1.
Przywrócenie praw nabytych
kobietom z rocznika 53
Kobiety urodzone w 1953 roku były
ostatnim rocznikiem kobiet, które mogły przejść na wcześniejszą emeryturę.
Prawo do wypłaty emerytury nabyły
na podstawie art. 46 w związku z art. 29 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Podstawę wymiaru
emerytury określa się w momencie ustalenia prawa do emerytury /uzyskania
statusu emeryta/.
Warunkiem uzyskania uprawnień do
wcześniejszej emerytury było osiągnięcie wieku 55 lat i 30 lat stażu pracy oraz
nie przystąpienie do OFE. Wtedy też podjęły nieodwracalną życiową decyzję –
złożyły wnioski do ZUS i rozpoczęły pobieranie świadczenia pozostając w
zatrudnieniu.
Zapewniano wtedy, że dłuższe
pozostawanie w zatrudnieniu będzie miało korzystny wpływ na wysokość przyszłej
emerytury. Zachętą dla dłuższej pracy był program 50+ zachęcający
wcześniejszych emerytów do dłuższego odprowadzania składek na ubezpieczenie
społeczne ZUS.
Informowano też, nowy system dotyczyć będzie tylko tych osób,
które podlegają ubezpieczeniu w OFE.
2.
Niezgodność nowej ustawy z
Konstytucją RP
Zdaniem kobiet z rocznika 53
występuje niezgodność nowej zasady naliczania im emerytury w powszechnym wieku
emerytalnym z Konstytucją RP, ponieważ
-
podważona zostaje zasada zaufania
do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z Art. 2 Konstytucji RP.
W czasie gdy występowały o
nabycie prawa do wcześniejszej emerytury jasne były podstawy prawne, czyli
pozostawanie w starym systemie prawnym.
Nie było przepisów, ani
informacji z ZUS, że osoby, które zdecydują się na „wcześniejszą” emeryturę
zostaną objęte nowym systemem naliczania emerytury powszechnej. Odchodząc na
wcześniejszą emeryturę nie miały świadomości, że spowoduje to pomniejszenie
podstawy obliczenia zwykłej emerytury.
Wobec powyższego ostatni rocznik
wcześniejszych emerytek powinien mieć prawo do obliczenia emerytury w
powszechnym wieku emerytalnym na starych zasadach.
-
dyskryminuje kobiety ze względu
na wiek i płeć
Po zmianie przepisów emerytalnych
obowiązujących od 1 stycznia 2013 r. kobiety z rocznika 53 zostały wykluczone z
kręgu uprawnionych do obliczenia emerytury powszechnej według starych
zasad, które obowiązywały tylko do
31.12.2012r.
Powszechny wiek emerytalny
zaczęły osiągać w roku 2013. Pozostałe „wcześniejsze” emerytki mogły skorzystać
z przeliczenia emerytury w powszechnym wieku emerytalnym /60 lat/ według
starych zasad.
Mężczyźni, wcześniejsi emeryci z
rocznika 1948, /odpowiednik kobiet -
wcześniejszych emerytek z rocznika 1953/ pomimo wydłużenia powszechnego wieku
emerytalnego zachowali prawo do obliczenia emerytury według starych zasad.
Wobec powyższego ostatni rocznik
wcześniejszych emerytek powinien mieć prawo do obliczenia emerytury w
powszechnym wieku emerytalnym na starych zasadach tym bardziej, że taki sposób
obliczenia emerytury powszechnej ( na starych zasadach) przysługuje ostatniemu
rocznikowi mężczyzn wcześniejszych emerytów – rocznik 1948 ( to jest
odpowiednik kobiet wcześniejszych emerytek rocznik 1953). Nie powinno być zatem
różnic w prawie emerytalnym pomiędzy takimi samymi wcześniejszymi emerytami:
kobietami i mężczyznami
-
wystepuje
działanie prawa wstecz
Ustawa emerytalna wprowadzona
1stycznia 2013 roku powinna dotyczyć wyłącznie osób, które o wypłatę
wcześniejszej czy częściowej emerytury będą się ubiegać od stycznia 2013 roku.
Zobowiązuje ZUS do potrącania kwot emerytur przyznanych przed dniem jej
obowiązywania.
Ustawa stosuje restrykcję
finansową w stosunku do drugiej emerytury, jaką jest emerytura powszechna, o
którą nie można było wystąpić z wnioskiem przed 1 styczniem 2013r., gdyż
kobiety z 53r. nie osiągnęły w 2012r. powszechnego wieku emerytalnego.
Kobiety z rocznika 53 zmuszone są
pozostawać na „wcześniejszej” emeryturze, gdyż jest ona z reguły wyższa niż
emerytura „powszechna:”, liczona według zasad nowej ustawy.
- obniżenie
kapitału początkowego
Zmiany w ustawie emerytalnej
powodują obniżenie kapitału początkowego o wszystkie pobrane wcześniejsze
emerytury w kwotach brutto / sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed
odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na
ubezpieczenie zdrowotne/ a przecież
wszystkie wcześniejsze emerytury wypłacane były w kwocie netto.
Emerytury, liczone według nowych
zasad, ulegną znacznie zmniejszeniu. Nowe regulacje powodują, że pomimo
dłuższego okresu zatrudnienia, emerytury powszechne są znacznie niższe od
dotychczas pobieranych emerytur wcześniejszych.
ZUS w 2008 roku i wcześniej
przyznał świadczenie emerytalne, a nie pożyczkę, której spłata miałaby nastąpić
po osiągnięciu odpowiedniego wieku emerytalnego. Emerytura to nie pożyczka
udzielona przez ZUS, którą trzeba ZUS-owi oddać. W momencie kiedy ubezpieczeni
przechodzili na wcześniejsze emerytury nie było przepisów, które nakazywałyby
jej zwrot, żaden emeryt występujący o wcześniejszą emeryturę do czerwca 2012
roku nie miał więc świadomości, że przez jej pobieranie będzie miał niższa
emeryturę powszechną.
ZUS co roku przesyła pracującym
emerytom informacje o wysokości zwaloryzowanego kapitału początkowego i składek
oraz sposobie wyliczenia przyszłej emerytury. W żadnym z tych pism nie przysłał
informacji, że z mocą wsteczną zamierza potrącić z wypracowywanego kapitału
początkowego pobierane przez pięć lat emerytury wcześniejsze
Zmienia to radykalnie zawartą
wcześniej umowę. Jest to też niezgodne z Ustawą o FUS, która gwarantuje
nienaruszalność kapitału początkowego.
3. Brak
vacacio-legis dla kobiet z rocznika 53
Ustawa emerytalna, która
wprowadziła zmiany w systemie
emerytalnym została uchwalona dopiero w roku 2012, tj. po 14-stu latach od
wprowadzenia nowego systemu emerytalnego w roku 1998 . Przez 14 lat brak było
przepisów określających zasady wypłat nowych emerytur. Uchwalono je w ostatniej
chwili bez żadnego vacatio legis lecz z działaniem prawa wstecz.
Dla pań z rocznika 53 nie było
okresu przejściowego, a przykładowo dla mundurowych okres przejściowy wynosi 12
lat /(Dz.U. 2012, poz. 664).
Zmiany dokonane w ustawie
dokonane zostały po cichu i w „sposób tajny”. Pan Prezydent podpisał w czerwcu
2012r. dwie ustawy zmieniające ustawy
emerytalne (FUS i służby mundurowe) oraz 8 innych. Tylko przy ustawie o emeryturach
brakuje informacji o dokonanych zmianach.
Wnioski
Jesteśmy przeciwko złemu
konstruowaniu prawa. Zmiany w ustawie emerytalnej wprowadzono podstępnie, w ustawie, która powszechnie w
odbiorze społecznym funkcjonowała jako ustawa o wydłużeniu wieku emerytalnego. Zostały wprowadzone z naruszeniem zasad
rzetelnej legislacji bez odpowiedniego nagłośnienia i przepisów przejściowych.
Regulacja ta różnicuje emerytów – dla tych, którzy ”zdążyli” emerytura
wcześniejsza jest przywilejem, a dla innych kredytem do spłacenia – i jest niezgodna
z Art.32 i 33 Konstytucji RP oraz zasadą zaufania do państwa i stanowionego
przez nie prawa wynikającą z Art. 2 Konstytucji RP.
W konsekwencji uzasadnione jest,
wobec emerytów, którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę, nie mając wiedzy, że
spowoduje to w przyszłości pomniejszenie podstawy ich „powszechnej” emerytury,
przywrócenie przepisów prawnych, na podstawie których przyznano im świadczenie.
Tym emerytom powinno przysługiwać
prawo wyboru emerytury albo na starych zasadach albo według nowych przepisów z
pominięciem Art. 25 ust. 1b nowej ustawy / Art. 25 ust.1b nie powinien mieć
zastosowania do osób, które uzyskały prawo do pobierania emerytury
wcześniejszej przed 01.01.2013 rokiem/.