Drodzy Państwo
Wracam z radością po ponad
trzymiesięcznej nieobecności na blogu. Przez ten okres nie miałam możliwości
korzystania z komputera. Teraz nadrabiam wszystkie zaległości w sprawach
emeryckich. Nazbierało się dużo tych spraw.
Nasze petycje ( tzw.
Petycje kobiet 53), złożone do Sejmu, oczekują na rozpatrzenie. W Senacie omawiana jest petycja w sprawie
zmiany lub usunięcia art. 25 u. 1b ( o tym troszkę później).
Dzisiaj bardzo pilna stała się
sprawa odszkodowania za przymusową rezygnację z etatu i „wybór emerytury”. Niedawno
Senat praktycznie odrzucił petycję Pani Ewy, zastępując ustawowe odszkodowania
za zwolnienie z pracy zwrotem kosztów sądowych. Senat odrzucił projekt ustawy o zwrocie kosztów sądowych i zakończył postępowanie w tej sprawie
Nasza koleżanka, Pani Henryka,
złożyła niecały miesiąc temu petycję do Sejmu w sprawie podjęcia inicjatywy
ustawodawczej o przyznanie odszkodowania za przymusowe odejście z pracy na
emeryturę. Kilka osób zainteresowanych sprawą Pani Henia już zawiadomiła o
petycji.
Wszyscy, których dotyczy sprawa odszkodowania, powinni jak najszybciej wysłać do Sejmu taką petycję. Na pewno petycje wielokrotne mają większą siłę niż pojedyncze pismo. Bardzo proszę i serdecznie namawiam wszystkich zainteresowanych odszkodowaniem o wysyłanie petycji do Sejmu.
Wszyscy, których dotyczy sprawa odszkodowania, powinni jak najszybciej wysłać do Sejmu taką petycję. Na pewno petycje wielokrotne mają większą siłę niż pojedyncze pismo. Bardzo proszę i serdecznie namawiam wszystkich zainteresowanych odszkodowaniem o wysyłanie petycji do Sejmu.
Przyjęcie petycji ogłoszono już na
stronie sejmowej i nadano jej bieg, skierowano do Komisji do Spraw Petycji.
Petycja otrzymała sygnaturę BKSP-145-117/16
Treść petycji w formacie PDF można odnaleźć
pod linkiem
Można wysłać
swoją petycję z taką samą treścią lub napisać ją po swojemu. I jak najszybciej
wysłać do Sejmu, na adres:
Kancelaria Sejmu
Komisja do Spraw Petycji
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
z dopiskiem "Petycja nr BKSP-145-117/16”
Petycje jednostkowe
2016-09-12
BKSP-145-117/16 Skierowana
do Komisji do Spraw Petycji
Petycja
w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu przyznanie
odszkodowania emerytom, którzy rozwiązali stosunek pracy w związku z wejściem w
życie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)
BKSP-145-117/16
Przebieg
prac nad petycją
·
12-09-2016
Petycja została złożona do Sejmu
·
23-09-2016
Skierowanie do Komisji do Spraw Petycji
Ponieważ na stronie Sejmu znajduje się w formacie PDF skan Petycji Pani Heni i nie można na nim nanosić własnych dopisków, poniżej znajduje się całe to pismo. Można je skopiować do WORDA i dopisać swoje dane czy ewentualnie jakieś inne informacje.
Dziękuję Pani Heniu za przekazanie na blog swojej petycji.
Imię i nazwisko Miejscowość,
dnia … 2016r.
Adres
Pan Marek Kuchciński
Marszałek Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 W A R S Z A W A
P
E T Y C J A
Na podstawie art. 63
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 ustawy z dnia 11.07.2014r. o
petycjach -
składam petycję o
podjęcie inicjatywy ustawodawczej
mającej na celu przyznanie odszkodowania emerytom, którzy na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16
grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych
innych ustaw w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie zwiesili prawa do
emerytury z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania
stosunku pracy z pracodawcą, u którego byli zatrudnieni, przed nabyciem prawa
do emerytury, lecz rozwiązali umowę o pracę.
Ustawą zasadniczą dotyczącą
emerytów jest ustawa z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, która wielokrotnie była zmieniana.
Na podstawie tej ustawy
świadczenia emerytalne mogły być wypłacane po rozwiązaniu stosunku pracy /jeśli
nie rozwiązano stosunku pracy, emerytura była zawieszona/ i taki stan prawny
obowiązywał do dnia 8.01.2009r. Z tym dniem weszła w życie ustawa z dnia
21.11.2008r. o emeryturach kapitałowych, na podstawie której osoby, które miały
już przyznane świadczenia emerytalne i osoby, które od dnia 8.01.2009r. wystąpią
o przyznanie emerytury – będą mogły nadal pracować i pobierać świadczenie
emerytalne / inaczej mówiąc – przestał obowiązywać warunek rozwiązania umowy o
pracę aby móc pobierać emeryturę/.
Kolejną zmianę w ustawie
emerytalnej wprowadziła ustawa z dnia 16.12.2010r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw, która „przywróciła” obowiązek
rozwiązania stosunku pracy jako warunek wypłaty świadczenia emerytalnego.
Ustawa ta weszła w życie 1.01.2011r., a obowiązywać zaczęła od 1.10.2011r. ZUS
wszystkich emerytów, którzy pobierali emerytury i jednocześnie pracowali
zawiadomił, że do dnia 30.09.2011r. muszą zdecydować – czy nadal pozostaną w
zatrudnieniu i wtedy emerytury ich będę zawieszone, czy przedłożą po
30.09.2011r. świadectwa pracy i wtedy wypłacana w dalszym ciągu będzie
emerytura. Ustawa ta /z 16.12.2010r./ została zaskarżona do Trybunału
Konstytucyjnego i Trybunał wyrokiem z dnia 13.11.2012r. orzekł, że jest ona
niezgodna z Konstytucją.
Zmiany wprowadzone do ustawy
emerytalnej /z dnia 17.12.1998r./ na przestrzeni kilku lat / 2009 – 2013/
doprowadziły do „podziału” emerytów na dwie grupy:
–
tych, którzy z dniem 1.10.2011 roku odeszli z
pracy, by móc pobierać emeryturę
–
oraz tych, którzy z tym dniem zawiesili
świadczenia emerytalne i kontynuowali zatrudnienie.
Bardzo ważną rzeczą w
tym miejscu jest fakt, że wszyscy - emeryci z obu tych grup - działali –
podejmowali decyzje – na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku, która okazała
się później niezgodna z Konstytucją /wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia
13.11.2012r. K 2/12/.
Konsekwencją wyroku TK
z dnia 13.11.2012r. było wznowienie wypłaty zawieszonych świadczeń od
dnia 21.11.2012r. /data publikacji wyroku TK/, a następnie - dla drugiej grupy emerytów uchwalono ustawę z dnia
13.12.2013r., na mocy której zawieszone świadczenia zostały zwrócone wraz z
odsetkami.
Dotychczas nikt nie zajął się
opracowaniem przepisów, które zrekompensowałyby straty poniesione przez
emerytów z pierwszej grupy w postaci utraconych zarobków.
W tej sytuacji doszło do
dyskryminacji tych emerytów, którzy zdecydowali – na podstawie
niekonstytucyjnych przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku – o rozwiązaniu
umowy o pracę /naruszenie art. 32 Konstytucji RP/. Niewątpliwie decyzja
taka podyktowana była niepewnością co do dalszych niekorzystnych zmian w
przepisach emerytalnych i obawą przed utratą nabytych uprawnień. Taką
niepewność pogłębiał z pewnością fakt, że ustawa emerytalna w okresie jej
obowiązywania od 1999 roku była przedmiotem badana w różnym zakresie przez
Trybunał Konstytucyjny aż 32 razy.
Trudno w takiej sytuacji mówić o
zaufaniu do Państwa i stanowionego przez nie prawa.
Uważam, że emeryci, którzy
rozwiązali umowy o pracę powinni znaleźć w przepisach prawa gwarancję
zrekompensowania poniesionych strat materialnych /tak jak emeryci z zawieszoną
emeryturą/, a nie dochodzić naprawienia szkody w postępowaniach sądowych z
negatywnym skutkiem.
Dodatkowo nadmieniam, że istotną
okolicznością przemawiającą za koniecznością złożenia niniejszej petycji jest
fakt występowania rozbieżności w orzecznictwie sądów. Wiele spraw wytoczonych
przez emerytów przeciwko Skarbowi Państwa o zapłatę /w trybie art. 4171
kc/ zakończyło się oddaleniem powództwa. Znane są mi 3 przypadki, w których
powództwa emerytów zostały uwzględnione /z pewnością jest ich więcej, ale
takimi danymi dysponuje Prokuratoria Generalna występująca w tych
postępowaniach w imieniu Skarbu Państwa/.
Pierwsza sprawa Sądu
Rejonowego dla Warszawy – Śródmieścia – I C 57/14 – w której emerytce zasądzono
żądane odszkodowanie. Wyrok w tej sprawie został utrzymany w mocy przez Sąd
Okręgowy w Warszawie.
Kolejne dwie sprawy
znalazły swój finał w Sądzie Najwyższym, który oddalił skargi kasacyjne Skarbu
Państwa od wyroków uwzględniających powództwa /są to wyroki z dnia 11.05.2016r.
w sprawie I CSK 350/15 i z dnia 2.06.2016r. w sprawie I CSK 513/15/. Z
uzasadnień SN wynika, że niezależnie od wyboru jakiego emeryt dokonał, utrata
jednego z dwóch świadczeń pozostaje w związku z niekonstytucyjną normą prawną.
Wyroki te wyznaczają więc linię orzeczniczą
w sprawach emerytów, którzy musieli zrezygnować z pracy by zachować emeryturę,
tracąc wynagrodzenie.
Wielu emerytów po przegranych
procesach zrezygnowało lub nie miało możliwości /często finansowych/ do
składania skargi kasacyjne w poczuciu bezradności i niesprawiedliwości
społecznej.
Takie rozbieżności w
orzecznictwie nie powinny mieć miejsca,
co szczegółowo objaśnia Sąd Najwyższy –
w postanowieniu z dnia
17 czerwca 2015 r., III CSK 59/15, Sąd Najwyższy objaśnił pojęcie „rozbieżność
w orzecznictwie sądów”, stanowiące jedną z przyczyn kasacyjnych przewidzianych
w art. 3989 § 1 pkt 2 k.p.c. Stwierdził, że przez rozbieżność w
orzecznictwie sądów, uzasadniającą przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania, należy
rozumieć istnienie zróżnicowanych albo sprzecznych rozstrzygnięć
w sprawach o takich samych lub bardzo podobnych stanach faktycznych, w
których mają zastosowanie te same przepisy prawne, wyłożone lub zastosowane w
sposób prowadzący do wydania odmiennych orzeczeń albo innych decyzji
procesowych. Zwrócił uwagę, że rozbieżność orzecznictwa nie może być
utożsamiana z jego różnorodnością, będącą zjawiskiem naturalnym i pożądanym,
orzekł zatem, iż nie stanowi ona – podobnie jak wielokierunkowość stosowania
prawa – przyczyny kasacyjnej, o której mowa w przytoczonym przepisie.
Podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do uchwalenia ustawy,
która zrekompensowałaby utratę zarobków, przywróciłoby zaufanie do Państwa i stanowionego
przez nie prawa.
Wobec powyższego
uprzejmie proszę o przyjęcie petycji i rozpatrzenie jej zgodnie z wnioskiem.
Z poważaniem
Kochani jest dla nas niespodzianka , chcą wprowadzić zakaz łączenia pracy z emeryturą podaje FAKT
OdpowiedzUsuńMam pytanie czy tzn że prawo będzie teraz działać wstecz dla tych emerytów którzy wygrali w sądach?
OdpowiedzUsuńpozdrawiam Krystyna W-w
O czym Pani mówi?
UsuńCzy zwrot kosztów sądowych za przegrane sprawy, którym Pani Jolka pisze, został już definitywnie przez Sejm uchwalony? Czy też nadal jest to tylko dyskutowany projekt?
OdpowiedzUsuńNiestety, rozpatrzenie petycji Pani Ewy P9-01/16, zakończyło się niepowodzeniem. Senat w początkowym okresie zdecydował o przygotowaniu projektu ustawy o zwrocie kosztów sądowych ale później odrzucił projekt i zakończył postępowanie w tej sprawie.
UsuńDlatego proszę koniecznie wysłać petycję do sejmu w sprawie odszkodowania (jak w powyższym poście), trzeba walczyć o swoje sprawy.
http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/inicjatywa,16.html
Trzeba aktywnych mądrych ludzi z 2011- 2012 roku, których serdecznie pozdrawiam. M.K.
OdpowiedzUsuń