A ja pragnę donieść, że przy okazji załatwiania innych spraw w ZUSie do mojej wiadomości podano, że moja sprawa jest już na dobrej drodze: została aprobowana i czeka tylko na podpis starszego aprobanta. Noooooooooooooo...........to ja rozumiem. A czekam tylko od 19 lutego.
Witaj Danielo! Zobaczymy kiedy to fizycznie do mnie dotrze no i co z tym naliczaniem odsetek będzie.Tobie życzę "odetkania rury"tej z piosenki, żeby czas pognał w Twych sprawach galopem. Miłego wieczoru:)
Mam pytanie w jakiej wysokości (jak zostały wyliczone) odsetki od zawieszonej emerytury Pani z Zabrza ? Ja otrzymałam decyzję o wypłacie zawieszonej emerytury wraz z odsetkami ,ale mam wątpliwości co do prawidłowego wyliczenia odsetek. Wysokość j emerytury (netto) wynosi 2300 zł/mies naliczono mi odsetki w wysokości 3770 zł . Wydaje mi się ,że odsetki powinny wynosić około 6200 zł. gdyż powinny zostać naliczone odsetki ustawowe w wysokości 13 % w stosunku rocznym . Czy ZUS może nalicza inne odsetki . Za udzieloną informację dziękuję .
Popatrz na wcześniejsze decyzje, jakie dostawałaś za 2011 i 2012. Policz po pomniejszeniu brutto wg kalkulatora odsetek. Coś mi się wydaje ,ze przesadziłaś z tą emeryturą 2300 netto, to wychodzi około 2700 brutto to nie wiem czy w ogóle należała Ci się emerytura
Przestań jątrzyć z tak niskimi odsetkami. Znajomy który miał emeryturę 2550-2600 dostał 10 tys odsetek. Może dostałaś 3770 bo się wcześniej zwolniłaś z pracy i nie pracowałaś przez cały okres zawieszenia. Więc logiczne że mniejsze odsetki od mniejszej kwoty dostaniesz
09:36 Znajomy miał wysoką emeryturę, nie każdy ma taką i nawet jeśli się nie zwolnił to, jak sama piszesz, mniejsze odsetki od mniejszej kwoty dostanie.
13:27 No to fajnie. Daniela we wpisie z 13:12 (patrz trochę niżej) zgłosiła ciekawy problem dot. odliczeń od zwróconej emerytury z odsetkami. Jak było w Twojej decyzji o zwrocie odsetek, czy został potrącony podatek i składki?
Witam, proszę o informacje co jest dla emeryta korzystniejsze wypłata zaległych emerytur na wniosek zgodnie z ustawą ? czy wniosek powołując się na wyrok SO, który zapadł w czerwcu tamtego roku - zwrot zaległych emerytur z odsetkami ? Spawa była jeszcze w SA lecz ZUS wycofał apelację . Nie wiem jaki wniosek składać do ZUS-u? Proszę o podpowiedz Zosia
Skoro do tej pory nie było wypłaty zaległej emerytury, to jest to bez różnicy. Ewentualna różnica mogłaby wynikać tylko i wyłącznie z terminu wypłaty odsetek, do dnia faktycznej wypłaty po wyroku SO lub do dnia wejścia w życie ustawy przy wypłacie na podstawie ustawy.
06:53 Jeżeli masz na myśli w którym przypadku sprawa ma szansę szybszego załatwienia, to podałaś za mało danych, nie wiadomo kiedy było to wycofanie apelacji przez ZUS.
Napisz wniosek tak jak o wypłatę z ustawy, a pod spodem jedno, dwa zdania informujące o prawomocnym, korzystnym dla Ciebie, wyroku SO po wycofaniu apelacji przez ZUS. Czy tak, czy tak to chyba bez różnicy.
Bardzo prosze o informacje- ile beda wynosily odsetki przy zawieszonej emeryturze w kwocie 2000 jezli przyjmiemy wysokosc odsetek 13% w skali roku naliczanych do momentu wejscia w zycie ustawy? Bardzo dziekuje.
wyszlo mi 5,5 tys za 10 miesiecy zawieszenia- jesli ktos wyliczal sobie odsetki za podobna emeryture i wyszlo mu inaczej to prosze o skorygowanie moich wyliczen
Był już na blogu parę dni temu wpis osoby która dostała wypłatę zaległych + odsetki. Można poszukać we wcześniejszych wpisach. Z tego co pamiętam osoba pisała że wyszło jej tak / w decyzji ZUS / jak sobie wyliczyła kalkulatorem .
Szanowni leniwi blogowicze - wszystkie tematy dotyczące naszych zaległych emerytur były tu na blogu poruszane. Zadajcie sobie chociaż troszkę trudu i poczytajcie wcześniejsze wpisy. Z boku strony po prawej stronie ekranu są archiwalne zapiski - nawet tematycznie pogrupowane. Ciągle zadawana te same pytania są już po prostu nudne więc nie dziwcie się że już tym bardziej "oświeconym" nie chce się wciąż odpowiadać jedno i to samo. Sorry - dajcie z siebie coś - czytanie nie boli a wiedzy nigdy dość wierzcie !:)
Mam pytanie czy ktoś jeszcze dochodzi swoich spraw w sądzie? mam rozprawę na początku kwietnia. Jestem ciekawa jak wygląda sprawa odsetek w sądach. Barbara
Na rozprawie w SO z odwołania od negatywnej decyzji ZUS w dniu 21 marca 2014 r. sąd oddalił odwołanie, uzasadniając, że w dacie wydania decyzja odmowna w sprawie odsetek była wydana prawidłowo. Następnie pouczył, że wobec zakończenia sprawy w sądzie można już od następnego dnia składać do ZUS wniosek o wypłatę na podstawie ustawy. Wniosek z tego taki, że u Ciebie może byc podobnie, ale poczatek kwietnia już tuż, tuż, więc wycofanie odwołania chyba znacząco nie przyspieszy sprawy.
Witam!Wczoraj moja koleżanka znalazła w skrzynce na listy zawiadomienie z ZUS-u w SZCZECINIE o wypłacie zaległych wraz z odsetkami razem z kwietniową emeryturą.W trakcie zawieszenia była już PEŁNOLETNIĄ EMERYTKĄ,więc liczenie należnej emerytury jest prostsze.Ja jeszcze czekam(wcześniejsza emerytura)na radosne nowiny z ZUS SZCZECIN.Kaśka
Witam, A ja wczoraj się zdenerwowałam , ponieważ wniosek złożyłam 20.02.14 do Sczecina , a wczoraj zadzwoniłam i zapytałam o to. Na co mnie Pani po wejściu do systemu mojej sprawy powiedziała, że jej się wydaje, że mi się nie należy, raczej jest pewna i zaczęła coś tam wymieniać jakieś Ustawy, ja z nerwów nie pamiętam, ponieważ bardzo się zdenerwowałam. Jestem 11.08.1952 rocznik, emerytura wcześniejsza była naliczona w 2007 roku, ale zawieszona, później zaczęli wypłacać mi się wydaje w 2009 roku, a w 2011 w październiku znów zawiesili. Odwiesili dopiero od lutego 2013 na mój wniosek.Cały czas pracowałam i się nie zwalniałam z pracy, do Sądu też nie pisałam. Jestem załamana. Co wy kochani na to? Dziękuję Irena
Ireno, jak to mówią, tylko spokój może nas uratować.
Takich spraw nie załatwia się ustnie, złożyłaś wniosek na piśmie i na piśmie powinnaś dostać stosowną DECYZJĘ. Jeśli przyślą Ci odpowiedź w formie pisma to stanowczo domagaj się wydania decyzji, bo od decyzji możesz się odwołać, a od pisma nie. Nie martw się na zapas, ta pani powiedziała co wiedział, ale nie ona załatwia merytorycznie Twoją sprawę, z tego co czytałam na blogu to ustawa Ciebie obejmuje.
Witam! a ja wczoraj otrzymałam pismo z Zus w którym piszą, że dokumenty, które Zus składał w sądzie w sprawie apelacji od wyroku korzystnego dla mnie nadal tkwią w sądzie i nie wiadomo kiedy sąd prześle je do Zus. W związku z tym sprawa wypłaty zaległych świadczeń nadal będzie wstrzymana. Czy sąd nie ma określonego terminu na zwrot dokumentów i może sprawy ciągnąć w nieskończoność?. W takiej sytuacjii odsetki od zaległych emerytur powinny być wypłacane na dzień wypłaty, a nie z dniem ogłoszenia ustawy. Każde opóźnienie w spłacie jakichkolwiek płatności przez zwykłego obywatela pociąga za sobą karne odsetki' dlaczego w tej sprawie jest inaczej?' pozdrawiam
10;57 i tym samym przedłużać wysyłkę akt ? - sąd na twoje "nękanie" będzie analizował akta czy zachodzi uzasadniona skarga czyli to twoje "nękanie" po czym pisemnie za poświadczeniem odbioru zawiadomi ciebie o rozpatrzeniu skargi poczeka na zwrotkę z twoim podpisem i dopiero wyśle akta Doprawdy "dobra" ta twoja rada
Sąd po orzeczeniu wysyła postanowienia do stron i po otrzymaniu zwrotnych poświadczeń odbioru akta odsyła do ZUS (termin to ok. 3 tygodni ( praw procedur sądowych nie zmienimy więc próżne żale) ZUS który ma 60 dni liczonych od dnia orzeczenia sądu na wypłatę zaległych tak mówi centralne infor ZUS, ale ZUSy terenowe informują że te 60 dni ,liczą od dnia otrzymania akt (taka swoista interpretacja ustawy) ( ustawodawca na odesłanie akt dał 1 miesiąc i 1 miesiąc na liczenie przez ZUS) Tak czy owak jeśli ZUS nie dotrzyma terminu 60 dni, wzorem innych wystąpię ze skargą i odsetki od drugiego dnia 60-dniowego terminu z ustawy do dnia wypłaty i wygram bo juz tak miałam-( w innej sprawie ja-kontra ZUS) Kwoty tych odsetek mizerne, ale mój ZUS na mój widok staje niemal na baczność. Jeśli ja wobec ZUSu jestem w porządku to tego samego oczekuje od ZUSu,- bo to ZUS jest dla mnie a nie odwrotnie. Oczywiście wszystko musi być zgodne z literą prawa a nie mojego widzi misię ani zusowskiego widzimu się, ani też jak ja bym sobie życzyła. W sprawie wycofania apelacji (umorzenie 11marca) moje akta będą zwrócone po 8 kwietnia a dla ZUSu termin upływa 11 maja - więc sobie spokojnie czekam , bez irytacji i nerwów bo zdrowie jest moje !Pozdrawiam
"stać na baczność" - to porównanie, a w moim przypadku oznacza, że ZUS nie zbywa mnie już odpowiedziami "tak.. bo tak", jasne jest że grzecznie czekam w kolejce do okienka a wobec pani z ZUSu jestem uprzejma i miła do bólu,(żadna tam musztra) w zamian za co otrzymuję to samo. W ZUS tak jak w każdym urzędzie (i nie tylko w urzędzie): - ile ludzi tyle zdań - więc dochodzenie swoich spraw musi odbywać się na argumenty również prawne, oczywiście nie czepiam się drobiazgów i nie pozwalam sobie na irytację, która bardziej szkodzi mnie niż ZUSowi
Możesz wskazać mi w USTAWIE terminy załatwienia spraw o których piszesz? Ja się doczytałam że ZUS ma 60 dni na załatwienie sprawy od dnia ustania okoliczności uniemożliwiającej wypłatę - w tym przypadku apelacja. Owe 60 dni ZUS będzie liczył dopiero od momentu załatwienia sprawy w sądzie. Gdzie w ustawie jest napisane że jest 1 miesiąc na OESŁANIE AKT / ???/ i 1 miesiąc na LICZENIE PRZEZ ZUS ???????? Naprawdę coś nie tak u ciebie.......no chyba że ustawę zmienili...,.,
Informacje te uzyskałam w SA i centralnej info ZUS - zrozumiałam to tak: - nasza ustawa nie działa w oderwaniu od innych ustaw tylko w ich korelacji, bo terminy załatwiania spraw są już zawarte w procedurach sądowych i przepisach administracji państwowej, więc termin wypłaty zawarty w ustawie nie mógł byc z nimi sprzeczny ,stąd te jakby wypośrodkowane 60 dni - pomyślałam wtedy, że z jednej strony na tyle długi by ZUS miał czas na liczenie, a z drugiej strony na tyle krótki, by nie wkurzyć i tak wkurzonych już emerytów. Mnie to przekonało ale mojego ZUSu nie !!! pani z okienka stwierdziła, że pani z centralnej info "musiała się pomylić", i 60 dni będą liczyć od otrzymania akt z sądu a nie od dnia orzeczenia
Ja rozumiem te 60 dni tak samo jak Ty, czyli 60 dni od daty wyjaśnienia wszystkich okoliczności (nie tylko spraw sądowych) A dziękuję - u mnie dobrze- tak po japońsku: jakotako Pozdrawiam
Rozdział 7. kpa Załatwianie spraw Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. § 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ. § 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. § 4. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3. § 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Jest tylko jedno "ale" W "naszej" Ustawie jednoznacznie określono / ustanowiono / termin załatwienia sprawy - 60 dni od ustania przeszkody załatwienia. Nie naginajcie i nie interpretujcie sobie sami faktów. KPA tu działa inaczej - tak jak USTAWA nasza nakazuje. Nic nie zaczarujecie tymi cytatami. Niestety, ja też czekam ale cierpliwie :)
22:31 ale to jest to samo, 60 dni to dwa miesiące dla spraw skomplikowanych organu I instancji, ustanie przeszkody do załatwienia to nic innego jak przyczyny podane w paragrafie 5. (zawieszenie, umorzenie, przyczyny nie z winy organu np. brak akt), dla uproszczenia są w ustawie zapisy wprost, aby młodzieży z 70-tych lat nie mieszać za bardzo w głowach
Bardzo proszę o pilną poradę, SA przesłal mi odpis pisma procesowego ZUS-o treści,"że organ rentowy cofa apelację od korzystnego dla mnie wyroku SO z maja 2013 "- jednoczesnie zobowiązując mnie do zajęcia stanowiska wobec cofnięcia apelacji w terminie 7 dni.. Co robić? Pozdrawiam Ewa z Wwy
sąd pyta czy zgadzasz się czy nie, na wycofanie apelacji przez zus - napisz krótko że wyrażasz zgodę na cofnięcie tej apelacji bo w przeciwnym razie sąd uzna że się nie zgadzasz i będziesz czekać na termin rozprawy
11:09 Ewo w Wa-wy Oto moja odpowiedź udzielona Ci pod Twoim identycznym zapytaniem pod dyskusją z 23 marca 2014 r. Praktyka ZUS 2:
Anonymous 26 marca 2014 10:44 Proszę o poradę na cito! SA przesłał mi odpis pisma procesowego ZUS o treści, że organ rentowy cofa apelację od korzystnego dla mnie wyroku SO z maja 2013r.,jednocześnie -cytuję -jednocześnie zobowiązując mnie do zajęcia stanowiska wobec cofnięcia apelacji w terminie 7 dni. co robić? Ewa z Wawy
Anonymous26 marca 2014 11:26 10:44 Nie byłam w takiej sytuacji, ale prawdopodobnie chodzi o to, czy wyrażasz na to zgodę. Zanim cokolwiek odpiszesz do SA zadzwoń do SA z zapytaniem jak masz to rozumieć.
Ja bym napisała mniej więcej w taki sposób: Na początku wszystkie dane itd.
Odpowiedź ubezpieczonej na pismo Sądu Apelacyjnego w Warszawie .... z dnia ...... w sprawie zajęcia stanowiska
Niniejszym informuję, że wyrażam zgodę na wycofanie apelacji przez organ rentowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ............, wniesionej przez niego od wyroku SO w ......... z dnia, sygn. akt.......... .
Bardzo mądra wypowiedź! I bardzo wyczekiwana przeze mnie. Tak bardzo mnie drażnią te wpisy "rozumię", że odechciewa mi się czytać bloga, choć ciągle jest ciekawy. Takie wpisy z okrutnymi błędami ortograficznymi i gramatycznymi zdarzają się nawet u tych, co przyganiają innym. Ale, to już było mówione parę razy i, jak grochem o ścianę. Nie rozumiem, dlaczego. Gdy, mnie ktoś zwróci uwagę na niepoprawność wyrażenia, przyjmuję to i się poprawiam. Uważam pisanie z takimi błędami za brak szacunku dla interlokutorów. Przecież to jest teraz takie łatwe, edytor tekstu sam poprawia błędy, w większości poprawnie. Z góry przepraszam za błędy, które mogły się wkraść do mojej wypowiedzi (zwłaszcza interpunkcyjne), jestem techniczna, ale usiłuję nie robić błędów, bo, jak wspomniałam, uważam to za brak szacunku dla rozmówcy. Uprzejmie proszę osobę z 12:41 o skorygowanie moich błędów w tej wypowiedzi, bo wygląda na to, że Pan się na tym zna. Będę wdzięczna. I, proszę, bez takich wpisów w stylu "a, ty, kto jesteś, nauczyciel polskiego? Precz!" pod wpisem z g. 12:41. Pozdrawiam wszystkich, W.
12.41. Jak zobacze na kacie to zrozumie ile tego wplynelo, Rozumie wszystko co pisza na tym blogu, nie rozumie tych babc polonistek i tej technicznej co ich tak razi.Jakie to mondre, jakie wyczolone, dbajace o czystosc jenzyka. Mnie zrazilo to, ze W. nazwala g.... 12.41./ g. skrotowe okreslenie gowna/
Witam Pani Ireno z Biłgoraja,dzisiaj dzwoniłam do SO z zapytaniem,czy odesłano akta do ZUS,usłyszałam,że nie może nic znaleźć na ten temat,później,że czekają na zwrotkę z ZUS,że otrzymali postanowienie o umorzeniu.Mam dzwonić za tydzień,trochę mnie to już irytuje. Pozdrawiam Krystyna
Witam Pani Krystyno. Oj nieładnie An z 11:44. Moja sytuacja jest zupełnie inna. Ja w najlepszym wypadku będę czekać do 05.04. bo to termin kiedy ZUS ma wysłać ewentualnie zgodę? na umorzenie postępowania o które wniosłam tak jak Pani. Jeżeli moge cos podpowiedziec to to, ze informacji udzielają różne osoby jedne znające się inne jakby mniej. Ja, zeby otrzymać jasną i konkretną odpowiedź dzwoniłam dwa razy. Pierwszy raz nie dowiedziałam się niczego, natomiast przy drugim telefonie wszystkiego, że sędzia, który dostał moją sprawę był na urlopie, że wysłano do ZUS /imiennie do pełnomocnika/ pismo łącznie z data jego wysłania i dodatkowo komentarz, że ZUS nie robi problemów i zgodę wyraża. Poniewaz mam na dzisiaj przyjemniejsze sprawy /działka na której uwielbiam pracować/ więc sprawę wypłaty wyrzuciłam z pamięci. Pozdrawiam serdecznie Irena
Otrzymałam od emerytki skan decyzji ZUS o wypłacie zawieszonych świadczeń emerytalnych wraz z ustawowymi odsetkami. Z uzasadnienia tej decyzji ZUS wynika, że do kwoty za okres zawieszenia emerytury w wysokości .... zł, organ rentowy dodał naliczone odsetki w wysokości .... zł i od uzyskanej sumy w wysokości ... zł - jako podstawy opodatkowania, odliczył zaliczkę na podatek do Urzędu Skarbowego w wysokości ... zł oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne łącznie .... zł i przekazał na konto .... zł, co stanowi w przybliżeniu 83% łącznej kwoty z tytułu zawieszonej emerytury brutto i ustawowych odsetek. Nie jestem księgową, ale z tego co się naczytałam na blogu, to ustawowe odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu. Czy te naliczenia są prawidłowe ??? Trzeba poprosić osoby, które potrafią zgłębić ten temat. Coś na mój laicki nos tu nie pasuje ! Proszę o podjęcie dyskusji w tej kwestii. Czy u osób, które otrzymały decyzje ZUS z uzasadnieniem wypłaty zawieszonych emerytur z ustawowymi odsetkami też stosowano takie wyliczenia? Pozdrawiam wszystkich, Daniela
13:12 Może to pomyłka. Ciekawe jak to jest u osób, które otrzymują decyzję o zwrocie samych odsetki, odliczenia w takiej decyzji będą bardziej widoczne
Droga Pani Danielo. Jeżeli "kwota za okres zawieszenia emerytury w wysokości........zł" /cyt./ jest równa "uzyskanej sumy w wysokości ....zł-jako podstawy opodatkowania" /tez cytat/ to wszystko jest w porządku. Jeżeli są to kwoty różne, to trzeba się odwoływać. Pozdrawiam
14:07 Podaję bardziej obrazowo: do kwoty za okres z tytułu zawieszonej emerytury, która wyniosła np. 48 000 zł, ZUS dodał kwotę z tytułu ustawowych odsetek np. 11 000 zł czyli uzyskał 59 000 zł. Kwotę 59 000 zł potraktował jako podstawę opodatkowania i od niej odliczył zaliczkę w przybl. 4 900 zł na podatek odprowadzony do US i składki na ubezpieczenie zdrowotne łącznie w przybl. 4 300 zł. Na konto emerytki ZUS wysłał około 50 000 zł Pozdrawiam, Daniela
Informacje do tematu Jak stanowi art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. Rodzaje źródeł przychodów zostały wyszczególnione w art. 10 ust. 1 updof, a wśród nich m.in. inne źródła wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof. Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w "szczególności". Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysposobienie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. Takim przysporzeniem są również odsetki za zwłokę w spełnieniu świadczenia pieniężnego. Przychód z tytułu odsetek za opóźnienie w zapłacie powstaje w dacie ich otrzymania. Wynika to z art. 11 ust. 1 updof, mającego zastosowanie w opisanym przypadku, który stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jeżeli podmiot wypłacający odsetki nie pobiera od nich zaliczki na podatek nie oznacza, że odsetki te nie podlegają opodatkowaniu. Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej kwotę odsetek powinna uwzględnić w rozliczeniu rocznym i opodatkować wraz z innymi dochodami, do których ma zastosowanie skala podatkowa. ======================================================================== W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W katalogu zwolnień przedmiotowych nie zostały wymienione odsetki od wierzytelności, a w związku z tym, że nie są odszkodowaniem nie korzystają też ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem otrzymane odsetki są przychodem wierzyciela opodatkowanym na zasadach ogólnych. Wypłata tych odsetek stanowi przychód z innych źródeł określonych w art.10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 20 cytowanej ustawy podatkowej. Stanowisko US nie powinno się różnić, ale najlepiej jest zwrócić się o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Pani Danielo. Z podanych przez Panią kwot wynika, ze podatek i składki potrącono tylko od emerytury. Od odsetek nie. Bo proszę policzyć 48.000 zł x 18% = 8.640 zł, do tego nalezy jeszcze dodać 1,25% skł na ubezpieczenier zdrowotne /nie podlegające odliczeniu od podatku/ to daje 600 zł. Razem podatek + składki zdr. od samej emerytury to 9.240 zł. I tyle zdaje się potrącono, Bo gdyby potracenia były od 59.000 zł to wtedy byłoby to 11.360 zł i emerytka nie dostałaby 50.000 zł a 47.600 zł. Czyli bądźcie Państwo spokojni, jak do tej pory podatku od odsetek nie potrącano. ZUS musi działać zgodnie z prawem, widocznie od odsetek podatku się nie pobiera. Z poważaniem Magdalena
Zadziwiająco dyplomatyczne są odpowiedzi, może i prawidłowe, ale nikt nie napisał wprost o sobie, np. u mnie podatku nie potrącono, albo u mnie podatek potrącono. Ze strachu, czy z braku rozeznania własnej sprawy, czy co?
Temat podatek od odsetek. Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułu, o których mowa w art. 10 ust. pkt 1 tej ustawy. W myśl art.10 ust. 1 pkt 1 żródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, praca nakładcza, emerytura lub renta. Ponieważ ZUS na wniosek emeryta jak i na podstawie prawomocnego wyroku ma obowiązek wypłacić zawieszone emerytury, odsetki od tych świadczeń wolne są od podatku.
23:49 Jak miło poczytać kompetentną odpowiedź. Krótko, jasno i na temat, bez przedzierania się przez długi tekst, co to pod koniec nie wiadomo, o czym było na początku. Twoja wypowiedź jest przysłowiową kropka nad "i".
Wczoraj odebrałam pieniądze i powinnam się cieszyć nie mam tylko pojęcia jak to będzie wyglądało odnośnie rozliczenia podatkowego za 2014r.Czy ktoś może mi coś podpowiedzieć ?
Jak co roku, tak i za 2014 r. z ZUS dostaniesz PIT, w którym będą wykazane Twoje emerytury za rok 2014 r. Różnica będzie taka, że zostaną wpisane odpowiednio wyższe kwoty, rozliczysz PIT 37 i się okaże, czy masz nadpłatę podatku, czy może powinnaś coś dopłacić.
Trwają prace, że PIT-y 37 będzie za nas rozliczał urząd skarbowy, więc ZUS pewnie 1 egz. swojego PIT-u będzie doręczał do fiskusa, a my dostaniemy swój egz. do wiadomości i potem gotowe rozliczenie PIT 37 do wiadomości i ewentualnie zwrot nadpłaty, albo wezwanie do dopłaty do podatku
An13.03. Dawno juz zadawalem pytania m.in.co to bedzie sie dzialo po juz otrzymanych zaleglych. Zauwazcie Panstwo ile byli by zdrowsi emeryci jakby nie mieli teraz takich problemow, ile skarbowi, dzieciom, na pochowek.To jest niepojete ile ten Marian z Radomia/pozdrawiam serdecznie, czekam na uscisk Jego dloni na Zlocie/ narobil zamieszania w tym spokojnym emeryckim zyciu. Juz wytrzezwialas?,ze martwisz sie co bedzie za rok? Popraw klinikiem i Cie pusci. Pozdr.
32% od nadwyżki 85528zl to jeżeli był zwrot, bieżąca emerytura i trochę miesięcy pracy to tak wychodzi, tu już nie ma ulg i odliczeń. Można się uratować jeżeli jest rozliczenie z mężem-żoną, a samotnie to niestety .... i troll nie pomoże
Troll nie pomaga, on jest złośliwy. Od bieżącej emerytury i od wynagrodzenia za pracę były potrącone zaliczki na podatek, od wypłaty zawieszonej emerytury też został potrącony w decyzji podatek. Ile masz tej nadwyżki ponad I próg podatkowy, że wychodzi taka kwota do dopłaty?
Anno M.Ż. W kontekście mojego wpisu z 13:12 i 14:34. Proszę, napisz jak wyliczono należności - co napisano w uzasadnieniu, przede wszystkim chodzi o to, czy od ustawowych odsetek pobrano podatek. Pozdrawiam, Daniela
Kolejny wpis bez kompletnej informacji, na którą czeka wiele osób, m.in. Daniela. Tyle wam pomogła, a teraz tak trudno odpowiedzieć na Jej pytanie? Co za egoiści zaślepieni kasą!
16:12 Pytam w interesie osoby, która ma wątpliwości. Warto jednak prześledzić, jakie decyzje są wydawane w różnych miastach. To jest interes nas wszystkich!!!!!!!! Proszę więc osoby, które mają już decyzję ZUS-u o wypłacie zaległych, aby podały treść uzasadnienia ( bez zbędnych szczegółów) i miejscowość.
Zadziwiająco dyplomatyczne są odpowiedzi, może i prawidłowe, ale nikt nie napisał wprost o sobie, np. u mnie podatku nie potrącono, albo u mnie podatek potrącono. Ze strachu, czy z braku rozeznania własnej sprawy, czy co? AJ
17:21 Zgadzam się, decyzje niebieskie były czytelne, natomiast precyzja wypowiedzi w obecnych białych pozostawia wiele do życzenia, tym bardziej, gdy nie ma żadnego zdania wyjaśnienia zus poza tym co na oficjalnym formularzu.
An.16.12. odpowiadam Tobie i P.Danieli. Jestem z maja 1950r, a wiec "pelnoletnia", jestem sprzed, po wyrokach SO i SA oczywiscie przegranych SA 13. XII., 19.02 wniosek o zwrot zaleglych z odsetkami z uwzglednieniem waloryzacji.Decyzja o wyplacie zawieszonej z dn.4.03.2014. Wyplata nastapi 6.04 wraz z emerytura.Tak jak wyliczylam wczesniej wszystko sie zgadza. Odsetki bez zadnych obciazen, liczone od emerytury brutto.W uzasadnieniu wyliczenia sa lekko zagmatwane bo zsumowano kwote do wyplaty zawieszonej wraz z odsetkami i swiadczenie za m-c kwiecien i po odliczeniu obciazen...z-d przekaze na r-nek .....Po dokladnym przeanalizowaniu odsetki sa bez obciazen.Do zobaczenia na Zlocie. Serdecznie pozdrawiam.JG.
Pani Danielo. Do wpisu 15:53, bo widzę,że rozpętała się burza. Emerytka, która mysli, ze od odsetek naliczono jej podatek jest w błedzie. Podatek potrącono jej tylko od emerytury. Proszę sobie policzyć z tych kwot , które Pani podała. Wyżej jest wyliczenie.Pozdrowienia
Do p.Danieli :dzięki za czujność-odpowiadam :kwoty naliczono właściwie,od odsetek nie odprowadzono podatku,wszystko się zgadza,Decyzja jest czytelna,rzeczowa,precyzyjna:-)
Ze szczęścia (chociaż podobno pieniądze szczęścia nie dają...)zapomniałam jeszcze raz serdecznie podziękować tym,dzięki którym mamy tę kaskę-w tym szczególnie Pani Danieli,która pomagała nam w pisaniu "różnych pisemek".Jeszcze raz SERDECZNE DZIĘKUJĘ tym wszystkim,którzy rozpoczęli tę walkę i dodawali wszystkim otuchy,aby wspólnie walczyć!!!A na początku był P.Marian,póżniej P.Krzysztof i wiele wspaniałych koleżanek ,którym zawdzięczam tę wygraną!!!DZIĘKUJĘ!!!
Jeżeli teraz nie ma obowiązku obliczać zaliczek na podatek od odsetek, to i nie będzie miał obowiązku wystawiać PIT z odsetkami, jakieś teorie wymyślasz
cd - do rozliczenia samemu w zeznaniu podatkowym. A swoją drogą to znalazłam wypowiedź Pana Radosława Milczarskiego z biura prasowego ZUS ( art. B.Wiktorowskiej w serwisie Gazety Prawnej z 23.10.2013) , że cyt." Tylko odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty emerytury są wolne od podatku dochodowego – zauważa Radosław Milczarski."
Szanowni Państwo. Nie wymyślajcie nowym przepisów podatkowych. Od tego jest MF. Nie ma tak, że ZUS może wybierać - naliczyć podatek lub nie. Jeżeli jest obowiązek odprowadzenia podatku od przychodu to go potrąca, jeżeli nie potraca podatku to znaczy, ze przychód nie podlega opodatkowaniu. Ani teraz ani w przyszłości. Za uszczuplenie należności podatkowych przez kogokolwiek grozi kara - wysoka. I nieważne czy jest to ZUS czy zwykły Kowalski. Tak na marginesie - korzystanie z dwu ulg podatkowych w ciągu roku /od ZUS i pracodawcy / też podlega karze. I niewazne jest, ze w rozliczeniu rocznym jedną ulgę zwrócimy. ZUS zautomatu potrąca ulgę a do zakładu pracy należy złozyć oświadczenie, że z ulgi juz korzystamy. Pozdrawiam
10:47 Właśnie to, co tak trafnie ująłeś, miałam na myśli we wpisie 19:03. Poza tym chodziło mi podkreślenie braku logiki 18:59 poprzez użycie czasu teraźniejszego do czynności, które wg An. 18:59 miałyby mieć miejsce za rok.
Proszę o radę. Mam wezwanie na 3 kwietnia do Sadu Apelacyjnego w Szczecinie ( sprawę wniósł ZUS po mojej wygranej w S.O. ). Jechać na rozprawę ( 200 km ), czy nie jechać? Jagna2
Przytaczam Ci wpis z tej dyskusji umieszczony wyżej: Anonimowy 26 marca 2014 09:26 napisał: Mam pytanie czy ktoś jeszcze dochodzi swoich spraw w sądzie? mam rozprawę na początku kwietnia. Jestem ciekawa jak wygląda sprawa odsetek w sądach. Barbara
Odpowiedź
Anonimowy 26 marca 2014 10:52 Na rozprawie w SO z odwołania od negatywnej decyzji ZUS w dniu 21 marca 2014 r. sąd oddalił odwołanie, uzasadniając, że w dacie wydania decyzja odmowna w sprawie odsetek była wydana prawidłowo. Następnie pouczył, że wobec zakończenia sprawy w sądzie można już od następnego dnia składać do ZUS wniosek o wypłatę na podstawie ustawy. Wniosek z tego taki, że u Ciebie może być podobnie, ale początek kwietnia już tuż, tuż, więc wycofanie odwołania chyba znacząco nie przyspieszy sprawy.
Nosząc imię Jagienki z "Krzyżaków" czy tak samo miażdżysz orzechy jak ona?
19:03 i 19:07 Jeśli Jagna ma wezwanie do obowiązkowego stawiennictwa, to jechać musi, bo sąd może Ją ukarać grzywną, wezwań do sądu nie lekceważy się. Jeśli nie może pojechać, to musi swoją nieobecność usprawiedliwić. Pozostaje pytanie czy rozprawa mogłaby się odbyć bez Jej udziału, czy też zostałaby przełożona na inny termin. Jechać ani usprawiedliwiać się nie musi przy stawiennictwie nieobowiązkowym.
Witam. szczecinianka- otrzymalam pismo zZUS-u o naliczeniu zaleglej emerytury + odsetki, odliczenia zdrowotne i zaliczka na podatek,+ emerytura za kwiecien.Zaliczka na podatek liczona bez odsetek.Sadze ze wyplata bedzie z emerytura kwietniowa. Pozdrawiam SZ
Witam,emeryturę zaległą miałam wypłaconą w maju 2013r.[ jestem po] w kwocie 23285 zł brutto. Obecnie ZUS wyliczył mi odsetki w kwocie 3144,84zł,które chce wypłacić w kwietniu wraz z bieżąca emeryturą. ZUS nie podał mi informacji do kiedy były liczone odsetki.
Z prasy: "Mniej emerytów, Polacy zostali w pracy" Pod koniec lutego było w Polsce prawie 9 mln emerytów i rencistów, czyli o ponad 100 tys. mniej niż w lutym 2013 r. – pisze "Gazeta Wyborcza, powołując się na dane GUS. Oznacza to ponad 2 mld zł oszczędności rocznie dla budżetu państwa. A jeszcze do niedawna samych emerytów w Polsce przybywało co roku o ponad 100 tys. Ale wystarczyła zmiana przepisów i tendencja się odwróciła. To bowiem efekt m.in. likwidacji wcześniejszych emerytur dla osób pracujących w szczególnych warunkach, stopniowego (od 2013 r.) podwyższania wieku emerytalnego, czy też wygaśnięcia przepisów pozwalających łączyć emeryturę z pensją bez zwalniania się z zakładu pracy.
Nie,za to rozliczyli mnie miesięcznie(mimo podania o roczne),straciłabym całą emeryturę w styczniu(13),oczywiście się odwołałam,ale to znowu 60 dni.Co do 2011 ,dostałam tylko inf.,że rozliczą na nowo.Jakim cudem w innych regionach już płacą?
ZUS w Świdnicy (dolnośląskie) zaczął już rozsyłać zawiadomienia o zwrocie zaległych emerytur, wraz z dokładnym wyliczeniem należnych kwot, potrąceń i terminem przelania na konto. Miła lektura :) .
ZUS we Wrocławiu; decyzji o wypłacie brak, tak samo jak decyzji o waloryzacji. Ale tak jest zawsze, decyzje przychodzą co najmniej z miesięcznym opóźnieniem.
Dzisiaj otrzymałem pismo z ZUS, że wypłate emerytury zaległej zawieszono gdyż zostało złozone odwołanie do sądu. Już w lutym wysłalem pismo do sądu z kopią do ZUS o wycofanie odwołania. Do tej pory Sąd Apelacyjny w Gdansku nie może wydac prawomocnego orzeczenia.
Ciekawe, najpierw oddalał wnioski nw SA 2 razy, w SA 1 raz , pisalismy kasacje która nie została przyjęta. Teraz gdy wreszcie moznaby było dostać te zaległe swidczenia, to okazuje się, że SA w gdańsku przez 2 miesiecy nie może wydać orzeczenia, pomimo wniosku o wycofanie sprawy.
czy to nie jest robota pod górkę?
pozdrawiam kazimierz z Gdyni, a jak u innych z trójmiasta?
Gratulacje. Nareszcie. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńW.W.
A ja pragnę donieść, że przy okazji załatwiania innych spraw w ZUSie do mojej wiadomości podano, że moja sprawa jest już na dobrej drodze: została aprobowana i czeka tylko na podpis starszego aprobanta. Noooooooooooooo...........to ja rozumiem. A czekam tylko od 19 lutego.
OdpowiedzUsuńBardzo, bardzo się cieszę !
UsuńEmerycie, który brzmi dumnie,
pozdrawiam <3 :)))
Witaj Danielo! Zobaczymy kiedy to fizycznie do mnie dotrze no i co z tym naliczaniem odsetek będzie.Tobie życzę "odetkania rury"tej z piosenki, żeby czas pognał w Twych sprawach galopem.
UsuńMiłego wieczoru:)
Emerycie TBD
UsuńDla Ciebie:
http://www.youtube.com/watch?v=IoLBp-LTqNs
Posłuchajcie i pomyślcie
Usuńhttp://www.youtube.com/watch?v=ubWiDap58jw&feature=share
tooooooo ja też rozumiem, - za taką nowinę, wieczorkiem pozwolę sobie na łyk end (albo dwa łyki - a co mi tam !)
UsuńPozdrawiam. Sara
Mam pytanie w jakiej wysokości (jak zostały wyliczone) odsetki od zawieszonej emerytury Pani z Zabrza ?
OdpowiedzUsuńJa otrzymałam decyzję o wypłacie zawieszonej emerytury wraz z odsetkami ,ale mam wątpliwości co do prawidłowego wyliczenia odsetek.
Wysokość j emerytury (netto) wynosi 2300 zł/mies naliczono mi odsetki w wysokości 3770 zł . Wydaje mi się ,że odsetki powinny wynosić około 6200 zł. gdyż powinny zostać naliczone odsetki ustawowe w wysokości 13 % w stosunku rocznym .
Czy ZUS może nalicza inne odsetki .
Za udzieloną informację dziękuję .
Przecież już pytałaś o to i dostałaś odpowiedzi.
UsuńPopatrz na wcześniejsze decyzje, jakie dostawałaś za 2011 i 2012. Policz po pomniejszeniu brutto wg kalkulatora odsetek. Coś mi się wydaje ,ze przesadziłaś z tą emeryturą 2300 netto, to wychodzi około 2700 brutto to nie wiem czy w ogóle należała Ci się emerytura
UsuńPrzestań jątrzyć z tak niskimi odsetkami. Znajomy który miał emeryturę 2550-2600 dostał 10 tys odsetek.
UsuńMoże dostałaś 3770 bo się wcześniej zwolniłaś z pracy i nie pracowałaś przez cały okres zawieszenia. Więc logiczne że mniejsze odsetki od mniejszej kwoty dostaniesz
09:36
UsuńZnajomy miał wysoką emeryturę, nie każdy ma taką i nawet jeśli się nie zwolnił to, jak sama piszesz, mniejsze odsetki od mniejszej kwoty dostanie.
25 marca 2014 r. 22:22
UsuńSposób liczenia odsetek podany jest pod dyskusją
z 19 marca 2014
Praktyka ZUS.
Usuńja otrzymałam już zaległa emeryturę 25.01.2014r a teraz odsetki ale naliczyli mi więcej niz sobie liczyłam wypłacili bardzo dobrze
13:27
UsuńNo to fajnie.
Daniela we wpisie z 13:12 (patrz trochę niżej) zgłosiła ciekawy problem dot. odliczeń od zwróconej emerytury z odsetkami.
Jak było w Twojej decyzji o zwrocie odsetek, czy został potrącony podatek i składki?
Witam, proszę o informacje co jest dla emeryta korzystniejsze wypłata zaległych emerytur na wniosek zgodnie z ustawą ? czy wniosek powołując się na wyrok SO, który zapadł w czerwcu tamtego roku - zwrot zaległych emerytur z odsetkami ?
OdpowiedzUsuńSpawa była jeszcze w SA lecz ZUS wycofał apelację . Nie wiem jaki wniosek składać do ZUS-u? Proszę o podpowiedz Zosia
Poczytaj trochę wcześniejsze posty na blogu.
UsuńJuż to było wałkowane!.
Skoro do tej pory nie było wypłaty zaległej emerytury, to jest to bez różnicy.
UsuńEwentualna różnica mogłaby wynikać tylko i wyłącznie z terminu wypłaty odsetek, do dnia faktycznej wypłaty po wyroku SO lub do dnia wejścia w życie ustawy przy wypłacie na podstawie ustawy.
06:53
UsuńJeżeli masz na myśli w którym przypadku sprawa ma szansę szybszego załatwienia, to podałaś za mało danych, nie wiadomo kiedy było to wycofanie apelacji przez ZUS.
Napisz wniosek tak jak o wypłatę z ustawy, a pod spodem jedno, dwa zdania informujące o prawomocnym, korzystnym dla Ciebie, wyroku SO po wycofaniu apelacji przez ZUS.
Czy tak, czy tak to chyba bez różnicy.
Bardzo prosze o informacje- ile beda wynosily odsetki przy zawieszonej emeryturze w kwocie 2000 jezli przyjmiemy wysokosc odsetek 13% w skali roku naliczanych do momentu wejscia w zycie ustawy? Bardzo dziekuje.
OdpowiedzUsuńposzukaj - jest specjalny kalkulator odsetek ustawowych - w googlach
Usuńtak, sa kalkulatory ale problem w tym, ze kazda z tych niewyplaconych emerytur ma inny czas zwloki- moze ktos sie zna jak to wyliczyc
Usuńkolejno każdy miesiąc, na końcu zsumować
Usuńwyszlo mi 5,5 tys za 10 miesiecy zawieszenia- jesli ktos wyliczal sobie odsetki za podobna emeryture i wyszlo mu inaczej to prosze o skorygowanie moich wyliczen
UsuńBył już na blogu parę dni temu wpis osoby która dostała wypłatę zaległych + odsetki.
UsuńMożna poszukać we wcześniejszych wpisach.
Z tego co pamiętam osoba pisała że wyszło jej tak / w decyzji ZUS / jak sobie wyliczyła kalkulatorem .
Szanowni leniwi blogowicze - wszystkie tematy dotyczące naszych zaległych emerytur były tu na blogu poruszane.
OdpowiedzUsuńZadajcie sobie chociaż troszkę trudu i poczytajcie wcześniejsze wpisy. Z boku strony po prawej stronie ekranu są archiwalne zapiski - nawet tematycznie pogrupowane.
Ciągle zadawana te same pytania są już po prostu nudne więc nie dziwcie się że już tym bardziej "oświeconym" nie chce się wciąż odpowiadać jedno i to samo.
Sorry - dajcie z siebie coś - czytanie nie boli a wiedzy nigdy dość wierzcie !:)
Masz sporo racji, ale komentarze były wpisywane czasami jak leci, teraz trudno potrzebne odszukać.
UsuńMam pytanie czy ktoś jeszcze dochodzi swoich spraw w sądzie? mam rozprawę na początku kwietnia. Jestem ciekawa jak wygląda sprawa odsetek w sądach. Barbara
OdpowiedzUsuńNa rozprawie w SO z odwołania od negatywnej decyzji ZUS w dniu 21 marca 2014 r. sąd oddalił odwołanie, uzasadniając, że w dacie wydania decyzja odmowna w sprawie odsetek była wydana prawidłowo. Następnie pouczył, że wobec zakończenia sprawy w sądzie można już od następnego dnia składać do ZUS wniosek o wypłatę na podstawie ustawy.
UsuńWniosek z tego taki, że u Ciebie może byc podobnie, ale poczatek kwietnia już tuż, tuż, więc wycofanie odwołania chyba znacząco nie przyspieszy sprawy.
Witam!Wczoraj moja koleżanka znalazła w skrzynce na listy zawiadomienie z ZUS-u w SZCZECINIE o wypłacie zaległych wraz z odsetkami razem z kwietniową emeryturą.W trakcie zawieszenia była już PEŁNOLETNIĄ EMERYTKĄ,więc liczenie należnej emerytury jest prostsze.Ja jeszcze czekam(wcześniejsza emerytura)na radosne nowiny z ZUS SZCZECIN.Kaśka
OdpowiedzUsuńGratulacje.
UsuńWitam,
UsuńA ja wczoraj się zdenerwowałam , ponieważ wniosek złożyłam 20.02.14 do Sczecina , a wczoraj zadzwoniłam i zapytałam o to. Na co mnie Pani po wejściu do systemu mojej sprawy powiedziała, że jej się wydaje, że mi się nie należy, raczej jest pewna i zaczęła coś tam wymieniać jakieś Ustawy, ja z nerwów nie pamiętam, ponieważ bardzo się zdenerwowałam.
Jestem 11.08.1952 rocznik, emerytura wcześniejsza była naliczona w 2007 roku, ale zawieszona, później zaczęli wypłacać mi się wydaje w 2009 roku, a w 2011 w październiku znów zawiesili. Odwiesili dopiero od lutego 2013 na mój wniosek.Cały czas pracowałam i się nie zwalniałam z pracy, do Sądu też nie pisałam. Jestem załamana.
Co wy kochani na to?
Dziękuję
Irena
Ireno, jak to mówią, tylko spokój może nas uratować.
UsuńTakich spraw nie załatwia się ustnie, złożyłaś wniosek na piśmie i na piśmie powinnaś dostać stosowną DECYZJĘ. Jeśli przyślą Ci odpowiedź w formie pisma to stanowczo domagaj się wydania decyzji, bo od decyzji możesz się odwołać, a od pisma nie.
Nie martw się na zapas, ta pani powiedziała co wiedział, ale nie ona załatwia merytorycznie Twoją sprawę, z tego co czytałam na blogu to ustawa Ciebie obejmuje.
Witam! a ja wczoraj otrzymałam pismo z Zus w którym piszą, że dokumenty, które Zus składał w sądzie w sprawie apelacji od wyroku korzystnego dla mnie nadal tkwią w sądzie i nie wiadomo kiedy sąd prześle je do Zus. W związku z tym sprawa wypłaty zaległych świadczeń nadal będzie wstrzymana. Czy sąd nie ma określonego terminu na zwrot dokumentów i może sprawy ciągnąć w nieskończoność?. W takiej sytuacjii odsetki od zaległych emerytur powinny być wypłacane na dzień wypłaty, a nie z dniem ogłoszenia ustawy. Każde opóźnienie w spłacie jakichkolwiek płatności przez zwykłego obywatela pociąga za sobą karne odsetki' dlaczego w tej sprawie jest inaczej?'
OdpowiedzUsuńpozdrawiam
... bo taki jest zapis w ustawie, która jest ustawą specjalną.
UsuńWitam,u mnie identyczna sytuacja,dokumenty w SO,postanowienie o umorzeniu z dnia 11.03.14
OdpowiedzUsuńZ tym zwrotem akt z sądu do ZUS nie ma reguł, czasami jest to bardzo szybko, a czasami 2 albo 3 miesiące, trzeba nękać sądy.
Usuń10;57
Usuńi tym samym przedłużać wysyłkę akt ? - sąd na twoje "nękanie" będzie analizował akta czy zachodzi uzasadniona skarga czyli to twoje "nękanie" po czym pisemnie za poświadczeniem odbioru zawiadomi ciebie o rozpatrzeniu skargi
poczeka na zwrotkę z twoim podpisem i dopiero wyśle akta
Doprawdy "dobra" ta twoja rada
11:16
UsuńSorry, miałam na myśli, aby pytać telefonicznie
Sąd po orzeczeniu wysyła postanowienia do stron i po otrzymaniu zwrotnych poświadczeń odbioru akta odsyła do ZUS (termin to ok. 3 tygodni ( praw procedur sądowych nie zmienimy więc próżne żale)
OdpowiedzUsuńZUS który ma 60 dni liczonych od dnia orzeczenia sądu na wypłatę zaległych tak mówi centralne infor ZUS, ale ZUSy terenowe informują że te 60 dni ,liczą od dnia otrzymania akt (taka swoista interpretacja ustawy)
( ustawodawca na odesłanie akt dał 1 miesiąc i 1 miesiąc na liczenie przez ZUS) Tak czy owak jeśli ZUS nie dotrzyma terminu 60 dni, wzorem innych wystąpię ze skargą i odsetki od drugiego dnia 60-dniowego terminu z ustawy do dnia wypłaty i wygram bo juz tak miałam-( w innej sprawie ja-kontra ZUS) Kwoty tych odsetek mizerne, ale mój ZUS na mój widok staje niemal na baczność. Jeśli ja wobec ZUSu jestem w porządku to tego samego oczekuje od ZUSu,- bo to ZUS jest dla mnie a nie odwrotnie. Oczywiście wszystko musi być zgodne z literą prawa a nie mojego widzi misię ani zusowskiego widzimu się, ani też jak ja bym sobie życzyła.
W sprawie wycofania apelacji (umorzenie 11marca) moje akta będą zwrócone po 8 kwietnia a dla ZUSu termin upływa 11 maja - więc sobie spokojnie czekam , bez irytacji i nerwów bo zdrowie jest moje !Pozdrawiam
"stać na baczność" - to porównanie, a w moim przypadku oznacza, że ZUS nie zbywa mnie już odpowiedziami "tak.. bo tak", jasne jest że grzecznie czekam w kolejce do okienka a wobec pani z ZUSu jestem uprzejma i miła do bólu,(żadna tam musztra) w zamian za co otrzymuję to samo.
UsuńW ZUS tak jak w każdym urzędzie (i nie tylko w urzędzie): - ile ludzi tyle zdań - więc dochodzenie swoich spraw musi odbywać się na argumenty również prawne, oczywiście nie czepiam się drobiazgów i nie pozwalam sobie na irytację, która bardziej szkodzi mnie niż ZUSowi
12:34
UsuńDobrze, dobrze, nie tłumacz się, znam takie osoby, dla których wszystko ma chodzić jak w zegarku!
Możesz wskazać mi w USTAWIE terminy załatwienia spraw o których piszesz?
UsuńJa się doczytałam że ZUS ma 60 dni na załatwienie sprawy od dnia ustania okoliczności uniemożliwiającej wypłatę - w tym przypadku apelacja.
Owe 60 dni ZUS będzie liczył dopiero od momentu załatwienia sprawy w sądzie.
Gdzie w ustawie jest napisane że jest 1 miesiąc na OESŁANIE AKT / ???/ i 1 miesiąc na LICZENIE PRZEZ ZUS ????????
Naprawdę coś nie tak u ciebie.......no chyba że ustawę zmienili...,.,
Będę rada jak mi wskażesz :))
Anonimowy26 marca 2014 15:23
UsuńInformacje te uzyskałam w SA i centralnej info ZUS - zrozumiałam to tak: - nasza ustawa nie działa w oderwaniu od innych ustaw tylko w ich korelacji, bo terminy załatwiania spraw są już zawarte w procedurach sądowych i przepisach administracji państwowej, więc termin wypłaty zawarty w ustawie nie mógł byc z nimi sprzeczny ,stąd te jakby wypośrodkowane 60 dni - pomyślałam wtedy, że z jednej strony na tyle długi by ZUS miał czas na liczenie, a z drugiej strony na tyle krótki, by nie wkurzyć i tak wkurzonych już emerytów. Mnie to przekonało ale mojego ZUSu nie !!! pani z okienka stwierdziła, że pani z centralnej info "musiała się pomylić", i 60 dni będą liczyć od otrzymania akt z sądu a nie od dnia orzeczenia
Ja rozumiem te 60 dni tak samo jak Ty, czyli 60 dni od daty wyjaśnienia wszystkich okoliczności (nie tylko spraw sądowych)
A dziękuję - u mnie dobrze- tak po japońsku: jakotako
Pozdrawiam
Rozdział 7. kpa
UsuńZałatwianie spraw
Art. 35.
§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3.
§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
§ 3 i § 5 wyjaśniają wszelkie wątpliwości w sprawie terminu.
UsuńAnonimowy26 marca 2014 17:27
UsuńDziękuję - właśnie to, chociaż bez cytowania paragrafów i artykułów usłyszałam od pań z info ZUS i S.A.
Pozdrawiam
17:49
UsuńWygodniej było mi skopiować, niż pisać własnymi słowami, poza tym paragrafy to paragrafy, brzmią wiarygodnie.
Jest tylko jedno "ale"
UsuńW "naszej" Ustawie jednoznacznie określono / ustanowiono / termin załatwienia sprawy - 60 dni od ustania przeszkody załatwienia.
Nie naginajcie i nie interpretujcie sobie sami faktów.
KPA tu działa inaczej - tak jak USTAWA nasza nakazuje.
Nic nie zaczarujecie tymi cytatami.
Niestety, ja też czekam ale cierpliwie :)
22:31
Usuńale to jest to samo, 60 dni to dwa miesiące dla spraw skomplikowanych organu I instancji, ustanie przeszkody do załatwienia to nic innego jak przyczyny podane w paragrafie 5. (zawieszenie, umorzenie, przyczyny nie z winy organu np. brak akt), dla uproszczenia są w ustawie zapisy wprost, aby młodzieży z 70-tych lat nie mieszać za bardzo w głowach
Bardzo proszę o pilną poradę,
OdpowiedzUsuńSA przesłal mi odpis pisma procesowego ZUS-o treści,"że organ rentowy cofa apelację od korzystnego dla mnie wyroku SO z maja 2013 "- jednoczesnie zobowiązując mnie do zajęcia stanowiska wobec cofnięcia apelacji w terminie 7 dni..
Co robić?
Pozdrawiam Ewa z Wwy
sąd pyta czy zgadzasz się czy nie, na wycofanie apelacji przez zus - napisz krótko że wyrażasz zgodę na cofnięcie tej apelacji bo w przeciwnym razie sąd uzna że się nie zgadzasz i będziesz czekać na termin rozprawy
Usuń11:09
UsuńEwo w Wa-wy
Oto moja odpowiedź udzielona Ci pod Twoim identycznym zapytaniem pod dyskusją z 23 marca 2014 r. Praktyka ZUS 2:
Anonymous 26 marca 2014 10:44
Proszę o poradę na cito!
SA przesłał mi odpis pisma procesowego ZUS o treści, że organ rentowy cofa apelację od korzystnego dla mnie wyroku SO z maja 2013r.,jednocześnie -cytuję -jednocześnie zobowiązując mnie do zajęcia stanowiska wobec cofnięcia apelacji w terminie 7 dni.
co robić?
Ewa z Wawy
Anonymous26 marca 2014 11:26
10:44
Nie byłam w takiej sytuacji, ale prawdopodobnie chodzi o to, czy wyrażasz na to zgodę.
Zanim cokolwiek odpiszesz do SA zadzwoń do SA z zapytaniem jak masz to rozumieć.
Ja bym napisała mniej więcej w taki sposób:
Na początku wszystkie dane itd.
Odpowiedź ubezpieczonej na pismo Sądu Apelacyjnego w Warszawie .... z dnia ...... w sprawie zajęcia stanowiska
Niniejszym informuję, że wyrażam zgodę na wycofanie apelacji przez organ rentowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w ............, wniesionej przez niego od wyroku SO w ......... z dnia, sygn. akt.......... .
podpis
Wielkie dzięki za poradę.Udało mi się dodzwonić do sądu i potwierdzono,że mam tak to ująć jak mi doradziłaś.
UsuńPozdrawiam Ewa z Wawy
Bardzo mądra wypowiedź! I bardzo wyczekiwana przeze mnie. Tak bardzo mnie drażnią te wpisy "rozumię", że odechciewa mi się czytać bloga, choć ciągle jest ciekawy. Takie wpisy z okrutnymi błędami ortograficznymi i gramatycznymi zdarzają się nawet u tych, co przyganiają innym. Ale, to już było mówione parę razy i, jak grochem o ścianę. Nie rozumiem, dlaczego. Gdy, mnie ktoś zwróci uwagę na niepoprawność wyrażenia, przyjmuję to i się poprawiam. Uważam pisanie z takimi błędami za brak szacunku dla interlokutorów. Przecież to jest teraz takie łatwe, edytor tekstu sam poprawia błędy, w większości poprawnie. Z góry przepraszam za błędy, które mogły się wkraść do mojej wypowiedzi (zwłaszcza interpunkcyjne), jestem techniczna, ale usiłuję nie robić błędów, bo, jak wspomniałam, uważam to za brak szacunku dla rozmówcy. Uprzejmie proszę osobę z 12:41 o skorygowanie moich błędów w tej wypowiedzi, bo wygląda na to, że Pan się na tym zna. Będę wdzięczna. I, proszę, bez takich wpisów w stylu "a, ty, kto jesteś, nauczyciel polskiego? Precz!" pod wpisem z g. 12:41.
UsuńPozdrawiam wszystkich,
W.
12.41. Jak zobacze na kacie to zrozumie ile tego wplynelo, Rozumie wszystko co pisza na tym blogu, nie rozumie tych babc polonistek i tej technicznej co ich tak razi.Jakie to mondre, jakie wyczolone, dbajace o czystosc jenzyka. Mnie zrazilo to, ze W. nazwala g.... 12.41./ g. skrotowe okreslenie gowna/
UsuńWitam Pani Ireno z Biłgoraja,dzisiaj dzwoniłam do SO z zapytaniem,czy odesłano akta do ZUS,usłyszałam,że nie może nic znaleźć na ten temat,później,że czekają na zwrotkę z ZUS,że otrzymali postanowienie o umorzeniu.Mam dzwonić za tydzień,trochę mnie to już irytuje. Pozdrawiam Krystyna
OdpowiedzUsuńCoś taka w gorącej wodzie kąpana
UsuńWitam Pani Krystyno. Oj nieładnie An z 11:44. Moja sytuacja jest zupełnie inna. Ja w najlepszym wypadku będę czekać do 05.04. bo to termin kiedy ZUS ma wysłać ewentualnie zgodę? na umorzenie postępowania o które wniosłam tak jak Pani. Jeżeli moge cos podpowiedziec to to, ze informacji udzielają różne osoby jedne znające się inne jakby mniej. Ja, zeby otrzymać jasną i konkretną odpowiedź dzwoniłam dwa razy. Pierwszy raz nie dowiedziałam się niczego, natomiast przy drugim telefonie wszystkiego, że sędzia, który dostał moją sprawę był na urlopie, że wysłano do ZUS /imiennie do pełnomocnika/ pismo łącznie z data jego wysłania i dodatkowo komentarz, że ZUS nie robi problemów i zgodę wyraża. Poniewaz mam na dzisiaj przyjemniejsze sprawy /działka na której uwielbiam pracować/ więc sprawę wypłaty wyrzuciłam z pamięci. Pozdrawiam serdecznie Irena
Usuń14:19
UsuńNieładnie to powinno być Krystynie, proszę Ją zabrać na swoją działkę, to może Jej ta irytacja przejdzie
gdyby nikt nic nie pisał blog przestałby istnieć,każda uwaga coś wnosi,nawet ta niewygodna
OdpowiedzUsuń
UsuńOtrzymałam od emerytki skan decyzji ZUS o wypłacie zawieszonych świadczeń emerytalnych wraz z ustawowymi odsetkami.
Z uzasadnienia tej decyzji ZUS wynika, że do kwoty za okres zawieszenia emerytury w wysokości .... zł, organ rentowy dodał naliczone odsetki w wysokości .... zł i od uzyskanej sumy w wysokości ... zł - jako podstawy opodatkowania, odliczył zaliczkę na podatek do Urzędu Skarbowego w wysokości ... zł oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne łącznie .... zł i przekazał na konto .... zł, co stanowi w przybliżeniu 83% łącznej kwoty z tytułu zawieszonej emerytury brutto i ustawowych odsetek.
Nie jestem księgową, ale z tego co się naczytałam na blogu, to ustawowe odsetki nie powinny podlegać opodatkowaniu.
Czy te naliczenia są prawidłowe ???
Trzeba poprosić osoby, które potrafią zgłębić ten temat.
Coś na mój laicki nos tu nie pasuje !
Proszę o podjęcie dyskusji w tej kwestii.
Czy u osób, które otrzymały decyzje ZUS z uzasadnieniem wypłaty zawieszonych emerytur z ustawowymi odsetkami też stosowano takie wyliczenia?
Pozdrawiam wszystkich, Daniela
Od odsetek nie powinno być potrąceń, niech napisze odwołanie od tej decyzji, tym bardziej, że nie ma nic do stracenia, tylko ewentualnie do wygrania
Usuń13:12
UsuńMoże to pomyłka. Ciekawe jak to jest u osób, które otrzymują decyzję o zwrocie samych odsetki, odliczenia w takiej decyzji będą bardziej widoczne
Droga Pani Danielo. Jeżeli "kwota za okres zawieszenia emerytury w wysokości........zł" /cyt./ jest równa "uzyskanej sumy w wysokości ....zł-jako podstawy opodatkowania" /tez cytat/ to wszystko jest w porządku. Jeżeli są to kwoty różne, to trzeba się odwoływać. Pozdrawiam
Usuń14:07
UsuńPodaję bardziej obrazowo:
do kwoty za okres z tytułu zawieszonej emerytury, która wyniosła np. 48 000 zł, ZUS dodał kwotę z tytułu ustawowych odsetek np. 11 000 zł czyli uzyskał 59 000 zł.
Kwotę 59 000 zł potraktował jako podstawę opodatkowania i od niej odliczył zaliczkę w przybl. 4 900 zł na podatek odprowadzony do US i składki na ubezpieczenie zdrowotne łącznie w przybl. 4 300 zł.
Na konto emerytki ZUS wysłał około 50 000 zł
Pozdrawiam, Daniela
Informacje do tematu
UsuńJak stanowi art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. Rodzaje źródeł przychodów zostały wyszczególnione w art. 10 ust. 1 updof, a wśród nich m.in. inne źródła wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof.
Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w "szczególności". Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysposobienie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy.
Takim przysporzeniem są również odsetki za zwłokę w spełnieniu świadczenia pieniężnego.
Przychód z tytułu odsetek za opóźnienie w zapłacie powstaje w dacie ich otrzymania.
Wynika to z art. 11 ust. 1 updof, mającego zastosowanie w opisanym przypadku, który stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jeżeli podmiot wypłacający odsetki nie pobiera od nich zaliczki na podatek nie oznacza, że odsetki te nie podlegają opodatkowaniu. Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej kwotę odsetek powinna uwzględnić w rozliczeniu rocznym i opodatkować wraz z innymi dochodami, do których ma zastosowanie skala podatkowa.
========================================================================
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W katalogu zwolnień przedmiotowych nie zostały wymienione odsetki od wierzytelności, a w związku z tym, że nie są odszkodowaniem nie korzystają też ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem otrzymane odsetki są przychodem wierzyciela opodatkowanym na zasadach ogólnych.
Wypłata tych odsetek stanowi przychód z innych źródeł określonych w art.10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 20 cytowanej ustawy podatkowej.
Stanowisko US nie powinno się różnić, ale najlepiej jest zwrócić się o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Usuń15:10
Najlepiej to złożyć odwołanie od decyzji.
Pani Danielo. Z podanych przez Panią kwot wynika, ze podatek i składki potrącono tylko od emerytury. Od odsetek nie. Bo proszę policzyć 48.000 zł x 18% = 8.640 zł, do tego nalezy jeszcze dodać 1,25% skł na ubezpieczenier zdrowotne /nie podlegające odliczeniu od podatku/ to daje 600 zł. Razem podatek + składki zdr. od samej emerytury to 9.240 zł. I tyle zdaje się potrącono, Bo gdyby potracenia były od 59.000 zł to wtedy byłoby to 11.360 zł i emerytka nie dostałaby 50.000 zł a 47.600 zł. Czyli bądźcie Państwo spokojni, jak do tej pory podatku od odsetek nie potrącano. ZUS musi działać zgodnie z prawem, widocznie od odsetek podatku się nie pobiera. Z poważaniem Magdalena
UsuńPani Magdaleno,
UsuńDziękuję bardzo za rozwianie wątpliwości emerytki. Wolałam się upewnić.
Pozdrawiam, Daniela
Zadziwiająco dyplomatyczne są odpowiedzi, może i prawidłowe, ale nikt nie napisał wprost o sobie, np. u mnie podatku nie potrącono, albo u mnie podatek potrącono. Ze strachu, czy z braku rozeznania własnej sprawy, czy co?
UsuńDostałam decyzję w sprawie naliczenia odsetek od zaległych i nie mam potrąconego podatku. Wypłata na 10 kwietnia razem ze świadczeniem.
Usuń20:54
UsuńDziękuję za informację, myślę, że już mamy 100% jasność w temacie podatku od odsetek.
Temat podatek od odsetek.
UsuńZgodnie z art. 21 ust.1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułu, o których mowa w art. 10 ust. pkt 1 tej ustawy. W myśl art.10 ust. 1 pkt 1 żródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Ponieważ ZUS na wniosek emeryta jak i na podstawie prawomocnego wyroku ma obowiązek wypłacić zawieszone emerytury, odsetki od tych świadczeń wolne są od podatku.
23:49
UsuńJak miło poczytać kompetentną odpowiedź. Krótko, jasno i na temat, bez przedzierania się przez długi tekst, co to pod koniec nie wiadomo, o czym było na początku.
Twoja wypowiedź jest przysłowiową kropka nad "i".
Miałam wypłacone same odsetki - nie było żadnych potrąceń. M.
UsuńWczoraj odebrałam pieniądze i powinnam się cieszyć nie mam tylko pojęcia jak to będzie wyglądało odnośnie rozliczenia podatkowego za 2014r.Czy ktoś może mi coś podpowiedzieć ?
OdpowiedzUsuńJak co roku, tak i za 2014 r. z ZUS dostaniesz PIT, w którym będą wykazane Twoje emerytury za rok 2014 r. Różnica będzie taka, że zostaną wpisane odpowiednio wyższe kwoty, rozliczysz PIT 37 i się okaże, czy masz nadpłatę podatku, czy może powinnaś coś dopłacić.
UsuńTrwają prace, że PIT-y 37 będzie za nas rozliczał urząd skarbowy, więc ZUS pewnie 1 egz. swojego PIT-u będzie doręczał do fiskusa, a my dostaniemy swój egz. do wiadomości i potem gotowe rozliczenie PIT 37 do wiadomości i ewentualnie zwrot nadpłaty, albo wezwanie do dopłaty do podatku
UsuńAn13.03. Dawno juz zadawalem pytania m.in.co to bedzie sie dzialo po juz otrzymanych zaleglych. Zauwazcie Panstwo ile byli by zdrowsi emeryci jakby nie mieli teraz takich problemow, ile skarbowi, dzieciom, na pochowek.To jest niepojete ile ten Marian z Radomia/pozdrawiam serdecznie, czekam na uscisk Jego dloni na Zlocie/ narobil zamieszania w tym spokojnym emeryckim zyciu. Juz wytrzezwialas?,ze martwisz sie co bedzie za rok? Popraw klinikiem i Cie pusci. Pozdr.
UsuńA za rok to będzie niewesoło, ja mam do dopłaty/wygrałam w sądzie i wypłata w 2013/ około 12ooo zł dopłaty i nijak nie chce wychodzić inaczej
UsuńAlbo jest bogata jak troll, albo źle liczysz.
UsuńCzy liczysz na piechotę czy jakimś programem do rozliczenia PIT? Ni chce mi się wierzyć, że 12 tys.
32% od nadwyżki 85528zl to jeżeli był zwrot, bieżąca emerytura i trochę miesięcy pracy to tak wychodzi, tu już nie ma ulg i odliczeń. Można się uratować jeżeli jest rozliczenie z mężem-żoną, a samotnie to niestety .... i troll nie pomoże
UsuńTroll nie pomaga, on jest złośliwy.
UsuńOd bieżącej emerytury i od wynagrodzenia za pracę były potrącone zaliczki na podatek, od wypłaty zawieszonej emerytury też został potrącony w decyzji podatek.
Ile masz tej nadwyżki ponad I próg podatkowy, że wychodzi taka kwota do dopłaty?
14:45
UsuńSprawdź, czy prawidłowo wpisałaś kwoty składek na ubezpieczenie społeczne (od dochodu) i na ubezpieczenie zdrowotne (od podatku)
To jest 120.00 zl.
UsuńKtory ten troll! z ktorej godziny.
OdpowiedzUsuńZ żadnej godziny, to takie powiedzenie Fizi Pończoszanki (Pippi Langstrumpf)!
UsuńFajny liścik z zus;dobrze wyliczona kaska i decyzja,że na koncie już 5. (36 dni od złożenia wniosku o zwrot )!
UsuńAnna M.Ż.
Anno M.Ż.
UsuńW kontekście mojego wpisu z 13:12 i 14:34. Proszę, napisz jak wyliczono należności - co napisano w uzasadnieniu, przede wszystkim chodzi o to, czy od ustawowych odsetek pobrano podatek.
Pozdrawiam, Daniela
15:42
UsuńCzy od odsetek został odliczony podatek i składki?
15.42 . Ja tez otrzymalam decyzje 13.03. tez wyplata zalegla, odsetki, razemz emerytura, dobrze wyliczona kaska i tez 5. Pozdr.
Usuń16:07
UsuńA jak z podatkiem od odsetek?
Kolejny wpis bez kompletnej informacji, na którą czeka wiele osób, m.in. Daniela. Tyle wam pomogła, a teraz tak trudno odpowiedzieć na Jej pytanie? Co za egoiści zaślepieni kasą!
Usuń16:12
UsuńPytam w interesie osoby, która ma wątpliwości.
Warto jednak prześledzić, jakie decyzje są wydawane w różnych miastach. To jest interes nas wszystkich!!!!!!!!
Proszę więc osoby, które mają już decyzję ZUS-u o wypłacie zaległych, aby podały treść uzasadnienia ( bez zbędnych szczegółów) i miejscowość.
Wątpliwości rozwiano we wpisie wyżej. Pani Danielo podała kwoty. Wystarczy policzyć podatek samemu i... będzie wiadomo.
UsuńZadziwiająco dyplomatyczne są odpowiedzi, może i prawidłowe, ale nikt nie napisał wprost o sobie, np. u mnie podatku nie potrącono, albo u mnie podatek potrącono. Ze strachu, czy z braku rozeznania własnej sprawy, czy co?
UsuńAJ
16:52
UsuńDziękuję bardzo. To uzasadnienie organu rentowego było nieprecyzyjne, dlatego wystąpiły wątpliwości.
17:21
UsuńZgadzam się, decyzje niebieskie były czytelne, natomiast precyzja wypowiedzi w obecnych białych pozostawia wiele do życzenia, tym bardziej, gdy nie ma żadnego zdania wyjaśnienia zus poza tym co na oficjalnym formularzu.
An.16.12. odpowiadam Tobie i P.Danieli. Jestem z maja 1950r, a wiec "pelnoletnia", jestem sprzed, po wyrokach SO i SA oczywiscie przegranych SA 13. XII., 19.02 wniosek o zwrot zaleglych z odsetkami z uwzglednieniem waloryzacji.Decyzja o wyplacie
Usuńzawieszonej z dn.4.03.2014. Wyplata nastapi 6.04 wraz z emerytura.Tak jak wyliczylam wczesniej wszystko sie zgadza. Odsetki bez zadnych obciazen, liczone od emerytury brutto.W uzasadnieniu wyliczenia sa lekko zagmatwane bo zsumowano kwote do wyplaty zawieszonej wraz z odsetkami i swiadczenie za m-c kwiecien i po odliczeniu obciazen...z-d przekaze na r-nek .....Po dokladnym przeanalizowaniu odsetki sa bez obciazen.Do zobaczenia na Zlocie. Serdecznie pozdrawiam.JG.
Pani Danielo. Do wpisu 15:53, bo widzę,że rozpętała się burza. Emerytka, która mysli, ze od odsetek naliczono jej podatek jest w błedzie. Podatek potrącono jej tylko od emerytury. Proszę sobie policzyć z tych kwot , które Pani podała. Wyżej jest wyliczenie.Pozdrowienia
OdpowiedzUsuńZUS nie ma obowiązku obliczać zaliczek na podatek od odsetek, tylko od kwot głównych. Zobaczymy, czy za rok nie dostaniemy osobnego PITU z odsetkami.
UsuńDo p.Danieli :dzięki za czujność-odpowiadam :kwoty naliczono właściwie,od odsetek nie odprowadzono podatku,wszystko się zgadza,Decyzja jest czytelna,rzeczowa,precyzyjna:-)
UsuńZe szczęścia (chociaż podobno pieniądze szczęścia nie dają...)zapomniałam jeszcze raz serdecznie podziękować tym,dzięki którym mamy tę kaskę-w tym szczególnie Pani Danieli,która pomagała nam w pisaniu "różnych pisemek".Jeszcze raz SERDECZNE DZIĘKUJĘ tym wszystkim,którzy rozpoczęli tę walkę i dodawali wszystkim otuchy,aby wspólnie walczyć!!!A na początku był P.Marian,póżniej P.Krzysztof i wiele wspaniałych koleżanek ,którym zawdzięczam tę wygraną!!!DZIĘKUJĘ!!!
Jeżeli teraz nie ma obowiązku obliczać zaliczek na podatek od odsetek, to i nie będzie miał obowiązku wystawiać PIT z odsetkami, jakieś teorie wymyślasz
UsuńO 18.51 pisała Anna M.Ż. (dalej roztargnienie-wierzyć się nie chce,że to już...)
Usuńcd - do rozliczenia samemu w zeznaniu podatkowym. A swoją drogą to znalazłam wypowiedź Pana Radosława Milczarskiego z biura prasowego ZUS ( art. B.Wiktorowskiej w serwisie Gazety Prawnej z 23.10.2013) , że cyt." Tylko odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty emerytury są wolne od podatku dochodowego – zauważa Radosław Milczarski."
UsuńAnno M. Ż. przywołuję Cię do porządku, to tylko pieniądze
UsuńJak za rok będzie PIT ileś tam - inny niż PIT 40A, to jest obowiązek wykazania tego samemu, jako inne dochody i samemu obliczy się podatek
UsuńPieniądze szczęścia nie dają, dopiero ... zakupy - jak mówiła Marylin Monroe.
Usuń18:59
UsuńPIT ileś tam dopiero będzie za rok, a obowiązek wykazania tego samemu już jest?
"ZUS nie ma obowiażku....." czy tez prawa naliczac podatku od odsetek?
UsuńSzanowni Państwo. Nie wymyślajcie nowym przepisów podatkowych. Od tego jest MF. Nie ma tak, że ZUS może wybierać - naliczyć podatek lub nie. Jeżeli jest obowiązek odprowadzenia podatku od przychodu to go potrąca, jeżeli nie potraca podatku to znaczy, ze przychód nie podlega opodatkowaniu. Ani teraz ani w przyszłości. Za uszczuplenie należności podatkowych przez kogokolwiek grozi kara - wysoka. I nieważne czy jest to ZUS czy zwykły Kowalski. Tak na marginesie - korzystanie z dwu ulg podatkowych w ciągu roku /od ZUS i pracodawcy / też podlega karze. I niewazne jest, ze w rozliczeniu rocznym jedną ulgę zwrócimy. ZUS zautomatu potrąca ulgę a do zakładu pracy należy złozyć oświadczenie, że z ulgi juz korzystamy. Pozdrawiam
Usuń10:47
UsuńWłaśnie to, co tak trafnie ująłeś, miałam na myśli we wpisie 19:03. Poza tym chodziło mi podkreślenie braku logiki 18:59 poprzez użycie czasu teraźniejszego do czynności, które wg An. 18:59 miałyby mieć miejsce za rok.
10:47
UsuńA Anonimowy 26 marca 2014 15:10 zaserwował nam wyżej taki uczony i długi wywód!
Proszę o radę. Mam wezwanie na 3 kwietnia do Sadu Apelacyjnego w Szczecinie ( sprawę wniósł ZUS po mojej wygranej w S.O. ). Jechać na rozprawę ( 200 km ), czy nie jechać? Jagna2
OdpowiedzUsuńszkoda czasu!
UsuńPrzytaczam Ci wpis z tej dyskusji umieszczony wyżej:
UsuńAnonimowy 26 marca 2014 09:26 napisał:
Mam pytanie czy ktoś jeszcze dochodzi swoich spraw w sądzie? mam rozprawę na początku kwietnia. Jestem ciekawa jak wygląda sprawa odsetek w sądach. Barbara
Odpowiedź
Anonimowy 26 marca 2014 10:52
Na rozprawie w SO z odwołania od negatywnej decyzji ZUS w dniu 21 marca 2014 r. sąd oddalił odwołanie, uzasadniając, że w dacie wydania decyzja odmowna w sprawie odsetek była wydana prawidłowo. Następnie pouczył, że wobec zakończenia sprawy w sądzie można już od następnego dnia składać do ZUS wniosek o wypłatę na podstawie ustawy.
Wniosek z tego taki, że u Ciebie może być podobnie, ale początek kwietnia już tuż, tuż, więc wycofanie odwołania chyba znacząco nie przyspieszy sprawy.
Nosząc imię Jagienki z "Krzyżaków" czy tak samo miażdżysz orzechy jak ona?
19:03 i 19:07
UsuńJeśli Jagna ma wezwanie do obowiązkowego stawiennictwa, to jechać musi, bo sąd może Ją ukarać grzywną, wezwań do sądu nie lekceważy się.
Jeśli nie może pojechać, to musi swoją nieobecność usprawiedliwić. Pozostaje pytanie czy rozprawa mogłaby się odbyć bez Jej udziału, czy też zostałaby przełożona na inny termin.
Jechać ani usprawiedliwiać się nie musi przy stawiennictwie nieobowiązkowym.
Na wezwaniu było, że stawiennictwo nieobowiązkowe.
UsuńOrzechów na razie nie miażdżę, ale wszystko przede mną, Jagna2
To nie jedź!
UsuńWitam. szczecinianka- otrzymalam pismo zZUS-u o naliczeniu zaleglej emerytury + odsetki, odliczenia zdrowotne i zaliczka na podatek,+ emerytura za kwiecien.Zaliczka na podatek liczona bez odsetek.Sadze ze wyplata bedzie z emerytura kwietniowa. Pozdrawiam SZ
OdpowiedzUsuńGratulacje , ja jeszcze troszkę poczekam ale cieszę się twoją radościa. :)
UsuńTo już kolejna informacja o wypłacie ze Szczecina!
Usuńhttps://www.youtube.com/watch?v=PLCpDONhOj0&feature=youtu.be
Usuńhttps://www.youtube.com/watch?v=JtYmJva9JRs&feature=youtu.be
Usuńhttps://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
UsuńKrzyżak
Witam,emeryturę zaległą miałam wypłaconą w maju 2013r.[ jestem po] w kwocie 23285 zł brutto. Obecnie ZUS wyliczył mi odsetki w kwocie 3144,84zł,które chce wypłacić w kwietniu wraz z bieżąca emeryturą. ZUS nie podał mi informacji do kiedy były liczone odsetki.
OdpowiedzUsuńDo dnia wypłaty w maju 2013 r., tak jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, możesz to łatwo sama sprawdzić, wszak nie takie numery się robiło!
UsuńZ prasy:
OdpowiedzUsuń"Mniej emerytów, Polacy zostali w pracy"
Pod koniec lutego było w Polsce prawie 9 mln emerytów i rencistów,
czyli o ponad 100 tys. mniej niż w lutym 2013 r.
– pisze "Gazeta Wyborcza, powołując się na dane GUS.
Oznacza to ponad 2 mld zł oszczędności rocznie dla budżetu państwa.
A jeszcze do niedawna samych emerytów w Polsce przybywało co roku o ponad 100 tys. Ale wystarczyła zmiana przepisów i tendencja się odwróciła. To bowiem efekt m.in. likwidacji wcześniejszych emerytur dla osób pracujących w szczególnych warunkach, stopniowego (od 2013 r.) podwyższania wieku emerytalnego, czy też wygaśnięcia przepisów pozwalających łączyć emeryturę z pensją bez zwalniania się z zakładu pracy.
To gdzie się podziało te 100 tysięcy?
Usuńtu:http://www.youtube.com/watch?v=Ya79u18mrbY
UsuńNa wszelki wypadek powtórzę, bo bardzo mi się spodobał refren: https://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
OdpowiedzUsuńKrzyżak
Czy ktoś w Warszawie otrzymał zaległe świadczenia , albo informację o wyliczonej zaległości i terminie wypłaty. J
OdpowiedzUsuńJa chciałam też skromnie zapytać, czy ktoś w Radomiu otrzymał zaległe świadczenia, lub wyliczenie . Pozdrawiam, będę wdzięczna za odpowiedź.
OdpowiedzUsuńCzy Rzeszów już wypłaca? Chyba nie.
OdpowiedzUsuńCiekawe czy z Gdańska już ktoś otrzymał jakąś informację na temat wypłaty zaległych świadczeń ?
OdpowiedzUsuńNiestety nie otrzymałam żadnej lnformacji na temat wypłaty odsetek. Zaległe emerytury otrzymałam na mocy wyroku SO w grudniu 2013 r. Kasia z Gdańska
UsuńWitam!
OdpowiedzUsuńA co słychać w Poznaniu? czy są już pierwsze wypłaty?
Pozdrawiam.
Czy ktoś w Katowicach otrzymał zaległe świadczenia?
OdpowiedzUsuńNie,za to rozliczyli mnie miesięcznie(mimo podania o roczne),straciłabym całą emeryturę w styczniu(13),oczywiście się odwołałam,ale to znowu 60 dni.Co do 2011 ,dostałam tylko inf.,że rozliczą na nowo.Jakim cudem w innych regionach już płacą?
UsuńTu Łódź. Otrzymałam pismo o wypłacie zaległych +odsetki ze świadczeniem za maj.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Wszystkich blogowiczów Iga 2
Ciekawe czy jest zachowany okres 60 dni ? (od złożenia wniosku do wypłaty)
UsuńZUS w Świdnicy (dolnośląskie) zaczął już rozsyłać zawiadomienia o zwrocie zaległych emerytur, wraz z dokładnym wyliczeniem należnych kwot, potrąceń i terminem przelania na konto.
OdpowiedzUsuńMiła lektura :) .
To miłe, brawo Dolny Śląsk, mój kochany Wrocław- ale się rozmarzyłam.
UsuńZUS we Wrocławiu; decyzji o wypłacie brak, tak samo jak decyzji o waloryzacji. Ale tak jest zawsze, decyzje przychodzą co najmniej z miesięcznym opóźnieniem.
Usuńw poznaniu cisza
OdpowiedzUsuńJa również w maju.Kraków
OdpowiedzUsuńJa też dostałem wraz z odsetkami i łaski ZUS nie zrobił zrealizował zasądzone świadczenie pomimo że w wyroku nic nie było o odsetkach.
OdpowiedzUsuńMam pytanie czy od odsetek potrącono podatek ?, ponieważ wcześniej była mowa o tym, że od odsetek nie potrąca się podatku.
OdpowiedzUsuńDzisiaj otrzymałem pismo z ZUS, że wypłate emerytury zaległej zawieszono gdyż zostało złozone odwołanie do sądu. Już w lutym wysłalem pismo do sądu z kopią do ZUS o wycofanie odwołania. Do tej pory Sąd Apelacyjny w Gdansku nie może wydac prawomocnego orzeczenia.
OdpowiedzUsuńCiekawe, najpierw oddalał wnioski nw SA 2 razy, w SA 1 raz , pisalismy kasacje która nie została przyjęta. Teraz gdy wreszcie moznaby było dostać te zaległe swidczenia, to okazuje się, że SA w gdańsku przez 2 miesiecy nie może wydać orzeczenia, pomimo wniosku o wycofanie sprawy.
czy to nie jest robota pod górkę?
pozdrawiam kazimierz z Gdyni,
a jak u innych z trójmiasta?
czy KT sie uporała?