przecież mają radców na etatach, a my gorsi?
Koszty zastępstwa procesowego od ZUS na Twoją rzecz może zasądzić Sąd jeśli wygrasz sprawę i będziesz miała pełnomocnika - radcę prawnego lub adwokata. Chodzi o to, ile może zasądzić Sąd od nas na rzecz ZUS, którego na pewno będzie reprezentował pełnomocnik.
Jestem zupełnie początkująca i powiem szczerze, że mam problem z napisaniem odwołania do SO - dostałam odmowę z ZUS (dotyczy żądania wypłaty świadczeń za okres od 1.10.2011 do 21.11.2012 wraz z odsetkami). Nie wiem co należy wpisać w tzw "Części wspólnej", tam gdzie jest odwołanie do wyroku TK itd. Czy i co powinno się tam znaleźć. Decyzja o przyznaniu emerytury była w sierpniu 2008 roku zawieszona z uwagi na zatrudnienie, następnie częściowo wypłacana, od 1.10.2011 wstrzymana, gdyż dalej pracowałam, listopad 2012 wznowiona wypłata - do chwili obecnej pracuję Może ktoś z Państwa mógłby mi pomóc jak to należy poprawnie wszystko napisać . Będę bardzo wdzięczna "Zagubiona"
Skorzystałam z wszystkich możliwych porad dostępnych na naszym blogu i napisałam/posklejałam takie uzasadnienie.
Uzasadnienie Po osiągnięciu wymaganego wieku i stażu pracy wystąpiłam do ZUS Oddział w ..... z wnioskiem o tzw. wcześniejszą emeryturę. Po rozpoznaniu mojego wniosku z dnia 15.11.2006 r. ZUS Oddział w ... wydał decyzję nr ..., w której ustalił mi prawo do emerytury i równocześnie zawiesił wypłatę świadczenia z uwagi na kontynuowanie zatrudnienia. W decyzji zawarł też informację, że w celu podjęcia wypłaty emerytury należy przedłożyć świadectwo pracy lub zaświadczenie potwierdzające fakt rozwiązania stosunku pracy z każdym pracodawcą, na rzecz którego praca była wykonywana bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury. Po moim wniosku z dnia 2.03.2010 r. i z chwilą ukończenia 60 lat decyzją z 12 marca 2010 r. organ rentowy ponownie ustalił mi wysokość świadczenia z nową kwotą bazową i wznowił jego wypłatę od 1 marca 2010 r.. Pozostawałam w dalszym ciągu w zatrudnieniu i pobierałam emeryturę do dnia 30 września 2011 r. Decyzją z dnia 27.09.2011 r. organ rentowy - na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 257, poz. 1726) wstrzymał wypłatę mojej emerytury od 1 października 2011 r. Stan taki trwał do chwili zajęcia stanowiska przez Trybunał Konstytucyjny. Po wyroku TK z 13 listopada 2012r. sygn. akt K2/12 stan prawny zawieszenia mojej emerytury uległ zmianie. Wyrokiem tym TK stwierdził, że emeryci, którzy nabyli prawo do świadczenia i jego realizacji w określonym przedziale czasowym tj. od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. nie podlegają rygorom wynikającym z art.103a ustawy o emeryturach i rentach. Oznacza to, że w przypadku osób, którym emeryturę przyznano przed 1 stycznia 2011 r., a które kontynuowały zatrudnienie istniejące przed przyznaniem emerytury, nie ma podstaw do zawieszenia wypłat emerytury. Decyzją z dnia 7.01.2013r. organ rentowy wznowił mi bieżącą wypłatę świadczenia od dnia 22.11.2012r.
Cd. Decyzją z dnia 27.03.2013r. organ rentowy odmówił uchylenia decyzji z dnia 27.09.2011r. w części, w jakiej decyzja ta dotyczy zawieszenia prawa do emerytury za okres od dnia 01.10.2011r. do dnia 21.11.2012r. Organ rentowy uzasadniając wydanie mi odmownej decyzji, a dotyczącej wypłaty zaległego, zawieszonego świadczenia emerytalnego powołuje się na art. 190 ust. 3 Konstytucji, w myśl którego orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia i z tym dniem następuje utrata mocy obowiązującej aktu normatywnego, którego dotyczy orzeczenie Trybunału. Organ rentowy wskazuje, że w tego typu sprawach wyrok Trybunału Konstytucyjnego obowiązuje od momentu jego ogłoszenia, tj. od dnia 22 listopada 2012 r. a więc nie dotyczy zawieszonych świadczeń emerytalnych niewypłacanych w okresie od 1 października 2011r. do 21 listopada 2012 r. Zagadnienie mocy wstecznej orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzających niezgodność aktu normatywnego lub jego części z aktem wyższego rzędu było wielokrotnie przedmiotem wypowiedzi Sądu Najwyższego, który zdecydowanie opowiadał się za przyznaniem skutków sięgających w przeszłość (ex tunc). Na ogół nie budzi wątpliwości, że owa "przeszłość" sięga do daty wejścia w życie obecnej Konstytucji, a więc do dnia 17 października 1997r. Linia orzecznictwa Sądu Najwyższego wskazująca na działanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego ex nunc dotyczy wyłącznie wyroków Trybunału Konstytucyjnego, w których Trybunał wyraźnie określił skutki czasowe działania wydanego wyroku. Tymczasem w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. Trybunał jednoznacznie wskazał charakter swego orzeczenia i świadomie nie określił jego skutków w czasie (np. poprzez orzeczenie w wyroku odroczenia przez Trybunał Konstytucyjny utraty mocy niekonstytucyjnego przepisu). A więc w sprawach dotyczących zawieszenia wypłaty emerytur od 1 października 2011r. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. ma działanie ex tunc i organ rentowy ma obowiązek wypłacić mi zaległe świadczenie emerytalne.
Odnosząc się do twierdzenia organu rentowego, zawartego w uzasadnieniu decyzji ZUS Oddział w ... z dnia 27 marca 2013 r. znak: ... zauważyć należy, że skoro organ rentowy wstrzymał mi wypłatę emerytury od 1 października 2011r. do 21 listopada 2012 r. to – w świetle – powyższego należy zmienić zaskarżoną decyzję i zobowiązać organ rentowy do wypłaty emerytury począwszy od daty zawieszenia, tj. od 1 października 2011 r.
W związku z powyższym wnoszę o zmianę zaskarżonej decyzji.
Załączniki: 1.odpis odwołania 2.odpis decyzji ZUS przyznającej wcześniejszą emeryturę – ksero /2 egz./ 3.odpis decyzji ZUS zawieszającej emeryturę /2 egz./ 4.odpis decyzji ZUS wznawiającej wypłatę bieżącej emerytury/2 egz./ 5.odpis decyzji ZUS odmawiającej wypłaty zaległej emerytury /2 egz./. Co o tym sądzicie? Proszę o pomoc i opinie. Pozdrawiam B.P.
Zasugerowałam się tym, że załączone wzory dotyczą osób, które przeszły już na emeryturę powszechną. Dziękuję, będę "walczyć" z odwołaniem :) "Zagubiona"
Zagubiona "do kwadratu" - czy możesz mi także wysłać, kompletnie nie łapię się w tym. Poza tym, czy jeśli nie określę wysokości kwoty zaległej emerytury, to Sąd odrzuci moje odwołanie?Już nie zdążę jechać do ZUS, a nie umiem tego wyliczyć. Będę wdzięczna za odpowiedź na adres e-mail p.rb@poczta.fm
Pani Alicjo 2 z 17:58, czy zastosowała Pani wzór odwołania od Pani Teresy z dnia 05.03.2013r?. Czy dodała Pani jeszcze coś od siebie lub zmieniła, czy uzasadnienie jest wystarczające.
W mojej decyzji odmownej ZUS informuje, że wyrok TK obowiązuje od 22 listopada i nie ma podstawy do wypłaty zaległych świadczeń, więc przywołałam orzeczenia sądowe (sygnatury) na potwierdzenie, że tak nie jest (korzystając z art. mec.Hołówki i kilku sformułowań z wyroków sądów apelacyjnych. Podając konkretne przykłady mam nadzieję, że sąd będzie musiał się do nich ustosunkować, "zwykłą " treść odwołania może zlekceważyć a wyroki to "konkret", ale oczywiście mogę się mylić bo sądy są "niezawisłe" :)) Anka Wwa
W mojej decyzji odmownej ZUS informuje, że wyrok TK obowiązuje od 22.11.identycznie jak u Pani Anki Wwa. Pani Aniu widzę, że Pani bardzo dobrze, w przeciwieństwie do mnie, orientuje się w tym gąszczu przepisów. Czy można liczyć na "wyciąg" z przytaczanych przez Panią konkretnych orzeczeń itp? "Zagubiona"
Pani Aniu czy ja również mogłabym prosić na mój adres mailowy wyciąg z orzeczeń, lub przynajmniej ich spis? Z góry bardzo dziękuje.Zagubiona "do kwadratu" p.rb@poczta.fm
Do Pani Alicji 2.To ja pisałam do Pani o 18:28.Ja także jak "Zagubiona" poruszam się we mgle. Mam kilka dni na złożenie odwołania do SO. Mam już gotowe napisane, ale wciąż nie jestem pewna czy dobrze napisałam uzasadnienie. Bardzo bym była wdzięczna gdyby Pani przesłała mi na adres mailowy andriano@o2.pl swoje odwołanie dla porównania.
Ja również bardzo bym prosiła o przesłanie Pani odwołania na mojego e - maila, gdyż dziś całą niedzielę pisałam odwołanie i im więcej siedziałam i czytałam, tym stawałam się jeszcze bardziej zagubiona,Będę bardzo wdzięczna Mój adres: ann1267@interia.pl.
Do Pani Alicji 2. Ja również bardzo bym prosiła o przesłanie Pani odwołania na mojego e - maila, gdyż dziś całą niedzielę pisałam odwołanie i im więcej siedziałam i czytałam, tym stawałam się jeszcze bardziej zagubiona,Będę bardzo wdzięczna Mój adres: ann1267@interia.pl
Ja w swoim odwołaniu też nie powoływałam się na orzeczenia Sn. Napisałam tylko: Zgodnie z poglądem, przeważającym w orzecznictwie SN wyroki TK stwierdzające niezgodność przepisu ustawy z Konstytucją są skuteczne od dnia wejścia w życie zakwestionowanego przepisu i przyczyna prawna wstrzymania emerytury nie istniała. Odnosząc się do twierdzenia organu rentowego zawartego w uzasadnieniu decyzji ZUS z dnia... nalezy zauwazyć, że z uwagi na wiążące stwierdzenie TK dany przepis pozostaje w sprzeczności z aktem prawnym wyższego rzędu.
http://vod.gazetapolska.pl/3926-hit-netu-w-sprawie-wraku-czyli-malpa-w-czerwonym?utm_source=niezalezna&utm_medium=tytulnowa8&utm_campaign=vod Tak witały dzieci Tuska
Przepraszam ale to jest blog o emeryturach a nie o katastrofie smoleńskiej, Tusku, Kaczyńskim, czy innym zas.....nym polityku. Adminko proszę usuwać wpisy polityczne
Wyliczyłam zaległe i nie wiem, czy dobrze. Głównie dlatego, że wyszło mi strasznie dużo, ale to chyba tak jak z PITami, nigdy tyle nie widziałam na koncie, co mam naliczone... Policzyłam każdy miesiąc po kolei w kolumnach: 1.wys. świadczenia z decyzji ZUS 2.odsetki od 1. (kalkulator ZUS) 3. razem 4. pomniejszenie (>70%) 5. kwota zaległa = 3-4 Dodałam kwoty z poszczególnych miesięcy. Podatek będzie naliczony przy wypłacie, więc teraz go nie liczę. Nie wiem, czy to dobrze. Proszę o komentarz.
W moim Oddziale ZUS bardzo uprzejma pani poinformowała mnie,że nie trzeba koniecznie podawać w tym wypadku ile ZUS ma zwrócić, to nie jest postępowanie w Sądzie Cywilnym (Wydziale Cywilnym), lecz w Sadzie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.
Do P. Alicji 2. Skorzystałam z Pani uzasadnienia.Pisze Pani do Anny 1267 o poprawionej wersji.Proszę napisać czego dotyczy zmiana.Jutro mija mi termin do odwołania.
witam w domu pisałam na brudno i nie mam drukarki. W pracy poprawiłam tylko stylistyczne błędy, i końcówki wyrazów w piśmie. reszta to samo. Pozd. Alicja 2
Czy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - andriano@o2.pl poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna ponieważ jutro mija mi termin odwołania. Jeszcze raz dziękuję bardzo za poprzednią wersję.
to jest właśnie ta wersja,którą wysłałam Pani rano. Taką też już oddałam do ZUS.chyba niepotrzebnie zrobiłam lekkie zamieszanie. Wyjaśnienie powyżej Alicja 2
Już kilka razy pisałam , że w odwołaniu nie trzeba podawać kwot i nie trzeba załączać żadnych ksero decyzji odmownych. Odwołujemy sie poprzez ZUS i do Sądu trafia nasze odwołanie z naszym ZUSowwskim aktem. Jezeli akt nie trafi na czas do sądu sprawa zostaje odroczona. Odwołanie ma by zwięzłe. Do minimum skróciłam wzór podany na blogu. Wcześniej napisałam , to co przestawiłam krótko w uzasadnieniu. Jestem byłym pracownikiem ZUS i nie jedno odwołanie do sądu przeszło przez moje ręce.
Wiem , że ma Pani rację . Całe , kompletne akta ZUS sa przesyłane do sądu - do dyspozycji sedziów , orzekajacych w sprawie. W praktyce jednak wygląda to tak , że sędzaia , siadając przed kolejnymi , w kolejnej sprawie , tomiszczami akt , często nie ma czasu , albo ochoty , albo jedno i drugie , żeby wnikliwie je przeczytać . Z drugiej strony , nikt nie zna naszej indywidualnej sprawy tak , jak my sami. Dlatego warto z tych tomiszczy akt wyselekcjonowac dokumenty decydujace w sprawie i postawic je przed oczy sędziemu , jako załaczniki ksero i dowody z dokumentów - do naszego pisma procesowego . Ułatwi to prace sedziemu , a jednocześnie zmniejsza prawdopodobieństwo , ze przy "przegryzaniu " sie przez stosy naszych dokumentów , niechcacy cos pominie lub nie zauważy. Pozdrawiam
Nie bardzo zgodzę się z Panem. ZUS pisze do Sądu uzasadnienie odmowy. Sędziowie nie muszą się przekopywać przez nasze akta. Rzucą okiem na jedno i drugie i werdykt gotowy. Wystarczy, że powód pozwu "zawieszenie emerytury" i sędziowie wiedzą " co z tym zrobić". Mam cichą nadzieję, że może nie będzie wniosków o kasację przez ZUS po posiedzeniu Komisji Senackiej.
Jeżeli tak jest , że sedziowie nie musza przekopywac sie przez nasze akta , to tym baedziej warto do pisma procesowego dołączyć kswerokopie dokumentów.
Do P.Alicji 2 Czy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - dajewskamarianna@gmail.com poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna . Jeszcze raz dziękuję .
Do P.Alicji 2 Czy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - dajewskamarianna@gmail.com poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna . Jeszcze raz dziękuję .
SA w Lublinie przyznał mi zgodnie z orzeczeniem TK prawo do wpłaty zabranej w październiku 2011 roku emerytury zaś sprawę rekompensaty a więc odsetek za ten okres odesłał do decyzji ZUS.W prowadzonej na blogu systematyce znajduję się w grupie emerytów , którzy uzyskali emeryturę "PO" . ZUS wykonał wyrok SA i wypłacił warunkowo zaległą emeryturę / przygotowywana jest rzekomo kasacja/ zaś odmówił wypłaty odsetek. Od decyzji ZUS przysługuje mi odwołanie do SO, które powinienem złożyć za pośrednictwem ZUS w terminie 1 mc od daty otrzymania decyzji.Jak z tego wynika procedura postępowania się powtarza do poprzednich kroków do jakich nas zmuszono . Ze wstępnych rozmów z prawnikiem wynika ,że są małe szanse na uzyskanie wyroku SO i być może SA nakazującego ZUS wypłatę odsetek. Może ktoś z Państwa blogowiczów mógłby przytoczyć przepisy prawa , które należałoby przywołać przy pisaniu odwołania. Antoni
Do Pani Alicji 2 Droga P.Alicjo 2 jeszcze ja również bardzo proszę o przesłanie na maila wzoru odwołania do ZUS-u. gigakna@o2.pl Z góry serdecznie dziękuje. Grażyna
Do wszystkich . Wpis z 10:48 nie jest mój . Do Wigi z 10.48. proszę podpisać się swoim imieniem a nie podszywać się pod mój pseudonim. Prawdziwa Wiga
OdpowiedzUsuńTo już kolejny raz podszywanie się pod osoby na blogu, to jest tchórzostwo lub celowa dezinformacja - chodzi komuś o podważenie zaufania do tych osób- tak było z pp. Krzysztofem i Marianem, a teraz z Panią.
UsuńTak jak mówiłem, tylko ustawa rekompensacyjna i mialem rację. W sądach do samej śmierci by się to przeciągało i nie byłoby długo jednolitego orzecznictwa. I co Krzysiu i kto miał rację? JA! tak bardzo chciałeś popisywać się w sądzie co to nie Ty aż przegrałeś :)
OdpowiedzUsuńNie przegrał ale wygrał Panie prawniku. Dzięki min. jego działaniom, ktoś poszedł po rozum do głowy i coś się zaczyna dziać.Oby to działanie przyniosło dla nas pokrzywdzonych emerytów pozytywny skutek.I jeszcze jedno...kto się wywyższa może być .......... Trochę skromności i taktu nigdy nikomu nie zaszkodziło. Pozdrawiam Wiga
UsuńNikt tu jeszcze nie przegrał ...i nie wygrał.Do podjęcia ostatecznej decyzji i rozwiązania problemu,droga jeszcze długa i wyboista.
UsuńPanie Łukaszu , jakoś panu nie wierzę i nadal autorytetem dla mnie jest P. Krzysztof. Dzięki niemu i całej grupie osób nam pomagającym na tym blogu dobrnełam już do SA, a jak będzie trzeba to i dalej. A pan w czym nam pomógł? Na senacki projekt tak szybko bym nie liczyła, bo ten rząd to specjaliści od kręcenia lodów - .......
UsuńGdyby nie działanie Mariana i Krzysztofa nic by się nie działo, nie było by sprawy w trybunale, a teraz w senacie. Panie Łukaszu to dzięki tym panom walczyliśmy w sądach a teraz czekamy na finisz. Pan sie nie fatygował i nie tłumaczył pokroć jak Krzysztof. Dzięki im za to.
UsuńGorąco pozdrawiam wszystkich
Julia
Pan Krzysztof wiedział,że taki będzie wynik w tej " rundzie" . Nibyprawniku gdzie twa klasa.....A
UsuńMyślę że powstanie bloga i aktywność głównych blogowiczów, czyli p. Krzysztofa, p. Mariana i pewnie innych doprowadziło do tego co już uzyskaliśmy i za to należy się podziękowanie. Przyznam, że nie wierzyłam, że sprawa trafi do TK, a jeśli doszło by do jakiegoś sesownego rozwiązania zwrotu zaległych to będzie bardzo duży sukces. Z sądami to bywa różnie, już widać, że orzecznictwo jest bardzo zróżnicowane zarówno z SO jak i SA a kasacja? . Trzymajmy kciuki żeby jednak doszło do uregulowania na drodze legislacyjnej. Sądowi, nie zazdroście niesądowym pozdrawiam
UsuńKrystyna
dlaczego przegrał radził jak umiał i zawsze można było na niego liczyć Anna
OdpowiedzUsuńGdybyśmy nie walczyli w sądach to nie wierzę, że byłaby ustawa rekopensacyjna. I jeszcze jedno. Nie tylko p.Krzysztof nam radził. Tak samo radziliśmy się prawników / z tytułami/ i również wskazywali nam drogę sądową. Tak,że proszę nie krytykować p.Krzysztofa. Pozdrawiam Hanna1
OdpowiedzUsuńNie wiem, czy Państwo już zauważyli, że interpelacji pani poseł Józefy Hrunkiewicz (nr 16535) już nadano sejmowy bieg:
OdpowiedzUsuńhttp://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=16535
Pozdrawiam - kibic
Dyskusja na blogu , czasami ostra wymiana zdań w ramach posiadanej wiedzy w temacie i udzielanie rad do czegoś doprowadziła . Również działania na zewnątrz naszych GURU okazały się cenne. Nasza TACA /jak to określił w jednym z wpisów nasz dowcipniś Xenefont /jest przeze mnie uzupełniana Pozdrawiam Irena z Lubuskiego
UsuńOczywiście ma być: Hrynkiewicz. Przepraszam.
OdpowiedzUsuńkibic
Interpelacja jest z 23 marca 2013r.!!!
UsuńKonstytucyjny termin odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie to 21 dni (liczonych od daty otrzymania interpelacji przez adresata). Niestety, "obyczaj i tradycja sejmowa" sprawiają, że termin ten w bardzo wielu przypadkach nie jest dotrzymywany bez jakichkolwiek konsekwencji.
Usuńkibic
Panie Łukaszu- prawniku proszę nas poinformować - co będzie dalej po tej senackiej komisji, jakie są terminy i do kiedy to wg. prawa może max. trwać ?
UsuńP. Krzysztof napewno by wiedział.
Drogi kibicu-nie mogę się doszukać kiedy ta interpelacja ma być przedstawiona w sejmie?
UsuńNa stronie internetowej sejmu będzie stopniowo dokumentowana droga tej interpelacji. Na razie nie zamieszczono nawet jej treści. Po wejściu w zakładkę "prace sejmu" i dalej - "posiedzenia sejmu" jest kolejna zakładka "interpelacje, zapytania ...". Po wejściu w tę zakładkę należy w okienku wpisać numer interpelacji, pod którym wyświetli się aktualny stan rzeczy. Można też dotrzeć inną drogą: "kliknąć" na tę interpelację na liście interpelacji przy nazwisku p. poseł Hrynkiewicz. Przy interpelacji powinna się stopniowo pojawić data wpływu i data ogłoszenia. W rubryce "adresat" powinna się także pojawić "konstytucyjna" data wpływu (udzielenia) odpowiedzi i ewentualnie informacja, że termin odpowiedzi przedłużono (gdy adresat uzyska zgodą na przekroczenie terminu od autora interpelacji). Stopniowo powinna się też pojawić treść interpelacji oraz - w końcu - treść odpowiedzi. Warto zobaczyć jak to wygląda wpisując numer jakiejś starszej interpelacji.
UsuńPozdrawiam - kibic :)
I jeszcze: typowa interpelacja zaistnieje w sejmie w stenogramach sejmowych, a więc jako rodzaj "korespondencji", a nie w postaci wystąpień na posiedzeniach sejmu. Jeśli odpowiedź nie będzie zadowalała pytającej, to może jeszcze wystąpić o jej uzupełnienie.
Usuńkibic
Jak tylko będzie odpowiedż Ministra będę miała wiadomość od Pani Poseł. Zawiadomię natychmiast Państwa. Bożenna K
UsuńAle ludziska są niewdzięczni. Najpierw słodzili p. Krzysztofowi a teraz nalatuja na niego. Jeżeli ktoś ma odrobinę rozumu to napewno nie bedzie krytykował Krzysztofa. Czyżby ktoś zapomniał ile nam pomagał Krzysztof. I jeszcze jedno gdyby zawieszeni emeryci się nie odwoływali w 2011r. od decyzji ZUS i gdyby nie działania p. Mariana i innych to by nikt nic nie dostał. Nie byłoby trybunału , senatu itd... Więc trochę obiektywizmu i umiaru w swoich wywodach.
OdpowiedzUsuńH.
Droga H. nie denerwuj się tak.
UsuńFacet wyrażnie PROWOKUJE.
Pozdrawiam
BR
Wielki Pan Prawnik a takie zachowanie szok!!!!!!!!!!! Trochę taktu i kultury
OdpowiedzUsuńJaki prawnik taka kultura.
UsuńNiestety
Ad rem. Dzisiaj wysyłam do tzw. Rzecznika Praw Obywatelskich informację o mojej drodze sądowej w naszej sprawie. Ktoś na blogu nadmienił, że rzecznik nie wie nic o sprawach sądowych. Mogłoby napisać więcej osób. Tylko same fakty: odwołania do ZUS, Sąd Okręgowy x 2, Sąd Apelacyjny, kasacja, ETPCz).Adres: biurorzecznika@brpo.gov.pl
OdpowiedzUsuńHalina W.
Państwo polskie to bogata państwo.Najpierw tysiące rozpraw przed sądami,zaangażowanych: setki sędziów,przedstawicieli ZUS,tysiące zainteresowanych,Tysiące wezwań na rozprawy sądowe doręczanych za potwierdzeniem odbioru,przez setki listonoszy i pracowników poczty.Wszystko bezproduktywnie ,na koszt bogatego państwa,PO to tylko, żeby PO tych akcjach zwalczania bezrobocia, nareszcie zacząć tworzyć ustawę.I znowu tysiące ludzi będzie miało obciążające SP, bezproduktywne zajęcie:wydawania i dostarczania decyzji.Polska państwo to bogata państwo.Ciekawe czy ktoś policzy ile będzie budżet państwa kosztowało to bezhołowie tego rządu,nie pierwsze i nie ostatnie zresztą.
OdpowiedzUsuńDurny naród wybiera durnych rządzących.
Przyjemnego,wiosennego łikendu
Elżbieta
DYWAGACJE I PRZEMYŚLENIA NASZE NIE MAJĄ NIC WSPÓLNEGO Z RZECZYYWISTOŚCIĄ ! ponieważ wyrok T.K z dnia 13.11.2012 dotyczy ustawy z dnia 16.12.2010r a więc orzekł jego bezprawne działanie od początku .wszedł w życie 22.11.2012 w normalnym trybie prawnym ,ale to jest data jego ogłoszenia !Działania władz są bezprawne ponieważ wyrok T.K nie podlega interpretacji a ni widzi mi się pseudo prawników.Sprawa jest wygrana bo to jest oczywiste logika jest jedna.W dniu dzisiejszym Pani w zus mi powiedziała że gotowe druki decyzji odmownych w sprawie w sprawie zaległych emerytur dostały w grudniu !PRZEKRĘT PO+ PSL.
UsuńCzy ktoś z Państwa może odpowiedzieć na pytanie jeśli chodzi o skargę do ETPCz:Termin złożenia skargi wynosi 6 miesięcy od momentu ogłoszenia wyroku,czy od otrzymania wyroku z uzasadnieniem?. Bo do SN wynosi 2 m-ce od otrzymania wyr. z uzasadnieniem. Dziękuję i pozdrawiam.Ewa B.
OdpowiedzUsuńTermin do złożenia skargi do ETPC w Strasbugu, to 6 miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji, prawomocnej decyzji (w odniesieniu do nas są to wyroki sądu).
OdpowiedzUsuńMM
Dziękuję bardzo MM za odpowiedź. Zastanawiam się tylko kiedy SA przyśle mi wyrok z uzasadnieniem,o który złożyłam wniosek w dniu ogłoszenia wyroku, a upłynęły od tego czasu 2 m-ce.W takiej sytuacji mogę nie zdążyć złożyć skargi do ETPCz.Ewa B.
OdpowiedzUsuńJa dostałam po miesiącu. Halina W.
UsuńApel
OdpowiedzUsuńProszę opublikować artykuł "ZUS ZAPŁACI ZA BEZPRAWNIE ZABRANE EMERYTURY"
Portal INFORLEX z 12.04.201
Maria W.
Dzisiaj przeprowadziłam długą rozmowę w ministerstwie pracy.Pan był bardzo miły i powiedział,że na dzień dzisiejszy tylko trzeba zaległych dochodzić w sądach.
OdpowiedzUsuńUstawa to daleka sprawa.Był bardzo zdziwiony ,że są kasacje.Obiecał przekazać informację dalej.Co do pisma z 23 marca do rzecznika obywatelskiego nic nie wie,to nie jego działka.Apeluje wysyłać maile do rzecznika i do ministerstawa pracy-departament emerytur.Nic to nas nie kosztuje.Danka
Miły Pan nie ma pojęcia nie jest na topie.
UsuńA pani się cieszy z miłej rozmowy.
Z długiej rozmowy nic nie wynika.
Szanowni Państwo, oglądając transmisję z obrad Komisji Ustawodawczej Senatu a w szczególności wystąpienie Pani Dyrektor z ZUS nie można zauważyć, że nie wspomniała ona o korzystnych dla emerytów orzeczeniach sądowych, które już zapadły w SO. Pani Dyrektor w imieniu ZUS wyrażała jakby wolę wypłaty zaległych emerytur ale z uwagi na brak podstawy prawnej ZUS nie ma możliwości wypłaty. Jest to oczywiście wykrętne tłumaczenie ponieważ taką właśnie podstawą do wypłaty jest wyrok sądu i gdyby ZUS faktycznie chciał wypłacić zaległe emerytury to mógłby to zrobić właśnie na podstawie wyroku sądowego. Tutaj niezbędna jest taka dygresja - mianowicie chodzi o to, że ZUS musi wypełniać polecenia swoich przełożonych. A komu podlega ZUS - oto struktura organizacyjna tej instytucji:
OdpowiedzUsuńStruktura organizacyjna ZUS jest stała, zmieniają się tylko członkowie. Na czele ZUS-u stoi prezes ZUS. Jest on powoływany przez Prezesa Rady Ministrów. Ponadto funkcjonuje w ZUS-ie zarząd, który liczy od 2 do 4 członków powoływanych przez Radę Nadzorczą na wniosek Prezesa ZUS. Rada Nadzorcza to kolejny element struktury tej organizacji. Jest ona powoływana na pięcioletnią kadencję. Rada składa się z czterech członków Rady. Przewodniczącego tej Rady powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Wniosek ten złożony jest w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Ponadto po jednym członku Rady Nadzorczej, powołuje się na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców. Dodatkowo po jednym członku Rady powołuje się na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji związkowej. Jednego członka Rady powołuje się na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów. W skład ZUS wchodzi Centrala Zakładu oraz terenowe jednostki organizacyjne, którymi są oddziały oraz podlegające im inspektoraty i biura terenowe.
Jak widać ZUS-em kierują głównie minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego oraz minister właściwy do spraw finansów a faktycznie głównym decydentem jest minister właściwy do spraw finansów - a kto powołuje ministra finansów?
I tu właśnie zapadają kluczowe decyzje, które muszą wykonywać wszyscy pracownicy ZUS poczynając od Centrali i kończąc na biurach terenowych. Analizując przynależność partyjną oraz kompetencje poszczególnych ministrów można domyślać się jakie mogą być ich decyzje. Jak wiadomo minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego należy do PSL. A gdzie jest zaplecze wyborcze tej partii?
A z finansami państwowymi wiadomo jaka jest sytuacja - na wszystko brakuje pieniędzy.
W tej sytuacji największa nadzieja na odzyskanie zaległych emerytur leży w niezawisłych sądach oraz w oddziaływaniu w każdy możliwy sposób na w/w ministrów.
Dużym atutem w ręku emerytów jest zajęcie się tą sprawą przez Senat. Gwarantuje to szczęśliwy jej finał.
Zajęcie się sprawą nawet przez Senat jeszcze niczego nie gwarantuje.
UsuńMM
Większa gwarnacja niż sądy. RR
UsuńDużym atutem jest zajęcie się tą sprawą przez Senat
UsuńI będzie załatwione dla wszystkich emerytów.
Nie będzie podziału przez sądy przed czy po.
Ponieważ nasi rządzący nic sobie nie robią z TK a sądy robią co chcą, dzielą nas na Przed i PO i sprawy prowadzą w 10 minut łącznie z odczytaniem wyroku to po sprawiedliwość pójdziemy do TPCZ w Strasburgu. Krysia
OdpowiedzUsuńJakie ostatecznie będą wyroki sądów będzie wiadomo po pierwszej kasacji w SN. Jeśli ktoś ma wyznaczony już termin kasacji lub wie, kiedy taka rozprawa się odbędzie i chciałby podzielić się taką wiadomością to będę wdzięczna.
UsuńPozdrawiam.
Kaja wejdz w zakładkę po prawej stronie SKARGI KASACYJNE, co prawda nieśmiało ale temat się pojawia.
UsuńBR
Dziękuję bardzo BR. Wygląda na to, że sprawy czekają już na kasację, ale terminów jeszcze nie wyznaczono.
UsuńPisałam na blogu (teraz nie mogę odnaleźć),że wysyłam informację do rzzecznika o wszystkich moich odwołaniach: do ZUS, 2 x do S0 i do SA, bo podobno nic nie wie o toczących się sprawach. Im więcej nas wyśle, tym lepiej. Adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
OdpowiedzUsuńHalina W.
Nie cieszę się z miłej rozmowy,złośliwcu!!!Z długiej rozmowy coś zawsze wynika.Nie ciesz się senatem!!!!!!
OdpowiedzUsuńTYLKO SĄD!!!!!Tyle złośliwości pod adresem Krzysztofa!!!!
Zdrowia! Krzysztofie!!Na blogu od listopada Danka
Może ktoś poinformuje, czy wysłał informację do rzecznika? H.W.
OdpowiedzUsuńPonieważ osoby które mają już zwrot zaległych emerytur myślą o odsetkach pozwolę sobie wkleić fragment uzasadnienia sa w poznaniu ". zmienia wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2011r. oraz poprzedzającą go decyzję i podejmuje wypłatę na rzecz odwołującej świadczenia emerytalnego począwszy od 1 października 2011r. przyznając ustawowe odsetki za okres od 6 stycznia 2013 do dnia zapłaty." Mnie do nie dotyczy bo w odwołaniach tak daleko nie jestem ale podaję to do dyskusji, bo dotychczas nikt nie wspominał o zasądzonych odsetkach i ta data ?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Julia
Dlaczego od 6 stycznia - co dla Pani ta data oznacza ?
Usuńpozdrawiam Irena z Lubuskiego
Doczytałam to uzasadnienie dotyczy innej osoby..
UsuńNo właśnie tez nie rozumię tej daty, o co chodzi ?
UsuńJulia
Ja też nie mam pojęcia,ale nie chodzi na pewno o Trzech Króli...
UsuńDo wartości dochodzonej kwoty od razu doliczyłam ustawowe odsetki do dnia złożonego odwołania do SO za pośrednictwem ZUS ( napisałam:" wartość kwoty z odsetkami do dnia dzisiejszego"). W internecie można znaleźć specjalne kalkulatory do obliczania ustawowych odsetek i do każdego m-ca doliczyć te odsetki. Potem mam zamiar prosić sąd o nakazanie ZUS doliczenia kolejnych odsetek już od obliczonej kwoty w dniu złożenia odwołania do zakończenia sprawy. Tak to sobie wymyśliłam, żeby " upiec dwie pieczenie na jednym ogniu" - spróbować można, bo "kto pyta nie błądzi".
UsuńPozdrawiam - Daniela
Fajnie jest! A ja przygotowałem z gotowca,w którym na temat odsetek,napisałem... wraz z NALEŻNYMI,USTAWOWYMI ODSETKAMI ZA KAŻDY MIESIĄC NIEUZASADNIONEJ ZWŁOKI!
UsuńPonieważ niektóre sądy przyznające prawo do zaległych emerytur odsyłały w sprawie odsetek z powrotem do ZUS, więc podałam już na tacy konkretną kwotę.
UsuńDaniela
Do Julii z 16.41 .Prawdopodobnie chodzi o odsetki od dnia wydania korzystnego wyroku tj. 06.01.2013 Z tego wynika że odsetki jeśli będą płacone to tylko od dnia wygranej w sądzie.
UsuńW nowym wzorze jest mała nieścisłośc,bo we wcześniejszym napisałam tak:
Usuń2) nakazanie organowi rentowemu wypłatę emerytury poczynając od dnia 1 października 2011r do..wraz z ustawowymi odsetkami od każdej zaległej miesięcznej raty.
Pozdr. Teresa
Otrzymałam decyzje odmowną z ZUS o wypłatę zaległych. Mam zamiar odwołać się do SO. Proszę o radę. Czy odwołanie złożyć do ZUS czy do sądu ? Julia Białystok.
OdpowiedzUsuńmiasto, dn. 09.04.2013 r.
UsuńImię i nazwisko
adres
PESEL
Nr emerytury
Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w ...............
za pośrednictwem
ZUS Oddział w .................
Insp: ......................
caly wzor nizej
UsuńJulio,sąsiadko droga...Anonimowy z godziny 17:34 ma rację...teraz TYLKO - najlepiej za pośrednictwem ZUS. Panienka z okienka, pokwituje odbiór Twoich dokumentów odwoławczych do sądu i z mimiką,zwaną uśmiechem oznajmi,że obowiązkiem ZUSu jest przekazanie do Sądu Twojego odwołania.Możesz też równolegle i do Sądu złożyć bezpośrednio papióry. Jak znam tradycje jednostek terenowych:Oddziałów/Inspektoratów/Biur ZUS...najlepiej tam pójść po drugiej kawie, około godz. 13:00,to masz wówczas szansę z nią na pogaduszki.Napisz,jak było...Pozdrawiam
UsuńDziękuję za radę, skorzystam. Odmowę dostałam 12 kwietnia, mam czas na odwołanie. Napisze jak mi poszło ... Julia Białystok
UsuńXenefont o/Olsztyn13 kwietnia 2013 18:08
Usuń....Możesz też równolegle i do Sądu złożyć bezpośrednio papióry.
-
Radzę nie wysyłac równolegle do sądu, bo sąd zaraz te "papióry" odeśle do ZUS.
Pozdr. Teresa
Tereso, dziękuję. Julia Białystok.
UsuńCo,prawda,to prawda!Tak kiedyś,na wszelaki wypadek,postępowaliśmy.Obecnie...czort jedyny,wie ...gdzie,co i jak lepiej!A jak papióry po drodze,gdzieś zaginą,to,co - najwyżej stracimy tylko czas i 6 zł na bilet,np!Pozdrawiam
UsuńWitam serdecznie . Ja mam pytanie dotyczace zawęzenia moich roszczeń o wznowienie emerytury, gdyz juz ZUS zaczął mi wypłacac, wcześniej wnosiłam skarge do SO i tam zadałam wznowienia i wypłaty zaległej emerytury. Nie mam jeszcze terminu rozpraway , ale nie wiem czy takie pismo procesowe należy napisać już teraz, czy wystarczy zabrać na rozprawe i dołączyc. Bedeę wdzięczna za podpowiedz jak to ma wygladać. Dziekuje. Może ktoś z Państwa ma wzór takiego pisma . Krystyna
OdpowiedzUsuńKrystyno nasza!Temat Twój jest nieco zawiły,nie jasny.Mam wątpliwości wynikające z mojej niewiedzy po obradach Senatorów,co do i zacz... Może Jot z Pomorza,albo Orest... pomogą?
Usuń24 mam sprawę SO i nic jeszcze nie pisałam - w przyszłym tygodniu mam zamiar wysłać. Mogłabym też ustnie powiedzieć na sprawie, muszę na niej być obowiązkowo.
UsuńWzór, który kiedyś skopiowałam z blogu
Sąd Okręgowy w .......
Wydział Ubezpieczeń
Społecznych
Pozwany: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
w ........
Sygn. akt .....
Wniosek
o ograniczenie roszczeń wobec ZUS w ......
Z uwagi na to, że ZUS uznał moje powództwo dotyczące zmiany decyzji zawieszającej z dnia 26.09.2011 i wznowił mi wypłatę emerytury na bieżąco od dnia 22 listopada 2012 r. ograniczam swoje roszczenie względem ZUS jedynie do żądania wypłaty świadczeń za okres od 1.10.2011 r. do 21.11.2012 r. wraz z należnymi odsetkami do dnia wypłaty.
Załączniki:
1.ksero - Decyzja ZUS-u z dnia .......2013 r.
2.ksero - Postanowienie ZUS o wznowieniu postępowania .............
KRYS
Pani KRYS - jeżeli mozna ; ja bym napisała nie "decyzji zawieszajacej" , tylko : "decyzji o wstrzymaniu wypłaty emerytury " - pisze , bo dobrze zyczę. E
UsuńMoże być i tak ale ja otrzymałam decyzję zawieszającą mi emeryturę w związku z kontynuowaniem zatrudnienia.
UsuńZ nimi to nie wiadomo.Diabeł tkwi w szczegółach.
KRYS
E,ma rację!Teraz,ma mieć rację bytu już li tylko i wyłącznie pojęcie wstrzymania wypłaty!!!
UsuńDo KRYS : A w decyzji z dnia 26.09.2011r., w lewym górnym rogu - co Pani ma napisane? Bo ja mam napisane : "decyzja o wstrzymaniu wypłaty emerytury " , a w punkcie I.2 : "wstrzymuje wypłatę emerytury ". Pozdrawiam , E
UsuńSprawdziłam. Mam też tak - w górnym rogu i pkt 1.2 napisane o wstrzymuje wypłatę emerytury natomiast pkt V - zawieszenie emerytury.
UsuńDzięki.Pozdrawiam
KRYS
A ja mam w lewym górnym rogu tytuł decyzji "decyzja o przeliczeniu" a w treści na wstępie decyzji to, że zawiesza mi się emerytrurę.G.S
UsuńW Gazecie Prawnej nr 72 jest artykuł, który wczesniej wstawiła "fałszywa Wiga".
OdpowiedzUsuńPodaję link i fragmenty:
http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=446050
Wybrane wydanie: 12 kwietnia 13 (nr 72) GAZETA PRAWNA » Praca » ZUS zapłaci za bezprawnie zabrane emerytury
W sprawie zawieszenia wypłat emerytur rząd przez sześć miesięcy stosował strusią politykę, udając, że nie ma problemu zaległych świadczeń. Tymczasem kwestia ta dotyczy ponad 26 tysięcy osób, którym wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 listopada 2012 r. (sygn. akt K 2/12) przywrócił prawo do zawieszonych wypłat. Sędziowie uznali, że ZUS wstrzymał 1 października 2011 r. wypłatę świadczeń na podstawie niekonstytucyjnych przepisów. Dzięki temu wszystkie osoby pokrzywdzone uzyskały prawo do swoich świadczeń bez konieczności zwolnienia się z pracy. Wystarczyło tylko złożyć do ZUS wniosek, powołując się na wyrok TK.....
(Blokada dostępu )
Pozdr. Teresa
Kochana Teresko to nie Kanada ,Szwecja Norwegia blednie mi wyliczyli biezace mniej niz bralem napisalem odwolanie do zusu pisze jeszcze raz do ZUSU nie do sadu przez zus przypatkowo zadzwonilem powiedziano mi ze te sprawe kieruja do sadu i wstrzymuja mi nawet biezace szybko napisalem o wycofanie wniosku ,dojde swego pozniej ,jakas pani podala mi dzien godz kiedy rozmawialem i moze nagrywaja lub robia noatki nie mam preensji do pracownicy wykonuje polecenia zablokowali by nawet biezace na rok sady ????/ a wiem ze w zusie jest taki balagan ze placa i nie odebrali z 08 MAM wyrok pozytywny i czekam nie wierze Zusowi jak wscieklemu psu marian radom
UsuńPamie Marianie ! Miałam dokładnie to samo ! Po napisaniu odwołania nie zostało ono rozpatrzone w ZUS , tylko wysłane od razu do sądu , wraz z pismem ZUS , ż e emerytura mi sie wcale nie należy (poomimo , że mają prawomocny wyrok z SA).Zus rzeczywiście przypomina wściekłego psa , i to raczej niemożliwe , żeby pracownicy ZUS w róznych miastach tak samo sie "wściekali " . Wygląda to znowu na jakieś odgórne dyrektywy. Bardzo ludzi straszą odebraniem tego , co mają , apelacjami , kasacjami. Podobnie wściekły pies szczerzy kły. A czy ma Pan jakies informacje z ZUS Radom, dlaczego tak się zachowują ? Czy to ich własny pomysł?
UsuńWidac , jak ZUS sie " stara bardzo ", żeby emeryci i ich rodziny (które dokładnie widzą , co sie dzieje ) , odzyskali zufanie do Państwa i stanowionego przez nie prawa nadszarpniete mocno przez niekonstytucyjny art.28. Pozdrawiam , E.
UsuńOj tam,oj tam.Przecież jak tak się podenerwujecie to może wcześnie zejdziecie.
UsuńKrystyna
Dziękuje serdecznie za cenne wskazówki.Może ja w skrocie jasniej przedstawie moją sytuacje.Emeryturę mam przyznaną od 01. 03.2009r.Nie zwalniając sie z pracy , pobierałam ja do momentu wstrzymania jej przez ZUZ od 01,10.2011r.Wniosłam odwołanie do Sądu Okręgowego i moje odwołanie zostało oddalone. Nie wnosiłam apelacji. Po ogłoszeniuwyroku TK wniosłam do ZUS wniosek o wznowienie , oraz o wypłatę zaległej emerytury, po czym ZUS zwrócił mi te dokumenty w celu złożenia go do Sadu.Do Sadu wniosłam skargę o wznowienie postepowania itd, orazo zmianę wyroku i uznanie moich roszczen poprzez uchylenie decyzji ZUS i wypłatę zaległych Swiadczen emerytalnych należnych od dnia zawieszenia do momentu wznowienia,oraz o wznowienie. Wysłalam tą skarge 20 grudnia. A miedzyczasie , bo 20 stycznia ZUS wszczął mi wypłatę emeryt. wyrownujac od 22.listopada. I tu własnie miałam problem , czy wysłąc pismo do sądu w sprawie ograniczenia roszczeń przed rozprawa, czy wystarczy poczekac do terminu rozprawy. Do tej pory jeszcze nie mam wyznaczonego terminu .Dziekuje za pomoc. Krystyna
OdpowiedzUsuńJeszcze tylko dwa zdania, ja nie otrzymałam z Zus żadnego postanowienia o wszczeciu postepownia, najpierw wpłynęły mi pieniadz na konto , po tygodniu otrzymałam DECYZJE O PRZELICZENIU EMERYTURY ...... ZUS po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 15.01.2013 przelicza OD 22.11.2012 TJ Od daty wejścia w życie przepisów emeryture ...Należnośc od 22 . 11.2012 do 31 stycznia 2013 zaklad przekaż na rachunek w banku.Ja nie skladalam zadnego wniosku, skladalam jedynie kwartalnie o doliczenie stazu pracy i ten wczesniejszy, ktory mi odesłali. Krystyna . Juz sie w tym gubię
OdpowiedzUsuńWcale się nie dziwię. Nie tylko w Pani przypadku ZUS postepuje niejasno , co jest niezgodne z przepisami , obowiązujacymi ZUS .Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJa też dostałam odmowne z zu i złożyłam pismo do zusu czekam co dalej zrobi zus jak myślicie. Róża
OdpowiedzUsuńPracownicy ZUS robią to co mają nakazane z góry. Wykonują tylko polecenia polityków. Może po komisji senackiej ZUS juz nie będzie wnosił odwołania od wyroków SO i kasacji po wyroku
OdpowiedzUsuńSA?. Może to tylko pobożne zyczenia?
Czy ktoś z Państwa może powiedzieć mi jakiej wysokości koszty zastępstwa procesowego DLA ZUS może zasądzić Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w sprawie "zawieszenia"? Bo jednak jest to także sprawa majątkowa, przecież mamy oprócz żądania uchylenia i zmiany decyzji także roszczenie o wypłatę - czy ktoś się nad tym zastanawiał? Przepisy mówią o kwocie 600 zł za roszczenie do 5.000 zł. Będę wdzięczna na odpisanie także na mój e-mail: p.rb@poczta.fm.
OdpowiedzUsuńTeż się nad tym zastanawiam. Dopisałam w swoim odwołaniu jako ostatni punkt: zasądzenie od pozwanego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, ale to chyba dopiero wtedy, gdy ZUS nie uwzględni moich roszczeń i przekaże sprawę do sądu. Więc chyba nie powinnam na razie tego umieszczać w odwołaniu?
UsuńPrzecież nie musimy sobie robić wszystkiego sami, nie jesteśmy prawnikami. A jeśli poprosimy o występowanie w naszym imieniu, to chyba należy nam się zwrot kosztów (w przypadku wygranej, ale to oczywiste;)). ZUS kazał płacić za zastępstwo procesowe, a przecież mają radców na etatach, a my gorsi?
Koszty zastępstwa procesowego od ZUS na Twoją rzecz może zasądzić Sąd jeśli wygrasz sprawę i będziesz miała pełnomocnika - radcę prawnego lub adwokata. Chodzi o to, ile może zasądzić Sąd od nas na rzecz ZUS, którego na pewno będzie reprezentował pełnomocnik.
UsuńJestem zupełnie początkująca i powiem szczerze, że mam problem z napisaniem odwołania do SO - dostałam odmowę z ZUS (dotyczy żądania wypłaty świadczeń za okres od 1.10.2011 do 21.11.2012 wraz z odsetkami). Nie wiem co należy wpisać w tzw "Części wspólnej", tam gdzie jest odwołanie do wyroku TK itd. Czy i co powinno się tam znaleźć.
OdpowiedzUsuńDecyzja o przyznaniu emerytury była w sierpniu 2008 roku zawieszona z uwagi na zatrudnienie, następnie częściowo wypłacana, od 1.10.2011 wstrzymana, gdyż dalej pracowałam, listopad 2012 wznowiona wypłata - do chwili obecnej pracuję Może ktoś z Państwa mógłby mi pomóc jak to należy poprawnie wszystko napisać . Będę bardzo wdzięczna
"Zagubiona"
Wejdź na "wzory posm" (na samej górze) i tam znajdziesz to co Cię interesuje.
Usuńmm
Skorzystałam z wszystkich możliwych porad dostępnych na naszym blogu i napisałam/posklejałam takie uzasadnienie.
UsuńUzasadnienie
Po osiągnięciu wymaganego wieku i stażu pracy wystąpiłam do ZUS Oddział w ..... z wnioskiem o tzw. wcześniejszą emeryturę. Po rozpoznaniu mojego wniosku z dnia 15.11.2006 r. ZUS Oddział w ... wydał decyzję nr ..., w której ustalił mi prawo do emerytury i równocześnie zawiesił wypłatę świadczenia z uwagi na kontynuowanie zatrudnienia. W decyzji zawarł też informację, że w celu podjęcia wypłaty emerytury należy przedłożyć świadectwo pracy lub zaświadczenie potwierdzające fakt rozwiązania stosunku pracy z każdym pracodawcą, na rzecz którego praca była wykonywana bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.
Po moim wniosku z dnia 2.03.2010 r. i z chwilą ukończenia 60 lat decyzją z 12 marca 2010 r. organ rentowy ponownie ustalił mi wysokość świadczenia z nową kwotą bazową i wznowił jego wypłatę od 1 marca 2010 r.. Pozostawałam w dalszym ciągu w zatrudnieniu i pobierałam emeryturę do dnia 30 września 2011 r.
Decyzją z dnia 27.09.2011 r. organ rentowy - na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 257, poz. 1726) wstrzymał wypłatę mojej emerytury od 1 października 2011 r.
Stan taki trwał do chwili zajęcia stanowiska przez Trybunał Konstytucyjny. Po wyroku TK z 13 listopada 2012r. sygn. akt K2/12 stan prawny zawieszenia mojej emerytury uległ zmianie. Wyrokiem tym TK stwierdził, że emeryci, którzy nabyli prawo do świadczenia i jego realizacji w określonym przedziale czasowym tj. od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. nie podlegają rygorom wynikającym z art.103a ustawy o emeryturach i rentach. Oznacza to, że w przypadku osób, którym emeryturę przyznano przed 1 stycznia 2011 r., a które kontynuowały zatrudnienie istniejące przed przyznaniem emerytury, nie ma podstaw do zawieszenia wypłat emerytury.
Decyzją z dnia 7.01.2013r. organ rentowy wznowił mi bieżącą wypłatę świadczenia od dnia 22.11.2012r.
Cd.
UsuńDecyzją z dnia 27.03.2013r. organ rentowy odmówił uchylenia decyzji z dnia 27.09.2011r. w części, w jakiej decyzja ta dotyczy zawieszenia prawa do emerytury za okres od dnia 01.10.2011r. do dnia 21.11.2012r.
Organ rentowy uzasadniając wydanie mi odmownej decyzji, a dotyczącej wypłaty zaległego, zawieszonego świadczenia emerytalnego powołuje się na art. 190 ust. 3 Konstytucji, w myśl którego orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia i z tym dniem następuje utrata mocy obowiązującej aktu normatywnego, którego dotyczy orzeczenie Trybunału. Organ rentowy wskazuje, że w tego typu sprawach wyrok Trybunału Konstytucyjnego obowiązuje od momentu jego ogłoszenia, tj. od dnia 22 listopada 2012 r. a więc nie dotyczy zawieszonych świadczeń emerytalnych niewypłacanych w okresie od 1 października 2011r. do 21 listopada 2012 r.
Zagadnienie mocy wstecznej orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzających niezgodność aktu normatywnego lub jego części z aktem wyższego rzędu było wielokrotnie przedmiotem wypowiedzi Sądu Najwyższego, który zdecydowanie opowiadał się za przyznaniem skutków sięgających w przeszłość (ex tunc). Na ogół nie budzi wątpliwości, że owa "przeszłość" sięga do daty wejścia w życie obecnej Konstytucji, a więc do dnia 17 października 1997r.
Linia orzecznictwa Sądu Najwyższego wskazująca na działanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego ex nunc dotyczy wyłącznie wyroków Trybunału Konstytucyjnego, w których Trybunał wyraźnie określił skutki czasowe działania wydanego wyroku. Tymczasem w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. Trybunał jednoznacznie wskazał charakter swego orzeczenia i świadomie nie określił jego skutków w czasie (np. poprzez orzeczenie w wyroku odroczenia przez Trybunał Konstytucyjny utraty mocy niekonstytucyjnego przepisu).
A więc w sprawach dotyczących zawieszenia wypłaty emerytur od 1 października 2011r. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. ma działanie ex tunc i organ rentowy ma obowiązek wypłacić mi zaległe świadczenie emerytalne.
Odnosząc się do twierdzenia organu rentowego, zawartego w uzasadnieniu decyzji ZUS Oddział w ... z dnia 27 marca 2013 r. znak: ... zauważyć należy, że skoro organ rentowy wstrzymał mi wypłatę emerytury od 1 października 2011r. do 21 listopada 2012 r. to – w świetle – powyższego należy zmienić zaskarżoną decyzję i zobowiązać organ rentowy do wypłaty emerytury począwszy od daty zawieszenia, tj. od 1 października 2011 r.
W związku z powyższym wnoszę o zmianę zaskarżonej decyzji.
Załączniki:
1.odpis odwołania
2.odpis decyzji ZUS przyznającej wcześniejszą emeryturę – ksero /2 egz./
3.odpis decyzji ZUS zawieszającej emeryturę /2 egz./
4.odpis decyzji ZUS wznawiającej wypłatę bieżącej emerytury/2 egz./
5.odpis decyzji ZUS odmawiającej wypłaty zaległej emerytury /2 egz./.
Co o tym sądzicie? Proszę o pomoc i opinie.
Pozdrawiam B.P.
Dziękuję serdecznie B.P.
UsuńJestem z Wami dziś po raz pierwszy i nie spodziewałam się takiej życzliwości
"Zagubiona"
Zasugerowałam się tym, że załączone wzory dotyczą osób, które przeszły już na emeryturę powszechną. Dziękuję, będę "walczyć" z odwołaniem :)
OdpowiedzUsuń"Zagubiona"
podaj e-mail to jutro wyślę Ci swoje - zmienisz tylko daty.Ja ; po;.
OdpowiedzUsuńpozdr.
Alicja 2
Będę bardzo wdzięczna :)
Usuńdopol@poczta.onet.pl
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam
"Zagubiona"
Zagubiona "do kwadratu" - czy możesz mi także wysłać, kompletnie nie łapię się w tym. Poza tym, czy jeśli nie określę wysokości kwoty zaległej emerytury, to Sąd odrzuci moje odwołanie?Już nie zdążę jechać do ZUS, a nie umiem tego wyliczyć. Będę wdzięczna za odpowiedź na adres e-mail p.rb@poczta.fm
UsuńNie musisz podawać wysokości żądanej kwoty zwrotu - w odwołaniach od decyzji ZUS nie jest to konieczne, wszystko jest w dokumentach ZUS.
UsuńPani Alicjo 2 z 17:58, czy zastosowała Pani wzór odwołania od Pani Teresy z dnia 05.03.2013r?. Czy dodała Pani jeszcze coś od siebie lub zmieniła, czy uzasadnienie jest wystarczające.
OdpowiedzUsuńtak oparłam sie o wzór p. Teresy ale bez pryzwoływania orzeczen sądowych. Dodałam kilka zdań innych opini.
UsuńAlicja 2
W mojej decyzji odmownej ZUS informuje, że wyrok TK obowiązuje od 22 listopada i nie ma podstawy do wypłaty zaległych świadczeń, więc przywołałam orzeczenia sądowe (sygnatury) na potwierdzenie, że tak nie jest (korzystając z art. mec.Hołówki i kilku sformułowań z wyroków sądów apelacyjnych.
UsuńPodając konkretne przykłady mam nadzieję, że sąd będzie musiał się do nich ustosunkować, "zwykłą " treść odwołania może zlekceważyć a wyroki to "konkret", ale oczywiście mogę się mylić bo sądy są "niezawisłe" :))
Anka Wwa
W mojej decyzji odmownej ZUS informuje, że wyrok TK obowiązuje od 22.11.identycznie jak u Pani Anki Wwa. Pani Aniu widzę, że Pani bardzo dobrze, w przeciwieństwie do mnie, orientuje się w tym gąszczu przepisów. Czy można liczyć na "wyciąg" z przytaczanych przez Panią konkretnych orzeczeń itp?
Usuń"Zagubiona"
Do "Zagubionej"
UsuńJutro prześlę Pani na maila treść mojego odwołania od decyzji ZUS.
Anka Wwa
Pani Aniu, bardzo serdecznie dziękuję :)
Usuń"Zagubiona"
Pani Aniu czy ja również mogłabym prosić na mój adres mailowy wyciąg z orzeczeń, lub przynajmniej ich spis? Z góry bardzo dziękuje.Zagubiona "do kwadratu" p.rb@poczta.fm
UsuńDo "Zagubiona" i "Zagubiona do kwadratu"
UsuńWzór obu Paniom już wysłałam.
Anka Wwa
Informacja dla Alicji 2
OdpowiedzUsuńBędę bardzo wdzięczna :)
dopol@poczta.onet.pl
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam
"Zagubiona"
Do Pani Alicji 2.To ja pisałam do Pani o 18:28.Ja także jak "Zagubiona" poruszam się we mgle. Mam kilka dni na złożenie odwołania do SO. Mam już gotowe napisane, ale wciąż nie jestem pewna czy dobrze napisałam uzasadnienie. Bardzo bym była wdzięczna gdyby Pani przesłała mi na adres mailowy andriano@o2.pl swoje odwołanie dla porównania.
OdpowiedzUsuńJa również bardzo bym prosiła o przesłanie Pani odwołania na mojego e - maila, gdyż dziś całą niedzielę pisałam odwołanie i im więcej siedziałam i czytałam, tym stawałam się jeszcze bardziej zagubiona,Będę bardzo wdzięczna Mój adres: ann1267@interia.pl.
OdpowiedzUsuńDo Pani Alicji 2.
UsuńJa również bardzo bym prosiła o przesłanie Pani odwołania na mojego e - maila, gdyż dziś całą niedzielę pisałam odwołanie i im więcej siedziałam i czytałam, tym stawałam się jeszcze bardziej zagubiona,Będę bardzo wdzięczna Mój adres: ann1267@interia.pl
Do Pani Alicji 2
UsuńSerdeczne dzięki.
Zagubiona z 20:52
Witam
Usuńdo ann1267
jutro Pani wyślę rano z pracy-bo tam mam poprw. wersję.
Pozd.
Alicja 2
Do Alicji 2 od ann1267.
UsuńBardzo, bardzo, bardzo Pani dziękuję.Jutro z niecierpliwością będę czekać na Pani e-maila. Pozdrawiam.
Ja w swoim odwołaniu też nie powoływałam się na orzeczenia Sn.
OdpowiedzUsuńNapisałam tylko: Zgodnie z poglądem, przeważającym w orzecznictwie SN wyroki TK stwierdzające niezgodność przepisu ustawy z Konstytucją są skuteczne od dnia wejścia w życie zakwestionowanego przepisu i przyczyna prawna wstrzymania emerytury nie istniała. Odnosząc się do twierdzenia organu rentowego zawartego w uzasadnieniu decyzji ZUS z dnia... nalezy zauwazyć, że z uwagi na wiążące stwierdzenie TK dany przepis pozostaje w sprzeczności z aktem prawnym wyższego rzędu.
i tak zrobią co zechcą,bez względu na podane paragrafy Iza
OdpowiedzUsuńhttp://vod.gazetapolska.pl/3926-hit-netu-w-sprawie-wraku-czyli-malpa-w-czerwonym?utm_source=niezalezna&utm_medium=tytulnowa8&utm_campaign=vod
OdpowiedzUsuńTak witały dzieci Tuska
No nieźle!!!!!
UsuńPrzepraszam ale to jest blog o emeryturach a nie o katastrofie smoleńskiej, Tusku, Kaczyńskim, czy innym zas.....nym polityku. Adminko proszę usuwać wpisy polityczne
UsuńA ja się z tego serdecznie uśmiałam jak z dobrego kawału i nic więcej.
UsuńWyliczyłam zaległe i nie wiem, czy dobrze. Głównie dlatego, że wyszło mi strasznie dużo, ale to chyba tak jak z PITami, nigdy tyle nie widziałam na koncie, co mam naliczone...
OdpowiedzUsuńPoliczyłam każdy miesiąc po kolei w kolumnach:
1.wys. świadczenia z decyzji ZUS
2.odsetki od 1. (kalkulator ZUS)
3. razem
4. pomniejszenie (>70%)
5. kwota zaległa = 3-4
Dodałam kwoty z poszczególnych miesięcy.
Podatek będzie naliczony przy wypłacie, więc teraz go nie liczę.
Nie wiem, czy to dobrze. Proszę o komentarz.
W moim Oddziale ZUS bardzo uprzejma pani poinformowała mnie,że nie trzeba koniecznie podawać w tym wypadku ile ZUS ma zwrócić, to nie jest postępowanie w Sądzie Cywilnym (Wydziale Cywilnym), lecz w Sadzie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.
UsuńPani Baszko nie rozumię z wyliczenia zaległej poz. 4 tj. pomniejszenie(70 %), nie wiem czego ta pozycja dotyczy? Bardzo proszę o rozszerzenie poz. 4.
Usuńbo jak się jest "niepełnoletnim"emerytem to obowiazują ograniczenia i przekroczenie limitów przychodu skutkuje zmniejszeniem świadczenia do 70%
UsuńDo P. Alicji 2.
OdpowiedzUsuńSkorzystałam z Pani uzasadnienia.Pisze Pani do Anny 1267 o poprawionej wersji.Proszę napisać czego dotyczy zmiana.Jutro mija mi termin do odwołania.
witam
Usuńw domu pisałam na brudno i nie mam drukarki. W pracy poprawiłam tylko stylistyczne błędy, i końcówki wyrazów w piśmie.
reszta to samo.
Pozd. Alicja 2
Do P. Alicji 2.
OdpowiedzUsuńCzy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - andriano@o2.pl poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna ponieważ jutro mija mi termin odwołania. Jeszcze raz dziękuję bardzo za poprzednią wersję.
to jest właśnie ta wersja,którą wysłałam Pani rano. Taką też już oddałam do ZUS.chyba niepotrzebnie zrobiłam lekkie zamieszanie. Wyjaśnienie powyżej
UsuńAlicja 2
Do P. Alicji 2.
OdpowiedzUsuńW takim razie jeszcze raz bardzo dziękuję.
Już kilka razy pisałam , że w odwołaniu nie trzeba podawać kwot i nie trzeba załączać żadnych ksero decyzji odmownych.
OdpowiedzUsuńOdwołujemy sie poprzez ZUS i do Sądu trafia nasze odwołanie z naszym ZUSowwskim aktem. Jezeli akt nie trafi na czas do sądu sprawa zostaje odroczona. Odwołanie ma by zwięzłe. Do minimum
skróciłam wzór podany na blogu. Wcześniej napisałam , to co przestawiłam krótko w uzasadnieniu. Jestem byłym pracownikiem ZUS i nie jedno odwołanie do sądu przeszło przez moje ręce.
Wiem , że ma Pani rację . Całe , kompletne akta ZUS sa przesyłane do sądu - do dyspozycji sedziów , orzekajacych w sprawie. W praktyce jednak wygląda to tak , że sędzaia , siadając przed kolejnymi , w kolejnej sprawie , tomiszczami akt , często nie ma czasu , albo ochoty , albo jedno i drugie , żeby wnikliwie je przeczytać . Z drugiej strony , nikt nie zna naszej indywidualnej sprawy tak , jak my sami. Dlatego warto z tych tomiszczy akt wyselekcjonowac dokumenty decydujace w sprawie i postawic je przed oczy sędziemu , jako załaczniki ksero i dowody z dokumentów - do naszego pisma procesowego . Ułatwi to prace sedziemu , a jednocześnie zmniejsza prawdopodobieństwo , ze przy "przegryzaniu " sie przez stosy naszych dokumentów , niechcacy cos pominie lub nie zauważy. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńNie bardzo zgodzę się z Panem. ZUS pisze do Sądu uzasadnienie odmowy. Sędziowie nie muszą się przekopywać przez nasze akta.
OdpowiedzUsuńRzucą okiem na jedno i drugie i werdykt gotowy. Wystarczy, że
powód pozwu "zawieszenie emerytury" i sędziowie wiedzą " co z tym zrobić". Mam cichą nadzieję, że może nie będzie wniosków o kasację przez ZUS po posiedzeniu Komisji Senackiej.
Jeżeli tak jest , że sedziowie nie musza przekopywac sie przez nasze akta , to tym baedziej warto do pisma procesowego dołączyć kswerokopie dokumentów.
OdpowiedzUsuńDo P.Alicji 2 Czy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - dajewskamarianna@gmail.com poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna . Jeszcze raz dziękuję .
OdpowiedzUsuńDo P.Alicji 2 Czy mogłaby Pani również wysłać mi na maila - dajewskamarianna@gmail.com poprawioną wersje odwołania ? Byłabym bardzo wdzięczna . Jeszcze raz dziękuję .
OdpowiedzUsuńDroga P.Alicjo 2 ja również bardzo proszę o przesłanie na maila wzór odwołania do ZUS-u.
OdpowiedzUsuńperelka988@wp.pl
Z góry serdecznie dziękuje. Anusia
jutro rano pani wyślę
OdpowiedzUsuńpozd.
alicja 2
Dzięki serdeczne Droga Pani Alicjo 2 za wzór odwołania pozdrawiam i życzę dużo zdrowia Anusia
OdpowiedzUsuńSA w Lublinie przyznał mi zgodnie z orzeczeniem TK prawo do wpłaty zabranej w październiku 2011 roku emerytury zaś sprawę rekompensaty a więc odsetek za ten okres odesłał do decyzji ZUS.W prowadzonej na blogu systematyce znajduję się w grupie emerytów , którzy uzyskali emeryturę "PO" .
OdpowiedzUsuńZUS wykonał wyrok SA i wypłacił warunkowo zaległą emeryturę / przygotowywana jest rzekomo kasacja/ zaś odmówił wypłaty odsetek. Od decyzji ZUS przysługuje mi odwołanie do SO, które powinienem złożyć za pośrednictwem ZUS w terminie 1 mc od daty otrzymania decyzji.Jak z tego wynika procedura postępowania się powtarza do poprzednich kroków do jakich nas zmuszono . Ze wstępnych rozmów z prawnikiem wynika ,że są małe szanse na uzyskanie wyroku SO i być może SA nakazującego ZUS wypłatę odsetek. Może ktoś z Państwa blogowiczów mógłby przytoczyć przepisy prawa , które należałoby przywołać przy pisaniu odwołania.
Antoni
Do Pani Alicji 2
OdpowiedzUsuńDroga P.Alicjo 2 jeszcze ja również bardzo proszę o przesłanie na maila wzoru odwołania do ZUS-u.
gigakna@o2.pl
Z góry serdecznie dziękuje. Grażyna