29 sierpnia 2019

Wzór apelacji do Sądu Apelacyjnego


Drodzy Państwo

               Poniżej zamieszczam ogólny wzór pisma do Sądu Apelacyjnego, podanego na blogu (wielkie dzięki).

         Proszę Panie, które wniosły apelacje, o pomoc i podanie treści pism apelacyjnych w sprawie  zaskarżenia wyroków sądów pracy w sprawach o oddalenie odwołań do ZUS dotyczących „przedawnionych” jak i o przeliczenie emerytur według korzystniejszych wskażników.


             
              Apelację od wyroku Okręgowego Sądu Pracy składa się  do Sądu Apelacyjnego za pośrednictwem  sądu , który wydał wyrok.

              W apelacji podnosi się zarzuty wobec wyroku Sądu Okręgowego.
Z tego powodu warto zwrócić się o pisemne sporządzenie i wydanie uzasadnienia do wyroku Sądu Okręgowego (w terminie 7 dni od wydania wyroku).

         W domu po dokładnej analizie treści tego uzasadnienia łatwiej jest sformułować zarzuty, z czym się nie zgadzasz, co twoim zdaniem nie zostało wzięte pod uwagę, czy prawidłowo zastosowano przepisy prawa, dlaczego wydany wyrok jest dla ciebie krzywdzący, itp.

            Sąd wie, że nie jesteś prawnikiem, dlatego można śmiało napisać własnymi słowami, ale należy zachować właściwą formę apelacji, szczególnie na pierwszej stronie, trzeba zaadresować
Sąd Apelacyjny w ..........
za pośrednictwem Sądu Okręgowego w ........

Należy podać sygnaturę sprawy sądowej z Sądu Okręgowego.

Pod adresem podać swoje dane i dane strony przeciwnej, czyli ZUS (adresy).

          Pismo zatytułować: 

                                                       Apelacja
od wyroku Sądu Okręgowego w ............. z dnia ............, sygn. akt ............ wydanego po rozpatrzeniu odwołania od decyzji organu rentowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w .............. z dnia .........., znak: ..................


             Sąd Okręgowy w ............. wyrokiem z dnia ........., sygn. akt .............. wydał wyrok utrzymujący w mocy zaskarżoną przeze mnie decyzję organu rentowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ................ odmawiającą mi korzystnego przeliczenia mojej emerytury powszechnej.
Wydany wyrok jest dla mnie krzywdzący.....(dalej po kolei podać swoje powody, dlaczego tak uważasz).


                        Biorąc powyższe pod uwagę wnoszę o uchylenie wydanego wyroku i orzeczenie do istoty sprawy ewentualnie o uchylenie wydanego wyroku i poprzedzającej go decyzji organu rentowego i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania organowi rentowemu.

Zał. 2 odpisy apelacji (po dla Sadu Okręgowego i dla ZUS).


W sumie napisz w 4 egz., czwarty egz. dla ciebie.


                  Na kopercie należy napisać adres Sądu Okręgowego i tam wysłać listem rejestrowanym (poleconym), można też dołączyć zwrotne potwierdzenie odbioru, to będzie wiadomo, kiedy przesyłka dotarła (zwrotka wróci do ciebie z potwierdzeniem odbioru przez Sąd Okręgowy).
Jeśli wnosi się osobiście, to w biurze podawczym sądu poprosić o datę wpływu na swojej kopii.


Zamiast:
                        Sąd Okręgowy w ............. wyrokiem z dnia ........., sygn. akt .............. wydał wyrok utrzymujący w mocy zaskarżoną przeze mnie decyzję organu rentowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ................ odmawiającą mi korzystnego przeliczenia mojej emerytury powszechnej.

można też napisać:

                     Sąd Okręgowy w ............. wyrokiem z dnia ........., sygn. akt .............. oddalił moje odwołanie od decyzji organu rentowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ................ odmawiającej mi korzystnego przeliczenia mojej emerytury powszechnej.


Wersja z oddaleniem jest chyba lepsza.

195 komentarzy:

  1. Dzień dobry
    Należy pamiętać o opłacie, w piśmie przewodnim do uzasadnienia wyroku jest podana forma jej dokonania. Do tej pory było to 30 zł Dzisiaj idę złożyć pismo apelacyjne to Was pinformuję, czy również ta opłata wzrosła. Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do wyroku Sądu Okręgowego dołączone jest pismo o sposobie zaskarżenia tego wyroku. Jest tam również podany nr konta, na które należy przelać (wpłacić) 30 zł na opłacenie apelacji. Bez opłacenia apelacji sąd nie rozpatrzy naszej skargi.
      Do apelacji można dołączyć dowód wpłaty (ksero lub dowód wpłaty bankowej).

      Aniu, wrzuć na blog treść swojej apelacji. Na pewno bardzo będzie pomocna dla wielu pań.

      Usuń
    2. Nie wiem czy powinno byc "o przeliczenie emerytury". Wtedy gdy chcemy by byl zastosowany art. 114 ustawy. Moze raczej o ponowne obliczenie. Wtedy wszystko jest od dnia zlozenia ponownego wniosku w zwiazku z wydanym wyrokiem TK.

      Usuń
  2. Składając w Sądzie pismo apelacyjne (koszt nadal 30,-) zapytałam o koszt dostarczenia wyroku z uzasadnieniem. Nadal jest on bezpłatny dla spraw w Sądzie Pracy. Się więc panie nie obawiajcie.
    Jolu wieczorkiem, odpalę komputer i sprobuję wkleić moje apelacyjne wypociny. Z pewną taką nieśmiałością, albowiem bardzo biorę sobie do serca (migotającego ;-)) oceniające wpisy.
    Dodam jeszcze, że byłam dzisiaj w ZUS w celu zaciągnięcia języka i pobrania druku na złożenia wniosku o doliczenie "cudownie odnalezionych" 6 miesięcy opieki nad dzieckiem. Po pierwsze muszę złożyć akty urodzenia obojga dzieci (?) Po drugie jutro się okaże, czy zrobią sobie ksera z oryginałów, czy przegonią do USC (odpisy bez kosztów jesli dla ZUS, ale okres oczekiwania około 11 dni).Poprosiłam panią w ZUS o jeszcze jeden druk, żebym miała dla siebie ślad złożenia wniosku i usłyszałam, że oni potwierdzeń nie stosują. Takie to jest jakby państwo w Państwie, czyli trzeba pewnie dokumenty wysyłać pocztą. W Sądzie bez dyskusji potwierdzili; ZUS obowiązują inne przepisy?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS obowiązuje KPA i ustawa emerytalna.Nie robią żadnej łaski,obowiązek taki wynika z art.63 paragraf 4 kpa.
      Jesli nie wydali drugiego formularza wniosku,to można zrobić xsero i zażądć postawienia na nim pieczęci wpływu.Można też sporządzić krótką informację pisemną,że w dniu ... złożono taki a taki wniosek i poprosić o pieczątkę.Podobnie jak w Urz.Skarbowym po złożeniu PIT-a.

      Usuń
    2. Wszystkie formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej zus.pl, można je bez problemu wydrukować, a niektóre nawet wypełnić w komputerze, wydrukować 1 egz. więcej, dla siebie, i po sprawie. A z tym nie stosowaniem potwierdzeń to jakaś nowość, składając cokolwiek nigdy nie odmówiono mi potwierdzenia wpływu na moim egzemplarzu.

      Usuń
    3. Też miałam problem aby otrzymać odpis mojej decyzji. Pani nie chciała wydać mówiąc, że akta zostaną dołączone do mojego odwołania do sądu. Napisałam do oddziału ZUS Wałbrzych i mi przysłali. Nie są te Panie z ZUS takie miłe.

      Usuń
    4. 18:39
      Strona ma prawo wglądu do swoich akt, może robić sobie z nich notatki, zdjęcia aparatem fotograficznym abo telefonem, natomiast organ nie może wydać zwykłej, tzn. nieuwierzytelnionej kserokopii dokumentu. Może wydać tylko poświadczony za zgodność z oryginałem odpis dokumentu, który wydał, po uiszczeniu przez stronę opłaty skarbowej na wskazane konto bankowe, 5 zł za każdą rozpoczętą stronę. Tak wynika z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy o opłacie skarbowej.

      Usuń
    5. Czym innym jest potwierdzenie wpływu dokumentu, a czym innym wydanie odpisu.

      Usuń
  3. Dzwonilam do sejmu podala Pani mi drugi telefon chyba Oblugi komisji sejmowej,zadzwoniłam , Pani powiedziała żeby zadzwonić jutro po południu,oni tez czekają na decyzję.N

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzwoniłam dzisiaj tak jak pisałam ,Pani powiedziała że dzisiaj jeszcze za bardzo nie wiadomo co i jak i żeby dzwonić we wrześniu, po prostu śledzić informacje, ja powiedziałam jak jest w moim przypadku gdyby nawet przeliczono bez pobranych emer.to i tak nic nie zyskam podałam przykłady, mowilam że wyrok był na moją korzyść, ale ZUS sie odwołał.Wysłuchała z zainteresowaniem ,to tyle N.

      Usuń
  4. W interii dzisiaj usłyszałam : dziennikarz pytał przedstawiciela ZUSu dlaczego tak długo trwa i czy będa wypłacone wyrównania emerytkom 53. Przedstawiciel ZUS odpowiedział, że miejmy nadzieję ...ze tak a dlaczego to tak długo trwa powiedział że ZUs skrupulatnie liczy i dba o finanse państwa.Chociaż Tk jest ponad wszystko to jednak powinna być ustawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. ale ze mnie gapiszon,wpisałam treść swojej apelacji nie pod tym postem, co chciałam. Podam jeszcze raz i przepraszam,że mi sie tak dziwnie przekopiowuwuje:
    Olsztyn,dnia 29.08.2019



    Sąd Apelacyjny w Białymstoku
    III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
    za pośrednictwem
    Sądu Okręgowego w Olsztynie
    IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych



    Skarżący:
    Anna K................
    …........................
    …........................
    Pesel: ….............



    Organ rentowy:
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych
    Oddział w Olsztynie
    Pl. Konsulatu Polskiego 4
    10-9590 Olsztyn



    Dotyczy sprawy: IV U ….......



    APELACJA



    Zaskarżam wyrok Sądu Okręgowego IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
    Sygn. Akt: IV U …......z dnia 31/07/2019.
    Wnoszę o uchylenie jego części I, oddalającej moje odwołanie oraz merytoryczne
    rozpatrzenie sprawy przez Sąd II instancji.
    Na pierwszej stronie Uzasadnienia widnieje stwierdzenie, że ZUS wznowił postępowanie,
    następnie odmówił uchylenia decyzji i stwierdził jej wydanie z naruszeniem prawa. Według mnie
    kolejność powinna być i jest odwrotna. ZUS, w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego, przyznał się do wydania decyzji z naruszeniem prawa, po czym odmówił uchylenia tejże decyzji
    powołując się na art. 146 par.1 k.p.a , a według mnie powinny być tu zastosowana regulacja prawna z art 114 par. 1 i 2, co zresztą jest omawiane w dalszej części Uzasadnienia.
    Decyzja bowiem wydana z naruszeniem prawa, niezgodna z Konstytucją RP, nie istnieje w obrocie prawnym. Dlatego też uchylenie takiej decyzji powinno nastąpić z mocy prawa.





    Cały wywód odnośnie do wyroku Trybunału Konstytucyjnego zawarty w dalszej części
    Uzasadnienia przemawia na moją korzyść. Wyrok ten był zresztą motorem mojego działania
    mającego na celu cofnięcie decyzji z 2013 roku, umożliwienie wycofania wniosku oraz potraktowania mnie w taki sam sposób jak osoby nie występujące o naliczenie emerytury tzw. powszechnej. Nadmieniam, że nigdy tej emerytury de facto nie pobierałam, wciąż będąc na wcześniejszej. Chciałam jeszcze raz podkreślić, jak w moim piśmie z dnia 8.07.2019, że miałam ogromne zaufanie do instytucji państwowych, którą jest ZUS. Nie posiadałam wiedzy i nie zostałam poinformowana o możliwości wycofania wniosku. Umożliwienie tego w chwili obecnej było by zadośćuczynieniem za błędy i straty finansowe wynikające z potrącenia pobranych świadczeń z kapitału początkowego i składek oraz zaprzestania ich waloryzacji.
    Losy inicjatywy ustawodawczej, o której Sąd nadmienia na stronie 10 Uzasadnienia, są mi znane. Śledzę ich postęp,a nawet wyrażałam swoje zdanie w ramach konsultacji społecznych do Senackiego projektu. Niestety w moim odczuciu, ze względu na wiek i zdrowie, mogę nie doczekać jej uchwalenia i zastosowania.
    Biorąc powyższe pod uwagę wnoszę o uchylenie krzywdzącego mnie wyroku w jego części I.

    W zał. 2 kopie Apelacji
    1 kopia a/a










    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 21:43
      "Decyzja bowiem wydana z naruszeniem prawa, niezgodna z Konstytucją RP, nie istnieje w obrocie prawnym. Dlatego też uchylenie takiej decyzji powinno nastąpić z mocy prawa".

      Są przypadki, w których decyzja, pomimo wydania jej z naruszeniem prawa, pozostaje w obiegu prawnym.
      M.in. jest tak wtedy, gdy minął termin określony w art. 146 ka (wznowienie postępowania), a także wtedy, gdy decyzja spowodowała nieodwracalne skutki prawne (stwierdzenie nieważności).
      W takich sytuacjach decyzja nie jest uchylana, tylko zawiera stwierdzenie, że została wydana z naruszeniem prawa, co stanowi podstawę dochodzenia należnej rekompensaty za poniesioną faktyczną szkodę na drodze postępowania sądowego.

      Tak jest obecnie, natomiast po uchwaleniu ustawy sprawy przeliczeń i rekompensat będą załatwiane w taki sposób, jak ustawa określi.

      Usuń
    2. Jeszcze jedna mała uwaga przy pisaniu pism do sądów. Każde stwierdzenie musi być poparte stosownym dowodem.
      Np. (cytuję z podanego wyżej wzoru)
      "ZUS, w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego, przyznał się do wydania decyzji z naruszeniem prawa, po czym odmówił uchylenia tejże decyzji
      powołując się na art. 146 par.1 k.p.a"

      Dowód: Decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Olsztynie z dnia ..........2019 r., znak: .........

      "Nadmieniam, że nigdy tej emerytury de facto nie pobierałam, wciąż będąc na wcześniejszej".

      Dowód: Decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Olsztynie z dnia (tu wpisać datę i znak decyzji o przyznaniu emerytury według starego systemu, tzw. wcześniejszej)zawierająca adnotację, iż wypłacana będzie emerytura dotychczasowa (użyć takiego słowa, jak w tej decyzji) jako korzystniejsza.

      Innymi słowy, wszystkie argumenty muszą być poparte dowodami. To nie ma być powtórzenie odwołania, bo odwołanie już zostało rozpatrzone, tylko to mają być zarzuty do wyroku Sądu Okręgowego.

      Usuń
    3. "Nie posiadałam wiedzy i nie zostałam poinformowana o możliwości wycofania wniosku".

      Dowód: No właśnie, jaki?
      Sam fakt nie wycofania wniosku może wynikać z różnych powodów, niekoniecznie braku wiedzy, np. ktoś mógł uchybić termin do wycofania, albo jakieś inne sprawy i obowiązki uniemożliwiły mu wycofanie w określonym terminie wycofanie wniosku, tzn. ktoś wiedział o możliwości wycofania ale nie mógł tego zrobić. Brak informacji też mógł być powodem, ale jak to udowodnić i komu, jakiemu konkretnemu pracownikowi ZUS?

      Usuń
    4. Nie jest prawdą, ze decyzja wydana z naruszeniem prawa nie istnieje w obrocie prawnym. Do czasu jej uchylenia ona w obrocie prawnym istnieje. Nikt jej z mocy prawa nie uchyli z wyjatkiem ustawy.

      Usuń
  6. Aniu, wielkie dzięki za apelację. Na pewno będzie pomocna wielu paniom. Ja też wykorzystam Twoje pismo w apelacji. Dzięki za odwagę. Zapewne wiele osób już wniosło apelację, ale chyba trochę obawiają się krytyki swoich pism, dlatego nie publikują ich na blogu.
    Dziewczyny, odwagi, podawajcie treść apelacji. Na nasze apelacje na pewno ZUS złoży odpowiedż w postaci pisma procesowego. Dobrze będzie przygotować sobie na nie odpowiedż i uwzględnić te punkty, których nie poruszyło się w swojej apelacji.
    Jeszcze raz, Aniu, pięknie dziękuję. Dobrze napisałaś apelację

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za pomocne pisma do sądu apelacyjnego. Dziewczyny jesteście wielkie i bardzo pomocne. Pozdrawiam serdecznie i życzę Wam dużo zdrowia Hanka

      Usuń
    2. Okazuje się, że nie całkiem dobrze, bo nieprawniczo.
      Wiadomo czemu emerytki nie są skłonne do publikowania swoich pism.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Czy dobrze, czy niedobrze, to się dopiero okaże po wyrokach Sądów Apelacyjnych.

      W sądach ważne są dowody, potocznie mówi się np. o twardych dowodach, a w sytuacji braku dowodów mówi się "słowo przeciwko słowu".

      Trwa dyskusja, jest wymiana opinii i poglądów, a każdy przecież może napisać jak uważa.

      Usuń
    4. 23:09
      Zasadniczo wnioski dowodowe przedkłada się w sądzie pierwszej instancji, czyli w tym przypadku w Sądzie Okręgowym. Sąd Apelacyjny jako sąd drugiej instancji opiera się na zgromadzonym materiale dowodowym.
      Wnioski dowodowe można składać do końca postępowania w pierwszej instancji. Kiedy sprawa jest w drugiej instancji, zgłaszanie nowych dowodów jest co do zasady wykluczone. Możesz powołać się na nie jedynie, gdy zgłosisz je w środku odwoławczym i pod warunkiem, że wykażesz, iż wcześniejsze ich powołanie było niemożliwe lub że potrzeba ich powołania wynikła już w toku postępowania apelacyjnego.

      Usuń
  7. linki do treści wyroków z uzasadnieniem wydanych przez Sąd Okręgowy w Łomży, trzeci wyrok dotyczy przedawnionych, wyrok korzystny, zastosowano art. 114 ustawy

    sygn. akt III U 209/19
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000209_2019_Uz_2019-06-28_002

    sygn. akt III U 203/19
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000203_2019_Uz_2019-06-28_002

    sygn. akt III U 211/19
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150510000001521_III_U_000211_2019_Uz_2019-06-28_002

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Treść uzasadnienia wyroku łomżyńskiego sądu pracy podana jest na blogu 20 lipca w poście "Korzystne wyroki sądowe w sprawach emerytalnych".
      Można je, tak jak i apelację Ani, wykorzystać do napisania swojej apelacji.

      Usuń
  8. To może mieć związek z ustawą "naprawczą". PIS gra na zwłokę...
    https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/wielki-spadek-dotacji-rzadu-do-fus-budzet-na-2020-r/hzbk1p3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli wielki spadek dotacji do FUS na 2020 r.,to można się spodziewać niekorzystnej nowelizacji ustawy emerytalnej.
      Napewno nie jest to spowodowane zwiększonymi wpływami ze
      składek emerytalnych.

      Usuń
  9. Witam. Z uwagą śledzę wpisy na blogu, ze względu na cenne spostrzeżenia i wskazówki. Należę do przedawnionych. W odmowie ZUS zawarł błędną interpretację kwalifikując mnie do grupy , która uzyskała wcześniejszą emeryturę na podstawie art. 47. W odmowie argument - mnie wyrok Trybunału nie dotyczy. Odwołałam się do SO 30.05. W tym tygodniu byłam w ZUS-ie, żeby się dowiedzieć , co z moim odwołaniem. Odpowiedź : dokumenty są w sądzie i w bieżącym tygodniu będzie rozpatrywana nasza ustawa naprawcza. Coś wiedzą, czy tylko przypuszczają??

    OdpowiedzUsuń
  10. Porządek dzienny
    86. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
    w dniach 11, 12 i 13 września 2019 r.
    (środa-piątek)
    Początek obrad w dniu 11 września 2019 r. o godz. 9.00. https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PorzadekObrad.xsp?documentId=3D6972C7244306B6C12583400035BF18&fbclid=IwAR1Ga2C5hT3g7M3K2_2J_BYCumhJsUSdzkEgcwrfi-fSAlgJxX4MHxVGzlQ

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, 11.09.2019 r.poz.10,Sejm... czytałam przeczytałam cały projekt,przywrócą termin o ponowne obliczenie emerytury na wniosek bez zastosowania art.25 1b i bez art.146 o przedawnieniu 5 lat.Tyle i tylko tyle,jeżeli emerytura wcześniejsza wg.ZUS jest wypłacana wyższa emerytura powszechna pozostanie zawieszona,KONIEC ...ŻAŁOSNE, ANNA(większości nic to nie da)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na takim przeliczeniu zyskalam 24zł bo jestem nieprzedawniona.Żenujące.

      Usuń
    2. Anonimowy 30 sierpnia 2019 14:42
      Bubel, bo nie spełnia twoich oczekiwań? jednolite liczenie polega na tym, że wszystkie panie będą miały przeliczone emerytury według daty złożenia wniosku o emeryturę powszechną, o ile zgłoszą takie wnioski, bez potrącania pobranych emerytur wcześniejszych.

      Usuń
    3. Taka jest twoja interpretacja. Sądzę, że nie jesteś jedną z nas.

      Usuń
    4. Do Anonimowy 16:25.
      Sądzę,że złośliwość Pani nie zna granic. Niektórzy są dla zasady złośliwi i w ten sposób leczą swoje kompleksy, czują, że mają władzę i przewagę nad inną osobą. Nieograniczone możliwości daje im internet, gdzie mogą pozostać zupełnie anonimowi,a sprawianie przykrości innym daje im wiele satysfakcji... Pojąć nie mogę ,dlaczego tak jest...? Może to emocjonalna potrzeba rozładowania swoich kompleksów, a może chęć zwrócenia uwagi na swoją intelektualną sprawność...? Albo profilaktyka obronna....? A może to tylko sztuka dla sztuki...? Myślę, że tacy ludzie są bardzo,ale to bardzo nieszczęśliwi....!

      Usuń
    5. A nie można podyskutować tyle jeszcze nie wiemy, a nie/ja mądra ale ja jeszcze madrzejsza/ życzę zdrowia i więcej radości nie tylko tym bardzo nerwowym

      Usuń
    6. Pprzecież ZUS obecnie wylicza nieprzedawnionym i pierwszakom na datę złożenia wniosku bez potrącania pobranych emerytur i tak będzie w ustawie, a przedawnione staną się nieprzedawnionymi i wyliczenie będzie takie samo.trzeba walczyć o zwrot chociaż za 3 lata jeżeli emerytura powszechna będzie większa.NIC innego nie będzie

      Usuń
    7. JesliZUS sam pisze że naruszył prawo to jest błąd orģanu rentowego art 114 punkt 6to jeśli organ popełnił błądzi powinien przedawnionei nieprzedawnione liczyć tak jak pierwszorazowe

      Usuń
    8. W jaki sposób domagać się o zwrot za te trzy lata? Było coś chyba w ustawie naprawcze. Nie wiem tylko czy to zostało. Gdzie można przeczytać ustawę?

      Usuń
    9. 17:54
      We wpisie z 16:25 nie ma żadnej złośliwości, jest podana tylko zasada przeliczania. Za to w twoim komentarzu od złośliwości, pouczania,
      moralizowania, dowartościowywania się aż kipi.
      Proszę sobie zapamiętać, że odnosimy się do treści wpisów, ale nie oczerniamy osób, skupiamy się nad problemem, a nie obgadujemy osoby.

      Usuń
    10. 18:55
      Do czasu wydania wyroku TK nie było żadnego naruszenia prawa. Dopiero po wyroku TK w związku upływem terminu 5 lat do wznowienia, organ rentowy nie może nic innego zrobić w tej kwestii, jak tylko ograniczyć się do stwierdzenia o wydaniu decyzji z naruszeniem prawa. Wynika to z brzmienia odpowiednich przepisów, nie jest natomiast w żadnym razie dowodem tego, że ZUS z premedytacją naruszał prawo i teraz został przyciśnięty do ściany. A wiele osób, niestety, tak to błędnie interpretuje, zamiast poczytać przepisy, albo chociaż przyjąć do wiadomości wyjaśnienia z blogu. W przypadku nieprzedawnionych obecne przepisy pozwalają na przeliczenie, a w przypadku przedawnionych nie pozwalają, ot i cała tajemnica.

      Usuń
    11. 19:00
      Projekt ustawy jest dostępny na stronie Senatu RP.
      Dopóki ustawa nie zostanie uchwalona i nie wejdzie w życie, wszelkie działania w kierunku domagania się zwrotu za 3 lata, czy więcej, są przedwczesne. We właściwym czasie wszystko się wyjaśni.

      Usuń
    12. Ile razy jeszcze będziecie powtarzać te same komentarze z zasadą przeliczania, (że się nie należy) dla rocznika 1953, to już jest żałosne. Czytając te wszystkie wpisy, to można stwierdzić, że emerytki '53 muszą "walczyć" nie tylko z Ustawodawcą ale i z wcześniejszymi rocznikami.

      Usuń
    13. Anonimowy31 sierpnia 2019 07:46
      do 01:41
      Jako odpowiedź wklejam komentarz Majki z poprzedniego postu

      "Majka53 28 sierpnia 2019 12:22
      Witam. Dzisiaj otrzymałam odpowiedź z MRPiPS, nic nowego o czym byśmy nie wiedziały. W myśl art.194j ust.2 projektu ustawy stosowane mają być parametry z chwli złożenia wniosku o przyznanie ep , gdyż decyzja ją ustalająca nadal funkcjonuje w obrocie prawnym, jeżeli wniosek o przyznanie emerytury nie został wycofany. W przypadku natomiast ubezpieczonych ur w 1953r którzy pobierali ew i nie występowali z wnioskiem o ep, nie istnieje w obrocie prawnym decyzja, która wymagałaby uchylenia. Wobec nich będą mogły znaleźć zastosowanie parametry obowiązujące w chwili występowania po raz pierwszy z wnioskiem o ep. Należy jednak pamiętać, że o ostatecznym kształcie ustawy zmieniającej zadecydują dalsze prace parlamentarne. W dniu 15 lipca 2019r projekt przyjęty przez Senat został przekazany do Sejmu zaś w dniu 31 lipca przekazano go do pierwszego czytania w Komisji PSiR. To tak w skrócie reszta to nic nowego".

      Usuń
  12. https://www.facebook.com/475712439275207/posts/1193182730861504/
    jeżeli ktos jest na fejsbuku to ciekawy art.dla kobiet z rocznika 53

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O pojedynczych wyrokach sądowych, które dają przysłowiowe “światełko w tunelu” na korzystne rozstrzygnięcia dla kobiet objętych wyrokiem TK z 6.03. br., a zarazem uznanych przez ZUS za "przedawnione".pisze Jotownia na fb

      Usuń
  13. Mnie zus do sądu dal odpowiedzieć po przeliczeniu od 1 03 2019 przysliwalaby emerytura wyższa od dotychczas pobieranej czekam na rozprawę która mam w październiku jestem pzedawniona

    OdpowiedzUsuń
  14. Na stronie VIDEOSEJM.pl-ściąga znajduje się interpelacja nr.3236 w sprawie odmowy korzystnego przeliczenia emerytur z 2016 r.
    Jest tam ciekawe pytanie nr.11 - " w ilu przypadkach złożono odwołanie od decyzji ZUS w związku z niedoinformowaniem w powyższej kwesti w latach 2013-2015 (dotyczy prawdopodobnie kobiet,które powsz.wiek emerytalny osiągneły przed 01.01.2013 r,a wnioski o emeryt.powsz.złożyły po 01.01.2013 r.)
    Odpowiedz: Według informacji ZUS wynika,że według stanu na dzień 30.06.2016 rok było łącznie 49 prawomocnych wyroków,w tym trzy wyroki zmieniające decyzję ZUS-tyle osób w skali kraju zakwestnionowało decyzję,czyli odwołało się do sądu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 19:41 Czyli cała reszta była zadowolona.

      Usuń
    2. Pozostałe emerytki zaufały instytucji państwowej jaką jest ZUS. Swoje obowiązki wykonywały zgodnie z prawem, nie przyszło im nawet do głowy że decyzja została wydana z naruszeniem prawa. Pozdrawiam

      Usuń
    3. barbra 20:25 Wtedy decyzje były wydane zgodnie z obowiązującym prawem, innego prawa nie było, tylko prawo, które nakazywało odliczać pobrane emerytury wcześniejsze. Teraz roczniki młodsze od pań z 1953 maja zgodnie z prawem odliczane pobrane emerytury.
      Samo nasuwa się pytanie, dlaczego rocznik 1953 nie upomina się teraz o młodsze roczniki, aby im również nie potrącać, tylko swoje roszczenia coraz to zwiększa? Skoro decyzje rocznika 1953 były wydane z naruszeniem prawa, to tak samo można powiedzieć obecnie o 1954 i młodszych, którym się nadal potrąca, czyż nie tak?

      Usuń
    4. Kobieto, bzdury wypisujesz. Kobiety rocznik np 52 miały szansę o złożenie wniosku o emeryturę przed 2013 rokiem, ale może przez swoją niewiedzę nie złożyły.My z rocznika 53 nie miałysmy takiej szansy, bo 60 lat kończyłysmy w roku, kiedy wszedł ten idiotyczny przepis.Skoro ten przepis wszedł od 2013 r, więc nadal będzie obowiązywał i nie miejcie pretensji do rocznika 53.Skoro obowiązuje od 2013 r., nadal będzie obowiązywał i nie miejcie pretensji do rocznika 53. Pozdrawiam.

      Usuń
    5. Kobiety z rocznika '53 mialy podwyzszony wiek emerytalny. To nie bylo 60 lat. W ustawie bylo zapisane, ze powszechny wiek emerytalny rowny 60 lat dotyczyl kobiet urodzonych do 1952 r..

      Usuń
    6. 21:59
      Kobieto, pierwsze zdanie w twoim komentarzu jest nie merytoryczne, no ale przecież musiałaś podkreślić swoją mądrość i obeznanie z przepisami!
      Napisałaś:
      "Kobiety rocznik np 52 miały szansę o złożenie wniosku o emeryturę przed 2013 rokiem, ale może przez swoją niewiedzę nie złożyły".
      To ja odpowiadam:
      Skoro one nie mogą mieć pretensji, bo "może przez swoją niewiedzę nie złożyły", to tak samo rocznik 1953 nie może mieć pretensji, że przez swoją niewiedzę nie wycofał wniosków. Skoro się wniosków nie wycofało, więc nadal będą one obowiązywały i nie miejcie pretensji, że nie jesteście pierwszakami. Skoro się wniosku nie wycofało, więc nadal będą one obowiązywały i nie miejcie pretensji, że nie jesteście pierwszakami. Pierwszakami to wy już byłyście. Odwzajemniam pozdrowienia.

      Usuń
    7. Nie było by problemu gdyby ustawodawca uznał swój błąd w 2014 roku.Składając wnioski po ukończeniu 60 lat rozpiętości w nowej emeryturze byłyby niewielkie tak samo jak i zyski.

      Usuń
    8. Anonimowy30 sierpnia 2019 20:55 stwierdzenia przez ZUS "wydania decyzji z naruszeniem prawa", to przez owo stwierdzenie można przyjąć, że sam ZUS przyznaje, że popełnił błąd. Rocznik 1953 walczył więc i Wy walczcie. Czy my zabraniamy? negujemy? Życzę powodzenia i wygrania!!!

      Usuń
    9. 08:25
      Odnosząc się do stwierdzenia, "że sam ZUS przyznaje, że popełnił błąd", przytaczam treść przepisu art. 151 § 2 kpa:
      W przypadku gdy w wyniku wznowienia postępowania nie można uchylić decyzji na skutek okoliczności, o których mowa w art. 146, organ
      administracji publicznej ograniczy się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji
      z naruszeniem prawa oraz wskazania okoliczności, z powodu których nie uchylił tej decyzji.

      Usuń
  15. Moj mąz eż poszedł na emeryturę wcześniejsza w związu z pracą w szczegolnych warunkach w roku 2012 w lipcu i przy emeryturze powsz. tez mu potrącono wmwrytury wvcześniejsze. wydaje mi się że tez nie zgodnie z konstytucją.Ale teraz art 25 jego nie dotyczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopóki Trybunał Konstytucyjny nie wyda wyroku, że jakiś przepis jest niezgodny z Konstytucją RP, tak długo jest on uznawany za konstytucyjny. Dodatkowo, jak w tym przypadku, określone zostały rocznik i płeć osób, których przepis dotyczy.
      Masz rację, twego męża nie dotyczy, art. 25 ust. 1 został zakwestionowany, ale tylko w odniesieniu do kobiet z rocznika 1953. Może z czasem i to się zmieni, takich "wykluczonych" jest więcej, np. tzw. spóźnione ze starszych roczników.

      Usuń
    2. Pomimo,że TK wyda orzeczenie o niezgodności przepisu z Konstytucja,to w dalszym ciągu może on być zgodny z nią w określonych warunkach.W przypadku wyroku P20/16 jak twierdzi Zieleniecki oraz ZUS,przepis ten dalej obowiązuje.Nie dotyczy tylko określonej grupy kobiet z rocznika 1953,lecz nie wszystkich kobiet z tego rocznika.Oto prawo i sprawiedliwośc w polskim wydaniu,niezależnie jaka opcja jest u władzy.

      Usuń
    3. 18:41
      To są niuanse prawne. Niektórzy mówią, że po równo wcale nie oznacza sprawiedliwie :)

      Usuń
    4. Taka sama sytuacja pobierających wczesniejsze emerytury z lat1954-56, ew późniejszych.

      Usuń
  16. Nam spóźnionym nie tylko odlicza się pobrane emerytury, ale i waloryzacje od 2007r do 2019r.Panie u których nie ma zastosowania ar.25 us.1b mają waloryzację kapitałową od 2008r do 2019r i waloryzację przy wczesniejszych emeryturach za ten sam okres 2008-2019r.

    OdpowiedzUsuń
  17. do: 21.50 Proszę, wyjaśnij, co masz na myśli w zdaniu:..."Nam spóznionym nie tylko odlicza się pobrane emerytury, ale i waloryzacje od 2007r do 2019r"... O co chodzi z tą "odliczaną" waloryzacją? Pytałam w lipcu tego roku w ZUS, jak liczą emeryturę kapitałową osobie z r'52 na wniosek złożony w III kw 2019? Oto odpowiedz:waloryzuje się kapitał i składki waloryzacją roczną za lata 1999-2018, waloryzacją kwartalną za I kw.2019, odejmuje się sumę emerytur pobranych za okres od 2007 do 06/2019 i dzieli przez tzw. okres dożycia (ilość m-cy życia odpowiednia dla indywidualnego wieku danej osoby z tabeli ZUS).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uzupełnienie do 22.59 - sposób dot. oczywiście osoby r.52, spoznionej, która nie złożyła wniosku lub złożyła po 01.01.13, ale go wycofała - taki "pierwszak r.52".

      Usuń
    2. do 22:59
      Jak wynika z komentarza z 21:50 jego autorka należy do spóźnionych, tzn. ur. najpóźniej w roku 1952, która wniosek o emeryturę powszechną złożyła za późno, czyli po 1 stycznia 2013 r., i z tego powodu ma odliczone pobrane emerytury.

      Po obliczeniu emerytury kapitał początkowy został wyzerowany i od tego czasu nie podlega waloryzacji, prawdopodobnie to autorka miała na
      myśli.
      Sposób obliczenia emerytury podany przez ciebie dotyczy osoby, która po raz pierwszy w 2019 złoży wniosek o emeryturę.

      Usuń
    3. Kobiety z rocznika 53, teraz jesteście bardzo mądre i wszechwiedzące, a ciekawe , która z Was wiedziała o przepisie Art.25 us.1b przed 1 styczniem 2013 r? Może prędzej nawet Wy wiedziałyście, ze względu na podwyższony wiek emerytalny, ale większość nie wiedziała nic, a dowiedziała się dopiero po 1 stycznia 2013 r. Po drugie, co to znaczy spóźniona z wnioskiem? Do jakiej daty? Wnioski z Art.129.1. składa się w dowolnym terminie, nie ma ograniczenia, a nabyte prawo do świadczeń przysługuje do śmierci. Jedno wielkie oszustwo. Założę się,że nawet nie wiecie, po co tak naprawdę składa się te wnioski o emeryturę powszechną, żeby móc przeliczyć emeryturę na kapitałową. I jeszcze zastanówcie się, dlaczego po osiągnięciu wieku emerytalnego nadal pobieracie emeryturę i to powszechną, tyle że ze starego systemu i możecie ja pobierać dożywotnio. Otóż złożenie wniosku o emeryturę powszechną tak naprawdę służy jedynie do potwierdzenia, że osiągnęłyśmy wiek emerytalny i że przysługuje nam prawo do świadczeń z nowego systemu.Jako osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. wszystkie przechodząc na emeryturę w wcześniejszym wieku na podstawie Art.46 nabyłyśmy prawo do emerytury powszechnej na podstawie Art.24.1. ale dopiero po osiągnięciu wieku emerytalnego co najmniej 60 lat. Dlatego data złożenia tego wniosku nie jest datą przyznania prawa do emerytury powszechnej, bo prawo to zostało już przyznane na wniosek o emeryturę w wcześniejszym wieku. Przeczytajcie sobie dokładnie Art.24.1., bo nadal nic nie rozumiecie. To raz, a dwa to żaden przepis nie działa wstecz, a Art.25 ust 1b dotyczy emerytur wcześniejszych pobranych po 1 stycznia 2013 r, a nie przed.Kobiety z rocz.49-53 w dniu wejscia przepisu Art.24 ust.1b nie były już emerytami wcześniejszymi, tylko w wieku powszechnym.

      Usuń
    4. Do 00:20
      Niestety ale art.25 ust.1b dotyczy także tkz.emerytur wcześniejszych pobranych przed 01.01.2013r.Potrącenie od 1.01.2013 roku nie jest działaniem prawa wstecz,gdyż obniżenie kapitału na podstawie w/w artykułu nastąpiło po jego wejściu w życie.TK i SN wielokrotnie wypowiadał się w tej sprawie.

      Usuń
  18. Do Anonimowy z 20.55. Dlaczego rocznik 53 ma walczyć o Wasze emerytury rocznik 54 i młodsze? My walczyłysmy 6 lat o swoje, więc i Wy walczcie. Życzę powodzenia!!! Ja mam odwagę podpisać się swoim imieniem i nie chowam się, pod ,,anonimowym,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo, mój komentarz z 20:55 jest skierowany do barbry i dotyczy całkiem innego kontekstu.
      Mogę się podpisać jakimkolwiek imieniem, co wcale nie musi oznaczać, że będzie ono prawdziwe.

      Usuń
    2. Od dawna pisze na blogach, pisze też pisma do Sejmu i Senatu- wcześniej jako zawieszona, później w sprawie art. 25 ust 1b. to,że ustawodawcy maja świadomość, że sprawa dotyczy nie tylko rocznika 1953- na to dowodem jest poprzedni projekt u stawy i pierwsza wersja obecnego projektu senackiego. Ograniczenie do rocznika 1953 nastąpiło, jak czytam, po interwencji pana Z. Więc nie jest to tylko efekt walki rocznika 1953, ale tego, że rocznik 1953 miał szczęście do wnikliwej p. sędzi, która zadał pytanie w sprawie akurat tego rocznika. To posłużyło jednocześnie jako pretekst p. Z.,żeby ograniczyć projekt do rocznika 1953.Ale ustawa w tej postaci jest w oczywisty sposób niezgodna z Konstytucją. Rozumiem, że pani jest zadowolona, jako rocznik 1953, ale po co ten ton dziwnej satysfakcji? W czym Pani sytuacja różni się od sytuacji pani z r. 1954, i w czym Pani jest lepsza?

      Usuń
  19. Chodzi mi o to, że przeliczając emeryture wcześniejszą na kapitałową bez odliczeń pobranych emerytur zyskujemy waloryzację kapitału ,mamy nową emeryturę,i nie musimy zwracać sumy kwot dotychczasowych rewaloryzacji przy emeryturze wcześniejszej.Przy obliczaniu emerytury kapitałowej z pomniejszeniem pobranych waloryzację kapitału owszem mamy ,ale odliczone pobrane emerytury są z kwotami waloryzacji.

    OdpowiedzUsuń
  20. W 2013 wypelnialam druk o emeryture powszechna przy okienku było to w kwietniu ustawa weszła w życie od 1 01 2013 Pani słowem nie wspomniała żebym tego wniosku nie składała A ja naprawdę nie wiedziałam ze ta ustawa weszła w życie i teraz to tak wygląda że składając wniosek bardzo chciałam żaby mi pomniejszano emeryture

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałaś, aby ci emeryturę pomniejszono, tylko chciałaś mieć emeryturę. Taką, jaka wtedy wychodziła ci z obliczeń. Gdybyś emerytury nie chciała mieć, to nie poszłabyś wtedy do ZUS i nie wypełniłabyś na kolanie tego wniosku. Czy pani z okienka miała ci zabraniać przejść na emeryturę? Skoro przyszłą, skoro od ręki wypełniłaś wniosek to chciałaś mieć emeryturę. I ją dostałaś. Teraz dorabiasz do tego bzdurne teorie.
      Czy wtedy ktoś wiedział, łącznie z paniami z okienka, że w 2019 r. zmieni się przepis? Nikt nie wiedział, to jak ci miał coś doradzać? Decyzja zawsze należy do emeryta.

      Usuń
    2. W roku 2013 miałam powszechna wyższa niż wczesniejsza gdybym wiedziała o potraceniach to bym wniosku nie składała i to żadna teoria te pnie które o tym wiedziały wycofały wnioski lub ich nie skladaly

      Usuń
    3. 10:59
      czy jesteś z roku 1953 czy starsza?

      Usuń
    4. Jestem53r

      Usuń
    5. 10:59
      Co by było, gdyby było! Gdyby ciocia wąsy miała, to by wujkiem była! Załóżmy, że nie składałabyś tego wniosku, albo byś go wycofała, to co by było wtedy? Ano miałabyś tylko i wyłącznie emeryturę wcześniejszą i nie działaby ci się żadna krzywda.
      To jaka krzywda dzieje ci się teraz, jak w dalszym ciągu masz emeryturę wcześniejszą?

      Usuń
    6. Ależ żadna krzywda mi się nie dzieje jestem zadowolona ze swojego życia czekam tylko zeby wykonano wyrok TK i to wszystko życzę zdrowia i radosci

      Usuń
    7. Daleka jestem od sarkazmu szanuję każdego na tym blogu i jego zdanie zwłaszcza ze bardzo dużo się uczę od Pan ,które dogłębnie znają prawwo

      Usuń
    8. Podobnie było ze mną, nikt mnie nie informował, że weszła ta ustawa. Gdy otrzymałam decyzję, więc poszłam do ZUS, bo nie wiedziałam, o co chodzi.Pani też nie wiedziała, więc poszła do koleżanki, która ją poinstruowała i dopiero mi wyjasniła. Nic nie wspomniała o wycofaniu wniosku, tylko kazała mi złożyć sprawę do sądu.Wiedziała, ze jestem na straconej pozycji, bo nie ,,doczytałam,, i nie wycofałam wniosku

      Usuń
    9. 18:23
      W uzasadnieniu do ustawy naprawczej napisano, że ustawa jest konieczna, bo brak obiektywnej wiedzy uniemożliwił itd.. tzn. napisane w takim sensie, ale niedokładnie takimi słowami. Na stronie senatu pod projektem druk 3720 "i" jest to uzasadnienie.
      Wszyscy się uczyli, sama napisałaś, że nawet pani w ZUS tez nie wiedziała, chodziła pytać, teraz łatwo się feruje różne opinie, aby kogoś innego obarczyć odpowiedzialnością.
      W ww. uzasadnieniu nie wnikają, kto komu czego nie powiedział, tylko zgrabnie ujęto "brak obiektywnej wiedzy" i w tym stwierdzeniu zawarte jest wszystko, ustawa obejmie wszystkich, których wyrok TK dotyczy.

      Usuń
  21. Witam, Emerytura powszechna była zawsze większa od wcześniejszej.Dlatego wszystkie wypełniałyśmy wnioski, nie wiedząc, ze w tym roku jest to oszustwo. Nie było żądnej informacji medialnej, bo większość wiedziałaby o tym.Jest nas za dużo, a to oznacza ze sprawa została przemilczana przez bardzo uczciwy ówczesny rząd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest prawdą, że dla emerytek '53 w roku 2013 "emerytura powszechna była zawsze większa od wcześniejszej". Wręcz przeciwnie, emerytura powszechna BEZ POMNIEJSZENIA o wcześniej pobrane świadczenia była w tym czasie najczęściej niższa od emerytury wcześniejszej!

      Usuń
    2. 09:29
      Skąd masz taki informacje? W przeważającej części była sporo niższa, no chyba, że ktoś miał duże i bardzo duże zarobki, to wtedy tak, powszechna była wyższa.

      Usuń
    3. 10:47
      Strasznie długie te teksty, długość tekstu już na wstępie odstrasza od jego czytania i żmudnego analizowania. Pod koniec gubi się watek, no ale to już było.
      Co do zasady, to niewątpliwie emerytura powszechna wyliczona bez odliczeń z kapitału jest na pewno wyższa od emerytury powszechnej wyliczonej po odliczeniach z kapitału, ALE nie oznacza to, że emerytura powszechna wyliczona bez odliczeń z kapitału musi być wyższa od emerytury tzw. wcześniejszej.
      Każda z tych emerytur jest wyliczana na podstawie zupełnie innych danych i według innego sposobu, dlatego są rozbieżności.

      Usuń
    4. Ale jest jeszcze cos takiego jak u mnie.Emerytura wczesniejsza jest wyzsza o 7 zl od powszechnej.I z tego wzgledu nie przeliczono mi 1.3 opieki nad dziecmi mam 0.7 przelicznik.Jezeli przeliczono by mi opieke miala bym emeryture powszechna wyzsza.Przedawniona.

      Usuń
    5. 11:45
      Nie rozumiem, że "z tego względu nie przeliczono".
      Opieka nad dziećmi jest 0,7% do emerytury wcześniejszej jako okres nieskładkowy, ale do kapitału początkowego ten sam okres jest liczony jako składkowy 1,3%.
      O przeliczenie kapitału początkowego z powodu opieki nad dziećmi trzeba złożyć wniosek, z urzędu tego nie robią. Mogą to chyba jedynie zrobić przy przeliczeniu emerytury powszechnej, jeśli się zaznaczy odpowiedni kwadracik albo napisze, że przeliczenie kapitału ma obejmować wszystkie zmiany jakie były po dacie jego ustalenia na 1999 rok.

      Usuń
    6. 11:45
      w moim komentarzu powyżej z 1231 zamiast słowa "jedynie" ma być "też".
      Można wnioskować o przeliczenie samego kapitału początkowego albo o przeliczenie emerytury powszechnej i kapitału w jednym wniosku

      Usuń
    7. Skladalam wniosek w 2015r.Pytalam osob kompetentnych i niestety ale nie mam przeliczone.Sproboje jak wyjdzie nowa ustawa dla emerytek 53 zaznacze kwadracik o przeliczenie opieki nad dziecmi.

      Usuń
    8. 13:15
      informacje o przeliczaniu kapitału początkowego

      https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/kapital-poczatkowy/czy-mozemy-przeliczyc-ustalony-kapital-poczatkowy

      formularz wniosku EKP o ponowne ustalenie kapitału początkowego:

      https://www.zus.pl/documents/10182/788036/EKP_edyt/78a4e5fd-b00d-47ef-9553-fdebf6c2609b

      Usuń
  22. ZUS jezcze wprowadza prawo do bezterminowego składania wniosku przez pierwszaki,a dlaczego nie termin 6 miesięczny od wyroku TK,kiedy sytuacja jest jSNA I NIE TRZEBA CZEKAĆ NA NAPRAWĘ USTAWY BUDŻETOWEJ








    Ja pierwszak czekam do przyszłego roku ze skłdaniem wniosku, bo jeszcze trochę zyskam.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba postępować racjonalnie, wyliczyć co się bardziej opłaci i śledzić, czy nie zmieni się prawo. Prawo nigdy się nie zmienia całkiem po cichu, a boleśnie doświadczone emerytki wiedzą, jak trzymać rękę na pulsie i nie przegapić niekorzystnych zmian.

      Usuń
    2. 10:10
      Nigdy nie było określonego terminu do składania wniosku o emeryturę. Po osiągnięciu wieku emerytalnego i spełnieniu innych warunków, wniosek można było składać kiedy kto chciał, tak tez jest i teraz.

      Usuń
    3. 11:32,
      tak, ale już do ustalenia wysokości emerytury stosuje się prawo obowiązujące w dniu złożenia wniosku. O tym piszą autorzy powyższych komentarzy, obawiając się niekorzystnych zmian przepisów dotyczących wyliczania wysokości świadczenia.

      Usuń
    4. 11:44
      Chyba raczej z dnia rozpatrywania wniosku, bo co by było, gdyby prawo się zmieniło zanim złożony wniosek zostałby rozpatrzony? Prawo nie działa wstecz, wydana decyzja musiałaby uwzględniać nowe przepisy.

      Usuń
    5. 12:22,
      obowiązują przepisy z dnia złożenia wniosku

      Usuń
    6. To znowu SN w skladzie 7-osobowym ustalil jakies "bzdury"?.Zlozenie wniosku decyduje przeciez jedynie o terminie rozpoczecia wyplaty swiadczenia (art. 129 ust. 1)ustalonego na dzien osiagniecia powszechnego wieku emerytalnego.

      Usuń
    7. 12:09
      gdyby było tak jak piszesz, to wysokość emerytury byłaby wyliczana na dzień osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, bez względu na to, kiedy został złożony wniosek o jej wypłatę. Nie tego chyba chcesz? ;)

      Usuń
    8. Ale tak jest.

      Usuń
  23. Po co ta polemika z wcześniejszymi rocznikami i udowadnianie, kiedy wiadomo, że są nieprzychylnie nastawieni do rocznika '53, Jakie efekty to przynosi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, ale proszę zająć się dyskusją na temat wcześniejszych roczników, w jaki sposób pomóc w rozwiązaniu problemu ich dotyczącego, a nie zniechęcać rocznik '53 do dalszych działań. Ten blog jest do wzajemnego pomagania sobie bez względu na rocznik.

      Usuń
    2. Rocznik 1953 jest już tak wyedukowany, że żadnej pomocy nie potrzebuje. "Wywalczył" wyrok Trybunału Konstytucyjnego, wyspecjalizował się we wszelkiego rodzaju przeliczeniach, aby wynik był jak najlepszy, tylko patrzeć a będzie ustawa naprawcza, no i co tu jeszcze pomagać?

      Usuń
    3. 15:55 i 17:21
      Niby piszesz, że "Ten blog jest do wzajemnego pomagania sobie bez względu na rocznik", a jak co do czego, to pomoc ma być tylko dla 1953!

      Polski system emerytalny oparty jest na zasadzie solidaryzmu społecznego, żyjemy w społeczeństwie a nie na bezludnej wyspie, nie chodzi o to, aby jednym było dobrze kosztem innych, tylko aby wszystkim nam było dobrze, pod względem finansowym również. Budżet państwowy jest jeden i wspólny, to są publiczne pieniądze, których nie można wydawać według uznania tylko jednej grupy, bo wszyscy płacimy podatki.

      Usuń
    4. Niestety, rządzący wydawali, wydają i prawdopodobnie będą wydawać według uznania. To jest uwłaczające godności emeryta aby po 30 i 45 latach pracy emerytura wynosiła 1400 zł, cały ten konflikt spowodował Ustawodawca przez dezinformację a teraz zróżnicował rocznik 1953.

      Usuń
    5. Z moich obserwacji wynika, że kilka czy kilkanaście lat temu ludzie nie za bardzo się orientowali o co chodzi z tymi emeryturami, szli do ZUS, przychodziła decyzja, którą trudno było zrozumieć, i niejednokrotnie nie byli świadomi, co i dlaczego w tej decyzji napisane. Może nie mieli czasu, aby aż tak wnikać w szczegóły, na emeryturze jest więcej czasu i bardzo dobrze, że są świadomi emeryci.

      Usuń
    6. Do 17:33
      W ramach zasady solidaryzmu społecznego,dbając o budżet państwa,zrezygnujmy z pobierania emerytur.Tym samym wyręczymy tych,których wybraliśmy w tym celu.Władza się ucieszy i zagospodaruje tą nadwyżkę budżetowa w odpowiedni sposób.Wówczas będziemy krainą miodem i mlekiem płynącą,ale jak to zwykle bywa, nie dla wszystkich.

      Usuń
    7. DO 17.33. Wszystkim nie będzie się żyło dobrze na emeryturze, bo jedni mając wysokie zarobki płacili wyższe składki ZUS więc mają wyższą emeryturę. Płacili też wyższe podatki od wyższych poborów, więc nie może być równo, bo czasy komuny odeszły w ,, siną dal,,

      Usuń
  24. Alicja ma rację bo nawet jak będzie Ustawa to też nie będzie po równo bo w zależności od zgromadzonego kapitału, od tego czy panie pracowały na em. wcześniejszej. I co dalej będzie zazdrość że jedna ma mniej a druga więcej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to wcale nie chodzi o to żeby wszystkie Panie dostały po równo Chodzi o jednolity sposób przeliczania emerytury powszechnej, bez podziału na pierwszaki, przedawnione i nieprzedawnione wg aktualnego wieku emerytek i faktycznego terminu wypłaty ENP

      Usuń
    2. Z tym poglądem się zgadzam .Powinien być jeden sposób przeliczenia jednakowy dla wszystkich z r. 53.Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Przecież żadna z nas nie żąda jednakowej kwoty przeliczenia tylko domagamy się jednolitego przeliczenia na zasadzie przyjmowania najkorzystniejszych składników szkoda że TK tej opcji nie skonkretyzowal dobitnie a wystarczyło tylko dodać jedno zdanie przeliczać emerytury na dzień złożonych wniosków pozdrawiam

      Usuń
  25. Drogie Panie czy któraś miała sprawę w sądzie Jelenia Góra? Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam sprawę w Sądzie J Gora i właśnie otrzymalam pismo z Sądu o zawieszenie sprawy do chwili ukazania się nowej Ustawy mam dac odp w ciągu 14 dni chyba się zgodzę bo innej opcji jak narazie to nie widzę pozdrawiam nieoezedawniona

      Usuń
    2. Ja też mam sprawę w sądzie J. Góra. Wyraziłam zgodę na zawieszenie . Nieprzedawniona. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Skoro jesteś nieprzedawniona to dlaczego zawiesiłaś sprawę? Przecież wejście nowych przepisów nic nie zmieni dla nieprzedawnionych, oprócz wyrównania, jeżeli wychodzi Ci więcej po przeliczeniu.

      Usuń
    4. Ja też złożyłam wniosek do sądu w Świdnicy o zawieszenie, czekam na odpowiedź. Nie ma pewności co do ostatecznego kształtu ustawy, więc lepiej zawiesić. Nieprzedawniona

      Usuń
    5. Do anonimowy z 14,17 to Sąd ptoponuje mi zawieszenie do czasu ukazania się nowej ustawy ZUS przeliczył mi emeryturę bez wcześniej pobranych emerytur i wyszło niekorzystnie bo nie zwaliryzowal od 2014 kapitału i nie przyjął tabeli życia dla 66 lat dlatego chyba zgodzę się na zawieszenie bo nawet Sąd widzę również czeka na ustawę

      Usuń
    6. To co wiem że projekt nowej ustawy nie przewiduje zzmian odnośnie kapitału i wskaxnika do życia, ma byc taki jak w chwili przejscia na emeryturę.

      Usuń
    7. To w.takim razie Sąd powinien rozpatrywać odwołania nieprzedawnionych po co każe nam zawieszac sprawę przecież wszystkie nieprzedawnione które nic nie skorzystały na przeliczeniu po wyroku TK odwolaly się do Sądu aby ZUS przeliczajac przyjął najkorzystniejsze wskaźniki chyba sędziowie chcą iść na urlopy

      Usuń
    8. Ja zawiesiłam sprawę ZUS wyraził zgodę i przysłał mi symulację wyliczeń od 2013 roku na tym samym wskaźniku do życia i kapitał z 2015 r gdy miałam liczone urlop wychwawczy

      Usuń
    9. skorzystałaś na tej symulacji?

      Usuń
    10. Ja też mam symulację emerytury i powszechna jest wyższa tylko nie wiem do której mam porównać czy do tej z 2013 czy 2019

      Usuń
  26. Sprawa w Sądzie 16 września,
    Pismo z prośbą o zawieszenie sprawy
    do chwili jak będzie nowa ustawa złożyłam w Sądzie 20 lipca.
    Do dnia dzisiejszego nie otrzymała
    m żadnej odpowiedzi czy sprawa będzie zawieszona czy się odbędzie.
    Chyba trzeba udać się do Zusu.
    Obecność na sprawie nieobowiązkowa
    Jestem w grupie emerytek 53 przedawnionych.

    OdpowiedzUsuń
  27. Kopię apelacji i oraz druku ERPO (potwierdzonego datownikiem) złożonego do ZUS z zaznaczonym kwadracikiem "dzieci", wpięłam do segregatora. Ogłaszam wakacje w temacie, a może nawet zakaz jego poruszania podczas wyjazdu w towarzystwie emerytek 1953, z których trzy są "przedawnione" ,jedna to "kolejarka", jedna "nauczycielka" i jedna, która otrzymaną w 2014 decyzję zaskarżyła do sądu, no i oczywiście w obu instancjach przegrywając. Koleżanka "pierwszak", która w kwietniu zyskała 1000+ nie jedzie z nami. Nie to żeśmy ją wykluczyły - nie chciała.
    Życzę pogody ducha i dystansu odnośnie do tych naszych emeryckich spraw.

    OdpowiedzUsuń
  28. Mamy ostatnią szansę, Sejm obraduje 11-13 IX, A Senat 25-27 IX. Jesli zajmą się nami, to o.k., jesli nie,to następna kadencja Sejmu musi zaczynać od początku. Nie wiem, chyba biorą nas na ,,PRZECZEKANIE"" Liczą, że spora częsć nie doczeka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa już by była, gdyby nie bardzo duża ilość opinii zgłoszona w konsultacjach społecznych, wszystkie wymagały przeczytania, a to wymagało czasu, dlatego jest jak jest. W sumie projekt taki sam, tylko inaczej zapisany.

      Usuń
    2. Jeśli projekt jest taki sam tzn nie czytali opinii

      Usuń
    3. Projekt jest zupełnie inny.Pierwszy projekt senacki obejmował wszystkie roczniki ,które przeszły na wcześniejszą emeryturę do czerwca 2012r a powinien mówić o dacie 01.01.2013 kiedy to ustawa z tym art. weszła w życie.Dlatego ten projekt również był niekonstytucyjny.Powinien obejmować wszystkie roczniki 49-53 (mężczyzn i kobiety) z artykułów ustawy emerytalnej wymienionych przy wprowadzanym art.25 ust.1b. Obecny Projekt obejmuje wyłącznie rocznik 53 (kobiety i mężczyzn). Więc nie jest to taki sam projekt. A co z resztą pokrzywdzonych? Czekanie na następny wyrok TK?.Wszyscy (sędziowie,posłowie, senatorowie, rządzący ) wiedzą,że art.25.ust.1b jest dla określonej grupy wcześniejszych emerytów niekonstytucyjny . I co z tego?

      Usuń
    4. Faktycznie, tak było. Pierwszy projekt był szerszy, obejmował grupy osób nie objętych wyrokiem Trybunału. Ale jeśli chodzi o skutki dla samych zainteresowanych, tzn. pań 1953 wymienionych w wyroku, to dla nich nic się nie zmieniło.

      Usuń
    5. Projekt ustawy jest calkowicie odmienny od tego ktory byl podany do konsultacji spolecznych. To po co ten cyrk. Dowodzenie "naiwnemu obywatelowi" ze jego glos nie ma zadnego znaczenia i zrobi sie to na co ma się ochotę. Żenujące.

      Usuń
    6. Do 19:31 z dnia 01.09.2019 r.
      Zostań rzecznikiem sejmu albo określonej parti.Możesz też pisać bajki.

      Usuń
    7. 13;06
      Ze też sama na to nie wpadłam, dzięki!

      Usuń
  29. Wydaje mi się,że nie zajmują się nami za kare ponieważ osmielilysmy się nie przyjąć łaskawie tego co nam dają. Domagamy się sprawiedliwego przeliczenia jednakowego dla wszystkich, aby zyskały wszystkie emerytki. A wiadomo, że liczą się bardziej hity przedwyborcze, którymi mogą się publicznie pochwalić. Przedwyborcze obietnice liczą się bardziej niż sprawiedliwość dla skrzywdzonych emerytek.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wobec tego to po co te sprawy w Sądach,wyroki się uprawomocniły,nasze nerwy zszarpane i dalej zostajemy w punkcie zerowym.Ach szkoda słów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwołania to wyraz niezadowolenia z decyzji, jeśli masowe, to świadczy o pewnym zjawisku społecznym, nad którym należy się zastanowić.
      Właściwie to w ustawie mógłby być taki zapis, że korzystne przeliczenia dotyczą tylko osób, które się odwołały, reszta jako zadowolona, zostaje z tym co ma, a nie jedni się szarpią, a inni na gotowe, i jeszcze lepiej na tym wychodzą!

      Usuń
    2. A jak wiele na tym stracisz jak ktos skorzysta z tego, ze wykorzysta twoje umiejetnosci? Niestety ale poza czubkiem wlasnego nosa nie widzimy potrzeb innych. Jednak ustawa powinna uwzgledniac wszystkich ktorym ZUS wyrzadzil krzywde. Wtedy bedzie sprawiedliwie. Nie ma zadnego rocznika wybranego. Skoro nieznajomosc prawa szkodzi to rowniez w odniesieniu do wszystkich ktorzy tego prawa nie znają. Roczniku 1953 - koniec z egoizmem. Ustawa albo dla wsxystkich skrzywdzonych albo dla nikogo.

      Usuń
    3. 22:31
      przecież dobrze wiesz, że kształt ustawy nie zależy ani od rocznika 1953, ani od pozostałych roczników

      Usuń
    4. 20:25 i 22:31
      powinno być:
      przecież obie dobrze wiecie, że kształt ustawy nie zależy ani od rocznika 1953, ani od pozostałych roczników

      Usuń
    5. 22:31
      "A jak wiele na tym stracisz jak ktos skorzysta z tego, ze wykorzysta twoje umiejetnosci?"

      Słowo klucz: wykorzysta.
      Tak jest, wykorzystać innych, na ile tylko się da! Po co się przemęczać, jak inni odwalą cała robotę?

      Usuń
  31. Otzmalam odpowiedz z ZUS do sadu ze moją emerytura powszechna jest wyższa wczessniejszj iwyrównanie przyslugiwalby od 1 03 2019 r A nie od 2013 i tego nie rozumiem może ktoś wie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 20:21
      Chodzi o to, że od 1 marca 2019 po wznowieniu postępowania jest do wypłaty wyższa od wcześniejszej emerytura powszechna. Natomiast wyrównanie przysługuje od daty pierwszej decyzji (tej zaskarżonej) DO (a nie od, jak napisałaś) 1 marca 2019. Sprawdź jak dokładnie jest napisane.

      Usuń
    2. Do 20,21 wyrównanie od marca zgodnie z wyrokiem TK,a wyrównanie od 2013 czy 2014r dopiero po zatwierdzeniu uchwały.

      Usuń
  32. Ma Pani rację od 1 032019 przyslugiwalby wyższa emerytura A o wyrównanie nic nie pisze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrównanie czyli rekompensata za lata ubiegłe to w odrębnym postępowaniu, czy w postępowaniu sądowym czy na wniosek do ZUS - to na razie o tym jeszcze się nie mówi.

      Usuń
    2. Niedokończyłam pisać wyżej. Facet z ZUSu mówił że rekompensata ma być zapisana w ustawie, stąd chyba nie wiedza jak to będzie wyglądać i na razie nie liczą.

      Usuń
  33. Jezeli jestes przedawniona to wyglada na to ze jest policzone jak pierwszakom ale nieprzedawnionym tak ez bylo liczone

    OdpowiedzUsuń
  34. Jestem nieprzedawniona wyliczenia są z decyzji z 2014 ,rok dożycia 252.3 i em.powszechna wyszła niższa od wcześniejszej,jestem nadal na e.w.

    OdpowiedzUsuń
  35. Jeśli emerytury powszechne są wyższe od wcześniejszych po wyroku TO do którego roku je porównać czy 2013 czy 2019

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do roku 2019.to są przeliczenia brutto.


      Usuń
    2. Witam, ZUS przyrównuje do ostatnio pobranej emerytury, wg mnie nieprawidłowo.Muszą na ten temat wypowiedzieć się tęgie głowy tego bloga. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Właśnie ZùS w symulacji przyrownal do ostatnio pobieranej

      Usuń
    4. Porównać trzeba obie w takim samym roku, ile teraz byłoby do wypłaty jednej, a ile drugiej.

      Usuń
  36. JolkaK podpowiedz mi prosze- Sąd przyslal mi pismo o zawieszenie sprawy do chwili wejscia nowej ustawy ale co mi da to zawieszenie skoro jestem nieprzedawniona a ustawa ma tylko umozliwic przeliczenie emerytur przedawnionym a ja odwolalam się w kwestii przeliczenia emerytury przez ZUS z najkorzystniejszymi wskaznikami wiec to zawieszenie tak naprawde to nic mi nie da pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w identycznej sytuacji i nie wiem co dalej robić,wiem z góry ,że wyrok będzie dla nas niekorzystny.Czy warto toczyc sprawę i się denerwować.

      Usuń
    2. A może będzie jakaś nowa linia orzecznicza? Ustawa tuż tuż, ja bym zawiesiła, tym bardziej jak proponuje to sąd. W każdej chwili można zwrócić się o podjęcie zawieszonego postępowania.

      Usuń
    3. Czy Sąd zawiesza sprawę bezterminowo czy podaje termin?

      Usuń
    4. 12;29
      Podaje termin, poprzez określenie konkretnej daty albo ogólnie do jakiego czasu, np. do czasu wejścia w życie ustawy. Zależy jak strona wnosi.

      Usuń
  37. Ja jestem po wyroku bo ZUS nie wyraził zgody na zawieszenie oczywiście sąd oddalił nakazał rozpatrzenie wniosku z 3 kwietnia 2o19

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy Sad podpowiedzial ZUS aby wybral korzystniejsze przeliczenie? No ZUS sam nie domysli sie

      Usuń
  38. Ja nie wiem czy przelicza bo kazał rozpatrzyć

    OdpowiedzUsuń
  39. Lilka23b Czy byłaś przedawniona i jakie miasto? Bo rozumiem z tego co napisałaś, że wyrok na twoją korzyść. Gratulacje!!! G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przedawnienia. Sąd w Piotrkowie Trybunalskim ale czy na moją korzyść to nie wiem

      Usuń
  40. Dlaczego, jako obywatele zgadzamy się na procedowanie zmienionej ustawy z pierwszej wersji do ,której były konsultacje społeczne i różnych organizacji.Według mnie poprawiona wersja też powinna być podana konsultacjom.Czy szanowny Senat uważa ,że wszystko jest w porządku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny Senat uważa,że wszystko jest w porządku.Za namową min. Zielenieckiego (czytaj rządu) przekazał do Sejmu RP zmieniony nie konsultowany społecznie Projekt Ustawy Naprawczej.Hańba.

      Usuń
    2. No to panu Zielenieckiemu zależało najbardziej żebyśmy my przedawnione zostały tak potraktowane .Na drugie czytanie w senacie przygotował bubel nie projekt.żeby nie On to może byśmy były potraktowane jak pierwszaki. Jest przecież w Radzie Nadzorczej ZUS więc godnie reprezentuje swoją firmę.

      Usuń
    3. Dlaczego jak pierwszaki skoro wniosek byl juz dawno zlozony? Przedawnione moga domagac sie ponownego obliczenia emerytury na dzien zlozenia wniosku na podstawie art 114.

      Usuń
    4. Oczywiscie, ze to robota min.Zielenieckiego, godny następca znanego nam Pana Buciora. Jeden sprytnie przemycił do ustawy art.25 ust.1b, którego nikt nawet nie zauważył, a pan Ziekeniecki przerobił nie wiadomo gdzie i kiedy całą a ustawę, niezgodnie z zasadami procedowania, na posiedzeniu niejawnym, a powinno być to jawne posiedzenie senatu z transmisją i stenogramem. W ogóle nie wiem, jak ten projekt, przerobiony niezgodnie z zasadami procedowania trafił do sejmu. Min. Zieleniecki to Wyjątkowy manipulant, wystarczy przeczytać jego wszystkie odpowiedzi na interpelacje, same matactwa, które podważył TK. Niech sam sobie wprowadzi z mocą wsteczną "wbudowany instrument potrącania" za wszystkie lata matactw i działania na szkodę obywateli, a jest z czego odliczać. Wreszcie to my jako naród ich utrzymujemy, a wystarczy zobaczyć co robią. Najłatwiej oszukać i oskubać biednego emeryta. Że też nie mają oni żadnego poczucia wstydu.

      Usuń
    5. Dokładnie tak jest, zgadzam się. jeden macher przemycił 25 ust 1b, a drugi chyłkiem, bez konsultacji, zmienia radykalnie projekt. To rzeczywiście hańba. Osoby podobne ciągle usiłują robić emerytów w konia. tak, niech sam sobie zastosuje "wbudowany element potrącenia".

      Usuń
    6. "Oczywiscie, ze to robota min.Zielenieckiego, godny następca znanego nam Pana Buciora. Jeden sprytnie przemycił do ustawy art.25 ust.1b, którego nikt nawet nie zauważył, a pan Ziekeniecki przerobił nie wiadomo gdzie i kiedy całą a ustawę, niezgodnie z zasadami procedowania, na posiedzeniu niejawnym, a powinno być to jawne posiedzenie senatu z transmisją i stenogramem." Pełna zgoda- niestety, to smutna prawda.

      Usuń
  41. Pani Hanno ns czy ma Pani jakieś wiadomości w związku z przeliczeniem emerytury z art 184 proszę o odpowiedź Wera

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Wero!
      wniosek o emeryturę z art.184 ' został przez ZUS
      załatwiony odmownie. Uzasadnienie: W oparciu o artykuł 184 ustawy emerytalnej w związku z paragrafem 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z 07 lutego 1983r w sprawie pracy w szczególnym charakterze należy spełnić
      niżej wymienione warunki. Tutaj ZUS wymienia warunki,które spełniłam, oprócz jednego - wniosek należy
      złożyć przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. W tych okolicznościach Zakład odmawia
      przyznania emerytury, ponieważ w dniu 28.01.1953r,
      osiągnęła Pani powszechny wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet. - koniec decyzji.
      Aktualnie zastanawiam się nad odwołaniem do Sądu Pracy
      ponieważ w Art.184 ustawy emerytalnej, nie ma żadnego
      warunku, z którego wynikałoby, żeby wniosek złożyć przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.
      Powołane przy tym Rozporządzenie Rady Ministrów z 07 lutego 1983r w sprawie wieku emerytalnego pracowników
      zatrudnionych w szczególnym charakterze /paragraf 10 tego Rozporządzenia/ dotyczy pracowników Milicji Obywatelskiej, Wojskowych, pracowników organów bezpieczeństwa itd... Mnie dotyczy Paragraf 15 tego
      Rozporządzenia jako były nauczyciel. Tak organ
      rentowy "starannie" uzasadnia odmowę przyznania emerytury z art.184 ustawy emerytalnej.
      Pozdrawiam hanna ns

      Usuń
    2. P.Hanno dziękuję za odpowiedz, mnie ponownie przyznano em powsz. z odliczeniami więc wniosek wycofałam, czekam na ustawę. Jakoś straciłam zapał do walki z Zusem. Może Pani będzie miała więcej siły i tę decyzję zaskarży, tym bardziej ze dotyczy ona przyznania em wczes. tylko z innego artykułu. Zresztą mamy już pozytywną decyzję Sadu w tej sprawie, która Pani zna. Zyczę powodzenia i proszę napisać o dalszych działaniach. Pozdrawiam Wera.

      Usuń
    3. Pani Hanno bardzo dziekuję za odpowiedz,ja swój wniosek wycofałam, gdyż ponownie odliczono pobrane emerytury. Już straciłam chęć do walki z Zusem i czekam na Ustawę. Jestem ciekawa czy będzie Pani się odwoływać do Sądu, właściwie nic Pani nie traci w końcu dotyczy to przyznania em. wczes. tylko z innego artykułu. Już pozytywny wyrok ,który Pani zna w takiej samej sprawie był wydany przez Sąd.A może poczeka Pani na ustawę , decyzja należy do Pani. Proszę napisać co Pani wybrała. Pozdrawiam serdecznie Wera

      Usuń
    4. Pani Wero,ja również czekam na ustawę,tak mi doradził prawnik.27 sierpnia złożyłam ponownie wniosek.Pani z ZUS stwierdziła,że to dobry manewr.Mam około 2 miesięcy na odwołanie się do sądu.Jeśli nie wejdzie ustawa , na pewno będę się sądzić.Pozdrawiam.Halina z B.

      Usuń
    5. P Halino ja składałam wniosek 10 07 i w tym czasie byłam na wczasach a decyzja o em powszechnej szła do mnie poczta ponad 2 tygodnie-nie wiadomo gdzie list utknął oczywiście nie polecony.Dobrze ze zdążyłam wniosek wycofać bo termin by minął i po wszystkim.Pani w Zusie powiedziała ze nie maja pieniędzy żeby wysyłać poleconym.Czyli list szedł ponad 2 tygodnie a Zus 10 km ode mnie, czekam na ustawę a potem zobaczymy może sąd? Pozdrawiam i myślę że jeszcze pogadamy w końcu jestesmy w identycznej sytuacji Wera

      Usuń
    6. P Halino ja wycofałam wniosek /drugi juz /gdyż odliczono pobrane emerytury, dobrze ze zdążyłam okazało się że pismo z Zusu szło ponad dwa tygodnie,a to tylko 10 km.Pani w Zusie powiedziała ,że nie wysyłają poleconym decyzji bo to kosztuje, a Ty adresacie się martw i nie przegap terminu. Teraz czekam na ustawę, jezeli nie bedzie to trzeba się zastanowić nad zaskarżeniem . Jedyny pożytek z upływu czasu to pomniejszony wskaznik dożycia. Pozdrawiam Wera

      Usuń
  42. Przedawniona rocznik 53
    Sprawa w Sądzie 16 września
    pisałam do Sądu prośbę o zawieszenie sprawy do wejścia w życie mowej Ustawy.Zawieszenia sprawy nie będzie.Bo i po co ma być,a tak kasę weżmie i Sędzia i Radca Prawny z ZUSU.
    Jest sprawa jest kasa, a dla przedawnionych nic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz prawo wycofać swoje odwołanie, wtedy do rozprawy nie dojdzie, a sprawa zostanie umorzona.

      Usuń
    2. Jestem też przedawniona i mam sprawę 15 10 nie zawieszalam sprawy bo co zaczęłam to muszę skończyć nie wiem z jakim skutkiem ale do sadu pójdę bo walczę o swoje

      Usuń
    3. Wydaje mi się że sad przed ukazaniem się ustawy nie wyda właściwego wyroku

      Usuń
    4. 13;16
      Zawieszenie nie oznacza rezygnacji, to co się zaczęło można skończyć po wejściu w życie ustawy i podjęciu zawieszonego postępowania.
      Wniosek o zawieszenie można zgłosić nawet na rozprawie 15.10.2019 r.

      Usuń
    5. Chciałam zawiesić sprawę w Sądzie ale nie stety sprawa odbędzie w wyznaczonym terminie.Sąd nie wyraził zgody ma zawieszenie sprawy.Obecność nie obowiązkowa.Nie wiem czy pojechać do Sądu czy spokojnie czekać.Jestem w grupie przedawnionych.

      Usuń
    6. 23:43
      Jeśli to nie problem, to pojechać. Przedtem przygotować się do rozprawy, bo być może, skoro będziesz na rozprawie,Sad zechce zadać ci jakieś pytania, a na pewno, czy podtrzymujesz złożone odwołanie i czy zgłaszasz jakieś nowe wnioski.

      Usuń
  43. Witam. Czy ktoś z przedawnionych z rocznika 53 miał już rozprawę w Sądzie . Chodzi mi o Zus z BIAŁEGOSTOKU. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Walu ja miałam już sprawę (przedawniona, ZUS Białystok). Czekam jeszcze na decyzję z ZUSu po wyroku (wyrok uprawomocniony). Posty moje: 26 sierpnia 2019 08:54, 26 sierpnia 2019 09:01 Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Do Pani Barbry,czy w Sądzie był
      wyrok korzystny dla Pani i czy w przypadku Pani ZUS nie złożył apelacji?,N

      Usuń
    3. Do pani barbra. Chciałam zapytac, czy ZUS już przeliczył emeryturę z art. 114 i jaki jest wynik pozytywny czy nie.

      Usuń
    4. Pani Barbaro przeczytałam wpisy, które Pani podała. Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

      Usuń
  44. Witam nieprzedawniona bylam Mecenasa kazal zawiesic sprawe do ustawy. Bylam u Senatora pytam czy Sejm zajmie sie nasza sprawa powiedzial ze to juz zalatwione.ja naswietlilam zaczal szukac w internecie i powiedzial ze na tym posiedzeniu Sejmu bedzie rozpatrywana nasza sprawa Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z porządku obrad Sejmu w dniach 11-13 września 2019 r., wynika, że może on zostać uzupełniony o:
      10. Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druki nr 3720 i ) http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PorzadekObrad.xsp?documentId=3D6972C7244306B6C12583400035BF18

      Usuń
  45. Drogie Panie
    Dostałam pismo z sądu z doręczeniem odpowiedzi ZUS`u na moje odwołanie (ZUS wnosi o oddalenie odwołania i zarządzenie ode mnie zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego).
    Mam 14 dni na złożenie wniosków dowodowych, pod rygorem pominięcia wniosków złożonych terminie późniejszym.

    Czy ja muszę odpowiadać jakoś na to pismo? Czy mam po prostu czekać na termin wyznaczenia rozprawy? Nie orientuje się w sprawach sądowych, dlatego proszę o radę co Panie robiły w takich sprawach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest taka procedura postępowania sądowego.
      Wcześniej, jako strona przeciwna, swoją odpowiedź na twoje odwołanie przedstawił ZUS.
      Teraz sąd wezwał ciebie, abyś przedstawiła swoje stanowisko na odpowiedź ZUS i przedłożyła swoje wnioski dowodowe, tzn. wszelkie okoliczności, zarzuty do decyzji i odpowiedzi ZUS i nowe dowody, żądanie wyjaśnienia jakichś okoliczności itp., jeżeli takie masz.

      Dopiero mając stanowiska obu stron, ZUS-u i twoje, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, sąd rozpatrzy.

      Moim zdaniem należy na to pismo odpowiedzieć. Oczywiście możesz też niczego nie pisać, ale wtedy pozbawiasz się dodatkowej, nazwijmy to, obrony, bo sąd będzie rozpatrywał sprawę tylko na podstawie tego, co jest w aktach sprawy.
      Wezwanie do zgłoszenia wniosków dowodowych to możliwość dodatkowego przedstawienia swoich argumentów popartych stosownymi dowodami, albo zgłoszenie przeprowadzenia dowodu na jakąś okoliczność (np. faktycznej daty doręczenia zaskarżonej decyzji sprzed lat itp.).
      W sądzie ze stresu możesz nie powiedzieć niczego sensownego, a takie pismo już zostanie w aktach niezależnie od tego, co powiesz lub nie powiesz na rozprawie.



      Usuń
    2. Janina jestes przedawniona czy nie?

      Usuń
    3. Tak, przedawniona.

      Usuń
  46. Do 19:25 z 02.09.2019r.
    W piśmie tym złóż oświadczenie,że podtrzymujesz,treść swojego odwołania.W następnej kolejności po analizie odpowiedzi ZUS,której kopie otrzymałaś z sądu,odnosisz się do treści tej odpowiedzi.Na przywołane w tym piśmie rzekome argumenty uzasadniające wniosek ZUS o oddalenie odwołania,trzeba postawić kontrargumenty z wykazaniem podstaw prawnych i orzeczeń TK,SN,SA,które wskazują bezprawność wydanej decyzji,lub błędną ocenę stanu faktycznego.W sporządzeniu takiego pisma można się udać do Urzędu Miasta,Gminy czy Starostwa Powiatowego,gdzie są dyżury prawników udzielających pomocy prawnej bezpłatnie.

    OdpowiedzUsuń