Drodzy Państwo
Dzisiaj zamieszczam
kolejne wzory pism sądowych. Są to ponowne odwołania do sądu od odmownych
decyzji ZUS w sprawie obliczenia emerytur bez odliczeń pobranych wcześniej
świadczeń.
W jednym z wzorów jest odwołanie od odmownej decyzji ZUS w sprawie, w
której Sąd Apelacyjny zobowiązał ZUS do rozpoznania sprawy przeliczenia
emerytury.
Drugi wzór zawiera odwołanie od decyzji odmownej ZUS w sprawie, w której
Sąd Okręgowy zobowiązał ZUS do ponownego rozpoznania sprawy obliczenia
emerytury „na nowo”.
Oczywiście, znaczne
fragmenty w wielu pismach się powtarzają, albo są podobne. Tak, jak sprawy
emerytek są podobne. Często wydaje się, że decyzje, wyroki prawie się nie
różnią między sobą. W rzeczywistości prawie każda sprawa jest inna. Czasem
różnice są duże, czasem są to niuanse.
Trzeba dokładnie zapoznać się z tekstem czy to decyzji, odwołania,
apelacji, czy też wyroku.
Najbardziej skomplikowane są tu apelacje, wnoszone przez ZUS, odpowiedzi
ZUS na nasze apelacje. Organ rentowy przywołuje wiele paragrafów, czasem
trudnych do zrozumienia. Wiadomo, pisma te piszą prawnicy.
Następnym razem postaram się zamieścić na blogu pismo dla Pań nieprzedawnionych.
Przypominam też o zapisaniu na początku pisma (ale może być też tylko na
końcu pisma) formułki o mniej więcej treści podanej poniżej.
Nie wnosimy o zwolnienie od kosztów sądowych, czy też procesowych. Taka
formuła wymaga czasem wypełnienia specjalnych druków, dostarczenia zaświadczeń
o zarobkach, wydatkach.
„Wnoszę o oddalenie
(ewentualnego) żądania organu rentowego zwrotu kosztów zastępstwa
procesowego.
Emerytura, którą obecnie pobieram, nie jest wysoka, wynosi ….. zł brutto,
netto to jest ……….
Pieniądze te ledwo wystarczają mi na życie, opłaty mieszkaniowe i zakup leków. A koszty utrzymania ciągle rosną. Dlatego proszę o nieobarczanie mnie kosztami żądanymi przez ZUS”.
Pieniądze te ledwo wystarczają mi na życie, opłaty mieszkaniowe i zakup leków. A koszty utrzymania ciągle rosną. Dlatego proszę o nieobarczanie mnie kosztami żądanymi przez ZUS”.
Jeszcze jedna uwaga. Do pisma kierowanego do Sądu
Apelacyjnego wymagane jest podanie wartości przedmiotu zaskarżenia. O tym, jak
policzyć tę wartość, proszę poczytać w poście „Liczymy emeryturę hipotetyczną”.
Dane adresowe
dn. 2020 r.
Sygn. akt. AUa
Sygn. akt III U
Sąd Okręgowy w ……….
Wydział
Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
adres
(za
pośrednictwem ZUS w ………..)
Odwołanie od decyzji ZUS
z dnia …….2020 r.
W imieniu własnym wnoszę odwołanie od decyzji odmownej ZUS Oddział w ……,
w sprawie ponownego ustalenia wysokości mojej emerytury w trybie art. 114
ustawy emerytalnej z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6
marca 2019 r. sygn. akt P 20/16.
Organ rentowy pismem w formie decyzji z dnia …...2020
r. odmawia mi możliwości ponownego ustalenia wysokości mojej emerytury według
art. 114 ustawy emerytalnej, uznając, iż nie zachodzą przesłanki do jego
zastosowania.
Organ rentowy został zobowiązany wyrokiem Sądu
Apelacyjnego w …….. sygn. akt AUa …….
do rozpoznania sprawy przeliczenia mojej emerytury w trybie art. 114 ustawy
emerytalnej.
Wnoszę o:
- uchylenie decyzji odmownej wydanej przez ZUS z
dnia ….03.2020 r. w sprawie odmowy wykonania wyroku Sądu Apelacyjnego, tj.
ponownego ustalenia wysokości mojej emerytury
- orzeczenie
o wysokości mojej emerytury bez uwzględnienia niezgodnego z Konstytucją art. 25
ust. 1b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS oraz
obliczenie mojej emerytury z najkorzystniejszymi dla mnie wskaźnikami, uwzględniając zwaloryzowany kapitał i składki do 2019
r. oraz najkorzystniejszy wskaźnik dożycia dla ubezpieczonej w wieku 66 lat.
Uzasadnienie
Nie
zgadzam się ze stanowiskiem organu rentowego, odmawiającego mi prawa do
przeliczenia emerytury i wnoszę o uchylenie decyzji odmownej ZUS z dnia ….03.2020
r. i ponowne ustalenie mojej emerytury.
W przypadku mojej sprawy został wydany wyrok Sądu
Apelacyjnego …..01.2020 r. sygn. akt ….zobowiązujący organ rentowy do
rozpoznania sprawy przeliczenia mojej emerytury w trybie art. 114 ustawy
emerytalnej.
Wyrok w Sądzie Apelacyjnym zapadł na skutek mojej
apelacji od wyroku Sądu Okręgowego w …….sygn. akt……
W decyzji z dnia …03.2020 r. organ rentowy napisał,
że „wykonując wyrok Sądu z dnia ….. r. sygn. akt …… odmawia prawa do ponownego
ustalenia wysokości emerytury powszechnej na podstawie art. 114 ustawy
emerytalnej”.
Skoro ZUS napisał, że wykonuje wyrok Sądu, to
powinien uznać prawo do ponownego ustalenia wysokości mojej emerytury, a nie
odmawiać mi tego prawa.
Sąd Apelacyjny w ……przekazał sprawę ponownego
ustalenia mojej emerytury według art. 114 ustawy emerytalnej do organu
rentowego. Uzasadnienie zastosowania powyższego artykułu do przeliczenia
emerytury zawarte zostało na 9 stronach.
To jednak nie przekonało ZUS do przeliczenia mojej
emerytury i zarzucił w wydanej dnia …03.2020 r. decyzji brak przesłanek do
zastosowania art. 114 ustawy emerytalnej.
Przesłanki do ponownego ustalenia
wysokości emerytury według art. 114 ustawy emerytalnej są oczywiste dla wszystkich,
dla emerytek, dla sądów. Tylko prawnicy z ZUS nie mogą ich dostrzec.
Organ rentowy uważa, iż nie
nie przedłożono nowych dowodów ani nie ujawniono nowych okoliczności
istniejących przed wydaniem decyzji przyznającej emeryturę powszechną
określonych w art. 114 ustawy emerytalnej.
Uważam, że
wydanie przez Trybunał Konstytucyjny orzeczenia stwierdzającego
niekonstytucyjność przepisu, który był podstawą ustalenia mojej emerytury
w zaniżonej wysokości, stanowi okoliczność mającą wpływ na prawo do świadczenia
i uzasadnia działanie w przedmiocie ponownego ustalenia wysokości emerytury z
pominięciem takiego niekonstytucyjnego unormowania.
Istotne jest także to, że ta „nowa
okoliczność” istniała zarówno przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość
emerytury dla mnie, jak i przed wydaniem decyzji odmownej ZUS z dnia …….04.2019
r.
Organ rentowy popełnił błąd stosując do obliczenia mojej emerytury art.
25 ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2012 r.
Organ rentowy stwierdził, iż decyzję o
przyznaniu mi emerytury powszechnej wydał z naruszeniem prawa. Stwierdzenie to
stanowi swoiste „przyznanie się” przez organ rentowy do błędu.
Błąd organu rentowego oznacza „każdą
obiektywną wadliwość decyzji, niezależnie od tego, czy jest ona skutkiem
zaniedbania, pomyłki, celowego działania samego organu rentowego czy też
rezultatem niewłaściwych działań pracodawców albo wadliwej techniki
legislacyjnej i w konsekwencji niejednoznaczności stanowionych przepisów”, w
tym także naruszenia prawa wskutek niewłaściwej wykładni obowiązujących
przepisów.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
nie jest organem władzy państwowej, ale jest państwową jednostką organizacyjną,
ale nadzór nad nią sprawuje minister do spraw zabezpieczenia społecznego. W
zakresie ZUS jest ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego
oraz wypłacania tych świadczeń, przysługują mu środki prawne właściwe organom
administracji państwowej. W imieniu państwa wykonuje, na podstawie ustaw,
zadania mające zagwarantować obywatelom prawo do zabezpieczenia społecznego Tym
samym błędy wywołane wadliwym prawem nie mogą stanowić dla organów rentowych
skutecznego usprawiedliwienia dla pozbawienia ubezpieczonych należnych im
świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Sprawę
popełnienia błędu przez organ rentowy potwierdził Minister Marcin Zieleniecki (Podsekretarz Stanu w
Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Przewodniczący Rady
Nadzorczej ZUS) na obradach Senatu w dniu 18.12.2019 r.
Skoro
błędem jest niewłaściwa wykładnia prawa to nie ma podstaw, aby odmówić uznania
za błąd stanowienie prawa sprzecznego z aktem nadrzędnym, jakim
jest Konstytucja RP.
Zatem
właściwe jest uznanie, iż istnieją podstawy do wzruszenia decyzji o przyznaniu
i ustaleniu dla mnie wysokości emerytury uzyskanej w powszechnym wieku
emerytalnym. Świadczenie to zostało błędnie obliczone na moją niekorzyść z
zastosowaniem przepisu uznanego za niekonstytucyjny.
W świetle powyższych wniosków
oraz stosując wykładnię powołanych przepisów zgodnie z treścią Konstytucji RP i
z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w
sprawie P 20/16, organ rentowy powinien wznowić postępowanie według art. 114
ustawy emerytalnej.
Z art. 114
ustawy wynika, że w sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na
wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, zmienia decyzję i ponownie ustala
prawo do świadczeń lub ich wysokość, bez względu na upływ jakichkolwiek
terminów.
Art. 114 ustawy daje możliwość
załatwienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu społecznego jak i
słusznego interesu obywatela. jeżeli w sprawie pozostają wątpliwości co do
treści normy prawnej, to wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
Odmawiając mi przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa, w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.
Wysokość
mojej emerytury powinna być obliczona według aktualnych wskaźników z tablicy średniego dalszego trwania
życia. Od
2014 r. przybyło mi ponad 6 lat, nie stałam się młodsza, tylko starsza. Dlatego
uważam, że w obliczeniu emerytury powinnam być potraktowana jak osoba
66-letnia, a nie 60-tka.
Powinny też zostać
uwzględnione zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki.
ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował
tylko do 2014 r., kiedy naliczono mi emeryturę powszechną. Pragnę zaznaczyć, że
z emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej
wypłaty.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy,
jaki i składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji
do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W
treści decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej organ rentowy zamieścił
zapis, że emerytura powszechna zostaje zawieszona, gdyż jest niższa od
emerytury wcześniejszej, która będzie wypłacana.
Zapis decyzji, że przyznano ubezpieczonej emeryturę
powszechną, a następnie świadczenie zawieszono, ponieważ jest mniej korzystne
niż dotychczasowe, jest pozaprawny. Przepisy ustawy emerytalnej nie
znają instytucji prawnej przyznania i zawieszenia emerytury, jako świadczenia
mniej korzystnego.
W
zaistniałym stanie organ nie mógł zawiesić emerytury, bo nie zostały spełnione
warunki z art. 104 ustawy, a tylko ten przepis reguluje przesłanki zawieszenia
prawa do emerytury. Taka sytuacja zobowiązuje organ do waloryzacji zgromadzonego
kapitału początkowego i zewidencjonowanych na koncie składek.
Zatem faktycznie i
prawnie, nieprzerwanie pobieram dotychczasową tzw. wcześniejszą emeryturę.
W pouczeniu
decyzji o przyznaniu mi emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o
możliwości wycofania wniosku. Gdyby ZUS
w decyzji z dnia …….2014 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość
wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz
w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Organy administracji publicznej są
obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach
faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i
obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają
nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły
szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych
wyjaśnień i wskazówek (art. 9 Kpa).
W związku z powyższymi argumentami moje
odwołanie do Sądu jest w pełni uzasadnione i wnoszę jak na wstępie
adres
Pesel
ENP
Sygn. akt U
Sąd Okręgowy w ……………………..
Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
ul. ………………
miasto
(za
pośrednictwem ZUS w ………………)
Odwołanie od decyzji ZUS
z dnia ………………
r.
W imieniu własnym wnoszę odwołanie od decyzji odmownej ZUS Oddział w ……………………,
w sprawie ponownego ustalenia wysokości mojej emerytury w trybie art. 114
ustawy emerytalnej z uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6
marca 2019 r. sygn. akt P 20/16.
Organ rentowy został zobowiązany wyrokiem Okręgowego
Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w …………….. sygn. akt U …. do rozpoznania mojego wniosku o
przeliczenie mojej emerytury w trybie art. 114 ustawy emerytalnej.
Wnoszę o uchylenie decyzji odmownej ZUS i zobowiązanie organu rentowego
do ponownego ustalenia mojej emerytury w trybie art. 114 ustawy emerytalnej.
Uzasadnienie
Organ
rentowy w formie decyzji odmówił wykonania wyroku Sądu Okręgowego z dnia …..2019
r. sygn. akt V U ….. w sprawie przeliczenia mojej emerytury w trybie art. 114
ustawy emerytalnej, uznając, iż nie zachodzą przesłanki do jego zastosowania.
Pragnę tutaj dodać, iż po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w
sprawie P 20/16, zarówno w skardze o wznowienie postępowania z dnia …...04.2019
r., jak i w odwołaniu z dnia …..06.2019 r. od decyzji odmownej organu rentowego
z dnia …..05.2019 r. wnosiłam min. o przeliczenie mojej emerytury według art.
114 ustawy emerytalnej.
Nie
zgadzam się ze stanowiskiem organu rentowego i wnoszę o uchylenie decyzji
odmownej ZUS z dnia ….12.2019 r.
Organ rentowy uważa, iż nie nie
przedłożono nowych dowodów ani nie ujawniono nowych okoliczności istniejących
przed wydaniem decyzji przyznającej emeryturę powszechną określonych w art. 114
ustawy emerytalnej.
Dowodem na wydanie błędnej
decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie P 20/16.
Organ rentowy popełnił błąd stosując do
obliczenia mojej emerytury art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2012 r.
Równocześnie organ rentowy stwierdził,
iż decyzję o przyznaniu mi emerytury powszechnej wydał z naruszeniem prawa. Stwierdzenie
to stanowi swoiste „przyznanie się” przez organ rentowy do błędu.
Decyzja organu rentowego wydana na
podstawie niekonstytucyjnego przepisu jest obiektywnie błędna. Błąd ten
rozumiany jest bardzo szeroko, w rozumieniu ustawy emerytalnej jest błędem co
do okoliczności, oznacza wadliwość decyzji organu rentowego, jej obiektywną
błędność. Taka obiektywna błędność decyzji występuje w niniejszej sprawie.
Błąd organu rentowego oznacza „każdą
obiektywną wadliwość decyzji, niezależnie od tego, czy jest ona skutkiem
zaniedbania, pomyłki, celowego działania samego organu rentowego czy też
rezultatem niewłaściwych działań pracodawców albo wadliwej techniki
legislacyjnej i w konsekwencji niejednoznaczności stanowionych przepisów”, w
tym także naruszenia prawa wskutek niewłaściwej wykładni obowiązujących
przepisów.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
nie jest organem władzy państwowej, ale jest państwową jednostką organizacyjną,
ale nadzór nad nią sprawuje minister do spraw zabezpieczenia społecznego. W
zakresie ZUS jest ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego
oraz wypłacania tych świadczeń, przysługują mu środki prawne właściwe organom
administracji państwowej. W imieniu państwa wykonuje, na podstawie ustaw,
zadania mające zagwarantować obywatelom prawo do zabezpieczenia społecznego Tym
samym błędy wywołane wadliwym prawem nie mogą stanowić dla organów rentowych
skutecznego usprawiedliwienia dla pozbawienia ubezpieczonych należnych im
świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Sprawę
popełnienia błędu przez organ rentowy potwierdził Minister Marcin Zieleniecki (Podsekretarz Stanu w
Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Przewodniczący Rady
Nadzorczej ZUS) na obradach Senatu w dniu 18.12.2019 r.
Skutkiem wyroku Trybunału
Konstytucyjnego jest prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4
Konstytucji dla wszystkich kobiet objętych zakresem orzeczenia Trybunału.
„Przepis ten otwiera drogę do sanacji konstytucyjności sytuacji prawnych, w
których zastosowanie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS wywołało konsekwencje
zakwestionowane przez Trybunał.
Pojęcie "wznowienia postępowania", o
którym mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji ma szersze znaczenie niż pojęcie
"wznowienia" w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich
procedurach regulowanych w ustawach i obejmuje wszelkie instrumenty
proceduralne stojące do dyspozycji stron, organów i sądów, wykorzystanie
których umożliwia przywrócenie stanu konstytucyjności orzeczeń”
Trybunał Konstytucyjny podkreśla, że
regulacja ta stwarza możliwość ponownego rozpatrzenia danej sprawy na podstawie
zmienionego stanu prawnego, ukształtowanego w następstwie orzeczenia Trybunału,
możliwość taka jest ujęta jako podmiotowe, konstytucyjne prawo uprawnionego.
Uważam, że wydanie przez Trybunał
Konstytucyjny orzeczenia stwierdzającego niekonstytucyjność przepisu, który był
podstawą ustalenia mojej emerytury w zaniżonej wysokości, stanowi
okoliczność mającą wpływ na prawo do świadczenia i uzasadnia działanie w
przedmiocie ponownego ustalenia wysokości emerytury z pominięciem takiego
niekonstytucyjnego unormowania.
Istotne
jest także to, że ta „nowa okoliczność” istniała zarówno przed wydaniem decyzji
ustalającej wysokość emerytury dla mnie, jak i przed wydaniem decyzji odmownej
ZUS z dnia …..05.2019 r.
Skoro błędem jest niewłaściwa
wykładnia prawa to nie ma podstaw, aby odmówić uznania za błąd stanowienie
prawa sprzecznego z aktem nadrzędnym jakim jest Konstytucja RP.
Zatem
właściwe jest uznanie, iż istnieją podstawy do wzruszenia decyzji o przyznaniu
i ustaleniu dla mnie wysokości emerytury uzyskanej w powszechnym wieku
emerytalnym. Świadczenie to zostało błędnie obliczone na moją niekorzyść z
zastosowaniem przepisu uznanego za niekonstytucyjny.
W świetle powyższych wniosków oraz stosując
wykładnię powołanych przepisów zgodnie z treścią Konstytucji RP i z
uwzględnieniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. w
sprawie P 20/16, organ rentowy powinien wznowić postępowanie według art. 114
ustawy emerytalnej.
Z art. 114
ustawy wynika, że w sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na
wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, zmienia decyzję i ponownie ustala
prawo do świadczeń lub ich wysokość, bez względu na upływ jakichkolwiek
terminów.
Art. 114 ustawy daje możliwość
załatwienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu społecznego jak i
słusznego interesu obywatela. jeżeli w sprawie pozostają wątpliwości co do
treści normy prawnej, to wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
Odmowa przeliczenia mojego świadczenia
po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niekonstytucyjność
stosowanego przepisu emerytalnego i ograniczenie przedmiotu wznowienia postępowania wyłącznie
do ustalenia wadliwości procesowej stanowi naruszenie moich praw i nie daje
podstaw do wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym.
Odmawiając mi przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa. w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.
Wysokość mojej emerytury powinna być obliczona według aktualnych
wskaźników z tablicy średniego
dalszego trwania życia. I o to również wnosiłam w moich pismach kierowanych do
organu rentowego i Sądu Okręgowego.
Od 2013 r. przybyło mi ponad 6 lat, nie
stałam się młodsza, tylko starsza. Dlatego uważam, że w obliczeniu emerytury
powinnam być potraktowana jak osoba 66-letnia, a nie 60-tka.
Powinny też zostać
uwzględnione zwaloryzowane środki, kapitał początkowy i składki.
ZUS moje zgromadzone środki zwaloryzował
tylko do 2013 r., kiedy naliczono mi emeryturę powszechną. Pragnę zaznaczyć, że
z emerytury powszechnej nigdy nie korzystałam, nigdy nie pobrałam żadnej z niej
wypłaty.
Uważam, że zarówno kapitał początkowy,
jaki i składki, zewidencjonowane na moim koncie, powinny podlegać waloryzacji
do dnia podjęcia faktycznej wypłaty emerytury powszechnej.
W postępowaniu z zakresu ubezpieczeń społecznych, w tym emerytur, pełne
i nieograniczone zastosowanie ma zasada praworządności określona.
Z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia ……..2013 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Z art. 7 Kpa wynika rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść strony, której decyzja dotyczy. ZUS nie może tych wątpliwości wykorzystywać przeciwko emerytowi.
W pouczeniu decyzji o przyznaniu mi emerytury powszechnej ZUS nie poinformował mnie o możliwości wycofania wniosku. Gdyby ZUS w decyzji z dnia ……..2013 r., o przyznaniu mi emerytury, w pouczeniu wskazał mi możliwość wycofania wniosku, a nie tylko odwołanie się do sądu, nie znalazłabym się teraz w tak niekorzystnej dla mniej sytuacji prawnej.
Organy administracji publicznej są
obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach
faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i
obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają
nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły
szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych
wyjaśnień i wskazówek (art. 9 Kpa).
Wobec powyższych argumentów, wnoszę jak na wstępie.
Na okres epidemii bieg terminów sądowych będzie zawieszony lub od nowa liczony
OdpowiedzUsuńA gdzie można na ten temat poczytać?
UsuńPrzypadkowo przeczytałam na Facebooku
OdpowiedzUsuńA nie wiecie Panie czy Sąd Okręgowy J Góra pracuje?
OdpowiedzUsuńPani Jolu, dziękujemy za wzory odwołań. Z pewnością ułatwi to nam pracę i co za tym idzie zaoszczędzi stresu przy redagowaniu pism. Dzięki, dzięki i jeszcze raz dzięki
OdpowiedzUsuńNie tylko przy redagowaniu pism, ale pozwoli też choć trochę odwrócić uwagę od wiadomości o wirusie
UsuńProszę wiadomości o stanie pandemii poznawać raz dziennie. Naprawdę wystarczy.
UsuńPani Jolu proszę o wzór pisma dla nie przedawnionych, wczoraj ze skrzynki odebrałam awizo listonosz nawet nie dzwonił aby list dostarczyć, przypuszczam że jest to odpowiedź ZUS na moje odwołanie dot przeliczenia emerytury z korzystnym i wskaźnikami pozdrawiam wszystkich
OdpowiedzUsuńZapowiadałam, że będzie pismo dla Pań "nieprzedawnionych". I już jest. Za chwilę znajdzie się na stronie bloga.
UsuńPANI Jolu niech ten nasz Patron ma Panią w opiece Zawsze można na Panią liczyć Bardzo dziękują za okazaną nam pomoc
UsuńDziekujemy bardzo Joli jesteś wspaniała
UsuńJeszcze nie wiesz czego dotyczy Twoje pismo a już chciałabyś by Pani Jola popracowala.
OdpowiedzUsuńPrzyznaję, że osobiście nie rozumiem tego typu postepowania.
Chyba nie zaszkodzi być przygotowanym, pozdrawiam
UsuńNie przejmuj sie.Przezorny zawsze ubezpieczony.Pozdrawiam
UsuńJa mam bardzo dużo różnych pism. Wymagają one zwykle drobnych "obróbek". Niby większość podobna, ale prawie każda sprawa czymś się różniła.
UsuńDlatego trzeba z uwagą i ostrożnością czerpać z tych wzorów
Sądy nie lubią rozbudowanych pozwów. Lepiej napisać kilka zdań a na rozprawę zabrać kartkę z dłuższą wypowiedzią.
UsuńNa rozprawie zadają pytania i oczekują bardzo krótkiej odpowiedzi na czytanie przygotowanej wcześniej swojej wypowiedzi nie ma nawet mowy, więc jedyne nasze wyjście to pisać, pisać i jeszcze raz pisać bo to co napiszemy w swoich odwolaniach Sędzia zmuszony jest przeczytać, pozdrawiam
Usuń08:56
UsuńPisać celem włączenia do akt sprawy i wzięcia pod uwagę przy rozpatrywaniu sprawy, a na rozprawę to się trzeba po prostu przygotować, aby móc krótko konkretnie odpowiadać na ewentualne pytania. Trzeba z uwagą słuchać zadanego pytania, a potem konkretnie odpowiedzieć. W razie niezrozumienia treści pytania można poprosić o objaśnienie czego dotyczy.
Faktycznie nie ma kiedy czytać długich elaboratów, nie ma co popisywać się "uczonymi" wywodami, bo to sędzia jest od takich wywodów, on decyduje o naszej sprawie, poza tym zawsze może użyć argumentu, że każda sprawa jest indywidualnie rozpatrywana i uzasadnienie z innej nie ma zastosowania. Sędziowie wykazują wiele wyrozumiałości, gdy emeryt występuje w sądzie bez profesjonalnego pełnomocnika.
A ja mmialam wrażenie na rozprawie, że znajomość Sędziego z przepisami Ustawy emerytalnej jest nijaka. sędzia nie zadał sobie trudu aby zapoznac się z Ustawą, opieral się wyłącznie na otrzymanych odwolaniach ZUS, Ja czytając otrzymany Wyrok dot wycofania wniosku miałam wrazenie, że czytam odwolanie ZUS
Usuń16:41
UsuńNajwyraźniej sąd uznał argumenty ZUS, dlatego takie miałaś wrażenie. Odnośnie wrażenia dot. (nie)znajomości ustawy, to przecież na rozprawie chyba nikt nie powie sędziemu, że ma takie właśnie wrażenie, pozory mylą, więc to wrażenie też jest mylące, bo dla Sądu Pracy to chleb powszedni. Pozostaje wniesienie apelacji.
Ja uważam, że wchodząc na salę sądową sąd ma już przygotowany wyrok i wie jaką decyzję ma podjąć i nasze argumenty przedstawiane w trakcie rozprawy nie są już brane pod uwagę. Dlatego bardzo ważne jest to, co przedstawimy w naszym uzasadnieniu do sądu i w piśmie procesowym. Wszystkie te dokumenty są analizowane przez pracowników sądu, którzy pomagają sędziemu, przed rozprawą i zawierają sugestie dla sędziego jaki ma być werdykt. Ostateczna decyzja należy do sędziego prowadzącego rozprawę, którą podejmuje przed rozprawą. I nawet gdybyśmy stanęły na rozprawie na głowie, to nie zmieni to już wcześniejszej decyzji sędziego.
OdpowiedzUsuńI ja tak myślę,że dopóki nie wejdzie Ustawa, to Wyroki będą niekorzystne.
Usuń18:10
OdpowiedzUsuńMoże i tak jest, zapoznając się ze sprawą sędzia poznaje jej stan faktyczny i prawny, ale jeżeli na rozprawie zostałyby przedłożone jakieś nowe dowody, których w aktach nie ma i które stawiałyby sprawę w nowym świetle, to na pewno miałoby to wpływ na wyrok, może nie wydany od razu, ale po odroczeniu sprawy, czy choćby odroczeniu ogłoszenia samego wyroku.
Nieprzedawniona.Pierwsza sprawę miałam oniekorzystne obliczenie emerytury po TK.Sad nakazał żeby ZUS przedstawił na pismie wyliczenia od złożenia wniosku o EP do kwietnia 2019r.Z Sadu otrzymałam wyliczenia takie same jak w decyzji.Odpisalam że sie z tymi wyliczeniami nie zgadzam.Obecnie otrzymałam z Sadu odpis pisma procesowego organu rentowego: odnosząc się do pisma ubezpieczonej stanowisko ZUS jest niezmienne i wnosi o oddalenie odwołania.
OdpowiedzUsuńKochane doradczynie już naprawdę nie wiem co mam odpisać. Bardzo proszę o pomoc Pozdrawiam
Usiądź przy stole i napisz. Do Sądu laborant a pomocna będzie super wykładnia Pani Joli która podała wzór dla nie przedawnionych w dniu 27.03. Jak napisać odwołanie do Sądu. To ZUS niech poda przepis na podstawie którego zawiesza em pow i nie waloryzuje składek i kapitału skoro em pow nigdy nie była pobrana bo była mniej korzystna to moim zdanie powinna być wstrzymana i dalej waloryzowana a skoro ZUS wznawia postępowanie po Wyroku TK to powinien brać dla nas najkorzystniejsze składniki bo tak zawsze robi , pozdrawiam rocznik 53 trzymajmy się kobietki i siedzmy w domu
UsuńNieprzedawniona.Dziekuje dałaś mi trochę wiary bo już chciałam odpuścić. Pozdrawiam
Usuń21:12
UsuńO co chodzi: "Do Sądu laborant"?
Przepraszam ma być elaborat
UsuńW sądzie nie wystarczy powiedzieć, że nie zgadzasz się z wyliczeniem emerytury. Musisz podać podstawę prawną, dokładnie przepis ustawy emerytalnej, który wskazuje, że ZUS błędnie obliczył Ci emeryturę, bo zastosował, jak podajesz złe wskaźniki. A na jakiej podstawie masz mieć wskaźniki z 2019 r., skoro wniosek o e. p. składałaś kilka lat temu? Podaj ten przepis ustawy emerytalnej. Jak nie ma podstawy prawnej, to w czym ci doradczynie, czy nawet prawnicy mają pomóc?
OdpowiedzUsuńJa się zastanawiam, czy rzeczywiście emeryt musi podawać przepis. Od kontroli czy zastosowano właściwie przepisy to jest właśnie Sąd. emeryt podaje, że uważa się za pokrzywdzonego, bo w jego odczuciu tak nie powinno być i tu przedkłada swoje racje, natomiast rolą Sądu jest zbadać, czy te racje mają uzasadnienie w przepisach, a jeśli nie mają takiego uzasadnienia, to właśnie Sąd podaje przepis, który uniemożliwia załatwienie sprawy według racji emeryta.
Usuń20.56 a Pani uważa, że tu wchodzą po porady prawniczki które prawo będą miały w jednym palcu? Niech Pani sobie nie żartuję z emerytek, które ciężko pracowały na swoją emeryturę a nie studiowaly Prawo emerytalne Zaufalysmy Organowi Emerytalnemu To Organ ma sztab prawników i powinien nas rzetelnie informować o wszystkich przepisac dot nas emerytow abyśmy nie były pokrzywdzone
UsuńMnie w sądzie nikt się o zdanie nie pytał ,wygrałam sprawę niestety ZUS wniósł apelację i nadal czekam
OdpowiedzUsuńW sądzie okręgowym w Siedlcach sprawy odwołane do końca kwietnia.
OdpowiedzUsuńDo 00:16
OdpowiedzUsuńNie napisałam, że tu wchodzą po porady prawniczki, bo ty byłby absurd. Napisałam tylko, że nawet prawnik nic tu nie pomoże, skoro taki przepis nie istnieje. W postępowaniu administracyjnym zgodnie z art.7 k.p.a i art.77 & 1. k.p.a, to na organie administracji publicznej, czyli rentowym spoczywa przeprowadzenie dochodzenia dowodowego. Niemniej, strona ma prawo na temat tych dowodów się wypowiedzieć i ewentualnie je podważyć. Tak wiec nie chodzi tu o obowiązek emerytki do przedstawienia dowodów faktycznych, a jedynie o przyznanie jej przywileju zaprzeczenia lub podważenia materiału dowodowego przedstawionego przez ZUS. A jak podważysz, czy zaprzeczysz, skoro nie podasz żadnych dowodów, podważających zasadność zastosowanych przez ZUS wskaźników z daty złożenia wniosku o e. p., przy ponownym obliczeniu wys. emerytury po wyroku TK? Należy pamiętać, że z Art. 81. k.p.a.,"Udowodnienie okoliczności faktycznej" jasno wynika, że; "Okoliczność faktyczna może być uznana za udowodnioną, jeżeli strona miała możność wypowiedzenia się co do przeprowadzonych dowodów, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 10 zasada czynnego udziału stron w postępowaniu § 2." Zupełnie źle mnie zrozumiałaś. Chodzi mi o to, że dla własnego dobra powinnaś oprzeć zanegowanie stosowania wskaźników z daty złożenia wniosku o e. p. na dowodach wynikających z przepisów ustawy emerytalnej. Sąd nie jest stroną w sprawie i rozstrzyga na korzyść którejś ze stron na podstawie przedstawionych w postępowaniu dowodów. Wzory odwołań i apelacji, które podała pani Jola w zasadzie wyczerpują ten temat.
Przytoczone artykuły 7, 77 kpa nakładają obowiązek na organ administracji publicznej, ale strona nie jest zwolniona z obowiązku udokumentowania składanego przez siebie wniosku.
UsuńOrgan przede wszystkim, w razie złożenia nie udokumentowanego wniosku, ma obowiązek wezwać stronę do usunięcia braków formalnych. Organ pomaga i zdobywa dowody, ale tylko takie, których strona zdobyć nie może, bo np. nigdy nie były jej wydane. Strona ma obowiązek współpracowania z organem w zgromadzeniu materiału dowodowego, bo są też takie dowody, które może mieć tylko strona, a organ nie, np. jakieś zbiory rodzinne, stare dokumenty, prawa spadkowe, organ nie może występować o stwierdzenie nabycia spadku itp., brak czegoś może prowadzić do wydania negatywnej dla strony decyzji. Współpraca powinna być na każdym etapie rozpatrywania wniosku.
Zapytanie nr 607 w sprawie emerytur kobiet z rocznika 1954
OdpowiedzUsuńhttp://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=42A69874E9A5B11DC125853B0049A579&view=6
artykuł dot. nowych tabli trwania życia
OdpowiedzUsuńhttps://www.money.pl/emerytury/przewidywana-srednia-dlugosc-zycia-rosnie-sprawdzilismy-jak-wplywa-na-emerytury-6492681342953601a.html
Jak działa państwo i ZUS ?
OdpowiedzUsuńJest pandemia. Ma być zwolnienie przez 3 miesiące z płacenia składek do ZUS. Logiczne wydaje się, ze skoro nie chcę, to po prostu przez 3 miesiące nie płacę. ZUS wie, kto jest płatnikiem. NIESTETY. ZUS wymaga WNIOSKU. 2-stronicowego. Po co ? Bo ZUS robi wszystko "NA WNIOSEK". Paranoja nawet teraz, w obliczu realnej możliwości naszej śmierci w 2 tygodnie lub wcześniej. Szkoda słów.
Tylko ustawa pomoże ,ale kiedy znak zapytania?
OdpowiedzUsuńChyba tej ustawy nie będzie w tej sytuacji. Ja chyba dam sobie spokój. Pozdrawiam i zyczę zdrówka
OdpowiedzUsuńWitam, Sad w Jeleniej Gorze solidnie pracuje, wlasnie otrzymalam przeliczenie mojej emerytury przez Bieglego wyznaczonego przez Sad z najkorzystejszymi skladnikami Biegla przeliczyla moja emeryture od 2015 r z niekorzystnymi dla mnie wskaznikami jak ZUS I przeliczyla mi emeryture chipotetyczna na dzien zlozenia wniosku po Wyroku TK ktora okazala sie dla mnie bardzo korzystna mam 21 dni na wniesienie swoich zastrzezen. Pozdrawiam wszystkich, nieprzedawniona
OdpowiedzUsuńMa być hipotetyczna
UsuńOtrzymalam uzaszdnienie wyroku SO w Lodzi, ktory oddalilwszystkie moje rozszczenia.Jestem nieprzedawniona.W 2015r skladalam o przeliczenie urlopu macierzynskiego.Czy jest sens skladania apelacji.
OdpowiedzUsuńWitam,sens jest zawsze nie można teraz załamywać się i odpuszcza. Poczytaj apelacje dla nie przedawnionych z dnia 27.03 a zobaczysz jakie ZUS stosuje bezprawie.Dlaczego nie mamy walczyć do końca o nasze pieniądze. Pozdrawiam nieprzedawniona
UsuńNapisz coś więcej o tym czym sąd uzasadnił oddalenie roszczeń.
UsuńTo się nadaje do programu Państwo w państwie. Ostatnio było o emeryturach górniczych gdzie obywatel walczył 10 lat zanim przyznali mu rację. Ewa
OdpowiedzUsuńTylko żeby walczyć w Sądzie ubezpieczony musi mieć dobrego prawnika.Albo wszystko w jednym palcu zeby udowodnić swoją rację
UsuńA emeryta akurat stać na dobrego prawnika a w jednym palcu powinni mieć prawo rentowe prawnicy ZUS i nam rzetelnie je przekazywać a nie znalazlybysmy się obecnie w takiej sytuacji
UsuńW każdym swoim piśmie do Sądu pisze o wskazanie dowodów na zawieszenie emerytury i na wstrzymanie waloryzacji kapitału i składek i ani ZUS ani Sąd mi nie podaje.Jednego zawzięcie ZUS się trzyma , że nie wycofalam wniosku i tu znajduje paragrafy To jak to mam rozumieć? Ze na jedno przepis jest, a na drugie nie ma. Skoro Wyrokiem TK mam wzruszona decyzję która jest uchylona więc i zostaje wzruszony mój wniosek na podstawie którego ZUS na nowo przelicza moją emeryturę, więc i powinien zastosować najkorzystniejsze dla mnie wskaźniki ( zwaloryzowane składki i kapitał oraz przyjęta tabelę średniego trwania życia dla mojego obecnego wieku) a ZUS bezprawnie stosuje stare przeliczenia ( nie podając na jakiej podstawie prawnej to robi) Okazuje sie,że żyje w Państwie bezprawia , silniejszy wygrywa
OdpowiedzUsuńObecnie wiem do kiedy można wycofać wniosek, szkoda, że Panie z ZUS zapomnialy mnie o tym poinformować a nie zapomnialy mnie poinformowac, że pozostanę na obecnej emer wcz w sytuacji kiedy em powsz okaże się niekorzystna. Więc w sytuacji obecnej ZUS wydając nową decyzję która jest nieuprawomocniona daje mnie możliwość wycofania starego wniosku. Oczywiście zgodnie z Art 116
OdpowiedzUsuńNie, nikt ci takiej możliwości nie dał, sama sobie te bzdury wymyśliłaś, bo taki zapis nie istnieje. Miałaś 30 dni na wycofanie, a to nie to samo, co kilka lat. Teraz wycofać to możesz skargę, która złożyłaś po wyroku TK. Czy tak trudno ci rozróżnić 30 dni, o których mowa w art. 116 od kilku lat? Dziwię się, że sądy odgórnie nie oddalają tego typu niedorzecznych wniosków.
OdpowiedzUsuńJest stary wniosek, jest nowa decyzja. Jaki przepis mnie ogranicza, że nie mogę wycofać wniosku? Napisz nam tu kobieto, bo ciągle piszesz, że piszemy bzdury. Skarga to nie wniosek przepis wyraźnie mowi, że wycofuje się wniosek i przepis nie mówi z którego roku może być wycofany wniosek.
UsuńWycofanie wniosku może mieć miejsce w postępowaniu zwykłym, tzn. postępowaniu przed wydaniem pierwszej decyzji o przyznaniu emerytury zanim ona nie stanie się prawomocna, praktycznie w terminie do 30 dni od daty jej doręczenia.
UsuńPostępowanie po wyroku TK jest postępowaniem prowadzonym w trybie nadzwyczajnym, tzn. w trybie, w którym wbrew zasadzie trwałości prawomocnych decyzji ustawodawca dopuścił możliwość wznowienia postępowania po wydaniu wyroku przez Trybunał Konstytucyjny i zmianę wydanej decyzji.
Według art. 16 kpa uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznych [prawomocnych], stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych
w kodeksie lub ustawach szczególnych.
Pod uwagę trzeba brać zapisy w przepisach, a nie tzw. zdrowy chłopski rozum.
Nie znaczenia jak się komuś wydaje za słuszne, tylko jak stanowi przepis. Jako przykład można podać komentowaną obecność odległość 2 m między małżonkami na spacerze i nie ma tuz znaczenia, że razem mieszkają czy razem śpią. Jak chcą spacerować, to tylko 2 m od siebie.
W komentarzach pod jednym artykułem jeden z panów wpisał, że z takim długim stażem małżeńskim jak jego to i w łóżku jest odległość większa jak 2 m :)
Do 21.43 a na podstawie jakiego przepisu prawnego ZUS zawiesza emerytury mniej korzystne i kończy waloryzac kapitał? Tylko nie pisz nam tu,ze dlatego,ze emerytura jest mniej korzystna i ZUS wybiera dla nas emeryturę bardziej korzystna.Jest tylko jeden przepis kiedy mozna zawiesic emeryturę,jaki to pewnie wiesz,lecz nie dotyczy on naszych emerytur.I nie pisz mi tu kobieto, że to ja zadam bezprawia.
OdpowiedzUsuńTwoja sprawa, pisz co chcesz. Życzę ci powodzenia.
OdpowiedzUsuńNapisze Tobie wiecej. Obie emerytury wcz i pow to moje ciezko wypracowane emerytury.Nikt nie dal mnie ich w prezencie. Jezeli em pow jest mniejkorzystna,powinna byc wstrzymana I dalej waloryzowana. Napewno po jakims czasie bedzie wyzsza od wczesniejszej,ktora zaczelabym pobierac. Czy to nie dziwne,ze po uzyskaniu wieku emetytalnego nadal pobierana jest em wcz bo em pow jest mniejsza.To jakis absurd.
UsuńMała uwaga, nie pobiera Pani emerytury wcześniejszej, bo taka była do chwili ukończenia przez Panią 60 lat. Była ona też pomniejszana o wyznaczoną kwotę, mniej więcej o ok. 500 zł i była uzależniona od tego jak wyglądają Twoje dochody w przedziale 70-130 % średniego wynagrodzenia.
UsuńTeraz jako osoba po uzyskaniu wieku emerytalnego pobiera Pani emeryturę normalną, nie żadną wcześniejszą, nie pomniejszaną o żadną kwotę, nikt tez nie kontroluje uzyskiwanych dochodów, według starego systemu, wyliczoną w inny sposób niż emerytura ze zreformowanego systemu. Inne roczniki zazdroszczą tej starej emerytury, proszę docenić, co Pani ma, a nie martwic się tym, czego Pani nie ma.
do 13:48
UsuńDokładnie, podobnie napisałam, ale doszłam do wniosku, że nie ma sensu pisać do kogoś, kto uważa, że należy mu się pobieranie przez 10 lat wcześniejszej emerytury bez pomniejszania kapitału, a dodatkowo jeszcze waloryzowanie kapitału i składek przez te 10 lat. Typowo roszczeniowa postawa i domaganie się dodatkowych bonusów za każdy rok pobierania emerytury wcześniejszej. Im dłużej taka osoba pobierałaby emeryturę wcześniejszą, tym więcej by zyskiwała, co stanowiłoby paradoks. Po pierwsze, to wszystkie emerytury wcześniejsze pobrane po 2012 r. już po osiągnięciu wieku emerytalnego powinny być odliczone. Po drugie emerytura wcześniejsza przysługuje tylko do osiągnięcia wieku emerytalnego. Po osiągnięciu wieku emerytalnego jest to emerytura powszechna, tylko ze starego systemu emerytalnego i często, to właśnie ona jest korzystniejsza. To, czy ktoś będzie pobierał dalej tą sama emeryturę ze starego systemu, czy też z nowego, zależy od tego, kiedy złoży wniosek o przyznanie emerytury z nowego systemu zdefiniowanej składki (art.24). Wypłacane jest świadczenie wyższe, korzystniejsze, ale ubezpieczony może wybrać niższą, z nowego systemu. Nikt nie może powiedzieć, że po 1 stycznia 2013 r. nie wiedział, że emerytury będą odliczane, a emerytury przyznane na podst. art.46 dotyczą pobierania emerytur przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Do 13.48 a to dobre z tą emerytura normalna, tylko dlaczego prac.ZUS poinformował mnie kiedy skladalam skargę po Wyroku TK, że kiedy przeliczenie em pow będzie dla mnie niekorzystne to pozostanę dalej na emeryturze wczesniejszej. W otrzymanej decyzji z roku 2014 również nie ma żadnej adnotacji, że jestem na emeryturze normalnej tylko wyraźnie mam napisane na dotychczasowej bo em powsz jest mniejkorzystna. A tak wogole to wytłumacz mi kobieto co to takiego jest ta emerytura normalna? Bo w moim przypadku są obecnie dwie emerytury, wcześniejsza która pobieram oraz powszechną która bezprawnie została zawieszona przez ZUS a nie wstrzymana i dalej waloryzowana. Dalej nie zaspokoilyscie mojej ciekawości i ani jedna ani druga nie napisała mnie , na jakiej podstawie prawnej ZUS zawiesza emeryture i wstrzymuje waloryzację kapitału, tylko nie tlumaczcie mnie ze tak jest i koniec, Proszę o przepis. Bo w sprawie wycofania starego wniosku to ZUS eie gdzie znajduje się parag.
UsuńZaspokój sobie sama swoja ciekawość, nikt nie jest tutaj do twoich usług, szczególnie z taka postawa roszczeniowa jak twoja. Owszem, mogłabym podać Ci te przepisy, ale tego nie zrobię, bo nie uważam, żeby akurat tobie potrzebna była pomoc. Przeglądnij sobie ustawę i posty, bo temat się powtarza. Ustawa emerytalna jest dostępna on-line, proszę zadać sobie trud przestudiowania jej i wyciągnięcia wniosków, bo wszystko jest w ustawie zapisane. Pani Jola tez kilkakrotnie ten temat poruszała i wszystko wyjaśniała.
UsuńDziękuję za wyczerpująca odpowiedz, pozdrawiam wszystkich
UsuńOdpowiadam na komentarz z 13:49 z 8 kwietnia 2020
UsuńW moim komentarzu pojęcie "emerytura normalna" należy rozumieć jako emeryturę z tzw. starego systemu.
Z komentarza wynika, że składała Pani skargę po wyroku TK, po negatywnej dla Pani decyzji, albo wyroku, była doskonała okazja sformułować w odwołaniu albo w apelacji taki własnie zarzut, jak postawiła Pani w swoim wzburzonym komentarzu.
Należało przedstawić swoje stanowisko, tzn. jak Pani zdaniem sprawa powinna być załatwiona a sądy odmawiając na pewno powołałyby stosowne przepisy, na jakich została oparta odmowa załatwienia według Pani stanowiska. Nie znam Pani sprawy, dlatego tak ogólnie odpowiadam.
08:28
OdpowiedzUsuńTo czynność techniczna, nie prawna. Jest przecież prawo naprzemiennego przechodzenia z jednej emerytury na drugą i nie wymaga to specjalnych procedur.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńUzasadnienie wyroku to az 11 stron.W mojej sytuacji EP jest wyzsza od wczeniejszejo 27,00zl.brutto po wyroku TK.Ja wnosilam o waloryzacje kapitalu po 2015r.-skladalam wnioseko przelicenie urlopu wychowawczeg.Skladalam o wyplate wyrownania i przeliczenie najkorzystniejszym wskaznikiem dozycia na 2019.W ocenie Sadu brak podstaw albowiem w dacie wydania decyzji przepis art.25 ust.1b ,byl obowiazujacym prawem i organ rentowy dzialal zgodnie z tym prawem, a nie pod wplywem bledu.
OdpowiedzUsuńZ tego wynika, że jesteś na emeryturze nauczycielskiej. Musisz czekać na nową ustawę.
UsuńNie jestem na emeryturze nauczycielskiej.Nigdy nie pracowalam jako pedagog.
OdpowiedzUsuńPrzejrzałam Twoje wcześniejsze posty i trochę więcej rozumiem. Oprócz obliczenia emerytury na aktualnych wskaźnikach, domagałaś się również wyrównania za poprzednie lata. Te dwa postulaty wzajemnie się wykluczają. Jeżeli chcesz się odwoływać do sądu apelacyjnego, to koniecznie skorzystaj ze wzoru, który zamieściła Jola K. na blogu. Tam są zawarte dobre argumenty.
UsuńMoja sprawa jest następująca: odwołałam się od decyzji ZUS do Sądu Pracy ponieważ tenże organ przyznał się do błędu przy obliczaniu mojej emerytury żądając wyrównania kwoty wynikającej z różnicy pomiędzy pobieraną , a mi należną. W dniu 14.02.2020r. wyrokiem sądu nakazano wyrównanie emerytury za okres 3 lat wstecz. Jak się orientowałam ZUS nie złożył apelacji od wyroku sądu natomiast do chwili obecnej nie realizuje wyroku. Myślę, że domeną ZUS jest totalna ignoracja i co WY na to?
UsuńJeśli nadpłata wynika z błędu organu rentowego to emeryt nie musi niczego zwracać, nawet gdyby chciał zwrócić, to zus nie powinien przyjąć, tak wynika z przepisów.
Usuń07:40
UsuńTo nie ignorancja. panuje epidemia, są różne ograniczenia, tam gdzie można urzędy pracują zdalnie, większość pracowników ZUS to młode matki, które z powodu zamknięcia przedszkoli i żłobków sprawują opiekę nad dziećmi, chyba nic nie oglądasz bo wypowiedź jest oderwana od rzeczywistości, tyle dodatkowych wniosków mają do załatwienia z tzw. tarczy antykryzysowej, więcej empatii
Jak ZUS nie złożył apelacji, to znaczy,że tą różnicę ci wypłaci. Pierwszy raz słyszę, żeby to ZUS żądał uznania błędu organu rentowego i nakazu sądowego do wyrównania za 3 lata wstecz różnicy w wypłacie emerytury.To jest jakiś ewenement. Gdyby ZUS uznał, że różnica w wysokości emerytury powstała na skutek błędu organu rentowego, to nie musiałby wnosić do sądu oskarżenia przeciwko sobie z żądaniem wydania na siebie wyroku nakazującego ZUS-owi wypłatę wyrównania, bo zgodnie z art.114 ustawy o FUS ZUS sam we własnym zakresie powinien ten błąd naprawić, obliczyć poprawnie emeryturę i wypłacić ta różnicę do 3 lat wstecz, w zależności od daty złożenia wniosku o emeryturę powszechną.
OdpowiedzUsuńTo jakieś nieporozumienie to nie ZUS wniósł pozew do sądu , być może post nie był do końca prawidłowo odczytany.
OdpowiedzUsuńDo 7:26
OdpowiedzUsuńOdpowiedź. dot. anonimowej z 17 kwietnia godz 17:40
Proszę przeczytać ten post. Jeżeli to pani pisała, to jest to pani przerobiona wersja faktów, to jest jakaś farsa...