Drodzy Państwo
Zamieszczam dzisiaj wzór pisma – apelacji w sprawie
ponownego ustalenia wysokości emerytury z najkorzystniejszymi wskaźnikami dla
Pan „nieprzedawnionych”.
Panie, które zechcą skorzystać z tego wzoru, powinny
dokładnie go przeczytać, zastanowić się, czy argumenty pasują do ich sprawy.
Przepisy,
przytoczone we wzorze pisma, jak najbardziej dotyczą też sprawy przeliczenia
emerytury Pań „przedawnionych”, ale chwilowo głównym problemem „przedawnionych”
jest odmowa organu rentowego dotycząca przeliczenia emerytury po wyroku Trybunału
Konstytucyjnego.
„Wytłuszczoną”
kursywą zamieszczam fragmenty pisma dotyczące sprawy niewydania nowej decyzji o
przyznaniu emerytury powszechnej (ZUS wydaje nową decyzję o ponownym ustaleniu
wysokości emerytury) oraz sprawy wycofania wniosku o przyznaniu emerytury z
roku 2015.
Nad zamieszczeniem tych fragmentów każda Pań sama
musi się zastanowić i podjąć odpowiednią dla Niej decyzję.
Pod rozwagę zamieszczam na dole posta fragment o
zarzutach dotyczących nieprawidłowego zastosowania art. 25 ustawy emerytalne. Dziękuję naszej koleżance na zwrócenie uwagi na ten problem. Mam nadzieję, że nie ma nic przeciwko temu, że zamieszczam ten fragment.
miejscowość,
dn. …...2020 r.
Imię i nazwisko
adres
PESEL
Sygn.akt
SO Wydział Ubezpieczeń Społecznych
Sąd Apelacyjny w
Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
adres
za pośrednictwem
Sądu Okręgowego w
Sądu Okręgowego w
Wydział Ubezpieczeń
Społecznych
adres
Wartość
przedmiotu zaskarżenia………..
Aby nie narazić się na
zarzut błędnych wyliczeń, bardzo proszę Wysoki Sąd, aby zobowiązał organ
rentowy o ewentualne skorygowanie poniższych obliczeń.
APELACJA
od wyroku Sądu Okręgowego w ……z dnia
….. r.
Sąd Okręgowy w …..Wydział
Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia ……. sygn. akt oddalił moje odwołanie od decyzji
odmownej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w…. z dnia…..2019 r. w sprawie
najkorzystniejszego ustalenia wysokości mojej emerytury.
Zaskarżam wyrok Sądu Okręgowego Wydział Pracy
Ubezpieczeń Społecznych w ….sygn. akt
z dnia ……
Wnoszę o:
- uchylenie w całości zaskarżonego wyroku, wydanego
przez Sąd Okręgowy w …..
- uchylenie decyzji odmownej wydanej przez ZUS z
dnia …2019 r. w sprawie
-
wydanie nowej prawidłowej decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej
- orzeczenie
o wysokości mojej emerytury bez uwzględnienia niezgodnego z Konstytucją art. 25
ust. 1b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS oraz
obliczenie mojej emerytury z najkorzystniejszymi dla mnie wskaźnikami, uwzględniając zwaloryzowany kapitał i składki do 2019
r. oraz najkorzystniejszy wskaźnik dożycia dla ubezpieczonej w wieku 66 lat.
- wydanie postanowienia o
możliwości wycofania wniosku złożonego o emeryturę powszechną w roku 2015
- oddalenie
żądania organu rentowego zwrotu kosztów zastępstwa
procesowego.
Emerytura, którą obecnie pobieram, nie jest wysoka, wynosi
….. zł brutto, netto to jest ……….Pieniądze te ledwo wystarczają mi na życie,
opłaty mieszkaniowe i zakup leków. A koszty utrzymania ciągle rosną.
Dlatego proszę o nieobarczanie mnie kosztami żądanymi przez ZUS.
UZASADNIENIE
Oddalenie przez Sąd Okręgowy w …………
mojego odwołania od odmownej decyzji organu rentowego, jak również niewydanie
nowej poprawnej decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej oraz nieustalenie mojej
emerytury według najkorzystniejszych dla mnie aktualnych wskaźników jest
niesprawiedliwe i nieuzasadnione. Zatem wniesienie apelacji jest w pełni uzasadnione.
Na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 6 marca 2019 r. sygn. akt P 20/16, organ rentowy pismem z dnia
30.04.2019 r. wznowił postępowanie w sprawie mojej emerytury według art. 145
Kpa. Uchylona została również decyzja o przyznaniu emerytury powszechnej z dnia
…….2015 r.
Skoro decyzja o przyznaniu emerytury
powszechnej została uchylona, przestała istnieć, to powinnam otrzymać nową
decyzję przyznającą mi prawo do emerytury powszechnej, a nie decyzję o
przeliczeniu emerytury.
Skoro decyzja z dnia …. 2015
r. została, w moim przypadku, wyeliminowana z obrotu prawnego, to wniosek o
emeryturę powszechną powinien stać się bezprzedmiotowy. Powinnam mieć możliwość
wycofania tego wniosku, zgodnie z art. 116 ustawy emerytalnej.
Ale
tak nie jest, ZUS na podstawie tego wniosku wydaje błędną decyzję, o przeliczeniu
emerytury, stosując do tego przeliczenia wartości kapitału początkowego i
składek z roku 2015 r., przy wskaźniku z tablic dalszego średniego życia
również z 2015 r.
Wysokość
mojej emerytury powinna być obliczona na dzień złożenia wniosku/skargi o
wznowienie postępowania po wyroku TK, według aktualnych wskaźników z tablicy średniego dalszego trwania życia.
Od 2015 r. przybyło mi ponad 5 lat, nie stałam się
młodsza, tylko starsza. Dlatego uważam, że w obliczeniu emerytury powinnam być
potraktowana jak osoba 66-letnia, a nie 60-latka.
Powinny też zostać uwzględnione
zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki.
ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował tylko do 2015 r., kiedy naliczono mi
emeryturę powszechną i którą nieprawnie zawiesił. Pragnę zaznaczyć, że z
emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej
wypłaty.
Proszę Wysoki
Sąd o polecenie organowi rentowemu, aby wyjaśnił, na jakiej podstawie zostały
wyzerowane zgromadzone przeze mnie składki i kapitał początkowy i gdzie w
wydanej decyzji poucza o tym świadczeniobiorcę.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy, jaki i
składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji do dnia
podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W postępowaniu z zakresu ubezpieczeń
społecznych, w tym emerytur, pełne i nieograniczone zastosowanie ma zasada praworządności
określona w art. 6 Kpa.
Z kolei, z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
Z kolei, z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego mówi o
jednolitych zasadach traktowania przez organ rentowy kobiet urodzonych w 1953
r. pobierających świadczenia na podstawie ustawy art. 46 ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. Ja zostałam potraktowana w sposób niekorzystny dla mnie,
niekonstytucyjny.
Odmowa
ponownego ustalenia emerytury z najkorzystniejszymi aktualnymi wskaźnikami
powoduje, że osoby pierwszorazowe, znajdujące się w identycznej sytuacji
faktycznej, znajdują się w innej sytuacji prawnej, co narusza Konstytucję i
jest niezgodne z celem wyroku TK opisanym w uzasadnieniu.
Zawarte
w art. 32 ust. 1 Konstytucji postanowienie nakazujące "równe
traktowanie każdego" wyraża zasadę obowiązującą zwłaszcza w procesie
tworzenia prawa, czyli wydawania ustaw i innych norm prawnych. Przepisy
stanowionego prawa nie mogą zawierać postanowień dyskryminujących lub
przyznających przywileje.
W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
należy wręcz stwierdzić, iż "równość w prawie" oznacza nakaz
jednakowego traktowania podmiotów i sytuacji podobnych. Wszystkie podmioty
prawa (sytuacje) charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną
(relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań
zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących.
Należy zauważyć, iż zasada równości odnosi się do
zakazu różnicowania sytuacji prawnej adresatów danej normy, czyli ma ona
charakter podmiotowy.
Założeniem zasady sprawiedliwości społecznej (rozdzielczej)
jest idea jednakowego traktowania wszystkich ludzi w obrębie określonej klasy
(kategorii). Być sprawiedliwym to jednakowo traktować istoty różne z pewnego
punktu widzenia tj. mające tę samą cechę charakterystyczną, istotną dla danej
klasy, kategorii ludzi […]. Równe traktowanie oznacza stosowanie takiej samej
miary wobec wszystkich zainteresowanych otrzymywaniem rozdzielonych dóbr, a
więc ocenianie ich sytuacji wobec tych samych kryteriów oraz poświęcenie równej
wagi ich potrzebom i interesom.
W pismach
procesowych do Sądu Okręgowego z dnia ………2019 r. i z dnia ….01-2020 r. wnosiłam
o wydanie postanowienia Sądu w sprawie możliwości wycofania wniosku o emeryturę
powszechną, skoro ta decyzja została usunięta z porządku prawnego.
Sąd całkowicie zignorował mój wniosek.
Sąd całkowicie zignorował mój wniosek.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi
emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania
wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia
09-05-2014 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość
wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz
w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Organy
administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego
informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć
wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania
administracyjnego.
Za błąd organu rentowego należy uznać również
niedopełnienie obowiązku działania z urzędu na korzyść osób uprawnionych do
świadczeń emerytalno-rentowych.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11
października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe
organy rentowe udzielają informacji, w tym wskazówek i wyjaśnień, w zakresie
dotyczącym warunków i dowodów wymaganych do ustalania świadczeń.
Zaniechanie
przez organ rentowy wypełnienia obciążającego go „obowiązku informacyjnego”,
może zostać zakwalifikowane jako błąd organu w rozumieniu art. 133 ust. 1 pkt 2
ustawy emerytalnej w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia
emerytalno- rentowe.
W kontekście przytoczonych powyżej
intencji Trybunału Konstytucyjnego co do skutków jakie powinien wywołać wyrok
TK, uważam, że wydany w mojej sprawie wyrok Okręgowego Sądu Pracy i
poprzedzająca go decyzja ZUS, nie uwzględniają postanowienia TK, wnoszę zatem o
ich uchylenie w całości i zasądzenie, jak we wstępie.
Pod rozwagę:
Zarzucam organowi rentowemu
złą interpretację przepisów prawa materialnego, w tym Art. 25. emer. i rent.
ZUS Podstawa obliczania emerytury,
waloryzacja.
Cyt. „ 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne,
z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego
do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art 173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185 przeliczenie kapitału początkowego”.
ZUS w decyzji z dnia …..-04-2019 napisał, że ustala emeryturę od 01-03-2019 r tj. miesiąca, w którym zgłoszono wniosek, czyli do 01 marca 2019 powinien zwaloryzować składki i kapitał. Zamroził je na rok 2015, wbrew ustawie.
Cyt. „ 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 wiek emerytalny i prawo do emerytury pomostowej, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne,
z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego
do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego w art 173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a subkonto w ramach konta ubezpieczonego ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b oraz art. 185 przeliczenie kapitału początkowego”.
ZUS w decyzji z dnia …..-04-2019 napisał, że ustala emeryturę od 01-03-2019 r tj. miesiąca, w którym zgłoszono wniosek, czyli do 01 marca 2019 powinien zwaloryzować składki i kapitał. Zamroził je na rok 2015, wbrew ustawie.
Proszę o nakazanie organowi rentowemu prawidłowe zastosowanie Art.
26. emer. i rent. ZUS cyt.”Wysokość
emerytury
1. Emerytura
stanowi równowartość kwoty będącej wynikiem podzielenia podstawy obliczenia
ustalonej w sposób określony w art. 25 podstawa obliczania emerytury,
waloryzacja przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi
przejścia na emeryturę danego ubezpieczonego, z uwzględnieniem ust. 5 i art.
183 zasady obliczania emerytury w latach 2009-2013
5. Tablice, o których mowa w ust. 4 są podstawą
przyznawania emerytur na wnioski zgłoszone od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca
następnego roku kalendarzowego, z uwzględnieniem ust. 6.
6. Jeżeli jest to korzystniejsze dla
ubezpieczonego, do ustalenia wysokości emerytury zgodnie z ust. 1 stosuje się tablice trwania
życia obowiązujące w dniu, w którym ubezpieczony osiągnął wiek emerytalny
wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.”
Nie zastosowano dla mnie korzystniejszych wskaźników z tablic,
tylko tablice z 2014, 253,5 miesięcy r.,
choć ZUS miał taki obowiązek.
Coś mi się zdaje, że na nic nasze apelacje. Teraz ważniejsze są inne sprawy. Nasza ustawa wyląduje w koszu i taki będzie finał. Życzę Wam dużo, dużo zdrowia bo ono nam najbardziej potrzebne. Pozdrawiam Wszystkie Panie r.1953
OdpowiedzUsuńMimo,że wszystkim życzę by marzenia się ziściły to jednak z treści art. 25 ustawy emerytalnej, ktory Pani Jola w piśmie przywołała, wynika, że zarówno składki i kapital sa waloryzowane do konca miesiąca poprzedzajacego miesiąc od którego przysługuje wypłata emerytury o której mowa w art. 24.
OdpowiedzUsuńWypłata tej emerytury, zwanej emerytura powszechną, przysługuje nam od dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.
Zastosowanie jednak art. 95 ust. 1 zobowiązuje ZUS, po złożeniu wniosku, do wypłaty emerytury wyższej lub wybranej przez świadczeniobiorcę.
Czyli nasze składki i kapitał początkowy są waloryzowane do miesiaca poprzedzającego powszechny wiek emerytalny.
Tak jest zgodnie z obowiązującym prawem. O czym miałby nas jeszcze ZUS informować?
22:28
UsuńDotyczy: Czyli nasze składki i kapitał początkowy są waloryzowane do miesiaca poprzedzającego powszechny wiek emerytalny.
Tak by było, gdyby był ustawowy obowiązek przechodzenia na emeryturę z chwilą ukończenia wieku emerytalnego. Takiego obowiązku jednak nie ma, jest natomiast takie prawo, z którego można skorzystać, albo nie. Każdy decyduje o terminie przejścia na emeryturę powszechną.
Art. 25 ustawy ma zastosowanie z chwilą złożenia wniosku o przeliczenie emerytury ze względu na osiagniecie powszechnego wieku emerytalnego.
OdpowiedzUsuńTaki wniosek moze byc zlozony w dowolnym czasie po osiągnięciu tego wieku. Tak należy odczytać komentarz z 22:28 z 8 kwietnia. Tak postąpiły panie z rocznika 1953 zwane "pierwszakami".
08:58
UsuńTak, takie ma zastosowanie art. 25 ustawy.
Każdy jednak widzi napisany komentarz 22:58, natomiast nie widzi, co autor miał na myśli, ale nie wypowiedział tego dokładnie.
Należy też pamiętać, że z przysługującego nam prawa możemy skorzystać w dowolnym czasie i według stanu prawnego obowiązującego w dniu nabycia tego prawa. Dlatego tez do "pierwszakow" nie miało zastosowanie prawo obowiązujące w dniu skladania wniosku ale prawo obowiązujące w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.
OdpowiedzUsuńPrzepisów tych nie zastosowano do pan z roczników 1949-1952 skladajacych swoje enioski po 1 stycznia 2013 r..
Jeżeli nabywamy prawo do spadku po np. zmarłych rodzicach to możemy z niego również skorzystać w dowolnym czasie ale zawsze brane są pod uwagę przepisy obowiązujące w chwili otwarcia spadku (dnia odejścia).
W taki sam sposób stosowane jest prawo emerytalne ponieważ jest to prawo do czegoś co mi przysługuje.
Z tym: Dlatego tez do "pierwszakow" nie miało zastosowanie prawo obowiązujące w dniu skladania wniosku ale prawo obowiązujące w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego" się ie zgadzam, tak z przepisów nie wynika, ani nie jest nigdzie zapisane. To jest dowolna interpretacja naginająca prawo do własnych potrzeb. Ale każdy ma prawo wysuwać swoje argumenty, a sądy rozstrzygają.
UsuńPrawo spadkowe nie jest prawem emerytalnym. Podam przykład, np. dochody rolnicze są obliczane w rożny sposób w zależności od celu, dla jakiego są wyliczane.
Tak jak napisał anonimowy z 10:07 zostało zastosowane prawo w przypadku "pierwszaków". Nie stosowano przepisów obowiązujących w dniu złożenia przez nie wniosków. I to nie jest żadna dowolna interpretacja.
UsuńW chwili składania przez nie wniosków obowiazywaly przepisy obniżające wiek emerytalny, ktore weszly w zycie z dniem 1 października 2017 r., i art. 25 ust. 1 miał moc zgodną z Konstytucją.
Zgodnie z ustawą emerytalną wysokość emerytury powinna być obliczona na podstawie parametrów obowiązujących w dacie złożenia wniosku z art.129.1. o wypłatę emerytury powszechnej. Jeżeli e. ta jest niższa od e. wcześniejszej, to wypłacane jest zgodnie z art.95 świadczenie wyższe, korzystniejsze, chyba,że ubezpieczony zdecyduje inaczej. Obliczenie wys. emerytury nie może być jednak utożsamiane z zasadami ustalania wysokości świadczeń, które wchodzą w zakres praw podmiotowych osób uprawnionych i podlegają konstytucyjnej ochronie ( art.1. 1. w zw. z art.100 ustawy o FUS). Całe nieporozumienie polega właśnie na utożsamianiu samego obliczenia wys. emerytury, które jest działaniem matematycznym, z zasadami ustalania wys. świadczeń, które stanowią przepis prawny Otóż wys. emerytury zwykłej, czyli powszechnej oblicza się zgodnie z art.25 i 26 u.e.r. na podstawie zwaloryzowanego kapitału i składek oraz tablic dalszego trwania życia obowiązujących w dacie złożenia wniosku o tą emeryturę, ale stosuje się zasady obowiązujące w dacie nabycia ex lege prawa do tej emerytury, czyli w dacie osiągnięcia wieku emerytalnego. Reasumując, sam wzór obliczenia wys. emerytury zwykłej, o której mowa w art.24 jest taki sam zarówno przed 1 stycznia 2013 r. jak i po tej dacie, (czyli tak samo waloryzuje się kapitał i składki do m-ca poprzedzającego miesiąc wypłaty i stosuje tablice dalszego trwania życia obowiązujące w dacie złożenia wniosku, ale zmieniają się zasady ustalania wys. świadczeń w zależności od daty nabycia prawa do tej emerytury, czyli daty osiągnięcia wieku emerytalnego. Należy przy tym pamiętać, że ekspektatywy praw nabytych rocz. 1953 liczą się tak samo, jak prawa nabyte rocz. wcześniejszych 1949-1952. Dlatego TK wydał w sos. do rocz. 53.wyrok, stwierdzając, że stosowanie tego przepisu , pomimo, że je obejmuje nie jest zgodne z art.2 Konst., właśnie ze względu na ochronę praw nabytych i nie działania prawa wstecz, co wiąże się z zasadą zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Tym bardziej stosowanie art.25 ust.1b w stos. do rocz. wcześniejszych 49-52, których przepis art.25 ust.1b nie obejmuje, stanowi nie tylko rażące naruszenie prawa, ale i przestępstwo oszustwa.
OdpowiedzUsuńArt. 129. 1. Świadczenia wypłaca się poczynając od dnia powstania prawa do tych świadczeń, nie wcześniej jednak niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek lub wydano decyzję z urzędu, z uwzględnieniem ust. 2.
UsuńNic w tym przepisie nie ma, że wysokość emerytury powinna być obliczona na podstawie parametrów obowiązujących w dacie złożenia wniosku. Nie wcześniej wcale nie oznacza, że w dniu złożenia wniosku. Nie wcześniej oznacza że w dniu złożenia wniosku lub później.
18:17;
UsuńPrzy ustalaniu emerytury powszechnej mogą byc brane pod uwagę tablice trwania zycia obowiązujące w dacie wniosku lub w dacie osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Reguluje to art. 26 ust. 6 ustawy.
Tak,masz rację, dlatego znaczysz o najkorzystniejsze przeliczenie na drugu ERPO. W którymyś roku faktycznie były korzystniejsze wcześniejsze. Mi chodziło tylko ogólnie o zasady obliczania e. p.
UsuńDo 20:45
OdpowiedzUsuńMówimy o zupełnie różnych rzeczach. Przytoczony przez ciebie art.129 adekwatnie do tytułu działu w którym jest umieszczony "Ogólne zasady wypłaty świadczeń" dotyczy daty powstania prawa do pobierania wypłaty emerytury i nie ma nic wspólnego ze sposobem jej obliczenia. To są zupełnie inne art. ustawy. Art.ten stanowi tylko,że wypłata przysługuje od dnia powstania do niej prawa, nie wcześniej jednak niż od miesiąca daty złożenia wniosku. Na podstawie daty tego wniosku oblicza się wysokość emerytury, czyli waloryzuje kapitał i składki oraz stosuje tablice dalszego trwania życia. Jeżeli składałaś wniosek o e.p. w 2015 r., to wszystkie parametry, czyli waloryzacja jak i tablice trwania życia dotyczą tej daty. Nie ma przy tym znaczenia, że decyzja została później na skutek skargi czy też wniosku w trybie art.114 uchylona i zmieniona, bo decyzje można zmieniać nawet kilkakrotnie, jeżeli jest powód. Natomiast wniosku zmienić nie można, ani też wycofać po uprawomocnieniu się decyzji. Na wycofanie tego wniosku miałaś zgodnie z art.116 30 dni od daty otrzymania decyzji. I nie chodzi tutaj o tą drugą decyzję wydaną po wyroku TK na skutek złożenia skargi, bo ta jeszcze nie jest prawomocna, tylko o decyzję przyznana Ci w 2015 r., która się uprawomocniła. A do sądu możesz pisać wszystko, co ty uważasz za słuszne, nikt nikomu nie broni pisać.
Nie wprowadzaj tu nikogo w blad.O jakiej decyzji piszesz, ktora sie uprawomocnila? Tej starej decyzji juz nie ma bo zostala wystawiona z bledem I jest uchylona. Ona zostala wyeliminowana z obrotu prawa chyba wiesz co to znaczy, ze tej wadliwej decyzji nie bierze sie juz pod uwage tak jakby jej wogole nie bylo.
Usuń22:36;
UsuńA lepiej to w ogóle nie pisać.
Do 22:36
OdpowiedzUsuńNapisz to do sadu, a nie do mnie. Życzę ci powodzenia.
Za zyczenia dziekuje chociaz watpie aby byly szczere, bo czytajac Twoje komentarze nic tu ciekawego nie wnosisz A co do tej uchyylonej decyzji to to co napisalam nie sa moje slowa. Tak wlasnie napisal ZUS do Sadu na moje odwolanie,cut.decyzja z roku 2014 po wznowieniu postepowania zostala uchylona I wyeliminowana z obrotu prawneo. I przestan pouczac nas ciagle , ze mamy pisac do Sadu. Akurat Ty w tej kwestii Masz najmniej nam do powiedzenia. Jak bedziemy chcialy porady to Pani Jola zawsze bardzo chetnie nam pomoze.Mimo wszystko zycze Tobie zdrowych i szczesliwych swiat jak I wszystkim tu obecnym.
UsuńZdrowych Błogosławionych Świat od Zmartwychwstalego Chrystusa dla P.Joli i wszystkich wspaniałych doradczyn zyczy Mery
UsuńWitam! Czy osoba z rocznika 53, będąca na wcześniejszej emeryturze, a po wyroku TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNEGO z 03.2019r, miała korzystnie dla niej, przeliczoną emeryturę powszechną, będzie mogła ubiegać się o wyrównanie wcześniej zaniżonych emerytur?
OdpowiedzUsuńTeż jestem zainteresowana.Mam podobną sytuacje, ale ZUS jeszcze nie udzielił mi takiej informacji.Może odpowiedzieć po ogłoszeniu w Dz.U.
OdpowiedzUsuń