Strony

8 maja 2019

Odwołanie do sądu pracy


Drogie Panie
                Poniżej znajduje się przykładowy wzór odwołania do sądu dla "przedawnionych" decyzji o emeryturze powszechnej, przekazany przez życzliwego blogowicza.
Odwołanie trzeba koniecznie złożyć, żeby odmowna decyzja o emeryturze powszechnej wydana przez ZUS się nie uprawomocniła. Trudno byłoby ją potem wzruszyć.

           Można w swoim odwołaniu nie wymieniać wyroków sądowych (odpowiadam na liczne pytania w tej sprawie).
      Sądzę, że byłoby dobrze króciutko opisać swoją sytuację emerytalną, ale naprawdę krótko. Na większe wywody będzie, ewentualnie, czas na rozprawie sądowej. Można też napisać, iż z uwagi na brak informacji nie wycofano wniosku o emeryturę powszechną. ZUS nie informował również o skutkach uprawomocnienia się wniosku.

                     Mam wielką prośbę od koleżanek emerytek "nieprzedawnionych". Drodzy mądrzejsi w przepisach prawnych, pomóżcie napisać odwołanie do sądu w sprawie decyzji o emeryturze powszechnej z okresu krótszego niż 5 lat. 

Sądem właściwym do wniesienia odwołania od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest sąd okręgowy - sąd pracy i ubezpieczeń społecznych, jako sąd pierwszej instancji. 

               Odwołanie wnosi się na piśmie, za pośrednictwem organu rentowego, który wydał decyzję, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

                        Gdy ZUS uzna odwołanie w całości za słuszne, w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania może zmienić lub uchylić zaskarżoną decyzję. W takiej sytuacji wydaje nową decyzję w sprawie świadczenia, nie nadając odwołaniu dalszego biegu. Niestety, najczęściej jest inaczej, czyli ZUS pozostaje przy swoim i odwołanie traktuje za niezasadne.

                     W przypadku, gdy odwołanie nie zostało w całości lub w części uwzględnione, ZUS przekazuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania, sprawę do właściwego sądu wraz z uzasadnieniem.

                ZUS może również zmienić swoją decyzję już po przekazaniu odwołania do sądu, aż do czasu wydania wyroku w rozpatrywanej sprawie. Jeśli nowa decyzja organu rentowego będzie uwzględniała żądanie osoby zainteresowanej w całości lub w części, postępowanie sądowe zostanie w takiej sytuacji umorzone - w całości lub w części.

          Odwołanie wnosi się na piśmie.  Można je wysłać listem poleconym (najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) na adres odpowiedniego oddziału ZUS (do zachowania terminu wystarcza wysłanie listu przed upływem terminu; należy zachować dowód nadania przesyłki), albo złożyć  w oddziale  ZUS.

Odwołanie składa się w dwóch egzemplarzach. Warto mieć także trzeci egzemplarz odwołania, na której ZUS poświadczy datę złożenia dokumentu.

Postępowanie w sprawach odwołań od decyzji zusowskich jest bezkosztowe, czyli wolne od kosztów i opłat sądowych.


                                                                                                            Miasto, data

Imię i nazwisko
Adres

PESEL
Nr emerytury ENP


                                                Sąd Okręgowy w ……..
                                                 Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
                                                    Adres sądu
                                                  (za pośrednictwem ZUS w …….)


Odwołanie od decyzji  ZUS

                             Odwołuję się od decyzji odmownej ZUS o wznowienie postępowania  z dnia ……….( data kwietniowa lub majowa 2019 r.) znak ……….
Odmowa uchylenia wadliwej decyzji z dnia …….. znak: …………… (ta pierwsza o przyznaniu emerytury ENP) jest dla mnie krzywdząca. Sam organ rentowy przyznał, że została wydana z naruszeniem prawa.

               Poprzez wydanie decyzji odmownej zostałam finansowo ukarana z powodu wadliwych przepisów i długiego oczekiwania, ponad 2,5 roku, na wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Tak długi okres spowodował upływ 5-letniego terminu określonego w art. 146 kpa.

                     Konstytucja RP gwarantuje równe traktowanie wszystkich obywateli, a ja zostałam potraktowana gorzej niż inni, w wyniku czego poniosłam wymierną szkodę finansową.
                     Organ rentowy odmówił mi uchylenia zaskarżonej decyzji i ponownego, poprawnego obliczenia mojej emerytury, bez potrąceń z kapitału początkowego, pomimo, że był do tego zobowiązany na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy emerytalnej.



Na zasadność stosowania w takich przypadkach art. 114 ustawy emerytalnej wskazuje orzecznictwo, m.in. wyroki Sądu Apelacyjnego w Łodzi, III AUa 1750/12, Sądu Okręgowego w Kaliszu, V U 1017/13, , a także przywołane w 119 akp. uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego postanowienie TK z 14 kwietnia 2004 r., sygn. SK 32/01, OTK ZU nr 4/A/2004, poz. 35, zgodnie z którym do przywrócenia stanu konstytucyjności należy wykorzystać ustawy zwykłe. Taką ustawą zwykłą jest własnie u.e.r. z przepisem art. 114.

             Wnoszę o uchylenie odmownej decyzji organu rentowegoz dnia ……….., znak ………….. i orzeczenie co do istoty sprawy ewentualnie przekazanie sprawy organowi rentowemu do ponownego rozpatrzenia.

                                                                          Z poważaniem

99 komentarzy:

  1. To jest wzór odwołania do sądu dla przedawnionych.
    Proszę teraz o pomoc dla nie przedawnionych którym obliczono emeryturę mniejszą od wcześniejszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się odwołasz, to wyliczą większą - z czego?!

      Usuń
    2. Większa będzie gdy:
      1-uzyją dozycie z
      2016r.lub z 2013 ale dla wieku 66+
      2-dokonają waloryzacji zgromadzonych środków -
      czyli wyliczą tak jak "pierwszakom".
      Czy to nie jest jasne dla wszystkich czytających ten blog?!

      Usuń
    3. Bedzie ok tylko"wystarczy"przekonac do tego Senat lub sąd.Tylko.

      Usuń
    4. Bardzo proszę o informację. Ja 53 jestem na emeryturze wcześniejszej. nigdy nie składałam wniosku o przeliczenie na powszechną. Pracuję i mam co roku na mój wniosek za staż. Teraz złożyłam wniosek o Nową emeryturę i dostałam decyzję ,że jestem przedawniona. Mogę odwołać się do sądy. Nie rozumiem od czego mam się odwołać. Anna

      Usuń
    5. 1. Jeżeli zwracałaś się do ZUS tylko o doliczenie stażu pracy do ZUS to nie możesz być przedawniona. Jaka treść zawarta jest w decyzji o przeliczenie emerytury ze względu na staż i podstawa prawna oraz symbol emerytury.
      2. Jeżeli otrzymałaś decyzję odmowną , a faktycznie nie miałaś naliczonej emerytury powszechnej to w odwołaniu musisz opisać swoją sytuację , udowodnić, że składałaś tylko wniosek o zaliczenie stażu, że nigdy nie składałaś wniosku o emeryturę powszechną po ukończeniu wieku emerytalnego i zarzucić Zus-wi, że nie miał prawa wydać decyzji odmawiającej Ci prawa do emerytury powszechnej.

      Usuń
    6. @ anonimowy 8 maja 2019 22:40
      "Gdy ..." to na razie jedna wielka mrząka niepoprawnych optymistów, którzy nadmiernie rozbudzają nadzieję na większą emeryturę. ��
      Realizacja "gdy" może nastąpić po zmianie przepisów w tym zakresie.
      Odwołanie do sądu nie spoduje tej zmiany przepisów.
      Sąd nie jest władny do takich zmian, działa na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów.

      Usuń
    7. Przepisy istnieją w ustawie wmerytalno rentowej,a TK uznał,że jeden z tych przepisów czyli art.25 ust 1b jest niekonstytucyjny dla kobiet rocznik 1953,dlatego wyrok TK p20/16 uchylił ten artykół,ale tylko dla kobiet z rocznika 1953.

      Usuń
    8. Istnieją, ale podczas procesu wznowienia postępowania nie pozwalają na swoistą żonglerkę parametrami wyliczenia ep. - przyjmiemy niższy wskaźnik dożycia, zwaloryzujemy zamrożony KP i będzie okey.
      Nie ma takiej możliwości w obecnym stanie prawnym!!!

      Usuń
    9. Do Anonimowy z 9 maja 2019 godz.23;21.Jeśli nie ma takich możliwości w obecnym stanie prawnym,to na jakiej podstawie ZUS na złożony po raz pierwszy w kwietniu wniosek o em.powszechną,wydał decyzję o ponownym naliczeniu kapitału początkowego.Następnie po zwaloryzowaniu kapitału początkowego i zwaloryzowaniu kwoty składek zsumował je,następnie od tej sumy zwaloryzowanej potrącił sumę wczesniejszych emerytur.Wynik po potrąceniu czyli różnicę podzielił przez 210,10 i wyszła kwota wyliczonej emerytury.Współczynnik dalszego trwania życia 210,10 według decyzji ZUS jest wybrany jako najkorzystniejszy,czyli istnieje prawo dające możliwość wyboru najkorzystniejszego wskaznika jak też waloryzacji zgromadzonego kapitału.TK uchylił dla kobiet rocznik 1953 art.24 ust.1b,lecz ZUS dalej odlicza wypłacone kwoty w ramach wcześniejszych emerytur,dla kobiet tego rocznika,gdyż widziałem taką decyzję,pomimo że kobieta ta nie otrzymała wcześniejszej emerytury na podstawie Karty Nauczyciela.

      Usuń
    10. Trzeba rozróżniać procedurę wznowienia postępowania a ustalanie prawa do świadczenia dla pierwszaka.

      Natomiast pani, której potrącili pobrane wcześnijsze emerytury musiała na nią przejść z innego niż art. 46 uer.

      Usuń
    11. Do: Anonimowy13 maja 2019 00:49
      Ma Pani rację i wszystkie Panie, które napisały o wznowienie będą miały policzone na dzień decyzji pierwszego wniosku o emer.powsz. czyli wszystkie kwoty z 2013, 2014, itd..

      Usuń
  2. P. Jolu a jaka jest treść odwołania do Sądu Pracy od decyzji dotyczącej wyliczenia emerytury powszechnej zawieszone z którą się nie zgadzam. Jagoda z Olsztyna proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakoś dziwnie wygląda takie przeliczniewszystkie dane z 2014 r. Dożycie 253 z 2014.E.p.z tej decyzji przyznana od 2014.wczesniejsza z tamtego okresu wyższa od EP. o 150 zł. Teraźniejsze wyliczona wyższa od wcz. z 2014 o 200 zł. EP. obecna wyższa od poprzedniej o 350.Jednak porównując z obecną wcz. jest niekorzystna. Gdzieś po drodze zginęły walor. składek kapitału, odsetki. I waloryzacje emerytur coroczne.Pracowalam co roku dokonywalam przeliczenia stażu emerytalnego. Jagoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z chwilą wydania decyzji, od której się nie odwołałaś tj. decyzji z 2014 r nie masz już żadnej waloryzacji kapitału, ani składek; doliczłaś tylko staż bo dalej pracowałaś. Dziwne, ale prawdziwe, nie wiem co z tym można zrobić- trzeba zmienić prawo.

      Usuń
    2. Składki akurat są waloryzowane, ale tylko te, które wpływają na konto w związku z kontynuacja zatrudnienia. ��

      Usuń
  4. Dziwnie? Normalnie.
    Zgodnie z procedurą wznowienia, czyli wg stanu konta z 2014.
    W wyniku zawieszenia decyzji 2014 KP nie podlegał waloryzacji.
    Na stan konta wpływały jedynie składki, które okazały się za małe, aby w wyniku ponownego przeliczenia ep byłaby wyższa od obecnej ew.
    Skąd ta pewność, że zginęły waloryzacje?
    Staż pracy przy obliczeniu ep kapitałowej jest nieistotny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu spróbuję. Dzięki Jagoda

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  5. Pani Jolu
    Wielkie dzięki za wszystkie informacje,poświęcony czas i wzory pism.Zawsze można na Panią liczyć .Dziękuję i pozdrawiam
    Jolanta M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziewczyny, to ja Wam dziękuję za to, że jesteście, że jesteśmy razem już tyle lat.
      Dziękuję wszystkim pomagającym nam. To dzięki ich wiedzy i chęci bezinteresownej pomocy radzimy sobie z przepisami emerytalnymi.
      Dziękuję bardzo.

      Usuń
  6. Ja również dziękuję Pani Joli. Jutro idę do ZUS i składam odwołanie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do anonimowy proszę a może masz wzór do naszego odwołania. Jagoda

      Usuń
  7. Przedawnione. Wzór umieszczony wyżej. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Koleżanki może miałyście podobną sytuację, jeżeli pracowaliście na wcześniejszej i doliczaliscie staż i przeliczaliscie emeryturę jak był wyższy wskaźnik , to czy to będzie wtedy powszechna.
    nie skladLam wniosku o powszechną.
    Dominika proszę o informację, bo któraś z koleżanek napisała, że jest przedawniona pomimo że nie składała wniosku o powszechną

    OdpowiedzUsuń
  9. Proszę złożyć wniosek o emeryturę powszechną o ile nie był składany .Ja też składałam wnioski na wcześniejszej o doliczenie stażu pracy. Obecnie złożyłam wniosek o naliczenie emerytury powszechnej i otrzymałam decyzję bez potrąceń . ZUS stosuje wskaźniki, które są korzystniejsze dla emeryta. W Twojej sytuacji/tak jak opisujesz/ będzie to wniosek składany po raz pierwszy o emeryturę powszechną, a więc będzie wszystko dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  10. W podanym wzorze dwa razy ujęto "Sądu Okręgowego w Kaliszu, sygn. akt V U 1017/13," proszę to poprawić

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzisiejszy artykuł red. Bożeny Wiktorowskiej w "Gazecie Prawnej"

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1411363,emerytury-dla-kobiet-z-rocznika-1953.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Połowa emerytek, czyli ok. 11tys., nieskorzysta z "dobrodziejstwa" wyroku.
      Autorka zapomniała (celowo?!) dodać, że ta połowa to jest TYLKO tych, które złożyły skargę ok. 23 tys. osób, a w sumie uprawnionych do złożenia skargi było 98 tys. z czego 60 tys. to "przedawnione".
      Ten artykuł to półprawdy, jedno wielkie zakłamanie.

      Usuń
  12. Kochane,mam pytanie,czy odwołanie do sądu pracy za pośrednictwem ZUS to wysłać do Zusu w dwóch egzemplarzach i jeszcze egzemplarzach do sądu okręg.czy jak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę przeczytać u góry post "odwołanie do sądu" z 8 maja2019. Trochę wysiłku nie zaszkodzi.

      Usuń
    2. Ja wiem jak napisać tylko gdzieś spotkalam sie w postach, że do ZUSu w dwóch egzemplarzach,to dlatego pytam,dziękuję

      Usuń
  13. Witam Panie. Jestem z grupy nieprzedawnionych. Zwracam się do Was z prośbą, może znajdzie się ktoś by nam pomóc uzasadnić odwołanie się od decyzji do Sądy, by się nie uprawomocniła. Chyba jesteśmy w najgorszej sytuacji, gdyż nie mamy argumentu na odwołanie a wyliczona emerytura z roku 2014 jest mniejsza od wcześniejszej a nasze decyzje zdążą się uprawomocnić i już nic nie zrobimy i Jeżeli zmienią ustawowo przeliczenie to nasz nie będzie dotyczyło. Wycofać wniosku też nie możemy. Jeżeli ktoś wpadnie na jakiś pomysł to prosze w imieniu nieprzedawnionych o pomoc, może ktoś zasięgał rady u prawnika to proszę się również podzielić. Wanda z Olsztyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Wanda ja też jestem z Olsztyna napisz do mnie na messengere na fejs. Podam Ci tel. coś ustalimy Jadwiga Chojnicka. T

      Usuń
    2. Przeczytaj dokładnie artykuł podany niżej. Jest dla przedawnionych i nieprzedawnionych ,,furtka,, W artykule jest wskazówka, co musicie zrobić.

      Usuń
    3. Pani Wando! ja tez jestem z nieprzedanionych ,decyzje o EP mam z kwietnia 2014r.Czy Pani dostała teraz nową decyzje z ZUS,bo ja nie bardzo rozumiem dlaczego ta emrytura miałaby być mniejsza od wczesniejszej.Czy Pani majac decyzje z 2014 r,może sobie sprawdzic poprawnosc wyliczen zus>ja sobie wyliczylam na podstawie decyzji z 2014 r. ze moja emerytura powinna byc na tamten czas wyzsza o 170zl brutto od czesniejszej.Ja nie mam jeszcze żadnej decyzji z Zus.Pozdrawiam.Grażyna

      Usuń
    4. P. Grażyna ja mam nową decyzję powyżej jest mój wpis również mam niższa od wczesn. wg ich wyliczeń. Wg mnie o 200 wyższa. Jagoda

      Usuń
    5. Do pań z Olsztyna z godz. 11.58
      12.45.
      Jestem w takiej samej sytuacji jak wy i bez pomysłu co dalej
      Termin odwołania mija u mnie
      18 maja i z nikąd pomocy .mieszkam na prowiblem z chodzeniem.dojazd do prawnika jest niemoźliwy.mój adres mejlowy mila.szczepaniakmałpawp.pl proszę o kontakt będę bardzo wdzięczna za pomoc.
      Pozdrawiam . KrystynaI

      Usuń
    6. Może kontakt tel. Wymienimy się telefonami. Jagoda z Olsztyna

      Usuń
    7. 513042951
      Krystyna

      Usuń
    8. Proponuję porównać, jak się ma wysokość emerytury wyliczonej po wyroku w 2019 do wysokości emerytury wcześniejszej pobieranej w 2014 r. czyli gdy została przyznana emerytura powszechna. Często jest tak że to porównanie wychodzi na korzyść emerytury powszechnej. Obecnie emerytura wcześniejsza, corocznie waloryzowana dogoniła lub przerosła kwotę emerytury powszechnej ustalonej po wyroku. Myślę, że to też jest argument do odwołania.

      Usuń
  14. https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/1411363,emerytury-dla-kobiet-z-rocznika-1953.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Furtka to może dobre rozwiązanie problemu mam jedno pytanie czy to przeliczenia emerytury po emeryturze ma być złożone na jakimś druku ZUS. Czy jako wniosek. Jagoda

      Usuń
  15. Czy są tu może panie pobierające emeryturę na podstawie Karty Nauczyciela, które teraz po raz pierwszy złożyły o emeryturę powszechną? Jak ZUS traktuje takie wnioski?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem na emeryturze z Karty Nauczyciela,złożyłam wniosek oraz pismo o przeliczenie emerytury zgodnie z wyrokiem TK.Po m-cu otrzymałam odpowiedż że czekają na wytyczne w sprawie stosowania wyroku.24 kwietnia otrzymałam decyzję o przyznaniu emerytury zaliczkowej na poczet przyszłej.przeliczyli zwaloryzowany kapitał i składki, odjęli dotychczas pobrane emerytury,w sumie wyszła powszechna o 90 zł wyższa od wczesniejszej. Napisali również że ostateczną decyzję wydadzą po otrzymaniu wytycznych w sprawie stosowania wyroku TK.Teraz trzeba czekać czy P.Senatorowie uwzględnią nas nauczycieli?.Pisałm do wszystkich senatorów, do biura legislacyjnego,do Komisji Ustawodawczej w imieniu swoim i wszystkich pań z r.53 i dalej zamierzam pisać w ramach dyskusji obywatelskiej.

      Usuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. może ktoś mi wyjaśni jak może być w moim przypadku. ,Ze względu na moją chorobę / jestem po operacji/ nie korzystałam z bloga. Moje ostatnie składki są za miesiąc styczeń 2019r, jestem z marca, nie składałam wniosku o przeliczenie że względu na urlop wychowawczy za cały rok, symbol emerytury E. Nadmieniam że składałam jedynie wnioski o staż i w przypadku gdy była wyższa kwotą bazowa a mój wskaźnik był wyższy. Jako takiego wniosku o powszechną nigdy nie składałam , czy przeliczenie wg nowej kwoty bazowej może być jako powszechna.
    miałam informacje z ZUS o kapitale i składkach na dzień 31 grudnia 3017r.
    dziękuję za informację jeżeli ja otrzymam życzę dużo zdrówka i wytrwałości oraz godnego wyliczenia emerytur.
    pozdrawiam Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do ZUS-u składasz wniosek o emeryturę na druku EMP z dopiskiem- ,,z uwzględnieniem zastosowania wyroku TK z dnia 06.03.2019r,, i druk ERP-6 (okresy składkowe i nieskładkowe). Pod ten druk dołączasz wszystkie świadectwa pracy. Jeżeli ZUS posiada niektóre twoje dokumenty to wpisujesz-,,dokumenty znajdują się w aktach ZUS,, Tylko pamiętaj- nie składaj wniosku o emeryturę w miesiącu czerwcu bo dużo stracisz i składaj po dacie urodzin. To ważne.
      Wyrok TK dotyczy tylko emerytek53,które przeszły na wcześniejsze emerytury na podst. art.46

      Usuń
    2. witam ja przeszłam na wcześniejszą z art 50 emerytura kolejowa warunki szkodliwe jak to ma sie do tego art .czy niedotyczy i będą podwojnie pokrzywdzona ? może która z mądrych pan mi odpowie JAGODA Z SOSNOWCA

      Usuń
    3. Jeżeli był ustalony KP, to ERP-6 przy wyliczeniu ep nie ma znaczenia, tylko zgromadzone środki finasowe na koncie.

      Usuń
  18. Wanda z Olsztyna, nieprzedawniona, nie otrzymałam jeszcze decyzji, lecz wiem że i bez odliczeń będzie niższa, by porównać nie będę mogła gdyż chyba zniszczyłam, chodzi o fakt by przedłużyć do wydania ustawy, może ktoś w międzyczasie już wyśle, bo wpisów jest dużo i można się pogubić. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Is, nawet wtedy, gdy są rocznik 53? To chore jest. Moja koleżanka, która miała "szczęście" urodzić się o 4 miesiące wcześniej zdążyła przejść na powszechną w 2012 r. i otrzymała o 450 zł więcej, mimo takiego samego stażu pracy, wynagrodzenia i czasu przejścia na emeryturę. Mam nadzieję, że Senat to zmieni, bo to chore jest.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy jest ktoś z"przedawnionych",kto prosił o przeliczenie emerytury,powołując się na nowe okoliczności-wyrok TK lub art.114 i jaką otrzymał odpowiedź?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zlozylam z art 114 i nie mam odpowiedzi jak dostane to napisze.Marysia

      Usuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  22. Składając skargę powołałam się na art.114 otrzymałam postanowienie o wznowieniu postępowania oraz decyzję o nieuchyleniu jej z powodu gdyż upłynęło 5 lat.O art.114 ZUS nie wspomniał.ZUS Poznań

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką odpowiedź i ja otrzymałam zus warszawa
      Jolka

      Usuń
    2. To jeżeli ZUS nie bierze pod uwage art 114 ust.em.to i odwolanie tez bedzie odmowne, bo w odwołaniu jest wzmianka o art.114

      Usuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pan minister na posiedzeniu komisji senackiej mówił,że nauczyciele są ujęci w art.46 - art.32 "szczególny charakter pracy",a więc podlegają pod wyrok TK,tylko widać nie wszędzie zus tak to interpretował!

      Usuń
    2. Dokładnie tak, ale z art.88 Karta Nauczyciela już nie mimo, że w art.46- mieści się art 88.

      Usuń
    3. Art. 88 NIE jest wymieniony w art. 46!!!
      Nie wypisywać głupot, tylko najpierw przeczytać treść art. 46 uer.

      Usuń
    4. Rzecznik Oddziału ZUS w Bydgoszczy oświadczyła,że wyrok TK P 20/16 dotyczy kobirt ur.w 1953r.,którym przyznano wcześnijszą emeryturę na podstawie art.29 us.1,pkt 1 w związku z art.46 ustawy emerytalnej z FUS.Powiedziała,że wyrok ten nie dotyczy kobiet z 1953 rocznika,które emeryturę wcześniejszą otrzymały na innej podstawie prawnej.

      Usuń
    5. to jest bardzo krzywdzące dla innych emerytek np: ja odeszłam na wcześniejszą z art.50 praca w szczególnych warunkach na kolei i teraz mam być ukarana ? jagoda proszę p.jole bo czytam tu od czasu do czasu i sobie pomagacie czy jestem na pozycji straconej?

      Usuń
    6. Uważam, że kobiety 1953 z emeryturą wcześniejszą z artykułu innego niż 46 powinny złożyć do ZUS wnioski/skargi, a po otrzymaniu decyzji o odmowie - odwołać się do Sądu. Wydaje się, że dopiero Sąd może szeroko interpretować wyrok TK - podobnie jak Biuro Legislacyjne Senatu.

      Usuń
    7. przepis art.46 ustawy FUS zawiera wymóg spełnienia przez nauczyciela, urodzonego po dniu 31 grudnia 1948r, a przed przed dniem 01 stycznia 1969r w kazdym dniu po wejściu w życie ustawy, a przed dniem 01 stycznia 2009r następujących przesłanek:
      1/ spełnienia warunków do uzyskania emerytury określonych w art.32 Ustawy FUS, w tym warunku bycia pracownikiem i wykonywania zatrudnienia /nauczyciela/, o którym mowa w ust.3 pkt 5 oraz warunków wymienionych w paragrafie 13 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze /Dz.Ustaw Nr 8 poz 43 z 07 lutego 1983r/, a w konsekwencji także określonego w pk-
      cie 1-szym tego przepisu warunku osiągnięcia wymaganego wieku w czasie wykonywania pracy nauczyciela /art.32 ust.3 pkt 5/
      2/ nieprzystąpienie do OFE do dnia 31.12.1999r.

      W tych okolicznościach Minister MPPiS miał rację,
      na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej Senatu " nauczycieli dotyczy art.46 w związku z art.32 ustawy FUS Anna

      Usuń
  24. Bylam dzisiaj w ZUS zlozyc odwolanie do Sadu jeden egzemplaz pani wziela a na drugim podbila ze cos takie bylo skladane i oddala a na pytanie czy jak bedzie odmowa to co dalej robic mila zabardzo nie byla i powiedziala ze jak Sad nie uwzgledni to juz niema zadnych szans na wygranie sprawy w sadzie cywilnym a na pytanie ze ja nieskladalam zadnego druku o emeryture powszechna tylko dostalam kawalek kartki imialam na nim napic prosze o przeliczenie emerytury pani stwierdzila ze to niema znaczenia na czym bylo napisane TO SA WLASNIE NASZE ZUSY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od decyzji Sądu Okręgowego Wydział Pracy i Ubezpieczeń ,można złożyć apelacje do sądu wyższej instancji,a następnie kasację do SN.Po wykorzystaniu wszystkich tych możliwości w przypadku,gdy została naruszona Konstytucja pozostaje jeszcze TK oraz Strasburg.

      Usuń
    2. Bardzo "optymistyczna" perspektywa.
      Mając teraz 66 lat, to w jakim wieku życia mogłabym się spodziewać rozprawy w Strasburgu? (najkrótszy termin)

      Usuń
  25. Co prawda marszałek Borowski podkreślał na posiedzeniu 8 maja, że tak samo należy traktować nauczycieli i inne osoby pracujące w warunkach szczególnych lub szkodliwych,a nie wyciągać "nitka po nitce" osoby pokrzywdzone art 25, ale chyba nie zaszkodzi pisać do senatorów, skoro mamy miesiąc na konsultacje społeczne.

    OdpowiedzUsuń
  26. W dzisiejszych faktach jest artykół kobiety 1953 mogą zyskać 20 ooo tysięcy warto składać odwołanie .

    OdpowiedzUsuń
  27. w których faktach jest ten artykuł

    OdpowiedzUsuń
  28. Pani Jolko K, powinna się pani domagać sprostowania od "Faktu", bo powołując się na pani wypowiedź przedstawili nieprawdziwe dane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze przekręcają moje wypowiedzi. Sprostowanie nic nie da. Jutro kolejny temat będzie na pierwszej stronie, a sprawy emerytów przestaną być informacją dnia.
      Najważniejsze dla mnie jest to, że piszą o nas, że wiele kobiet dowiaduje się z gazet o możliwości dochodzenia swoich praw. Zgadzam się na wywiady właśnie ze względu na dotarcie do jak największej liczby pań.
      Zakres wiedzy w sprawie emerytur nie tylko redaktorów, ale nawet posłów i senatorów jest niewielki.

      Usuń
    2. No to jak największa liczba pań dowie się z pani ust, że "aż 60 tys. Polek z rocznika 1953 nic nie może zrobić, bo ich sprawy się przedawniły (od decyzji ZUS minęło 5 lat)", co jest wzięte z sufitu.

      Usuń
    3. Pani Jolu
      Jest Pani wielka trzymać tak dalej-trzeba dążyć do celu, powoli ale skutecznie do zwycięsywa.Emerytki 53 dzielne dziewczyny.
      Jolka

      Usuń
    4. Witam. Pani Jolu jest Pani dla mnie "Siłaczka XXI wieku". Dzięki Pani dobrej woli mamy efekty, małymi kroczkami powoli, ale coś się dzieje dobrego. Gro rocznika 53 jest niecierpliwa, ale to dzięki manipulacji medialnej. Proszę trzymać tak dalej i dziękuję bardzo Wiesława B. z J. G.

      Usuń
  29. https://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/senat-szykuje-wazna-ustawe-beda-pieniadze-dla-kobiet/v786tj6

    OdpowiedzUsuń
  30. Trudno nawet komentować ....,mogę zadać pytanie czy to świadome? czy nieświadome?wprowadzanie czytających w błąd?Znajoma,dzisiaj otrzymała decyzje ZUS o przeliczonej emeryturze ( 350 zł wyższa od wcześniejszej) zadała pytanie a kiedy ZUS będzie nam zwracał wyrównanie? Na moje zdziwienie odpowiedziała -przecież tak napisali w Fakcie !! No więc przeczytałam! i nie polecam autorzy bardzo rozminęli się z rzeczywistością. Ela P

    OdpowiedzUsuń
  31. Mam wielką prośbę jeżeli jest któraś Pani " pierwszak" z listopada i mogłaby
    podać mi jaki ma zastosowany wskażnik dożycia to będę bardzo wdzięczna gdyż wydaje mi się że u mnie jest pomyłka. Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  32. Dla "pierwszaków" korzystna jest tabela dożycia 2013.
    Trzeba w tej tabeli wyszukać miesiąc, w którym był składany wniosek, czyli obecny wiek życia 65 + miesiąc złożenia wniosku.
    Cała filozofia!

    OdpowiedzUsuń
  33. Prosze o porade ,otoz wstyd przyznac ale zlozylam skarge o wznowienie postepowania 2 dni po terminie 25.04 otrzymalam odpowiedz ,ze ze wzgledu na to iz nie zwrocilam sie do zus z wnioskiem o przywrocenie terminu na zlozenie skargi.w dniu skladania skargi pracownica zus nie poinformowala mnie ,iz istnieje taka mozliwosc. Nie wiem czy do sadu mam wniesc odwolanie o przywrocenie terminu na zlozenie skargi,moze ktoras z pan jest w podobnej sytuacji,

    OdpowiedzUsuń
  34. Przepraszam troche naplątałam oczywiscie odpowiedz byla negatywna ze wzgledu na to ,iz nie zlozylam rownoczesnie ze skarga wniosku o przywrocenie terminu,naleze do grupy nieprzedawnionych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj jeszcze raz. Złóż wniosek o przywrócenie terminu równocześnie ze skarga o wznowienie postępowania. Poczekaj na odpowiedż.
      Jeśli będzie negatywna, to złóż wniosek o przeliczenie emerytury przy zastosowaniu korzystniejszego wariantu z tablicy dalszego średniego trwania życia, w związku z wyrokiem TK.

      Usuń
    2. Dziekuję pięknie,dzisiaj byłam u mecenasa i informacje są jednakowe,byłam w ZUS panie były zdziwione ,ale wniosek przyjeły,pytałam tez o złozenie wniosku o przeliczenie emerytury j. w. pani poinformowała mnie ,ze wskaznik dozycia bedzie taki jak w 2015r czyli 239,9,czekam ,jeszcze raz serdeczne dzieki

      Usuń
  35. Wydaje mi się że odwołanie do ZUSu w sprawie przeliczenia emerytury dla przedawnionych mogło by być takie same jak tych nieprzedawnionych. nie wiem czy mam rację.

    OdpowiedzUsuń
  36. Dostałam decyzję o przyznaniu emerytury w odpowiedzi na skargę w zw. z wyrokiem TK.Zyskałam na przeliczeniu 45 zł.Mam jednak wątpliwości co do zastosowanego współczynnika dożycia-250,10.Emerytura została obliczona tak jak w 2014- bez odejmowania pobranych wcześniejszych emerytur + waloryzacja 233,65 bez podania za jaki okres jest ta waloryzacja.Jeszcze informacja na koniec"niniejszą decyzją uchyla decyzję o przyznaniu emerytury z 24.06.2014" i że emerytura obliczona zg. z art.53 ustawy emerytalnej zostaje zawieszona ponieważ jej wysokość jest niekorzystna.Jak radzicie ,czy jest sens występować o przeliczenie ponowne emerytury z bardziej korzystnym współczynnikiem dożycia,czy jest szansa na pozytywny efekt.Jak wyliczyłam jest to kwota ok.350-400 zł.więc trochę czuję się w dalszym ciągu oszukana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie będzie zapisane w ustawie jak ma być liczone czy na starych zasadach, czy od wyroku TK nie ma szans. Kiedy ukarze się ustawa trzeba swoje uwagi zgłaszać.

      Usuń
  37. witaj! oczywiscie ze jest sens wystapic o to przeliczenie.jestem nieprzedawniona ,skarge złożylam 25.03,po miesiacu ciszy przypomnialam sie pisemnie zus-owi,nadal cisza.Czekam ,czytam komentarze tutaj i ostatnio na Jotowni.Ja dodatkowo zlożylabym do sadu skarge ze zus wadliwie podszedl do rozpatrzenia skargi.czytlam na internecie na stronie prawnika i czytałam na Jotowni,ze powinnysmy miec ustalone decyzje jak pierwszaki,wynika to z istoty 'wznowienia postepowania'a panie przedawnione z art.114ustawy emerytalnej.Jak zus odmowi ,to przed uplywem 30 dni zlożyc skarge do sadu,żeby zyskac na czasie.Uchylenie starej,wadliwej decyzji nie nastepuje na podstawie wydania nowej,ale na podstawie wyroku TK.Najpierw jest uchylenie poprzedniej decyzji a potem wydanie nowej wg stanu na dzis>Tak,te wszystkie informacje mi sie kleja,nie jestem prawnikiem,wierze że nie jestem w błedzie i pojde ta droga .Pozdrawiam.Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  38. Dzięki za odpowiedź,złożę ERPO i zobaczę co mi odpowiedzą.Pozdrawiam wszystkie walczące emerytki, i autorki bloga, wasze rady są bezcenne.

    OdpowiedzUsuń
  39. Napisałam pomyłkowo w innym poście, przepraszam i piszę jeszcze raz : co w wypadku gdy w decyzji odmownej na skargę ZUS napisał błędnie Znak mojej decyzji z 2013r, data poprawna a znak nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czytaj odpowiedź poniżej
      Anonimowy13 maja 2019 23:01
      pomyłkowo komentarz umieszczony nie w tym miejscu

      Usuń
  40. zus sprostuje decyzję postanowieniem, może to zrobić z urzędu, ale pewnie w nawale spraw nie wie o błędzie, zadzwoń i zapytaj, albo pytanie przez PUE czy formularz kontaktowy, albo sie odwołaj, ze decyzja odmowna nie dotyczy ciebie, bo ty takiej nie masz, masz inna, podaj jaką :)

    OdpowiedzUsuń
  41. jestem nie przedawniona mnie także przy zmianie decyzji zamienili numer z e na enp jaki mieli w tym cel

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żadnego, E to wcześniejsza, która teraz okazała się niższą od ENP czyli powszechnej i ta będzie wypłacana. E już nie masz.

      Usuń
  42. W zależności od rodzaju sprawy warto udać się do odpowiedniego specjalisty - radcy prawnego. Na pewno otrzymacie tak kompleksową pomoc prawną.

    OdpowiedzUsuń
  43. Wow, ta perspektywa mnie zaskoczyła! Chciałbym usłyszeć więcej o twoim doświadczeniu w odwoływaniu się do sądu pracy.

    OdpowiedzUsuń