Strony

19 czerwca 2019

Nowe opinie i uwagi do projektu ustawy


          Na stronie senatu ukazały się kolejne opinie i uwagi do projektu ustawy po wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P 20/16

  • Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów


  • I dalsze uwagi do projektu ustawy:

    Opinia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

    ZUS |
    ZAKŁAD | UBEZPIECZEŃ -                                      Warszawa, 19 czerwca 2019 r.
    SPOŁECZNYCH
    Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
    992600/035/11/2019
                                                                                                      Pan Senator
                                                                                                      Stanisław Gogacz
                                                                       Przewodniczący Komisji Ustawodawczej
                                                                                                            Senat RP
    Szanowny Panie Senatorze,

    W odpowiedzi na pismo Pana Przewodniczącego (znak BPS.DKS.KU.0401.7.2019) przekazuję szacunkowe skutki finansowe proponowanej zmiany, która miałaby polegać na wprowadzeniu możliwości obliczenia dla kobiet urodzonych w 1953 roku emerytury według nowych zasad bez pomniejszania podstawy obliczenia emerytury o sumę kwot pobranych emerytur „wcześniejszych”.

    1.      Szacunkowa liczba kobiet urodzonych w 1953r., które pobierają lub pobierały emerytury „wcześniejsze”, kiedykolwiek wystąpiły o emeryturę według nowych zasad przyznawaną po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego oraz które w obecnym stanie prawnym nie mogą skorzystać z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt P 20/16 (Dz.U. poz. 539), wynosi 75,9 tys. Powyższa liczba obejmuje wyłącznie kobiety urodzone w 1953 r., które:

    -           pobierają lub pobierały emerytury wcześniejsze,

    -           mają ustaloną wysokość emerytury według nowych zasad z pomniejszeniem podstawy obliczenia emerytury zgodnie z art. 25 ust. lb ustawy o emeryturach i rentach z FUS,

    -            nie pobierają/nie pobierały emerytur przyznanych na podstawie art. 46 ustawy o emeryturach i rentach z FUS lub pobierają/pobierały ww. emerytury, ale do których prawo powstało do 21 marca 2014r., tzn. od przyznania prawa do emerytury według nowych zasad do czasu opublikowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego minęło co najmniej 5 lat.

    Zakładając, że dla powyższej grupy kobiet emerytura według nowych zasad byłaby obliczona na moment ustalenia prawa do tej emerytury bez pomniejszania podstawy obliczenia emerytury o sumę kwot pobranych emerytur „wcześniejszych” z uwzględnieniem waloryzacji świadczeń, oszacowano, że z proponowanej zmiany skorzystałoby 44,1 tys. kobiet (przy założeniu, że wszystkie osoby, dla których zmiana przepisów byłaby opłacalna, wystąpiłyby o przeliczenie emerytury). Przy założeniu, że zmiana przepisów weszłaby w życie od 1 października 2019 r., szacunkowy wzrost wydatków na emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla tych osób wyniósłby:


    Rok     Zwiększenie wydatków FUS                Zwiększenie wydatków
                      kwoty nominalne                              kwoty zdyskontowane inflacją na 2018 r.
                                                                                         (ceny stałe z 2018 r.)
                                                                     w mln zł
    2019                  18,8                                                                     18,5
    2020                  76,9                                                                     73,7
     2021                 78,7                                                                     73,6
    2022                  80,5                                                                     73,5
    2023                  82,3                                                                     73,3
     2024                 84,0                                                                     73
    2025                  85,8                                                                     72,7
    2026                  87,5                                                                     72,3
    2027                  89,1                                                                     71,9
    2028                  90,7                                                                     71,3
    2029                  92,1                                                                     70,7


    2.      Dodatkowo oszacowano koszt zwiększenia wydatków dla kobiet urodzonych w 1953 r., które pobierają emerytury obliczone według starych zasad i które dotychczas nie wystąpiły o emeryturę według nowych zasad po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego. Liczba ww. kobiet wynosi 19,6 tys. Zakładając, że kobiety te mogłyby ustalić wysokość emerytury według nowych zasad w październiku 2019 r. (według obecnie obowiązujących tablic średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn)
    — przy założeniu, że wszystkie kobiety, dla których zmiana przepisów byłaby opłacalna, złożyłyby wniosek o emeryturę według nowych zasad — na zmianie przepisów z ww. grupy skorzystałoby 15,4 tys. kobiet. Szacunkowy koszt zwiększenia wydatków na emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wyniósłby:


    Rok      Zwiększenie wydatków FUS            Zwiększenie wydatków 
                   kwoty nominalne                            kwoty zdyskontowane inflacją na 2018r.
                                                                                  (ceny stałe z 2018r.)
                                                                 w min zł
    2019             52,1                                                                        51,2
    2020             213,1                                                                   204,3
    2021            218,2                                                                    204,0
    2022            223,2                                                                    203,7
    2023           228,1                                                                     203,1
    2024           233,0                                                                     202,4
    2025           237,8                                                                     201,5
    2026           242,5                                                                    200,5
    2027           247,1                                                                    199,2
    2028           251,4                                                                    197,8
    2029          255,4                                                                     196,0


    W szacunkach uwzględniono:

    -           prawdopodobieństwa zgonu z prognozy demograficznej Eurostatu opublikowanej w 2017 r.,

    -            waloryzację świadczeń — wskaźniki waloryzacji świadczeń obliczone na podstawie założeń makroekonomicznych Ministerstwa Finansów z kwietnia 2019 r.:


        Rok       Średnioroczny          Średnioroczny wskaźnik           Wskaźnik
                      wskaźnik cen             cen towarów i usług                   realnego wzrostu
                   towarów i usług          konsumpcyjnych dla                    przecietnego
                  konsumpcyjnych         gospodarstw domowych            wynagrodzenia
                   ogółem                          emerytów i rencistów
    2019         101,77%                              102,10%                                     105,69%
     2020        102,51%                              102,80%                                     103,39%
    2021         102,53%                              102,80%                                     103,18%
    2022         102,46%                              102,80%                                     103,18%  
    2023         102,50%                              102,80%                                     103,18%
    2024        102,50%                              102,80%                                      103,18%
    2025        102,50%                              102,80%                                      103,16%
     2026       102,50%                              102,80%                                      103,13%
    2027        102,50%                              102,80%                                      103,11%
    2028        102,50%                              102,80%                                      103,08%
    2029        102,50%                              102,80%                                       103,06%
                                                                               
                                                                                                  
                                                                                                 Z wyrazami szacunku
                                                                                                    Gertruda Uścińska





    Opinia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

    MINISTER                                                                   Warszawa, dnia 18 czerwca 2019 r.
     Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
    DUS.II.02200.3.2019.MD
                                                                                                    Pan Stanisław Gogacz
                                                                             Przewodniczący Komisji Ustawodawczej
                                                                                         Senat Rzeczypospolitej Polskiej

    Szanowny Panie Przewodniczący

                 W odpowiedzi na wystąpienie Pana Przewodniczącego zawierające prośbę o sporządzenie opinii do projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk nr 1175) zwanej dalej „projektem ustawy”, proszę o przyjęcie poniższych uwag.

                 Przedłożony projekt ustawy kompleksowo i szerzej niż wynikałoby to z orzeczenia, reguluje kwestie będące przedmiotem rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego zawartego w wyroku z dnia 6 marca br. (sygn. akt P 20/16). Trybunał Konstytucyjny po rozpoznaniu pytania prawnego Sądu Okręgowego w Szczecinie uznał, że art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2017 r., w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

                  W pisemnym uzasadnieniu, oceniając skutki wyroku Trybunał wskazał, że dotyczy on kobiet urodzonych w 1953 r., którym przed 1 stycznia 2013 r. przyznano prawo do wcześniejszej emerytury, o której mowa w art. 29 ustawy emerytalnej. Chodzi zatem o kobiety, które do 31 grudnia 2008 r. osiągnęły wiek 55 lat oraz co najmniej 30-letni staż ubezpieczeniowy albo co najmniej 20-letni staż ubezpieczeniowy i zostały uznane za całkowicie niezdolne do pracy. Trybunał uznał, że jedynie w przypadku tych kobiet podstawa obliczenia emerytury przyznanej z tytułu osiągnięcia wieku emerytalnego na wniosek złożony po 31 grudnia 2012 r. nie powinna być pomniejszona o kwoty wypłaconych emerytur wcześniejszych.

                        Ponadto Trybunał Konstytucyjny zwrócił uwagę, że ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w celu zagwarantowania jednolitych zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym.

                     Przechodząc do meritum sprawy należy rozważyć przeniesienie projektowanej regulacji do Działu X. Rozdziału 2 Przepisy przejściowe ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.), ze względu na jej epizodyczny i wygasający charakter i umiejscowienie ich po art. 194h. Dodatkowo proponujemy rozważenie zakreślenia terminu na złożenie wniosku o emeryturę powszechną, obliczoną w myśl orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

                         Wobec powyższego art. | projektowanej ustawy należałoby nadać brzmienie:
    „Art 194i. Przepisu art. 25 ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emerytury wymienione w tym przepisie na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r, a prawo do emerytury, o której mowa w art. 24, uzyskali po 2012 r., pod warunkiem złożenia wniosku w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. .

               Konsekwentnie art. 2 projektowanej ustawy stawałby się art. 194j w brzmieniu:
    „Art. 194j. 1. Ubezpieczony, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e i art. 184 ustawy zmienianej w art. 1 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2203 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730), w oparciu o wniosek złożony przed dniem 6 czerwca 2012 r.,a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy zmienianej w art. 1, uzyskał po 2012 r., może wystąpić o ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury, z uwzględnieniem art. 194i ustawy zmienianej w art. 1, w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

     2.  Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje osobie, o której mowa w ust. 1, od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1.”.

    Tak sformułowany przepis korespondowałby z terminem wskazanym w art. 194i. Przekazując powyższe uwagi Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pragnie zadeklarować gotowość do dalszej współpracy nad niniejszym projektem ustawy.


                                                                                         Z wyrazami szacunku
                                                  z  up.                                       MINISTER
                                                                                Marcin Zieleniecki
                                                                             PODSEKRETARZ STANU

    208 komentarzy:

    1. Piknie, cudnie jeee ...

      Tak trzymać, a będzie jeszcze lepiej.
      Wszyscy wQ...

      OdpowiedzUsuń
    2. Jestem tu od nie dawna, nie wiem jak działalyscie wcześniej, ale może jakies wspólne stanowisko, opracowanie, wystąpienie, udział w obradach, pisma pojedyncze nic nie dały, pewnie są w spamie, uwagi w ramach konsultacji też zignorowane.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Droga Jadwigo-masz okazje się wykazać.Od czego chcesz zacząć?
        pozdrawiam-Krystyna

        Usuń
    3. Ale Pani Prezes Zus odnosi się do kobiet tylko rocznika 53

      OdpowiedzUsuń
    4. Ja jestem przedawnioną, trochę szkoda rezygnować gdy narobili tyle nadziei,a skończyło się na tym że możliwości napisania uwag, które zostały całkowicie zignorowane. Wkurza mnie, że zadrwilo o sobie z nas. Rozpisywano się o miliardach a dano g...

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi

      1. Ja jestem przedawniona, trochę szkoda rezygnować gdy narobili tyle nadziei, a skończyło się na tym że dano nam możliwość napisania uwag, które zostały całkowicie zignorowane. Wkurza mnie, że zadrwiono sobie z nas. Rozpisywano się o miliardach a dano g...

        Usuń
    5. Nie traćmy nadziei. Nasze uwagi powinny być rozpatrywane na najbliższej Komisji, tj. we wtorek. I wtedy się okaże czy mamy jakąkolwiek szansę.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Projektowana ustawa tzw. naprawcza ma przede wszystkim zrealizować wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Uwagi merytoryczne na pewno zostaną wzięte pod uwagę, ale nie zawsze jest możliwość pogodzenia sprzecznych ze sobą uwag, tak, aby każdy był zadowolony.

        Usuń
    6. W ustawie gruba Trzcianka powinni zaznaczyć kwestie TK tj jednolity sposób przeliczania naszych emerytur przez pracodawcę oczywiście różnice będą bo nie wszyscy mieli te same zarobki ale przy przeliczania ZUS powinien brak najkorzystniejszy wariant a mianowicie zwaloryzowac kapitał i składki przecież nikt z nas em pow nie pobierał wiec decyzja zawieszona nie powinna blokować waloryzacji przecież składki cały czas ZUS od nas ściąga i druga kwestia to ZUS powinien przyjąć najkorzystniejszą dla nas tabele życia tak jak to robi dla pierwszakow i tyle pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. O co chodzi z tą "grubą Trzcianką"? Czy to twój nick? O ile wiem, to jest takie miasto Trzcianka, ale co ma wspólnego z wyrokiem TK?

        Usuń
      2. Trzcianka to zapewne miało być czcionka (gruba).

        Jaki ten polski język jest przewrotny?! ��

        Usuń
      3. Mam tylko 7 klas jeżeli kogoś obrazilam swoim pisaniem go przepraszam a do tego mam za grube palce do tel

        Usuń
      4. Przepraszać to nie ma za co, nikt nie został obrażony, tylko nie wiadomo było o co chodzi

        Usuń
    7. Nie podoba mi się post Anonimowej z 10.01 dzisiejszy z poprzedniej zakładki ale już nie odpisałam szkoda nerwow,pisze nieprawdę

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To nie koncert życzeń!
        Podoba się, nie podoba się.
        Wolność słowa - wypowiedzi.

        Usuń
      2. Masz racje maciwodo jeżeli przez to znieważenie emerytek niczemu nie winnych bedziesz spokojniej spala to powodzenia ja jak i reszta tu bywajacych z góry jakie g....a patrzymy

        Usuń
      3. Odezwała się Inteligentka z inwektywami.
        Wyższa kultura osobista, objawiła się mądrość i szczerość pokrzywdzonej przez los.

        Usuń
      4. Nie musi ci się podobać, wielu osobom nie podoba się twój komentarz, ale każdy ma swoje zdanie i ma prawo je wyrazić.
        Ten wpis z 10:01, sprawdziłam, nie zawiera żadnych obraźliwych treści, zawiera prawdę, może trudną do przyjęcia, ale prawdę.
        Chodziło o przepis art. 25 ust 1b, i przepis ten został podważony, natomiast teraz pojawiają się dodatkowe oczekiwania, które nie były przedmiotem zapytania do TK i w wyroku TK nie ma o nich mowy. Nie rozumiem oburzenia z powodu tego komentarza.

        Usuń
      5. Te dodatkowe oczekiwania to nic innego jak równe traktowanie przy przeliczanie emerytur czy tak wiele chcemy ZUS niekorzystnie przeliczył cały rocznik 53 dlaczego teraz wybiórczo przelicza nawet Konstytucja w Art 32 ust1 mówi że wszyscy są równi wobec prawa i maja prawo do równego traktowania przez Władze Publiczne czy chcemy aż tak wiele

        Usuń
      6. Wybiórczo tzn przyjmuje najkorzystniejsze warianty przrliczen w końcu cały rocznik 53 ma tyle samo lat nie stajemy się młodsi

        Usuń
    8. Nie zwracaj uwagi na takie komentarze to pewnie ta sama maciwoda która już wcześnie swoje mądrości tu wypisywala pewnie to ta Pani z ZUS która tak uprzejmie emerytów uświadamiają ze nic nie tracimy zostaniemy na emeryturze wcześniejszej pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Pani Jolu K. proszę zadziałać jako administrator blogu.
        W wielu komentarzach obraża się inne osoby, takie rzeczy nie powinny mieć miejsca.
        W komentarzach na blogu należy odnosić się do komentarzy, a nie wypisywać wyzwiska pod adresem innych. Krytyce podlega komentarz, a nie osoba, która go napisała. Wszelkie moralizowanie jest nie na temat i nie na miejscu, tematem jest wyrok TK i ustawa naprawcza.

        Usuń
    9. W mojej decyzji o emeryturę powszechną z 28 luty 2014 na str 3 INFORMACJA pkt III pisze:Na wniosek emeryta złożony po uprawomocnieniu sie decyzji wysokosc świadczenia ulega ponownemu ustaleniu rowniez w razie przedlożenia nowych dowodów lub ujawnienia nowych okolicznosci istniejacych przed wydaniem decyzji,ktore maja wplyw na wysokosc świadczenia.Mam pytanie o jakie nowe dowody chodzi,pozdrawiam N.

      OdpowiedzUsuń
    10. Moim zdaniem mogą to być zaległe świadectwa pracy jakieś lata które były na nieskladkowe a teraz Pani otrzymała RP 7 i ma zarobki z tych lat ale również uważam że wyrok TK z dnia 6 marca 2019 r chyba że sie mylę pozdrawiam Gienia

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Wyrok TK również tak powinien być traktowany (fachową literatura tak to określa), natomiast ZUS ma odmienne zdanie w tej kwestii.

        Usuń
      2. ZUS uważa że nie wycofalismy wniosków przed uprawomocnieniem się decyzji to zamknęłysmy sobie droge.Śluby unieważniają a nie wierzę ze nie ma przepisu na anulowanie tamtych wniosków i decyzji tym bardziej, że nie z winy naszej a państwa.

        Usuń
      3. Ale składki dalej od nas ściągane więc też nie rozumiem dlaczego nie ma rewaloryzacji zobaczcie Państwo ile jest niejasności w przeliczeniu naszych ciężko zarobionych pieniędzy na każdym kroku widać jak my emerytki niczego nieświadome jesteśmy wykorzystywane przez ZUS my emerytki to ciemny naród zdaniem ZUS przecież ZUS świadomie nie ujmuje w pouczeniu możliwość wycofania wniosków zobaczcie jaką ma przez tą korzyść finansową myślę że spora emerytek nie będzie się odwoływać bo mię wie nawet jak to zrobić a na prawników je nie stać pozdrawiam emerytka 53

        Usuń
    11. Dowodem art 114kpa

      OdpowiedzUsuń
    12. Wspólne obrażanie nie prowadzi do niczego przecież M nie mamy wpływu jaką będzie ustawa

      OdpowiedzUsuń
    13. A może jednak mamy sporo uwag wysłano może chociaż część wpadnie.senatorom w oczy to już coś bo w sumie we wszystkich naszych uwagach chodzi o to samo

      OdpowiedzUsuń
    14. Jestem rocznik 53. Cały czas na wcześniejszej, bo poradzono, że korzystniej.Po wyroku TK dot art 25, ust 1b ODWOŁAŁAM sie do Sądu Okregowego za pośrednictwem ZUS w STYCZNIU 2015r- Odpowiedź ODDALENIE i rozliczono mi na dany czas 254,5(średnie trwanie życia-takie samo jak w 2013r). 3 kwietnia 2019r wniosłam skargę do ZUS o wznowienie postępowania i uchylenie decyzji o przyznaniu omerytury i jej obliczeniu z uwzględnieniem art 25 ust.1b. Odpowiedź otrzymałam, że organem do wznowienia postępowania jest Sąd Powszechny. KTÓRY TERMIN OSTATECZNY ZŁOŻENIA WNIOSKU DO SĄDU MNIE OBOWIĄZUJE? CZY TERAZ PO ODPOWIEDZI ZUS 3 miesiące(czyli do 2 lipca? CZY jednak 21 czerwca? Czy przedłuża się termin do złożenia wniosku do Sądu od momentu złożenia wniosku w tej sprawie do ZUS?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. 21 czerwca

        Usuń
      2. To się p.Teresa wcześnie obudziła po trzech miesiącach.
        Szybciutko, szybciutko, bo to już jutro ostatni dzwonek!

        Usuń
    15. Byłam pewna,że mnie się liczy 3 miesiące od rozpoczęcia wniosku do ZUS, czyli 2 lipca. To nie jest tok jednej i tej samej sprawy? BARDZO BYM POTRZEBOWAŁA ODPOWIEDZI. pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    16. Od ogłoszenia wyroku tk w dzienniku ustaw od 21 03

      OdpowiedzUsuń
    17. Poczytałam sobie komentarze na blogu Jotowni jaka kultura żadnych docinkow obrażania można dowiedzieć się naprawdę ciekawych informacji dotyczące emerytek 53 czyli można? Zachować kulturę? Można dlaczego tego nie ma na tym bogu

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Na jotowni również
        p. Urszula niedawno bardzo obrażala rocznik 53
        Teraz się uspokoiła

        Usuń
      2. Obrażała? Ona cały czas pisze, że odebrano rocznikowi 1953 nabyte uprawnienia, w uwagach do senatu też nikogo nie napastuje, zrobiła wnikliwą analizę przepisów ustawy emerytalnej, wytknęła szereg praktyk utrwalonych jako zgodnych z prawem, podczas gdy faktycznie jest wręcz odwrotnie, mając świeże spojrzenie wyłapała różne
        rzeczy. O żadnej obrazie rocznika 1953 nie ma mowy

        Usuń
      3. To Pani uważa,że ZUS wydaje decyzje niezgodne z prawem?

        Usuń
      4. Drogi Anonimie-ja też czytałam i mam trochę odmienne zdania. Każdy blog ma swój urok i specyfikę.Zachowanie jednej z Pań na ferowanym przez Panią blogu daje dużo do myślenia.Ta osoba ,,zaistniała,,dzięki temu blogowi.Co jej dzisiaj doskwiera?
        Kultura to także Wielce Szanowna Pani odwaga podpisania się pod swoimi wypocinami.Co z Pani podpisem?
        Na tamtym blogu upominają o to.
        Najmocniej pozdrawiam
        Krystyna z lubuskiego

        Usuń
      5. Wiesz ile jest Krystyn w lubuskiem? Całe mnóstwo.
        Równie dobrze mogłabyś się podpisać Kasia z Podlasia.

        Usuń
      6. do Unknown 20 czerwca 2019 23:29

        Nie jest ważne, co jak ja uważam. Proszę czytać ze zrozumieniem.
        Przede wszystkim rocznik 1953 r. tak uważa, a świadczą o tym liczne wpisy na obu blogach, poza tym składane wnioski, odwołania, skargi itp.

        Usuń
    18. No i zaraz się zacznie czepiamie mojego komentarza bo zgubiłam jedna literkę

      OdpowiedzUsuń
    19. Czy jest możliwe wycofanie wniosku o emeryturę powszechną i dzięki temu jako "pierwszak" obecnie by rozliczanym najkorzystniej? (choć w międzyczasie po wyroku TK dany był wniosek o rozliczenie do Sądu Okręgowego poprzez ZUS). Dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

      OdpowiedzUsuń
    20. Jeśli jest przedawnienie to chyba nie

      OdpowiedzUsuń
    21. A od którego roku masz przyznana emeryturę powszechna.

      OdpowiedzUsuń
    22. Ciekawe skąd ZUS wziął do przeliczenia 100 tys wniosków inne dane podają ze wpłynęło 24 tys

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. 100 tys. jest kobiet '53 w ewidencji ZUS (potencjalne kandydatki do przeliczenia), z których wnioski - skargi zgłosiło wg najnowszych danych ok. 40 tys.

        Usuń
    23. Proszę o radę, a mianowicie co teraz najlepiej mam zrobić,czy mogę wycofać tę decyzję,czy muszę odwoływać się do sądu?
      Jestem nieprzedawniona. Wniosek o wznowienie postępowania i uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury z symbolem ENP z dnia 23.12.2015r (pozostałam na emeryturze wcześniejszej) złożyłam 28.03.2015r. W dniu 23.05.2019 r otrzymałam decyzję o ustaleniu wysokości i podjęciu wypłaty emerytury ( bardzo niska podwyżka, w tym uwzględnienie urlopu wychowawczego- brak obliczeń), w której w pouczeniu napisano, ze mogę wnieść odwołanie do sądu. Co mam zrobić? Z góry dziękuję Ala.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Od każdej decyzji można zarówno wycofać wniosek, jak i złożyć odwołanie. Wybór należy do ciebie.

        Usuń
      2. Wycofanie wniosku jest najprostsze, bo nie musisz niczego udowadniać jak w odwołaniu, tylko na wniosku EWS zakreślasz odpowiednie punkty. Poza tym po wycofaniu wniosku jest status pierwszaka, a przy odwołaniu nie.
        Istotne jest aby zus zgodził się na takie wycofanie, z tego co się czyta, to nie zawsze tak jest. Ale na decyzje o ewentualnej odmowie wycofania tez służy odwołanie.
        Najlepiej złóż i wycofanie wniosku, i odwołanie, w razie odmowy wycofania będzie odwołanie. Tylko pilnuj terminu 1 miesiąca do złożenia obu tych rzeczy.

        Usuń
    24. Jestem w podobnej sytuacji.Odwolaj się do sądu,aby decyzja się nie uprawomocniła.Poczekamy na ustawę,a w każdej chwili można odwołanie z sądu wycofać.

      OdpowiedzUsuń
    25. ANNA W Jestem rocz.53 nie przedawniona złożyłam wniosek do ZUS po wyroku TK w dniu 10.04.19r, szybko otrzymałam dpowiedz i decyzje o przeliczeniu emerytury trochę została zwiększona o 126zł/brutto/ stwierdziłam,ze to mało, bo przepracowałam 42 lata i odwołałam sie w terminie do Sądu tj.24.05.2019r i czekam. Mam pytanie dla kogo jest ten termin 21 czerwca, bo już sie w tym wszystkim pogubiłam prosze o pomoc, bo nie chcę znowu cos przegapić

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jeżeli decyzja w sprawie emerytury przyznanej z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego była przedmiotem postępowania odwoławczego przed sądem powszechnym, które zakończyło się wydaniem prawomocnego wyroku (art. 4011, 405 i 407 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, Dz. U. z 2018 r. poz. 1360 z późn.zm.)
        żądać wznowienia postępowania sądowego, adresując skargę o wznowienie postępowania do sądu, który wydał zaskarżony wyrok, albo do sądu wyższej instancji, jeżeli zaskarżono wyroki sądów różnych instancji, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie wym. wyroku Trybunału Konstytucyjnego, tj. do 21 czerwca 2019 r.,

        Usuń
    26. Ten termin jest dla kobiet które w 2013,2014 po otrzymaniu decyzji ENP odwołały się do sądu.Ale żadna z nas nie miała takiej wiedzy,aby wycofać w ciągu 30 dni decyzje i teraz mamy to co mamy.pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    27. Do Anny.Jestem w podobnej sytuacji mam jeszcze tydzień na odwołanie się do sądu.Ale za bardzo nie mamy argumentów,ponieważ wszystkie liczby ZUS przepisał ze starej decyzji oprócz wcześniej pobranych.Wiem,że sprawa jest przegrana.

      OdpowiedzUsuń
    28. Czy Ty kobieto przeczytałam choć trochę uwag skierowanych do senatorów tam są te właśnie argumenty o które walczymy właśnie nam chodzi o te powielanie starych decyzji chcemy równego traktowania przez ZUS poczytaj a będziesz wiedziała co masz mówić w Sądzie pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    29. Stara decyzja z lat 2014...zablkowalysmy drogę do waloryzacji kapitału,składek lat dożycia itd Dopóki ustawodawca nie zmieni ustawa ponownego przeliczenia tak jak pierwszaka to są marne szanse na podwyższenie emerytury.pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    30. Chodzi o to, że ZUS ukrył przed nami fakt o możliwości wycofania wniosku o przyznanie emerytury powszechnej i zaprzestaniu waloryzacji kapitału i składek. Gdybyśmy były tego świadome to nie byłoby problemu. Po co komu przepisy, których się nie upowszechniania. Do kombinacji i oszukiwania niezorientowanych. O to nam chodzi, to takie trudne do zrozumienia?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Wydaje mi się , że to jest dobry argument tylko jak go użyyć i czy sądy na to pójdą. Wydaje mi się że to jest następne brak zaufania państwa do obywateli.

        Usuń
      2. Znowu pomyliłam Brak zaufania obywateli do państwa.

        Usuń
      3. I tych argumentów się trzymaj do ZUS .należy rzetelnie informować emerytów jak również rencistów o ich prawach ZUS również ponosi odpowiedzialność to on siedzi w przepisach nie emeryt który czasami nawet.podstawówki nie ma ale każdy emeryt chce mieć tą świadomość że żyje w Państwie Prawa pozdrawiam

        Usuń
    31. Drogie Panie, Drodzy Panowie, rozmawiajmy rzeczowo, merytorycznie. Szanujmy zdanie innych, nie obrażajmy nikogo.
      Ten blog służyć ma wszystkim emerytom, większość poszukuje tutaj porad, wyrazić swoje zdanie i niepokoje, czasem się wyżalić. I niech tak zostanie.
      Szanujmy każdą wypowiedż, doceniajmy porady osób znających się na przepisach emerytalnych, prawie.
      Na naszym blogu nie trzeba się logować, nie sprawdzamy tożsamości rozmówców. Czasami powoduje to chęć pisania zaczepnych komentarzy, denerwowania blogowiczów, skłócenia.
      Nie poddawajmy się temu, trzymajmy się razem, pomagajmy sobie, wspierajmy się wzajemnie.

      OdpowiedzUsuń
    32. Mam nadzieję że w tej ustawie która będzie??potraktują nas przedawnionejednolicie tak jak wszystkich ale czy to możliwe może tym razem nie narusza prawa

      OdpowiedzUsuń
    33. Nawet Mecenas Giedrojc w odpowiedziach na komentarze emerytek napisał ze prawo nie może być wsteczne przeliczanie emerytur powinno odbywać się na dzień złożenia wniosku po wyroku TK wiec się pytam to jak się Prawo do ustawodawcow którzy czynią to po swojemu pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    34. Ale zus już stosuje prawo wsteczne przy przeliczeniu nie przedawnionych i można!

      OdpowiedzUsuń
    35. Bo ZUS robi jak chce co mu zależy a emeryt albo się odwoła do Sądu albo machinie ręką na ten bałagan TK ujął w uzasadnieniu ze ustawodawca powinien stosować jednolite zasady przeliczania emerytur i co? Wielkie g....pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    36. Dzisiaj przeczytałam artykuł w interii znowu piszą to samo , że w najgorszej sytuacji są te przedawnione. Piszą że to pechowy rocznik ale wyjścia z sytuacji brak żeby było korzystnie.

      OdpowiedzUsuń
    37. https://www.money.pl/emerytury/zanizona-emerytura-po-emeryturze-ostatni-dzien-na-zlozenie-skargi-6394269131060865a.html

      OdpowiedzUsuń
    38. Słuchałam i co dalej nic o przeliczeniu korzystnym przedawnionych, tylko wzrost o 500 zł a najniższy o 7 zł

      OdpowiedzUsuń
    39. Ciekawe jak przelicza emerytury które były liczoneod 2008 na starych zasadach

      OdpowiedzUsuń
    40. Moze Panie wiedza jak liczona moja,wczesniejsza jest z marca 2009 a powszechna ze stycznia 2014,dziękuje

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jeżeli masz emeryturę powszechna że stycznia 2014r to jesteś w grupie przedawnionych.

        Usuń
    41. WITAM
      CZY MACIE PAŃSTWO MOŻE INFORMACJIE, CZY PROJEKT USTAWY O EMERYTURACH I RENTACH Z FUS ART. 1 PUNKT 1B-A ORAZ ARTYKUŁ 21 TRAFIŁ JUZ DO SEJMU I CO Z NIM DALEJ SIĘ DZIEJE

      OdpowiedzUsuń
    42. Kobietki poczekajmy nie PanI kujemy bo to i tak nic nie to co powinniśmy zrobić już zrobiły my swoje żale ujęlysmy w uwagach teraz zostało nam tylko czekać pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. A ja drogie Panie tracę nadzieję,moja sąsiadka która nie pracowała jak ukończyła 55 lat teraz przelyczyla emeryturę pierwszy raz wyszło więcej 800 netto zl niż brała przedtem.A ja pracowałam do 60lat i 4 mce i dalej powszechna mniejsza,Natalia,pozdrawiam

        Usuń
    43. Musimy poczekać na ustawę dzisiaj to tylko gdybanie Ale wcale się nie dziwię bo ja też z przedawnionych W nerwach czekam na wezwanie z sadu na ustawę

      OdpowiedzUsuń
    44. Przedawnione niczemu nie winne bo tak spieszyli się z wyrokiem nieprzedawniona niczemu niewinne bo ZUS był nierzetelny w informowaniu ważnych dla emerytek przepisach prawnych jaki z tego wniosek ze ci najsłabsi będą odpowiadać za błędy tych na gorze zen ująć to ale jak z życia wzięte

      OdpowiedzUsuń
    45. My przedawnione też powinnyśmy mieć przeliczone jak pierwszorazowe przecież nadal jesteśmy na wcześniejszych

      OdpowiedzUsuń
    46. Praktycznie to wszystkie jesteśmy na wcześniejszych przedawnione i nie przedawnione trochę pierwszakow zyskało i to wszystko a odnośnie tej Pani emeryturę wcześniejszą przelicza się z 10 lat kolejnych po sobie najbardziej korzystnych lub z 20 wyrywkowych najlepszych która jest korzystniejsze natomiast powszechna to z kapitału i składek jakie miałaś tu rolę odgrywa tzw składnik dożycie przez który się dzieli to co sobie uzbieralas pozdrawiam Gienia

      OdpowiedzUsuń
    47. Tak z ludzkiej ciekawości chciałabym wiedzieć czy pierwszaki zus informował o możliwości wycofania wniosku bo ja w 3013 takich informacji nie dostalam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. o możliwości wycofania wniosku dowiedziałam się dopiero z wpisów na blogu, żadna z moich koleżanek też nie wiedziały, ja nie wystąpiłam o emeryturę powszechną bo wiedziałam o niekorzystnym przepisie wg którego potrącano od podstawy wyliczenia emerytury kwoty emerytur pobranych.Zdecydowały proste rachunki, skoro mam mieć mniej to lepiej się nie wychylać i czekać na zmianę ustawy.Opłaciło się,jestem bardzo zadowolona.życzę wszystkim walczącym Paniom by też doczekały się korzystnego zakończenia ich walki

        Usuń
      2. Do 15.49 może 2013 a nie 3013 a tak naprawdę dowiedziałam się z internetu. Pozdrawiam

        Usuń
    48. Któraś pani pisała że trzeba było interesować si zasadami , ustawami, znać wszystkie przepisy z chwila przejścia na emeryturę. Na litość Boską w jakim kraju my żyjemy. Ja pracując w branży technicznej mnie mało interesowały ustawy tym bardziej emerytalne. Przecież od tego sa odpowiednie służy, które to załatwiają i opłacane były i są z naszych pieniędzy.Dlaczego nie było rzetelnej informacji odnośnie kapitału, składek, rewaloryzacji i td. Napisali tylko że wybrano korzystniejszy wariant , a wcale nie było to prawdą, bo korzystniej było wycofać. (informacji brak). Teraz wczyscy umywają ręce trzeba było znać przepisy. a ja pytam od czego jest ZUS ,od brania pieniedzy i budowania sobie pałaców.Czy tym wszystkim ktoś się zajmie. Na posłów i senatorów nie bardzo będzie można liczyć, chyba że ich coś olśni i ujawni się jakiś odruch ludzki. Pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Popieram,prawda.Przedawniona

        Usuń
      2. Przedstawiam Ci zdanie byłego pracownika ZUS, p. Andrzeja Gołego, który na Jotowni tak napisał:

        "W moim odczuciu panuje wiele krzywdzących opinii o ZUS i pracownikach SER.
        Po pierwsze panuje pogląd, że jest to praca łatwa i lekka – ot picie kawusi i raz za czas coś się zrobi – wierzcie mi praca jest ciężka, mnogość przepisów, ich ciągłe zmiany, staranie się o wydanie decyzji w ustawowym terminie, presja na wydajność, mnóstwo wniosków do załatwienia i niskie pensje.
        Po drugie wiele osób jest przekonanych, że nic nie muszą robić, a przy zmianie przepisów “przepisy same się zastosują” – błąd – jest bardzo niewiele sytuacji, gdy wydaje się decyzję z urzędu – większość przypadków wymaga złożenia wniosku (jest to logiczne – proszę sobie wyobrazić, że po zmianie przepisów ZUS sprawdza 10 milionów wydanych decyzji i dokonuje poprawek – niemożliwość) musieliby zatrudnić setki tysięcy pracowników i przeszkolić ich do wykonywania obowiązków (co zwykle trwa). Już widzę te odpowiedzi – to niech zatrudnią tylu ile trzeba – odpowiadam – już teraz w odczuciu społecznym jest przerost biurokracji, a proponujecie zatrudniać nowych.
        Po trzecie wielu myśli, że w ZUS są wszystkie dokumenty poświadczające ich uprawnienia do świadczeń i zarobki – błąd – w większości sytuacji należy samemu zadbać o dostarczenie odpowiednich dokumentów – świadectw pracy, zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, aktów urodzeń dzieci, oświadczeń itp. W szczególności dotyczy to okresu przed 31.12.1998 r.

        Moim zdaniem problem tkwi w jakości stanowionego prawa – niechlujnych przepisów, zmian, wyjątków, przywilejów itp., przykładem niekonstytucyjnego przepisu (pułapki prawnej), są przepisy z 2012, które dotknęły tak wielu osób, wielu z Was.
        Jedyna rada sprawdzić kompletność swoim akt w ZUS, śledzić przepisy i składać wnioski albo… Udać się o pomoc do profesjonalisty – radcy prawnego lub doradcy emerytalnego."

        Usuń
      3. Nikt nie neguje pracy pracowników ZUS, ja pracowałam w sektorze prywatnym , każde zaniedbanie było surowo karane łącznie ze zwolnieniem. Nie słyszałam żeby ktoś w instytucjach państwowych, szkołach był pociągnięty do odpowiedzialności. Jeżeli chodzi o ilość pracy na pewno mają je nie mało ale pracują w swoim rytmie i nikt ich nie pogania. I nic nie usprawiedliwia ich o nie informowaniu petentów jakie mają prawa. I zdaję sobie sprawę że w wyliczniu emerytur jest napewno więcej pułapek.

        Usuń
    49. Drogie Panie. Jestem przedawniona i też bardzo rozgoryczona. Przepracowalam ponad 40 lat i jestem na emeryturze wcześniejszej. Orzeczenie TK nic mi nie wyniosło, bo jak przeliczam to i tak zostanę na wcześniejszej. Odwołałam się do sądu. Przegram i do tego jeszcze zapłacę koszty. Nasz rocznik cały czas forsuje nowe wymysły, matury, przepisy itd. Później to poprawiają, ale my mamy w plecy i nas tym krzywdzą. Teraz właśnie kolejny raz to doświadczyłysmy. Nic nam zmiana ustawy nie da. No może nas odwieszona i tyle. Radość aż do bólu.. Pozdrawiam serdecznie i życzę di, dużo zdrowia i radości z życia. HALINA

      OdpowiedzUsuń
    50. Powinni anulować te decyzje z 2013r bo się już dawno przedawniły, minęło już 5 lat i policzyć od wyroku TK

      OdpowiedzUsuń
    51. Malutka 21 \czerwiec 2019

      Może uda się by nasze przedstawicielki podjęły temat na Komisji Ustawodawczej, że z powodu nieinformowania przez ZUS o możliwości wycofania wniosku i dalszego waloryzowania składek bardzo duża część kobiet zamknęła sobie drogę do wyższej emerytury. O tym również informuje w swoich wypowiedziach były pracownik ZUS Pan Andrzej Goły, który oferuję swą pomoc w walce z ZUS. Analizowałam przepisy ZUS i nigdzie nie znalazłam paragrafu odnośnie zakończenia waloryzacji składek.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Pan Goły oferuje pomoc odpłatnie.

        Usuń
      2. Pan Goły były pracownik ZUS nawet opracowywal druki ZUS może to on nam w myślil taki mądry wniosek o przeliczenie emerytury powszechnej bez pouczenia o wycofaniu

        Usuń
    52. Przedawniona Po odwołaniu się Sąd wzywa w terminie 14 dni do złożenia zarzutów do stanowiska ZUS zawartego w odpowiedzi na odwołanie oraz wszelkich wniosków dowodowych na okoliczności objęte odwołaniem i zaskarżoną decyzją,pod rygorem ich pominięcia po tym terminie.Teraz nie wiem czy mam jeszcze raz pisać uzasadnienie czy w ogóle nic nie odpowiadać i czekać na termin czy wycofać odwołanie martwię się kosztami .PROSZĘ O POMOC Teresa.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Odpowiedż trzeba napisać, gdyż, tak napisał sąd, będą pominięte.
        Już kilkakrotnie pisały o takiej odpowiedzi różne osoby. Poczytaj komentarze pod ostatnimi postami. Jest też przykładowa odpowiedż w poście o zawieszeniu postępowania.

        Usuń
    53. Może ktoś wie w 2013 kapitał poczatkowy był ze wskaźnikiem do życia 209 a emerytura w 2013 że wskaźnikiem 254,5

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Kapitał początkowy oblicza się poprzez pomnożenie kwoty emerytury ustalonej na dzień 1 stycznia 1999 r. (tzw. emerytury hipotetycznej) przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku 62 lat, tj. przez 209 miesięcy.

        Usuń
      2. Jola ale czy to jest normalne dwie tabele życia różnica ogromną pomiędzy nimi i wydanie jednej decyzji kto takie ustawy mądre wymyśla nie zdziwilabym sie gdyby i ZUS zaczal gubi się w takim prawie

        Usuń
    54. Dla mnie też to dziwne pytałam o to w ZUS to powiedziała mi ze tak się oblicza dobre co i na tym koniec zapytałam wiec dlaczego tabeli życia z kapitału nie wzięto do przeliczenia mojej emerytury powszechnej w 2014 r to usłyszałam ze emerytura ma swoją tabele i wzięto do niej 252,30 my masło maślane

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tak się oblicza, bo tak jest zapisane w ustawie.

        Wystarczy? Zadowolona?!

        Chcesz wiedzieć więcej który paragraf o tym stanowi, to przeczytaj ustawę o emeryturach i rentach z FUS.

        Usuń

      2. Kobieto weź sobie melisę i nie bądź takie chamidlo!

        Usuń
      3. Melisa dla tej kobity to za słaba . Najlepiej nie odpisywać , sama się wyłączy. kompletnie ignorować.

        Usuń
      4. Ależ babo jesteś wredna i zmijowata,spadaj stąd!

        Usuń
      5. Jeśli się nie rozumie wyjaśnień udzielanych w zusie to nie jest to powód do wypisywania obelg na blogu.
        Zus nie stanowi prawa i zapisów ustawowych, tylko je wykonuje. Proszę to rozgraniczyć i zaprzestać kierowania swoich pretensji i frustracji pod adresem zus.
        W internecie nikt nie jest anonimowy, chociaż tak się niektórym wydaje, wiadomo kto i co wypisuje, było już wiele procesów o zniesławienie, mogą być i kolejne

        Usuń
    55. To jest właśnie ta zusowska informacja

      OdpowiedzUsuń
    56. Ja pisąc odwołanie so sądu napisałam o wskaźniku do zycia przy obliczeniu kapitału początkowego tj chyba 209 a później przy obliczeniu emerytury ok 250 , nawet napisałam że ja poszłam w m-cu listopadzie 2013 r to współ. 250,8 a ja wyczytałam w tabeli do życia że w tym miesiącu był współcz. 248,6wszystko to napisałam w odwolaniu. Powołałam sie rownież na ust 114 . zobaczymy co z tego wyjdzie. Napisałam również o braku informacji o możliwości wycofania emer . powsz.Jeżeli chodzi o pomoc P. Gołego na czym i wjaki sposób by to polegało.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Znalazłam coś takiego -
        Interpelacja nr 26823

        do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej

        w sprawie niespójności przepisów dotyczących naliczania kapitału początkowego oraz ustalania wysokości świadczenia emerytalnego

        Zgłaszający: Magdalena Kochan, Marek Hok, Urszula Augustyn, Izabela Katarzyna Mrzygłocka, Alicja Chybicka, Zofia Czernow

        Data wpływu: 08-10-2018

        Szanowna Pani Minister!

        Zakład Ubezpieczeń Społecznych w celu wyliczenia wysokości świadczenia emerytalnego stosuje dwa niekompatybilne przepisy. Mianowicie dla ustalenia kapitału początkowego dla kobiety odchodzącej na emeryturę w wieku 60 lat i zero miesięcy przyjmuje średnią długość życia dla osób w wieku 62 lat (co stanowi rozbieżność); i tym samym wskaźnik naliczenia wynosi 209 miesięcy. Natomiast dla ustalenia wysokości świadczenia emerytalnego wskaźnik średniego trwania życia dla osób w wieku 60 lat i zero miesięcy jest przyjmowany w wysokości 262,20 miesięcy.

        Statystyczny okres trwania życia dla osób w wieku 60 lat powinien - w obu przypadkach - być jednakowy. Zastosowanie różnych wskaźników powoduje bowiem zaniżenie kapitału początkowego i tym samym zaniżenie świadczenia emerytalnego.

        Dlatego też zwracamy się o informację: Kiedy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skoryguje niespójne (wyżej wyszczególnione), nierówno traktujące obywateli, przepisy stosowane przez ZUS?

        Usuń
      2. Majka53, przeczytaj odpowiedź wiceministra Zielenieckiego na przytoczoną interpelację.

        http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=B6HK2G

        Usuń
      3. Znalazłam i przeczytałam ale za długa wypowiedz żeby to wstawić na blogu, pozdrawiam

        Usuń
    57. Taka była ustawa i Sąd niewiele nam pomoże,trzeba mieć dużo pieniędzy i dobrych prawników.Same nie damy rady , zapłacimy jeszcze koszta przegranej sprawy

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Kochana to jaki przedstawić argument aby wygrać w sądzie.Z tąd wniosek , że jesteśmy na dzień dobry przegrane.

        Usuń
    58. Pani Jolu K znalazłam ten blog w marcu Jestem bardzo wdzięczna za spokojne serdeczne tłumaczenie tej gmatwaniny przepisów i uświadomienia mi ze nie jestem już sam aż tym wszystkim Bardzo dziekuję

      OdpowiedzUsuń
    59. Zobaczcie jak nas ZUS niekorzystnie od samego początku przeliczal ja też uważam że.tablica życia.powinna być.jedna i do kapitału i do emerytur a ZUS sam z urzędu powinien taka ustawę zaskarżyć przecież to dodatkowa.praca i oczywiście dodatkowe etaty a to wszystko idzie z naszych ciężko zarobionych pieniędzy bo nikt nie.liczy sie z czarnym Ludem czyli znami

      OdpowiedzUsuń
    60. To nie ZUS ustala tablice życia tylko odpowiednie Ministerstwo a ZUS jest wykonawcą Ustaw tak mi się wydaje

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tablice dożycia oblicza GUS na podstawie ustawowej delegacji.

        Usuń
    61. A o czym ja pisze przeciez zaskarzac nie będzie ZUS sam siebie czytaj ze zrozumieniem

      OdpowiedzUsuń
    62. Jakie prawo takie ustawy

      OdpowiedzUsuń
    63. Jola ty.również zasilasz grono emerytek rocznika 53? A zdradzisz nam jaki jest Twój status przeliczeniowych? Która grupę zasilasz jeżeli to nie tajemnica pozdrawiam emerytka 53

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zasilam, zasilam, o samego początku, od zawieszonych emerytur.
        Teraz jestem z przedawnionymi. Jestem po sprawie sądowej w Suwałkach, wyrok ma być ogłoszony w nadchodzącym tygodniu.

        Usuń
      2. Ja zastanawiam się Jola czemu wyrok w przyszłym tygodniu,nam odczytali tego samego dnia.Czekam na list i pisemne uzasadnienie wyroku.Natalia

        Usuń
      3. W poniedziałek był sędzia mężczyzna, leciał taśmowo. Wszystkie mamy wyrok w nadchodzącym tygodniu. Nie wiem, dlaczego.

        Usuń
    64. Jeżeli nie złoże odwołania do Sądu to czy po opublikowaniu nowej ustawy ZUS przeliczy mi emeryturę.jestem przedawniona

      OdpowiedzUsuń
    65. Myślę że lepiej abyś się.odwołała do Sądu o przywrócenie terminu lepiej aby decyzja się nie uprawomocnila w momencie kiedy ustawa wejdzie w życie możesz sprawę w sądzie umorzyc tak myślę pozdrawiam zobacz co my teraz mamy z.tymi decyzjami z.roku 2014 które są prawomocne kilofem nie można ich wzruszyć to nasze prawo niech trafi nie napiszę co pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    66. Tego nikt nie wie decyzja zus uprawomocni się po miesiącu nauczkę mamy W 2013

      OdpowiedzUsuń
    67. Z tymi tablicami życia to wychodzi istny cyrk ja złożyłam wniosek w 2014r do przeliczenia emerytury mam przyjęta tablice życia z 20!3r ZUS w tym momencie wybrał dla mnie wskaźnik mniej korzystny czyli cofnął się do wieku 60 lat więc dlaczego obecnie tego nie robipierwszakom zastanawiam się również dla nich powinien ZUS przyjąć tabelę z 2013r bo w tym roku kończyli 60 lat






      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. ZUS przyjął tablice obowiązujące na dzień złożenia przez ciebie wniosku o emeryturę powszechną, a nie na dzień ukończenia 60 lat +, chyba że złożyłaś wniosek w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego i daty się zbiegły. Jeśli złożyłaś wniosek w roku 2014 do końca marca, to wtedy obowiązywały tablice ważne od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r.
        "Pierwszaki" nie składały wcześniej wniosku więc ZUS stosuje "czas dożycia" dla wieku, w którym obecnie składają wnioski (czyli dla 65+ lub 66+) i w dodatku posługuje się korzystniejszymi tablicami obowiązującymi w dniu, gdy osiągały powszechny wiek emerytalny (a więc w roku 2013/14).

        Usuń
    68. Wniosek złożyłam w wieku 61lat czyli rok pózniej 2014 wiec abstrachujac do wnioskow pierwszakow ZUS rowniez mogl mi przyjac z tabeli wiek 61lat bo wskaznik bylby dla mnie korzystniejszy jakby nie patrzec widzi sie brak rzetelnosci w przeliczeniach

      OdpowiedzUsuń
    69. Zastanawiam się dlaczego ZUS nie czeka na ustawę tylko przelicza jak leci emerytury .W ten sposób zmusza nas do składania odwołań do Sądu ,to wszystko jest takie niedorzeczne!

      OdpowiedzUsuń
    70. ZUS wie co robi

      OdpowiedzUsuń
    71. Proszę przeczytać komentarz p Golego na jotowni

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Właśnie przeczytałam że mamy zbyt optymistyczne nastawienie na to że ustawa naprawcza da nam przedawnionym i nieprzedawnionym (oprócz pierwszorazowych) jakieś wymierne korzyści finansowe, można się załamać czytając to.

        Usuń
      2. Ale Goly sie reklamuje dxiwne ze na ten Blog jeszcze nie zajrzal w koncu reklama dzwignia handlu

        Usuń
      3. Witam Panie rocznika 1953
        Pani Majko53 przeczytała Pani wpis na Jotowni Doradcy Ubezpieczeń Pana pana Andrzeja Goły, ten Pan udziel porad zusowskich odplatnie, pracował w ZUS, dokładnie zna nasz problem i zachęca do wspolpracy, być może zna haczyki ZUS jak można korzystniej przeliczyć emeryturę, w którymś wpisie wypowiedział się że co to opłata za którą trzeba zapłacić to nic w stosunku do comiesięcznej
        większej emerytury, może warto spróbować.Jak Pani Jola myśli. Wanda

        Usuń
      4. Skoro pana Gołego nie stać na własną stronę internetową i przykleił się do Jotowni, żeby się tam zareklamować, to warto być ostrożnym. Jego komentarz reklamowy został już zresztą zastopowany.

        Usuń
      5. Nie mogę znaleść tegoa pana Gołego na jotowni

        Usuń
    72. Niech ten poda cenę od pozytywnie,! Załatwione sprawy dla przedawnionej

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To może zrobimy jakąś składkę na to żeby Pan Goły nam coś podpowiedział tak ogólnie na co się powołać co Panie na to?

        Usuń
      2. Proponuje przeczytać komentarz na Jotowni annki bardzo mądra opinia z którą zgadzam się w.zupełności i zauważyłam że wcale nie trzeba być prawnikiem aby z sensem przekazać jak należy rozumieć słowa WZNOWIENIE POSTEPOWANIA pozdrawiam

        Usuń
      3. Co z tego że my to rozumiemy jak tego nie rozumieją Panowie Senatorzy czy Ci co "naprawiają" ustawy

        Usuń
      4. do Unknown22 czerwca 2019 18:48

        Skąd pewność, ze annka nie jest prawnikiem?

        Usuń
      5. Jeżeli jest to wielki. Szacunek dla niej za tak mądry komentarz i za skromność z jej strony ze dodatkowo przy okazji nie reklamuje swojej kacelarii jak to czyni przy każdej okazji były pracownik ZUS GOLY

        Usuń
      6. Czy ktoś zna tego pana Gołego.

        Usuń
    73. Wznowienie postępowania – instytucja prawa procesowego, która daje możliwość uchylenia prawomocnego orzeczenia sądu i ponownego rozpoznania sprawy wskutek zaistnienia nadzwyczajnych przyczyn wymienionych w ustawie.Aż ja poczytałam co znaczy wznowienie postępowania i pisze j.w

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. A dlaczego ZUS ma takie problemy ze zrozumieniem mając w zanadrzu cały arsenał prawników

        Usuń
      2. Zus doskonale rozumie, że my niewiele możemy zrobić, bo wie ile mamy emerytury i że nie starcza na prawników. Dlatego robi to co robi. A robi bo ma zgodę, a wręcz aprobatę, a może nawet nakaz z gory i to cała filozofia.

        Usuń
    74. Kobietki ten komentarz annki można wykorzystać w odwołaniu czytajcie i piszcie pozdrawiam emerytka nieprzedawniona

      OdpowiedzUsuń
    75. Zus przelicza pierwszorazowei nie przedawnione i jestem bardzo ciekawa jak przelicza przedawnione podobno ma być jednolite traktowanie wszystkich to po co te przeliczenia teraz

      OdpowiedzUsuń
    76. Bardzo proszę o pomoc. Nie mogę znaleźć przepisu, na podstawie którego ZUS liczy wiek dożycia dla pierwszorazowych z daty złożenia wniosku.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/komunikat-w-sprawie-tablicy-sredniego-dalszego-trwania-zycia-kobiet-i-mezczyzn,285,7.html

        Usuń
      2. Nie chodzi mi o tablice przeżycia, tylko o konkretny przepis z ustawy, który mówi że dla pierwszorazowych przyjmuje się wiek dożycia z daty złożenia wniosku.

        Usuń
      3. ZUS aby wybrać pierwszakom najkorzystniejsze warianty cofa się do roku2013 i przyjmuje wskaźnik dalszego średniego życia dla wieku 66 lat jest to 203 m-cy ciekawi mnie czy ZUS ma jakieś specjalne przepisy dla pierwszakow pozdrawiam nieprzedawniona

        Usuń
      4. Dla nieprzedawnionych też się cofa i przyjmuje wskaźnik 252.3m-cy dla wieku 60 lat czy my z innej planety? Gdzie ta jednolitosc pytam sie

        Usuń
      5. Jak ustalamy wartości średniego dalszego trwania życia – z której tablicy korzystamy
        Korzystamy z tablicy trwania życia, która obowiązywała w dniu zgłoszenia przez Ciebie wniosku o emeryturę. Jeżeli jednak wniosek o emeryturę zgłosisz przed 1 kwietnia danego roku, a wiek emerytalny ukończysz po 31 marca tego roku, skorzystamy z tablicy obowiązującej od 1 kwietnia danego roku.

        Jeżeli osiągnąłeś wiek emerytalny przed zgłoszeniem wniosku i obowiązywała wtedy inna tablica trwania życia, weźmiemy pod uwagę tę tablicę, która będzie dla Ciebie korzystniejsza. Możliwe więc, że zastosujemy tablicę trwania życia obowiązującą w dniu, w którym osiągnąłeś wiek emerytalny.

        Od 1 października 2017 r. jest to tablica obowiązująca w dniu, w którym osiągniesz 60 lat, jeśli jesteś kobietą, albo 65 lat, jeśli jesteś mężczyzną.

        Podstawa prawna
        Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1383, z późn. zm.).

        Usuń
      6. https://www.zus.pl/swiadczenia/emerytury/emerytura-dla-osob-urodzonych-po-31-grudnia-1948/sposob-wyliczenia-emerytury

        Usuń
      7. To wszystko wiem. Chodzi mi o to, który artykuł ustawy o tym mówi.

        Usuń
      8. art. 26 ust.4,5,6 ustawy emerytalnej

        Usuń
    77. Pani Jolu jak Pani myśli czy my przedawnione jesteśmy na pozycji przegranej

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Nie jestem Jola ale ci odpowiem napewno zrobią was na nieprzedawnione i będziecie w takiej samej sytuacji jak te nieprzedawnione ktorym ZUS uchyla starą decyzję ale przy przeliczeniu emerytury po wyroku TK dalej opiera się na Starym wniosku i decyzję tylko powiela to ktora uchylił wyrxycajac z niej tylko pobrane emerytury nie jest to w porządku bo te nieprzedawnione po uchyleniu starej decyzji powinny być przeliczane jak pierwszaki pozdrawiam nieprzedawniona

        Usuń
    78. A czy p. Jola to wróżka?

      OdpowiedzUsuń
    79. Mam teraz mętlik w głowie. Jeżeli składam wniosek po raz pierwszy w 2019 R. to czy liczą mi dożycie z tablic z tego roku, czy z tablic z 2013 roku, kiedy kończyłam 60 lat?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ty akurat nie masz się czego obawiać ZUS krzywdy ci nie zrobi bierze dla was najkorzystniejsze warianty i nawet się cofa do roku 20!3 ale wybiera wskaźnik do życia cła 66 lat bo jest korzystniejszych,y od wskZnika w 2019 r znajoma tak ma przeliczone zastanawiam się tylko dlaczego ZUS dł pierwszakow tak obliczane a dla nieprzedawnionych powiela Stare decyzję które wyrokiem są uchylanie gdzie tu wybór najkorzystniejszych wskaźników tym właśnie powinien zająć się senat go jest wolna amerykanka w Państwie Prawa pozdrawiam

        Usuń
      2. Wybrany zostanie wariant korzystniejszy. Poczytaj tekst napisany wyżej, tam jest wyjaśnienie.

        Usuń
      3. Bardzo dziękuję za wyjaśnienia. Nie jestem pierwszakim, ale jestem nieprzedawniona. Złożyłam odwołanie do sądu i próbuję zgłębić wiedzę, żeby wiedzieć co mówić w sądzie i się nie ośmieszyć.

        Usuń
    80. Jola ale ZUS wszystkim ma wybierać najkorzystniejsze warianty a tego nie robi i może wiesz dlaczego po wydaniu decyzji w roku bynajmniej moim w 2014 zaprzestaje waloryzacji kapitału i składek skoro składki dalej są pobierane a pdzeliczona em powsz zawieszona i nigdy nie była pobierana pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. ZUS ma takie przepisy, chociaż według mnie, to raczej ma taką interpretację przepisów.
        Kapitał, według mnie, powinien być waloryzowany do czasu pobrania pierwszej emerytury powszechnej

        Usuń
    81. Czarno to widzę, bo jeżeli w tej chwili Zus nieprzedawnione przelicza bez waloryzacji i na wiek 60lat. Oby przeprowadzili poprawki.

      OdpowiedzUsuń
    82. Tak jest bo ZUS przepisy interpretuje po swojemu jak wcześniej napisała Jola powiedzcie mi co to za przepisy które można naginac na swoją korzyść dla mnie jednolite przeliczanie to znaczy ze jednolite a nie różnie jak mi pasuje a poza tym znaczenie wznawia postępowanie tzn ze wznawia i przelicza na nowo na dzień złożenia wniosku po wyroku TK czy to tak trudno pojąć? Dlaczego senatorowie nie chcą tego zauważyć że dzieje się coś nie tak z tym przeliczanie emerytur

      OdpowiedzUsuń
    83. Gdyby tu nie chodziło o kasę to ZUS sztywno trzymałby się prawa

      OdpowiedzUsuń
    84. W projekcie nic nie ma o jednolitym przeliczanie. Odwiesza przedawnione i dołącza nauczycielki i kolejarki.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zajrzyj do wyroku z uzasadnieniem na str 39 wyraźnie pisze ze ustawodawca ma zagwarantować jednolite zasady zwrotu niesłusznie pobranych należności chyba to jasno i czytelnie napisane

        Usuń
      2. może dla ustawodawcy jednolite przeliczenie to data wniesienia pierwszego wniosku o emeryturę powszechną stąd biorą wartość kapitału i składek na datę złożenia wniosku jak i miesiące dożycia.Cyba o taką jednolitość państwu chodzi ala pol

        Usuń
      3. W takim razie niech mi wezmą odpowiedni wiek jaki mam teraz skargę złożyłam w 2019r niech przyjmą z tabeli życia 2013 wiek 66lat nie 60 obowiązkiem ZUS jest wybierać dla nas najkorzystniejsze wskaźniki dlaczego tego nie stosuja

        Usuń
    85. Mówi o tym tk z dn 6 03 w celu jednolitych itd

      OdpowiedzUsuń
    86. Zgadza się, ale do ustawy tego nie wprowadzają. Prawdopodobnie sądy też nam nic nie dadzą. Zostaje Strasburg.

      OdpowiedzUsuń
    87. A skąd wiesz co wprowadza nie gdybać ie juz na zapas poczekamy zobaczymy nie bądźmy takimi pesymistami

      OdpowiedzUsuń
    88. W projekcie nic nie ma o jednolitym naliczaniu. Prezes ZUS i Minister Finansów też nic nie wnosi.

      OdpowiedzUsuń
    89. Mam nadzieję ze senatorowie też czytali uzasadnienie kto jednolitym przeliczeniu

      OdpowiedzUsuń
    90. Jestem przedawniona składałam do Sądu odwołanie od decyzji ZUS o uchylenie decyzji przyznającej emeryturę.
      Otrzymałam odpowiedz z sądu 21.06.2019 w załączeniu odpis odpowiedzi ZUS na moje odwołanie, pełnomocnictwo dla Radcy Prawnego ZUS Piła oraz pouczenie o treści art.210par. 21 1k.p.c oraz art 136 k.p.c i mam 14 dni do wskazania na przedłożenie wszelkich twierdzeń , wniosków, zarzutów i dowodów, pod rygorem pominięcia później zgłoszonych jak również pod rygorem zwrotu pisma później wniesionego
      Nie wiem co odpowiedzieć proszę o pomoc. Maria

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. A nie składałas do Sądu pisma o przywrócenie terminu? Żebyś była.nieprzedawniona?

        Usuń
      2. Pobuszuj w komentarzach są tu naprawdę pomocne w tematach odwołań do Sądu w końcu.nie z.Twojej winy.stalas się przedawniona chyba w komentarzach z maja będą komentarze odnośnie przedawnionych powodzenia acha i wejdź na faceebok Pana mecenasa Giedrojcia ma on pismo do Sądu dla przedawnionych możesz z tego pisma znaleźć odpowiednie paragrafy powodzenia ja też czekam na pismo z Sądu. Jestem nieprzedawniona

        Usuń
      3. Do pani Marii. Ja też jestem przedawniona , złożyłam odwołanie do sądu juz miesiąc minął i jeszcze nie mama zawiadomienia, oby jak najdłuzej. Nie wiem o co chodzi z tym przedłożeniem twierdzeń wniosków, przeciez to było wszystko w odwołaniu, nic z tego nie rozumie.Tak myśle czy nie lepiej zawiesić sprawę do uchwalenia ustawy.

        Usuń
    91. Coś mi się wydaje że ta ustawa na kolanie będzie robiona oni już urlopami żyją a my żyjemy nadzieja

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Czytałam , że ustawa ma wejść w życie w październiku, nie wiem czy to prawda.

        Usuń
      2. A gdzie czytałaś?napewno szybko tej ustawy nie będzie ale przymiarki wcześniej

        Usuń
    92. Ja nieprzedawniona decyzja z dn 05.07.2015 uchylona, ale nowa z 30.05.2019 po ponownym przeliczeniu emerytura niższa niż obecna /czyli pozostaje bez zmian/. Czy jest ktoś z Warszawy, który wygrał w Sądzie lub podpowie jak napisać odwołanie /mało czasu/.

      OdpowiedzUsuń
    93. No to się obudzilas a.co robiłaś.od. 30 maja

      OdpowiedzUsuń
    94. Odebrałam pocztę po powrocie z urlopu - wczoraj /czyli mam 1 miesiąc na wycofanie wniosku lub odwołanie do Sądu. Nie wiem co korzystniejsze.

      OdpowiedzUsuń
    95. Skladalam o uchylenie wadliwej decyzji najpierw do zus po wyroku TK a pozniej do sadu przez ZUs

      OdpowiedzUsuń
    96. Jak oni liczą moja znajoma też miała decyzję z 2015r jak przeliczala urlop bezpłatny i teraz po wyroku wyszło jej 150zl więcej zawsze to coś a Tobie mieć. Pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    97. A czy któraś z Pań składała wniosek ERPO o przeliczenie korzystniejszego wskaźnika długości życia? Czy wyszło korzystniej? Moja mama złożyła, różnica jest niewielka z 253,59 mcy na 252,30, kwotowo różnica w obliczonej wysokości emerytury ok 8 zl. Przyjeto wskaźnik dla miesiąca złożenia wniosku z tablicy z 2013 r. zamiast z 2014 r. Ponieważ dakiego przeliczenia można dokonać tylko raz, zastanawiam się czy nie wycofać wniosku i poczekać na ustawę.Pozdrawiam KP

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ja miałam prześliczna lecz cały czas jest niższa od wcześniejszej. Korzystny wskaźnik 214 zastosowano ale tylko do składek ostatnich z 2016 roku z 4 miesięcy. Poza tym wszystko tak jak w 2014 roku

        Usuń
    98. Składałam wniosek ERPO zyskałam 29 zł.Zastanawiałam się co robić,doszłam do wniosku że wycofam wniosek ,czekam na odpowiedz z ZUS.,razem z wnioskiem złożyłam odwołanie do sadu ,narazie czekam na ustawę .Pozdrawiam

      OdpowiedzUsuń
    99. Ja wycofałam wniosek ponieważ ponieważ otrzymałam decyzje odmowną- brak podstaw do ponownego przeliczenia świadczenia z zastosowaniem średniego trwania życia.
      Jolanta z Warszawy.

      OdpowiedzUsuń
    100. O szacunkowych kosztach na dzień 1 października wypowiada się prezes zus w konsultacjach ale tylko o kosztach Chyba że decydenci już wiedzą

      OdpowiedzUsuń