Petycja w sprawie zmiany art. 25 u.1b
W dniach
14 lipca i 20 września odbyły się posiedzenia senackiej Komisji Praw Człowieka,
Praworządności i Petycji w sprawie petycji dotyczącej zmiany lub usunięcia
niekorzystnego dla emerytów art. 25 u. 1b ustawy emerytalnej z dnia 11.05.2012
r. – Petycji P9 -29/16, złożonej przez emerytkę urodzoną w 1953 r. Wynikiem
tych obrad jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany
niekorzystnego przepisu – projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i
rentach z FUS (druk nr 285). Do projektu ustawy dołączone jest uzasadnienie i ocena
skutków regulacji.
W tym projekcie
ustawy pominięto osoby z roczników wcześniejszych niż 53, które nie złożyły wniosków
do ZUS o emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym przed końcem roku 2012.
Osoby te nie były uwzględnione w złożonej petycji P9-29/16.
Sprawą podstawową w
tej kwestii powinien być fakt nabycia praw emerytalnych do końca 2012 r. a nie data
złożenia wniosku w ZUS. To niebywała i kuriozalna sprawa, żeby uzależniać
emeryturę od ograniczenia czasu do złożenia wniosku.
Duże zastrzeżenia może
budzić ocena skutków finansowych wprowadzenia powyższej ustawy. Dane te wydają
się być bardzo zawyżone.
Pierwszą sprawą jest założenie, że wszystkie kobiety z rocznika 53
zyskają na zamianie emerytury wcześniejszej na kapitałową. Według opinii zainteresowanych
pań, zamieszczonych w ubiegłych latach na blogu, raczej nieliczna grupa zyska na
przeliczeniu emerytury na kapitałowa. Co prawda, z upływem lat (zmniejszenie liczby
lat do końca życia) następuje wzrost wysokości emerytury kapitałowej, ale, czy
aż na tyle, żeby była ona wyższa niż emerytura wcześniejsza lub emerytura powszechna
obliczona według starych zasad?
Drugą sprawą budzącą wątpliwości jest sposób wyliczania skutków
regulacji ustawy. Dane, wzięte do obliczeń, podawane przez MRPiPS, są wybrane subiektywnie. Należałoby zwrócić
się do komisji senackiej o ponowne przeliczenia i podanie dokładnych danych
(podstaw, tabel, danych z GUS).
Rozpatrzenie
projektu ustawy o zmianie art. 25 u. 1b odbędzie się niebawem. Pozostaje
niewiele czasu na przesłanie do komisji senackiej pism z uwagami emerytów.
Wszyscy zainteresowani, skrzywdzeni nowymi przepisami emerytalnymi, powinni
wysłać dobrze sformułowane pisma z uwagami do komisji senackiej.
Poniżej przedstawiam wszystkie informacje dotyczące Petycji P9-29/16.
67
14.07.2016
Rozpatrzenie petycji dotyczącej podjęcia inicjatywy ustawodawczej
dotyczącej zmiany zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej osób
urodzonych po 1948 r., które wcześniej pobierały wcześniejszą emeryturę (P9-29/16).
77 20.09.2016 r.
Rozpatrzenie petycji dotyczącej podjęcia
inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany zasad ustalania wysokości emerytury
powszechnej osób urodzonych po 1948 r., które wcześniej pobierały wcześniejszą
emeryturę (cd.) (P-29/16).
Materiał do petycji P9-29/16
MRPiPS
ZUS
Rzecznik Praw Obywatelskich
Ocena Skutków Regulacji
retransmisja posiedzenia
285 27.09.2016 r.
Projekt ustawy o
zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Petycja w sprawie urlopów
wychowawczych
Podczas posiedzenia
komisji senackiej KPCPiP w dniu 20.09.2016 r. rozpatrywano także Petycję P9-43/16
dotyczącą zrównania okresów opieki nad dziećmi wszystkim kobietom, niezależnie od
rodzaju pobieranej emerytury. Obrady
komisji w tej sprawie odroczono do czasu zasięgnięcia opinii resortu pracy, ZUS
i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz odroczyć prace nad petycją do
czasu otrzymania stanowisk na piśmie.
Konieczne
byłoby wysyłanie pism do senackiej komisji wspierające złożoną petycję.
Pisma powinny wysłać wszystkie panie mające emerytury według starych zasad.
Poniżej
podaję informacje dotyczące Petycji P9-43/43
77 20.09.2016 r.
Rozpatrzenie petycji w sprawie podjęcia
inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie zaliczania
urlopów wychowawczych do stażu emerytalnego (P9-43/16).
Dotyczy: ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 887).
Przedmiotem
petycji jest podjęcia inicjatywy dotyczącej ujednolicenia zasad ustalania
wysokości części emerytury za okres sprawowania opieki nad dzieckiem dla osób
urodzonych przed i po 1 stycznia 1949 r., przechodzących na emeryturę z
różnych systemów emerytalnych.
Autorka petycji
kwestionuje zróżnicowanie zasad obliczania części emerytury za okres
sprawowania opieki nad dzieckiem w zależności od momentu przejścia na emeryturę
osoby korzystającej z urlopu wychowawczego. Ustawa o emeryturach i rentach z
FUS dzieli bowiem osoby ubezpieczone według daty urodzenia i momentu przejścia
na emeryturę. Inicjatorka petycji uważa za niesprawiedliwe, że okres urlopu
wychowawczego jest inaczej traktowany przez organy emerytalno-rentowe w
stosunku do osób, które pobierają emeryturę obliczoną w starym systemie
(obowiązywała wówczas ustawa sprzed reformy z 1998 r.) – osobom tym zalicza się
okres przebywania na urlopie wychowawczym według wskaźnika po 0,7% podstawy
wymiaru emerytury za każdy uwzględniony przez ZUS rok przebywania z dzieckiem;
natomiast osobom pobierającym emeryturę wyliczoną w nowym systemie – po 1,3%
podstawy wymiaru emerytury za każdy taki rok.
Autorka petycji
jest zadania, że osoby będące w takiej samej sytuacji są różnie traktowane
przez prawo i oczekuje zmiany obecnego stanu rzeczy, który uznaje za
dyskryminujący część matek. Osoby urodzone tego samego dnia, z takim samym
stażem ubezpieczeniowym mogą mieć inaczej wyliczoną część emerytury za urlop
wychowawczy – osoby otrzymujące emeryturę ze starego systemu (sprzed 1998 r.)
lub emeryturę wcześniejszą otrzymają mniejsze świadczenie niż osoby, które
złożyły wniosek o nową emeryturę.
Na to już chyba nikt nie liczy, że może się cokolwiek na lepsze zmienić. Kompletny brak zainteresowania.
OdpowiedzUsuń