projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.
U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.1)) po art. 194h dodaje się art. 194i i art.
194j w brzmieniu:
„Art. 194i. Przepisu
art. 25 ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych urodzonych w roku
1953, którzy pobrali emerytury wymienione w tym przepisie na podstawie wniosku
złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r., pod warunkiem złożenia wniosku o emeryturę,
o której mowa w art. 24, w terminie sześciu miesięcy od
dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.
Art. 194j.
1. Ubezpieczony urodzony
w roku 1953, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, art. 50,
art. 50a, art. 50e i art. 184 niniejszej ustawy lub art.
88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz.
967, 2203 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287), w oparciu o wniosek złożony
przed dniem 6 czerwca 2012 r., może wystąpić o ponowne ustalenie
emerytury przyznanej na podstawie art. 24, od podstawy ustalonej z
zastosowaniem art. 194i, w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszego przepisu.
2.
Przeliczeniu podlega podstawa
obliczenia emerytury ostatnio przyjęta do
ustalenia kwoty świadczenia, a następnie uwzględnia się kolejne zmiany
wysokości świadczenia.
3.
Emerytura w ponownie ustalonej wysokości
przysługuje od dnia, od którego podjęto wypłatę emerytury przyznanej na
podstawie art. 24, a w przypadku, gdy prawo do tej emerytury było zawieszone –
od dnia, od którego mogłaby być podjęta jej wypłata.
4
. Jeżeli ponownie ustalona wysokość emerytury przyznanej
na podstawie art. 24 jest wyższa od wypłacanej dotychczas, emerytowi wypłaca
się wyrównanie. Kwotę wyrównania stanowi różnica pomiędzy sumą kwot emerytur,
jakie przysługiwałyby
w okresie, o którym mowa w ust. 3, z uwzględnieniem ich waloryzacji, a sumą
kwot wypłaconych w tym okresie.
5.
Przepisy ust. 1–4
stosuje się odpowiednio do ponownego ustalenia wysokości renty rodzinnej.”.
Art. 2. 1. Z dniem zgłoszenia
wniosku o ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury, o którym mowa w art.
194j ustawy zmienianej w art. 1, postępowanie w sprawie ponownego ustalenia
wysokości emerytury lub renty rodzinnej z pominięciem przepisu art. 25 ust. 1b ustawy zmienianej w art. 1, wszczęte przez organ rentowy w wyniku skargi
o wznowienie postępowania złożonej w
trybie art. 145a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i
1133) lub przez sąd w wyniku skargi o wznowienie postępowania złożonej w
trybie art.
4011 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.
U. z 2018 r. poz. 1360, z późn. zm.2)), podlega zawieszeniu z mocy prawa do
czasu wydania przez organ rentowy decyzji w sprawie tego wniosku.
2. Organ rentowy zawiadamia sąd o złożeniu
wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz o wydaniu decyzji.
3. W przypadku wydania przez organ rentowy decyzji o
odmowie ponownego ustalenia wysokości emerytury zgodnie z art.
194j ustawy zmienianej w art. 1, organ rentowy lub sąd z
urzędu podejmuje zawieszone postępowanie, o którym mowa w ust. 1.
4. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, umarza się
z dniem wydania przez organ rentowy decyzji zaspokajającej roszczenie w całości.
Art.3. Przepisów
art. 194j ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się do spraw, w
których wskutek wznowienia postępowania, o którym mowa w art. 2, nastąpiło
zaspokojenie roszczeń w całości.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w
Dz. U. z 2018 r. poz. 1467, 1499, 1544, 1629, 1637, 1693, 2385 i 2432 oraz z
2019 r. poz. 55, 60, 1043 i 1146.
U Z A S AD N I E NI E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem ustawy jest
przywrócenie większej podstawy obliczenia emerytury rodzonym w 1953 r.
ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy,
że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną.
Chodzi o ustalenie w
odniesieniu do ubezpieczonych urodzonych w 1953 r., którzy pobierali emeryturę
(„wcześniejszą”) na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e,
art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (zwanej dalej „ustawą”) lub art. 88 ustawy z dnia 26
stycznia 1982
r. - Karta Nauczyciela podstawy obliczenia
emerytury („powszechnej”), o której mowa w art. 24 ustawy z pominięciem
przepisu art. 25 ust. 1b ustawy, który nakazywał ją pomniejszyć o sumę kwot
emerytury wcześniejszej. Przywrócenie wysokości podstawy z pominięciem art. 25
ust. 1b ma dotyczyć tych ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę wcześniejszą
przed dniem 6 czerwca 2012 r., a jednocześnie nie osiągnęli wieku emerytalnego niezbędnego
do uzyskania emerytury powszechnej na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy przed
2013 r.
Projekt dostosowuje
system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. (sygn.
akt P 20/16). Jego sentencja została ogłoszona 21 marca 2019 r. w Dz.
U. poz. 539, a jego pełna treść wraz z uzasadnieniem w OTK ZU A z 2019 r.
poz. 11.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia
Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK orzekł, że art. 25 ust. 1b ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w
jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r.
nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z
art. 2 Konstytucji RP.
2.2. Istotą reformy ubezpieczeń emerytalnych z
1998 r. było uzależnienie wysokości emerytury od wielkości sumy składek, które
ubezpieczony zgromadził w latach pracy oraz od wieku, w którym odszedł na
emeryturę. Im później odszedł na emeryturę i - co się z tym wiąże - zgromadził więcej składek,
tym większą miał emeryturę. Suma składek dzielona jest bowiem przez liczbę
miesięcy oczekiwanego życia na emeryturze.
Jednocześnie ustawa z
1998 r., ze względu na wiek, podzieliła ubezpieczonych na trzy grupy. Osoby
urodzone w 1969 r. lub później miały gromadzić składki i mieć emeryturę
wypłacaną na nowych zasadach, osoby urodzone do końca 1948 r. na starych, a osoby
urodzone w latach 1949-1968 (w zależności od spełnienia dodatkowych warunków)
miały możliwość wyboru zasad i wieku odchodzenia na emeryturę, co miało też
wpływ na jej wysokość.
Regulacja skierowana do
ubezpieczonych urodzonych w latach 1949-1968 (art. 46) przewidywała, że jeżeli
nie osiągnęli wieku emerytalnego określonego w art. 27 pkt 1 (60 lat dla kobiet
i 65 lat dla mężczyzn), mogą przejść na emeryturę wcześniej (kobieta - po
osiągnięciu wieku 55 lat, mężczyzna - 60 lat, jeżeli mają odpowiednią liczbę
lat składkowych lub nieskładkowych), jeżeli spełniają łącznie następujące
warunki: nie przystąpili do OFE, warunki do uzyskania emerytury określone w
tych przepisach spełnią do końca 2006 r., nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.
Nowelizacja z 2012 r.
polegała na zrównaniu wieku emerytalnego dla obu płci na poziomie 65 lat. Jednocześnie wprowadzono kwestionowany
przepis (art. 25 ust. 1b) przewidujący, że jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę
na podstawie przepisów art. 26b, 46, 50, 50a, 50e, 184 ustawy lub art. 88 Karty
Nauczyciela (czyli tzw. wcześniejszą emeryturę), (zwaloryzowaną) podstawę
obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 (czyli tzw. emerytury
powszechnej) pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych tzw.
wcześniejszych emerytur. Ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych
ustaw, która wprowadziła ten przepis została opublikowana w Dzienniku Ustaw 6
czerwca 2012 r., a weszła w życie 1 stycznia 2013 r. Przepis ten (art. 25 ust.
1b) postawił kobiety urodzone w 1953 r. w specyficznej sytuacji. O ile kobiety
urodzone w latach 1949-1952 mogły odejść na wcześniejszą emeryturę w latach
2004-2007, a następnie przejść na powszechną - w latach 2009-2012 (a więc przed
wejściem w życie art. 25 ust. 1b), to kobiety urodzone 1953 r. mogły przejść z
emerytury wcześniejszej na powszechną dopiero 2013 r. (wtedy dopiero kończyły
60 lat), a więc już po wejściu w życie przepisu nakazującego pomniejszyć
podstawę emerytury o sumę świadczeń pobranych w ramach emerytury wcześniejszej.
Problematyczność regulacji polega nie na tym, że pobrane wcześniej emerytury
pomniejszają podstawę do wyliczenia emerytury (taka bowiem jest istota nowego
ubezpieczenia emerytalnego), lecz na tym, że kobiety urodzone w latach 1949-1953 zostały przez
ustawodawcę (w 1998 r.) „poinformowane”, że mogą odejść na wcześniejszą
emeryturę, a następnie na powszechną, bez umniejszenia podstawy do wyliczenia
emerytury, po czym ustawodawca (w 2012 r.) wprowadził zmianę dotyczącą w
istocie tylko kobiet z 1953 r. przewidującą, że jeżeli jednak pobierały
wcześniejszą emeryturę to suma tych świadczeń pomniejszy podstawę wyliczenia
emerytury powszechnej. Przepis art. 25 ust. 1b nie budziłby wątpliwości, gdyby go ogłoszono
przed 2008 r., w którym część kobiet urodzonych w 1953 r. podejmowała decyzję o
przejściu na wcześniejszą emeryturę. Miałyby bowiem świadomość konsekwencji
pobierania wcześniejszej emerytury.
2.3. TK wskazał, iż „źródłem niezgodności art.
25 ust. 1b ustawy o FUS z art. 2 Konstytucji jest to, że pewna grupa adresatów
tego przepisu ustawy - kobiety urodzone w 1953 r., które przeszły na
wcześniejszą emeryturę przed 1 stycznia 2013 r. - nie była świadoma mającej
nastąpić w przyszłości zmiany sposobu ustalania podstawy emerytury powszechnej.
Kwestią konstytucyjną jest więc to, czy ustawodawca mógł - już po podjęciu
decyzji przez uprawnione do tego osoby o przejściu na wcześniejszą emeryturę -
zmodyfikować system obliczania podstawy emerytury przysługującej po osiągnięciu
powszechnego wieku emerytalnego”.
Statuowana w art. 2
Konstytucji RP „[z]asada zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie
prawa ma ustalone i ugruntowane znaczenie w orzecznictwie Trybunału
Konstytucyjnego. Oznacza konieczność zapewnienia bezpieczeństwa prawnego
jednostki. Sprowadza się ono do takiego stanowienia i stosowania prawa, aby
«nie stawało się (…) swoistą pułapką dla obywatela i aby mógł on układać swoje
sprawy w zaufaniu, iż nie naraża się na prawne skutki, których nie mógł
przewidzieć w momencie podejmowania decyzji i działań (…)»”. Oczywiście
„[j]ednostka nie może racjonalnie oczekiwać, że system prawa pozostanie
niezmieniony, w tym również, że dotyczące jej zmiany nie będą dla niej
niekorzystne”. Jednakże „[m]oże (…) żądać, aby wprowadzenie ewentualnych zmian
(…) nie było nieuzasadnione i zaskakujące”.
Zdaniem TK,
„wprowadzenie do ustawy o FUS mechanizmu potrącania kwot pobranych świadczeń z
tytułu wcześniejszej emerytury przy obliczaniu podstawy emerytury powszechnej
dla kobiet urodzonych w 1953 r. nastąpiło z naruszeniem wynikającej z art. 2
Konstytucji zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Ubezpieczone, które zdecydowały się przejść na wcześniejszą emeryturę, nie
miały - w momencie podejmowania tej decyzji na podstawie obowiązującego (…) stanu prawnego - świadomości co do skutków
prawnych, jakie może ona wywoływać w
sferze ich przyszłych uprawnień (…). Nie mogły przewidzieć, że przejście na
emeryturę jeszcze przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, będzie
wiązało się z pomniejszeniem zgromadzonego kapitału o pobrane świadczenia. (…).
Dodatkowo należy zaznaczyć, że kobiety te przez cztery lata mogły realizować
swoje uprawnienia w oparciu o obowiązujący przed 2013 r. stan prawny. Natomiast
zasady ustalania wysokości świadczeń emerytalnych, wypłacanych kobietom
urodzonym w latach 1949-1952, które przeszły na tych samych warunkach na
emeryturę wcześniejszą, pozostały niezmienione”. W opinii TK, „[z] uwagi na to,
że uprawnienia te z założenia miały charakter przejściowy (…) - nastąpiło niejako
wzmocnienie usprawiedliwionego przekonania tych kobiet, że ustawodawca nie
wycofa się z ich realizacji oraz że nie będą miały do nich zastosowania nowe
uregulowania.
Zdaniem TK, należy też
„odróżnić sytuację, w której uprawnienia (przywileje) zmienia się, ogranicza
czy nawet odbiera na przyszłość, od sytuacji, w której «reguły gry» zmienia się
w trakcie realizacji uprawnień w taki sposób, że uprzednio podjęte decyzje
okazują się mieć niekorzystny wpływ na ukształtowanie kolejnych uprawnień, a
ubezpieczeni nie mogli przewidzieć takiej zmiany w momencie podejmowania
decyzji”.
„Ustawodawca, dokonując
zmiany zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej w stosunku do kobiet
urodzonych w 1953 r., naruszył zatem zasadę lojalności państwa względem
obywateli. (…). Zasada zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa
wyklucza (…) nagłe wycofywanie się państwa ze złożonych obietnic lub ustalonych
reguł postępowania”.
„W konkretnych warunkach
niniejszej sprawy pozostawienie okresu 6 miesięcy od uchwalenia zmiany art. 25
ust. 1b ustawy o FUS do czasu jego wejścia w życie nie miało żadnego znaczenia
dla osób, które przeszły na wcześniejszą emeryturę do końca 2008 r.”. Między
czerwcem, a grudniem 2012 r. kobiety te nie mogły już podjąć żadnego kroku,
który przeciwdziałałby skutkom podjętej w zaufaniu do ustawodawcy decyzji.
„Nie można przyjąć
argumentacji podniesionej w stanowisku Marszałka Sejmu, że zmiana wprowadzona
art. 25 ust. 1b ustawy o FUS stanowiła naprawienie błędu ustawodawcy”.
Prawodawca posiada „fachowy aparat i niezbędne narzędzia służące prawidłowości
i realności planowania finansowego w odpowiednio długiej perspektywie czasu.
Nie może zatem wykorzystywać swoich władczych kompetencji, by przerzucać na
obywateli skutki swoich decyzji podejmowanych w oparciu o błędne założenia”.
2.4. TK stwierdził, że skutkiem wyroku jest
„prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji dla
wszystkich kobiet objętych zakresem orzeczenia Trybunału. Przepis ten
otwiera drogę do sanacji konstytucyjności sytuacji prawnych, w których
zastosowanie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS wywołało konsekwencje zakwestionowane
przez Trybunał. Z powszechnego charakteru wyroków TK, o którym mowa w art.
190 ust. 1 Konstytucji i utraty mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu (…),
wynika, że możliwość rozstrzygnięcia sprawy z pominięciem derogowanego przepisu
odnosi się zasadniczo do wszystkich spraw, w których niekonstytucyjny
przepis był podstawą
orzeczenia o prawach osób uprawnionych, bez względu na to, kto i w jakim trybie
zwrócił się do Trybunału z odpowiednim żądaniem”.
TK zaznaczył, że „pojęcie «wznowienia postępowania», o którym mowa w art.
190 ust.
4 Konstytucji ma szersze znaczenie niż
pojęcie «wznowienia» w sensie technicznym, przewidziane w odpowiednich procedurach
regulowanych w ustawach i obejmuje wszelkie instrumenty proceduralne stojące do
dyspozycji stron, organów i sądów, wykorzystanie których umożliwia przywrócenie
stanu konstytucyjności orzeczeń”.
Dodał jednocześnie, że
„przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie uwzględniają jednak
specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem sanacji konstytucyjności w
sprawach dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r.
nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym
samym znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu
następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach”.
W konsekwencji - zdaniem TK - „[w] celu zagwarantowania jednolitych
zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić
odpowiednie regulacje w tym zakresie. Trybunał pragnie jednocześnie
podkreślić, że niewydanie takiej regulacji przez ustawodawcę nie zamyka drogi
do wznowienia postępowania. Oznacza to również, że do czasu wydania takiej
regulacji osoby uprawnione mogą występować z wnioskami o wznowienie postępowania”.
3. Różnice między dotychczasowym a
projektowanym stanem prawnym
Zgodnie z art. 190 ust.
4 Konstytucji RP orzeczenie TK o niezgodności z Konstytucją aktu normatywnego,
na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna
decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę
do wznowienia postępowania, uchylenia
decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w
przepisach właściwych dla danego postępowania. Przepisy przewidują, że:
1) gdy TK orzekł o
niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, na podstawie którego została
wydana decyzja (ZUS) - skargę o wznowienie wnosi się w terminie 1 miesiąca od
dnia wejścia w życie orzeczenia TK (art. 145a § 2 K.p.a.),
2) gdy TK orzekł o
niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, na podstawie którego zostało
wydane orzeczenie (sądu) - skargę o wznowienie wnosi się w terminie 3 miesięcy
od dnia wejścia w życie orzeczenia TK (art. 407 § 2 K.p.c).
ZUS zamierza jednak do wznowienia postępowań stosować również przepis art.
146
K.p.a. przewidujący, że „[u]chylenie
decyzji (…) nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji
upłynęło (…) pięć lat”. Zatem jeżeli kobiety urodzone w 1953 r. wystąpiły zaraz
po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego - czyli w 2013 r. - do ZUS o ustalenie
powszechnej emerytury i w tym samym roku ZUS wydał decyzję, to nie będą już
mogły domagać się skutecznie wznowienia postępowania, ponieważ 5 lat minęło w
2018 r. Trudno przewidzieć reakcję sądów na odmowne decyzje ZUS w takich
przypadkach. W celu zapobieżenia ponownemu naruszeniu zasady lojalności organów
władzy publicznej wobec jednostek, należy wprowadzić przepis pozwalający na
niestosowanie art. 146 K.p.a. i jego odpowiedników, w przypadkach, gdy
wznowienie postępowania następuje w terminie określonym w art. 145a § 2 K.p.a.
lub jego odpowiednikach.
Ponadto, w związku
charakterem pytań prawnych sądów do Trybunału Konstytucyjnego i wyroków
będących reakcją na te pytania, wykonywany wyrok TK dotyczył jedynie konkretnej
sytuacji prawnej: kobiety urodzonej w 1953 r., która przeszła na wcześniejsza
emeryturę na podstawie art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Tymczasem zakwestionowany przez TK
niekonstytucyjny mechanizm z art. 25 ust. 1b zastosowano do wszystkich osób,
które przechodziły na emeryturę wcześniejszą na podstawie art. 46, art. 50,
art. 50a, art. 50e, art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. - Karta Nauczyciela. Osoby te, przechodząc na wcześniejsza emeryturę
nie wiedziały, że kwoty wcześniej pobranych świadczeń pomniejszą podstawę
emerytury wyliczonej na podstawie art. 24, a jednocześnie
nie miały możliwości przejścia na emeryturę, o której mowa w tym przepisie,
przed wejściem w życie art. 25 ust. 1b.
Projekt przewiduje
również: 1) zwrócenie ubezpieczonym różnicy między pobieraną dotychczas
emeryturą, a emeryturą, która powinna być wypłacana, 2) ponowne przeliczenie
renty rodzinnej, 3) zawieszenie lub umorzenie postępowań w sprawie ponownego
ustalenia podstawy obliczenia emerytury, wszczętych przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy.
Ostatecznie przyjęta
przez Senat treść projektu jest węższa od pierwotnego projektu przedstawionego
przez komisję i zaakceptowanego w pierwszym czytaniu, ponieważ nie dotyczy
ubezpieczonych urodzonych w innych latach.
4. Konsultacje
Nadesłane w ramach
konsultacji opinie i uwagi są zamieszczone na senackiej stronie internetowej.
Wyniki konsultacji przedstawiono w Ocenie Skutków Regulacji.
5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej