11 sierpnia 2019

"Ściągawka" do pism procesowych


Kochani

             Dzisiaj zamieszczam kilka wpisów naszych koleżanek, zawierających ważne informacje, których można użyć w pismach procesowych do sądów (z drobnymi moimi przeróbkami).

           Warto zrobić sobie „ściągawkę” z tymi informacjami, aby poprosić panią reprezentującą ZUS o dokładne przytoczenie artykułów, które świadczą o tym, że kapitał początkowy i składki przestały być waloryzowane w chwili przyznania emerytury powszechnej, skoro ta emerytura została od razu zawieszona i nigdy nie była wypłacana.

              Bardzo proszę nasze „blogowe redaktorki od pism sądowych” o „ubranie” poniższych wpisów w świetne pisma procesowe.

Apel Gieni

       Dziewczyny, jeżeli już zdecydowałyście się na sąd, to brońcie się. Do sądu iść trzeba, ale trzeba wręczyć pismo napisane przez siebie i tam prosić sąd:
-  o wskaźniki dożycia, bo mamy po 66 lat,
- o to, dlaczego kapitał i składki nie są waloryzowane do roku 2019, przecież nigdy emerytury powszechnej nie pobierałyśmy,
- jaki art. zastosowano, że nie waloryzują kapitału i składek,
- a w ogóle, to jak nie pobierałyśmy powszechnej emerytury, to czemu nie jesteśmy pierwszakami.
        Jest czas na to, żeby się przygotować do rozprawy, poczytać i proszę nie pisać „ ja się poddaję, ja rezygnuję”, bo to denerwuje nas, które robimy wszystko, żeby pomóc, podnieść na duchu, dodać otuchy, a radość jest wtedy, jak któraś napisze, że wygrała. Dziewczyny, weźcie się w garść i do walki!

Informacje od AniK
      „Podczas rozprawy udało mi się zadać pytanie: na jakiej podstawie mój kapitał początkowy i składki przestały być waloryzowane w 2013 roku?  Pani pełnomocnik ZUS podała: ustawa 26...,po krótkiej przerwie: 25, 26, 173, 174...zapisałam jeszcze niżej 108/ ale nie pamiętam czy dotyczyło tematu. Pan Sędzia potakująco kiwnął głową i tyle...”
           Kobiety zadawajcie na rozprawach to samo pytanie odnośnie wyzerowania kapitału i składek.
Uważnie wczytajcie się w te punkty, które podała Pani z ZUS a najlepiej napiszcie je sobie i na sprawie je odczytajcie, kiedy  Pani z ZUS „rzuci” jakieś artykuły.
  
            Art. 25 ust. 1 wyraźnie mówi, że podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 (chodzi o warunki do przejścia na emeryturę powszechną), stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje WYPLATA EMERYTURY, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art. 173-175 oraz środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185.
Waloryzacja jest coroczna kwartalna.
           Same widzicie, że tu nigdzie nie jest napisane o wyzerowaniu emerytury, której się nigdy nie pobrało.

Z innego komentarza: „Po obliczeniu w ten sposób emerytury kapitału już nie ma, jest wyzerowany, waloryzowana jest natomiast przyznana emerytura.”

I kolejne cenne uwagi  blogowiczki

                    Trzeba przywołać między innymi treść art. 6 i 7 kpa, które obowiązują także ZUS. Postępowanie z zakresu ubezpieczeń społecznych, w tym emerytur, jest szczególnym postępowaniem administracyjnym. W związku z tym, pełne i nieograniczone zastosowanie ma tu zasada praworządności określona w art. 6 kpa.
Z art. 7 kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy.

           ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
Nie może także stosować aktów wewnętrznych takich jak: rozporządzeń ministrów, uchwał, wyjaśnień, wytycznych czy zdań, w tym zdań ZUS, gdyż nie stanowią one żadnej podstawy prawnej decyzji adresowanej do obywatela, jakim jest emeryt.

         ZUS nie może zmieniać treści przepisów prawa, wyroków sądowych i TK, według własnego widzimisię. Jeżeli ma wątpliwości, to kierując odwołanie do sądu wraz ze swoją odpowiedzią, kwestię wątpliwą powinien pozostawić do rozpoznania sądowi. Może też wyjść z inicjatywą, aby sąd rozstrzygający wystąpił z pytaniem prawnym do wyższej instancji, w tym TK. Sugerowanie sądowi odrzucenie odwołania na podstawie zdania ZUS czy też wykorzystania wątpliwości prawnych interpretowanych na niekorzyść strony objętej decyzją jest łamaniem wyżej określonych zasad.


(”Takie jest moje zdanie, które między innymi przytoczę w pisemnej odpowiedzi dla sądu na zarzuty ZUS.”)

211 komentarzy:

  1. Przedawniona. Pani Jolu bardzo dziękuję za wskazówki. W moim przypadku chyba niewiele z nich skorzystam. Chociaż trudno przewidzieć. Czekam na termin rozprawy. Nie zamierzam się poddać.Pozdrawiam i życzę dobrej nocy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też przedawniona oczekująca terminu rozprawy. Napewno się też łatwo nie poddam. Należę do osób lubiących wyzwania. Skoro dzisiaj pokonałam drogę do doliny pięciu stawow i zeszłam czarnym szlakiem to będę miała siłę zmierzyć się jeszcze z sądem. Gorzej będzie z apelacyjny. Pozdrawiam i głowy do góry dziewczyny.

      Usuń
    2. Do przedawnionej z 23.16 zajrzyj na Facebook mecenasa Giedrojcia jest tam wzór odwołania dla przedawnionych możesz z tego porobić sobie notatki pozdrawiam

      Usuń
    3. Basia obawiam się ze w Sądzie moze nas całkowicie zawiesic jak mówi mój 4 letni wnusio i słowa możemy nie wydobyć z siebie na Blogu doradzam innym stresu nie ma jest tylko ZŁOŚĆ! Ze na stare lata musze ciągach się po Sadach! Pozdrawiam

      Usuń
  2. Cytowane są artykuły z ustawy emerytalnej,np. 25 lecz nie w pełnym brzmieniu,gdyż nie zwraca się uwagi na zwroty np. "z wyłączeniem art. 46". Przeczytajcie także dokładnie art. 108.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I co tam ciekawego wyczytałas? Bo w tym art pisze wyłącznie o wyliczenia emerytury kapitałowej która się wypłaca a nie pobiera się emerytury wcześniejszej widzisz różnice ? Bo ja owsxem

      Usuń
    2. Art. 108. emer. i rent. ZUS
      Ponowne ustalenie wysokości świadczenia emerytalnego
      1.
      Jeżeli po dniu, od którego przyznano emeryturę określoną w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej lub art. 24a przyznanie emerytury z urzędu, emeryt podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, wysokość świadczenia ulega ponownemu ustaleniu w sposób określony w ust. 2.
      2.
      Emerytury obliczone według zasad określonych w art. 26 wysokość emerytury powiększa się o kwotę wynikającą z podzielenia składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu ustalenia prawa do emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej i art. 24a przyznanie emerytury z urzędu, i zwaloryzowanych zgodnie z art. 25 podstawa obliczania emerytury, waloryzacja przez wyrażone w miesiącach średnie dalsze trwanie życia ustalone dla wieku danego ubezpieczonego w dniu złożenia wniosku o przeliczenie wysokości emerytury, z uwzględnieniem ust. 4 i 5.
      2a.
      Złożenie przez członka otwartego funduszu emerytalnego wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej lub art. 24a przyznanie emerytury z urzędu, oznacza jednocześnie złożenie wniosku o ponowne ustalenie wysokości okresowej emerytury kapitałowej w trybie art. 25 ponowne ustalanie wysokości okresowej emerytury kapitałowej ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.
      3.
      Ponowne ustalenie wysokości emerytury następuje na wniosek zgłoszony nie wcześniej niż po upływie roku kalendarzowego lub po ustaniu ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
      4.
      Podstawę obliczenia emerytury stanowi kwota składek zaewidencjonowanych od miesiąca, od którego została podjęta wypłata emerytury po raz pierwszy, do miesiąca poprzedzającego miesiąc zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie emerytury.
      5.
      Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do kolejnych wniosków o ustalenie emerytury w nowej wysokości.

      Usuń
  3. Art. 25. emer. i rent. ZUS
    Podstawa obliczania emerytury, waloryzacja
    1.
    Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art 173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185 przeliczenie kapitału początkowego.
    1a.
    Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, dla osoby, która miała ustalone prawo do emerytury częściowej, nie uwzględnia się kwot zwiększeń składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego określonego w art 173–175, uzyskanych w wyniku waloryzacji kwartalnej, o której mowa w art. 25a waloryzacja kwartalna, przeprowadzonej w celu obliczenia emerytury częściowej.
    1b.
    Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę częściową lub emeryturę na podstawie przepisów art. 46 uchylony, art. 50 uchylony, art. 50a , art. 50e , art. 184 lub art. art. 88 okresy zatrudnienia uprawniające do przejścia na emeryturę ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189), podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
    1c.
    Przepis ust. 1b stosuje się również w przypadku, gdy ubezpieczony pobrał emeryturę górniczą, określoną w art. 34 uchylony lub w art. 48 uchylony i art. 49 uchylony, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r.
    1d.
    Kwot zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, nie uwzględnia się przy ustalaniu wysokości emerytury, o której mowa w art. 184 prawo do emerytury urodzonych po 31 grudnia 1948 r., oraz przy ustalaniu wysokości emerytury zgodnie z art. 183 zasady obliczania emerytury w latach 2009-2013.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jola w tak razie czym motywuje wyzerowanie kapitalu I skladek przeliczajac emeryture kapitalowa I zawieszonaajac ja ponieważ jest niekorzystna? Czekam na sprawę i dobrze by było wiedzieć bo ZUS na sprawach wymienia tylko Art i na tym koniec a jak się okazuje te Art wogole nie dotyczą wyzerieania może ktoś wie to proszę tu nam podać przepis prawny pozdrawiam

      Usuń
  4. Czytając przytoczone przez Jole Art szlak mnie trafia!!!!! To my sedziwe emerytki mamy obecnie studiować prawo rentowe? ZUS ma cały sztab prawników do przekazywania ,wyjaśniania I zrozumienia przez ustawodawce przepisow a my emerytki pozostawione same sobie zmuszone jestesmy obecnie udowadniac ZUSowi ze prawo stoi po naszej stronie? I wiedziec w tym gaszczu przepisow gdzie jaki art wyszukac bo na prawmikow emerytki nie stac! To jest dopiero potraktowanie emerytek przez TK jak zlo konieczne byl sprzeciw jednak emerytki na nieprawidlowe przeliczenie emerytury no to zostal wydany Wyrok ktory powinien miec najwyzsza Moc prawna a jak jest? Lepiej nie mowic to jest nasze Panstwo Prawa!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko ładnie wygląda i są na to przepisy, a Zus i tak swoje robi,żeby choć jedna sprawa została wygrana odnośnie waloryzacji kapitału i wieku dożycia to by było coś,nawet z pomocą prawników ciężko wygrać z zusem.Ewa

    OdpowiedzUsuń
  6. Walczyłyście Panie o to, aby nie było odliczeń z kapitału, wyrok TK rozstrzygnął tę kwestię na Waszą korzyść.
    Fakt, że interpretacja przepisów przez ZUS Wam nie odpowiada, nie oznacza, że przepisy są źle stosowane.
    W przypadku niezadowolenia z decyzji jest prawo odwołania do sądu, ale z tego co się czyta to według Pań sądy też źle rozpatrują.

    Obserwuję te ciągle rosnące żądania rocznika 1953, inne roczniki też mają odliczone pobrane emerytury wcześniejsze i wyrok TK ich nie dotyczy, czyli nie mają szans. Zastosowanie szczególnych przywilejów wobec rocznika 1953 spowoduje dyskryminację innych roczników z powodu nierównego potraktowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaloz kobieto drugie oczy I przeczytaj raz jeszcze to co napisalas w uzasadnieniu wyroku wyraznie pisze USTAWODAWCA MA OKRESKIC JEDNOLITE PRZELICZANIE EMERYTURY a czy tak jest? skoro ZUS nie stosuje tej jednolitosci w orzyjmowaniu wskaznika sredniego dalszego wieku zycia I nie waloryzuje kapitaku I skladek? Gdzie ta Kobstytucyjna rownosc traktowania wszystkich! TK nie bedzie dla ZUS robil szkolenia co znaczy jednolite bo ZUS o tym doskonale wie bo zawsze przyjmuje najkorzystniejsze wskazniki dlaczego wiec tego nie stosuje obecnie? Zreszta po co ja to pisze I tak te Panie z ZUS co tak skrzetnie bronia bezprawia na tym Blogu jakie stosuje ZUS nie przyjma do wiadomosci

      Usuń
    2. I jeszcze dopowiem bo we mnie az sie gotuje od tej niesprawiedliwisci do anonimowy z 9.21 zgadzam sie z tym ze inne roczniki poszkidowane rowniez powinny miec mozliwosc ponownego przeliczenia emerytury tylko jest jedno ALE!!!!! Tak Panie z ZUS tu obecnie caly czasu nas uswiadamuaja ze ZUS nic nie zrobi z urzedu jedynie opiera sie na zlizonym przez emeryta WNIOSKU wiec I ten sam sposob podszedl Trybunal Konstytucyjny wydajac wyroku oparl sie na zlozobym zazaleniu emerytki z rocznika 53 jezeli inne roczniki sa poszkodowane niech skladaja zazalenue do TK chyba Pani nie zaorzeczy ze to akurat jest zgodnie z prawem

      Usuń
    3. dokumentowanie okresów zatrudnienia i wynagrodzenia

      https://www.zus.pl/documents/10182/24202/Dokumentowanie_okres%C3%B3w_zatrudnienia.pdf/fd3a3a7e-cff7-42df-b829-a3c95f3eaf13

      Usuń
    4. To dlaczego inne roczniki nie walczą o korzystne przeliczenie, tylko wykorzystują walkę rocznika 53 i chcą na tym skorzystać?

      Usuń
    5. Jednolite przeliczanie polega właśnie na tym, aby nie potrącać pobranych emerytur. Wskaźniki każdy ma inne.

      Usuń
    6. do 10:22
      Nie można się tak "gotować" z powodu czyjegoś wpisu na publicznym blogu. Ludzie piszą różne rzeczy. Wszystkich pogodzi ustawa naprawcza. Pogadać zawsze można, ale żeby aż tak się denerwować?
      Nawiasem mówiąc, aby dyskusja była twórcza, to dla zasady muszą być co najmniej dwa różne poglądy, nawet jeśli ludzie mają takie same zdanie w jakiejś sprawie, to dla zasady umawiają, że jedna z nich będzie reprezentować argumenty strony przeciwnej.

      Usuń
    7. To normalne ze kazda.z nas ma inne zarobki I inny m-c urodzenia ale chyba zgodzisz sie ze mna ze rocznik 53 posiada jeden wiek 66 a nie dwa 60 I 66 bo to bzdura I jeszcze ZUS w odpowiedzi do Sadu na moje odwolanie przyjmuje wskaznik zycia dla 60 lat ipisze ze man przeliczona emeryture prawidliwo!

      Usuń
    8. 10:49
      Sąd rozstrzygnie, strach cokolwiek pisać, bo ludzie się denerwują, jeśli ktoś coś napisze nie po ich myśli

      Usuń
    9. Bo należy opierać się na rzeczywistym przekazie jaki jest faktycznie a nie na wizji ZUS bo ZUS do końca będzie szedł w zaparte ze ma racje

      Usuń
    10. Do Anonimowy 9:21 O swoje prawa, to proszę walczyć z Ustawodawcą a nie z rocznikiem 1953, ponieważ występowanie przeciwko naszemu rocznikowi nie przyniesie Wam żadnych efektów. "Tak walczyłyśmy aby nie było odliczeń z kapitału", natomiast teraz walczymy o ujednolicenie wyliczenia emerytury dla rocznika 1953, gdyż jest niesprawiedliwe. Czy zrozumiała Pani? Zachęcam również do dochodzenia swoich praw, a naszemu rocznikowi proszę dać spokój.

      Usuń
    11. wydaje mi się, że jednakowe traktowanie przy wylizaniu emerytury powszechnej dla ZUS to data złożenia wniosku i nie odliczanie z kapitału pobranych emerytur ala pol

      Usuń
    12. do 12:22
      Aż taki groźny jest ten wpis z 9:21?

      Usuń
    13. Nikt nie broni innym rocznikom walczyć o swoje prawa ani nikt nie krytykuje tak nieprzychylnie innych rocznikow. Te ciągłe pretensje do rocznika 53 o to, że nie upomina się o inne rocznki i krytykowania są nie na miejscu. Znajdź inne.

      Usuń
    14. Nie groźny tylko szyderczy i bezsensowny, ponieważ te wpisy występujące przeciwko rocznikowi 1953 nie mają znaczenia dla Ustawodawcy ani dla Sądów, więc po co są pisane, chyba tylko po to "pisać aby pisać".

      Usuń
    15. Do Unknown wpis z 10:22.TK wydał orzeczenie w związku z pytaniem prawnym zadanym przez S.O. w Szczecinie w związku z prowadzoną sprawą sądową związaną z odwołaniem się emerytki z rocznika 1953.
      Sama emerytka nie składała żadnego zażalenia do TK,bo takiego złożyć nie można.Można natomiast złożyć skargę konstytucyjną,po wyczerpaniu wszelkich możliwosci na drodze sądowej.
      Odwołujący się od otrzymanej decyzji z ZUS w sądzie lub wcześniej,może złożyć wniosek aby sąd sformułował w związku z toczącą się sprawą pytanie prawne do SN lub TK.
      Sąd jednak nie musi uwzględnić takiego wniosku,wtedy pozostaje skarga knstytucyjna (patrz wyżej).
      Sąd może pytanie prawne zadać z własnej inicjatywy,jak to uczynił S.O. w Szczecinie.
      Zarówno pytanie prawne jak i skarga konstytucyjna muszą spełnić wszystkie przesłanki określone prawem.W przeciwnym przypadku nie zostaną przyjęte przez organ do którego zostały skierowane.
      Również wydane orzeczenie musi ścile się wiązać z zadanym pytaniem prawnym.

      Usuń
    16. Pytanie prawne zostalo zadane przez SO w Szczecinie przy prowadzeniu postepowania w sprawie jednej emerytki z rocznika 1953.W takiej samej sytuacji jest wielu innych obywateli tego kraju. Artykul 32 Konstytucji gwarantuje rownosc i zadna instytucja wntym kraju nie może tej ustawy naruszac. Panie z rocznika '53 powinny o tym wiedziec.

      Usuń
    17. Do Anonimowy z 14.08.2019; 07:07.
      Panie z rocznika'53,nie są TK.

      Usuń
  7. Kochani dzisiaj przeczytałam artykuł z "Rzeczpospolitej "pt"Wyższa emerytura za pracę przy komputerze" Osoby urodzone po 1948 roku mogą się starać o specjalną rekompensatę za przed laty wzrok przed monitorem kineskopowym. Nowa sprawa może niektóre z nas mogłyby z tego skorzystać. Ten artykuł jest efektem wyroku Sądu Najwyższego z czerwca 2019 r."Rzeczpospolita" wyjaśnia, że o przyznanie tego świadczenia mogą się starać osoby urodzone po 1948 r , które przed 2009 r wypracowały co najmniej 15 lat stażu w szczególnych warunkach. Na podstawie ustawy o emeryturach pomostowych ZUS dolicza im dodatkową kwotę do kapitału początkowego, co przedkłada się na podwyżkę otrzymywanej przez nich
    emerytury. Przytaczam tylko fragment artykułu . Jest mi trudno czytać i pisać bo jestem po operacji oka . Może któraś z osób na tym blogu zainteresuje się tym tematem . Warto by to przekonsultować. Będę wdzięczna za przeanalizowanie tematu. Serdecznie pozdrawiam wszystkich tu obecnych . Danuta H

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sygnatura powyższego wyroku
      Sygn. akt III UK 150/18

      wyrok jest opublikowany na stronie Sądu Najwyższego
      http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/iii%20uk%20150-18-1.pdf

      Usuń
    2. Monego zakladu juz nie ma I jak mialabym udokumentowac prace na komputerze I prace przy komputerze nie zalucza sie do szkodliwych a do uciazluwych

      Usuń
    3. Może w angażach masz napisane, że praca przy monitorze, albo wynika z zaświadczenia z badań okresowych, albo dokumentacji z medycyny pracy, tam gdzie takie badania były robione

      Usuń
    4. doczytałam , ze dotyczy osób urodzonych po 1948 roku . My mieścimy się w tej grupie .
      Fakt ,że to sprawa z innej beczki. Jak by miała wpłynąć na wyższą emeryturkę to warto by było też o to zawalczyć. Tylko nie mam pojęcia czy gra warta świeczki . Pozdrawiam Danuta H

      Usuń
    5. Unknown 12 sierpnia 2019 11:08

      Wyrok dotyczy wszystkich urodzonych po 1948 r., to was też, poza tym to jest blog nie tylko dla rocznika 1953

      Usuń
    6. https://www.zus.pl/swiadczenia/zasady-przyznawania-emerytury/rekompensata-z-tytulu-pracy-w-szczegolnych-warunkach-lub-w-szczegolnym-charakterze

      Usuń
    7. Do tej pory rekompensata za pracę w warunkach szczególnych
      doliczana jest do kapitału początkowego,tylko wtedy,gdy nie skorzystano z przejscia na em.wcz,związaną z pracą w takich warunkach.

      Usuń
    8. A jeżeli skorzystano z przejścia na em wcześniejszą " normalną" a pracowało się w szczególnych warunkach 15 lat to rekompensata się należy? Chyba tez nie , bo była przyznana em. wcześniejsza.

      Usuń
    9. A jak mówi przepis? Ten wyrok nie jest przepisem, trzeba czytać w ustawie emerytalnej.

      Usuń
  8. do 10:22
    Nie można się tak "gotować" z powodu czyjegoś wpisu na publicznym blogu. Ludzie piszą różne rzeczy. Wszystkich pogodzi ustawa naprawcza. Pogadać zawsze można, ale żeby aż tak się denerwować?
    Nawiasem mówiąc, aby dyskusja była twórcza, to dla zasady muszą być co najmniej dwa różne poglądy, nawet jeśli ludzie mają takie same zdanie w jakiejś sprawie, to dla zasady umawiają, że jedna z nich będzie reprezentować argumenty strony przeciwnej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam kolezanki 53. Dostałam ze sądu pismo wyrazające zgodę na moje odroczenie sprawy w związku z ustawą naprawczą w sejmie. Sąd wyraził zgodę, za porozumieniem stron . w związku ztym ZUS przysłał mi przeliczone swiadczenie w systemie nowym. Emerytura wzrosła by mi o około 160 zł. Jezeli chodzi o kapitał początkowy to zwaloryzowany na rok 2015 kiedy był rzeliczony urlop wychowawczy, wspol do życia taki jaki był w momencie przyznania emerytury powszechnej w 2013 r. Pozdrawiam z Sosnowca sąd katowice.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mery.Mam rozumiec ze jest Pani nieprzedawniona.Prosze napisac ile pani zyskala przed odwolaniem do Sadu czy to jest ta sama kwota co obecnie napisali ja rowniez czekam na wezwanie z sadu Katowice jestem nieprzedawniona.Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jestem przedWniona. Ta kwota wynika jaka przestaeil ZUS taka dostane po u hwaleniu ustawy

      Usuń
    3. witam jestes przedawniona bo ja tez jestem z Sosnowca sad KATOWICE ale ze sadu mi przysłano żeby zawiecić do ustawy naprawczej ale z ZUS nic mi nie przyslal

      Usuń
    4. Sąd przysłał mi wezwanie na 15.10.2019 i ja wyslaam pismo o zawieszenie do chwili uchwalenia ustawy naprawczej i na odpowiedź tego pisma sąd wyraził zgode i ZUS tez i dodatkowo ZUS przysłał mi to wyliczenie.

      Usuń
  10. Ja dostałam podobne pismo z sądu z wezwaniem na październik i wyliczeniem emerytury

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam termin rozprawy 2 września ,ale w piątek minęło 3 tygodnie jak wysłałam poleconym prośbę o odroczenie sprawy do uchwalenia ustawy.Do dzisiaj nie mam odpowiedzi ,nie wiem czy sprawa się odbędzie i co o tym myśleć,czy czekać na wiadomość z sądu ?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem poczekać, jak nic nie przyjdzie do 2 września to zgodnie z wezwaniem stawić się na rozprawę. Tam zapadnie decyzja.

      Usuń
  12. Dziękuję za poradę ,już szykuję w punktach co mam mówić w sądzie ,może nie mówić a przeczytać ,znając życie i siebie i żal do zusu chyba nie przejdzie mi przez gardło żadne słowo .,miłego popołudnia !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na poczatku rozprawy złóż u sędziego kopię tego pisma, co go przygotowujesz, to będzie w aktach sprawy. a na zadane pytania odczytasz albo powiesz ze swojej kopii. Kopię pisma przygotuj też dla strony przeciwnej, czyli zusu i też wręcz go przedstawicielowi zus obecnemu na rozprawie, a gdyby z zusu nikogo nie było to daj dwa egz. sędziemu, to sąd przekaże.

      Usuń
  13. Przeczytałam całą ustawę emerytalną i nigdzie nie znalazłam przepisu, który mówiłby o zaprzestaniu waloryzacji składek i kapitału. Jeżeli ktoś znalazłby taki przepis, to proszę wskazać. Może go przeoczyłam, ale nie sądzę aby tak było.Były opinie na tym blogu, że niesłusznie domagamy się takiej waloryzacji. Proszę zatem te mądrale, które tak myślą o wskazanie przepisu dlaczego ta waloryzacja nam się nie należy. W sądach na pytanie o podstawę zaprzestania waloryzacji składek i kapitału ZUS rzuca jakimiś artykułami, które nie mają nic wspólnego z zadawanym pytaniem. Myślę, że nie powinnyśmy dać się zbywać takim odpowiedziom ZUS i prosić o dokładne zacytowanie tych artykułów. W ten sposób możemy wykazać, że ZUS nie ma racji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa została skrupulatnie przeanalizowana przez prawników, którzy – z całym szacunkiem – interpretują ją profesjonalnie.
      Wbrew przekonaniu blogowych prawników-amatorów nie wszystko musi być zapisane dosłownie.

      Usuń
    2. A ustawa z 11 maja 2012 r.(art. 25 u 1b) też została skrupulatnie przeanalizowana przez prawników, którzy z całym szacunkiem interpretują ją profesjonalnie?

      Usuń
    3. A co to za prawnicy, co tak profesjonalnie interpretują tą ustawę? Poproszę choć o jedno nazwisko. Chyba prawnicy ZUS, którzy będą zawsze ją interpretować na korzyść pracodawcy. Bo jakoś o innych interpretacjach to ja nie słyszałam. To jest na tej samej zasadzie jak PIS interpretuje konstytucję w sprawie sądów i KRS-u. Interpretują tak, aby wyszło na ich korzyść, wbrew opinii wielu autorytetów prawniczych.

      Usuń
    4. Prawnicy ZUS w dalszym ciągu stwierdzają, mimo wyroku TK, że art. 25 ust.1b jest zgodny z Konstytucją, tak było na mojej sprawie, w ten sposób podważają autorytet TK.

      Usuń
    5. Co to znaczy - nie wszystko music byc zapisane doslownie? A jak przepis prawny Twoim zdaniem ma byc napisany ? W formie itd,itp? reszty domyslaj sie emerycie? Przepis prawny powinien być czytelny bez domyslania się w jakim kierunku ma być stosowany

      Usuń
    6. Do Anonimowy z 12.08.2019 18:41.
      Popieram w 100%.ZUS musi się stosować do obowiązujących przepisów prawa w tym również kpa.Nie może interpretować wątpliwości prawnych oraz tworzyć przesłanek prawnych,nie wynikających jednoznacznie z przepisów prawa.Tym bardziej nie może tego robić na swoją korzyść,ze szkodą dla drugiej strony czyli obywatela.Wszelkie wątpliwości prawne działają na korzyść obywatela.

      Usuń
    7. do 18:40 i 18:41
      Drogie Panie, swoje napastliwe pytania kierujcie do autorów tych ustaw, do ustawodawcy, ja nie jestem właściwym adresatem. To, że ktoś czegoś nie rozumie, że oznacza, że to jest źle napisane.
      Proszę sobie wyobrazić lokatę w banku, z której dokonano częściowej wypłaty. Po wypłacie części pieniędzy lokata została pomniejszona i trudno wymagać od banku, aby znowu było na niej tyle, ile przed wypłatą.
      Podobnie jest z mechanizmem odliczania pobranych emerytur, to jest emerytura kapitałowa, skoro kapitału ubyło na wcześniejsze emerytury, to sorry, skąd się weźmie tyle co przedtem?
      W uzasadnieniu TK wyraźnie stwierdził, że ustawodawca w uzasadnionych okolicznościach
      może dokonywać reform, zmieniając na niekorzyść dotychczasowe rozwiązania. Proszę dokładnie przeanalizować to uzasadnienie.

      Usuń
    8. do 18:55
      Nikt nikomu nie nadrywa autorytetu, proszę dokładnie zrozumieć uzasadnienie wyroku TK, z jakiego powodu jest taki wyrok. Powtarzanie sloganów i pokrzykiwanie na blogu nic nie da, trzeba być takim bojowym w sądach, a nie ze stresu zapomnieć języka w gębie! Na blogu każdy anonimowo jest mądry i najmądrzejszy, ale gdy przyjdzie sensownie powiedzieć dwa zdania przed sądem, to bohaterów nie ma!
      Nie argument siły, wrzasku i tylko siła argumentu merytorycznego.

      Usuń
    9. Do Anonimowy 19:16 Jeżeli nie jest się właściwym adresatem, to proszę nie wypowiadać się na temat ustaw. Jeżeli Ustawodawca popełnia błędy przy wprowadzaniu ustaw, to powinien ponosić konsekwencje a nie emeryci. Od każdego przeciętnego pracownika, który nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków są wyciągane konsekwencje.
      Natomiast kapitału ubyło w takim samym stopniu osobom, które nie wycofały wniosku z powodu braku informacji ze strony ZUS jak i pierwszorazowym.
      A jakie, to są uzasadnione okoliczności, kiedy Państwo ma się dobrze i rozdaje pieniądze za darmo.

      Usuń
    10. Do Anonimowy 19:23 To niech Pani ze zrozumieniem przeczyta wyrok TK, bo przecież zawarte jest w wyroku, że ustawa nie jest zgodna z Konstytucją.
      A jak się nie jest w stanie samemu obronić w Sądzie, to należy skorzystać z prawnika.

      Usuń
    11. Do Anonmowy z 12.08.2019 g.19:46.
      Z całym szcunkiem,proszę o ponowne zapoznanie się z tym uzasadnieniem.
      Prawdą jest,że TK stwierdził,że ustawodawca w uzasadnionych okolicznościach ma prawo dokonywać reform i zmian w prawie.Jednak TK w swym uzasadnieniu stwierdził,że nie można tego robić,naruszając zasady prawa wynikające z Konstytucji RP.W tym przypadku ustawodawca naruszył art.2 Konstytucji RP,gdyż zmiany wprowadził w sposób nagły i niespodziewany,bez okresu przejściowego.
      Z tego powodu zakwestionowany art.25 ust.1b,jest niezgodny z art.2 Konstytucji RP w zakresie w jakim dotyczy kobiet rocznika 1953,które przeszły na wcz.em.przed 01.01.2013 r. na podstawie art.46 ustawy o FUS.
      Ponadto jak wynika z uzasadnienia,ustawodawca został wyposażony w fachowy aparat i niezbędne narzędzia służące do wprowadzania stanowionego przez siebie prawa,zgodnego z Konstytucją.Stwierdza też,że ustawodawca nie może wykorzystywać swoich władczych kompetencji.
      Anonimowy z 18:41

      Usuń
    12. Od Animowy 18:41
      Przepraszam ma być Anonimowy z 19:16

      Usuń
    13. Czy będziemy streszczać uzasadnienie? Z wyrokami nie dyskutuje się, a uzasadnienie należy czytać i rozumieć w kontekście całej reformy emerytalnej i stopniowego wygaszania przywilejów.

      Usuń
  14. Do Danuty H. Piszesz o pracy przy komputerze A Ty jesteś na wcześniejszej emeryturze A powszechną masz zawieszoną czy tylko cały czas na wcześniejszej bez wyliczenia powszechnej ?

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie musi być dosłownie, tyłków języku prawniczym, żeby pospólstwo nie zrozumialo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie do mnie kieruj swoje pytanie, ja ci tylko wyjaśniłam, dlaczego nie znalazłaś dosłownego zapisu. Pytaj autora ustawy

      Usuń
  16. W Rzeczpospolitej jest artykuł O rekompensacie za pracę przy komputerach ekranowych wyrok sadu syg aktlllU 150418

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko zr to byla praca non stop przez cala dniowke robocza na dwoch monitorach a dot soraedzamia I wylapywania bledow przeszlo tysiac ludzi

      Usuń
    2. Jak udowodnic prace na komputerze jezele niejednokrotnie zaklad nie istnieje

      Usuń
    3. 21:03 spytać się w zusie, może zaświadczenie z archiwum

      Usuń
  17. Jak już wcześniej pisałam zalałam sobie trud przeczytania całej ustawy emerytalnej i oczekiwałabym na jakąś merytoryczną dyskusję, na temat zawartych w niej zapisów, a nie na dyskusję typu, że nie jestem prawnikiem i nie potrafię czytać tego, co jest między wierszami.Więc może ktoś, kto potrafi tak czytać odpowie mi na wcześniej postawione pytanie na jakiej podstawie ZUS zaprzestał waloryzacji składek i kapitału, bo wprost o tym nigdzie nie jest napisane.

    OdpowiedzUsuń
  18. Też bym chciała wiedzieć jaki art mówi zaprzestaniu waloryzacji składek i kapitału będę na rozprawie i chciałabym się na ten artykuł powolac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do anonimowy z 20:25
      To są dwa Art. u.e.r. Art.95 ust.1 oraz Art.98 ust.1.
      Każdy, kto składał wniosek o emeryturę powszechną, czy też o przeliczenie na przysługującą w wieku powszechnym miał do wyboru dwie opcje; albo pozostać na wcześniejszej, albo przejść na powszechną.Przy zbiegu do dwóch świadczeń Zus wybiera korzystniejszą i tą wypłaca, chyba,że ktoś chce inaczej, to może wybrać sam. Od tej pory masz już przyznaną emeryturę powszechną, ale wypłacana jest wcześniejsza jako korzystniejsza.To akurat jest jak najbardziej zgodne z ustawą. Jest wyrok i jest ustawa. Zgodnie z prawem, jakim jest ustawa kapitał przestaje być waloryzowany z dniem podjęcia świadczenia korzystniejszego w wieku powszechnym. Waloryzowana jest emerytura. Walczyłyście o nie stosowanie Art.25 ust.1b i będziecie miały przeliczone świadczenia ponownie bez odliczeń z datą złożenia wniosku, jak wyjdzie ustawa.Takie świadczenie dostaniecie, jakie przysługiwałoby, gdyby nie było odliczeń. A wy chcecie znacznie więcej, waloryzację do 2019 r. emerytur, bo je cały czas pobieracie i waloryzacje kapitału do r.2019 r. plus pięć lat wypłaty gratisowych emerytur nie pomniejszających kapitału. To już jest przesada. Kobiety z roczników wcześniejszych, które przeliczały przed wejściem w życie Art.25 ust.1b też niewiele zyskiwały, r różnie to wychodziło, niektórym nawet mniej i też pobierają wcześniejszą. A kto wam obiecał, że emerytura kapitałowa musi być wyższa? Nie musi.

      Usuń
    2. Art. 95. emer. i rent. ZUS
      Zbieg praw do świadczeń
      1.
      W razie zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w ustawie wypłaca się jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez zainteresowanego.

      Art. 98. Wypłacanie świadczeń
      Dz.U.2018.0.1270 t.j. - Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
      1. Wstrzymanie wypłaty jednego ze świadczeń, o których mowa w art. 95 zbieg praw do świadczeń, następuje od dnia, od którego przysługuje prawo do wypłaty świadczenia wyższego lub wybranego przez zainteresowanego.

      Usuń
    3. Do Anonimowy 22:43 Czy Pani jest prawnikiem, po co te beznadziejne komentarze, które nic nowego nie wnoszą i są tu powtarzane (około 20 razy). Tłumaczy Pani nie mając pojęcia o prawie.
      A kto obiecał pierwszorazowym, że ich emerytura kapitałowa musi być wyższa?

      Usuń
    4. Do anonimowy 22,43 to w końcu napiszę nam tu konkretnie czy jest jakiś przepis na wyzerowanie kapitału i składek ? Jak taka oblatana w tych przepisach jesteś to napisz nam dlaczego pełnomocnik ZUS uczestniczący na sprawie na pytanie emerytki o przepis na wyzerowanie kapitału podaje Art 25 26 173,174, 108 ustawy całkiem inne jak twoje to jak to w końcu jest? Jest przepis na eyzerowanie czy nie ma? Chyba najlepiej ZUS zrobi jak poda tylko ustawa emerytalną i niech emerytki szukają wiatru w polu

      Usuń
  19. do UNKNOWN wpis 16:50
    Ja jestem rocznik 1953 na emeryturze wcześniejszej do marca 2019 r. Jestem z grupy pierwszaków . Emerytura powszechna od marca 2019 r. Pracowałam na komputerze od 1993 roku do marca 2016 r. Pozdrawiam Danuta H

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzisiaj otrzymałam z Departamentu Świadczeń Emerytalno Rentowych odpowiedź na moje wystąpienie przesłane przez Ministerstwo Finansów. Piszą o projekcie zmian do ustawy, na jakim jest etapie i na jakiej stronie internetowej jest dostępny. Jest to już czwarta odpowiedź na moje wystąpienia. Pozdrawiam PRZEDAWNIONA

    OdpowiedzUsuń
  21. Projekt www.sejm.gov.plw zakładce Prace Sejmu/wniesione projekty/wniesione projekty ustaw

    OdpowiedzUsuń
  22. Ale przecież to jest jedno świadczenie. To nie jest zbieg świadczeń. Ale nawet gdyby tak było, to świadczenie jest na nowo przeliczane i kapitał o składki powinny byc waloryzowane do samego końca. Zbieg świadczeń jest wtedy, gdy emerytura jest liczona z dwóch źródeł pracy. Był taki reportaż w TV gdy facet pracował w wojsku, a potem w cywilu i musiał wybrać którą emeryturę chce, bo dwóch nie mógł mieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam sie to calkiem co innego jak nasza sprawa widze ze te Panie z ZUS same juz sie gubia I podaja art na slepo a nuz trafia tylko w co maja trafic jak przepisu konkretnego do tej port nam nikt nie podal nawet Pan Goly I mecenas Giedrojic nic nie wyszukali

      Usuń
    2. Samo wznowienie postepowania mowi Samo za siebie ze wznawia sie postepowanie na dzien zlozenia wniosku ok wyroku TK zprzeliczeniem ma nowo emerytury z waloryzacja kapitalu I skladek I stosownego wieku

      Usuń
    3. Tylko że datą złożenia wniosku powinna być data wniosku o wznowienie postępowania.

      Usuń
    4. Wznowienie postępowania dotyczy tylko przeliczenia świadczenia bez art.25 ust.1b, tak jak w wyroku. Nie dotyczy waloryzacji, ani tablic życia jak i pozostałych składników,kt ore były naliczone prawidłowo.

      Usuń
    5. Wznowienie postępowania powinno brać pod uwagę nieodwracalne zmiany, które zaszły od pierwszej decyzji. A nieodwracalną zmianą jest nasz wiek.

      Usuń
    6. A jakie to ma znaczenie ze były na liczone? Calu czas pobierałysmy wyliczona emeryturę z lat pracy a wyliczona emerytura z kapitału nie była ani razu pobrana stałe tu się o tym pisze a te madralinskie z ZUS ciągle swoje przestańcie juz tu macic jak nie chcecie nas wspomagać to lepiej będzie jak jedynie skupić ie się na czytaniu szkoda.ze ta wAsia wiedzą nie podzieliły się się z nami odnośnie wycofania wniosku kiedy z.uśmiechem od nas przyjmiwalyscie

      Usuń
    7. Zmiana podlega tylko na ponownym przeliczeniu wysokości świadczenia z pominięciem art.25 ust.1b którego dotyczy wyrok. Oblicz się ponownie świadczenie z datą składanego wniosku nieprawidłowo obliczonego i powinno zostać wypłacone wyrównanie. Tu znowu będa schody, bo ZUS wyrównania płaci ustawowo do trzech lat w tył, jeżeli to był błąd organu rentowego. Nie bronię ZUS, ale takie jest prawo. Decyzja wydana z naruszeniem prawa nie musi być wcale wycofana z obrotu prawnego.Poniewaz błąd dotyczy tylko stossowania Art.25 ust.1b, to zmiana dotyczy tylko przeliczenia w tym zakresie, reszta parametrów była przyjęta prawidłowo, tj przyjęty do wyliczenia kapitał,tablice i waloryzacja.Zgodnie z art.95. 1 i 98. 1 . wypłacane było świadczenie wyższe i to też jest zgodne z ustawą. Jedyna nieprawidłowość, to zastosowanie Art.25 ust.1b, i korekta dotyczy tylko tego przepisu.

      Usuń
    8. 08:07 Skarga o wznowienie postępowania nie jest wnioskiem o przyznanie emerytury.
      W wyniku złożenia skargi o wznowienie z powodu wyroku TK następuje ponowne rozpatrzenie wniosku o przyznanie emerytury złożonego w 2013 albo 2014 r. według tego wyroku.
      Tak jak napisał Anonimowy z 09:42 ponowne rozpatrzenie dotyczy tylko przeliczenia emerytury bez odliczeń z kapitału pobranych emerytur wcześniejszych, bo w dacie wydania decyzji w 2013 czy 2014 przepis o odliczeniach był niekonstytucyjny. Pozostałe przepisy mające zastosowanie do wyliczenia emerytury były konstytucyjne i nie zostały zakwestionowane przez TK, dlatego pozostają bez zmiany i tablice, i wiek, i waloryzacja.
      Jeżeli strona poniosła szkodę z powodu wadliwej decyzji to od daty jej uprawomocnienia do daty uprawomocnienia decyzji wydanej po wznowieniu przysługuje jej rekompensata.
      Na tym polega istota wznowienia postępowania.

      Usuń
    9. Takie samo stanowisko wyraził tez Unknown z 10:28, ale komentarz jego nie był jeszcze widoczny przed publikacja mojego, dlatego został wymieniony, tylko ten z 08:07.

      Usuń
    10. Do Unknown 10:28 i Anonimowy 10:47 proszę nie zabierać głosu na temat interpretacji ustaw, ponieważ nie jesteście prawnikami i możecie wprowadzić w błąd emerytów, dajcie już sobie spokój, bo koniecznie chcecie udowodnić, że białe to jest czarne, a czarne to jest białe. Pozostawcie ten temat fachowcom-prawnikom, ponieważ i oni mają często problem z interpretacją, a co dopiero Wy bez wykształcenia prawniczego. Przecież każdy może dochodzić swoich praw, jeżeli czuje się pokrzywdzony a wy stajecie emerytom na drodze w poprzek. Zacytuję wypowiedź adw. Rafała Rozwadowskiego.
      "Interpretacja przepisów prawnych może prowadzić do różnych wniosków w zależności od rodzaju zastosowanej wykładni. Wykładnia przepisu prawnego i normy prawnej stanowi o rozstrzygnięciu znakomitej ilości postępowań sądowych"

      Usuń
    11. Anonimowy 13 sierpnia 2019 12:22 proszę zasięgnąć opinii prawników, do których masz zaufanie, czy krytykowane przez ciebie wpisy z 10:28 i 10:47 wprowadzają w błąd. Na temat procedury wznowienia postępowania poczytaj sobie w kodeksie postępowania administracyjnego, który zus ma obowiązek stosować. Poza tym nie wiesz, jakie mamy wykształcenie. W żadnym z krytykowanych przez ciebie wpisów nie ma mowy, aby zaprzestać dochodzenia swoich praw, tylko są wyjaśnienia, na czym polega wznowienie postępowania i jak to wpłynie na wynik sprawy.

      Usuń
    12. ZUS wznawiajac postępowanie po wyroku TK powinien brać do przeliczenia emerytury najokrzystnuehsze wskaźniki co ogólnie stosuje tylko w tym jednym przypadku zanuedbal go przecież doskonale wiemy dlaczego TAM GDZIE WYNIKA SPOR TO O JEDNO TYLKO CHODZI O KASE NIC WUECEJ i to jest bardzo smutne ze ZUS na nas chce zarobic

      Usuń
    13. Do Anonimowy 13:40
      Art.25 ust.1b ZUS też miał obowiązek stosować i stwierdzał łącznie z Ministerstwem Pracy, że jest zgodny z Konstytucją.
      A jak wpłynie wznowienie postępowania na wynik sprawy to zadecyduje Sąd, powtarzam jeszcze raz, że z interpretacją przepisów mają problem nawet najlepsi prawnicy, dlatego jest TK, a Pani nie jest radcą prawnym ani adwokatem.

      Usuń
    14. Do Anonimowy 15:06
      Dopóki nie ma orzeczenia TK dopóty przepis jest uznawany za zgodny z Konstytucją :)
      Nie musisz się ze mną zgadzać, obojętnie kim jestem, albo kim nie jestem. Prawnicy problemu nie mają, to Ty chciałbyś, aby mieli.

      Usuń
    15. Niestety prawnicy mają problem, gdyby nie mieli, to nie miałby racji bytu Trybunał Konstytucyjny, który nie nadąża z rozpatrywaniem niekonstytucyjnych ustaw.

      Usuń
    16. Do anonimowy z 12:22 dobrze by było, gdyby Szanowna Pani wszystko wiedząca przeczytała sobie ze zrozumieniem zarówno odpowiednie przepisy u.e.r., przepisy k.p.a., a przede wszystkim projekt ustawy druk sejmowy nr # 3270. Wystarczy być średnio inteligentną osobą, żeby dostrzec na czym polega roszczenie uzasadnione, a na czym próba wymuszenia przyznania dodatkowych, niczym nieuzasadnionych korzyści.Kobiety z rocznika 53, nie jesteście ani najbardziej wyjątkowe, ani najbardziej "pokrzywdzone", i żadne dodatkowe profity, o które się domagacie w związku z wyrokiem TK Wam się po prostu nie należą. Nie wystarczy Wam, że nadal pracując, nie zwalniając miejsc pracy, brałyście kilka lat gratis emeryturę obciążając budżet państwa, a nie naruszając własnego kapitału? Inni takich przywilejów nie mają. Walkę o niezgodne z prawem stosowanie wstecz Art.25 ust.1b wszyscy zgodnie popierali, bo była to walka o słuszne prawa, ale obecne Wasze żądania już przekroczyły zasady przyzwoitości.

      Usuń
    17. O przekraczaniu przyzwoitości to Ty lepiej nic nie pisz bo nikt tak kasy nie ciągnie do siebie jak wy urzędasy wam się wszystko należy NAGRODY PREMIE LOTY Z RODZINAMI WILLE NA koszt Państwa można wymieniać te wasze profity w nieskończoność ale jak emeryt chce otrzymać emeryturę prawidlowo wyliczona z danymi aktualnymi to mu się to nie należy jakim prawem emeryt może tego zadać!!!! Emerytom nic się nie należy mogą tylko czekać już nie napiszę na co więc daruj kobieto sobie obrażanie kobiet które na ta emeryturę sobie uczciwie zapraciwaly

      Usuń
    18. Ja przedawniona rocznik 1953 też zgadzam się z powyższą opinią,po ewentualnym wejściu ustawy w życie skorzystam 113 zł brutto plus waloryzacja i tylko tyle mi się należy reszta to mrzonki....

      Usuń
    19. Kobieto Z 20:19, zejdź na ziemię.zastanów się co piszesz, bo domniemam ,że nawet nie wiesz o czym mówisz. Rzucasz sloganami, krzyczysz, żądasz, spójrz prawdzie w oczy, Czego Ty chcesz? Mało Ci przywileju, że korzystałaś parę lat z pobierania emerytury, która nie obciąża Twojego kapitału, tylko budżet państwa? Inni na to co Ty dostałaś od Państwa muszą pracować pięć lat. Nie wstyd Ci jeszcze upominać się o dodatkowe profity,które nie są zgodne z przepisami ustawy, a na dodatek robić z siebie wielce pokrzywdzoną? Przecież nikt Cię nie zmuszał do korzystania z emerytury wcześniejszej, trzeba było normalnie pracować. Zachowaj odrobinę przyzwoitości. Nikt Ci też nie broni startować nawet w wyborach na prezydenta, czy na każde inne stanowisko. Ale do tego trzeba umieć trochę więcej, niż wrzeszczeć i żądać. Mam nadzieję, że przeliczysz swoje świadczenie, tak, jak w projekcie ustawy, bo nie ulega wątpliwości, że jeżeli chodzi o rocznik 53 nic jej nie można zarzucić i wszystko jest dokładnie opisane zgodnie z ustawą. Weź przykład ze swojej koleżanki z 20:24, która potrafi realnie ocenić rzeczywistość.

      Usuń
    20. Spokojnie cały czas jestem na ziemi chyba jesteś młoda kobieta i nie orientujesz się jakie to były czasy kiedy nasz.rocznik miał możliwość jako ostatni przejść na.em wcz (likwidowanie zakładów bezrobocie) niejedna młoda osoba skorzystała na naszym przejściu bo nie blokiwalysmy im miejsca pracy trochę więdzy w tym temacie by.ci sie przydalo a to co pisalam wczesniej to sa fakty Panstwo hojna reka rozdaje pieniadze na roznego rodzaju programy socjalne a dla nas nie ma to Panstwo stworzylo zle prawo dlaczego skutki zlego prawa ponosic musimy my Mamy prawo do wyzszego swiadczenia Panstwo zawinilo to Panstwo powinno ten blad maprawic zgodnie z art 32 ist 1 KONSTYTUCJI I prosze nie obrażać emerytek które sobie na.to nie zasłużyły

      Usuń
    21. Na decyzji nie ma zapisu ze można wycofać wniosek, taki zapis jest tylko na wniosku w pkt. 5 i to w dodatku małym druczkiem. Ja np. wypełniałam swój wniosek przy okienku z pomocą Pani z ZUS i przyznaję że nie przeczytałam co tam jest w objaśnieniach jak też nie usłyszałam żadnych podpowiedzi ani rad od tej Pani. A w otrzymanej decyzji którą kazda z nas dostaje do domu i może dokładnie przeczytać już nie było tych informacji, więc nie ma co się dziwić ze czujemy się pokrzywdzone.

      Usuń
    22. Kobieto, ja życzę Ci jak najlepiej. To nie ja jestem zawistna, tylko Ty. Przecież to Ty wykrzykujesz, nawołujesz o lekceważenie wszystkich, kto śmie mieć inne zdanie, choć poparte przepisami prawa, niż Twoje. To Ty uważasz, że wszystko Ci się należy tylko dlatego że urodziłaś się w roku 1953. A czym niby zasłużyłyście na takie wyjątkowe, faworyzujące tylko rocznik 53 traktowanie? Walczyłyście o równe prawa z osobami z innych roczników i sprawiedliwość, a same te prawa łamiecie. Przeczytaj sobie art.32 Konstytucji i pomyśl, o ile jesteś w stanie realnie myśleć z tej zawiści, o co tak naprawdę walczysz i do czego nawołujesz. Według mnie walczysz o niczym nieuzasadnione profity, tylko dla siebie, deptając przy tym innych.Innym nic się nie należy, nawet nie mogą wyrazić swojego zdania, bo ten przywilej mają według Ciebie tylko wyjątkowe kobiety z rocznika 53. Jeszcze raz Ci powtarzam, zejdź kobieto na ziemię. To, że nawołujesz do wysłuchiwania tylko Ciebie, choć oprócz wykrzykiwania swoich żądań nie masz nic do powiedzenia, a ignorowania czy wręcz potępiania innych, świadczy jedynie o Twoim "wyjątkowo wysokim" IQ.

      Usuń
    23. Do Majka 53
      Na Druku wniosku EMP o emeryturę powszechną na str.1 z 6 informacji do wniosku o emeryturę w punkcie 4 jest zapis dużymi literami: "jak wycofać wniosek".
      Wniosek możesz wycofać pisemnie lub ustnie do protokołu. Nie musisz tego uzasadniać;
      - jeśli nie otrzymałeś decyzji w tej sprawie
      - w ciągu miesiąca od dnia, w którym otrzymałeś decyzję
      Wycofanie nie dotyczy decyzji, bo od decyzji można się tylko odwołać, tylko złożonego wniosku o przyznanie e.p.
      Wycofać można tylko wniosek, stąd informacja o wycofaniu powinna być na wniosku. Niestety, nawet w świetle orzecznictwa TK istnieje zasada, że organy władzy publicznej mają obowiązek wykazać się chociaż w minimalnym stopniu uczciwością wobec obywatela, stąd też jakakolwiek informacja zapisana chociażby w ustawie, czy małymi literkami na druku wniosku,jest uznana jako udostępnienie każdej zainteresowanej osobie informacji. ZUS nie musi wykazywać się nadgorliwością w udzielaniu porad osobie, która akurat o wycofanie wniosku nie zapyta.Nikt nikomu nie zabronił przeczytać ustawy czy też doinformować się w ZUS. To jest brutalna prawda, ale prawda. Wątpię, żeby ten argument został przez jakiś sąd uwzględniony, ale można próbować powołać się na brak rzetelnej informacji, wreszcie to nic nie kosztuje. Jedno jest pewne, nieznajomość prawa szkodzi. Miłego dnia...

      Usuń
    24. do 11:36
      to, że ktoś pisuje w Jotowni nie znaczy, że reprezentuje Jotownię. Podobnie ktoś kto pisze na blogu pani Jolki K nie reprezentuje jej blogu. Te panie wyrażają swoje prywatne poglądy, które uznają za "prawdziwe i obiektywne".

      Usuń
    25. Unknown14 sierpnia 2019 11:04
      Do Unknown z 8:19
      Bardzo dobrze się orientuję,co to były za czasy.Jeżeli chodzi o bezrobocie, to masz dużo racji, ale nie do końca.Pierwsze trzy roczniki kobiet rzeczywiście odchodziły z pracy i zwalniały miejsca pracy, natomiast dodawanie następnych roczników do tej ustawy, a szczególnie właśnie rocznika 53 było największym błędem władzy. Sytuacja na rynku pracy znacznie się poprawiła, więc większość z nich zostawała w pracy i pobierała emeryturę.Prześledź sobie wykresy, jak kształtowało się bezrobocie w tamtych latach w Polsce. Właśnie rok 2008 był przełomowym, który odwrócił tendencję spadkową bezrobocia w kraju i bezrobocie znowu w szybkim tempie zaczęło wzrastać. Był to właśnie skutek pozostawania w stosunku pracy kobiet pobierających emerytury wcześniejsze.Nie zrozum mnie źle,to nie jest to wina tych, którzy przeszli na emerytury wcześniejsze, tylko błędy ustawodawcy, który źle ocenił skutki objęcia następnych roczników kobiet tymi samymi przepisami przejściowymi, których skutki finansowe jak i gospodarcze były przewidziane tylko na trzy wcześniejsze roczniki kobiet. Władza nie może przerzucać ciężaru odpowiedzialności za skutki swoich błędnych decyzji na obywateli, co zrobiła wprowadzając do ustawy przepis zmieniający wstecz warunki nabywania e. p. naruszając zasadę lojalności obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa,co potwierdził TK.Wyrok jest jak najbardziej słuszny i nikt nie neguje faktu, że emerytury obliczone w przepisie Art.25 ust.1b powinny być przeliczone ponownie z pominięciem Art.25 ust.1b. Pozostałe parametry przy wyliczaniu emerytury są przyjęte prawidłowo, dlatego też nie podlegają zmianie. Korekcie podlega tylko usunięcie z obliczenia wysokości emerytury przepisu art.25 ust.1b i ponowne przeliczenie. Korektę robi się do wydanej wcześniej decyzji. Nie ma znaczenia, którą emeryturę pobierałaś po ponownym ustaleniu jej wysokości w wieku powszechnym, bo ZUS wypłaca Ci zgodnie z art.95 i 98 świadczenie wyższe. Mogłaś zadecydować odwrotnie i pobierać świadczenie w systemie zdefiniowanej składki niższe. Faktem jest, że ZUS przyznał Ci emeryturę w wieku powszechnym, ale zawiesił ją i wypłacał świadczenie wyższe. Każdy, komu e.p.wychodziła niższa i pobierał nadal świadczenie obliczone w starym systemie zdefiniowanego świadczenia mógł wycofać wniosek i zapis ten jest na wniosku o e.p.do wydanej decyzji,więc minimum uczciwości ZUS-u w stosunku do świadczeniobiorcy zostało zachowane i jest to fakt nie do podważenia. Na każdym wniosku o e.p. widnieje ten zapis. Nie ma więc podstaw prawnych, żeby żądać teraz wycofania dawnych wniosków, do których ma być robiona korekta i ponownego przyznawania e.p. po wyroku TK,tylko dlatego że chcecie jeszcze dodatkowo zyskać na waloryzacji i innych tablicach życia.To juz nie jest roszczenie uzasadnione, tylko żądanie nieuzasadnionych, dodatkowych profitów wbrew przepisom.Przede wszystkim ZUS nie ma uprawnień do tworzenia prawa tylko opierać się musi na przepisach ustawy i k.p.a. Również dobrze ZUS mógłby stosować odliczenia z Art.25 ust.1b na złożone wnioski o wycofanie poprzednich decyzji i ponowne przyznanie emerytury powszechnej w 2019.r. Zgodnie z ustawą ponownie przyznana emerytura musiałaby być obliczona w przepisie Art.25 ust.1b ustawy o FUS. Dlatego może być zrobiona tylko korekta do poprzedniej decyzji a nie "ponowne przyznanie" e.p. czego żądacie. Życzę wszystkim pogody ducha i więcej obiektywizmu. Ponadto, każdy, kto uważa, że mu się coś więcej należy, niż przyznaje mu ZUS może odwołać się do sądu.

      Usuń
    26. Rozumiem że jesteś prawnikiem na etacie ZUS więc odpowiedź nam tu wszystkim zainteresowanym na tym Blogu -jaką jest podstawą prawną do wyzerowania kapitału i składek w sytuacji kiedy obliczonej emerytury kapitałowej w latach 2013-3014 ani razu się nie pobralo? W Decyzjach ZUS wskazuje że Podstawę obliczenia emerytury stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego z uwzględnieniem waloryzacji składek i kapitału początkowego zaewidencjoniwanych na koncie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc od którego PRZYSLUGUJE WYPLATA EMERYTURY! A pozatym wznowienie postępowania to nie jest żadną korekta bo na wydanej błędnie decyzji nie poprawia ZUS błędu korektorem lecz na nowo przelicza emeryturę mam cichą nadzieję że w końcu trafiła nam się osoba kompetentna która nakieruje nas na odpowiedni przepis.

      Usuń
    27. Do Unknown z 14.08.2019 godz.13:11.
      Na druku (formularzu) na pierwszej jego stronie jest zdanie,"zanim wypełnisz formularz,zapoznaj się z załączoną do nego informacja".
      Żeby się zapoznać,to taka informacja musi być faktycznie załączona.Przykładowo na stronie internetowej ZUS znajduje się taki formularz "wypełnij i wydrukuj",lecz nie ma załączonej informacji.
      Po znalezieniu tej informacji na innych stronach,potwierdzam,że jest informacja o możliwości wycofania wniosku.Niemniej jednak nie zawiera ona podstawy prawnej,jaką jest art.116 ust.2 ustawy o FUS.
      W informacji podaje się,że wniosek można wycofać w ciągu miesiąca od dnia otrzymania decyzji.Jest to jednak półprawda,ukrywająca lub ograniczająca prawo do wycofania tego wniosku.Zgodnie z art.116 ust.2,wniosek można wycofać przed uprawomocneniem się wydanej decyzji.
      Decyzja jednak nie uprawomacnia się w ciągu miesiąca,gdy się od niej odwołamy do sądu.W takim przypadku możliwość wycofania wniosku wydłuża się do czasu uprawomocnienia się wyroku sądowego.
      W przypadku gdy sąd I instancji wyda orzeczenie dla nas niekorzystne,należy się odwołać do Sądu Apelacyjnego.Tym samym wydłużyć uprawomocnienie się decyzji.Przed uprawomocnieniem się wyroku sądowego,decyzja ZUS dalej jest nieprawomocna.Dlatego możemy złożyć wniosek o wycofanie wniosku o emeryturę.Wniosek taki składamy do ZUS,a nie do sądu.
      Nigdy nie wycofujmy z sądu odwołania od decyzji,które zostało skierowane do sądy,gdyż wtedy decyzja stanie się prawomocna.

      Usuń
    28. A od kiedy przyslugiwala Ci WYPLATA EMERYTURY? Chyba od chwili powstania do niej prawa. Nie wyplacano Ci jej tylko dlatego, że byla nizsza od wczesniejszej.

      Usuń
    29. Do unknown 17:01
      Sama to napisałaś,ZUS Ci przeliczył emeryturę i ona Ci "przysługiwała" od m-ca daty, w której złożyłaś wniosek o e.p. Mogłaś ją więc pobierać, Twoje prawo, wystarczyło to zgłosić do ZUS. W ustawie jest zapis, że ZUS wypłaca Ci w wieku powszechnym korzystniejszą,a była nią wcześniejsza. Dlatego wyzerowany masz kapitał. Świadczenie było zgodnie z złożonym wnioskiem, przeliczone i przysługiwało Ci,ale ZUS wypłaca korzystniejsze świadczenie.Z przepisami nie wygrasz, choć możesz próbować.To akurat jest zapisane w ustawie.

      Usuń
    30. No właśnie nie wyplacono więc dalej ZUS musi dokonywać waloryzacji kapitału i składek bo nie pobieram em kap chyba coś do ciebie już dotarło i z tym wycofywaniem wniosku niby jesteś kobieto oczytana ale chyba tylko w kryminalach przeczytaj wyżej komentarz nic dodać nic ująć taka prawda z tym nierzetelnym ingormowaniem nas przez ZYS i obecnie wszystkie Panie które odwolaly się w latach 2013-2014 do Sądu od otrzymanej Decyzji ZUS powinny wycofać stary wniosek właśnie wzorujac się na bardzo MADRYM komentarzu ANONIMA z 17,54

      Usuń
    31. Do anonima z 18,30 masz rację z jednym ze ZUS wybiera korzystniejsze świadczenie i cały czas o tym tu się pisze ze obecnie przy wznowionym postępowaniu ZUS powinien również wybrać korzystniejsze składniki z tabeli życia dla 66lat a nie 60 dlaczego wybrał nam NIEKORZYSTNE?

      Usuń
    32. Do Osoby z 17.54. Gdy po raz pierwszy przeczytałam ustawę, to nie zauważyłam takiej możliwości z wycofaniem wniosku. Ale faktycznie taka możliwość jest, co otwiera nam drzwi do walki o wycofanie wniosku, jeżeli decyzja jest wciąż nieprawomocna. Tylko zastanawia mnie to, dlaczego na wniosku nie jest przytoczony dokładny zapis z ustawy. Bo przecież to jest zasadnicza różnica, czy możemy wycofać wniosek w ciągu miesiąca, czy w terminie do uprawomocnienia się decyzji. Chyba ważniejszy jest zapis w ustawie. Jak myślisz? Bardzo dziękuję Ci za tą podpowiedź.Chociaż z tego blogu wiem, że ZUS nie zgadza się na wycofanie wniosku osób, które o to wystąpiły w ciągu miesiąca od wydania decyzji. Ale wtedy pozostaje sąd.

      Usuń
    33. Do Unknown z 14.08.2019 13:11
      Wycofanie wniosku właśnie dotyczy decyzji,gdyż zostaje umorzona i nie obowiązuje.Jeśli została umorzona utrciła swoją moc prawną i nie ma się od czego odwoływać.

      Usuń
    34. Ważniejsza jest decyzja i obecnie po wznowieniu postępowania ZUS ta właśnie decyzję z lat 2013-2014 uchyla i wydaje Nowa decyzję zgodnie ze złożoną skarga po wyroku TK decyzji uchylonej już nie ma więc wniosek na podstawie którego została wydana wadliwa decyzja również powinien być wycofany bo stał się bezprzedmiotowy

      Usuń
    35. Do anonimowy z 19,58 to chodzi o te osoby które odeolaly się do Sądu od otrzymanej decyzji w latach 2013-2014 i te osoby w chwili obecnej powinny wycofać te stare wnioski a te ktore nie odwolaly się do Sądu decyzję ich po miesiącu uprawmoocnily się jednak po wznowionym postępowaniu ZUS nam te decyzję uchylił ich ju nie ma

      Usuń
    36. Do Unknown 18:42 i Anonimowy 19:58.
      Wydłużenie terminu wycofania wniosku,dotyczy tylko osób,które złożyły odwołania do sądu od wydanych przez ZUS decyzji( w roku 2019 lub wcześniejszych)pod warunkiem,że w ich sprawie nie zapadły jeszcze prawomocne orzeczenia sądowe.Taki wniosek można złożyć zaraz po wydaniu orzeczenia(wyroku) przez sąd,gdyż wyrok się uprawomacnia po 14 lub 21 dniach.
      Jeśli ZUS odmówi wycofania wniosku,musi wydać stosowną decyzję,od której się odwołujemy do sądu.
      Wycofanie wniosku pozwala nam na ponowne jego złożenie w nowym dowolnym terminie.Może być to korzystne dla tych co złożyły wniosek przed lipcem a po odwołaniu,sąd przyznał rację odwołującej,a ZUS złożył apelację.Można to uczynić także,gdy sąd podtrzymał decyzję ZUS-u. Warunek,zdążyć złożyć taki wniosek o wycofanie przed uprawomocnieniem się wyroku sądu I czy II instancji.
      Dotyczy wniosków o przyznania em.powsz.po wydanym wyroku TK.Także tych,które po ukończenia 60 lat złożyły wnioski,który następnie wycofały.
      W przypadku pozostałych,które w odwołaniu do sądu przywołują,że nie były informowane o możliwości wycofania wniosku,dlatego niekorzystna decyzja się uprawomocniła,mogą zarzucić ZUS,że świadomie i celowo nie podaje tej podstawy prawnej.Niemniej jednak ocena tego zarzutu należeć będzie do sądu.Sąd może powołać się na jedną z podstawowych zasad prawa,że nieznajomość prawa szkodzi.
      Anonim 17:54

      Usuń
    37. Muszę ten mądry komentarz sobie zapisać i taka właśnie pomóc nam tu jest bardzo potrzebna bardzo dziękuję za podpowiedź nieprzedawniona

      Usuń
    38. Do anonima z 22,14 rozumiem że komentarz ten dotyczy pierwszakow którzy niezgadzajac się z wyliczeniem em powsz odwołali się do Sądu od decyzji ZUS tylko nie wiem po co by mieli się odwoływać przecież najlepiej na przeliczeniCh wyszły właśnie pierwszaki ten komentarz jest bez sensu a na temat przedWnionych i nieprzedawnionych wtraconych jest kilka zdań a to ci są najbRdziej pokrzywdzeni

      Usuń
    39. Do Unknown z 15.08.2019 OO:15
      Powielasz bezpodstawne pogłoski o tym,że tak zwane pierwszaki najlepiej wyszły.Z wpisów na tym blogu i nie tylko,wynika wręcz coś przeciwnego.Czytałam wpis jednej z emerytek należących do tak zwanych pierwszaków,której ZUS przyznał po orzeczeniu TK emeryturę powszechną wyższą o 500 zł od wcześniejszej.Przed uprawomocnieniem się tej decyzji,ZUS przysłał jej nową decyzję odbierającą jej to 500 zł.Decyzję uzasadnił tym,że podstawą przyznania wcześniejszej emerytury był.art.46 w zw.z art.32 o fus,dlatego wyrok TK jej nie dotyczy.Takich kobiet z rocznika 1953,potraktowanych w ten sposób przez ZUS jest dużo więcej,które po ogłoszeniu orzeczenia TK,podlegały pod wyrok.
      Po upływie pewnego okresu czasu,według zdania ZUS wyrok TK,ich nie dotyczy.Właśnie należę do tej grupy kobiet,która po wyroku TK,otrzymała w maju br.właśnie taka decyzję.W decyzji tej nie podano nawet,dlaczego nie zastosowano się do wyroku TK.Dopiero na moje odwołanie do sądu,ZUS w swej odpowiedzi przesłanej wraz z moim odwołaniem do sądu stwierdził,że zdaniem organu emerytalnego wyrok TK mnie nie dotyczy,dlatego że wcz.em.pobieram na podstawie art.46 w zw.z art.32.
      W pytaniu prawnym jak też orzeczeniu TK ściśle związanym z tym pytaniem,wyrażnie wynika,że dotyczy kobiet rocznik 53,którym emeryturę wcz. przyznano na podstawie art.46.
      Art.46 ustay o fus obejmuje art.29,32,33 i 39.
      Z uzasadnienia orzeczenia TK też nie wynika,że orzeczenie dotyczy tylko emerytek z podstawa 46 w zw.z art.29.Nie ma również stwierdzenia,że nie dotyczy tych z podstawą art.46 w zw. z art.32,czy pozostałych w/w.
      Z informcji prasowych przekazanych przez ZUS wynika,że te pierwszaki po przeliczeniu dostały aż 7 zł więcej,pomijam już te które nie dostały nic.
      Może mój komentarz z 14.08.2019 g.22:14 dlq Ciebie jest bez sensu,ale napisałam go w uzupełnieniu do wcześniejszego mojego wpisu na prośbę osób wymienionych na wstępie tego wpisu.
      Jeśli masz bardziej sensowne informacje czy odpowiedzi,to podaj je w swoim komentarzu dla dobra ogółu,a nie zachowuj ich tylko dla siebie.
      Anonim z 22:14 i wcześniejszych.

      Usuń
    40. Do Osoby z 22.14. Mądrze piszesz. Może i mnie coś doradzisz. Jestem nieprzedawniona. Odwołałam się do sądu i czekam na rozprawę. Czy jeszcze przed rozprawą mogę złożyć do ZUS pismo o wycofanie wniosku, czy poczekać na wyrok? Obawiam się, że w trakcie czekania na wyrok wejdzie nowa ustawa i jeżeli wejdzie w proponowanym kształcie, to będzie tylko 6 m-cy na złożenie nowego wniosku i wtedy mogę nie zmieścić się w terminie, bo wiadomo jak działają sądy. Jeżeli bym wystąpiła o wycofanie wniosku już teraz, to miałabym więcej czasu na prawdopodobną sprawę sądową z tym związaną. Ale nie wiem czy powinnam teraz wnosić o wycofanie wniosku, skoro sprawa jest już w sądzie, czy to nie ma znaczenie? Nie chciałabym sobie zaszkodzić. Dodam tylko, że mam świadomość, że muszę nie dopuścić do uprawomocnienia się decyzji, przed wycofanie wniosku.

      Usuń
    41. Odniesienie do wpisu z 15.08.2019 r. godz.6:28.
      Nie czuję się kompetentna aby udzielić takiej porady.
      Przede wszystkim nie wiem od jakiej decyzji się odwołałaś do sądu.Wyrażę tu tylko moje zdanie.
      Przypuszczam,że jako nieprzedawniona złożyłaś do ZUS wniosek na podstawie art.146a kpa.W związku z tym wnioskiem ZUS wznowił postępowanie.W wyniku tego postępowania,uchylił poprzednią decyzję i wydał nową z uwzględnieniem wyroku TK,lub bez uwzględnienia.Jeśli odwołałaś się do sądu od tej nowej decyzji,to nie widzę potrzeby wycofywania wniosku złożonego na podstawie art.145a kpa.Trzeba poczekać na wyrok związany z odwołaniem się od decyzji.Wycofanie takiego wniosku przywróci stan prawny obowiązujący przed jego złożeniem.Skutkiem tego,możesz się znalezć w grupie osób przedawnionych.
      Ponadto wszystko wskazuje,że tak zwana ustawa naprawcza nie zostanie uchwalona przed wyborami.Jeżeli jednak zostanie uchwalona i z jej treści będzie wynikać,że jest korzstna dla Ciebie,to postępowanie sądowe ani wydany wyrok tego nie zmieni i nie zamknie możliwośści skorzystnia z korzystnej ustawy naprawczej.
      Po uchwaleniu ustawy,w przypadku nie zakończenia postępowania przed sądem,sąd weżmie pod uwagę nową ustawę naprawczą i wyda stosowne orzeczenie.
      Jest to tylko moje zdanie i nic więcej - Anonim z 22:14

      Usuń
  23. Przeczytaj projekt ustawy poselskiej z 31/07/2019r druk 3756 /opinia wraz z uzasadnieniem/,dotyczący braku dokumentacji placowej u górnika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowy projekt dotyczący górników Druk nr 3756 Warszawa, 31 lipca 2019 r nie dotyczy naszego spornego artykułu ale również dotyczy naprawienia krzywd.
      1 punktu uzasadnienia 1. Uzasadnieniem dla wprowadzenia projektowanych zmian w ustawie z dnia 17 grudnia1998 r. o rentach i emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest zróżnicowanie pozycji ubezpieczonych, którzy nabyli prawo do świadczeń emerytalnych i rentowych na podstawie ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin (Dz.U. 1995 poz. 154, z późn.zm). Przepisy te zostały uchylone z dniem 31 grudnia 1998 r. przez art. 195 ust. 6 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Obecna sytuacja prawna i faktyczna jest niekorzystna dla wielu ubezpieczonych i wymaga interwencji ustawodawcy.
      Ustawa
      z dnia …..
      o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
      Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm 1) po art. 111 dodaje się art. 111a w brzmieniu:
      „Art.111a. 1.W stosunku do osób składających wniosek o ponowne obliczenie wysokości renty i emerytury, którym przysługiwało świadczenie emerytalne na podstawie ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin i których świadczenia zostały ustalone przed dniem 31 grudnia 1998 r., organ rentowy przeprowadza postępowanie w oparciu o dowody znane organowi z urzędu.
      Przepis art. 116 ust. 5 nie stosuje się.
      2. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w ust. 1 ujawnione dowody nie pozwalają na jednoznaczne ustalenie wskaźnika wysokości podstawy emerytury, przyjmuje się średnią wartość wynagrodzeń osoby składającej wniosek z roku wskazanego przez wnioskodawcę, uwzględniając przy tym składniki wynagrodzenia, od których nie były naliczane składki na ubezpieczenia rentowe i emerytalne.”

      Usuń
  24. Otwórz 3756 pdf.{ 1088 KB},to pełna wersja

    OdpowiedzUsuń
  25. P Halino z Białegostoku Czy była Pani u radcy prawnego , może ma Pani jakieś nowe wiadomości dotyczące nas.Ja dalej czekam na dec Zusu Wera

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Wero,wizytę u radcy prawnego przełożyłam na następny tydzień,gdyż musiałam wyjechać.Na pewno poinformuję o tym,co mi doradził.Pozdrawiam.Halina z Białegostoku

      Usuń
    2. B.dziękuję za odpowiedz pozdrawiam Wera

      Usuń
  26. Jak napisac wniosek o uzasadnienie wyroku na pismie.Napewno panie juz pisaly moze pomoga.Marysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę o wydanie mi pisemnego uzasadnienia do wydanego wyroku z dnia ........... sygn. akt ................ w sprawie z mojego odwołania od decyzji ZUS Oddział w ........... z dnia znak: .............
      Podpis

      Usuń
    2. miejscowość, dnia data Sąd Okręgowy w ........... III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sygn. akt ( wpisz nr)

      imię i nazwisko
      adres zamieszkania
      Wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku i doręczenie wyroku z uzasadnienie
      Wnoszę o sporządzenie uzasadnienia wyroku /postanowienia Sądu Okręgowego w .......... z dnia..... r. wydanego w sprawie niniejszej i doręczenie wyroku wraz z uzasadnieniem na adres wskazany powyżej.
      własnoręczny podpis

      Usuń
    3. Bardzo dziekuje.Pozdrawiam.Marysia

      Usuń
  27. Artykuł z Gazety Prawnej

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1425890,przeliczenie-emerytury-po-emeryturze-tk-rocznik-1953.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 13:58
      Przeczytaj zanim coś napiszesz. To właśnie są nowsze wiadomości. Mężczyźni wcześniejsi emeryci czują się pokrzywdzeni i też chcą wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego.

      Usuń
    2. Niech występują, nikt im nie broni, ale oni jako oni nie mogą tego zrobić.
      Polecam komentarz:
      Anonimowy12 sierpnia 2019 13:42
      Do Unknown wpis z 10:22.TK wydał orzeczenie w związku z pytaniem prawnym zadanym przez S.O. w Szczecinie w związku z prowadzoną sprawą sądową związaną z odwołaniem się emerytki z rocznika 1953.
      Sama emerytka nie składała żadnego zażalenia do TK,bo takiego złożyć nie można.Można natomiast złożyć skargę konstytucyjną,po wyczerpaniu wszelkich możliwosci na drodze sądowej.
      Odwołujący się od otrzymanej decyzji z ZUS w sądzie lub wcześniej,może złożyć wniosek aby sąd sformułował w związku z toczącą się sprawą pytanie prawne do SN lub TK.
      Sąd jednak nie musi uwzględnić takiego wniosku,wtedy pozostaje skarga knstytucyjna (patrz wyżej).
      Sąd może pytanie prawne zadać z własnej inicjatywy,jak to uczynił S.O. w Szczecinie.
      Zarówno pytanie prawne jak i skarga konstytucyjna muszą spełnić wszystkie przesłanki określone prawem.W przeciwnym przypadku nie zostaną przyjęte przez organ do którego zostały skierowane.
      Również wydane orzeczenie musi ścile się wiązać z zadanym pytaniem prawnym.

      Usuń
  28. Krystyna Ostróda
    Dostałam wezwanie do sądu w Elblągu. Sprawa w dniu 26.08.2019. Obecność obowiązkowa.Dzięki temu blogowi jestem zdeterminowana. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymam kciuki,jestem z Malborka- przedawniona,proszę o komentarz po sprawie,powodzenia.

      Usuń
  29. Kochane Panie, czasem tracę nadzieje jak czytam wymianę myśli i wiedzy na temat naszej emerytury. Jestem nieprzedawniona, cały czas od wcześniejszej emerytury pracowałam i mam 44 lata pracy. W roku 2018 zwróciłam się do ZUS z wnioskiem o przeliczenie mojej emerytury i wygląda to tak. Jako poprzednią emeryturę ZUS bierze emeryturę wynikającą z przeliczenia kapitałowego + zwaloryzowane składki ZUS już po roku 2008 i przyrównuje do obecnej emerytury czyli do wcześniejszej i wcześniejsza znowu wyższa. Czy to nie jest jakaś prawna paranoja. Tak jak Panie czekam na wezwanie do Sądu od 3 czerwca br. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cos tu mi nie pasuje moja znajoma przeszla na wczesniejsza razem ze mna w 2018 r w 2015 przeliczyla sobie urlop na dziecko I zyskala zwieksxony kapital o 50 zl emeryture wczesniensza miala bardzo miala I obecnie po wznowieniu postepowania po wyroku TK zyskala 150 zl I nie praviwala juz po przehsciu na emeryture jak to mozliwe ze ty pracujac do 2018 r I oforowadzajac skladki obecnie Nadal Masz kirxystniejsza wczesniejsza ciekawe sposoby przeliczania ma ZUS nie ma co pozdrawiam

      Usuń
    2. Nie pomyliłam przepraszam od 2013. Mogłabym Panią czy Panie poprosić o przeanalizowanie ze mną tej mojej emerytury, bo coś mi tu nie pasuje. Dziękuje

      Usuń
    3. Co pomylilas napisz konkretnie

      Usuń
    4. konkretnie: do wyliczonej kwoty poprzedniej emerytury+ kwota składek z uwzl. waloryz. w kwocie 17..... tys podzielona przez 217 wskażnik dal trw. zycia.

      Usuń
  30. Ja również od 2008r cały czas pracowałam do stycznia 2019r w sumie 47 lat pracy ale cóż jestem przedawniona więc teraz nic nie zyskuje, moja praca dla zus nic nie znaczyla okradli tylko mnie z moich składek które cały czas się odkladaly na moim koncie. Jestem bardzo smutna z tego powodu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogna spokojnie czekaj na ustawę bedziesz nieprzedawniona a jak pracowalas to masz spory kapitał i składki co spowoduje podwyżkę pozdrawiam

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za pocieszenie, oby ta korzystna ustawa weszła w życie. Miłego dnia życzę wszystkim

      Usuń
    3. Bogna czy skladalas wniosek o odliczenie składek po zakończonej pracy to trzeba złożyć wniosek ERPO i zaznaczyć o doliczenie składek i drugi kwadracik o przeliczenia emerytury Ponadto złóż swoje RP 7 za te lata które pracowała na emeryturze i znowu wniosek ERPO i zaznacz wyliczenie najkorzystniejszych lat z 10 lub z 20 najkorzystniejszych i znowu Ci przelicza emeryturę wcześniejszą jeżeli wskaźnik Ci się podwyższyć chociaż o 0.01to Ci policza z kwotą bazową z tego roku a ta wynosi 4003 zł Gienia

      Usuń
    4. Tez mam takie poczucie. Pozdrawiam

      Usuń
  31. Nie składałam żadnych wniosków po zakończonej pracy do zus, pytałam w zus czy mam złożyć jakieś dokumenty powiedzieli mi że nic nie składam, więc ich poslusznie posłucham, dopiero z blogu się dowiedziałam, że muszę złożyć RP i pod kociec sierpnia mam z zakładu pracy otrzymać to we wrześniu złożę w zus. Proszę mi powiedzieć czy mam złożyć dwa wnioski ERPO? Z komwntarza Gieni tak wygląda. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Jeszcze dodam, że będąc na wcześniejszej em. do osiągnięcia 60 lat musiałam kontrolować swoje wynagrodzenie, żeby nie przekroczyć progu a i tak mi zabierali z emerytury co miesiąc prawie 600 zł. Więc nie wiem czy te lata będą korzystne chyba, że po osiągnięciu 60 lat wtedy już mogłam zarabiać bez ograniczen. Dziękuję bardzo za podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bogna każdy to miał tak jak pracowaliśmy jedni brali pomniejszona emeryturę a drudzy kazali sobie pomniejszych zarobki w zakładzie pracy tak jak ja ale to nie ma nic do rzeczy będziesz miała RP 7 to niech tam wybierają lata do wcześniejszej a teraz nie czekaj na RP 7 tylko składają ERPO o doliczenie składek do powszechnej a potem jak dostaniesz RP 7 to założysz drugie Gienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Gieniu i pozdrawiam

      Usuń
    2. Czy nie należy przemyśleć składania obecnie wniosku ERPO do emerytury kapitałowej? Decyzja o przeliczeniu emerytury wstrzyma waloryzację składek zgromadzonych po przyznaniu em. kapitałowej i utrzyma dla tych składek wskaźnik śr. dalszego trwania życia na obecnym poziomie.

      Usuń
    3. Powiedz mi proszę bo widzę że uważasz żeby tych składek nie odliczać teraz do emerytury tylko żeby były na koncie proszę wyjaśnij mi to bo chyba czego nie rozumiem Gieniu

      Usuń
  34. Ja teraz nie chodzę po żadnych ZUS tylko na pocztę i wysyłam priorytet polecony mam odcinek i nie muszę wysluchiwac Pan w ZUS że to co robię jest zbyteczne i nic mi nie da Gienia

    OdpowiedzUsuń
  35. Dostałam z ZUS decyzję listem poleconym za doliczonym składki do powszechnej dodali mi 162 zł ale nie pobiore bo jest mniej korzystne Gienia

    OdpowiedzUsuń
  36. Mnie w wezwaniu do sadu napisali ze w imieniu organu rentowego wykonując polecenie sądu obowiązującego do dołączenia doręczenia decyzji nie jest możliwe ustalenie faktycznej daty doręczenia ponieważ została wysłana listem zwykłym i przyjmuje się za datę doręczenia 6 dni roboczych wskazał wysokość emerytury z uwzględnieniem wyroku tk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka odpowiedź jest na Twoją korzyść, to co się przyjmuje, a to co się faktycznie czasami dzieje, to dwie różne rzeczy. Teraz wszystko zależy od tego, czy Ty potwierdzisz wersję organu rentowego, czy podasz inny termin faktycznego doręczenia. Bo to, ze decyzję Ci doręczono wątpliwości nie budzi, tylko kiedy ją dostałaś, może wcale nie jesteś przedawniona. To jest istota sprawy, inaczej sąd nie zadawałby zusowi takiego pytania

      Usuń
    2. Nie pamiętam już kiedy decyzję otrzymałam data przyznania jest kwiecień 2013r czy to mam powiedzieć na rozprawie

      Usuń
    3. Data przyznania jest uzależnioną od daty złożenia wniosku, natomiast data doręczenia to data, kiedy Ty dostałaś decyzję przyznającą ci emeryturę od kwietnia 2013 r.
      Jedna Pani wcale nie dostała decyzji, dopiero po kilku latach, jak chciała wnieść o wznowienie postępowania, okazało się, że nie została do niej w ogóle wysłana. Do Ciebie wysłali i Ty dostałaś, bo inaczej nie złożyłabyś o wznowienie. Po kilku latach nikt nie pamięta, kiedy dostała, no chyba że jakoś to powiąże z wydarzeniami w tamtym czasie, albo sobie gdzie zapisze datę doręczenia.
      A na rozprawie może najlepiej będzie zgłosić wniosek o zawieszenie postępowania do czasu wejścia w życie uchwalanej ustawy

      Usuń
    4. Dlaczego masz powiedzieć, że data przyznania kwiecień 2013. Przecież tej daty z pewnością nie pamiętasz. Nie pamiętasz również daty otrzymania decyzji. Gdyby ZUS wysyłał poleconym decyzję, to byłaby jasność.

      Usuń
    5. Dokładnie bo teraz zerknelam w papiery i decyzja o przyznaniu emerytury 7 05 2013 a przyznanie emerytury od 1 04 2013 K Idy otrzymałam nie pamietam

      Usuń
    6. Na sprawie możesz powiedzieć z jakiego dnia jest decyzja Sąd przecież będzie miał w twoich aktach też kopię tej decyzji a kiedy ja otrzymałaś to mów ze.nie pamiętasz nie uważacie ze takie decyzję z pouczeniem odwołania się do Sądu powinny być przesyłka polecona? ZUS na emerytach oszczędza ile się ciekawe czy oszczędzają też na swoich wydatkach

      Usuń
    7. A co to znaczy przyjmuje sie 6 dni roboczych jako doreczenie decyzji. Gdzie tak jest zapisane? Przeciez zadnych terminow sie nie przyjmuje. Terminy są regulowane przez przepisy ustawy. Co to znowu za jakies dziwne ustalenia ZUS. Jezeli ZUS nie ma potwierdzenia, że decyzja (lub inne pismo) zostala doreczona to uważa sie ja za niedoreczona. To ZUS musi udowodnić że decyzje otrzymalismy.

      Usuń
    8. Do Anonimowy z 13.08.2019 godz.18:04
      Bo ta pani nie powinna składać wniosku o wznowienie,tylko wniosek o przyznanie i wyliczenie emerytury powszechnej zgodnie z wyr.TK.Wtedy mogłaby skorzystać z przysługujących jej praw.
      Trzeba pomagać ZUS,tak jak on pomaga emerytom zgodnie z obowiązującymi przepisami.
      ZUS wyjaśnia wszelkie wątpliwości prawne na korzyśc emeryta.Przestrzega podstawowe zasady praworządności określone w Konstytucji RP i innych obowiązujących go aktach prawnych.Pomaga TK ingerując w treść jego orzeczeń i podejmuje inne działania,jak składanie apelacji czy nawet kasacji.
      Wszystko to robi w trosce o emeryta,za co należą mu się serdeczne podziękowania.Należą się przede wszystkim,za to,że w swej łaskawości wypłaca bardziej korzystną emeryturę wcześniejszą,niż mniej korzystną poszechną.

      Usuń
  37. Teresa z Bydgoszczy 13 sierpnia godz. 21,50
    Czy ktoś z państwa może mi wyjaśnić na czym polega to przeliczenie emerytury za pracę przy komputerze?
    Ja pracowałam przed komputerem od 1996 roku do 2016. Jakie dokument należy przedłożyć na tą okoliczność. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba musi wejść rozporządzenie odnośnie pracy przy monitorze opierając się na samym wyroku Sądu nic nie wskurasz pozdrawiam

      Usuń
    2. Wyrok dotyczy wyłącznie osób, które pracowały w sposób ciągły przy monitorze ekranowym nie krócej niż 15 lat przed dniem 01 stycznia 2009 roku. Do okresu 15 lat nie można wliczać lat po 01 stycznia 2009 roku kiedy w życie weszły w życie nowe przepisy BHP w zakresie monitorow ekranowych. W skrócie wyrok dotyczy osób które pracowaly

      Usuń
    3. ....W skrócie wyrok dotyczy osób które pracowaly....
      Pozwólcie, że dokończę: przy monitorze kineskopowym

      Usuń
  38. Do Pani z 12.21 ,kochana Pani nie zgadzam się z Pani wpisami .Opiszę swój przykład , całe życie pracowałam w Społem przez 25 lat byłam kierownikiem z dodatkiem funkcyjnym.Moja kuzynka /53r./sprzedawca odeszła na emeryturę w 2008r,i nigdy więcej nie pracowała ,ja pracuję do dzisiaj !Ja w 2015 r. złożyłam wniosek o przeliczenie urlopu wychowawczego,decyzja niekorzystna ,w 2019 po przeliczeniu nadal wcześniejsza .Moja koleżanka/pierwszak/po przeliczeniu dostała prawie 1000zł.więcej! Ona ma 30 lat pracy ja 46lat i nadal pracuję.obecnie moja koleżanka ma emeryturę wyższą od mojej prawie o 670zł.Gdzie tu sprawiedliwość !!!Cytuję słowa pana Prezydenta-BĘDZIEMY DŁUŻEJ PRACOWAĆ ,DOSTANIEMY WIĘKSZĄ EMERYTURĘ.Jestem rozgoryczona,smutna ,myślę że gdyby Pani była w mojej sytuacji ,przyznała mi rację i walczyła o swoje i sprawiedliwość !!!której tak bardzo brakuje w naszym kraju.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w takiej samej sytuacji,Jestem przedawniona ,Razem z moją koleżanką pracowałyśmy w SPOŁEM 34 lata równo poszłysmy na emeryturę wczesniejszą Ona w lutym ja w czerwcu . W 2013 ja złożyłam o ponowne przeliczenie Ona była za granica ,wiedząc że ja nic nie zyskałam Ona nie złożyła o ponowne przeliczenie.Za to teraz po wyroku TK złożyła o przeliczenie na emeryturą powszechną i zyskała ponad 700 zł wiecej .J niestety muszę się zadowolic kwotą 1250 zł.Uważam że my przedawnione nigdy sie tego nie doczekamy.Pierwszaki miały ogromne szczęście.Mogą być naprawdę zadowolone .Jest to jednak bardzo niesprawiedliwe i krzywdzące.Rządzący jednak tego nie widzą .

      Usuń
    2. Pracowałas w Społem więc jesteś z Kielc?. Ja jestem z Kielc Pozdrawiam

      Usuń
  39. Czy nie jest tak ,że jak się nadal pracuje to nie można pobierać emerytury powszechnej ? Nie jestem pewna . Tak mi się wydaje . Pozdrawiam Danuta H

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można, trzeba rozwiązac stosunek pracy.

      Usuń
  40. Jestem w takiej samej sytuacji jak pani
    Przepracował 45 lat a koleżanka 30 i ona jako pierwsza ma więcej .zaznaczam źe ja byłam na stanowisku kierowniczym ona nie.

    OdpowiedzUsuń
  41. Jeśli się rozwiązało stosunek pracy przy emeryturze wcześniejszej, gdy zmieniły się przepisy, to już przy powszechnej nie trzeba. Odpowiem też na pytanie dlaczego emerytura wcześniejsza bywa wciąż wyższa od powszechnej mimo że się nadal pracuje. Otóż dlatego, że co trzy miesiące podwyższamy jej wysokość doliczając staż, tj. ok. 10 zł netto co kwartał a więc ok. 40 zł netto rocznie. Powszechna może być podwyższana raz w roku po doliczeniu odprowadzonych i zwaloryzowanych składek do ZUS. Jeśli ktoś mało zarabia obecnie (a często tak bywa z emerytami)to i małe składki odprowadza. Tak więc emerytura wcześniejsza może być wyższa od powszechnej. Jedynie pierwszaki korzystają, bo im oprócz składek waloryzuje się też kapitał początkowy. Pozdrawiam G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli kto nie podjął nowego zatrudnienia, to nie ma już czego rozwiązywać.
      A jeśli ktoś zatrudnił się ponownie - to trzeba. Nawet pracując za granicą, też trzeba za granicą rozwiązał stosunek pracy, o ile to jest praca legalna.

      Usuń
  42. Zgadzam się że podwyższamy co kwartał sobie emeryturę ,ale ja podwyższyłam za 11 lat o 420zł. a kuzynka która 11 lat siedzi w domu zyskała około 1000zł.Chyba jest o co walczyć a przy tym tracić zdrowie i nerwy ,brak słów !!!pozdrawiam i walczmy do końca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w tej samej sytuacji i przeliczenia te uważam za jakaś paranoje, a nie prawo.Mogłyśmy siedzieć w domu i piłować paznokcie.

      Usuń
    2. Do 19.13 ale mogła Pani i pracować i pobierać emeryturę a Pani koleżanka miała tylko emeryturę i czego jej teraz zazdrościć?

      Usuń
  43. Szkoda ze tej wiedzy nie miałyśmy 6 lat temu

    OdpowiedzUsuń
  44. Czy któraś z Pań nieprzedawnionych składała w ZUS pismo o wycofanie wniosku o przeliczenie emerytury wcześniejszej na powszechną w ciągu miesiąca od wydania decyzji, tak jak to radził mecenas Giedroić i jaka była odpowiedź ZUS. Czy odpowiedź jest w formie decyzji i czy jest możliwość odwołania się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieprzedawniona pierwsza decyzję z tego roku Enp po złożonej skardze żakarzylam do Sądu potem złożyłam o wycofanie wniosku z 2014 otrzymałam decyzję odmowna. na którą też złożyłam odwołanie do Sądu. W lipcu złożyłam Erpo iRp7za 2013 rok i podwyzszylam e. wcz. O 300 zl. Pozdrawiam Jagoda

      Usuń
    2. Jagoda o co chodzi z tym Eglo i Rp7 za rok 2013?

      Usuń
    3. Rp7 dokument z zakładu pracy zawierający moje wynagrodzenie ponieważ pracowałam do 2014r.Za 2013 złożyłam teraz aby przeliczyli mi wskaźnik i wybrali 10 lub 20 najkorzystniejszych lat. Wskaźnik niewiele wzrósł w zw. ztym e. wcz. wyliczona mi z kwoty bazowej z tego roku z 4003 zł. I tyle zyskałam po wyliczeniu Powszechna mam niższa. Jagofa

      Usuń
    4. Czyli już do końca bedziesz na wczesniejszej coś nie tak z tym naszym prawem ja przechodząc na wcześniejsza byłam więcej jak pewna ze w roku 2014 przeliczajac em powsz wyjdzue wiecej dalej jestem na wczesniejszej pozdrawiam

      Usuń
  45. Nikomu niczego nie zazdroszczę ,nikt nikomu nie zabraniał pracować ,ale kolezanka wolała siedzieć ,ja natomiast kocham to co robię i pracuję dalej !Ale tu chodzi o SPRAWIEDLIWOŚĆ której nie ma ,wcześniej cytowałam wypowiedz pana Prezydenta !co się mija z prawdą ! A największy żal mam do pani z ZUS,o to że jak składalam wniosek o przeliczenie urlopu wychowawczego nie poinformowała mnie .ze dostanę decyzję o emeryturze powszechnej,która zablokuje moj kapitał i składki .nie znam przepisów dopiero po wyroku TK zaczęłam dużo czytać i zrozumiałam o co chodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź odmowna w foremie decyzji z pouczeniem odwołania się do Sadu

      Usuń
    2. Na wniosek o przeliczenie urlopu wychowawczego do kapitału początkowego powinna być zmieniona tylko decyzja o kapitale początkowym, a nie decyzja o emeryturze powszechnej.

      Usuń
    3. Najgorsze jest to, że wszyscy są niedoinformowani. Pobierającym emeryturę wcześniejsza, czyli na starych zasadach nie przysługiwało Ci prawo do przeliczenia wychowawczego, dlatego przeliczyli na powszechną w systemie zdefiniowanej składki. Jak znam życie, to zostałaś na wcześniejszej, a wniosku nie wycofałaś, bo nie wiedziałaś. Nie są to uczciwe praktyki ZUS, ciekawe, do czego jeszcze się posuną.

      Usuń
    4. luiso 00:47, nie mieszajmy dwóch emerytur ze sobą, komentarz nie dotyczy wczesniejszej, tylko przeliczenia kapitału początkowego, SAMEGO kapitału początkowego, niezależnie od tego, czy kto ma wyliczoną emeryturę ze zdefiniowanej składki, czy nie ma. Przeliczenie kapitału nie jest przeliczeniem emerytury powszechnej.

      Usuń
  46. Czytam komentarze i też jestem w identycznej sytuacji. Na wcześniejszej pracowałam i co kwartał doliczalam stażem. Teraz jestem przedawniona i jak zmienią ustawę, to i tak zostanę na wcześniejszej. Paranoja jakaś. Lepiej nie pracować, bo nic z tej pracy nie mam. No chyba tylko straciłam zdrowie i wzrok przy komputerze. Pozdrawiam Wszystkie Panie

    OdpowiedzUsuń
  47. Czegoś nie rozumiem może ktoś wie lepiej. Gdybyśmy miały w 2013 roku decyzję o em. Powszechnej bez potrąceń pobranych emerytur to jaka była by większą na tamten czas wcześniejszą czy powszechną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla niektórych wcześniejsza, a dla innych powszechna.

      Usuń
    2. To zależy jak duży był kapitał początkowy i składki Chyba u większości emerytura powszechna byłaby wyższa.

      Usuń
  48. Nie jetem pewna,ale na starych zasadach zyskiwały,tylko te panie, które przepracowały ponad 30 miesięcy,bo część socjalna /24%/ była liczona od nowej kwoty bazowej + doliczony staż za 30 miesięcy pracy na wcześniejszej emeryturze.Te które nie pracowały na wcześniejszej chyba nic nie zyskały.Gdyby paniom występującym o emeryturę powszechną w 2013r nie potrącano pobranych emerytur, to na tamten czas emerytura powszechna mogłaby być zarówno większa, jak i mniejsza.Zależy ,to od wielu czynników, ale kluczowe są zarobki uzyskiwane po 1998 roku.Im wyższe zarobki tym większe prawdopodobieństwo na większą emeryturę po nowemu.

    OdpowiedzUsuń
  49. Dodam jeszcze, że wprowadzoną ustawą w 2015 roku mogłybyści panie przeliczyć sobie lata wychowawczego urlopu z wyższym wskaźnikim, co niektórym by dało emeryturę powczechną troszke większą od wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 2015 r.przeliczylam em.pow.w zwiazku z wychowawczym.Kapital wzrósł o ok.20 tyś. wskaźnik zmniejszył się o 1 miesiąc w porównaniu z 2014 r uzyskałam ok.100zl ale i tak zostałam na wcześniejszej.Po wyroku TK ZUS policzył mi em.bez podejmowania pobranych em.ale kapitał i wskaźnik są z 2014r.Czy to znaczy że ZUS nie wziął pod uwagę wychowawczego?Czy ktoś może jest zorientowany jak to jest?Zus twierdzi że wszystko uwzględnił ale nie mam żadnych obloczen

      Usuń
  50. Przecież ma wyliczeniach widac emrytura widać jaki masz kapital ja mam dwie decyzję przeliczenia emerytury w 2014 i przeliczenie kapitału na dzieci w 2015 i również przeliczyli mi emeryturę i mam już kapitał większy ale i tak jestem dalej na wcześniejszej pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. Do Pani G z 14.08. godz. 15.01. Witam, Mogłaby mi Pani wyjaśnić jak to jest możliwe matematycznie. Wracamy do roku 2013. Kapitał + składki podzielone przez wskaz = emerytura powsz. Przyrównuje sie do emerytury obecnej powiększonej o waloryzację, a dla pracujących emerytów o okresy składkowe. Czy ZUS nie ma kłopotów z matematyką?

    OdpowiedzUsuń