1 sierpnia 2019

Proces legislacyjny ustawy emerytalnej w Sejmie



Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

projekt dotyczy przywrócenia większej podstawy obliczenia emerytury urodzonym w 1953 r. ubezpieczonym którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną i stanowi wykonanie wyroku TK sygn. akt P 20/16

·         15 lipca 2019
Projekt wpłynął do Sejmu - druk nr 3720
·         31 lipca 2019
Skierowano do I czytania w komisjach
do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
Stan na 31-07-2019



3720
2019-07-15




Druk nr 3720

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.


Data pisma: 15-07-2019

·         3720-ustawa.docx  (31 KB)

·         3720-uzas.docx  (37 KB)

·         3720.pdf  (1508 KB)

Pełna elektroniczna wersja druku sejmowego ma postać PDF
Pliki w formacie MS WORD (DOC) pełnią rolę pomocniczą i nie zawsze zawierają komplet dokumentów



http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3720




Komisja Polityki Społecznej i Rodziny (PSR)

·         Strona główna komisji
·         Skład komisji
·         Podkomisje
·         Prace Komisji
·         Listy do Komisji
Aktualny skład Komisji   - 36 posłów



Listy do Sejmu

Formularz udostępniony w Systemie Informacyjnym służy do przesyłania korespondencji elektronicznej do Sejmu i jego organów oraz Kancelarii Sejmu.




197 komentarzy:

  1. Były przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Robert Gwiazdowski mówi otwarcie: - ZUS nie informuje petentów z bardzo prostego powodu. W kasie nie ma tyle pieniędzy, żeby wypłacić wszystkim. Stawia więc na dezinformację. Im mniej osób dowie się o dodatkach, tym lepiej. To jest wieloletni układ, takie niepisane porozumienie między kolejnymi prezesem ZUS-u a rządem. ZUS jeśli może gdzieś obciąć koszty, to je tnie. Trzeba powiedzieć jasno: w systemie nie ma wystarczającej sumy pieniędzy. Nie ma się co oszukiwać, jeżeli ZUS miałby wypłacić świadczenia wszystkim, to musiałby zaciągnąć kredyt.(Ładny kwiatek)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdzie można ta zakazana g....e obejrzeć jeżeli to prawda z tym kolesiostwem ZUS to powinno ich się postawić przed Trybunałem za takie machlojstwo

      Usuń
  2. Jest możliwość uczestniczenia obywateli w posiedzeniu komisji sejmowych po uzyskaniu stosownej zgody.
    Prośmy koleżanki z Warszawy, które czują się na siłach aby reprezentowały nas na Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba strach iść na posiedzenie tej komisji. Wczoraj, podczas ekspresowego rozpatrywania senackich poprawek do ustawy o pomocy dla niepełnosprawnych doszło do gorszących scen na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny z przewodnicząca komisji z PiS w roli głównej. Posłowie opozycji chcieli dyskusji nad tymi poprawkami, a co z tego wynikło oglądać można na nagraniu OD GODZ. 18:49 RETRANSMISJI (w sumie ok. 12 minut) - im bliżej końca, tym gorzej :(.

      http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/transmisje_arch.xsp#5E1DB5B27BED4FF7C1258447004AFDDC

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Podczas pierwszwgo czytania ustawy obserwatorzy nie mogą zabierać głosu.

      Usuń
    2. Do an. z 13:51
      Gdzie jest napisane, że podczas I czytania odbywającego się w komisji sejmowej nie mogą zabierać głosu obywatele, którzy uzyskali zgodę na uczestnictwo w posiedzeniu komisji?

      https://www.arslege.pl/uczestniczenie-poslow-w-posiedzeniach-komisji/k374/a30641/

      Usuń
  4. https://nowosci.com.pl/zus-milczal-o-emeryturach/ar/11164372
    17 Cze 2010 ... ZUS tłumaczy się, że nie ma takiego obowiązku, aby o ... Po ukończeniu 60. roku życia mogą złożyć wniosek o ponowne przeliczenie emerytury na nowych zasadach. ... instytucji w TVN CNBC Biznes Przemysław Przybylski, rzecznik ZUS ... Wypowiedzi niedoinformowanych klientów - jak nazywa emerytów ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw wpisuję gazeta toruńska archiwum 2010 i jak się otworzy to w lupce wpisuję wypowiedź rzecznika zus i otwierają się rozne posty na ten temat

      Usuń
    2. https://nowosci.com.pl/zus-milczal-o-emeryturach/ar/11042228

      "Ludzie dowiadują się o przysługującym im prawie przypadkowo. ZUS tłumaczy się, że nie ma takiego obowiązku, aby o każdorazowej zmianie w prawie zawiadamiać indywidualnie swoich klientów.

      Wiele osób, którym się nie przelewa, nie wiedziało, że jest szansa na podreperowanie budżetu.
      - Nie ma możliwości, żebyśmy każdego emeryta informowali o tym, że ma prawo zgłosić się do ZUS-u i przeliczyć sobie świadczenie. Ponieważ wtedy być może zabrakłoby pieniędzy na te świadczenia - poinformował rzecznik urzędu Przemysław Przybylski. O te słowa rozgorzała dyskusja. Jedni są zbulwersowani szczerością rzecznika, inni go za to szanują."

      Usuń
  5. P. Jolu może jeszcze raz napisać taką petycję do Komisji Polityki Społecznej tak jak podpisywałysmy do senatu .wysłałam ok.200 e-mail. do posłów.niestety bez odzewu.Ajak Wy myślicie panie?Ja jestem przedawniona .13.08 2019. ide do sądu chociaż nie wiem czy to ma sens....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Decyzje które mają skutki finansowe dla budżetu Państwa czy ZUS na pewno nie leżą w gestii szacownej Komisji.Jeśli już pisać to do Ministra Zielenieckiego,Premiera i Prezesa

      Usuń
  6. p. Zieleniecki jest w Radzie Nadzorczej ZUS Broni więc finansów Państwa jak również interesów ZUS.Ten bubel który ma byc zatwierdzony przez sejm to w głównej mierze zasługa p. ZIELENIECKIEGO.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z całą pewnością to jego robota ,ale posłowie z Komisji na pewno nie są w stanie dołożyć więcej pieniędzy - o tym cecyduje Rząd

      Usuń
  7. Pani rsdaktor pisze w Gazecie Pomorskiej z 31 lipca więcej niz w gazecie prawnej ,ciekawy artykuł "senat się spieszył,sejm juz nie.Jeszcze ciekawsze komentarze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Link do tego artykułu z Gazety Pomorskiej:

      https://pomorska.pl/emerytury-1953-senat-sie-spieszyl-sejm-juz-nie/ar/c1-14314997

      Usuń
  8. To właśnie p.Zieleniecki namieszał w senacie i wszystkich przekabacił nawet p. Borowskiego.Przecież w pierwszym czytaniu p. Borowski przedstawiał korzystniejsze stanowisko dla nas.Jedynie p. Rulewski się za nami wstawił i nie zagłosował za tą wspaniałą ustawą. Dużo pań wiąże nadzieje na korzystne przeliczenie ina spłate.Ale trzeba tylko sobie pomarzyć...W sejmie posłowie nawet nie czytali naszych uwag.A przecież ile rozesłałysmy e-mail.Teraz podnoisą tylko rekę i zagłosują na ten BUBEL.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W gazecie pomorskiej pisze ze w sierpniu sie zbiera rada nadzorcza ZUS pewnie w tej sprawie też

      Usuń
  9. Emerytury 1953: Senat się spieszył, Sejm już nie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://pomorska.pl/emerytury-1953-senat-sie-spieszyl-sejm-juz-nie/ar/c1-14314997

      Usuń
  10. Inicjatywa senacka przyjęta 12 lipca została przekazana do Sejmu. Po tym terminie odbywa się już drugie posiedzenie Sejmu, ale w porządku obrad próżno szukać wspomnianej uchwały Senatu. Marszałek Sejmu skierował projekt do konsultacji do partnerów społecznych, Rady Nadzorczej ZUS (zbiera się 28 sierpnia), sejmowych biur: legislacyjnego i analiz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Ludzie dowiadują się o przysługującym im prawie przypadkowo. ZUS tłumaczy się, że nie ma takiego obowiązku, aby o każdorazowej zmianie w prawie zawiadamiać indywidualnie swoich klientów.
      Wieleosób, którym się nie przelewa, nie wiedziało, że jest szansa na podreperowanie budżetu Nie ma możliwości, żebyśmy każdego emeryta informowali o tym, że ma prawo zgłosić się do ZUS-u i przeliczyć sobie świadczenie. Ponieważ wtedy być może zabrakłoby pieniędzy na te świadczenia - poinformował rzecznik urzędu

      Usuń
  11. Drogie Panie,proszę o informację ,czy w Krakowie w Sądzie miała juz któraś z Pań rozprawę, albo ma wyznaczony termin?
    Pozdrawiam , Janka z Krakowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem nieprzedawniona, czekam na odpowiedź ZUS i termin rozprawy od 10 czerwca w SO w Krakowie.

      Usuń
    2. Ja przedawniona i odpisałam juz sądowi na zarzuty ZUS ale od czerwca cisza nie wyznaczają mi terminu rozprawy

      Usuń
    3. 1 lipiec przedawniona czekam na termin Kraków

      Usuń
  12. Pisać do premiera, prezesa. prezydenta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszemy do prezydenta, premiera, do senatorów. Ja parę listów wyślę pocztą.

      Usuń
    2. Myślę, że już nikt tego co zaistnialo nie zmieni. Wyrok TK zostal juz wykonany - wygraly te, ktore wiedzialy, ze zlozenie wniosku po 1 stycznia 2013 r. bedzie dla nich niekorzystne. One tę wiedzę posiadaly. Reszta sie w tej sprawie nie liczy. Ustawa zadna nie powstanie - takie jest moje zdanie. Wszystkie czynnosci sa zwyklym udawaniem. Stworzenie ustawy tylko dla "wybrancow" byloby jawnym naruszeniem Konstytucji. Nikt tego nie zrobi.

      Usuń
    3. Też tak myślę. Cel został osiągnięty. Pan Borowski chciał uczciwie, ale szybko go odwiedzi od tego. I tak powstał bubel, który z góry był ustalony. Jednym odważnym człowiekiem był Pan Rulewski. Napisałam do tego Pana parę słów podziękowania. Odpisał mi życząc zdrowia. I tyle w temacie. Przecież ten rząd nie liczy się z nikim, a tym bardziej jakieś tam emerytki rocznik 1953. Pozdrawiam Wszystkie Panie. Nie wiem po co te sądy...

      Usuń
    4. Mówi pani pisać a ja uważam że już nie ma po co.Ja pisałam i od nikogo odpowiedzi nie dostałam.
      Ustawę taką jak chcieli to uchwałą.Nie ma na co

      liczyć.Dużo zdrowia dla wszystkich i odrobinę nadzieji na większą emerytutę.

      Usuń
    5. Jak by chciał uczciwie to by gonię odwiedli, chyba. Że by namówili, przekupili albo zaszantażowali. Moim zdaniem nic go nie tłumaczy. Jest już w tym wieku, że powinien zrozumieć jak! Iść i umieć zareagować prawidłowo.

      Usuń
  13. Ja tylko caly czas sie zastanawiam w jakim celu kazano nam przedawnionym wniesc spawe do sadu jak zgory wiadomo ze bedzie przegrane bez ustawy. A jak u hwala ustawe to wszystkie przedawnione nawet te ktore sie nie odwolywaly beda mogly przeliczyc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kazano. Wskazano opcję.

      Usuń
    2. Taka opcja była w decyzji, tu chyba o co innego chodziło. Może chcieli wybadać jak jesteśmy poinformowane? Jak zdeterminowane? Nie wiem o co tak naprawdę chodziło, ale krwi nam napsuli, a może właśnie o to chodziło? Jest nas trochę za dużo d wypłat i chcieli trochę zmniejszyć liczebność. Napewno niejednej ciśnienie się podniosło.

      Usuń
    3. Wybór był świadomy, rozumny?!!
      Raczej NIE, padło hasło na tym blogu: 'Panie, idziemy do sądów', i teraz dopiero następuje refleksja nad celowością takiego impulsywnego postępowania.
      Trochę nie w porę!

      Usuń
    4. "A jak u hwala ustawe to wszystkie przedawnione nawet te ktore sie nie odwolywaly beda mogly przeliczyc."

      Ale ustawa uchwalona jeszcze nie jest, obowiązuje porządek prawny, w którym tej ustawy jeszcze nie ma. Nie wiadomo kiedy będzie i w jakim kształcie. Już teraz widać, że projekt senacki i projekt w Sejmie to dwa całkiem inne projekty.
      Odwoływanie się do sądów ma zawsze sens gdy strona jest niezadowolona z decyzji. A jeśli będzie taki zapis, że ponowne korzystne przeliczenie przysługuje tylko tym osobom, które się odwoływały, a tym zadowolonym - nie, w myśl zasady że chcącemu nie dzieje się krzywda

      Usuń
  14. To przecież teatrzyk, którego gra nas również wciągnęła. Zaraz po wyroku TK pisano ile to kobiet rocznik 1953 zyska po przejściu na emeryturę powszechną. Podano 141tys.i około 4 mld zł. Raptem zostało 40 tys.z tego większość przedawniona. Świetnie to wszystko wykombinować, jak wszystko w tym kraju. Nie mam już żadnych złudzeń. Sejm tego bubla nie zdąży uchwalić. I dobrze, bo po co? Nawet jak odwiesza przedawnione to przeliczenia będą niekorzystne. Masakra, brak słów do czego to doszło. Wyrok TK jest niczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeciez wszystkie panie z ZUS, ich kolezanki i kolezanki kolezanek zyskaly. Wyrok wykonany i na tym koniec rozwiazania problemu stworzonego przez PO.

      Usuń
    2. Moze mniej wylewajmy lzy a bardziej skupmy sie nad problemem przeciez ZUS robi nas do tego stopnia nieswiadomych ze zaczyna wymieniac art ktore nijak sie maja do naszych wskazanych dowodow proponuje ponowic petycje z podpisami co na to Jola?

      Usuń
    3. ZUS zapewne nasz BLOG cały czas ma pod lupą i czytając komentarze pesymistek napewno go podbudowuje do działania

      Usuń
    4. Oni tylko wykonują swoją pracę, robią co im karzą. Ja cały czas się zastanawiam nad jednym. Napisali wprost , że ZUS nie ma pieniędzy dla wszystkich, tylko dla tych, którzy się dowiedzą. Ale przecież to ludzie przyjmowali od nas wnioski i wiedzieli w co nas pakują, czy teraz nie gryzie ich sumienie, że nam nie powiedzieli? Czy mogą spokojnie spać? Mając na sumieniu nasze krzywdy?

      Usuń
    5. Niech ma pod lupą jak chca usłyszeć prawdę, chociaż ich czyny świadczą, że sumienia nie mają skoro nad wpędzili w taka pułapkę i znęcają się nad nami skazując na tułaczkę po sądach na stare lata.

      Usuń
    6. W tym celu aby wyglądało,że wszystko jest wyjaśnione zgodnie z prawem,bo przed sądem.Tak samo było wcześniej czyli po 2013 roku w kwestii rocznika 1953.

      Usuń
  15. Czyli wyrok TK był tylko po to aby wykończyć emerytki dając im nadzieję, przeczołgać po sądach a potem brutalnie przywrócić do rzeczywistości. A skorzystały znajome królika czyli zusu. Wcześniej bym nie uwierzyła ale po artykule, który przeczytałam wierzę. Żyjemy w państwie bezprawia i niesprawiedliwości. A tak im wierzyłam. Smutne i prawdziwe.

    OdpowiedzUsuń
  16. Drodzy Państwo, ponieważ skrzynki mailowe posłów są już zapchane, to pozostaje nam zwykła poczta. Zróbmy akcję wysyłania listów do biura poselskiego Pana Kaczyńskiego i siedziby PiS. Większość z nas ma już gotowe pisma. Dobrze by było, żeby to były pisma merytoryczne, opisujące krótko sytuację własną emerytki (emeryta) i wadliwość projektowanej ustawy.
    List trzeba podpisać i podać adres.

    Prawo i Sprawiedliwość

    ul. Nowogrodzka 84/86
    02-018 Warszawa
    tel.: (+48) 22 6215035
    faks: (+48) 22 6216767
    e-mail: biuro@pis.org.pl

    BIURO POSELSKIE POSŁA JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO
    ul. Aleje Jerozolimskie 125/127
    02-017 Warszawa
    (+48) 226229155

    OdpowiedzUsuń
  17. Do 06.41 nie jestem znajomą "królika" tak jak Pani pisze i proszę nie obrażać wszystkich a o potrąceniach dowiedziałam się z internetu więc nie złożyłam wniosku o em. Powszechną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogratulować znajomości. Mnie internet nie powiedział.pewnie mnie nie znal

      Usuń
    2. Mnie też niestety nie znał. A szkoda, może by powiedział jakbym go spytała?

      Usuń
    3. Gdybys oczywiście wiedziała o co pytac

      Usuń
    4. Nie obrażajmy się wzajemnie. Nie trzeba było być "znajomą królika", wystarczył przypadek i teraz jest się pierwszakiem. O potrącaniu emerytur wcześniejszych dowiedziałam się na imprezie sylwestrowej 2012/13. Wniosek złożyłam w ZUS zaraz po nowym roku, pani powiedziała, że odliczą ale wypłacą korzystniejszą. Zajrzałam w internet - trafiłam na Jotownię - a byłąm zupełnie "zielona" w sprawach emerytur - policzyłam trochę (w przybliżeniu) i wyszło mi duuuużo mniej em.pow. niż otrzymywanej wcześniejszej. Z natury jestem niezbyt ufna, pomyślałam, że nie wiem co jeszcze ZUS kiedyś wymyśli i pojechałam spytać, czy mogę wycofać wniosek. Mogłam, wycofałam ( po kilku dniach) - nie dostałam nawet decyzji o obliczeniu em.pow. Przypadek zdecydował- jestem pierwszakiem. Tylko co mi z tego, skoro jestem rocznik 1952, a dokładnie 22.12.52. ZUS mówi o mnie "spózniona"...

      Usuń
    5. Jeżeli tak łatwo było się dowiedzieć z internetu czy na imprezie to skąd tyle przedawnionych i nieprzedawnionych, które nie wiedziały? Skala problemu jest oczywista i nic tu nie pomogą tłumaczenia. Oszukali nas!!!


      Usuń
    6. Tak z czystej ciekawości: Może jestem niekumata, ale specjalnie weszłam na blog jotownia i najstarsze wpisy w archiwum znalazlam z 2014 r, więc jak pani z 1952r znalazła podpowiedź na początku 2013 r aby wycofać wniosek?

      Usuń
    7. do 14.32 Nie napisałam, że wycofałam wniosek, bo dowiedziałam się o tym z Jotowni. W 2013 w internecie szukałam informacji, jak się liczy emeryturę po nowemu. Sprawdziłam w swoich papierach i informacje z Jotowni, które wykorzystałam dot.przeliczenia kapitału za opiekę nad dzieckiem - wniosku nie składałam. Może niezbyt zrozumiale opisałam swoją sytuację, ale nie miałam zamiaru wprowadzać nikogo w błąd. Dociekliwej dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
    8. Zeby się dowiedzieć o czyms z internetu to trzeba bylo wiedzieć jakich informacji szukac. Ja osobiscie rozmawialam z naczelnikiem ZUS i jakos mi nie wyjaśnił co mnie czeka. Proszę nie wypisywac takich nieprawdziwych informacji. Byly znajome znajomych i ich znajome ktore o sprawie dobrze wiedzialy a tera są pierwszakami.

      Usuń
    9. Święta prawda, te głodne kawałki o uświadomieniu w internecie w 2013 roku to są bajki i próba wprowadzenia w błąd

      Usuń
    10. Pamiętajmy, że mówimy o emerytkami, dla których internet w 2013 r nie był tak dostępny jak obecnie że że wzgl nawet na koszt samego internetu i sprzetu, z którego trzeba z niego korzystąc. Ja mieszkam w małej miejscowości, w której jest do dzisiaj problem z zasięgiem, pomimo, że teraz jest to tańsze i prostsze, Sa tańsze, wygodne telefony komórkowe, tablety, laptopy. Ale dla niektórych osób starszych to wciąż nie do ogarnięcia. Nie mówiąc o tym, że przepisy prawne, zwłaszcza dla osób, które nie miały z nimi do czynienia, są niezrozumiałe i mało czytelne. Dlatego wypowiedzi niektórych osób na tym blogu są niesprawiedliwe i obrażające,
      a niektóre nieprawdziwe.

      Usuń
    11. Po przeczytaniu artykułu o tym, że ZUS celowo nie informuje emerytów o przysługujących im prawach i niepisanym porozumieniu między zusem i rządem zaczynam wierzyć, że wyrok był dla pracowników ZUS i ich rodzin bo tylko oni wiedzieli o możliwości wycofania wniosku lub nie składania wniosku bo wiedzieli o konsekwencjach jego złożenia i teraz zostali chojnie wynagrodzeni za to, że utrzymali to w tajemnicy przed większością emerytów. Reszta emerytów skazana jest na stresy w sądach, które i tak stają po stronie zusu, który ma prawników opłacanych przez nas, a nas na nich nie stać.

      Usuń
  18. Proszę o wyjaśnienie z jakiego powodu tzw. pierwszakom nie odlicza się pobranych emerytur wcześniejszych? Wyrok TK zakreśla ramy czasowe niekonstytucyjności art. 25 ust. 1b w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r. Brzmienie po tej dacie jest prawie identyczne, nic z tego nie rozumiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, też proszę o wyjaśnienie, może ja tez czegoś nie rozumiem " Trybunał Konstytucyjny w składzie: Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz – przewodniczący Grzegorz Jędrejek Leon Kieres – sprawozdawca Małgorzata Pyziak-SzafnickaAndrzej Zielonacki, protokolant: Krzysztof Zalecki, po rozpoznaniu, z udziałem Sejmu, Prokuratora Generalnego i Rzecznika Praw Obywatelskich, na rozprawie w dniu 6 marca 2019 r., pytania prawnego Sądu Okręgowego w Szczecinie: czy art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 887, ze zm.) w zakresie, w jakim ma zastosowanie do urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do tzw. wcześniejszej emerytury na podstawie
      art. 46 i art. 50 tej ustawy, jest zgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji, o r z e k a: Art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 oraz z 2019 r. poz. 39), w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej."

      Usuń
    2. OK. Wytłumaczę, dlaczego jest taki zapis wyroku TK. Do 30 września obowiązywał podwyższony wiek emerytalny i w związku z tym kobiety z rocznika 53 urodzone w ostatnich trzech m-cach roku 1953 r., czyli w X, XI, XII nie podlegały już konstytucyjnej ochronie z Art.2 Konstytucji, gdyż ich ekspektatywy praw nabytych nie należały do maksymalnie ukształtowanych. Tylko one osiągały bowiem wiek emerytalny dopiero w roku 2014-tym. Reszta kobiet z rocznika 53 jak i z roczników wcześniejszych 49-52 była objęta konstytucyjną ochroną praw nabytych i w świetle prawa art.25 ust.1b ich nie dotyczył. To ZUS z dniem 1 stycznia odebrał nam wszystkim prawa nabyte stosując błędną wykładnię prawa. Ochronie prawnej podlegają zarówno prawa nabyte in concreto jak i in abstracto (rocz. 49-52 które osiągnęły wiek powszechny i tym samym nabyły ex lege prawo do świadczeń przed 1-01-2013, ale nie złożyły wniosku o wypłatę tych świadczeń i wydanie decyzji o przyznaniu e. p.) oraz maksymalnie ukształtowane ekspektatywy tych praw (dotyczy kobiet z rocznika 53, które osiągnęły wiek powszechny do końca 2013 r). Jedynie kobiety z rocznika 53, które w okresie do 30-09-2017 r.osiągały wiek powszechny dopiero w roku 2014 nie posiadały maksymalnie ukształtowanych ekspektatyw praw. Prawodawca wprowadzając równocześnie z Art.25 ust.1b ustawę o podwyższonym wieku emerytalnym miał obowiązek zabezpieczyć ich ekspektatywy praw odpowiednimi przepisami przejściowymi, co było zaznaczone w innym wyroku TK z maja 2014 r.badającego ustawę o podwyższającą wiek emerytalnym.Dopiero od 1 października po ponownym obniżeniu wieku emerytalnego ich prawa ponownie podlegają ochronie. To nie ZUS nas oszukał, tylko nasza władza, ZUS tylko wykonuje polecenia władzy. To nie ZUS, tylko MRPiPS, a wcześniej MPiPS wydały ten bezprawny przepis "wbudowany instrument potrącania", którym odbierają nam prawa nabyte i przyznają nowe emerytury z datą złożenia wniosku, czyli w przepisie Art.25 ust.1b. Nie istnieją też żadne"spóźnione",To wymysł naszej władzy, nie ma żadnego ograniczenia terminu składania wniosków, wymyśliła to władza za pomocą spreparowanej plotki medialnej.Prawo do wolnej woli, czyli składania wniosku zgodnie ze swoja wolą podlega konstytucyjnej ochronie z Art.31 Konstytucji, a ograniczenie prawa wolnej woli może nastąpić tylko w wyjątkowej sytuacji i tylko ustawą.To ,że weszła nowa ustawa z dniem 1 stycznia 2013 r. nie oznacza, że prawa nabyte przed tą datą, czyli zasady obliczania świadczeń bez odliczeń zostaja nam odebrane.To jest bezprawie. Prawo do świadczeń określonych w ustawie (Art.100.1.) które nabyłyśmy z dniem osiągnięcia wieku powszechnego ustają z chwilą śmierci osoby uprawnionej (Art.101.1), a wniosek można złożyć kiedy się chce i nie jest ograniczony żadnym terminem. Oszukała nas nasza władza, a ZUS jest wykonawca tego bezprawia.

      Usuń
  19. TK orzekł o niekonstytucyjności przepisu. Nie ma natomiast żadnych praktycznych wskazań jak ten wyrok wprowadzić w życie.
    W myśl art. 145a § 1 k.p.a. można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.
    § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

    Proszę zwrócić uwagę na brzmienie przepisu: „można żądać”.Nie ma tu sformułowania, że można skutecznie żądać. Przepis wcale nie daje gwarancji pozytywnego załatwienia wniosku, oznacza tylko że jeszcze raz organ zajmie się sprawą, ale trzeba być dobrej myśli

    OdpowiedzUsuń
  20. w uzasadnieniu tez piszą o wykorzystaniu wszystkich środków proceduralnych, o wydanie odpowiednich przepisów przez władze ustawodawcze,naprawa nie powinna polegać na załatwieniu w sposób techniczny czyli na jałowym przeliczeniu. Nie jestem prawnikiem mogę się mylić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok zapadł po 2 i pół letnim rozpatrywaniu, w marcu.Jest dopiero sierpień, wysłali do konsultacji,a są urlopy, we wrześniu ostatnie posiedzenie sejmu. Każdy dzień zmniejsza ilość oszukanych. To jest gra na czas. Potem będzie zabawa od nowa. Widzielismy posiedzenia senatu, sejmu. Wybrańcy się nie spieszą bo jak ktoś napisał, czy się siedzi w klimatyzowanym pomieszczeniu, nie jest wymagane przygotowanie, nikt nie przeszkadza, kasa(w porównaniu z nasza gigantyczna) i tak leci.

      Usuń
    2. Jeżeli po wydaniu wyroku przez TK,władza ustawodawcza nie podejmie się uchwalenia ustawy o sposobie naprawy skutków niekonstytucyjnego prawa,to zgodnie Konstytucją i obowiązującym prawem czyli także wyrokiem TK,o sposobie zastosowania orzeczenia TK decyduje sąd.W tym przypadku po odwołaniu się od ostatniej decyzji ZUS

      Usuń
  21. Będąc na em.wczesniejszej przez kilka lat wypłacalny sobie pieniądze ze swojego kapitału,a po śmierci pozostały kapitał powinien być zwrócony rodzinie,a ZUS wciąga go do wspólnejzusowskiej puli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszą jedno, robią drugie, jak im wygodnie wypowiedzi przedstawicieli w powyższym artykule mówią wszystko. Mamy jak najmniej wiedzieć, nie upominać się i siedzieć cicho, bo jak nie to nam pokazali, że mogą wszystko. Mogą część nagrodzić a część ukarać. W majestacie prawa.Przepisy na wszystko pozwalają.Mnie to się nie mieści w głowie. Widocznie mnie źle wyedukowali albo jestem odporna na naukę.

      Usuń
    2. W PZU płacąc za OC też masz kapitał ? Mylisz bank z ubezpieczeniem.

      Usuń
    3. Zgodnie z prawem zapłacimy też za rodzinne loty marszałka bo przez te loty sejm nie miał czasu na rozpatrzenie naszej sprawy i uchwalić przepisy aby ZUS uczciwie nas przeliczył. Zgodnie z prawem na wyroku trybunału konstytucyjnego zyskały też tylko pierwszorazowe czyli dobrze poinformowane czyli pracownicy i bliscy Zusu. Wszystko jest zgodne z prawem, tylko nie wszyscy na to prawo zasłużyli. Zgodnie z prawem zasłużeni i część przypadkowo zostali nagrodzeni a reszta, w tym ci, którzy odwołali się do sądów zgodnie z prawem zostali ukarani

      Usuń
  22. Proszę podać wskaźniki waloryzacji od 2013 do 2019r.Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pomnóż przez 4,32

      Usuń
    2. waloryzacji czego, kapitału i składek czy emerytury?

      Usuń
    3. Emerytury powszechnej wyliczonej w 2013 r

      Usuń
    4. Waloryzacja emerytury:
      01.03.2014 101,60%
      01.03.2015 100,68% nie mniej niż 36 zł
      01.03.2016 100,24%
      01.03.2017 100,44% nie mniej niż 10 zł
      01.03.2018 102,98%
      01.03.2019 102,86% nie mniej niż 70 zł

      Usuń
  23. Od 2020 roku poslowie dostana podwyzki ponad 600 zl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie możemy odpuścić ZUS na sprawach wymienia Art które nie mają pokrycia w tematyce odwołań chyba dalej liczą na ciemnotę emerytek nie poddawajmy się i nie wycofujmy spraw w Sądach ZUS tylko na to czeka nas może zagiac bo nasza niewiedza jest dla nich atutem aby po nas jeździli ale STRASBURG nie w cienie bity ciekawe jak ZUS tam będzie się tłumaczył! pozdrawiam

      Usuń
    2. Do Anonimowy 13:26
      Tą uwagę,to proszę zgłosić do Ustawodawcy, a nie na tym blogu pod adresem rocznika 1953, dlaczego wcześniejsze i późniejsze roczniki których dotyczył art. 25 ust.1b nie brały udziału na posiedzeniach w Senacie w Sejmie, przecież był wolny wstęp, nie było żadnego kontaktu z Waszej strony z dziennikarzami w sprawie nagłośnienia w prasie, czekałyście że rocznik 1953 załatwi Wam sprawę, a teraz macie pretensje do tego rocznika, że zapadł korzystny wyrok w TK, który i tak dla dużej grupy emerytek nie zwiększy emeryturę.

      Usuń
    3. Do 15:59,
      Warto sprawdzić zanim się coś napisze, szczególnie krytycznego i mijającego się z prawdą.
      Starsze roczniki reprezentowała na posiedzeniach sejmowej Komisji Petycji koleżanka Hanna. Tutaj poczytaj tylko dwa krótkie komentarze z Jotowni, a reszty poszukaj sobie sama.

      hannasd
      Środa, 8 Luty 2017 o 21:11
      Byłam na obu komisjach. Projekt dezyderatu Komisji PET został zaakceptowany, obejmuje wszystkie roczniki (1949-1953), nie tylko 1953. Komisja zwróciła się z 5 pytaniami do Prezesa Rady Ministrów i po uzyskaniu odpowiedzi wróci do tematu, nastawienie jest pozytywne. Na Komisji Pol. Społ. i Rodziny temat art. 25 ust. 1b w ogóle nie był poruszany, raczej skupili się na tematach bardziej ogólnych.

      Krystyna
      Czwartek, 9 Luty 2017 o 09:28
      Haniu ! Ogromne dzięki za zaangażowanie, za każdorazowe wszechstronne przygotowanie się i kompetentne reprezentowanie nas na posiedzeniach poszczególnych Komisji. Na pewno dzięki temu obserwujesz pozytywne nastawienie. Miejmy nadzieję, ze będzie się ono utrzymywać i że zmierzamy do szczęśliwego zakończenia. Jeszcze raz wielkie dzięki. Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    4. Uzupełnienie.
      Hanna SD reprezentowała też wszystkie roczniki na sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

      Czy usłyszy PRZEPRASZAM od Anonimowej z godz. 15:59?

      Usuń
    5. Anonimowy z 15:59. pytanie prawne SO w Szczecinie zapadlo w zwiazku ze sprawą emerytki a nie emerytek z rocznika 1953 ktora nabyla prawo na podstawie art. 46 w zw. z art. 29. Jeżeli TK stwierdza niekonstytucyjnosc aktu prawnego to dotyczy on kazdego obywatela w przypadku ktorego znalazl on zastosowanie. Poczytaj sobie art. 190 pkt 4 Konstytucji.

      Usuń
  24. A jak uchwalą to moje szanse tez zerowe, chyba,że przeliczenie korzystne a nie z tamtych lat,pozdrawiam Wszystkie Panie,Natalia

    OdpowiedzUsuń
  25. Biura poselskie. Po co one w ogole istnieją. Dzisiaj wybieramy się do biura opozycji. Pewnie ktoś wysłucha. Coś zanotuje i na tym koniec. W moim mieście w urzędzie miasta mieści się biuro poselskie Jana Grabca. Napewno będzie ktoś w zastępstwie. Szkoda by było. No ale trzeba próbować.

    OdpowiedzUsuń
  26. Tego samego dnia z cudem graniczy się by porozmawiać,dla mnie nie udało sie,może Panie będą miały szczęście

    OdpowiedzUsuń
  27. W poniedziałek u mnie jest czynne biuro poselsko-senatorskie PiS, więc się wybieram z koleżankami. Zostawimy również na piśmie nasze problemy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. SZANOWNI PAŃSTWO.ZAŁĄCZAM PODPOWIEDŹ "KIBICA " Z JOTOWNI APEL DO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH :

    Szanowny Panie Rzeczniku Praw Obywatelskich

    Apel o konsultacje projektu ustawy z druku sejmowego nr 3720 ,którego treść została radykalnie\zmieniona i odbiega od treści zawartej w projekcie Druk 1175, który został przedstawiony Rzecznikowi Praw Obywatelskich do konsultacji.

    Do druku nr 3720 nie zostały na razie dołączone jakiekolwiek stanowiska instytucji i organizacji.
    Z informacji o projekcie ustawy, które były dostępne na stronie internetowej Sejmu przed nadaniem projektowi numeru druku można się było dowiedzieć, że jest on opiniowany przez Biuro Legislacji oraz Biuro Analiz Sejmowych, a także, że został skierowany do konsultacji do Prokuratora Generalnego oraz Rady Nadzorczej ZUS. Nie wiadomo natomiast, czy został także wysłany do innych instytucji i organizacji społecznych, tak, jak to miało miejsce wcześniej, podczas konsultacji projektu w Senacie.
    Rzecz w tym, że opiniowany w Senacie projekt ustawy z druku 1175 został radykalnie zmieniony i w nowej wersji konsultowany już nie był. Taka właśnie niekonsultowana wersja została skierowana do Sejmu. Po nader oszczędnej wzmiance na zakończenie „Uzasadnienia”, że: „Ostatecznie przyjęta przez Senat treść projektu jest węższa od pierwotnego projektu przedstawionego przez komisję i zaakceptowanego w pierwszym czytaniu, ponieważ nie dotyczy ubezpieczonych urodzonych w innych latach” poinformowano, że:
    4. Konsultacje. Nadesłane w ramach konsultacji opinie i uwagi są zamieszczone na senackiej stronie internetowej. Wyniki konsultacji przedstawiono w Ocenie Skutków Regulacji.
    Nie dodano, że konsultacje dotyczyły zapisów wcześniejszej wersji.
    W Ocenie Skutków Regulacji (zob. punkt 5: „Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji”), dołączonej do projektu ustawy z sejmowego druku nr 3720, podsumowano senackie konsultacje społeczne dotyczące projektu ustawy przed wprowadzeniem do niego radykalnych zmian, bez wyeksponowania tej okoliczności.
    W ten sposób, zarówno w „Uzasadnieniu” projektu ustawy procedowanego obecnie w Sejmie, jak i w „Ocenie Skutków Regulacji” wprowadzono w błąd
    parlamentarzystów co do przedmiotu przeprowadzonych konsultacji społecznych.
    Adres mailowy, na który można przesłać korespondencję w tej sprawie to:
    biurorzecznika@brpo.gov.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malutka przytoczyła komentarz kibica, który nie jest dosłownym apelem do Rzecznika.

      https://jotownia.wordpress.com/2019/08/01/projekt-ustawy-naprawczej-proces-legislacyjny-w-sejmie/comment-page-1/#comment-13141

      Usuń
  29. Proszę poczytać, https://kolniak24.eu ile zyskały kobiety z rocznika 1953 na wyroku TK. Artykuł z dnia 01.08.2019r.Pozdrawiam i życzę wytrwałości Teresa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właściwy adres
      https://kolniak24.eu/pl/12_biznes/8286_ile_zyskaly_kobiety_z_rocznika_1953_na_wyroku_tk.html

      Usuń
    2. Właśnie przeczytałam i zostawiłam im swój komentarz

      Usuń
    3. Niestety,olniak24.eu - na po 3 komentarzach zablokowali możliwość dodawania kolejnych komentarzy.Za dużo osób poznałoby prawdę.

      Usuń
    4. Sprawdziłam można dodać komentarz, pod 3 jest opcja skomentuj

      Usuń
  30. Pierwszakom wypłacają emerytury na bieżąco, natomiast pozostałym osobom musi ZUS wypłacić wyrównanie od roku 2013 to będą spore kwoty. Projekt idzie do zaopiniowania przez RNZUS w kierunku finansowym. Wyrok TK musi być załatwiony w okresie 18 miesięcy. TK w uzasadnieniu doradzał, ażeby do wydania odp. przepisów przez władze ustawodawcze zaskarżyć decyzje. Nie denerwujmy się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie wyrównanie,jezeli po pomniejszeniu wypłaconych em.nadal wczesn.emerytura wyższa tak jest u wielu pań

      Usuń
    2. U mnie niestety tak jest

      Usuń
    3. Do Teresa 1953-Jeżeli jestes przedawniona to raczej nie zyskasz widać masz nadzieję na wyrównanie .Ale wartao czasem pomarzyć...

      Usuń
  31. Dziewczyny, nadanie numeru Druku przez Sejm oznacza, że wszystkie wymagane Opinie (w tym PG i RNZUS) Sejm już pozyskał. Opinie te są dokumentami niepodlegającymi obowiązkowi publikacji. Natomiast Opinie innych Instytucji, które opiniowały pierwotną treść Ustawy są zbędne, ponieważ wszystkie te Osoby były obecne na Posiedzeniu Senackiej Komisji Ustawodawczej, a treść Ustawy została zmieniona w ich obecności i nikt z nich nie zgłosił sprzeciwu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, dodam jeszcze, że Opinie po skierowaniu Ustawy do pierwszego czytania mogą być zgłaszane jedynie w trybie Konsultacji Społecznych, które muszą trwać nie krócej niż 30 dni, a to oznacza że nasza Ustawa nie przejdzie w tej kadencji i wyląduje w koszu!

      Usuń
  32. Moje drogie dziś otrzymałam Dec. E. WCZ. W związku z tym że nie podwyższono mi ep. złożyłam wniosek o przeliczenie wskaźników z lat kiedy pracowałam niepełne lata. Wyliczona mi z kwoty bazowej 4003 zł. Dostałam 300 zł. brutto spróbujcie i wy może coś się ruszy. I tak jeszcze nie wszystko mi gra także napisze o następnych posunieciach. Jestem szczęśliwa. Jagoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozumiem, co to znaczy " pracowałam niepełne lata"

      Usuń
    2. Niepełne lata to np 4 miesiące w roku albo 10 miesięcy i kiedyś to co zrobiłaś to Ci dzielili na cały rok i miałaś słaby wskaźnik Niedawno ukazała się ustawa gdzie należy przeliczy zarobek na miesiące i Jagodka z tego skorzystała gratulujemy Ci Jagodko bystrosci umysłu i cieszymy się razem z Tobą Gienia

      Usuń
    3. Gieniu wiesz tak jak i ja o co chodzi nie jesteśmy takie jak nas oceniają. Pozdrawiam

      Usuń
    4. "Niedawno ukazała się ustawa gdzie należy przeliczy zarobek na miesiące"

      Niedawno tzn. kiedy dokładnie? Może jakiś link do artykułu? Z chęcią o tym poczytam.

      Usuń
    5. Do Jagody- już się w tym wszystkim pogubiłam, ale może będziesz mogła mi podpowiedzieć,czy właściwie myślę:jestem przedawniona.Kwotę bazową miałam wyliczoną na 341% , ograniczoną ze względu na przepisy do 250%. Mogłabym przeliczyć miesiące, kiedy po urlopie macierzyńskim nie poszłam do pracy natychmiast, tylko po 5-ciu miesiącach, ale rozumiem,że w moim przypadku nic to nie da, ponieważ ciągle będę miała zbyt wysoki wskaźnik kwoty bazowej, czy tak? Pozdrawiam, Krystyna

      Usuń
    6. Pytałam na infolinii, potwierdziła, że można wypełnić Erpo zaznaczając jako inny sposób ale nowej kwoty bazowej nie zastosują bo to się liczy tylko do kapitałowej. Znowu nic nie rozumiem.

      Usuń
  33. Masz rację, dodam jeszcze, że Opinie po skierowaniu Ustawy do pierwszego czytania mogą być zgłaszane jedynie w trybie Konsultacji Społecznych, które muszą trwać nie krócej niż 30 dni, a to oznacza że nasza Ustawa nie przejdzie w tej kadencji i wyląduje w koszu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Który przepis Regulaminu Sejmu to reguluje? Podaj numer artykułu Regulaminu Sejmu. Pamiętaj, że nie mamy do czynienia z projektem poselskim tylko z przedłożeniem senackim.

      Usuń
  34. Marta, warszawa2 sierpnia 2019 19:31

    Jestem pierwszak, w lipcu dopiero zlozylam o emeryture powszechna, wczoraj dostalam decyzje, podwyzka 837,57 zl, przeciez od stycznia 2013 r wiadomo, ze potracaja, nie skladalam wniosku, dziwie sie ze now wiedzialyscie, co wy ogladacie, macie dzieci I wnukow i co nie powiedzieli, nie, to znaczy ze przychodza tylko po hajs, zal mi ze przegapiliscie szanse na zmiane ustawy, ale glowa do gory, bedzie ustawa, no musicie byc pierwszakami, nie pobraliscie ani jednej powszechnej takjak ja, sprawiedliwosc nastapi, co nagle to po diable, pozdrawiam i trzymam za was kciuki,wczesniejsza u mnie 2920,18 zl, zwaloryzowano mi kapital i skladki podzielono, przez 200,8, jest okej,,,,,


    Milan wczesniejszej 2

    OdpowiedzUsuń
  35. Pani Jagoda 19,17, może Pani bardziej szczegółowo napisać o swoim szczęściu. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu złożyłam wniosek Erpo o przeliczenie e. wcz. dołączyłam kartkę z wyszczegolnieniem lat gdzie byłam np. na urlopie macierz. później na u. bezpl. Czyli wyliczajac wskaźnik ztego danego roku poprzednio wyszedł niższy ponieważ moje wynagrodzenie podzielono na 12 mies. Teraz przeliczno na faktycznie ile pracowałam czyli 6 mies. Wyliczona kwotę podzieliłam przez śr. krajowa z 1 mies. w danym roku i śr. wyszła wyższa. Takich lat od 74.r miałam kilka. Jednak na spokojnie jeszcze raz sprawdzę ta osobę ponieważ wydaje mi się że dopiero za 1.5 roku kiedy rozpoczęłam pracę doliczono mi teraz o co nie prosiłam. Świadectwa pracy dostarczyłam w 2008 więc jest następny haczyk. Złożyłam też RP 7 za 2013 aby ten rok przeliczyć wskaźnik wyszedł wyższy niż jakiś w słabszym roku. A tu też widzę problem ponieważ w 2014 składałam taki druk mam decyzję że wg kwoty bazowej wtedy 3080 napisane odrecznie wyliczenie jest mniej korzystne. Muszę to sprawdzić sama dlaczego. Teraz jak pisałam wyliczona mi z kwoty 4003 i jest korzystnie. Jednak nie jestem taka jak wypisuje osoba na blogu nie znajaca przepisów. Mogę poda ustawę dotyczącą tego przeliczania ustawa z 2011 wg której można cofać się wstecz. Wrzucę ten art. w grupie na f. Pozdrawiam szukajcie przelivzajcie kontroluj ie ZUS. Jagoda

      Usuń
    2. Jest to Rozporządzenie MPiPSz dnia 11 pazdziernika 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U z 2011 r. nr 237,poz.1412.

      Usuń
    3. Jagoda czy jesteś nieprzedawniona?

      Usuń
    4. A czemu ponownie 2013 wyszedł korzystny? Był też niepełny? Czy tylko na tej podstawie z 2011 mogą wszyscy przeliczać? Nie bardzo rozumiem, przecież gdy składałam w 2013 r o em.pocwszechna to ten przepis już obowiązywał i nie przeliczyli mi niepelnyćh laT?

      Usuń
    5. Pytałam na infolinii o wniosek erpo, czy mogę złożyć. Usłyszałam, że muszę mieć choć jeden rok z wyższym wskaźnikiem niż dotychczas, ale to muszą być inne lata niż te, które były brane do decyzji. Zrozumiałam, że muszą być to lata po decyzji. Jeśli teraz dobrze rozumiem, to mogą być lata po przeliczeniu lat niepełnych i 10 kolejnych lub 20 wybranych z tych dotychczasowych, bo tego mi nie powiedziano?

      Usuń
    6. Jagoda jestem nieprzedawniona ale do wcześniejszej to nie jest ważne bo chyba każda może ja przeliczyć. Ja wybrałam nowe lata i z tych 20 tu ale te gdzie sama przeliczyłem wg tej ustawy. Gdy pytałam w maju doradcę o tą ustawę więc zrobiła mnie w konia bo powiedziała że w 2012 miałam prześliczny wskaźnik. Ale jestem uparta i sprawę wzięłam w swoje ręce. Nikt się nie wyślą i nie szuka w dokumentach abyśmy dostały podwyżki. Za 2013 dostarczyła RP 7 i tu też wskaźnik podwyższył am. Szukajcie błędów ZUS nawet 1 dzień. A teraz ten wskaźnik może podwyższyć kapitał. O ws, ystkp trzeba pisać. Pozdrawiam

      Usuń
    7. Z tego co zrozumiałam trzeba wystąpić o przeliczenie emerytury z nową kwota bazowanaj. Najlepiej podając samemu lata, uwzględniając lata niepełne, które miały wskaźnik niekorzystny a po przeliczeniu ( jak przeliczyć niepełny miesiąc?) na korzystne. Wypełnić erpo?

      Usuń
    8. Tak we wniosku zaznacz kwadrat z 10 lat i z 20 najkorzystniejszy. Dołącz kiedy były te niepełne i zobaczysz sama możesz przeliczyć nie trzeba czekać. Ja mam talent do wszystkiego wszystko umiem zrobić. Ale że tak wyszło w 2014 to niedobrze. Teraz dalej będę szukać tak ja pisałam mam na nich jeszcze dwa haczyki. Wyrolowali mnie z powszechna to niech teraz liczą. Jestem spod znaku Koziorożca z 30 grudnia lubię walczyć. Kontroluje wyliczenia. Pozdrawiam. Jagoda

      Usuń
    9. Dziękujemy za podpowiedź, ale jeżeli nie brało się urlopu bezpłatnego to tych niepełnych lat nie ma, bo macierzyński i wychowawczy chyba się nie liczą? A jak jest z ostatnim rokiem pracy, który nie był liczony można go uwzględnić? Ala

      Usuń
    10. Tak trzeba mieć za tem ostatni rok RP 7 z zakładu pracy Gienia

      Usuń
    11. Do Anonimowy 2 sierpnia 2019 22:32
      Czy możesz napisać który paragraf i punkt tego Rozporządzenia mówi o przeliczaniu wskaźnika za niepełny rok? Przeczytałam to Rozporządzenie, wprawdzie pobieżnie, ale nic takiego nie znalazłam.Pozdrawiam G.

      Usuń
  36. Ja naprawde wiedzialam,wszystkim kolezankom i znajomym powiedzialam, zeby nie skladali wniosku o emeryture powszechna, a jak by wyrok to, to kazalam zlozyc, dopiero od lipca, Bo bedzie jeszcze roczna i kwartalna waloryzacja kapitalu I skladek, nie wszyscy dostali jednakowo netto od 350,00 zl do 570,00 zl ale dziewczyny zadowolone, pozdrawiam i cierpliwosci,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaka była podstawa prawna wcześniejszej emerytury oprócz art.46 w związku z jakim artykułem wszystkich zadowolonych z decyzji ZUS tkz.pierwszaków.Czekam na odpowiedz bo ja mam podstawę art.46 w zw.32 i ZUS stwierdził,że wyrok TK mnie nie obejmuje.
      Elżbieta 53

      Usuń
    2. Art 46 obejmuje art 29 ,32, w sentencji wyroku TK nie podano żadnego innego warunku oprócz art 46 ZUS nie ma racji sądzić się sprawa wygrana

      Usuń
    3. Pani Elżbieto,czy wycofała Pani wniosek?Jestem w podobnej sytuacji.ZUS w moim przypadku również powołał się na art.46 w zw.z 32.Wycofałam wniosek zanim się uprawomocniła decyzja.Żałuję ,że od razu nie odwołam się do sądu.Mam zamiar ponownie złożyć wniosek i po otrzymaniu negatywnej decyzji odwołać się do sądu.Chyba istnieje taka możliwość.Halina z Białegostoku

      Usuń
    4. P Halinao jaka podstawę prawną miała Pani w decyzji o em wczesniejszej prosze dokładnie podac

      Usuń
    5. P Halina proszę podać podstawę prawną Pani emerytury wcześniejszej jestem w podobnej sytuacji u mnie w podstawie prawnej nie ma żadnego artykułu tylko całą ustawa z Fus.Art 46 obejmuje art 29 32 33 i 39.Sentencja wyroku TK wskaz uje tylko art 46 wiec Zus nie ma racji. Wera

      Usuń
    6. Wniosek można wycofywać za każdym razem

      Usuń
    7. Podstawę prawną podam jutro,kiedy wrócę do domu z Mazur.Pozdrawiam.Halina z Białegostoku

      Usuń
    8. Nie wycofywałam wniosku,gdyż doradca z ZUS mnie zapewniił,że nie ma takiej potrzeby.Najlepszym wyjściem miało być odwołanie do sądu.Według zapewnień doradcy,ZUS w związku z moim odwołaniem,miał wydać nową decyzję z uwzględnieniem wyroku TK,nie kierując sprawy do sądu.Okazało się,że nie wydał nowej decyzji,lecz sprawę odwołania skierowł do sądu.Wraz z odwołaniem przesłał wniosek o oddalenie mojego odwołania,uzasadniając to tym,że "zdaniem organu emerytalnego,wyrok TK mnie nie dotyczy,ponieważ wcz.em.pobieram na podstawie art.46 w zw.z art.32." ZUS to swoje zdanie uzasadnia,przywołując z uzasadnienia wyroku TK zdanie,że sprawa w SO Szczecin dotyczyła emerytki rocznik 53,która pobiera wcz.em na podstawie art.46 w zw.z art.29.Innej podstawy w tym prawnej,ZUS nie podaje w uzasadnieniu swego zdania.
      W decyzji od której się odwołałam nie informowano mnie,że wyrok TK mnie nie obejmuje.
      Ponieważ uważam podobmie,jak napisały wyżej inne emerytki,przygotowuję swoją odpowiedz na zarzuty ZUS,którą wyślę do sądu pomimo,że sąd nie żąda takiej odpowiedzi.Moim zdaniem ZUS w sposób bezprawny ingeruje w orzeczenia TK,zmieniając jego treć,tym samym w sposób bezprawny i świadomy ogranicza stosowanie wyroku TK.
      W pytaniu prawnym jak i w orzeczeniu został wykazany tylko art.46 bez ograniczania go do w zw.z art.29.Również w uzasadnieniu wyroku nie ma żadnych ograniczeń art.46 do w związku z art.29.Wspomniano tylko,że ptanie prawne zostało sformuowane w związku z toczącym się postępowaniem w SO w Szczecinie,z wniosku emerytki rocznik 53,która przeszła na em.wcz na podstawie art 46 w zw.z art.29.
      W miesiącu czerwcu ZUS oficjalnie informował na swojej stronie o orzeczeniu TK,podając jego treść i kto może składać wnioski.W tej informacji nic nie wspominał,że orzeczenie TK dotyczy tylko emerytek 53 i art.46 w zw.z art.29.
      Elżbieta 53

      Usuń
  37. Witam. Jestem nieprzedawniona.Po zaskarżeniu decyzji z 2015 otrzymałam emeryturę wyższą od wcześniejszej. Jednak w wyliczeniu zastosowano wskaźnik dożycia z 2015 r. W związku z tym odwołałam się do sądu. Dziś otrzymałam pismo z sądu i odpowiedź z ZUS . 1. Oddalenie odwołania od decyzji ZUS z dn 09.05.2019. 2. Zasądzenie od powódki na rzecz ZUS kosztów zastępstwa procesowego( nie podano kwoty). W uzasadnieniu podano ze wyrok TK dotyczy ze podstawa obliczenia emerytury została pomniejszona o kwoty pobranej wcześniej emerytury, niezgodnie z art 2 Konstytucji. Natomiast nie dotyczy średniego dalszego trwania życia. Mam w ciągu 14 dni złożyć pismo przygotowawcze z odniesieniem się do treści odpowiedzi na odwołanie. Jestem teraz w kropce czy warto dalej walczyć czy może zrezygnować , bo raczej wyglada na to ze nic więcej nie wskóram. Szkoda nerwów i kosztów. Zostało mi chyba pocieszyć się niewielką podwyżką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech ZUS nie udaje głupiego i nie twierdzi, że wyrok nie dotyczy średniego dalszego trwania życia, bo fakty są takie, że w dniu wydawania nowej decyzji bez pomniejszenia nie przyjmuję do wiadomości upływu czasu i traktuje nas ciągle jak 60-cio łatki. To jest tak jakby jakiś urząd, w wyniku wznowienia postępowania, wydał decyzję administracyjną dotyczącą działki i nie dostrzegał , że w międzyczasie powstało tam ogromne osiedle mieszkaniowe, bo ich przepis o tym nie mówi. A skoro nie mówi, to urząd udaje, że tego nie ma. Może nie jest to najlepszy przykład, bo przecież można zrównać z ziemią to osiedle, a naszego wieku nie są się cofnąć.

      Usuń
    2. Piszesz że wyliczono ci wg wskaźnika z 2015 tzn. , JAKI BO W 2015 MIALYSMY 62 LATA I WSKAZNIK POWINIEN BYC 209 MIESIĘCY , JA MAM 252,30

      Usuń
    3. Wskaznik 209 m-cy dla wieku 62 lata jest z tabeli "wieku dożycia" z 1999r. i brany jest zawsze przez ZUS dla każdej osoby do wyliczenia kapitału początkowego. W każdej innej sytuacji, np obliczenie emerytury, ZUS bierze dla danej osoby indywidualny wiek dożycia, zależny od tego, ile lat ma ta osoba w chwili składania wniosku.

      Usuń
  38. Czyli wg tego co pisze Jagoda, to każda z Nas powinna złożyć wniosek o przeliczenie wskaźników z niepełnych lat pracy, może w ten sposób też coś zyskamy, Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wcześniejszą każda może przelicza bo te grupy przedawnione lub nieprz. dotyczą powszechnej. Jagoda

      Usuń
    2. Jagoda tzn ze my mamy udowadniać dla ZUS ze.nie ma racji? Skoro przepis ten istnieje od 2011r dlaczego ZUS go nie stosuje przy.wzniwionym postępowaniu po wyroku TK? Przecież sporo osób by skorzystało z takiego przrzeliczenia a po drugie nie wsxystkue są takie bystre jak Ty Jagoda ze wiedzą.gdzie szukać pieniędzy pozdrawiam

      Usuń
    3. Tym bardziej, że przecież od 2011 każda z przedawnionych i nie miała przeliczana emeryturę i jak nie było wniosku z topowolaniem się na ten art to nie przeliczali?

      Usuń
    4. Mam wątpliwości czy osoby przedawnione bez nowych dowodów mogą ponownie przeliczyć emeryturę wcześniejszą

      Usuń
    5. Może się mylę ale żeby ZUS przeliczył wcześniejszą z nową kwotą bazową to trzeba było jakiś czas pracować na e wcześniejszej....

      Usuń
    6. Przeliczenie wcześniejszej w żaden sposób nie wiąże się z "przedawnieniem lub nieprzedawnieniem. Druga ważna sprawa: ZUS wszystko robi na wniosek emeryta, sam z siebie nie informuje, tym bardziej nie przelicza, aby było korzystniej dla emeryta.

      Usuń
    7. Art.145a k.p.a mówi że decyzji nie można wzruszyć po upłwie 5 lat- myślę że kazdej a nie tylko tej o emeryturę powszechną.

      Usuń
    8. Na wcześniejszej zarobki były ograniczane, więc nie spowodują wzrostu wskaźnika ,a jak jest traktowany urlop wychowawczy, był częściowo płatny, częściowo niepłatny. Ostatni rok 2008 nie miałam uwzgledniony ,wm przeszłam na emeryturę, czy niepełne 3 miesiące można uwzględnić?

      Usuń
  39. Czy jeżeli pobieram już emeryturę powszechną też mogę sobie przeliczyć niepełne lata?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wskaźnik to do wczesniejszej

      Usuń
    2. Przedawnione nieprzedawniona pierwszakiem to wdzystko to są pojęcia do emerytury powszechnej nie dotyczy to emerytury wcześniejszej ale też uważam że muszą być nowe dowody do przeliczenia emerytury wczrsniejszejy mogą być te niepełne miesiące lub zakończenie pracy i nowy RP 7 pozdrawiam Gienia

      Usuń
  40. Głosujcie na panią Monikę Miler-Młyńsą w plebiscycie Sędzia Roku 2019. Na Jotowni jest przygotowane pismo z uzasadnieniem. Można wysyłać do 10 sierpnia.

    OdpowiedzUsuń
  41. Jakie pismo ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie informacje znajdziesz tutaj:

      https://jotownia.wordpress.com/2019/08/02/plebiscyt-2019-wysylamy-zgloszenia-do-10-sierpnia/#comments

      Usuń
  42. W 2015 wskaźnik dożycia dla mnie a jestem z listopada wyniósł 240,6

    OdpowiedzUsuń
  43. Może ktoś mi wytłumaczy w przystępny sposób o co chodzi z tymi niepełnym latami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziewczyny proszę trochę poczytać na temat emerytury wcześniejszej i emerytury powszechnej i nie mylić tych emerytur że sobą Do powszechnej bierzemy kapitał początkowy oraz składki ile sobie urobilas i to dzielimy przez wskaźnik dozycia Do emerytury wcześniejszej ZUS bierze 10 najkorzystniejszych lat następujących po sobie kolejno lub z 20 najkorzystniejszych wybranych z całej Twojej pracy z tych lat oblicza przelicznik tj. Porównanie do średniej krajowej danego roku i dzieląc to przez lata wylicza ten przelicznik lub wskaźnik Twoich zarobków to mnozy przez kwotę bazowa. Jeżeli miałaś takie lata gdzie pracowalas 10, 5 czy ile tam miesięcy to w 2011 roku jest rozporządzenie gdzie teraz można przeliczyć te miesiące i wyliczyć ten wskaźnik jeżeli Ci wyjdzie większy chociaż o 0.01 to ZUS przeliczy Ci z nową kwota bazowa z tego roku Może pracowalas będąc na emeryturze i masz chociaż jeden rok wyższe zarobki od średniej krajowej to też możesz przeliczyć pozdrawiam Gienia czytaj jak nie zrozumiesz to pytaj postaram się wyjaśnić

      Usuń
    2. Jagoda jak trafiłaś na ten Dz.U z 2011 r dosyć długo ten Blog istnieje a nikt nie pisał o tym Dz.U zobaczcie ile tajemnic kryje prawo rentowe

      Usuń
    3. Nie dziwie się ze ZUS zatrudnia cala armię prawników bo jeden pogubiłby się w tych przepisach

      Usuń
    4. Dziewczyny może w naszych ZUS, ach potrzeba pracowników do doradzanie petentom to my może chętne co myślicie
      ? ��

      Usuń
    5. Ja to mogę nawet społecznie to robić każda emerytka która podejdzie do mojego okienka będzie miło obsłużona i doinformowana odnosśnie wycofania wniosku ale chyba długo bym nie po pracowała z taką uczciwościa podejścia do petenta

      Usuń
    6. Obawiam sie, że z takim podejściem Zusu , jak pisano w artkule,wywalono by Cię po pierwszym dniu, kierownik dostał by naganę, a po podliczeniu "strat" nawet naczelnik by oberwał.

      Usuń
    7. tylko usiąść i płakać co oni robią z nami przecież nic nam za darmo nie dali ciężko kobiety pracowały na dwa etaty w pracy i w domu to teraz nam pięknie za to poświęcenie dziękują czasami zastanawiam się po co ja tak rwakam się do tej pracy a trzeba było siedzieć w domu i dzieci do pełnoletności wychowywać a mąż niech pracuje na ten dom i to byłoby najbardziej sprawiedliwe pozdrawiam

      Usuń
  44. Wierzę, że wszyscy emeryci zaangażowani w działania mające na celu naprawę skutków zmian ustawy emerytalnej, wiedzą o kluczowej roli Pani Sędzi Moniki Miller-Młyńskiej w zajęciu się sprawą art. 25 ust.1b przez Trybunał Konstytucyjny.

    To dzięki Pani Sędzi Moniki Miller-Młyńskiej mamy korzystny wyrok z 6 marca.

    Treść ustawy mającej naprawić skutki niekonstytucyjnego artykułu to już osobna sprawa. Ale zajęcie się naszą sprawą na pewno zawdzięczamy Pani Sędzi ze Szczecina.

    Na stronie Jotowni (jotownia.wordpress.com) jest propozycja pisma zgłoszenia do tytułu Obywatelskiego Sędziego Roku Pani Sędzi.

    Zachęcam do zaangażowania się w działania na rzecz przyznania Pani Sędzi zaszczytnego tytułu Obywatelskiego Sędziego Roku poprzez wysyłanie zgłoszeń z własnym uzasadnieniem lub skorzystanie z gotowego zgłoszenia na Jotowni.
    Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych, Baszka.

    OdpowiedzUsuń
  45. Czy wystarczy na jotowni nacisnac ten kwiatek zeby zaglosowac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. NIE WYSTARCZY.
      Po naciśnięciu kwiatka zobaczysz tylko informację na temat Plebiscytu.

      Natomiast nominację Pani Sędzi wraz z uzasadnieniem należy zgłaszać mailowo na adres:

      plebiscyt@courtwatch.pl

      Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz we wpisie w Jotowni oraz w komentarzu Jot pod wpisem:

      https://jotownia.wordpress.com/2019/08/02/plebiscyt-2019-wysylamy-zgloszenia-do-10-sierpnia/#comment-13146

      Wierzę, że potrafisz ;)

      Usuń
    2. Zaglosowalam.Udalo sie.Marysia

      Usuń
    3. Wykonałam drogą mailową :) Dziewczyny głosujcie !!!

      Usuń
  46. Mam wezwanie do sądu na 13 sierpnia 2019 w Bydgoszczy.Zastanawiam się czy iść na rozprawę.Piszą obecność nieobowiazkowa więc już jest z góry wszystko ustalone.Nie wiem co będą pytac i trochę się denerwuję.Jestem przedawniona.O przeliczenie emerytury wystąpiłam w 2013 r.Emeryrura wcześniejsza była wyższa 0 20 zł.Więc jestem dalej na wcześniejszej.Wczoraj Byłam w ZUS.i pani doradca powiedziała że jak już miałam przeliczenie w 2013 r.to już na nic więcej nie mam co liczyć .No to po co ten sąd?Proszę mi poradzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja miałem sprawę w sadzie w lomzy,orzeczenie na moja korzyść,zus ma przeliczyć bez odliczania i zadość uczynienie za trzy lata,Pani sedzina była bardzi mila i Pani z zus tez, ale pani z zus powiedziała ze zus będzie się odwolywal, no zobaczymy co z tego wyniknie, trzeba mieć nadzieje, pani sedzina nic nie pytala tylko czy ja podtrzymuje to co napisałam w odwołaniu, rozprawa trwala 5 minut

      Usuń
    2. Sędzina tj.zona sędziego!

      Usuń
    3. Anonimowy 17:21 Ok.Zus przeliczy bez odliczania, ale jeśli wcześniejsza będzie wyższa,to żadnej rekompensaty za trzy lata nie będzie, i co nam z tego,że wyrok na naszą korzyść.

      Usuń
  47. Moze ktos jest zorientowany ,czy ZUS slusznie odmowil mi przeliczenia tzw. lat zerowych.Przez 2 lata bylam pracownikiem mlodocianym i jednoczesnie uczeszczalam do szkoly zawodowej wieczorowej W tym czasie odbywalam platne praktyki zawodowe.Z tych 2 lat w Rp 7 nie mam udokumentowanych zarobkow.ZUS odmowil mi przeliczenia tych 2 lat uzasadniajac tym ,ze pracownikom mlodocianym nie przelicza sie tzw. lat zerowych. Czy slusznie? Bardzo dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj były komentarze przypominające zasługi Pani Sędzi Moniki Miller-Młyńskiej i okazuje się, że przed laty wydała także wyrok w sprawie, która ma chyba związek z pytaniem Anonimowej z 14:58. Podaję link do artykułu na ten temat:

      https://gs24.pl/zawodowka-do-stazu/ar/5115862

      "Po krótkiej przerwie przewodnicząca składu, sędzia Monika Miller-Młyńska odczytała wyrok.

      Sąd nakazał firmie PSS Społem wydać Teresie M. świadectwo pracy za okres nauki od 1.IX.1979 do 31.I.1972 r, uznając że lata nauki należy wliczyć do stażu pracy. Praktyki sąd uznał jako jednoznaczne z okresem zatrudnienia młodocianego przez Społem."

      Usuń
    2. Jak pracowałam zawodowo miałam pod sobą pracowników młodocianych praktykę odbywali w moim zakładzie jednocześnie uczyli się w dziennej dzkole zawidiwej po ukonczeniu praktyki I szkoły każdy młodociany otrxymal świadectwo pracy które liczyło się mu do lat pracy a za czas nauki zawodu młodociany zgodnie z zawartą umową otrzymywał wynagrodzenie ryczaltowe więc ZUS czas nauki zawodu powinien zaliczyć do stażu pracy

      Usuń
  48. Do Elżbieta 14.45 Rozprawa w Sądzie do miłych nie należny, ale walczysz o swój byt. Może trafisz na dobrego sędziego i wszystko będzie dobrze. Przeczytaj sobie uzasadnienie wyroku TK i to co piszą Panie na tym blogu. Napisz sobie na kartce
    i do odważnych świat należny. Będziemy za Ciebie trzymać kciuki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo.Tylko ja taka odważna nie jestem.

      Usuń
    2. Trzymaj się kobietko powodzenia.

      Usuń
  49. Otrzymałam wczoraj zawiadomienie że rozprawa 25 września Obecność nieobowiązkowa. Do tego dołączona odpowiedź zus że wnosi o oddalenie odwołania bo minęło 5 lat i powołuje się na artykuły. tego pisania jest na ok 1 stronę. Do tego dołączyli drugą kartkę na której wymienia 17 nazwisk radców prawnych upoważnionych do reprezentowania zus przed sądami. Kartka z nazwiskami z 11 grudnia 2018. Ręce opadają. Pozdrawiam Agnieszka S. wysłałam e-mail w związku z plebiscytem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci dużo wytrwałości i powodzenia . Faktycznie ręce opadają . Sama Prezes Zus mówiła , że sąd to tylko formalność, bo oni sami nie mogą przedawnionym przywrócić terminu /chodzi o te 5 lat/a sądy to mogą . Ale widzę że to tak szybko nie idzie. Niepotrzebny stres, nie tak to miało być . Powodzenia i pozdrawiam Teresa

      Usuń
    2. Też życzę dużo spokoju wewnętrznego. Ja dopiero wysłałam do sądu odpowiedź podtrzymująca swoje odwołanie. Miałam na to 14 dni. Teraz będę czekała na wyznaczenie terminu rozprawy. To napewno trochę potrwa. Ale będę walczyła. Jestem przedawniona. Minęło 5 lat. Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Basia za bardzo sie nie stresuj w Sadzie bo zdrowko bedzie Tobie potrzebne w chwili kiedy w zycie wejdzie nowa Ustawa wowczas zaczniesz toczyc walke o korzystne przeliczenie.dzisiaj czytałam znowu o nas jakie to będą miały emerytki podwyżki aż średnio po 250zl i cały artykuł dotyczył właśnie Pan przedawnionych nad tym pracują nasi wybawcy a co POTEM? o tym media milczą a wiedza o naszych uwagach i cisza bloga cisza o zasadach przeliczania pozdrawiam

      Usuń
    4. ZUS p.....y głodne farmazony
      Bo jak SAD przywróci nawet termin przedawnionym a są już takie przypadki to właśnie ZUS szybko się od wyroku odwołuje i po co to robi? Jak i tak będzie orzeliczal wzorujac sie na starych wnioskach w nosie ma przyjmowanie najkorzystniejszych wskaźników i waloryzację kapitału
      .

      Usuń
  50. "Ludzie dowiadują się o przysługującym im prawie przypadkowo. ZUS tłumaczy się, że nie ma takiego obowiązku, aby o każdorazowej zmianie w prawie zawiadamiać indywidualnie swoich klientów.

    Wiele osób, którym się nie przelewa, nie wiedziało, że jest szansa na podreperowanie budżetu.
    - Nie ma możliwości, żebyśmy każdego emeryta informowali o tym, że ma prawo zgłosić się do ZUS-u i przeliczyć sobie świadczenie. Ponieważ wtedy być może zabrakłoby pieniędzy na te świadczenia - poinformował rzecznik urzędu Przemysław Przybylski. O te słowa rozgorzała dyskusja. Jedni są zbulwersowani szczerością rzecznika, inni go za to szanują."
    To niestety nie kabaret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również teraz dowiedziałam się ze o swoje należy walczyć obecnie wiem jak to zrobić ale wcześniej nie byłam taka oświecona więc jak miałam walczyć ZUS nie informował Panie w biurach terenowych emerytów mają głęboko gdzieś a to właśnie na tych Paniach powinien ciazyc obowiązek informowania nas o korzystnych przeliczeniach od czego one tam są? od picia kawy?

      Usuń
    2. Ciąg dalszy:
      Od lat istnieje takie niepisane porozumienie pomiędzy rządem a ZUS-em. Rząd to jest ten dobry, a ZUS to jest ten zły. W związku z powyższym to na ZUS spada obowiązek obcinania różnego rodzaju świadczeń - twierdzi Gwiazdowski.

      Usuń
  51. Jak długo Panie czekały na zawiadomienie z sądu podobno 3 lipca przesłano Z zus dokumenty do sądu zaczynam się denerwować ze to tak długo trwa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak spieszno Tobie do Sądu? Przestań się denerwować i w spokoju czekaj a przy okazji zapoznaj sie z komentarzami może kilka zanotujesz i pomogą Tobie w Sądzie pozdrawiam ja również czekam na wezwanie do Jeleniem Góry ale wcale mi się nie spieszy kiedy przyjdzie wezwanie to przyjdzie

      Usuń
    2. Do Pani 20.53.Wreszcie ktoś z moich stron. Ja również złożyłam odwołanie do sądu w Jeleniej Górze, czekam na wezwanie. Ciekawa jestem czy już sąd w Jeleniej rozpatrywal jakies odwołanie przedawnionych. Pozdrawiam Halina

      Usuń
  52. Odp do Pani z godz20 53 bardzo dziękuję za radę od kwietnia jestem na tym blogu i czytam wszystkie komentarze życzę dużo zdrowia i pozdrawiam z Konina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Koninie mam rodzinkę czasami tam bywam za daleko na czestrze wizyty ale jak już tam jestem to Licheń obowiązkowo musi byc pozdrawiam

      Usuń
  53. Krótka rozprawa między Panem, Wójtem a Plebanem ... Rok 1543
    Dzisiaj ZUS , Emerytki i Sądy . Pozdrawiam Teresa Paradoks.

    OdpowiedzUsuń
  54. Czy mogę przeliczyć na miesiące w przypadku urlopów macierzyńskich, chorobowego po wypadku ponad dwa miesiące.Co ewentualnie jeszcze brać pod uwagę?

    OdpowiedzUsuń
  55. Do Anonimowy z godz. 16;21 oraz Unknow z godz 22;05 bardzo dziekuje Wam za odpowiedz ale nie o to mi chodzilo .Zaklad pracy zaliczyl mi okres nauki do stazu pracy,ale nie ma udokumentowanych zarobkow z tego okresu.Sa to tzw. lata zerowe.TO ZUS nie chce mi przeliczyc tych lat z zastosowaniem najnizszej pensji krajowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://dzienniklodzki.pl/minimalne-zarobki-zamiast-zerowych-masz-szanse-na-podwyzszenie-swojej-emerytury-badz-renty-kogo-to-dotyczy-i-co-trzeba-zrobic/ar/13243181

      https://www.rp.pl/ZUS/303299997-Ustalenie-podstawy-wymiaru-emerytury---wniosek-o-uwzglednienie-minimalnego-wynagrodzenia-pracownikow.html

      Usuń
    2. Ze strony internetowej ZUS

      https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/swiadczenia/-/publisher/details/1/przeliczenie-swiadczenia-lub-kapitalu-poczatkowego-z-uwzglednieniem-wynagrodzenia-minimalnego-pracownikow/1861146

      Usuń
    3. U mnie jest 1.5 roku bez wynagrodzeń ponieważ dokumenty były niedoodzyska zginęły. To był początek mojej pracy ale dopiero teraz napisano że zastosowano najniższa krajowa. Mam też angaz na piśmie może coś takiego masz. Wydaje mi się że można zeznania dwu świadków na piśmie. Tak mi doliczyli wakacje że śr. szkoły z pracy u rodziców na wsi. Zadzwoń na infolinię i zapytaj w Zusie. Zrób wszystko aby to zaliczyli. Jagoda

      Usuń
  56. Ale to jak ci brakuje lat pracy a ktoś pracował na roli to może sobie 2 lata doliczyć, ale to jest nie składkowe.Ewa.

    OdpowiedzUsuń
  57. Do Anonimowy 3 sierpnia 2019 13:37
    Nie rozumiem tego fragmentu Twojej wypowiedzi,cytuję:"Może pracowałaś będąc na emeryturze i masz chociaż jeden rok wyższe zarobki od średniej krajowej to też możesz przeliczyć".
    Według mojej wiedzy, to wskaźnik wysokości podstawy wymiaru obliczony na podstawie 10 kolejnych lub 20 dowolnie wybranych lat, powinien wzrosnąć chociaż o 0,01% w stosunku do tego wskaźnika na którego podstawie została obliczona emerytura wcześniejsza i dopiero wówczas można wystąpić o przeliczenie. Stosunek podstawy wymiaru składek do przeciętnego wynagrodzenia za rok kalendarzowy służy do obliczenia tego wskaźnika. Pozdrawiam. G.

    OdpowiedzUsuń
  58. Witam,
    Śledzę od dłuższego czasu komentarze na tej stronie i mam podobny do większości problem z moją wysokością emerytury, gdyż jako nauczycielka z rocznika 53 wpadłam w sidła machiny urzędniczej, której celem jest zniechęcenie mnie do jakichkolwiek ruchów. Uważam, że sprawę emerytur dla feralnego rocznika 53 zawaliły i przespały tzw. elity urzędnicze zatrudnione na różnych szczeblach tej machiny, a dodatkowo, o ironio losu, opłacane z naszych podatków. Powinni teraz z urzędu naprawić swój błąd, z urzędu policzyć wszystkim zainteresowanym prawidłowe emerytury i z urzędu wszystkich poniewieranych przeprosić. Czy to takie trudne i niemożliwe? Wszystko jest do zrobienia tylko trzeba chcieć.
    Moja indywidualna sprawa też mi sprawia problemy, bo nie jestem prawnikiem, a muszę ciągle walczyć z paragrafami. Otóż na podstawie Decyzji ZUS od 1 lipca 2007 r przyznano mi tzw. wcześniejszą emeryturę, natomiast od 13 listopada 2013 otrzymałam decyzję o przyznaniu mi emerytury tzw. powszechnej z jednoczesnym potrąceniem przy jej wyliczaniu pobranych wcześniej emerytur. Spowodowało to, że ustalona emerytura została zawieszona, gdyż dotychczasowe świadczenie było wyższe. Podobnie było w 2015 roku, gdzie po przeliczeniu na mój wniosek emerytury okazało się, że ZUS będzie wypłacał dotychczasowe świadczenie,ponieważ jest wyższe od aktualnych wyliczeń. Po wyroku TK z marca 2019 roku wystąpiłam do ZUS-u ze skargą o wznowienie postępowania i przeliczenie emerytury. Otrzymałam odpowiedź negatywną, której główną tezą jest stwierdzenie, że emeryturę wcześniejszą otrzymałam na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela, a nie art. 46 „ustawy emerytalnej”,Od tej decyzji odwołałam się w maju br. do Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Rozprawa jest wyznaczona na 15 października 2019. Stawiennictwo obowiązkowe. ZUS już odpowiedział do Sądu powielając wcześniejsze argumenty tzn. że emeryturę nie otrzymałam w oparciu o art. 46 ustawy emerytalnej oraz, że od dnia doręczenia decyzji upłynęło 5 lat.
    Co robić? Może ktoś ulituje się i coś podpowie. Będę zobowiązana.
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko, dopiero teraz znalazłam Twój wpis. Mama nadzieję, że tu zajrzysz. Do rozprawy masz jeszcze sporo czasu.
      Poczytaj komentarze pod postem z 4 sierpnia 2019
      "Pomagajmy sobie".
      Jeśli będziesz miała jeszcze jakieś pytania, pisz, najlepiej pod najnowszym postem

      Usuń
  59. Senacka ustawa nr 3720 wpłynęła do Sejmu 15 lipca 2019 r., miała być czytana na obradach 11 września...i zniknęła jak kamfora, nie ma jej nawet w harmonogramie obrad 15 i 16 października!(sic!) Jaki stąd wniosek?

    OdpowiedzUsuń
  60. Ja mam wyznaczony termin na 05.12.2019 w sądzie w Krakowie.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń