Inetta Jędrasik-Jankowska, prof. UW, ekspert Sądu Najwyższego autor zdjęcia: Darek Golik źródło: Fotorzepa Inetta Jędrasik-Jankowska, prof. UW, ekspert Sądu Najwyższego
Inetta Jędrasik-Jankowska | Tym, którzy złożyli wnioski do ZUS przed 8 stycznia 2009 r., należy się zwrot utraconych świadczeń.
Rz: Rząd i senatorowie przygotowali dwa projekty ustaw dotyczące zwrotu emerytur zawieszonych w październiku 2011 r. Obejmują one jednak tylko osoby, które nabyły prawo do emerytury od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Czy słusznie?
Inetta Jędrasik- Jankowska: Niekonstytucyjne zawieszenie emerytur od 1 października 2011 r. dotknęło trzy grupy emerytów, które teraz powinny mieć prawo do zwrotu tych świadczeń. Dwie pierwsze to osoby, które osiągnęły wiek emerytalny i wypracowały niezbędny staż przed 8 stycznia 2009 r. Ci pierwsi złożyli wtedy wniosek o ustalenie im prawa do emerytury i Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesił wypłatę ich świadczenia, ponieważ nie zrezygnowali z pracy na etacie. Wiele osób chciało po prostu się upewnić, że spełnili już warunki przejścia na emeryturę. Ci drudzy wstrzymali się ze złożeniem tego wniosku, ponieważ...
...nie zrezygnowali z pracy na etacie. Wiele osób chciało po prostu się upewnić, że spełnili już warunki przejścia na emeryturę. Ci drudzy wstrzymali się ze złożeniem tego wniosku, ponieważ także nie chcieli rezygnować z pracy, a wiedzieli, że z tego powodu ZUS i tak zawiesi im wypłatę świadczenia. Trzecia grupa to osoby, które osiągnęły wiek emerytalny i wypracowały staż w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. W związku z wprowadzeniem od 8 stycznia 2009 r. możliwości pobierania emerytury bez konieczności rezygnowania z pracy osobom z pierwszej grupy wystarczyło złożenie wniosku o podjęcie wypłaty zawieszonej emerytury, a w pozostałych dwóch przypadkach niezbędny był wniosek o ustalenie prawa do emerytury i wypłatę tego świadczenia. Wszystko wskazuje jednak na to, że oba projekty dotyczą wyłącznie emerytów z grupy drugiej i trzeciej. Moim zdaniem dyskryminuje to emerytów z pierwszej grupy, którzy wniosek do ZUS o emeryturę złożyli jeszcze przed 8 stycznia 2009 r. Może to stanowić poważny problem po uchwaleniu tych przepisów w obecnym kształcie. Ze skargą do Trybunału Konstytucyjnego włącznie.
Na czym polega problem? Rzecz w tym, że od 8 stycznia 2009 r. ZUS zaczął wypłacać emerytury wszystkim trzem grupom. Teraz zarówno sądy rozpatrujące takie sprawy, jak i projektodawcy obu tekstów ustaw przyjmują, że wyrok TK dotyczy tylko drugiej i trzeciej grupy emerytów. Kierują się przy tym użytym przez Trybunał w uzasadnieniu wyroku sformułowaniem „nabyły i zrealizowały prawo do emerytury od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r." i przyjmują, że to orzeczenie dotyczy osób, które w tym okresie złożyły do ZUS wniosek po raz pierwszy. Moim zdaniem wyrok Trybunału dotyczy wszystkich osób, czyli także tych, które złożyły wniosek o odwieszenie ich emerytury przyznanej przed 8 stycznia 2009 r. Czyli także emerytów z pierwszej grupy. Taka jest zresztą teza wyroku Trybunału, że dotyczy on wszystkich osób, które nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r. Co zatem oznacza użyty przez Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do wyroku z 22 listopada 2012 r. termin, że dana osoba nabyła i zrealizowała prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.? Konstrukcja emerytury jest o tyle specyficzna, że nabywa się ją z mocy prawa, czyli z dniem spełnienia warunków (tj. po osiągnięciu wieku emerytalnego i posiadaniu określonego stażu ubezpieczeniowego). Czym innym jest realizacja prawa do emerytury, która następuje dopiero na wniosek emeryta o wypłatę emerytury według zasad obowiązujących w dniu jego złożenia. Skoro od 8 stycznia 2009 r. emeryci nabyli prawo do wypłaty emerytury na nowych zasadach, czyli bez konieczności rezygnacji z pracy, to znaczy, że wyrok dotyczy wszystkich osób, które nabyły i zrealizowały prawo do wypłaty emerytury na zasadach obowiązujących po 8 stycznia 2009 r.
Tymczasem czytając literalnie projekt przepisu o zwrocie zawieszonych emerytur, można dojść do wniosku, że dotyczy on tylko trzeciej grupy emerytów. Uważam, że nie taka była intencja Trybunału i użył on tego określenia w jego potocznym znaczeniu. Sądy jednak przyznają zwrot zawieszonych świadczeń emerytom z drugiej i trzeciej grupy. Z tego wniosek, że albo sądy wykraczają poza zakres osób objętych wyrokiem Trybunału, albo też Trybunał w uzasadnieniu do tego orzeczenia używa określenia „nabyły i zrealizowały swoje prawo" w jego potocznym rozumieniu. W tym znaczeniu wszystkie te trzy grupy osób nabyły i zrealizowały swoje prawo do wypłaty na nowych warunkach od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Tym, którzy złożyli wnioski do ZUS przed 8 stycznia 2009 r., należy się zwrot utraconych świadczeń - potwierdza prof. Inetta Jędrasik-Jankowska, ekspert Sądu Najwyższego Trybunał potwierdził tym samym ubezpieczeniową zasadę, że każda zmiana prawa na korzyść ubezpieczonego staje się częścią treści stosunku prawnego (jest nabyta z dniem zmiany). Pozdrawiam miłe Koleżanki
Oczywiście warto powoływać się na opinię (nawet całego wywiadu) Pani Profesor w Uwagach Obywatelskich kierowanych do Komisji Ustawodawczej Senatu. Warto jednak zwrócić się także z prośbą do Pani Profesor o oficjalne przekazanie Jej autoryzowanej opinii jako materiału dołączonego do senackiego druku 408.
Czytając wywiad z Panią Profesor upewniam się ,że potwierdzają się moje spostrzeżenia co do pojęcia nabycia prawa do emerytury i braku ujęcia w projektach osób , które nabyły prawo do emerytury przed 2009r a tylko go realizowały w okresie wskazanym przez TK. Również dobrze zauważyłam, że będzie to zaliczone do podziału i dyskryminacji części emerytów o czy świadczą moje wcześniejsze wpisy na blogu i obrany kierunek obrony. Pozdrawiam Xenofonta bo faktycznie wprowadził nastrój nadziei jak zauważyła jedna z moich ulubionych dyskutantek.Wiga
Droga Wigo, ja również od początku zgadzałam się z Tobą odnośnie niejednoznaczności i braku precyzji w proponowanych projektach. Często jakiś Anonim wypowiadał się, że my w kółko o tym samym!Jednak to on nie miał racji. pozdrawiam Daniela
Dorzucę swoje trzy grosze, przynajmniej w mojej intencji - mediacyjne trzy grosze. ;-) Gdy śledziłam toczącą się na blogu dysputę, to miałam nieodparte wrażenie, że niepotrzebnie adwersarze starają się przekonać do swoich racji, gdyż... zwolennicy obu koncepcji mają rację! Taka jest różnica, że dyskutanci ograniczający krąg beneficjentów wypowiadają się zgodnie z literą prawa (wyznawaną przez sądy), dowodzący prawa dla wszystkich sprzed 1.01.2011 r. myślą, mówią, argumentują zgodnie z duchem prawa. Teraz powinno chodzić o to, żeby zgodnie z duchem ;-) opinii prof. dr hab. Inetty Jędrasik-Jankowskiej - wypowiadanych przed wyrokiem TK i obecnie - wiadoma ustawa już nikogo nie krzywdziła.
Analiza I. Jędrasik-Jankowskiej z 2011 r.: http://prawo.rp.pl/artykul/617723.html?p=1
Uprawiając trochę prywaty - w podobnym duchu napisałam pismo zamieszczone w komentarzu z 3 sierpnia i to mnie cieszy: http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/08/zawieszeni-emeryci-wycofuja-sprawy-z_2.html?showComment=1375536370635#c7263996369141165069
Masz rację Jot. Ustawa powinna być tak napisana aby nikogo nie skrzywdziła bo wszyscy bez wyjątku skorzystali z usunięcia im na drodze ryzyka emerytalnego jakim było rozwiązanie stosunku pracy aby można było podjąć wypłatę emerytury. Pozdrawiam serdecznie , też należysz do mojego ulubionego kręgu adwersarzy. Wiga
Drogi Anonimie z 16:30 ...nawet wśród piratów,są też tacy,którym doskwiera nie tylko brak wiatru w żagle. Najcenniejszym darem każdego żeglarza jest umiejętność właściwej orientacji,intuicji w sytuacji zawirowań i zagrożeń. Każdy sternik-żeglarz wie,że silne poparcie załogi,to sukces w dążeniu do obranego celu. Pani Prof. używa formy grzecznościowej i skromnej! A jak miała napisać? Ech...Pozdrawiam
Myślę, że opinia Pani Profesor w tej kwestii była już wszystkim znana w 2011r. kiedy to po raz pierwszy przyrównywała nabywanie praw do "przechodzenia przez bramkę". Nie można też obecnie pokładać wielkich nadziei w związku z artykułem w dzisiejszej Rzeczpospolitej. Może znaczenie miałaby jej ocena problemu przedstawiona w naszej sprawie przed projektotwórcami. Nie znaczy to, że nie chciałabym by został wprowadzony projekt rozwiązujący problem wszystkich, którym odebrano prawa nabyte. Do dzisiaj trzymam w swojej dokumentacji artykuł z prasy gdzie Pan Premier twierdził, że osobiście dopilnuje, by nikomu nie odebrano praw nabytych. Jak widać słabo nas pilnuje - oj słabiutko powiedziałabym WCALE. pozdrawiam wszystkich Ula05
Z OSTATNIEJ CHWILI: Donald Tusk zezwolił emerytom i rencistom na przechodzenie przez jezdnię przy czerwonym świetle .Wszystko w ramach oszczędności w ZUSie
Cytuję fragment dzisiejszego wywiadu w „Rzepie” (wytłuszczenie fragmentu moje):
„Wszystko wskazuje jednak na to, że oba projekty dotyczą wyłącznie emerytów z grupy drugiej i trzeciej. Moim zdaniem dyskryminuje to emerytów z pierwszej grupy, którzy wniosek do ZUS o emeryturę złożyli jeszcze przed 8 stycznia 2009 r. Może to stanowić poważny problem po uchwaleniu tych przepisów w obecnym kształcie. Ze skargą do Trybunału Konstytucyjnego włącznie.”
Jeśli tak, to mielibyśmy do czynienia z zupełnie wyjątkową sytuacją: TK w określony sposób orzekł o niezgodności z konstytucją zapisu ustawy, w efekcie czego powstaje projekt ustawy mającej zrealizować ten wyrok TK (wyrównanie zaległych świadczeń), która z kolei rodzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z konstytucją. A powodem jest wskazywany przez prof. Jędrasik-Jankowską brak precyzji i jednoznaczności terminologicznej zarówno w ustawie o FUS (i w praktyce ZUS), jak i w uzasadnieniu do wyroku TK (!).
Oj, szykuje się mocny temat do korespondencji z Rzecznikiem Praw Obywatelskich... :)
Poczekamy - a ustawowe odsetki zrekompensują oczekiwanie - bo 13% nie dostaniemy na żadnej lokacie! Jak nie dożyjemy i padniemy podczas przechodzenia przez czerwone światła za zgodą Donaldinia ( jak tu ktoś wspominał), to zawczasu sporządzimy zapis w testamencie, żeby potomni nie odpuścili !
To nie posłuchamy Donaldinio i nie będziemy przechodzić na czerwonym świetle i na nowy wyrok TK niekonstytucyjnej proponowanej ustawy rekompensacyjnej poczekamy i na odsetki ustawowe tyż!
projekt znam, a przypominam, że jest tam przywołanie do art. 136 ustawy a nie do "zapisów w testamencie"
niezrealizowane świadczenia według ustawy rządzą się innymi prawami i inną kolejnością osób uprawnionych niż "zapis w testamencie", którego zus w ogóle nie weźmie pod uwagę i nawet nie przeczyta
to też jest warte przemyślenia, żeby stwierdzić, czy wyrównanie dostanie ta osoba z rodziny, o której myślisz, że dostanie ;)
Art. 136. 1. W razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia określone ustawą, świadczenia należne jej do dnia śmierci wypłaca się małżonkowi, dzieciom, z którymi prowadziła wspólne gospodarstwo domowe, a w razie ich braku — małżonkowi i dzieciom, z którymi osoba ta nie prowadziła wspólnego gospodarstwa domowego, a w razie ich braku — innym członkom rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu pozostawała ta osoba.
2. Osoby wymienione w ust. 1 mają prawo do udziału w dalszym prowadzeniu postępowania o świadczenia, nieukończonego wskutek śmierci osoby, która o te świadczenia wystąpiła.
3. Roszczenia o wypłatę świadczeń, o których mowa w ust. 1, wygasają po upływie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia przysługiwały, chyba że przed upływem tego okresu zgłoszony zostanie wniosek o dalsze prowadzenie postępowania.
czy z z tego nie wynika, że kasę z wyrównania może dostać np. bijący emerytkę syn albo mąż mieszkający razem, będący na jej utrzymaniu a więc prowadzący z nią wspólne gospodarstwo domowe a nie dobra dla emerytki córka z miasta, bo zamieszkuje oddzielnie ;)
Pani profesor od samego początku twierdziła, że wchodzący przepis jest niezgodny z konstytucją ale nikt jej nie słuchał. Może teraz będzie inaczej..Jeśli ktoś w sądzie cytował zdanie pani profesor albo innego konstytucjonalisty, to był pouczany że nie ma racji a powoływanie się na autorytety naukowe jest nie na miejscu. Teresa z Wrocławia
Droga Tereso, również Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Stanisław Dąbrowski przestrzegał przed uchwaleniem tej ustawy z 16 grudnia 2010r., na temat jej niekonstytucyjności przed wejściem w życie wypowiadała się też ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej, Agnieszka Durlik - Khorori. Na wypowiedzi autorytetu prof. Inetty Jędrasik - Jankowskiej powoływałam się w swojej apelacji. DOBRY ARTYKUŁ!!! Tereso, pozdrawiam Cię serdecznie! Daniela
Danielo, ja także pozdrawiam Cię serdecznie. Zarówno w pierwszej skardze do SO w październiku 2011 roku,w skardze o wznowienie postępowania oraz w apelacji powoływałam się na zdanie uznanych autorytetów (dołączając także ich kopie)ale nie zrobiło to w SO żadnego wrażenia a co więcej myślę, że nawet ich nie przeczytano.W SA pewnie będzie podobnie. Minister pracy za to już ma nowy pomysł wydania prawie 2 mn złotych na promocje programu urlopu dla tatusiów. Teresa z Wrocławia
Otrzymałam odpis wyroku z SO. Sąd przyznaje mi prawo do wznowienia emerytury od 1.10 .2011r. Co do odsetek cyt"Sąd uznaje ,że ZUS jest emanacją Skarbu Państwa i musi ponosić wszelkie konsekwencje jego błędów na zasadzie art. 118 ust.1a ustawy emerytalnej stwierdził odpowiedzialnść zakładu za zmienioną decyzję co w konsekwencji rodzi uprawnienia do zasądzenia na rzecz ubezpieczonej należnych jej odsetek za zwłokę". Czekam teraz na posunięcie ZUS emer2009
Do anonimowy 11 sierpnia 2013r 14:43 Zamierzam złożyć odwołanie od odsetek, za kilka dni upływa mi termin na wniesienie odwołania,Plączę się po blogu i nie mogę skleić odwołania. Bardzo proszę o wzór odwołania. Pozdrawiam i już dziękuję
WZÓR Sąd Okregowy w ...... Wydzial Pracy i Ubezp. za pośrednictwem ZUS w ..
Odwołanie od decyzji ZUS Oddział w ..z dnia....
Wnoszę o: 1)zmianę decyzji z dnia.....odnośnie wypłaty odsetek ustawowych; 2)nakazanie organowi rentowemu wypłacenie odsetek ustawowych od przyznanego zaległego świadczenia, poczynając od dnia wymagalności każdego miesięcznego świadczenia UZASADNIENIE
c.d Uzasadnienie ZUS Oddział w ...decyzją z dnia.. odmówił.(tu podać treść decyzji i jej uzasadnienia) Mam przyznane zaległe świadczenia za okres od...do... Organ rentowy w dniu.2011r. wydał decyzję wstrzymującą z dniem 1 października 2011 r. wypłatę emerytury-na podstawie art.28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r, a więc na podstawie przepisu uznanego przez TK za niekonstytucyjny od chwili jego wprowadzenia. Zgodnie z art.135 ust.3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli wstrzymanie wypłaty świadczeń nastąpiło na skutek błędu organu rentowego, wypłatę wznawia się poczynając od miesiąca, w którym je wstrzymano, jednak za okres nie dłuższy niż 3 lata poprzedzające bezpośrednio miesiąc, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty lub wydano decyzję z urzędu o jej wznowieniu. W tym miejscu należy powołać uchwałę 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 12 stycznia 1995 r., II UZP 28/94 w której stwierdzono, że pojęcie błędu w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną błędność, a zatem jest to także błąd niezawiniony przez organ rentowy, zatem również błąd ustawodawcy. ZUS jest emanacją Skarbu Państwa i musi ponosić wszelkie konsekwencje jego błędów na zasadzie art.118 ust.1a ustawy emerytalnej. Odpowiedzialność zakładu za zmienioną decyzję w konsekwencji rodzi uprawnienia do zasądzenia na rzecz osoby ubezpieczonej należnych jej odsetek za zwłokę. Można uznać, iż organ rentowy dopuścił się błędu-w rozumieniu art.133 ust.1pkt 2. Za takim rozumieniem „błędu organu rentowego” opowiedział się także Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 marca 2011r. I UK 332/10 stwierdzając, iż „za takie przyczyny można uznać wszelkie zaniedbania tego organu, każdą obiektywną wadliwość decyzji, niezależnie od tego czy jest ona skutkiem zaniedbania, pomyłki, celowego działania organu rentowego, czy też rezultatem niewłaściwych działań pracodawców albo wadliwej techniki legislacyjnej i w konsekwencji niejednoznaczności stanowionych przepisów. Oznacza to, że przedmiotowe pojęcie obejmuje również niedopełnienie obowiązku działania z urzędu na korzyść osób uprawnionych do świadczeń emerytalno – rentowych.” Skoro Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, a Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym (art.66ust.1, art.51ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS),to przy ocenie obiektywnej błędności decyzji organu rentowego, nie sposób pominąć wadliwych rozwiązań legislacyjnych podejmowanych przez państwowe organy ustawodawcze. W demokratycznym państwie prawnym,skutki błędu popełnionego przez te organy, nie mogą obciążać emerytów, którzy prawa do świadczeń nabyli w zaufaniu do obowiązującego wówczas porządku prawnego i mogli pozostawać w usprawiedliwionym przekonaniu, że wypłata przyznanych im świadczeń będzie kontynuowana. Reasumując, należy przyjąć, iż organ rentowy ponosi odpowiedzialność za nie wypłacenie świadczenia emerytalnego w spornym okresie Okres za który należą się odsetki wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnejz dnia 1 lutego 1999r. w sprawie szczegółowych zasad wypłacania odsetek za opóźnienie w ustaleniu lub wypłacie świadczeń z ubezpieczeń społecznych (Dz.U.z 1999r. Nr12, poz.104. W myśl §2ust.1 tegoż rozporządzenia odsetki wypłaca się za okres od dnia następującego po upływie terminu na ustalenie prawa do świadczeń lub ich wypłaty,przewidzianego w przepisach określających zasady przyznawania i wypłacania świadczeń–do dnia wypłaty. Ten przepis prawny jest podstawą zasądzenia odsetek do dnia zapłaty świadczenia emerytalnego. Data początkowa odsetek od poszczególnych miesięcznych świadczeń wynika z §2ust.4 powołanego rozporządzenia,w myśl którego,okres opóźnienia w wypłaceniu świadczeń okresowych liczy się od dnia następującego po ustalonym terminie ich płatności.
23 VII2013 sprawa wygrana w SO Wrocław o wypłatę zaległych bez odsetek- jestem z 2007r VIII- dzisiaj otrzymałam pismo z Sądu,ZUS złożył apelację. Co mam robić dalej?, czy walczyć o swoje- czy się wycofać?. Pozdrawiam Danuta
Dzisiaj zakończyła się w Senacie „ścieżka” legislacyjna senackiego projektu ustawy o rekompensacie za mienie zabużańskie, realizującego orzeczenie TK z października 2012 (druki senackie 351, 351 S i 351 X oraz dzisiejsza Uchwała). Teraz projekt ustawy trafi do Sejmu. Dlaczego o tym wspominam? Ano dlatego, że w uzasadnieniu do projektu ustawy, w części dotyczącej konsultacji społecznych, napisano coś, co byłoby tak pożądanym efektem Uwag Obywatelskich kierowanych do senackiego projektu ustawy o wypłacie zaległych/zawieszonych świadczeń. Cytuję:
„Na posiedzeniu połączonych komisji senackich w dniu 3 lipca 2013 r. zaprezentowane zostały również głosy osób, na których sytuację prawną projektowana ustawa oddziaływać będzie bezpośrednio. Spełniono zwłaszcza ich oczekiwania związane z rozszerzeniem kręgu podmiotów, do których przedmiotowa ustawa ma być adresowana (art. 2 ust. 2 projektu). Przyjęto bowiem, że jest to „niezbędna konsekwencja” zmian zmierzających do wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (zob. art. 85c Regulaminu Senatu).”
Bardzo proszę o informację, jakiej emerytury jest to symbol: NEE. Czy to emerytura nauczycielska, czy "normalna" (em. w powsz. wieku emerytalnym przyznana po em. wcześniejszej)?
Do WJ z 9:19 Czy na pewno jesteś na "wcześniejszej" nauczycielskiej? Czy nie ustaliłaś prawa do emerytury nauczycielskiej po ukończeniu 55 roku życia? Proszę o odpowiedź i z góry dziękuję.
Proszę napisać kiedy będą płacić zaległe emerytury tym "Przed". Ci "Po" otrzymali wszyscy którzy mieli sprawę w sądach(sprawy wygrane). Natomiast wszyscy "Przed" sprawy przegrane w sądach. Prawdę mówiąc to projekt ustawy o wypłatę zaległych to jest własnie dla tych "Przed".
Nie wszyscy, którzy są "po" wygrali w sądzie i nie wszyscy, którzy są "sprzed" przegrali. Rzecz nie tylko w tym, której grupy dotyczy wyrok, ale także w tym, czy sądy uznają działanie wyroku TK od dnia jego ogłoszenia, czy też od dnia wejścia w życie wadliwej regulacji prawnej(czyli od dnia zawieszenia świadczeń).
Jestem"po" wygrałam sprawę W SO , ale ZUS złożył apelację, więc nic na razie nie otrzymałam- mylisz się anonimie z 12:20.ZUS twierdzi, że wyrok TK nie działa wstecz. WJ
Szanowna Pani z 10.08.2013 z godz.14:49 I co Pani jeszcze chce sprawa wygrana zaległe wypłacą. Apelacja ZUS nie ma żadnego znaczenia i tak ją wycofa bo sprawę i tak przegra. Wszystkiego najlepszego.
zus apelacji z SA nie wycofuje - chodzi o coś innego
mimo iż godzi się z przegraną w SA misi skladać apelacje, ponieważ wyrównanie tych "po" musi przejść przez całą procedurę sądową i obie instancje - zus nie ma jeszcze przepisu żeby wypłacać wyrównania tym "po" decyzją a wypłacać po samym tylko SO nie może, bo znaczyłoby to, że się z decyzją SO zgadza (co do wyrównania do tyłu), a przecież się nie zgadza
co innego po SA - od wygranych (czyli tych "po") zus kasacji nie składa - ot, i cała filozofia, którą nie wszyscy potrafią zrozumieć
Moim skromnym zdaniem w świetle inicjatyw ustawodawczych wykonujących orzeczenie TK K 2/12, podjętych przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, utraciło wagę argumentu powtarzane przez ZUS twierdzenie, iż „wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. nie ma zastosowania do przypadającego przed dniem 22 listopada 2012 r. okresu zawieszenia emerytur”.
I co na to litera prawa ;-) Ma oczy przewiązane i nie widzi skutków wyroku TK w postaci inicjatywy ustawodawczej Senatu i rządu?
Warto pamiętać, że oba projekty ustawy będą się jeszcze zmieniać, zanim trafią do sejmu. A może w jakimś momencie powstanie jeden, kompromisowy projekt?
W przypadku projektu rządowego opis całego procesu legislacyjnego, do momentu złożenia projektu w sejmie, można znaleźć w trzecim pliku zamieszczonym na stronie MPiPS, zatytułowanym "Proces legislacyjny" (proszę otworzyć ten plik i zobaczyć, jakie rubryki tabelki pozostają jeszcze puste). Instytucje opiniujące mogą ponownie przekazać stanowiska wobec poprawionej wersji projektu. W przypadku konsultacji projektu senackiego interesujące wydaje się całkowite pominięcie w opiniach ZUS i MPiPS kwoty 600 mln zł, wymienianej wcześniej w załączniku do rządowego projektu ustawy, co mogło wówczas potwierdzać planowane zawężenie grupy beneficjentów rekompensaty. Pojawia się natomiast już tylko wyższa kwota, 826 mln zł (bez odsetek) oraz kwota stosownie powiększona o odsetki (na razie wyliczone za okres od października 2011 do lipca 2013). Zarówno stanowisko ZUS, jak i szczególnie to późniejsze, przedstawione przez MPiPS, noszą daty świadczącą o tym, że wzięto w nich już pod uwagę opinie przedstawione (w terminie dwutygodniowym) do projektu rządowego w wewnętrznych konsultacjach międzyresortowych, a jeszcze nie opublikowane w BiP MPiPS.
Czyżby ta zmiana mogła oznaczać „odwilż” w stanowisku rządowym?
Do Komisji Ustawodawczej Senatu Uwagi Obywatelskie warto wysłać, jak wcześniej ktoś napisał, nasrępujący e-mail: ,,Wszyscy emeryci , którym wstrzymano wypłatę emerytury od 1 października 2011r. powinni otrzymać jej zwrot niezależnie od okresu, w jakim mieli przyznane prawo do emerytury". Uwagi Obywatelskie będą przyjmowane do 31 sierpnia. Uwagę wysłałam drogą internetową do Komisji Ustawodawczej Senatu i do MPiPS. Otrzymałam potwierdzenia przyjęć. Myślę, że im więcej podobnych uwag, tym lepiej dla nas wszystkich. Pozdrawiam. Elżbieta
Będziemy wysyłać, GDY ZOSTANIE POWOŁANA do rozpatrzenia "naszego"/"naszych" projektów ustaw. Teraz takiej komisji nie ma. Te, które są, to do innych konkretnych numerów projektów ustaw.
Wprawdzie pozostało jeszcze sporo czasu do posiedzenia Komisji Ustawodawczej, na której będzie po raz kolejny omawiany senacki projekt ustawy „rekompensacyjnej” (z uwzględnieniem przesłanych opinii i uwag), może już teraz warto pomyśleć nie tylko o oglądaniu transmisji, ale także o skorzystaniu z prawa wstępu na to posiedzenie. Cytat ze strony senackiej:
Informacja dla osób chcących skorzystać z prawa wstępu na posiedzenie Senatu lub komisji senackiej
Prawo wstępu na posiedzenia Senatu oraz na posiedzenia komisji senackich mają osoby, które zgłoszą się do Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Senatu co najmniej na 24 godziny przed planowanym wstępem. Osoby zainteresowane obserwacją posiedzenia Senatu lub komisji senackich proszone są o podanie imienia i nazwiska. tel. 22 694-95-12 fax. 22 694-91-18 e-mail: senat@nw.senat.gov.pl
Czy ktoś z Warszawy lub z okolic się wybierze? Najbliższe posiedzenie Senatu jest planowane na 18-19 września więc pewnie posiedzenie Komisji Ustawodawczej odbedzie się w zbliżonym terminie (może nieco wcześniej?). Do tego czasu z pewnością będzie już dostępny komplet dokumentów do druku 408 (opinie, stanowiska, uwagi obywatelskie).
Anno, e- mail do MPiPS: info@mpips.gov.pl,nadałam tytuł:w sprawie niekontytucyjnego art.28. - e-mail do senatu:ku@nw.senat.gov.pl Potem jeszcze weszłam na stronę Komisji Ustawodawczej i rozpatrywanych spraw dotyczących wyroków Trybunału Konstytucyjnego, odnalazłam sprawę dotyczącą naszych zawieszonych emerytur, tam jest zakładka ,,Uwagi Obywatelskie". Można przeczytać.Jest ich bodajże 3, ale mojej nie zamieszczono.Dostałam automatyczną informację, iż do 19 sierpnia osoby odpowiadającej za Uwagi Obywatelskie nie ma- zapewne urlop. Pozdrawiam. Elżbieta
Noszę również zamiar wysłania Uwag Obywatelskich drogą listowną za potwierdzeniem. Adresy podane wyżej. Czynności w naszej sprawie nigdy za wiele. Nie zaniechajmy tej możliwości kontaktu z ustawodawcą. Pozdrawiam. Elżbieta
Wysłane do Senatu w formularzu na www w lipcu, otrzymanie korespondencji potwierdzone, na liście uwag obywatelskich nie ma. Potwierdzone było dwukrotnie: raz - automat natychmiast, dwa - następnego dnia z nazwiskiem specjalisty i informacją: "e-list został przesłany do wiadomości Komisji Ustawodawczej". Może niektóre trafiają na listę uwag, a część w materiałach dla komisji? O tej drugiej drodze korespondencji pisał ktoś, kto wysłał pismo do Sejmu i otrzymał odpowiedź.
Skąd mam informację o terminie przyjmowania Uwag Obywatelskich? Właśnie z zakładki umieszczonej na stronie Komisji Ustawodawczej Senatu i wykazu spraw dotyczących wyroków TK,trzeba odszukać naszą, bodajże wykazana jest jako trzecia.Tam podano, iż Uwagi Obywatelskie będą przyjmowane do 31 sierpnia. Pozdrawiam. Elżbieta
Elżbieto, dziękuję. Zabawne, u mnie się nie pojawia ( i nigdy nie pojawiała) specjalna zakładka "Uwagi Obywatelskie", a tylko bezpośrednio poszczególne Uwagi Obywatelskie (3), które od razu się otwierają jako pliki pdf więc nie mam dostępu do podanej przez ciebie informacji. Pozdrawiam :)
By wysłać do Komisji Ustawodawczej Senatu swój głos w sprawie zwrotu niewypłaconych emerytur za okres 1 października 2011 - 22 listopada 2012 należy wejść na stronę Senatu RP, po lewej stronie jest link ,,Konsultacje społeczne", następnie wypełnić ,,Formularz konsultacyjny", w nim treść opinii na temat naszej sprawy i wysłać. W moim przypadku musiałam dwa razy wpisywać kod. Ale w końcu przeszło i dostałam potwierdzenie z adresu e-mailowego ,,konsultacje@nw.senat.gov.pl". Pozdrawiam. Elżbieta
Do Anonima z godz.11.30. Sama teraz nie mogę znaleźć tej informacji, która przeczytałam na stronie Senatu. Nimniej na pewno 31 sierpnia to termin końca konsultacji. Tak również podaje prasa - 30 dni na konsultacje społeczne.Pozdrawiam. Elżbieta
Uprzejmie informuję, że w Formularzu konsultacyjnym na stronie Senatu RP podany jest termin przedstawienia uwag w ramach konsultacji społecznych - 31.08.2013 r
I wyjaśniło się, gdzie ukryła się ta data 31 sierpnia: w formularzu konsultacji społecznych, po wyborze w odpowiedniej rubryce projektu ustawy. Dzięki!
Witam. Mam prośbę, może ktoś pamięta pod jaką zakładką mogę szukać uzasadnienie sądu, który przyznał odsetki. Wiem na pewno, że takowe czytałam na naszym blogu. Teraz nie mogę odszukać. Pozdrawiam S.D.
Okres za który należą się odsetki wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 lutego 1999r. w sprawie szczegółowych zasad wypłacania odsetek za opóźnienie w ustaleniu lub wypłacie świadczeń z ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1999r. Nr 12, poz. 104). W myśl § 2 ust. 1 tegoż rozporządzenia odsetki wypłaca się za okres od dnia następującego po upływie terminu na ustalenie prawa do świadczeń lub ich wypłaty, przewidzianego w przepisach określających zasady przyznawania i wypłacania świadczeń – do dnia wypłaty. Ten przepis prawny jest podstawą zasądzenia odsetek do dnia zapłaty świadczenia emerytalnego. Data początkowa odsetek od poszczególnych miesięcznych świadczeń wynika z § 2 ust. 4 powołanego rozporządzenia, w myśl którego, okres opóźnienia w wypłaceniu świadczeń okresowych liczy się od dnia następującego po ustalonym terminie ich płatności.
Z przyczyn natury faktycznej i prawnej omówionych powyżej Sąd uznał odwołanie ubezpieczonego za uzasadnione i w oparciu o art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną decyzję i podjął wypłatę emerytury na rzecz ubezpieczonego I. B. należnej za okres od dnia 1 października 2011r. do 21 listopada 2012r. wraz z ustawowymi odsetkami od poszczególnych miesięcznych świadczeń liczonych od 21 dnia każdego miesiąca, do dnia zapłaty, o czym orzeczono w sentencji wyroku.
O odsetkach także w uzasadnieniu sprawy III AUa 248/13 SA w Lublinie Fragment: ....błąd oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną błędność, a zatem jest to także błąd niezawiniony przez organ rentowy.U podstaw tego błędu może leżeć również błąd ustawodawcy.Rezultatem takich błędów staje się "błędna obiektywnie decyzja". ..... podniósł, że zaskarżona decyzja jest błędna, ponieważ została wydana na podstawie przepisu niezgodnego z Konstytucją. ...skoro Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, a Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym (art.66ust.1, art.51ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS), to przy ocenie obiektywnej błędności decyzji organu rentowego, nie sposób pominąć wadliwych rozwiązań legislacyjnych podejmowanych przez państwowe organy ustawodawcze.
No i doczekałam się! Mam wyznaczony termin rozprawy w sprawie zawieszonych: 24 września. Uzasadnienie krótkie: TK nie zaznaczył, że wyrok działa wstecz, ZUS nie może ponosić konsekwencji złego prawa, które zostało zmienione po ponad rocznym okresie obowiązywania. Cóż, zgadzam się, że ZUS nie zwiesił bezpodstawnie wtedy, ale teraz powinien oddać, skoro okazało się (po ponad roku, ale jednak, oliwa ....), że było to bezprawne prawo;). Na razie mnie to rozbawiło, ale nie do śmiechu dalsze myślenie o tym. Liczę jeszcze na szybkie działania senatu i MPiPS, i... oj, chyba wszystkie etapy nie zdążą się przejść...
Dodam jeszcze, że - moim zdaniem - na przesłanie wniosków/opinii do MPiPS pozostało zaledwie kilka dni - do 18 sierpnia (30 dni od skierowania projektu do konsultacji społecznych). kibic
Nie znam przypadku opublikowania na stronie MPiPS uwag obywatelskich. Publikowane są wyłącznie opinie resortowe (tzw. uzgodnienia wewnętrzne) oraz "partnerów społecznych". Wysyłanie opinii emerytów nie tylko do partnerów społecznych, ale także bezpośrednio do MPiPS może jednak dodatkowo uświadomić projektodawcom, że nie ma zgody środowiska na projekt w obecnej wersji (przede wszystkim w zakresie, w jakim potencjalnie zawęża grupę beneficjentów ustawy). Opinie wysłane w postaci wniosków muszą zostać rozpatrzone. Jako przykład może posłużyć sprawozdanie za rok 2012, dostępne pod zamieszczonym już wcześniej linkiem: http://www.mpips.gov.pl/bip/skargi-i-wnioski/informacje-o-sposobie-przyjmowania-i-zalatwiania-skarg-i-wnioskow/skargi2012/
Kibicu dziękuję za towarzyszenie nam na blogu oraz za bezinteresowną pomoc .Uwagi Obywatelskie wskazują na to, że Twoje wskazówki i rady są bezcenne.Pozdrawiam Wiga
Cieszę się, że mogę się przydać. To dla mnie prawdziwa przyjemność móc kibicować tak świetnemu gronu. Robią Państwo DUŻĄ RZECZ dla przyszłości całego środowiska emerytów, nie tylko dla „zawieszonych”. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za miłe słowa, kibic :)
Ja też chcę wypełnić formularz konsultacyjny. Znalazłam go. Nie wiem co wpisać np.numer projektu, ustawy , odpowiednią i właściwą treść.Proszę o pomoc.Halina Pozdrawiam
Jak wynika z informacji na blogu to lepiej wysłać tradycyjną pocztą. Formularz na www: na stronie głównej Senatu na samym dole z lewej strony jest przycisk Konsultacje społeczne. nacisnąć. W formularzu jest okienko wyboru: Tytuł projektu ustawy i nr druku:. Nacisnąć --wybierz-- i wybrać, w tej chwili to jest pkt 5.
Tylko niektóre (nieliczne) Uwagi Obywatelskie zostaną opublikowane na stronie internetowej Senatu jako materiały do druku 408. Wybierane są te sformułowane w oryginalny, autorski sposób, które nie zawierają powielonych/skopiowanych, "gotowych" schematów treściowych. Pozostałe uwagi także trafiają do Komisji Ustawodawczej i są uwzględniane jako obywatelski głos opiniodawczy do projektu. Ich liczba także będzie miała istotne znaczenie. :)
Może wreszcie ustawodawcy i rządzący posłuchają głosu rozsądku i zrozumieją na czym problem polega. W swojej skardze do SO powoływałam się m.in. na taką opinię ale nic z tego nie wyszło. Teresa z Wrocławia
Pierwszy prezes SN Stanisław Dąbrowski jeszcze przed wprowadzeniem w życie tego niekonstytucyjnego przepisu prawnego przestrzegał o jego niekonstytucyjności i zwracał się w tej sprawie pisemnie do szefa kancelarii Czapli. Nie pomogło. Widać, że jest konsekwentny w swoich poglądach. Utwierdza mnie, że miałam rację - wyrok TK dotyczy wszystkich dotkniętych art.28 z 16 grudnia 2010r. O takiej treści wysłałam dzisiaj priorytetem w ramach konsultacji społecznych pismo do kancelarii senatu i MPiPS. Pozdrawiam wszystkich Daniela
SUPER stanowisko SN! Czy nie wydaje się wam, że zdecydowanie lepsza, bo nie pozostawiająca żadnych wątpliwości, jest druga wersja poprawy zapisu ustawy zaproponowana przez SN?
Pani Tereso problem będzie zauważony , również dzięki naszej akcji na blogu i pisanych wniosków. Nasze dyskusje pomimo wielu złośliwości w stosunku do osób udzielających się na blogu nie zniszczyły naszej wiary, że warto walczyć i nie bać się nagłaśniać problemu do którego my się nie przyczyniliśmy . Pozdrawiam W.
Otworzyłam, przeczytałam,bardzo dobrze - jasno i szczegółowo ujęła Pani cały problem. Pani Barbaro dziękuję w imieniu wszystkich emerytów "sprzed". Gratulacje. Halina 47
Pani Basiu moje gratulacje , obydwie przedstawiłyśmy problem tych, którzy prawo do emerytury nabyli przed 2008r a tylko realizowali w okresie 2009-2010r. Również budująca jest opinia dla tych sprzed I Prezesa SN Pozdrawiam Wiga.
Dzień dobry i życzę na wstępie miłego dnia.Niestety mam wątpliwość i proszę o rozwianie jej.Otóż gnębi mnie przekonanie,że problem istnieć będzie dla emerytów,którzy są z "przed"(2008) a wnioski o wypłatę emerytury złożyli np. w miesiącu maju`2011 i pracując pobierali swoje świadczenie do dnia zawieszenia przez ZUS(30 września`2011), a następnie zwolnili się z pracy np. 20 września`2012 przechodząc na powszechną emeryturę.Co dla nich oznacza ten zapis: "... problem tych, którzy prawo do emerytury nabyli przed 2008r a tylko realizowali w okresie 2009-2010r....". Czy ten określony okres 2009-2010 wyklucza ich,gdyż realizację swego prawa rozpoczęli po 2010 r. i nie będą mogli zasiąść wspólnie ze wszystkimi zawieszonymi przy biesiadnym stole?
Drogi Xenefoncie, więcej optymizmu! Mamy za sobą Pierwszego Prezesa Sądy Najwyższego, Panią prof. Inettę Jędrasik - Jankowską - eksperta SN oraz wiele innych autorytetów prawniczych. Jeżeli przepis był niekonstytucyjny i dotknął również tych "sprzed", to wyrokiem TK oni są również objęci. Musimy to wygrać! pozdrawiam Daniela
Sztrlic to bohater podobny do naszego KLOSA MOJA KOLEZANKA ROSJANKA widzi tylko belkot ale i problem ma czcoinke rosyjska!!!!prowokator nie wiadomo czy nacpany mlody czy pijany stary??,,podpowiadali wam logowanie platne nie korzystacie ?? a wiec w punkcie strategicznym istnienia bloga bedzie wiecej takich ,,wrzutek,,a moderator nie nadaza pracuje spolecznie ,, chyba zeeeee bedzie dalej ryzykowac ze blog bedzie dostepny dla debili ,ktorzy maja zadanie szkodzic ,a popolarnosc zobaczcie na licznik dostepnosc 100% Wasz WYBOR marian radom
W dzisiejszej Rzepie jest art. p.t. "Rząd dyskryminuje emerytów". Jest to wywiad Mateusza Rzemka z Panią prof. Inettą Jędrasik-Jankowską.
OdpowiedzUsuńDzisiejsza "Rzeczpospolita": http://prawo.rp.pl/artykul/757955,1037448-Rzad-dyskryminuje-emerytow--ktorzy-zlozyli-wnioski-do-ZUS-przed-8-stycznia-2009.html
OdpowiedzUsuńRząd dyskryminuje emerytów
OdpowiedzUsuń09 sierpnia 2013 | Prawo | Mateusz Rzemek
Inetta Jędrasik-Jankowska, prof. UW, ekspert Sądu Najwyższego
autor zdjęcia: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Inetta Jędrasik-Jankowska, prof. UW, ekspert Sądu Najwyższego
Inetta Jędrasik-Jankowska | Tym, którzy złożyli wnioski do ZUS przed 8 stycznia 2009 r., należy się zwrot utraconych świadczeń.
Rz: Rząd i senatorowie przygotowali dwa projekty ustaw dotyczące zwrotu emerytur zawieszonych w październiku 2011 r. Obejmują one jednak tylko osoby, które nabyły prawo do emerytury od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Czy słusznie?
Inetta Jędrasik- Jankowska: Niekonstytucyjne zawieszenie emerytur od 1 października 2011 r. dotknęło trzy grupy emerytów, które teraz powinny mieć prawo do zwrotu tych świadczeń. Dwie pierwsze to osoby, które osiągnęły wiek emerytalny i wypracowały niezbędny staż przed 8 stycznia 2009 r. Ci pierwsi złożyli wtedy wniosek o ustalenie im prawa do emerytury i Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesił wypłatę ich świadczenia, ponieważ nie zrezygnowali z pracy na etacie. Wiele osób chciało po prostu się upewnić, że spełnili już warunki przejścia na emeryturę. Ci drudzy wstrzymali się ze złożeniem tego wniosku, ponieważ...
...nie zrezygnowali z pracy na etacie. Wiele osób chciało po prostu się upewnić, że spełnili już warunki przejścia na emeryturę. Ci drudzy wstrzymali się ze złożeniem tego wniosku, ponieważ także nie chcieli rezygnować z pracy, a wiedzieli, że z tego powodu ZUS i tak zawiesi im wypłatę świadczenia. Trzecia grupa to osoby, które osiągnęły wiek emerytalny i wypracowały staż w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.
UsuńW związku z wprowadzeniem od 8 stycznia 2009 r. możliwości pobierania emerytury bez konieczności rezygnowania z pracy osobom z pierwszej grupy wystarczyło złożenie wniosku o podjęcie wypłaty zawieszonej emerytury, a w pozostałych dwóch przypadkach niezbędny był wniosek o ustalenie prawa do emerytury i wypłatę tego świadczenia.
Wszystko wskazuje jednak na to, że oba projekty dotyczą wyłącznie emerytów z grupy drugiej i trzeciej. Moim zdaniem dyskryminuje to emerytów z pierwszej grupy, którzy wniosek do ZUS o emeryturę złożyli jeszcze przed 8 stycznia 2009 r. Może to stanowić poważny problem po uchwaleniu tych przepisów w obecnym kształcie. Ze skargą do Trybunału Konstytucyjnego włącznie.
Na czym polega problem?
UsuńRzecz w tym, że od 8 stycznia 2009 r. ZUS zaczął wypłacać emerytury wszystkim trzem grupom. Teraz zarówno sądy rozpatrujące takie sprawy, jak i projektodawcy obu tekstów ustaw przyjmują, że wyrok TK dotyczy tylko drugiej i trzeciej grupy emerytów. Kierują się przy tym użytym przez Trybunał w uzasadnieniu wyroku sformułowaniem „nabyły i zrealizowały prawo do emerytury od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r." i przyjmują, że to orzeczenie dotyczy osób, które w tym okresie złożyły do ZUS wniosek po raz pierwszy.
Moim zdaniem wyrok Trybunału dotyczy wszystkich osób, czyli także tych, które złożyły wniosek o odwieszenie ich emerytury przyznanej przed 8 stycznia 2009 r. Czyli także emerytów z pierwszej grupy. Taka jest zresztą teza wyroku Trybunału, że dotyczy on wszystkich osób, które nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r.
Co zatem oznacza użyty przez Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do wyroku z 22 listopada 2012 r. termin, że dana osoba nabyła i zrealizowała prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.?
Konstrukcja emerytury jest o tyle specyficzna, że nabywa się ją z mocy prawa, czyli z dniem spełnienia warunków (tj. po osiągnięciu wieku emerytalnego i posiadaniu określonego stażu ubezpieczeniowego).
Czym innym jest realizacja prawa do emerytury, która następuje dopiero na wniosek emeryta o wypłatę emerytury według zasad obowiązujących w dniu jego złożenia.
Skoro od 8 stycznia 2009 r. emeryci nabyli prawo do wypłaty emerytury na nowych zasadach, czyli bez konieczności rezygnacji z pracy, to znaczy, że wyrok dotyczy wszystkich osób, które nabyły i zrealizowały prawo do wypłaty emerytury na zasadach obowiązujących po 8 stycznia 2009 r.
Tymczasem czytając literalnie projekt przepisu o zwrocie zawieszonych emerytur, można dojść do wniosku, że dotyczy on tylko trzeciej grupy emerytów. Uważam, że nie taka była intencja Trybunału i użył on tego określenia w jego potocznym znaczeniu.
UsuńSądy jednak przyznają zwrot zawieszonych świadczeń emerytom z drugiej i trzeciej grupy.
Z tego wniosek, że albo sądy wykraczają poza zakres osób objętych wyrokiem Trybunału, albo też Trybunał w uzasadnieniu do tego orzeczenia używa określenia „nabyły i zrealizowały swoje prawo" w jego potocznym rozumieniu. W tym znaczeniu wszystkie te trzy grupy osób nabyły i zrealizowały swoje prawo do wypłaty na nowych warunkach od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.
Tym, którzy złożyli wnioski do ZUS przed 8 stycznia 2009 r., należy się zwrot utraconych świadczeń - potwierdza prof. Inetta Jędrasik-Jankowska, ekspert Sądu Najwyższego
Trybunał potwierdził tym samym ubezpieczeniową zasadę, że każda zmiana prawa na korzyść ubezpieczonego staje się częścią treści stosunku prawnego (jest nabyta z dniem zmiany).
Pozdrawiam miłe Koleżanki
Oczywiście warto powoływać się na opinię (nawet całego wywiadu) Pani Profesor w Uwagach Obywatelskich kierowanych do Komisji Ustawodawczej Senatu. Warto jednak zwrócić się także z prośbą do Pani Profesor o oficjalne przekazanie Jej autoryzowanej opinii jako materiału dołączonego do senackiego druku 408.
UsuńXenefoncie, dziękuję Ci za wprowadzenie nas w przyjemny nastrój nadziei.
UsuńPozdrawiam Cię
Daniela
Czytając wywiad z Panią Profesor upewniam się ,że potwierdzają się moje spostrzeżenia co do pojęcia nabycia prawa do emerytury i braku ujęcia w projektach osób , które nabyły prawo do emerytury przed 2009r a tylko go realizowały w okresie wskazanym przez TK. Również dobrze zauważyłam, że będzie to zaliczone do podziału i dyskryminacji części emerytów o czy świadczą moje wcześniejsze wpisy na blogu i obrany kierunek obrony. Pozdrawiam Xenofonta bo faktycznie wprowadził nastrój nadziei jak zauważyła jedna z moich ulubionych dyskutantek.Wiga
UsuńDroga Wigo, ja również od początku zgadzałam się z Tobą odnośnie niejednoznaczności i braku precyzji w proponowanych projektach. Często jakiś Anonim wypowiadał się, że my w kółko o tym samym!Jednak to on nie miał racji.
Usuńpozdrawiam
Daniela
Dorzucę swoje trzy grosze, przynajmniej w mojej intencji - mediacyjne trzy grosze. ;-)
UsuńGdy śledziłam toczącą się na blogu dysputę, to miałam nieodparte wrażenie, że niepotrzebnie adwersarze starają się przekonać do swoich racji, gdyż... zwolennicy obu koncepcji mają rację! Taka jest różnica, że dyskutanci ograniczający krąg beneficjentów wypowiadają się zgodnie z literą prawa (wyznawaną przez sądy), dowodzący prawa dla wszystkich sprzed 1.01.2011 r. myślą, mówią, argumentują zgodnie z duchem prawa.
Teraz powinno chodzić o to, żeby zgodnie z duchem ;-) opinii prof. dr hab. Inetty Jędrasik-Jankowskiej - wypowiadanych przed wyrokiem TK i obecnie - wiadoma ustawa już nikogo nie krzywdziła.
Analiza I. Jędrasik-Jankowskiej z 2011 r.:
http://prawo.rp.pl/artykul/617723.html?p=1
Uprawiając trochę prywaty - w podobnym duchu napisałam pismo zamieszczone w komentarzu z 3 sierpnia i to mnie cieszy:
http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/08/zawieszeni-emeryci-wycofuja-sprawy-z_2.html?showComment=1375536370635#c7263996369141165069
Pozdrawiam
Jot
Masz rację Jot. Ustawa powinna być tak napisana aby nikogo nie skrzywdziła bo wszyscy bez wyjątku skorzystali z usunięcia im na drodze ryzyka emerytalnego jakim było rozwiązanie stosunku pracy aby można było podjąć wypłatę emerytury. Pozdrawiam serdecznie , też należysz do mojego ulubionego kręgu adwersarzy. Wiga
Usuńniestety w wypowiedziach Pani Prof. stwierdzenia typu: "Moim zdaniem" wyrok Trybunału dotyczy.. nie dają silnego poparcia
UsuńDrogi Anonimie z 16:30 ...nawet wśród piratów,są też tacy,którym doskwiera nie tylko brak wiatru w żagle. Najcenniejszym darem każdego żeglarza jest umiejętność właściwej orientacji,intuicji w sytuacji zawirowań i zagrożeń. Każdy sternik-żeglarz wie,że silne poparcie załogi,to sukces w dążeniu do obranego celu. Pani Prof. używa formy grzecznościowej i skromnej! A jak miała napisać? Ech...Pozdrawiam
UsuńMyślę, że opinia Pani Profesor w tej kwestii była już wszystkim znana w 2011r. kiedy to po raz pierwszy przyrównywała nabywanie praw do "przechodzenia przez bramkę".
UsuńNie można też obecnie pokładać wielkich nadziei w związku z artykułem w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Może znaczenie miałaby jej ocena problemu przedstawiona w naszej sprawie przed projektotwórcami.
Nie znaczy to, że nie chciałabym by został wprowadzony projekt rozwiązujący problem wszystkich, którym odebrano prawa nabyte.
Do dzisiaj trzymam w swojej dokumentacji artykuł z prasy gdzie Pan Premier twierdził, że osobiście dopilnuje, by nikomu nie odebrano praw nabytych.
Jak widać słabo nas pilnuje - oj słabiutko powiedziałabym WCALE.
pozdrawiam wszystkich
Ula05
ale przecież wszystko się zgadza - prawdę mówił
Usuńtym, którzy nabyli prawo do emerytury w 2008 r. i wcześniej nie pozwoli nikomu tego prawa wzruszyć
Nie, anonimie z 17:50
UsuńNie pozwolił tego zrobić dla służb mundurowych.
Czy jesteś z "tych"?
17:50
UsuńA wg Anonima - co to znaczy - nabył w 2008 ?
W 2008 - jedynie ustalił !
Z OSTATNIEJ CHWILI: Donald Tusk zezwolił emerytom i rencistom na przechodzenie przez jezdnię przy czerwonym świetle .Wszystko w ramach oszczędności w ZUSie
UsuńCytuję fragment dzisiejszego wywiadu w „Rzepie” (wytłuszczenie fragmentu moje):
Usuń„Wszystko wskazuje jednak na to, że oba projekty dotyczą wyłącznie emerytów z grupy drugiej i trzeciej. Moim zdaniem dyskryminuje to emerytów z pierwszej grupy, którzy wniosek do ZUS o emeryturę złożyli jeszcze przed 8 stycznia 2009 r. Może to stanowić poważny problem po uchwaleniu tych przepisów w obecnym kształcie. Ze skargą do Trybunału Konstytucyjnego włącznie.”
Jeśli tak, to mielibyśmy do czynienia z zupełnie wyjątkową sytuacją: TK w określony sposób orzekł o niezgodności z konstytucją zapisu ustawy, w efekcie czego powstaje projekt ustawy mającej zrealizować ten wyrok TK (wyrównanie zaległych świadczeń), która z kolei rodzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z konstytucją. A powodem jest wskazywany przez prof. Jędrasik-Jankowską brak precyzji i jednoznaczności terminologicznej zarówno w ustawie o FUS (i w praktyce ZUS), jak i w uzasadnieniu do wyroku TK (!).
Oj, szykuje się mocny temat do korespondencji z Rzecznikiem Praw Obywatelskich...
:)
A któż to taki naiwny optymista i oczekuje wsparcia ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich?
UsuńDo Anonimowego z 18:53.
UsuńBardzo pilnie obserwuję działania RPO i im kibicuję. Daleko mi do naiwności i mam własne pozytywne doświadczenia. :)
Poczekamy - a ustawowe odsetki zrekompensują oczekiwanie - bo 13% nie dostaniemy na żadnej lokacie!
UsuńJak nie dożyjemy i padniemy podczas przechodzenia przez czerwone światła za zgodą Donaldinia ( jak tu ktoś wspominał), to zawczasu sporządzimy zapis w testamencie, żeby potomni nie odpuścili !
testamenty nie mają zastosowania w zus
UsuńW sprawie dziedziczenia rekompensaty przeczytajcie dwa ostatnie pisma dołączone do rządowego projektu ustawy (str. 13 i 14 tekstu).
UsuńTo nie posłuchamy Donaldinio i nie będziemy przechodzić na czerwonym świetle i na nowy wyrok TK niekonstytucyjnej proponowanej ustawy rekompensacyjnej poczekamy i na odsetki ustawowe tyż!
Usuńprojekt znam, a przypominam, że jest tam przywołanie do art. 136 ustawy a nie do "zapisów w testamencie"
Usuńniezrealizowane świadczenia według ustawy rządzą się innymi prawami i inną kolejnością osób uprawnionych niż "zapis w testamencie", którego zus w ogóle nie weźmie pod uwagę i nawet nie przeczyta
to też jest warte przemyślenia, żeby stwierdzić, czy wyrównanie dostanie ta osoba z rodziny, o której myślisz, że dostanie ;)
Jesteśmy wytrwali i zahartowani!
UsuńDoczekamy!
UsuńArt. 136. 1. W razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia określone ustawą, świadczenia należne jej do dnia śmierci wypłaca się małżonkowi, dzieciom, z którymi prowadziła wspólne gospodarstwo domowe, a w razie ich braku — małżonkowi i dzieciom, z którymi osoba ta nie prowadziła wspólnego gospodarstwa domowego, a w razie ich braku — innym członkom rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu pozostawała ta osoba.
2. Osoby wymienione w ust. 1 mają prawo do udziału w dalszym prowadzeniu postępowania o świadczenia, nieukończonego wskutek śmierci osoby, która o te świadczenia wystąpiła.
3. Roszczenia o wypłatę świadczeń, o których mowa w ust. 1, wygasają po upływie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia przysługiwały, chyba że przed upływem tego okresu zgłoszony zostanie wniosek o dalsze prowadzenie postępowania.
czy z z tego nie wynika, że kasę z wyrównania może dostać np. bijący emerytkę syn albo mąż mieszkający razem, będący na jej utrzymaniu a więc prowadzący z nią wspólne gospodarstwo domowe a nie dobra dla emerytki córka z miasta, bo zamieszkuje oddzielnie ;)
UsuńZUS wie najlepiej, co dla ciebie dobre. ;) :)))
UsuńAnonimie z 20:55
UsuńNie kombinuj, bo znowu przekombinujesz
po prostu znam ustawy - i tu rada: czasem warto wiedzieć więcej niż się myśli, że się wie już wszystko
Usuńa nadto, że wszystko to nie jest takie proste i nie zawsze bywa po naszej myśli ;)
Anonimie z 20:43, dziękujemy.
UsuńTo dobra wiadomość! Nie dożyjemy my, to należne świadczenia otrzyma rodzina i to z ustawowymi odsetkami!!!
Pani profesor od samego początku twierdziła, że wchodzący przepis jest niezgodny z konstytucją ale nikt jej nie słuchał. Może teraz będzie inaczej..Jeśli ktoś w sądzie cytował zdanie pani profesor albo innego konstytucjonalisty, to był pouczany że nie ma racji a powoływanie się na autorytety naukowe jest nie na miejscu.
OdpowiedzUsuńTeresa z Wrocławia
Droga Tereso, również Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Stanisław Dąbrowski przestrzegał przed uchwaleniem tej ustawy z 16 grudnia 2010r., na temat jej niekonstytucyjności przed wejściem w życie wypowiadała się też ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej, Agnieszka Durlik - Khorori.
UsuńNa wypowiedzi autorytetu prof. Inetty Jędrasik - Jankowskiej powoływałam się w swojej apelacji.
DOBRY ARTYKUŁ!!!
Tereso, pozdrawiam Cię serdecznie!
Daniela
Danielo, ja także pozdrawiam Cię serdecznie. Zarówno w pierwszej skardze do SO w październiku 2011 roku,w skardze o wznowienie postępowania oraz w apelacji powoływałam się na zdanie uznanych autorytetów (dołączając także ich kopie)ale nie zrobiło to w SO żadnego wrażenia a co więcej myślę, że nawet ich nie przeczytano.W SA pewnie będzie podobnie. Minister pracy za to już ma nowy pomysł wydania prawie 2 mn złotych na promocje programu urlopu dla tatusiów.
UsuńTeresa z Wrocławia
Otrzymałam odpis wyroku z SO. Sąd przyznaje mi prawo do wznowienia emerytury od 1.10 .2011r. Co do odsetek cyt"Sąd uznaje ,że ZUS jest emanacją Skarbu Państwa i musi ponosić wszelkie konsekwencje jego błędów na zasadzie art. 118 ust.1a ustawy emerytalnej stwierdził odpowiedzialnść zakładu za zmienioną decyzję co w konsekwencji rodzi uprawnienia do zasądzenia na rzecz ubezpieczonej należnych jej odsetek za zwłokę". Czekam teraz na posunięcie ZUS emer2009
OdpowiedzUsuńproszę o informację - jaka miejscowość ?
Usuńemerytura przed czy po ?
Pozdrawiam
JS
jest napisane na końcu: emer2009
UsuńProszę podaj sygnaturę, powołam się w walce o osetki - ZUS Biłgoraj moje odwołanie już przesłał do SO - czekam na termin.
UsuńDo anonimowy 11 sierpnia 2013r 14:43
UsuńZamierzam złożyć odwołanie od odsetek, za kilka dni upływa mi termin na wniesienie odwołania,Plączę się po blogu i nie mogę skleić odwołania. Bardzo proszę o wzór odwołania. Pozdrawiam i już dziękuję
do anonimowy 11 sierpnia 2013 22:48
UsuńWZÓR
Sąd Okregowy w ......
Wydzial Pracy i Ubezp.
za pośrednictwem
ZUS w ..
Odwołanie od decyzji ZUS Oddział w ..z dnia....
Wnoszę o:
1)zmianę decyzji z dnia.....odnośnie wypłaty odsetek ustawowych;
2)nakazanie organowi rentowemu wypłacenie odsetek ustawowych od przyznanego zaległego świadczenia, poczynając od dnia wymagalności każdego miesięcznego świadczenia
UZASADNIENIE
c.d
UsuńUzasadnienie
ZUS Oddział w ...decyzją z dnia.. odmówił.(tu podać treść decyzji i jej uzasadnienia)
Mam przyznane zaległe świadczenia za okres od...do...
Organ rentowy w dniu.2011r. wydał decyzję wstrzymującą z dniem 1 października 2011 r. wypłatę emerytury-na podstawie art.28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r, a więc na podstawie przepisu uznanego przez TK za niekonstytucyjny od chwili jego wprowadzenia.
Zgodnie z art.135 ust.3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli wstrzymanie wypłaty świadczeń nastąpiło na skutek błędu organu rentowego, wypłatę wznawia się poczynając od miesiąca, w którym je wstrzymano, jednak za okres nie dłuższy niż 3 lata poprzedzające bezpośrednio miesiąc, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty lub wydano decyzję z urzędu o jej wznowieniu.
W tym miejscu należy powołać uchwałę 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 12 stycznia 1995 r., II UZP 28/94 w której stwierdzono, że pojęcie błędu w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną błędność, a zatem jest to także błąd niezawiniony przez organ rentowy, zatem również błąd ustawodawcy.
ZUS jest emanacją Skarbu Państwa i musi ponosić wszelkie konsekwencje jego błędów na zasadzie art.118 ust.1a ustawy emerytalnej. Odpowiedzialność zakładu za zmienioną decyzję w konsekwencji rodzi uprawnienia do zasądzenia na rzecz osoby ubezpieczonej należnych jej odsetek za zwłokę. Można uznać, iż organ rentowy dopuścił się błędu-w rozumieniu art.133 ust.1pkt 2. Za takim rozumieniem „błędu organu rentowego” opowiedział się także Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 marca 2011r. I UK 332/10 stwierdzając, iż „za takie przyczyny można uznać wszelkie zaniedbania tego organu, każdą obiektywną wadliwość decyzji, niezależnie od tego czy jest ona skutkiem zaniedbania, pomyłki, celowego działania organu rentowego, czy też rezultatem niewłaściwych działań pracodawców albo wadliwej techniki legislacyjnej i w konsekwencji niejednoznaczności stanowionych przepisów. Oznacza to, że przedmiotowe pojęcie obejmuje również niedopełnienie obowiązku działania z urzędu na korzyść osób uprawnionych do świadczeń emerytalno – rentowych.”
Skoro Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, a Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym (art.66ust.1, art.51ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS),to przy ocenie obiektywnej błędności decyzji organu rentowego, nie sposób pominąć wadliwych rozwiązań legislacyjnych podejmowanych przez państwowe organy ustawodawcze.
W demokratycznym państwie prawnym,skutki błędu popełnionego przez te organy, nie mogą obciążać emerytów, którzy prawa do świadczeń nabyli w zaufaniu do obowiązującego wówczas porządku prawnego i mogli pozostawać w usprawiedliwionym przekonaniu, że wypłata przyznanych im świadczeń będzie kontynuowana.
Reasumując, należy przyjąć, iż organ rentowy ponosi odpowiedzialność za nie wypłacenie świadczenia emerytalnego w spornym okresie
Okres za który należą się odsetki wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnejz dnia 1 lutego 1999r. w sprawie szczegółowych zasad wypłacania odsetek za opóźnienie w ustaleniu lub wypłacie świadczeń z ubezpieczeń społecznych (Dz.U.z 1999r. Nr12, poz.104. W myśl §2ust.1 tegoż rozporządzenia odsetki wypłaca się za okres od dnia następującego po upływie terminu na ustalenie prawa do świadczeń lub ich wypłaty,przewidzianego w przepisach określających zasady przyznawania i wypłacania świadczeń–do dnia wypłaty. Ten przepis prawny jest podstawą zasądzenia odsetek do dnia zapłaty świadczenia emerytalnego. Data początkowa odsetek od poszczególnych miesięcznych świadczeń wynika z §2ust.4 powołanego rozporządzenia,w myśl którego,okres opóźnienia w wypłaceniu świadczeń okresowych liczy się od dnia następującego po ustalonym terminie ich płatności.
bardzo trafione uzasadnienie Sądu
OdpowiedzUsuńZUS powinien stanąć na wysokości zadania i nie składać apelacji,pora naprawić błędy Anna
OdpowiedzUsuńO przyszłorocznej waloryzacji emerytur (i nie tylko) w dzisiejszej gazecie Wyborczej:
Usuńhttp://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14410711,Stanely_ceny__nie_wzrosna_tez_emerytury__Symboliczna.html
http://finanse.wp.pl/kat,1033781,title,Rostowski-niezastapiony-Tusk-mysli-o-jego-dymisji,wid,15886246,wiadomosc.html
OdpowiedzUsuń23 VII2013 sprawa wygrana w SO Wrocław o wypłatę zaległych bez odsetek- jestem z 2007r VIII- dzisiaj otrzymałam pismo z Sądu,ZUS złożył apelację. Co mam robić dalej?, czy walczyć o swoje- czy się wycofać?. Pozdrawiam Danuta
OdpowiedzUsuńWALCZYC!!!!!
UsuńJak wycofac??/apelacje ZUSu??/
UsuńCzytaj dokładnie!
UsuńDanuta napisała..."czy się wycofać?
Dzisiaj zakończyła się w Senacie „ścieżka” legislacyjna senackiego projektu ustawy o rekompensacie za mienie zabużańskie, realizującego orzeczenie TK z października 2012 (druki senackie 351, 351 S i 351 X oraz dzisiejsza Uchwała). Teraz projekt ustawy trafi do Sejmu.
OdpowiedzUsuńDlaczego o tym wspominam? Ano dlatego, że w uzasadnieniu do projektu ustawy, w części dotyczącej konsultacji społecznych, napisano coś, co byłoby tak pożądanym efektem Uwag Obywatelskich kierowanych do senackiego projektu ustawy o wypłacie zaległych/zawieszonych świadczeń. Cytuję:
„Na posiedzeniu połączonych komisji senackich w dniu 3 lipca 2013 r. zaprezentowane zostały również głosy osób, na których sytuację prawną projektowana ustawa oddziaływać będzie bezpośrednio. Spełniono zwłaszcza ich oczekiwania związane z rozszerzeniem kręgu podmiotów, do których przedmiotowa ustawa ma być adresowana (art. 2 ust. 2 projektu). Przyjęto bowiem, że jest to „niezbędna konsekwencja” zmian zmierzających do wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (zob. art. 85c Regulaminu Senatu).”
Dobranoc, kibic
Piszę drugie pismo do Senatu, w poniedziałek wyślę tradycyjną pocztą - priorytetem. Uwzględnię w nim uwagi prof. Inetty Jędrasik- Jankowskiej.
UsuńKibicu! Dziękuję za dobrą wiadomość, bierzmy się do roboty!
UsuńW poniedziałek wysyłam priorytetem!
UsuńBardzo proszę o informację, jakiej emerytury jest to symbol: NEE. Czy to emerytura nauczycielska, czy "normalna" (em. w powsz. wieku emerytalnym przyznana po em. wcześniejszej)?
OdpowiedzUsuńPrzepraszam, oczywiście w obu przypadkach to jest nauczycielska, ale czy: wcześniejsza nauczycielska, czy następna nauczycielska po wcześniejszej.
UsuńNEE - nauczycielska powszechna, niekoniecznie po wcześniejszej. Mam taki symbol - a z wcześniejszej nie korzystałam.
UsuńA ja mam też NEE , ale jestem na wcześniejszej nauczycielskiej
UsuńWJ
Dziękuję za obie odpowiedzi.
UsuńDo WJ z 9:19
UsuńCzy na pewno jesteś na "wcześniejszej" nauczycielskiej? Czy nie ustaliłaś prawa do emerytury nauczycielskiej po ukończeniu 55 roku życia?
Proszę o odpowiedź i z góry dziękuję.
Przepraszam pomyłka- jestem 53r, a emeryturę ustaliłam w 2009r , wiec po 55 r życia.Przepraszam za pomyłkę. Pozdrawiam
UsuńWJ
Proszę napisać kiedy będą płacić zaległe emerytury tym "Przed".
OdpowiedzUsuńCi "Po" otrzymali wszyscy którzy mieli sprawę w sądach(sprawy wygrane).
Natomiast wszyscy "Przed" sprawy przegrane w sądach.
Prawdę mówiąc to projekt ustawy o wypłatę zaległych to jest własnie dla tych "Przed".
Ostatnie zdanie nadaje się do wykorzystania i podkreślenia w "uwagach obywatelskich".
UsuńNie wszyscy, którzy są "po" wygrali w sądzie i nie wszyscy, którzy są "sprzed" przegrali. Rzecz nie tylko w tym, której grupy dotyczy wyrok, ale także w tym, czy sądy uznają działanie wyroku TK od dnia jego ogłoszenia, czy też od dnia wejścia w życie wadliwej regulacji prawnej(czyli od dnia zawieszenia świadczeń).
UsuńJestem"po" wygrałam sprawę W SO , ale ZUS złożył apelację, więc nic na razie nie otrzymałam- mylisz się anonimie z 12:20.ZUS twierdzi, że wyrok TK nie działa wstecz.
UsuńWJ
Szanowna Pani z 10.08.2013 z godz.14:49
UsuńI co Pani jeszcze chce sprawa wygrana zaległe wypłacą.
Apelacja ZUS nie ma żadnego znaczenia i tak ją wycofa bo sprawę i tak przegra.
Wszystkiego najlepszego.
zus apelacji z SA nie wycofuje - chodzi o coś innego
Usuńmimo iż godzi się z przegraną w SA misi skladać apelacje, ponieważ wyrównanie tych "po" musi przejść przez całą procedurę sądową i obie instancje - zus nie ma jeszcze przepisu żeby wypłacać wyrównania tym "po" decyzją a wypłacać po samym tylko SO nie może, bo znaczyłoby to, że się z decyzją SO zgadza (co do wyrównania do tyłu), a przecież się nie zgadza
co innego po SA - od wygranych (czyli tych "po") zus kasacji nie składa - ot, i cała filozofia, którą nie wszyscy potrafią zrozumieć
Moim skromnym zdaniem w świetle inicjatyw ustawodawczych wykonujących orzeczenie TK K 2/12, podjętych przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, utraciło wagę argumentu powtarzane przez ZUS twierdzenie, iż „wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2012 r. nie ma zastosowania do przypadającego przed dniem 22 listopada 2012 r. okresu zawieszenia emerytur”.
UsuńI co na to litera prawa ;-) Ma oczy przewiązane i nie widzi skutków wyroku TK w postaci inicjatywy ustawodawczej Senatu i rządu?
Pozdrawiam
Jot
litera prawa to litera prawa a dzięki inicjatywie utraciło jedynie "wagę" - los ustawy i jej treść nie jest jeszcze przesądzona
UsuńWarto pamiętać, że oba projekty ustawy będą się jeszcze zmieniać, zanim trafią do sejmu. A może w jakimś momencie powstanie jeden, kompromisowy projekt?
UsuńW przypadku projektu rządowego opis całego procesu legislacyjnego, do momentu złożenia projektu w sejmie, można znaleźć w trzecim pliku zamieszczonym na stronie MPiPS, zatytułowanym "Proces legislacyjny" (proszę otworzyć ten plik i zobaczyć, jakie rubryki tabelki pozostają jeszcze puste). Instytucje opiniujące mogą ponownie przekazać stanowiska wobec poprawionej wersji projektu.
W przypadku konsultacji projektu senackiego interesujące wydaje się całkowite pominięcie w opiniach ZUS i MPiPS kwoty 600 mln zł, wymienianej wcześniej w załączniku do rządowego projektu ustawy, co mogło wówczas potwierdzać planowane zawężenie grupy beneficjentów rekompensaty. Pojawia się natomiast już tylko wyższa kwota, 826 mln zł (bez odsetek) oraz kwota stosownie powiększona o odsetki (na razie wyliczone za okres od października 2011 do lipca 2013). Zarówno stanowisko ZUS, jak i szczególnie to późniejsze, przedstawione przez MPiPS, noszą daty świadczącą o tym, że wzięto w nich już pod uwagę opinie przedstawione (w terminie dwutygodniowym) do projektu rządowego w wewnętrznych konsultacjach międzyresortowych, a jeszcze nie opublikowane w BiP MPiPS.
Czyżby ta zmiana mogła oznaczać „odwilż” w stanowisku rządowym?
:)
Do Komisji Ustawodawczej Senatu Uwagi Obywatelskie warto wysłać, jak wcześniej ktoś napisał, nasrępujący e-mail:
OdpowiedzUsuń,,Wszyscy emeryci , którym wstrzymano wypłatę emerytury od 1 października 2011r. powinni otrzymać jej zwrot niezależnie od okresu, w jakim mieli przyznane prawo do emerytury".
Uwagi Obywatelskie będą przyjmowane do 31 sierpnia.
Uwagę wysłałam drogą internetową do Komisji Ustawodawczej Senatu i do MPiPS. Otrzymałam potwierdzenia przyjęć.
Myślę, że im więcej podobnych uwag, tym lepiej dla nas wszystkich. Pozdrawiam. Elżbieta
Elżbieto, skąd masz informację, że Uwagi Obywatelskie będą przyjmowane do 31 sierpnia?
UsuńA jak z Komisją Nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS - tam też wysyłamy?
UsuńBędziemy wysyłać, GDY ZOSTANIE POWOŁANA do rozpatrzenia "naszego"/"naszych" projektów ustaw. Teraz takiej komisji nie ma. Te, które są, to do innych konkretnych numerów projektów ustaw.
UsuńElżbieto podaj e-mail do Komisji Ustawodawczej MPiPS
OdpowiedzUsuńpozdrawiam Anna
Czy istnieje Komisja Ustawodawcza MPiPS?
UsuńElżbieta napisała "do MPiPS".
NIE Komisja Ustawodawcza Senatu i MPiPS. Nie dodałam Senatu przepraszam Anna
OdpowiedzUsuńWysłać na adres : Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
OdpowiedzUsuńul. Nowogrodzka 1/3/5
00-53 Warszawa
Podsekretarz Stanu Marek Bucior
Kancelaria Senatu
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
Przew. Komisji Ustawodawczej
Piotr Zientarski
Senat
Usuń00-513 Warszawa ( poprawka kodu)
Poprawka poprawki ;-)
UsuńKancelaria Senatu
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
Wejść na stronę główną Senatu, na górze strony z prawej jest Kontakt, nacisnąć.
MPiPS
UsuńWejść na stronę główną MPiPS, na górze strony (na środku) jest Kontakt, nacisnąć.
Trochę samodzielności nikomu nie zaszkodzi.
Dziękuję ANONIMOWI Z GODZ.20:15
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńmam prośbę proszę podać e-maile na które pisać w naszej sprawie.
Jestem SPRZED przegrana w SO, SA i złożone już w SN. Dziękuje. BSz
Adresy są tu:
Usuńhttp://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/07/pozew-o-emeryture-zablokuje-zwrot.html?showComment=1374666559657#c8629740889323643904
Bardzo dziękuje. Pozdrawiam.
UsuńBSz
Wprawdzie pozostało jeszcze sporo czasu do posiedzenia Komisji Ustawodawczej, na której będzie po raz kolejny omawiany senacki projekt ustawy „rekompensacyjnej” (z uwzględnieniem przesłanych opinii i uwag), może już teraz warto pomyśleć nie tylko o oglądaniu transmisji, ale także o skorzystaniu z prawa wstępu na to posiedzenie.
OdpowiedzUsuńCytat ze strony senackiej:
Informacja dla osób chcących skorzystać z prawa wstępu na posiedzenie Senatu lub komisji senackiej
Prawo wstępu na posiedzenia Senatu oraz na posiedzenia komisji senackich mają osoby, które zgłoszą się do Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Senatu co najmniej na 24 godziny przed planowanym wstępem. Osoby zainteresowane obserwacją posiedzenia Senatu lub komisji senackich proszone są o podanie imienia i nazwiska.
tel. 22 694-95-12
fax. 22 694-91-18
e-mail: senat@nw.senat.gov.pl
Więcej informacji na:
http://www.senat.gov.pl/udostepnianie-informacji-publicznej/
:)
Czy ktoś z Warszawy lub z okolic się wybierze?
UsuńNajbliższe posiedzenie Senatu jest planowane na 18-19 września więc pewnie posiedzenie Komisji Ustawodawczej odbedzie się w zbliżonym terminie (może nieco wcześniej?). Do tego czasu z pewnością będzie już dostępny komplet dokumentów do druku 408 (opinie, stanowiska, uwagi obywatelskie).
18, 19 IX to środa i czwartek, więc kto może być wtedy wolny, powinien postarać się być... Zależy też o której godzinie to będzie...
UsuńAnno, e- mail do MPiPS:
OdpowiedzUsuńinfo@mpips.gov.pl,nadałam tytuł:w sprawie niekontytucyjnego art.28.
- e-mail do senatu:ku@nw.senat.gov.pl
Potem jeszcze weszłam na stronę Komisji Ustawodawczej i rozpatrywanych spraw dotyczących wyroków Trybunału Konstytucyjnego, odnalazłam sprawę dotyczącą naszych zawieszonych emerytur, tam jest zakładka ,,Uwagi Obywatelskie". Można przeczytać.Jest ich bodajże 3, ale mojej nie zamieszczono.Dostałam automatyczną informację, iż do 19 sierpnia osoby odpowiadającej za Uwagi Obywatelskie nie ma- zapewne urlop. Pozdrawiam. Elżbieta
Noszę również zamiar wysłania Uwag Obywatelskich drogą listowną za potwierdzeniem. Adresy podane wyżej. Czynności w naszej sprawie nigdy za wiele. Nie zaniechajmy tej możliwości kontaktu z ustawodawcą. Pozdrawiam. Elżbieta
OdpowiedzUsuńNajlepszy sposób ,polecony priorytet, na drugi dzień jest dostarczony i umieszczony w uwagach.
UsuńWysłane do Senatu w formularzu na www w lipcu, otrzymanie korespondencji potwierdzone, na liście uwag obywatelskich nie ma.
UsuńPotwierdzone było dwukrotnie: raz - automat natychmiast, dwa - następnego dnia z nazwiskiem specjalisty i informacją: "e-list został przesłany do wiadomości Komisji Ustawodawczej".
Może niektóre trafiają na listę uwag, a część w materiałach dla komisji? O tej drugiej drodze korespondencji pisał ktoś, kto wysłał pismo do Sejmu i otrzymał odpowiedź.
Skąd mam informację o terminie przyjmowania Uwag Obywatelskich? Właśnie z zakładki umieszczonej na stronie Komisji Ustawodawczej Senatu i wykazu spraw dotyczących wyroków TK,trzeba odszukać naszą, bodajże wykazana jest jako trzecia.Tam podano, iż Uwagi Obywatelskie będą przyjmowane do 31 sierpnia.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam. Elżbieta
Elżbieto, dziękuję.
UsuńZabawne, u mnie się nie pojawia ( i nigdy nie pojawiała) specjalna zakładka "Uwagi Obywatelskie", a tylko bezpośrednio poszczególne Uwagi Obywatelskie (3), które od razu się otwierają jako pliki pdf więc nie mam dostępu do podanej przez ciebie informacji.
Pozdrawiam :)
By wysłać do Komisji Ustawodawczej Senatu swój głos w sprawie zwrotu niewypłaconych emerytur za okres 1 października 2011 - 22 listopada 2012 należy wejść na stronę Senatu RP, po lewej stronie jest link ,,Konsultacje społeczne", następnie wypełnić ,,Formularz konsultacyjny", w nim treść opinii na temat naszej sprawy i wysłać. W moim przypadku musiałam dwa razy wpisywać kod. Ale w końcu przeszło i dostałam potwierdzenie z adresu e-mailowego ,,konsultacje@nw.senat.gov.pl".
OdpowiedzUsuńPozdrawiam. Elżbieta
Do Anonima z godz.11.30. Sama teraz nie mogę znaleźć tej informacji, która przeczytałam na stronie Senatu. Nimniej na pewno 31 sierpnia to termin końca konsultacji. Tak również podaje prasa - 30 dni na konsultacje społeczne.Pozdrawiam. Elżbieta
OdpowiedzUsuńNo to termin konsultacji powinien upływać dzisiaj (data projektu senackiego to 11.07, a data jego publikacji: 12.07), a nie 31.08. ;)
UsuńUprzejmie informuję, że w Formularzu konsultacyjnym na stronie Senatu RP podany jest termin przedstawienia uwag w ramach konsultacji społecznych - 31.08.2013 r
UsuńI wyjaśniło się, gdzie ukryła się ta data 31 sierpnia: w formularzu konsultacji społecznych, po wyborze w odpowiedniej rubryce projektu ustawy. Dzięki!
UsuńNie widzę po lewej stronie linku "Konsultacje społeczne".
OdpowiedzUsuńMożna ją znaleźć na samym dole strony głównej Senatu, w lewym rogu.
UsuńWitam. Mam prośbę, może ktoś pamięta pod jaką zakładką mogę szukać uzasadnienie sądu, który przyznał odsetki. Wiem na pewno, że takowe czytałam na naszym blogu. Teraz nie mogę odszukać. Pozdrawiam S.D.
OdpowiedzUsuńSygn. akt V U 705/13 Sąd Okręgowy w Słupsku
UsuńOkres za który należą się odsetki wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 lutego 1999r. w sprawie szczegółowych zasad wypłacania odsetek za opóźnienie w ustaleniu lub wypłacie świadczeń z ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1999r. Nr 12, poz. 104). W myśl § 2 ust. 1 tegoż rozporządzenia odsetki wypłaca się za okres od dnia następującego po upływie terminu na ustalenie prawa do świadczeń lub ich wypłaty, przewidzianego w przepisach określających zasady przyznawania i wypłacania świadczeń – do dnia wypłaty. Ten przepis prawny jest podstawą zasądzenia odsetek do dnia zapłaty świadczenia emerytalnego. Data początkowa odsetek od poszczególnych miesięcznych świadczeń wynika z § 2 ust. 4 powołanego rozporządzenia, w myśl którego, okres opóźnienia w wypłaceniu świadczeń okresowych liczy się od dnia następującego po ustalonym terminie ich płatności.
UsuńZ przyczyn natury faktycznej i prawnej omówionych powyżej Sąd uznał odwołanie ubezpieczonego za uzasadnione i w oparciu o art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną decyzję i podjął wypłatę emerytury na rzecz ubezpieczonego I. B. należnej za okres od dnia 1 października 2011r. do 21 listopada 2012r. wraz z ustawowymi odsetkami od poszczególnych miesięcznych świadczeń liczonych od 21 dnia każdego miesiąca, do dnia zapłaty, o czym orzeczono w sentencji wyroku.
Jest to część uzasadnienia wyroku VU 705/13 Sadu Okręgowego w Słupsku dotycząca odsetek
UsuńO odsetkach także w uzasadnieniu sprawy III AUa 248/13 SA w Lublinie
UsuńFragment:
....błąd oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną błędność, a zatem jest to także błąd niezawiniony przez organ rentowy.U podstaw tego błędu może leżeć również błąd ustawodawcy.Rezultatem takich błędów staje się "błędna obiektywnie decyzja".
.....
podniósł, że zaskarżona decyzja jest błędna, ponieważ została wydana na podstawie przepisu niezgodnego z Konstytucją.
...skoro Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, a Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym (art.66ust.1, art.51ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS), to przy ocenie obiektywnej błędności decyzji organu rentowego, nie sposób pominąć wadliwych rozwiązań legislacyjnych podejmowanych przez państwowe organy ustawodawcze.
Dziękuję SD
UsuńPod zakładką "ZUS oszczędza na listach poleconych"
OdpowiedzUsuń09.08.2013 z 14.01
Odsetki-SO SŁupsk sygn. akt VU 705/13
OdpowiedzUsuńWJ
Dziękuję.SD
UsuńDla tych, którzy mają kłopoty z odnalezieniem formularza "Konsultacji Społecznych" podaję bezpośredni link:
OdpowiedzUsuńhttp://www.senat.gov.pl/formularz-konsultacyjny/
No i doczekałam się! Mam wyznaczony termin rozprawy w sprawie zawieszonych: 24 września. Uzasadnienie krótkie: TK nie zaznaczył, że wyrok działa wstecz, ZUS nie może ponosić konsekwencji złego prawa, które zostało zmienione po ponad rocznym okresie obowiązywania.
OdpowiedzUsuńCóż, zgadzam się, że ZUS nie zwiesił bezpodstawnie wtedy, ale teraz powinien oddać, skoro okazało się (po ponad roku, ale jednak, oliwa ....), że było to bezprawne prawo;).
Na razie mnie to rozbawiło, ale nie do śmiechu dalsze myślenie o tym. Liczę jeszcze na szybkie działania senatu i MPiPS, i... oj, chyba wszystkie etapy nie zdążą się przejść...
Czy do projektu rządowego też można zgłaszać uwagi obywatelskie? niech ktoś biegły w tych sprawach mnie oświeci.
OdpowiedzUsuńProjekt rządowy - MPiPS !
UsuńDodam jeszcze, że - moim zdaniem - na przesłanie wniosków/opinii do MPiPS pozostało zaledwie kilka dni - do 18 sierpnia (30 dni od skierowania projektu do konsultacji społecznych).
Usuńkibic
Kibicu, czy pisma emerytów w ramach konsultacji społecznych też są gdzieś publikowane?
UsuńWysłałam dzisiaj priorytetem.
pozdrawiam
Chodzi o pisma do MPiPS.
UsuńNie znam przypadku opublikowania na stronie MPiPS uwag obywatelskich. Publikowane są wyłącznie opinie resortowe (tzw. uzgodnienia wewnętrzne) oraz "partnerów społecznych". Wysyłanie opinii emerytów nie tylko do partnerów społecznych, ale także bezpośrednio do MPiPS może jednak dodatkowo uświadomić projektodawcom, że nie ma zgody środowiska na projekt w obecnej wersji (przede wszystkim w zakresie, w jakim potencjalnie zawęża grupę beneficjentów ustawy). Opinie wysłane w postaci wniosków muszą zostać rozpatrzone. Jako przykład może posłużyć sprawozdanie za rok 2012, dostępne pod zamieszczonym już wcześniej linkiem:
Usuńhttp://www.mpips.gov.pl/bip/skargi-i-wnioski/informacje-o-sposobie-przyjmowania-i-zalatwiania-skarg-i-wnioskow/skargi2012/
kibic :)
Kibicu dziękuję za towarzyszenie nam na blogu oraz za bezinteresowną pomoc .Uwagi Obywatelskie wskazują na to, że Twoje wskazówki i rady są bezcenne.Pozdrawiam Wiga
UsuńKIBICU-DZIEKUJE.Zawsze jestes na biezaco.dziekuje bardzo.Sylwia
UsuńCieszę się, że mogę się przydać. To dla mnie prawdziwa przyjemność móc kibicować tak świetnemu gronu. Robią Państwo DUŻĄ RZECZ dla przyszłości całego środowiska emerytów, nie tylko dla „zawieszonych”.
UsuńPozdrawiam i bardzo dziękuję za miłe słowa, kibic :)
Ja też chcę wypełnić formularz konsultacyjny. Znalazłam go. Nie wiem co wpisać np.numer projektu, ustawy , odpowiednią i właściwą treść.Proszę o pomoc.Halina Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJak wynika z informacji na blogu to lepiej wysłać tradycyjną pocztą.
UsuńFormularz na www: na stronie głównej Senatu na samym dole z lewej strony jest przycisk Konsultacje społeczne. nacisnąć. W formularzu jest okienko wyboru: Tytuł projektu ustawy i nr druku:. Nacisnąć --wybierz-- i wybrać, w tej chwili to jest pkt 5.
Tylko niektóre (nieliczne) Uwagi Obywatelskie zostaną opublikowane na stronie internetowej Senatu jako materiały do druku 408. Wybierane są te sformułowane w oryginalny, autorski sposób, które nie zawierają powielonych/skopiowanych, "gotowych" schematów treściowych. Pozostałe uwagi także trafiają do Komisji Ustawodawczej i są uwzględniane jako obywatelski głos opiniodawczy do projektu. Ich liczba także będzie miała istotne znaczenie.
Usuń:)
Na stronie Senatu jest opinia Sądu Najwyższego na nasz temat.
OdpowiedzUsuńplik do odczytania
Usuńhttp://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/konsultacje/408/408_7.pdf
http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/wykonanie-orzeczen-tk/
OdpowiedzUsuńProponowany przez SN zapis jest dokładnie taki jaki sam jak my zaproponowaliśmy na blogu.
OdpowiedzUsuńTo dlaczego SN odrzuca tych "sprzed"?
UsuńMoże wreszcie ustawodawcy i rządzący posłuchają głosu rozsądku i zrozumieją na czym problem polega. W swojej skardze do SO powoływałam się m.in. na taką opinię ale nic z tego nie wyszło.
UsuńTeresa z Wrocławia
Pierwszy prezes SN Stanisław Dąbrowski jeszcze przed wprowadzeniem w życie tego niekonstytucyjnego przepisu prawnego przestrzegał o jego niekonstytucyjności i zwracał się w tej sprawie pisemnie do szefa kancelarii Czapli. Nie pomogło.
UsuńWidać, że jest konsekwentny w swoich poglądach. Utwierdza mnie, że miałam rację - wyrok TK dotyczy wszystkich dotkniętych art.28 z 16 grudnia 2010r.
O takiej treści wysłałam dzisiaj priorytetem w ramach konsultacji społecznych pismo do kancelarii senatu i MPiPS.
Pozdrawiam wszystkich
Daniela
SUPER stanowisko SN!
UsuńCzy nie wydaje się wam, że zdecydowanie lepsza, bo nie pozostawiająca żadnych wątpliwości, jest druga wersja poprawy zapisu ustawy zaproponowana przez SN?
tak
UsuńPani Tereso problem będzie zauważony , również dzięki naszej akcji na blogu i pisanych wniosków. Nasze dyskusje pomimo wielu złośliwości w stosunku do osób udzielających się na blogu nie zniszczyły naszej wiary, że warto walczyć i nie bać się nagłaśniać problemu do którego my się nie przyczyniliśmy . Pozdrawiam W.
UsuńLUDZIE ! DO ROBOTY ! KTO JESZCZE NIE WYSŁAŁ TO WYSYŁAĆ ! ZORGANIZOWAĆ AKCJĘ CHOĆBY TO BYŁY GOTOWCE !
OdpowiedzUsuńNa stronie Senatu zamieszczono także kolejne (już czwarte) pismo z Uwagami Obywatelskimi. Gratuluję. :)
Usuńhttp://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/konsultacje/408/408a_6.pdf
Nie można otworzyć tej podanej o 13:23
UsuńBez trudu natomiast otwiera się _7 z pismem Pierwszego sędziego SN!
Zobacz, czy przy wpisywaniu adresu nie dokleiło ci się na końcu słowo "usuń" (jeśli tak, to je skasuj).
UsuńJeśli działa u ciebie pdf, to możesz też wejść na stronę senatu:
http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/wykonanie-orzeczen-tk/
A potem przewiń do projektu ustawy (druk 408) i kliknij na dołączone stanowisko Sądu Najwyższego. Powinno się otworzyć.
Przepraszam. Oczywiście kliknij nie na stanowisko Sądu Najwyższego, ale na ostatnie Uwagi Obywatelskie.
Usuń:)
Otworzyłam, przeczytałam,bardzo dobrze - jasno i szczegółowo ujęła Pani cały problem.
UsuńPani Barbaro dziękuję w imieniu wszystkich emerytów "sprzed".
Gratulacje.
Halina 47
Dziękuję - 13:59
UsuńTeraz się udało!
Pismo b. dobre !
Brawo, Pani Barbaro!
OdpowiedzUsuńPani Basiu moje gratulacje , obydwie przedstawiłyśmy problem tych, którzy prawo do emerytury nabyli przed 2008r a tylko realizowali w okresie 2009-2010r. Również budująca jest opinia dla tych sprzed I Prezesa SN Pozdrawiam Wiga.
OdpowiedzUsuńDziękuję i gratuluję obydwu Paniom.
UsuńPisma Super;
Dzień dobry i życzę na wstępie miłego dnia.Niestety mam wątpliwość i proszę o rozwianie jej.Otóż gnębi mnie przekonanie,że problem istnieć będzie dla emerytów,którzy są z "przed"(2008) a wnioski o wypłatę emerytury złożyli np. w miesiącu maju`2011 i pracując pobierali swoje świadczenie do dnia zawieszenia przez ZUS(30 września`2011), a następnie zwolnili się z pracy np. 20 września`2012 przechodząc na powszechną emeryturę.Co dla nich oznacza ten zapis: "... problem tych, którzy prawo do emerytury nabyli przed 2008r a tylko realizowali w okresie 2009-2010r....". Czy ten określony okres 2009-2010 wyklucza ich,gdyż realizację swego prawa rozpoczęli po 2010 r. i nie będą mogli zasiąść wspólnie ze wszystkimi zawieszonymi przy biesiadnym stole?
UsuńDrogi Xenefoncie, więcej optymizmu! Mamy za sobą Pierwszego Prezesa Sądy Najwyższego, Panią prof. Inettę Jędrasik - Jankowską - eksperta SN oraz wiele innych autorytetów prawniczych. Jeżeli przepis był niekonstytucyjny i dotknął również tych "sprzed", to wyrokiem TK oni są również objęci. Musimy to wygrać!
Usuńpozdrawiam
Daniela
Mając na uwadze opinię Sądu Najwyższego myślę, że moja wniesiona kasacja do SN będzie rozpatrzona pozytywnie. Mam taką nadzieję. Halina W. :)
OdpowiedzUsuńPani Halino, ja tego Pani serdecznie życzę!!!
Usuńpozdrawiam
Daniela
Ja również wysłałam maila do Kancelarii Senatu (na odp.druku);otrzymałam potwierdzenie.
UsuńZachęcam wszystkich do wysyłania . Pozdrawiam -Anna M.
Sztrlic to bohater podobny do naszego KLOSA MOJA KOLEZANKA ROSJANKA widzi tylko belkot ale i problem ma czcoinke rosyjska!!!!prowokator nie wiadomo czy nacpany mlody czy pijany stary??,,podpowiadali wam logowanie platne nie korzystacie ?? a wiec w punkcie strategicznym istnienia bloga bedzie wiecej takich ,,wrzutek,,a moderator nie nadaza pracuje spolecznie ,, chyba zeeeee bedzie dalej ryzykowac ze blog bedzie dostepny dla debili ,ktorzy maja zadanie szkodzic ,a popolarnosc zobaczcie na licznik dostepnosc 100% Wasz WYBOR marian radom
OdpowiedzUsuń