Strony

2 grudnia 2019

Nasz projekt emerytalnej ustawy naprawczej. Opinie i uwagi do senackiego projektu ustawy. Sprawy bieżące.


Drodzy Państwo


              Proszę o dalszą dyskusje na temat naszego projektu ustawy naprawczej pod tym postem.

Oczywiście, sprawy bieżące też tu będą poruszane.

Jeśli ktoś potrzebuje dłuższych porad, to może warto opisać swoją sytuację w zakładce „Sprawy różne”. Łatwiej będzie odnaleźć pytania potrzebujących porad.

Wszystkich, którzy potrafią pomagać, również proszę o częstsze zaglądanie do tej zakładki.




Kochani

Na stronie Senatu zamieszczone zostały opinie instytucji i organizacji, do projektu ustawy naprawczej.
Ukazują się też uwagi emerytów dotyczące projektu ustawy.

Proszę, po zastanowieniu, pisać i zamieszczać swoje uwagi do tego projektu. Bardzo ważne są pisma zawierające porównania emerytur znajomych, będących w podobnej sytuacji, a różniących się tylko sprawą złożenia lub nie wniosku o emeryturę powszechną.

Można korzystać z różnych pism znajdujących się na blogu, można opisać swoją sytuację.

Drodzy Państwo, proszę pokazać, że jesteśmy, że jest nas dużo, że chcemy mieć wpływ na tworzone prawo.



Konsultacje społeczne będą prowadzone do dnia 9 grudnia 2019 r.

FORMULARZ KONSULTACYJNY







INICJATYWY USTAWODAWCZE


Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
·         13 listopada 2019

Wniesienie projektu

przedstawiciel wnioskodawcy senator Marek BorowskiDruk nr 12

·         19 listopada 2019

Skierowanie projektu do:


– Komisji Ustawodawczej

– Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej

Termin na przygotowanie sprawozdania upływa 19 stycznia 2020



·        


 


Opinie instytucji i organizacji 

 






Konsultacje społeczne

1.     uwaga 3 uwaga 3

2.     uwaga 1 uwaga 1

3.     uwaga 2 uwaga 2

4.     uwaga 18 uwaga 18

5.     uwaga 22 uwaga 22

6.     uwaga 23 uwaga 23

7.     uwaga 24 uwaga 24

8.     uwaga 25 uwaga 25

9.     uwaga 26 uwaga 26

10.   uwaga 27 uwaga 27

11.   uwaga 28 uwaga 28

12.   uwaga 6 uwaga 6

13.   uwaga 7 uwaga 7

14.   uwaga 8 uwaga 8

15.   uwaga 9 uwaga 9

16.   uwaga 10 uwaga 10

17.   uwaga11 uwaga11

18.   uwaga 12 uwaga 12

19.   uwaga 13 uwaga 13

20.   uwaga 14 uwaga 14

21.   uwaga 15 uwaga 15

22.   uwaga 16 uwaga 16

23.   uwaga 17 uwaga 17

24.   uwaga 19 uwaga 19

25.   uwaga 20 uwaga 20

26.   uwaga 21 uwaga 21

27.   uwaga 4 uwaga 4

28.   uwaga 5 uwaga 5






SĄD NAJWYŻSZY
Rzeczypospolitej Polskiej
Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego              Warszawa, dnia 08 listopada 2019 r.
RPW/36262/2019P





2019-12-02
                                                          Pan                                                       
Krzysztof Kwiatkowski
Przewodniczący Komisji Ustawodawczej w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Przewodniczący,
W odpowiedzi na pismo z dnia 20 listopada 2019 r., BPS.DKS.KU.0401.12.2019, działając na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz.U. z 2019 r. poz. 825) w załączeniu uprzejmie przesyłam uwagi Sądu Najwyższego do projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (druk senacki nr 12).
Z poważaniem
wz.
Józef lwulski
Prezes Sądu Najwyższego kierujący Izbą Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, tel. 22 530 82 03, faks 22 530 91 00, e-mail: ppsek@sn.pl, www.sn.pl

SĄD NAJWYŻSZY

Rzeczypospolitej Polskiej
Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego
BSA III - 021 - 301/19


Warszawa, dnia        listopada 201 9 r.







Opinia do projektu ustawy
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS
Projekt ustawy
1.      Pismem z dnia 20 listopada 2019 r. Przewodniczący Komisji Ustawodawczej Senatu RP przekazał Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS z prośbą o sporządzenie opinii w przedmiocie rozwiązań zaproponowanych w projekcie.
2.      Zgodnie z uzasadnieniem projektu ma on na celu „przywrócenie większej podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną".
Projekt dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
6 marca 2019 r. (sygn. akt P 20/1 6), Dz. U. poz. 539, OTK ZU Az 2019 r. poz. 1 1.
Il.      Ocena wprowadzonych zmian
1.      Przede wszystkim należy zauważyć, że w przywołanym wyroku Trybunał stwierdził, że jego skutkiem jest prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji dla wszystkich kobiet objętych zakresem orzeczenia Trybunału: postępowania zakończone wydaniem wyroku przez sądy p racy i ubezpieczeń społecznych mogą być wznowione na podstawie art. 401 1 k.p.c., natomiast osobom, które nie odwołały się od decyzji wydanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przysługuje wznowienie postępowania na podstawie art. 145a k.p.a. w związku z art. 124 ustawy o FUS. Wznowienie w tym kontekście oznacza prawo do skorzystania ze środków proceduralnych zmierzających do
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, tel. 22 530 83 27, faks 22 530 90 38, e-mail: bo@sn.pl, www.sn.pl
2
wydania w zakończonej sprawie nowego rozstrzygnięcia, opartego na stanie prawnym ukształtowanym po wejściu w życie orzeczenia Trybunału. Trybunał zauważył w tym kontekście, że przepisy dotyczące wznowienia postępowania nie uwzględniają jednak specyficznej sytuacji związanej z obowiązkiem sanacji konstytucyjności w sprawach dotyczących emerytur kobiet, które przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy o FUS. Pozostawiają tym samym znaczny margines dowolności organom i sądom w ocenie i rozstrzygnięciu następstw wyroku TK w konkretnych wypadkach. W konsekwencji Trybunał uznał, że w celu zagwarantowania jednolitych zasad zawrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie.
2.      Autorzy projektu proponują w związku z tym, aby w art. 25 ustawy o FUS po ust. 1 b (odnośnie do którego Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 6 marca 201 9 r. orzekł o jego niezgodności z art. 2 Konstytucji RP w zakresie, w jakim dotyczy urodzonych w 1953 r. kobiet, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 46 tej ustawy) dodać ust. ł ba w brzmieniu: ,Przepisu ust. l b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie wniosku złożonego przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24, uzyskali po 2012 r.”.
Ponadto proponują wprowadzenie przepisu szczególnego, zgodnie z którym ubezpieczony, który pobrał emeryturę na podstawie przepisów art, 46, art. 50, art. 50a, art. 50e i art. 184 ustawy o FUS lub art. 88 Karty Nauczyciela, w oparciu o wniosek złożony przed dniem 6 czerwca 2012 r., a uprawnienie do emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy o FUS, uzyskał po 2012 r., może wystąpić o ponowne ustalenie wysokości emerytury, z uwzględnieniem art. 25 ust. ł ba ustawy o FUS, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje osobie, o której mowa w ust. 1, od dnia, w którym spełniła ona warunki do uzyskania emerytury na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1. Przepis ten ma służyć „wyłączeniu stosowania art. 146 k.p.a. i jego odpowiedników, w przypadkach, gdy wznowienie postępowania następuje w terminie określonym w art. 145a S 2 k.p.a. lub jego odpowiednikach”.
3.      W świetle wypowiedzi Trybunału proponowana zmiana ustawy o FUS oraz umożliwienie wystąpienia o ponowne ustalenie wysokości emerytury w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie noweli są zarówno dopuszczalne, jak i uzasadnione.
4.      Można ponadto uznać, że z perspektywy dogmatycznej proponowana ustawa nie budzi zastrzeżeń.
Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich 2/4/6, 00-951 Warszawa, www.sn.pl
3
Konkluzje
Podsumowując powyższe można zaproponować pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS








OGÓLNOPOLSKIE POROZUMIENIE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
              OPZZ/AR/MK2885/2019                        Warszawa, dnia 28 listopada 2019 r
                                   Pan
                            Krzysztof Kwiatkowski
Przewodniczący Komisji Ustawodawczej
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

Dot. pisma nr BPS.DKS.KU.0401.12.2019 z  dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie projektu
ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki nr 12).
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych pozytywnie ocenia fakt ponownego rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki nr 12), dalej: „Projekt". Pozwala to oczekiwać, że problem dotyczący niekorzystnych przeliczeń świadczeń dla ubezpieczonych, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną, zostanie rozwiązany.
Konieczność uregulowania przedmiotowej kwestii jest tym bardziej nagląca, że w praktyce po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt P 20/16, pojawiło się wiele wątpliwości dotyczących procedury uchylenia decyzji, których wysokość obliczono z zastosowaniem niekonstytucyjnego przepisu. Z jednej bowiem strony Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy rozpatrywaniu skarg o wznowienie postępowania stosował art. 146 S 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. — Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096), zamykając drogę do przeliczenia emerytury znaczącej części ubezpieczonych z uwagi na brak możliwości uchylenia decyzji jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat. Z drugiej zaś strony pojawiło się stanowisko uznające art. 1 14 ust. I pkt 6 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tj. Dz.U. z 201 8 r. poz. 1270), dalej: ,.u.e.r.FUS" jako podstawę prawną pozwalającą na merytoryczne rozstrzygniecie o prawie strony do przeliczenia nieprawidłowo obliczonej emerytury (por. wyrok Sądu Okręgowego w Łomży z dnia 18 października 2019 r., sygn. akt III U 428/19, nieprawomocny). Wejście w życie projektowanej ustawy powinno umożliwić przeliczenie emerytur ubezpieczonym, w szczególności urodzonym w 1953 r., na takich samych zasadach, bez względu na to, czy od doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynął pięcioletni okres.
Na aprobatę zasługuje przy tym, że Projekt obejmuje szerszą grupę ubezpieczonych niż ta, której dotyczy wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt P 20/16. Oprócz bowiem sytuacji kobiet urodzonych w 1953 r., które przeszły na wcześniejsze emerytury na podstawie art. 46 u.e.r.FUS, reguluje sytuację prawną osób pozostających w analogicznej sytuacji, które pobrały emeryturę na podstawie innych przepisów, tj.: art. 50, art. art. 5()e i art. 184 u.e.r.FUS lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2203 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730).
Tym niemniej, w ocenie OPZZ opiniowany Projekt wymaga dopracowania i uwzględnienia następujących uwag:
l . Projekt ogranicza krąg ubezpieczonych do osób, które pobrały emeryturę w oparciu o wniosek złożony przed dniem 6 czerwca 2012 r. W związku z tym, należy zaznaczyć. że ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2012 r., poz. 637), wprowadzająca l)l.łn. regulacje dotyczące pomniejszania podstawy obliczenia emerytury o kwotę pobranych wcześniejszych emerytur. przyznanych przed osiągnięciem wieku emerytalnego, została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 6 czerwca 2012 r., zaś weszła w życie z dniem I stycznia 2013 r. Racjonalne wydając się więc, by przyjąć jako datę graniczną 1 stycznia 2013 r., a więc dzień wejścia ustawy w życie. Jest to uzasadnione z uwagi chociażby na fakt, że trudno oczekiwać, by wraz z ogłoszeniem tej ustawy w Dzienniku Ustaw ubezpieczeni posiadali wiedzę o dotyczących ich świadczeń zmianach;
2.      Należałoby rozważyć objęcie zakresem podmiotowym Projektu także ubezpieczonych z roczników 1949-1952. Z kierowanych do OPZZ pism wynika, że osoby te również nie miały świadomości na temat zmiany prawa wchodzącej w życie w 2013 roku;
3.      Przewidziany w Projekcie termin trzech miesięcy na wystąpienie przez ubezpieczonego o ponowne ustalenie wysokości emerytury jest zbyt krótki. Termin ten powinien być zdecydowanie dłuższy: co najmniej 6-miesięczny, bądź nawet roczny, co pozwoliłoby uniknąć sytuacji, gdy wskutek niewystarczającego poinformowania o wejściu w życie projektowanych zmian część osób nie skorzysta z przysługujących im uprawnień;
4.      Zasadne wydaje się także zamieszczenie przepisu szczegółowo określającego sposób przeliczenia świadczenia, co pozwoliłoby zagwarantować jednolite zasady zwrotu świadczeń należnych uprawnionym. Na potrzebę ustalenia przez ustawodawcę takich jednolitych zasad zwrotu świadczeń zwrócił uwagę już Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt P 20/16. Pozytywnie natomiast należy ocenić, że Projekt zawiera instytucję wyrównania za niekorzystne wyliczenia świadczeń, przewidując, że emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia, w którym ubezpieczeni spełnili warunki do uzyskania emerytury powszechnej;
5.      Należy zwrócić uwagę, że zbyt przewlekłe procedowanie nad Projektem może skutkować tym, że w przypadku śmierci ubezpieczonego osoby uprawnione do renty rodzinnej dostaną niższe świadczenia. Zgodnie z art. 65 ust. I u.e.r.FUS renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Renta rodzinna przysługuje także uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci pobierała zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne (art. 66 u.e.r.FUS). Wysokość renty rodzinnej jest uzależniona od dwóch czynników: od wysokości świadczenia, jakie uzyskiwał (do jakiego miałby prawo) zmarły ubezpieczony oraz od tego, czy mamy' do czynienia ze zbiegiem osób uprawnionych do pobierania świadczenia (zob. red. Ignaczewski J., Małżeńskie prawo majątkowe, C.H.Beck 2017, wyd. 4, Prawo małżonka do świadczeń z ubezpieczeń społecznego – komentarz tezowy do przepisow ustawy o emerytalnych i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych regulujących rente rodzinną). Wobec tego wydaje się uzasadnione uregulowanie w Projekcie kwestii przeliczenia renty rodzinnej, tak aby uprawnieni do tej renty mogli wnosić o przeliczenie emerytury w razie śmierci ubezpieczonego przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy;
6.      Brakuje w Projekcie przepisu dotyczącego zawieszenia lub umorzenia postępowań w sprawie ponownego ustalenia podstawy obliczenia emerytury, wszczętych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.
Jak wynika z powyższego. OPZZ postuluje jak najszybsze ustawowe uregulowanie objętych Projektem kwestii, z uwzględnieniem jednak rzeczywistych oczekiwań ubezpieczonych.

                                       Przewodniczący  OPZZ  Andrzej Radzikowski


141 komentarzy:

  1. Drogie Panie, może ktoś jest z Piaseczna , lub okolic Piaseczna. Naszej koleżance bardzo by się przydał kontakt z bratnią duszą.
    Odezwijcie się, dziewczyny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszkasz w Piasecznie czy gdzieś w okolicach. Jestem z Legionowa k. Warszawy. Sprawa identyczna jak moja. W 2008 emerytura wcześniejsza. W 2013 powszechna niższa od wcześniejszej. Jeszcze nie otrzymałam wezwania do sądu. Podlegam pod sąd w W-wie. Jak masz ochotę to możemy się jakoś skontaktować. Uważam że nie ma co się stresować. Pozdrawiam Basia.

      Usuń
    2. Proszę, niech Panie napiszą do mnie na pocztę mailową, można podać nr telefonów, a ja przekażę to Paniom.
      emerytura.zawieszenie@wp.pl

      Usuń
    3. Życzliwa osoba podała informacje do wykorzystania. Linki do wyroków sądu z Legnicy znajdują się w zakładce "Sprawy różne"

      Anonimowy2 grudnia 2019 21:19
      Do Jolki K z 16:13.
      Pisze o tym Anonimowy z z 01.12.2019 godz.20:44 przywołując uzasadnienie jednego z wyroków SO w Legnicy sygnatura akt V U 317/19,w którym powołano się na stanowisko SN II ZP 40/97(wprawdzie w uchwale tej przywołano poprzednią starą ustawę em.,lecz SO w Legnicy stwierdził,że jest aktualna również w stosunku do nowej ustawy o FUS). Uzasadnienia wyroków związanych z odwołaniami,zawierają w swej treści szereg przywoływanych podstaw prawnych,które można wykorzystać we własnych sprawach.

      Usuń
    4. Jestem nauczycielem ur. 1956r. Emerytura w wieku 55 lat w 2011r. Dlaczego mam być gorszym sortem od kobiet z 1953r ? W 2011r też nie wiedziałem o ustawie z 2012r, powszechny wiek emerytalny osiągnę w 2021r. Okres 3m-cy wykreśli mnie z działania projektowanej ustawy. Dlaczego ? Świat nie kończy się na roczniku 1953.

      Usuń
    5. Do nauczyciela z 15:47
      Czy można zapytać na podstawie jakich przepisów przeszedł pan na emeryturę w obniżonym wieku, tzn. na 10 lat przed osiągnięciem powszechnego wiekiem emerytalnego?

      Usuń
    6. Do 18:01:
      Przepis :30-letni okres składkowy i nieskładkowy, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze (praca nauczycielska) - u mnie 4 lata studiów zaliczone jako okres nieskładkowy plus 28 lat pracy od 1980r do końca 2008r - łącznie 32 lata ubezpieczeniowe. Emerytura wcześniejsza od VIII 2011

      Usuń
  2. Do Pani, pracującej emerytki.
    Sprawdż dokładnie w ZUS swoje dokumenty. Jaką, dokładnie, masz treść wniosku o przeliczenie z 2013 r.
    Czy to znaczy, że nie otrzymałaś decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej?
    Napisz więcej informacji

    OdpowiedzUsuń
  3. Emerytura ustalona niniejsza decyzja zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym nadal będzie wyplacana emerytura zgodnie z artykułem.53 jako świadczenie korzystniejsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy zwalniałaś się z pracy? I na nowo podjęłaś pracę na emeryturze?
      Czy doliczałaś kwartalnie lub rocznie składki do emerytury wcześniejszej?

      Usuń
    2. Pani JOLU, ja się w 2013r. nie zwolniłam. Złożyłam tylko wniosek o ep i pracowałam do maja 2019r.Teraz po skończeniu zatrudnienia, nie dostarczyłam świadectwa pracy do ZUS. Nadal pobieram ew, ponieważ w 2013r. okazała się wyższa. Proszę napisać co z tego wynika. Dziękuję za odp...

      Usuń
    3. 22:05
      Z tego wynika, że jesteś pierwszakiem.

      Usuń
    4. A ta przyznana emerytura powszechna z 2013 r.?
      Jeszcze dopytam. Czy po wyroku TK składałaś wniosek/skargę do ZUS?
      Czy przez te 6 lat pracy były dostarczane druki Rp-7 do ZUS?

      Usuń
    5. Myślę, że powinnaś udać się do ZUS i wyjaśnić swoją sytuację, dopytać się o różne sprawy.
      Nie obawiaj się, nikt nie zmieni Ci przyznanej emerytury. W ZUS wszystko jest na Twój wniosek.To wizyta bez zobowiązań.
      Rozumiem, ze nie chcesz jeszcze podejmować decyzji. I chyba trochę obawiasz się złożenia świadectwa pracy. Nic na razie nie musisz składać. Możesz powiedzieć, że zakończyłaś pracę w dotychczasowej firmie, ale zamierzasz nadal pracować w innej.
      Chodzi tylko o uzyskanie wyczerpujących informacji.

      Usuń
    6. Za pierwszaka ZUS mnie nie uznaje. Wniosek po wyroku TK składałam w kwietniu 2019r, wiadomo, odmowa... . Sprawę w SO przegrałam, złożyłam apelację, cisza. Mam drugą sprawę w SO , terminu na razie też nie mam W ZUS byłam kilka razy w tym roku (kwiecień). To jest tragedia i szkoda czasu słuchać tych :Bajek:> Nie przeliczałam urlopu wychowawczego, tylko co kwartał doliczali staż.

      Usuń
    7. O co masz drugą sprawę w sądzie okręgowym?

      Usuń
    8. Wciąż o to samo, o emeryturę (ep). Sędziowie są zajęci swoimi sprawami,dla nas tylko "rzut okiem", i negatyw, (chociaż inni też są na szczęście). potem niby chcą naprawić swoje "zaniedbanie " i tak powstaje druga sprawa. Dla nich kasa, dla mnie jak do tej pory nie.

      Usuń
  4. Czy wyrok Sądu Najwyższego dotyczy rocznika 53 cz52 bo już mam mętlik w glowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dotyczy kobiety rocznik 1952.

      Usuń
    2. Tym tekstem w "Rzeczpospolitej" i jego przedrukami w innych mediach proszę się nie przejmować. Autor. Mateusz Rzemek tym razem strzelił kosmiczne bzdury.

      https://www.rp.pl/Praca-emerytury-renty/191139999-Emerytki-z-rocznika-1953-r-nie-moga-liczyc-na-sady-zostal-im-tylko-Sejm---uchwala-SN.html

      Usuń
  5. Zwolniłam się 2013ipodjelam pracę 2014 i do dzisiaj pracuje na pełnym etacie w domu starców ciężka praca.co roku składałam wniosek ale doliczali tylko staż 2015 r składałam o doliczenie urlopu wychowawczego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tobie też doradzę wizytę w ZUS po uzyskanie informacji o Twojej sytuacji emerytalnej. Trzeba się dopytać o różne sprawy. To ma być tylko wizyta informacyjna, bez składania wniosków.

      Czy składałaś wniosek/skargę do ZUS po wyroku TK?

      Usuń
  6. 22:05
    A ja myślę, że rozwiązałaś umowę o pracę w 2011 roku i ponownie podjęłaś pracę, bo takie były wówczas obowiązujące przepisy w ZUS, by nadal otrzymywać emeryturę wcześniejszą. Potem już w 2013 roku przy składaniu wniosku o ENP wystarczyło rozwiązanie umowy o pracę z 2011 roku. U mnie właśnie tak było, nie przerywałam zatrudnienia i pracuję do chwili obecnej. G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość nie rozwiązała stosunku pracy, zawieszono (ustawą) im emerytury.
      Stąd wzięła się sprawa niekonstytucyjnie zawieszonych emerytur i wygrana sprawa w TK w 2012 r.
      I od tego czasu, od 2011 r. powstał nasz blog "dla zawieszonych"

      Usuń
    2. Tak było, zgadzam się. Ale skoro ta Pani pisze, że w 2013r. nie zwolniła się, tylko złożyła wniosek o ep i pracowała do maja 2019r. nadal pobierając ew, ponieważ w 2013r. okazała się wyższa od powszechnej, to świadczy to o tym, ze skoro ZUS przyznał i zwiesił ENP, to musiało być rozwiązanie umowy o pracę w okresie od 2008 roku.Moim zdaniem ta Pani na pewno nie jest pierwszakiem i powinna wystąpić do ZUS o doliczenie zewidencjonowanych i zwaloryzowanych składek, a nuż coś drgnie na korzyść.G.

      Usuń
    3. Mają mi doliczyć nie tylko składki, a kapitał gdzie jest??? tu jest problem. JA UWAŻAM, ŻE PODMIOTY PODOBNE NALEŻY TRAKTOWAĆ TAK SAMO. Mają liczyć od kwietnia 2019 (mój wniosek), nowy stan prawny (Wyrok TK)tak jak pierwszakom. Jest już grudzień a ja wciąż w tym samym miejscu.

      Usuń
    4. 11:44
      Kapitał początkowy został zwaloryzowany i wyzerowany w 2013 roku, tj. w momencie przeliczenia pierwszej ENP na Twój wniosek po osiągnięciu wieku emerytalnego. Jeśli w 2015 roku (zmiana ustawy) nie przeliczałaś kapitału początkowego ze wskaźnikiem 1,3% za urlopy wychowawcze to teraz można to zrobić na wniosek złożony do ZUS. Może niedokładnie czytałam wcześniejsze wpisy, ale nie znalazłam informacji jaka była decyzja ZUS na Twój wniosek z kwietnia 2019 o przeliczenie emerytury po wyroku TK, podejrzewam że jesteś przedawniona (minęło 5 lat). Czy składałaś odwołanie od tej decyzji do Sądu Okręgowego? To przykre, ale przeliczenia jak dla pierwszaków to na pewno nie będzie. Chyba ze Ustawa naprawcza coś zmieni, w co osobiście wątpię G.

      Usuń
    5. WYZEROWANY, Ja go nie wyzerowałam i nie mam zamiaru. Ja go mam, tak właśnie mam, niech poszukają w ZUSie. To po co ta ustawa, skoro nic nie zmieni??? Ona nie ma coś zmieniać , ona ma stosować prawo, tyle i tylko tyle.

      Usuń
    6. Jeśli pani jest przedawniona towyrok TK odnosi się chyba do przeliczenia emerytur a nie bez potrącenia składek a nie wycofania wniosku z z2013: ale mogę się mylic

      Usuń
    7. CD bez potrącenia skladek

      Usuń
    8. niech przeliczają, na rok 2019. Zrobili nas w konia, a teraz idą w zaparte. ZUS ma dwa worki i jednym daje na MIKOŁAJA, a innym na Gwiazdora.... Składki biorą od pracujących do tej pory, ale kapitał waloryzują tym co nie odprowadzali składek od 2008. "Świat się śmieje, śmiechu warte"

      Usuń
    9. Jaki przepis pozwala na wyzerowanie kapitału początkowego?
      W ustawie o emeryturach i rentach z FUS taki nie istnieje.
      Chyba, że nie potrafię go znaleźć.

      Usuń
    10. Jaki zabrania, też nie mogę znależć...Wszystko jest umowne????

      Usuń
    11. To chyba nie jest powiedziane wprost w żadnym artykule, wynika z całokształtu przepisów, kariera zawodowa zakończona to i kapitał podsumowany.

      Usuń
    12. JAKA KARIERA. PRACOAWAŁAM OD LAT 70 DO DZISIAJ PRAWIE. 44 LAT TO ZA MAŁO, NA CO...??? .
      ZA "CAŁOKSZTAŁ "CHCĘ TYLKO TO CO SIĘ NALEŻY..., nIE INTERPRETACJI PAŃ Z OKIENKA ZUSu, tyle tylko co moje

      Usuń
    13. Jest pani rozgoryczona tak jak my wszystkie ale co można zrobić przecież najłatwiej żerować na najsłabszych życzę pani zdrowia

      Usuń
    14. 19:00
      Dlaczego ty tak wrzeszczysz na mnie? Ilość lat pracy nie ma tu nic do rzeczy, jak pracowałaś do dzisiaj to z chwilą przedłożenia świadectwa pracy w Zusie przeliczą ci wszystko od nowa, zwaloryzują kapitał i składki na dzień dzisiejszy.

      Usuń
    15. Według ZUS, na 19 tys. 600 kobiet "pierwszaków" z rocznika 1953 niepomniejszoną emeryturę powszechną wyższą od wcześniejszej dostanie 15 tys. 400 osób, a więc też nie wszystkie. Panie pracujące do dzisiaj z pewnością zyskają. Problem w tym, żeby okazać się "pierwszakiem".

      Usuń
    16. Oto odpowiedż na fundamentalne pytanie, jakiej udzielił pan Andrzej Goły na blogu Jotownia

      Środa, 19 20 czerwca19 o 11:39
      Dzień dobry,

      Postaram się odpowiedzieć na postawione pytanie:
      “Jaka jest podstawa prawna wyzerowania kapitału początkowego po przyznaniu emerytury powszechnej zaliczkowej, zawieszonej od daty jej przyznania w latach 2012, 2013 i następnych, w ogóle do tej pory nie pobieranej przez emeryta z powodu kontynuowania zatrudnienia? “

      Po pierwsze nie ma pojęcia “wyzerowania kapitału początkowego”, przypuszczam że chodzi Pani o wstrzymanie waloryzacji składek i kapitału początkowego.
      Po drugie czy chodzi o emeryturę czy emeryturę w kwocie zaliczkowej (są to dwie różne decyzje – rodzące różne konsekwencje w kwestiach uprawomocnienia się decyzji czy możliwości odwołania się od decyzji). Emerytura w kwocie zaliczkowej – art. 120 Ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
      Po trzecie zawieszonej – z jakiego powodu – kontynuowania pracy bez rozwiązania stosunku pracy, czy na wniosek ubezpieczonego. Generalnie regulują te kwestie art 103-106 Ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
      Po czwarte często mylone jest zawieszenie emerytury ze zbiegiem świadczeń (zbieg prawa do świadczeń – art. 95 do 99 Ustawy o emeryturach I rentach z FUS.
      Po piąte “zawieszonej od daty jej przyznania w latach 2012, 2013 i następnych, w ogóle do tej pory nie pobieranej przez emeryta z powodu kontynuowania zatrudnienia” – moim zdaniem błędna interpretacja stanu faktycznego – nie wypłacanej z powodu zbiegu prawa do świadczeń (zgodnie z przepisami wypłacane jest świadczenie wyższe lub wybrane przez ubezpieczonego).

      Próbuję odpowiedzieć na pytanie “dlaczego nie jest waloryzowany kapitał początkowy i składki gdy złożono wniosek w roku 2012 (lub 2013 i innym), została ustalona emerytura i nie podlegała ona wypłacie ze względu na zbieg świadczeń” (większość Pań emerytek z rocznika 1953 ma właśnie taką sytuację).
      Wynika to z art. 25 Ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
      Art.25.1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa wart.24, stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego określonego wart.173–175 oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa wart.40a ustawy z dnia 13października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, z zastrzeżeniem ust.1a i1b oraz art.185
      I tak np. jeśli emerytura przysługuje od maja 2013 – podstawą emerytury są kwoty zwaloryzowanych kapitału i składek na 30.04.2013 r. potem już nie są waloryzowane. Następna ważna różnica “przysługuje wypłata emerytury” to nie to samo co “emerytura jest wypłacana”.

      Jak widać nawet tak krótkie pytanie powoduje wiele wątpliwości co do tego jaki jest stan faktyczny i jakie są jego konsekwencje prawne. Jeśli błędnie zinterpretowałem którąkolwiek część pytania proszę o wyrozumiałość .
      Nie będę się podejmował udzielania porad i proszę moich wpisów nie traktować jako porady. Zaznaczam z przezorności, że nie ponoszę odpowiedzialności za wykorzystanie ich w ten sposób. Moje wypowiedzi proszę traktować jako opinie i nie opierać na nich swoich decyzji z zakresu emerytur.
      Rzetelnej porady mogę udzielić jedynie znając sytuację faktyczną ubezpieczonego.

      Jeszcze raz zapraszam do kontaktu:
      Doradztwo Emerytalne i Finansowe Andrzej Goły
      34-300 Żywiec, ul. Kościuszki 64
      tel: 662 883 224 (od 8:00 do 16:00)

      pozdrawiam Wszystkie Czytelniczki i Czytelników

      P.S. Będę aktywny na tym forum na ile pozwali praca
      P.S.2 Jaszcze raz podkreślam, że przedstawione wyżej wyjaśnienia nie są poradą i nie ponoszę odpowiedzialności za wykorzystanie ich w ten sposób.

      Usuń
    17. I kolejna wypowiedź pana Andrzeja Gołego:

      Środa, 19 20 czerwca19 o 14:23
      Dzień dobry

      Nie, nie jest poprawny
      „W mojej ocenie z art. 25 i 25 a ustawy emerytalnej wynika, że zaprzestaje się waloryzacji składek i kapitału początkowego jeżeli zostanie nie tylko ustalona ale wypłacana emerytura”
      Po złożeniu wniosku i spełnieniu wszystkich warunków zostaje Pani przyznana i wyliczona emerytura. Na podstawie art. 25 – waloryzacji kapitału początkowego i składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego dokonuje się do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury. Kluczowe słowa „przysługuje wypłata emerytury” już w poprzednim komentarzu pisałem nie są tym samym co „wypłata emerytury”. W większości sytuacji przysługuje wypłata emerytury (powszechnej), ale z uwagi na zbieg prawa do świadczeń (np. emerytury wcześniejszej) nie jest ona wypłacana (nadal jest wypłacane świadczenie korzystniejsze). Aby kapitał i składki były dalej waloryzowane należałoby umorzyć postępowanie w sprawie emerytury, czyli do uprawomocnienia się decyzji o przyznaniu emerytury złożyć wniosek o „wycofanie wniosku” obecnie druk EWS.

      pozdrawiam Andrzej Goły

      Usuń
    18. cała dyskusja, ciekawa, na ten temat na stronie:

      https://jotownia.wordpress.com/2019/06/18/polaczone-komisje-senackie-posiedzenie-25-czerwca-art-25-ust-1b/

      Usuń
    19. Dziękuję, jestem zdrowa. Nie krzyczę. Lubię tylko normalność.

      Usuń
    20. 19:46
      Wielkie drukowane litery według netykiety oznaczają krzyk :)

      Usuń
    21. czy "netykieta" ,to to samo co etykieta?
      Też przesyłam uśmiechniętą bużkę.

      Usuń
    22. Zasady obowiązujące w internecie

      Usuń
  7. Pisałam już dużo o swojej sprawie wcześniej. Dla przypomnienia, we wrześniu wygrałam w Sądzie sprawę o przedawnienie.Po przeliczeniu po wyroku mojej emerytury i jej zwaloryzowaniu na marzec 2019, ENP była wciąż niższa od wcześniejszej (ja nadal pracuję). Dopiero po złożeniu wniosku o ponowne ustalenie kapitału początkowego (urlop wychowawczy) i doliczenie zwaloryzowanych składek od grudnia 2013 do października 2019, ENP jest wyższa od emerytury wcześniejszej o 91,04 brutto. Wskaźnik dożycia dla wieku 66,1 lat z tablic z 2019 roku - 208,1. Może to niewiele, ale wreszcie coś.Pozdrawiam G.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, nie jest to zbyt duża kwota. ale każda podwyżka jest ważna.
      Dobrze, że wreszcie ZUS doliczył Ci wszystko, jak trzeba.

      G., do Ciebie i do innych Pań. Niebawem zamieszczę informację, czy i jak można będzie przeliczyć kapitał początkowy. Gdzie szukać możliwości.
      Dziewczyny, dokładnie przeglądajcie swoje dokumenty emerytalne i "wgryzajcie " się w nie.

      Usuń
    2. Dzięki Jola K. Pozdrawiam G.

      Usuń
  8. Witam . Chciałam zapytać, czy pracując na umowę zlecenie będąc na emeryturze można ubiegać się o przeliczenie kapitału początkowego, czy praca na UZ wpływa na zwiększenie kapitału P.Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim musisz pamiętać, że kapital początkowy to jest odtworzona kwota składek sprzed 1 stycznia 1999 r.. Dlatego składki odprowadzane z tytułu obecnie wykonywanej pracy nie mają wpływu na wartość kapitalu.
      Ale jeżeli przebywalas na urlopach wychowawczych to możesz wnieść o przeliczenie. Od 2015 r. urlop wychowawczy oblicza się wskaznikiem 1,3, a dotychczas było 0,7.
      Ponadto może z okresu sprzed 1999 r. masz taki rok gdzie pracowalas tylko przez część roku to również możesz przeliczyć. Dotychczas zarobki z przepracowanej części roku porownywalo się do średniej krajowej z całego roku a obecnie porównuje się do odpowiedniej liczby miesięcy. To podwyższa kapitał.

      Usuń
    2. nie pisz bredni 13,02

      Usuń
    3. A jak Ty uważasz?14,22

      Usuń
    4. 14:22;
      Proszę napisz najpierw co tutaj jest brednia?
      Napisałam Pani tak jak sama mam kapital przeliczony.
      Każda wskazana okoliczność uregulowana jest w ustawie.
      Zarzuty innym można robić tylko wtedy gdy się ma 100 pewność. Ty jej nie masz w ogóle.
      Jeżeli Pani z 10:33 będzie chciała dodatkowych wyjaśnień zrobię to z wielką przyjemnością i wskaże przepisy prawne, które wskazano mi w wydanych decyzjach o kapitale początkowym i na podstawie ktorych ten kapital przeliczono.
      Przed stawianiem zarzutów sugeruję postudiowanie zmian dokonywanych w ustawie emerytalnej.

      Usuń
    5. Anonimowy 14:22
      To nie są brednie, taką informację, ja również, uzyskałam w ubiegłym tygodniu z ZUS.

      Usuń
  9. A ja nie moge znalezc zakładki "Sprawy różne" jak równiez "TK rózne roczniki". Jwsli by ktos mogł mi podpowiedziec. Dziekuje. ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 11:07

      Po prawej stronie jest ciemnozielona ramka, w której są zakładki. Jeśli kursorem zjedziesz w dół tej ramki, to tam gdzie jest napis "Strony" przedostatnia zakładka tj. "TK różne roczniki" a ostatnia to "Sprawy różne". Należy kliknąć w wybrana zakładkę aby ja otworzyć. Poniżej skopiowałam część tej ramki z zakładkami. G.

      Zawieszenie emerytury

      Strony

      . Strona główna
      . Pozew zbiorowy - "wybraliśmy emeryturę"
      . Podatek 32% - materiały
      . PORADNIK EMERYTA
      . PORADNIK EMERYTA 2
      . PORADNIK EMERYTA 3
      . ROCZNIK 1953
      . ROCZNIK 1953 2
      . ROCZNIK 1953 3
      . ROCZNIK 1953 4
      . Rocznik 1953 5
      . ROCZNIK 1953 6
      . ROCZNIK 1953 7
      . ROCZNIK 1953 8
      . ROCZNIK 1953 9
      . ROCZNIK 1953 10
      . Emerytura po 1.10.2011
      . Odsetki
      . TK różne roczniki
      . Sprawy różne

      Usuń
    2. Znalazłaś te zakładki?

      Usuń
    3. Tak, wielkie dzieki.Sa tak miłe i cudowne Panie. Pozdrowienia,ala

      Usuń
  10. Dziewczyny, analizujcie i przeglądajcie dokumenty z ZUS. Miałam wydane 3 decyzję z 2013, 2017,2019. Na wszystkich miałam te same kwoty kapitału i składek na FUS, a pracuje od 2008 r. Byłam dzisiaj w ZUS zapytać gdzie są składki ujęte do obliczenia em pow. Panie z obsługi nie potrafiły mi odpowiedzieć. Poprosiłam o wydruk szczegółowy składek i waloryzacji, bo o to ma wplyw na wyliczenie em pow. Mam wyższa em wcze. Wszystko trzeba sprawdzać

    OdpowiedzUsuń
  11. Pani Jolu nie wiem dlaczego przychodzą mi na maila wszystkie komentarze publikowane na blogu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogusiu, przy napisaniu komentarza, kliknęłaś kwadracik "powiadamiaj mnie"

      Usuń
  12. Miałam to samo, zaznaczyła Pani kwadracik powiadomij mnie, trzeba kliknąć w kwadracik odblokować go.

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzeczywiście tak było, zaznaczyłam kwadracik. Dziękuję i Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Jolka K 4 grudnia 2019 06:23

    Wszystkim Barbarom, Basiom, Basieńkom, składam najserdeczniejsze życzenia imieninowe. Życzę Wam szczęścia, radości, uśmiechów i przede wszystkim dużo zdrowia

    Jolka K 4 grudnia 2019 06:58

    W naszym kraju jest 504 926 Barbar

    Anonimowy 4 grudnia 2019 08:04

    Wszystkiego najlepszego, zdrowia, oraz pomyślności. Teresa 1953

    Anonimowy 4 grudnia 2019 08:15

    Wszystkiego najlepszego, zdrowia i pomyślności zwłaszcza w Sądach Teresa 1953

    OdpowiedzUsuń
  15. Kochani Doradcy, przyjrzyjcie się naszemu projektowi emerytalnej ustawy naprawczej (w poprzednim poście), opracowanym, po wielu konsultacjach i przy współpracy innych blogowiczów, przez naszą koleżankę, Grażynę.
    Proszę, sprawdżcie projekt pod względem merytorycznym i technicznym.
    Nie mamy ambicji zastępować ani Biura Legislacyjnego, ani innych ośrodków ustawo-twórczych.
    Naszym celem jest przedstawienie naszych oczekiwań w zakresie stanowionego prawa dla emerytów, a także pokazanie, że jesteśmy kreatywni, inteligentni, chętni do współpracy.

    Mamy nadzieję, że zarówno parlamentarzyści, jak i władze wykonawcze zapoznają się z opracowanym przez nas projektem ustawy i z uwagą przyjrzą się proponowanym zmianom w ustawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do osób przygotowujących różne obywatelskie projekty ustawy naprawczej.

      Bardzo ciekawa jest opinia Biura Analiz Sejmowych do tego zmienionego senackiego projektu, który nie został rozpatrzony w Sejmie poprzedniej kadencji. Projekt różnił się od obecnego projektu senackiego, ale chodzi mi o uwagi ogólne oraz o wyliczenia finansowe ZUS dokonane dla sytuacji, gdyby wszystkim ujętym w projekcie wyliczać emerytury powszechne na dzień złożenia wniosku już po wyroku TK, tak jakby to był wniosek pierwszorazowy.

      Bardzo dobrze zostały w tej opinii podsumowane i poważnie potraktowane uwagi emerytek do senackiego projektu ustawy z druku nr 1175 z poprzedniej kadencji oraz z petycji do senatorów, pilotowanej przez p. Jolkę K. i podpisanej przez ponad 500 osób.

      Tu jest ta opinia dr Izabeli Bień:

      http://orka.sejm.gov.pl/rexdomk8.nsf/0/6A413968166D26A0C125848800464A3C/%24File/i1844-19.docx

      Opinia o projekcie autorstwa dr Bień kończy się w ten sposób:

      "[...] mając do czynienia z tak delikatną materią prawną i społeczną jaką jest system emerytalny, zasadnym byłoby dokonanie pogłębionej analizy (w tym analizy szacunkowych kosztów) różnych propozycji zgłaszanych w drodze konsultacji publicznych projektu ustawy. Pomogłoby to w wyborze najlepszego rozwiązania uwzględniającego nie tylko możliwości finansów publicznych, ale także przyczyniającego się do odbudowania zaufania obywateli do państwa, nadszarpniętego przez zbyt częste zmiany w systemie emerytalnym przeprowadzane w ostatnich latach."

      To chyba zachęca do tworzenia różnych odważnych projektów ustawy naprawczej?

      Chcę także zwrócić uwagę na coś, o czym się mało mówi, tzn. że w kosztach realizacji projektu ustawy nie są zawarte wysokie podwyżki emerytur "pierwszaków" (podobno jest to średnio tysiąc złotych brutto miesięcznie), bo nie wymagają one zmian ustawowych. ZUS pewnie wypłaca je jako środki nieprzewidziane, być może z jakiejś puli rezerw FUS?
      Koszty te zostały podane w piśmie ZUS do senackiego projektu ustawy z druku nr 1175, w punkcie 2.

      https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatinicjatywypliki/810/4/1175_zus.pdf

      Wskazano tam, że grupa "pierwszaków", które skorzystają po wyroku TK liczy około 15 tys. 400 kobiet, a podwyżki ich emerytur kosztowałyby około 213 mln zł w roku 2020. Natomiast podwyżki wszystkich pozostałych kobiet ujętych w projekcie z druku nr 1175, które skorzystałyby na przeliczeniu (a jest ich około 44 tys.) wyniosłyby w roku 2020 około 77 mln złotych, czyli blisko trzy razy mniej niż nie ujęte w projekcie podwyżki "pierwszaków".

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za te słowa i opinię.

      Sądzę, że sprawa pieniędzy jest bardzo ważna. Już wcześniej zastanawiałam się nad nimi.
      Jak policzyć pieniądze, których wcześniejsi emeryci nie wzięli przez te 6 lat (Chyba dotyczy to tylko tych, dla których w 2013 r., 2014 r.,... ep była wyższa od emerytury wcześniejszej. A może też jeszcze innych?)?

      Piszą, że tych pierwszaków było 15-16 tysięcy. Ile jest tych pierwszaków jeszcze?

      Ilu emerytów się sądzi, lub sądziło?
      Ilu jest takich emerytów, którzy wiedząc o wyroku nic nie zrobili, bądż z nieporadności, bądż już było za póżno na złożenie skargi o wznowienie?

      Ilu jest jeszcze emerytów, którzy nie mają żadnej wiedzy ani o wyroku TK, ani o możliwości starania się o podwyżkę emerytury po wyroku TK?

      Usuń
    3. Korekta - z podanych liczb wynika, że na pierwszaka wypada średnio nie 1000 ale 1150 zł brutto miesięcznie.

      Usuń
    4. Do Jolki K

      Anonimowy 3 grudnia 2019 19:29
      Według ZUS, na 19 tys. 600 kobiet "pierwszaków" z rocznika 1953 niepomniejszoną emeryturę powszechną wyższą od wcześniejszej dostanie 15 tys. 400 osób, a więc też nie wszystkie. Panie pracujące do dzisiaj z pewnością zyskają. Problem w tym, żeby okazać się "pierwszakiem".

      Usuń
    5. Niestety, nie wszystkie Panie pracujące do dzisiaj też zyskają.

      Usuń
    6. 14:23
      to jest twoja autorska interpretacja prawa.
      Na mocy wyroku TK z 6 marca 2019 roku, podstawa emerytury powszechnej dla wcześniejszych emerytek z rocznika 1953 ze świadczeniem przyznanym na podstawie art. 46 nie ulega pomniejszeniu o świadczenia pobrane do momentu złożenia wniosku o emeryturę powszechną.

      Usuń
    7. 14:23 zawiść ludzka nie zna granic,a co z tymi co już pobierają po wyroku?Wnieś postulat.

      Usuń
    8. emerytura powszechna wypłacana jest na dzień złożenia wniosku,tak mówi prawo , emeryt wcześniejszy może wcale nie występować o emeryturę powszechną a swoją drogą zawiść jest obrzydliwą cechą, sprawiedliwie to nie znaczy po równo, zawsze na dzieńzłożenia wniosku

      Usuń
    9. W niektórych opiniach (zob. np. opinia nr 37) w ramach konsultacji społecznych senackiego projektu ustawy z druku nr 12 pojawiają się oczekiwania nie tylko naliczenia emerytury według kapitału i wskaźników "na dzisiaj", ale także wyrównania za okres od osiągnięcia 60 roku życia! ;)))

      Ciekawe co na to senatorowie? :)))

      "Umożliwienie złożenia do ZUS-u wniosków o ponowne przeliczenie emerytur powszechnych, ze zwaloryzowanymi składkami, kapitałem początkowym i tablicami dalszego trwania życia na rok 2019, oraz wyrównaniem wraz z odsetkami wszystkich należności, począwszy od ukończenia 60 roku życia i przejścia na emeryturę powszechną."

      Usuń
    10. Do 15:00
      TK takich bzdur nigdy by nie napisał, a ty nie jesteś TK.
      Oczywiście, że taki postulat już przygotowałam i wyślę tez do MRPiPS oraz Prezes ZUS. Jakaś sprawiedliwość powinna jednak być, a nie wpadanie z jednej skrajności w drugą.Może przemyślą ten mój postulat i skończy sie ta farsa z "pierwszakami", które na koszt państwa nawet przez 10 i więcej lat pobierały emerytury nie naruszając swojego kapitału, za co jeszcze dostały nagrody od ZUS w postaci bezzasadnie znacznie zawyżonych emerytur. I nie chodzi mi o waloryzację kapitału do daty złożenia wniosku, bo to jest zgodne z ustawą, tylko właśnie o odliczania emerytur wcześniejszych pobranych po osiągnięciu wieku emerytalnego. Powinny być one według mnie bezwzględnie odliczane, co wynika z interpretacji samego art.25 ust.1b. i art.129.1.

      Usuń
  16. Bardzo mądra uwaga nr.20 Ewa

    OdpowiedzUsuń
  17. Grażyna T. Brawo Pani Jolu z 8:55
    Właśnie o to chodzi z przekazaniem naszego projektu. Czy to my mamy się martwić o koszty czy o sprawiedliwość i poszanowanie konstytucji przez ustawodawców. Winni są ustawodawcy rządów PO-PSL ale kiedyś musi nastąpić w końcu naprawieni ich ustaw.Przykro nam,że to przypada na nic nie winnych parlamentarzystów i obecny rząd Premiera Mateusza Morawieckiego.. Stąd moja propozycja z wystąpienia z APELEM do Pana PREMIERA - aby to on pomimo wysokich kosztów naprawy złego prawa w imię zachowania tych wartości pozostawił senatorom i posłom decyzję ustanowienia takich przepisów "bez oglądania się na koszty" .
    Pani Jolu czy ustaliła już Pani ostateczną wersję "naszego" .Coraz bardziej myślę,że jednak do tej nowej wersji zachować tylko nagłówek z odnośnikiem 1 i na dole przepisy do której odwołuje się zmiana.Myślę,że po prostu naprawiamy złe prawo i ten ust.1ba powinien znaleźć się w tekście tamtej ustawy.
    Odezwę się ok.17:00
    Pozdrawiam Grażyna T .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że można zostawić przypisy na dole. Takie przytoczenie przepisów może być pomocne.
      Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że o treści projektu ustawy zdecydują parlamentarzyści. Nasz projekt jest propozycją poglądową, do wykorzystania.

      Usuń
    2. Czy można uznać, że wolą blogowej większości w projekcie rezygnuje się z postulatu przeliczenia emerytury powszechnej tak jak "pierwszakom"?
      W CZYIM IMIENIU i komu zostanie przekazany projekt autorstwa pani Grażyny T.?

      Usuń
    3. Gdzie można przeczytać ten projekt pani Grażyny T.

      Usuń
    4. Projekt ten znajduje się w poprzednim poście/wątku

      Usuń
    5. Dziękuję.

      Usuń
  18. Do Pana Premiera z apelem ? To chyba żart, po tym co zrobił z poprzednim projektem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba dobrze zrobił odkładając procedowanie poszerzonego projektu ustawy na teraz.
      I my mamy szansę zwrócić się ze swoimi propozycjami

      Usuń
    2. Na etapie prac sejmowych było możliwe wprowadzenie poprawek do senackiego projektu ustawy.

      Premier nie miał prawa żądać od marszałka sejmu wycofania projektu ustawy, który był SENACKI a nie RZĄDOWY.

      Marszałek sejmu nie powinna była ulegać pozaprawnym naciskom premiera.

      Usuń
    3. To prawda, że w sejmie można było nanieść poprawki. Tylko czasu na pewno by zabrakło. Poprawki powinny zostać uzgodnione w komisjach sejmowych, trzeba czasu na zapoznanie się posłów z projektem ustawy, następnie trafiłyby na obrady plenarne. A potem jeszcze do senatu.
      Nie było szans. Była tylko możliwość uchwalenia ustawy w takim stanie, jaki był ostatnią propozycją senatu

      Usuń
    4. do 12:37
      Projekt wyślą do premiera czy kogokolwiek innego tylko te osoby, które będą chciały, po złożeniu swojego podpisu, tak jak w przypadku listu-petycji do senatorów. Nie wyobrażam sobie, że jakikolwiek projekt zostanie złożony z adnotacją "w imieniu emerytów", bez podpisów tych, którzy wyrażą na to zgodę. Ludzie mają różne opinie i trzeba to uszanować.

      Usuń
  19. Co z wygranymi sprawami w sądach czy ZUS wnosi apelację czy przelicza paniom przedawnionych proszę o wiadomość od pan ktore są już po rozprawach

    OdpowiedzUsuń
  20. Wydaje mi się że przygotowany projekt, to stanowisko p. Grażyny i Jolki i nie ośmielą się go wysłać jako stanowiska wszystkich blogowiczek. A gdzie w tym projekcie mówi się o waloryzacji składek i kapitału oraz wieku dożycia? Mam nadzieję, że ten komentarz nie zostanie usunięty, tak jak poprzedni. Wszelkie uwagi krytyczne nie są mile widziane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Bezimienna-moim skromnym zdaniem Pani Jola i Pani Grażyna stąpają twardo po ziemi i żyją tu i teraz.Pani, taki stosunek do życia jest obcy , BA!-urojony .Co pani oferuje w zamian?Czego pani chce?Proszę spłodzić swoje pismo a nie mieszać na blogu.
      Pozdrawiam
      Alicja

      Usuń
    2. Alicjo.
      Można być skromnym człowiekiem ale jak wygląda skromne zdanie?
      Płodzić to można... ale nie wiedziałam, że to są pisma.
      Mieszać to można ... np. zupę w garnku.
      A ja myślę, że Ty ... urwałaś się z choinki i masz pretensje do innych.

      Usuń
    3. I znowu ktoś pisze o usuniętym komentarzu. I po raz kolejny jest to kłamstwo. Ile razy tak można.
      Może warto sprawdzić, gdzie się wpisuje swoje komentarze, a nie lecieć ze szpileczką do mrowiska.

      Usuń
    4. Po pierwsze, tekst naszego projektu ustawy znajduje się w poprzednim poście. Tak trudno tam zajrzeć?
      Osoby, które zaglądają na blog, wiedzą, gdzie szukać projektu.
      Pisanie o problemie znalezienia tekstu projektu jest szukaniem dziury w całym.
      Po drugie, zamiast narzekać, proszę zaproponować coś od siebie.
      Gdzie byliście, kiedy od kilku dni toczą się dyskusje na temat treści projektu?
      Jedni pracują nad uzgodnieniem treści projektu, inni tylko występują z pretensjami.
      Jeszcze ciągle trwa dyskusja co do treści projektu ustawy. Proszę składać konkretne propozycje.

      Chyba niektórym nie w smak, że emeryci próbują stworzyć coś konstruktywnego. Ich rolą jest sianie zamętu.

      A Ty, z godz. 18:37, nie bądż taki, hej do przodu. Nie pouczaj innych. Pracuj nad swoimi wpisami.

      Usuń
    5. Do 17:26
      Wysil się i przeczytaj uwagi przesyłane przez panie z rocz. 53. Co najmniej 90% z nich dotyczy domagania się waloryzacji do wyroku TK z marca 2019 r. Myślę, że senatorowie na pewno zajmą się tą waloryzacją na pierwszym miejscu i jeszcze wam bonusy dołożą za ten wyrok TK.

      Usuń
    6. Grażyna T. do Joli
      Kolejne brawa . Twój Komentarz 04.12.2019 o godz.20:36 nareszcie chyba trafi do osób,które tylko narzekają szukając "dziury w całym" nic nie dając od siebie. Ja osobiście jestem już potwornie zmęczona. Obrywam cięgi od rodziny ,że oprócz pracy nad projektem niczym innym w domu się nie zajmuję. Sama analiza wpisów blogowiczek nie wspominając o czasie spędzonym na studiowaniu Dzienników Ustaw. Gotowy projekt łatwo tylko krytykować. Uważam,że jest lepszy od senackiego ponieważ obejmuje wszystkich pokrzywdzonych. pokrzywdzonych emerytów. Naprawdę trzeba było poświęcić wiele pracy, zdrowia,żeby go opracować w takiej wersji.

      Jolu - czy któraś z blogowiczek "objęła pieczę" nad komentarzem do naszego projektu?
      Pozdrawiam Grażyna T.

      Usuń
    7. Grażynko, napiszę apel pod najnowszym postem, może ktoś napisze komentarz.
      W bardzo wielu sprawach blogowiczki pisały pisma, i to naprawdę świetne. Wiele osób póżniej z nich korzystało.
      Czy w sprawie ustawy ktoś się zgłosi? Chyba szanse na to nie są duże. Łatwiej formułować pretensje i własne życzenia, niż zabrać się do pracy. Ale spróbuję.
      Dla Ciebie wielkie dzięki za ogrom pracy.
      Wiesz, to wspaniałe, że znalazłaś się właśnie Ty, gotowa poświęcić moc czasu na przygotowanie projektu ustawy.
      Jeszcze raz bardzo, bardzo Ci dziękuję.

      Usuń
  21. 17:26 też pytam, gdzie w tym projekcie jest mowa o waloryzacji składek i kapitału oraz wieku dożycia ?Takiego projektu nie popieram.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projekt jest nadal dyskutowany nie pod poprzednim postem, tylko pod postem z 17 listopada, na końcu:

      https://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2019/11/nowy-projekt-ustawy-naprawczej-opinia.html#comment-form

      Może warto skopiować komentarze i zamieścić tutaj, żeby było wiadomo, jaką postać nadano temu projektowi.

      Usuń
    2. Grażyna T.
      Musimy teraz zacząć wpływać na zmianę przepisów dotyczących daty złożenia pierwszego wniosku.Ustawa naprawcza dotyczy wprowadzenia art.25 ust.1b od 01.01.2013r a stosowanego do osób,które swoje decyzje o przejściu na emeryturę wcześniejszą podejmowały do końca 2012r. W naszym projekcie znika termin "przedawnione". Każda ustawa ma moc wiążąca jeżeli art. mówi,o wniosku a nie decyzji ZUS to nie jest ważny czy 3 ,4,5,6 lat temu był złożony. Grażyna T.



      Usuń
    3. Do 18:32
      Proszę wkleić tutaj ostatnią wersję projektu, bo nie wiadomo, o czym mowa.

      Usuń
    4. Właśnie, o rok 2019 się rozbija. Gdzie jest temat składek i kapitału zwaloryzowanego do wyroku TK z 2019r.To jest bardzo ważne, jesteśmy PODMIOTATMI
      (kobiety 1953r) takimi samymi, czyli powinna być liczona tak samo. Chodzi mi o wzór do obliczeń, kwoty wiadomo będą różne

      Usuń
    5. Posiedzenie Komisji Ustawodawczej i Komisji Rodziny,Polityki Senioralnej i Społecznej w sprawie ustawy nr12 10 grudnia godz.14sta.

      Usuń
    6. Grażyna T. Wklejam projekt łącznie z komentarzem do Pani Joli
      03.12.2019 godz.20:54 Grażyna T.
      Wysyłam kolejny projekt z naniesionymi poprawkami udzielonymi przez aktywne blogowiczki Tak jak pisałam zdajemy sobie sprawę,że nasz projekt nie ma szansy ,ale......może zostanie przez ustawodawców chociaż porównany z tym senackim nie pod względem fachowości.W tym 3 projekcie nadal pozostawiłam wyrażenie "przed 01.01.2013" , ponieważ od 01.01.2013 wszedł ust 1b. Cieszę się,że w końcu skończyły się złośliwe w stosunku do mnie komentarze Pozdrawiam.Grażyna T.


      U S T A W A
      z dnia

      o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
      Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
      Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.) 1/

      wprowadza się zmianę w art. 25:

      po ust.1b dodaje się ust.1ba w brzmieniu:

      1ba) Przepisu ust. 1b nie stosuje się do ubezpieczonych, którzy pobrali emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), emerytury górniczej określonej w art. 34 lub w art. 48 i 49 w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. na podstawie wniosku złożonego przed 01.01.2013r .

      Art. .2 . 1. Jeżeli ubezpieczony na wniosek złożony przed 01.01.2013r pobrał emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) ,emeryturę górniczą, określoną w art. 34 lub w art. 48 i 49, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. a następnie wystąpił z wnioskiem o emeryturę z art.24 , przy ustalaniu której zastosowano art.25 ust.1b może wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia z zastosowaniem ust.1ba w terminie 6 - miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów niniejszej ustawy.

      2. Ubezpieczony , o którym mowa w ust.1 zostanie poinformowany przez ZUS o możliwości wystąpienia z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia w ciągu miesiąca od dnia wejścia ustawy w życie .

      Art.3. Emerytura w ponownie ustalonej wysokości przysługuje od dnia złożenia wniosku o wypłatę emerytury o której mowa w art.24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

      Art.4. Ubezpieczonym o których mowa w art.2.1 wypłaca się wyrównanie wynikające z różnicy pomiędzy należnym a otrzymanym świadczeniem łącznie z ustawowymi odsetkami .
      Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




      1/) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz. 903, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 149, poz. 887, Nr 168, poz. 1001, Nr 187, poz. 1112 i Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r. poz. 118 i poz. 251, Dz. U z 2012 r. poz.637

      Usuń
    7. Mam pytanie. Niektóre panie z roczników 1949-1952 przegrały sprawy w sprawie art. 25 ust. 1b w obu instancjach sądów (maja prawomocne wyroki), a niektóre także w Sądzie Najwyższym. Co z powagą rzeczy osądzonej? Projekt ustawy nie przewiduje uregulowania ich sytuacji.

      Usuń
    8. W art. 2.1 "w terminie 6 miesięcy". nie powinno być łącznika.

      W art. 2.2 Po ubezpieczony jest część wtrącona i powinno być " Ubezpieczony, o którym mowa w ust. 1,..."

      Ponadto składnia tego zdania jest nieprawidłowa.
      Powinno być "Ubezpieczony, o którym mowa w ust.1, zostanie, w ciągu miesiąca od wejścia ustawy w życie, poinformowany,przez ZUS, o możliwości wystąpienia z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia."

      Usuń
    9. A co z paniami z roczników 1949-1952, które wniosek o emeryturę powszechną złożyły po 6 czerwca a przed 1 stycznia 2013 roku (żeby uniknąć art. 25 ust. 1b) i go nie wycofały po tym, jak ich emerytura, wtedy jeszcze bez pomniejszenia, okazała się niższa od wcześniejszej i została zawieszona jako świadczenie mniej korzystne? One chyba nie będą mogły złożyć drugiego wniosku o emeryturę powszechną, chociaż też przecież mogły nie wiedzieć, że wniosek należy wycofać przed uprawomocnieniem się niekorzystnej decyzji?

      Usuń
    10. 20:04
      Po wejściu w życie ustawy naprawczej wyroki sądowe traktuje się jako nieistniejące.
      Tak było w przypadku wydania ustawy po zawieszeniu emerytury w 2012 r. .

      Usuń
    11. 20:14
      Ale te panie składały swoje wnioski wtedy gdy art. 25 ust. 1b jeszcze nie obowiązywał.
      Nie ma żadnych podstaw do ponownego składania wniosku. powni

      Usuń
    12. 20:16
      Nieprawda.
      Przeczytaj ustawę po zawieszeniu emerytur. Tam są odrębne regulacje dotyczące spraw sądowych.

      Link do tej ustawy:

      https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ustalenie-i-wyplata-emerytur-do-ktorych-prawo-uleglo-zawieszeniu-w-18065187

      Usuń
    13. Grażynko, poprawiłam i zmieniłam treść projektu w poprzednim wątku.
      Ponownie bardzo Ci dziękuję

      Usuń
    14. Ustawa dla zawieszonych nie była zwykłą ustawą, tylko specustawą, która miała priorytet przed wszelkimi ustawami, a wydane wyroki sądowe nie miały znaczenia

      Usuń
    15. Grażynko, może warto napisać coś o sprawach w sądzie, toczących się, przegranych i zawieszonych.
      Może zrobić to w formie komentarza?

      Usuń
    16. 18:39;
      Ale podmiotami podobnymi są również panie z rocznika 1949, które nigdy nie składały wniosku o emeryturę powszechną. Myślę, że takie też są. One na pewno sa pierwszakami. A te z 1953 r. które składały wnioski w 2013 - 2014 dlaczego miałyby być pierwszakami, bo chyba tak chciałabyś.
      Marzenia. Składałaś wniosek więc pierwszakiem być nie możesz i to nie dlatego, że życzę CI źle. Takie jest po prostu prawo.

      Usuń
    17. Grażyna T.
      Jolu - ja również dziękuję Tobie, za taki wkład pracy,tyle serca wkładasz dla nas. O toczących się sprawach -oczywiście , bo to podkreśli rangę potrzeby poprawienia "chorego prawa".Grażyna T

      Usuń
    18. 22:15
      Nie jestem z 18:39, ale się wypowiem.
      Panie z rocznika 1949, o których piszesz nie są i nie zostaną już pierwszakami, ponieważ mogły bez negatywnych konsekwencji złożyć wniosek o emeryturę powszechną przed 1 stycznia 2013 roku. Po uchwale Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z 28 listopada 2019 r. w sprawie III UZP 5/19 szanse pań wcześniejszych emerytek z roczników 1949-52 na emeryturę powszechna bez pomniejszenia zmalały do zera.

      Usuń
    19. 22:30 Grażyna T. do Joli
      Brak dole przepisów. Tak się dzieje przy robieniu poprawek. Grażyna T.

      Usuń
    20. Do Anonimowy 22:15
      "Dlaczego miałyby być pierwszakami" - dlatego, że ZUS nie udzielał wyczerpujących informacji na temat zakończenia waloryzacji, jak również tej informacji w nie posiadała w "Pouczeniu" otrzymana decyzja. Jeżeli znasz inny powód nie wycofania wniosku przez Panie z rocznika 1953, to proszę podać.

      Usuń
    21. Do 22:34
      Ale, gdy panie z roczników 1949-1952 ciągle pracowały, bez rozwiązywania umowy o pracę (pobierając jednocześnie emeryturę wcześniejszą), nie składały wniosków o emeryturę powszechną, bo i tak by im nie została przyznana, ze względu na nierozwiązanie stosunku pracy, a teraz zamierzają przestać pracować, to teraz składając wniosek o emeryturę powszechną, mają ją mieć pomniejszoną?

      Usuń
    22. Do Anonimowy OO:O3
      Nie kto powiedział a Ustawodawca dał taką możliwość waloryzacji składek i kapitału.

      Usuń
    23. Jednakże jezeli założyłas wniosek w 2013 r. i emerytura zosta Ci przyznana tylko nie byla wyplacana ponieważ byla nizsza od wcześniejszej to ta decyzja stala sie prawomocna. Oczywiscie pod warunkiem, że nie wycofalas wniosku.
      Żadne ustawy tego nie zmienią. Może tylko emerytura byc przeliczona bez zastosowania art. 25 ust 1b ustawy.
      Tak jest zgodnie z prawem.
      Jezeli Twoje oczekiwania są inne to przeciez nic nie stoi temu na przeszkodzie.

      Usuń
    24. Do 0.03.
      Pani 0.18 Ci odpowiedziała. One mają nawet do dzisiaj być waloryzowne. Miały nam powiedzieć madame z ZUSu, tylko im się nie chciało, i nie chce do dzisiaj.

      Usuń
    25. Do Anonimowy o9:54
      Tak, oczekiwania Pań z 53 r.są inne, a na przeszkodzie to ciągle stają Panie z wcześniejszych roczników, bardziej niż Ustawodawca. Mamy prawo domagać się sprawiedliwości w ustawie naprawczej i w Sądach, a co z tego wyniknie, to czas pokaże.
      Czy zgodne z prawem było brak rzetelnej informacji w decyzji o wycofaniu wniosku i że nie wycofanie wniosku skutkuje zakończeniem waloryzacji kapitału i składek?

      Usuń
  22. Grażyna T. do Pani Joli w art.1 powinna być (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.) 1/ - do niego odnoszą sę zmiany podane na dole projektu.
    Pozdrawiam Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwagi do Art.4 po co odsetki. Korzystniej byłoby bez odsetek od ponownego złożenia wniosku.

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam. Piszemy uwagi, może ktoś przeczyta. Ja już napisałam. Odpisałam swoją sytuację. Przedawniona rocznik 1953 Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł. Po to są konsultacje społeczne, żeby przynajmniej przeczytać zgłoszone w nich uwagi.

      Usuń
    2. Wczoraj opisałam swoją sytuację ale w konsultacjach nie pojawił się mój wpis dlaczego?

      Usuń
    3. Czekaj cierpliwie, pojawi się. Muszą je w biurze przeczytać, zatwierdzić i wtedy umieszczą w uwagach

      Usuń
    4. W konsultacjach nie chodzi o opisywanie sytuacji, tylko o uwagi do projektu. Kiedy i komu będzie przesłany ten projekt opracowany na blogu? Zamiast życiorysów lepiej ten projekt z blogu wysłać i opisać

      Usuń
    5. Ten projekt jest mało znaczący dla rocznika 1953.

      Usuń
    6. Po prawda, po co pisać o niczym istotnym ( projekt ustawy). Wszyscy żyją bez ustawy, i mają się dobrze. Trzeba pomyśleć o podwyżkach dla posłów i senatorów. Jeszcze o sędziach nie zapominać proszę, im jak najbardziej, też dać trzeba. Oni pracują dla nas....ludu.

      Usuń
  25. Grażyna T. do 21:43
    Taki właśnie jest cel tworzenia "naszego projektu". Uważam,że łatwiej i szybciej trafić do senatorów i posłów przedstawiając im nasze oczekiwania w krótkiej formie . Nie znaczy to ,żeby nie zgłaszać uwag w ramach konsultacji.Jedno nie wyklucza drugiego.Trzeba robić wszystko,żeby dotrzeć teraz do senatorów a kto wie może potem do posłów i Prezydenta. Uważam,że dokładne opisywanie swoich sytuacji jest dość męczące dla czytających. Należy pisać tylko OPINIE O PROJEKCIE SENACKIM . Wymieniać dlaczego jest niedobry, kogo pomija, czego nie uwzględnia itd. Pozdrawiam.Grażyna T.

    OdpowiedzUsuń
  26. Grażyna T do Joli - uzupełnij na dole o przepisy:

    1/) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz. 903, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 149, poz. 887, Nr 168, poz. 1001, Nr 187, poz. 1112 i Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r. poz. 118 i poz. 251, Dz. U z 2012 r. poz.637
    Pozdrawiam.Grażyna T

    OdpowiedzUsuń
  27. Do 22:34
    Ja ci źle nie życzę, ale wszystko, co SN uchwalił w równym stopniu dotyczy rocznika 53. Jedyny bonus tej pułapki, jaki dostały panie z roczników wcześniejszych to okres vacatio legis przemyconego niezauważalnie do ustawy nawet przez osoby procedujące ustawę przepisu art.25 ust.1b, o którego istnieniu nikt prawie nie wiedział, a który to według władzy i ciebie zalegalizował bezprawne łamanie konstytucyjnych zakazów i fałszowanie przepisów nie tylko przez ZUS, ale nawet SN.,Przepis o wycofywaniu wniosków jest w ustawie od 1998 r., nie ma więc mowy o zadnym zaskoczeniu, po co więc jakakolwiek ustawa naprawcza? Też miałaś 30 dni vacatio legis uprawomocniania się twojej decyzji wydanej na twój własny wniosek, która miałaś pod nosem w zasięgu ręki. Nie wiadomo, czy ta uchwała SN, która tak ci się podoba jeszcze i ciebie nie obejmie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Anonimowy oo:17
    Przecież, to nie chodzi o niewiedze, o wycofaniu wniosku, ale brak informacji, że nie wycofanie wniosku spowoduje zakończenie waloryzacji kapitału i składek.

    OdpowiedzUsuń
  29. https://www.o2.pl/artykul/emerytury-beda-o-polowe-mniejsze-eksperci-podwyzszenie-wieku-to-koniecznosc-6452672246896769a

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam ! Mam serdeczną prośbę . Moja koleżanka(przedawniona) w przyszłym tygodniu ma sprawę w sądzie. Wydaje mi się ,że przed rozprawą można złożyć dodatkowe pismo procesowe .Czy na blogu można znaleźć wzór takiego pisma . Szukam już bardzo długo i jak do tej pory nie znalazłam . Będę bardzo wdzięczna za pomoc .Pozdrawiam i dziękuję . Danuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewiele piszesz , ale zapewne jest t typowa sprawa "przedawnionej"
      Zapewne ZUS napisał pismo procesowe-odpowiedż na odwołanie do sądu.
      Trzeba napisać, że się podtrzymuje swoje stanowisko i nie zgadza się ze zdaniem ZUS. W wątku głównym nie ma takiego wzoru, wzory pism wpisywały panie w komentarzach, np.
      Unknown20 września 2019 11:35
      Można z czystym sumieniem spisać fragmenty z wyroków sądowych z Łomży (linki są w poście głównym bloga).
      A tu wrzucam wpis zaczerpnięty z komentarzy:
      Anonimowy5 września 2019 19:16
      Trzeba na samym wstępie napisać, że podtrzymuje Pani swoje odwołanie i wnosi o uchylenie decyzji ZUS i przyznanie prawa do przeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy.
      Nie szkodzi, że niektóre zdania się powtórzą, podkreśli to tylko fakt, że na tym Pani zależy.
      Wyrok TK został wydany po upływie 5 lat od doręczenia decyzji, i w międzyczasie upłynął termin przewidziany w art. 146 kpa. Z tego powodu jest Pani pokrzywdzona, bo decyzja, w świetle wyroku TK wydana z naruszeniem prawa, nie mogła zostać uchylona. Zostałaś pokrzywdzona, bo w ten sposób została Pani pozbawiona korzystniejszej emerytury powszechnej od pobieranej emerytury wcześniejszej. Przyznanie przez Sąd prawa do przeliczenia emerytury w oparciu o art. 114 ustawy przywróciłoby emeryturze jej właściwą wysokość.
      Art. 114 ustawy daje możliwość załatwienia sprawy z uwzględnieniem słusznego interesu społecznego jak i słusznego interesu obywatela, o którym mowa w art. 7 kpa.
      W myśl natomiast art. 7a § 1 kpa jeżeli w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, to wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
      Odmawiając mi rzeliczenia emerytury na podstawie art. 114 ustawy organ rentowy naruszył art. 8 i 9 kpa. w myśl których, organy administracji prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej oraz czuwają nad tym, aby strony i
      inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i
      w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień.

      Usuń
  31. Bardzo bardzo dziękuję ! Wczoraj szukałam też komentarzach ale w końcu się pogubiłam .Bardzo dużo tego . Niewiele piszę bo też niewiele wiem o sprawie koleżanki . Mieszkamy od siebie daleko . Nie widziałam jej dokumentów . Chciałabym jej pomóc. Bardzo się denerwuje i przeżywa .Dzisiaj postaram się przygotować jej takie pismo. Wydaje mi się ,że rozsądniej będzie złożyć przed sprawą pismo. Jak czytałam na blogu niektórzy sędziowie nie bardzo dają się wypowiedzieć . Do tego ona ze zdenerwowania może nic nie powiedzieć . Będzie pierwszy raz w Sądzie . To dla nie duże przeżycie . Jeszcze raz pięknie dziękuję . Podziwiam za wiedzę, pomoc innym i oddanie sprawie . Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego .Miłej niedzieli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę koleżankę uspokoić, sędzia też człowiek. Z reguły sędziowie są wyrozumiali dla emerytów.
      Proszę tez podpowiedzieć, żeby koleżanka nie miała żadnych oporów przed powiedzeniem w sądzie, że nie rozumie czy to pytania, czy też stwierdzenia sędziego.
      No i żeby trzymała się tego co będzie miała napisane w piśmie procesowym.
      Rozprawa najczęściej trwa kilka minut, trzeba, oczywiście, mieć dowód osobisty, choć sędzia zwykle pyta o lata.
      I koniecznie, niech koleżanka złoży po rozprawie wniosek o przysłanie wyroku z uzasadnieniem. W sądzie są gotowe druki, wystarczy tylko wpisać swoje dane i sygnaturę sprawy i złożyć w biurze podawczym sądu.

      Usuń
  32. Bardzo dziękuję :)
    Dopiero teraz zabieram się za pisanie. Wcześniej nie mogłam.
    Danuta

    OdpowiedzUsuń