Strony

2 lutego 2021

Wypowiedzi Sądu Najwyższego, które nigdy nie powinny być zapomniane

 

„Organ rentowy w sytuacji gdy takie regulacje (ustawodawcze) jeszcze nie weszły w życie, powinien natomiast zrealizować standard konstytucyjny, a nie szukać kruczków prawnych i wykorzystywać najwygodniejszą podstawę prawną do tego, żeby świadczenia nie przeliczyć. Wówczas byłoby to działanie zgodne z prawem”

 

          Takie stanowisko Sądu Najwyższego przedstawił sędzia sprawozdawca Dawid Miąsik w opinii do zagadnienia prawnego III UZP 4/20 (z dnia 29.10.2020 r.) przesłanego przez Sąd Apelacyjny w Rzeszowie do Sądu Najwyższego.

            SN krytycznie ocenił zachowanie ZUS względem ubezpieczonych z rocznika 1953. Sędzia sprawozdawca wyjaśnił w ustnych motywach rozstrzygnięcia, że pożądane od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych było i jest takie zachowanie, które ma na celu zaspokojenie praw osób ubezpieczonych i realizację wyroku Trybunału.

            W przypadku przekroczenia 5-letniego terminu od wydania decyzji emerytalnej (przedawnienia) „sądy i organy powinny szukać (przy opieszałości ustawodawcy) instrumentów, które są już w systemie prawnym i które ten standard konstytucyjny zapewnią. Dlatego zdaniem SN art. 114 ust. 1 pkt 1 w takiej sytuacji może znaleźć zastosowanie.”

Art. 114. emer. i rent. ZUS

Nowe dowody mające wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość

1. W sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, uchyla lub zmienia decyzję i ponownie ustala prawo do świadczeń lub ich wysokość, jeżeli:

1) po uprawomocnieniu się decyzji zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono nowe okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość;

Przesłanką wzruszenia decyzji ZUS na tej podstawie nie będzie jednak sam wyrok TK, tylko nowa okoliczność polegająca na nieuwzględnieniu standardu konstytucyjnego, która istniała w dacie wydania pierwotnej decyzji - zaznaczył sędzia Dawid Miąsik”.

          Gdyby ZUS wypełnił ustawowy obowiązek, jakim jest działanie na korzyść ubezpieczonych w ramach dostępnych narzędzi prawnych, to zastosowałby art. 114 ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej i uchyliłby decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej i ponownie ustalił wysokość świadczenia.

Ileż byłoby mniej spraw sądowych, bo przecież nikomu nie zależy na mnożeniu postępowań. Jak wielu emerytkom zaoszczędzono by stresu, wysyłania tysięcy pism sądowych, „biegania” po sądach… Oczywiście, nadal zdarzałyby się zaskarżenia decyzji emerytalnych, ale nie byłoby takiego chaosu, sprzecznych orzeczeń sądowych, niekończących się odwołań, apelacji.

            Piszę o wypowiedzi Sądu Najwyższego w świetle decyzji, które otrzymujemy z ZUS po wejściu w życie ustawy naprawczej z dnia 19 czerwca 2020 r.

Co prawda, wielu emerytów otrzymało „odczuwalne” kwoty wyrównania świadczeń, nawet wtedy, gdy miesięczne podwyżki emerytur nie są zbyt wysokie, ale nieuchylenie decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej, niewycofanie wniosku o przyznanie emerytury powszechnej (taki wniosek nie powinien być w ogóle rozpatrywany przez organ rentowy), przeliczenie świadczeń ze „starymi wskaźnikami dożycia” i brak waloryzacji kapitału początkowego i składek, są niewystarczające, nie spełniają naszych oczekiwań i nie respektują wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. Nie gwarantują jednolitego przeliczenia emerytur dla całego rocznika 1953.

            ZUS powinien sam dążyć do ograniczania barier przy rozpatrywaniu spraw ubezpieczonych. Ustawowym obowiązkiem m.in. organu rentowego jest przecież działanie na korzyść obywateli w ramach dostępnych narzędzi prawnych. Tylko w ten sposób będzie budował zaufanie do siebie, gdyż

„Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który chce być instytucją zaufania publicznego, szanuje zasady etyczne, prawa człowieka, pracownika”.

             Sąd Najwyższy wskazuje również na wielką rolę sądów. Sędzia Miąsik zaznaczył, że za każdym razem, gdy po wyroku TK ustawodawca byłby opieszały i nie wykonywał swojego zadania (tj. nie zapewniał stanu zgodnego z konstytucją albo nowelizacją przepisów nie objąłby wszystkich osób objętych skutkami orzeczenia), to właśnie przed sądami stoi zadanie wykonania standardu konstytucyjnego.

           Czy wydając teraz nowe decyzje, po wejściu w życie ustawy naprawczej, ZUS nie powinien uchylić decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej z 2013/2014 r., a wniosek o przyznanie emerytury powszechnej uznać za błędny? Przecież tamta decyzja jest już nieaktualna i powinna być uchylona z urzędu, choćby w trybie art. 114 ust. 1 pkt 1.

           Jeśli bezprawie może zagrażać obywatelom od strony twórców ustaw, to zasada nadrzędności i bezpośredniej stosowalności Konstytucji, rozumiana jako idea związania władzy nieprzekraczalnym prawem, staje się istotnym narzędziem Sądu ochrony ubezpieczonych przed związaniem ich decyzjami ZUS naruszającymi ich konstytucyjne prawo do własności, emerytury.

          Stosując ustawy trzeba uwzględnić kontekst konstytucyjny. Konstytucja jest bowiem najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej, a jej przepisy stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. Sąd stosuje Konstytucję w jednostkowej sprawie i może odmówić stosowania przepisu ustawy lub rozporządzenia, jeżeli stwierdzi jego sprzeczność z prawem hierarchicznie wyższym. Nie narusza to kompetencji Trybunału Konstytucyjnego, który ma inny przedmiot orzekania. Orzeka on o przepisie prawnym w zakresie jego zgodności z aktem wyższego rzędu, a nie o stosunkach społecznych, które ten przepis reguluje. Kontrola TK oparta jest na kontroli prawa.

Bezpośrednie stosowanie Konstytucji oznacza najszerszą (zupełną) ochronę praw ubezpieczonych. Konstytucyjna formuła państwa prawa realizującego zasady sprawiedliwości społecznej wyklucza, aby organ tego państwa, ZUS, bronił się przedawnieniem przed naprawieniem deliktu konstytucyjnego wobec ubezpieczonego.

             Możemy teraz mieć nadzieję, że po wniesieniu do sądu odwołania od najnowszej decyzji ZUS, sąd, przy rozpoznawaniu tego odwołania, zajmie stanowisko wskazane przez Sąd Najwyższy w opinii do zagadnienia prawnego III UZP 4/20 (z dnia 29.10.2020 r.).  

 

http://www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne.aspx?ItemSID=1416-301f4741-66aa-4980-b9fa-873e90506a11&ListName=Zagadnienia_prawne

https://biznes.interia.pl/emerytury/news-sad-najwyzszy-strofuje-zus-powinien-dzialac-na-korzysc-ubezp,nId,4830537#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/iii%20uzp%204-20.pdf


153 komentarze:

  1. Uzasadnienie postanowienia w sprawie III UZP 4/20 ciągle nie zostało opublikowane, chociaż minęły już ponad 3 miesiące od jego wydania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już jest dostępne w całości na stronie SN.

      Usuń
    2. Uzasadnienie postanowienia III UZP 4/20

      http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia3/III%20UZP%204-20.pdf

      Usuń
  2. To już nie ma żadnego znaczenia, bo ustawa już jest od czerwca 2020 r.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie uzasadnienia jak to zawsze mają znaczenie!
      Pod warunkiem, że się je przeczyta... ;)

      Usuń
    2. do 19-28
      To je wykorzystaj. Nie tak dawno pisałyście, ze liczy się sentencja, a nie uzasadnienia. Postanowienie o umorzeniu nie ma żadnej mocy wiążącej dla żadnej ze stron postępowania.

      Usuń
  3. Rocznik 1953 Przepracowałam ponad 15 lat w warunkach szkodliwych i z tego tytułu nie mam rzadnej rekompensaty. Dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja 30 lat w warunkach szczególnych i też nic nie mam.
      ZUS nie skory do płacenia. Im mniej dla nas tym oni mają więcej.

      Usuń
    2. Dzięki Suchockiej :( ja też pracowałam 15 i zero :(

      Usuń
    3. Czy "warunki szczególne" i "warunki szkodliwe" to jest to samo w sensie zagrożenia dla zdrowia?

      Usuń
  4. Dostałam decyzję 36 lat pracy podwyżka O.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba wreszcie zrozumieć, że w nowym systemie emerytalnym ilość lat pracy nie ma znaczenia. Można to tak ująć: wynagrodzenie 6000zł przez 25 lat - emerytura w tej samej wysokości, jak przy wynagrodzeniu 3000zł przez 50 lat.

      Usuń
    2. Ale to nie dociera nawet do posłów, autorów kolejnej interpretacji
      Interpelacja nr 19340
      do ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie ustalania wysokości emerytury powszechnej dla osób, które urodziły się w 1953 r. Zgłaszający: Tomasz Piotr Nowak, Krzysztof Gadowski, Jarosław Urbaniak
      Data wpływu: 02-02-2021

      Usuń
  5. 35 lat pracy, też O podwyżki. Odpowiedź ZUS na korespondencję drogą elektroniczną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zapytać jaka jest wysokość emerytur powszechnych osób z rocznika 1953, które nigdy nie były na wcześniejszej emeryturze (w odróżnieniu od wcześniejszych emerytek przez 5 lat nie wzięły ani grosza) a przepracowały np. 40 lat.

      Usuń
    2. Poszukaj np. tu:

      http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/D96322EBADD110F3C12580A600352920/$file/Analiza_BAS_2017_143.pdf


      Usuń
    3. do anonimowy 14.47 nie bardzo rozumiem dlaczego osoba z 1953r przepracowawszy 40 lat ma niską emeryturę czyżby ni miała 30 lat pracy mając 55 lat?

      Usuń
    4. Nie każdy mógł liczyć na zatrudnienie na dotychczasowych warunkach po przejściu na wcześniejszą emeryturę. Dla całkiem licznej grupy ważna też była wykonywana praca.

      Usuń
    5. Rozprawy sądowe też już w niedługim czasie będą się odbywaly on-line
      Ciekawe jak się będą odbywały w przypadku osób nie mających dostępu do komputera.

      Usuń
    6. Do Anonimowy 14:47
      Odpowiem Pani, osoba po 45 latach pracy z niskim wynagrodzeniem,której składnik wysokości podstawy wymiaru wynosił tylko około 87,00% emerytura wcz. wyliczona w 2008 r. 1436,00 zł brutto, a składki w 2014 r wynosiły 131146,00 zł, natomiast kapitał początkowy 397357,00 zł, nie korzystała z wcześniejszej emerytury, przeszła na powszechną w 2019 r. otrzymała około 3800,00 zł brutto.

      Usuń
    7. 18:36,
      Nie mam pewności, czy dobrze rozumiem ten przykład. Mogę wyliczyć z przybliżeniem, że gdyby ta pani z przykładu nie przeszła nigdy na wcześniejsza emeryturę, lecz nadal pracowała i wniosek o emeryturę powszechną złożyła w roku 2014, to jej świadczenie wyniosłoby około 2134 zł? Zarazem "straciłaby" około 130 tys. "niepobranego wcześniejszego świadczenia" za lata 2008 do2013? Gdyby przeszła na emeryturę powszechną dopiero w roku 2019, w wieku 66 lat, to jej emerytura wyniosłaby, jak piszesz, 3800 zł, a strata na "niepobranej" emeryturze (przez 11 lat) wcześniejszej wyniosłaby około 237 tys. zł?

      Usuń
  6. Bardzo proszę Panie/Panów, znających się na rzeczy, o sprawdzenie moich obliczeń.

    Wniosek o emeryturę od 20.04.2013 r.
    (27192,62 + 357874,52) : 254,5 = 385067,14:254,5=1513,03
    (1513,03 x 101,6%) : 100% = 1537,24 od 01.03.2014.
    1537,24 +36 = 1573,24 od 01.03.2015.

    Z decyzji ZUS od 01.05.20515.
    (27192.62 + 370583,73) : 254,5 = 397776,35 : 254,5 = 1562,97


    ((1562,97 x 101,6%) : 100% ) + 36 = 1623,98 od 01.05.2015

    (od podwyższonej podstawy wymiaru na kwiecień 2013r zwaloryzowanej wskaźnikiem z 2014r -101,6% i wsk z 2015r - 36zł)

    1623,98 x 100,24%) : 100% = 1627,88 od 01.03.2016.
    1627,88 x 100,44%) : 100% = 1635,04
    1635,04 – 1627,88 = 7,16 zamiast tej kwoty dodajemy 10 zł
    1635,04 = 10 = 1645,04 od 01.03.2017.

    1645,04 x 102,98%) : 100% = 1694,06 od 01.03.2018.
    1694,06 + 70 = 1764,06 od 01.03.2019.
    1764,06 + 70 =1834,06 od 01.03.2020.

    Kwota emerytury podana przez ZUS na styczeń 1826,69 zł
    Czy ta różnica wynika z tego, że urlop wychowawczy jest liczony od 01.05.2015 r., a nie od 01.03.2015 r.?

    (1764,06 x 103,56%) : 100% = 1826,86
    1826,86 – 1764,06 = 62,80

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. poprawna kwota na 1.03.2020 to 1.826,69

      w Pani wyliczeniach jest błąd od 1.03.2017 (i w efekcie także w następnych latach), bo jest:
      1635,04 + 10 = 1645,04 od 01.03.2017.
      a powinno być:
      1627,88 + 10 = 1637,88 od 01.03.2017.

      Usuń
    2. Dzięki. Dopiero teraz to widzę.

      Usuń
    3. Przeliczyłam. Wszystko się zgadza.

      1627,88 + 10 = 1637,88 od 01.03.2017.

      (1637,88 x 102,98%) : 100% = 1686,89 od 01.03.2018.
      1686,69 + 70 = 1756,69 od 01.03.2019.
      1756,69 + 70 =1826,69 od 01.03.2020.
      Kwota emerytury podana przez ZUS na styczeń 1826,69 zł

      Usuń
    4. Bardzo serdecznie dziękuję.

      Usuń
    5. Szanowna Pani Jolka K, dot.Pani artykułu z 2 lutego 2021r.dotyczącego SN zagadnienie prawne III UZP 4/20 z dnia 29.10.2020r.konkretnie chodzi mi o stanowisko do sprawy ,którą przedstawił sędzia sprawozdawca, sędzia Dawid Miąsik,podaje Pani część wypowiedzi,uzasadnienia ustnego sędziego,powołuje się Pani na Jego uzasadnienie.
      Bardzo zależy mi na stenogram z nagrań.
      Jestem nieprzedawniona,wniosłam o wznowienie zawieszonej sprawy po wyroku TK,zaskarżyłam nową dec.po ustawie naprawczej z 2020 r.Obie dec.nie korzystne,różne,wcześniejsza wyższa wg.ZUS niż powszechna,błedy straszne,niechlujność,brak podania wyliczenia,brak przywołania wskaźnika dożycia itd.Sprawa odwieszona ,w toku,czekam na datę rozprawy.
      Nie mogę nigdzie w internecie znaleźć przywołanego przez Panią stanowiska sędziego sprawozdawcy j.w.
      Przywołanie i wydrukowanie powyższego stenogramu jest niezbędne i konieczne,byłabym bardzo wdzięczna ,może przyniosłoby to pomoc dla innych emerytek 53.
      Proszę o wskazówkę gdzie mogę znaleźć informację i wydrukować stanowisko sędziego j.w.Z góry dziękuję,życzę zdrowia i determinacji,która mnie nie zawodzi,do przodu,pozdrawiam Anna

      Usuń
    6. Wszystkie informacje znajdują się pod postem. Podane są linki do materiałów, z których zaczerpnięte są cytaty w wątku.

      Usuń
    7. Jolka K. 3 marca 2021, ja AnnaKrys 10/1953, dziękuję za odpowiedź, ale w załączonych stronach brak jest stenogramu,Gazeta coś opowiada, nie jest to dokument 📄, no cóż, niewiarygodne i nie można tego zastosować jako dowód, pozdrawiam, Anna

      Usuń
    8. Proszę się zwrócić do SN o udostępnienie nagrania wystąpienia sędziego.

      Usuń
    9. Pani Anno, przecież w bazie orzeczeń Sądu Najwyższego jest opublikowane uzasadnienie postanowienia III UZP 4/20. W nim jest wszystko to, co sędzia sprawozdawca powiedział na rozprawie. Lepszego dokumentu pani nie znajdzie.
      Tu jest link do tego uzasadnienia:

      http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/iii%20uzp%204-20.pdf

      Usuń
  7. Ja też mam liczony od 1 2015

    OdpowiedzUsuń
  8. Urlop wychowawczy jest liczony od 1 maja 2015 r. poniewaz ustawa weszła w życie z tym dniem.

    OdpowiedzUsuń
  9. skoro złożyła wniosek w maju 2015, to przeliczenie emerytury z tyt. urlopu wychowawczego należy się zgodnie z ustawą od 1.05.2015r.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja tez mam od 1.05.2015 r przeliczony urlop wychowawczy i ze wskaznikiem dozycia nizszym tz. 243.7.W 2013r mialam wskaznik 253.

    OdpowiedzUsuń
  11. Poza korzystną zmianą, jaką jest stałe rozwiązanie problemu emerytur czerwcowych, w nowym rządowym projekcie nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i niektórych innych ustaw przewidziano zmianę niekorzystną, dotycząca sposobu przeliczania emerytur na starych zasadach w związku z kontynuowaniem zatrudnienia.

    "Dorabianie na emeryturze
    Rząd w poszukiwaniu pieniędzy oskładkuje wszystkie umowy zlecenie. A to nie koniec haraczy.

    Obecnie każdy emeryt, który dorabia do otrzymywanego świadczenia, płaci składki na ubezpieczenia społeczne, jeśli pobiera wynagrodzenie, od którego takie składki są odprowadzane. Oznacza to, że składki opłacane po przejściu na emeryturę uwzględniane są do przyszłych świadczeń. Przepisy pozwalają, aby co kwartał występować do ZUS o ponowne ustalenie wysokości świadczenia, tak by wraz z odprowadzanymi składkami na bieżąco rosła wysokość otrzymywanego świadczenia.

    - W ramach szukania oszczędności projektodawcy planują, aby możliwość przeliczenia świadczeń była raz na rok. W praktyce wiele osób może nigdy nie zobaczyć odprowadzonych środków, które nie podlegają dziedziczeniu, i w przypadku, gdy pracujący emeryt nie dożyje do kolejnego przeliczenia, będzie na tym stratny – mówi Marcin Wojewódka, wiceprezes Instytutu Emerytalnego.

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej chce także ujednolicenia przepisów w zakresie przeliczania emerytur z tzw. starego i nowego systemu. „Możliwość osiągania zarobków bez konsekwencji w wysokości pobieranej emerytury sprzyja sytuacji obliczania na nowo emerytury z tzw. starego systemu, przy zastosowaniu nowej, obowiązującej w momencie złożenia wniosku kwoty bazowej, co znacznie podwyższa wysokość świadczenia” – czytamy w uzasadnieniu.

    Teraz emeryci z obu systemów mają być traktowani jednakowo, czyli emeryci ze starego systemu stracą korzystne przeliczenie."

    Źródło" "Gazeta Wyborcza"

    OdpowiedzUsuń
  12. Mecenas Giedrojć pisze do ZUS:

    https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc/photos/a.838617896504462/1306192153080365/?

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzisiaj wyroki sądu nie są respektowane już przez nikogo niestety. Rząd doprowadził do upadku i zapaści w sądownictwie, które trzeba będzie odwracać latami.

    OdpowiedzUsuń
  14. A teraz proponuje się by rozprawy były na postepowaniach niejawnych i wyroki będą albo nie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Szanowni Państwo, niebawem minie miesiąc od wydania nowych decyzji z ZUS, a więc minie też czas na złożenie odwołania do sądu. Pierwsze osoby otrzymały decyzje już 12.01.2021 r., więc do 11.02.2021 r. muszą wnieść odwołanie do sądu.
    Przygotujmy razem dobry tekst, z którego każdy odwołujący się będzie mógł skorzystać. Chodzi mi głównie o osoby, które chcą się odwołać od decyzji z powodu zastosowania niekorzystnych wskaźników z tablic średniego dalszego trwania życia, nieuchylenia decyzji „o przyznaniu emerytury powszechnej”, niewycofania wniosku o emeryturę powszechną, braku waloryzacji kapitału i składek, zgromadzonych na subkoncie, do bieżącego terminu.
    Wskazówki do napisania odwołania można znaleźć w komentarzach pod postami z ostatnich kilku miesięcy.
    Zamieszczajcie wiec Państwo swoje propozycje pisma.

    Odwołania od nowych decyzji z ZUS powinny też składać osoby, które nie mają szczegółowo podanych obliczeń wyrównania emerytur i szczegółowego wyliczenia aktualnego świadczenia.

    Wydaje się, że nie wszyscy maja dobrze obliczone kwoty wyrównania. Przykładem jest podane przeze mnie nieco wyżej obliczenie emerytury jednej z emerytek. Z wyliczeń wynika, że powinna otrzymać ok. 15 700 zł wyrównania. Otrzymała ok. 11 500 zł.
    Jak napisać takie odwołanie do sądu? Proszę poczytać komentarze spod ostatnich postów. Tam wszystko jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki post jest na fb mecenasa Giedrojcia:

      https://www.facebook.com/adwokatKonradGiedrojc/posts/1301817186851195?

      "Kancelaria Adwokacka adwokat Konrad Giedrojć
      28 stycznia o 01:12 ·
      Dostaję sporo pytań, czy odwoływać się od wydawanych właśnie przez ZUS decyzji w sprawie rocznika '53 o tzw. przeliczeniu emerytur powszechnych na podstawie ustawy z 19.06.2020 r.

      Można mieć różne opinie, ale ja uważam, że warto.

      Decyzje te, jak i sama ustawa, są po prostu niezgodne z prawem, w tym Konstytucją, którą stosuje się bezpośrednio. Nie jest to jakiś ogólny akt prawny, lecz są to przepisy, które też się stosuje, a przepisy Konstytucji mówią o zakazie nierównego traktowania.

      Ustawa wprost wprowadza jednak nierówne traktowanie tego rocznika w oparciu o arbitralne i zupełnie nieistotne kryterium złożenia nic nieznaczącego wniosku w 2013 r. To nie odróżnia istotnie Kobiet, które w 2013 r. (czy później, ale przed wyrokiem TK) złożyły taki wniosek od tych, które zrobiły to dopiero po wyroku TK.

      Takie kryterium nie pozwala na nierówne traktowanie w oparciu o wartości Konstytucyjne. Czasem takie nierówne traktowanie jest dopuszczalne, ale musi to być uzasadnione czymś ważnym, a nie jest rzeczą "ważną" wydanie w 2013 r. decyzji, która była tylko "na papierze" i nie oznaczała w istocie "przyznania" emerytury, bo przecież "przyznano" ją wówczas niezgodnie z Konstytucją, co potwierdził wyrokiem TK, uznając przepis art. 25 ust. 1b za niezgodny z Konstytucją.

      Zatem w oparciu o niezgodne z prawem decyzje z 2013 r., naruszające Konstytucję, obecnie różnicuje się obywateli.

      Jest to bardzo prosta argumentacja, którą powinni uwzględniać sędziowie, którzy powinni być odważni, tak jak domagają się obecnie ochrony Konstytucji w innych sprawach (np. w sprawach dot. KRS itd.).

      Trzeba walczyć o to, aby Konstytucja nie była pustym hasłem. Inaczej nigdy nie będzie szanowana, jak np. jest w USA.

      Ta walka wymaga zatem składania odwołań, aby sędziowie nie byli tylko zwykłymi urzędnikami, którzy patrzą w jeden przepis ustawy, lecz ludźmi, którzy mają szersze horyzonty i odwagę.

      To jest moje podejście i dlatego zalecam składanie odwołań."

      Usuń
    2. Panie Giedroyć, a co mają robić inne roczniki (dyskryminowane ustawą z 2020r) niż 1953, które składały i składają wnioski o przeliczenie obecnie ? Też składać odwołania i płacić w Sądach ? Czy zamierza Pan również złożyć wniosek do TK w ich imieniu?

      Usuń
    3. Dla mnie zastanawiające jest dlaczego tak ogromna liczba wcześniejszych emerytek z rocznika 1953 nie wycofała wniosków, gdy ich emerytura powszechna po zastosowaniu art. 25 ust. 1b okazała się niższa od dotychczas pobieranej "emerytury wcześniejszej"? ZUS powinien przyjąć na siebie odpowiedzialność za nieinformowanie tych kobiet o możliwości, a nawet o konieczności wycofania wniosku w takiej sytuacji. Przecież Centrala ZUS musiała wiedzieć, co się działo! Nie zrobiła nic! Nie ostrzegła emerytek. Jedynie nieliczne "panie z okienka", szeregowe pracownice ZUS wykazały się inicjatywą i uratowały skórę, ale tylko niektórym.
      Można by było zrozumieć, gdyby tylko nieliczne osoby nie wycofały wniosków, ale jeśli jest to znakomita większość poszkodowanych, to już nie są przelewki.

      Usuń
    4. Do 11:56
      do mecenasa Giedrojcia trzeba chyba pisać pod postami na jego facebooku, a nie tutaj.

      Usuń
    5. Wydali bubel ustawę i jeśli rząd jej nie znowelizuje to sądy nie pomoga

      Usuń
    6. Ciekawy post na fb Jotowni o szkoleniu ZUS dla emerytów '53 oraz komentarze pod tym postem:

      https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1645285908984515&id=475712439275207&__xts__%25

      Usuń
    7. Do 11.56
      Pan mecenas prowadzi normalną kancelarię prawną i z tego żyje. Nie prowadzi działalności charytatywnej. To że zajął się rocznikiem 53 wynika z faktu, że kobiety z tego rocznika utworzyły grupę na Facebooku, zebrały pieniądze i zatrudniły pana mecenasa, aby przygotował pismo do TK. Nikt nie zabrania pozostałym rocznikom, aby zrobiły podobnie.

      Usuń
    8. do 13:37
      ktoś musi złożyć do TK wniosek, który mecenas Giedrojć przygotował na zlecenie emerytek z facebooka. Kto miałby ten wniosek złożyć, bo same emerytki, ani sam adwokat nie mogą tego zrobić, bo nie są organami do tego uprawnionymi?

      Usuń
    9. Pani Jolu, jeżeli mówi Pani o tym szczegółowym wyliczeniu, to wiemy tylko, że Pani koleżanka powinna była pobrać od 20.04.2013r. 152.244,08 + EP za styczeń 2021 1.826,69=154.070,77, ale nie wiemy ile pobrała, bo nie podała Pani kwoty pobranych wcześniejszych emerytur z decyzji w 2013r., dlatego nie mogę wyliczyć kwoty "wyrównania". Ale nie wierze w "błędne" wyliczenia ZUS.
      Kwota 152.244,08 jak napisałam dotyczy okresu od 20.04.2013 do 31.12.2020 z uwzględnieniem przeliczenia urlopu wychowawczego od 1.05.2015.

      Usuń
    10. Do 14.24
      Wniosek do TK mogą złożyć posłowie, tylko trzeba zebrać odpowiednią liczbę podpisów.

      Usuń
    11. 14:43
      dziękuję za wyjaśnienie tej NIECODZIENNEJ SYTUACJI. Rozumiem, że teraz panie z facebooka będą zbierały podpisy co najmniej 50 posłów lub 30 senatorów, którzy następnie złożą wniosek przygotowany na zlecenie pań przez mecenasa Giedrojcia. Ciekawe, czy będą zbierały podpisy same, czy ktoś z parlamentarzystów będzie im w tym pomagał?

      Usuń
    12. Do pani z 14:24
      czy może pani napisać, co jest przedmiotem wniosku do TK napisanego dla emerytek przez mec. Giedrojcia, tzn. na czym ma polegać zaskarżona niezgodność z konstytucją, jakie przepisy są niezgodne z którymi zapisami konstytucji?

      Usuń
    13. Co jest przedmiotem wniosku wie tylko pan mecenas i emerytki, na zlecenie których ten wniosek został przygotowany.

      Usuń
    14. Treść wniosku to tajemnica

      Usuń
    15. 16:52 i 17:32
      No to poczekamy do czasu, aż wniosek emerytek podpisze 50 posłów lub 30 senatorów... ;)

      A może wniosek zechce przygarnąć np. OPZZ? Oni chyba też mogą być uprawnieni do bycia wnioskodawcą do TK, jeżeli akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem działania?

      Usuń
    16. Do 18:07
      Nie wiem, kto wam powiedział,że jest to sprawa Trybunału Konstytucyjnego. TK orzeka tylko w sprawie zgodności normy prawnej z Konstytucja i w tej sprawie wydał wyrok. TK nie jest uprawniony do orzekania na temat stosowania wykładni prawa, bo te sprawy regulowane przez sądy, a nie TK.

      Usuń
    17. przedawniona. sprawę w sądzie Okręgowym wygrałam. ZUS odwołał się do SA. Weszła nowa ustawa na której nic nie zyskałam, mam nowa decyzję z 12.01.2021r i teraz czy powinnam ją zaskarżyć do sądu Apelacyjnego, bo tam jest jeszcze niezakończona sprawa, czy do sądu Okręgowego.proszę o pomoc. BJ

      Usuń
    18. Do 18:24
      ja (18:07) nie mam z tym "wnioskiem" nic wspólnego

      Usuń
    19. O co z tymi wnioskami chodzi?

      Usuń
    20. Do 18:40
      Zobacz, co masz napisane na tej decyzji. Przeczytaj też ustawę z 19 czerwca 20120 r. Wszystkie rozpoczęte sprawy sadowe powinny były zawieszone, a ZUS do sadu dostarcza kopię nowej decyzji. Sprawa jest umarzana, jeżeli roszczenie zostało zaspokojone w całości. Od nowej decyzji wydanej przez ZUS powinnaś odwołać się do ZUS, a dopiero po odmowie ZUS do sądu. Niemniej musisz dowiedzieć się zarówno w ZUS jak i w Sądzie, jako, że ustawa nic w tej sprawie nie mówi. Odwołać do sądu Apelacyjnego mogłabyś, gdyby ZUS odmówił Ci wydania nowej decyzji. Na decyzji na pewno masz napisane,ze możesz od niej odwołać się do organu rentowego. No i zabawa byłaby od nowa. Dlatego należy dopytać się w sądzie i w ZUS. Szybciej byłoby podpiąć się do starej sprawy, ale wydanie decyzji mogło skutkować umorzeniem tamtego postępowania.

      Usuń
    21. W decyzji z ZUS napisane jest o odwołaniu do sądu za pośrednictwem ZUS

      Usuń
    22. Dziękuję bardzo za podpowiedż JB

      Usuń
    23. Do 22:56
      To znaczy, że sprawa w sądzie nie jest jeszcze umorzona, a umarzają dopiero po 30 dniach od wydania decyzji, jeśli dana osoba się nie odwoła.

      Usuń
  16. Czy osoby z forum są w stanie pomóc mi zrozumieć sytuację nastepującą:

    emerytka 1953 - po wyroku TK - otrzymała podwyżkę emerytury tak samo, jak jej koleżanka. Obydwie składały wniosek w kwietniu 2019 r.

    Aktualnie - w stycznu , jedna z tych dwóch osób, otrzymała wyrównanie. Druga koleżanka wyrównania nie otrzymała.

    Jakimi prawami jest wobec tego regulowane wyrównanie dla podanego przeze mnie przykładu PIERWSZAKÓW.
    Przykład jest autentyczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 12:31
      Sytuacja tych pań MUSI się czymś RÓŻNIĆ, ale o tym nie napisałaś. Najprościej by było zapytać pytanie pani, która dostała wyrównanie, na jakiej podstawie i za jaki okres to wyrównanie jej przyznano.

      Usuń
  17. Mam pytanie. Nieprzedawniona.
    Po wyroku TK dostalam małą podwyżkę.
    Odwolalam się do Sądu o niekorzystne przeliczenie ep i o wskaźnik dozycia.
    Jedna sprawa odbyła się w 2019r(grudzień) miała być druga sprawa.Dzwonilam do Sądu odp.jeszcze Sędzia nie wyznaczył daty.Do tej pory sprawa nie została zawieszona.
    Obecnie dostalam wyrównanie narazie na papierze.Nic z tej decyzji nie rozumiem
    Na poczatku piszą że wyrownanie od 2014r do marca 2019r.
    A dalej piszą :
    Wysokość emerytury od 01-12-2018r wynosi .....
    A na końcu:
    Należność za okres od 01-12-2018r do 31-03-2019r w kwocie .... wraz ze swiadczeniem za luty po potraceniach Zaklad przekaże na rachunek.
    Mam pytanie: Czy obecnie odwołując się do Sądu od tej decyzji mogę odwolanie dołączyć do odwołania z 2019r ponieważ tamta sprawa nie jest zakończona.
    Proszę o pomoc.Z góry dziękuję. M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie prościej iść do ZUS i wyjaśnić wątpliwości?

      Usuń
    2. Niech Pani spokojnie przeczyta decyzję.
      Z Pani dość chaotycznej wypowiedzi zrozumiałam, że w pkt. III decyzji napisano od 1.12.2018 do 31.03.2019.

      To oznacza moim zdaniem, że wniosek o emeryturę powszechną złożyła Pani w grudniu 2018, a w kwietniu 2019 po wyroku TK złożyła Pani wniosek o przeliczenie. Czyli od 1.04.2019 pobiera Pani już to co się zgodnie z obecnymi przepisami należy, a teraz otrzymała Pani wyrównanie za okres od 1.12.2018-31.03.2019.

      Niestety nie rozumiem tego "Na poczatku piszą że wyrownanie od 2014r do marca 2019r."

      W decyzji mojej matki okresy w pkt. I i III są identyczne, czyli od 19-02-2013 do 31.03.2019

      Usuń
  18. Prawdopodobnie Pani,która otrzymała wyrównanie, miała odjęte wcześniej pobrane emerytury.Emerytura kapitałowa wyszła wyższa i od kwietnia 2019 taką pobierała.Teraz obliczono bez odejmowania i otrzymała wyrównanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tak było, to ta pani nie mogłaby być pierwszakiem, który składa wniosek po raz pierwszy zaraz po wyroku TK w 2019 roku.

      Usuń
    2. Do Anonimowy 15.01 Mogła być pierwszakiem. ZUS, po wyroku TK przyjmował, że zmiana nie dotyczy np. nauczycieli i nadal obliczał emeryturę powszechną stosując art.25 ust.1b, czyli odejmował pobrane emerytury wcześniejsze. Ustawa unormowała, kogo dot. wyrok TK i ZUS musi oddać co nie jego...

      Usuń
  19. Tak napewno bylo.Taka jest procedura obliczania.

    OdpowiedzUsuń
  20. Pani z13.53 byla nieprzedawniona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak byłam nieprzedawniona.
      Tak jak wczesniej napisałam. Anonimowy godz 13.53.
      Tylko mam pytanie. Czy odwołanie do Sądu mogę od obecnej decyzji dołączyć do odwolania z 2019r ponieważ sprawa jeszcze nie jest zakończona?

      Usuń
  21. Odnośnie obliczenia wyrównania jednej z Pań, o którym pisałam powyżej.
    Liczyłam to wyrównanie inaczej. Waloryzowałam Jej emeryturę, i rok po roku liczyłam. Nie wiem, czy to dobry pomysł. Póżniej przeliczę przez zsumowanie wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rok 2013
      1513,03 - 1391,30 = 121,73
      od maja 2013 (kwiecień pomijamy, bo wniosek złożony 20., zostaje do obliczenia 10 dni) do lutego 2014 (bo waloryzacja jest od marca) – 10 miesięcy
      121,73 x 10 miesięcy = 1217,30 zł

      Rok 2014
      1537,24 - 1413,56 = 123,68
      Od marca 2013 do lutego 2015 12 miesięcy
      123,68 x 12 = 1484,16

      Rok 2015
      1573,24 - 1439,56 = 133,68
      Od marca 2015 do kwietnia 2015 – 2 miesiące
      133,68 x 2 = 267,36

      1623,98 – 1439,56 = 184,42
      Od maja 2015 do lutego 2016 – 10 miesięcy
      184,42 x 10 = 1844,20

      Rok 2016
      1627,88 - 1443,01 = 184,87
      Od marca 2016 do lutego 2017 – 12 miesięcy
      184,87 x 12 = 2218,44

      Rok 2017
      1637,88 - 1453,01 = 184,87
      Od marca 2017 do lutego 2018 - 12 miesięcy
      184,87 x 12 = 2218,44

      Rok 2018
      1686,89 - 1496,31 = 190,58
      Od marca 2018 do lutego 2019 - 12 miesięcy
      190,58 x 12 = 2286,96

      Rok 2019
      1756,69 - 1566,31 = 190,38
      Od marca 2019 do lutego 2020 – 12 miesięcy
      190,38 x 12 = 2284,56

      Rok 2020
      1826,69 - 1636,31 = 190,38
      Od marca 2020 do grudnia 2020 – 10 miesięcy
      190,38 x 10 = 1903,80

      Sumując różnice – 15725,22

      Trzeba doliczyć jeszcze 10 dni z kwietnia 2013 r.
      1513,03 - 1391,30 = 121,73 to jest różnica za każdy miesiąc w 2013 r. więc za 10 dni będzie to 1/3 tej kwoty, czyli 40,58 zł

      Usuń
    2. Rok 2013 - OK
      1513,03 - 1391,30 = 121,73
      od maja 2013 do lutego 2014 (bo waloryzacja jest od marca) – 10 miesięcy
      121,73 x 10 miesięcy = 1217,30 zł

      Rok 2014 - OK
      1537,24 - 1413,56 = 123,68
      Od marca 2013 do lutego 2015 12 miesięcy
      123,68 x 12 = 1484,16

      Rok 2015
      1573,24 - 1449,56 = 123,68 (a było 1139,56 i 133,68, czyli błąd o 10 zł)
      Od marca 2015 do kwietnia 2015 – 2 miesiące
      123,68 x 2 = 247,36

      1623,98 – 1449,56 = 174,42 (a było 1439,56 i 184,42, czyli błąd o 10 zł)
      Od maja 2015 do lutego 2016 – 10 miesięcy
      174,42 x 10 = 1744,20

      Rok 2016
      1627,88 - 1453,04 = 174,84 (a było 1443,01 = 184,87)
      Od marca 2016 do lutego 2017 – 12 miesięcy
      174,84 x 12 = 2098,08

      Rok 2017
      1637,88 - 1463,04 = 174,84 (a było 1453,01 = 184,87)
      Od marca 2017 do lutego 2018 - 12 miesięcy
      174,84 x 12 = 2098,08

      Rok 2018
      1686,69 – 1506,64 = 180,05 (a było 1686,89 - 1496,31 = 190,58)
      Od marca 2018 do lutego 2019 - 12 miesięcy
      180,05 x 12 = 2160,60

      Rok 2019
      1756,69 - 1576,64 = 180,05 (a było 1566,31 = 190,38)
      Od marca 2019 do lutego 2020 – 12 miesięcy
      180,05 x 12 = 2160,60

      Rok 2020
      1826,69 - 1646,64 = 180,05 (a było 1636,31 = 190,38)
      Od marca 2020 do grudnia 2020 – 10 miesięcy
      180,05 x 10 = 1800,50

      Trzeba doliczyć jeszcze 11 dni z kwietnia 2013 r. (bo od 20-30.04. to 11 dni)
      1513,03*11/30 - 1391,30/11*30 = 44,64
      Sumując różnice: 15.055,52
      Podsumowując: od 20.04.2020 do 31.12.2020 pobrano 137.239,30 zamiast 152.294,82, a różnica to 15.055,52 (w poście powyżej napisałam, że pobrano 152.244,08 – ale to mój błąd, bo pisałam, że liczyłam od 1.05.2015, ale w formule miałam błąd). Liczymy od 20.04.2013 bo zakładam, że koleżanka urodziła się 20.03.2013, stąd decyzja od 20.04.2013.
      W punkcie III obecnej decyzji jest napisane za jaki okres przysługuje wyrównanie oraz ile się w tym okresie należało i ile się pobrało. Proszę na to zwrócić uwagę! Moja matka ma przykładowo od 19.02.2013 do 31.03.2019 (bo od 1.04.2019 już wcześniej decyzją sądu z 2020r. EP otrzymała, a więc i należne wyrównanie za ten okres).
      Jeżeli koleżanka ma w decyzji 20.04.2013-31.03.2019 to kwota wyrównania wynosi jakieś 11.274,47

      Usuń
    3. jestem nieuważna. Miało byc
      Rok 2015
      1573,24 - 1449,56 = 123,68 (a było 1439,56 i 133,68, czyli błąd o 10 zł)
      Od marca 2015 do kwietnia 2015 – 2 miesiące
      123,68 x 2 = 247,36

      a poniżej
      Podsumowując: od 20.04.2013 do 31.12.2020 pobrano 137.239,30 zamiast 152.294,82...

      Usuń
    4. no i miało być
      1513,03*11/30 - 1391,30*11/30 = 44,64

      Usuń
    5. Dziękuję bardzo za wyliczenia i poprawki.
      Sama się sobie dziwię, jak łatwo popełnić błąd.
      Zdaje się, że koleżanka nic wcześniej nie dostała, ZUS nie uznał apelacji, ale pewna nie jestem.
      Nie wiem, czy ma jakieś dane podane o sumie pobranych, czy należnych świadczeń.
      Muszę Ją wypytać.
      W każdym razie dziękuję wszystkim doradzającym i za porady i za te wszystkie obliczenia.
      Szczerze przyznam, że do niedawna nie umiałam w ogóle obliczać emerytur. Dzięki blogowym poradom pomału się uczę.
      Wygląda na to, że na naukę nigdy nie jest za póżno.
      Wielkie dzięki wszystkim doradzającym.

      Usuń
  22. Proszę o wzór odwołania od decyzji ZUS.Sama nie daję rady

    OdpowiedzUsuń
  23. Do Teresy53. Pisanie projektu przydatnego dla Ciebie bez znajomości szczegółów jest prawie niemożliwe i może być nieskuteczne.
    To nie jest druk o emeryturę, każda sprawa jest bardzo osobista, chyba to rozumiesz.
    Postaram się wykonać to zadanie w oparciu o moje własne odwołanie. Ja dostałam całkowicie odmowną decyzję.
    Na wstępie należy zaznaczyć
    Działając w imieniu własnym zaskarżam w całości decyzję odmowną ZUS Oddział........ z dnia ......., otrzymaną w dniu .... , podnosząc następujące zarzuty:
    Tu wymieniasz zarzuty ( należy trafnie ocenić swoją sytuację )
    Wobec powyższego wnoszę o:
    1. Zmianę decyzji odmownej w ten sposób, aby przeliczona została Moja emerytura w taki sposób, abym otrzymała emeryturę bez pomniejszania o sumę kwot pobranych na mocy art. 25ust.1b ustawy z FUS i aby wyrównano wszystkie utracone kwoty emerytur.
    ewentualnie z ostrożności
    Uchylenie zaskarżonej decyzji odmownej.
    I na końcu uzasadnienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 12:45
      jeśli się jest emerytką '53, to teraz już nie ma powodu żądać przyznania emerytury bez pomniejszenia o sumę pobranych kwot, bo art. 25 ust. 1b już nie jest stosowany wobec tych emerytek.

      Usuń
  24. Do 13:02
    To nieprawda, bo jeżeli był wniosek złożony w czasie 6 miesięcy, to nie jest to po czasie tylko odwołanie od wydanej decyzji odmownej. Jeżeli ktoś takiego wniosku nie składał to masz rację. Przecież nie znam sytuacji osoby z 08:24. Chyba, że Ty po takim bardzo szczątkowym zapisie przewidujesz jaką sytuację ma osoba prosząca o pomoc. Nic prostszego zaproponuj wzór odwołania do ZUS. Czekamy!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o odwołanie od najnowszej decyzji ZUS, wydanej na podstawie ustawy "naprawczej", na złożenie którego jest bardzo mało czasu. Pisze o tym m.in. Pani Jola pod tym postem, w komentarzu z 6 lutego, godz. 10:42. O pomoc w napisaniu takiego odwołania prosiła Teresa53.

      Usuń
    2. Do 13:27 z 8 lutego. Na złożenie odwołania jest 30 dni od daty otrzymania decyzji, czyli czas na złożenie odwołania nie został zmieniony ustawą naprawczą. Jednak ZUS nie zna dokładnej daty doręczenia tej decyzji, bo nie jest ona wysyłana za potwierdzeniem odbioru. Dlatego też w treści odwołania, można podać swoją datę otrzymania decyzji. Wrzucenie listu do skrzynki pocztowej nie jest datą doręczenia, bo list z decyzją mógł w niej leżeć przez tydzień i dłużej z różnych przyczyn. Odwołanie od decyzji kieruje się do sądu za pośrednictwem Oddziału ZUS, który wydał tę decyzję. W treści odwołania należy podać powody odwołania, wynikające z posiadanych dowodów w postaci dokumentów lub faktów wynikających z przepisów prawa zawartego między innymi w ustawie emerytalnej. Brak takich argumentów ( dowodów itp. okoliczności), nie gwarantuje pozytywnego rozpoznania odwołania przez ZUS i sąd.

      Usuń
  25. Dziękuję. Jestem przedawniona i moja emerytura nie została przeliczona na powszechną tylko zwaloryzowano kapitał początkowy.

    OdpowiedzUsuń
  26. Emerytura wcześniejsza jest nadal wyższa od powszechnej,.Mało danych więc można tylko ,,gdybać,,

    OdpowiedzUsuń
  27. Właśnie tak.Emerytura wcześniejsza nadal jest wyższa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To proszę napisać, czego by pani chciała i czego ma dotyczyć pani odwołanie od decyzji ZUS, tzn., co zamierza pani zaskarżyć do sądu. W odwołaniu chodzi o to, żeby jak najprościej wyrazić pani zastrzeżenia do decyzji ZUS, o czym będzie potem rozstrzygał sąd.

      Usuń
    2. W odwołaniu do sądu od wydanej decyzji ZUS, można zanegować tylko treść decyzji. Potrzebne są jednak do tego kontrargumenty ( dowody wynikające z posiadanych dokumentów lub przepisów prawnych), których ZUS nie wziął pod uwagę pomimo, że zostały mu doręczone przed wydaniem decyzji.

      Usuń
  28. Proponuję ci zabrać akta sprawy i iść do prawnika, skoro sama nie wiesz, co pisać. Anonimowa z 12:45 słusznie Ci odpowiedziała. Każda sprawa jest inna i nikt nawet nie wie, o co w Twojej sprawie chodzi, czego się domagałaś, a czego domagasz się teraz i co masz napisane w decyzji. Przecież nikt nie będzie tracił czasu, żeby Ci przygotować ileś tam wariantów apelacji, żebyś sobie którąś dopasowała do swojego stanu sprawy. Mogę tylko domyślać się, że chodzi o domaganie się wycofania starego, sprzed lat wniosku i uznania Cie jako "pierwszaka",chociaż od lat nimi nie jesteś. W tej sprawie wszyscy, łącznie z Panią Jolka K mogą Ci podać wzór Apelacji. Jak dotąd, nie było przypadku, żeby ta Apelacja pań z rocz. 1953 była skuteczna. Osobiście w całej historii znam tylko jeden przypadek, kiedy sąd uznał odwołanie o wycofanie wniosku o świadczenie złożone po terminie, czyli po 30 dniach za skuteczne, ale była to zupełnie inna sprawa. Chodziło o to, że świadczenie należało z innych i to dwóch tytułów, więc wniosek powinien być przez ZUS odrzucony. I nie chodziło o wycofanie po kilku latach, tylko wkrótce po tym terminie 30 dni, a zwłoka w wycofaniu wniosku wynikła z oczekiwania poświadczenia stanu faktycznego przez Ministerstwo. Proponuję odszukać spraw o skuteczne wycofanie wniosku po uprawomocnieniu się wydanych do nich decyzji i na nich się oprzeć, o ile takie istnieją. Ą że nie istnieją, to można pisać co się chce, bo i tak nie ma to żadnego znaczenia. Podstawą prawną odmowy jest bowiem przepis Art.116 ust.2 ustawy o FUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do 16:23 z 08.02. Popieram propozycję. Jeśli ktoś z różnych przyczyn, nie chce lub nie może z niej skorzystać, to proponuję zapoznać się z wpisami na tym blogu. Jest dużo wpisów na ten temat. Można też zadać pytanie znanemu wujkowi. Czasami też trzeba zrezygnować z własnej wygody i poświęcić nieco wolnego czasu do zdobycia potrzebnej wiedzy, między innymi poprzez zapoznanie się z wpisami, wyrokami TK, SN i pozostałych sądów, które są ogólnodostępne w sieci

      Usuń
  29. Kopiuję rzeczowy komentarz spod poprzedniego postu.

    "Anonimowy8 lutego 2021 13:20
    Proszę nie interpretować treści orzeczenia TK z 06.03.2019r,gdyż z treści tego orzeczenia jednoznacznie wynika czego i kogo dotyczy. Błędem jest również twierdzenie, że emerytura wcześniejsza przysługuje tylko do dnia osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Takie twierdzenie, nie wynika z żadnej podstawy prawnej. Z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, ZUS nie może z urzędu wydać decyzji o nabyciu emerytury powszechnej, przez osobę pobierającą wcześniejszą emeryturę. Wydanie takiej decyzji jest uzależnione od złożenia wniosku, co jednoznacznie wynika z ustawy o FUS. Przejście z urzędu na emeryturę powszechną z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego dotyczy emerytur pomostowych, bo tak wynika z przepisów ustawy."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, komu i w jakim celu coś tu przekazujesz, bo odpisujesz komuś z 13:20, a takiego komentarza nie ma. Niemniej, jest to groch z kapustą.Wyrok TK P 20/16 pomimo,ze wydany w sprawie kobiet ur, w 1953 jest wyrokiem interpretacyjnym i zgodnie z Art.190 ust.3 i 4 Konstytucji ma charakter powszechny i obowiązujący w stosunku do wszystkich podmiotów, których cechą relewantna jest nabycie na podstawie Art.46 przed 1 stycznia 2013 r. prawa do emerytury. w szerszym zaś znaczeniu również osób, które prawo do emerytury nabyły w niepełnym wieku emerytalnym przed 1 stycznia 2013 r., ale na podstawie innych przepisów. Rocznik 1953 nie nabył prawa do emerytury na innych warunkach i zasadach, niż pozostałe osoby ur. zarówno przed 1953 r., jak i po 1963 r.Ustawa z 11 maja 2012 r. nikomu nie ograniczyła tez prawa do korzystania z nabytego prawa do emerytury z Art.24, bo zgodnie z Art,64 ust.3 i Art.31 ust.3 Konstytucji ograniczenie korzystania z nabytych praw i wolności, gwarantowanych Konstytucja musi być przeprowadzone i to szczegółowo wyłącznie w ustawie. Ograniczenie taki wprowadziła dopiero ustawa z 19 czerwca 20120 r. i dotyczy ono tylko osób ur. w 1953 r.

      Usuń
    2. Podano, że to jest rzeczowy komentarz spod poprzedniego postu. Chyba do twojego komentarza?

      Usuń
    3. Do Anonimowy z 18:57
      Emerytura wcześniejsza przysługuje do końca życia, ale po osiągnięciu wieku emerytalnego możesz ja zmienić na emeryturę powszechną: ur. przed 1949 r. na e. p z Art.27, a ur. po 1948 r. z Art.24, czyli w nowym systemie zdefiniowanej składki. Sadzę, ze w cytowanym komentarzu chodzi o to, że nie możesz pobierać po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i nabyciu prawa do e.p., emerytury wcześniejszej na podstawie Art.46 (czy innych przepisów), bo w nowym systemie emerytalnym emerytury te nie istnieją. Po osiągnięciu wieku emerytalnego, pobrane emerytury wcześniejsze nie są już emeryturami pobranymi na podstawie Art.46, tylko Art.29. A jako pobrane na podstawie Art.29 nie mogą być odliczone na podstawie Art.25 ust.1b., bo nie są wymienione w tym przepisie. Przeczytaj ten fragment uzasadnienia TK: https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Sprawa?sprawa=18172&dokument=17799&cid=1
      ”Wątpliwości konstytucyjne sformułowane w pytaniu prawnym dotyczą ustawowego mechanizmu ustalania podstawy emerytury przysługującej po osiągnięciu wieku emerytalnego.(...)To znaczy, że wątpliwości pytającego sądu dotyczą szczególnego mechanizmu ustawowego obliczania podstawy emerytury powszechnej z potrąceniem łącznej sumy świadczeń emerytalnych pobranych przez ubezpieczoną osobę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. (akapit 61 i 62). TK zinterpretował tym wyrokiem zakres stosowania przepisu Art.25 ust.1b w stosunku do wszystkich podmiotów wymienionych w tym przepisie. Przepis Art.25 ust.1b jest niezgodny z Art.2 Konstytucji w stosunku do wszystkich osób, które na podstawie Art.46 nabyły prawo do emerytury przed przed 1 stycznia 2013 r., niezależnie od tego, w którym roku się urodziły, a w szerszym znaczeniu w stosunku do wszystkich, którzy przeszli na emeryturę przed 1 stycznia 2013 r. Po drugie, na podstawie tego przepisu nie mogą być odliczone emerytury pobrane przed 1 stycznia 2013 r. bo przepis nie ma mocy wstecznej, ani emerytury pobrane po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i nabyciu praw podmiotowych do emerytury z Art.24.

      Usuń
    4. Anonimowy z 8 lutego godz. 18:57
      Jesteś w wielkim błędzie, że po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego moze przysługiwać emerytura wcześniejsza. Pominę wyjaśnienia dlaczego"wczesniejsza".
      Dla większości emerytek emerytura ta była przyznawana na podstawie art. 46 w zw. z art. 29 ustawy emerytalnej.
      Zakres stosowania art. 29 jest ograniczony od góry powszechnym wiekiem emerytalnym. Przestaje obowiązywać po jego osiągnięciu. Nie można więc stosować tych przepisów. Znaczy to tyle, że jeżeli przeliczona emerytura z tytulu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego bedzie niższa niz wcześniej pobierana to w dalszym ciągu będzie wypłacana dotychczasowa jej wysokość. Nie będzie to jednak emerytura wczesniejsza. Jak chyba zauważyłaś tę kwestię regulują przepisy ustawy.

      Usuń
    5. Do 18:57
      Masz rację, ale niektórzy tego nie mogą zrozumieć. A stanowi o tym Art.101 ustawy o FUS.
      Art. 101. 1. Prawo do świadczeń ustaje;
      1) gdy ustanie którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania tego prawa
      2) ze śmiercią osoby uprawnionej
      Dlatego własnie nie mogą być odliczane na podstawie Art.25 ust.1b emerytury pobrane po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. Emerytura na podstawie przepisów, do których odwołuje się Art.25 ust.1b dotyczy tylko emerytur pobranych przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Osiągniecie wieku emerytalnego powoduje ustanie prawa do emerytury na podstawie Art.46, a powstanie prawa do emerytury na podstawie Art.24. W nowym systemie nie ma bowiem instytucji emerytury wcześniejszej, czy przysługującej w niższym wieku emerytalnym. Są tylko w starym systemie. Nabywając prawo do emerytury na podstawie Art.46 nabywasz de facto także prawo do emerytury powszechnej, o której mowa w Art.24 która przysługuje po osiągnięciu wieku emerytalnego, czyli jego ekspektatywę. Dlatego TK orzekł, jak w sentencji, wyznaczając równocześnie zakres niezgodności z Konstytucja "w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r." Nie znaczy to, że odliczanie emerytur pobranych przed 1 stycznia 2013 r., kiedy przepis ten nie obowiązywał i nie było go w ustawie, jak i po osiągnięciu wieku emerytalnego jest zgodne z konstytucja, tylko, że przepis ten nie dotyczy tych okresów, tj. nie ma zastosowania. A jak już przytoczyłam przepis Art.101 ust.2, to zwróćcie uwagę, że nabyte z dniem osiągnięcia wieku emerytalnego prawo do e.p. przysługuje do śmierci osoby uprawnionej, a nie jak twierdzi władza i większość pań z rocz. 1953 do zmiany stanu prawnego.Dlatego niedopuszczalne jest odebranie praw emerytalnych słusznie nabytych.

      Usuń
    6. Anonimowy z 10:30;
      Zanim zaczniesz przywoływać art. 101 ustawy emerytalnej dotyczącej ustania prawa do świadczeń dobrze byłoby zapoznać się z rodzajem świadczeń o których mowa w ustawie dobrze byłoby zapoznać się z rodzajem świadczeń o których mowa w ustawie. Jednym z nich, jak stanowi art. 3 ustawy, jest emerytura.
      Twoja analiza jest, w mojej ocenie, całkowicie bezzasadna.
      Art. 29 ustawy który stanowi o przyznaniu emerytury może być stosowany tylko w odniesieniu do osób które nie osiągnęły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego. Z dniem osiągnięcia tego wieku przestał on obowiązywać, a tym samym, nie mógł być juz stosowany art. 46 ustawy który był podstawą przyznania emerytury wcześniejszej.
      Jeżeli nie są stosowane przepisy ustawy to nie może istnieć emerytura "wcześniejsza" czyli pobierana przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.
      "Wcześniej" znaczy przed zaistnieniem pewnej okoliczności.

      Usuń
    7. do 16:38
      To co wypisujesz w ogóle nie trzyma się kupy, szkoda się wysilać,żeby prostować to, co wypisujesz. Myśl sobie co chcesz. Zauwaz tylko,ze w starym systemie jest emerytura wcześniejsza , art.29 i emerytura powszechna, Art. 27. A w nowym systemie możesz pobierać emeryturą tylko na podstawie Art.24. I tego właśnie nie możesz pojąć.

      Usuń
    8. A co na to sądy? Stosują twoją wykładnię?

      Usuń
    9. W nowym systemie emerytalnym po nowelizacji, od 01.10.2017 r. nie przyznaje się już emerytur wcześniejszych. Spowodowane to jest tym, że nowelizacja z 2017 roku uchyliła art.46, a co za tym idzie pozostałe artykuły związane z tym przepisem. Nie oznacza to jednak, że emerytury wcześniejsze przyznane na podstawie art.46 do dnia 30.09.2017r. stały się emeryturami powszechnymi. Emerytura wcześniejsza nie staje się także emeryturą powszechną z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego. Wcześniejsza emerytura jest świadczeniem emerytalnym, do której prawo ustaje zgodnie z art. 101 ustawy. Ust.1 pkt.1 tego artykułu określa, kiedy ustaje prawo do nabycia ( uzyskania ) świadczeń emerytalnych, jakim są także emerytury wcześniejsze. Punkt 2 tego artykułu stwierdza, że prawo do świadczeń ustaje z chwilą śmierci ubezpieczonego.
      ZUS nie mógł zmienić wcześniej przyznanego świadczenia emerytalnego (em. wcz.) z urzędu, na emeryturę powszechną z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, z uwagi na brak podstaw prawnych. Mógł to uczynić tylko na wniosek osoby, która z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego nabyła prawo do emerytury powszechnej. Wniosek taki można było złożyć w dowolnym czasie, ponieważ ustawa nie określała terminu końcowego. Po wejściu w życie ustawy naprawczej, termin złożenia wniosku został określony i był to 11.01.2021r.Po tej dacie ZUS może przeliczyć z urzędu wcześniejszą emeryturę, na emeryturę powszechną. Prawdopodobnie wyliczona w ten sposób emerytura będzie z potrąceniami. W dalszym ciągu można będzie pozostać i pobierać świadczenia emerytalne przyznane na podstawie art.46, jeśli kwota wyliczonej emerytury powszechnej będzie niższa od przyznanych wcześniej świadczeń, czyli em. wcześniejszej. Z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, ubezpieczony, który ma przyznane świadczenia emerytalne na podstawie art.46, nabywa prawo do emerytury powszechnej, jednak dopiero wniosek ubezpieczonego powoduje ekspektatywy maksymalnie ukształtowanej przepisami prawa do świadczenia w określonej wysokości na dzień złożenia wniosku. W treści orzeczenia TK P 20/16 został przywołany zakres " w brzmieniu obowiązującym do 30.09.2017 r.", gdyż do tej daty można było przyznać wcześniejsze emerytury na podstawie art.46, gdyż po tej dacie przepis ten uchylono. Wykazanie tej daty w sentencji wyroku TK P 20/16, wskazuje tylko zakres obowiązywanie art.46, a nie zakres niezgodności art.25 ust 1b. Jednoznacznej treści wydanego orzeczenia wyroku TK, nie może zmieniać nawet uzasadnienie tego wyroku.

      Usuń
    10. Do 18:47. Bardzo dobre pytanie.

      Usuń
    11. Mój komentarz z 9 luty 20121 godz. 10:30 jest do Anonimowej z 8 luty 2021, godz. 23:06, a nie do Anonimowej z 18:57, jak błędnie podałam. Z wklejonym komentarzem z 18 :57, uznanym przez autora, jako rzeczowy, w ogóle się nie zgadzam.

      Usuń
    12. Do 16:38.Emerytura wcześniejsza, która została przyznana na podstawie art.46, jest jednym ze świadczeń emerytalnych. To, że po nowelizacji ustawy w 2017 r. uchylono podstawę jej przyznawania, nie oznaczało, że od tego czasu nie było już tych świadczeń. Te świadczenia dalej pozostały i pozostaną, bo zostały przyznane wcześniej. Nawet po urzędowym wyliczeniu emerytury powszechnej dla ubezpieczonych, którym przyznano wcześniejsze świadczenia na podstawie art.46, na co pozwala ustawa naprawcza, dalej będą wcześniejsze emerytury. Wynika to z przepisu ustawy emerytalnej, że wypłaca się dotychczasowe świadczenia, jeśli są korzystniejsze ( wyższe ) od wyliczonej emerytury powszechnej.

      Usuń
    13. Anonimowy z 19:51;
      Odnoszę wrażenie, ze masz bardzo powazne problemy ze zrozumieniem przepisów ustawy emerytalnej.
      Nie potrafisz wyciągać wniosków i łączyć zaistniałych faktów. Jest mi Cię po prostu żal a to dlatego, że od dawna wypisujesz te swoje niedorzecznosci.

      Usuń
    14. Proszę się pochwalić swoimi sukcesami w stosowaniu przepisów emerytalnych, może jakimiś wygranymi w sądach? Byłoby to przydatne i pouczające dla innych w podobnej sytuacji o wiele bardziej niż teoretyzowanie.

      Usuń
    15. 20:29;
      Tak masz rację. Jeżeli przeliczy się emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i wysokość świadczenia okaże się niższa od dotychczas wypłacanej to będzie wypłacana emerytura w dotychczasowej wysokości. Jednakże emerytura po uzyskaniu powszechnego wieku emerytalnego nie jest emeryturą "wcześniejszą" tylko wypłacane świadczenie jest takie jak dotychczas wypłacane.
      Należy rozróżnić pojęcia "emerytura" i "świadczenie".

      Usuń
    16. Nie masz racji twierdząc, że po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego nie pobiera się emerytury na podstawie art 46 tylko art. 29.
      Artykuł 29 ma zastosowanie do osób które nie osiągnęły powszechnego wieku emerytalnego o którym mowa w art. 27.

      Usuń
    17. Wielkim wyzwaniem jest przyznanie się do braku umiejętności czytania ze zrozumieniem przepisów ustawy.

      Usuń
    18. A co z umiejętnością czytania wyroków ze zrozumieniem?

      Usuń
    19. do 19:18
      Najczęściej jedno z drugim idzie w parze.

      Usuń
  30. anonimowa: PANI JOLU gorąca prośba
    Jestem r.1953 pobieram emeryturę wcześniejszą, ponieważ powszechna jest niższa.Otrzymałam w 2015r decyzję ,że emerytura powszechna jest niższa od wcześniejszej,no i oczywiście w decyzji z lutego 2021 ZUS potwierdził,ze wcześniejsza jest wyższa. Moja sytuacja jest taka sama jak u Pani. Chcę się odwoływać do sądu /zachęca Pan Giedrojc/,ale nie wiem jak rozpracować decyzję.Więc proszę bardzo Pani Jolu o wzór decyzji ,bo widzę , że pani jest biegła w tych sprawach. Bardzo proszę.


    OdpowiedzUsuń
  31. helena pająkiewicz8 lutego 2021 20:50

    witam mam pytanie do p Marysia z dn 4.02 godz. 12.47ponieważ mam przeliczony wychowawczy przezwiek dożycia 253 w roku 2015 a Pani który zus przeliczał proszę o odpowiedz' ponieważ będę sprawdzać to w zusie Wałbrzych pozdrawiam wszystkich

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że ma Pani taki sam wiek dożycia w decyzji z 2013 i w decyzji z 2015. Tak ZUS przelicza i nie ma znaczenia, który to Oddział ZUS.

      Usuń
    2. dziękuję za informację z godz.09.02 chodziło mi o to kóry zus przeliczył bwskażnikiem dożycia 243.7 czyli z roku 2015 a nie 2013 skoro ustawa jest 2015 r a nie 2013 .pozdrawiam

      Usuń
    3. Rozumiem, ale musi Pani wiedzieć, że ludzie piszą różne rzeczy, a niekoniecznie jest to prawdą (a jeżeli coś odbiega od normy, to musi być jakiś powód, którego ludzie nie ujawniają, bo go nie znają/nie rozumieją).
      Nowelizacja ustawy od 1.05.2015 nie miała wpływu na przyjęty wskaźnik dożycia.

      ze strony ZUS:
      Korzystamy z tablicy trwania życia, która obowiązywała w dniu zgłoszenia przez Ciebie wniosku o emeryturę. Jeżeli jednak wniosek o emeryturę zgłosisz przed 1 kwietnia danego roku, a wiek emerytalny ukończysz po 31 marca tego roku, skorzystamy z tablicy obowiązującej od 1 kwietnia danego roku.

      Jeżeli osiągnąłeś wiek emerytalny przed zgłoszeniem wniosku i obowiązywała wtedy inna tablica trwania życia, weźmiemy pod uwagę tę tablicę, która będzie dla Ciebie korzystniejsza. Możliwe więc, że zastosujemy tablicę trwania życia obowiązującą w dniu, w którym osiągnąłeś wiek emerytalny.

      Usuń
    4. bardzo dziękuję myślę też tak jest wlaśniemnie to zaciekawiło ale póki co pMarysiasię nie odezwała dlaczego wypisuja fałszywe informację ten blog ma inne role spełniac a nie popisy swoją głupotą pozdrawiam

      Usuń
    5. Prosze podac e-meila wysle 3 tz. z 2014r gdzie emerytura byla mniej korzystna,z 2015r gdzie przeliczona byla opieka nad dzieckiem tez emerytura mniej korzystna,tu podwyzszony zostal kapital poczatkowy i decyzje z z 2021r . Prosze przeliczyc prze jaki wskaznik dozycia przeliczyl mi zusw decyzji z 2021r.Zostam przeliczona od 2015r z podanym wczesniej wskaznikiem i z wyrownaniem od 2015r.I udowodnie ze tak mam przeliczona jak napisalam i nie krytykowac.

      Usuń
    6. W decyzji z 2021 nie podają wskaźnika dożycia (tylko kapitał i składki, czyli podstawę obliczenia emerytury) oraz wysokość emerytury od dnia ustalenia znaczy przeliczenia emerytury.
      Całą resztę trzeba sobie samemu wyliczyć/wyszukać z poprzednich decyzji, tak jak to robione było kilkukrotnie na tym forum.

      Usuń
    7. Jeżeli teraz przeliczyli od 1.05.2015r., to czy w 2013r. decyzja ZUS stała się prawomocna? (czy też może wycofała wtedy Pani swój wniosek)

      Usuń
    8. 4 lutego 2021 12:47 p. Marysia pisała: W 2013r mialam wskaznik 253.
      To który to był rok? 2013 (jak z 4.02.) czy 2014 (jak 10.02.)

      Usuń
    9. Decyzje mam z 2014r a pracowalam do grudnia 2013r.I decyzji nie wycofalam, bylam przedawniona.

      Usuń
    10. A nie prościej wyjaśnić w ZUS,każda sprawa jest inna i jej nie porownywac

      Usuń
    11. W tablicy z 2015 nie ma wskaźnika dożycia 243,7 (w 2013 też takiego nie ma)

      Rozumiem że wniosek o EP złożyła Pani w grudniu 2013 (data decyzji nie ma znaczenia, czasem jej wydanie długo trwa) i w decyzji miała Pani wskaźnik 253,0 czyli dla osoby w wieku 60 lat i 3 m-cy (tablica z 2013r.)

      Z przeliczenia mojej matki i z przeliczeń Pań, które zamieściły swoje dane na forum wynika, że bez względu na datę przeliczenia (2015, 2021) dożycie się nie zmienia i jest ustalona na dzień wydania "pierwotnej" decyzji.

      Usuń
    12. p. Marysiu, gdyby była Pani tak uprzejma i napisała, co ma Pani w decyzjach (oczywiście daty poniżej są przykładowe)
      od 1.12.2013 (kapitał+składki-pobrane emerytury)/dożycie=xxx
      od 1.05.2015 (kapitał+składki-pobrane emerytury)/dożycie=xxx
      w 2021 z pkt. II decyzji
      podstawa obliczenia emerytury (kapitał+składki)
      wysokość emerytury od ..... wynosi ....
      z pkt.III
      na poczet należności od xxx do xxx w kwocie xxx Zakład zalicza kwotę xxx
      Od 01.02.2021 obliczona emerytura brutto wynosi xxx

      Usuń
    13. Emerytura za okres od dnia 1-05-2015 r do dnia 31-12-2020r.podstawa obliczenia emeryturypo przeliczeniu kapitalu poczatkowego wynosi 412804,83 (65021.37zł+347783,46zł Wysokosc emeryturyod dn.1-05 2015r.wynosi 1693.75. W 2013r mialam wskaznik dozycia 253.prosze przeliczyc.

      Usuń
    14. Emerytura od 28.12.2013r kwota skladek 65021.37 kwota kapitalu 324674.62 suma pobranych emerytur 87360.04 srednie dalszetrwanie zycia 253.wyliczona kwota emerytury 1195zl.Wyszla. nizsza od dotychczasowej. 1.05 2015r kwota skladek 65021.37 zwaloryzowany kapital 347783.46.pobrane emerytury 87360.04 srednie trwanie zycia 253.wyliczona emerytura 1250.12. Zawieszona mniej korzystna. Doliczono do kapitalu poczatkowego na rok 1.01 1999r. Dane z nowej decyzji napisalam wczesniej.

      Usuń
    15. p. Marysiu, wskaźnik 243,7 ustaliła Pani sobie sama, dzieląc zgromadzony podwyższony kapitał zwaloryzowany do 12,2013r przez emeryturę ustaloną na 12,2013r i zwaloryzowaną w 2014r i 2015r. przysługującą od 05,2015r. Licząc w ten sposób może Pani ustalić, że do aktualnie wyliczonej emerytury zastosowano wskaźnik 217,41.
      Przeliczenie Pani emerytury od 05,2015 z podwyższonym kapitałem wyglądało następująco: (65021,37+347783,46)/253=1631,64 x101,6% +36= 1693,75. Ma Pani zastosowany wskaźnik 253 w grudniu 2013 jak również w 05,2015

      Usuń
    16. ktoś inny już udzielił Pani informacji :-)
      A czy byłaby Pani uprzejma jeszcze podać jaką emeryturę wcześniejszą miała Pani w grudniu 2013 - wtedy już na 100% upewnimy się, że przeliczenie należy się od 1.05.2015.
      Oczywiście sama może to Pani zrobić porównując kwotę EW z 12.2013 z poniższymi wyliczeniami.
      Emerytura Powszechna wynosi:
      od 28.12.2013 - 1540,30
      od 1.03.2014 - 1564,94 (wzrost o 101,60%)
      od 1.03.2015 - 1600,94 (wzrost o 36 zł)
      od 1.05.2015 - 1693,75 (przeliczony kapitał)

      Usuń
  32. na Jotowni podano waloryzcaję na ten rok, wynosi 4,24%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale tak naprawdę nie ma się z czego cieszyć biorąc pod uwagę inflację na poziomie 3,9% :-(

      Usuń
    2. cieszę się z tego co dali, u mnie zrobi to kwotę 140 zł do ręki

      Usuń
    3. Cieszę się, że zyskałaś i ze potrafisz to docenić. 140 zł piechota nie chodzi. Pozdrawiam

      Usuń
    4. Do 13,16
      To nie jest zysk, jeśli już, to zyskiem jest tylko 0,34%, bo waloryzacja jest zwrotem wczesniej utraconej wartości świadczenia,

      Usuń
    5. Mateusz też jest zadowolony, o czym nie zapomniał poinformować w TV. Powiedział, że rząd podnosi waloryzację
      emerytur do 4,24%. Znowu ogromny sukces.

      Usuń
    6. Do Unknown z 13:07 eureko, wielkie odkrycie bo my wszyscy w lesie: bez telewizorów, internetu, radia.
      Ciesz się podwyżką, ale nie zawracaj głowy....

      Usuń
    7. Do 20,04
      Mateusz nie ma tu nic do podnoszenia ani przyjmowania, ma ślepo dokonywać waloryzacji na podstawie danych GUS. Premierze - WYKONAĆ i nie bajerować!!!

      Usuń
  33. https://www.money.pl/emerytury/zus-wyplaca-ponad-10-tys-zl-wyrownania-nowe-wiesci-w-sprawie-klopotliwego-rocznika-6606349039868608a.html

    OdpowiedzUsuń
  34. Do p.godz.12;36 U mnie w decyzji z 2013r średnie dalsze trwanie życia wynosi 252,3.W roku 2019 złożyłam wniosek oprzeliczenie świadczenia z zastosowaniem najkorzystniejszego średniego dalszego trwania życia i emerytura jest liczona od w/w roku ze wskażnikiem 251,9,co zostało uwzględnione w ostatnio wydanej decyzji.Pozdrawiam Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to dane dla 60 lat i 4 m-cy
      251,9 z tablicy do 31.03.2013
      252,3 z tablicy od 1.04.2013
      a to oznacza, że wniosek o EP musiała Pani złożyć po 1.04.2013, choć powszechny wiek emerytalny osiągnęła do 31.03.2013.
      A ZUS - na wniosek - zastosował korzystniejszą, starszą tablicę (bo żyjemy coraz dłużej), zgodnie z zasadą:
      Jeżeli osiągnąłeś wiek emerytalny przed zgłoszeniem wniosku i obowiązywała wtedy inna tablica trwania życia, weźmiemy pod uwagę tę tablicę, która będzie dla Ciebie korzystniejsza. Możliwe więc, że zastosujemy tablicę trwania życia obowiązującą w dniu, w którym osiągnąłeś wiek emerytalny.

      Kiedy się Pani dokładnie urodziła, p. Iwono?

      Usuń
    2. Dokładnie tak Pani Jolu.Ur.5.03.53r Wniosek o EP złożyłam 1.07 2013r.Pozdrawiam Iwona

      Usuń
  35. Jedna sprawa, dwa różne wyroki (Jotownia)
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/153000000001521_III_AUa_000075_2020_Uz_2020-09-30_001
    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/153015000002021_IV_U_000819_2018_Uz_2019-11-27_001

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawa dotyczy chyba kobiety z 1955 roku.

      Usuń
  36. Moje wyrównanie ZUS w Rybniku wyliczył na 22,27 zł brutto i przesłał je wraz ze styczniową emeryturą. Uważam, że jest to kpina z emerytki, która ma 40 letni staż pracy i pracowała do 65 roku życia. Oczywiście emerytura niepodwyższona bo nie wycofałam wniosku w 2013r.Zawsze myślałam, że o wysokości emerytury decyduje zgromadzony na koncie emerytalnym kapitał, składki oraz staż pracy a okazało się rozstrzygnęły przepisy i ustawy wydawane w danym momencie. Odwołałam się do Sądu i zamierzam nagłośnić moją sprawę w prasie. Skrzywdzone kobiety nie poddajcie się, odwołujcie się do sądów, nagłaśniajcie swoją krzywdę. Konstytucja gwarantuje równe traktowanie natomiast ustawa naprawcza podzieliła nas kobiety ze względu na termin składania wniosku a przecież pierwotne przeliczenia emerytury były niezgodne z Konstytucją, powinno być unieważnione, uznane za niebyłe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a czytała Pani uzasadnienie do projektu najnowszej nowelizacji ustawy:
      "Obecnie kontynuowanie aktywności zawodowej przez emeryta z tzw. starego systemu stawia go w uprzywilejowanej sytuacji nie tylko w stosunku do emerytów z tzw. nowego systemu lecz również w stosunku do pracujących rencistów, których świadczenie ze względu na wysokość osiąganych zarobków jest zmniejszane lub zawieszane. Możliwość osiągania zarobków bez konsekwencji w wysokości pobieranej emerytury sprzyja sytuacji obliczania na nowo emerytury z tzw. starego systemu, przy zastosowaniu nowej obowiązującej w momencie złożenia wniosku, kwoty bazowej, co znacznie podwyższa wysokość świadczenia. Mimo pobierania przez długi okres świadczenia, emeryturę oblicza się ponownie. Obecna preferencja nie jest zasadna i sprawiedliwa społecznie, stąd propozycja uchylenia art. 110."

      Usuń
    2. masz rację, ja pracowałam od 2008 do końca 2018 , w sumie 45lat =zero. Właśnie odwiesiłam zawieszoną sprawę w SO, Złożyłam odwołanie od nowej decyzji, czyli będzie następna sprawa, nie odpuszczam.

      Usuń
  37. Masz rację. Tak samo jest w przypadku wcześniejszych emerytek z roczników 1949-1952.

    OdpowiedzUsuń
  38. Może ktoś wie czy zebrano 50 podpisoW posłów na skargę do TKo nierówne przeliczenie t 53

    OdpowiedzUsuń

  39. Rzeczywiście wiele z nich jest dosyć kontrowersyjnych. Trzeba wiedzieć, gdzie i jak mówić.

    OdpowiedzUsuń